abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:26:16 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83466520
Smijt ik met mijn laatste post het topic dicht... Hier weer verder in ons vrolijke topic voor iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt!

Over de extra opdrachten aan het einde van het jaar om het punt op te krikken: daar zou ik zelf dus ook niet aan mee gaan doen. En zeker niet als ik zulke 'dwingende' mailtjes kreeg... Vreselijk.
quote:
Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer.
Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.
.
pi_83467199
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.

Ik ben zelf naar docenten toe heel open over mijn mentorleerlingen (tot de grens die leerling/ouders aangeven) zodat er geen rare verhalen rond gaan of eigen conclusies worden getrokken. Stel het ook op prijs als docenten mij over mijn mentorleerlingen inlichten als er iets schort, niet goed gaat, of juist heel goed gaat.

Maar ik merk dat die openheid bij lang niet al mijn collega's een gewoonte is, waardoor ik bijvoorbeeld nu in de laatste week van het jaar pas over een leerling uit één van mijn klassen hoor dat er thuis zoveel speelt dat ze nu onder begeleiding van jeugdzorg staat. Kijk, ik hoef niet persé te weten wát er dan precies speelt, maar doe even een berichtje dat de thuissituatie lastig is en dat dit het gedrag en de prestaties van die leerling kan beďnvloeden, o.i.d.
pi_83467720
Even een reactie op de voorbeeldmail uit de vorige thread:

Sommige ouders kunnen echt asociaal zijn door zulke mails te versturen. Ik snap dat ze graag hun zoons cijfer willen ophogen aan het eind van het jaar, maar om nou een hele plan van aanpak op te dringen via de mail vind ik toch veels te gortig! Op zo'n mail zou ik geeneens serieus ingaan Het lijkt me duidelijk dat er hier 1 de docent is, die bepaalt op welke manier de leerlingen punten kunnen verdienen..


Ondertussen kijk ik nog steeds uit naar volgend stageperiode, heb er onmundig veel zin in. Het meest heerende gevoel is dat ik als een tweede versie van mijzelf mijn intrede zal maken, om nog beter en nog meer te scoren als docent!
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:45:34 #4
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83467861
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:34 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.
Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.
quote:
Ik ben zelf naar docenten toe heel open over mijn mentorleerlingen (tot de grens die leerling/ouders aangeven) zodat er geen rare verhalen rond gaan of eigen conclusies worden getrokken. Stel het ook op prijs als docenten mij over mijn mentorleerlingen inlichten als er iets schort, niet goed gaat, of juist heel goed gaat.
Dat deed ik ook altijd.
.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:47:05 #5
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83467939
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 21:45 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]



Bij ons sturen de vaders van Frits en Fleur en Frederik en Jan en Florine en Max en Florentine en Fleurine en Jan-Diederik gewoon een massamail á la:
[..]
Die mail . Té erg.

Ik heb echt medelijden met jullie, want ik zou daar écht geen zin meer in hebben en ik zou het ook niet meer doen. Er zijn genoeg momenten in een schooljaar waarop je met je neus op de feiten gedrukt wordt, dan moet je daar op dat moment iets mee doen en niet aan het einde van het jaar hopen dat de docenten je gunstig gezind zijn.

En slaan ze echt dat toontje aan? Zo van: "Wij hebben overlegd dat onze zoon z'n cijfer het liefst dmv een werkstuk doet en vertelt u nu maar waar het over moet gaan" zonder dat je überhaupt akkoord bent gegaan? .
Niet meer actief op Fok!
pi_83467952
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.

Ik hoop dat ik daar volgend jaar iets meer rust voor heb, doordat de lessen wat langer zijn (60 minuten). En anders zorg ik wel dat ik er rust voor maak. Nieuw aandachtspunt voor volgend jaar in het algemeen: rust.

Wat klink ik zeikerig he ik zet graag aan het eind v/h jaar de boel op een rijtje, anders voelt het zo onafgerond en we-stomen-gewoon-door.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 22:49:23 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83468109
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 22:43 schreef Gamefan24 het volgende:
Ondertussen kijk ik nog steeds uit naar volgend stageperiode, heb er onmundig veel zin in. Het meest heerende gevoel is dat ik als een tweede versie van mijzelf mijn intrede zal maken, om nog beter en nog meer te scoren als docent!
Om diezelfde reden heb ik zo'n zin om aan het werk te gaan als docent . Omdat ik er nu zó anders zal staan dan in september vorig jaar toen ik nog geen orde kon houden en toen ik nog bang was voor boze leerlingen als ik lage cijfers teruggaf.
Niet meer actief op Fok!
pi_83468507
Wat voor soort docenten lopen hier allemaal, basisschool en middelbaar?

Ik studeer informatica en heb een minor gedaan en voor de klas gestaan van een middelbare school. Vond het contact met de leerlingen heel leuk,maar voor de klas staan is op dit moment niks voor mij heb ik gemerkt. Wie weet later ooit nog. Ik heb enkele lessen gedraaid als docent, ben geen natuurtalent maar was wel een super ervaring.

Wel vind ik de ervaringen op mijn hogeschool dusdanig goed, dat ik overweeg om minimaal een master niveau te halen en te gaan voor het docentschap aan een HBO Instelling. Eerst een aantal jaren bedrijfsleven en later dan het onderwijs in.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 23:15:17 #9
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_83469584
Die mail

Vorige week mijn nieuwe mentor-kids ontmoet Ik was zenuwachtig als wat maar heb een aardig begin gemaakt. Inmiddels zelfs al een oudergesprek gehad.
Vandaag de dossiergegevens ingevuld en ik heb 2 PDD-NOS'ers & een Asperger met ADHD kenmerken . Ook al een sociogram gemaakt van wie-wie kent ... kortom, heb er zin in

Nog 1,5 week te gaan. Deze week het begeleiden van projectweek/Maatschap.Stages en volgende week rapportvergaderingen/diploma-uitreiking .... kan de vakantie al ruiken
Wat je vindt, ...
  dinsdag 29 juni 2010 @ 23:26:21 #10
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83470222
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 18:01 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.

Moet je een leerling straffen voor anderhalve periode weinig inzet, of belonen voor twee-en-een-halve periode heel veel inzet? Overziet een puber de gevolgen van zo'n slechte start? In de brugklas en klas 2 werkte het nog op deze manier, kon hij het nog prima redden met weinig doen. Wanneer gun je iemand het voordeel van de twijfel danwel een tweede kans, en wanneer niet?

Vier onvoldoendepunten met volop compensatie, ik vind dat echt een prototype twijfelgeval. Kijk, ik heb ook leerlingen met vijf of zes of zelfs twaalf of dertien onvoldoendepunten, daar is 't klip en klaar.
als je het zo omschrijft snap ik het beter. had ook niet begrepen dat het om drie keer een 5,4 ging...
Kwak
pi_83478683
Die mails ken ik ook. Heb er dit jaar eentje gezien van een ouder van een mentorleerling die zoiets had gestuurd naar de wiskundedocente. Ik heb zelf besloten zulke mails niet (meer) te beantwoorden. Als een ouder dit vaker doet of naar meerdere docenten tegelijk dan hoort een coordinator of teamleider te reageren, vind ik. Die van mij doet dat wel en die heeft daar een standaardmail voor.

Het hele idee dat je vanwege eentiende punt bij een vak zou blijven zitten, is natuurlijk onzin.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_83478933
Ik heb weleens een moeder van een brugklasser aan de lijn gehad of zoonlief een toets mocht herkansen, want hij had niet goed kunnen leren omdat hij de dag ervoor jarig was. Dat ging over een repetitie die minstens een week van tevoren opgegeven was.

Je zou het nog kunnen gooien op onervarenheid van de ouders met hoe het op middelbare scholen werkt, ware het niet dat deze jongen een oudere broer had op school.

Vrijdag is de afscheidsbijeenkomst van collega's vervroegd zodat we om 16:00 met z'n allen voetbal kunnen kijken. Misschien idioot dat voor zoiets als voetbal officiele dingen worden verplaatst, maar mij hoor je niet klagen .
pi_83478949
Waar ik ook zwaar op tegen ben, is het overgaan met taken. Wat een vette onzin is dat. Ik ben dus vrij hard in vergaderingen, ook voor mijn eigen mentorleerlingen. Hoe lief ik ze ook vind. Zitten blijven is helemaal niet zo erg, soms precies goed. Het kan dienen als wake-up call. Het kan een kind een betere basis geven voor de andere jaren. Het kan een kind even rust geven . Lange termijn in ogen houden is beter dan een kind op korte termijn het voordeel geven.

Ik ben zelf in de derde klas blijven zitten op de middelbare school en ze hadden me toen ook kunnen laten overgaan als de leraren me hadden willen helpen. Ik kwam toen een compensatiepunt tekort. Op mijn school ben je dan een bespreekgeval. Dat deden ze niet, omdat ik het hele jaar niks had uitgevoerd. Terecht dus. Voor mij is het heel goed geweest. Ik vertel dat ook altijd aan leerlingen en ouders. Als een kind gedemotiveerd wordt omdat ie een jaar moet over doen, heeft ie wat mij betreft sowieso een probleem met motivatie. Ik heb daar geen medelijden mee. Zo'n jaar overdoen is de ideale mogelijkheid om jezelf en je omgeving te laten zien dat je het kan. Het leert je omgaan met tegenslag.

Ik maak alleen uitzondering voor leerlingen met zware problemen die wel capaciteit hebben maar door omstandigheden het niet hebben kunnen laten zien.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 30 juni 2010 @ 20:13:46 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83504915
Even een vraagje:

Wat doen jullie in de laatste les met jullie leerlingen? Ik moet vrijdag nog twee lessen geven, maar dat zullen geen inhoudelijke lessen meer zijn (cijfers zijn al ingevoerd etc, dus het schooljaar is in principe afgerond). Nu zit ik te dubben wat ik zal gaan doen! Ideeën?
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 30 juni 2010 @ 20:30:26 #15
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83505807
Uh... ik laat sowieso altijd een evaluatieformulier over mijn lessen invullen. Daarnaast denk ik dat ik gewoon wat met ze ga kletsen, beetje terugkijken op het afgelopen jaar. Als het echt snoei-heet weer wordt, dan ga ik lekker met ze op het sportveldje liggen.
.
pi_83520572
Ik heb soms ook gewoon zo'n kletsuur, en soms doe ik (met name in jongere klassen) een woordenboekspel (ook nog eens heel verantwoord als je Nederlands geeft). Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook misschien, maar mijn klassen vinden het echt altijd leuk en ze vragen vaak of we het nog een keer spelen. Ik heb het zelf gejat uit 'Ik hou van Holland', maar volgens mij komt het eigenlijk ergens anders vandaan. Ik noem het altijd 'liegen', want dat vinden ze wel spannend

Het idee: je maakt groepjes van 4 (of 5, 6..) en je geeft de groepjes een paar woordenboeken. Ieder groepje zoekt dan een aantal woorden op waarvan het denkt dat andere leerlingen dat niet kennen. Ze noteren vervolgens de juiste betekenis van dat woord én verzinnen er 2 (of 3) betekenissen bij. Dan hebben ze dus een moeilijk woord + 3 (of 4) betekenissen.
Vervolgens laat je degene met het beste pokerface naar voren komen en die zet het woord op het boord en vertelt met een (hopelijk) stalen gezicht welke vier betekenissen er zijn. De overige groepen moeten dan kiezen welke betekenis de juiste is.
Als je er een puntentelling aan wil hangen: 1 punt wanneer een groep de correcte betekenis kiest, 1 punt voor de verzinnende groep als een groepje een betekenis kiest die zelfverzonnen is.

Ik weet alleen niet of dit ook kan met slechthorende leerlingen, maar ik denk het wel toch?

Nogmaals: het klinkt misschien lame, maar het is bij mij altijd een groot succes (zelfs havo 4 loopt er nog warm voor hier ) en het zorgt voor de nodige hilariteit. Bovendien kun je als docent nog even je ego opkrikken, als die kinderen merken dat jij woorden kent die zij dus onbegrijpelijk vinden .
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:05:00 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83520589
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 20:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uh... ik laat sowieso altijd een evaluatieformulier over mijn lessen invullen. Daarnaast denk ik dat ik gewoon wat met ze ga kletsen, beetje terugkijken op het afgelopen jaar. Als het echt snoei-heet weer wordt, dan ga ik lekker met ze op het sportveldje liggen.
Evaluatieformulier heb ik al gedaan (Roos van Leary), maar ik kan daar nog wel wat dieper op ingaan. Verder moeten ze hun boekverslagen nog in orde maken, dus dat laat ik ze doen en voor de rest niets. Of naar buiten idd met die hitte. 35 graden, pfft.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:10:17 #18
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83520647
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:03 schreef Jentin het volgende:
Ik heb soms ook gewoon zo'n kletsuur, en soms doe ik (met name in jongere klassen) een woordenboekspel (ook nog eens heel verantwoord als je Nederlands geeft). Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook misschien, maar mijn klassen vinden het echt altijd leuk en ze vragen vaak of we het nog een keer spelen. Ik heb het zelf gejat uit 'Ik hou van Holland', maar volgens mij komt het eigenlijk ergens anders vandaan. Ik noem het altijd 'liegen', want dat vinden ze wel spannend

Het idee: je maakt groepjes van 4 (of 5, 6..) en je geeft de groepjes een paar woordenboeken. Ieder groepje zoekt dan een aantal woorden op waarvan het denkt dat andere leerlingen dat niet kennen. Ze noteren vervolgens de juiste betekenis van dat woord én verzinnen er 2 (of 3) betekenissen bij. Dan hebben ze dus een moeilijk woord + 3 (of 4) betekenissen.
Vervolgens laat je degene met het beste pokerface naar voren komen en die zet het woord op het boord en vertelt met een (hopelijk) stalen gezicht welke vier betekenissen er zijn. De overige groepen moeten dan kiezen welke betekenis de juiste is.
Als je er een puntentelling aan wil hangen: 1 punt wanneer een groep de correcte betekenis kiest, 1 punt voor de verzinnende groep als een groepje een betekenis kiest die zelfverzonnen is.

Ik weet alleen niet of dit ook kan met slechthorende leerlingen, maar ik denk het wel toch?

Nogmaals: het klinkt misschien lame, maar het is bij mij altijd een groot succes (zelfs havo 4 loopt er nog warm voor hier ) en het zorgt voor de nodige hilariteit. Bovendien kun je als docent nog even je ego opkrikken, als die kinderen merken dat jij woorden kent die zij dus onbegrijpelijk vinden .
Bedankt voor de tip! Klinkt wel leuk idd, alleen weet ik niet hoe creatief mijn leerlingen zijn in het bedenken van alternatieve betekenissen, aangezien ze dus doof / slechthorend zijn en niet zo creatief met taal. Ik zal eens met mijn coach overleggen wat zij ervan denkt.

Dan zou ik het in groepjes van 3 x 3 doen (of 4 x 2 als iemand afwezig is), want die klas telt 9 leerlingen.

Ik zal het eens testen in Havo 2 straks .

Edit: hoe beslis je trouwens welk groepje het eerst antwoord mag geven? En je kunt met ieder woord maar één groepje laten raden, want met iedere foute keuze neemt de kans dat het volgende groepje het goed heeft toe en dat groepje krijgt dan gemakkelijker punten en daar gaan ze ongetwijfeld (en terecht!) over protesteren .
Niet meer actief op Fok!
pi_83520754
Als ze niet zo creatief zijn, geef ik ze altijd de tip gewoon een betekenis uit het woordenboek te pikken van een ander interessant woord. Dat klinkt ook nog eens extra geloofwaardig soms

Wat dat raden betreft: alle groepjes mogen een antwoord kiezen (de betekenissen moeten als een soort multiple choice worden genoemd). Pas als alle groepen hebben gekozen, wordt het goede antwoord gegeven. Ze mogen natuurlijk best allemaal voor B kiezen ofzo.

Dus voorbeeld: je hebt 4 groepen. Groep 1 is aan de beurt, zet een woord op het bord en vertelt 3 of 4 betekenissen. Vervolgens vraag jij aan de andere groepjes wat zij denken dat de juiste betekenis is. Dat noteer je even op een kladje of op het bord.
Pas als alle groepjes gekozen hebben, maakt groep 1 de juiste betekenis bekend. Dus de kans op een goed antwoord wordt gaandeweg niet groter of kleiner, want men weet na één gegeven antwoord nog niet of dat het juiste is.
Soms is het juist grappig als de andere groepjes massaal hetzelfde antwoord kiezen (B ofzo) en de spelende groep dan glunderend bekend mag maken dat ze 'allemaal lekker verkeerd zijn, want het is A '
Ik laat ook nooit steeds hetzelfde groepje als eerste kiezen, zodat steeds een ander groepje iets langer de tijd heeft om het eens te worden. Ik heb nog nooit protesten gehad, trouwens, het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier nu over nadenk .
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:17:49 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83521608
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:22 schreef Jentin het volgende:
Als ze niet zo creatief zijn, geef ik ze altijd de tip gewoon een betekenis uit het woordenboek te pikken van een ander interessant woord. Dat klinkt ook nog eens extra geloofwaardig soms

Wat dat raden betreft: alle groepjes mogen een antwoord kiezen (de betekenissen moeten als een soort multiple choice worden genoemd). Pas als alle groepen hebben gekozen, wordt het goede antwoord gegeven. Ze mogen natuurlijk best allemaal voor B kiezen ofzo.

Dus voorbeeld: je hebt 4 groepen. Groep 1 is aan de beurt, zet een woord op het bord en vertelt 3 of 4 betekenissen. Vervolgens vraag jij aan de andere groepjes wat zij denken dat de juiste betekenis is. Dat noteer je even op een kladje of op het bord.
Pas als alle groepjes gekozen hebben, maakt groep 1 de juiste betekenis bekend. Dus de kans op een goed antwoord wordt gaandeweg niet groter of kleiner, want men weet na één gegeven antwoord nog niet of dat het juiste is.
Soms is het juist grappig als de andere groepjes massaal hetzelfde antwoord kiezen (B ofzo) en de spelende groep dan glunderend bekend mag maken dat ze 'allemaal lekker verkeerd zijn, want het is A '
Klinkt erg leuk! . Ik heb nog miniwhiteboards liggen. Daar kunnen ze dan hun antwoord op schrijven. Die tip van betekenissen van andere woorden gebruiken is wel een goede! .
quote:
Ik laat ook nooit steeds hetzelfde groepje als eerste kiezen, zodat steeds een ander groepje iets langer de tijd heeft om het eens te worden. Ik heb nog nooit protesten gehad, trouwens, het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier nu over nadenk .
Dat is toch niet meer aan de orde als ze hun antwoord allemaal op hetzelfde moment geven? .

Ik ben een keer de mist ingegaan met een quiz en sindsdien let ik heel goed op bij het ontwerpen ervan. Ik had toen twee groepjes die elk een vraag in dezelfde categorie mochten beantwoorden (bijv. aangeven wat het WG is in de onderstreepte zin). Als groepje 1 het goed had, kreeg die 4 punten en als groepje 1 het fout had, mocht groepje 2 het proberen voor 2 punten. Dat kwam me op protest te staan, want groepje 2 was in het voordeel, omdat ze de vraag en het antwoord van groepje 1 hadden gezien en dus zelf beter wisten wat ongeveer het antwoord moest zijn. En anderzijds protesteerde groepje 2 steeds dat zij de antwoorden van groepje 1 ook hadden geweten en dat de vragen niet allemaal even moeilijk waren.

Dus. Sindsdien doe ik het dus met whiteboards, zodat iedereen het antwoord kan geven . En dat is dan weer niet zo goed te doen in een klas van 30 leerlingen . Ik zet gewoon 4 teams van 2 leerlingen op een rijtje en dan heb je een prachtige quiz-setting . Vinden ze ook erg leuk om te doen!
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:32:14 #21
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83521933
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.


leuk spel! ik ken het als een quiz op de engelse tv, en ga er misschien wel iets mee doen in mijn onderbouw klassen volgend jaar.
Kwak
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:40:30 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83522147
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.


leuk spel! ik ken het als een quiz op de engelse tv, en ga er misschien wel iets mee doen in mijn onderbouw klassen volgend jaar.
Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).

Ik betwijfel alleen of het nog wel leuk is als het een raadspelletje is, want dat zal het zijn in mijn groep. Horende leerlingen zullen nog gebruik maken van strategieën om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen (opdelen, herkennen ze er een ander woord in etc?) en dat zullen deze leerlingen niet doen.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:53:31 #23
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83522490
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:40 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).

Ik betwijfel alleen of het nog wel leuk is als het een raadspelletje is, want dat zal het zijn in mijn groep. Horende leerlingen zullen nog gebruik maken van strategieën om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen (opdelen, herkennen ze er een ander woord in etc?) en dat zullen deze leerlingen niet doen.
jij reageerde toch op de procedure zoals beschreven door ehh... even naam vergeten...?

die laat het de groepjes vertellen aan de klas en maakt zelf aantekeningen op een blaadje.

dat is wat ik uitlegde. dat is dus niet tegelijk. jij zei dat je het misshcien wel tegelijk wilde doen...
Kwak
  donderdag 1 juli 2010 @ 17:16:19 #24
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83539019
Sjonge, wat een dag!

Vandaag gewoon 1,5 uur met een leerling zitten discussiëren die vond dat een bepaald cijfer niet rechtsgeldig was. Hij kreeg zijn cijfer (een 3), liep boos weg en toen kwam m'n coach vertellen dat de leerling boos was omdat hij één cijfer meer had gekregen dan een andere leerling. Dat was volstrekt gerechtvaardigd, omdat de leerling in kwestie een apart programma volgde. En hij wist ook van tevoren dat hij een cijfer zou krijgen voor die opdracht, dus de enige reden waarom hij nu klaagde, was dat het een dikke onvoldoende was en hij nu mogelijk zou blijven zitten. Officieel moeten we ons houden aan het PTA, dus in dat opzicht stond de leerling in z'n recht, maar ik vond het ook terecht om hem een extra cijfer te geven, omdat hij dus een aangepast programma volgde. Dus ik riep hem en zei: "ik heb een compromis voor je: je mag de opdracht herkansen en morgen je herkansing inleveren." Nee, dat wilde hij niet, want dat cijfer was niet rechtsgeldig. Er waren nog twee docenten in de ruimte die ook op hem gingen inpraten (en die duidelijk ook echt heel boos werden), maar het hielp niets. Uiteindelijk heeft hij zijn gelijk gekregen van de coördinator, omdat er geen schriftelijke afspraken waren gemaakt dat hij een extra cijfer mocht halen. Erg jammer vond iedereen, want die leerling is een verschrikkelijk luie donder en hij zoekt constant naar manieren om ergens een slaatje uit te slaan. Hij heeft nu in ieder geval al z'n krediet verspeeld bij de docenten, dus ze zorgen ervoor dat alles volgend jaar vastligt, zodat 'ie zich nergens meer onderuit kan lullen. Maar pff, wat kost dat veel energie! Zo'n compromisloze houding gaat hem nog wel problemen opleveren als hij eenmaal van school af is... En toen hij hoorde dat de 3 wegging, kwam hij ons met een triomfantelijke houding bedanken voor onze medewerking .

