Ik heb een armtasje voor m'n ID en huissleutel (en als ik elders loop kan m'n fiets sleutel er ook nog bij, maar veel meer ook niet). Merk Run & Move, was niet erg duur (minder dan 5 euro als ik me goed herinner). Maar als je allergieën enzo hebt is zo'n bandje waar duidelijk een symbool op staat misschien wel handiger, daar kijken mensen nog wat eerder in ook al tijdens eventuele eerste hulpverlening, denk ik...quote:Op maandag 26 juli 2010 15:30 schreef DarkElf het volgende:
heeft iemand hier eigen ID bij zich als ze gaan lopen oid? zat er aan te denken zoiets aan te schaffen aangezien ik best wat medische bagage heb en allergieën. Best handig om bij je te dragen eigenlijk. Ben nu steeds maar een half uur van huis maar wil naar de 10 km uiteindelijk en dus langer onderweg dan.
Met het C25k-schema wandel je eerst 5 minuten voor het schema begint. Dan word je wel goed warm. Zelf rek ik niet, maar schud wel even alles los. Dan gaat het prima.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
Mij valt op dat Evy meteen begint met rennen en dat er niet eerst opgewarmd wordt. B.v. door een minuut of 8 te wandelen en dan voorzichtig te rekken of zo.
Doen jullie dit wel van te voren, of komt dat pas in een later stadium?
(P.S. ik heb gisteren les 7 gedaan)
Bijna 3 sec per kilometer, is vrij goed hoor.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:27 schreef KingOfMars het volgende:
PR op de 5KM verbeterd met 13 seconden. Naar 33:57... Nog niet echt spectaculair maar vooruit.
Ik rek wel een beetje voor ik weg ga. Ik ben echt heel pril begonnen dus mijn spieren zijn nogal overstuur, dus ik doe wel voorzichtig. Overigens loop ik zo langzaam dat ik me afvraag of het in mijn geval kwaad kan om niet in te wandelenquote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
Mij valt op dat Evy meteen begint met rennen en dat er niet eerst opgewarmd wordt. B.v. door een minuut of 8 te wandelen en dan voorzichtig te rekken of zo.
klopt dat mis ik ook bij evy en doe het dus zelf. Eeerst een paar minuten stevig wandelen en dan wat rekken en strekken.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 09:48 schreef pdiscs het volgende:
volgens mijn hardloop winkel kon ik nu zo'n jaar of 2 met deze schoenen rennen, dan werd het tijd voor andere (ook omdat je voeten sterker worden en ik nu met een anti-pronatie schoen ren omdat deze mij lekkerder zat als een neutraal paar)quote:Op dinsdag 27 juli 2010 12:32 schreef Aventura het volgende:
Hoe lang doen jullie gemiddeld eigenlijk met een paar schoenen?
Net week 6 les 1 van C25K gedaan. 5-8-5, licht vergeleken met de 20 minuten van vorige keer. Vrijdag 10-10 en zondag 25! Ieieks!
je voeten veranderen in 2 jaar ook heel veel he, ze worden sterker naarmate je meer gaat lopen en etc.. misschien toch slim om over 2 jaar weer opnieuw een paar te laten aanmeten?quote:Op dinsdag 27 juli 2010 12:44 schreef Aventura het volgende:
Oke, dan denk ik dat ik ook ongeveer 2 jaar met de mijne moet kunnen doen - ik loop nu ong 10-12 km per week. Ik hoop dat mijn model schoen dan nog wordt gemaakt. Ze zijn perfect. Het duurde even voor ik ze had gevonden, ik heb een smalle voet en niet alle schoenen zijn dan geschikt. Misschien over een half jaar eens op internet kijken of ik nog zo'n stel kan bestellen.
Goed punt, niet aan gedacht.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 13:09 schreef sproetjes het volgende:
[..]
je voeten veranderen in 2 jaar ook heel veel he, ze worden sterker naarmate je meer gaat lopen en etc.. misschien toch slim om over 2 jaar weer opnieuw een paar te laten aanmeten?
maargoed dat is mijn mening dan
Controversieel onderwerp, eigenlijk is rekken voor normaal hardlopen volledig overbodig. Misschien moet je jezelf eerst maar eens de vraag stellen waarom rek je? Om je spier over een langer traject soepel te laten aanspannen, maar, heb je dit grotere traject wel nodig met hardlopen? Nee, met een 100m sprint heb je het inderdaad wel nodig of met turnen. Voor hardlopen is het compleet overbodig en het vergroot je kans op blessures. Als je dan toch graag wilt rekken omdat je jezelf er beter bij voelt, doe dit dan na je training zodat je spieren in ieder geval goed warm zijn en niet te extreem.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 11:10 schreef pdiscs het volgende:
Ik ga daar dan toch eens starten met een minuut of 10 lopen en dan rekken en strekken voordat ik echt begin.
Iemand nog tips voor rek-oefeningen (liefst met plaatjes of filmpjes)?
EDIT: zelf even gegoogled: http://www.coolrunning.com/engine/2/2_1/126.shtml
Ik gebruik altijd sokken van Nike, bovenkant is veel dunner dan de onderkant maar ze zijn niet naadloos. Ik vind ze heerlijk lopen.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 17:18 schreef Improved28 het volgende:
Wie van jullie gebruikt er speciale hardloopsokjes? En is dat wat of is het overbodig? Ik heb vanmorgen een paar sportsokken van mijn man gepikt (hij heeft niet van die grote voeten) maar ik heb nu een schuurplek boven mijn hielWat dragen jullie voor sokken?
Ik merk zelf dat als ik niet rek vooraf dat ik snel last heb van allerlei spieren, pezen etc. Dus wat ze ook zeggen, ik ga uit van mijn eigen lichamquote:Op woensdag 28 juli 2010 11:17 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Controversieel onderwerp, eigenlijk is rekken voor normaal hardlopen volledig overbodig. Misschien moet je jezelf eerst maar eens de vraag stellen waarom rek je? Om je spier over een langer traject soepel te laten aanspannen, maar, heb je dit grotere traject wel nodig met hardlopen? Nee, met een 100m sprint heb je het inderdaad wel nodig of met turnen. Voor hardlopen is het compleet overbodig en het vergroot je kans op blessures. Als je dan toch graag wilt rekken omdat je jezelf er beter bij voelt, doe dit dan na je training zodat je spieren in ieder geval goed warm zijn en niet te extreem.
[..]
Ik gebruik altijd sokken van Nike, bovenkant is veel dunner dan de onderkant maar ze zijn niet naadloos. Ik vind ze heerlijk lopen.
Ja, les 8 van Evy 1 is wel snel om al zulke klachten te krijgen! Zou maar eens kijken naar nieuwe schoenen, of minimalist/barefoot en voorvoetlanding. Hiellanding + oude/slechte schoenen is een heel slechte combinatie!quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:15 schreef pdiscs het volgende:
@Sheriam: Mijn kuit/achillespees is inderdaad heel stijf en doet pijn bij het bewegen. Normaal lopen gaat niet.
Ik loop dus nog pas 3 weken. Daarbij gebruik ik mijn oude schoenen (meerdere jaren oud). Daarmee ging het vroeger goed, ik kan me inderdaad voorstellen dat dit niet de meest ideale schoenen zijn. Had me voorgenomen om nieuwe aan te schaffen als ik de 5km heb gehaald. Gezien de pijn die ik nu heb zie ik daar maar vanaf, zodra ik geen klachten meer heb ga ik meteen nieuwe schoenen aanschaffen.
Kan ik die oefening nu al doen, of pas als ik (min of meer) pijnvrij ben?
Ik begin altijd met hardlopen in een rustig tempo, het doel van een warming-up is namelijk het aanzetten van de doorbloeding in de te gebruiken spieren en logisch gevolg daarvan, het opwarmen. Wanneer jij normaal gaat wandelen zul je je hamstrings (bovenbeen achter) en quadriceps (bovenbeen voor) in een net iets ander traject van de spier opwarmen omdat je een ander looppatroon hebt.quote:Op woensdag 28 juli 2010 11:49 schreef pdiscs het volgende:
@Kabouter_Plofkop: Het kinkt alsof je er verstand van hebt. Adviseer je om eerst even te wandelen, of meteen te beginnen met rennen?
Moet je helemaal zelf weten, ik weet dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat rekken helpt, terwijl er wel artikelen zijn waar in word aangehaald dat de kans op blessures groter is. Last van allerlei spieren en pezen heeft in jou geval waarschijnlijk meer met een te zware training, slechte of geen warming-up waardoor afvalstoffen achterblijven in je spieren of verkeerd schoeisel of pas te maken. Er kunnen tal van redenen zijn buiten het rekken dat je aanhaalt. Het is simpelweg te kort door de bocht om te zeggen dat het aan het rekken ligt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 00:43 schreef tim2308 het volgende:
Ik merk zelf dat als ik niet rek vooraf dat ik snel last heb van allerlei spieren, pezen etc. Dus wat ze ook zeggen, ik ga uit van mijn eigen licham
Ik ga zeker voor nieuwe schoenen kijken, zodra ik geen pijn meer heb.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:36 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Ja, les 8 van Evy 1 is wel snel om al zulke klachten te krijgen! Zou maar eens kijken naar nieuwe schoenen, of minimalist/barefoot en voorvoetlanding. Hiellanding + oude/slechte schoenen is een heel slechte combinatie!
Enne dat laatste weet ik niet, bij mij was 't bij lange na niet zo sterk, beetje stijf bij opstaan (uit bed of na 2 uur computeren) en bij trap aflopen voelde ik 'm ook wel, maar kon gewoon normaal lopen op vlakke grond. Als 't heftiger is durf ik niet goed te adviseren, zo ervaren ben ik nog niet... en ik zie 't ook niet zo duidelijk staan op de pagina met foto'tjes (wel dat ik zelf niet meteen die les met versnellingen had mogen doen: "In het begin geen [..] sprint- of snelheidstraining..." oops, vandaar toch weer wat stijver vanmorgen!
). Probeer wat verder te Google'n of vraag een fysiotherapeut?
Dat beschrijft het wel. En hoewel er blootsvoets lopers zijn die fanatiek 'zieltjes proberen te winnen' en ook mensen met hiellanding zijn die voorvoetlanding volledig afraden, ben ik 't eens dat allebei heel best werkt als je maar goed opbouwt en traint. Maar ik wat ik probeerde te zeggen is dat als je met hiellanding loopt, goed schoeisel erg belangrijk is. Dan vang je tenslotte klap van de landing op met je hak waar maar heel weinig natuurlijke vering in zit.quote:Op donderdag 29 juli 2010 19:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Hiellanding is landen op de hak, voorvoetlanding is dat je zeg maar op de bal van je voet landt. Als je blessuregevoelig bent is het inderdaad verstandig de voorvoet techniek te gebruiken. Als je geen last hebt van de hiellanding en zelf het een fijne techniek vind zie ik geen reden om de techniek te veranderen. Ik loop zelf al een jaar lang en ik gebruik vanaf begin af aan de hiellanding en nog nooit heb ik last gehad van blessures. Slecht is dus een relatief begrip. Opbouw van je schema is belangrijker.
das mijn doel ook, ik loop ook 9 (meestal iets meer, vandaag iets minder) en vind eerst 5 km kunnen lopen belangrijker dan hoe snel eigenlijkquote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:19 schreef Aventura het volgende:
Vandaag 20 mins hardgelopen, ong 9 km/u nu wat ik een normale snelheid begin te vinden, liep eerst veel langzamer. Maargoed, nu eerst op naar de 30 minuten en dan verder werken aan snelheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |