abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 21:20:43 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89449241
op dit moment heb ik een enkeltarief meter hangen. Dat houdt in dat ik dag en nacht dezelfde prijs betaal voor stroom (toch?). Ik vraag mij af wat goedkoper is: enkeltarief of dubbeltarief waarbij je 's avonds na elven en in het weekend goedkopere stroom hebt dan overdag. De droger staat meestal overdag aan aangezien de afvoerslag door m'n achterdeur naar buiten moet, en dat vertik ik om 's nachts te doen ;)

tweede, praktische vraag: is overstappen van een enkeltarief meter naar een dubbeltarief meter gratis? Of moet je dan zelf de nieuwe meter betalen?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 2 december 2010 @ 21:23:50 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89449432
Als je huidige meter over één telwerk beschikt dan moet deze vervangen worden voor een meter met meerdere telwerken. Is je meter geschikt maar schakelen je telwerken niet moet er alsnog een kastje bij geplaatst worden.

In beide gevallen mag je een investering maken van ongeveer ¤125,- (verschilt een paar euro per netbeheerder afaik).

Je nacht- en weekendtarief word dan wel goedkoper, maar je "dagstroom" wordt dan ook weer wat duurder. Vaak zal het maar een paar tientjes per jaar schelen.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_89449439
TVP, ook ivm de vraag vanaf wanneer een dubbeltarief meter eruit kan, heb nu een dubbele meter, maar ze rekenen volgens enkeltarief.... Wat kost het om naar dubbeltarief over te schakelen en wanneer is het voordeliger? We zijn maar met zijn tweetjes en werken allebei fulltime, er is ons al eens gezegd dat het voor ons niet zoveel uitmaakt..
  donderdag 2 december 2010 @ 21:24:41 #4
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89449483
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:23 schreef Broertie het volgende:
TVP, ook ivm de vraag vanaf wanneer een dubbeltarief meter eruit kan, heb nu een dubbele meter, maar ze rekenen volgens enkeltarief.... Wat kost het om naar dubbeltarief over te schakelen en wanneer is het voordeliger?
Als je huidige meter al schakelt maar de verbruiken worden afgerekend tegen enkeltarief dan is het een gratis administratieve aanpassing om over te stappen naar een dubbeltarief.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 21:27:53 #5
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89449684
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:23 schreef LasTeR het volgende:
Als je huidige meter over één telwerk beschikt dan moet deze vervangen worden voor een meter met meerdere telwerken. Is je meter geschikt maar schakelen je telwerken niet moet er alsnog een kastje bij geplaatst worden.

In beide gevallen mag je een investering maken van ongeveer ¤125,- (verschilt een paar euro per netbeheerder afaik).

Je nacht- en weekendtarief word dan wel goedkoper, maar je "dagstroom" wordt dan ook weer wat duurder. Vaak zal het maar een paar tientjes per jaar schelen.
dus als ik de meeste stroom doordeweeks overdag gebruik is enkeltarief dus het voordeligste voor me? Ik bedoel, met twee (jonge) kinderen straks, zal ik toch het meeste overdag moeten doen aangezien ik m'n nachtrust heel hard ga nodig hebben :+
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_89449724
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:23 schreef LasTeR het volgende:

Heb in ons vorige huurhuis niets hoeven te betalen voor dubbeltarief meter plaatsen.
Maar als je overdag droogt dan weet ik niet het wel zin heeft, de droger gebruikt nl veel stroom.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 21:31:10 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89449871
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:28 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Heb in ons vorige huurhuis niets hoeven te betalen voor dubbeltarief meter plaatsen.
Maar als je overdag droogt dan weet ik niet het wel zin heeft, de droger gebruikt nl veel stroom.
ik had dan ook bij het doorgeven van de meterstanden oude huis een waarschuwing dat de eindstand hoger was dan verwacht .. of ik het even wilde controleren :X

donderdag 2 december 2010 @ 21:32:52 #8
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89449969
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:27 schreef DJMO het volgende:

[..]

dus als ik de meeste stroom doordeweeks overdag gebruik is enkeltarief dus het voordeligste voor me? Ik bedoel, met twee (jonge) kinderen straks, zal ik toch het meeste overdag moeten doen aangezien ik m'n nachtrust heel hard ga nodig hebben :+
Tenzij je timers op je vaat/was/droog machine wilt zetten die om elf uur inschakelen of alle vieze slabbetjes in het weekend wilt wassen...

Indicatie tarieven van Nuon;
Continu tarief ¤ 0,2177 (enkel)

Nachttarief laag ¤ 0,1959 (dubbel)
Nachttarief hoog ¤ 0,2329

Als je 4000 kwh verbruikt op jaarbasis in continu tarief betaal je;
4.000*0.2177=870,80

Als je 4000 kwh verbruikt op jaarbasis waarvan 55% in het laagtarief en 45% in het hoogtarief;
2200*0.1959=430,98 (laag)
1800*0.2329=419,22 (hoog)

Is opgeteld ¤850,20. Zou je dus een twintigje schelen.
pi_89450220
* Broertie eens aan het rekenen gaat......
Iets met klok en klepel, maar klopt het dat je voor een dubbeltariefmeter ook dubbele meterkosten oid (ik weet niet hoe dat heet, dubbel vastrecht???) betaalt?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 21:39:31 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89450330
@Laster wat ik al aanhaalde in de OP: droger 's nachts doe ik absoluut niet, omdat ik daarvoor mijn achterdeur open moet laten staan. Dat zou betekenen of alleen in het weekend droger gebruiken (geen optie in de winter) of wakker blijven tot een uur of half een.. ook geen optie ;) alleen in het weekend wassen heeft ook geen zin, hydrofiel luiers vragen ook een hoop was, het zijn niet alleen slabbetjes ;)

donderdag 2 december 2010 @ 21:41:03 #11
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89450436
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:39 schreef DJMO het volgende:
@Laster wat ik al aanhaalde in de OP: droger 's nachts doe ik absoluut niet, omdat ik daarvoor mijn achterdeur open moet laten staan. Dat zou betekenen of alleen in het weekend droger gebruiken (geen optie in de winter) of wakker blijven tot een uur of half een.. ook geen optie ;) alleen in het weekend wassen heeft ook geen zin, hydrofiel luiers vragen ook een hoop was, het zijn niet alleen slabbetjes ;)
Van kinderen heb ik geen verstand, van energie wel. :')
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 21:42:14 #12
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89450514
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:41 schreef LasTeR het volgende:

[..]

Van kinderen heb ik geen verstand, van energie wel. :')
lol, maar met mijn uitleg erbij, is het dus verstandiger om op enkeltarief te blijven hangen? :)

donderdag 2 december 2010 @ 21:46:55 #13
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89450785
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:42 schreef DJMO het volgende:

[..]

lol, maar met mijn uitleg erbij, is het dus verstandiger om op enkeltarief te blijven hangen? :)
Ik denk dat het meer ongemak op zou leveren dan je er financieel voordeel uit hebt.
pi_89451661
Er zijn wel plaatsen in Nederland waar een uitgebreider laagterief is, bijvoorbeeld elke dag tussen 12.00 u en 14.00 u en 23.00 u tot 06.00 u en in het weekend van vrijdag 23.00 u tot maandag 6.00 u. Na te vragen bij de stroomleverancier en netbeheerder, daar kan ook de prijs gevraagd worden van verschil tussen vastrecht bij enkel en dubbeltarief
  donderdag 2 december 2010 @ 22:11:50 #15
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89452342
Vastrecht blijft nagenoeg hetzelfde sinds de invoering van de capaciteitstarieven per 1-1-2009.

Over het algemeen zijn er twee tarieven;
Nachttarief (23:00 - 07:00 en vrijdagavond 23:00 tot maandagochtend 07:00 en officieel erkende feestdagen)
Avondtarief (21:00 - 07:00 en vrijdagavond 21:00 tot maandagochtend 07:00 en officieel erkende feestdagen)

De tarieven voor levering verschillen dan ook of wanneer je avond of nachttarief hebt,
  Moderator donderdag 2 december 2010 @ 22:13:50 #16
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_89452445
Het is eigenlijk alleen interesant als je grotere verbruikers; de wasmachine, droger, vaatwasser e.d. in de avond of snachts laat draaien, anders haal je er na mijn gevoel echt geen voordeel uit :).

Je geeft zelf al aan dat je voornamelijk overdag het meeste stroom verbruikt ;)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 2 december 2010 @ 22:23:40 #17
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89453000
ik weet dat het hier elf uur is, omdat in het oude huis, we de meter klokke elf hóórden schakelen van meter zeg maar.

Vonkenboer: ik ben op het moment aan het kijken waar ik nog meer geld kan besparen, dus vandaar ook dit topic ;) (en wellicht is dit topic -later- ook nog een informatief iets voor andere users :) )

pi_89453944
Je bent ook nog eens overdag thuis, dan verbruik je ook stroom voor de andere dagelijkse dingen: cvketel, tv, pc etc. Ik zou niet overstappen op dubbeltarief.
pi_89454857
quote:
1s.gif Op donderdag 2 december 2010 21:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

ik had dan ook bij het doorgeven van de meterstanden oude huis een waarschuwing dat de eindstand hoger was dan verwacht .. of ik het even wilde controleren :X
Dat had ik voor het nachttarief, wij wassen alleen s'nachts en in het weekend en verbruiken meer in die tariefgroep dan in enkel tarief.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_89527171
Wij wassen alles in het weekend. Gaat prima, we draaien 1 tot 2 wassen meer per weekend sinds de kleine er is, dus totaal zo'n 4 a 5 wassen. Het is wel ff doorwerken, maar het scheelt volgens ons echt wel dat we gebruik maken van het nachttarief. Vaatwasser heeft 'n timer en draait altijd 's nachts.

Als we incidenteel een was hebben door de week, gaat de wasmachine ook op de timer en draait hij 's nachts en dan hang ik 't gewoon te drogen aan een droogrekje dus dan geen droger.

Het is een kwestie van discipline, hoe stom dat ook klinkt.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 december 2010 @ 19:48:17 #21
147316 crew  DJMO
#trut
pi_89527703
ik heb, ondanks dat ik nu een grotere woning heb, nog steeds te weinig ruimte voor een droogrek in huis :P je zou je nek breken, en bovendien vind ik dat te gevaarlijk met een peuter. Hij trekt dat hele rek zó over zich heen namelijk. In de zomer wil ik wellicht kijken voor een droogmolen buiten (bij de tweedekanswinkel ofzo, of op marktplaats) maar tot die tijd zit ik vast aan iig overdag droger aan. (en deur open, zodat de sneeuw naar binnen waait.. gelukkig is 't maar een klompenhok)

zaterdag 4 december 2010 @ 20:59:22 #22
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_89530186
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 19:34 schreef happyme28 het volgende:
Wij wassen alles in het weekend. Gaat prima, we draaien 1 tot 2 wassen meer per weekend sinds de kleine er is, dus totaal zo'n 4 a 5 wassen. Het is wel ff doorwerken, maar het scheelt volgens ons echt wel dat we gebruik maken van het nachttarief. Vaatwasser heeft 'n timer en draait altijd 's nachts.

Als we incidenteel een was hebben door de week, gaat de wasmachine ook op de timer en draait hij 's nachts en dan hang ik 't gewoon te drogen aan een droogrekje dus dan geen droger.

Het is een kwestie van discipline, hoe stom dat ook klinkt.
En hoeveel winst haal je daar nu uit gemiddeld per jaar?
pi_89531280
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 december 2010 20:59 schreef LasTeR het volgende:

[..]

En hoeveel winst haal je daar nu uit gemiddeld per jaar?
Het zal niet meer zijn dan inderdaad een paar tientjes. Waar het hem ook vooral in zit, is dat je heel efficient wast. Onze machines zitten altijd vol (6kg wasmachine, 6 kg droger en vaatwasser) Wij betalen relatief weinig per maand (155 euro) volgens mij voor een hoekeensgezinswoning met 3 personen.

Maar je moet niet denken dat je er honderden euro's mee wint, maar alle beetjes helpen toch?
pi_89539428
Ja, maar als je overdag de hele tijd thuis bent, dan verbruik je toch ook al flink wat stroom? En dat dan tegen een flink hoger tarief. Ik moet er niet aan denken, zo'n dubbeltariefmeter, terwijl ikzelf prima de vaatwasser en wasmachine alleen laat 's avonds en in het weekend zou kunnen laten draaien. Die draai ik ook uiteraard alleen maar als ze vol zitten. Dan heb je nog steeds de oven, magnetron, afzuigkap, mixer, waterkoker, pc, tv, cv-combiketel, tv enzo die overdag gebruikt worden (ik ben veel thuis overdag). Ik kan me niet voorstellen dat het dan een besparing oplevert, en in het geval van DJMO al helemaal niet.
Ik heb nu iets van ¤60 aan energiekosten per maand (eengezinswoning in mijn eentje), dus ik vind die ¤155 best veel.
pi_89548355
De winst is eigenlijk nihil. Ik heb het een keer berekend, en ik verdiende er 15 ct mee :D

Als je het niet hebt, niet doen, dan loop je ook niet te timen wanneer je gaat wassen of de vaatwasser aanzet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')