abonnement Unibet Coolblue
pi_91143291
Na veel meelezen en foto's kijken hier is het tijd voor onze eigen bijdrage :)

We (mijn vrouw (russisch) & ik (belg)) woonden reeds een dik jaar samen in ons appartementje (fotos: Mag ik even binnen kijken #5) die ik ongeveer een jaar ervoor had gekocht. Met het oog op gezinsuitbreiding zijn we in de zomer van 2010 op zoek gegaan naar iets groter. Het stond al vast dat we terug zouden gaan richting mijn roots (West-Vlaanderen) omdat de huizen in de regio Gent, waar we nu wonen, bijna niet betaalbaar zijn en we dan terug dichter bij mijn ouders wonen.

Eind augustus hebben we een huis gevonden waar we onmiddellijk op verliefd O+ waren en dat we konden betalen. Het enige grote nadeel is/was dat het huis pas vrijkomt eind juni 2011. Uiteraard was dat ook merkbaar in de prijs en we niet persé onmiddellijk moesten verhuizen, was dit voor ons een buitenkansje zeg maar :)

Ondertussen hebben we al heel wat papierwerk achter de rug, inclusief de verkoop van onze huidige woning. Vandaag was de ondertekening van de akte en is het huis officieel van ons... Praktisch verandert er natuurlijk niet veel tot juli, alleen moeten we nu de lening van het huis afbetalen ipv. die van ons appartement. Het geeft natuurlijk wel een wat ander gevoel omdat we nu (eindelijk) echt eigenaar zijn.

Specs van het huis:
- bouwjaar: 12/2001
- opp grond: +-265m²
- bewoonbare opp: +-160m²
- slaapkamers: 3

Genoeg gepraat, hier de foto's:
De buurt: (een grote verbetering aangezien we nu praktisch naast een snelweg wonen)


De voorkant:


De achterkant & tuin:



De badkamer:




De keuken:


Het plan:


Ondertussen hebben we toch al ruim vier maanden de tijd gehad en heb ik me wat beziggehouden met Google Sketchup om een idee te geven van hoe we het zelf willen indelen, welke kleuren we zouden willen gaan gebruiken, e.d.

De buitenkant:



Benedenverdieping:



Bovenverdieping:



Het huis is in principe woonklaar, toch willen we één en ander aanpassen.
Wat moet er (kort) allemaal gebeuren in het huis:
- Laminaat leggen beneden & boven
- Alle multimedia inwerken en kabels wegwerken
- Schilderen beneden & boven
- Badkamer & keuken aanpakken
- Verwijderen van het supergrote tuinhuis & tegels/beton in de tuin
- Plaatsen van een afscheiding met de buren
- Meubels kiezen en kopen
- Tegels in het toilet aanpakken
- Bureau inrichten & kabels leggen
- ...
  maandag 10 januari 2011 @ 23:47:44 #2
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_91143719
Gefeliciteerd!

De klussen zijn goed te overzien. Hebben jullie al kennis gemaakt met de buren?
Zou zelf ook het gaas vervangen door een schutting neer te zetten.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
  maandag 10 januari 2011 @ 23:50:24 #3
323560 Microtubuli
transporteert vesikels
pi_91143844
Haal aub dat lelijke zonnescherm van je E60 af. En hoe kom je aan een Russische vrouw als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
  maandag 10 januari 2011 @ 23:51:20 #4
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_91143885
quote:
7s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:50 schreef Microtubuli het volgende:
Haal aub dat lelijke zonnescherm van je E60 af. En hoe kom je aan een Russische vrouw als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Ik mag hopen dat jij niet zijn nieuwe buuf bent.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_91144178
Mooie badkamer heb je daar :7
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_91149629
quote:
5s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:47 schreef Staal het volgende:
Gefeliciteerd!

