De hoofdverdeelkast.  

specifieke cijfers heb ik zo niet... moet ik in de documentatie duiken. Misschien voor de kenners hier leuk om te vertellen wat het precies is  

de grootste schakelaar daar is de hoofdschakelaar.  

Wat ik wel weet is dat we tijdens normaal verbruik op ongeveer tussen de 0,4 en 1,2 kilo ampère zitten.

Hier komt de prik binnen. In het midden zie je vijf heule dikke kabels lopen. Dat is de invoer. Ik gok dat de dikke twee rechts van de noodstroomagregaat zijn. En de drie overige bij onze vrienden van enexis vandaan komen  

Dit zijn verdeelschakelaars die naar de meterkasten / andere verdeelpunten in het gebouw lopen. Deze zijn bijvoorbeeld van de keuken, serverruimte, liften en bovenaan de brandweerlift. wat je al kan zien. 

Dit zijn de verdeelschakelaars van de meterkasten op de afdelingen zelf, hier zitten dan dus wcd's en de verlichting op. 

zie hier twee relais...  
  Deze jongens schakelen tussen net- en noodstroom. Ik heb nog geen foto's van de dieselgenerator. die komen nog. Die staat in een speciaal gebouwtje naast het gebouw. Een maand geleden was er een stroomstoring bij essent. Normaal hoort de NSA binnen een minuut na het wegvallen van de netspanning automatisch op te starten en de stroomvoorziening overnemen. Dit is toen niet gebeurd. Door een onverklaarbare reden is de NSA niet opgestart. En zat het gebouw 3 minuten in het donker. 
Reden genoeg om dus eens te gaan testen wat de oorzaak nou was. We testen de NSA sowieso 1 keer per maand. Dit is dan onbelast. Nu wilden we dus wel eens zien wat er zou gebeuren als we de NSA belast zouden testen. 
Na wat voorbereidende werkzaamheden, NSA opstarten, kijken of de diesel niet gevlokt was, ed konden we beginnen. Naast deze twee relais zit een bedieningspaneel. Een simpel schakelaartje omzetten is genoeg om over te schakelen naar de noodstroom. De NSA schakelt aan, begint te draaien. Het gehele motorblok wordt altijd verwarmt zodat hij ten aller tijde op kan starten. 
De NSA is binnen ongeveer 30 - 40 seconden goed op stoom en begint dan te synchroniseren met de netspanning. Hij moet dus evenveel spanning leveren als wat het gebouw normaal van het net vraagt. Wanneer de synchronisatie klaar is schakelt het systeem binnen 200 milliseconden automatisch over van de netstroom naar de noodstroom. Het relais begint te tikken en er draait iets heel snel rond. Ondertussen begint de verlichting een beetje te knipperen. Dan volgt er een enorme klap die lijkt op een explosie. En dan draai je op noodstroom. Om terug te schakelen draai je de schakelaar weer om en begint het hele proces weer.  
 Alles verliep zoals verwacht. Het licht ging dus niet uit.  

wel zijn er een aantal automaten in de meterkasten door het gebouw heen gesneuveld. Die konden het blijkbaar niet aan...  

Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!