abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85916793
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ah okee. Succes er mee dan :) Om welke klassen gaat het?

MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus -O-
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_85917610
Dag 1 zit erop. Ben kapot, maar was leuk. Fijn, die lessen van 60 minuten. Sta veel minder te haasten!
pi_85918331
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:10 schreef josja het volgende:

[..]

MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus -O-
ah, mbo hoef je idd meestal helemaal geen bevoegdheid te halen, of officieel wel maar vaak gebeurt het niet.

kan het je wel aanraden, het voelt gewoon veiliger.

maar meteen 24 uur is inderdaad wel veel. ik doe 11 uurtjes naast mn opleiding en dat vind ik meer dan zat...
Kwak
pi_85918360
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
van de 175 eerstejaars in de lerarenopleiding (eerstegraads master) die dit jaar begonnen mheeft 75-80% er een betaalde baan bij, een deel daarvan staat (soms al jaren) voor de klas. het is echt niet zo uitzonderlijk als jij lijkt te denken.
Kwak
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 17:52:04 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85918447
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:10 schreef josja het volgende:
Och, als je voorbereid bent zal het vast goed komen :)
.
pi_85921804
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 17:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Och, als je voorbereid bent zal het vast goed komen :)
Hope so :) Comm. is mijn ouwe vak, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Het gaat me er vooral om dat ik weinig (nah, niks) weet over lesopbouw, lesdoelstellingen, toetsen en eisen. Maar dat komt wel, ik val mijn collega's lekker lastig. En jullie waarschijnlijk ook nog wel :P

Hebben jullie toevallig boekentips voor deze nieuweling?
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:34:26 #207
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85922376
Dit is mijn boekenlijst:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_85922693
Iemand ooit bezoek gehad van het CPS (http://www.cps.nl/) ? Maandag mag ik opeens aanschuiven voor een interview in de kamer van de conrectoren samen met nog 3 andere docenten/mentoren. Ik wist dat de Inspectie zou komen, dit is een volgensmij een opstap daar naar toe :)

Over boeken: er zijn er enorm veel. Zoek maar eens op Bol o.i.d. Pas heb ik 'Lessen in Orde' gelezen, een titel met een dubbele lading maar zeker het lezen waard.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 20:18:04 #209
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_85924042
Zo. Eerste twee dagen ILS Nederlands zitten erop, het is me niet tegengevallen. Ik kan de woorden 'competenties' 'zelfreflectie' en 'feedback' nu al niet meer horen, maar met een aantal verloren dagen achter de computer en heul veul koffie overleef ik dat wel denk ik...
pi_85924170
In mijn eerste jaar voor de klas kwam de inspectie langs op de school waar ik toen werkte. De sectie schoot ontzettend in de stress. :) . En terecht trouwens, want ze werkten allemaal fantastisch langs elkaar heen. Je moet bijvoorbeeld laten zien waar en hoe je toetsen bewaart. En uitleggen hoe je de kwaliteit van de toetsen waarborgt. De PTA's etc. Je moet in ieder geval kunnen uitleggen waar je nou eigenlijk mee bezig bent en hoe doordacht het allemaal is. Didactiek beoordelen ze over het algemeen door lesbezoeken af te leggen.

Die school kreeg een behoorlijk slechte beoordeling. Dat vond ik ook wel terecht. Het was slecht georganiseerd en er werkten ook te weinig inspirerende docenten. Een slechte schoolleiding, etc. Ze kregen eigenlijk maar op een punt een positief verhaal en dat was de sfeer: er was heel goed en leuk contact tussen leerlingen en docenten. Ook dat klopte wel.

Het is overigens wel een aanrader om voor sollicitatiegesprekken het inspectierapport van die school door te nemen. Dan weet je meteen wat de goede en slechte punten van die school zijn (volgens de inspectie dan) en je kunt meestal ook wel een beetje een beeld krijgen van de schoolcultuur. Als je bijvoorbeeld in het rapport leest dat de school wat meer aan vernieuwende didactiek moet gaan doen, dan weet je dat je daar mee kunt scoren op je gesprek. :D . Maar, dan ben je wel berekenend bezig natuurlijk. Het is niet verstandig om je zelf daar heel anders voor te gaan doen dan hoe je bent, uiteraard. 8-) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85924348
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 20:21 schreef mane het volgende:
In mijn eerste jaar voor de klas kwam de inspectie langs op de school waar ik toen werkte. De sectie schoot ontzettend in de stress. :) . En terecht trouwens, want ze werkten allemaal fantastisch langs elkaar heen. Je moet bijvoorbeeld laten zien waar en hoe je toetsen bewaart. En uitleggen hoe je de kwaliteit van de toetsen waarborgt. De PTA's etc. Je moet in ieder geval kunnen uitleggen waar je nou eigenlijk mee bezig bent en hoe doordacht het allemaal is. Didactiek beoordelen ze over het algemeen door lesbezoeken af te leggen.

Die school kreeg een behoorlijk slechte beoordeling. Dat vond ik ook wel terecht. Het was slecht georganiseerd en er werkten ook te weinig inspirerende docenten. Een slechte schoolleiding, etc. Ze kregen eigenlijk maar op een punt een positief verhaal en dat was de sfeer: er was heel goed en leuk contact tussen leerlingen en docenten. Ook dat klopte wel.

Het is overigens wel een aanrader om voor sollicitatiegesprekken het inspectierapport van die school door te nemen. Dan weet je meteen wat de goede en slechte punten van die school zijn (volgens de inspectie dan) en je kunt meestal ook wel een beetje een beeld krijgen van de schoolcultuur. Als je bijvoorbeeld in het rapport leest dat de school wat meer aan vernieuwende didactiek moet gaan doen, dan weet je dat je daar mee kunt scoren op je gesprek. :D . Maar, dan ben je wel berekenend bezig natuurlijk. Het is niet verstandig om je zelf daar heel anders voor te gaan doen dan hoe je bent, uiteraard. 8-) .
Onze school heeft sinds 3 jaar minder goed opbrengsten en is daardoor onder verscherpt toezicht gezet door de Inspectie (die komen nog denk ik). Probleem is met name de determinatie in de onderbouw (nu struikelen er veel leerlingen in klas 4), daar wordt nu hard aan gewerkt. Ik vraag me alleen af wat ik allemaal kan verwachten. Onze vakgroep biologie wordt vaak als lichtend voorbeeld genoemd hoe het wel moet: niet alleen een goede samenwerking, ook een vakwerkplan waarin ons programma uitgelegd wordt en waarom we lesgeven op een bepaalde manier, doordachte toetsing en overleg over lesinhoud/toetsing. Maar misschien gaan ze andere dingen vragen, ik ben benieuwd. Maandag is dat interview, ik ben benieuwd :)
pi_85924949
Oh, dan is er geen reden tot stress. Al kan ik me voorstellen dat je collega's hebt die wat minder benieuwd zijn naar het gesprek. :D .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_85926596
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Kwak
pi_85926645
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Het is nuttig, dat zeker, maar ook gortdroog.

Oh trouwens, ik mag vanaf vandaag onze nieuwe collega gaan begeleiden, want de taakuren van de rest van m'n sectie zaten al vol -O- ik ben zelf pas derdejaars! Maar goed, ik ga m'n best doen en als ik er niet uitkom mogen collega's bijspringen. Feestje.

Eerste lessen gingen goed, maar goed, daar zijn het ook eerste lessen voor. Heb een stoute V4 en een lieve V4, een blije H3 en morgen ga ik m'n examenmentorklas voorbereiden op hun - hopelijk - laatste schooljaar. Zin in!

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2010 21:24:10 ]
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:17:20 #215
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85929260
Hoi :W. Ik kom even zwaaien. Gaat hartstikke goed op m'n school. Leuke collega's, leuke klassen *O*. Ik voelde me gisteren al helemaal thuis. En ik heb een eigen lokaal - iig voor ma en di, moet nog even afwachten hoe het do en vrij is ;). Morgen iig vrij en vrijdag verhuis ik *O*.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:26:15 #216
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85929790
Geef trouwens les aan 1 HAVO/VWO, 3 VMBO, 3 HAVO, 4 HAVO, 4 VWO. Grootste klas bestaat uit 5 leerlingen, kleinste uit 3 leerlingen :) (in 6 VWO zitten er 10, maar die heb ik niet).
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:49:14 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_85931142
quote:
Mijn open haard was er erg gelukkig mee.

quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:17 schreef Viking84 het volgende:
Hoi :W. Ik kom even zwaaien. Gaat hartstikke goed op m'n school. Leuke collega's, leuke klassen *O*. Ik voelde me gisteren al helemaal thuis. En ik heb een eigen lokaal - iig voor ma en di, moet nog even afwachten hoe het do en vrij is ;). Morgen iig vrij en vrijdag verhuis ik *O*.
Dat is nog eens goed nieuws! Fijn dat het zo goed gaat. Keep up the good spirit! *O*
.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:51:10 #218
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85931241
quote:
Dat boek van Effectief leren bedoel je? Het is wel een handig boek op zich, vind ik, maar ik zal het nu niet meer gebruiken.
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:51:43 #219
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85931267
Is dat boek zo erg dan?
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 22:56:31 #220
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85931518
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 19:34 schreef Maraca het volgende:
Dit is mijn boekenlijst:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is exact dezelfde boekenlijst als die van mij van vorig jaar! :D. Doe je de kopopleiding ook in Zwolle?
Sterkte dan: het is een drama :').

Maar de docent SLB (AB, neem aan dat jij die ook hebt als je in Zwolle zit) is een topper ^O^.
EP van vakdidactiek vind ik echt vreselijk.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 07:36:51 #221
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85938031
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:56 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Dat is exact dezelfde boekenlijst als die van mij van vorig jaar! :D. Doe je de kopopleiding ook in Zwolle?
Sterkte dan: het is een drama :').

Maar de docent SLB (AB, neem aan dat jij die ook hebt als je in Zwolle zit) is een topper ^O^.
EP van vakdidactiek vind ik echt vreselijk.
Ik doe inderdaad de kopopleiding in Zwolle. Maar waarom is het een drama dan? :o
Volgens mijn rooster heb ik inderdaad les van AB, maar EP heb ik al ontmoet en ik kon het goed met hem vinden :) Maar ik weet niet hoe hij als docent is :P
  woensdag 1 september 2010 @ 14:53:42 #222
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85949984
Grappig zeg! :D.

Als het goed is, heb je les van JN, AB en EP deze periode (volgende periode komt daar nog een docent voor drama bij). JN heeft z'n apparatuur nooit op orde (kom je nog wel achter), hij dramt altijd z'n eigen mening door als er een discussie is, EP is niet duidelijk over wat hij precies van zijn studenten verwacht, waardoor je maar moeilijk echt een fatsoenlijk cijfer kunt halen. We moesten bijv een keer zelf een lijst met beoordelingscriteria maken en aan de hand daarvan zou hij het beoordelen. Ik had me 100 % aan die lijst gehouden en toch had ik maar een 6,8. Hij haalde er zelf ook nog van alles bij 8)7. Ik weet het niet: ik mag hem niet. En ik heb in het begin vaker niet dan wel les gehad, want dan was hij of een collega vergeten dat hij / zij ons les moest geven en dan hadden ze al een andere afspraak staan of het kwam privé niet uit ( :') ), serieus! :D.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de organisatorische bende. Heel kort van tevoren te horen krijgen wanneer het assessment is, cijfers die niet op orde zijn etc etc. Ik ben blij dat ik er klaar mee ben :). Alleen AB is echt een topper ^O^.

Ga je ook economie doen? :P.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 16:06:26 #223
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85952479
Oh jeetje.. dat kan nog leuk worden :D Bedankt voor de toelichting, kan ik me alvast mentaal voorbereiden ;) Ga ook economie doen ja O+
  woensdag 1 september 2010 @ 16:17:02 #224
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_85952774
Bijna iedereen doet economie.

Beetje jammer voor de niet-economen daar, omdat ze toch wel veel uitgaan van economie.
Niet meer actief op Fok!
  woensdag 1 september 2010 @ 16:35:24 #225
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_85953401
Economie is dan ook een prachtig vak O+ ;) Het is dan alleen wel jammer inderdaad voor de niet-economen. Ben heel erg benieuwd naar hoe het zal gaan :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')