een jongetje had waarschijnlijk Marki gehetenquote:Op donderdag 2 september 2010 21:01 schreef Claudia_x het volgende:
Ik las vandaag in de WIJ Jonge Ouders: Kimara, dochter van Kitty en Marinjo.
Heel sneu verhaal verder, maar ik ben wel zo oppervlakkig om me vooral over de naamkeuze te verbazen.![]()
Ik ken het ook als jongensnaam.quote:Op donderdag 2 september 2010 20:44 schreef SacreCoeur het volgende:
Vandaag in een kinder tijdschrift een meisje genaamd Kay.
Oh, verdomd, ja. Daar ging het hier pas nog over. Marinjo, hoe kon ik díe naam vergeten.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:03 schreef Fannetje het volgende:
Dat is dat stel van Babyboom en op de een of andere manier vind ik die naam wel bij ze passen
quote:Op donderdag 2 september 2010 21:02 schreef snoopy het volgende:
[..]
een jongetje had waarschijnlijk Marki geheten
Ik ken 't alleen als 'Kaai'.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken het ook als jongensnaam.
[ afbeelding ]
![]()
Spreek je 'Kay' uit als 'Ké'?
Ik heb die hele serie pas een paar weken geleden gezien op internet, vandaar dat het nog vers in mijn geheugen zat. In de laatste aflevering zeiden ze nog dat ze hoopten dat ze nog een jongetje zouden krijgen, want een meisje zagen ze totaal niet zitten. Niet gelukt dusquote:Op donderdag 2 september 2010 21:05 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, verdomd, ja. Daar ging het hier pas nog over. Marinjo, hoe kon ik díe naam vergeten.
dat ze het dan niet gelijk julliejan deden. dan had je nog kunnen kermen als ouder dat het fonetisch! isquote:Op donderdag 2 september 2010 21:14 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een nieuw dieptepunt gevonden in mijn omgeving
Jullyjan
quote:
Nou lach maar, zn zoon heet ook zo, alsof t niet erg genoeg is dat je zelf je hele leven moet lijdenquote:
quote:Op donderdag 2 september 2010 21:59 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nou lach maar, zn zoon heet ook zo, alsof t niet erg genoeg is dat je zelf je hele leven moet lijden
Daar snap ik dan ook helemaal niks van.quote:Op donderdag 2 september 2010 21:59 schreef oh-oh het volgende:
Nou lach maar, zn zoon heet ook zo, alsof t niet erg genoeg is dat je zelf je hele leven moet lijden
Oebelequote:Op vrijdag 3 september 2010 08:36 schreef freecell het volgende:
Ik ken 3 mannen die Oebele hetenIk blijf me erover verbazen
Waarvoor ik postte trouwens. Net in onze krant:
Sil
Broertje van:
Jim
Jef
Mik en
Sem
Leuk als je ze allemaal moet roepenGeprobeerd net, vrij moeilijk
Wattan?quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:42 schreef freecell het volgende:
Dat wil ook niet inderdaad
Ik merk wel dat je als ouder ook moet uitkijken hoe je de namen van je kinderen afkortIk roepook wel eens hele stomme dingen.
hier ook zo eenquote:Op vrijdag 3 september 2010 08:48 schreef freecell het volgende:
Ik noem Floris af en toe Floor of Floortje wat echt vervelend gaat worden als hij straks ouder is
nou daar maak k dan dus floflo vanquote:Op vrijdag 3 september 2010 09:19 schreef freecell het volgende:
Mijn man roept dan: zeg dan desnoods Flo! Maar geen Floor!
OHMYGAWD!quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:36 schreef freecell het volgende:
Sil
Broertje van:
Jim
Jef
Mik en
Sem
Wat dacht je dan van: NXTquote:Op donderdag 2 september 2010 21:14 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik heb een nieuw dieptepunt gevonden in mijn omgeving
Jullyjan
hahaa mijn vader heet ook Oebel... best sneu..quote:Op vrijdag 3 september 2010 08:36 schreef freecell het volgende:
Sil
Broertje van:
Jim
Jef
Mik en
Sem
quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:55 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind dat afkorten echt geen probleem, hoor. 'Floortje' voor Florian' is gewoon lief. En kinderen schamen zich toch wel dood voor hun ouders, wat die ook doen. Part of the job.
Mijn vriend zegt tegen Ivan wel eens "mijn kleine vriendje" en daar heb ik een hekel aan. Hij is niet je kleine vriendje, hij is je zoon.
Nee het is de echte naam van het jongetjequote:Op zondag 5 september 2010 21:30 schreef Vanyel het volgende:
En het zijn echt niet toevallig de initialen of voorletters oid die ze voor de stoerigheid even gebruiken?
Zielig!
(reactie op NXT)
Wel iets om rekening mee te houden. Jullie korten het misschien niet af maar anderen wel...quote:Op zondag 5 september 2010 13:03 schreef Shirley het volgende:
We hebben dus een jongensnaam die we al heel lang leuk vinden, begint vriend er ineens over: "als je het afkort, klinkt het stom""
Ja misschien wel, maar dan gewoon niet afkorten? Het is m'n nr. 1 naam en de enige die we allebei leuk vonden...
Zal ik het maar verraden?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:27 schreef Marlalala het volgende:
[..]
Nee het is de echte naam van het jongetjeZ'n tweede naam en achternaam zijn ook een hilarische combinatie maar die zal ik hier maar niet plaatsen. Echt erg wat sommige ouders hun kinderen aandoen.
Dat heb ik met Frederik. Vind ik een hele mooie naam, maar het wordt geheid Freek, Fred, Frits enz. en dat vind ik allemaal helemaal niks.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:29 schreef Marlalala het volgende:
[..]
Wel iets om rekening mee te houden. Jullie korten het misschien niet af maar anderen wel...
Opvallend stukje dit:quote:Op dinsdag 7 september 2010 14:03 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Zal ik het maar verraden?![]()
http://www.nrcnext.nl/blog/2009/06/07/hoera-een-next-baby/
Dan zou Christan ook niet mogen, en een naam als Thomas ook niet. Ik denk dat de ambtenaar hier probeerde om een reden te verzinnen om de naam te weigerenquote:De ambtenaar die Nxt registreerde deed behoorlijk moeilijk, vertelt Dennis Borrel. “Niet alleen vanwege de naam Nxt. Ook met de voornaam Depp, die overigens niets te maken heeft met acteur Johnny, had de burgerlijke stand moeite. Depp is in de Verenigde Staten een veelgebruikte achternaam, en een achternaam als voornaam schijnt niet te mogen.” Uiteindelijk, na een half uur, en heel wat heen en weer gebel, ging de ambtenaar dan toch akkoord.
Nou vertel maar wat het was dan. *nieuwsgierig is*quote:Op dinsdag 7 september 2010 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
Wat vreselijk, zeg, Depp Nxt. Die arme knul gaat nog voor z'n 16e z'n naam veranderen.
Wij zijn trouwens toch op een andere naam overgestapt voor de kleine meid. De naam die we hadden is geweldig, maar past toch net niet bij ons. We konden er niet aan wennen.
Klopt.quote:Op dinsdag 7 september 2010 15:13 schreef Vanyel het volgende:
Nee hoor, volgens mij mag je echt geen achternaam als voornaam gebruiken.
De uitzonderingen zijn de namen die al gebruikelijk zijn als zowel voor- als achternaam.
quote:De ambtenaar van de burgerlijke stand weigert in de geboorteakte voornamen op te nemen die ongepast zijn, of overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen tenzij deze tevens gebruikelijke voornamen zijn.
Toekomstig AA-klantje...quote:Op woensdag 8 september 2010 07:40 schreef Mula het volgende:
Nxt?
En dat in combi met die achternaam???
Kinderen van gekke ouders zijn vaak juist heel verstandige mensen. (Iemand moet toch normaal doen thuis?) Die knul verandert zijn naam in Lucas, gaat tandheelkunde studeren en stopt zijn ouwelui in een tehuis zodra hij daar de financiële middelen toe heeft.quote:
Je zegt nu dat je Sofie leuker vindt als het als Sophie geschreven wordt, maar ik gok zomaar dat je dat niet bedoelt?quote:Op donderdag 9 september 2010 16:06 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik vind Sofie leuker als Sophie.
mijne heeft gewoon dezelfde 2e naam als zn vaderquote:Op donderdag 9 september 2010 16:18 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik wilde altijd graag Sofie als eerste naam (niet roepnaam)...
maar een goede vriendin heet Sophie dus valt 'ie af.
Vind 'k zo apart je kind vernoemen naar iemand, ik heb dan altijd 't gevoel alsof je dan keuzes moet gaan maken.
Of iemand teleurgesteld zal zijn.
Maak je er Kalle van, de (volgens mijn vader) zweudse variant van Karel.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:41 schreef Poppejans het volgende:
Sofie vind ik ook erg leuk! Maar je hoort het wel erg vaak.Niet dat dat mij zou weerhouden om die naam te geven als ik hem het allerleukst vond hoor.
Ik vind de naam van mijn vader erg leuk, Karel. Maarja, om nou een zoon hetzelfde te noemen als mn vader vind ik een beetje gek.
Aan vernoemen en/of tweede namen doen wij niet, ook een volgend kind zal gewoon 1 naam krijgen.
Mij wel. Ik vind dat de naam écht te populair is. Ik zou trouwens altijd voor 'Sophie' kiezen. Ik vind 'Sophie' eruit zien als een Gazelle en 'Sofie' als een goedkope merkloze variant.quote:Op donderdag 9 september 2010 16:41 schreef Poppejans het volgende:
Sofie vind ik ook erg leuk! Maar je hoort het wel erg vaak.Niet dat dat mij zou weerhouden om die naam te geven als ik hem het allerleukst vond hoor.
Dat vind ik juist helemaal niet gek! Daan (de naam van mijn schoonvader) was hier ook een optie.quote:Ik vind de naam van mijn vader erg leuk, Karel. Maarja, om nou een zoon hetzelfde te noemen als mn vader vind ik een beetje gek.
Ja, en nog best wel echt overtuigd eigenlijk (wij allebei hier)quote:Op donderdag 9 september 2010 20:07 schreef debuurvrouw het volgende:
Noh!![]()
Ik vind het echt leuk bij elkaar. Buiten het feit dat ik vind dat je niet aan kan komen met een "gewone" naam naast Wolf. Beer zou voor mij dat kermisatractie-gevoel geven zeg maar.maar iets niet doorsnee hoort wel. Nou ja je was al overtuigd.
Gwen, Joy, Flint, Dawn, Juna, Morrisquote:Op donderdag 9 september 2010 21:58 schreef innepin het volgende:
Wolf en Kalle en Wolf en Ronja vind ik allebei heel leuk klinken Poppejans! En heul niet kermiserig
Wij zijn al uit de namen voor een eventuele tweede... en toch ben ik benieuwd, wat vinden jullie bij Willow passen?
Ik vind het allemaal niks, behalve Morris, en die vind ik niet mooi bij de achternaamquote:Op donderdag 9 september 2010 23:22 schreef snoopy het volgende:
[..]
Gwen, Joy, Flint, Dawn, Juna, Morris
Ik moest er even over nadenken...quote:Op donderdag 9 september 2010 21:58 schreef innepin het volgende:
Wolf en Kalle en Wolf en Ronja vind ik allebei heel leuk klinken Poppejans! En heul niet kermiserig
Wij zijn al uit de namen voor een eventuele tweede... en toch ben ik benieuwd, wat vinden jullie bij Willow passen?
jajoh, da's niks voor hier (vind ik).quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:01 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik moest er even over nadenken...
Hannah denk ik. Liam, Noah maar ook wel Jet. Lotus. Otte. Siobhan. Phoebe. (die laatste twee vind ik zó mooi. Maar ja, dan moet ik verhuizen want hier in Nederland is het lastig denk')
quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:25 schreef debuurvrouw het volgende:
Rose is leuk! Maar toch weer wat in thema. Villa, Willow en Bear (huisje boompje beestje)
Ik vind River wel een leuke naam, net als Skylar. Maar manlief vind dat niks.quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:28 schreef innepin het volgende:
[..]!
Wij dachten zelf aan Willow, River en Skye.
quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:32 schreef trui het volgende:
Innepin, als je Morris wel leuk vindt, is Austin misschien wat voor jullie? (en past die beter bij de achternaam)?
Hehequote:Op vrijdag 10 september 2010 11:40 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
! dan kan je ipv Lotus ook wel Elise doen.
Ik las Maanvisquote:Op vrijdag 10 september 2010 11:23 schreef trui het volgende:
[..]
jajoh, da's niks voor hier (vind ik).
uit de losse pols, wat zusjesnamen voor willow (wellicht ook met een te hoog hippie-gehalte, maar allez)
Willow & Norah
Willow & Apple
Willow & Sky
Willow & Beth (of Elisabeth)
Willow & June (of April)
Willow & Lara
Willow & Mavis
Willow & Maya
Willow & Rose
Willow & Suzy
Gewoon allebei, en voor een jongen Aston Martinquote:Op vrijdag 10 september 2010 11:40 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
! dan kan je ipv Lotus ook wel Elise doen.
Austin Morris dus.quote:Op vrijdag 10 september 2010 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gewoon allebei, en voor een jongen Aston Martin
Misschien kun jij me uitleggen wat je zo mooi vindt aan 'Siobhan'? Je spreekt dat toch uit als sjuh-fon, of niet?quote:Op vrijdag 10 september 2010 11:01 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ik moest er even over nadenken...
Hannah denk ik. Liam, Noah maar ook wel Jet. Lotus. Otte. Siobhan. Phoebe. (die laatste twee vind ik zó mooi. Maar ja, dan moet ik verhuizen want hier in Nederland is het lastig denk')
ik dacht meer aan sje-vaugn idd. Een beetje scheef uitgesproken lijkt het alleen wel snel op sifonquote:Op vrijdag 10 september 2010 14:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien kun jij me uitleggen wat je zo mooi vindt aan 'Siobhan'? Je spreekt dat toch uit als sjuh-fon, of niet?
echt? dat bekt ook niet lekker zeg!quote:
Ja, tis ook meer de amerikaanse uitspraak geloof ik, die tweede, die spreekt m wel een beetje meer als augn uit imo.quote:Op vrijdag 10 september 2010 15:32 schreef trui het volgende:
da's dan toch meer sje-vààn? zit geen au in, noch een g!
Ja!quote:
Als het aan mij alleen had gelegen had Ylana zo gehetenquote:
En Indra dan?quote:Op vrijdag 10 september 2010 15:49 schreef Saffier het volgende:
[..]
Als het aan mij alleen had gelegen had Ylana zo geheten
quote:Op vrijdag 10 september 2010 14:50 schreef Poppedein het volgende:
Ik vind Siobhan op papier echt heel erg mooi, maar of je er nou sjevon/chevonne/chevaugh/sjuh-fon van maakt, ik vind de uitspraak (althans hier in NL, daarbuiten ken ik m niet) echt een hoog pauper gehalte hebben...
Valt voor mij qua NL uitspraak echt in het rijtje Destiny/Charity/D'shontay
Ik heb twee neefjes, Indra en Chandraquote:Op vrijdag 10 september 2010 16:09 schreef innepin het volgende:
[..]
En Indra dan?![]()
Jasmijn vind ik ook héél mooi. Maar ik had vroeger een vriendin die zo heette en dat was áltijd "Jas". Dat vond ik zo stom
Niels & Catoquote:Op zondag 12 september 2010 11:50 schreef Twinkly het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat voor namen jullie bij Niels vinden passen? Nee, ik heb niets op te biechten, ik ben gewoon op tijd met nadenken over een naam![]()
Vind ik ook leukquote:Op zondag 12 september 2010 12:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Niels & Cato
Niels & Emma
Niels & Floor
Niels & Julia (Juultje)
Niels & Lieke
Niels & Loes
Niels & Lola
Niels & Lotte
Niels & Maartje
Niels & Madelief
Niels & Olga (ik blijf een zwak houden voor deze naam)
Niels & Merel
Niels & Ronja
Niels & Roos (te leuk om niet te nemen vanwege vrienden)
Emma was ook een favoriet bij ons geweest, ware het niet dat de kat zo heet. Julia heet mn schoonzusje dus die viel ook af.. Blijkbaar wel allemaal namen in de zelfde categorie, Emma, Julia, Lotte enz. Vind ze ook nog steeds allemaal leukquote:Op zondag 12 september 2010 12:53 schreef Twinkly het volgende:
Lotte en Emma vind ik ook leukMaar Emma is tegenwoordig wel heel populair.
Julia vind ik zo lief![]()
Loes is hier jaren terug al weggestemd.
Dat is voor mij toch een bonus bij een naam, als die geen modeverschijnsel is. Ik gebruik de site van het Meertens Instituut om te kijken of de naam vroeger ook in zwang was en of er niet een piek aanwezig is na 2000.quote:Op zondag 12 september 2010 12:53 schreef Twinkly het volgende:
Ik vind meisjesachtig en stoer juist goed bij jullie passen! Jullie dochter gaat vast een bètastudie doen.quote:Ronja vind ik ook mooi, en stoer (waarschijnlijk te stoer voor een kind van ons)
Om over Lotte nog maar te zwijgen... allebei top 5 namenquote:Op zondag 12 september 2010 12:53 schreef Twinkly het volgende:
Dank je! Die site was ik kwijt.quote:Op zondag 12 september 2010 13:05 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is voor mij toch een bonus bij een naam, als die geen modeverschijnsel is. Ik gebruik de site van het Meertens Instituut om te kijken of de naam vroeger ook in zwang was en of er niet een piek aanwezig is na 2000.
Wat mankeert er aan Friese namen?quote:Op maandag 13 september 2010 12:48 schreef Poppejans het volgende:
Willow en Rose vind ik erg leuk bij elkaar staan!
Twinkly, ik vind bij jullie juist wel een korte stoere naam passen.Bram,Gijs en Melle vind ik persoonlijk ook alle 3 enorm leuk!
MaarWolf en Gijs.. dat is een iets te hoog Efteling gehalte
Die namen staan ook prima naast Niels.
Mijn man vind Melle ''te Fries" en Jonah vond ik ook heel mooi maar dat is natuurlijk weer ''te bijbels''![]()
mja.quote:
hihi ik ook. Arme jongen krijgt later van zijn vrienden alleen maar Malt voorgezetquote:
Nou ja, Maaike.quote:Op maandag 13 september 2010 14:56 schreef Twinkly het volgende:
[..]
hihi ik ook. Arme jongen krijgt later van zijn vrienden alleen maar Malt voorgezet![]()
Grijs wat grappig, dat is precies de naam die mijn man voor een meisje bedacht heeft!
Maaruh hebben jullie nog meer suggesties voor meisjesnamen?
Jurre![]()
De vriendin van mijn zus is getrouwd met een Marokkaan en hebben er een dochter bij; Irsaquote:Op maandag 13 september 2010 19:32 schreef Basboussa het volgende:
Nu wordt het een meisje, en nu hebben we geen naam.... Ik heb ook totaal geen zin om namen te zoeken, zou het bijna Esmeraldina noemen, gewoon om er vanaf te zijn en van die schitterende Arabische namen waar de man nu mee aan komt zetten word ik ook al niet zo vrolijk.
Mijn moeder vindt dat het Marian moet worden. (En noemt de ongeboren vrucht dus ook gewoon systematisch zo, hoezo dwang, en ze vindt het heul geen mooie naam in het echt geloof ik) En ze vond dat het ook niet meer zo etnisch mocht, want dat was voor haar toch wel lastig. Nee, ze heeft niet veel vertrouwen in ons naam-kies-kunnen.
Maar nog suggesties? Kort? Ietwat universeel zou aardig zijn, maar geen Sara, Nora, Fatima namen, want daar zijn er al 80 miljoen van. Arabisch: graag, maar is geen verplichting. De man zou ook zo maar instemmen met Natalie, geloof ik....
Wat dacht je van Nils dan? Zal denk ik minder problemen opleveren.quote:Op zondag 12 september 2010 12:55 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Emma was ook een favoriet bij ons geweest, ware het niet dat de kat zo heet. Julia heet mn schoonzusje dus die viel ook af.. Blijkbaar wel allemaal namen in de zelfde categorie, Emma, Julia, Lotte enz. Vind ze ook nog steeds allemaal leukEn Niels zou hier ook een goede kanshebber zijn, wat mij betreft (maar ie in DLD is natuurlijk vragen om problemen
)
Ik heb die variant nog nooit gehoord! Klinkt mij héél maf in de oren.quote:Op maandag 13 september 2010 15:27 schreef Vlindur het volgende:
Niels en Jorja (met een klemtoon op de 'ja')
Ik vind het heel moeilijk om iets te bedenken omdat ik het idee heb dat je smaak heel breed is. Heb je niet nog wat namen die je zelf wel leuk vindt of die je aan een jongetje zou geven?quote:Op maandag 13 september 2010 19:32 schreef Basboussa het volgende:
Maar nog suggesties? Kort? Ietwat universeel zou aardig zijn, maar geen Sara, Nora, Fatima namen, want daar zijn er al 80 miljoen van. Arabisch: graag, maar is geen verplichting. De man zou ook zo maar instemmen met Natalie, geloof ik....
Ik vind Samia wel leuk.quote:Op maandag 13 september 2010 19:32 schreef Basboussa het volgende:
Haha, daar had ik helemaal nog niet bij stilgestaan. Kirsten vind ik sowieso al niet mooi klinken, maar met zo'n "r" is het echt erg.quote:Op dinsdag 14 september 2010 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf een probleem met namen als Mar-te, Mir-te en Kir-sten omdat ik de 'r' niet goed uit kan spreken. Ter compensatie ga ik er een heel bekakte 'r' van maken. Vooral bij Kirsten vind ik dat erg lelijk klinken.
Een kindje van hier (fok) heet ook zo, ik vond het ook een hele rare naam, maar inmiddels vind ik het echt heel mooiquote:Op dinsdag 14 september 2010 08:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb die variant nog nooit gehoord! Klinkt mij héél maf in de oren.
Mijn favoriete namen voor een zusje van Niels zijn Ronja, Roos en Marte.
Ik heet Carlaquote:Op dinsdag 14 september 2010 09:08 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb zelf een probleem met namen als Mar-te, Mir-te en Kir-sten omdat ik de 'r' niet goed uit kan spreken. Ter compensatie ga ik er een heel bekakte 'r' van maken. Vooral bij Kirsten vind ik dat erg lelijk klinken.
Ik vind het ook een heel leuke naam, maar het is voor mij zo vanzelfsprekend dat de klemtoon op Jor ligt. Net als bij Jurgen; Ik zou Jur-gén heel raar vinden klinken.quote:Op dinsdag 14 september 2010 09:40 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Een kindje van hier (fok) heet ook zo, ik vond het ook een hele rare naam, maar inmiddels vind ik het echt heel mooi![]()
Car-lá. Hm. Oh, je bedoelt de r natuurlijk.quote:Ik heet CarlaKrijg je zeker ook niet voor elkaar dan he
dat vind ik ook vreemd, de uitspraak op de ja. is dat echt zo bij 'onze' jorja???quote:Op dinsdag 14 september 2010 09:51 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het ook een heel leuke naam, maar het is voor mij zo vanzelfsprekend dat de klemtoon op Jor ligt. Net als bij Jurgen; Ik zou Jur-gén heel raar vinden klinken.
bedoel je zo'n keel-r? zo'n bijna-g?quote:Op dinsdag 14 september 2010 09:51 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik trouwens echt lelijk vind - en hier ga ik mensen mee tegen de borst stuiten - is de zuidelijke uitspraak van de r in namen als Carla. Maar goed, een ander vindt dat weer charmant.
Volgens mij was het JorJA jaquote:Op dinsdag 14 september 2010 09:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het ook een heel leuke naam, maar het is voor mij zo vanzelfsprekend dat de klemtoon op Jor ligt. Net als bij Jurgen; Ik zou Jur-gén heel raar vinden klinken.
[..]
Car-lá. Hm. Oh, je bedoelt de r natuurlijk.Ik denk dat jullie er weinig opmerkelijks aan zouden horen, maar ik ben me erg bewust van die r-uitspraak. Ik probeer hem in ieder geval niet te 'dik' te maken maar licht te houden.
Wat ik trouwens echt lelijk vind - en hier ga ik mensen mee tegen de borst stuiten - is de zuidelijke uitspraak van de r in namen als Carla. Maar goed, een ander vindt dat weer charmant.
Daar ben ik ook een product van; Arjen. Ik had er altijd wel 2 in de klas. Arjen is iets van tussen pakweg '78 en '86.quote:Op dinsdag 14 september 2010 12:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, daar hadden we het pas ook over, het tijdloze karakter van een naam. Mijn naam is zo'n typische jaren '80-naam; er worden vrijwel geen Claudia's meer geboren (goddank).
Persoonlijk laat ik me graag inspireren door namen van boeiende personages in boeken, films en muziek. Mick Jagger zingt dan bijvoorbeeld over Angie, maar dat is dus géén kanshebber. Om sommige personages hangt veel romantiek en inspiratie, dat geeft een naam heel veel extra dimensie.quote:Uiteindelijk is het toch vrij lastig om aan de mode te ontspannen, heb ik ontdekt. Juist de simpele namen beginnen namelijk ook weer in zwang te komen. Maar goed, dat vind ik zelf niet zo erg zolang ik zie dat de naam vroeger ook wel gebruikt werd.
quote:Op dinsdag 14 september 2010 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
Achja, er zijn ook mensen die vagína zeggen.
Veerle kan ik alleen maar héél bekakt uitspreken. (Ik moet ineens denken aan Eline Vere. Wat een mooie naam is dat toch.)
quote:Op dinsdag 14 september 2010 12:47 schreef Claudia_x het volgende:
Dat vernoemen heb ik snel uit mijn hoofd gezet. Ik vind Olga een leuke naam sinds ik Turks Fruit heb gelezen, maar het personage is niet alleen maar leuk. En ik weet niet, het vernoemen geeft een lading aan een naam waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. Wij hebben dus puur gekozen voor de klank (en zoiets als een algemene associatie).
Ik zei pas tegen mijn vriend in de auto: "...blabla... en dan kun jij onze dochter straks vertellen dat ze is vernoemd naar <insert legendarisch figuur>". Daar werd hij warempel boos om. "Ze is daar niet naar vernoemd en ik ga niet liegen."Oké dan, rustig maar.
![]()
Hihi, ik durf het dan bijna niet te zeggen en het is ook erg offtopic, maar ik keek nooit Buffy omdat ik me zo ergerde aan de actrice die Willow speelt. En ook aan Sarah Michelle Gellar btw hoorquote:Op dinsdag 14 september 2010 12:56 schreef innepin het volgende:
[..]![]()
Wij hebben het uiteindelijk wel gedaan, maar dan genuanceerd als volgt: wij hebben onze dochter een naam gegeven die ik kende uit een serie, van een personage dat ik altijd heel leuk vond, maar we hebben de naam uiteindelijk gekozen omdat we 'm mooi vonden, en dus niet vernoemd naar het personage.
Maar eerlijk is eerlijk, ik was waarschijnlijk nooit op de naam gekomen als ik vroeger geen Buffy had gekeken
quote:Op dinsdag 14 september 2010 13:05 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, als ik er toevallig tegenaan zou lopen zou ik dat waarschijnlijk ook zo doen, innepin.
Ik heb jarenlang een zwak gehad voor Spike.Euh, niet de naam, hè?
spike is toch ook gaafquote:Op dinsdag 14 september 2010 13:05 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, als ik er toevallig tegenaan zou lopen zou ik dat waarschijnlijk ook zo doen, innepin.
Ik heb jarenlang een zwak gehad voor Spike.Euh, niet de naam, hè?
Dat dachten mijn buren ook door hun dochter Fien te noemen.quote:Op dinsdag 14 september 2010 12:20 schreef Chooselife het volgende:
Wij willen terug naar de tijdloze, Hollandse naam. Ik ben bang dat je met zo'n modenaam (serre, jente, jurre, hidde etc.) over 3 jaar uitgekeken bent. Of dat je 3 kindjes met dezelfde naam in de klas hebt.
Fien is een "extreem gelovig" in het Fries.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:15 schreef snoopy het volgende:
[..]
Dat dachten mijn buren ook door hun dochter Fien te noemen.
Bleek dat er op zwemles wel 4 Fienen zaten![]()
Voor Lis had ik eerst heel lang Liz in mijn hoofd maar mijn vriend wilde dat niet omdat hem dat te veel aan Elizabeth Taylor deed denken. Uiteindelijk is hij gezwicht maar dan moest het wel met een S.
En dat vind ik zelf eigenlijk ook veel leuker.
Zijn het geen twee vernoemingen aan elkaar geplakt? Van opa Joris en opa Jan?quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:19 schreef SacreCoeur het volgende:
Geen idee waar de naam Jorja vandaan komt maar 't klinkt nogal Joegoslavisch.
Zo zomaar kunnen, ik ken iemand waarvan 't kindje Jaron heet omdat mama's naam met Ja begint & papa's naam Ron isquote:Op dinsdag 14 september 2010 14:21 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Zijn het geen twee vernoemingen aan elkaar geplakt? Van opa Joris en opa Jan?
Daar ben ik niet zo van. Zeg maar. Leidt vaak tot afgrijselijke verzinsels.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:22 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Zo zomaar kunnen, ik ken iemand waarvan 't kindje Jaron heet omdat mama's naam met Ja begint & papa's naam Ron is
Ja, vreselijk he, moet altijd zo vreselijk gniffelen als iemand komt melden dat er een Fien is geborenquote:Op dinsdag 14 september 2010 14:17 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Fien is een "extreem gelovig" in het Fries.
Ik ken een Joanitaquote:Op dinsdag 14 september 2010 14:22 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Zo zomaar kunnen, ik ken iemand waarvan 't kindje Jaron heet omdat mama's naam met Ja begint & papa's naam Ron is
Ik zie: een oude dikke vrouw uit Kaapverdië, die nu oma is & 2 van haar kleinkinderen wonen bij haar in huis.quote:
Bij mijn weten is de user hier die haar dochter Jorja genoemd heeft op het idee gekomen dankzij de CSI-speelster Jorja Fox:quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:21 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Zijn het geen twee vernoemingen aan elkaar geplakt? Van opa Joris en opa Jan?
ik ook. althans, het zou kunnen dat je eigenlijk Juanita schrijft, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. maar dat is toch wel een echte naam?quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:28 schreef Vlindur het volgende:
Ja, vreselijk he, moet altijd zo vreselijk gniffelen als iemand komt melden dat er een Fien is geboren![]()
Ik ken een Joanita
Nee, zo heet ze echt.quote:Op dinsdag 14 september 2010 14:37 schreef trui het volgende:
[..]
ik ook. althans, het zou kunnen dat je eigenlijk Juanita schrijft, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. maar dat is toch wel een echte naam?
Vrouw, stevig, geblondeerd haar en runde een kroeg in een dorp in Frieslandquote:Op dinsdag 14 september 2010 14:30 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ik zie: een oude dikke vrouw uit Kaapverdië, die nu oma is & 2 van haar kleinkinderen wonen bij haar in huis.
Ik zie altijd van dat soort vage dingen bij namen hoor
ik had 't over de 'mijne'.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:02 schreef Vlindur het volgende:
Nee, zo heet ze echt.gwantia is wel een echte naam, (juanita) maar dit is echt jó anita
Oh sorry!quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:03 schreef trui het volgende:
[..]
ik had 't over de 'mijne'.die is ook lang & blond en aardig trouwens, maar niet stevig.
Ja! die ken ik ook.quote:Op dinsdag 14 september 2010 15:02 schreef Vlindur het volgende:
[..]
Nee, zo heet ze echt.gwantia is wel een echte naam, (juanita) maar dit is echt jó anita
[..]
Vrouw, stevig, geblondeerd haar en runde een kroeg in een dorp in FrieslandEn ze is heel aardig
quote:Op dinsdag 14 september 2010 13:17 schreef Vlindur het volgende:
Hihi, ik durf het dan bijna niet te zeggen en het is ook erg offtopic, maar ik keek nooit Buffy omdat ik me zo ergerde aan de actrice die Willow speelt. En ook aan Sarah Michelle Gellar btw hoor![]()
Ik heb onlangs 2 Beisans in huis gehad, maar Beisan 1 (19 en een echte postpuber die eigenlijk heel druk bezig is met futiele zaken) wist niet eens wat Beisan betekende.... Dat vind ik dan zo jammer, dat je je kind een naam geeft die zoveel betekent, en kind wist niet eens dat het een bestaande plaats was....quote:Op dinsdag 14 september 2010 19:16 schreef Lishe het volgende:
Ik vind dat echt apart Basboussa, dat je de naam van je dochter niet de allermooiste vind. Maar toen las ik van de betekenis en daar had ik dan niet aan gedacht. Ik hoop dat het je lukt deze keer te vinden wat je echt heel mooi vind. (Ik vind het wel mooi trouwens, Beisan)
En Lena. Ik had er 2 van in huis vandaag! <3
Beisan is de Arabische naam van een stad in Israel/Palestina, ook wel Beit She'an of Bet She'an genoemd. Betekent (in het Engels, want kan het niet goed in het Nederlands vertalen) House of Tranquility (tranquiliteit is dat een woord? Vredig? rust_. Lange historie, gemengde bevolking, joods/christelijk/islamitisch.quote:Op dinsdag 14 september 2010 19:26 schreef oh-oh het volgende:
Wat betekent Beisan?
Ik vind het echt een mooie naam, en ook niet heel erg duidelijk te plaatsen qua culturele achtergrond zo op t eerste gehoor. Kan evengoed oosters zijn als islamitisch.
Joan de Wijkerslooth is een vrij bekende Nederlandse jurist én een man. Joan is een afkorting van Joannes, vroeger een redelijk populair alternatief voor Johannes.quote:Op dinsdag 14 september 2010 16:06 schreef debuurvrouw het volgende:
En ik ken een jongen die Joan heet.Ben ik de enige die dan
[ afbeelding ]
Hieraan moet denken?
De naam spreek je dus uit als Johan maar dan zonder h.
Of een hele dominantequote:Op woensdag 15 september 2010 18:01 schreef Vanyel het volgende:
Moet wel een heeeeele leuke man zijn dan.
quote:Op woensdag 15 september 2010 15:33 schreef oh-oh het volgende:
Ik ken een gezin waarvan de opa Johan heet.
En die heeft kleinkinderen die Joan ( meisje ), Johannes, Jo-anne, Joan ( jongen ), Joni en Jowan heten.
Van 3 kinderen. ( en dan ook nog een boel met andere namen maar wel per gezin 2 die naar de opa genoemd zijn, en geen een die precies dezelfde naam als de opa heeft )...
Edit, ik bedenk net dat dr ook nog een Hannah bij is, die zal ook wel vernoemd zijn, dus die hebben er thuis dan 3![]()
Toevallig gisteren nog bedacht dat ik Lily echt mooi vindquote:Op donderdag 16 september 2010 10:25 schreef oh-oh het volgende:
Mijn nichtje is gisteren bevallen van Lily Louise, wat een onwijs gave namen vind ik dat
mooi!quote:Op donderdag 16 september 2010 10:25 schreef oh-oh het volgende:
Mijn nichtje is gisteren bevallen van Lily Louise, wat een onwijs gave namen vind ik dat
Ja, maar hadden ze dan geen andere opa's en oma's om respect aan te betuigen?quote:Op woensdag 15 september 2010 21:31 schreef oh-oh het volgende:
Tis een Molukse familie en tis een vorm van respect...
Ik ken een paar families waar ze dat gedaan hebben, en cultureel gezien is die opa dan natuurlijk de stamhouder van de familie, ach, ze doen maar.quote:Op donderdag 16 september 2010 10:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar hadden ze dan geen andere opa's en oma's om respect aan te betuigen?
Als 2de en/of 3de naam kan ik me best voorstellen dat er vernoemd wordt, uit respect of uit traditie, maar alle kleinkinderen een roepnaam geven die een directe verwijzing is naar dezelfde opa vind ik een beetje ver gaan.
Ja, ik heb ook zelden zo iets vreemds gehoord...quote:Op maandag 20 september 2010 10:09 schreef Rewimo het volgende:
Feel? Dat lijkt me toch te veel op Fail, niet iets wat ik in dit digitale tijdperk zou kiezen...
Ja en die gast zei nog "wat een mooie naam " en ik dacht echt wtfquote:Op maandag 20 september 2010 10:16 schreef Zuster87 het volgende:
Nee zowel Feel als Sterling vind ik nou niet echt goed bedacht als naam
Ik zag gister ook SYTYCD met Enora en moest ook denken aan een vrouwelijke een oor idd!
Ja, maar ze hadden haar zusje Paris genoemd in plaats van Silverquote:Op maandag 20 september 2010 10:27 schreef cattie het volgende:
Sterling past wel heel goed bij Zilver.
Bij Feel moeten ze de l weglaten.
Van Fee zou ik ook niet onverdeeld gelukkig worden.quote:Op maandag 20 september 2010 10:27 schreef cattie het volgende:
Sterling past wel heel goed bij Zilver.
Bij Feel moeten ze de l weglaten.
tsja, dan zou ik ook spijt krijgen van 't 'geklus' van manlief.quote:Op maandag 20 september 2010 10:37 schreef SacreCoeur het volgende:
Laatst bij 'help mijn man is klusser' een kindje genaamd, Nymphia.
Wij wel.quote:Op maandag 20 september 2010 10:33 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Van Fee zou ik ook niet onverdeeld gelukkig worden.
Nou ja dat kan toch?quote:Op maandag 20 september 2010 11:50 schreef cattie het volgende:
Nog meer mensen die willen zeggen dat ze de naam van mijn dochter niets vinden?
Isa kan ook als jongensnaam hoor, het is de arabische versie van jezus.quote:Op maandag 20 september 2010 12:03 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Nou ja dat kan toch?
Laatst dacht iemand hier dat Isa een jongensnaam was
Ik vind wel meer niet mooi, ook hoe kindjes hier heten.
En als dat ter sprake komt zeg ik mijn mening, 't is niet bewust iemand afvallen ofzo.
Ja dat las ik later ook.quote:Op maandag 20 september 2010 12:04 schreef trui het volgende:
[..]
Isa kan ook als jongensnaam hoor, het is de arabische versie van jezus.
quote:Op maandag 20 september 2010 11:50 schreef cattie het volgende:
Nog meer mensen die willen zeggen dat ze de naam van mijn dochter niets vinden?
Fieuw!quote:Op maandag 20 september 2010 12:11 schreef nytar het volgende:
Lente is
Nu ben ik ook benieuwd...wat vinden jullie van Jonas?
ik vind 't iets te hippie. maar de klank vind ik wel mooi. ik zou 't alleen echt niet als naam geven als het betreffende kind niet in de lente geboren is (of desnoods verwektquote:Op maandag 20 september 2010 12:09 schreef Ssserpente het volgende:
Als we dan toch bezig zijn, wat vinden jullie eigenlijk van Lente?
Ik kan het hebben.![]()
Juist om dat hippquote:Op maandag 20 september 2010 12:13 schreef trui het volgende:
[..]
ik vind 't iets te hippie. maar de klank vind ik wel mooi. ik zou 't alleen echt niet als naam geven als het betreffende kind niet in de lente geboren is (of desnoods verwekt).
joh!quote:Op maandag 20 september 2010 12:15 schreef Rewimo het volgende:
Weet je wat het is met namen? Mensen hier geven hun kind een naam, en of je die nu leuk vindt of niet, je went eraan en je ziet dat de naam bij het kind past. En dan wordt het een "gewone" naam (als in: eentje waar je aan gewend bent om die geregeld tegen te komen)
Haha, ik denk bij Jonas ook aan een walvis.quote:Op maandag 20 september 2010 12:17 schreef innepin het volgende:
Lente vind ik ook leuk!
Jonas is mij iets te veel verbonden met bijbels en walvissenbinnensten enzo. Maar qua klank wél een leuke naam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |