Goed dat je bent begonnenquote:Op zondag 25 juli 2010 18:43 schreef Boe-man het volgende:
Ben vandaag begonnen met lopen, samen met Evy. Eerste les ging wel goed, alleen ik zal morgen wel overal spierpijn hebben. Maar dat heb je als je 5 jaar lang niets aan sport hebt gedaan.
Je kan op de sportschool toch lopen?quote:Op maandag 26 juli 2010 14:04 schreef Flappekz het volgende:
Hmmz...eens kijken hoe ik dit ga inpassen icm 3 keer sportschool per week. Iemand ervaringen?
Loopband loopt niet leukquote:Op maandag 26 juli 2010 14:06 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Je kan op de sportschool toch lopen?
En een beetje afhankelijk wat je in de sportschool gaat doen natuurlijk
Je bedoelt met sportschool "gewoon" fitness?quote:Op maandag 26 juli 2010 14:04 schreef Flappekz het volgende:
Hmmz...eens kijken hoe ik dit ga inpassen icm 3 keer sportschool per week. Iemand ervaringen?
Dat ligt eraan wat je verstaat onder "gewoon" fitnessquote:Op maandag 26 juli 2010 14:10 schreef Fallen het volgende:
[..]
Je bedoelt met sportschool "gewoon" fitness?
Afhankelijk van hoe fanatiek je bent en welke spiergroepen je traint, kan je bijvoorbeeld ook na afloop nog een halfuurtje rennen. Ik heb dat wel een tijdje gedaan en dat ging eigenlijk prima.
Dat is lang, en met cardio bedoel je dus fietsen/langlaufen?quote:Op maandag 26 juli 2010 14:07 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Loopband loopt niet leuk
Op de sportschool meestal 5 kwartier a anderhalf uur cardio, met zo'n 3 kwartier kracht
eerst een uur op de crosstrainer, daarna krach, daarna nog een beetje cardioquote:Op maandag 26 juli 2010 14:12 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Dat is lang, en met cardio bedoel je dus fietsen/langlaufen?
Wat ik deed bij Muldersport was daar omkleden, even een rondje in het zuiderpark rennen en daarna even krachttraining doen.
Dat zag ik later ja....quote:Op maandag 26 juli 2010 14:12 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je verstaat onder "gewoon" fitness
In de post boven je zie je waar mijn sportschoolbezoek uit bestaat, en dat doe ik behoorlijk fanatiek
Dat is inderdaad de bedoeling. Ik kan nooit half voluit gaanquote:Op maandag 26 juli 2010 14:15 schreef Fallen het volgende:
[..]
Dat zag ik later ja....
Maar je kan naast fitness natuurlijk ook hele andere dingen op de sportschool en normaal zonder " " klinkt zo onaardig
Maar ik kan me voorstellen dat je na jouw sessies wel redelijk leeg bent.
Kan zo een leuk rondje van 2/3 km voor je uitstippelen hoor, genoeg te zien daar.quote:Op maandag 26 juli 2010 14:15 schreef Flappekz het volgende:
[..]
eerst een uur op de crosstrainer, daarna krach, daarna nog een beetje cardio
Ik train bij Fit for free () in Wateringen, valt weinig te lopen daar..
Ik zal google maps er vanavond thuis eens bij pakkenquote:Op maandag 26 juli 2010 14:16 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Kan zo een leuk rondje van 2/3 km voor je uitstippelen hoor, genoeg te zien daar.
Kan prima, ik loop over 8 tot 9 km nu 10,7km/u gemiddeld. Vergeet niet dat je met duurloop je aerobe uithoudingsvermogen wilt trainen en dat je dus ook in de hartslagzone voor het aerobe gebied blijft zitten. Als je relatief ongetrained bent is meer dan 10km/u met een aerobe hartslag moeilijk. Om een PR te lopen dus prima, maar om te trainen wel ff goed op blijven lettenquote:Op maandag 26 juli 2010 14:18 schreef KingOfMars het volgende:
Vanavond weer een 5k doen. Die tijd wil ik toch echt nog (liefst ruim) onder de 30 minuten krijgen.
Kijk, dat zijn de posts waar we in dit beginnerstopic wat aan hebbenquote:Op maandag 26 juli 2010 14:35 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Kan prima, ik loop over 8 tot 9 km nu 10,7km/u gemiddeld. Vergeet niet dat je met duurloop je aerobe uithoudingsvermogen wilt trainen en dat je dus ook in de hartslagzone voor het aerobe gebied blijft zitten. Als je relatief ongetrained bent is meer dan 10km/u met een aerobe hartslag moeilijk. Om een PR te lopen dus prima, maar om te trainen wel ff goed op blijven letten
Dankje. Heb helaas geen hartslagmeter. Ben gewoon een goedwillende amateur die helemaal doodgaat tijdens de 5kquote:Op maandag 26 juli 2010 14:35 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Kan prima, ik loop over 8 tot 9 km nu 10,7km/u gemiddeld. Vergeet niet dat je met duurloop je aerobe uithoudingsvermogen wilt trainen en dat je dus ook in de hartslagzone voor het aerobe gebied blijft zitten. Als je relatief ongetrained bent is meer dan 10km/u met een aerobe hartslag moeilijk. Om een PR te lopen dus prima, maar om te trainen wel ff goed op blijven letten
Was toch ff bezig met fietsroute maken net, heb je gelijk ff een route gepmtquote:Op maandag 26 juli 2010 14:37 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Kijk, dat zijn de posts waar we in dit beginnerstopic wat aan hebben
Ik zag het ja, thanksquote:Op maandag 26 juli 2010 14:52 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Was toch ff bezig met fietsroute maken net, heb je gelijk ff een route gepmt
Dan kan ik je nu vertellen dat je een groot deel van je route anaeroob loopt. Als je iets terug gaat in snelheid zul je zien dat je veel meer aan je training hebt! Als je thuiskomt en je bent helemaal bek af is dat geen goede aerobe training.quote:Op maandag 26 juli 2010 14:40 schreef KingOfMars het volgende:
[..]
Dankje. Heb helaas geen hartslagmeter. Ben gewoon een goedwillende amateur die helemaal doodgaat tijdens de 5k. Vorige keer net geen 34 minuten over 5k gelopen dus het moet te doen zijn (al zal het niet vanavond zijn want in 1x 4 minuten eraf is wat fors natuurlijk). Hopelijk krijg ik het rond de 33 minuten nu.
Zes kilometer lopen gaat ook prima, maar wel in een fors lager tempo. Dus dat wissel ik een beetje af.
Wat je ook kunt aanhouden is dat je iedere 3 passen (dus 3x links, 3x rechts) 1x inademt en 1x uitademt. Dan zit je ook relatief safe om te zeggen dat je aeroob traint. Als je loopt te hijgen train je anaeroob. Succes ermee!quote:Op woensdag 7 juli 2010 14:28 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Belangrijkste onderscheid dat je kunt maken in het lopen is of dat je je aerobe of je anaerobe uithoudingsvermogen aan het vergroten bent. Aeroob houdt in dat je spieren kracht leveren met behulp van zuurfstof, anaeroob gebruikt meer het fosfatische energiesysteem. Eenvoudig gezegd verzorgt je aerobe uithoudingsvermogen je duurvermogen en het anaerobe uithoudingsvermogen je sprintvermogen/explosiviteit.
Hoe bepaal je nou in welk traject je aan het trainen bent?
Maximale hartslag (HFmax): 220 - leeftijd voor mannen; 226 - leeftijd voor vrouwen
Rusthartslag: Hartslag volledig in rust nadat je bijvoorbeeld al een paar minuten stil zit.
Om je trainingshartslag te berekenen (Hf-training) gebruik je de volgende formule: Hfrust + x% * (HFmax - HFrust)
Waarin x een percentage is dat de gewenste trainingsintensiteit bepaald.
Met 55-65% ben je vooral vet aan het verbranden, tussen de 65-85% zit je in het aerobe trainingsgebied en boven de 85% ben je eigenlijk volledig anaeroob aan het trainen.
Ik ben 19, heb een HFmax naar schatting van 220-19 = 201. Mijn HFrust ligt rond de 70. Mijn ondergrens voor mijn aerobe trainingsgebied ligt dus op: 70 + 0,65 * (201 - 70) = 155.
De bovengrens ligt op: 70 + 0,85 * (201-70) = 181. Dit stel ik zo in op mijn hartslag meter en wanneer hij niet piept, weet ik dat ik aeroob aan het trainen ben
Ik dacht altijd dat het aerobe deel lager lagquote:Op maandag 26 juli 2010 15:36 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Dan kan ik je nu vertellen dat je een groot deel van je route anaeroob loopt. Als je iets terug gaat in snelheid zul je zien dat je veel meer aan je training hebt! Als je thuiskomt en je bent helemaal bek af is dat geen goede aerobe training.
[..]
Wat je ook kunt aanhouden is dat je iedere 3 passen (dus 3x links, 3x rechts) 1x inademt en 1x uitademt. Dan zit je ook relatief safe om te zeggen dat je aeroob traint. Als je loopt te hijgen train je anaeroob. Succes ermee!
Die formule en die waarden komen uit mijn studieboeken, deze komen overeen met de informatie op de website van polar. Ik ga er dus vanuit dat die kloppenquote:Op maandag 26 juli 2010 15:38 schreef Flappekz het volgende:
[..]
Ik dacht altijd dat het aerobe deel lager lag
Daar ga ik dan ook vanuit jaquote:Op maandag 26 juli 2010 15:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Die formule en die waarden komen uit mijn studieboeken, deze komen overeen met de informatie op de website van polar. Ik ga er dus vanuit dat die kloppen
Ben 23 en het valt inderdaad mee vandaag, voel alleen een beetje mijn dijbenen, maar niets bijzonders. Morgen weerquote:Op maandag 26 juli 2010 10:22 schreef Cudles het volgende:
[..]
Goed dat je bent begonnenWeet niet hoe oud je bent, maar als je jong bent heb je in het begin vaak geen last van spierpijn. Je hebt wel sowieso kans dat je beginnersblesures oploopt.
Ik heb er ook wel aan gedacht hoor. Nu loop ik vooralsnog samen met iemand op het moment, maar als je alleen loopt, en zeker wat langer, lijkt het me helemaal niet gek.quote:Op maandag 26 juli 2010 15:30 schreef DarkElf het volgende:
heeft iemand hier eigen ID bij zich als ze gaan lopen oid? zat er aan te denken zoiets aan te schaffen aangezien ik best wat medische bagage heb en allergieën. Best handig om bij je te dragen eigenlijk. Ben nu steeds maar een half uur van huis maar wil naar de 10 km uiteindelijk en dus langer onderweg dan.
Ik heb een armtasje voor m'n ID en huissleutel (en als ik elders loop kan m'n fiets sleutel er ook nog bij, maar veel meer ook niet). Merk Run & Move, was niet erg duur (minder dan 5 euro als ik me goed herinner). Maar als je allergieën enzo hebt is zo'n bandje waar duidelijk een symbool op staat misschien wel handiger, daar kijken mensen nog wat eerder in ook al tijdens eventuele eerste hulpverlening, denk ik...quote:Op maandag 26 juli 2010 15:30 schreef DarkElf het volgende:
heeft iemand hier eigen ID bij zich als ze gaan lopen oid? zat er aan te denken zoiets aan te schaffen aangezien ik best wat medische bagage heb en allergieën. Best handig om bij je te dragen eigenlijk. Ben nu steeds maar een half uur van huis maar wil naar de 10 km uiteindelijk en dus langer onderweg dan.
Met het C25k-schema wandel je eerst 5 minuten voor het schema begint. Dan word je wel goed warm. Zelf rek ik niet, maar schud wel even alles los. Dan gaat het prima.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
Mij valt op dat Evy meteen begint met rennen en dat er niet eerst opgewarmd wordt. B.v. door een minuut of 8 te wandelen en dan voorzichtig te rekken of zo.
Doen jullie dit wel van te voren, of komt dat pas in een later stadium?
(P.S. ik heb gisteren les 7 gedaan)
Bijna 3 sec per kilometer, is vrij goed hoor.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:27 schreef KingOfMars het volgende:
PR op de 5KM verbeterd met 13 seconden. Naar 33:57... Nog niet echt spectaculair maar vooruit.
Ik rek wel een beetje voor ik weg ga. Ik ben echt heel pril begonnen dus mijn spieren zijn nogal overstuur, dus ik doe wel voorzichtig. Overigens loop ik zo langzaam dat ik me afvraag of het in mijn geval kwaad kan om niet in te wandelenquote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
Mij valt op dat Evy meteen begint met rennen en dat er niet eerst opgewarmd wordt. B.v. door een minuut of 8 te wandelen en dan voorzichtig te rekken of zo.
klopt dat mis ik ook bij evy en doe het dus zelf. Eeerst een paar minuten stevig wandelen en dan wat rekken en strekken.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
volgens mijn hardloop winkel kon ik nu zo'n jaar of 2 met deze schoenen rennen, dan werd het tijd voor andere (ook omdat je voeten sterker worden en ik nu met een anti-pronatie schoen ren omdat deze mij lekkerder zat als een neutraal paar)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 12:32 schreef Aventura het volgende:
Hoe lang doen jullie gemiddeld eigenlijk met een paar schoenen?
Net week 6 les 1 van C25K gedaan. 5-8-5, licht vergeleken met de 20 minuten van vorige keer. Vrijdag 10-10 en zondag 25! Ieieks!
je voeten veranderen in 2 jaar ook heel veel he, ze worden sterker naarmate je meer gaat lopen en etc.. misschien toch slim om over 2 jaar weer opnieuw een paar te laten aanmeten?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 12:44 schreef Aventura het volgende:
Oke, dan denk ik dat ik ook ongeveer 2 jaar met de mijne moet kunnen doen - ik loop nu ong 10-12 km per week. Ik hoop dat mijn model schoen dan nog wordt gemaakt. Ze zijn perfect. Het duurde even voor ik ze had gevonden, ik heb een smalle voet en niet alle schoenen zijn dan geschikt. Misschien over een half jaar eens op internet kijken of ik nog zo'n stel kan bestellen.
Goed punt, niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 13:09 schreef sproetjes het volgende:
[..]
je voeten veranderen in 2 jaar ook heel veel he, ze worden sterker naarmate je meer gaat lopen en etc.. misschien toch slim om over 2 jaar weer opnieuw een paar te laten aanmeten?
maargoed dat is mijn mening dan
Controversieel onderwerp, eigenlijk is rekken voor normaal hardlopen volledig overbodig. Misschien moet je jezelf eerst maar eens de vraag stellen waarom rek je? Om je spier over een langer traject soepel te laten aanspannen, maar, heb je dit grotere traject wel nodig met hardlopen? Nee, met een 100m sprint heb je het inderdaad wel nodig of met turnen. Voor hardlopen is het compleet overbodig en het vergroot je kans op blessures. Als je dan toch graag wilt rekken omdat je jezelf er beter bij voelt, doe dit dan na je training zodat je spieren in ieder geval goed warm zijn en niet te extreem.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 11:10 schreef pdiscs het volgende:
Ik ga daar dan toch eens starten met een minuut of 10 lopen en dan rekken en strekken voordat ik echt begin.
Iemand nog tips voor rek-oefeningen (liefst met plaatjes of filmpjes)?
EDIT: zelf even gegoogled: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_1/126.shtml
Ik gebruik altijd sokken van Nike, bovenkant is veel dunner dan de onderkant maar ze zijn niet naadloos. Ik vind ze heerlijk lopen.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:18 schreef Improved28 het volgende:
Wie van jullie gebruikt er speciale hardloopsokjes? En is dat wat of is het overbodig? Ik heb vanmorgen een paar sportsokken van mijn man gepikt (hij heeft niet van die grote voeten) maar ik heb nu een schuurplek boven mijn hielWat dragen jullie voor sokken?
Ik merk zelf dat als ik niet rek vooraf dat ik snel last heb van allerlei spieren, pezen etc. Dus wat ze ook zeggen, ik ga uit van mijn eigen lichamquote:Op woensdag 28 juli 2010 11:17 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Controversieel onderwerp, eigenlijk is rekken voor normaal hardlopen volledig overbodig. Misschien moet je jezelf eerst maar eens de vraag stellen waarom rek je? Om je spier over een langer traject soepel te laten aanspannen, maar, heb je dit grotere traject wel nodig met hardlopen? Nee, met een 100m sprint heb je het inderdaad wel nodig of met turnen. Voor hardlopen is het compleet overbodig en het vergroot je kans op blessures. Als je dan toch graag wilt rekken omdat je jezelf er beter bij voelt, doe dit dan na je training zodat je spieren in ieder geval goed warm zijn en niet te extreem.
[..]
Ik gebruik altijd sokken van Nike, bovenkant is veel dunner dan de onderkant maar ze zijn niet naadloos. Ik vind ze heerlijk lopen.
Ja, les 8 van Evy 1 is wel snel om al zulke klachten te krijgen! Zou maar eens kijken naar nieuwe schoenen, of minimalist/barefoot en voorvoetlanding. Hiellanding + oude/slechte schoenen is een heel slechte combinatie!quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:15 schreef pdiscs het volgende:
@Sheriam: Mijn kuit/achillespees is inderdaad heel stijf en doet pijn bij het bewegen. Normaal lopen gaat niet.
Ik loop dus nog pas 3 weken. Daarbij gebruik ik mijn oude schoenen (meerdere jaren oud). Daarmee ging het vroeger goed, ik kan me inderdaad voorstellen dat dit niet de meest ideale schoenen zijn. Had me voorgenomen om nieuwe aan te schaffen als ik de 5km heb gehaald. Gezien de pijn die ik nu heb zie ik daar maar vanaf, zodra ik geen klachten meer heb ga ik meteen nieuwe schoenen aanschaffen.
Kan ik die oefening nu al doen, of pas als ik (min of meer) pijnvrij ben?
Ik begin altijd met hardlopen in een rustig tempo, het doel van een warming-up is namelijk het aanzetten van de doorbloeding in de te gebruiken spieren en logisch gevolg daarvan, het opwarmen. Wanneer jij normaal gaat wandelen zul je je hamstrings (bovenbeen achter) en quadriceps (bovenbeen voor) in een net iets ander traject van de spier opwarmen omdat je een ander looppatroon hebt.quote:Op woensdag 28 juli 2010 11:49 schreef pdiscs het volgende:
@Kabouter_Plofkop: Het kinkt alsof je er verstand van hebt. Adviseer je om eerst even te wandelen, of meteen te beginnen met rennen?
Moet je helemaal zelf weten, ik weet dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat rekken helpt, terwijl er wel artikelen zijn waar in word aangehaald dat de kans op blessures groter is. Last van allerlei spieren en pezen heeft in jou geval waarschijnlijk meer met een te zware training, slechte of geen warming-up waardoor afvalstoffen achterblijven in je spieren of verkeerd schoeisel of pas te maken. Er kunnen tal van redenen zijn buiten het rekken dat je aanhaalt. Het is simpelweg te kort door de bocht om te zeggen dat het aan het rekken ligt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 00:43 schreef tim2308 het volgende:
Ik merk zelf dat als ik niet rek vooraf dat ik snel last heb van allerlei spieren, pezen etc. Dus wat ze ook zeggen, ik ga uit van mijn eigen licham
Ik ga zeker voor nieuwe schoenen kijken, zodra ik geen pijn meer heb.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:36 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Ja, les 8 van Evy 1 is wel snel om al zulke klachten te krijgen! Zou maar eens kijken naar nieuwe schoenen, of minimalist/barefoot en voorvoetlanding. Hiellanding + oude/slechte schoenen is een heel slechte combinatie!
Enne dat laatste weet ik niet, bij mij was 't bij lange na niet zo sterk, beetje stijf bij opstaan (uit bed of na 2 uur computeren) en bij trap aflopen voelde ik 'm ook wel, maar kon gewoon normaal lopen op vlakke grond. Als 't heftiger is durf ik niet goed te adviseren, zo ervaren ben ik nog niet... en ik zie 't ook niet zo duidelijk staan op de pagina met foto'tjes (wel dat ik zelf niet meteen die les met versnellingen had mogen doen: "In het begin geen [..] sprint- of snelheidstraining..." oops, vandaar toch weer wat stijver vanmorgen!
). Probeer wat verder te Google'n of vraag een fysiotherapeut?
Dat beschrijft het wel. En hoewel er blootsvoets lopers zijn die fanatiek 'zieltjes proberen te winnen' en ook mensen met hiellanding zijn die voorvoetlanding volledig afraden, ben ik 't eens dat allebei heel best werkt als je maar goed opbouwt en traint. Maar ik wat ik probeerde te zeggen is dat als je met hiellanding loopt, goed schoeisel erg belangrijk is. Dan vang je tenslotte klap van de landing op met je hak waar maar heel weinig natuurlijke vering in zit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 19:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Hiellanding is landen op de hak, voorvoetlanding is dat je zeg maar op de bal van je voet landt. Als je blessuregevoelig bent is het inderdaad verstandig de voorvoet techniek te gebruiken. Als je geen last hebt van de hiellanding en zelf het een fijne techniek vind zie ik geen reden om de techniek te veranderen. Ik loop zelf al een jaar lang en ik gebruik vanaf begin af aan de hiellanding en nog nooit heb ik last gehad van blessures. Slecht is dus een relatief begrip. Opbouw van je schema is belangrijker.
das mijn doel ook, ik loop ook 9 (meestal iets meer, vandaag iets minder) en vind eerst 5 km kunnen lopen belangrijker dan hoe snel eigenlijkquote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:19 schreef Aventura het volgende:
Vandaag 20 mins hardgelopen, ong 9 km/u nu wat ik een normale snelheid begin te vinden, liep eerst veel langzamer. Maargoed, nu eerst op naar de 30 minuten en dan verder werken aan snelheid.
Ik ben vrij lang, dus wat grotere passenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 20:24 schreef zacharias het volgende:
Loop je toch een stuk sneller dan ik. Les 3 was bij mij 2,78km![]()
Normaal gesproken zou ik vragen of je een grapje maakt, maar voor iemand die veel gerookt heeft en nooit gesport heb ik eigenlijk geen idee. Voor een normale beginner is het volgens mij behoorlijk traag.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 01:34 schreef Robbiej het volgende:
Ik ben sinds maandag bezig met wat hardlopen (en gestopt met roken)
En ik had maandag nog moeite met maximaal 2 min hardlopen want daarna was ik echt kapot. (woensdag 3) nu vanavond heb ik 4:20min gered over 850 meter voordat ik echt even moest rusten. Ook voel ik m'n benen al veel minder erg verzuren dan de 1e twee keer.
Nu heb ik een verleden van 0,0 sporten en roken. Ik vroeg me af of 4:20 over 850 meter goed is na de 3e keer hardlopen?
Opwarmen voor een duurloop is eigenlijk totale onzin, maar het is wel lekkerder om wat soepeler te zijn.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 10:14 schreef DarkElf het volgende:
[..]
klopt dat mis ik ook bij evy en doe het dus zelf. Eeerst een paar minuten stevig wandelen en dan wat rekken en strekken.
T komt dus ook niet naarmate je meer gaat lopen ofzo, echt een minpunt vind ik.
hoezo traag? Dat is een gemiddelde van bijna 11,5 km/u. Vind ik toch niet bepaald traag, ik loop over een afstand van 8,5km gemiddeld 10,8 km/u... (ok, dat is dan wel aeroob trainingstempo, geen wedstrijdtempo)quote:Op zaterdag 31 juli 2010 01:38 schreef El_Bassie het volgende:
[..]
Normaal gesproken zou ik vragen of je een grapje maakt, maar voor iemand die veel gerookt heeft en nooit gesport heb ik eigenlijk geen idee. Voor een normale beginner is het volgens mij behoorlijk traag.
Wat goed joh! Ik denk dat Evy zwaarder is dan C25k, want ik ben daar bij les 17 en die is 10-10! De volgende 4x moet ik 25 minuten, daarna nog 3x 28 minuten en dan nog 3x 30. Maar het zal weinig uitmaken uiteindelijk. Ik heb iig het gevoel dat ik goed opgebouwd heb. Geen centje pijn, krijg goed adem en hou het prima vol.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 22:21 schreef Brighteyes het volgende:
Evy 21 gedaan!En het ging echt supergoed!
10-10-12 en pas bij de laatste paar minuten van 12 begon ik mijn benen te voelen!
Sinds een paar weken lukt het me ook om de 5 KM te lopen zonder wandelpauzes. Ook al is mijn tempo nu iets lager, het geeft echt een supergevoel om niet steeds kapot te gaan.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:21 schreef DarkElf het volgende:
[..]
das mijn doel ook, ik loop ook 9 (meestal iets meer, vandaag iets minder) en vind eerst 5 km kunnen lopen belangrijker dan hoe snel eigenlijk
Oefeningen zou ik zo snel niet weten, maar begin je niet gewoon te vroeg?quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:01 schreef pdiscs het volgende:
Mede forummers, zoals sommigen van jullie wellicht gelezen hebben heb ik vorige week mijn achillispees verrekt (door overbelasting?). De pijnklachten zijn haast weg, dat ziet (en voelt) er dus goed uit.
Nu valt mij echter het volgende op. Als ik met mijn geblesseerde been en de hak op de grond houd en door mijn knieen zak kom ik een stuk minder ver dan met mijn andere been. Overigens doet dit geen pijn.
Is dit een gevolg van mijn blessure of is mijn blessure misschien een gevolg van deze kortere spier?
Zijn er oefeningen om de spier op te rekken?
Ik ben nog niet begonnen, maar wel bijna pijnvrij. Dit verschil (tussen de kniehoek links en rechts) viel me op, dus ik vroeg me af of ik dit al langer heb (dan zou het wellicht de oorzaak voor mijn blessure zijn) of dat het gevolg van de blessure is.quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:03 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Oefeningen zou ik zo snel niet weten, maar begin je niet gewoon te vroeg?
Moet rustig blijven lopen en niet te snel willen gaan. Het werkt toch niet omdat je oververmoeid raakt soms en je hebt een hogere kans op blessures. En na een paar weken lach je trouwens om les 4 of 5. Ik heb vandaag 5,6,7,8 minuten gelopen met 2 minuten rust ertussen. Over een paar weken lach ik daar hopelijk ook omquote:Op maandag 2 augustus 2010 13:01 schreef Improved28 het volgende:
Sterkte ermee KoM!!
Gisteren Evy 4. Ja dat riep ik al eens, maar dat was 3Al blijken ze hetzelfde. Deze keer ging het echter helemaal waardeloos, ik heb mezelf er echt doorheen moeten slepen. Slecht voor de motivatie, hopelijk morgen beter!!!
Gewoon doorgaan en de lessen volgen. Je merkt vanzelf van het ineens makkelijker gaat. Hier moet je even doorheen.quote:Op maandag 2 augustus 2010 15:59 schreef mazaru het volgende:
En les 2 ook gedaan. Ik heb het gehaald. Maar het gaat me niet makkelijk af. Ik hoop dat het wat minder 'adembenemend' zal worden over een paar lessen. De spierpijn valt wel mee, alleen een beetje zware kuiten.
Nu een rustdag en dan woensdag les 3.
Dank je.quote:Op maandag 2 augustus 2010 18:17 schreef Aventura het volgende:
[..]
Gewoon doorgaan en de lessen volgen. Je merkt vanzelf van het ineens makkelijker gaat. Hier moet je even doorheen.
Bij mij duurt het ook echt wel even voor het makkelijker wordt.quote:Op maandag 2 augustus 2010 18:58 schreef mazaru het volgende:
[..]
Dank je.
Ik geef ook niet op hoor. Maar ik dacht dat mijn conditie beter was dan waar ik nu mee geconfronteerd word. Ben blij met dit topic, kan ik hier lekker mijn verhaal kwijt. Thuis verklaart iedereen me voor gek en zeggen ze dat ik 'normaal' moet doen.
Niet echt motiverend.
Wat ik heb gedaan bij lessen die me echt slecht afgingen, is ze een x herhalenquote:Op maandag 2 augustus 2010 15:59 schreef mazaru het volgende:
En les 2 ook gedaan. Ik heb het gehaald. Maar het gaat me niet makkelijk af. Ik hoop dat het wat minder 'adembenemend' zal worden over een paar lessen. De spierpijn valt wel mee, alleen een beetje zware kuiten.
Nu een rustdag en dan woensdag les 3.
Ik kijk even hoe les 3 morgen gaat. Ik heb namelijk de stukken die ik moest hardlopen bij les 2, wel gehaald.quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 11:13 schreef kieskleurig het volgende:
[..]
Wat ik heb gedaan bij lessen die me echt slecht afgingen, is ze een x herhalen![]()
Dat ging vaak ook echt beter en dat gaf me weer genoeg motivatie om door te gaan met de volgende les.
Dat heb je heel goed gezienquote:Op dinsdag 3 augustus 2010 15:43 schreef mazaru het volgende:
[..]
Het liefst was ik vandaag gelijk weer verder gegaan, maar die tussendag zal er waarschijnlijk niet voor niets zijn. Dus ik hou me in.
Ik loop met www.endomondo.com, die heeft ook een applicatie voor mijn android telefoon waar ook GPS op zit. Met een koppeling naar google maps, is het een erg leuke site/programma. Zie bijvoorbeeld mijn les 5 van Evy inclusief grafiekjes enzo http://www.endomondo.com/workouts/1947070 Leuk toch?quote:Op woensdag 4 augustus 2010 20:57 schreef mazaru het volgende:
Hoe weten jullie trouwens hoeveel jullie hebben gelopen? Gebruiken jullie een stappenteller of zo?
Is het niet saai die rondjes?quote:Op donderdag 5 augustus 2010 12:26 schreef DarkElf het volgende:
waar dinsdag les 25 echt niet lekker ging, ging hij vandaag echt wel lekker. Ben naar de atletiekbaan gegaan en heb 11 en een half rondje (ex de 2 minuten wandelen dus) gerend en ben tevreden. Eerste 15 waren in de stromende regen met onweerdus was echt doorweekt! maar goed, van regen smelt je niet tenslotte dus liep maar door.
http://www.hardloopschema(...)ws_detail&detail=197quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 10:41 schreef Haantje_de_voorste het volgende:
Kan iemand uitleggen wat evy precies is, en waar het te verkrijgen is?
Is bijna op geen enkele site meer te downloaden, iets met copyright en zeurende Belgische radio omroep. Via Torrents is Start2Run echter nog volop te vinden, als je weet hoe dat werkt...quote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:02 schreef mazaru het volgende:
[..]
http://www.hardloopschema(...)ws_detail&detail=197
Ja dat weet ik wel, dankjewelquote:Op vrijdag 6 augustus 2010 11:12 schreef Vido het volgende:
[..]
Is bijna op geen enkele site meer te downloaden, iets met copyright en zeurende Belgische radio omroep. Via Torrents is Start2Run echter nog volop te vinden, als je weet hoe dat werkt...
niet als je het niet elke keer doet, dit is de eerste keer sinds feb dus dat valt wel mee.quote:
Rustiger lopen. Niet vlak nadat je gegeten hebt gaan lopen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 10:54 schreef Haantje_de_voorste het volgende:
Ik heb erg veel last van zijsteek, iemand er een tip voor ofzo?
Wat bij mij helpt is om voldoende te drinken gedurende de dag. De steken in de zij worden veroorzaakt doordat gas zich ophoopt in de darm tijdens het lopen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 10:54 schreef Haantje_de_voorste het volgende:
Ik heb erg veel last van zijsteek, iemand er een tip voor ofzo?
Afstandmeten.nlquote:Op woensdag 4 augustus 2010 20:57 schreef mazaru het volgende:
Hoe weten jullie trouwens hoeveel jullie hebben gelopen? Gebruiken jullie een stappenteller of zo?
Een telefoon met GPS (iphone) en software die daar verbinding mee maakt en ook de tijd meet (runkeeper).quote:Op woensdag 4 augustus 2010 20:57 schreef mazaru het volgende:
Gebookmarked!!quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 22:55 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Afstandmeten.nl
Kan je precies nameten hoeveel je loopt.
Welke les is dat?quote:Op maandag 9 augustus 2010 09:35 schreef DarkElf het volgende:
vandaag weer gerend, heb 10-12-10 gelopen met 1-1-2 wandelen. Heb er 5 km mee gedaan.
deels evy les 26, deels podrunner gebruikt. das erg prettig trouwens, een uur lang op dezelfde beat ipv de muziek van evy die niet echt heel geweldig is zeg maarquote:
Knap hoor. Ik wou dat ik al zo ver was.quote:Op maandag 9 augustus 2010 09:42 schreef DarkElf het volgende:
[..]
deels evy les 26, deels podrunner gebruikt. das erg prettig trouwens, een uur lang op dezelfde beat ipv de muziek van evy die niet echt heel geweldig is zeg maar
Ik ben ook wel evymoe zeg maarken alle liedjes nu wel van voor tot achter en zo dus t is tijd voor een nieuwe muziekimpuls.
komt vanzelfquote:Op maandag 9 augustus 2010 09:50 schreef mazaru het volgende:
[..]
Knap hoor. Ik wou dat ik al zo ver was.
Hm, ik heb ook last van m'n rechterknie. Toen ik begon met lopen had ik ook een beetje pijn na een kilometer ofzo, maar dat ging gek genoeg hoe vaker ik liep hoe later de pijn pas optradt. Nu echter heb ik een andere pijn, af en toe een stekende pijn onderaan de knieschijf en soms vanuit mijn knieholte. Soms ook als ik wat draai. Gek genoeg eigenlijk begin ik nu pas wat meer te merken, terwijl het zaterdag was dat ik voor het laatst liep. Wat is wijsheid, toch maar een paar dagen extra rust? Het liefst loop ik gewoon door, want als ik er normaal loop heb ik geen last.quote:Op maandag 9 augustus 2010 11:58 schreef ASSpirine het volgende:
Ik ben van vorige week maandag even gestopt, heb last van mijn rechterknie, denk dat ik het een beetje verdraaid heb... Tgaat gelukkig al beter, khoop dat ik deze week weer kan lopen.
Ik heb denk ik het tegenovergestelde. Als mijn tempo te ver zakt voelt de training veel zwaarder. Even het tempo omhoog gooien doet soms wonderen. Ik ga denk ik morgenochtend weer eens trainen. Ook al zie ik er tegen op, ik weet dat het mijn zwakke plek is, wat alleen verholpen kan worden door meer te trainenquote:Op woensdag 11 augustus 2010 10:34 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag weer les 26 gelopen (ik wil toch die serie afhebben) en ik heb 5.1 km gelopen. Heb expres wat rustiger aan gelopen zodat ik wat relaxter liep (ik hoef niet zo nodig heel hard ofzo, als ik maar lekker loop) en dat had effect want ik liep echt heel lekker
Hmm, nee dat valt wel mee. Deed al gewoon aan andere sporten etc. dus had al wel een redelijke conditie van mezelf waardoor ik bij les 16 ipv les 1 ben begonnen. Maar verder heb ik niet meer dan 3/4 keer per week hardgelopen hoor... en heb elke les dubbel gedaan, dus.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:38 schreef Neelix het volgende:
Rond de 18 jaar en al shinsplints? Dat klinkt alsof je ineens wel heel hard bent gaan trainen...
Dan denk ik dat je gewoon spierpijn hebt gehad hoor....shinsplints ben je zo een jaartje zoet mee...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:14 schreef paranoia het volgende:
[..]
Hmm, nee dat valt wel mee. Deed al gewoon aan andere sporten etc. dus had al wel een redelijke conditie van mezelf waardoor ik bij les 16 ipv les 1 ben begonnen. Maar verder heb ik niet meer dan 3/4 keer per week hardgelopen hoor... en heb elke les dubbel gedaan, dus.
Ik weet ook niet waarom, maar kreeg ineens last van mijn scheenbenen etc. Heb even informatie opgezocht en het bleken shinsplints te zijn. Heb er nu geen last meer van, alleen heel af en toe voel ik mijn schenen weer, maar het doet geen 'pijn' meer.
Echt? Ja, ik heb er niet zo veel verstand van haha, maar het voelde wel anders dan spierpijn. Maargoed, ik heb er in ieder geval nu niet veel last van, dat scheelt!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 07:53 schreef Neelix het volgende:
[..]
Dan denk ik dat je gewoon spierpijn hebt gehad hoor....shinsplints ben je zo een jaartje zoet mee...
Moeten de laatste trainingen dan juist niet minder dan 30 minuten zijn zodat je alle energie hebt voor de race?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 10:07 schreef PiperMaru het volgende:
Heb een paar weken nauwelijks gelopen vanwege een pijnlijke knie. Afgelopen week weer twee keer gelopen (waarvan één keer langs het Markermeer, heerlijk, ik had het gevoel dat ik uren door kon gaan!) en ik ga het weer oppakken. Moet ook wel, want ik heb me ingeschreven voor 12 september, de Bridge to Bridge loop (5 km).
Gisteren liep ik Evy20 maar de eerste pauze heb ik doorgerend, dus 17-2-8-1-8
Ik was helemaal kapot toen ik thuis kwam, ik kwam amper de trap nog op. Heb besloten om niet meer met Evy te lopen maar mijn eigen, iets rustigere opbouw te hanteren tot 12 september. Ik heb een schema van 11 trainingen gemaakt waarvan de laatste twee trainingen 30 minuten zijn.
Ik ga ervoor
Nou ja, het probleem is dat ik anders nog nooit 30 minuten aan een stuk heb gelopen. En als ik voor de race twee rustdagen hou, dan moet dat wel kunnen toch? Maar please correct me if I'm wrong, alle advies is welkomquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 14:38 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Moeten de laatste trainingen dan juist niet minder dan 30 minuten zijn zodat je alle energie hebt voor de race?
Als je net begint heb je het nog niet over tijden om eerlijk te zijn.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:21 schreef angelfish het volgende:
Ik ben net begonnen met hardlopen. Heb vroeger veel gelopen omdat ik voetbalde, de laatste jaren alleen geroeid en m'n benen lekker laten verpappen dus. Ik heb vanochtend 2.04 km gelopen in 12.51, met 1x 1 minuut pauze halverwege. is dat een beetje een fatsoenlijke tijd?
Ik loop niet met Evy achtige dingen, maar heb wel een app op m'n telefoon die afstand en snelheid bijhoudt.
Ik zou zelf iets meer rust houden, zeker als je een goede tijd wil lopen. Dat half uur maak je wel vol met al die mensen om je heen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 14:44 schreef PiperMaru het volgende:
[..]
Nou ja, het probleem is dat ik anders nog nooit 30 minuten aan een stuk heb gelopen. En als ik voor de race twee rustdagen hou, dan moet dat wel kunnen toch? Maar please correct me if I'm wrong, alle advies is welkom
Ok, daar zit wel wat in, maar op welke manier kan ik het beste gaan lopen dan? Ik zie Evy niet zitten nl en kijk op het moment voornamelijk naar hoe ver ik kom. (Ik loop langs het water en heb daar een heleboel eikpunten waarvan ik weet hoe ver het is.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:24 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je net begint heb je het nog niet over tijden om eerlijk te zijn.
Het is misschien voor jezelf leuk om bij te houden hoe snel je loopt, maar hoe harder je van start gaat, des te groter de kans hebt op blessures
Als je Evy niet ziet zitten, kan je het ook met je eigen horloge doen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:36 schreef angelfish het volgende:
[..]
Ok, daar zit wel wat in, maar op welke manier kan ik het beste gaan lopen dan? Ik zie Evy niet zitten nl en kijk op het moment voornamelijk naar hoe ver ik kom. (Ik loop langs het water en heb daar een heleboel eikpunten waarvan ik weet hoe ver het is.
Iddquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:14 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Als je Evy niet ziet zitten, kan je het ook met je eigen horloge doen.
Maar bijna overal wordt aangeraden om te beginnen met korte stukjes te lopen van 2 minuten en een minuut te wandelen (en die uit te breiden). Je spieren zullen die 2km best aankunnen, het zijn alleen je pezen die de klappen op moeten vangen. En die moet je dus ook nog trainen.
Okee, bedankt voor de tipquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 15:27 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Ik zou zelf iets meer rust houden, zeker als je een goede tijd wil lopen. Dat half uur maak je wel vol met al die mensen om je heen.
Dat van die pezen wist ik niet. Ik loop me trouwens helemaal niet kapot. Ik kan de hele weg nog gewoon praten heb aan het eind echt het gevoel dat ik nog een heel stuk verder kan.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:15 schreef GotC het volgende:
[..]
IddEn het is beter om een aantal kleine stukjes te lopen, dan helemaal kapot een kwartier achter elkaar te lopen.
Het was ook maar een voorbeeldquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 16:42 schreef angelfish het volgende:
[..]
Dat van die pezen wist ik niet. Ik loop me trouwens helemaal niet kapot. Ik kan de hele weg nog gewoon praten heb aan het eind echt het gevoel dat ik nog een heel stuk verder kan.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 17:28 schreef DarkElf het volgende:les 27
warm trouwens zeg , maar heb 4.5 km gelopen en ik ben dik tevreden. 4 maanden geleden kwam ik uit t ziekenhuis na een heleboel ellende en kon nauwelijks een trap op, ben 2 juni met 0 conditie terug gaan beginnen met les 1 en nu ben ik klaar met Evy 0-5 en ik ben rete fier op mezelf
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 17:29 schreef mazaru het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
Ik ben ook fier op u!![]()
Ik heb gisteren les 6 gelopen. Nu moet ik twee dagen mezelf inhouden. Zondag naar les 7quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 17:38 schreef DarkElf het volgende:
[..]
wanneer ga jij weer lopen? tis er echt lekker weer voor vandaag.
ja als je eenmaal zin erin hebt dan zijn de rustdagen lang maar tis voor een goed doelquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:24 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik heb gisteren les 6 gelopen. Nu moet ik twee dagen mezelf inhouden. Zondag naar les 7
Ja, laat ik maar braaf naar Evy luisteren. Ik voel mijn knie ook een beetje trekken. Dus die twee dagen rust kan ik wel gebruiken. Maar het liefst ging ik iedere dagquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:26 schreef DarkElf het volgende:
[..]
ja als je eenmaal zin erin hebt dan zijn de rustdagen lang maar tis voor een goed doel
Let op me je focussen op snelheid. Lopen op het max van je kunnen zorgt voor een verbeterd verbeterd uithoudingsvermogen van je anaerobe energiesysteem terwijl je dat systeem eigenlijk niet gebruikt voor duursport. Voor duursport gebruik je je aerobe systeem.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:25 schreef Ach3r0n het volgende:
In totaal 2 minuten sneller dan mijn PR. Nu de komende paar weken toewerken om dit vast te houden. Wanneer de basis goed is kan ik langere afstanden gaan lopen.
Mijn basisconditie is redelijk goed en ik heb me sinds dat ik gestart ben met hardlopen vooral gericht op uithoudingsvermogen. Nu ik ook redelijk blessurevrij ben moet je af en toe ook de grenzen opzoeken en deze week heb ik me voorbereid op deze training waarin ik net gedaan heb alsof ik een 5KM wedstrijd aan het lopen was. Uit deze ervaring kijk ik vervolgens wat goed was en wat minder ging. Het is inderdaad niet de bedoeling dat ik elke training zo loop.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:39 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Let op me je focussen op snelheid. Lopen op het max van je kunnen zorgt voor een verbeterd verbeterd uithoudingsvermogen van je anaerobe energiesysteem terwijl je dat systeem eigenlijk niet gebruikt voor duursport. Voor duursport gebruik je je aerobe systeem.
Wordt er met versnellingen gewerkt in Evy2? In 0-5 km nog niet toch? Want ik volg alleen het schema, ik luister niet meer naar Evy namelijk. Dus misschien mis ik wat aanwijzingenquote:Op woensdag 18 augustus 2010 00:55 schreef Sheriam het volgende:
Mijn achillespees/enkel voelt weer goed en ik loop weer lekker m'n 30/35+ minuten. Wil nu toch wel verder gaan uitbereiden naar de 1 uur/10KM, maar ik heb 't vermoeden dat de intervals/versnellingen van Evy 2 het grootste struikelblok waren. Okay, plus 't feit dat ik me niet in kon houden en steeds wat langer&vaker versnelde, maar afgezien daarvan, lijkt 't me safer om een schema te vinden waarin eerst alleen de looptijd wordt opgebouwd, dan kan ik als ik aan de 10K zit altijd dan nog aan de snelheid gaan werken. Heeft er iemand advies voor een schema van 5 naar 10KM zonder intervals? Of zeggen meer ervaren lopers dat de intervals juist wel goed zijn (als ik me beter inhou en echt niet langer versnel dan Evy aangeeft)?
Nee, dat is pas met de volgende serie van 5-10 km.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 08:41 schreef Cudles het volgende:
[..]
Wordt er met versnellingen gewerkt in Evy2? In 0-5 km nog niet toch? Want ik volg alleen het schema, ik luister niet meer naar Evy namelijk. Dus misschien mis ik wat aanwijzingen
1) Als je nog geen hardloopschoenen heb, ga dan naar een gespecialiseerde zaak (zoals Run2day) waar ze je kunnen helpen.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 12:58 schreef sc-h het volgende:
Als iemand mij opweg kan helpen zou dat super zijn![]()
En gewone pleisters erop plakken?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:07 schreef Skv het volgende:
Zo, net even een stuk gaan hardlopen. Eerste keer een wat langere afstand sinds mijn blessure van maart.
Ging helemaal niet slecht vind ik! Alleen die snelheid moet op den duur weer wat omhoog natuurlijk.
[ afbeelding ]
Heb nu wel onwijs zere tepels (), die schuurden aan gort door mijn shirt. Doet behoorlijk pijn.
Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik vond al speciale pleisters op één of andere Amerikaanse site, maar die kosten 85 dollar per 100..
met 28 minuten lopen en 3 minuten wandelen zit je toch al bijna aan de 5 ?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:44 schreef PiperMaru het volgende:
Vandaag gelopen zonder Evy. Heb mijn eigen schema in RunKeeper geprogrammeerd; vandaag was 12-12-4 met steeds 1.30 rust. Het begin was even zwaar maar daarna ging het erg goed! Exclusief het in- en uitlopen loop ik nu 9,5 km/h en daarmee ben ik erg tevreden
Volgende keer dezelfde route lopen en kijken of het dan makkelijker/sneller gaat.
Op naar de 5 km!
Dat kan echt fokking zeer doen jaquote:Op woensdag 18 augustus 2010 22:07 schreef Skv het volgende:
Heb nu wel onwijs zere tepels (), die schuurden aan gort door mijn shirt. Doet behoorlijk pijn.
Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik vond al speciale pleisters op één of andere Amerikaanse site, maar die kosten 85 dollar per 100..
Is ook zoquote:Op donderdag 19 augustus 2010 11:35 schreef CaLeX het volgende:
[..]
met 28 minuten lopen en 3 minuten wandelen zit je toch al bijna aan de 5 ?
Hoe loop je erop?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 14:00 schreef sc-h het volgende:
[ afbeelding ]
weet iemand of dit goede hardloop schoenen zijn. Deze heb ik namelijk.
Het zullen vast wel goede schoenen zijn. Maar of het goeie schoenen voor jou zijn hangt van jou af en niet van de schoenen. Hoe je loopt is heel erg belangrijk in je schoenkeuze, of je voet naar buiten staat, of naar binnen, hoe je je voet neerzet bij een stap, etc. etc.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 14:00 schreef sc-h het volgende:
[ afbeelding ]
weet iemand of dit goede hardloop schoenen zijn. Deze heb ik namelijk.
Beetje overdreven, ik doe op het moment 3x in de week 8km. Ik loop ook op doodnormale Nike moire's. Het is maar net of je last/irritaties ondervind met 'normale' schoenen. Zodra je irritaties krijgt kun je naar een gespecialiseerde winkel of therapeut gaan om te kijken of je schoeisel iets met de klacht te maken heeft. Nadeel van de winkels is dat zij uiteindelijk gewoon een bedrijf zijn dat winst moet maken, en dat doen ze niet door gratis advies te geven zonder een product te verkopen...quote:Op donderdag 19 augustus 2010 14:35 schreef CaLeX het volgende:
Hoe wil je gaan hardlopen?
5+km 2+keer per week?
Vanaf die waarden zou ik al naar een hardloopwinkel gaan om goede schoenen aan te meten.
Goed hoor!quote:Op donderdag 19 augustus 2010 10:54 schreef mazaru het volgende:
Les 9 gelopen. Dat laatste stuk van 5 minuten ging echt van: "Ik haal het niet, ik haal het niet, ik haal het niet, ik haal het niet...... ik ben er!!!! "
Ik ga Zondag voor les 10 en die is hetzelfde als les 7. Ik zal aan je denken!quote:Op donderdag 19 augustus 2010 22:18 schreef sjak het volgende:
[..]
Goed hoor!
Ik vandaag les 6. Pff, Ik vond het best zwaar. IK heb nu wat pijn in mijn enkel dus ben wel blij met mijn extra dagje rust. Zondag weer.
De een kan er beter tegen dan de ander ja. Ik loop ook op niet aangemeten schoenen.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:15 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Beetje overdreven, ik doe op het moment 3x in de week 8km. Ik loop ook op doodnormale Nike moire's. Het is maar net of je last/irritaties ondervind met 'normale' schoenen. Zodra je irritaties krijgt kun je naar een gespecialiseerde winkel of therapeut gaan om te kijken of je schoeisel iets met de klacht te maken heeft. Nadeel van de winkels is dat zij uiteindelijk gewoon een bedrijf zijn dat winst moet maken, en dat doen ze niet door gratis advies te geven zonder een product te verkopen...
Wat voor schema volg jij?quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 23:21 schreef Ach3r0n het volgende:
Het hardlopen viel vanavond weer eens vies tegen
Mijn gezonde tegenzin om te gaan lopen was al groter dan normaal, maar aangezien ik nu blessurevrij ben geen excuus om niet te gaan lopen. Aangezien er ruim 7 KM op het programma stond rustig begonnen met hardlopen. De eerste kilometers gingen goed ondanks het warme weer, maar na 4 KM moest ik even gaan wandelen. Hierna het hardlopen weer opgepakt, maar alles voelde nu een stuk zwaarder. Dit heb ik vaker meegemaakt, en soms trek ik me er doorheen, maar nu moest ik echt op wilskracht de laatste kilometers lopen. Toch nog binnen de 40 minuten gefinisht, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik had ook echt dorst toen ik klaar was. Dat schijnt ook niet goed te zijn. Misschien inderdaad een goed idee om volgende keer een flesje water mee te nemen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 19:00 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Mooie vuistregel voor het drinken tussendoor is dat je max 1,5kg lichter mag zijn na je inspanning dan ervoor. Bij meer dan 2kg verlies vind er ook aangetoond prestatieverlies plaats. Deze waarden zijn gebaseerd op een duurtraining van anderhalf uur. Als je dus echt een liter eruit hebt gezweet in minder dan een uur moet je echt zorgen dat je gaat drinken tijdens het sporten.
Ik zou zelf niet gaan lopen met een zere enkel. Hwb m zelf een beetje verzwikt vrijdag. Ik ga morgen pas weer lopen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 23:00 schreef sjak het volgende:
Ik vandaag les 7. Met tegenwind en zere enkel...Ik hoop echt dat dinsdag de enkel beter voelt.
Waarop baseren jullie je streef-tempo? Evy 1 heet dan wel '0-5KM' maar werkt met 30 minuten, 10KM/uur dus, en dat is ook waar ik ongeveer op uitkom als ik me aan een aantal andere aanwijzingen hou (goed vol te houden zonder buiten adem te raken, nog wat kunnen praten, maar wel voor m'n gevoel lekker doorlopen). Maar in het draadje zie ik tempo's van 8.nogwat tot 11-12KM/uur, best grote verschillen. En Evy 5-10KM laat je op het laatst 70 minuten lopen, dat is dus ook niet meer die 10KM/uur.quote:Op zondag 22 augustus 2010 14:25 schreef Ach3r0n het volgende:
Wat voor tijd heb je nu op de 5 KM Neelix? Als je tempo nog erg laag ligt lijkt me 10 KM erg ver om te lopen tijdens trainingen. In dat geval zou ik me richten op meer interval en heuveltraining om sterker te worden.
Mijn eigen tempo ligt nu gemiddeld rond de 11 km/u en ik kan nu gemiddeld 5 KM aan een stuk lopen. Dit is voor mijn gevoel onvoldoende om gericht te trainen op de 10 KM.
Mijn streeftempo voor langere afstanden is 10 km/h, voor kortere afstanden 11-12 km/h (lang: >8, kort<8 km)quote:Op maandag 23 augustus 2010 13:02 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Waarop baseren jullie je streef-tempo? Evy 1 heet dan wel '0-5KM' maar werkt met 30 minuten, 10KM/uur dus, en dat is ook waar ik ongeveer op uitkom als ik me aan een aantal andere aanwijzingen hou (goed vol te houden zonder buiten adem te raken, nog wat kunnen praten, maar wel voor m'n gevoel lekker doorlopen). Maar in het draadje zie ik tempo's van 8.nogwat tot 11-12KM/uur, best grote verschillen. En Evy 5-10KM laat je op het laatst 70 minuten lopen, dat is dus ook niet meer die 10KM/uur.
Een hartslagmeter heb ik niet, is er misschien ergens een schema of website waar je een realistisch streef-tempo kan uitrekenen als je informatie over je leeftijd, man/vrouw, misschien ook lengte enzovoort invoert?
Ja maar waarom die tijden? Uitgeprobeerd wat lekker loopt, vergeleken met vrienden, of heb je het ergens kunnen berekenen als een goede/voldoende/uitstekende/watdanook tijd voor jouw situatie?quote:Op maandag 23 augustus 2010 23:27 schreef Skv het volgende:
[..]
Mijn streeftempo voor langere afstanden is 10 km/h, voor kortere afstanden 11-12 km/h (lang: >8, kort<8 km)
Ik heb een rondje van ongeveer 6km en ik loop dan ongeveer 10,5 - 11km / uur.quote:Op zondag 22 augustus 2010 14:25 schreef Ach3r0n het volgende:
Wat voor tijd heb je nu op de 5 KM Neelix? Als je tempo nog erg laag ligt lijkt me 10 KM erg ver om te lopen tijdens trainingen. In dat geval zou ik me richten op meer interval en heuveltraining om sterker te worden.
Mijn eigen tempo ligt nu gemiddeld rond de 11 km/u en ik kan nu gemiddeld 5 KM aan een stuk lopen. Dit is voor mijn gevoel onvoldoende om gericht te trainen op de 10 KM.
Zou ik echt even mee naar de fysio gaan. Het lijkt erop dat je je achillespees een beetje beschadigd hebt. Stijfheid in de ochtend die redelijk snel weggaat is een indicatie dat het niet helemaal goed gaat met je pees. Het vervelende van pezen is dat ze maar heel erg langzaam herstellen, maar een fysio kan je oefeningen geven om dat wat te versnellen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 11:17 schreef pdiscs het volgende:
Ik had hier enkele weken geleden gemeld dat ik mijn achillespees geblesseerd had. Overbelast waarschijnlijk.
Nu, ruim 2 weken verder, is de achillespees 's morgens nog steeds stijf. Dat gaat echter heel snel voorbij. Maar gedurende de dag heb ik een soort van "licht krampgevoel" iets hoger in mijn kuit.
Iemand nog tips? Ik neem aan dat het nog veel te vroeg is om weer te gaan rennen?
quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 16:22 schreef mazaru het volgende:
En dat was les 11!![]()
Zwetend, hijgend, kreunend, maar volledig uitgelopen.
haha, schraal voor jequote:Op woensdag 25 augustus 2010 20:39 schreef Skv het volgende:
Net 11,6 km gedaan.. Vergeten mijntepel
af te plakken.
Ik heb vanochtend in de stromende regen les 12 gelopen. Niet half zo vervelend als dat het klinkt eigenlijk. Ik vond het zalig!quote:Op donderdag 26 augustus 2010 11:38 schreef Cudles het volgende:
Is er iemand die al heeft hardgelopen met dit weer? Ik denk dat ik vanavond maar ga.
Ik zou er gewoon een compeed pleister op plakken. Die dingen zijn echt geweldig, is de pijn weg, heelt het goed en je kunt gewoon normaal blijven lopen (nouja, hardlopen is misschien wat overdreven)quote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:12 schreef Cudles het volgende:
Ik heb net gelopen met mijn nieuwe podozooltjes. Ze zei al dat ik terug moest komen als ik blaren kreeg. En nu heb ik langs de binnenkant van mijn voet in de lengte 3 centimeter blaar (en iets van 1 cm hoog). Ik las dat je grote blaren moet doorprikken en kleine moet laten zitten. Moet ik ze prikken of laten uitdrogen?
Thanks voor de tip. Ga ze morgen gelijk kopen.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Neelix het volgende:
[..]
Ik zou er gewoon een compeed pleister op plakken. Die dingen zijn echt geweldig, is de pijn weg, heelt het goed en je kunt gewoon normaal blijven lopen (nouja, hardlopen is misschien wat overdreven)
Het was vanmorgen niet koud. Ik had een trainingsbroek en een t-shirt aan. Als je eenmaal aan het lopen bent, dan wordt je vanzelf warm. Ik had wel een droog trainingsjasje in de auto gelegd. En in de auto heb ik gelijk mijn natte t-shirt uitgetrokken en dat droge jasje aangetrokken.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 20:26 schreef Cudles het volgende:
[..]
Thanks voor de tip. Ga ze morgen gelijk kopen.
@ Mazaru: Goed dat jij wel bent gegaan. Was je wel een beetje warm aangekleed? Alleen in een t-shirtje vat ik denk ik kou
Zo gek is dat toch niet? Ik ben redelijk lang (1m93), dus ik liep altijd al ongeveer rond de 10,5km/uur of meer, ook tijdens het opbouwen van 0-5km.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 15:43 schreef Ach3r0n het volgende:
Als het weer zoals gisteren was blijf ik liever binnen. Je zal niet snel verkouden worden als je in de regen loopt, maar je hebt inderdaad meer kans op blaren/uitglijden.
Overigens hoef ik echt niet alle details te weten over eventuele kotspartijen
@Neelix, jij loopt ongeveer op hetzelfde tempo als mij. Erg knap dat je al zoveel kilometers maakt!
ik neem aan dat dat over mij gingquote:Op vrijdag 27 augustus 2010 15:43 schreef Ach3r0n het volgende:
Overigens hoef ik echt niet alle details te weten over eventuele kotspartijen
true.. al ben ik evy zo zatquote:Op vrijdag 27 augustus 2010 17:01 schreef DarkElf het volgende:
ik zou het gewoon afmaken (maar dat is mijn gevoel)... tis nog maar 5 keer? daarna kun je toch gewoon 'los' gaan lopen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |