http://www.telegraaf.nl/b(...)assen_in_fles__.htmlquote:NS-conducteurs plassen in fles
Nu sinds kort de sprinters van de NS niet alleen voor korte ritten maar ook voor lange ritten worden gebruikt, hebben conducteurs en reizigers een probleem... Er zitten geen toiletten in de treinstellen.
De Vakbond voor Rijdend Personeel luidt de noodklok over dit probleem. "Vaak wordt er naar alternatieven gezocht zoals een lege fles, aan de blinde kant van de trein of uit het zicht op een perron”, stelt de bond op haar website.
Niet alleen voor conducteurs is het lastig. Ook reizigers kampen ermee. Enkele 'schrijnende voorbeelden' zijn „oudere reizigers en kinderen die het in hun broek doen. Reizigers die plassen in de trein of op het perron, reizigers die bij gebrek aan een toilet overgeven in de afvalbakken.” De bond heeft de directie van de NS ingelicht en eist een oplossing.
Het is niet voor het eerst dat er geprotesteerd wordt tegen het ontbreken van toiletten in de Sprinters. Minister Camiel Eurlings van Verkeer zegde eerder toe dat er toiletten komen op ruim honderd stations waar nog geen wc's zijn. Volgens Eurlings zou het 100 miljoen euro kosten om alle Sprinters van een toilet te voorzien.
De NS weet van de klachten en gaat op enkele stations in het land toiletten plaatsen. „De Sprinters zijn bedoeld voor korte routes. Maar op sommige plekken, waar een trein binnen tien minuten moet keren en vertrekken en er geen toiletten zijn, plaatsen we die”, aldus een woordvoerder.
Nja zoveel moet je als man ook niet met een wc.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:51 schreef Khalein het volgende:
Al zouden ze in elk treinstel en op elk perron een toilet plaatsen, dan nog zijn die dingen meestal dermate ranzig dan wel defect dat je er nog steeds weinig mee kunt
Eerder welkom in de USSR. Daar reden de treinen ook overvol met slachtoffers van de belastingmaffia, zonder toiletten; in Somalie rijden uberhaupt geen treinen.quote:
Voor de privatisering zaten er in elke trein WC's. Nu sturen we het personeel met een plasfles naar hun werk en mogen bejaarden en kinderen in hun broek pissen....en dan heb ik het nog niet over het afschaffen van het eetkarretje wat altijd voorbij kwam....ik hoor Jorritsma nog zeggen, dat we allemaal lekker een croissantje zouden kunnen eten als de privatisering eenmaal een feit was.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:45 schreef Christiaan het volgende:
Dit heeft juist niets met privatisering te maken. De ns is de enige maatschappij die op de hoofdlijnen mag rijden. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie.
In de Sovjetunie was het openbaar vervoer behoorlijk goed. Dus je vergelijking gaat niet op.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:52 schreef Sachertorte het volgende:
Eerder welkom in de USSR. Daar reden de treinen ook overvol met slachtoffers van de belastingmaffia, zonder toiletten; in Somalie rijden uberhaupt geen treinen.
Ja dat zag je in Engeland, daar rijden de treinen van verschillende maatschappijen op hetzelfde spoor, en tegen elkaar op ookquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:45 schreef Christiaan het volgende:
. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie.
Post hoc ergo propter hoc... Je legt verbanden die niets met elkaar te maken hebben.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:56 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Voor de privatisering zaten er in elke trein WC's. Nu sturen we het personeel met een plasfles naar hun werk en mogen bejaarden en kinderen in hun broek pissen....en dan heb ik het nog niet over het afschaffen van het eetkarretje wat altijd voorbij kwam....ik hoor Jorritsma nog zeggen, dat we allemaal lekker een croissantje zouden kunnen eten als de privatisering eenmaal een feit was.
Hoe wil je dat dan doen ... het recht op bepaalde lijnen veilen of zo?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:45 schreef Christiaan het volgende:
Dit heeft juist niets met privatisering te maken. De ns is de enige maatschappij die op de hoofdlijnen mag rijden. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie.
Ongelooflijk hoe een overheid om kan springen met de primaire voorzieningen van burgers.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:59 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Ja dat zag je in Engeland, daar rijden de treinen van verschillende maatschappijen op hetzelfde spoor, en tegen elkaar op ook
http://www.archivesolidai(...)tml?lang=2&obid=1802
Kwoot dan een woordje meer: "zegde toe".quote:
Je bent niet heel erg bekend met de SU als je niet meteen snapt waar ik op doel. Fellow traveler zeker?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:56 schreef detulp050 het volgende:
[..]
In de Sovjetunie was het openbaar vervoer behoorlijk goed. Dus je vergelijking gaat niet op.
Da's wel een goeie. En dan moet dat ook een krap benauwd hok zijn met gore strontbesmeurde wc-bril en geen wc-papier!quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 10:01 schreef thumbnail het volgende:
Ze moeten op het NS hoofdkantoor de wc's eens in de vier uur even open doen.
Eens kijken of die bonusjagers dan nog zo denken.
De Stavoren-kant.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:03 schreef Pannenkoeken het volgende:
Wat is de blinde kant van een trein?
De onderkant?
quote:Elk bedrijf is verplicht minstens één toilet te hebben voor het personeel, ook als het bedrijf niet op een vaste locatie werkt. In dit artikel lees je meer over de verplichtingen die je als werkgever hebt als het om sanitaire voorzieningen gaat.
http://www.mkbservicedesk(...)ieningen-bedrijf.htm
Ja, zoals de Staat die laatst 1,1 mrd aan dividend ontving van NS.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 10:13 schreef Kingstown het volgende:
Netto gaat de gewone burger er financiëel en qua voorzieningen hard op achteruit (wat je ook bij de NS ziet) en zijn er een paar investeerders die rijk worden.
Totdat je de ziekte van Crohn of iets vergelijkbaars hebt.. dan is het OV dus geen optie meer.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:52 schreef IHVK het volgende:
[..]
Nja zoveel moet je als man ook niet met een wc.
De grote boodschap kun je wel even volhouden en dat andere is zo gedaan.
Het is gewoon onzinnig dat ze er niet zijn. Die twee extra zitplaatsen die de NS er voor in de plaats heeft kunnen plaatsen zullen vast veel uitmaken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het geen probleem, het is natuurlijk een service overweging van de NS. Als klanten zich er niet in kunnen vinden lijkt het mij beter dat zij naar een ander vervoersmiddel overstappen.
Dat vind ik een beetje een lulreden. Een hoop mensen zijn afhankelijk van de trein, alleen al omdat je op die manier reiskosten beter vergoed krijgt. Dan zou je mensen op hele hoge kosten jagen omdat je als bedrijf te lam bent basale service te bieden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het geen probleem, het is natuurlijk een service overweging van de NS. Als klanten zich er niet in kunnen vinden lijkt het mij beter dat zij naar een ander vervoersmiddel overstappen.
Ja joh, prachtige redenering. En wat als nou besloten wordt dat toiletten op tankstations moeten verdwijnen, omdat het teveel kost?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het geen probleem, het is natuurlijk een service overweging van de NS. Als klanten zich er niet in kunnen vinden lijkt het mij beter dat zij naar een ander vervoersmiddel overstappen.
Exact, het zou natuurlijk een beetje bizar zijn om gigantisch veel kosten te maken voor die paar reizigers met een ziekte waardoor men frequenter naar de WC moet. Het is geen liefdadigheidsclub, en daar ben ik blij om.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:20 schreef kawotski het volgende:
Totdat je de ziekte van Crohn of iets vergelijkbaars hebt.. dan is het OV dus geen optie meer.
Ik denk niet dat het alleen met die twee zitplaatsen te maken heeft. De treinen waar het om gaat kennen een heel open constructie, de trein is ruim en open (sociale veiligheid!). Daar een toilet in opnemen verstoort dat. Bovendien kan ik mij voorstellen dat er aanzienlijk kosten aan het schoonmaken en onderhoud van de toiletten zijn verbonden. Wellicht spelen die redenen ook mee in de overweging van NS.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:20 schreef wikwakka2 het volgende:
Het is gewoon onzinnig dat ze er niet zijn. Die twee extra zitplaatsen die de NS er voor in de plaats heeft kunnen plaatsen zullen vast veel uitmaken.
Dat hangt maar net af van je werkgever. Een goed idee zou zijn, als je werkelijk met dit probleem zit, eens met je werkgever te gaan praten over mogelijkheden om de regeling aan te passen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:21 schreef Mwanatabu het volgende:
Dat vind ik een beetje een lulreden. Een hoop mensen zijn afhankelijk van de trein, alleen al omdat je op die manier reiskosten beter vergoed krijgt.
dan heb je in de auto ook een probleem.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:20 schreef kawotski het volgende:
[..]
Totdat je de ziekte van Crohn of iets vergelijkbaars hebt.. dan is het OV dus geen optie meer.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Allereerst omdat er veel merken zijn die tankfaciliteiten aanbieden. Zij gaan waarschijnlijk niet ineens alle toiletten sluiten. Maar het is gewoon de overweging die een private onderneming maakt, daar moet je niet direct in in willen grijpen, zeker niet via de politiek. Wat wel kan is natuurlijk bij NS gaan klagen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:22 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja joh, prachtige redenering. En wat als nou besloten wordt dat toiletten op tankstations moeten verdwijnen, omdat het teveel kost?
Uiteraard, echter het 'beleid' is om iedereen het OV in te krijgen. Als je dan al iets basics als een toilet niet kan aanbieden dan sluit je al heel veel potentiele reizigers uit. Ik ben o.a. om die reden over moeten stappen naar de auto.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Exact, het zou natuurlijk een beetje bizar zijn om gigantisch veel kosten te maken voor die paar reizigers met een ziekte waardoor men frequenter naar de WC moet. Het is geen liefdadigheidsclub, en daar ben ik blij om.
Ik zie er dan ook helemaal niks in om iedereen het OV in te jagen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:33 schreef kawotski het volgende:
Uiteraard, echter het 'beleid' is om iedereen het OV in te krijgen. Als je dan al iets basics als een toilet niet kan aanbieden dan sluit je al heel veel potentiele reizigers uit. Ik ben o.a. om die reden over moeten stappen naar de auto.
Volgens mij zijn die wc's er omdat men anders overal zijn behoefte gaat doen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
Exact, het zou natuurlijk een beetje bizar zijn om gigantisch veel kosten te maken voor die paar reizigers met een ziekte waardoor men frequenter naar de WC moet. Het is geen liefdadigheidsclub, en daar ben ik blij om.
Worden de kaartjes dan goedkoper?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik denk niet dat het alleen met die twee zitplaatsen te maken heeft. De treinen waar het om gaat kennen een heel open constructie, de trein is ruim en open (sociale veiligheid!). Daar een toilet in opnemen verstoort dat. Bovendien kan ik mij voorstellen dat er aanzienlijk kosten aan het schoonmaken en onderhoud van de toiletten zijn verbonden. Wellicht spelen die redenen ook mee in de overweging van NS.
Buschauffeurs moeten dan ook 4 uur hun behoefte ophouden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:30 schreef Zwansen het volgende:
Bussen hebben toch ook geen wc? Wat is het verschil tussen een sprinter en een bus dan?
EUSSRquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:52 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Eerder welkom in de USSR. Daar reden de treinen ook overvol met slachtoffers van de belastingmaffia, zonder toiletten; in Somalie rijden uberhaupt geen treinen.
Daar zijn ze bij Ryanair al mee bezigquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:54 schreef Lambiekje het volgende:
De volgende stap van NS is geen stoelen meer. De ritten zijn zo kort. Nergens voor nodig.
Volgens mij bleek ergens vorig jaar dat het gros van de chauffeurs in de regio Arnhem zo weinig pauze en gelegenheid had, dat ze inderdaad tegen de zuilen van het busstation stonden te piesen...quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:40 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Buschauffeurs moeten dan ook 4 uur hun behoefte ophouden.
Leuk he die marktwerking.
Sprinters zijn er al hoor.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:54 schreef Lambiekje het volgende:
De volgende stap van NS is geen stoelen meer. De ritten zijn zo kort. Nergens voor nodig.
Jij vindt het vast niet erg dat een medereiziger in je blouse/schootquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:22 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Exact, het zou natuurlijk een beetje bizar zijn om gigantisch veel kosten te maken voor die paar reizigers met een ziekte waardoor men frequenter naar de WC moet. Het is geen liefdadigheidsclub, en daar ben ik blij om.