Maar goed: alle cijfers zijn ingevoerd. Morgen stelt niks meer voor en volgende week hoef ik alleen naar de personeelsdag, dus ik heb in principe vakantie! Van school dan .
Niet meer actief op Fok!
pi_83559503
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.
Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?

Vervelend trouwens, een leerling die zich zo opstelt. Wij hadden afgelopen jaar een jongen in 4h die helemaal niets uitvoerde en het pas de laatste weken ineens benauwd kreeg omdat hij misschien bleef zitten. Voor en na de rapportvergadering hebben hij en zijn moeder minstens vijf keer gebeld, en zelfs tíjdens de vergadering kwamen de dames van het secretariaat melden dat Bas aan de lijn hing.. vanuit Spanje . Hij heeft het gered overigens, de mazzelpik.
pi_83560103
Ik overweeg in september de minor educatie te gaan volgen aan de Wageningen universiteit. Studeer ontwikkelingsstudies dus verwacht dat ik mijn stage voor maatschappijleer zou doen. Heb al vrij veel ervaring in bijles en heb in Zimbabwe een jaar voor een klasje gestaan. Heb al wat topics doorgelezen, er zijn vrij veel mensen die het gedaan hebben zie ik?
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:44:24 #27
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83562616
er is alleen niet zo heel veel werk in maatschappijleer... maar als je geluk hebt kun je vast wel een leuke baan vinden.
Kwak
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:50:10 #28
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83562799
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 08:31 schreef Jentin het volgende:

[..]

Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?
Nee, want ze kennen het onderliggende woord vaak ook niet. Als ze het woord 'functie' kennen, dan zien ze bijvoorbeeld het verband met 'functioneel' niet. Ze zijn heel slecht in verbanden leggen en theoretische kennis toepassen. Zinsontleding is op die manier ook moeilijk, omdat ze de woorden geďsoleerd bekijken en niet kijken naar de functie van het woord in de zin.

Ivm de strengere exameneisen willen ze hier meer aandacht besteden aan Nederlands en Engels en mogelijk ga ik buiten de reguliere lessen om bijles geven aan Havo-leerlingen. Maar ik weet niet zo goed of ik wel wil: ik ben bang dat als ik me vastleg voor bijlesuren dat ik dan straks een echte lesgeefbaan tegenkom bij een particuliere instelling en dat zou mijn voorkeur hebben. Maar stel je voor dat het voor volgend schooljaar niet lukt om iets te vinden en ik wijs het aanbod van m'n huidige school af, dan heb ik niks .
Niet meer actief op Fok!
pi_83585802
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Nee, want ze kennen het onderliggende woord vaak ook niet. Als ze het woord 'functie' kennen, dan zien ze bijvoorbeeld het verband met 'functioneel' niet. Ze zijn heel slecht in verbanden leggen en theoretische kennis toepassen. Zinsontleding is op die manier ook moeilijk, omdat ze de woorden geďsoleerd bekijken en niet kijken naar de functie van het woord in de zin.
Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)
Ik heb aan dit soort dingen dus nooit gedacht.
quote:
Ivm de strengere exameneisen willen ze hier meer aandacht besteden aan Nederlands en Engels en mogelijk ga ik buiten de reguliere lessen om bijles geven aan Havo-leerlingen. Maar ik weet niet zo goed of ik wel wil: ik ben bang dat als ik me vastleg voor bijlesuren dat ik dan straks een echte lesgeefbaan tegenkom bij een particuliere instelling en dat zou mijn voorkeur hebben. Maar stel je voor dat het voor volgend schooljaar niet lukt om iets te vinden en ik wijs het aanbod van m'n huidige school af, dan heb ik niks .
Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?
  vrijdag 2 juli 2010 @ 20:33:30 #30
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83586400
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 20:16 schreef Jentin het volgende:

[..]

Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)
Ik heb aan dit soort dingen dus nooit gedacht.
Gebruikten die leerlingen ook gebarentaal of niet? Want het verschil tussen wel of niet op een analytische wijze naar gesproken en geschreven taal kunnen kijken wordt volgens mij eerder veroorzaakt door het al dan niet hebben van gebarentaal als moedertaal dan door de mate van gehoorverlies. Ik heb zelf op een school voor slechthorenden gezeten (zonder gebaren) en daar was het taalniveau láng niet zo dramatisch als op mijn huidige stageschool (mét gebaren). Dus wat ik vertelde hoeft helemaal geen betrekking te hebben op jouw leerlingen .
quote:
Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?
Ik weet eigenlijk nog helemaal niets. Misschien word ik ook wel betrokken bij het maken van een plan (liefst wel, want ik moet wel achter het plan staan als ik het moet uitvoeren) en dan levert het ws alweer meer uren op.

Ik vind het van de zotte, eigenlijk: dat eerst ouders aan de bel moeten trekken voor de school eens stappen onderneemt, terwijl de nieuwe exameneisen al een jaar bekend zijn. En ook dan: moet je als school niet altijd het beste uit je leerlingen willen halen? "Jeuh, ze zijn iig geslaagd, zoek het verder maar uit!" ipv ze dusdanig te begeleiden dat ze gewoon echt góede cijfers halen voor Nederlands ipv die eeuwige vijven of hooguit zessen die het maximale lijken te zijn wat dove leerlingen kunnen bereiken. Maar goed, ik weet dat er al heel lang pogingen worden ondernomen om het niveau van dove leerlingen op te krikken en tot nu toe zijn die pogingen niet heel succesvol geweest. Het probleem zal wel afnemen, omdat steeds meer dove leerlingen een cochleair implantaat krijgen, waardoor ze ontvankelijker zijn voor gesproken taal en je ziet het verschil in taalniveau duidelijk terug in de klas. Een mooie ontwikkeling, maar dat doet niets af aan het feit dat het talenonderwijs aan doven op een bepaald punt is blijven steken. Er is gewoon nog te weinig bekend over tweetaligheid bij dove kinderen en zolang die hiaten in onze kennis blijven, weet ik eerlijk gezegd ook niet hoeveel een extra programma gaat helpen, zeker bij oudere leerlingen.
Niet meer actief op Fok!
pi_83767521
Zo, dat waren de vergaderingen. Dilemmaleerling die ik hier had besproken heeft op eigen kracht in de herkansing één 5 in een 6 veranderd en is dus over .

Verder twee bespreekgevallen uit mijn groep, allebei ernstige problemen thuis, tóch over met het voordeel van de twijfel. De rest v/d doublanten die teveel tekort kwamen zonder duidelijk aanwijsbare reden blijven zitten. Ik ben tevreden .

Nouja, niet met het feit dat één van onze afdelingsleiders gewoon géén vergadering kan leiden hij heeft bij twee Gym2 klassen er een úúr over gedaan. 20 leerlingen! Een úúr! Die vergaderingen liepen dus in totaal een uur uit, waardoor er collega's vertrokken want die hadden een afspraak elders. Ja, wat wil je, als je om 14:00 op school bent want jouw klas G2D zou beginnen en ze zijn nog niet eens klaar met G2B... Dear oh dear.
pi_83769210
Goed artikel trouwens. Ik ben benieuwd wat 't gaat worden met onze salarissen, en de CAO-onderhandelingen zijn ook al vastgelopen.
pi_83770578
Ik verwacht acties in het najaar. Op Prima-online veel pissige reacties en op Leraren In Actie wordt ook al gebrainstormd.

Goed artikel trouwens inderdaad, had het nog niet gezien, dank voor de link! De kop had voor mij mogen zijn "de leerling is weer de pineut" ipv "de leraar is de pineut". Want de leraar kan ervoor kiezen wat anders te gaan doen als het 'm allemaal niet bevalt, de leerling in leerplichtige leeftijd kan niet zeggen: "klassen van 32, al vier maanden geen leraar natuurkunde, hier pas ik voor". Die MOET naar school. Een leraar heeft zelf voor het vak gekozen.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 19:10:44 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83860166
Vandaag na de personeelsdag afscheid genomen van school. Kreeg een lief praatje van m'n coach, een lijstje met daarin een verhaaltje rond het motto "alles is moeilijk tot het makkelijk wordt" en een boekenbonnentotaal van 50 euro! (ik schrok me te pletter ).

Personeelsdag was érg leuk! Je leert je collega's zo echt van een andere kant kennen! .
Niet meer actief op Fok!
pi_83956559
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 09:03 schreef Casparovvv het volgende:
Ik overweeg in september de minor educatie te gaan volgen aan de Wageningen universiteit. Studeer ontwikkelingsstudies dus verwacht dat ik mijn stage voor maatschappijleer zou doen. Heb al vrij veel ervaring in bijles en heb in Zimbabwe een jaar voor een klasje gestaan. Heb al wat topics doorgelezen, er zijn vrij veel mensen die het gedaan hebben zie ik?
In navolging van dit bericht: Heb inmiddels een stageplek in Wageningen voor het vak aardrijkskunde. Heb er zin in
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  maandag 12 juli 2010 @ 15:15:20 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83959298
Ah, da's leuk
.
pi_83962402
Leuk, Casparovvv!
pi_84084847
Jup. Eind augustus ook een dag voor aanstaande/beginnende docenten om de school te leren kennen. Lijkt me leuk.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:46:50 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84086038
Ja, begeleiding in het begin vind ik wel essentieel voor beginnende docenten. Er zijn dan toch nog een hele hoop zaken waar je tegenaan loopt, zowel in de klas als daarbuiten.
.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 00:59:04 #40
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84118088
Zo. Boekenlijst voor het propedeusejaar binnen. Het is, om met Maarten Ducrot te spreken, alsof je een emmer leeggooit.

Een boek met de titel "Reflecteren: de basis" doet mij eigenlijk al rillen, maar goed.
pi_84128179
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 00:59 schreef Droogstoppel het volgende:
Zo. Boekenlijst voor het propedeusejaar binnen. Het is, om met Maarten Ducrot te spreken, alsof je een emmer leeggooit.

Een boek met de titel "Reflecteren: de basis" doet mij eigenlijk al rillen, maar goed.
Reflecteren kun je leren .
Wen er maar vast aan.
pi_84128223
Als het goed is krijg ik vandaag de eerste twee studieboeken die ik heb besteld ook binnen. Spannend. .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_84128450
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:35 schreef DevilsAndDust het volgende:
Als het goed is krijg ik vandaag de eerste twee studieboeken die ik heb besteld ook binnen. Spannend. .
Ooh, echt leuk joh ! Fijn ook dat je met een stage kunt beginnen, ik vond het zo heerlijk dat ik niet meteen echt aan een baan hoefde, maar gewoon lekker kon meekijken, zelf iets proberen, hard vallen en weer opkrabbelen zonder dat er consequenties aan zaten i.v.m. contract enzo.
pi_84128637
En prompt ging daar de bel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_84322577
Ik studeer op dit moment Scheikunde Technlogie aan de universiteit en ben erg aan het twijfelen wat ik wil gaan doen. Naar aanleiding van een bijbaantje als gastdocent lijkt het leraarschap me heel erg leuk, maar welk traject raden jullie mij aan?
Master leraarschap om zo bevoegdheid te halen, of Master Scheikundige Technologie en daarna bevoegdheid halen zodat ik wat meer vakkennis heb?

Ook lijkt de 2e optie mij handig als het docentschap mij toch niet bevalt...
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_84348188
Ik zou ook voor de tweede optie gaan. . Hoe meer vakkennis hoe beter, is mijn mening.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_84348213
Ik heb ooit de eerste optie gedaan, omdat ik het niet zag zitten om de studie af te maken... En met vlagen heb ik daar nog wel spijt van, ook al weet ik dat ik het onderzoeksgedeelte waarschijnlijk in de dubbele tijd gedaan zou hebben omdat het mij echt niet trekt..
pi_84358022
Even een technisch vraagje, ik zit nu in LB2 maar vanaf 1 augustus krijg ik een LC-functie.
Ga ik dan naar LC1, LC2 of LC3?

Ik dacht dat LC3 logisch is, want per jaar ga je gewoon een schaal omhoog, dacht ik, maar heb er niets over gehoord, dus wat denken jullie?
pi_84358516
Inderdaad, LC 3. Je krijgt er ieder jaar een periodiek bij, zoals dat heet. Maar ik zou anders even bellen met personeelszaken als je het zeker wilt weten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_84358789
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:33 schreef mane het volgende:
Inderdaad, LC 3. Je krijgt er ieder jaar een periodiek bij, zoals dat heet. Maar ik zou anders even bellen met personeelszaken als je het zeker wilt weten.
Thx ik wacht m'n loonstrook augustus wel af, tot die tijd zijn ze toch niet bereikbaar.
  zondag 25 juli 2010 @ 15:14:30 #51
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84468767
Ik heb m'n eerste vakantieweek er ondertussen al weer op zitten, maar heb wel nog een beetje last van "jetlag". De overgang van als een sneltrein vooruit denderen naar helemaal niks doen hakt er bij mij altijd wel een beetje in. Maar ook deze zomervakantie heb ik besloten om helemaal niks voor school te gaan doen. :)
.
pi_84506162
quote:
Op zondag 25 juli 2010 15:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb m'n eerste vakantieweek er ondertussen al weer op zitten, maar heb wel nog een beetje last van "jetlag". De overgang van als een sneltrein vooruit denderen naar helemaal niks doen hakt er bij mij altijd wel een beetje in. Maar ook deze zomervakantie heb ik besloten om helemaal niks voor school te gaan doen. :)
Goed plan! Ik ben wel zo af en toe nog wat dingetjes aan het doen, maar dat is ook meer om m'n hoofd een beetje bij m'n aanstaande bruiloft weg te sturen. Planners, wat toetsen, dat werk. Wil nog een filmproject maken. Maar niet teveel en na vrijdag (bruiloft) écht vakantie.
  maandag 26 juli 2010 @ 22:09:55 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84524224
Dan wens ik je alvast een hele mooie dag toe vrijdag! ^O^
.
pi_84541961
Mooie dag toegewenst Razztwizzle ^O^

Over 2 weken ga ik weer langzaam opstarten, we beginnen de 23ste weer en ik ga wat nieuwe modules en klassen lesgeven, dus ik wil me toch goed voorbereiden en langzaam ook wat studiewijzers in elkaae flantsen...maar dat is van latere zorg; eerst no school :)
  maandag 2 augustus 2010 @ 13:04:18 #55
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84769096
Ik heb ook al erg veel zin in de eerste stage... in november pas! Beetje achterin zitten en toekijken, maar toch...
  maandag 2 augustus 2010 @ 14:49:54 #56
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84773207
Mooie dag gehad, Razztwizzle?

quote:
Op maandag 2 augustus 2010 13:04 schreef Droogstoppel het volgende:
Ik heb ook al erg veel zin in de eerste stage... in november pas! Beetje achterin zitten en toekijken, maar toch...
Het is leerzaam in de zin dat je verschillende soorten docenten in actie kunt zien, tenminste als je bij verschillende docenten achter in de klas gaat zitten. Dan zie je de strenge docent, de gestresste docent, de rustige docent, de ik-heb-het-niet-helemaal-onder-controle-docent, de vrolijke docent, enfin - allerlei docenttypes. Ook zie je dan meteen wat dat voor effect kan hebben op de sfeer en leerlingen in de klas.

Minder leuk vond ik de bezoekjes bij de "ik-heb-het-niet-helemaal-onder-controle"-docent. Daar had ik het idee dat ik naar een stuk aangeschoten wild zat te kijken, wachtend op het genadeschot.. ;)
.
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:40:53 #57
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84808364
Hm. Awkward... stiekem hoop ik dat ik mee mag lopen met een Michael Scott-achtige docent.

  dinsdag 3 augustus 2010 @ 22:40:12 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84832599
Ik moest even opzoeken wie Michael Scott was, maar je bedoelt die vent van The Office? Ik ken alleen de Engelse versie met David Brent als baas.

quote:
Michael staat erop dat al zijn personeel hem vooral als een vriend ziet. Daarna op de 2e plek mogen ze hem als baas beschouwen, en misschien als entertainer op de 3e plek. Michael heeft een verkeerde indruk van zichzelf, hierdoor ziet hij zichzelf als "de" grappenmaker van het kantoor. Echter heeft hij niet door dat zijn humor meestal faalt.Aan de andere kant, is hij erg onzeker en durft hij niet op te treden tegen zijn staff. Hij wil ze hoe dan ook te vriend houden.
Ik zou zo iemand dus nóóit, maar dan ook nóóit als collega (of als ik leerling was, als leraar) willen hebben. :{ Vreselijk om mee te werken. :r Lijkt me ook geen goed voorbeeld voor je stage, of als goed voorbeeld hoe het niet moet. :D

[ Bericht 55% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-08-2010 22:55:21 ]
.
  woensdag 4 augustus 2010 @ 14:25:17 #59
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84852402
Oh ik ook niet... inderdaad alleen als voorbeeld hoe het niet moet
  woensdag 11 augustus 2010 @ 16:16:28 #60
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85144974
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 23:15 schreef Da_Ripper het volgende:
Die mail :o :')

Vorige week mijn nieuwe mentor-kids ontmoet :D Ik was zenuwachtig als wat maar heb een aardig begin gemaakt. Inmiddels zelfs al een oudergesprek gehad.
Vandaag de dossiergegevens ingevuld en ik heb 2 PDD-NOS'ers & een Asperger met ADHD kenmerken :s) . Ook al een sociogram gemaakt van wie-wie kent ... kortom, heb er zin in :)

Nog 1,5 week te gaan. Deze week het begeleiden van projectweek/Maatschap.Stages en volgende week rapportvergaderingen/diploma-uitreiking .... kan de vakantie al ruiken w/
Wat is een sociogram nou weer?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.

Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Big mouth strikes again
pi_85148196
Hierna nog een week vakantie, maar ik heb eigenlijk al best weer zin om les te gaan geven. Is dat sneu of juist goed? Ik ben er nog niet over uit. :D .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85148488
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:

[..]

Wat is een sociogram nou weer?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.

Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
google is you friend. maar het is een schematische weergave van de sociale verhoudingen in de klas. wie kent wie, wie vindt wie aardig etc.... dat zou je toch bij basis pedagogiek of psychologie wel moeten leren, op een lerarenopleiding :?

ik geef mijn eerste lessen in de eerste week van september... vind t wel spannend. ik hou van duidelijkheid en er is nog heel veel vaag over planningen enzo.

volgende week intro van de lerarenopleiding (1e-graads postdoctoraal) dus hoop dat ik daarna iets meer duidelijkheid voor mezelf in elk geval heb...
Kwak
pi_85148493
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:

[..]

Wat is een sociogram nou weer?

Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.

Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Spannend jaar dus, veel plezier alvast ;)

Ik stel mezelf wel even voor, maar veel verder dan m'n naam gaat dat niet. Ik noem heel kort een paar regels die ik hanteer. (Een van de belangrijkste daarvan is dat ze altijd normaal met mij communiceren. Dus geen geroep, geen gegil, geen ge-tsssk, geen rollende ogen, geen wapperende handen. Het werkt voor mij overigens wel.)

Ze mogen me ook wat vragen stellen (maar nu ik er zo'n 5 jaar werk, neemt die behoefte af, want de meeste van mijn leerlingen heb ik inmiddels al wel eens in de klas gehad). Verder vind ik het leuker als ze gaandeweg dingen ontdekken doordat ze toevallig ter sprake komen o.i.d., dan om het zelf als een ingestudeerd praatje aan ze te vertellen. Ze horen al zoveel aan het begin van het jaar, en niet alle leerlingen vinden je al dusdanig interessant dat ze je levensverhaal willen horen terwijl ze daar zelf niet om vragen.
Maar goed, het is per leraar, school, klas en leerling verschillend, natuurlijk ;)
  woensdag 11 augustus 2010 @ 17:55:57 #64
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85149204
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:33 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

google is you friend. maar het is een schematische weergave van de sociale verhoudingen in de klas. wie kent wie, wie vindt wie aardig etc.... dat zou je toch bij basis pedagogiek of psychologie wel moeten leren, op een lerarenopleiding :?

ik geef mijn eerste lessen in de eerste week van september... vind t wel spannend. ik hou van duidelijkheid en er is nog heel veel vaag over planningen enzo.

volgende week intro van de lerarenopleiding (1e-graads postdoctoraal) dus hoop dat ik daarna iets meer duidelijkheid voor mezelf in elk geval heb...
Heb net zitten googlen en een paar voorbeelden gezien.
Wij hadden niet echt veel psychologie/pedagogiek. Wel onderwijskunde, maar dat ging veel te veel over onderwijsdeskundigen en hun visie op onderwijs als dat het echt om tips, kennis, te doen en vooral niet te doen en basisregels ging. Bij ons gingen ze er vanuit dat iedereen dat zo wel wist, denk ik. :X
(En geklaagd dat we hebben.. )
Net als vakdidactiek.. Waardeloos vak op onze school. Docent had het te druk met bijzaken (ander werk) en had het meer over het gebruik van nieuwe media (zijn passie) dan toepassingen in je lessen. Afijn, je begrijpt dat ik het heb moeten hebben van zelfstudie en stages (de stage uren heb ik zwaar overschreven om maar meer ervaring op te kunnen doen )..


Hoe dan ook. Sociogrammen.
Hoe doe je dat dan in je klas? Alleen bij je mentorleerlingen of gewoon bij elke klas waar je les aan geeft?
Wat doe je met de resultaten? bespreek je dat klassikaal? Of hou je het bijvoorbeeld in je achterhoofd bij het vormen van groepen?
Big mouth strikes again
  woensdag 11 augustus 2010 @ 18:30:29 #65
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85150260
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:25 schreef mane het volgende:
Hierna nog een week vakantie, maar ik heb eigenlijk al best weer zin om les te gaan geven. Is dat sneu of juist goed? Ik ben er nog niet over uit. :D .
Ik heb nog een week of.. uhm.. 3 geloof ik. Maar ik heb ook wel weer zin om te gaan beginnen.

quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:
Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Soms is het jammer dat deze geweldige topic-reeks geen inhoudsopgave heeft. Al heel veel interessante en bruikbare tips zijn de afgelopen 7 jaar langs gekomen.

Voorstellen is, zéker bij je (VMBO?-) mentorklas, uiterst belangrijk! Je hebt daar wel allerlei activiteiten voor, bijvoorbeeld deze.

Een boek dat ik zeker kan aanraden is het Handboek Voor Elke Mentor, van Ivo Mijland en Maya Bakker-de Jong. Uitstekend boek vol met nuttige tips ^O^

Wat regels betreft zal het voor mijn vak anders zijn dan bij een vak als beeldende vorming. Ik vuur in elk geval niet meteen de eerste les alle regels op ze af. (Zoveel regels heb ik nu ook weer niet) Je moet niet vergeten dat de leerlingen in die eerste week doodgegooid worden met regels, want elke docent die ze hebben zal natuurlijk zijn regels in alle glorie ten toon willen spreiden. Dus ik wijs mijn leerlingen eigenlijk pas op regels als het nodig is. Luisteren naar mij als ik aan het woord ben, elkaar niet uitlachen en laten uitpraten zijn dan wel de belangrijkste. En anders sla ik ze dood.

Misschien een tip voor jou als artistiek docente: mijn leraren beeldende vorming lieten de leerlingen de eerste les altijd de regels op de eerste pagina van hun schetsboek schrijven. "Hoe gaat de les beeldende vorming in zijn werk? 1. We komen rustig en vrolijk het lokaal binnen. 2. Wij nemen het schetsboek uit de kast. 3. Wij gaan rustig op onze plaats zitten en nemen het schetsboek voor ons. 4. Wanneer wij de aandacht willen hebben van de leraar steken we rustig onze vinger op. 5. Aan het einde van de les spoel ik het inktpotje en verfkwastje in de wasbak uit. Ik maak hier geen rotzooi..." Zo te zien weet ik de regels 20 jaar na dato nog steeds, hahaha.. Maar het werkte wel. Iedereen wist waar hij aan toe was - geen gedoe.

Oh, en streng zijn... consequent zijn is beter. Doen wat je zegt. Je kunt wel als een Madam Mikmak een potje streng gaan zijn en elke leerling die met zijn ogen knippert naar de afdelingsleider sturen, maar dan geef ik je 2 weken en dan ben je overspannen. Zeker het streng zijn niet in je karakter zit, komt het heel komisch over als je krampachtig streng probeert te zijn terwijl de leerlingen gewoon op je kop zeiken. Wees gewoon lekker jezelf, maar knal wel je grenspaaltjes in de grond tijdens die eerste lessen.


SOCIOGRAM
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 17:55 schreef heartwork het volgende:
Hoe doe je dat dan in je klas?
Je geeft elke leerling een kaartje met 4 vragen:
- Met wie kun je goed werken?
- Met wie kun je niet goed werken?
- Wie vind je aardig?
- Wie vind je niet aardig?
Ik ga niet het hele sociogram verhaal uitleggen, dat is op te zoeken.

quote:
Alleen bij je mentorleerlingen of gewoon bij elke klas waar je les aan geeft?
Ik persoonlijk zou het alleen bij mijn mentorklas gaan doen om te kijken hoe de verhoudingen binnen een groep liggen. En dan misschien ook nog alleen op het moment dat er frictie is. Ik denk dat ik het volgend schooljaar eens bij mijn groep ga proberen. Es kijken hoe het werkt en wat het me oplevert.

quote:
Wat doe je met de resultaten? bespreek je dat klassikaal?
Sowieso nooit klassikaal bespreken zoiets. "Zo Ruben, ik zie dat je Kris maar een grote eikel vindt, maar ik heb goed nieuws voor je hoor, want Kris denkt precies hetzelfde over jou. Dat schept een band". Ik zou die uitkomsten in het achterhoofd houden om te bepalen wie je bij wie in een groepje plant of wie je moet aanspreken om eventuele onrust in de groep op te lossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 11-08-2010 18:45:16 ]
.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:20:24 #66
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85157367
Bedankt voor je uitvoerige antwoord Baba-O-Riley.
Toevallig ben ik bezig met het handboek voor elke mentor
te lezen (en veel concrete aantekeningen gemaakt die ik probeer op 3 A4tjes te krijgen.. Ik vind het fijn om 'het antwoord' bij me in de buurt te hebben. ).

Zelf heb ik ook niet zo veel regels en noem ik het altijd afspraken. De ll voelen zich dan al vaak meer serieus genomen. Ik heb er denk ik 3 a 4. (wanneer ik praat -> stil, eigen plek, respectvol met elkaar en materiaal omgaan en dat ze na de les bij me kunnen komen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Ik ga niet in discussie met ze in de klas.. tegenover 28 ll wordt dat chaos en neemt het veel te veel tijd in beslag.
Big mouth strikes again
  woensdag 11 augustus 2010 @ 21:39:41 #67
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_85158276
quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een boek dat ik zeker kan aanraden is het Handboek Voor Elke Mentor, van Ivo Mijland en Maya Bakker-de Jong. Uitstekend boek vol met nuttige tips ^O^
Morgen bestellen :Y
quote:
En anders sla ik ze dood.
&
.....Dat schept een band".
:D _O-
Wat je vindt, ...
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:04:01 #68
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85162343
Ja sorry, dat is mijn humor :@ ;)


quote:
Op woensdag 11 augustus 2010 21:20 schreef heartwork het volgende:
Zelf heb ik ook niet zo veel regels en noem ik het altijd afspraken. De ll voelen zich dan al vaak meer serieus genomen. Ik heb er denk ik 3 a 4. (wanneer ik praat -> stil, eigen plek, respectvol met elkaar en materiaal omgaan en dat ze na de les bij me kunnen komen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Ik ga niet in discussie met ze in de klas.. tegenover 28 ll wordt dat chaos en neemt het veel te veel tijd in beslag.
Ja, afspraken klinkt inderdaad wat vriendelijker. Ik heb ook niet veel afspraken, anders krijg je zo'n wirwar van regeltjes. Van welke klas word je mentor?

[ Bericht 47% gewijzigd door Baba-O-Riley op 11-08-2010 23:10:50 ]
.
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:16:13 #69
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85162897
van een 2ejaars groep. dat is ook wel weer fijn,want dan kennen ze elkaar en de school al.
Big mouth strikes again
  woensdag 11 augustus 2010 @ 23:22:14 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85163118
Ja, dan is het dus zaak dat jij ze ook goed leert kennen, want jij bent dan de nieuweling binnen het 'team'. Ben jarenlang mentor van 2VMBO geweest. Heel erg leuk vond ik dat. Maar belangrijk is dat je een goede band met ze gaat opbouwen, vanaf dag 1. :) Ik zorgde altijd dat ik een goeie band had met mijn clubje, dan kreeg ik alles met ze gedaan. Maar collega's die dat niet deden.. tja...
.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:14:06 #71
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85228702
Vandaag heb ik de overdrachtsformulieren gekregen van de oude mentor.
Nu is hij nog op vakantie (het is doorgestuurd), maar er staat een term op dat ik nog niet ken.
'TIO is aangevraagd'.

Wat zal hij daar mee bedoelen?
En ja, dat kan ik volgende week natuurlijk allemaal vragen, maar ik wil me graag goed voorbereiden.
Big mouth strikes again
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:08:32 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85283947
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
.
pi_85285201
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
Dat denk ik ook; misschien iets met Taal?

Over de eerste lessen: iedere docent doet het op zijn of haar manier, dat moet je een beetje ontdekken. Belangrijkste is dat je wat piketpaaltjes (populair woord deze dagen) in de grond zet voor jezelf en voor de leerlingen. Even de belangrijkste afspraken aanhalen, jezelf voorstellen, plattegrondjes maken en ik wil dan gewoon beginnen met de lessen; al gaandeweg komen overige andere afspraken wel naar voren. Ik heb overigens pas ook dit boek nog gelezen (ik maak geen reclame) wat misschien ook aardig is om te lezen. Gaat niet alleen over 'orde houden' maar over véél meer.

Nog één weekje en dan gaat 't alweer beginnen, best hard gegaan :) Ben benieuwd naar mijn rooster, iets zeg mij dat ik weer de sigaar ben qua lokaal/lokalen net als vorig schooljaar. Komende week alvast wat dingen voorbereiden, want voor je het weet begroet ik de leerlingen alweer in het lokaal.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 19:55:00 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85286594
De O zal wel voor Ondersteuning staan.
We komen er wel uit.. hahahaha.. Wil iemand een klinker kopen? *O*

quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 19:04 schreef Hippos het volgende:
Over de eerste lessen: iedere docent doet het op zijn of haar manier, dat moet je een beetje ontdekken. Belangrijkste is dat je wat piketpaaltjes (populair woord deze dagen) in de grond zet voor jezelf en voor de leerlingen. Even de belangrijkste afspraken aanhalen, jezelf voorstellen, plattegrondjes maken en ik wil dan gewoon beginnen met de lessen; al gaandeweg komen overige andere afspraken wel naar voren. Ik heb overigens pas ook dit boek nog gelezen (ik maak geen reclame) wat misschien ook aardig is om te lezen. Gaat niet alleen over 'orde houden' maar over véél meer.
Er zijn inderdaad genoeg goeie boeken op de markt. In de zomervakantie wil ik er soms wel eens wat kopen en lezen. Deze vakantie heb ik "In gesprek met de leerling" (Andre Konig) en "Begeleiden van de groep" (Andre Konig/Jan Lap/Piet Gielis) gelezen, om me weer wat voor te bereiden op het mentoraat. Af en toe wel eens leuk om zo'n boek in te duiken.
In het begin van mijn schoolloopbaan kocht ik veel boeken, over gedragsproblemen, leerproblemen enz. Uitgeverij Lannoo heeft een aantal uitstekende boeken. Nu is dat wel eens handig om zo'n boek uit de kast te kunnen pakken. Tegenwoordig ben ik wat minder kooplustig. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Baba-O-Riley op 14-08-2010 20:04:53 ]
.
  zaterdag 14 augustus 2010 @ 20:35:16 #75
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_85287637
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2010 18:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
TIO is een hogeschool http://www.tio.nl/ maar dat zal hier wel niet bedoeld worden.
TiO kan misschien ook zoiets beteken als Tegemoetkoming kosten Onderwijs.
hier staat iets van 'Gekoppelde TiO".
Wat je vindt, ...
  zondag 15 augustus 2010 @ 16:01:18 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85311587
Een TIO klinkt ook als iets engs dat ze in het ziekenhuis op plekjes stoppen waar je liever geen tio's wil hebben. "Zo, meneer, we gaan de tio nu inbrengen. Ontspant u maar"
.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 12:07:06 #77
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85430213
Nou ik ben blij dat jullie ook niet 1-2-3 weten wat een TIO is. Begon al te twijfelen aan mijn kennis.
Zo gauw ik het weet zal ik het hier ook wel weer melden.
Big mouth strikes again
pi_85435667
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:20 schreef Razztwizzle het volgende:
Even een technisch vraagje, ik zit nu in LB2 maar vanaf 1 augustus krijg ik een LC-functie.
Ga ik dan naar LC1, LC2 of LC3?

Ik dacht dat LC3 logisch is, want per jaar ga je gewoon een schaal omhoog, dacht ik, maar heb er niets over gehoord, dus wat denken jullie?
Al een wat ouder bericht maar om teleurstelling te voorkomen; bij het overstappen van de ene naar de andere schaal wordt er gekeken naar het bruto bedrag dat bij de oude schaal hoorde, en je wordt naar aanleiding van dat bedrag in de nieuwe salarisschaal ingeschaald. Je zou in augustus naar LB2 gaan, daar hoort een salaris van 2505,- bij, dan pas je 2505,- in in de LC schaal en dan wordt dat LC2 met een brutosalaris van 2578,-. Je moet altijd in de naasthogere trede worden ingeschaald, je mag er immers natuurlijk niet op achteruit gaan.
En dan natuurlijk alles naar rato van je werktijdfactor.

Zolang je nog onderin de schaal zit maakt het nog niet zo heel veel uit in de trede's maar als je bv in LB12 (3196,-) zit ga je naar LC8 (3281,-)

En natuurlijk mag de school je altijd in een hogere trede zetten, dat zijn ze alleen niet verplicht.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 16:44:22 #79
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85441556
Heeft iemand enig idee in welke schaal ik zou belanden? (tweedegraads bevoegdheid, 1 jaar ervaring).

Ik had vandaag een gesprek met Maandag (op hun initiatief). Ben benieuwd of zij iets voor mij kunnen betekenen!
Niet meer actief op Fok!
pi_85442107
Meestal begin je gewoon onderaan, LB1. Tenzij je eerder (betaald) in het onderwijs hebt gewerkt of uit het bedrijsleven kom. Ik ben eerste grader, ga mijn derde jaar in en LB2. Een collega is nog niet bevoegd (tweede graad), maar komt uit het bedrijsleven en geeft les in een vak waar de nood hoog was. Die zat meteen in LB12.... :{

Gisteren even op school geweest, overleg met een collega, maar ik was niet de enige docent 'die even kwam buurten,' stikte er van de collega's :P Wel gezellig, maandag echt beginnen en woensdag de eerste lessen weer. Maar eerst even mijn hart vasthouden voor het rooster en vrezen voor het ergste...
pi_85485464
*O* *O* *O*
M'n nieuwe rooster gehad, en *tromgeroffel*: een eigen lokaal :Y) _O_ w/

Zo heerlijk: geen gesleep meer met boeken, boekverslagen, papieren en weet ik wat. Bovendien heb ik een lokaal met beamer + computer, dus nooit meer een strijd op leven en dood met die vervloekte beamerkar met 64 meter geknoopt snoer. Ik heb een enorme hoeveelheid ramen en rustgevend uitzicht op park+paardjes. En zelfs een co2-meter die aangeeft wanneer de ramen open moeten :') .

En het rooster is verder ook prima: op dinsdag geen les (terwijl ik wel een volledige baan heb) en op vrijdag laat beginnen en om 15.00 naar huis.

Sorry voor de ego-post :@ , maar ik schoot zowat door het plafond toen ik dit vanmiddag zag.

Maandag weer beginnen, en dit is een lekker laatste zetje om er weer helemaal zin in te krijgen.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:26:16 #82
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85487136
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 19:38 schreef Jentin het volgende:
*O* *O* *O*
M'n nieuwe rooster gehad, en *tromgeroffel*: een eigen lokaal :Y) _O_ w/
Eigen lokaal is inderdaad heel erg prettig. Ik heb ook al jaren mijn vaste lokaal en dat heeft veel voordelen. Je kunt gewoon al je spullen laten liggen, kasten genoeg om het in te richten zoals jij het wil, en je kunt het ook zelf zo inrichten zoals je het zelf wil. Dan wordt het echt 'jouw' plekje. Ik heb ook een riant uitzicht op een weiland met koeien.

quote:
Maandag weer beginnen, en dit is een lekker laatste zetje om er weer helemaal zin in te krijgen.
Ik heb nog twee weken.. maar het mag wat mij betreft ook wel weer beginnen...
.
pi_85488963
Wat heerlijk Jentin! Ik ga ook aankomend jaar weer van lokaal naar lokaal, zit alleen op vrijdag de hele dag in 1 lokaal. Ach, het went ;)

Wij gaan aankomend jaar naar lesuren van 60 minuten, hebben jullie daar ervaring mee? Tot nu toe lessen van 45 minuten gegeven, dus even nadenken hoe ik het nu ga indelen.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 21:38:58 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85489904
Nee, niet met 60, wel met 50 minuten of blokuren van 100 minuten. Ik vond 45 minuten altijd net íets te kort voor mijn gevoel.
.
pi_85501662
Wij hebben ook lessen van 50 minuten en dat vind ik goed te doen. 60 minuten heb ik nog nooit gehad, maar het lijkt me wel riant. Zijn er dan wel minder uren op een dag? Want een negende uur met een 60-minutenrooster wordt wel een latertje.
Er zijn ook scholen met lesuren van 80 minuten, dat vind ik persoonlijk wat te veel.
pi_85504120
Hier ook 50 minuten, 60 lijkt me aan de ene kant wel prettig, met die 50 minuten kom ik soms wel eens tijd te kort :)

Ik heb ben ook redelijk, nou ja, best wel erg tevreden met mijn rooster. Weliswaar verschillende lokalen maar niet meer lesgeven in dat lab waar je eigenlijk geen echt les in kan geven. Ik zit nu gewoon in normale biologie lokalen, alleen 3 uurtjes in een natuurkunde lokaal, maar wie weet valt daarover nog iets te regelen. Alleen hoorde ik dat het nog lang niet definitief is...maar ik hoop dat ik nu een keertje geluk heb met mijn lokalen :P
pi_85505695
Ik heb een jaartje lesgegeven op een Dalton school en daar werken ze met 60 minuten lessen. Maar dat wordt dan afgewisseld met 'daltonuren' ; uren waarin de leerlingen zelfstandig werken aan hun taken. Ik geef geschiedenis en dat is in de onderbouw havo/vwo een 2-uurs vak. Op het Dalton zag ik een klas echter maar 1 keer 60 minuten. Verder konden de leerlingen dan in bepaalde Daltonuren ook bij mij in het lokaal komen om extra uitleg of gewoon een aai over de bol te krijgen.

Ik vond het niet prettig werken, maar dat komt ook wel omdat het Dalton systeem en de cultuur niet echt bij mij passen. Ik wilde in die ene les van 60 minuten natuurlijk zoveel mogelijk doen. Maar dan propte ik eigenlijk teveel in dat ene uur. Je moet bij zulke lessen nog veel meer rekening houden met de spanningsboog van de leerlingen.

Bij verkorte roosters werk je ook vaak met 40 of 45 minuten, maar dat is echt te kort en zorgt voor onrust. Een les van 50 minuten vind ik gewoon het meest ideaal, voor leraren en leerlingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85520539
hoi, net de introweek gehad van de lerarenopleiding. hele toffe begeleiders, veel geleerd, ontzettend intensief, maar ik voel me wel veel beter voorbereid/gewapend. miniles gegeven, die schopte echt kont! ik was zo blij en trots!

ik begin de week van de dertigste. nu nog even zorgen dat ik alle planningen pta's en handleidingen te pakken krijg, en nog wat rondlopen op school om lokalen te vinden enzo... en dan mn eigen planning tot de kerst gaan maken, lessen voorbereiden, en de opleiding voorbereiden en dan ben ik klaar om te gaan!
Kwak
pi_85521177
Wat heerlijk dat je zo positief klinkt, kwak! Ik begin maandag aan m'n introductieweek, die ook aardig intensief lijkt te gaan worden (ik werk er ook naast, dus dat worden een paar dagen van 9 tot 9). Heb er wel ontzettend veel zin in!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:09:31 #90
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85521518
ik heb de roostermaker maar een dikke zoen gegeven. hij was zo blij. normaal krijgt hij alleen maar klachten.
geen tussenuren. 3 dagen tot het 8e uur,waarvan 1 met de eerste 2uur vrij (uitslapen!!) en vrijdagmiddag lekker vrij.
had het niet beter kunnen hebben.

heb inmiddels al mijn collega's ontmoet en maandag echt beginnen.

oja een tio..heb het nog even nagevraagd bij de desbetreffende mentor. zo heet het faalangstprogramma dat zij aanbieden. zou halverwege het jaar weer beginnen.

heb er zin in al moet ik eerlijk toegeven dat ik nu echt super vermoeid ben na 2 dagen vergaderen, team leren kennen, lokaal inrichten en weet ik wat nog niet meer.
als dat maar goed komt. ;)
Big mouth strikes again
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:36:15 #91
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85522300
@ Kwak: dat klinkt al heel positief allemaal ;)

quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:09 schreef heartwork het volgende:
oja een tio..heb het nog even nagevraagd bij de desbetreffende mentor. zo heet het faalangstprogramma dat zij aanbieden. zou halverwege het jaar weer beginnen.
Hm..teleurstellend. Ik had iets spannenders verwacht :( ;)

quote:
heb er zin in al moet ik eerlijk toegeven dat ik nu echt super vermoeid ben na 2 dagen vergaderen, team leren kennen, lokaal inrichten en weet ik wat nog niet meer. als dat maar goed komt. ;)
Er komen natuurlijk veel nieuwe indrukken op je af.. Dat is ook vermoeiend ja.
.
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:51:48 #92
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_85522818
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 18:27 schreef kwakz0r het volgende:
hoi, net de introweek gehad van de lerarenopleiding. hele toffe begeleiders, veel geleerd, ontzettend intensief, maar ik voel me wel veel beter voorbereid/gewapend. miniles gegeven, die schopte echt kont! ik was zo blij en trots!
Oh crap valt daar ook wat inhoudelijks te doen dan? Ik heb die hele itnro aan me voorbij laten schieten omdat ik er daar al (kuch) genoeg van heb meegemaakt (hoeveel kroegentochten, stadsrondleidingen en lame-ass kennismakingsspelletjes ik al niet meegemaakt heb...). Maandag eens bij de opleiding langs gaan dan...
pi_85545124
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:51 schreef Droogstoppel het volgende:

[..]

Oh crap valt daar ook wat inhoudelijks te doen dan? Ik heb die hele itnro aan me voorbij laten schieten omdat ik er daar al (kuch) genoeg van heb meegemaakt (hoeveel kroegentochten, stadsrondleidingen en lame-ass kennismakingsspelletjes ik al niet meegemaakt heb...). Maandag eens bij de opleiding langs gaan dan...
introweek van het ICLON? die is echt onwijs verplicht, zijn gewoon colleges en werkgroepen. het is niet de studentenintroductie ofzo (dat heet ELCIDweek).

maar dat had je uit de post erover ook best kunnen begrijpen, aangezien je er een studieboek voor moest aanschaffen en ook het programma dingen vermeldde als "startcollege regie" en "inhoudelijke bijeenkomst vakdidactiek"... :?

maandag is er geen college, alles start de 30e... de startweek was om iedereen een beetje voor te bereiden op hun eerste lessen... en er is al een hsitload aan voorbereidingswerk voor de 30e, maar dat kun je lezen in je ICLON map, die je dus denk ik nog niet hebt als je er niet was...

wat voor traject ga je doen? master? zij-instroom?
Kwak
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:37:26 #94
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_85568352
Oh ok. Nee ik ga naar de HAN. Uit de haastig in elkaar zette flyer kreeg ik het idee dat het een vrijblijvende bende was. Maar ik moet sowieso deze week even daar langs om de standaard HBO-bureaucratie te doorlopen ;)
  zondag 22 augustus 2010 @ 16:30:09 #95
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85573703
Volgens mij is op elke opleiding de intro week verplicht. Wij kregen er destijds 4 punten voor. De makkelijkste studiepunten die ik ooit gehaald heb. :D
Big mouth strikes again
pi_85615884
En we zijn weer begonnen ;) Morgen jaaropeningen leerlingen, woensdag de eerste lessen :)
21 mentorleerlingen 4V, 2 redelijk kleine 4V groepen (21 en 23) maar 2 grote 4H groepen (29 en 30...ben ik iets minder blij mee) en 1 redelijk grote 4M groep (26), waar ik mijn oud stagekindjes weer ga zien. Dat is wel leuk. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen...
pi_85615919
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 16:30 schreef heartwork het volgende:
Volgens mij is op elke opleiding de intro week verplicht. Wij kregen er destijds 4 punten voor. De makkelijkste studiepunten die ik ooit gehaald heb. :D
punten... kreeg ik er maar punten voor :') heb me de tering gewerkt de hele week...
Kwak
pi_85617969
Ja, ik heb dat vijf jaar geleden gedaan. Ik raad je aan alleen zo hard te werken voor het ICLON als je het idee hebt dat je er zelf echt iets van leert. In alle andere gevallen is het gewoon een kwestie van afvinken en je zo min mogelijk druk maken. Het is een beetje pragmatisch manoeuvreren, maar dat is wel het handigst als je niet overspannen wilt raken.

Die intro week is wel heel fijn als je straks al meteen zelf voor de klas moet staan. Dan kan je het wel goed gebruiken.

Ik ben vandaag weer begonnen en het was erg leuk iedereen weer te zien. Het is heel fijn om je thuis te gaan voelen op een school.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85618155
Voor mij is het vandaag ook begonnen! Veel informatie gekregen, kennis gemaakt met de vakdidactici, en morgen m'n eerste miniles geven. Spannend!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:47:14 #100
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637296
Jongens! Ik heb even jullie hulp nodig! Donderdag heb ik een sollicitatiegesprek bij een particuliere school. Ik ben deze zomer pas afgestudeerd als docent en het is dus mijn eerste sollicitatiegesprek bij een school en ik wil deze baan heel, heel erg graag. Hebben jullie een idee van wat voor vragen ik kan verwachten?

Het gaat trouwens om 20 uur. Iemand enig idee hoeveel FTE dat is? 0,8 zoiets?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:50:44 #101
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_85637376
Tja... kijk eens naar het profiel van de school en stel daar zelf vragen over. Dan kom je geintresseerd over. Dat doet altijd wel goed. Ik weet niet op wat voor een vacature je precies solliciteert... misschien kun je daar meer informatie over geven. Algemene vragen die je kunt verwachten is waarom je koos voor het docentschap, wat je ambities zijn en hoe je tegenover het lesgeven staat.

25 uur is volgens mij 1.0 fte, met 20 uur en 0,8 fte zit je dus wel goed. Let wel je hebt waarschijnlijk alleen lestaken en wellicht een mentoraat.
kloep kloep
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:53:18 #102
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637433
Ja, dat zijn wel logische vragen ja :Y.

Het gaat om een tweedegraads functie als docent Nederlands. Wat bedoel je met 'waarschijnlijk alleen lestaken en wellicht een mentoraat'?
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:55:11 #103
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637472
Overigens heb ik niet gereageerd op een vacature. Ik had eerder gesolliciteerd naar een eerstegraads functie. Toen werd ik afgewezen, omdat ik een tweedegraads bevoegdheid heb, maar ze hebben m'n gegevens bewaard en nodigen me nu dus alsnog uit omdat er nog een vacature is vrijgekomen.
Niet meer actief op Fok!
pi_85637538
Tijdens mijn sollicitatie vroegen ze ook welke onderdelen binnen het vak ik belangrijk vond, en hoeveel waarde ik bijvoorbeeld hechtte aan correcte spelling en aan literatuuronderwijs. Ik moest aangeven op welke onderdelen binnen het vak ik nadruk zou leggen en waarom. Als je dat nog niet gedaan hebt, kun je daar misschien eens over nadenken: wat wil jij met het vak?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 09:59:33 #105
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85637574
Ik heb nu wel eerst een gesprek met de directeur hč, dus ik weet niet of ik van die vakinhoudelijke vragen ga krijgen. Maar het kan geen kwaad om daar eens over na te denken.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 10:01:20 #106
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_85637614
Met betrekking tot het hebben van je 2e graad zou je een ambitie kunnen uitspreken dat je de 1e graad wil gaan behalen. Wellicht wordt je dan op termijn nog interessanter voor de school en kunnen ze met jou een diepte inverstering doen.

Als je 0.8 fte hebt en 20 lessen geeft dan is dat het ook. Als je andere klussen te doen hebt op school (bv uitwisselingen organiseren, opzetten van projecten in onderbouw) gaat dat binnen een 0,8 aanstelling van je lesuren af.

Andere ragen die je kunt verwachten zijn bv of je bijzondere specialiteiten hebt: bijvoorbeeld omgang met probleemleerlingen of expertise met dyslexie. Als je dat niet hebt kun je aangeven dat je wel interesse hebt en of de school je niet kan helpen om daar een cursus voor te gaan volgen.
kloep kloep
pi_85637615
Aha, dat had ik even niet onthouden/begrepen. (Mijn gesprek bestond toen uit meerdere delen: eerst een babbeltje met de rector + een ander directielid en daarna met een vertegenwoordiger van de vakgroep.)
Succes in ieder geval ;)
pi_85638281
Ik zou zelf vooral vragen stellen over de visie op onderwijs van de school en wat voor schoolcultuur er heerst. Aangezien het een particuliere school is, zou ik ook wat vragen stellen over salaris en arbeidsvoorwaarden. Hoe denken ze bijvoorbeeld over bijscholing van docenten? Werken ze ook met taakuren, zoals op 'gewone' scholen? Etc.

Ik zou wel heel kritisch zijn. Heb zelf ook een paar keer op particuliere scholen gesolliciteerd maar de manier waarop ze daar werken is vaak extreem resultaatgericht en niet altijd even sympathiek (docenten betalen ze het liefst zo min mogelijk en de faciliteiten zijn belabberd). Maar goed, dat is mijn ervaring.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85681433
Ik zie de namenlijsten voor komend jaar, en schrik echt van een paar namen. Leerlingen die ik in mijn eerste jaar had in een klas waar het helemaal niet lekker liep. Natuurlijk.. we zijn twee jaar verder, zij zitten nu in de 4e en niet meer in de 2e en ik heb wat meer ervaring. Maar toch, stom hč :@
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:08:56 #110
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85683157
Ik heb net drie pagina's uitgetikt voor mijn sollicitatiegesprek van morgen.
Thema's die aan de orde komen:

- mijn visie op het onderwijs
- het type docent dat ik ben
- mijn slechthorendheid
- mijn keuze voor het onderwijs
- mijn keuze voor kleinschalig onderwijs
- mijn ambities
- een lijst met vragen over de omgangscultuur op school, de invloed van ouders op het schoolbeleid, het toetsinsgsbeleid, individuele handelingsplannen etc.

Ik ga zo mijn portfolio nog even doornemen en wat opdrachten die ik tijdens mijn opleiding heb gemaakt over dyslexie en concentratiestoornissen. Ik neem mijn portolio ook mee. Dan kan ik evt ook iets laten zien wat ik gemaakt heb.

Goh, ik ben nog nooit zo serieus bezig geweest met de voorbereiding van een solligesprek :X. Er hangt zó veel van af!
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:12:16 #111
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85683284
Wb invloed van de ouders op het schoolbeleid. Het onderwijs wordt natuurlijk door de ouders bekostigd, dus ik heb een beetje het gevoel dat het de bedoeling is dat de docenten naar de pijpen van de ouders dansen en dat vind ik geen prettig idee, natuurlijk. Niet dat ik beslis dat een leerling een onvoldoende krijgt voor een verslag en dat de ouders dan stampij gaan maken, zodat ik alsnog een voldoende moet toekennen :X.

Maar dat punt moet ik wel een beetje voorzichtig brengen natuurlijk. Voor je het weet heb ik de school als corrupt afgeschilderd en dan is alles naar de maan :'). Iemand tips? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_85684590
Je kunt 't in de vorm van een vraag gieten. "De ouders betalen hier veel voor kwaliteit, ik kan me voorstellen dat sommigen daardoor onrealistische verwachtingen hebben. Hoe gaat de school daarmee om?" of zoiets.

Razztwizzle, mijn ervaring is dat als het geen enorme persoonlijke conflicten waren tussen jou en die leerlingen specifiek, maar meer gewoon 'een wat te drukke klas waarin je dingen niet altijd even handig hebt aangepakt' in het algemeen, dat het dan geen probleem hoeft te vormen. De leerlingen zijn een paar jaar verder, jij bent een paar jaar verder, ze zitten in een andere klassensamenstelling (iemand die in gezelschap van een of twee vrienden/vriendinnen de schrik van de leraren was kan met nieuwe vrienden/vriendinnen een geweldig leuke leerling worden). Als je er in de eerste paar lessen blijk van geeft dingen nu anders aan te pakken wordt de 'nieuwe situatie' veelal snel geaccepteerd.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:54:51 #113
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85684779
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 12:49 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt 't in de vorm van een vraag gieten. "De ouders betalen hier veel voor kwaliteit, ik kan me voorstellen dat sommigen daardoor onrealistische verwachtingen hebben. Hoe gaat de school daarmee om?" of zoiets.
\
Enorm bedankt! ^O^. Zo ga ik het doen.
Niet meer actief op Fok!
pi_85690575
ik voel me heel dom, ik raak de weg kwijt in de opoleidingsmap... een reader kan toch niet zó onduidelijk zijn :?

er staat vanalles in over wat moet enzo, maar nooit wanneer enz... ws. ben ik te ongeduldig en volgt er nog een preciezere studieplanner. maar nu is t allemaal nog een beetje overwhelming...
Kwak
pi_85691802
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:12 schreef kwakz0r het volgende:
ik voel me heel dom, ik raak de weg kwijt in de opoleidingsmap... een reader kan toch niet zó onduidelijk zijn :?

er staat vanalles in over wat moet enzo, maar nooit wanneer enz... ws. ben ik te ongeduldig en volgt er nog een preciezere studieplanner. maar nu is t allemaal nog een beetje overwhelming...
Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden -O- .

Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 15:47:26 #116
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_85691829
Ik heb me ook weer lekker mogen rondbewegen in de trage kolos die het Hoger Beroepsonderwijs heet. Krijg ik een week voor de start een rooster met daarin onleesbare afkortingen voor vakken, locaties en docenten, krijg je er geen legenda bij. Nee, die komt bij de studiegids. Die krijg je morgen. Maar die gebruikt weer andere afkortingen.

Wat Razztwizzle zegt over selectief werken, dat kan ik (na een jaartje School voor Journalistiek) alleen maar beamen. Qua papierwerk en feeback- en terugkoppelinggeilheid is het SvJ all over again!

Ik put maar hoop uit de analogie: pas nadat je je rijbewijs hebt gehaald, leer je pas écht autorijden!
pi_85691878
Thx ShadyLane! De schrik is eraf hoor ;) ik ga gewoon met goede moed weer beginnen. Ben dit jaar een beetje huiverig voor een paar valkuilen van het afgelopen jaar (te snel de teugels laten vieren in bepaalde klassen, veel te hard werken, overspannen raken), maar heb ook zin om dit jaar te voorkomen dat die dingen weer gebeuren.

En was het nou Hippos die het boek "Lessen in Orde" aanraadde? Ik heb het net uit de bieb gehaald en ben meteen door de eerste drie hoofdstukken heengegaan, erg interessant! Orde is wel mijn zwakste punt.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 15:48:59 #118
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85691892
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:46 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden -O- .
Dit was bij de kopopleiding van Windesheim net zo. Ze namen niet eens de moeite de inhoud aan te passen aan de kopstudenten :{w.

quote:
Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
Eens ^O^.
Niet meer actief op Fok!
pi_85692396
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:46 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden -O- .

Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
Ja, dat probeerde ik ook te zeggen in mijn post. Heel pragmatisch te werk gaan, je ziel en zaligheid stoppen in het lesgeven, de opleiding is een kwestie van je zo min mogelijk druk maken maar wel zorgen dat je het papiertje krijgt. Als je geluk hebt, maak je daar af en toe iets mee waar je wat van leert. Ik vond mijn vakdidacticus heel goed, dat was dus heel leerzaam. Maar verder: :{w . En de organisatie is om te huilen. Maar dat moet je dus vooral niet doen, in plaats daarvan lekker je schouders ophalen. :7 .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85692607
Had helemaal over je post heengelezen Mane! Ben het inderdaad volledig met je eens 8-) .

Vakdidactiek vond ik ook erg nuttig, en bepaalde colleges (over de rechtspositie van leraren, het mentoraat, leerstoornissen etc.) ook, maar dingen als "een muurtje van kwaliteiten" en het "kwaliteitenspel" vond ik om te huilen.
pi_85692794
Ik ben boos :( kan nu bij de gegevens van mijn 6VWO mentorklas, en hoe kan het nou dat sommige leerlingen GEEN ENKELE mentornotitie hebben? In zes jaar?

De laatste dagen van het vorig jaar heb ik er enorm hard aan gewerkt om van elke leerling belangrijke punten, informatie en mijn eigen indruk in het LVS te zetten, en ik begrijp werkelijk waar niet dat sommige mentoren dat niet doen. Wat een laksheid :{ .
pi_85692838
Ja, en dat hele portfolio met schrijfopdrachten, thema's etc.. Ik heb daar zulke ouwehoerverhalen van gemaakt (ik zat 't in de afgelopen vakantie eens terug te lezen :D ) en ik vraag me echt af of mijn beoordelaar dat allemaal heeft gelezen. Ik heb ook amper feedback gekregen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:13:58 #123
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85693084
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:03 schreef Razztwizzle het volgende:
Had helemaal over je post heengelezen Mane! Ben het inderdaad volledig met je eens 8-) .

Vakdidactiek vond ik ook erg nuttig, en bepaalde colleges (over de rechtspositie van leraren, het mentoraat, leerstoornissen etc.) ook, maar dingen als "een muurtje van kwaliteiten" en het "kwaliteitenspel" vond ik om te huilen.
Hahahaha! Het kwaliteitenspel! :'( :D :'( :D.

Ik zat twee weken op Windesheim, had m'n medestudenten dus twee keer gezien en dan moet je zo'n kwaliteitenspel gaan spelen :').

"Ik geef het kaartje 'doorzettingsvermogen' aan jou, want jij reist twee keer per week van Groningen naar Zwolle." :') :').
Niet meer actief op Fok!
pi_85693089
Toen ik HET belangrijkste verslag inleverde, het grote eindverslag, verslag van een eigen onderzoek dat je op je school gedaan had, met allemaal verwijzingen naar onderzoeken enz. (althans dat was de opdracht, dus die verwijzingen heb ik er op het allerlaatste moment met de haren bijgesleept), dacht ik: "met dit in elkaar geflanst prutswerk kom ik nooit weg". Niet veel later kreeg ik het terug met alleen de melding "en hier is je eindverslag". Ik kon niet geloven dat ik er geen onvoldoende voor kreeg en flapte eruit: "heb je 't gelezen?". Antwoord: "nee, heb ik geen tijd voor".
pi_85693115
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik ben boos :( kan nu bij de gegevens van mijn 6VWO mentorklas, en hoe kan het nou dat sommige leerlingen GEEN ENKELE mentornotitie hebben? In zes jaar?

De laatste dagen van het vorig jaar heb ik er enorm hard aan gewerkt om van elke leerling belangrijke punten, informatie en mijn eigen indruk in het LVS te zetten, en ik begrijp werkelijk waar niet dat sommige mentoren dat niet doen. Wat een laksheid :{ .
Oh, dat is op mijn school ook regel. Maak je niet druk. ;) . In het onderwijs gaan is een goede oefening in zen-zijn. Het heeft mij wel goed gedaan, vind ik: ik maak me veel minder snel boos over zaken en ben flexibel/losser geworden.

Ik heb vandaag mijn eerste lesdag gehad. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85693162
Ja, Zen. Dat wordt mijn toverwoord voor dit jaar.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:16:20 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85693188
Wat een drukte in ons topic. Gezellig! *O*

@ Viking84: heel veel succes met je sollicitatiegesprek! Aan de voorbereiding kan het in elk geval niet liggen, die lijkt me pico bello, als ik het zo lees. ^O^

@ Razztwizzle: hebben jullie op de opleiding lessen over het mentoraat gehad? Dat vind ik wel een positief punt. Ik heb de eerste twee jaren meegelopen met een rot in het vak, en die heeft me de kneepjes geleerd. Daarna nog een keertje een ééndaagsecursus gehad, maar dat was niet zo veel soeps.

En wat die mentornotities betreft: ik hamer er elk jaar opnieuw op dat dit soort dingen doorgegeven moeten worden. Dit jaar heb ik me voorgenomen dat ik flink in de kuiten ga bijten. Zie ik bij mentorleerlingen niets in het dossier of wat dan ook, dan ga ik eens even informeren bij de mentor waarom er niks staat. Ik doe, net zoals jij, ook erg veel moeite om alles zo goed mogelijk over te dragen, dus ik verwacht op z'n minst hetzelfde.

Zen... dat vind ik een goeie! Die houden we er in! O-)
.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:16:51 #128
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85693227
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
Toen ik HET belangrijkste verslag inleverde, het grote eindverslag, verslag van een eigen onderzoek dat je op je school gedaan had, met allemaal verwijzingen naar onderzoeken enz. (althans dat was de opdracht, dus die verwijzingen heb ik er op het allerlaatste moment met de haren bijgesleept), dacht ik: "met dit in elkaar geflanst prutswerk kom ik nooit weg". Niet veel later kreeg ik het terug met alleen de melding "en hier is je eindverslag". Ik kon niet geloven dat ik er geen onvoldoende voor kreeg en flapte eruit: "heb je 't gelezen?". Antwoord: "nee, heb ik geen tijd voor".
Absurd :N.

Mijn verslag is wel gelezen (gelukkig wel, had er zóveel werk in gestoken!) en ik kreeg met name kudo's voor mijn keurige literatuuroverzicht :').
Niet meer actief op Fok!
pi_85693334
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:

@ Razztwizzle: hebben jullie op de opleiding lessen over het mentoraat gehad? Dat vind ik wel een positief punt. Ik heb de eerste twee jaren meegelopen met een rot in het vak, en die heeft me de kneepjes geleerd. Daarna nog een keertje een ééndaagsecursus gehad, maar dat was niet zo veel soeps.

En wat die mentornotities betreft: ik hamer er elk jaar opnieuw op dat dit soort dingen doorgegeven moeten worden. Dit jaar heb ik me voorgenomen dat ik flink in de kuiten ga bijten. Zie ik bij mentorleerlingen niets in het dossier of wat dan ook, dan ga ik eens even informeren bij de mentor waarom er niks staat. Ik doe, net zoals jij, ook erg veel moeite om alles zo goed mogelijk over te dragen, dus ik verwacht op z'n minst hetzelfde.

Zen... dat vind ik een goeie! Die houden we er in! O-)
Ja, een paar middagen met voorbeeldsituaties, mentorrollen, instanties waar je kunt aankloppen, zorgstructuren etc. Wel nuttig ^O^ .

En nu op school worden nieuwe mentoren verplicht drie jaar een mentorcursus te volgen. Afgelopen jaar deed ik dus "deel 1", met de dramadriehoek ( :') ) etc., maar ook samen met andere nieuwe mentoren bespreken hoe het gaat, etc. Heel fijn, vind ik!


Wel typerend dat de mentor waar ik de klas nu van overneem (op verzoek van de klas ...) over geen één leerling notities heeft gemaakt meteen de docent is die als nieuwe mentor nooit is op komen dagen op die cursus :').

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 25-08-2010 16:20:52 ]
pi_85693388
Ik heb me deze week ook ingelezen over m'n mentorleerlingen en van 1 bepaald jaar staat er bij niemand ook maar 1 letter in. Nou weet ik wie in die klas altijd mentor is in dat jaar en het verbaast me niets :).
De mentor van vorig jaar heeft wel hele verhalen geschreven, erg nuttig, maar mijn hemel, het wemelt van de d/t-fouten. Een docent bovenbouw VWO! Maar goed, het is wel informatie waar ik wat aan heb, zal ik mezelf dan maar heel zen vertellen.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:20:35 #131
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85693393
Mentoraat lijkt mij ook leuk (en eenvoudig voor mij met klassen van max 9 lln :P). Weet niet of ik dat ook moet gaan doen dit jaar. Hoor ik morgen wel.

Dank voor de succeswens, Baba! 6 o6 .
Niet meer actief op Fok!
pi_85693430
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:20 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me deze week ook ingelezen over m'n mentorleerlingen en van 1 bepaald jaar staat er bij niemand ook maar 1 letter in. Nou weet ik wie in die klas altijd mentor is in dat jaar en het verbaast me niets :).
De mentor van vorig jaar heeft wel hele verhalen geschreven, erg nuttig, maar mijn hemel, het wemelt van de d/t-fouten. Een docent bovenbouw VWO! Maar goed, het is wel informatie waar ik wat aan heb, zal ik mezelf dan maar heel zen vertellen.
Ik heb de spelfouten in de notities van anderen verbeterd :@ vond het zo lullig, zeker omdat ouders die notities ook in mogen zien.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:30:57 #133
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85693837
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, een paar middagen met voorbeeldsituaties, mentorrollen, instanties waar je kunt aankloppen, zorgstructuren etc. Wel nuttig ^O^ .
En nu op school worden nieuwe mentoren verplicht drie jaar een mentorcursus te volgen. Afgelopen jaar deed ik dus "deel 1", met de dramadriehoek ( :') ) etc., maar ook samen met andere nieuwe mentoren bespreken hoe het gaat, etc. Heel fijn, vind ik!
Klinkt inderdaad erg interessant! :)

quote:
Wel typerend dat de mentor waar ik de klas nu van overneem (op verzoek van de klas ...) over geen één leerling notities heeft gemaakt meteen de docent is die als nieuwe mentor nooit is op komen dagen op die cursus :').
Het zijn soms net leerlingen he ;)
.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:34:37 #134
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85694013
Mijn zus werkt op een basisschool (30 lln heeft ze komend jaar) en ze moet voor elke leerling een IHP schrijven en dat na een half jaar weer aanpassen :'). Ze zegt dat ze maar wat copy paste als leerlingen een beetje gelijkwaardig zijn aan elkaar. Lijkt me anders ook níet te doen, maar ik zie mezelf alweer nachten achter m'n pc'tje zien zitten, omdat ik het per se goed en serieus zou willen doen :').
Niet meer actief op Fok!
pi_85694436
Hé! Deze reeks kende ik nog niet. :D

Ben zelf parttime leraar basisonderwijs. Eerst een krap half jaar invalwerk gedaan. Vorig jaar op diezelfde school groep 6, ma-di-wo en een paar maanden fulltime ivm zwangerschapsverlof van m'n duo. En komend schooljaar ga ik ook weer groep 6 doen, met dezelfde duo. Maandag, dinsdag, woensdag en een aantal keren de donderdag ook (ivm vergaderingen).

Komend jaar wordt een klas met 30 leerlingen, waarvan behoorlijk wat dyslexie- en dyscalculieleerlingen en één meisje met het Syndroom van Down. Zal dus best intensief worden, maar komt vast goed allemaal.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 16:49:03 #136
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85694643
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:44 schreef Impry het volgende:
Hé! Deze reeks kende ik nog niet. :D
Welkom! :W

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:34 schreef Viking84 het volgende:
Mijn zus werkt op een basisschool (30 lln heeft ze komend jaar) en ze moet voor elke leerling een IHP schrijven en dat na een half jaar weer aanpassen :'). Ze zegt dat ze maar wat copy paste als leerlingen een beetje gelijkwaardig zijn aan elkaar. Lijkt me anders ook níet te doen, maar ik zie mezelf alweer nachten achter m'n pc'tje zien zitten, omdat ik het per se goed en serieus zou willen doen :').
Maar zo'n IHP lijkt me dan wel veel uitgebreider dan wat je van je VO-mentorklas bij houdt. In de dossiers van de leerlingen schreef ik wat er op ouderavonden besproken werd, hoe die leerling zich over het algemeen gedroeg in de les, waar problemen waren (geweest), welke hulptrajecten waren ingeschakeld (indien..) en waar de mentor volgend jaar op moest letten.
.
pi_85695964
Ik ben ook begonnen met het tweede jaar van mijn master, leuk dat er meerdere zijn hier! Mooi dat Razztwizzle en Mane echt precies hetzelfde zeggen als mijn mentor: doe iets alleen als je het idee hebt er wat van te leren en anders doe je het gewoon lekker niet, net zo prima, zolang je het maar wel naar jezelf toe kan verantwoorden.

Mentor is ook heel erg zen en 'het komt allemaal wel goed', dus ik heb nu ook een vrij relaxte ik-zie-het-wel-houding. Zo kom ik het jaar wel door hoor! ^O^

Ook al kennisgemaakt op stageschool. Lijkt leuk te gaan worden! Docent is in elk geval leuk, vriendelijk en enthousiast. Wel een beetje onwennig, omdat hij nooit eerder stagiaires gehad heeft en niet zo goed weet hoe het allemaal hoort te gaan en wij dat zelf ook niet weten, maaaaar we hebben nu gewoon een soort van 'we zien het wel en het komt allemaal wel goed' afspraak met hem en daar heb ik wel alle vertrouwen in!

Ik dacht echt dat het van dag 1 van de startweek allemaal dikke stress zou zijn, maar het is juist allemaal zoooo relaxed! Bizar, maar wel prima!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_85696218
Kanonnen...1 dag lesgegeven en helemaal :O
pi_85696264
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 17:30 schreef Hippos het volgende:
Kanonnen...1 dag lesgegeven en helemaal :O
Hier idem :z
  woensdag 25 augustus 2010 @ 17:36:47 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85696448
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 17:22 schreef Naamah het volgende:
Mentor is ook heel erg zen


quote:
maaaaar we hebben nu gewoon een soort van 'we zien het wel en het komt allemaal wel goed' afspraak met hem en daar heb ik wel alle vertrouwen in!
Mijn ervaring leert me dat dat soort afspraken altijd het beste werkt. :Y
.
pi_85699388
Waarom heb ik toch elk jaar hetzelfde gevoel in de eerste weken: 'waar ben ik aan begonnen?' :P Al die nieuwe leerlingen, al die nieuwe namen...ik heb echt een aantal weken nodig om er helemaal in te komen heb ik het gevoel ;) En die leerlingen moesten vandaag ook even omschakelen uit de vakantiemodus :)
pi_85699501
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Thx ShadyLane! De schrik is eraf hoor ;) ik ga gewoon met goede moed weer beginnen. Ben dit jaar een beetje huiverig voor een paar valkuilen van het afgelopen jaar (te snel de teugels laten vieren in bepaalde klassen, veel te hard werken, overspannen raken), maar heb ook zin om dit jaar te voorkomen dat die dingen weer gebeuren.

En was het nou Hippos die het boek "Lessen in Orde" aanraadde? Ik heb het net uit de bieb gehaald en ben meteen door de eerste drie hoofdstukken heengegaan, erg interessant! Orde is wel mijn zwakste punt.
Mijn tip inderdaad, leest ook lekker weg. Klassenmangement was en is misschien (na 2 jaar) nog niet mijn sterkste punt. Ik had vandaag voor het eerst 4Mavo. Bizarre is dat ik daar ongeveer 10-12 leerlingen van ken, maar er zitten ook 4-5 doublanten in. Daar was ik voor gewaarschuwd door collega's en heel gek stond ik erg gespannen daar les in te geven, heel bizar. Continue bang dat die paar doublanten het zouden verpesten...was geen goede les, maar ik hoop dat vrijdag goed te maken.
pi_85700710
Ik heb dit jaar een leerling in de vijfde die vorig jaar voor de cabaretavond een briljante film heeft gemaakt waarin hij op weergaloos goede manier leraren nadeed. Daaruit bleek wel dat hij de details van onhebbelijkheden en het optreden van docenten meedogenloos observeert en opslaat. Die jongen had ik vandaag voor het eerst in de les en natuurlijk deed ik niet anders dan anders maar ik dacht wel steeds: oh god nu ziet ie vast iets om na te doen. :D .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:19:42 #144
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85702315
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 19:02 schreef Hippos het volgende:
Waarom heb ik toch elk jaar hetzelfde gevoel in de eerste weken: 'waar ben ik aan begonnen?' :P Al die nieuwe leerlingen, al die nieuwe namen...ik heb echt een aantal weken nodig om er helemaal in te komen heb ik het gevoel ;)
Ik heb al een fotolijst van mijn nieuwe mentorklas bij elkaar gepuzzeld en die ben ik al driftig uit mijn hoofd aan het leren. Als ze over 2 weken voor m'n neus zitten hoop ik ze allemaal bij naam te kennen. Als de eerste week voorbij is, denk ik dat ik weer helemaal in het schoolgebeuren zit.. dus ik neem het er nu nog even van. ;)

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 19:05 schreef Hippos het volgende:
Bizarre is dat ik daar ongeveer 10-12 leerlingen van ken, maar er zitten ook 4-5 doublanten in. Daar was ik voor gewaarschuwd door collega's en heel gek stond ik erg gespannen daar les in te geven, heel bizar. Continue bang dat die paar doublanten het zouden verpesten...
Ik laat me dat soort dingen dan ook niet meer aanpraten door collega's. Leerlingen hebben m.i. ook het recht om een nieuwe start te maken, en dat gun ik ze dan ook. En daarbij, misschien reageren ze op jou wel heel anders dan op die collega's. Ik trek me er ook vrij weinig van aan wat collega's op dat gebied zeggen en ik zie wel hoe het gaat lopen met die leerlingen.

quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 19:40 schreef mane het volgende:
Ik heb dit jaar een leerling in de vijfde die vorig jaar voor de cabaretavond een briljante film heeft gemaakt waarin hij op weergaloos goede manier leraren nadeed. Daaruit bleek wel dat hij de details van onhebbelijkheden en het optreden van docenten meedogenloos observeert en opslaat. Die jongen had ik vandaag voor het eerst in de les en natuurlijk deed ik niet anders dan anders maar ik dacht wel steeds: oh god nu ziet ie vast iets om na te doen. :D .
Och, da's alleen maar leuk ;)
.
pi_85706887
Ik lees al heel lang mee op fok, heb tot nu toe nog niet de nood gehad om te posten, maar voor dit topic wil ik mezelf wel aanmelden en meeschrijven' ik ga volgende week namelijk ook beginnen als docent Engels.
Ik dacht zoals meer Engels studenten hier geloof ik, dat het misschien wel een goed idee was om naast mijn master een bijbaan in het onderwijs te nemen. Het betaalt immers vrij goed als starter. Nu ben ik van de zomer aangenomen op een ontzettende leuke open hippe school, maar die wilde wel graag dat ik er iets didactisch bij deed, dus heb ik besloten om mijn bachelor uit te stellen en nu nog een jaar de educatieve minor te doen. Kan ik dit jaar kijken of ik het onderwijs leuk vind of niet en heb ik sowieso mijn tweedegraads bevoegdheid.
Afgelopen dagen heb ik allerlei introdagen gehad, ontzettend leuk allemaal en tijdens de introdagen had ik echt zin om te beginnen, maar hoe meer ik nu thuis lees hoe nerveuzer ik word! Hoe heb ik in hemelsnaam gedacht dat ik wel even voor de klas kon gaan staan! Ik weet wel dat je het vak sowieso alleen maar kan leren door het te doen, maar toch denk ik op dit moment; waarom wilde ik zo nodig geld verdienen en gelijk zelfstandig een klas leiden. Al mijn klasgenoten lopen allemaal stage en beginnen met kleine lesjes, maar ik moet al een hele klas (5 klassen zelfs) runnen vanaf volgende week donderdag. Waarschijnlijk voel ik me minder onzeker nadat ik morgen de introdag van de school waar ik ga werken heb gehad, maar nu vind ik het echt een beetje eng en dat wilde ik even met jullie delen. :P
pi_85711735
Ik denk dat bijna iedereen (zeker aan het begin van je opleiding/werkcarriere) dat gevoel van spanning kent. Het kan enorm aan je vreten, maar vaak valt die weg op het moment dat je daadwerkelijk de leerlingen binnen ziet lopen.
Die lln. maken zich lang niet zo druk over de les(inhoud) als jij zelf. Achteraf denk je dan: 'waar heb ik me zo druk over gemaakt?'
En bij een volgende nieuwe stap begint dit hele proces weer opnieuw.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 13:51:05 #147
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85728815
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 22:00 schreef Aardvarkin het volgende:
Al mijn klasgenoten lopen allemaal stage en beginnen met kleine lesjes, maar ik moet al een hele klas (5 klassen zelfs) runnen vanaf volgende week donderdag. Waarschijnlijk voel ik me minder onzeker nadat ik morgen de introdag van de school waar ik ga werken heb gehad
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
.
pi_85731137
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Uit het verhaal op te maken wel. Net als mijn 15 studiegenoten die bij 't IVLOS de baanvariant en niet zoals ik de stagevariant deden. Die sprongen ook gewoon in het diepe, vaak ook met drie, vier of zelfs vijf klassen. Mij niet gezien :@ ik wilde rustig aan stage-ervaring opdoen.
pi_85733958
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Spreek die jongen/dame even moed in :+ .
pi_85734162
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 15:53 schreef Jentin het volgende:

[..]

Spreek die jongen/dame even moed in :+ .
Oké

"op je tweede dag ren je huilend het lokaal uit"

Zo goed?
pi_85739646
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Ja, heb ik ook gedaan. De baanvariant dus i.p.v. de stagevariant. Dat kan als je afgestudeerd bent maar nog niet je lesbevoegdheid hebt. Dan spring je enorm het diepe in, maar dat vond ik eigenlijk wel oke. Ik was 29 toen ik, vanuit een andere baan, bewust voor het onderwijs koos. Ik was overigens geen zij-instromer. Ik ben nog steeds blij dat ik die sprong in het diepe gewaagd heb, want al sterf je duizend doden de eerste lessen, je hebt wel heel snel door of je op het juiste spoor zit of niet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85739710
Kan wel goed gaan hoor, een studiegenoot van me was een natuurtalent met in zijn derde studiejaar al een parttime onderwijsbaan als bijbaan. Die deed het uitstekend, meteen vanaf het begin.

Ik heb zelf ook voor de rustiger weg gekozen, maar omdat er zo'n lerarentekort is wordt het steeds gangbaarder om meteen een parttime onderwijsbaan te nemen. Dat zal in veel gevallen voor best wel wat opstartproblemen zorgen, maar het is ook weer geen gegarandeerde mislukking. Naast de totale rampgevallen die iedereen uit z'n carriere ook wel kent zie ik ook regelmatig nieuwe collega's en stagiaires binnenkomen met nul ervaring bij wie het vanaf het begin best aardig gaat.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 23:58:15 #153
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85754324
Ik heb de baan! *O*. Maandag beginnen. Nu heel rap een dak boven m'n hoofd regelen, want van Groningen naar Den Haag op en neer reizen gaat 'm niet worden oO< . Wordt dus een hectische periode.
Niet meer actief op Fok!
pi_85760316
Gefeliciteerd!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:02:11 #155
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_85761044
Gefeliciteerd! Wat voor een vragen hebben ze eigenlijk gesteld & hebben onze tips nog wat nut gehad?
kloep kloep
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:38:06 #156
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85769493
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 23:58 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb de baan! *O*. Maandag beginnen. Nu heel rap een dak boven m'n hoofd regelen, want van Groningen naar Den Haag op en neer reizen gaat 'm niet worden oO< . Wordt dus een hectische periode.
Geweldig! Proficiat! ^O^
.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:14:00 #157
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85770943
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 09:02 schreef Borizzz het volgende:
Gefeliciteerd! Wat voor een vragen hebben ze eigenlijk gesteld & hebben onze tips nog wat nut gehad?
Het was duidelijk een 'help, er is ineens een vacature vrijgekomen en die moeten zsm zien op te vullen'-gesprek, dus nee, ik heb helaas niets gehad aan jullie tips. Had heel veel voorbereid en ze vroegen alleen: "Wat denk je dat wij verwachten van onze docenten?", "Wat voor leerlingen verwacht je?" en "Hoe kun jij boos gemaakt worden?". Verder gehad over mijn ervaring met kleinschalig onderwijs (dovenonderwijs) en ik denk dat dat de doorslag heeft gegeven. Had 2 concurrenten, toen moest hij even overleggen nog en iets van 2 uur na het gesprek kreeg ik een sms je dat ik het geworden was.

Nu zit ik te wachten op een mail over arbeidsvoorwaarden.

Ik geloof het pas als ik het rooster en het contract heb.

Komende week heb ik nog geen woonruimte, dus ik slaap van maandag t/m dodag in pensions en hotels :+. Ga maandag wel drie woningen bekijken en als ik 1 daarvan wil, dan is die voor mij.
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:45:11 #158
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85772127
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 14:14 schreef Viking84 het volgende:
2 uur na het gesprek kreeg ik een sms je dat ik het geworden was.
Een SMSje? :D
Normaal zou je toch verwachten dat je op z'n minst even een telefoontje kreeg bij zulke officiële gebeurtenissen. :D
.
pi_85772160
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 14:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Een SMSje? :D
Normaal zou je toch verwachten dat je op z'n minst even een telefoontje kreeg bij zulke officiële gebeurtenissen. :D
Misschien heeft daar de slechthorendheid iets mee te maken?
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:49:23 #160
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85772283
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 14:46 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Misschien heeft daar de slechthorendheid iets mee te maken?
Scherp :P.

Idd afgesproken ivm slechthorendheid ja :).

En zo stom: in de tram had ik m'n foon uitgezet, want ik wilde niet in een bomvolle tram een afwijzing krijgen :'). Toen ik hem weer aanzette, had ik een paar minuten geen verbinding en vervolgens had ik ineens twee sms'jes: eentje met 'gefeliciteerd' en eentje met 'wil je nog even reageren?' :').

Heb net even gemaild met de vraag of ik nog iets mee moet nemen maandag (bepaalde documenten, aangezien ik pas een week later weer in Groningen ben), maar stiekem wil ik gewoon een mail waaruit duidelijk blijkt dat ik ben aangenomen, want ik geloof het nog steeds niet en het sms'je heb ik per abuis verwijderd :').
Niet meer actief op Fok!
pi_85772424
:D Vik! Dat mailtje komt heus wel goed. Lijkt me erg spannend om op zo'n korte termijn te beginnen, maar je zult daar niet voor klassen van 30 leerlingen komen te staan, dus er is misschien ietsje minder druk dan wanneer dat wel het geval zou zijn geweest.

Ik merk zelf dat ik heel veel zin heb om weer te beginnen, maar ook best nerveus ben. Komt ook door het nieuwe rooster, ben benieuwd hoe dat zal uitpakken. Kan nu wel veel rustigere lessen plannen en ben echt van plan om het zelfstandig werken véél meer vorm te gaan geven in mijn lessen. Ik had nooit tijd om dat goed te begeleiden, maar wil er nu echt structuur in gaan aanbrengen.

Dit weekend nog even helemaal bomvol gepland en dan maandag weer aan de slag, fijn!
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:05:54 #162
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85775242
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 14:49 schreef Viking84 het volgende:

[..]
Scherp :P.
Idd afgesproken ivm slechthorendheid ja :).
Och natuurlijk!! :@ Sorry, even vergeten.
.
pi_85776034
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 15:59 schreef mane het volgende:

[..]

Ja, dat probeerde ik ook te zeggen in mijn post. Heel pragmatisch te werk gaan, je ziel en zaligheid stoppen in het lesgeven, de opleiding is een kwestie van je zo min mogelijk druk maken maar wel zorgen dat je het papiertje krijgt. Als je geluk hebt, maak je daar af en toe iets mee waar je wat van leert. Ik vond mijn vakdidacticus heel goed, dat was dus heel leerzaam. Maar verder: :{w . En de organisatie is om te huilen. Maar dat moet je dus vooral niet doen, in plaats daarvan lekker je schouders ophalen. :7 .
ja, daar ben ik dus echt heel slecht in :@

ik zal me even voorstellen: hoi ik ben kwakz0r, en ik heb in mijn hele studententijd nooit lager dan een acht gehaald voor toetsen waar ik voor geleerd had. ik kan niet níet streberig zijn, want ik vind alles belangrijk in mijn extreme nerderigheid. :')

ik zorg dat ik voor aanstaande maandag goed voorbereid ben en daarna zien we wel verder.
Kwak
pi_85776078
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 16:08 schreef mane het volgende:
Ja, en dat hele portfolio met schrijfopdrachten, thema's etc.. Ik heb daar zulke ouwehoerverhalen van gemaakt (ik zat 't in de afgelopen vakantie eens terug te lezen :D ) en ik vraag me echt af of mijn beoordelaar dat allemaal heeft gelezen. Ik heb ook amper feedback gekregen.
mijn instiutuutsbegeleidster is wel heel tof, en betrokken.

heb van anderen de tip gehad om het vooral bíj te houden, dus de opdrachten doen wanneer ze opgegeven worden ipv alles op t laatst. vooral omdat ik naast baan (0,44/11 lesuren) én studie ook nog mn proefschrift wil afmaken. en een leuk vriendje heb die ik wel eens wil zien. en ik zing in koren. en ik bestuur een stichting :@
Kwak
pi_85776203
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 23:58 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb de baan! *O*. Maandag beginnen. Nu heel rap een dak boven m'n hoofd regelen, want van Groningen naar Den Haag op en neer reizen gaat 'm niet worden oO< . Wordt dus een hectische periode.
wat tof!! Vikje komt naar Den Haag! jeeeeeeej *O*
Kwak
pi_85776276
Gefeliciteerd Vik :) ^O^

Eerste week er alweer op, moet nog wel wat wennen maar eerst weekend ;) Oja...ik draai dit jaar 3 lesuren meer, mentoraat erbij maar ik zag net dat mijn nettosalaris nog geen 100 eurie was gestegen inclusief periodiek... :{ ik had iets meer verwacht, maar ga dat nog even controleren :P
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:39:21 #167
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85776352
Even een vraag:

Ik moet maandag beginnen, maar ik heb nog niks (geen boeken ofzo) en ik weet nog niks :'). Ik zorg gewoon dat ik op tijd ter plaatse ben, maar ik zal ook al lessen moeten geven maandag, dus hoe kan ik dat het handigst aanpakken? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_85776395
Eerste lessen van het jaar? Ik weet niet welke klassen het zijn, maar introductie van jezelf, kinderen misschien (met een spel of activiteit) kennis met elkaar maken? Misschien een activiteit die wel te maken heeft met je vak maar je zonder boeken kan doen?
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:45:26 #169
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85776559
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:40 schreef Hippos het volgende:
Eerste lessen van het jaar? Ik weet niet welke klassen het zijn, maar introductie van jezelf, kinderen misschien (met een spel of activiteit) kennis met elkaar maken? Misschien een activiteit die wel te maken heeft met je vak maar je zonder boeken kan doen?
Ik weet ook niet welke klassen het zijn :')! Leuk hč, last minute moeten beginnen :P. Ik weet wel dat er ook hogere klassen bij zitten (VWO 4 bijv), dus die kennen elkaar al.

Het zijn de eerste lessen vh jaar idd. Afgelopen week zijn ze op introkamp geweest.

Op m'n vorige school liet ik de kinderen altijd iets schrijven als ik geen les kon voorbereiden (bijv. verslag van vakantie ofzo) en bovendien is een schrijfopdracht altijd wel goed voor dove / slechthorende lln, maar ik weet niet of ik daar hier ook mee kan aan komen. Heb sws het gevoel dat de lat veel hoger ligt dan op een normale school en dat is ook wel zo.
Niet meer actief op Fok!
pi_85777525
Gefeliciteerd, Viking. Ik wil wel eens een kijkje komen nemen op je school want het ziet er prachtig uit!
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85778928
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, daar ben ik dus echt heel slecht in :@

ik zal me even voorstellen: hoi ik ben kwakz0r, en ik heb in mijn hele studententijd nooit lager dan een acht gehaald voor toetsen waar ik voor geleerd had. ik kan niet níet streberig zijn, want ik vind alles belangrijk in mijn extreme nerderigheid. :')

ik zorg dat ik voor aanstaande maandag goed voorbereid ben en daarna zien we wel verder.
Ik ben juist altijd heel selectief geweest. Of zoals een docent op de middelbare school al zei: de ene helft van de tijd ben je briljant, de andere helft van de tijd stupide. 8-) .
Maar goed, goed om die zelfkennis te hebben, want dan weet je ook meteen wat je valkuil is. In het onderwijs is perfectionisme/streberigheid een gevaar omdat je jezelf echt heel makkelijk over de kop kunt werken, zeker in combinatie met het ICLON.

Verder is het vooral een goede eigenschap natuurlijk, want het leidt tot mooie resultaten (zoals de achten).
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85781564
Misschien hebben ze de wijziging in je betrekkingsomgang nog niet verwerkt, Hippos. Bij ons hebben ze daar elk jaar twee maanden voor nodig, in oktober wordt alles rechtgetrokken. Per 1 aug. verwerken ze bij ons alleen dat je bijv. van LB2 naar LB3 gaat, want dat gaat automatisch. Andere mutaties worden pas later verwerkt.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:01:00 #173
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_85790560
Kan iemand mij vertellen wat voor HBO studie ik nou precies moet doen om in principe aan zowel onderbouw als bovenbouw les kan geven? Ik kan op de site van de hoge school Rotterdam verschillende varianten vinden zoals "Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs en BVE" en "Lerarenopleiding Economie"
Op elke fokker past een bril.
pi_85790773
Op het HBO haal je je tweedegraadsbevoegdheid (= onderbouw). Wil je dan ook je eerstejaarsbevoegdheid dan moet je nog een master doen op de uni om je eerstegraadsbevoegdheid (=onderbouw en bovenbouw) te halen. Volgens mij hoef je dan alleen het eenjarige lerarenopleidingjaar te volgen en niet de volledige tweejarige master, maar dat weet ik niet zeker.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_85791034
Met een tweedegraads opleiding (HBO) mag je lesgeven aan VMBO (onder- en bovenbouw) en onderbouw HAVO/VWO. Voor bovenbouw HAVO/VWO heb je officieel een eerstegraads bevoegdheid nodig die je kunt halen door bovenop je tweedegraads opleiding (vier jaar) nog een eerstegraads te doen (duurt geloof ik drie jaar avondstudie), of door na een universitaire studie (vier jaar) de eerstegraads opleiding (een jaar) te doen.

Scholen kunnen bijdragen aan je studie door er tijd en geld voor beschikbaar te stellen. Daarnaast kun je, als je eenmaal je tweedegraads hebt, een lerarenbeurs krijgen om verder te studeren voor je eerstegraads.
In de praktijk geven in bovenbouw HAVO/VWO ook veel mensen les die hun eerstegraads nog niet hebben (ik geloof zelfs zo'n 30%) maar dat krijg je alleen voor elkaar als je een tekortvak geeft en ook dan ziet de school graag dat je op den duur wel je papiertje haalt.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:25:53 #176
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85791689
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 23:05 schreef Naamah het volgende:
Op het HBO haal je je tweedegraadsbevoegdheid (= onderbouw). Wil je dan ook je eerstejaarsbevoegdheid dan moet je nog een master doen op de uni om je eerstegraadsbevoegdheid (=onderbouw en bovenbouw) te halen. Volgens mij hoef je dan alleen het eenjarige lerarenopleidingjaar te volgen en niet de volledige tweejarige master, maar dat weet ik niet zeker.
Tweejarige master is volgens mij idd alleen voor WO-studenten. Eén jaar maatschappelijke master en één jaar educatieve master.
Niet meer actief op Fok!
pi_85791707
Oh, ShadyLanes info is vollediger dan de mijne :)

Hier vind je nog hoe je van een tweedegraadsbevoegdheid naar een eerstegraads kan: http://www.uu.nl/NL/facul(...)n/Pages/bevoegd.aspx
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 08:46:44 #178
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85799669
Ik heb al bedacht wat ik ga doen maandag: een klassengesprekje over slechthorendheid en de ervaringen van de leerlingen met slechthorende / dove mensen inventariseren en dan vertellen hoe ze met mij om moeten gaan. In de eerste klassen en klassen die elkaar niet kennen de leerlingen elkaar laten interviewen en vervolgens de interviewer laten vertellen wat hij aan de weet is gekomen (dat is leuker dan wanneer de leerlingen iets over zichzelf vertellen!), bespreken wat ze hopen en verwachten te krijgen bij Nederlands dit jaar. En dan is m'n lesuur wel om, denk ik ;).
Niet meer actief op Fok!
pi_85805036
Simpele vraag: wat doen jullie nu precies met lln die geen boeken (of een deel) vergeten zijn? In mijn 4Mavo klas moet ik netjes bijhouden wie geen spullen bij zich heeft, maar pas na 3x mag ik officieel een lln terug laten komen. Dat zijn de regels van het mavo-team. Maar ik sprak vandaag met een oud docente die heel veel jaartjes les heeft gegeven en haar tip was om gewoon wat opdrachten te kopiëren en dat achter de hand te hebben. Dus als een lln niets bij zich heeft wel iets kan gaan doen met behulp van een kopie v/h werkboek. Ik merkte al in mijn eerste week bij deze groep dat ik 'meneer ik heb geen boek(en) bij me" voor onnodige ruis zorgt, dus haar idee van kopieerwerk staat me wel aan. Maar hoe lossen jullie dat probleem op? Of heeft iemand nog meer ideeën?
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:00:26 #180
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85805439
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 08:46 schreef Viking84 het volgende:
In de eerste klassen en klassen die elkaar niet kennen de leerlingen elkaar laten interviewen en vervolgens de interviewer laten vertellen wat hij aan de weet is gekomen (dat is leuker dan wanneer de leerlingen iets over zichzelf vertellen!), bespreken wat ze hopen en verwachten te krijgen bij Nederlands dit jaar. En dan is m'n lesuur wel om, denk ik ;).
Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!

quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 13:45 schreef Hippos het volgende:
Simpele vraag: wat doen jullie nu precies met lln die geen boeken (of een deel) vergeten zijn? In mijn 4Mavo klas moet ik netjes bijhouden wie geen spullen bij zich heeft, maar pas na 3x mag ik officieel een lln terug laten komen. Dat zijn de regels van het mavo-team. Maar ik sprak vandaag met een oud docente die heel veel jaartjes les heeft gegeven en haar tip was om gewoon wat opdrachten te kopiëren en dat achter de hand te hebben. Dus als een lln niets bij zich heeft wel iets kan gaan doen met behulp van een kopie v/h werkboek. Ik merkte al in mijn eerste week bij deze groep dat ik 'meneer ik heb geen boek(en) bij me" voor onnodige ruis zorgt, dus haar idee van kopieerwerk staat me wel aan. Maar hoe lossen jullie dat probleem op? Of heeft iemand nog meer ideeën?
Oh ja, boeken vergeten. :D Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.
Ik laat wél altijd even merken dat ik het een beetje jammer vind dat ze de boeken vergeten zijn, of ik trek een gezicht dat zegt: "Eigenlijk ben je ook een eitje he". En dat geeft de leerlingen het gevoel van "laat ik er maar voor zorgen dat ik bij hem de boeken bij me heb". Heel stom misschien, maar bij mij werkt het veel beter dan boos worden, leerlingen met hun hoofd tegen het bord slaan en ze laten terug komen.

Maar goed, als antwoord op jouw vraag: ik zeg dan dat ze even samen bij de buurman/-vrouw kijken of ik stuur ze even naar de conciërge om kopietjes te maken. Dan kunnen ze in élk geval wel mee doen met de les. De volgende les wil ik dan zien dat ze alles netjes bijgewerkt hebben. (Zo niet, sla ik ze alsnog met hun hoofd tegen het bord).

Ik geef nooit straf voor boeken vergeten. Ik denk altijd: ze doen het níet opzettelijk...

Toch? :@
.
pi_85805481
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2010 14:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!
[..]

Oh ja, boeken vergeten. :D Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.
Ik laat wél altijd even merken dat ik het een beetje jammer vind dat ze de boeken vergeten zijn, of ik trek een gezicht dat zegt: "Eigenlijk ben je ook een eitje he". En dat geeft de leerlingen het gevoel van "laat ik er maar voor zorgen dat ik bij hem de boeken bij me heb". Heel stom misschien, maar bij mij werkt het veel beter dan boos worden, leerlingen met hun hoofd tegen het bord slaan en ze laten terug komen. Ik geef nooit straf voor boeken vergeten. Ik denk altijd: ze doen het níet opzettelijk...

Toch? :@
Precies, maar praktisch, een lln komt bij je, heeft om wat voor reden dan ook geen boek(en) bij zich, hoe zorg je dat die leerling wel opdrachten maakt? Bij mij kan een lln zonder boeken niet werken.
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:15:45 #182
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85805864
Ik had mijn stukje veranderd nadat ik me gerealiseerd had dat ik geen antwoord had gegeven op je vraag :@

"ik zeg dan dat ze even samen bij de buurman/-vrouw kijken of ik stuur ze even naar de conciërge om kopietjes te maken. Dan kunnen ze in élk geval wel mee doen met de les. De volgende les wil ik dan zien dat ze alles netjes bijgewerkt hebben. (Zo niet, sla ik ze alsnog met hun hoofd tegen het bord)."

En als ik helemaal een filantropisch gevoel heb, dan mogen ze mijn boek even lenen.
.
pi_85808351
Ik heb hetzelfde beleid (meekijken met buurman, -vrouw, eventueel mijn boek lenen). Als het af en toe bij een leerling voorkomt, maak ik er nooit een punt van. Wel een grapje natuurlijk, of ik ben gespeeld teleurgesteld.

Je hebt wel eens klassen waarin meerdere leerlingen structureel spullen niet in orde hebben. Doel jij op zo'n klas misschien? Dan werken alleen heel duidelijke maatregelen. Dan wordt het namelijk een manier, bewust of onbewust, om de les te ondermijnen.

In zo'n geval zou ik kopietjes maken, zodat het niet leidt tot verstoring van de les. En namen noteren en meteen extra huiswerk opgeven.

[ Bericht 5% gewijzigd door mane op 28-08-2010 16:12:36 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85808576
Als leerlingen zo vroeg in het schooljaar spullen niet hebben, is dat in ieder geval niet zo'n goed teken. :P .

Ik zou er meteen bovenop zitten om dit gedrag in de kiem te smoren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:04:36 #185
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85895539
Dus dit is nu de docentenkamer :P

* Maraca schuift aan en pakt een kop koffie.

Volgende week begin ik met een eenjarige docentenopleiding :) (heb namelijk al een bachelordiploma). Kijk er erg naar uit!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85895754
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:04 schreef Maraca het volgende:
Dus dit is nu de docentenkamer :P

* Maraca schuift aan en pakt een kop koffie.

Volgende week begin ik met een eenjarige docentenopleiding :) (heb namelijk al een bachelordiploma). Kijk er erg naar uit!
is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?

ik weet nog steeds nauwelijks wat ik moet doen en ik word er nerveus van. de vrouw die ik vervang heeft niet echt aan mij dingen overgedragen, alleen via anderen, en die snappen niet wat ik precies allemaal moet weten - de dingen die ik belangrijk vind hebben ze niet onthouden...

nou ja, ik ga morgen bespreken met een collega en dan ga ik daarna wel nog mailen met de vrouw die ik blijkbaar vervang (wist ik niet dat ik haar zo duidelijk vervang, anders had ik al eerder contact opgenomen) vind t ergens ook wel een beetje gek dat ze niks aan mij gemaild heeft :@ we hebben wel handjes geshcud voor de vakantie....
Kwak
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 00:17:28 #187
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85896029
Tweedegraads kopopleiding inderdaad :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85899668
Ah, de lerarenkamer, ik meld me ook even :) Gisteren begonnen, introductie eerstejaars, vanaf volgende week 24 uur voor de klas. En ik vind het best eng want stroom in vanuit een heel ander vak en heb nog nooit voor de klas gestaan. Ga deze week maar gebruiken om mijn collega's lastig te vallen met mijn waslijst aan vragen!
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_85900575
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 00:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?

Met een universitaire bachelor kun je natuurlijk wel een eerste graad halen in een master. Dat kan op 2 manieren: de eenjarige opleiding na een (vakinhoudelijke) master of de 2 jarige opleiding na de bachelor. Dat laatste heb ik gedaan.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:15:26 #190
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85914338
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 07:08 schreef josja het volgende:
Ah, de lerarenkamer, ik meld me ook even :) Gisteren begonnen, introductie eerstejaars
Welkom :W

quote:
vanaf volgende week 24 uur voor de klas. En ik vind het best eng want stroom in vanuit een heel ander vak en heb nog nooit voor de klas gestaan.
Ah, nog iemand met dit plan. :9
Gaat het hier om een stage, vervanging of om eigen uren? Ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik vergelijk het een beetje met in een auto stappen en de autosnelweg oprijden. Alleen, je hebt geen idéé hoe de auto werkt... Succes! ^O^
.
pi_85915135
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
pi_85915173
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Welkom :W
[..]

Ah, nog iemand met dit plan. :9
Gaat het hier om een stage, vervanging of om eigen uren? Ben benieuwd hoe dat gaat.

Ik vergelijk het een beetje met in een auto stappen en de autosnelweg oprijden. Alleen, je hebt geen idéé hoe de auto werkt... Succes! ^O^
Eigen uren maar liefst :P Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden.. :o
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_85915225
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:34 schreef josja het volgende:

[..]

Eigen uren maar liefst :P Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden.. :o
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
pi_85915329
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:37:59 #195
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85915341
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Zoiets heet een kopopleiding :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:46:39 #196
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85915743
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.
Er moet toch op z'n minst begeleiding zijn. Kennis van de didaktiek is zó ontzettend belangrijk.
Hoe ben je je nu dan aan het voorbereiden, als ik vragen mag?


quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:37 schreef josja het volgende:
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.
Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?
.
pi_85915873
Oké, een kopopleiding. Maar dan nog lijkt het me verstandig (niet alleen voor jezelf maar ook voor de school en zeker voor de leerlingen) om die eerst volledig af te ronden voordat je full-time voor de klas gaat staan.
pi_85916012
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.
Er moet toch op z'n minst begeleiding zijn. Kennis van de didaktiek is zó ontzettend belangrijk.
Hoe ben je je nu dan aan het voorbereiden, als ik vragen mag?
[..]

Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:52:46 #199
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85916035
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:49 schreef Desunoto het volgende:
Oké, een kopopleiding. Maar dan nog lijkt het me verstandig (niet alleen voor jezelf maar ook voor de school en zeker voor de leerlingen) om die eerst volledig af te ronden voordat je full-time voor de klas gaat staan.
Ik moet hem zelf wel volledig afronden voordat ik fulltime voor de klas ga staan. In de tussentijd loop ik stage :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 16:56:37 #200
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85916197
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:52 schreef josja het volgende:
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.
Ah okee. Succes er mee dan :) Om welke klassen gaat het?
.
pi_85916793
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ah okee. Succes er mee dan :) Om welke klassen gaat het?


MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus -O-
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_85917610
Dag 1 zit erop. Ben kapot, maar was leuk. Fijn, die lessen van 60 minuten. Sta veel minder te haasten!
pi_85918331
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:10 schreef josja het volgende:

[..]

MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus -O-
ah, mbo hoef je idd meestal helemaal geen bevoegdheid te halen, of officieel wel maar vaak gebeurt het niet.

kan het je wel aanraden, het voelt gewoon veiliger.

maar meteen 24 uur is inderdaad wel veel. ik doe 11 uurtjes naast mn opleiding en dat vind ik meer dan zat...
Kwak
pi_85918360
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
van de 175 eerstejaars in de lerarenopleiding (eerstegraads master) die dit jaar begonnen mheeft 75-80% er een betaalde baan bij, een deel daarvan staat (soms al jaren) voor de klas. het is echt niet zo uitzonderlijk als jij lijkt te denken.
Kwak
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:52:04 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85918447
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:10 schreef josja het volgende:
MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus -O-
Och, als je voorbereid bent zal het vast goed komen :)
.
pi_85921804
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Och, als je voorbereid bent zal het vast goed komen :)
Hope so :) Comm. is mijn ouwe vak, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Het gaat me er vooral om dat ik weinig (nah, niks) weet over lesopbouw, lesdoelstellingen, toetsen en eisen. Maar dat komt wel, ik val mijn collega's lekker lastig. En jullie waarschijnlijk ook nog wel :P

Hebben jullie toevallig boekentips voor deze nieuweling?
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:34:26 #207
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85922376
Dit is mijn boekenlijst:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85922693
Iemand ooit bezoek gehad van het CPS (http://www.cps.nl/) ? Maandag mag ik opeens aanschuiven voor een interview in de kamer van de conrectoren samen met nog 3 andere docenten/mentoren. Ik wist dat de Inspectie zou komen, dit is een volgensmij een opstap daar naar toe :)

Over boeken: er zijn er enorm veel. Zoek maar eens op Bol o.i.d. Pas heb ik 'Lessen in Orde' gelezen, een titel met een dubbele lading maar zeker het lezen waard.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:18:04 #209
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_85924042
Zo. Eerste twee dagen ILS Nederlands zitten erop, het is me niet tegengevallen. Ik kan de woorden 'competenties' 'zelfreflectie' en 'feedback' nu al niet meer horen, maar met een aantal verloren dagen achter de computer en heul veul koffie overleef ik dat wel denk ik...
pi_85924170
In mijn eerste jaar voor de klas kwam de inspectie langs op de school waar ik toen werkte. De sectie schoot ontzettend in de stress. :) . En terecht trouwens, want ze werkten allemaal fantastisch langs elkaar heen. Je moet bijvoorbeeld laten zien waar en hoe je toetsen bewaart. En uitleggen hoe je de kwaliteit van de toetsen waarborgt. De PTA's etc. Je moet in ieder geval kunnen uitleggen waar je nou eigenlijk mee bezig bent en hoe doordacht het allemaal is. Didactiek beoordelen ze over het algemeen door lesbezoeken af te leggen.

Die school kreeg een behoorlijk slechte beoordeling. Dat vond ik ook wel terecht. Het was slecht georganiseerd en er werkten ook te weinig inspirerende docenten. Een slechte schoolleiding, etc. Ze kregen eigenlijk maar op een punt een positief verhaal en dat was de sfeer: er was heel goed en leuk contact tussen leerlingen en docenten. Ook dat klopte wel.

Het is overigens wel een aanrader om voor sollicitatiegesprekken het inspectierapport van die school door te nemen. Dan weet je meteen wat de goede en slechte punten van die school zijn (volgens de inspectie dan) en je kunt meestal ook wel een beetje een beeld krijgen van de schoolcultuur. Als je bijvoorbeeld in het rapport leest dat de school wat meer aan vernieuwende didactiek moet gaan doen, dan weet je dat je daar mee kunt scoren op je gesprek. :D . Maar, dan ben je wel berekenend bezig natuurlijk. Het is niet verstandig om je zelf daar heel anders voor te gaan doen dan hoe je bent, uiteraard. 8-) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85924348
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:21 schreef mane het volgende:
In mijn eerste jaar voor de klas kwam de inspectie langs op de school waar ik toen werkte. De sectie schoot ontzettend in de stress. :) . En terecht trouwens, want ze werkten allemaal fantastisch langs elkaar heen. Je moet bijvoorbeeld laten zien waar en hoe je toetsen bewaart. En uitleggen hoe je de kwaliteit van de toetsen waarborgt. De PTA's etc. Je moet in ieder geval kunnen uitleggen waar je nou eigenlijk mee bezig bent en hoe doordacht het allemaal is. Didactiek beoordelen ze over het algemeen door lesbezoeken af te leggen.

Die school kreeg een behoorlijk slechte beoordeling. Dat vond ik ook wel terecht. Het was slecht georganiseerd en er werkten ook te weinig inspirerende docenten. Een slechte schoolleiding, etc. Ze kregen eigenlijk maar op een punt een positief verhaal en dat was de sfeer: er was heel goed en leuk contact tussen leerlingen en docenten. Ook dat klopte wel.

Het is overigens wel een aanrader om voor sollicitatiegesprekken het inspectierapport van die school door te nemen. Dan weet je meteen wat de goede en slechte punten van die school zijn (volgens de inspectie dan) en je kunt meestal ook wel een beetje een beeld krijgen van de schoolcultuur. Als je bijvoorbeeld in het rapport leest dat de school wat meer aan vernieuwende didactiek moet gaan doen, dan weet je dat je daar mee kunt scoren op je gesprek. :D . Maar, dan ben je wel berekenend bezig natuurlijk. Het is niet verstandig om je zelf daar heel anders voor te gaan doen dan hoe je bent, uiteraard. 8-) .
Onze school heeft sinds 3 jaar minder goed opbrengsten en is daardoor onder verscherpt toezicht gezet door de Inspectie (die komen nog denk ik). Probleem is met name de determinatie in de onderbouw (nu struikelen er veel leerlingen in klas 4), daar wordt nu hard aan gewerkt. Ik vraag me alleen af wat ik allemaal kan verwachten. Onze vakgroep biologie wordt vaak als lichtend voorbeeld genoemd hoe het wel moet: niet alleen een goede samenwerking, ook een vakwerkplan waarin ons programma uitgelegd wordt en waarom we lesgeven op een bepaalde manier, doordachte toetsing en overleg over lesinhoud/toetsing. Maar misschien gaan ze andere dingen vragen, ik ben benieuwd. Maandag is dat interview, ik ben benieuwd :)
pi_85924949
Oh, dan is er geen reden tot stress. Al kan ik me voorstellen dat je collega's hebt die wat minder benieuwd zijn naar het gesprek. :D .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85926596
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Kwak
pi_85926645
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Het is nuttig, dat zeker, maar ook gortdroog.

Oh trouwens, ik mag vanaf vandaag onze nieuwe collega gaan begeleiden, want de taakuren van de rest van m'n sectie zaten al vol -O- ik ben zelf pas derdejaars! Maar goed, ik ga m'n best doen en als ik er niet uitkom mogen collega's bijspringen. Feestje.

Eerste lessen gingen goed, maar goed, daar zijn het ook eerste lessen voor. Heb een stoute V4 en een lieve V4, een blije H3 en morgen ga ik m'n examenmentorklas voorbereiden op hun - hopelijk - laatste schooljaar. Zin in!

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2010 21:24:10 ]
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:17:20 #215
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85929260
Hoi :W. Ik kom even zwaaien. Gaat hartstikke goed op m'n school. Leuke collega's, leuke klassen *O*. Ik voelde me gisteren al helemaal thuis. En ik heb een eigen lokaal - iig voor ma en di, moet nog even afwachten hoe het do en vrij is ;). Morgen iig vrij en vrijdag verhuis ik *O*.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:26:15 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85929790
Geef trouwens les aan 1 HAVO/VWO, 3 VMBO, 3 HAVO, 4 HAVO, 4 VWO. Grootste klas bestaat uit 5 leerlingen, kleinste uit 3 leerlingen :) (in 6 VWO zitten er 10, maar die heb ik niet).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:49:14 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85931142
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Mijn open haard was er erg gelukkig mee.

quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:17 schreef Viking84 het volgende:
Hoi :W. Ik kom even zwaaien. Gaat hartstikke goed op m'n school. Leuke collega's, leuke klassen *O*. Ik voelde me gisteren al helemaal thuis. En ik heb een eigen lokaal - iig voor ma en di, moet nog even afwachten hoe het do en vrij is ;). Morgen iig vrij en vrijdag verhuis ik *O*.
Dat is nog eens goed nieuws! Fijn dat het zo goed gaat. Keep up the good spirit! *O*
.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:51:10 #218
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85931241
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Dat boek van Effectief leren bedoel je? Het is wel een handig boek op zich, vind ik, maar ik zal het nu niet meer gebruiken.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:51:43 #219
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85931267
Is dat boek zo erg dan?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:56:31 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85931518
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 19:34 schreef Maraca het volgende:
Dit is mijn boekenlijst:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is exact dezelfde boekenlijst als die van mij van vorig jaar! :D. Doe je de kopopleiding ook in Zwolle?
Sterkte dan: het is een drama :').

Maar de docent SLB (AB, neem aan dat jij die ook hebt als je in Zwolle zit) is een topper ^O^.
EP van vakdidactiek vind ik echt vreselijk.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 07:36:51 #221
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85938031
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:56 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dat is exact dezelfde boekenlijst als die van mij van vorig jaar! :D. Doe je de kopopleiding ook in Zwolle?
Sterkte dan: het is een drama :').

Maar de docent SLB (AB, neem aan dat jij die ook hebt als je in Zwolle zit) is een topper ^O^.
EP van vakdidactiek vind ik echt vreselijk.
Ik doe inderdaad de kopopleiding in Zwolle. Maar waarom is het een drama dan? :o
Volgens mijn rooster heb ik inderdaad les van AB, maar EP heb ik al ontmoet en ik kon het goed met hem vinden :) Maar ik weet niet hoe hij als docent is :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 1 september 2010 @ 14:53:42 #222
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85949984
Grappig zeg! :D.

Als het goed is, heb je les van JN, AB en EP deze periode (volgende periode komt daar nog een docent voor drama bij). JN heeft z'n apparatuur nooit op orde (kom je nog wel achter), hij dramt altijd z'n eigen mening door als er een discussie is, EP is niet duidelijk over wat hij precies van zijn studenten verwacht, waardoor je maar moeilijk echt een fatsoenlijk cijfer kunt halen. We moesten bijv een keer zelf een lijst met beoordelingscriteria maken en aan de hand daarvan zou hij het beoordelen. Ik had me 100 % aan die lijst gehouden en toch had ik maar een 6,8. Hij haalde er zelf ook nog van alles bij 8)7. Ik weet het niet: ik mag hem niet. En ik heb in het begin vaker niet dan wel les gehad, want dan was hij of een collega vergeten dat hij / zij ons les moest geven en dan hadden ze al een andere afspraak staan of het kwam privé niet uit ( :') ), serieus! :D.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de organisatorische bende. Heel kort van tevoren te horen krijgen wanneer het assessment is, cijfers die niet op orde zijn etc etc. Ik ben blij dat ik er klaar mee ben :). Alleen AB is echt een topper ^O^.

Ga je ook economie doen? :P.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 16:06:26 #223
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85952479
Oh jeetje.. dat kan nog leuk worden :D Bedankt voor de toelichting, kan ik me alvast mentaal voorbereiden ;) Ga ook economie doen ja O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 1 september 2010 @ 16:17:02 #224
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85952774
Bijna iedereen doet economie.

Beetje jammer voor de niet-economen daar, omdat ze toch wel veel uitgaan van economie.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 16:35:24 #225
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85953401
Economie is dan ook een prachtig vak O+ ;) Het is dan alleen wel jammer inderdaad voor de niet-economen. Ben heel erg benieuwd naar hoe het zal gaan :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 1 september 2010 @ 17:32:49 #226
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85955430
ik ook :').
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 17:36:59 #227
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85955543
Ik zal wel een dagboekje bijhouden :P

Hoe ervoer je trouwens de werkdruk? EP zei dat je (incl. stages) aan 40 uur per week kwam, maar docenten willen nog wel eens vergeten dat er een verschil is tussen theorie en praktijk :+ Oh en krijg je doorgaans een stagevergoeding voor stages? :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 1 september 2010 @ 17:41:51 #228
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85955680
Stagevergoeding kán, hoeft niet (dat ligt aan de school). Voor je LIO is het wel gebruikelijk.

Werkdruk wisselde nogal. Er waren idd echt perioden dat ik echt dacht: hoe ga ik dit ooit redden?
Dus wat dat betreft viel het me tegen :P. Maar je moet echt niet teveel tijd besteden aan je opdrachten van school, hoor. Gewoon focussen op je stage, op het verzamelen van bewijsmateriaal, dat is het belangrijkste.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 17:48:14 #229
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85955877
Ah, had al zo'n vermoeden dat het per school zou verschillen. Ach, is ook niet het belangrijkste, dat blijft toch de sfeer en de klassen :Y

En bedankt voor de tip :) Bij mijn vorige opleiding was ik gemiddeld 60 uur per week zoet met huiswerk, dus drukke periodes ben ik gelukkig wel gewend! Maakt het ook weer een beetje uitdagend ;)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85956581
zo... dag 1 zit erop. ik ben echt afgepeigerd...

ik had het eerste uur H4, dat ging behoorlijk, maar ze waren al meteen erg bezig met testen en veel aan het praten enzo. heb ze uiteindelijk wel stil aan het werk gekregen. ik vond het een hele saaie les die ik gaf, dat kan volgende keer echt beter. het niveauverschil is wel heel erg groot in de klas. er zit mavo instroom maar ook teruggeplaatste 5V en overgeplaatste 4V leerlingen. echt geen pijl op te trekken. en 6 doubleurs....

daarna mijn mavo brugklasje O+ oh wat zijn ze nog lief! er zitten een paar schoffies tussen, en het zijn er 28, maar ik heb t grootste schoffie vandaag al aan mijn kant gekregen, en guttegut wat zijn ze nog lief en gemotiveerd...

daarna V5, die waren ook flink aan het testen al, maar wel íets stiller dan H4. leuke klas wel, maar moeten even flink schrikken zodat ze aan de slag gaan.

en tot slot Mavo 2. dat was echt vreselijk. ik kreeg ze geen twee seconden stil. praatte veel te hard tegen ze in, en ze waren stront vervelend.
heb ze in groepjes aan t werk gezet, en ze hebben wel gewerkt, maar wat een teringherrie maakten ze. frustrerend dat t niet lukte, maar geen van de trucs leek te werken. t ging beter aan t einde van de les, toen hebben ze even stil gewerkt. moet de opstelling echt veranderen vrijdag want dit is onwerkbaar.

nu vrijdag weer alle vier de klassen maar dan 4 uur non stop (nou ja, met 1 korte pauze). wel allemaal in 1 lokaal, dat is fijn. wilde eigenlijk vanavond nog lessen voorbereiden, maar ben zo vreselijk moe. denk dat ik de Wasp Reporter ga doorkijken en dat moet t dan maar even zijn. morgenavond de rest van de lessen doen en een begin maken aan de periode planning (voor H4 krijg ik die van mn collega, maken we samen af, voor M2 maak ik m zelf maar en overleg dan met mn collega's)


:O
Kwak
pi_85956838
Even uitrusten Kwak, je hebt 't verdiend! Je 4HAVO klinkt typisch als.. mijn 4HAVO :') hoewel ik nog moet beginnen - ze zijn op werkweek nu - is de samenstelling precies zoals jij omschrijft, véél doublanten, wat instromers van 't VMBO, wat spul uit 3VWO vorig jaar en 4VWO vorig jaar en dan nog de "normale" leerlingen die van 3HAVO naar 4HAVO zijn overgegaan. Vandaar de werkweek, om elkaar te leren kennen. Heeft jouw school zoiets niet?

Ik ben ook moe, maar woensdag is mijn snordrukdag, ik heb vanavond koor en doe lekker niets, lessen van morgen heb ik gisteren voorbereid, klaar 8-) .

Lessen gaan OK, 2HAVO is wat druk maar wel welwillend, de rest prima. VWO6 is mijn mentorgroep, vond 't erg lastig (want geen mentoruur) om in een les Engels over te schakelen van "Hallo nieuwe mentor etc." naar "en nu Engels". Maar wel gezellig, en ze hebben al een voorstel gedaan voor een mentoretentje. :') Waar begin ik aan..
pi_85956907
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Even uitrusten Kwak, je hebt 't verdiend! Je 4HAVO klinkt typisch als.. mijn 4HAVO :') hoewel ik nog moet beginnen - ze zijn op werkweek nu - is de samenstelling precies zoals jij omschrijft, véél doublanten, wat instromers van 't VMBO, wat spul uit 3VWO vorig jaar en 4VWO vorig jaar en dan nog de "normale" leerlingen die van 3HAVO naar 4HAVO zijn overgegaan. Vandaar de werkweek, om elkaar te leren kennen. Heeft jouw school zoiets niet?

Ik ben ook moe, maar woensdag is mijn snordrukdag, ik heb vanavond koor en doe lekker niets, lessen van morgen heb ik gisteren voorbereid, klaar 8-) .

Lessen gaan OK, 2HAVO is wat druk maar wel welwillend, de rest prima. VWO6 is mijn mentorgroep, vond 't erg lastig (want geen mentoruur) om in een les Engels over te schakelen van "Hallo nieuwe mentor etc." naar "en nu Engels". Maar wel gezellig, en ze hebben al een voorstel gedaan voor een mentoretentje. :') Waar begin ik aan..
hm, ze kennen elkaar al een beetje de meesten - niet zo'n grote school - maar geloof dat ze volgende week gaan poldersporten samen.

ik heb er eentje die van 5 vwo naar 4 havo is gegaan. geen verkeerde jongen hoor, moeilijke achtergrond, en niet voor niets blijven zitten natuurlijk. maar t vershcil is zo groot, ook in leeftijd. zo zit er een meisje die voor haar lol shakespeare en austen leest samen met lln die de antwoorden van de vragen van een voorbeeldexamen niet snappen vanwegen woorden als "possessed"...


morgen heb ik een vrije dag, die wilde ik helemaal vrij houden door vanavodn voor te bereiden voor vrijdag, maar ik zie t niet zitten even nu om lessen te plannen...
Kwak
pi_85957002
Poldersurvival :D leuk! Ik ga dat met de tweede klassen doen over twee weken, zo leuk O+ . 't Schept een band dat je daarna allemaal verkouden bent :').

Niveauverschil is moeilijk inderdaad, is in mijn brugklas ook aan de orde. Ik probeer de slimme leerlingen uit te dagen met ander werk of moeilijker werk of het lezen van een boek en dat presenteren, zodat ik ook tijd heb om de zwakkere broeders te helpen. Maar ik blijf het lastig vinden hoor!

Mijn 2HAVO moet nog erg wennen aan de volledig Engelse methode...
"Hoe kan ik nou een woordje leren als er geen Nederlandse betekenis bijstaat }:| ".
Achgossie. Ik zal ze echt moeten helpen, dit is best een enorme omslag voor ze.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2010 18:30:40 ]
pi_85957451
ik was echt van plan om doeltaal=voertaal te doen, maar het lukte voor geen meter...
Kwak
  woensdag 1 september 2010 @ 18:50:27 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85957556
Nee, dat moet je ook niet doen. Dan kijken de leerlingen je aan als een botsautootje.
.
pi_85957571
Snap dat het lastig is, had ik ook echt m'n 1e jaar en zelfs vorig jaar nog wel bij sommige klassen. Je bent nog zo bezig met allerlei niet-inhoud-gerelateerde dingen. Ik merk nu dat het echt makkelijker wordt, alleen in 2HAVO gooi ik er bij een algehele " :? " uitdrukking de Nederlandse betekenis even bij, en ze mogen er altijd om vragen natuurlijk, dan vertel ik 't nog een keer in het Nederlands.

Niet te druk om maken hoor, komt vanzelf wel!
pi_85957604
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, dat moet je ook niet doen. Dan kijken de leerlingen je aan als een botsautootje.
:D ! Die uitdrukking :'). Dat omschrijft de blik wel, ja.

Op HAVO/VWO niveau moet 't kunnen, vind ik, nadat ze de brugklas hebben gedaan moeten ze me toch verstaan. En voertaal is dan niet hoog-Brits, maar gewoon begrijpelijk classroom-English. Gaat prima!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-09-2010 18:52:16 ]
  woensdag 1 september 2010 @ 19:06:18 #238
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85958119
quote:
Op woensdag 1 september 2010 18:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, dat moet je ook niet doen. Dan kijken de leerlingen je aan als een botsautootje.
:D _O-.

Ik ben een wandelend woordenboek :').

Elk woord waarvan ze de betekenis moeten geven vragen ze aan mij. Ik zal morgen even op de 'hoe kom je achter de betekenis van een woord zonder in het woordenboek te kijken en zonder het aan de docent te vragen'-methode ingaan :).

Rustig dagje morgen: 2 lieve klasjes, 1 minder lief klasje dat heeft gezeurd over de hoeveelheid huiswerk, dus ik zal eens kijken of ze het af hebben. Zo niet: dan mogen ze naar het studie-uur :W.
Niet meer actief op Fok!
pi_85958552
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!

Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. :P.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_85958597
quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!

Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. :P.
dat was ik al gewend, en vind het heel prettig. wel schattig dat t brugklasje heel overduidelijk "mevrouw achternaam" steeds zegt, ipv gewoon mevrouw. en soms juffrouw O+ attiepatties
Kwak
pi_85958607
hoe is t verder op je stage DaD? en hoe was de introweek?
Kwak
pi_85959051
't Is hartstikke goed op m'n stage! Ik heb echt een geweldige vakcoach. Ze doet me aan m'n lievelingstante denken. O+.

De introweek was ontzettend intensief, maar het was allemaal wel heel nuttig! Ik voelde me een stuk beter voorbereid, na die week.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_85959150
Oh, en ik ben al mee uit eten gevraagd door collega's! Tof!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 1 september 2010 @ 19:31:09 #244
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85959205
quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!
Ja, kan ik me goed voorstellen. Een ding dat ik me gerealiseerd heb toen was dat een lesdag eigenlijk best lang is voor die leerlingen. Als je voor de klas bezig bent, dan lijkt de dag echt om te vliegen, maar toen ik destijds de hele dag achter in de klas zat, begreep ik dat de fut er na het 6e uur wel uit was.

quote:
Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. :P.
Hahaha, ik was er vrij snel aan gewend. Dan ga je het pas raar vinden als het níet gebeurt.

Heb vandaag mijn rooster gekregen, ziet er erg prettig uit gelukkig :) Al mijn lessen heb ik in mijn eigen lokaal, dus gaat helemaal goed komen. :) Dinsdag gaat het loos, hahaha..

quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Oh, en ik ben al mee uit eten gevraagd door collega's! Tof!
Leuk! Dat zegt mij al heel veel over de sfeer en de collegialiteit daar :)
.
pi_85960256
ik vind t ook zo fijn dat ik gewoon de hele dag tegen iedereen kan praten over hoe mn eerste dag was, ze zijn allemaal zo behulpzaam en aardig!
Kwak
  woensdag 1 september 2010 @ 19:58:53 #246
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85960426
quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!

Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. :P.
Ja, bizar hč? :D. Ze noemen mij ook 'mevrouw' en 'u', maar dan wel bij de voornaam verder_O-. Al gebruiken ze die niet zo vaak. Tis altijd: "Mevrouw...?". Noemen ze jou bij de voornaam of bij de achternaam?
Niet meer actief op Fok!
pi_85960578
quote:
Op woensdag 1 september 2010 19:58 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ja, bizar hč? :D. Ze noemen mij ook 'mevrouw' en 'u', maar dan wel bij de voornaam verder_O-. Al gebruiken ze die niet zo vaak. Tis altijd: "Mevrouw...?". Noemen ze jou bij de voornaam of bij de achternaam?
Ik wil dat ze me bij de achternaam noemen. Het leeftijdsverschil is al zo klein en natuurlijk overwicht heb ik ook al niet. :').
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 1 september 2010 @ 20:03:51 #248
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85960617
quote:
Op woensdag 1 september 2010 20:02 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Ik wil dat ze me bij de achternaam noemen. Het leeftijdsverschil is al zo klein en natuurlijk overwicht heb ik ook al niet. :').
Hoe oud ben je? (als ik vragen mag :P)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85960691
bij mij doen ze dat ook, en ik zou t niet anders willen. ik ben 27 maar zie er jong uit. gelukkig doen ze dat vanzelf, is standaard op school.
Kwak
pi_85960692
quote:
Op woensdag 1 september 2010 20:03 schreef Maraca het volgende:

[..]

Hoe oud ben je? (als ik vragen mag :P)
Ik ben 24. Voor leerlingen is dat misschien al best oud, maar zo voel ik me helemaal niet. :P.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  woensdag 1 september 2010 @ 20:07:27 #251
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85960760
Ah, dan ben ik helemaal een broekie met mijn 22 :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 1 september 2010 @ 20:47:03 #252
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_85962488
hier ook een 24 jarige docent.
mij noemen ze ook mevrouw of juf of mevrouw achternaam.

vorige week had ik mijn 1e werkweek sinds een jaar en wat was dat wennen!
de eerste paar dagen was ik echt kapot na thuiskomst en ging ik gelijk mn bed in.
dat wordt nu gelukkig minder. de klassen, onderbouw vmbo, luisteren prima en werken nog hard.
nu de eerste week voorbij is en ze weer een beetje aan elkaar gewend zijn beginnen ook de ruzies.
ouderavond is ook weer geweest. informatie is versnipperd door gekomen en doorgespeeld naar hun kinderen wat ontaarde in kinderachtige spelletje als vriendinnen die eerder als klittenband bekend stonden en die elkaar nu niet meer kunnen luchten of zien. ze mogen van de ouders niet meer met elkaar omgaan... d r a m a voor die meisjes.
daar moet ik me echt weer even op kunnen inleven.moeilijk hoor.

krijg veel complimenten over mn werk en daar ben ik super blij mee. echt een goede motivator.
alleen nu heb ik dus vandaag gehoord dat de onbevoegde docenten die nog in hun 1e jaar zitten (!) in dezelfde salarisschaal zitten. ondanks mijn eerdere werkervaring en bevoegdheid (1+2). merkte dat ik dat toch niet zo leuk vond.. wat is de meerwaarde van je studie dan vraag ik me af..

heb er elke dag echt zin in om te beginnen. dan is het vroege opstaan ook niet meer zon ramp ;)
Big mouth strikes again
pi_85962631
quote:
Op woensdag 1 september 2010 20:47 schreef heartwork het volgende:
hier ook een 24 jarige docent.
mij noemen ze ook mevrouw of juf of mevrouw achternaam.

vorige week had ik mijn 1e werkweek sinds een jaar en wat was dat wennen!
de eerste paar dagen was ik echt kapot na thuiskomst en ging ik gelijk mn bed in.
dat wordt nu gelukkig minder. de klassen, onderbouw vmbo, luisteren prima en werken nog hard.
nu de eerste week voorbij is en ze weer een beetje aan elkaar gewend zijn beginnen ook de ruzies.
ouderavond is ook weer geweest. informatie is versnipperd door gekomen en doorgespeeld naar hun kinderen wat ontaarde in kinderachtige spelletje als vriendinnen die eerder als klittenband bekend stonden en die elkaar nu niet meer kunnen luchten of zien. ze mogen van de ouders niet meer met elkaar omgaan... d r a m a voor die meisjes.
daar moet ik me echt weer even op kunnen inleven.moeilijk hoor.

krijg veel complimenten over mn werk en daar ben ik super blij mee. echt een goede motivator.
alleen nu heb ik dus vandaag gehoord dat de onbevoegde docenten die nog in hun 1e jaar zitten (!) in dezelfde salarisschaal zitten. ondanks mijn eerdere werkervaring en bevoegdheid (1+2). merkte dat ik dat toch niet zo leuk vond.. wat is de meerwaarde van je studie dan vraag ik me af..

heb er elke dag echt zin in om te beginnen. dan is het vroege opstaan ook niet meer zon ramp ;)
ik ben er ook zo één :@ onbevoegd, bezig met eerstegraads opleiding, ingestroomd in schaal B5.
er zijn twee dingen die spelen: de nood is hoog, en ik kom vanuit een baan waar ik met een bepoaald salaris geeindigd ben. ter tegemoetkoming biedt de school me een hogere trede zodat ik niet achteruit ga. heel coulant van ze. gebeurt niet altijd. zeker fijn aangezien ik minder uren kan werken omdat ik de opleiding ernaast doe.

lager dan de B schaal kunnen onbevoegde docenten niet krijgen, ze zijn immers aan het werk als docent.

misschien had je er zelf wat uit moeten proberen te slepen met je werkervaring?
Kwak
pi_85971802
Hehe, hier Meester Joost en 'u' inderdaad. Gisteren 23 geworden.
Maar op een basisschool is het niet zo gebruikelijk meer om de achternaam te gebruiken.
Meneer Joost ben ik ook wel tegengekomen op stages, ook prima, maar meester klinkt wel leuk. ;)
pi_85974950
Ha, 41 hier, maar zelfs ik vind het niks om mevrouw genoemd te worden, voel ik me echt oud :D

De zenuwen worden erger, heb voor bepaalde vakken geen boeken en moet zelf maar iets in elkaar flansen, en de docenten die me zouden kunnen helpen zijn van de aardbodem verdwenen geloof ik -O- Gaat dat vaker zo? Ik red me ongetwijfeld wel maar het voelt niet echt fijn.
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  donderdag 2 september 2010 @ 17:30:14 #256
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85991252
Even jullie advies nodig:

Inmiddels weet ik wat ik doe als een ll zijn/haar werk niet gemaakt heeft (laten terugkomen), maar het werk wordt in die les ook besproken en zo krijgt de leerling in kwestie toch de antwoorden mee. Hoe kan ik dit oplossen? :).
Niet meer actief op Fok!
pi_85992675
Extra (huis)werk geven. Het betreffende werk kan die leerling dus oppikken tijdens de les, maar hij/zij zal extra ander werk moeten doen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85993238
Ik was trouwens vanmiddag bij het ICLON vanwege Pre-University maar wat een prachtig gebouw hebben ze nu zeg! Nogal een verbetering t.o.v. het Pieter de la Court.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85995269
quote:
Op donderdag 2 september 2010 18:38 schreef mane het volgende:
Ik was trouwens vanmiddag bij het ICLON vanwege Pre-University maar wat een prachtig gebouw hebben ze nu zeg! Nogal een verbetering t.o.v. het Pieter de la Court.
alleen zijn alle activiteiten voor studenten gewoon in het P de la C :') colleges, werkgroepen, etc. de mediatheek is in het Willem Eijnthovengebouw net als de kantoren, maar die is veel minder vaak open dan de bieb op FSW en de computerzalen daar....
Kwak
pi_85997076
Ik hoorde dat ze daar wel zalen hebben die ze als collegezalen willen gaan inrichten, maar dat er problemen zijn met asbest. Wellicht dat het in de toekomst dus zal veranderen. Maar daar heb jij niet zoveel aan. Er zijn wel kleine zalen voor werkcolleges toch (want daar zat ik vanmiddag)?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86007274
quote:
Op donderdag 2 september 2010 17:30 schreef Viking84 het volgende:
Even jullie advies nodig:

Inmiddels weet ik wat ik doe als een ll zijn/haar werk niet gemaakt heeft (laten terugkomen), maar het werk wordt in die les ook besproken en zo krijgt de leerling in kwestie toch de antwoorden mee. Hoe kan ik dit oplossen? :).
Extra opdrachtje is zo bedacht voor zulke gevallen. Je kunt moeilijk die leerling tijdens het bespreken de klas uitknikkeren :')
Pools of sorrow, waves of joy are drifting through my open mind
possessing and caressing me
  vrijdag 3 september 2010 @ 13:41:30 #262
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86020490
Ja inderdaad. (Toch zie ik dat er uit sturen vaak gebeuren hoor... :N )
.
pi_86029837
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 13:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja inderdaad. (Toch zie ik dat er uit sturen vaak gebeuren hoor... :N )
Bij ons op school ´mag´ dat niet eens.
Pools of sorrow, waves of joy are drifting through my open mind
possessing and caressing me
  zaterdag 4 september 2010 @ 07:30:44 #264
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86052841
Hebben jullie nog ideeën voor strafwerk trouwens?

Ik heb tot nu toe de volgende ideeën.

- in mijn boek staan vaak opdrachten waarbij ze hun mening moeten geven, maar die sla ik meestal over of ik bespreek ze klassikaal. Ze zouden een opstel kunnen schrijven met daarin hun mening bij wijze van strafwerk.
- samenvatting maken van de lesstof én netjes schrijven, zodat de samenvatting gekopieerd kan worden voor de rest van de klas.

Dit zijn maatregelen waar ze nog iets van leren. Nog meer ideeën?
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 4 september 2010 @ 13:49:18 #265
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86059355
Strafwerk geven doe ik echt zelden.

Wat ik in de loop van de jaren wel eens gedaan heb:
- een opstel over een bepaald onderwerp met een aantal verplichte woorden. Als ik bijvoorbeeld aan het vertellen ben over de Great Fire of London, dan moeten ze, zouden ze straf krijgen, een opstel schrijven over het leven van die bakker in Pudding Lane, 2 kantjes A4, en dan moeten ze bijv. op de een of andere manier de woorden "saxofoon", "potje appelmoes" en "koe" er in verwerken.

- als ze aan het klooien zijn met iets, bijvoorbeeld met hun passer, krijgen ze een waarschuwing. Gaan ze dan verder, dan laat ik ze "25 redenen waarom ik niet met een passer moet spelen in de les" verzinnen.

- een opstel over hun gedrag

- een opstel "hoe zie ik mezelf over 15 jaar?"

- onregelmatige werkwoorden overschrijven

- ben ik niet in een creatieve bui, dan laat ik hen een tekst overschrijven. Van áchteren naar voren, en elk woordje moet afwisselend zwart en blauw geschreven zijn.

Maar zoals ik al zei, ik hoef zelden straf te geven gelukkig. Ik los het op met praten na de les. :)
.
pi_86059552
heb net mn collega's maar gemaild dat ik er niet uitkom. ik moet echt álles zelf doen en ik snap het gewoon niet. ik wéét niet hoe ik mijn lesperiode in moet plannen, zeker als ik het toetsenplan niet helemaal snap, en ik wéét niet hoe ik "eventjes" een "studiewijzertje" maak. heb dat nog nooit gedaan .

het lesgeven zelf gaat best goed, maar ik doe maar wat qua stof nu heb ik het gevoel... hoop dat er iemand reageert, want ik zit echt een vast en ik raak langzaam in paniek... geen idee wat voor huiswerk ik op moet geven komende les als ik nog niet weet wat we de volgende lessen gaan doen

en ik mis nog stééds een handleiding van een van de boeken, ik weet niet wat het beleid is w.b. huiswerkcontrole, ik mis de docentencds van het eerstejaars mavo boek, ik heb de toetsenbank nog niet, en ik kan nog niet in de kast met materiaal voor literatuur en andere readers. :r

ben er even helemaal klaar mee.... en dan ook nog ie stomme opleiding. ik snap geel HOL van het portfolio. voel me zó dom. ik snap altijd álles.

[ Bericht 14% gewijzigd door kwakz0r op 04-09-2010 14:02:06 ]
Kwak
  zaterdag 4 september 2010 @ 14:22:17 #267
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86060242
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 13:56 schreef kwakz0r het volgende:
het lesgeven zelf gaat best goed, maar ik doe maar wat qua stof nu heb ik het gevoel..
Het lesgeven gaat goed, maar "je doet maar wat"? Hmm..
Welke klas gaat het om?

quote:
geen idee wat voor huiswerk ik op moet geven komende les als ik nog niet weet wat we de volgende lessen gaan doen
Je kunt toch eens vooruit bladeren in het boek? Kijken wat er de komende paragrafen aan bod komt? Laat ze per les een aantal opgaven maken als huiswerk? Een samenvatting/woordenlijst/paragraaf bestuderen?

quote:
ik weet niet wat het beleid is w.b. huiswerkcontrole
Hier mag je best zelf een beetje flexibel in zijn, vind ik!

quote:
ik mis de docentencds van het eerstejaars mavo boek, ik heb de toetsenbank nog niet, en ik kan nog niet in de kast met materiaal voor literatuur en andere readers. :r
Ik maakte sowieso altijd de opgaven zelf in mijn boek. Dan had ik dat opgavenboek helemaal niet nodig en door de oefeningen zelf even te maken keek ik zelf kritisch naar de antwoorden. Waar zou extra uitleg nodig zijn? Is deze oefening niet overbodig/te moeilijk?
.
pi_86060968
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Het lesgeven gaat goed, maar "je doet maar wat"? Hmm..
Welke klas gaat het om?
[..]

Je kunt toch eens vooruit bladeren in het boek? Kijken wat er de komende paragrafen aan bod komt? Laat ze per les een aantal opgaven maken als huiswerk? Een samenvatting/woordenlijst/paragraaf bestuderen?
[..]

Hier mag je best zelf een beetje flexibel in zijn, vind ik!
[..]

Ik maakte sowieso altijd de opgaven zelf in mijn boek. Dan had ik dat opgavenboek helemaal niet nodig en door de oefeningen zelf even te maken keek ik zelf kritisch naar de antwoorden. Waar zou extra uitleg nodig zijn? Is deze oefening niet overbodig/te moeilijk?
ja dank je voor het relativeren, maar ik heb momenteel even meer aan een begrijpend schouderklopje. ik gok dat je een man bent? (niet naar je icon gekeken) :')

alle dingen die je zegt weet ik en heb ik al gedaan. ik kan heus wel mavo 1 en 2 opdrachten nakijken zonder handleiding, gelukkig is mn engels daar wel goe dgenoeg voor ja :'). ik heb de handleiding nodig voor inzicht in de methode, bepalen wat ik wel en niet ga doen, hoe lang dingen gaan duren etc. er is bovendien méér dan het boek. wel fijn voor mij als ik de toetsenplanning snap die er ligt voor de parallelklassen, en als duidelijk is wat voor boek ik met ze kan/moet lezen enzo.

ik heb te weinig ervaring om alleen te durven beslissen, en daartoe word ik nu wel een soort gedwongen, en dat voelt heel erg naar.

en ja, het lesgeven gaat goed ook al "doe ik maar wat" qua stof. ik heb geen idee van de planning en het tempo, maar ik geef goed opgebouwde lessen met een duidelijk doel en ik heb de klassen redelijk onder controle. dat noem ik goed bezig. maar wel met een enorme bult stress omdat ik geen idee heb wat er nou eigenlijk moet gebeuren dit jaar, en mn collega's zie ik nauwelijks dus ik zwem echt in mn eentje in het diepe.

en dat kan ik nu net eventjes niet zo goed aan.... -O- het lesgeven is al moeilijk genoeg.

ik vind eerlijk gezegd dat je ook niet kan verwachten van iemand die nog nooit voor de klas heeft gestaan dat ze eigenhandig een programma in elkaar draaien voor H4, V5 en de 1e en 2e klas, incl. toetsen etc. zonder referentiekader of voorbeelden. is dat gek?
Kwak
pi_86061753
Kwak, ik begrijp je helemaal, sta er ook zo voor op dit moment.. Moet eigenlijk voorbereiden maar schiet zo in paniek omdat ik geen richtlijnen en houvast heb dat ik maar helemaal niks doe.. Moet nu even de deur uit, straks uitgebreide reactie. Je bent in ieder geval niet de enige!
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_86068210
Kwak, goed dat je aan de bel hebt getrokken, het lijkt me héél erg moeilijk :{ en ik heb niet veel tips voor je, behalve dat je écht de school en je collega's er van moet doordringen dat je HULP nodig hebt. Heb je een begeleider vanuit de sectie? En vanuit school? Zo nee, vraag of die er kan komen. Bij ons op school zijn daar gewoon taakuren voor, kan me haast niet voorstellen dat dat op andere scholen niet zo is.

Je hebt iemand nodig die je uitlegt hoeveel stof je ongeveer per week kunt behandelen. Wat een normale hoeveelheid huiswerk is. Hoe je bepaalde dingen handig kunt uitleggen. Waar je in de school terecht kunt met vragen. Die je wat voorbeeldplanners en toetsen stuurt.

Juist nieuwe docenten hebben alle hulp nodig uit school die ze kunnen krijgen, dus vraag er alsjeblieft om! Dram, zeur, maar zorg dat je het niet als jouw verantwoordelijkheid gaat zien dat je sommige dingen nog niet goed doorziet. Dat is namelijk logisch, je bent nieuw!

In mijn sectie krijgen de nieuwe docenten daarom altijd de taak de brugklasplanners en toetsen te maken (iedereen is bij ons verantwoordelijk voor één of meerdere leerjaren qua planners en gezamenlijke toetsen/projecten, ik doe zelf dit jaar bijvoorbeeld 2HAVO en 4VWO). De brugklas is niet zo moeilijk, en om ze te helpen is er een map met voorbeeldplanners en toetsen te vinden. Dat is een mooi begin om daarna de lastigere leerjaren aan te pakken. Heeft jouw sectie een ander beleid? En kun je zoiets als dit niet voorstellen?

:* voor jou!

En misschien een tip:

Ik weet niet met welke methode jullie werken in de klassen waar je nu zo'n stress door beleeft, maar je kunt altijd een open mail sturen aan list-engels@digischool.nl . Dat is een mailinglist waar een heleboel docenten op zijn aangesloten, en als je collega's geen sjoege geven kun je daar ook de vraag om planners bij een bepaalde methode stellen. Komt altijd wel iets terug! Meestal vind ik het een irritante bron van "Wie heeft de antwoorden op de luistertoets van dat-en-dat-jaar nog liggen"-mails, maar heel soms komen er goede dingen voorbij, en als ik een vraag heb zijn er altijd lieve mensen die hun materiaal willen delen ^O^ .

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 19:31:03 ]
pi_86072231
Dat is erg vervelend, dat je met weinig ervaring in het lesgeven en alles daar omheen zomaar in het diepte wordt gesmeten! Je hebt echter de belangrijkste stap al gezet: je grens aangegeven bij je school. Hopelijk schieten ze je gelijk te hulp as. maandag.

Overigens: studiewijzers/planningen voor de bovenbouw zijn als het goed is gewoon opvraagbaar op je school, via het PTA (programma van toetsing en afsluiting) - dus dan weet je hoeveel toetsen je moet geven, wanneer en daar kan je dan met je klassen naartoe werken.

Ik heb verder zelf geen ervaring in de bovenbouw en misschien wist je dit al, maar goed B-)
Pools of sorrow, waves of joy are drifting through my open mind
possessing and caressing me
pi_86074374
Hulp vragen; dat is in dat soort gevallen altijd het beste. Ik kan er over meepraten :{
Het botert nog niet helemaal tussen mij en mijn 4-mavo klas. Nou ja, beter gezegd met de gezakten. Hun houding is zó tenenkrommend dat ik het vrijdag even niet meer zag zitten. Probleem is dat deze kleine groep leerlingen (4 leerlingen) mijn aandacht zoveel trekken dat ik voor mijn gevoel niet lekker les kan geven. Nog concreter: ik voel me (nog) niet fijn voor die groep. Het probleem is dat ze weinig concreets doen om er harde sancties tegenaan te gooien, dat is het irritante eraan. Maar aan alles merk ik dat ze 'bloed' hebben geroken en achter m'n rug om alles uit de kast (gaan) halen om de boel naar hun hand te zetten. Gevolg: ik sta onder hoogspanning, mijn uitleg is van een minder niveau dan wat ik gewend ben omdat ik de hele les bezig met met het voorkomen van problemen. En ik zie me dat niet volhouden tot april/mei.

Dus ik ben diezelfde middag naar de afdelingsleider gestapt en die staat gelukkig volledig achter me en onderschrijft het gedrag van deze groep leerlingen. Één leerling zit nu dus voor de tweede keer in 4M en is inmiddels 18 jaar (ook blijven zitten in klas 2); vervelende thuissituaties, afijn, meerdere collega's hebben er moeite mee. Maandag komt hij in de les even kijken (ik ben benieuwd hoe de leerlingen dat zien: een teken van zwakte?) en voorlopig moeten we beiden de keiharde lijn inzetten, hoe vervelend ook. Anders gaat de rest van de groep er ook onder lijden. Mocht het toch niet beter gaan dan plaatsen we deze kleine groep leerlingen over naar mijn collega (heeft hij zelf ook al aangeboden) of wordt er een andere oplossing bedacht. Maar het voelt voorlopig niet fijn aan, eerder een brevet van onvermogen. Maar ik doe 4M voor de allereerste keer, dus ik zie het ook als een leerproces :) Maar toen ik vrijdag het uur erna 4H les gaf leek ik wel herboren en verlost van een flinke steen op de maag.
pi_86085069
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:54 schreef kwakz0r het volgende:


ik vind eerlijk gezegd dat je ook niet kan verwachten van iemand die nog nooit voor de klas heeft gestaan dat ze eigenhandig een programma in elkaar draaien voor H4, V5 en de 1e en 2e klas, incl. toetsen etc. zonder referentiekader of voorbeelden. is dat gek?
Kun je eigenlijk niet verwachten, nee, gebeurt dus wel. Bij mij was het niet anders.

Zolang je lessen goed gaan (zoals je zelf schrijft) is er geen reden voor paniek. Verder inderdaad nu aandringen op informatie. Toetsen, studiewijzers, lesprogramma's, etc.

Je hebt in het onderwijs soms heel veel autonomie. Dat is nu eng. Tegelijk geeft dat ook veel vrijheid. Dat ga je later misschien juist waarderen. Als zij jou niet precies vertellen hoe het moet, kun je dus ook in hoge mate op eigen ideeen, inzichten en creativiteit varen.

Probeer het niet allemaal meteen perfect te willen doen, dat kan dus niet. Je doet het zo goed mogelijk, binnen de mogelijkheden en de omstandigheden die ze jou bieden. En dat is dus prima. Laat je niet gek maken, vertrouw op jezelf.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_86100404
dank jullie wel voor de tips. een collega heeft me vandaag gebeld. we gaan dinsdag zitten, en ze heeft voorbeeldjes voor me. en ze benadrukte dat ze niet van me verwachten dat ik meteen alles perfect doe, het geeft niet als ik een toets minder geef bijvoorbeeld omdat ik er niet helemaal aan toe kom, etc.

ben weer een beetje gerustgesteld. :Y
Kwak
pi_86100569
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:40 schreef kwakz0r het volgende:
dank jullie wel voor de tips. een collega heeft me vandaag gebeld. we gaan dinsdag zitten, en ze heeft voorbeeldjes voor me. en ze benadrukte dat ze niet van me verwachten dat ik meteen alles perfect doe, het geeft niet als ik een toets minder geef bijvoorbeeld omdat ik er niet helemaal aan toe kom, etc.

ben weer een beetje gerustgesteld. :Y
^O^ Fijn zo!
  zondag 5 september 2010 @ 22:26:36 #276
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86107618
:* voor kwak.

Ik heb het zelf ook een klein beetje, hoor. Heb nog geen boek voor de eerste klas, geen boeken voor de bovenbouw (dus ik moet van leerlingen kopiëren), nog geen docentenboxen met antwoorden en toetsen (en die heb ik in de bovenbouw écht wel nodig). Deze week ga ik boeken bestellen en ik hoop dat ze snel binnen zijn. En voor de docentenboxen moet ik eerst even te rade gaan bij collega's op andere locaties. Hopelijk willen die de inhoud van de cd's even mailen. Ik heb wel een globale planning gelukkig, maar wat ik per periode precies moet doen (behalve voor de periode tot de herfstvakantie) weet ik ook nog niet, maar dat zoek ik tegen die tijd wel weer uit. Eerst deze periode maar eens overleven. Maar het is erg irritant als je als docent geen boeken hebt :(. Ik vind het ook lastig om te plannen, maar ik heb besloten dat ik nu liever teveel opgeef dan te weinig en het dan evt aanpas (en dat kan, want die flexibiliteit is mogelijk als je kleine klassen lesgeeft), want het is afgelopen week een paar keer gebeurd dat leerlingen een kwartier uit hun neus zaten te eten en daar voel ik me niet prettig bij natuurlijk.
Niet meer actief op Fok!
pi_86111677
ben ook nog gemaild door een andere collega. nu gaat t wel weer. ben voorbereid tot en met dinsdag incl. studie. morgenochtend vast wat doen voor woensdag, dan heb ik dinsdagavond tijd voor quality time met vriendje
Kwak
pi_86122594
:o ik weet niet welke flapdrol bij ons het programma 4HAVO heeft bedacht (of, nouja, bij wijze van spreken dan, want ik weet natuurlijk best wie), maar hoe ga ik het meteen in les 1 verkopen dat die kids in 8 weken 7 toetsen te verstouwen krijgen, en dat de eerste meteen volgende week is en bestaat uit 80.000 zinnetjes N-E leren...

Dus -O- wish me luck bij m'n eerste jaar 4HAVO :').

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2010 12:41:38 ]
pi_86122616
Dat is dan zeg maar wel weer een nadeel van het één collega verantwoordelijk maken voor één leerjaar en dat je je daar dan aan te houden hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2010 12:41:24 ]
pi_86126952
quote:
Op maandag 6 september 2010 12:41 schreef Razztwizzle het volgende:
Dat is dan zeg maar wel weer een nadeel van het één collega verantwoordelijk maken voor één leerjaar en dat je je daar dan aan te houden hebt.
Is dat niet bespreekbaar dan? Het klinkt wel als een erg volgeladen programma. Wat gebeurt er na die 8 weken? Is het dan ook nog toetsweek?
pi_86127186
Nou, nee, volgens mij niet -O- , want 't PTA staat al vast en "dit draaien we al jaren zo". Gelukkig laatste jaar met dit boek, volgend jaar nieuwe methode en dus nieuwe planners, dus nieuwe kansen :').

Het zijn wel drie vaardighedentoetsen (luister- en leestoets en debat) dus daar hoeven ze niet bijster veel te leren, dat is meer oefenen. En de leertoetsen, waarvan 1 in de toetsweek, zijn blijkbaar met opzet zo verspreid dat je niet voor 1 toets heel veel hoeft te leren, maar voor 2 toetsen iets minder. Blijkbaar is deze berg zinnetjes (waar ik het nu eigenlijk überhaupt niet van inzie :{ ) "iets minder" leerwerk.

Ik moet het er maar mee doen, geloof ik. Joy!

Het zijn trouwens 10 weken, had de weken na de herfstvakantie niet gezien. Iets met een druppel en een hete plaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2010 14:51:24 ]
  maandag 6 september 2010 @ 17:08:41 #282
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_86131902
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:48 schreef Razztwizzle het volgende:
"dit draaien we al jaren zo".
Fossielenargumentatie, argh! :r
pi_86132648
balen razz! collega met wie ik 4 havo draai en ik hebben pta omgegooid omdat we t nu niet ok vinden. en ik mag de toetsenplanning voor v5 ook veranderen als ik wil, draai m toch alleen.
Kwak
  maandag 6 september 2010 @ 18:41:56 #284
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86135240
Ik O+ mijn school nog steeds! *O*.

Ga deze periode Het huis van de moskee lezen met VWO 4 en Oesters van Nam Kee of De kleine blonde dood met Havo 4 *O*.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 6 september 2010 @ 18:43:25 #285
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86135313
* Maraca gooit haar tas in een hoekje en schenkt een glas cola in

Pfff.. En dat was nog maar de eerste dag van de kopopleiding :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_86135352
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Ik O+ mijn school nog steeds! *O*.

Ga deze periode Het huis van de moskee lezen met VWO 4 en Oesters van Nam Kee of De kleine blonde dood met Havo 4 *O*.
Ik ga morgen m'n eerste les geven, over Oesters van Nam Kee!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  maandag 6 september 2010 @ 18:56:17 #287
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86135782
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:44 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Ik ga morgen m'n eerste les geven, over Oesters van Nam Kee!
:D Grappig!

Zou ik een printje mogen van die les? (van wat je zoal aan de orde stelt). Ik heb zelf nog nooit lessen literatuur gegeven (had geen bovenbouw op m'n vorige school en in de onderbouw stelde het geen reet voor) en ik ben op zoek naar goeie ideeën :Y.
Niet meer actief op Fok!
pi_86135863
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:56 schreef Viking84 het volgende:

[..]

:D Grappig!

Zou ik een printje mogen van die les? (van wat je zoal aan de orde stelt). Ik heb zelf nog nooit lessen literatuur gegeven (had geen bovenbouw op m'n vorige school en in de onderbouw stelde het geen reet voor) en ik ben op zoek naar goeie ideeën :Y.
Euhm, we hebben een volledig lesblok over OvNK. Ik zal morgen op school eens kijken of we dat ook digitaal hebben en of ik het dan naar je kan mailen.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  maandag 6 september 2010 @ 19:01:28 #289
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86136019
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:57 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Euhm, we hebben een volledig lesblok over OvNK. Ik zal morgen op school eens kijken of we dat ook digitaal hebben en of ik het dan naar je kan mailen.
Cool ^O^.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 6 september 2010 @ 19:01:54 #290
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86136042
Viking84, je had trouwens gelijk over JN. Ik moest mijn lach inhouden _O-
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  maandag 6 september 2010 @ 19:04:06 #291
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86136126
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:01 schreef Maraca het volgende:
Viking84, je had trouwens gelijk over JN. Ik moest mijn lach inhouden _O-
Had 'ie weer hulp nodig van een computervaardige student? :D.
Niet meer actief op Fok!
  maandag 6 september 2010 @ 19:05:25 #292
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86136165
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:04 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Had 'ie weer hulp nodig van een computervaardige student? :D.
:Y en toen lukte hem niet om in te loggen.. dus heeft hij de computer maar uitgezet :')
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  maandag 6 september 2010 @ 19:07:26 #293
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86136245
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:05 schreef Maraca het volgende:

[..]

:Y en toen lukte hem niet om in te loggen.. dus heeft hij de computer maar uitgezet :')
:')!

Ik haalde altijd hoge cijfers bij Jan 8-) : twee keer een 9, een keer een 8,5 en een keer een 8 (en die 8 was een groepsopdracht).
Niet meer actief op Fok!
  maandag 6 september 2010 @ 19:55:04 #294
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86138269
Ik hoop het te evenaren
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  maandag 6 september 2010 @ 20:34:52 #295
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86140000
Viking84 :o Ik moest van JN mij aanmelden voor zijn cursus door te 'enrollen', maar ik zie zijn code nergens terug bij de blackboard (BPO.1 ?) Kan best zijn dat ik het verkeerd heb overgenomen. Weet jij nog heel heel heel erg toevallig welke het was?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 7 september 2010 @ 08:25:32 #296
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_86154677
quote:
Op maandag 6 september 2010 20:34 schreef Maraca het volgende:
Viking84 :o Ik moest van JN mij aanmelden voor zijn cursus door te 'enrollen', maar ik zie zijn code nergens terug bij de blackboard (BPO.1 ?) Kan best zijn dat ik het verkeerd heb overgenomen. Weet jij nog heel heel heel erg toevallig welke het was?
Gfi, sorry. Mail hem anders even :).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 7 september 2010 @ 10:32:59 #297
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_86156935
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 08:25 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Gfi, sorry. Mail hem anders even :).
Geeft niks. Inmiddels is het gelukt *O* O+
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_86172239
Vik, ik dacht dat ik je emailadres wel had maar blijkbaar niet meer. Zou je dat kunnen pm'en zodat ik dat lesblok naar je door kan sturen?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_86181260
En je weet dat het schooljaar echt begonnen is als de schoolfotograaf is geweest :D. Alle meisjes staan er stom op, alle jongens megastoer, en V6 had zich verkleed voor de grote groepsfoto.

Thema: De Camping.
Denk: een kuikentjespak met een grote zonnebril en flesje bier.
Een dirndl met badslippers.
Dat idee :').
pi_86181812
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 21:23 schreef Razztwizzle het volgende:
Thema: De Camping.
Denk: een kuikentjespak met een grote zonnebril en flesje bier.
Een dirndl met badslippers.
Dat idee :').
Priceless! Echt heel leuk _O- Deed ook echt iedereen mee?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 7 september 2010 @ 21:45:36 #301
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_86182541
Hahahahaha
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')