De klussen zijn goed te overzien. Hebben jullie al kennis gemaakt met de buren?
Zou zelf ook het gaas vervangen door een schutting neer te zetten.
Bedankt!
Nog geen kennis gemaakt met de buren maar naar het schijnt, zijn het aan beide kanten jonge koppels. We zullen zien.
Qua klussen valt inderdaad alles mee behalve de tuin... Daar ligt echt een dikke laag beton en staat een tuinhuis(je) van 12m² die we weg willen.

Voor de scheiding tussen de buren zijn we er nog niet 100% uit. Aan de ene kant willen we graag een natuurlijk iets (haag ofzo) maar dat vergt dan weer onderhoud natuurlijk. Aan de andere kant, een houten schutting overal rond geeft zo'n opsluit-gevoel :p

quote:
17s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:50 schreef Microtubuli het volgende:
Haal aub dat lelijke zonnescherm van je E60 af. En hoe kom je aan een Russische vrouw als ik zo nieuwsgierig mag zijn?
Da's (jammer genoeg) mijn beemer niet :) maar ik zou ze er persoonlijk ook niet aanhangen :p
En mijn vrouw, da's een lang verhaal... Leren kennen op reis (in Turkije), halsoverkop verliefd worden O+ en dan nogmaals afgesproken en daarna nog meerdere keren en voor je het weet ben je getrouwd en heb je samen een huis ^)

quote:
17s.gif Op maandag 10 januari 2011 23:58 schreef DutchErrorist het volgende:
Mooie badkamer heb je daar :7
Wel niet 100% onze stijl maar een enorme verbetering met wat we nu hebben. Eindelijk terug een bad, we missen dit beide enorm en het was toch een eis voor een nieuw huis.
pi_91212466
quote:
• Tegels in het toilet aanpakken
Deze viel me op, want ik zit in dezelfde fase als jij en wil zeker het toilet vervangen door een zwevende. Wat ga je precies doen met jouw toilet? Waarom alleen tegels?
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_91213792
waarom betaal je nu al hypotheek als je er pas in juni in kan trekken? :?

In NL is dit in ieder geval ongebruikelijk, tenzij je huis nog gebouwd wordt.
pi_91216583
gefeliciteerd! het klussen is nog te overzien ;)
leuk en groot huis, suc6 ermee!
~ Bonito La Risa ~
  Moderator woensdag 12 januari 2011 @ 18:48:04 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_91223873
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:19 schreef aloe_vera het volgende:
waarom betaal je nu al hypotheek als je er pas in juni in kan trekken? :?

In NL is dit in ieder geval ongebruikelijk, tenzij je huis nog gebouwd wordt.
Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren, hoe zit dat dan eigenlijk :?

Verder wel een erg ruim huis, maar het zou qua uitstraling niet mijn eigen keuze zijn ;)
pi_91224063
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren, hoe zit dat dan eigenlijk :?

Verder wel een erg ruim huis, maar het zou qua uitstraling niet mijn eigen keuze zijn ;)
Mogelijk zitten er nu nog huurders in? Waarvan het jaarcontract in juni afloopt? En dat ze nu hypotheek al betalen, maar huurinkomsten ervoor terugkrijgen?
pi_91243680
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 14:51 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Deze viel me op, want ik zit in dezelfde fase als jij en wil zeker het toilet vervangen door een zwevende. Wat ga je precies doen met jouw toilet? Waarom alleen tegels?
Aangezien het ons aan budget ontbreekt zouden we in eerste instantie proberen om de tegels wat neutraler te schilderen, het zijn vergelijkbare tegels qua stijl als in de badkamer. Een zwevend toilet en mooi tegelwerk is iets voor later vrees ik.

Hoe goed het schilderen van tegels doenbaar is en of het resultaat bevredigend is, moet ik nog uitzoeken.

quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 15:19 schreef aloe_vera het volgende:
waarom betaal je nu al hypotheek als je er pas in juni in kan trekken? :?

In NL is dit in ieder geval ongebruikelijk, tenzij je huis nog gebouwd wordt.
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het klinkt mij ook een beetje vreemd in de oren, hoe zit dat dan eigenlijk :?

Verder wel een erg ruim huis, maar het zou qua uitstraling niet mijn eigen keuze zijn ;)
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 18:51 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Mogelijk zitten er nu nog huurders in? Waarvan het jaarcontract in juni afloopt? En dat ze nu hypotheek al betalen, maar huurinkomsten ervoor terugkrijgen?
Normale gang van zaken om een huis te kopen in België:
- naar de bank gaan om te weten wat je maximum (gezonde) hypotheek ongeveer is. (deze stap is niet verplicht natuurlijk maar wel aan te raden :p)
- huizen kijken en een huis leuk vinden
- prijs overeenkomen (liefst binnen je budget) en een compromis (bindend) tekenen.
- compromis gaat naar de notaris, die zoekt verder alles uit
- op dit moment ga je normaal naar de bank en regel je een lening/hypotheek, een schuldsaldoverzekering, brandverzekering,...
- binnen de 4 maanden wordt het huis jouw eigendom (meestal +-3 maand) = het verlijden van de akte (bij de notaris) en kun je er in principe gaan wonen. Vanaf dan begint de lening te lopen en moet je dus ook betalen
- bij het verlijden van de akte moeten ook alle registratierechten, kosten, notaris,... betaald worden

Wij hebben het ietsje anders gedaan aangezien de vorige eigenaars aan het bouwen zijn en dus graag hun huis al hadden verkocht (lees: het geld wel kunnen gebruiken) maar ook nog een plaats nodig hebben om te leven.
Hiervoor is er een optie om een in het compromis een periode af te spreken waarbij de eigenaars op dat moment (nu dus de ex-eigenaars) kunnen blijven wonen voor een bepaalde periode. Hier kun je ofwel huur voor vragen of dit onderhandelen in de prijs (= het meest interessant omdat je dan minder registratierechten moet betalen). Op die manier zijn beide partijen zeker van hun stuk en staat alles reeds vast.
Enig nadeel: bij het verlijden van de akte, wat wettelijk binnen de 4 maanden moet gebeuren, moet de lening wel al betaald worden.

Wij hebben ons appartement op dezelfde manier verkocht zodat we nu ook nog kunnen blijven wonen in afwachting tot het vrijkomen van het huis.

Als ik me niet vergis, noemt deze constructie officieel: "tijdelijk recht van bewoning".

Hopelijk is dat wat duidelijker? O-)

Morgen zal ik eens kijken om wat foto's te posten van het geplande meubilair *O*
pi_91251878
Mooi flink en belgisch huis ;)
Goede uitleg ook, ben benieuwd wat jullie ermee gaan doen ^O^
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91402621
Zoals beloofd een kleine update mbt. de meubelen:

We hebben ons appartement verkocht inclusief meubelen. Maw: we moeten/mogen op zoek naar een volledig nieuwe inrichting >:)

De gemiddelde meubelwinkel in een omtrek van 100km is ons niet meer onbekend en we waren er dan ook al snel uit wat we zouden kopen voor de woonkamer. We hebben nog even gewacht op de solden maar deze maken zo goed als niks uit. (Grote pamfletten met een prijs die honderden euro's minder is dan de catalogusprijs maar die prijs was er voor de solden ook al :') )
We waren trouwens ook verbaasd over de levertijden... 4 maanden is blijkbaar geen uitzondering. Voor ons geen probleem maar ik kan me inbeelden dat sommige mensen daar wel even van schrikken.

Volgende hebben we gekocht voor de woonkamer:
Barkast:


Dressoir:


Tafel:


Salontafeltje:


Tv-kast (de tv komt wel aan de muur)


Zetel (sofa):
Wij hebben deze besteld in het zwart en zonder de longchair (dus 2-zit - hoek - 2-zit).


Geplande vloer voor de woonkamer:


Voor de slaapkamer zitten we met een groot dilemma...
Er zijn twee sets (bed + kast) welke we beide mooi vinden en aan onze eisen en budget voldoen. Alleen kunnen we niet kiezen :X

Set 1:


Set 2: (met de Pax Bergsbo-kast):


Wat vinden jullie het mooiste? Momenteel denken we vooral richting Ikea omdat het bed hoger is (en dat missen we nu wel) en omdat je de kast volledig zelf kunt samenstellen. Het wit is ook wat tijdlozer denken we. Alleen als we gaan kijken naar de eerste set, twijfelen we weer...
pi_91402815
Lichte meubelen ;) niet mijn smaak maar vind set 1 mooier dan set 2 dat wel.
4 maanden :o vind ik wel heel veel ja, hier is 6-8 weken gemiddeld geloof ik.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91402897
Wel mijn smaak en ook ver boven mijn budget :P
  zondag 16 januari 2011 @ 12:04:36 #17
3185 Adelante
To let it go now
pi_91403932
IKEA bedje en PAX kast krijgen mijn stem :7
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_91404102
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:04 schreef Adelante het volgende:
IKEA bedje en PAX kast krijgen mijn stem :7
_O- bevooroordeeld :D
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_91404866
set 1 past meer bij de rest van de meubels (voor zover je slaapkamer op je woonkamer moet lijken)
dat bed 1 lager is is misschien op te lossen met een dikker matras?
bij ikea bedden heb je vaak 2 standen voor de lattenbodems.
pi_91450660
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 11:27 schreef MaGNeT het volgende:
Wel mijn smaak en ook ver boven mijn budget :P
Het valt best mee eigenlijk. We zijn natuurlijk ook iets boven ons gepland budget gegaan omdat het toevallig altijd de dingen zijn die net buiten je budget liggen het leukst zijn.
Het komt nog steeds van bij grote meubelketens (en dan nog in de goedkopere klasse daar). Als ik zie wat sommige mensen soms betalen voor één kast of een zetel, dan hebben wij zeker geen dure meubelen :)

quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:33 schreef loecje het volgende:
set 1 past meer bij de rest van de meubels (voor zover je slaapkamer op je woonkamer moet lijken)
dat bed 1 lager is is misschien op te lossen met een dikker matras?
bij ikea bedden heb je vaak 2 standen voor de lattenbodems.
Bed 1 moet sowieso al een wat hogere matras (die komt bijn 100% zeker van Ikea) aangezien ik 1m88 ben en op mijn buik slaap (maw: mijn voeten liggen buiten het bed :)). Maar ik ben bang dat het niet meer mooi zal zijn als de matras boven het achtereind uitsteekt.

Gisteren hebben zijn we nog een andere meubelwinkel gaan bezoeken maar er was geen enkele slaapkamer die ons echt aansprak (of toch niet binnen ons budget).
pi_91456658
Mooi huis TS :Y. Succes met het verhuizen en jullie aanpassingen straks.
En ja, nog even geduld hebben dan :D.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
pi_97419645
Eindelijk een datum gekregen wanneer we de sleutel krijgen. 25 juni :)
Ondertussen zijn we al volop bezig met het regelen van papierwerk en overzetten van bepaalde dingen. Het grootste deel van onze meubelen & sofa zijn ook al binnen in de winkel en worden geleverd op aanvraag.

Vorige week hebben we (eindelijk) ook de knoop doorgehakt voor de slaapkamer en het is iets volledig anders geworden:
Bed:


Nachtkastjes:


Kleerkast:


Het meeste hiervan zou binnen +-7 weken moeten beschikbaar zijn. Dat wil dus zeggen dat we ongeveer een maand moeten kamperen in ons huis :)

Voor de woonkamer hebben we ook stoelen gekocht:


Qua vloer is onze keuze ook voor 99% vastgelegd:
Voor boven: http://www.quick-step.com/europe/be/nl/floor/408103.aspx
Voor beneden: http://www.quick-step.com/europe/be/nl/floor/408189.aspx

Nu ben ik alleen beginnen twijfelen over de legrichting voor boven. Er is me altijd verteld dat je met het licht mee moet leggen maar ik hoor ook veel dat je met de langste kant van je kamer moet leggen. Nu was ik van plan om in de richting van het licht te werken maar mijn vrouw denkt dat het mooier zal zijn als we met de langste kant werken.
Wat denken jullie? (je kan kijken op het model om beter te begrijpen wat ik bedoel)
pi_99049297
Even een update.

Ondertussen hebben we het huis al +-1 week ter beschikking en wonen we er ook al. Het appartement is reeds overgedragen aan de nieuwe eigenaar.
We hebben al heel wat veranderingen gedaan maar het ontbrak me steeds aan tijd om hier wat verslag uit te brengen.

- Het verhuizen
Het verhuizen is redelijk vlot gegaan. Ik kon een bestelwagen gebruiken van het werk en het is ons gelukt om in 3x heen en weer alles mee te brengen (1x met een gewone wagen extra). Gelukkig moesten we onze meubelen niet verhuizen aangezien het appartement en het nieuwe huis +-50km uit elkaar liggen. We hadden alles op voorhand goed verpakt in bananendozen. We zijn de dag voor de verhuis ook reeds onze stoelen gaan ophalen, hebben een wasmachine en de matras gekocht & opgehaald (we hadden anders niks om op te slapen).

- Het opknapwerk

Het huis is/was in goede staat maar de afwerking was toch niet overal 100%, de kleuren waren helemaal niet onze smaak en één en ander moest wat opgefrist worden. We hebben enorm veel tijd gehad om te plannen en hebben veel op voorhand beslist, besteld, uitgezocht,... Ondertussen zijn we al een week druk bezig (meestal van +-7u30 - 23u30), het resultaat mag er zijn maar er staat ons nog veel werk te wachten.

Ik zal hieronder proberen per kamer een kleine uitleg te geven met wat foto's van hoe alles heeft geëvolueerd.

- De slaapkamer
De grootste slaapkamer was volledig geel (inclusief plafond) en de plaats van de meubelen van de vorige bewoner waren duidelijk te zien. Er waren prachtige gordijnen (...) en de vloer was vinyl (over de gehele bovenverdieping). Hier en daar zaten barsten in de muur of gaten waar iets was aan opgehangen.
Zo was de kamer dus voor we ze onder handen hebben genomen:



We hebben alle oneffenheden en barsten terug netjes weggewerkt en ook de kieren tussen de lijsten de muur gevuld met acryl. Dezelfde behandeling voor de overgang tussen plafond en muur (overal barstjes).
Voorbereiding op het verven:




Na het voorbereiden zijn we uiteraard gestart met verven. We hebben gekozen uit de reeks "Colores Del Mundo" van Levis aangezien we die kleuren wel leuk vonden. De ramen en deur + lijst wouden we liefst wit, hetzelfde voor het plafond.
Plafond, muren & raam + deurlijst schilderen:




De dag van de verhuis, kreeg ik een telefoontje van de winkel waar we ons bed hadden gekocht. Het bed was vroeger beschikbaar en men kon het de vrijdag erna brengen. Goed nieuwe maar hierdoor moest de slaapkamer wel prioriteit krijgen. De woensdag voor de levering van het bed werd het laminaat geleverd en dat hebben we er dan ook snel ingelegd, voor het bed er was.
Met laminaat:



Zoals afgesproken, werd de vrijdag erna het bed geleverd. Een matras van 180x200 naar boven dragen is niet zo evident is gebleken. Na veel sleur en duwwerk is het toch gelukt, gelukkig zonder schade te doen.



Daarna nog de radiator teruggehangen die was afgenomen om goed te kunnen schilderen.


En eindelijk kunnen we onze "tocuh-"lampjes gebruiken die we reeds maanden op voorhand hadden gekocht:


Voorlopig laat ik het hierbij, de rest van het verslag komt één dezer dagen. Momenteel is onze volledige bovenverdieping in orde gezet (barsten, scheuren, ...), geschilderd (inclusief houtwerk) en ligt er laminaat. Het enige dat nog moet gebeuren is het zetten van plinten.

to be continued...
pi_99054850
Die slaapkamer is echt 100% opgeknapt. Dat laminaat ziet ook echt keurig uit -- ben je bij je keuze voor Quickstep gebleven?
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_99300452
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 09:38 schreef bart1977 het volgende:
Die slaapkamer is echt 100% opgeknapt. Dat laminaat ziet ook echt keurig uit -- ben je bij je keuze voor Quickstep gebleven?
Uhu en voorlopig nog geen minuut spijt van gehad. Vandaag heb ik beneden ook het laminaat gelegd en ziet er nog beter uit dan we hadden durven hopen :)

Vandaag terug wat tijd om een verdere update te verzorgen:

De tweede slaapkamer:
De tweede-grootste slaapkamer was de kinderkamer bij de vorige bewoners. Hiervoor zouden wij ze (in de toekomst) ook graag gebruiken (zoals te zien is/was op de ontwerpjes). Hoewel men een meisje had, was de kamer volledig in een soort groen/blauw geschilderd. Deze keer ook weer inclusief plafond. Deze kamer was in de beste staat van alle kamers omdat ze al eens was opgeknapt voorheen.
Zo zag de kamer er uit voor we ze onder handen hebben genomen (niet veel mis mee trouwens):



We zijn begonnen met de gaten opstoppen, de plinten te verwijderen en de randen, waar nodig, te vullen met acryl.


Daarna het plafond wit geschilderd:


Na het plafond ook drie van de vier muren neutraal wit geschilderd en één accentmuur in de kleur (volgens het potje) "Turkse Steen". Hierna ook het raam en de deurlijst geschuurd en wit geschilderd.


Na alles is ook hier laminaat gelegd:


De kamer heeft voorlopig geen functie bij ons, tenzij als logeerkamer en daarom hebben we ze ook een beetje neutraal gehouden. Later zien we wel welke kleur ze moet krijgen :)

Het bureau:
De derde en tevens kleinste kamer boven was in de slechtste staat. Zoals de grootste slaapkamer, was ook deze kamer volledig geel. Er hing een groot rek die met (ik overdrijf niet) 100+ pluggen in de muur was vastgezet. Het grootste probleem was een grote scheur in één van de muren.
Zo zag de kamer eruit voor de veranderingen:




We zijn begonnen met het verwijderen van het rek. Oorspronkelijk hadden we de bedoeling om het terug te plaatsen (best handig, zo'n groot rek) maar hebben dat idee al snel achterwege gelaten. Na het verwijderen moesten natuurlijk alle gaten worden opgevuld en geschuurd:


Hierna ook de andere gaten en scheuren zo goed als mogelijk opgeschoond, opgevuld en geschuurd:



Na het voorbereiden (en ook weer het opvullen van de randen met acryl) alle muren en plafond geschilderd. Het plafond hebben we ook hier weer wit genomen (enige kleur die we mooi vinden voor een plafond). Verder zijn twee muren wit en twee andere muren in een licht groene kleur. Eén van de lichten die we gerecupereerd hebben van ons appartementje hangt er ook al.


De serieus beschadigde hoek is best goed opgelost geraakt vinden we:


Na dit alles, is ook in deze kamer laminaat gelegd. Het laminaat loopt door onder de deuren en in de gang. Dat werkje kost veel extra tijd en moeite maar ik vind het veel mooier en meer afgewerkt.



Voorlopig ga ik het hierbij houden want ik kan wel wat slaap gebruiken. Ondertussen is de benedenverdieping bijna klaar en daar breng ik binnenkort verslag over uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')