In een documentaire over schoonmakers, kwam naar voren dat de schoonmakers van de trein in hooguit luttele minuten het toilet schoon moeten hebben. Een demonstreerde het. Binnen rennen, razendsnel lapje over fonteintje en bril. Even vlug door de binnenkant en meer tijd was er niet.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Bovendien kan ik mij voorstellen dat er aanzienlijk kosten aan het schoonmaken en onderhoud van de toiletten zijn verbonden.
quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat hangt maar net af van je werkgever. Een goed idee zou zijn, als je werkelijk met dit probleem zit, eens met je werkgever te gaan praten over mogelijkheden om de regeling aan te passen.
Dat denk ik niet, echte concurrentie ontbreekt natuurlijk, maar indirect komt het wel terug als NS dividend uitkeert. Het is niet zinvol kosten te maken die je beter kunt voorkomen, nooit.quote:
In het ziekenhuis wordt het nog sneller geeist .quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:06 schreef Injetta het volgende:
[..]
In een documentaire over schoonmakers, kwam naar voren dat de schoonmakers van de trein in hooguit luttele minuten het toilet schoon moeten hebben. Een demonstreerde het. Binnen rennen, razendsnel lapje over fonteintje en bril. Even vlug door de binnenkant en meer tijd was er niet.
Lekker fris.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:57 schreef Mwanatabu het volgende:
Volgens mij bleek ergens vorig jaar dat het gros van de chauffeurs in de regio Arnhem zo weinig pauze en gelegenheid had, dat ze inderdaad tegen de zuilen van het busstation stonden te piesen...
en een parlementslid / beleidsambtenaar heeft weer wat steekpenningen van de investeerderquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:13 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Lekker fris.
Maar de aandeelhouders hebben weer winst en dat is het enige waar het tegenwoordig nog om gaat.
Dus de reizigers krijgen minder service voor hetzelfde geld?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat denk ik niet, echte concurrentie ontbreekt natuurlijk, maar indirect komt het wel terug als NS dividend uitkeert. Het is niet zinvol kosten te maken die je beter kunt voorkomen, nooit.
En of een toekomstige baan.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:14 schreef Verburg_K het volgende:
en een parlementslid / beleidsambtenaar heeft weer wat steekpenningen van de investeerder
Die verwerk je toch in de prijs? ' t is toch al reteduur, kunnen die servicekosten ook nog wel bij. of een kaartje 46 euro kost of 47 euro, dat maakt echt niet meer uit.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Bovendien kan ik mij voorstellen dat er aanzienlijk kosten aan het schoonmaken en onderhoud van de toiletten zijn verbonden. Wellicht spelen die redenen ook mee in de overweging van NS.
Welk treinkaartje kost 46 euro? Volgens mij is dat minder dan 1% van alle mogelijke ritten.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:19 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Die verwerk je toch in de prijs? ' t is toch al reteduur, kunnen die servicekosten ook nog wel bij. of een kaartje 46 euro kost of 47 euro, dat maakt echt niet meer uit.
Ik moet regelmatig voor mijn werk van arnhem naar maastricht forensen..quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:20 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Welk treinkaartje kost 46 euro? Volgens mij is dat minder dan 1% van alle mogelijke ritten.
Sinds de privatisering is de service met sprongen achteruit gegaan, maar er zijn altijd mensen die op basis van een (theoretische) ideologie blijven ontkennen. Beetje wat de CPN vroeger deed mbt het communisme....blinde vlek enzo en geloven in heilstaten.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:07 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
![]()
Ja hoor Fritsie. Heel de wereld bevindt zich in een dusdanig riante positie. Tuurlijk knul.
Jij probeert echt alles recht te lullen wat zo krom is als maar kan he?
Zelfs voor vrouwen is er een plasfles!quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef Hathor het volgende:
Kunnen ze de reizigers dan niet tegmoetkomen of zo? Ik bedoel plassen in een flesje zal nog wel lukken, maar poepen zal toch iets lastiger worden. De hals van een colaflesje is niet breed genoeg.
Persoonlijk vond ik het probleem van de WC bij de NS dat hij ook meer leek op een badkamer. Soms zag je er dames in gaan die pas veel later er weer uit kwamen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:11 schreef Hathor het volgende:
Kunnen ze de reizigers dan niet tegmoetkomen of zo? Ik bedoel plassen in een flesje zal nog wel lukken, maar poepen zal toch iets lastiger worden. De hals van een colaflesje is niet breed genoeg.
Mja. Maar die dames maken de plee ook na elke 'beurt' schoon. Zo heel gek is dat dus nietquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:20 schreef computergirl het volgende:
op sommige stations heb je trouwens prettige schone wc's, Arnhem bijvoorbeed, daar betaal ik graag 40 cent voor tijdens het wachten op een overstap. (alleen jammer van die trappen)
Prima, maar dan heb ik het vermoeden dat er wel weer een topic geopend gaat worden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:19 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Die verwerk je toch in de prijs? ' t is toch al reteduur, kunnen die servicekosten ook nog wel bij. of een kaartje 46 euro kost of 47 euro, dat maakt echt niet meer uit.
Whehehehe zie je het al voor je?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 13:13 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Zelfs voor vrouwen is er een plasfles!
[ afbeelding ]
Gezellig met z'n allen op het balkon plasflessen!
quote:
Ik heb wel eens een verhaal gehoord over iemand die een miskraam heeft gehad op een toilet in de trein.quote:„oudere reizigers en kinderen die het in hun broek doen. Reizigers die plassen in de trein of op het perron, reizigers die bij gebrek aan een toilet overgeven in de afvalbakken.”
Een lekkere spuit zetten lijkt me niet haalbaar als je van je aders houdt, neuken lijkt me ook exceptioneel en kotsen is een WC wel voor bedoeld dus waar hebben we het over? Vrouwen die even hun haar doen? Zwartrijders?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:13 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een verhaal gehoord over iemand die een miskraam heeft gehad op een toilet in de trein.
Ik snap de beredenering van de NS wel. Het is duur en in het kader van sociale veiligheid ook nog eens risicovol. Daarnaast worde toiletten in treinen te veel gebruik voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn. Echter, ben ik het er wel mee eens dat op ritten van meer dan 30 minuten er zeker toiletten in de treinen zouden moeten zijn. Bij hoge nood is er namelijk geen andere oplossing dan in het openbaar je behoefte te moeten doen. Dat personeel flesjes moet meenemen is schandalig.![]()
tada: filesquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:17 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het geen probleem, het is natuurlijk een service overweging van de NS. Als klanten zich er niet in kunnen vinden lijkt het mij beter dat zij naar een ander vervoersmiddel overstappen.
zeg dat danquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik zie er dan ook helemaal niks in om iedereen het OV in te jagen.
