abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84442035
Welkom in het topic voor beginnende hardlopers!

Dit topic is speciaal gemaakt voor mensen die net begonnen zijn met hardlopen, of die zich nog thuis voelen hier ;). Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of C25K: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over je voortgang, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).

Voor de hardlopers die verder gevorderd zijn, al wedstrijden lopen of zich wat meer willen verdiepen in het hardlopen, is het zustertopic wellicht meer geschikt:
Centraal topic voor amateurhardlopers! deel 43

Vorige delen:
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5

Diverse hardloopschema's:
http://www.hardloopschema.nl/
http://www.prorun.nl/index.aspx?ChapterID=2349
http://www.myasics.nl/nl/about-us/start_myasics20.php
http://www.runinfo.nl/schemabeginners.htm
http://www.dehardloopwinkel.nl/index2.php?/page/loopschemas/
http://www.ullreys.com/robert/Podcasts/
Schema Start to Run Serie 1 (0-5 km)
Google Sheet Start to Run Serie 2 (5-10 km)

Tips voor beginnende hardlopers:
http://www.looptijden.nl/hardlopen (algemene info hardlopen)
http://www.runinfo.nl/tipsbeginners.htm (tips voor beginners)

Handige linkjes:
http://www.afstandmeten.nl (bepaal je route en meet hoe ver je gelopen hebt)
http://www.looptijden.nl/loopgroepen/53/fok!-running- (de Fok! hardloopgroep, om je tijden te posten)
http://www.blessureaanwijzer.nl/hier_doet_het_pijn.htm (blessure aanwijzer)
http://www.gmap-pedometer.com (om te meten hoeveel km je hebt gelopen)
http://www.buienradar.nl (voor als je wel/niet in de regen wil lopen)
http://www.hardloopmuziek.com (mp3 lessen, muziek voor tijdens hardlopen)

Hardloopwinkels:
www.run2day.nl
www.runnersworld.nl
www.dehardloopwinkel.nl
www.aartstigtersrunningshop.nl
www.hardloopaanbiedingen.nl
www.pkrun.nl

Hardloop applicaties voor op je telefoon:
http://www.buddyrunner.com (voor Anroid)
http://www.mapmyrun.com (voor iPhone)
http://mytracks.appspot.com (voor Android)
http://runkeeper.com (voor iPhone)
http://www.worksmartlabs.com/cardiotrainer/ (voor Android)
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do (Nokia Sportstracker)

*O* Begonnen beginners: *O*
---------------------------
• Brighteyes || Evy 0-5
• blomst || Evy 0-5
• Cinnamongirl || Evy 0-5
• Crutch || Evy 0-5
• Danseresje84 || Evy 0-5
• DeLune || Evy 0-5
• Dwab || Evy 0-5
• Erwtje || Evy 0-5
• Herkauwer || Evy 0-5
• KingOfMars || Evy 0-5
• lemonlime || Evy 0-5
• Lolaatje || Evy 0-5
• nectarientje || Evy 0-5
• PiperMaru || Evy 0-5
• PiRANiA || Evy 0-5
• progje || Evy 0-5
• Rekkie || Evy 0-5
• Ronnie_bravo || Evy 0-5
• Mr.Myst || Evy 0-5
• sproetjes || Evy 0-5
• Yuki || Evy 0-5
• Gesloten || Evy 0-5
• Neelix || Evy 0-5
• TC_artemis || Evy 0-5
• _Calimero_ || Net klaar met Evy 0-5
• Coelho || Net klaar met Evy 0-5
• Flappekz || Net klaar met Evy 0-5
• Gotc || Net klaar met Evy 0-5
• Soempie || Net klaar met Evy 0-5
• SolnaStockholm || Net klaar met Evy 0-5
• DaBuzzzzz || Evy 5-10
• Joene || Evy 5-10
• Vido || Evy 5-10
• Sheriam || Evy 5-10
• De_Hertog || C25K
• E.T. || C25K
• kieskleurig || C25K
• LieLie || Runinfo
• PurePoisonPerfume || Hardloopschema.nl
• Vuurvliegje88 || Hardloopwinkel.nl

Deze OP vind je hier. Je kan daar ook jezelf toevoegen aan de OP! Kan je het zelf niet? Vraag het iemand die in lijst staat!
pi_84456376
tvp morgen nog een rustdagje en dan maandag eens les 22 proberen :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  zondag 25 juli 2010 @ 13:58:59 #3
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84466181
Ik ben pas net begonnen (met behulp van Evy) en heb een vraag over GPS/Hartslagmeters.

Ik heb even zitten googlen en heb een aantal apparaatjes gevonden. Meestal gecombineerde hartslag en GPS. Wie heeft hier ervaring mee?

Ik zou via zo'n apparaatje graag willen zien hoe hard ik ren (en dan ook de gemiddelde snelheid, afstand enz.). Beetje hetzelfde idee als met een fietscomputer.

Ik zag apparaatjes van o.a. Garmin.
pi_84466333
Tegenwoordig heb ik na het lopen wat last aan de onderkant van mijn knie aan mijn linkerbeen. Vervelend gevoel, het is niet zo erg dat ik niet kan wandelen of lopen, maar het zorgt voor een oncomfortabele gevoel.

Afgelopen donderdag eindelijk naar de runnersworld gegaan van Eindhoven, daar werd al snel duidelijk dat ik platvoeten heb (wist ik al), dat ik heel brede voeten heb (wist ik ook, maar blijkbaar vaak voorkomend bij aziaten) en als ik loop mijn rechtervoet voornamelijk naar buiten wijst.

Een paar Mizuno aangeraden en mij even laten lopen, heb ik ook even naar mijn voeten gelet tijdens het lopen. Mijn voeten wijzen dan wel naar voor, hopen dat mijn probleem hiermee is opgelost. Had al besloten om op vrijdag niet te lopen om mijn knie te laten rusten (samen met het weekend erbij). Morgen beginnen met mijn nieuwe schoenen en hopen dat ik pijnvrij kan lopen :)
pi_84475405
Ben vandaag begonnen met lopen, samen met Evy. Eerste les ging wel goed, alleen ik zal morgen wel overal spierpijn hebben :'). Maar dat heb je als je 5 jaar lang niets aan sport hebt gedaan.
Ja, schrok je toch even he!
  zondag 25 juli 2010 @ 19:26:15 #6
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84477144
Gisteren in het Minderbroederspark in Brugge (ik ben nu zo fanatiek dat ik ook wil tijdens weekendjes weg !) voor het eerst 20 minuten achter elkaar gelopen. Het ging niet eens moeilijk! Kwam allemaal medelopers tegen. Voelde me heel cosmopolitisch :D
pi_84478439
Ik ben misschien een beetje te enthousiast geweest met versnellingen in de tweede Evy reeks, want ik heb al een paar dagen wat last van m'n rechter achilles pees. Moet bekennen dat ik ook wel bijna 2x zo lang liep te versnellen als Evy zei, en nog een paar versnellinkjes liep tijdens de 'gewone' lesjes... Het ging zo lekker, voelde het! Maar ja na een tijdje dus niet meer... :@ De lesjes zijn toch zo langzaam opgebouwd voor een reden blijkt maar weer eens. Even een paar daagjes extra rust (had gisteren moeten lopen, die overgeslagen en nu heb ik sowieso 3 dagen achtereen werk/laat thuis enzo). En dan weer verder me dan echt netjes aan 't schema proberen te houden, ook als 't op het moment heel lekker lijkt te gaan.
Note to self: geduld, geduld, geduld, geduld....... o|O
  zondag 25 juli 2010 @ 20:02:14 #8
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84478595
Ik was dit weekend erg moe, mogelijk vanwege de eerste gevolgen van een probiotica kuur waar ik sinds vorige week mee begonnen ben. Desondanks toch mezelf aangespoord om vanavond te gaan hardlopen. In de eerste plaats om mijn conditie op peil te houden, maar ook om schadelijke stoffen versneld af te voeren en uit te zweten. Helaas heb ik deze week ook meer last gekregen van mijn achillespezen, maar de pijn in mijn voorvoeten is wel verdwenen. Eenmaal de deur uit ging het lopen toch verrassend goed. Ik had weliswaar geen hoge snelheid, maar kon een vast tempo lopen, ook op de moeilijke stukken van de route waar de weg vals plat omhoog loopt. Uiteindelijk 5,6 kilometer gelopen in 31:30 (10,7 km/u). De snelheid was gelijk aan die van woensdag, ondanks de vermoeidheid en op slechts 15 seconden van mijn PB.
  zondag 25 juli 2010 @ 21:02:57 #9
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_84481570
Ik ben helemaal klaar met de eerste Evy reeks! *O* ik heb nu al een paar keer 5km gelopen en dat is echt heerlijk. Het gevoel dat je de deur uitloopt, begint te rennen en pas een half uur later hoeft op te houden, da's echt fantastisch :D

Nu eerst twee weekjes hoogtetraining in Italië (bergsportvakantie) en daarna wil ik verder gaan uitbouwen. Hoe zijn de ervaringen met Evy 5-10? Daar heb ik de eerste van gedaan, maar dat leek op een half uur hardlopen met wat tips over rekken en eten, veranderd dat nog? Zijn er andere podcasts voor 5-10?
pi_84493871
Gisterochtend Evy 13 gelopen. Je had me een maand geleden niet moeten zeggen dat ik nu 3 vijf minuten blokjes zou kunnen lopen, want dan had ik je vierkant uitgelachen. M'n conditie was na 2 zwangerschappen echt onder het nulpunt. Maar het gaat zo lekker, dat het me eigenlijk allemaal iets te langzaam gaat, die lessenreeks. Geen last meer van mijn knieën ook.

Ik hou me toch maar braaf aan de opbouw en zit stiekem al te denken over een 5 km. loop om me voor in te schrijven en dan misschien maar door met de 5-10 km. reeks.
Hardloper.
IG @webkim
pi_84494034
Vrijdag dacht ik les 21 van Evy 0-5 te doen maar viel mijn MP3-speler na een minuut of 4 uit :X
Vergeten op te laden..... Dan maar op de gok lopen. Uiteindelijk mijn rondje van 6,3 KM met twee wandelpauze's gedaan.

Ging nog best lekker, maar wel lastig inschatten kwa tijd.
pi_84495983
quote:
Op zondag 25 juli 2010 18:43 schreef Boe-man het volgende:
Ben vandaag begonnen met lopen, samen met Evy. Eerste les ging wel goed, alleen ik zal morgen wel overal spierpijn hebben :'). Maar dat heb je als je 5 jaar lang niets aan sport hebt gedaan.
Goed dat je bent begonnen ^O^ Weet niet hoe oud je bent, maar als je jong bent heb je in het begin vaak geen last van spierpijn. Je hebt wel sowieso kans dat je beginnersblesures oploopt.
  maandag 26 juli 2010 @ 10:57:48 #13
311833 Improved28
Voor verbetering vatbaar
pi_84496976
Ik ben gisteren ook begonnen met Evy. Heb ooit een poging gedaan samen met mijn man, maar die loopt totaal anders en dat werkte absoluut niet. Dus nu alleen met de mp3 speler op. Ik had niet verwacht dat ik het zou kunnen eerlijk gezegd, ik was er al op voorbereid dat ik les 1 een paar keer over zou moeten doen, zo waardeloos als mijn conditie is. Maar ik kon het *O* . Morgen les 2!

Wel goed om te lezen dat iedereen zo goed vordert. Als ik het schema zo zie geloof ik echt niet dat er een punt op waarop in 10 minuten achter elkaar hard kan lopen :o.

Oh ja, ik heb ook wel een beetje spierpijn, trouwens. maar daar kan ik wel gewoon doorheen lopen toch?
pi_84498876
les 22 *O* ging lekker, (2x15) ondanks flinke tegenwind op de lange stukken. Das wat jammer want dat heeft invloed gehad op mijn snelheid en dus afstand maar ik heb het iig volgehouden en zonder problemen eigenlijk :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 26 juli 2010 @ 14:04:51 #15
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84503413
Hmmz...eens kijken hoe ik dit ga inpassen icm 3 keer sportschool per week. Iemand ervaringen?
Ik ben van pindavlees
pi_84503498
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:04 schreef Flappekz het volgende:
Hmmz...eens kijken hoe ik dit ga inpassen icm 3 keer sportschool per week. Iemand ervaringen?
Je kan op de sportschool toch lopen?

En een beetje afhankelijk wat je in de sportschool gaat doen natuurlijk
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  maandag 26 juli 2010 @ 14:07:38 #17
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84503540
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Je kan op de sportschool toch lopen?

En een beetje afhankelijk wat je in de sportschool gaat doen natuurlijk
Loopband loopt niet leuk
Op de sportschool meestal 5 kwartier a anderhalf uur cardio, met zo'n 3 kwartier kracht
Ik ben van pindavlees
  maandag 26 juli 2010 @ 14:10:48 #18
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_84503678
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:04 schreef Flappekz het volgende:
Je bedoelt met sportschool "gewoon" fitness?
Afhankelijk van hoe fanatiek je bent en welke spiergroepen je traint, kan je bijvoorbeeld ook na afloop nog een halfuurtje rennen. Ik heb dat wel een tijdje gedaan en dat ging eigenlijk prima.
He didn't set up the rhyme with meaningless words.
As you predicted or assumed everything was calculated
Every word had purpose just not always on the surface.
But you couldn't look below, life is fast when you're shallow.
  maandag 26 juli 2010 @ 14:12:54 #19
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84503761
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:10 schreef Fallen het volgende:

[..]

Je bedoelt met sportschool "gewoon" fitness?
Afhankelijk van hoe fanatiek je bent en welke spiergroepen je traint, kan je bijvoorbeeld ook na afloop nog een halfuurtje rennen. Ik heb dat wel een tijdje gedaan en dat ging eigenlijk prima.
Dat ligt eraan wat je verstaat onder "gewoon" fitness
In de post boven je zie je waar mijn sportschoolbezoek uit bestaat, en dat doe ik behoorlijk fanatiek
Ik ben van pindavlees
pi_84503763
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:07 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Loopband loopt niet leuk
Op de sportschool meestal 5 kwartier a anderhalf uur cardio, met zo'n 3 kwartier kracht
Dat is lang, en met cardio bedoel je dus fietsen/langlaufen?

Wat ik deed bij Muldersport was daar omkleden, even een rondje in het zuiderpark rennen en daarna even krachttraining doen.
  maandag 26 juli 2010 @ 14:15:25 #21
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84503890
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:12 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Dat is lang, en met cardio bedoel je dus fietsen/langlaufen?

Wat ik deed bij Muldersport was daar omkleden, even een rondje in het zuiderpark rennen en daarna even krachttraining doen.
eerst een uur op de crosstrainer, daarna krach, daarna nog een beetje cardio
Ik train bij Fit for free ( ) in Wateringen, valt weinig te lopen daar..
Ik ben van pindavlees
  maandag 26 juli 2010 @ 14:15:28 #22
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_84503892
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:12 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Dat ligt eraan wat je verstaat onder "gewoon" fitness
In de post boven je zie je waar mijn sportschoolbezoek uit bestaat, en dat doe ik behoorlijk fanatiek
Dat zag ik later ja....
Maar je kan naast fitness natuurlijk ook hele andere dingen op de sportschool en normaal zonder " " klinkt zo onaardig

Maar ik kan me voorstellen dat je na jouw sessies wel redelijk leeg bent.
  maandag 26 juli 2010 @ 14:16:16 #23
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84503926
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:15 schreef Fallen het volgende:

[..]

Dat zag ik later ja....
Maar je kan naast fitness natuurlijk ook hele andere dingen op de sportschool en normaal zonder " " klinkt zo onaardig

Maar ik kan me voorstellen dat je na jouw sessies wel redelijk leeg bent.
Dat is inderdaad de bedoeling. Ik kan nooit half voluit gaan
Ik ben van pindavlees
pi_84503949
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:15 schreef Flappekz het volgende:

[..]

eerst een uur op de crosstrainer, daarna krach, daarna nog een beetje cardio
Ik train bij Fit for free ( ) in Wateringen, valt weinig te lopen daar..
Kan zo een leuk rondje van 2/3 km voor je uitstippelen hoor, genoeg te zien daar.
  maandag 26 juli 2010 @ 14:17:35 #25
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84503981
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:16 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Kan zo een leuk rondje van 2/3 km voor je uitstippelen hoor, genoeg te zien daar.
Ik zal google maps er vanavond thuis eens bij pakken
Ik ben van pindavlees
pi_84504027
Vanavond weer een 5k doen. Die tijd wil ik toch echt nog (liefst ruim) onder de 30 minuten krijgen.
pi_84504690
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:18 schreef KingOfMars het volgende:
Vanavond weer een 5k doen. Die tijd wil ik toch echt nog (liefst ruim) onder de 30 minuten krijgen.
Kan prima, ik loop over 8 tot 9 km nu 10,7km/u gemiddeld. Vergeet niet dat je met duurloop je aerobe uithoudingsvermogen wilt trainen en dat je dus ook in de hartslagzone voor het aerobe gebied blijft zitten. Als je relatief ongetrained bent is meer dan 10km/u met een aerobe hartslag moeilijk. Om een PR te lopen dus prima, maar om te trainen wel ff goed op blijven letten
  maandag 26 juli 2010 @ 14:37:39 #28
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84504767
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:35 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Kan prima, ik loop over 8 tot 9 km nu 10,7km/u gemiddeld. Vergeet niet dat je met duurloop je aerobe uithoudingsvermogen wilt trainen en dat je dus ook in de hartslagzone voor het aerobe gebied blijft zitten. Als je relatief ongetrained bent is meer dan 10km/u met een aerobe hartslag moeilijk. Om een PR te lopen dus prima, maar om te trainen wel ff goed op blijven letten
Kijk, dat zijn de posts waar we in dit beginnerstopic wat aan hebben
Ik ben van pindavlees
pi_84504868
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:35 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Dankje. Heb helaas geen hartslagmeter. Ben gewoon een goedwillende amateur die helemaal doodgaat tijdens de 5k . Vorige keer net geen 34 minuten over 5k gelopen dus het moet te doen zijn (al zal het niet vanavond zijn want in 1x 4 minuten eraf is wat fors natuurlijk). Hopelijk krijg ik het rond de 33 minuten nu.

Zes kilometer lopen gaat ook prima, maar wel in een fors lager tempo. Dus dat wissel ik een beetje af.
pi_84505374
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:37 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Kijk, dat zijn de posts waar we in dit beginnerstopic wat aan hebben
Was toch ff bezig met fietsroute maken net, heb je gelijk ff een route gepmt
  maandag 26 juli 2010 @ 14:53:04 #31
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84505394
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:52 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Was toch ff bezig met fietsroute maken net, heb je gelijk ff een route gepmt
Ik zag het ja, thanks
Ik ben van pindavlees
pi_84506815
heeft iemand hier eigen ID bij zich als ze gaan lopen oid? zat er aan te denken zoiets aan te schaffen aangezien ik best wat medische bagage heb en allergieën. Best handig om bij je te dragen eigenlijk. Ben nu steeds maar een half uur van huis maar wil naar de 10 km uiteindelijk en dus langer onderweg dan.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84507014
quote:
Op maandag 26 juli 2010 14:40 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Dankje. Heb helaas geen hartslagmeter. Ben gewoon een goedwillende amateur die helemaal doodgaat tijdens de 5k ;). Vorige keer net geen 34 minuten over 5k gelopen dus het moet te doen zijn (al zal het niet vanavond zijn want in 1x 4 minuten eraf is wat fors natuurlijk). Hopelijk krijg ik het rond de 33 minuten nu.

Zes kilometer lopen gaat ook prima, maar wel in een fors lager tempo. Dus dat wissel ik een beetje af.
Dan kan ik je nu vertellen dat je een groot deel van je route anaeroob loopt. Als je iets terug gaat in snelheid zul je zien dat je veel meer aan je training hebt! Als je thuiskomt en je bent helemaal bek af is dat geen goede aerobe training.

quote:
Op woensdag 7 juli 2010 14:28 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]
Belangrijkste onderscheid dat je kunt maken in het lopen is of dat je je aerobe of je anaerobe uithoudingsvermogen aan het vergroten bent. Aeroob houdt in dat je spieren kracht leveren met behulp van zuurfstof, anaeroob gebruikt meer het fosfatische energiesysteem. Eenvoudig gezegd verzorgt je aerobe uithoudingsvermogen je duurvermogen en het anaerobe uithoudingsvermogen je sprintvermogen/explosiviteit.

Hoe bepaal je nou in welk traject je aan het trainen bent?
Maximale hartslag (HFmax): 220 - leeftijd voor mannen; 226 - leeftijd voor vrouwen
Rusthartslag: Hartslag volledig in rust nadat je bijvoorbeeld al een paar minuten stil zit.
Om je trainingshartslag te berekenen (Hf-training) gebruik je de volgende formule: Hfrust + x% * (HFmax - HFrust)
Waarin x een percentage is dat de gewenste trainingsintensiteit bepaald.

Met 55-65% ben je vooral vet aan het verbranden, tussen de 65-85% zit je in het aerobe trainingsgebied en boven de 85% ben je eigenlijk volledig anaeroob aan het trainen.

Ik ben 19, heb een HFmax naar schatting van 220-19 = 201. Mijn HFrust ligt rond de 70. Mijn ondergrens voor mijn aerobe trainingsgebied ligt dus op: 70 + 0,65 * (201 - 70) = 155.
De bovengrens ligt op: 70 + 0,85 * (201-70) = 181. Dit stel ik zo in op mijn hartslag meter en wanneer hij niet piept, weet ik dat ik aeroob aan het trainen ben :)
Wat je ook kunt aanhouden is dat je iedere 3 passen (dus 3x links, 3x rechts) 1x inademt en 1x uitademt. Dan zit je ook relatief safe om te zeggen dat je aeroob traint. Als je loopt te hijgen train je anaeroob. Succes ermee!
  maandag 26 juli 2010 @ 15:38:54 #34
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84507138
quote:
Op maandag 26 juli 2010 15:36 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Dan kan ik je nu vertellen dat je een groot deel van je route anaeroob loopt. Als je iets terug gaat in snelheid zul je zien dat je veel meer aan je training hebt! Als je thuiskomt en je bent helemaal bek af is dat geen goede aerobe training.
[..]

Wat je ook kunt aanhouden is dat je iedere 3 passen (dus 3x links, 3x rechts) 1x inademt en 1x uitademt. Dan zit je ook relatief safe om te zeggen dat je aeroob traint. Als je loopt te hijgen train je anaeroob. Succes ermee!
Ik dacht altijd dat het aerobe deel lager lag :@
Ik ben van pindavlees
pi_84507247
Centraal topic voor amateurhardlopers, deel 45

Hier is deze discussie ook weleens gevoerd
pi_84507412
quote:
Op maandag 26 juli 2010 15:38 schreef Flappekz het volgende:

[..]

Ik dacht altijd dat het aerobe deel lager lag :@
Die formule en die waarden komen uit mijn studieboeken, deze komen overeen met de informatie op de website van polar. Ik ga er dus vanuit dat die kloppen :)
  maandag 26 juli 2010 @ 15:45:58 #37
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_84507447
quote:
Op maandag 26 juli 2010 15:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Die formule en die waarden komen uit mijn studieboeken, deze komen overeen met de informatie op de website van polar. Ik ga er dus vanuit dat die kloppen :)
Daar ga ik dan ook vanuit ja :Y
Ik ben van pindavlees
  maandag 26 juli 2010 @ 18:02:41 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_84513022
19 gedaan gisteren, viel me alleszins mee na 17 en 18 die ik moeilijk vond. :Y

Er klopte alleen idd niet veel van Evy's minuten-telling in het begin...
pi_84515965
quote:
Op maandag 26 juli 2010 10:22 schreef Cudles het volgende:

[..]

Goed dat je bent begonnen ^O^ Weet niet hoe oud je bent, maar als je jong bent heb je in het begin vaak geen last van spierpijn. Je hebt wel sowieso kans dat je beginnersblesures oploopt.
Ben 23 en het valt inderdaad mee vandaag, voel alleen een beetje mijn dijbenen, maar niets bijzonders. Morgen weer :Y

Merkte wel bij het lopen dat ik snel te hard wil en mijzelf dus voor moet houden rustig te lopen.
  maandag 26 juli 2010 @ 19:26:45 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_84516318
quote:
Op maandag 26 juli 2010 15:30 schreef DarkElf het volgende:
heeft iemand hier eigen ID bij zich als ze gaan lopen oid? zat er aan te denken zoiets aan te schaffen aangezien ik best wat medische bagage heb en allergieën. Best handig om bij je te dragen eigenlijk. Ben nu steeds maar een half uur van huis maar wil naar de 10 km uiteindelijk en dus langer onderweg dan.
Ik heb er ook wel aan gedacht hoor. Nu loop ik vooralsnog samen met iemand op het moment, maar als je alleen loopt, en zeker wat langer, lijkt het me helemaal niet gek. :N
pi_84519509
quote:
Op maandag 26 juli 2010 15:30 schreef DarkElf het volgende:
Ik heb een armtasje voor m'n ID en huissleutel (en als ik elders loop kan m'n fiets sleutel er ook nog bij, maar veel meer ook niet). Merk Run & Move, was niet erg duur (minder dan 5 euro als ik me goed herinner). Maar als je allergieën enzo hebt is zo'n bandje waar duidelijk een symbool op staat misschien wel handiger, daar kijken mensen nog wat eerder in ook al tijdens eventuele eerste hulpverlening, denk ik...
  maandag 26 juli 2010 @ 22:26:13 #42
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_84525087
Morgen denk ik weer :) Ik ben even niet zo heel strikt, maar he... ik ben tenslotte op vakantie *O*

Vandaag had ik wel willen lopen, maar ik heb alleen maar een hemdje bij me en met die regen durfde ik het niet aan met m'n iPhone in m'n armband :@ :')
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 26 juli 2010 @ 22:27:13 #43
3185 Adelante
To let it go now
pi_84525134
Ik moet weer wat gaan doen, lig al wat weekjes stil... ach, vakantie :+
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_84525168
PR op de 5KM verbeterd met 13 seconden :'). Naar 33:57... Nog niet echt spectaculair maar vooruit.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 08:44:12 #45
311833 Improved28
Voor verbetering vatbaar
pi_84536821
Wie het kleine niet eert... enzo ;) Ik vind het al heel knap dat je uberhaupt 5 km kunt lopen :o (Ik zit me nu op te laden voor Evy 2, en om de één of andere reden heb ik er niet zo'n goed gevoel over vandaag, begint dat nu al :') )
  dinsdag 27 juli 2010 @ 09:48:29 #46
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84537994
Mij valt op dat Evy meteen begint met rennen en dat er niet eerst opgewarmd wordt. B.v. door een minuut of 8 te wandelen en dan voorzichtig te rekken of zo.

Doen jullie dit wel van te voren, of komt dat pas in een later stadium?

(P.S. ik heb gisteren les 7 gedaan)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 09:51:01 #47
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84538062
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
Mij valt op dat Evy meteen begint met rennen en dat er niet eerst opgewarmd wordt. B.v. door een minuut of 8 te wandelen en dan voorzichtig te rekken of zo.

Met het C25k-schema wandel je eerst 5 minuten voor het schema begint. Dan word je wel goed warm. Zelf rek ik niet, maar schud wel even alles los. Dan gaat het prima.
pi_84538104
quote:
Op maandag 26 juli 2010 22:27 schreef KingOfMars het volgende:
PR op de 5KM verbeterd met 13 seconden :'). Naar 33:57... Nog niet echt spectaculair maar vooruit.
Bijna 3 sec per kilometer, is vrij goed hoor.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 09:53:42 #49
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_84538130
Ik loop eerst een minuut of 3/4 de winkelstraat (waarin ik woon) uit, en dan ren ik t dorp uit en een bosrijke omgeving in :)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 09:58:37 #50
311833 Improved28
Voor verbetering vatbaar
pi_84538254
quote:

Ik rek wel een beetje voor ik weg ga. Ik ben echt heel pril begonnen dus mijn spieren zijn nogal overstuur, dus ik doe wel voorzichtig. Overigens loop ik zo langzaam dat ik me afvraag of het in mijn geval kwaad kan om niet in te wandelen ;)

Ik ben net terug van les 2 en het ging goed!!! *O*

Moet wel erg lachen om mensen die zich geroepen voelen om wat tegen je te zeggen, ookal heb je een mp3-speler op je hoofd. "Lekker rennen wijffie!!!" :')
pi_84538702
quote:

klopt dat mis ik ook bij evy en doe het dus zelf. Eeerst een paar minuten stevig wandelen en dan wat rekken en strekken.

T komt dus ook niet naarmate je meer gaat lopen ofzo, echt een minpunt vind ik.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 27 juli 2010 @ 11:10:12 #52
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84540642
Ik ga daar dan toch eens starten met een minuut of 10 lopen en dan rekken en strekken voordat ik echt begin.

Iemand nog tips voor rek-oefeningen (liefst met plaatjes of filmpjes)?

EDIT: zelf even gegoogled: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_1/126.shtml
pi_84541485
over schoenen, ik heb toch maar weer dezelfde schoenen besteld die ik nu heb. Lopen goed, heb nog nooit echt last van iets gehad (ja toen ik zwaarder was en nauwelijks warming up deed :P toen ik ging opwarmen verdwenen de klachten snel)... dus gewoon dezelfde besteld, kan ik ze inlopen naast de oude en dan hoop ik gewoon weer lekker verder te kunnen een jaar.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:32:11 #54
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84544013
Hoe lang doen jullie gemiddeld eigenlijk met een paar schoenen?

Net week 6 les 1 van C25K gedaan. 5-8-5, licht vergeleken met de 20 minuten van vorige keer. Vrijdag 10-10 en zondag 25! Ieieks!
pi_84544125
heb deze nu anderhalf jaar waarvan ik niet anderhalf jaar gerend heb maar meer iets meer dan een jaar. Ik wil nieuwe erbij om in te lopen voor deze te oud worden en klachten gaan geven

geloof dat je een km of 1000-1500 met schoenen kan doen? hangt van de schoen af geloof ik,
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:39:31 #56
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_84544334
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:32 schreef Aventura het volgende:
Hoe lang doen jullie gemiddeld eigenlijk met een paar schoenen?

Net week 6 les 1 van C25K gedaan. 5-8-5, licht vergeleken met de 20 minuten van vorige keer. Vrijdag 10-10 en zondag 25! Ieieks!
volgens mijn hardloop winkel kon ik nu zo'n jaar of 2 met deze schoenen rennen, dan werd het tijd voor andere (ook omdat je voeten sterker worden en ik nu met een anti-pronatie schoen ren omdat deze mij lekkerder zat als een neutraal paar)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 12:44:57 #57
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84544575
Oke, dan denk ik dat ik ook ongeveer 2 jaar met de mijne moet kunnen doen - ik loop nu ong 10-12 km per week. Ik hoop dat mijn model schoen dan nog wordt gemaakt. Ze zijn perfect. Het duurde even voor ik ze had gevonden, ik heb een smalle voet en niet alle schoenen zijn dan geschikt. Misschien over een half jaar eens op internet kijken of ik nog zo'n stel kan bestellen.
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:09:25 #58
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_84545704
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 12:44 schreef Aventura het volgende:
Oke, dan denk ik dat ik ook ongeveer 2 jaar met de mijne moet kunnen doen - ik loop nu ong 10-12 km per week. Ik hoop dat mijn model schoen dan nog wordt gemaakt. Ze zijn perfect. Het duurde even voor ik ze had gevonden, ik heb een smalle voet en niet alle schoenen zijn dan geschikt. Misschien over een half jaar eens op internet kijken of ik nog zo'n stel kan bestellen.
je voeten veranderen in 2 jaar ook heel veel he, ze worden sterker naarmate je meer gaat lopen en etc.. misschien toch slim om over 2 jaar weer opnieuw een paar te laten aanmeten?
maargoed dat is mijn mening dan :)
  dinsdag 27 juli 2010 @ 13:41:33 #59
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84547224
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 13:09 schreef sproetjes het volgende:

[..]

je voeten veranderen in 2 jaar ook heel veel he, ze worden sterker naarmate je meer gaat lopen en etc.. misschien toch slim om over 2 jaar weer opnieuw een paar te laten aanmeten?
maargoed dat is mijn mening dan :)
Goed punt, niet aan gedacht.

Iets anders: op 21 augustus is mijn C25K-schema afgelopen en heb ik in die laatste week al 3x 5 km gelopen. Het lijkt me leuk om daarna eens met een loopje mee te doen. In mijn omgeving zijn er 2 die me leuk lijken: de gooische run in Laren (5km, 29 augustus) en de Run2day Ladies Run (tijdens de Dam tot Dam, 19 september, 6,4 km). Die van 5 km lijkt me best haalbaar, al is er dan geen ruimte voor uitloop in mijn schema. Het is wellicht iets te kort om dan een redelijke tijd neer te zetten.
19 september is wat verder weg, maar is 6,4 km, een afstand waar ik niet op getraind ben. Wat zouden jullie aanraden? Of is het sws. nog te vroeg voor een loop?
  dinsdag 27 juli 2010 @ 17:18:20 #60
311833 Improved28
Voor verbetering vatbaar
pi_84556983
Ik denk steeds dat C25K voor 25 km is :D

Wie van jullie gebruikt er speciale hardloopsokjes? En is dat wat of is het overbodig? Ik heb vanmorgen een paar sportsokken van mijn man gepikt (hij heeft niet van die grote voeten) maar ik heb nu een schuurplek boven mijn hiel :{ Wat dragen jullie voor sokken?
pi_84558273
heb bij de decathlon runningsokken gehaald, die geven wat meer steun en druk en zijn naadloos. Als ik met sokken ren die naden hebben voelt dat naar bij mijn tenen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84579269
les 23 gelopen, wat een benauwd weer is het. En in het bos was de lucht heel.... zwaar al klinkt dat misschien raar omschreven? (oh ja met hooikoorts langs de gras-graanvelden lopen is geen goed idee :P)

Maar tis wel gelukt :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84581547
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 11:10 schreef pdiscs het volgende:
Ik ga daar dan toch eens starten met een minuut of 10 lopen en dan rekken en strekken voordat ik echt begin.

Iemand nog tips voor rek-oefeningen (liefst met plaatjes of filmpjes)?

EDIT: zelf even gegoogled: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_1/126.shtml
Controversieel onderwerp, eigenlijk is rekken voor normaal hardlopen volledig overbodig. Misschien moet je jezelf eerst maar eens de vraag stellen waarom rek je? Om je spier over een langer traject soepel te laten aanspannen, maar, heb je dit grotere traject wel nodig met hardlopen? Nee, met een 100m sprint heb je het inderdaad wel nodig of met turnen. Voor hardlopen is het compleet overbodig en het vergroot je kans op blessures. Als je dan toch graag wilt rekken omdat je jezelf er beter bij voelt, doe dit dan na je training zodat je spieren in ieder geval goed warm zijn en niet te extreem.

quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 17:18 schreef Improved28 het volgende:
Wie van jullie gebruikt er speciale hardloopsokjes? En is dat wat of is het overbodig? Ik heb vanmorgen een paar sportsokken van mijn man gepikt (hij heeft niet van die grote voeten) maar ik heb nu een schuurplek boven mijn hiel :{ Wat dragen jullie voor sokken?
Ik gebruik altijd sokken van Nike, bovenkant is veel dunner dan de onderkant maar ze zijn niet naadloos. Ik vind ze heerlijk lopen.
  woensdag 28 juli 2010 @ 11:49:48 #64
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84582734
@Kabouter_Plofkop: Het kinkt alsof je er verstand van hebt. Adviseer je om eerst even te wandelen, of meteen te beginnen met rennen?
pi_84598607
Evy les 15 in the pocket. *O*
En hoewel ik altijd het liefst 's morgens heel vroeg loop is zo'n avondzonnetje ook niet verkeerd.
Hardloper.
IG @webkim
pi_84600730
Les 9 van Evy 2 gelopen. Ging lekker! Alleen die 7de versnelling van '30 seconden' leek al zo lang, toen ging ik al maar wat langzamer lopen omdat ik echt dacht dat ze vergeten was te zeggen dat 't voorbij was, uiteindelijk zei ze dat wel maar veeeeeel te laat. Time'de het net hier na thuiskomst, was inderdaad 1 minuut 40 seconden ipv 30, LOL! En ik moet juist uitkijken mezelf niet voorbij te lopen met die versnellingen... nou ja de tijd klopt wel vaker niet helemaal, 't totaal is toch wel een goede richtlijn. Ongeveer 6.6KM met in- en uit-lopen mee, en het stuk met versnellingen ongeveer 10.5KM/uur gemiddeld.

Wie zei ook al weer dat de Panbosloop leuk klonk om eens mee te doen? Deze Zondag is 'ie weer! http://www.u-track.nl/wedstrijden/panbos.php (linkje naar kalender is kapot maar hij is gewoon elke 1ste zondag van de maand, dus 1 augustus ook).
  woensdag 28 juli 2010 @ 20:45:42 #67
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84602478
Net les 8 gedaan. Van Evy1 wel te verstaan. Conditioneel ging het best aardig. Al merk ik dat mijn hartslag nu wel ook na 10 minuten nog rond de 100 ligt.

Op een gegeven moment begon ik flink last te krijgen van mijn linker been. Zo'n beetje tussen de achillespees en de kuit in (begrijpen jullie wat ik bedoel). Ik ben maar gewoon doorgegaan, maar het blijft pijn doen. Wat me ook opvalt is dat mijn beide kuiten enorm stijf zijn (dat is nu 10 minuten nadat ik thuis ben gekomen een flink stuk minder).

Kan iemand me tips geven?
pi_84611622
@pdiscs, zou toch wel achillespees blessure (in wording) kunnen zijn, want dat voel je vaak net iets boven de hak, laag bij de kuit. Hoewel ik ook wel wat twijfel over die diagnose; vaak voel je die blessure nl niet zo zeer tijdens en vlak na 't lopen. Let op hoe je je morgen ochtend voelt, achilles pees blessure voel je specifiek heel sterk als stijfheid bij het opstaan!

Mocht dit morgenochtend inderdaad als jouw probleem klinken, dan is er een oefening voor om met je tenen op een trap tree te gaan staan, laat je hiel langzaam zakken (met hulp van goede been indien nodig). Dat even vasthouden, aantal keer herhalen. Als 't goed gaat tussendoor op tenen ipv voet recht houden tussen 2x zakken door. Plaatjes op http://www.fysiotherapied(...)llespeesklachten.htm

En nog een oefening voor sterke & stabile onderbenen/enkel-pees-kuit: op 1 been staan. Eerst met open ogen, als je dat zonder wiebelen 2 minuten kan, probeer 't dan eens met je ogen dicht (zal je waarsch. hard tegenvallen, eerste keer dat ik m'n ogen dicht deed wankelde ik gewoon meteen om, LOL).

Deze twee hebben mij voor zover ik nu kan voelen wel geholpen (ben nog wel benieuwd hoe 't morgenochtend is, na mijn les van vandaag met 8 versnellingen!), en let verder ook op je loophouding. Loop je op gewone hardloopschoenen met hiel-landing, dan kan 't zijn dat je te hard neerkomt, zijn je schoenen nieuw of versleten? Land je met je voet recht of schuin, 'zwik' je er een beetje door bij de landing?
pi_84612717
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 11:17 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Controversieel onderwerp, eigenlijk is rekken voor normaal hardlopen volledig overbodig. Misschien moet je jezelf eerst maar eens de vraag stellen waarom rek je? Om je spier over een langer traject soepel te laten aanspannen, maar, heb je dit grotere traject wel nodig met hardlopen? Nee, met een 100m sprint heb je het inderdaad wel nodig of met turnen. Voor hardlopen is het compleet overbodig en het vergroot je kans op blessures. Als je dan toch graag wilt rekken omdat je jezelf er beter bij voelt, doe dit dan na je training zodat je spieren in ieder geval goed warm zijn en niet te extreem.
[..]

Ik gebruik altijd sokken van Nike, bovenkant is veel dunner dan de onderkant maar ze zijn niet naadloos. Ik vind ze heerlijk lopen.
Ik merk zelf dat als ik niet rek vooraf dat ik snel last heb van allerlei spieren, pezen etc. Dus wat ze ook zeggen, ik ga uit van mijn eigen licham
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  donderdag 29 juli 2010 @ 09:15:40 #70
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84616689
@Sheriam: Mijn kuit/achillespees is inderdaad heel stijf en doet pijn bij het bewegen. Normaal lopen gaat niet.

Ik loop dus nog pas 3 weken. Daarbij gebruik ik mijn oude schoenen (meerdere jaren oud). Daarmee ging het vroeger goed, ik kan me inderdaad voorstellen dat dit niet de meest ideale schoenen zijn. Had me voorgenomen om nieuwe aan te schaffen als ik de 5km heb gehaald. Gezien de pijn die ik nu heb zie ik daar maar vanaf, zodra ik geen klachten meer heb ga ik meteen nieuwe schoenen aanschaffen.

Kan ik die oefening nu al doen, of pas als ik (min of meer) pijnvrij ben?
pi_84622406
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 09:15 schreef pdiscs het volgende:
@Sheriam: Mijn kuit/achillespees is inderdaad heel stijf en doet pijn bij het bewegen. Normaal lopen gaat niet.

Ik loop dus nog pas 3 weken. Daarbij gebruik ik mijn oude schoenen (meerdere jaren oud). Daarmee ging het vroeger goed, ik kan me inderdaad voorstellen dat dit niet de meest ideale schoenen zijn. Had me voorgenomen om nieuwe aan te schaffen als ik de 5km heb gehaald. Gezien de pijn die ik nu heb zie ik daar maar vanaf, zodra ik geen klachten meer heb ga ik meteen nieuwe schoenen aanschaffen.

Kan ik die oefening nu al doen, of pas als ik (min of meer) pijnvrij ben?
Ja, les 8 van Evy 1 is wel snel om al zulke klachten te krijgen! Zou maar eens kijken naar nieuwe schoenen, of minimalist/barefoot en voorvoetlanding. Hiellanding + oude/slechte schoenen is een heel slechte combinatie!

Enne dat laatste weet ik niet, bij mij was 't bij lange na niet zo sterk, beetje stijf bij opstaan (uit bed of na 2 uur computeren :P) en bij trap aflopen voelde ik 'm ook wel, maar kon gewoon normaal lopen op vlakke grond. Als 't heftiger is durf ik niet goed te adviseren, zo ervaren ben ik nog niet... en ik zie 't ook niet zo duidelijk staan op de pagina met foto'tjes (wel dat ik zelf niet meteen die les met versnellingen had mogen doen: "In het begin geen [..] sprint- of snelheidstraining..." oops, vandaar toch weer wat stijver vanmorgen! :D). Probeer wat verder te Google'n of vraag een fysiotherapeut?
pi_84623038
quote:
Op woensdag 28 juli 2010 11:49 schreef pdiscs het volgende:
@Kabouter_Plofkop: Het kinkt alsof je er verstand van hebt. Adviseer je om eerst even te wandelen, of meteen te beginnen met rennen?
Ik begin altijd met hardlopen in een rustig tempo, het doel van een warming-up is namelijk het aanzetten van de doorbloeding in de te gebruiken spieren en logisch gevolg daarvan, het opwarmen. Wanneer jij normaal gaat wandelen zul je je hamstrings (bovenbeen achter) en quadriceps (bovenbeen voor) in een net iets ander traject van de spier opwarmen omdat je een ander looppatroon hebt.
Ook voor de spieren in je onderbeen geldt eigenlijk hetzelfde, voorbereiden op wat je gaat doet. Met hardlopen heb je een heel andere pas dan met wandelen.

Wat natuurlijk de ultieme warming-up is is een minuutje wandelen, langzaam joggen, en zo steeds meer naar je normale hardlooptempo toe in een periode van een minuut of 5. Als je dat doet is de kans op blessures, mits je goede schoenen hebt en geen rare pas hebt, eigenlijk nihiel.

quote:
Op donderdag 29 juli 2010 00:43 schreef tim2308 het volgende:
Ik merk zelf dat als ik niet rek vooraf dat ik snel last heb van allerlei spieren, pezen etc. Dus wat ze ook zeggen, ik ga uit van mijn eigen licham
Moet je helemaal zelf weten, ik weet dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat rekken helpt, terwijl er wel artikelen zijn waar in word aangehaald dat de kans op blessures groter is. Last van allerlei spieren en pezen heeft in jou geval waarschijnlijk meer met een te zware training, slechte of geen warming-up waardoor afvalstoffen achterblijven in je spieren of verkeerd schoeisel of pas te maken. Er kunnen tal van redenen zijn buiten het rekken dat je aanhaalt. Het is simpelweg te kort door de bocht om te zeggen dat het aan het rekken ligt.
  donderdag 29 juli 2010 @ 16:42:55 #73
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84632522
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 12:36 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Ja, les 8 van Evy 1 is wel snel om al zulke klachten te krijgen! Zou maar eens kijken naar nieuwe schoenen, of minimalist/barefoot en voorvoetlanding. Hiellanding + oude/slechte schoenen is een heel slechte combinatie!

Enne dat laatste weet ik niet, bij mij was 't bij lange na niet zo sterk, beetje stijf bij opstaan (uit bed of na 2 uur computeren :P) en bij trap aflopen voelde ik 'm ook wel, maar kon gewoon normaal lopen op vlakke grond. Als 't heftiger is durf ik niet goed te adviseren, zo ervaren ben ik nog niet... en ik zie 't ook niet zo duidelijk staan op de pagina met foto'tjes (wel dat ik zelf niet meteen die les met versnellingen had mogen doen: "In het begin geen [..] sprint- of snelheidstraining..." oops, vandaar toch weer wat stijver vanmorgen! :D). Probeer wat verder te Google'n of vraag een fysiotherapeut?
Ik ga zeker voor nieuwe schoenen kijken, zodra ik geen pijn meer heb.

Wat bedoel je met minimalist/barefoot/voorvoetlanding + hiellanding?

Ik heb al even contact gehad met mijn fysio. Die adviseert heel rustig aan te doen. Ze heeft me een rekoefening (die op de trap) gedaviseerd. Keer of 5 per dag zeer voorzichting rekken van de kuit/achillespees. Verder fietsen zonder belasting en met klein verzet. Mochten de klachten niet binnen een week heel flink minder zijn moet ik even langskomen. En ja ... ook de fysio gaf aan dat ik zeker nieuwe schoenen moest laten aanmeten (bij b.v. Runnersworld).
pi_84637715
Les 7 vandaag gelopen *O*
pi_84638691
Hiellanding is landen op de hak, voorvoetlanding is dat je zeg maar op de bal van je voet landt. Als je blessuregevoelig bent is het inderdaad verstandig de voorvoet techniek te gebruiken. Als je geen last hebt van de hiellanding en zelf het een fijne techniek vind zie ik geen reden om de techniek te veranderen. Ik loop zelf al een jaar lang en ik gebruik vanaf begin af aan de hiellanding en nog nooit heb ik last gehad van blessures. Slecht is dus een relatief begrip. Opbouw van je schema is belangrijker.
pi_84646957
quote:
Op donderdag 29 juli 2010 19:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Hiellanding is landen op de hak, voorvoetlanding is dat je zeg maar op de bal van je voet landt. Als je blessuregevoelig bent is het inderdaad verstandig de voorvoet techniek te gebruiken. Als je geen last hebt van de hiellanding en zelf het een fijne techniek vind zie ik geen reden om de techniek te veranderen. Ik loop zelf al een jaar lang en ik gebruik vanaf begin af aan de hiellanding en nog nooit heb ik last gehad van blessures. Slecht is dus een relatief begrip. Opbouw van je schema is belangrijker.
Dat beschrijft het wel. En hoewel er blootsvoets lopers zijn die fanatiek 'zieltjes proberen te winnen' en ook mensen met hiellanding zijn die voorvoetlanding volledig afraden, ben ik 't eens dat allebei heel best werkt als je maar goed opbouwt en traint. Maar ik wat ik probeerde te zeggen is dat als je met hiellanding loopt, goed schoeisel erg belangrijk is. Dan vang je tenslotte klap van de landing op met je hak waar maar heel weinig natuurlijke vering in zit.

Ik zou dus aanraden *of* het zonder schoenen te doen (of vibrams oid), *of* met goede, nieuwe schoenen. De combinatie van hiel landing plus oude/slechte schoenen is vragen om problemen, worst of both worlds! Dan vang je de schok van de landing niet op met je voorvoet en ook niet met je schoen, en dan is de kans groot dat je inderdaad de 0-5KM niet haalt zonder klachten.
pi_84655664
vandaag les 24 gelopen, 10-20.

t ging lekker hoewel ik hoofdpijn kreeg halverwege en dat ik ineens last van hooikoorts heb (het hele jaar geen last van gehad maar nu ineens nies ik mij suf) heeft wel invloed gehad merk ik. Rustig aangedaan dus. Volhouden vond ik belangrijker dan snelheid of afstand :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 30 juli 2010 @ 12:19:14 #78
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84661236
Vandaag 20 mins hardgelopen, ong 9 km/u nu wat ik een normale snelheid begin te vinden, liep eerst veel langzamer. Maargoed, nu eerst op naar de 30 minuten en dan verder werken aan snelheid. :P
pi_84661298
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:19 schreef Aventura het volgende:
Vandaag 20 mins hardgelopen, ong 9 km/u nu wat ik een normale snelheid begin te vinden, liep eerst veel langzamer. Maargoed, nu eerst op naar de 30 minuten en dan verder werken aan snelheid. :P
das mijn doel ook, ik loop ook 9 (meestal iets meer, vandaag iets minder) en vind eerst 5 km kunnen lopen belangrijker dan hoe snel eigenlijk :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:13:22 #80
311833 Improved28
Voor verbetering vatbaar
pi_84663338
Les 4 *O* Ik zag er vreselijk tegenop, echt een gevalletje geen zin maar ik heb heerlijk gelopen!

Dank voor de sokken-tips, ik ga op onderzoek uit. Vandaag een paar dunne sokjes uit de kast getrokken en binnenstebuiten gedaan zodat de naden niet kunnen schuren.

Die bosloop ziet er leuk uit zeg! Lijkt me wel erg lekker, in zit midden in de stad hier -O-

Edit: Krijg wat, ik sta als man in mijn profiel :')
  vrijdag 30 juli 2010 @ 13:18:51 #81
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_84663603
ik heb fijne sokke van de xenos :) wit/grijze.. 2 paar voor 5 euro dacht ik.. naadloos en met van die extra dikke stukken bij de hak enzo..
pi_84678964
Yay! Ik ben ook begonnen met de lessen van Evy Vanavond de 4e les.
Heb mezelf aan de OP toegevoegd via de wiki, maar heb zo 't vermoeden dat het niet werkt.
pi_84679033
Zo, 3e les van Evy erop zitten, ging lekker Ruim 3 kilometer gedaan in de tijd, alleen was het rondje 4,5 kilometer omdat ik een verkeerde afslag nam , dus nog een flink stuk uitlopen naar huis.
pi_84679081
Loop je toch een stuk sneller dan ik. Les 3 was bij mij 2,78km
  vrijdag 30 juli 2010 @ 22:21:00 #85
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_84684078
Evy 21 gedaan! *O* En het ging echt supergoed! *O*
10-10-12 en pas bij de laatste paar minuten van 12 begon ik mijn benen te voelen! *O*
  zaterdag 31 juli 2010 @ 01:34:46 #86
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_84692463
Ik ben sinds maandag bezig met wat hardlopen (en gestopt met roken :P)

En ik had maandag nog moeite met maximaal 2 min hardlopen want daarna was ik echt kapot. (woensdag 3) nu vanavond heb ik 4:20min gered over 850 meter voordat ik echt even moest rusten. Ook voel ik m'n benen al veel minder erg verzuren dan de 1e twee keer.

Nu heb ik een verleden van 0,0 sporten en roken. Ik vroeg me af of 4:20 over 850 meter goed is na de 3e keer hardlopen?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
pi_84692542
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 20:24 schreef zacharias het volgende:
Loop je toch een stuk sneller dan ik. Les 3 was bij mij 2,78km :{
Ik ben vrij lang, dus wat grotere passen ;)
pi_84692569
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 01:34 schreef Robbiej het volgende:
Ik ben sinds maandag bezig met wat hardlopen (en gestopt met roken :P)

En ik had maandag nog moeite met maximaal 2 min hardlopen want daarna was ik echt kapot. (woensdag 3) nu vanavond heb ik 4:20min gered over 850 meter voordat ik echt even moest rusten. Ook voel ik m'n benen al veel minder erg verzuren dan de 1e twee keer.

Nu heb ik een verleden van 0,0 sporten en roken. Ik vroeg me af of 4:20 over 850 meter goed is na de 3e keer hardlopen?
Normaal gesproken zou ik vragen of je een grapje maakt, maar voor iemand die veel gerookt heeft en nooit gesport heb ik eigenlijk geen idee. Voor een normale beginner is het volgens mij behoorlijk traag.
pi_84692602
quote:
Op dinsdag 27 juli 2010 10:14 schreef DarkElf het volgende:

[..]

klopt dat mis ik ook bij evy en doe het dus zelf. Eeerst een paar minuten stevig wandelen en dan wat rekken en strekken.

T komt dus ook niet naarmate je meer gaat lopen ofzo, echt een minpunt vind ik.
Opwarmen voor een duurloop is eigenlijk totale onzin, maar het is wel lekkerder om wat soepeler te zijn.
pi_84696443
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 01:38 schreef El_Bassie het volgende:

[..]

Normaal gesproken zou ik vragen of je een grapje maakt, maar voor iemand die veel gerookt heeft en nooit gesport heb ik eigenlijk geen idee. Voor een normale beginner is het volgens mij behoorlijk traag.
hoezo traag? Dat is een gemiddelde van bijna 11,5 km/u. Vind ik toch niet bepaald traag, ik loop over een afstand van 8,5km gemiddeld 10,8 km/u... (ok, dat is dan wel aeroob trainingstempo, geen wedstrijdtempo)
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:18:40 #91
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84697272
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 22:21 schreef Brighteyes het volgende:
Evy 21 gedaan! *O* En het ging echt supergoed! *O*
10-10-12 en pas bij de laatste paar minuten van 12 begon ik mijn benen te voelen! *O*
Wat goed joh! Ik denk dat Evy zwaarder is dan C25k, want ik ben daar bij les 17 en die is 10-10! De volgende 4x moet ik 25 minuten, daarna nog 3x 28 minuten en dan nog 3x 30. Maar het zal weinig uitmaken uiteindelijk. Ik heb iig het gevoel dat ik goed opgebouwd heb. Geen centje pijn, krijg goed adem en hou het prima vol.
  zaterdag 31 juli 2010 @ 11:20:13 #92
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84697299
quote:
Op vrijdag 30 juli 2010 12:21 schreef DarkElf het volgende:

[..]

das mijn doel ook, ik loop ook 9 (meestal iets meer, vandaag iets minder) en vind eerst 5 km kunnen lopen belangrijker dan hoe snel eigenlijk :)
Sinds een paar weken lukt het me ook om de 5 KM te lopen zonder wandelpauzes. Ook al is mijn tempo nu iets lager, het geeft echt een supergevoel om niet steeds kapot te gaan.
Gisteren weer 5 KM gelopen in 27:45 (10,8 km/u). Mijn kuiten zaten helemaal vast en heb de eerste kilometers veel langzamer gelopen. Verder geen last meer gehad en ook vandaag weinig spierpijn.

In totaal heb ik nu deze maand de afstand van een complete marathon afgelegd *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Ach3r0n op 31-07-2010 12:48:53 ]
  zaterdag 31 juli 2010 @ 16:14:44 #93
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_84705231
Les 1 net gedaan... Hijg...Piep...Kreun... Zweet...
Maar wel trots dat ik het gered heb. *O*
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_84733706
Bel de krant!
Stop de persen!

Ik heb vanmorgen 4x8 minuten gelopen. Het ging prima. Echt heel. Gewoon maar doorgelopen. En geademd. En toen bleek ik iets meer dan 5 km gelopen te hebben. En nog steeds niet hárd hard, maar toch. Dat tempo komt nog, zowaar als mijn naam Kim is.

*hyper*
Hardloper.
IG @webkim
pi_84738030
Les 8 (voor het eerst buiten gelopen, normaal op de loopband) ging moeilijk
Het ene laatste stukje niet helemaal volgehouden maar wel 1km meer gelopen dan normaal op de loopband
De volgende keer buiten dus rustiger aan doen.
pi_84751846
Vandaag eindelijk weer de hardloopschoenen aan kunnen trekken na bijna 2 maanden eruit te zijn geweest door een knieblessure.
Ik ben terug gegaan naar week 2 om het rustig op te bouwen en mijn knie niet meteen teveel te belasten, maar qua conditie merkte ik gelukkig dat ik makkelijk meer aan had gekund.

Heerlijk om er weer mee bezig te zijn *O*
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:08:20 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_84752306
2 x 15! :o :D *)
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:19:39 #98
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_84752750
Ik ga morgen ook maar weer eens opnieuw beginnen met Evy. Vorig jaar Evy 5 volledig gehaald en nog een maand of wat een aantal keer 5K (en 1x 10K) gedaan, maar daarna behoorlijk ingezakt. Ik heb in april en mei nog wel een aantal keer gelopen, helaas niet veel en redelijk kort. Twijfel een beetje of ik gewoon weer bij les 1 ga beginnen of iets hoger instap.
Helaas heb ik weer wel flink wat kilo's mee te zeulen en conditioneel is het verder ook niet veel soeps. Gewoon maar bij les 1 beginnen lijkt me? Die 2 weken die ik eventueel skip door met les 8 te beginnen maken dan toch ook niet meer uit.... *twijfel* :{
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:22:03 #99
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_84752856
Je kan het proberen, bij les 5 ofzo in te stappen. Is het te zwaar dan ga je terug, redt je het wel, loop je door. Toch?
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:24:57 #100
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_84752960
Ja, da's waar. Ik kan natuurlijk altijd terug schakelen.
Congrats trouwens met je 2x15! :D
pi_84754871
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:08 schreef Brighteyes het volgende:
2 x 15! :o :D *)
^O^
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84756299
Vanmiddag Panbosloop gelopen. Begin was wat lastig, het was flink druk en ik begon helemaal achteraan, en aangezien ik qua snelheid toch minstens bij de middenmoot hoor, moest ik een hoop mensen voorbij. Was wel 1KM voor ik wat ruimte voor me had, en een stukje middenop een ruiterpad gelopen om wat mensen voorbij te komen, zand, zwaar! Maar daarna ging 't veel makkelijker, eerste rondje nog in 17 minuten! Tweede rondje leuk met wat mensen op 't pad maar niet meer druk, 17 1/2 minuut, toen eventjes bij de water tafel gestopt en heeeeeel rustig een derde rondje gelopen, ongeveer 22 minuten over die laatste 3KM gedaan. Dus 6KM op mooie snelheid, 3KM 'uitlopen'.

Nu even zien hoe m'n rechter pees zich houd na deze voor mij nog best lange inspanning, of ik lesje 12 met versnellingen komende week al pak, of eventjes zonder versnellingen blijf lopen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 10:01:19 #103
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84763772
Mede forummers, zoals sommigen van jullie wellicht gelezen hebben heb ik vorige week mijn achillispees verrekt (door overbelasting?). De pijnklachten zijn haast weg, dat ziet (en voelt) er dus goed uit.

Nu valt mij echter het volgende op. Als ik met mijn geblesseerde been en de hak op de grond houd en door mijn knieen zak kom ik een stuk minder ver dan met mijn andere been. Overigens doet dit geen pijn.

Is dit een gevolg van mijn blessure of is mijn blessure misschien een gevolg van deze kortere spier?

Zijn er oefeningen om de spier op te rekken?
pi_84763818
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:01 schreef pdiscs het volgende:
Mede forummers, zoals sommigen van jullie wellicht gelezen hebben heb ik vorige week mijn achillispees verrekt (door overbelasting?). De pijnklachten zijn haast weg, dat ziet (en voelt) er dus goed uit.

Nu valt mij echter het volgende op. Als ik met mijn geblesseerde been en de hak op de grond houd en door mijn knieen zak kom ik een stuk minder ver dan met mijn andere been. Overigens doet dit geen pijn.

Is dit een gevolg van mijn blessure of is mijn blessure misschien een gevolg van deze kortere spier?

Zijn er oefeningen om de spier op te rekken?
Oefeningen zou ik zo snel niet weten, maar begin je niet gewoon te vroeg?
pi_84763903
http://www.sportzorg.nl/s(...)nkel.html#oefeningen

Vooral de trapoefeningen zijn ontzettend nuttig om je enkelbanden te versterken.
pi_84763942
Goed, ik ben even uitgelopen vrees ik. Samenvatting: vorige week dinsdag met pijn op de (rechter) borst naar huisarts geweest, doorverwezen naar ziekenhuis, gelukkig niks met hart oid aan de hand maar wel een beschadigde (oid) borstspier. Kan komen door slechte ademhaling onder het lopen bijvoorbeeld (en te ver doorgaan met slechte ademhaling). Is nu aardig aan het genezen, heb rust gehouden afgelopen week maar geen idee wat het doet onder belasting.

Tijdens al die onderzoeken kwam wel wat anders naar boven namelijk een behoorlijke hoge bloeddruk. Tijdens de fietstest (inspanningstest) ging ik 2 intervallen voor het eind richting de 240/110 en ben ik preventief van de fiets geplukt. Conditioneel gezien nergens last van maar kennelijk is m'n bloeddruk echt niet in orde. Gaat nu verder onderzocht worden dmv 24 uurs logging.
pi_84764143
je bovendruk is idd erg hoog, goed dat ze gaan onderzoeken hoe en wat.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84764261
Het zit in de familie zullen we maar zeggen. (Eerlijk gezegd ken ik niemand zonder bloeddrukproblemen die direct familie zijn via mijn vaders kant, dus het is eerder dom dat ik er niet eerder bij na heb gedacht...). M'n pa zat al in z'n 20e aan de medicijnen hiervoor. Goed, zal allemaal wel loslopen, maar merk dat het goed is even m'n gemak te houden nu. Ben echt om niks bekaf.
pi_84764348
met medicijnen kan je natuurlijk ook prima trainen, alleen moet je wel even eerst goed ingesteld zijn dan :) dus eerst maar eens afwachten idd.

ik slik ook bloeddrukverlagers (niet omdat ik een hoge bloeddruk heb trouwens maar omdat ik een nierziekte heb) en heb nauwelijks bijwerkingen gelukkig (alleen wat flauwe gevoelens af en toe maar de mijne is nu dus ook vrij laag

Die borstpier is ook vervelend maar met rust zal dat idd niet al te lang duren. als je weer gaat rennen dus langzaam opbouwen en vooral goed op je ademen letten. Als je die eenmaal goed hebt kun je altijd weer gaan opbouwen :)

[ Bericht 16% gewijzigd door DarkElf op 02-08-2010 10:31:08 ]
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 2 augustus 2010 @ 11:50:06 #110
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_84766773
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 10:03 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Oefeningen zou ik zo snel niet weten, maar begin je niet gewoon te vroeg?
Ik ben nog niet begonnen, maar wel bijna pijnvrij. Dit verschil (tussen de kniehoek links en rechts) viel me op, dus ik vroeg me af of ik dit al langer heb (dan zou het wellicht de oorzaak voor mijn blessure zijn) of dat het gevolg van de blessure is.
  maandag 2 augustus 2010 @ 13:01:56 #111
311833 Improved28
Voor verbetering vatbaar
pi_84769017
Sterkte ermee KoM!!

Gisteren Evy 4. Ja dat riep ik al eens, maar dat was 3 :') Al blijken ze hetzelfde. Deze keer ging het echter helemaal waardeloos, ik heb mezelf er echt doorheen moeten slepen. Slecht voor de motivatie, hopelijk morgen beter!!!
pi_84769184
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 13:01 schreef Improved28 het volgende:
Sterkte ermee KoM!!

Gisteren Evy 4. Ja dat riep ik al eens, maar dat was 3 :') Al blijken ze hetzelfde. Deze keer ging het echter helemaal waardeloos, ik heb mezelf er echt doorheen moeten slepen. Slecht voor de motivatie, hopelijk morgen beter!!!
Moet rustig blijven lopen en niet te snel willen gaan. Het werkt toch niet omdat je oververmoeid raakt soms en je hebt een hogere kans op blessures. En na een paar weken lach je trouwens om les 4 of 5. Ik heb vandaag 5,6,7,8 minuten gelopen met 2 minuten rust ertussen. Over een paar weken lach ik daar hopelijk ook om :P
  maandag 2 augustus 2010 @ 14:13:03 #113
38396 mazaru
pi_84771590
Schoenen aan voor les 2. Ik ben benieuwd of ik het red. Les 1 trok ik nog maar net.
pi_84774191
net mijn nieuwe schoenen gehad en nu valt echt goed op dat de oude uitgelopen zijn, de hak is lager (ingezakt dus) en de schoen is breder geworden ... deze zitten weer strak om mijn voet heen.

morgen eens uitproberen. t zijn dezelfde dus als ik al had alleen dan nieuw: (en erg wit :D)

♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 2 augustus 2010 @ 15:59:00 #115
38396 mazaru
pi_84775743
En les 2 ook gedaan. Ik heb het gehaald. Maar het gaat me niet makkelijk af. Ik hoop dat het wat minder 'adembenemend' zal worden over een paar lessen. De spierpijn valt wel mee, alleen een beetje zware kuiten.
Nu een rustdag en dan woensdag les 3.
  maandag 2 augustus 2010 @ 18:17:41 #116
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84780715
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:59 schreef mazaru het volgende:
En les 2 ook gedaan. Ik heb het gehaald. Maar het gaat me niet makkelijk af. Ik hoop dat het wat minder 'adembenemend' zal worden over een paar lessen. De spierpijn valt wel mee, alleen een beetje zware kuiten.
Gewoon doorgaan en de lessen volgen. Je merkt vanzelf van het ineens makkelijker gaat. Hier moet je even doorheen.
  maandag 2 augustus 2010 @ 18:58:00 #117
38396 mazaru
pi_84782223
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 18:17 schreef Aventura het volgende:

[..]

Gewoon doorgaan en de lessen volgen. Je merkt vanzelf van het ineens makkelijker gaat. Hier moet je even doorheen.
Dank je.
Ik geef ook niet op hoor. Maar ik dacht dat mijn conditie beter was dan waar ik nu mee geconfronteerd word. Ben blij met dit topic, kan ik hier lekker mijn verhaal kwijt. Thuis verklaart iedereen me voor gek en zeggen ze dat ik 'normaal' moet doen.
Niet echt motiverend. ;(
pi_84783214
nee dat is niet echt motiverend idd. goed dat je wel lekker door wilt gaan.
als je rustig doorloopt zul je idd snel verandering merken in je conditie hoor :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 2 augustus 2010 @ 20:04:33 #119
3011 E.T.
pi_84785054
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 18:58 schreef mazaru het volgende:

[..]

Dank je.
Ik geef ook niet op hoor. Maar ik dacht dat mijn conditie beter was dan waar ik nu mee geconfronteerd word. Ben blij met dit topic, kan ik hier lekker mijn verhaal kwijt. Thuis verklaart iedereen me voor gek en zeggen ze dat ik 'normaal' moet doen.
Niet echt motiverend. ;(
Bij mij duurt het ook echt wel even voor het makkelijker wordt.
Ik ben nu een paar keer opnieuw begonnen (als ik stop, holt mijn conditie weer achteruit tot ver beneden het vriespunt) en les 1 t/m 4 vind ik echt heel moeilijk. Ik heb ook wel gehad dat ik lessen 2x liep omdat ik 'm niet uit kon lopen de eerste keer. (ik ga pas naar de volgende les als ik alle ren stukjes rennend heb volbracht ;) )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 2 augustus 2010 @ 21:34:21 #120
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84789156
Ik denk dat meer mensen last hebben van zelfoverschatting. Toen ik vorig jaar begon heb ik ook een paar keer flinke afstanden gelopen, maar had hierna gelijk klachten. Ook de weersomstandigheden waren niet optimaal, aangezien ik pas in september begonnen was met trainen en halverwege december de winter zijn intrede deed.
Dit jaar heb ik het allemaal wat professioneler aangepakt. Ik houd nu zeer nauwkeuriger mijn trainingstijden bij, ben verder gaan trainen met de voorvoetlanding met andere inlegzolen en heb ook mijn voedingspatroon aangepast; minder frisdrank, suiker en snoep en in plaats van tarwebrood bijna uitsluitend volkoren brood.
En ik begin nu eindelijk progressie te boeken! Vooral in juni en begin juli heb ik veel last gehad van mijn voeten, maar de laatste weken gaat het steeds beter en krijg ik weer meer snelheid.
Vanavond weer 7,15 km gelopen in een nieuw PB van 38:30 (11,1 km/u). Er lag wel veel water in het bos waardoor de ondergrond zwaarder was om op te lopen en ik heb alle plassen weten te ontwijken. Na 4 km heb ik slechts 1 keer een paar minuten gewandeld :)
pi_84802370
Ik zou vandaag Evy 21 doen: 10/10/12.
Maar eigenlijk ging het aan het eind pas echt lekker soepel en op de auto-pilot, dus ik heb het laatste stuk nog eens gedaan.
Dus 10/10/12/12 gelopen. En guess what: druk ik in mijn euforie Runtastic (loop-app op iPhone) weg zonder te saven. 8)7 Oh well, ik ben dus schijnbaar een diesel: ik kom langzaam op gang, maar sla me er dan lekker doorheen.
Hardloper.
IG @webkim
pi_84804368
Wat een joop blesure gevallen :o

KoM sterkte, ben je zo goed bezig, krijg je dit. Blijf je wel bewegen?

Ik heb gister, voor het eerst sinds 7juli, weer gelopen; 4.5km in 25 minuten. De eerste keer dat ik met hartslagmeter liep, en moet zeggen dat het me wel beviel, ik loop dezelfde snelheil als normaal, maar omdat ik op mijn hartslag let, kost het me toch iets minder energie.

De rest van de week ga ik niets doen, zaterdag aan een achtste trialthon meedoen *O*
pi_84805709
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 15:59 schreef mazaru het volgende:
Wat ik heb gedaan bij lessen die me echt slecht afgingen, is ze een x herhalen ;)
Dat ging vaak ook echt beter en dat gaf me weer genoeg motivatie om door te gaan met de volgende les.
pi_84805782
les 25 vandaag, ging lekker op weg, alles voelde lekker maar na 15 minuten begon ik wat hoofdpijn te krijgen en steeds minder lucht omdat mijn neus dicht ging zitten. Blijkbaar heb ik dit jaar ineens last weer van hooikoorts en dan vooral gras en zo. Waar t minder ging was dus ook tussen de weilanden waar ze aan t maaien waren en bij maisvelden... :') Uiteindelijk veel gewandeld na de eerste 15 minuten rennen.

Baal wel eigenlijk, vorige week ging de 2x 15 (les 22 ofzo?) prima namelijk.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 15:43:21 #125
38396 mazaru
pi_84815209
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 11:13 schreef kieskleurig het volgende:

[..]

Wat ik heb gedaan bij lessen die me echt slecht afgingen, is ze een x herhalen ;)
Dat ging vaak ook echt beter en dat gaf me weer genoeg motivatie om door te gaan met de volgende les.
Ik kijk even hoe les 3 morgen gaat. Ik heb namelijk de stukken die ik moest hardlopen bij les 2, wel gehaald.
Ik heb zelfs nog 2 keer een minuut extra hardgelopen, omdat het nog een behoorlijk eind naar mijn auto was. :')
En vandaag nog steeds geen spierpijn. *O*
Het liefst was ik vandaag gelijk weer verder gegaan, maar die tussendag zal er waarschijnlijk niet voor niets zijn. Dus ik hou me in.
pi_84818761
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2010 15:43 schreef mazaru het volgende:

[..]
Het liefst was ik vandaag gelijk weer verder gegaan, maar die tussendag zal er waarschijnlijk niet voor niets zijn. Dus ik hou me in.
Dat heb je heel goed gezien ;)

Je wordt niet sterker tijdens het trainen, maar wel tijdens je rust dag(en) ^O^
pi_84819526
Misschien interessant voor de iPhoners:

http://www.iphoneclub.nl/(...)training-van-adidas/
pi_84823856
Vet, moet ik maar eens installeren :)

Net voor het eerst in maanden weer eens gelopen. Om rustig aan te beginnen maar voor een rondje van 5.5km gekozen, en het ging echt verrassend hard. Deed 4:39 per kilometer ofwel 25:40. Terwijl het voelde als vrij rustig lopen :).

Nu benieuwd of langere afstanden ook lekker gaan. "Helaas" eerst Sziget festival, dus dat wordt veel bier en weinig beweging ;).
  woensdag 4 augustus 2010 @ 18:08:01 #129
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84861106
Aangezien het al een tijdje lekker ging met het lopen vandaag besloten om weer eens 's ochtends te lopen. Immers, de meeste wedstrijden starten ook 's ochtends en voor de afwisseling in het lopen zou het ook beter zijn.
Vanmorgen zaten mijn kuiten wel erg vast, maar ik dacht dat het wel los zou lopen. Halverwege ging het tempo nog verder omlaag en had ik het gevoel niet vooruit te komen. Toch lukte het me om 4 KM achter elkaar te lopen. Ook heb ik de laatste paar honderd meter nog gewandeld om te herstellen. In totaal 5,15 KM gelopen in 30:30, gemiddeld nog net 10,1 km/u. Niet zo slecht dus, aangezien de vorige keer dat ik 's ochtends getraind heb ik slechts 9,2 km/u haalde. Wel ben ik van plan om vanaf nu vaker 's ochtends te trainen om sterker te worden.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 19:51:57 #130
38396 mazaru
pi_84865303
Net les 3 gedaan. Weer op mijn tandvlees gehaald. Ik heb het dit keer door het park gelopen. Maar wat een griezels lopen daar 's avonds zeg. Dat doe ik dus niet meer. Het park is mooi, maar het stikt van de lugubere mensen. Volgende keer weer gewoon rond het meer, of in de wijk.
Nu even douchen, want ik zweet als een vis. :%
  woensdag 4 augustus 2010 @ 20:57:52 #131
38396 mazaru
pi_84868195
Hoe weten jullie trouwens hoeveel jullie hebben gelopen? Gebruiken jullie een stappenteller of zo?
  woensdag 4 augustus 2010 @ 21:56:26 #132
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84871823
Ik heb een aantal vaste routes die ik loop, waarvan ik met Google Earth de afstand heb opgemeten. Snelheid bereken ik aan de hand van de tijd. Voor wandelpauzes trek ik per 100 meter 1 minuut van mijn tijd af om mijn bruto hardloopsnelheid uit te rekenen. Ik onthoud dus steeds op welk punt ik ging wandelen en op welk punt ik weer ging hardlopen en meet ook van deze stukken de afstand op.

[ Bericht 13% gewijzigd door Ach3r0n op 05-08-2010 12:02:39 ]
pi_84871862
Gisteren les 5 van Evy gedaan. Ging prima. Echt moeite met deze lessen heb ik tot nu toe niet echt gehad.

quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 20:57 schreef mazaru het volgende:
Hoe weten jullie trouwens hoeveel jullie hebben gelopen? Gebruiken jullie een stappenteller of zo?
Ik loop met www.endomondo.com, die heeft ook een applicatie voor mijn android telefoon waar ook GPS op zit. Met een koppeling naar google maps, is het een erg leuke site/programma. Zie bijvoorbeeld mijn les 5 van Evy inclusief grafiekjes enzo http://www.endomondo.com/workouts/1947070 Leuk toch? :)
  donderdag 5 augustus 2010 @ 09:32:34 #134
3011 E.T.
pi_84884770
Dat miCoach van Adidas ziet er trouwens veelzijdig uit! :Y
pi_84889862
waar dinsdag les 25 echt niet lekker ging, ging hij vandaag echt wel lekker. Ben naar de atletiekbaan gegaan en heb 11 en een half rondje (ex de 2 minuten wandelen dus) gerend en ben tevreden. Eerste 15 waren in de stromende regen met onweer :') dus was echt doorweekt! maar goed, van regen smelt je niet tenslotte dus liep maar door.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84928911
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:26 schreef DarkElf het volgende:
waar dinsdag les 25 echt niet lekker ging, ging hij vandaag echt wel lekker. Ben naar de atletiekbaan gegaan en heb 11 en een half rondje (ex de 2 minuten wandelen dus) gerend en ben tevreden. Eerste 15 waren in de stromende regen met onweer :') dus was echt doorweekt! maar goed, van regen smelt je niet tenslotte dus liep maar door.
Is het niet saai die rondjes?

Daarnet 10x10x12 gedaan. Athans dat dacht ik. Ik ging net zo lekker, maar op de laatste minuut begon ik terug te rekenen en bleek dat ik de 2e 10 minuten maar 8 minuten had gelopen. Volgende keer maar weer gewoon met stopwatch resetten ipv moeilijk gaan rekenen.
pi_84929085
Kan iemand uitleggen wat evy precies is, en waar het te verkrijgen is?
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 11:02:53 #138
38396 mazaru
pi_84929782
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:41 schreef Haantje_de_voorste het volgende:
Kan iemand uitleggen wat evy precies is, en waar het te verkrijgen is?
http://www.hardloopschema(...)ws_detail&detail=197
pi_84929948
Hm als ik uiteindelijk de lessen wil downloaden zegt ie dat die de webpagina niet kan vinden ;(
pi_84930032
Long time no post :P

Nog mensen hier die meedoen aan de Singelloop in Breda op 3 oktober? Zo niet, misschien een leuk idee voor een aantal mensen... Gezellige route dwars door het centrum, beginnersafstand van 5km beschikbaar. Ik doe zelf mee aan de 10km bedrijvenloop, even m'n baas overtuigd dat het goede reclame is zodat ik zelf geen inschrijfgeld hoef te betalen :D
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_84930069
quote:
Is bijna op geen enkele site meer te downloaden, iets met copyright en zeurende Belgische radio omroep. Via Torrents is Start2Run echter nog volop te vinden, als je weet hoe dat werkt...
“I have dined with kings, I've been offered wings. And I've never been too impressed.”
pi_84930095
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 11:12 schreef Vido het volgende:

[..]

Is bijna op geen enkele site meer te downloaden, iets met copyright en zeurende Belgische radio omroep. Via Torrents is Start2Run echter nog volop te vinden, als je weet hoe dat werkt...
Ja dat weet ik wel, dankjewel :D!
pi_84932273
Oke ik heb em nu via torrents, dankjulliewel
  vrijdag 6 augustus 2010 @ 13:03:31 #144
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84934046
25 minuten aaneen! En het ging me vrij makkelijk af. Totaal niet buiten adem of pijntjes of wat dan ook.

*O*
pi_84934220
quote:
Op vrijdag 6 augustus 2010 10:35 schreef Cudles het volgende:

[..]

Is het niet saai die rondjes?

niet als je het niet elke keer doet, dit is de eerste keer sinds feb dus dat valt wel mee.

voordelen atletiekbaan: goeie vering, schoon lopen en relaxed lopen want je hoeft niet over te steken etc. en in de winter hebben ze verlichting aan 's avonds.
nadeel: soms wat saai idd.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_84938991
Ander nadeel is dat het juist door dat 'schone' lopen ook 'onrealistisch' is als je na een tijdje baan weer op de weg gaat lopen. Je verwent jezelf zeg maar... Maar goed, zolang het met mate is kan dat geen kwaad lijkt me. Ik zou me persoonlijk helemaal de pleuris vervelen. Verveling begint bij mij al te komen als ik soms 2 keer hetzelfde rondje loop hier in de bossen (2x 7,5km) :P
pi_84955951
Net voor het donker les 6 gedaan, merk al dat het een stuk makkelijker gaat dan vorige week. Valt me alleszins mee tot nu toe :)
pi_84968714
Ik heb erg veel last van zijsteek, iemand er een tip voor ofzo?
pi_84968916
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 10:54 schreef Haantje_de_voorste het volgende:
Rustiger lopen. Niet vlak nadat je gegeten hebt gaan lopen.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 12:50:05 #150
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84971596
Hm, toch een pijntje na mijn loop van 25 minuten gister; mijn hamstrings doen pijn. Verder nergens last van.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 14:30:25 #151
38396 mazaru
pi_84974376
Les 4 ook weer gehaald. En hoewel ik best wel liep te hijgen en te tellen, had ik toch het idee dat ik niet helemaal dood ging. Maar het scheelde niet veel, dus eigenlijk ben ik er niet zeker van. Misschien kwam het door de banaan die ik had gegeten vlak voor ik ging rennen ;)
Maandag les 5, dan komt er dus een extra rondje van 3 minuten bij. Eens kijken of ik dat ga halen.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:47:22 #152
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84983722
Vandaag toch maar gewoon aan het begin van de avond getraind. Wat een verschil met de woensdag zeg! Had nu eens geen last van mijn kuiten, met als gevolg dat ik me beter kon concentreren op het lopen. Op hoge snelheid passeerde ik de 3KM en hoefde dit keer ook niet te wachten bij de stoplichten. Helaas kreeg ik het zo wel zwaarder en ging mijn tempo toch weer iets omlaag. Om te testen hoeveel energie ik nog had zette ik een laatste eindsprint in, waar tot mijn verbazing toch nog een flinke versnelling op volgde.
In totaal 5,6 KM gelopen in 28:45 (11,7 km/u); 2,5 minuten sneller dan mijn PB *O*
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 19:53:19 #153
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_84983928
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 10:54 schreef Haantje_de_voorste het volgende:
Wat bij mij helpt is om voldoende te drinken gedurende de dag. De steken in de zij worden veroorzaakt doordat gas zich ophoopt in de darm tijdens het lopen.

[ Bericht 61% gewijzigd door Ach3r0n op 07-08-2010 20:03:24 ]
pi_84987516
Zijsteek heeft ook vaak met ademhaling te maken.
Foces er op dat je ook goed uitademt.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 22:55:09 #155
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_84990797
quote:
Afstandmeten.nl

Kan je precies nameten hoeveel je loopt.
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 23:17:45 #156
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_84991667
quote:
Een telefoon met GPS (iphone) en software die daar verbinding mee maakt en ook de tijd meet (runkeeper).
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 23:49:12 #157
38396 mazaru
pi_84992835
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 22:55 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Afstandmeten.nl

Kan je precies nameten hoeveel je loopt.
Gebookmarked!!
Dank je wel.
Ik neem als ik loop niets mee, alleen mijn mp3speler.
  zondag 8 augustus 2010 @ 00:26:41 #158
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_84994132
Gisterenavond niet gelopen (loopmaatje was niet lekker) en dat knaagde vanmiddag.
Dus van de nood een deugd gemaakt en nadat ik mijn auto bij mijn ouders bracht, terug naar huis gelopen. Was precies les 24 10-1-20! *O*

Nu voor mijn werk 9 dagen in Gothenburg. Ik heb mijn loopspul mee, maar of ik het ga redden tussen de bedrijven door, of ervoor of erna, te gaan lopen weet ik niet. Wie weet... :P
pi_85038910
vandaag weer gerend, heb 10-12-10 gelopen met 1-1-2 wandelen. Heb er 5 km mee gedaan.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 9 augustus 2010 @ 09:36:43 #160
38396 mazaru
pi_85038928
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 09:35 schreef DarkElf het volgende:
vandaag weer gerend, heb 10-12-10 gelopen met 1-1-2 wandelen. Heb er 5 km mee gedaan.
Welke les is dat?
pi_85039022
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 09:36 schreef mazaru het volgende:

[..]

Welke les is dat?
deels evy les 26, deels podrunner gebruikt. das erg prettig trouwens, een uur lang op dezelfde beat ipv de muziek van evy die niet echt heel geweldig is zeg maar :P

Ik ben ook wel evymoe zeg maar :) ken alle liedjes nu wel van voor tot achter en zo dus t is tijd voor een nieuwe muziekimpuls.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 9 augustus 2010 @ 09:50:26 #162
38396 mazaru
pi_85039134
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 09:42 schreef DarkElf het volgende:

[..]

deels evy les 26, deels podrunner gebruikt. das erg prettig trouwens, een uur lang op dezelfde beat ipv de muziek van evy die niet echt heel geweldig is zeg maar :P

Ik ben ook wel evymoe zeg maar :) ken alle liedjes nu wel van voor tot achter en zo dus t is tijd voor een nieuwe muziekimpuls.
Knap hoor. Ik wou dat ik al zo ver was. ^O^
pi_85039239
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 09:50 schreef mazaru het volgende:

[..]

Knap hoor. Ik wou dat ik al zo ver was. ^O^
komt vanzelf :)

Als je rustig blijft lopen en niets forceert bouw je echt sneller op dan je denkt. En als een les niet lekker voelt is er niets mis mee met hem nog een keertje doen voor je doorgaat :)

Ik loop nu ook pas weer iets meer dan 2 maanden nadat ik wegens ziekte er bijna 5 maanden uit geweest ben,en ben dus ook weer bij les 1 begonnen met -10 conditie (grote operatie gehad en langdurig ziekenhuisopname). Niets forceren en gewoon luisteren naar je lichaam en dan kom je vanzelf steeds verder :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_85042481
Ik ben van vorige week maandag even gestopt, heb last van mijn rechterknie, denk dat ik het een beetje verdraaid heb... Tgaat gelukkig al beter, khoop dat ik deze week weer kan lopen.
pi_85053036
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:58 schreef ASSpirine het volgende:
Ik ben van vorige week maandag even gestopt, heb last van mijn rechterknie, denk dat ik het een beetje verdraaid heb... Tgaat gelukkig al beter, khoop dat ik deze week weer kan lopen.
Hm, ik heb ook last van m'n rechterknie. Toen ik begon met lopen had ik ook een beetje pijn na een kilometer ofzo, maar dat ging gek genoeg hoe vaker ik liep hoe later de pijn pas optradt. Nu echter heb ik een andere pijn, af en toe een stekende pijn onderaan de knieschijf en soms vanuit mijn knieholte. Soms ook als ik wat draai. Gek genoeg eigenlijk begin ik nu pas wat meer te merken, terwijl het zaterdag was dat ik voor het laatst liep. Wat is wijsheid, toch maar een paar dagen extra rust? Het liefst loop ik gewoon door, want als ik er normaal loop heb ik geen last.
pi_85053634
Ik ben wel blij dat ik nu helemaal geen last meer heb van mijn linkerknie (dat lag volgens mij aan de slechte schoenen). Mijn rechterknie lis hopelijk niet door de nieuwe schoenen.
Gelukkig ben ik sinds kort terug begonnen met zwemmen, dan heb ik tenminste wat sport gedaan.

Wel merk ik dat mijn conditie fel verbeterd is tov vroeger.
Ben denk ik 5 jaar geleden begonnen met zwemmen, en heb dat toch ong een jaar elke week 2 keer gedaan. Denk dat ik pas na een paar maanden 60 baantjes in 45 minuten aankon. Ben bij mijn 2e keer (vorige week) al aan 56 baantjes gekomen in 45 min en met tussenpauzes.

Ben wel blij dat ik het verschil zo hard merk :)
  maandag 9 augustus 2010 @ 17:47:32 #167
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85057673
In plaats van steeds maar tijden te posten heb ik nu maar eens gewerkt aan een overzicht van mijn resultaten van dit jaar:

Mooi is in deze grafiek te zien hoe ik enthousiast begonnen ben met lopen, en ook is te zien hoe ik de laatste weken steeds minder hoef te wandelen. Effectief helaas nog weinig vooruitgang te zien.

Deze grafiek heb ik gemaakt om beter inzicht te krijgen in mijn trainingsbelasting. EMI (rode lijn) staat voor hoe zwaar ik de training ervaren heb. Uiteindelijk is het doel gemiddeld langere afstanden te lopen met een mindere belasting. Ook hier is goed te zien hoe ik de eerste trainingen beleefd heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ach3r0n op 10-08-2010 18:21:42 ]
  maandag 9 augustus 2010 @ 20:17:07 #168
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_85063916
Nou, vanmiddag maar weer voorzichtig begonnen met Evy :)
Heb les 9 gedaan, ging best soepel. Het ging zelfs zo lekker, dat we daarna nog 10 min aan 1 stuk hebben gelopen :). Net geen 5 km (4850 :D), maar wel trots!

Doel is 23 oktober de 5 km VU loop in 1x uit te lopen, zonder wandelen.
pi_85130835
Vandaag weer les 26 gelopen (ik wil toch die serie afhebben :P) en ik heb 5.1 km gelopen. Heb expres wat rustiger aan gelopen zodat ik wat relaxter liep (ik hoef niet zo nodig heel hard ofzo, als ik maar lekker loop) en dat had effect want ik liep echt heel lekker :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:32:13 #170
38651 yozd
FR1908 Vakkie R
pi_85150310
TVP!

Blegh, ik blijf blessures houden. Heb nu het start to run schema al 3x uitgelopen en ben nu voor de 4e keer opnieuw begonnen. Eerst altijd last van mijn knieën, nu al een half jaar geen last meer, maar nu begint mijn linker scheen "pijn" te doen. D.w.z. het doet pas pijn als ik erop druk, bij het lopen voel ik niks, maar na het lopen heb ik een verdoofd gevoel van mijn scheenbeen tot over de bovenkant van mijn voet :( .

Ik ben niet gemaakt om hard te lopen denk ik...
"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:14:43 #171
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_85151858
Wij hebben even een sprongetje gemaakt van les 9 naar les 16 :'). Ging lekker, daarna nog tot 5 km doorgelopen. Ging best lekker, ben niet zo kapot als de vorige keer.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:39:40 #172
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85152910
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 10:34 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag weer les 26 gelopen (ik wil toch die serie afhebben :P) en ik heb 5.1 km gelopen. Heb expres wat rustiger aan gelopen zodat ik wat relaxter liep (ik hoef niet zo nodig heel hard ofzo, als ik maar lekker loop) en dat had effect want ik liep echt heel lekker :)
Ik heb denk ik het tegenovergestelde. Als mijn tempo te ver zakt voelt de training veel zwaarder. Even het tempo omhoog gooien doet soms wonderen. Ik ga denk ik morgenochtend weer eens trainen. Ook al zie ik er tegen op, ik weet dat het mijn zwakke plek is, wat alleen verholpen kan worden door meer te trainen ~O>

[ Bericht 0% gewijzigd door Ach3r0n op 11-08-2010 20:51:17 ]
  woensdag 11 augustus 2010 @ 19:57:09 #173
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85153686
Poe, ik heb anderhalve week bijna elke dag 8 uur lang rondgelopen in de Italiaanse bergen, maar mijn hardlopen resultaten zijn er wel op achteruit gegaan. Misschien dat ik nog moet herstellen, maar ik ben nu bijna een week terug en ik haal nu ongveer 20min, terwijl ik voor mijn vakantie toch makkelijk het half uur vol kon maken... :(
  donderdag 12 augustus 2010 @ 20:07:34 #174
301580 paranoia
Reaching out to outer space
pi_85200867
Hallo, hier een nieuweling! Dit lijkt me wel een fijn topic voor me, ben namelijk ook met de lessen van Evy bezig.

Ben eigenlijk al klaar met de eerste reeks, maar heb ivm shinsplints lessen dubbel gedaan etc. En nu wil ik ook gewoon les 27 meerdere keren nog herhalen.

Ben maandag geweest, en ga vandaag weer. Maandag ging het niet echt lekker; was snel moe. En vanwege die vermoeidheid heb ik dinsdag en woensdag niet hardgelopen, heel jammer :( Ben nog steeds ontzettend moe, maar ik ga wel vanavond.

Ik hoop dat het vanavond wat beter gaat!

Morgen ga ik trouwens op vakantie, naar Zarautz (Spanje). Ik ga met een groep jongeren (rond de 18 jaar ongeveer, ik ben nog jong dus ja). En daar gaan we dan surflessen volgen. Zou ook graag mijn hardloopschoenen mee willen nemen, maar ik weet niet of ik daar wel wil hardlopen: 1) Het is daar heel snel ontzettend warm. 2) Ik maak me druk om wat de anderen er dan wel niet van zullen denken. 3) ... dat was het. Haha. Hmmmmm dilemma.
pi_85202167
Rond de 18 jaar en al shinsplints? Dat klinkt alsof je ineens wel heel hard bent gaan trainen...
pi_85202474
Vandaag gelopen en een hooikoortsaanval gekregen , nog nooit zo slecht gelopen het afgelopen half jaar. 4 KM in 37 minuten , hele stukken gewandelt :{
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 12 augustus 2010 @ 21:14:54 #177
301580 paranoia
pi_85204011
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 20:38 schreef Neelix het volgende:
Rond de 18 jaar en al shinsplints? Dat klinkt alsof je ineens wel heel hard bent gaan trainen...
Hmm, nee dat valt wel mee. Deed al gewoon aan andere sporten etc. dus had al wel een redelijke conditie van mezelf waardoor ik bij les 16 ipv les 1 ben begonnen. Maar verder heb ik niet meer dan 3/4 keer per week hardgelopen hoor... en heb elke les dubbel gedaan, dus.

Ik weet ook niet waarom, maar kreeg ineens last van mijn scheenbenen etc. Heb even informatie opgezocht en het bleken shinsplints te zijn. Heb er nu geen last meer van, alleen heel af en toe voel ik mijn schenen weer, maar het doet geen 'pijn' meer. :)
pi_85216602
Maandag mijn enkel verzwikt tijdens het lopen, les wel gewoon uitgelopen, maar nu kan ik nog steeds niet de trap op zonder mijn enkel te voelen, wel een beetje een bummer terwijl het zo lekker ging :{
pi_85217016
Door en knieblessure ben ik een tijdje (letterlijk) uit de running geweest. Ben deze week weer begonnen met Evy. Gewoon maar weer bij les 1, want wil het rustig weer opbouwen en niet overbelasten. Maar wat heerlijk om weer te doen.Ik loop langs de IJssel over de dijk bij Doesburg tussen de schapen(poep) en geniet van de mooie omgeving. Ondertussen werk ik aan m'n conditie dus wat wil ik nog meer? Op en top genieten!!!
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 07:53:47 #180
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85218433
quote:
Op donderdag 12 augustus 2010 21:14 schreef paranoia het volgende:

[..]

Hmm, nee dat valt wel mee. Deed al gewoon aan andere sporten etc. dus had al wel een redelijke conditie van mezelf waardoor ik bij les 16 ipv les 1 ben begonnen. Maar verder heb ik niet meer dan 3/4 keer per week hardgelopen hoor... en heb elke les dubbel gedaan, dus.

Ik weet ook niet waarom, maar kreeg ineens last van mijn scheenbenen etc. Heb even informatie opgezocht en het bleken shinsplints te zijn. Heb er nu geen last meer van, alleen heel af en toe voel ik mijn schenen weer, maar het doet geen 'pijn' meer. :)
Dan denk ik dat je gewoon spierpijn hebt gehad hoor....shinsplints ben je zo een jaartje zoet mee...
pi_85220483
Heb een paar weken nauwelijks gelopen vanwege een pijnlijke knie. Afgelopen week weer twee keer gelopen (waarvan één keer langs het Markermeer, heerlijk, ik had het gevoel dat ik uren door kon gaan!) en ik ga het weer oppakken. Moet ook wel, want ik heb me ingeschreven voor 12 september, de Bridge to Bridge loop (5 km).

Gisteren liep ik Evy20 maar de eerste pauze heb ik doorgerend, dus 17-2-8-1-8
Ik was helemaal kapot toen ik thuis kwam, ik kwam amper de trap nog op. Heb besloten om niet meer met Evy te lopen maar mijn eigen, iets rustigere opbouw te hanteren tot 12 september. Ik heb een schema van 11 trainingen gemaakt waarvan de laatste twee trainingen 30 minuten zijn.

Ik ga ervoor *O*
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:31:24 #182
301580 paranoia
pi_85230452
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 07:53 schreef Neelix het volgende:

[..]

Dan denk ik dat je gewoon spierpijn hebt gehad hoor....shinsplints ben je zo een jaartje zoet mee...
Echt? Ja, ik heb er niet zo veel verstand van haha, maar het voelde wel anders dan spierpijn. Maargoed, ik heb er in ieder geval nu niet veel last van, dat scheelt! :)
pi_85236537
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 10:07 schreef PiperMaru het volgende:
Heb een paar weken nauwelijks gelopen vanwege een pijnlijke knie. Afgelopen week weer twee keer gelopen (waarvan één keer langs het Markermeer, heerlijk, ik had het gevoel dat ik uren door kon gaan!) en ik ga het weer oppakken. Moet ook wel, want ik heb me ingeschreven voor 12 september, de Bridge to Bridge loop (5 km).

Gisteren liep ik Evy20 maar de eerste pauze heb ik doorgerend, dus 17-2-8-1-8
Ik was helemaal kapot toen ik thuis kwam, ik kwam amper de trap nog op. Heb besloten om niet meer met Evy te lopen maar mijn eigen, iets rustigere opbouw te hanteren tot 12 september. Ik heb een schema van 11 trainingen gemaakt waarvan de laatste twee trainingen 30 minuten zijn.

Ik ga ervoor *O*
Moeten de laatste trainingen dan juist niet minder dan 30 minuten zijn zodat je alle energie hebt voor de race?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_85237009
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:38 schreef tim2308 het volgende:

[..]

Moeten de laatste trainingen dan juist niet minder dan 30 minuten zijn zodat je alle energie hebt voor de race?
Nou ja, het probleem is dat ik anders nog nooit 30 minuten aan een stuk heb gelopen. En als ik voor de race twee rustdagen hou, dan moet dat wel kunnen toch? Maar please correct me if I'm wrong, alle advies is welkom :)
pi_85239421
Ik ben net begonnen met hardlopen. Heb vroeger veel gelopen omdat ik voetbalde, de laatste jaren alleen geroeid en m'n benen lekker laten verpappen dus. Ik heb vanochtend 2.04 km gelopen in 12.51, met 1x 1 minuut pauze halverwege. is dat een beetje een fatsoenlijke tijd?

Ik loop niet met Evy achtige dingen, maar heb wel een app op m'n telefoon die afstand en snelheid bijhoudt.
pi_85239558
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 15:21 schreef angelfish het volgende:
Ik ben net begonnen met hardlopen. Heb vroeger veel gelopen omdat ik voetbalde, de laatste jaren alleen geroeid en m'n benen lekker laten verpappen dus. Ik heb vanochtend 2.04 km gelopen in 12.51, met 1x 1 minuut pauze halverwege. is dat een beetje een fatsoenlijke tijd?

Ik loop niet met Evy achtige dingen, maar heb wel een app op m'n telefoon die afstand en snelheid bijhoudt.
Als je net begint heb je het nog niet over tijden om eerlijk te zijn.

Het is misschien voor jezelf leuk om bij te houden hoe snel je loopt, maar hoe harder je van start gaat, des te groter de kans hebt op blessures
pi_85239747
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:44 schreef PiperMaru het volgende:

[..]

Nou ja, het probleem is dat ik anders nog nooit 30 minuten aan een stuk heb gelopen. En als ik voor de race twee rustdagen hou, dan moet dat wel kunnen toch? Maar please correct me if I'm wrong, alle advies is welkom :)
Ik zou zelf iets meer rust houden, zeker als je een goede tijd wil lopen. Dat half uur maak je wel vol met al die mensen om je heen.
pi_85240226
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 15:24 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als je net begint heb je het nog niet over tijden om eerlijk te zijn.

Het is misschien voor jezelf leuk om bij te houden hoe snel je loopt, maar hoe harder je van start gaat, des te groter de kans hebt op blessures
Ok, daar zit wel wat in, maar op welke manier kan ik het beste gaan lopen dan? Ik zie Evy niet zitten nl en kijk op het moment voornamelijk naar hoe ver ik kom. (Ik loop langs het water en heb daar een heleboel eikpunten waarvan ik weet hoe ver het is.
pi_85242180
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 15:36 schreef angelfish het volgende:

[..]

Ok, daar zit wel wat in, maar op welke manier kan ik het beste gaan lopen dan? Ik zie Evy niet zitten nl en kijk op het moment voornamelijk naar hoe ver ik kom. (Ik loop langs het water en heb daar een heleboel eikpunten waarvan ik weet hoe ver het is.
Als je Evy niet ziet zitten, kan je het ook met je eigen horloge doen.

Maar bijna overal wordt aangeraden om te beginnen met korte stukjes te lopen van 2 minuten en een minuut te wandelen (en die uit te breiden). Je spieren zullen die 2km best aankunnen, het zijn alleen je pezen die de klappen op moeten vangen. En die moet je dus ook nog trainen.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:15:54 #190
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_85242249
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:14 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als je Evy niet ziet zitten, kan je het ook met je eigen horloge doen.

Maar bijna overal wordt aangeraden om te beginnen met korte stukjes te lopen van 2 minuten en een minuut te wandelen (en die uit te breiden). Je spieren zullen die 2km best aankunnen, het zijn alleen je pezen die de klappen op moeten vangen. En die moet je dus ook nog trainen.
Idd :Y En het is beter om een aantal kleine stukjes te lopen, dan helemaal kapot een kwartier achter elkaar te lopen.
pi_85242328
theoretisch weet ik het altijd heel goed *O*

in de praktijk........ -O-
pi_85242644
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 15:27 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik zou zelf iets meer rust houden, zeker als je een goede tijd wil lopen. Dat half uur maak je wel vol met al die mensen om je heen.
Okee, bedankt voor de tip :)
pi_85243438
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:15 schreef GotC het volgende:

[..]

Idd :Y En het is beter om een aantal kleine stukjes te lopen, dan helemaal kapot een kwartier achter elkaar te lopen.
Dat van die pezen wist ik niet. Ik loop me trouwens helemaal niet kapot. Ik kan de hele weg nog gewoon praten heb aan het eind echt het gevoel dat ik nog een heel stuk verder kan.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:01:14 #194
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_85244309
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 16:42 schreef angelfish het volgende:

[..]

Dat van die pezen wist ik niet. Ik loop me trouwens helemaal niet kapot. Ik kan de hele weg nog gewoon praten heb aan het eind echt het gevoel dat ik nog een heel stuk verder kan.
Het was ook maar een voorbeeld ;).
Je spieren en pezen moeten idd aan de beweging wennen, de klappen van de grond.. Komt wel goed :Y.
pi_85245574
*O* les 27 *O*

warm trouwens zeg , maar heb 4.5 km gelopen en ik ben dik tevreden. 4 maanden geleden kwam ik uit t ziekenhuis na een heleboel ellende en kon nauwelijks een trap op, ben 2 juni met 0 conditie terug gaan beginnen met les 1 en nu ben ik klaar met Evy 0-5 en ik ben rete fier op mezelf *O*
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:29:27 #196
38396 mazaru
pi_85245642
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:28 schreef DarkElf het volgende:
*O* les 27 *O*

warm trouwens zeg , maar heb 4.5 km gelopen en ik ben dik tevreden. 4 maanden geleden kwam ik uit t ziekenhuis na een heleboel ellende en kon nauwelijks een trap op, ben 2 juni met 0 conditie terug gaan beginnen met les 1 en nu ben ik klaar met Evy 0-5 en ik ben rete fier op mezelf *O*
Gefeliciteerd!
Ik ben ook fier op u! *O* *O*
pi_85246127
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:29 schreef mazaru het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!
Ik ben ook fier op u! *O* *O*
;)

wanneer ga jij weer lopen? tis er echt lekker weer voor vandaag.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:24:57 #198
38396 mazaru
pi_85250673
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:38 schreef DarkElf het volgende:

[..]

;)

wanneer ga jij weer lopen? tis er echt lekker weer voor vandaag.
Ik heb gisteren les 6 gelopen. Nu moet ik twee dagen mezelf inhouden. Zondag naar les 7 :)
pi_85250745
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:24 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ik heb gisteren les 6 gelopen. Nu moet ik twee dagen mezelf inhouden. Zondag naar les 7 :)
ja als je eenmaal zin erin hebt dan zijn de rustdagen lang maar tis voor een goed doel :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:03:22 #200
38396 mazaru
pi_85252477
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 19:26 schreef DarkElf het volgende:

[..]

ja als je eenmaal zin erin hebt dan zijn de rustdagen lang maar tis voor een goed doel :)
Ja, laat ik maar braaf naar Evy luisteren. Ik voel mijn knie ook een beetje trekken. Dus die twee dagen rust kan ik wel gebruiken. Maar het liefst ging ik iedere dag :)
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 23:29:29 #201
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85262623
ik ga vanaf volgende week ook weer rustig beginnen :D
mn enkel gaat best oke, nu nog even wachten tot mn griepje over is
  zondag 15 augustus 2010 @ 12:45:15 #202
38396 mazaru
pi_85304748
Zo, les 7 ook met goed gevolg gelopen. Ik heb er zelfs nog 4 minuten hardlopen aan vast geplakt. :)
Dinsdag les 8 en dan de gevreesde les 9.
9 lijkt me echt heel zwaar. :%
  zondag 15 augustus 2010 @ 15:33:22 #203
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85310628
Zo, ik ben toch maar begonnen met Evy naar 10km nu, eens kijken hoe dat bevalt. De eerste les lukte in ieder geval weer prima :)
  zondag 15 augustus 2010 @ 18:44:58 #204
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85316764
Zo weer een hoop positieve berichten!

Ik zou eigenlijk donderdagochtend gaan hardlopen, maar had nog te weinig energie voor deze inspanning.
In plaats daarvan ben ik deze week voor het eerst weer na drie weken pauze twee keer naar de sportschool geweest, zodat naast mijn beenspieren ook mijn andere spieren weer aan het werk gezet zijn.
Wat betreft hardlopen heb ik voor mijn kuiten maandag op de lopende band een zware heuveltraining gedaan en donderdag gedurende 12 minuten een redelijk zwaar interval programma.

Als alternatieve training ben ik gisteren de omgeving wezen verkennen per fiets en heb verschillende (mogelijke) hardlooproutes verkend. Al met al ben ik 2,5 uur op pad geweest en op mijn zoektocht naar aansluitende routes heb ik ook nog flinke stukken door mul zand geploegd op een zware herenfiets.

Wonderwel voelden mijn kuiten vandaag redelijk soepel aan en besloot ik om toch maar te gaan lopen. Ik had zoveel energie gekregen van het fietsen dat ik stiekem besloot de 5KM te gaan lopen met een streeftijd van 26:00.
Nadat ik veel te snel gestart was kon ik gelukkig mijn ademhaling onder controle brengen in de eerste kilometer. Met de wind in de rug liep ik vervolgens op hoge snelheid verder. Halverwege moest ik het tempo iets laten zakken. Bij de stoplichten heb ik zelfs even gewandeld. Het laatste stuk had ik de wind tegen, maar kon het tempo hoog houden tot aan de rotonde. Weer een stukje gewandeld en ik zag dat ik nog flink wat tijd over had. Met goede moed weer versneld en op het laatst niet meer naar de tijd gekeken en een kleine eindsprint ingezet.

Tot mijn verbazing had ik de 5KM niet in 26:00 gelopen, maar zelfs in 25:00 (12,0 km/u) 8)7

Na aftrek van 0,25 km wandelen bedroeg mijn hardloopsnelheid zelfs 12,7 km/u _O_
  zondag 15 augustus 2010 @ 20:02:09 #205
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_85319491
Wat goed! Gewoon een minuut sneller! _O_
  zondag 15 augustus 2010 @ 23:25:42 #206
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85330001
In totaal 2 minuten sneller dan mijn PR. Nu de komende paar weken toewerken om dit vast te houden. Wanneer de basis goed is kan ik langere afstanden gaan lopen.
pi_85340037
Voor t eerst 'zelf' gelopen zonder wandelen. 33 minuten aaneengesloten, 4.9 km dus 8.9 km p u.
ik ben dik tevreden :)

Heb wat mixjes van podrunner gedownload op 130 bpm, dat loopt lekker :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_85349256
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 23:25 schreef Ach3r0n het volgende:
In totaal 2 minuten sneller dan mijn PR. Nu de komende paar weken toewerken om dit vast te houden. Wanneer de basis goed is kan ik langere afstanden gaan lopen.
Let op me je focussen op snelheid. Lopen op het max van je kunnen zorgt voor een verbeterd verbeterd uithoudingsvermogen van je anaerobe energiesysteem terwijl je dat systeem eigenlijk niet gebruikt voor duursport. Voor duursport gebruik je je aerobe systeem.
  maandag 16 augustus 2010 @ 15:38:22 #209
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85351668
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 14:39 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Let op me je focussen op snelheid. Lopen op het max van je kunnen zorgt voor een verbeterd verbeterd uithoudingsvermogen van je anaerobe energiesysteem terwijl je dat systeem eigenlijk niet gebruikt voor duursport. Voor duursport gebruik je je aerobe systeem.
Mijn basisconditie is redelijk goed en ik heb me sinds dat ik gestart ben met hardlopen vooral gericht op uithoudingsvermogen. Nu ik ook redelijk blessurevrij ben moet je af en toe ook de grenzen opzoeken en deze week heb ik me voorbereid op deze training waarin ik net gedaan heb alsof ik een 5KM wedstrijd aan het lopen was. Uit deze ervaring kijk ik vervolgens wat goed was en wat minder ging. Het is inderdaad niet de bedoeling dat ik elke training zo loop.
  maandag 16 augustus 2010 @ 20:57:20 #210
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85364986
Leuk topic. Ik ben vorige week begonnen met Evy. Nu 4 lessen achter de leuk, morgen les 5. Het gaat redelijk kan ik wel zeggen.En dat voor iemand zonder basisconditie en ongezonde levensstijl. Ik vind het wel zwaar maar ben ook zeer fier ;) Naast Evy houd ik tijd en afstand bij met sportypal, ook dat motiveert.
Lekker douchen!
pi_85420777
Mijn achillespees/enkel voelt weer goed en ik loop weer lekker m'n 30/35+ minuten. Wil nu toch wel verder gaan uitbereiden naar de 1 uur/10KM, maar ik heb 't vermoeden dat de intervals/versnellingen van Evy 2 het grootste struikelblok waren. Okay, plus 't feit dat ik me niet in kon houden en steeds wat langer&vaker versnelde :@ , maar afgezien daarvan, lijkt 't me safer om een schema te vinden waarin eerst alleen de looptijd wordt opgebouwd, dan kan ik als ik aan de 10K zit altijd dan nog aan de snelheid gaan werken. Heeft er iemand advies voor een schema van 5 naar 10KM zonder intervals? Of zeggen meer ervaren lopers dat de intervals juist wel goed zijn (als ik me beter inhou en echt niet langer versnel dan Evy aangeeft)?
pi_85424912
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 00:55 schreef Sheriam het volgende:
Mijn achillespees/enkel voelt weer goed en ik loop weer lekker m'n 30/35+ minuten. Wil nu toch wel verder gaan uitbereiden naar de 1 uur/10KM, maar ik heb 't vermoeden dat de intervals/versnellingen van Evy 2 het grootste struikelblok waren. Okay, plus 't feit dat ik me niet in kon houden en steeds wat langer&vaker versnelde :@ , maar afgezien daarvan, lijkt 't me safer om een schema te vinden waarin eerst alleen de looptijd wordt opgebouwd, dan kan ik als ik aan de 10K zit altijd dan nog aan de snelheid gaan werken. Heeft er iemand advies voor een schema van 5 naar 10KM zonder intervals? Of zeggen meer ervaren lopers dat de intervals juist wel goed zijn (als ik me beter inhou en echt niet langer versnel dan Evy aangeeft)?
Wordt er met versnellingen gewerkt in Evy2? In 0-5 km nog niet toch? Want ik volg alleen het schema, ik luister niet meer naar Evy namelijk. Dus misschien mis ik wat aanwijzingen
  woensdag 18 augustus 2010 @ 09:54:38 #213
38396 mazaru
pi_85426278
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 08:41 schreef Cudles het volgende:

[..]

Wordt er met versnellingen gewerkt in Evy2? In 0-5 km nog niet toch? Want ik volg alleen het schema, ik luister niet meer naar Evy namelijk. Dus misschien mis ik wat aanwijzingen
Nee, dat is pas met de volgende serie van 5-10 km.
pi_85432019
Hee,

Ik wil ook graag met hardlopen beginnen. Ik ga 3 dagen per week (ma, woe, vrij) naar Fitness. Niet voor kracht maar het gebruikelijke hardlopen, fietsen, en soort van steppen.

Daarnaast wil ik nu ook hardlopen maar hoe kan ik het beste beginnen. Ik ben niet echt thuis in het hardloop gebeuren en snap er dus niet veel van

Als iemand mij opweg kan helpen zou dat super zijn :D

Gr,
Richard
pi_85442579
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 12:58 schreef sc-h het volgende:
Als iemand mij opweg kan helpen zou dat super zijn :D
1) Als je nog geen hardloopschoenen heb, ga dan naar een gespecialiseerde zaak (zoals Run2day) waar ze je kunnen helpen.

2) Haal ergens de mp3's van de lessen van Evy vandaan en zet deze op je mp3 speler.

3) Begin bij les 1, als je al genoeg conditie hebt zal het waarschijnlijk te makkelijk voor je zijn, skip dan gewoon naar les 10 ofzo.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_85443672
heb je misschien ook een linkje van de hele 0-5km serie?

Ik heb er vanmiddag al eff naar gezocht heb nu alleen les 1 maar die is inderdaad te makkelijk.

Verder heb ik een setje Nike schoenen. Ik heb ze gekregen, dus niet zelf gekocht. Ze zijn wit, en het logo van nike is zwart, en er staan 5.0 op. Ze komen uit de VS

Verder heb ik nog een voetbal shirt van Brazilie aan bij het sporten en een korte broek van sc Heerenveen, en sport sokken.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 17:42:23 #217
12648 Fallen
135335 and rising...
pi_85443835
Voor de lessen van Evy zal je toch moeten zoeken in de P2P wereld of nieuwsgroepen. Via websites (bijna) niet meer te vinden ivm copyrightclaims.

[ Bericht 0% gewijzigd door Fallen op 18-08-2010 17:55:31 ]
pi_85443973
Torrents en nieuwsgroepen daar is het zonder al te veel zoeken te vinden ja.
"Make money. Make more money. Make other people produce so as to make more money."
Hubbard Communications Office Policy Letter (9 March 1972)
pi_85444331
Mocht je ooit eens in Budapest zijn, ga lopen op het Margit Sziget eiland. Een eiland in de donau met een smalle ca. 5.5 km lange kunststofbaan er omheen. Heb er vorige week (net vóór sziget festival) een rondje over gelopen, echt heel leuk gedaan :D
pi_85453241
Zo, net even een stuk gaan hardlopen. Eerste keer een wat langere afstand sinds mijn blessure van maart.
Ging helemaal niet slecht vind ik! Alleen die snelheid moet op den duur weer wat omhoog natuurlijk.

Heb nu wel onwijs zere tepels ( :') ), die schuurden aan gort door mijn shirt. Doet behoorlijk pijn. :{ Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik vond al speciale pleisters op één of andere Amerikaanse site, maar die kosten 85 dollar per 100.. :s)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 22:32:28 #221
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_85454199
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:07 schreef Skv het volgende:
Zo, net even een stuk gaan hardlopen. Eerste keer een wat langere afstand sinds mijn blessure van maart.
Ging helemaal niet slecht vind ik! Alleen die snelheid moet op den duur weer wat omhoog natuurlijk.

[ afbeelding ]

Heb nu wel onwijs zere tepels ( :') ), die schuurden aan gort door mijn shirt. Doet behoorlijk pijn. :{ Heeft iemand daar een oplossing voor? Ik vond al speciale pleisters op één of andere Amerikaanse site, maar die kosten 85 dollar per 100.. :s)
En gewone pleisters erop plakken? :)
pi_85454368
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:32 schreef GotC het volgende:

[..]

En gewone pleisters erop plakken? :)
dat doe ik idd, werkt perfect.
pi_85454581
Vandaag gelopen zonder Evy. Heb mijn eigen schema in RunKeeper geprogrammeerd; vandaag was 12-12-4 met steeds 1.30 rust. Het begin was even zwaar maar daarna ging het erg goed! Exclusief het in- en uitlopen loop ik nu 9,5 km/h en daarmee ben ik erg tevreden :)

Volgende keer dezelfde route lopen en kijken of het dan makkelijker/sneller gaat.

Op naar de 5 km!
  donderdag 19 augustus 2010 @ 10:54:10 #224
38396 mazaru
pi_85465606
Les 9 gelopen. Dat laatste stuk van 5 minuten ging echt van: "Ik haal het niet, ik haal het niet, ik haal het niet, ik haal het niet...... ik ben er!!!! " *O*
pi_85465621
Spierpijn. ;(
pi_85466886
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:44 schreef PiperMaru het volgende:
Vandaag gelopen zonder Evy. Heb mijn eigen schema in RunKeeper geprogrammeerd; vandaag was 12-12-4 met steeds 1.30 rust. Het begin was even zwaar maar daarna ging het erg goed! Exclusief het in- en uitlopen loop ik nu 9,5 km/h en daarmee ben ik erg tevreden :)

Volgende keer dezelfde route lopen en kijken of het dan makkelijker/sneller gaat.

Op naar de 5 km!
met 28 minuten lopen en 3 minuten wandelen zit je toch al bijna aan de 5 ? ;)
pi_85471222
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 22:07 schreef Skv het volgende:

Dat kan echt fokking zeer doen ja ;( ik heb er toen naderhand nog pleisters opgeplakt omdat het zeer bleef doen.

Gewone pleisters werken prima, of iets van leukoplast ofzo. Andere optie is om vantevoren vaseline erop te doen, maar als je lang gaat lopen werkt dat misschien niet meer.
pi_85471271
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 11:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]

met 28 minuten lopen en 3 minuten wandelen zit je toch al bijna aan de 5 ? ;)
Is ook zo :Y Maar ik ga nu voor de 5 km zonder onderbrekingen :s)
pi_85472113

weet iemand of dit goede hardloop schoenen zijn. Deze heb ik namelijk.
pi_85472286
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:00 schreef sc-h het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe loop je erop?

Goed is heel erg persoonlijk
pi_85472618
Had gister wel wat last van de zeikant van me voet maar verder vind ik ze wel best, maar hoe kijken jullie er tegn aan ?? :P
pi_85473445
Hoe wil je gaan hardlopen?

5+km 2+keer per week?

Vanaf die waarden zou ik al naar een hardloopwinkel gaan om goede schoenen aan te meten.
pi_85479126
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:00 schreef sc-h het volgende:
[ afbeelding ]

Het zullen vast wel goede schoenen zijn. Maar of het goeie schoenen voor jou zijn hangt van jou af en niet van de schoenen. Hoe je loopt is heel erg belangrijk in je schoenkeuze, of je voet naar buiten staat, of naar binnen, hoe je je voet neerzet bij een stap, etc. etc.
Het beste kan je gewoon naar een echte hardloopwinkel gaan, die kunnen je het beste adviseren daarover.
pi_85484657
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 14:35 schreef CaLeX het volgende:
Hoe wil je gaan hardlopen?

5+km 2+keer per week?

Vanaf die waarden zou ik al naar een hardloopwinkel gaan om goede schoenen aan te meten.
Beetje overdreven, ik doe op het moment 3x in de week 8km. Ik loop ook op doodnormale Nike moire's. Het is maar net of je last/irritaties ondervind met 'normale' schoenen. Zodra je irritaties krijgt kun je naar een gespecialiseerde winkel of therapeut gaan om te kijken of je schoeisel iets met de klacht te maken heeft. Nadeel van de winkels is dat zij uiteindelijk gewoon een bedrijf zijn dat winst moet maken, en dat doen ze niet door gratis advies te geven zonder een product te verkopen...
  donderdag 19 augustus 2010 @ 22:18:10 #235
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85491418
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 10:54 schreef mazaru het volgende:
Les 9 gelopen. Dat laatste stuk van 5 minuten ging echt van: "Ik haal het niet, ik haal het niet, ik haal het niet, ik haal het niet...... ik ben er!!!! " *O*
Goed hoor!
Ik vandaag les 6. Pff, Ik vond het best zwaar. IK heb nu wat pijn in mijn enkel dus ben wel blij met mijn extra dagje rust. Zondag weer.
Lekker douchen!
  donderdag 19 augustus 2010 @ 23:03:49 #236
38396 mazaru
pi_85493500
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 22:18 schreef sjak het volgende:

[..]

Goed hoor!
Ik vandaag les 6. Pff, Ik vond het best zwaar. IK heb nu wat pijn in mijn enkel dus ben wel blij met mijn extra dagje rust. Zondag weer.
Ik ga Zondag voor les 10 en die is hetzelfde als les 7. Ik zal aan je denken! ;)
pi_85521449
Heb net les 5 gdaan.

In het begin wat last van steken maar dat liep ik er snel uit, daarna de les zonder veel moeite uitgelopen maar geeft wel een goed gevoel :P

Zondag lesje 6 >:) laat maar komen :7
pi_85532915
Prachtig om al die succesverhalen te lezen, maar ook wel zuur. Het is alweer twee weken geleden dat ik Evy les 7 liep. Sindsdien kan ik nog niet eens normaal lopen omdat ik last heb van mijn rechterknie :{ Vandaag zelfs twee keer van die felle pijnscheuten er doorheen. Het lijkt dus zelfs te verergeren. Toch maar even naar de dokter.

(en goede hardloopschoenen kopen als ik weer fit ben, ik was natuurlijk weer zo eigenwijs om op goedekope sportschoentjes te beginnen)
pi_85535348
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:15 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Beetje overdreven, ik doe op het moment 3x in de week 8km. Ik loop ook op doodnormale Nike moire's. Het is maar net of je last/irritaties ondervind met 'normale' schoenen. Zodra je irritaties krijgt kun je naar een gespecialiseerde winkel of therapeut gaan om te kijken of je schoeisel iets met de klacht te maken heeft. Nadeel van de winkels is dat zij uiteindelijk gewoon een bedrijf zijn dat winst moet maken, en dat doen ze niet door gratis advies te geven zonder een product te verkopen...
De een kan er beter tegen dan de ander ja. Ik loop ook op niet aangemeten schoenen.

Maar ik doe dan ook meerdere sporten dan alleen hardlopen (ergo mijn spieren en pezen waren al wat gewend en doen ook andere dingen.).
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:21:13 #240
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85556515
Het hardlopen viel vanavond weer eens vies tegen :r

Mijn gezonde tegenzin om te gaan lopen was al groter dan normaal, maar aangezien ik nu blessurevrij ben geen excuus om niet te gaan lopen. Aangezien er ruim 7 KM op het programma stond rustig begonnen met hardlopen. De eerste kilometers gingen goed ondanks het warme weer, maar na 4 KM moest ik even gaan wandelen. Hierna het hardlopen weer opgepakt, maar alles voelde nu een stuk zwaarder. Dit heb ik vaker meegemaakt, en soms trek ik me er doorheen, maar nu moest ik echt op wilskracht de laatste kilometers lopen. Toch nog binnen de 40 minuten gefinisht, maar daar is ook alles mee gezegd.
  zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:44:31 #241
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85557373
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 23:21 schreef Ach3r0n het volgende:
Het hardlopen viel vanavond weer eens vies tegen :r

Mijn gezonde tegenzin om te gaan lopen was al groter dan normaal, maar aangezien ik nu blessurevrij ben geen excuus om niet te gaan lopen. Aangezien er ruim 7 KM op het programma stond rustig begonnen met hardlopen. De eerste kilometers gingen goed ondanks het warme weer, maar na 4 KM moest ik even gaan wandelen. Hierna het hardlopen weer opgepakt, maar alles voelde nu een stuk zwaarder. Dit heb ik vaker meegemaakt, en soms trek ik me er doorheen, maar nu moest ik echt op wilskracht de laatste kilometers lopen. Toch nog binnen de 40 minuten gefinisht, maar daar is ook alles mee gezegd.
Wat voor schema volg jij?
  zondag 22 augustus 2010 @ 00:10:36 #242
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85558222
Ik volg grotendeels mijn eigen schema, waarin ik veel afwisseling probeer te zoeken door niet elke training hetzelfde rondje te lopen. Verder kom ik er niet toe om vaker dan 2-3 keer per week te lopen, dus de keren dat ik train zijn deze vaak redelijk zwaar. Door langere afstanden te lopen train ik vooral het duurvermogen.
Als ik geen blessures heb pak ik elke week nog een interval- of heuveltraining mee op de loopband in de sportschool.
Ik verwacht de komende periode meer progressie, en wil ook intervaltraining opnemen in de training, maar niet eerder dan dat het lopen minder zwaar aanvoelt.
  zondag 22 augustus 2010 @ 01:49:48 #243
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85560835
Volgens mij zijn de meeste schemas toch gebouwd op ongeveer 3 keer per week?

Ik ben nu zelf met Evy 5-10k bezig, maar dat hele warming up gedeelte hoeft van mij niet zo. Ik ben zonder al te veel spierpijn van 0-5k gekomen, dus ik vind het een beetje onzin om nu ineens elke keer 20 minuten te spenderen aan warming up en cooling down.

Wat ik wel vond van de 0-5km is dat de opbouw redelijk langzaam ging, maar dat dat uiteindelijk toch voor een heel goed resultaat zorgt.
  zondag 22 augustus 2010 @ 14:25:31 #244
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85569857
Wat voor tijd heb je nu op de 5 KM Neelix? Als je tempo nog erg laag ligt lijkt me 10 KM erg ver om te lopen tijdens trainingen. In dat geval zou ik me richten op meer interval en heuveltraining om sterker te worden.
Mijn eigen tempo ligt nu gemiddeld rond de 11 km/u en ik kan nu gemiddeld 5 KM aan een stuk lopen. Dit is voor mijn gevoel onvoldoende om gericht te trainen op de 10 KM.

[ Bericht 28% gewijzigd door Ach3r0n op 22-08-2010 14:34:07 ]
  zondag 22 augustus 2010 @ 16:54:32 #245
38396 mazaru
pi_85574370
Les 10 gelopen. Stopt halverwege de tweede drie minuten mijn mp3speler er mee. Ben ik al rennend mijn batterij aan het wisselen, wist ik niet meer hoe lang ik had gelopen. Achteraf dus dik vijf minuten. Mp3tje vooruit gespoeld, wist ik niet meer precies waar ik nou was. Te kort vooruit gespoeld. Dus heb ik nog een extra drie minuten gerend.

Dus ipv 1.2.3.3.3 heb ik nu 1.2.3.5.3.3 gelopen. :%
Geen wonder dat mijn voeten nu bonken. En het was al zo vies benauwd ook. Volgens mij heb ik een liter zweet verloren.
Al met al dus een hele rare run geweest.
Ik hoop dat les 11 Dinsdag wat soepeler gaat. :')
pi_85578096
Mooie vuistregel voor het drinken tussendoor is dat je max 1,5kg lichter mag zijn na je inspanning dan ervoor. Bij meer dan 2kg verlies vind er ook aangetoond prestatieverlies plaats. Deze waarden zijn gebaseerd op een duurtraining van anderhalf uur. Als je dus echt een liter eruit hebt gezweet in minder dan een uur moet je echt zorgen dat je gaat drinken tijdens het sporten.
pi_85578467
Na mijn verzwikte enkel een ruime week geleden weer les7 over gedaan, ging lekker en zo goed als geen last van m'n enkel :s)
  zondag 22 augustus 2010 @ 20:12:48 #248
38396 mazaru
pi_85580498
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 19:00 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Mooie vuistregel voor het drinken tussendoor is dat je max 1,5kg lichter mag zijn na je inspanning dan ervoor. Bij meer dan 2kg verlies vind er ook aangetoond prestatieverlies plaats. Deze waarden zijn gebaseerd op een duurtraining van anderhalf uur. Als je dus echt een liter eruit hebt gezweet in minder dan een uur moet je echt zorgen dat je gaat drinken tijdens het sporten.
Ik had ook echt dorst toen ik klaar was. Dat schijnt ook niet goed te zijn. Misschien inderdaad een goed idee om volgende keer een flesje water mee te nemen.
^O^
pi_85587608
Eerder deze avond les 6 van evy 0-5km gedaan.

deze was echt easy :Z morgen maar lesje 7 :D
  zondag 22 augustus 2010 @ 23:00:38 #250
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85588780
Ik vandaag les 7. Met tegenwind en zere enkel...Ik hoop echt dat dinsdag de enkel beter voelt.
Lekker douchen!
  zondag 22 augustus 2010 @ 23:01:59 #251
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85588853
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 23:00 schreef sjak het volgende:
Ik vandaag les 7. Met tegenwind en zere enkel...Ik hoop echt dat dinsdag de enkel beter voelt.
Ik zou zelf niet gaan lopen met een zere enkel. Hwb m zelf een beetje verzwikt vrijdag. Ik ga morgen pas weer lopen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 23:13:55 #252
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85589424
Ik heb 'm niet verzwikt. Ik denk dat het vervelende pezen zijn die niets gewend zijn ;)
Maar als het zo voelt als vandaag, ga ik zeker niet.
Lekker douchen!
pi_85589450
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat uitstellen van je training beter is. Het ligt voornamelijk aan de klacht en aan de blessure, in sommige gevallen is het zelfs beter voor het herstelproces om gewoon door te gaan. Meer informatie hierover kan gevonden worden door te googelen op graded activity of graded exposure. Belangrijk is wel dat je weet wat je doet op het moment dat je door loopt.
  zondag 22 augustus 2010 @ 23:20:39 #254
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85589705
Maar dat gaat toch veel meer om chronische pijn?
Ik wacht dinsdag gewoon even af. Vanavond met een icepack erop gezeten. Morgen weer. Komt wel goed.
Lekker douchen!
pi_85590477
Klopt, maar lang niet alle pijntjes komen van overbelasting. Het was alleen om aan te geven dat stoppen/uitstellen niet altijd de beste optie is. Vandaar ook gelijk de nuance erbij dat je wel echt moet weten waar je mee bezig bent of goed advies in moet winnen. :)
pi_85599130
vanmorgen een duurloopje gedaan van 45 minuten aaneengesloten op een rustig tempo.

Ga denk ik, nu ik klaar ben met evy 0-5, mijn trainingen als volgt doen:

ma-duurloop op rustig tempo
woe- 5 km aaneengesloten rond de 30-35 minuten
vrij- intervaltraining.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_85603674
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:25 schreef Ach3r0n het volgende:
Wat voor tijd heb je nu op de 5 KM Neelix? Als je tempo nog erg laag ligt lijkt me 10 KM erg ver om te lopen tijdens trainingen. In dat geval zou ik me richten op meer interval en heuveltraining om sterker te worden.
Mijn eigen tempo ligt nu gemiddeld rond de 11 km/u en ik kan nu gemiddeld 5 KM aan een stuk lopen. Dit is voor mijn gevoel onvoldoende om gericht te trainen op de 10 KM.
Waarop baseren jullie je streef-tempo? Evy 1 heet dan wel '0-5KM' maar werkt met 30 minuten, 10KM/uur dus, en dat is ook waar ik ongeveer op uitkom als ik me aan een aantal andere aanwijzingen hou (goed vol te houden zonder buiten adem te raken, nog wat kunnen praten, maar wel voor m'n gevoel lekker doorlopen). Maar in het draadje zie ik tempo's van 8.nogwat tot 11-12KM/uur, best grote verschillen. En Evy 5-10KM laat je op het laatst 70 minuten lopen, dat is dus ook niet meer die 10KM/uur.

Een hartslagmeter heb ik niet, is er misschien ergens een schema of website waar je een realistisch streef-tempo kan uitrekenen als je informatie over je leeftijd, man/vrouw, misschien ook lengte enzovoort invoert?
pi_85604191
ik vind snelheid minder belangrijk dan lekker lopen en t volhouden, soms wat harder, soms wat minder hard.

Ik ben ook klein en maak korte passen, dat scheelt ook. Ik zou niet zo maar ineens 10-11 km p u kunnen gaan lopen zonder mijn benen uit mijn lijf te lopen, dat voelt ook niet prettig.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  maandag 23 augustus 2010 @ 21:50:19 #259
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85625509
yay ook ik mag me weer melden, net weer een voorzichtige start gedaan..
kwam thuis van mn bodypump les en moest echt weer even een stukje gaan.. evy even (tijdelijk) aan de wilgen gehangen en gewoon lekker mn eigen muziek opgezet..
mn conditie is toch wel een tandje terug gegaan... maargoed 5 weken niet kunnen rennen...
totaal 30 min aan de wandel geweest (ik tel het warmlopen en uitlopen er niet bij)
13-2-10-1-4 ofzo gerend... wilde niet teveel en te ver gaan ivm enkel, maar ook qua conditioneel was het weer even doorbijten... heb nu nog 2 weken de tijd mn conditie weer op oud peil te krijgen haha :P
pi_85629859
Fuck! Wilde 5 km in 25 minuten lopen, werd het 25:07 minuten. ;(
Daarna nog 4 kilometer er achteraan gelopen, maar dan wat langzamer. Die rondjes gaan steeds makkelijker moet ik zeggen!
pi_85629885
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 13:02 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Waarop baseren jullie je streef-tempo? Evy 1 heet dan wel '0-5KM' maar werkt met 30 minuten, 10KM/uur dus, en dat is ook waar ik ongeveer op uitkom als ik me aan een aantal andere aanwijzingen hou (goed vol te houden zonder buiten adem te raken, nog wat kunnen praten, maar wel voor m'n gevoel lekker doorlopen). Maar in het draadje zie ik tempo's van 8.nogwat tot 11-12KM/uur, best grote verschillen. En Evy 5-10KM laat je op het laatst 70 minuten lopen, dat is dus ook niet meer die 10KM/uur.

Een hartslagmeter heb ik niet, is er misschien ergens een schema of website waar je een realistisch streef-tempo kan uitrekenen als je informatie over je leeftijd, man/vrouw, misschien ook lengte enzovoort invoert?
Mijn streeftempo voor langere afstanden is 10 km/h, voor kortere afstanden 11-12 km/h (lang: >8, kort<8 km)
pi_85630573
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 23:27 schreef Skv het volgende:

[..]

Mijn streeftempo voor langere afstanden is 10 km/h, voor kortere afstanden 11-12 km/h (lang: >8, kort<8 km)
Ja maar waarom die tijden? Uitgeprobeerd wat lekker loopt, vergeleken met vrienden, of heb je het ergens kunnen berekenen als een goede/voldoende/uitstekende/watdanook tijd voor jouw situatie?

PS ik vraag 't voornl. uit interesse, niet dat ik nu zo ontevreden ben met mijn tempo of zo. 10KM/uur is een mooi rond getal en ik wil voorlopig vooral afstand nog wat uitbereiden. Maar ik werd gewoon heel nieuwsgierig toen ik meerdere postjes zag met streeftempo's en geen argumentatie van hoe men er aan kwam!

[ Bericht 21% gewijzigd door Sheriam op 24-08-2010 00:00:13 ]
pi_85630829
Gewoon veel lopen en dan kijken welke snelheid je een filnk aantal kilometers aan kan houden zonder dat je buiten adem raakt. Dat is bij mij rond de 10 km/h.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:17:32 #264
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_85639710
Ik had hier enkele weken geleden gemeld dat ik mijn achillespees geblesseerd had. Overbelast waarschijnlijk.

Nu, ruim 2 weken verder, is de achillespees 's morgens nog steeds stijf. Dat gaat echter heel snel voorbij. Maar gedurende de dag heb ik een soort van "licht krampgevoel" iets hoger in mijn kuit.

Iemand nog tips? Ik neem aan dat het nog veel te vroeg is om weer te gaan rennen?
pi_85640465
Soms is weer gaan rennen juist goed voor ontwikkeling van de spier. Anders moet je nog even langs je fysio
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:24:00 #266
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85641831
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:25 schreef Ach3r0n het volgende:
Ik heb een rondje van ongeveer 6km en ik loop dan ongeveer 10,5 - 11km / uur.
Ik ben nu dus bezig met die evy 5-10km waar nu ook af en toe versnellingen in komen.

Ik heb het even stil gelegd, want ik heb al een tijdje last van mijn wreef na het lopen en dat wil niet overgaan. Kleine overbelasting door mijn wandelvakantie denk ik. Maar op zich heb ik er wel vertrouwen in dat ik 10km kan gaan lopen.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:29:16 #267
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85641979
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:17 schreef pdiscs het volgende:
Ik had hier enkele weken geleden gemeld dat ik mijn achillespees geblesseerd had. Overbelast waarschijnlijk.

Nu, ruim 2 weken verder, is de achillespees 's morgens nog steeds stijf. Dat gaat echter heel snel voorbij. Maar gedurende de dag heb ik een soort van "licht krampgevoel" iets hoger in mijn kuit.

Iemand nog tips? Ik neem aan dat het nog veel te vroeg is om weer te gaan rennen?
Zou ik echt even mee naar de fysio gaan. Het lijkt erop dat je je achillespees een beetje beschadigd hebt. Stijfheid in de ochtend die redelijk snel weggaat is een indicatie dat het niet helemaal goed gaat met je pees. Het vervelende van pezen is dat ze maar heel erg langzaam herstellen, maar een fysio kan je oefeningen geven om dat wat te versnellen.

Ter indicatie, ik heb een zware blessure gehad aan mijn achillespees, daar heb ik 6 maanden met veel oefeningen voor ik weer kon gaan hardlopen. Eenzelfde blessure aan een spier kost je misschien 6 weken.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:03:33 #268
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_85645553
Goede tip Neelix, ik heb meteen gebeld. Kan maandag terecht.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 16:22:40 #269
38396 mazaru
pi_85651605
En dat was les 11! *O*
Zwetend, hijgend, kreunend, maar volledig uitgelopen. :7
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:00:20 #270
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85659388
Goed zo mazaru!!!

Ik moet zo nog voor les 8 maar het wordt steeds donkerder en dreigender...Nog een half uurtje, dan heb ik lang genoeg gewacht na het eten. Ik hoop dat het dan wel droog is :)
Lekker douchen!
pi_85660677
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 16:22 schreef mazaru het volgende:
En dat was les 11! *O*
Zwetend, hijgend, kreunend, maar volledig uitgelopen. :7
^O^
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:27:54 #272
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_85660681
Door een verzwikte enkel 9 dagen niet gelopen. Maar weer even flink terug in de tijd gegaan en 3x5 gedaan. Het ging prima.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 21:39:29 #273
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85664198
*O* IK heb les 8 net afgerond. Het ging best aardig. Enkel een beetje gevoelig maar het ging wel tijdens het lopen. Door een verkeerde route was ik nog niet thuis aan het einde van Evy dus heb het laatste stuk maar een keer overgedaan, 3 minuten extra hard gelopen. Ben weer fier hoor!
Lekker douchen!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 18:12:44 #274
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85697650
En ik maar steeds opscheppen over op tempo lopen :X

Gisteravond een lange duurloop gelopen. Het eerste stuk rustig wat warming up gedaan, maar mijn benen bleven erg stijf. Zo werd het uiteindelijk meer een herstelloop, want ik had ook nog last van de fitness van de avond ervoor. Pas na 4KM ging het weer iets beter en het laatste stuk kon ik versnellen. Totaal 7,65 KM gelopen in 48:00 (9,6 km/u). Gelukkig wel zonder wandelen >:O
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:22:49 #275
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85702424
ik wil ook een iphone met handige apps om dat allemaal bij te kunnen houden.. heb wel een iTouch maar die heeft geen gps ofcourse :') even kleren aandoen en dan maar weer een stukje gaan proberen... geen zin maar goed :D
pi_85703149
Net 11,6 km gedaan.. Vergeten mijn :'( tepel :'( af te plakken. :(
pi_85705537
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:39 schreef Skv het volgende:
Net 11,6 km gedaan.. Vergeten mijn :'( tepel :'( af te plakken. :(
haha, schraal voor je
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:37:44 #278
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85705678
Aaah t rennen ging zo lekker... Totdat ik buikkramp kreeg en voortijdig moest omdraaien en stukken moest lopen tussendoor :(
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:42:53 #279
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85705960
Heb je ook je maag omgedraaid?
  woensdag 25 augustus 2010 @ 21:58:37 #280
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85706770
bijna wel.. maar bleek meer last van "onderin" mn buik te hebben }:| :X
pi_85711395
Gisteren iemand nog in Abcoude gelopen? Was mijn derde wedstrijdje ooit, en mijn eerste 10k. Was snotverkouden, had veel te kort geslapen en daarna gewerkt, maar het ging erg goed met 46.15 :D

En ik ben gewoonlijk zo stom om pijn in mijn knieeen (met loopproblemen de volgende paar dagen) voor lief te nemen, maar nu had ik nergens last van. Genoten dus gister :)
pi_85723355
Is er iemand die al heeft hardgelopen met dit weer? Ik denk dat ik vanavond maar ga.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 16:37:55 #283
593 sjak
Juffie Bloem
pi_85735509
Ja ik! Ben net klaar met les 9 van Evy, pittige les hoor. Het was buiten niet heel vervelend, minder wind dan afgelopen week. Wel wat regen maar het was niet koud. Enige probleem waren de plassen, vooral het stukje onverharde weg waar ik liep.
Lekker douchen!
pi_85738749
Ik heb net gelopen met mijn nieuwe podozooltjes. Ze zei al dat ik terug moest komen als ik blaren kreeg. En nu heb ik langs de binnenkant van mijn voet in de lengte 3 centimeter blaar (en iets van 1 cm hoog). Ik las dat je grote blaren moet doorprikken en kleine moet laten zitten. Moet ik ze prikken of laten uitdrogen?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:38:55 #285
38396 mazaru
pi_85739511
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 11:38 schreef Cudles het volgende:
Is er iemand die al heeft hardgelopen met dit weer? Ik denk dat ik vanavond maar ga.
Ik heb vanochtend in de stromende regen les 12 gelopen. Niet half zo vervelend als dat het klinkt eigenlijk. Ik vond het zalig!
Thuisgekomen mijn druipende kleren uitgedaan en onder de warme douche gekropen.
*O*
pi_85741729
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:12 schreef Cudles het volgende:
Ik heb net gelopen met mijn nieuwe podozooltjes. Ze zei al dat ik terug moest komen als ik blaren kreeg. En nu heb ik langs de binnenkant van mijn voet in de lengte 3 centimeter blaar (en iets van 1 cm hoog). Ik las dat je grote blaren moet doorprikken en kleine moet laten zitten. Moet ik ze prikken of laten uitdrogen?
Ik zou er gewoon een compeed pleister op plakken. Die dingen zijn echt geweldig, is de pijn weg, heelt het goed en je kunt gewoon normaal blijven lopen (nouja, hardlopen is misschien wat overdreven)
pi_85741827
Net even heerlijk gelopen. Eigenlijk nog een beetje last van mijn wreef, maar ik was toch een beetje onrustig en wilde hardlopen, dus ik heb les van van Evy 5-10km gedaan.

Speciaal voor Ach3ron ook even de tijd opgenomen en kwam op 5.35km in 29 minuten, ofwel 11km/uur.
pi_85743867
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:36 schreef Neelix het volgende:

[..]

Ik zou er gewoon een compeed pleister op plakken. Die dingen zijn echt geweldig, is de pijn weg, heelt het goed en je kunt gewoon normaal blijven lopen (nouja, hardlopen is misschien wat overdreven)
Thanks voor de tip. Ga ze morgen gelijk kopen.

@ Mazaru: Goed dat jij wel bent gegaan. Was je wel een beetje warm aangekleed? Alleen in een t-shirtje vat ik denk ik kou
  donderdag 26 augustus 2010 @ 21:26:26 #289
38396 mazaru
pi_85746784
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 20:26 schreef Cudles het volgende:

[..]

Thanks voor de tip. Ga ze morgen gelijk kopen.

@ Mazaru: Goed dat jij wel bent gegaan. Was je wel een beetje warm aangekleed? Alleen in een t-shirtje vat ik denk ik kou
Het was vanmorgen niet koud. Ik had een trainingsbroek en een t-shirt aan. Als je eenmaal aan het lopen bent, dan wordt je vanzelf warm. Ik had wel een droog trainingsjasje in de auto gelegd. En in de auto heb ik gelijk mijn natte t-shirt uitgetrokken en dat droge jasje aangetrokken.
pi_85757276
In de stromende regen zou ik niet zo snel gaan lopen in een T-shirtje. Trek dan in ieder geval een goed waterafstotend hardloopwindjack aan.
Tevens lijkt het me niet aan te raden om in de regen te lopen omdat je sokken en schoenen dan zeiknat worden. Dat is vragen om meer geschuur en blaren..
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 15:43:48 #291
308266 Ach3r0n
kennis is macht
pi_85774442
Als het weer zoals gisteren was blijf ik liever binnen. Je zal niet snel verkouden worden als je in de regen loopt, maar je hebt inderdaad meer kans op blaren/uitglijden.

Overigens hoef ik echt niet alle details te weten over eventuele kotspartijen :{w

@Neelix, jij loopt ongeveer op hetzelfde tempo als mij. Erg knap dat je al zoveel kilometers maakt!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:43:35 #292
1135 Neelix
Fok!fossiel
pi_85776506
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 15:43 schreef Ach3r0n het volgende:
Als het weer zoals gisteren was blijf ik liever binnen. Je zal niet snel verkouden worden als je in de regen loopt, maar je hebt inderdaad meer kans op blaren/uitglijden.

Overigens hoef ik echt niet alle details te weten over eventuele kotspartijen :{w

@Neelix, jij loopt ongeveer op hetzelfde tempo als mij. Erg knap dat je al zoveel kilometers maakt!
Zo gek is dat toch niet? Ik ben redelijk lang (1m93), dus ik liep altijd al ongeveer rond de 10,5km/uur of meer, ook tijdens het opbouwen van 0-5km.

Nu ben ik dus net twee weekjes met Evy 5-10km bezig...

[edit]ja, het is natuurlijk zo dat 5km hardlopen best een prestatie is. Maar gister kwam ik iemand tegen die de Dam-tot-Damloop gaat doen, en die loopt dus 10 engelse mijlen....

En in principe moet iedereen na 10 weken 5km kunnen lopen, als je Evy maar gewoon netjes volgt :)
[/edit]
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:54:23 #293
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85776896
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 15:43 schreef Ach3r0n het volgende:
ik neem aan dat dat over mij ging :') ik vermeldde slecht dat ik moest stoppen met renne ivm hevige buikkrampen, meer heb je mij niet horen zeggen :)

mocht dit niet op mij slaan, dan praat ik voor mn beurt

ONtopic: eigenlijk vandaag weer rennen, eens kijken hoe het weer vanavond is
pi_85776983
Maandag ga ik beginnen met de 5 km onderhoud (4 weken) via je mp3 van Dutch runners... ik heb nog geen zin om door te gaan naar de 10 km maar wil wel gestimuleerd blijven en met deze trainingen (zitten langere stukken bij en intervaltraining) doe ik iig nog iets opbouwends :) Na die 4 weken kijk ik wel verder.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:58:10 #295
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85777049
ik zit in een enorme twijfel, de laatste lessen evy nog gewoon lopen (moet nog 5 lessen ofzo) of gewoon lekker op mn eigen muziek gaan (ik moet ook weer de ren duur langzaam wat gaan opbouwen ivm mn enkel blessure..)
pi_85777176
ik zou het gewoon afmaken (maar dat is mijn gevoel)... tis nog maar 5 keer? daarna kun je toch gewoon 'los' gaan lopen?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:04:31 #297
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85777288
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 17:01 schreef DarkElf het volgende:
ik zou het gewoon afmaken (maar dat is mijn gevoel)... tis nog maar 5 keer? daarna kun je toch gewoon 'los' gaan lopen?
true.. al ben ik evy zo zat :')
pi_85777445
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 17:04 schreef sproetjes het volgende:

[..]

true.. al ben ik evy zo zat :')
ach nog anderhalve week!
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:13:44 #299
143586 sproetjes
ignorance is bliss
pi_85779192
compromis gedaan 10-12-1 met evy, t laatste stuk (+/-12/13 min) met mn eigen muziek
ik raak echt niet meer gemotiveerd van steeds dezelfde slappe deuntjes, in het begin was het nog wel motiverende muziek de laatste minuten, maar de laatste lessen beginnen (in mijn ogen) met redelijke muziek en daarna gaat het berg af.. ik heb juist op/tot het einde muziek nodig die me blijft motiveren en waardoor ik de tijd/afstand vergeet (en the prodigy/linkin park/disturbed rent dan net iets lekkerder)
pi_85782285
Ik heb vandaag goed gelopen vind ik zelf! Eergisteren kroop er een slak door 't bos -tja, tempo is niet belangrijk, maar toen ik 't op afstandmeten nakeek en op de 8.6KM/uur zat, was ik toch niet zo blij. Was een nieuwe route aan 't uitproberen in een stukje van 't bos waar ik niet vaak kom, liep een beetje onzeker/zoekend, paar keer een verkeerd paadje in, enzovoort, kon niet lekker doorlopen. Maar vandaag 't weer goed gemaakt door 7.8KM te lopen in 45 minuten! Was wel doorzetten, maar 't viel me op dat ik ondanks 't flinke tempo toch snel weer op adem was, eventjes wat strekken en ik adem weer helemaal rustig. Maar ja dat had ik met Evy ook, zo'n minuutje wandelen was genoeg om weer bij te komen.

Ik vond Evy's muziek trouwens wel leuk, maar als ik me goed herinner van een aantal maanden geleden toen we eens leeftijden postten, ben ik ook een halve generatie ouder dan de meesten hier (42). Nu loop ik zonder MP3 en dat vind ik toch wel het fijnste!
pi_85862229
Ik zit heel erg te twijfelen of ik nu weer ga beginnen met hardlopen. Ik wil wel, maar zit nog aan de antibiotica van een bijholteontsteking. Al is het wel lekker....Hmm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')