Het is in dit geval een soort van ideologische obsessie voor de Bolkesteijntjes van deze wereld. Dus je kunt niet pissen in de trein? So what? Dan zet je toch gewoon een nieuwe spoorwegmaatschappij op, waarvan al jouw treinen wel gewoon wc's hebben? Als het de mensen echt wat uitmaakt, dan zorgt de vrije markt er vanzelf wel voor dat jouw maatschappij winstgevend wordt. We leven immers in een libertaire heilstaat.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:57 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Sinds de privatisering is de service met sprongen achteruit gegaan, maar er zijn altijd mensen die op basis van een (theoretische) ideologie blijven ontkennen. Beetje wat de CPN vroeger deed mbt het communisme....blinde vlek enzo en geloven in heilstaten.
Geen WC's, geen verkoop van eten/drinken/geen rookcoupés, maar ondertussen wordt het steeds duurder en is er een zeer kleine toplaag die extreem veel geld verdient....eigen personeel mag aan de plasfles, maar het werkt allemaal zo goed....types die dat allemaal vergoeilijken zouden zelf eens een jaartje niet meer naar de WC moeten gaan en alleen een plasfles gebruiken....eens kijken hoe ze dan praten.
Wie het normaal vindt dat een bedrijf zijn eigen personeel en reizigers aan de plasfles zet, die is echt de weg een beetje kwijt.
"dan zet je toch een nieuwe maatschappij op"quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:03 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Het is in dit geval een soort van ideologische obsessie voor de Bolkesteijntjes van deze wereld. Dus je kunt niet pissen in de trein? So what? Dan zet je toch gewoon een nieuwe spoorwegmaatschappij op, waarvan al jouw treinen wel gewoon wc's hebben? Als het de mensen echt wat uitmaakt, dan zorgt de vrije markt er vanzelf wel voor dat jouw maatschappij winstgevend wordt. We leven immers in een libertaire heilstaat.
Als je niet snapt dat hij een terecht punt maakt, namelijk het feit dat de NS weliswaar geprivatiseerd is maar nog steeds een monopolie positie bekleed, dan moet je je misschien niet in deze discussie mengen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:17 schreef Netherlander het volgende:
[..]
"dan zet je toch een nieuwe maatschappij op"
Die is de weg kwijt zeg. Beetje te veel gedronken?
Hij maakt geen punt, hij zit een eind in het luchtledige te lullen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Als je niet snapt dat hij een terecht punt maakt, namelijk het feit dat de NS weliswaar geprivatiseerd is maar nog steeds een monopolie positie bekleed, dan moet je je misschien niet in deze discussie mengen.
Je snapt het niet. Je KAN niet eens een spoorwegmaatschappij in Nederland oprichten, want je zit tegen een monopolist aan te harken. Het boeit verder geen reet wat de VVD mentaliteit ermee te maken heeft. Het kan niet. Punt. Finito. Einde. Game Over.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:25 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Hij maakt geen punt, hij zit een eind in het luchtledige te lullen.
Dat je een eigen bedrijf kan beginnen is toch geen argument om niet te mogen klagen. Doe eens normaal.Je kan niet niet maar eigen bedrijven uit de grond laten komen elke keer als je het ergens niet mee eens bent. Doorgedraaide VVD mentaliteit.
Arriva,Syntus,Veolia? Kan dus wel lijkt me.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je KAN niet eens een spoorwegmaatschappij in Nederland oprichten, want je zit tegen een monopolist aan te harken. Het boeit verder geen reet wat de VVD mentaliteit ermee te maken heeft. Het kan niet. Punt. Finito. Einde. Game Over.
Ja, tussen schubbekutteveen en een boerderij 2 kilometer verder. Marktaandeel en te verstouwen passagiers zijn nogal anders.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:30 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Arriva,Syntus,Veolia? Kan dus wel lijkt me.
Nou dan zitten we toch op 1 lijn.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je snapt het niet. Je KAN niet eens een spoorwegmaatschappij in Nederland oprichten, want je zit tegen een monopolist aan te harken. Het boeit verder geen reet wat de VVD mentaliteit ermee te maken heeft. Het kan niet. Punt. Finito. Einde. Game Over.
Het kan dus wel, tuurlijk is het een moeilijke markt om een eigen bedrijf in te beginnen aangezien het gigantische investeringen vergt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:33 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Ja, tussen schubbekutteveen en een boerderij 2 kilometer verder. Marktaandeel en te verstouwen passagiers zijn nogal anders.
Noem je dit concurreren? Trajectjes waar de NS toch geen droog brood aan kan verdienen?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:34 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Het kan dus wel, tuurlijk is het een moeilijke markt om een eigen bedrijf in te beginnen aangezien het gigantische investeringen vergt.
True.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:36 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Noem je dit concurreren? Trajectjes waar de NS toch geen droog brood aan kan verdienen?
In Engeland heb je concurrentie. Hier heb je gewoon een soort Stalin die af en toe toestaat wat moeilijke traject door derden op te laten pakken.
Nou, en het Engelse spoor dat is ook écht iets geweldigsquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:36 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Noem je dit concurreren? Trajectjes waar de NS toch geen droog brood aan kan verdienen?
In Engeland heb je concurrentie. Hier heb je gewoon een soort Stalin die af en toe toestaat wat moeilijke traject door derden op te laten pakken.
Lekker goedkoop ook. 45 pond voor een retourtje buiten de spits van de afstand Groningen-Amsterdam.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nou, en het Engelse spoor dat is ook écht iets geweldigs
Dat is een andere discussie, ik vind de NS alleen ook prima maar dan zonder winstoogmerk (en dus van de staat), maar dat is tenminste echte concurrentie. Er klopt wel meer niet aan Engeland, ga er maar eens eten bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nou, en het Engelse spoor dat is ook écht iets geweldigs
Ik heb de TT gekopiëerd van het originele bericht (zonder het aan te passen) en het gebeurt dus ondertussen al dat conducteurs in flessen plassen, dus echt misleidend zou ik het niet willen noemen. De NS levert de plasflessen niet zelf, maar door gebrek aan sanitair doen de conducteurs dus hun behoefte in een fles....nog netjes btw, dat ze dat doen ipv dat ze ergens gaan wildplassen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:17 schreef vergezocht het volgende:
Misleidende TT.
Ze zijn nog niet ver, dat is een van de opties die ze gingen beschouwen. Dat betekent nog niet dat ze alreeds mee zijn begonnen met het plassen in flessen.
Leuk aandacht trekkende TT trouwens, TS
Het werkt wel, alleen niet in het voordeel van de reiziger in dit geval. Privatisering heeft dat meestal als gevolg, dus het is niet zo gek dat men dat al riep toen de NS werd geprivatiseerd. Dat betekent echter niet dat privatisering nutteloos is. Twee verschillende dingen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:02 schreef Netherlander het volgende:
Privatiseren van dat soort staats bedrijven werkt gewoon niet want ze zijn veel te stevig om lekker mee te concurreren.
Privatisering is idd prima voor de werkgever....heel veel vrijheid om personeel te dumpen, service te verminderen en extra winst te maken.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:38 schreef Justinn het volgende:
[..]
Het werkt wel, alleen niet in het voordeel van de reiziger in dit geval. Privatisering heeft dat meestal als gevolg, dus het is niet zo gek dat men dat al riep toen de NS werd geprivatiseerd. Dat betekent echter niet dat privatisering nutteloos is. Twee verschillende dingen.
Als je het op de dag zelf koopt ja. Als je het van te voren via internet koopt kan het vaak veel goedkoper.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:57 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Lekker goedkoop ook. 45 pond voor een retourtje buiten de spits van de afstand Groningen-Amsterdam.![]()
Tegen zwartrijden werd er jaren geleden verteld; toen de plannen aan werden gekondigdquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het alleen met die twee zitplaatsen te maken heeft. De treinen waar het om gaat kennen een heel open constructie, de trein is ruim en open (sociale veiligheid!). Daar een toilet in opnemen verstoort dat. Bovendien kan ik mij voorstellen dat er aanzienlijk kosten aan het schoonmaken en onderhoud van de toiletten zijn verbonden. Wellicht spelen die redenen ook mee in de overweging van NS.
Natuurlijk heeft dat wel met privatisering te maken. In het verleden werden tekorten bijgevuld door de overheid. Nu moet de NS haar eigen boontjes doppen en wordt zoveel mogelijk geld bespaard.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:45 schreef Christiaan het volgende:
Dit heeft juist niets met privatisering te maken. De ns is de enige maatschappij die op de hoofdlijnen mag rijden. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie.
ga jij maar fietsen meidquote:Op maandag 11 oktober 2010 16:57 schreef CyclingGirl het volgende:
.. dat gaat toch niet in een fles. De meeste toiletten in de trein zijn idd smerig maar wel nodig.
Ronduit absurd dat je dat doet. Die treinen beschikken ook nog eens wel over een WC.quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:10 schreef Nielsch het volgende:
Ik pis altijd gewoon in het prullenbakje. Vooral het prullenbakje in het midden (in de nieuwe treinen) is daar uitermate voor geschikt. Natuurlijk wel als er niemand naast me zit, anders is het een beetje raar.
jaja net als de energie markt dat is ook zoveel beter geworden door de concurentiequote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:45 schreef Christiaan het volgende:
Dit heeft juist niets met privatisering te maken. De ns is de enige maatschappij die op de hoofdlijnen mag rijden. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie.
De toiletten waren smerig omdat het schoonmaakpersoneel de flessen schoonmaakmiddel gewoon ergens leeggooit, zodat ze niets hoeven te doen. Stond in de krant destijdsquote:Op maandag 11 oktober 2010 16:57 schreef CyclingGirl het volgende:
Je zou maar conducteur zijn en even Desi Bouterse op de boot moeten zetten, dat gaat toch niet in een fles. De meeste toiletten in de trein zijn idd smerig maar wel nodig.
Dus is de overheid nu minder geld kwijt aan het bijvullen. Win/win.quote:Op maandag 11 oktober 2010 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft dat wel met privatisering te maken. In het verleden werden tekorten bijgevuld door de overheid. Nu moet de NS haar eigen boontjes doppen en wordt zoveel mogelijk geld bespaard.
nou 4 dagen in Engeland geweest met de trein,echt nooit meer, continu wisselstoringen, absurd hoge prijzen en stations waar je echt niet wilt komenquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Nou, en het Engelse spoor dat is ook écht iets geweldigs
Dit dus.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 16:54 schreef kawotski het volgende:
Als het gaat om toiletten is Nederland al een supersmerig land. Ok, we hebben dan nog net geen gaten in de vloer waar je boven mag hangen zoals in Frankrijk maar ik prefereer toch de Sanifair in Duitsland. 50 cent en die kan je middels een bonnetje weer terugkrijgen als je wat koopt. Dat ze zoiets niet in de treinen verwerken, automatisch reinigende toiletten, we leven in 2010 for god sakes..
Wat een onzin, ik ben vaak in de Oekraïne geweest (ex-USSR) en elke trein heeft een toilet, de lange afstandstreinen zelfs een toilet per wagon die door de provodsnika (conductrice) schoon wordt gehouden, er is een providnitsnika per wagon!quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:52 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Eerder welkom in de USSR. Daar reden de treinen ook overvol met slachtoffers van de belastingmaffia, zonder toiletten; in Somalie rijden uberhaupt geen treinen.
Uzhgorod - Odessa Glavni kost 200 Hryvna - zonder korting - (circa 19 euro) voor een enkele reis kupejnih vagon (2e klasse slaapcoupe excl linnen wat 5 Hryvna extra kost). Een traject van meer dan 18 uur. Ongeveer 1000 kilometer.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 02:27 schreef vergezocht het volgende:
@Linkse-boomknuffelaar, mooi zo, maar wat is het prijskaartje? valt het mee? en is het ook zo royaal bij het stadsvervoer (bus/tram)?
ja kan ik kan me voorstellen dat de Russen veel over hebben voor hun treinen ivm het slechte wegennet (en Siberie)
Natuurlijk niet. Dit heeft te maken met het gedrocht van een bedrijf dat de NS is (geworden). Altijd werd het handje vastgehouden door vadertje staat maar moet 't op eigen benen staan faalt het volledig?quote:Op maandag 11 oktober 2010 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft dat wel met privatisering te maken.
Die zijn of ranzig, of te ver lopen of het is gewoon te druk in de trein...quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:11 schreef Socios het volgende:
[..]
Ronduit absurd dat je dat doet. Die treinen beschikken ook nog eens wel over een WC.
De laatste keer dat ik in Denemarken in een trein zat was het sanitair prima, maar dat is al een tijd geleden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 02:30 schreef vergezocht het volgende:
En weet iemand hoe het zit met de treinen in Denemarken en de Scandinivische landen? ook smerige toiletten?
Heb je ook een vertaling of een filmpje met ondertiteling?quote:
Onzin, de S-bahn rond Kopenhagen, vergelijkbaar met de Nederlandse stoptrein heeft ook geen toiletten.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:39 schreef Kingstown het volgende:
De laatste keer dat ik in Denemarken in een trein zat was het sanitair prima, maar dat is al een tijd geleden.
Als winstoogmerk je hoofddoel is en je dus elke WC binnen 2 minuten moet hebben schoongemaakt (goedkoop, goedkoop!) , dan wordt het vanzelf een ranzige boel.
Privatisering werkt dus niet voor 95% van Nederland.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:41 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Privatisering is idd prima voor de werkgever....heel veel vrijheid om personeel te dumpen, service te verminderen en extra winst te maken.
Voor de reiziger en werknemer is het een drama.
terwijl ze het vb van Engeland hebben, waar de spoorwegen dramatisch zijn na de privatisatiequote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:26 schreef Netherlander het volgende:
[..]
Privatisering werkt dus niet voor 95% van Nederland.
Moeilijk om dat te vergelijken....persoonlijk vind ik een Regionalzug meer vergelijkbaar met onze stoptreinen....een S-Bahn is meer een stadstrein, die ook veel vaker stopt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:48 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Onzin, de S-bahn rond Kopenhagen, vergelijkbaar met de Nederlandse stoptrein heeft ook geen toiletten.
Hoelang is het geleden dat je in Engeland bent geweest? Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de treinen in Engeland. Redelijk schoon, overal toiletten en vaak komt er iemand met een karretje langs waar je eten en drinken kunt kopen. Ik heb nog niet zovaak vetraging meegemaakt.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:51 schreef macca728 het volgende:
[..]
terwijl ze het vb van Engeland hebben, waar de spoorwegen dramatisch zijn na de privatisatie
laatste keer van vrijdag tot en met maandag, continu wisselstoringen die al een maand duren volgens een vriendin die daar woontquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:53 schreef RabbitHeart het volgende:
[..]
Hoelang is het geleden dat je in Engeland bent geweest? Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de treinen in Engeland. Redelijk schoon, overal toiletten en vaak komt er iemand met een karretje langs waar je eten en drinken kunt kopen. Ik heb nog niet zovaak vetraging meegemaakt.
Toegegeven, zo ontzettend vaak ga ik niet met de trein maar wel genoeg keer geweest, incl lange afstanden om er wat over te kunnen zeggen.
quote:Toch geen wc's in Sprinter-treinen
In de nieuwe stoptreinen van de NS komen toch geen toiletten. Minister Schultz van Haegen legt een wens van de Tweede Kamer naast zich neer.
Veel reizigers hebben geklaagd over het ontbreken van toiletten in de nieuwe Sprinters, maar volgens Schultz is het te duur om ze alsnog in te bouwen. De kosten bedragen volgens de NS ruim 90 miljoen euro. In een tijd dat de NS moet bezuinigen is zo'n uitgave maatschappelijk niet verantwoord, schrijft Schultz in een brief aan de Tweede Kamer. Als alternatief wil ze extra toiletten laten bouwen op veertig stations.
Als je het geluk hebt dat je op één van de stations bent waar ze die dingen neer gaan zetten.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:01 schreef wikwakka2 het volgende:
Extra toiletten waar je 2 euro voor mag betalen.
En als je geen muntgeld hebt moet je het maar ophouden.
En het is natuurlijk gratis om die toiletten daar te bouwen, ben benieuwd hoeveel miljoen de NS daar voor zal lappenquote:Op maandag 14 maart 2011 17:05 schreef Q. het volgende:
[..]
Als je het geluk hebt dat je op één van de stations bent waar ze die dingen neer gaan zetten.
Idd, voor dat geld kun je een klein station aanleggen dus hoe kan een wc zo duur zijn, voor mijn part schuiven ze een dixie in die trein.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:16 schreef Erasmo het volgende:
[..]
En het is natuurlijk gratis om die toiletten daar te bouwen, ben benieuwd hoeveel miljoen de NS daar voor zal lappen
Sowieso, 90 miljoenZijn die toiletten van goud ofzo
Even gekeken; er rijden 131 van die treinen rond, men neme 1 toilet per trein dan kom je uit op ¤687022,90 per toilet!
Plus 2 ton bonus per WC voor de NS-directeur, zit je nog steeds niet op driekwart miljoen euro voor een pispot...quote:Op maandag 14 maart 2011 22:27 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ik snap dat ook niet zo, je maak een gat in de trein, bouwt er een pot op en 4 muren omheen....f
Maar serieus, dit is een gigantisch probleem in Nederland: de overheid verspilt gruwelijk veel geld, en er lijkt niemand nog maar enige realiteitszin te hebben. WC's van 700.000 euro, maar ook snelwegen van 100.000+ euro per strekkende meter, en hetzelfde voor tramlijntjes Amsterdam-Almere.quote:Op maandag 14 maart 2011 22:32 schreef truepositive het volgende:
Proberen ze het echt zo te verkopen?
Moet ineens weer denken aan die schroef van 61 euro
Speciaal ingevlogenquote:Op maandag 14 maart 2011 22:32 schreef truepositive het volgende:
Proberen ze het echt zo te verkopen?
Moet ineens weer denken aan die schroef van 61 euro
Amateurs!quote:Op maandag 14 maart 2011 23:51 schreef niels0 het volgende:
Krantje laten brengen op een produktieplatform Noordzee of gebak laten rondvliegen. Die dingen gebeuren. Met eigen ogen gezien. Douchen met Spa blauw ook.
Zo gek is het natuurlijk niet. Allereerst heeft de minister er als aandeelhouder van NS belang bij dat het dividend zo hoog mogelijk is. Door de kosten erg hoog voor te spiegelen is de kans groot dat er geen WC's komen en aandeelhouder dus een hoger dividend kan krijgen omdat er kosten bespaard worden. Het bedrag kan wat aangedikt zijn, zonder direct onjuist te worden.quote:Op maandag 14 maart 2011 17:16 schreef Erasmo het volgende:
Sowieso, 90 miljoenZijn die toiletten van goud ofzo
Even gekeken; er rijden 131 van die treinen rond, men neme 1 toilet per trein dan kom je uit op ¤687022,90 per toilet!
Je hoort helemaal niemand over het feit dat ze hebben liggen slapen. Kan daar niet iemand op het matje voor worden geroepen? Kan me niet voorstellen dat elke ambtenaar daar heeft liggen slapen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[quote]
Het grootste punt is natuurlijk gewoon dat de Kamer heeft zitten slapen toen het ontwerp van de treinen werd vastgesteld. Maar daar hoor je de stoere Kamerleden van bijvoorbeeld SP natuurlijk niet over. Ik ben in ieder geval blij dat de minister niet aan die onzin mee doet.
Gast je zegt het zelf al.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:24 schreef HAKIM_1988 het volgende:
In de streekbus zit toch ook geen toilet? Zolang ze die sprinters inzetten op korte trajecten (max. 40 min.) is er toch niets aan de hand?
Ps. ik vind het ook een kutbedrijf maar dit is wel het laatste waar ik me druk over maak.
Haha. Zie je het voor je? Die prullenbak klep openen, rits naar beneden en zeiken maarquote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:41 schreef Salvad0R het volgende:
Gewoon recht die trein onderzeiken. Dan maar een wildplas boete.
is het technisch gezien niet pas wildplassen wanneer je dit binnen de bebouwde kom doet? (maat van me zit bij de popo en die had het daar over, geen zin na te kijken of het klopt)quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:41 schreef Salvad0R het volgende:
Gewoon recht die trein onderzeiken. Dan maar een wildplas boete.
Ook niet die ene keer in het jaar dat je net toevallig hoge nood hebt?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef Chowi het volgende:
Sorry hoor, maar als je gaat zitten zeiken in je broek in het openbaar als volwassen persoon, heb je gewoon geen fatsoen. Ik vind het rot voor de conducteurs, maar kom op zeg. Ik maak dagelijks gebruik van treinen mét sanitaire voorzieningen, maar doe er nog altijd niet mijn behoefte omdat die dingen gewoon onhygiënisch zijn.
Ben het met je eens maar wat moeten de mensen doen die ziek zijn en daardoor vaker naar de WC moeten?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef Chowi het volgende:
Sorry hoor, maar als je gaat zitten zeiken in je broek in het openbaar als volwassen persoon, heb je gewoon geen fatsoen. Ik vind het rot voor de conducteurs, maar kom op zeg. Ik maak dagelijks gebruik van treinen mét sanitaire voorzieningen, maar doe er nog altijd niet mijn behoefte omdat die dingen gewoon onhygiënisch zijn. We zijn toch gewoon zindelijk met z'n allen?.
Hou het dan gewoon even op totdat je thuis bent of op een station waar wel een toilet is.
Het verschil tussen bus en trein is dat de bus in de meeste gevallen vrij dichtbij je vertrekpunt weggaat en vrij dichtbij de plaats van bestemming aankomt. In geval van treinen, zeker als het gaat om landelijke gebieden, moet je vaak een behoorlijk end reizen (fietsen, bus-zonder-toilet) voor je op het station bent. En laat dat nu net de stationnetjes zijn waar ook niet altijd een toilet is...quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:24 schreef HAKIM_1988 het volgende:
In de streekbus zit toch ook geen toilet? Zolang ze die sprinters inzetten op korte trajecten (max. 40 min.) is er toch niets aan de hand?
Ps. ik vind het ook een kutbedrijf maar dit is wel het laatste waar ik me druk over maak.
Jawel hoor, hier in Helmond hebben we in hartje centrum het openbare toilet met de naam "Rose Garden". Het is een huiskamer (met daarbij twee toiletruimtes), waar je ook even kunt gaan zitten terwijl je wacht op de toiletganger. Ze zijn heel schoon en kosten 50 cent per keer.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:45 schreef noutie het volgende:
In NL zijn nergens fatsoenlijke openbare toiletten.
Eens.quote:Dat is elders in europa beter geregeld. NL heeft volgens mij ook de smerigste toileten bij tankstations.
De meeste volwassenen kunnen dat, inderdaad, maar niet allemaal.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef Chowi het volgende:
Sorry hoor, maar als je gaat zitten zeiken in je broek in het openbaar als volwassen persoon, heb je gewoon geen fatsoen. Ik vind het rot voor de conducteurs, maar kom op zeg. Ik maak dagelijks gebruik van treinen mét sanitaire voorzieningen, maar doe er nog altijd niet mijn behoefte omdat die dingen gewoon onhygiënisch zijn. We zijn toch gewoon zindelijk met z'n allen?.
Hou het dan gewoon even op totdat je thuis bent of op een station waar wel een toilet is.
Zelfs als het maar een heel klein groepje is, valt dat onder "gehandicapten". En juist voor gehandicapten worden alle treinen aangepast, terwijl er misschien per groot station 1 rolstoeler per dag langskomt. Hetzelfde met stadsbussen: haltes worden enorm verhoogd terwijl daar geen gebruik van gemaakt wordt.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 16:52 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Verder is in dit draadje door meerdere mensen gezegd dat 't maar om een heel klein groepje mensen gaat die bijvoorbeeld Crohn hebben en dat daarvoor niet zoveel kosten gemaakt hoeven te worden. Oneens
Klopt, als je tegen een boom staat te zeiken binnen de bebouwde kom, krijg je een boete; ga je 15 meter verderop aan de andere kant van het kombord tegen een boom staan, is er niets aan de hand, maaaaaaaarrrrrrrrr..... Ik verzin het niet: het MOET tegen een boom.....quote:Op dinsdag 15 maart 2011 12:47 schreef FransjeVanDusschoten het volgende:
is het technisch gezien niet pas wildplassen wanneer je dit binnen de bebouwde kom doet? (maat van me zit bij de popo en die had het daar over, geen zin na te kijken of het klopt)
NS is helemaal vrij om treinen te ontwerpen/te kopen die aan de vigerende regelgeving voldoet. Daar heeft de kamer weinig tegen in te brengen. Daarentegen kan de kamer wel invloed uitoefenen op de regering die het Programma van Eisen opstelt voor de hoofdrailnetconcessie van 2015.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het grootste punt is natuurlijk gewoon dat de Kamer heeft zitten slapen toen het ontwerp van de treinen werd vastgesteld. Maar daar hoor je de stoere Kamerleden van bijvoorbeeld SP natuurlijk niet over. Ik ben in ieder geval blij dat de minister niet aan die onzin mee doet.
En al zou het concurrentie opleveren, dan gaat het om concurrentie op prijsniveau (ivm aanbesteding). En dan juist vallen alle voorzieningen weg.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:45 schreef Christiaan het volgende:
Dit heeft juist niets met privatisering te maken. De ns is de enige maatschappij die op de hoofdlijnen mag rijden. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie.
Ouderen, minder validen, mensen met MS, etc hebben juist het openbaar vervoer nodig om zich te verplaatsen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef Chowi het volgende:
Sorry hoor, maar als je gaat zitten zeiken in je broek in het openbaar als volwassen persoon, heb je gewoon geen fatsoen. Ik vind het rot voor de conducteurs, maar kom op zeg. Ik maak dagelijks gebruik van treinen mét sanitaire voorzieningen, maar doe er nog altijd niet mijn behoefte omdat die dingen gewoon onhygiënisch zijn. We zijn toch gewoon zindelijk met z'n allen?.
Hou het dan gewoon even op totdat je thuis bent of op een station waar wel een toilet is.
WTF? Als je moet, dan moet je. Heeft niets met fatsoen of het gebrek daar aan te maken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 14:54 schreef Chowi het volgende:
Sorry hoor, maar als je gaat zitten zeiken in je broek in het openbaar als volwassen persoon, heb je gewoon geen fatsoen.
quote:'Inbouw trein-wc's kan goedkoper'
Het alsnog inbouwen van toiletten in de Sprinters van NS kan waarschijnlijk toch goedkoper. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur gezegd. Eerder liet ze weten dat de wc's 90 miljoen euro zouden kosten en dat vond de minister te duur.
Veel Kamerleden vonden dat het inbouwen goedkoper kon en kwamen met alternatieven. PVV-Kamerlid De Jong suggereerde om maling te hebben aan Europese regelgeving en opperde het idee om toiletten "met een gat in de vloer" in te bouwen.
Offertes
Dat vond GroenLinks-Kamerlid Van Gent niet hygiënisch en overhandigde een offerte aan Schultz voor milieuvriendelijke toiletten. De minister reageerde positief: "Hoe meer offertes, hoe interessanter".
Volgens Schultz is de kritiek ook doorgedrongen tot Bombardier, de bouwer van de Sprinter. Het bedrijf berekent de prijs voor het inbouwen van de toiletten nu opnieuw. Ook liggen er inmiddels offertes van andere bedrijven.
Schultz heeft nu een nieuwe brief aan de Kamer beloofd waarin ze zal reageren op de offertes.
Geklaagd
De nieuwe Sprinters zijn bedoeld voor korte ritjes, maar worden soms ook op langere trajecten ingezet. Reizigers en NS-personeel hebben geklaagd over het ontbreken van toiletten.
De Kamer steunde eerder een plan van de SP om toiletten te laten inbouwen in de nieuwe Sprinters. Schultz steunt dat plan niet en stelde voor om op 40 stations extra toiletten te laten bouwen. Ook wil ze reizigers beter informeren in welke treinen wel wc's zijn.
Nee, de Staat heeft alle aandelen van NS en dus kan er invloed op dit soort zaken uitgeoefend worden, immers de minister moet verantwoording aan de Kamer afleggen. Als de politiek had gezegd voordat de treinen besteld werden, "denk erom dat er toiletten in de treinen zitten", dan had Bert Meerstadt van hele goede huize moeten komen om een ander besluit er door te krijgen.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:13 schreef Eix het volgende:
NS is helemaal vrij om treinen te ontwerpen/te kopen die aan de vigerende regelgeving voldoet. Daar heeft de kamer weinig tegen in te brengen.
Ik maak me meer bezorgd over nummer 2, die prullenbakken zouden wel eens niet groot genoeg kunnen zijn, zeker niet als als je de avond ervoor nog roti hebt gegeten.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 00:47 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Haha. Zie je het voor je? Die prullenbak klep openen, rits naar beneden en zeiken maar![]()
quote:Vanaf 2015 in alle nieuwe treinen een toilet, 2025 voor al rijdende treinen
Alle treinen die vanaf 2015 worden besteld, moeten een toilet hebben. Bestaande treinen moeten uiterlijk in 2025 zijn omgebouwdzodat er dan ook in stoptreinen wc's zijn. Dat zegde minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) de Tweede Kamer donderdag toe.
Hiermee komt de bewindsvrouw tegemoet aan de wensen van de Kamer. Woensdag dreigde SP-Kamerlid Farshid Bashir met een motie van afkeuring, omdat Schultz weigerde om een aangenomen motie uit te voeren om wc's in de zogeheten Sprinters te plaatsen.
Bashir laat donderdag weten blij te zijn dat de minister er 'blijk van geeft naar de Kamer te luisteren'. "De motie van afkeuring lag op tafel, maar is nu weer terug in de achterzak."
Schultz zei dat haar grootste probleem met het onmiddellijk plaatsen van toiletten de kosten zijn. Die zouden voor rekening van het Rijk zijn als de wc's voor 2015 geplaatst moesten worden. "Dat vind ik echt zonde van het geld", aldus Schultz. Door ze op te nemen in de nieuwe concessie draait de vervoerder er voor op.
Het alsnog uitrusten van de 131 reeds bestelde Sprinters met een wc's kost negentig miljoen euro. De minister noemt dit bedrag 'absurd'. Inmiddels bekijkt treinbouwer Bombardier of het niet toch goedkoper kan.
Aan de andere kant: decennialang subsidie heeft tot het huidige inefficiente, dure en klantonvriendelijke "bedrijf" geleid. Als de overheid dan geen Staats-transportbedrijf meer wil, zou de overheid volledig moeten stoppen met alle subsidie, en daadwerkelijk marktwerking z'n werk laten doen.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 14:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is gewoon een taak voor de overheid om openbaar vervoert te regelen of er minimaal goede eisen aan te stellen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |