Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.quote:Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer.
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.
Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:34 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik vind dat heel lastig met 9 klassen waarvan mentoren mij lang niet altijd inlichten over eventuele omstandigheden thuis of andere dingen rondom de leerlingen.
Dat deed ik ook altijd.quote:Ik ben zelf naar docenten toe heel open over mijn mentorleerlingen (tot de grens die leerling/ouders aangeven) zodat er geen rare verhalen rond gaan of eigen conclusies worden getrokken. Stel het ook op prijs als docenten mij over mijn mentorleerlingen inlichten als er iets schort, niet goed gaat, of juist heel goed gaat.
Die mail . Té erg.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:45 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Bij ons sturen de vaders van Frits en Fleur en Frederik en Jan en Florine en Max en Florentine en Fleurine en Jan-Diederik gewoon een massamail á la:
[..]
Ik hoop dat ik daar volgend jaar iets meer rust voor heb, doordat de lessen wat langer zijn (60 minuten). En anders zorg ik wel dat ik er rust voor maak. Nieuw aandachtspunt voor volgend jaar in het algemeen: rust.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Kan ik me goed voorstellen ja. Communicatie door andere mentoren kan inderdaad wel eens te wensen overlaten. Dat frustreert mij ook wel eens. Maar gelukkig kom ik ook zélf veel te weten door met de kinderen te kletsen.
Om diezelfde reden heb ik zo'n zin om aan het werk te gaan als docent . Omdat ik er nu zó anders zal staan dan in september vorig jaar toen ik nog geen orde kon houden en toen ik nog bang was voor boze leerlingen als ik lage cijfers teruggaf.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 22:43 schreef Gamefan24 het volgende:
Ondertussen kijk ik nog steeds uit naar volgend stageperiode, heb er onmundig veel zin in. Het meest heerende gevoel is dat ik als een tweede versie van mijzelf mijn intrede zal maken, om nog beter en nog meer te scoren als docent!
als je het zo omschrijft snap ik het beter. had ook niet begrepen dat het om drie keer een 5,4 ging...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:01 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.
Moet je een leerling straffen voor anderhalve periode weinig inzet, of belonen voor twee-en-een-halve periode heel veel inzet? Overziet een puber de gevolgen van zo'n slechte start? In de brugklas en klas 2 werkte het nog op deze manier, kon hij het nog prima redden met weinig doen. Wanneer gun je iemand het voordeel van de twijfel danwel een tweede kans, en wanneer niet?
Vier onvoldoendepunten met volop compensatie, ik vind dat echt een prototype twijfelgeval. Kijk, ik heb ook leerlingen met vijf of zes of zelfs twaalf of dertien onvoldoendepunten, daar is 't klip en klaar.
Evaluatieformulier heb ik al gedaan (Roos van Leary), maar ik kan daar nog wel wat dieper op ingaan. Verder moeten ze hun boekverslagen nog in orde maken, dus dat laat ik ze doen en voor de rest niets. Of naar buiten idd met die hitte. 35 graden, pfft.quote:Op woensdag 30 juni 2010 20:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Uh... ik laat sowieso altijd een evaluatieformulier over mijn lessen invullen. Daarnaast denk ik dat ik gewoon wat met ze ga kletsen, beetje terugkijken op het afgelopen jaar. Als het echt snoei-heet weer wordt, dan ga ik lekker met ze op het sportveldje liggen.
Bedankt voor de tip! Klinkt wel leuk idd, alleen weet ik niet hoe creatief mijn leerlingen zijn in het bedenken van alternatieve betekenissen, aangezien ze dus doof / slechthorend zijn en niet zo creatief met taal. Ik zal eens met mijn coach overleggen wat zij ervan denkt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:03 schreef Jentin het volgende:
Ik heb soms ook gewoon zo'n kletsuur, en soms doe ik (met name in jongere klassen) een woordenboekspel (ook nog eens heel verantwoord als je Nederlands geeft). Dat klinkt verschrikkelijk en dat is het ook misschien, maar mijn klassen vinden het echt altijd leuk en ze vragen vaak of we het nog een keer spelen. Ik heb het zelf gejat uit 'Ik hou van Holland', maar volgens mij komt het eigenlijk ergens anders vandaan. Ik noem het altijd 'liegen', want dat vinden ze wel spannend
Het idee: je maakt groepjes van 4 (of 5, 6..) en je geeft de groepjes een paar woordenboeken. Ieder groepje zoekt dan een aantal woorden op waarvan het denkt dat andere leerlingen dat niet kennen. Ze noteren vervolgens de juiste betekenis van dat woord én verzinnen er 2 (of 3) betekenissen bij. Dan hebben ze dus een moeilijk woord + 3 (of 4) betekenissen.
Vervolgens laat je degene met het beste pokerface naar voren komen en die zet het woord op het boord en vertelt met een (hopelijk) stalen gezicht welke vier betekenissen er zijn. De overige groepen moeten dan kiezen welke betekenis de juiste is.
Als je er een puntentelling aan wil hangen: 1 punt wanneer een groep de correcte betekenis kiest, 1 punt voor de verzinnende groep als een groepje een betekenis kiest die zelfverzonnen is.
Ik weet alleen niet of dit ook kan met slechthorende leerlingen, maar ik denk het wel toch?
Nogmaals: het klinkt misschien lame, maar het is bij mij altijd een groot succes (zelfs havo 4 loopt er nog warm voor hier ) en het zorgt voor de nodige hilariteit. Bovendien kun je als docent nog even je ego opkrikken, als die kinderen merken dat jij woorden kent die zij dus onbegrijpelijk vinden .
Klinkt erg leuk! . Ik heb nog miniwhiteboards liggen. Daar kunnen ze dan hun antwoord op schrijven. Die tip van betekenissen van andere woorden gebruiken is wel een goede! .quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:22 schreef Jentin het volgende:
Als ze niet zo creatief zijn, geef ik ze altijd de tip gewoon een betekenis uit het woordenboek te pikken van een ander interessant woord. Dat klinkt ook nog eens extra geloofwaardig soms
Wat dat raden betreft: alle groepjes mogen een antwoord kiezen (de betekenissen moeten als een soort multiple choice worden genoemd). Pas als alle groepen hebben gekozen, wordt het goede antwoord gegeven. Ze mogen natuurlijk best allemaal voor B kiezen ofzo.
Dus voorbeeld: je hebt 4 groepen. Groep 1 is aan de beurt, zet een woord op het bord en vertelt 3 of 4 betekenissen. Vervolgens vraag jij aan de andere groepjes wat zij denken dat de juiste betekenis is. Dat noteer je even op een kladje of op het bord.
Pas als alle groepjes gekozen hebben, maakt groep 1 de juiste betekenis bekend. Dus de kans op een goed antwoord wordt gaandeweg niet groter of kleiner, want men weet na één gegeven antwoord nog niet of dat het juiste is.
Soms is het juist grappig als de andere groepjes massaal hetzelfde antwoord kiezen (B ofzo) en de spelende groep dan glunderend bekend mag maken dat ze 'allemaal lekker verkeerd zijn, want het is A '
Dat is toch niet meer aan de orde als ze hun antwoord allemaal op hetzelfde moment geven? .quote:Ik laat ook nooit steeds hetzelfde groepje als eerste kiezen, zodat steeds een ander groepje iets langer de tijd heeft om het eens te worden. Ik heb nog nooit protesten gehad, trouwens, het is eigenlijk voor het eerst dat ik hier nu over nadenk .
Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.
leuk spel! ik ken het als een quiz op de engelse tv, en ga er misschien wel iets mee doen in mijn onderbouw klassen volgend jaar.
jij reageerde toch op de procedure zoals beschreven door ehh... even naam vergeten...?quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:40 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als ze het opschrijven, komen de antwoorden wel tegelijk en heeft niemand voordeel van een ander (en ik denk ook niet dat zij daar zo tegenaan zouden kijken als ze de antwoorden mondeling zouden geven).
Ik betwijfel alleen of het nog wel leuk is als het een raadspelletje is, want dat zal het zijn in mijn groep. Horende leerlingen zullen nog gebruik maken van strategieën om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen (opdelen, herkennen ze er een ander woord in etc?) en dat zullen deze leerlingen niet doen.
Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?quote:Op donderdag 1 juli 2010 09:32 schreef kwakz0r het volgende:
@vik ze geven de antwoorden niet helemaal tegelijk. groepje 1 zegt het eerst, dan groepje 2. de volgende ronde eerst groepje 2 dan groepje 1. een goed antwoord is altijd een bepaald aantal punten waard. elk groepje heeft dus om de beurt voordeel en de mogelijkheid om "mee te gaan" met de andere groep.
Nee, want ze kennen het onderliggende woord vaak ook niet. Als ze het woord 'functie' kennen, dan zien ze bijvoorbeeld het verband met 'functioneel' niet. Ze zijn heel slecht in verbanden leggen en theoretische kennis toepassen. Zinsontleding is op die manier ook moeilijk, omdat ze de woorden geďsoleerd bekijken en niet kijken naar de functie van het woord in de zin.quote:Op vrijdag 2 juli 2010 08:31 schreef Jentin het volgende:
[..]
Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?
Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)quote:Op vrijdag 2 juli 2010 10:50 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Nee, want ze kennen het onderliggende woord vaak ook niet. Als ze het woord 'functie' kennen, dan zien ze bijvoorbeeld het verband met 'functioneel' niet. Ze zijn heel slecht in verbanden leggen en theoretische kennis toepassen. Zinsontleding is op die manier ook moeilijk, omdat ze de woorden geďsoleerd bekijken en niet kijken naar de functie van het woord in de zin.
Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?quote:Ivm de strengere exameneisen willen ze hier meer aandacht besteden aan Nederlands en Engels en mogelijk ga ik buiten de reguliere lessen om bijles geven aan Havo-leerlingen. Maar ik weet niet zo goed of ik wel wil: ik ben bang dat als ik me vastleg voor bijlesuren dat ik dan straks een echte lesgeefbaan tegenkom bij een particuliere instelling en dat zou mijn voorkeur hebben. Maar stel je voor dat het voor volgend schooljaar niet lukt om iets te vinden en ik wijs het aanbod van m'n huidige school af, dan heb ik niks .
Gebruikten die leerlingen ook gebarentaal of niet? Want het verschil tussen wel of niet op een analytische wijze naar gesproken en geschreven taal kunnen kijken wordt volgens mij eerder veroorzaakt door het al dan niet hebben van gebarentaal als moedertaal dan door de mate van gehoorverlies. Ik heb zelf op een school voor slechthorenden gezeten (zonder gebaren) en daar was het taalniveau láng niet zo dramatisch als op mijn huidige stageschool (mét gebaren). Dus wat ik vertelde hoeft helemaal geen betrekking te hebben op jouw leerlingen .quote:Op vrijdag 2 juli 2010 20:16 schreef Jentin het volgende:
[..]
Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)
Ik heb aan dit soort dingen dus nooit gedacht.
Ik weet eigenlijk nog helemaal niets. Misschien word ik ook wel betrokken bij het maken van een plan (liefst wel, want ik moet wel achter het plan staan als ik het moet uitvoeren) en dan levert het ws alweer meer uren op.quote:Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?
In navolging van dit bericht: Heb inmiddels een stageplek in Wageningen voor het vak aardrijkskunde. Heb er zin inquote:Op vrijdag 2 juli 2010 09:03 schreef Casparovvv het volgende:
Ik overweeg in september de minor educatie te gaan volgen aan de Wageningen universiteit. Studeer ontwikkelingsstudies dus verwacht dat ik mijn stage voor maatschappijleer zou doen. Heb al vrij veel ervaring in bijles en heb in Zimbabwe een jaar voor een klasje gestaan. Heb al wat topics doorgelezen, er zijn vrij veel mensen die het gedaan hebben zie ik?
Reflecteren kun je leren .quote:Op vrijdag 16 juli 2010 00:59 schreef Droogstoppel het volgende:
Zo. Boekenlijst voor het propedeusejaar binnen. Het is, om met Maarten Ducrot te spreken, alsof je een emmer leeggooit.
Een boek met de titel "Reflecteren: de basis" doet mij eigenlijk al rillen, maar goed.
Ooh, echt leuk joh ! Fijn ook dat je met een stage kunt beginnen, ik vond het zo heerlijk dat ik niet meteen echt aan een baan hoefde, maar gewoon lekker kon meekijken, zelf iets proberen, hard vallen en weer opkrabbelen zonder dat er consequenties aan zaten i.v.m. contract enzo.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:35 schreef DevilsAndDust het volgende:
Als het goed is krijg ik vandaag de eerste twee studieboeken die ik heb besteld ook binnen. Spannend. .
Thx ik wacht m'n loonstrook augustus wel af, tot die tijd zijn ze toch niet bereikbaar.quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:33 schreef mane het volgende:
Inderdaad, LC 3. Je krijgt er ieder jaar een periodiek bij, zoals dat heet. Maar ik zou anders even bellen met personeelszaken als je het zeker wilt weten.
Goed plan! Ik ben wel zo af en toe nog wat dingetjes aan het doen, maar dat is ook meer om m'n hoofd een beetje bij m'n aanstaande bruiloft weg te sturen. Planners, wat toetsen, dat werk. Wil nog een filmproject maken. Maar niet teveel en na vrijdag (bruiloft) écht vakantie.quote:Op zondag 25 juli 2010 15:14 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb m'n eerste vakantieweek er ondertussen al weer op zitten, maar heb wel nog een beetje last van "jetlag". De overgang van als een sneltrein vooruit denderen naar helemaal niks doen hakt er bij mij altijd wel een beetje in. Maar ook deze zomervakantie heb ik besloten om helemaal niks voor school te gaan doen.
Het is leerzaam in de zin dat je verschillende soorten docenten in actie kunt zien, tenminste als je bij verschillende docenten achter in de klas gaat zitten. Dan zie je de strenge docent, de gestresste docent, de rustige docent, de ik-heb-het-niet-helemaal-onder-controle-docent, de vrolijke docent, enfin - allerlei docenttypes. Ook zie je dan meteen wat dat voor effect kan hebben op de sfeer en leerlingen in de klas.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:04 schreef Droogstoppel het volgende:
Ik heb ook al erg veel zin in de eerste stage... in november pas! Beetje achterin zitten en toekijken, maar toch...
Ik zou zo iemand dus nóóit, maar dan ook nóóit als collega (of als ik leerling was, als leraar) willen hebben. Vreselijk om mee te werken. Lijkt me ook geen goed voorbeeld voor je stage, of als goed voorbeeld hoe het niet moet.quote:Michael staat erop dat al zijn personeel hem vooral als een vriend ziet. Daarna op de 2e plek mogen ze hem als baas beschouwen, en misschien als entertainer op de 3e plek. Michael heeft een verkeerde indruk van zichzelf, hierdoor ziet hij zichzelf als "de" grappenmaker van het kantoor. Echter heeft hij niet door dat zijn humor meestal faalt.Aan de andere kant, is hij erg onzeker en durft hij niet op te treden tegen zijn staff. Hij wil ze hoe dan ook te vriend houden.
Wat is een sociogram nou weer?quote:Op dinsdag 29 juni 2010 23:15 schreef Da_Ripper het volgende:
Die mail
Vorige week mijn nieuwe mentor-kids ontmoet Ik was zenuwachtig als wat maar heb een aardig begin gemaakt. Inmiddels zelfs al een oudergesprek gehad.
Vandaag de dossiergegevens ingevuld en ik heb 2 PDD-NOS'ers & een Asperger met ADHD kenmerken . Ook al een sociogram gemaakt van wie-wie kent ... kortom, heb er zin in
Nog 1,5 week te gaan. Deze week het begeleiden van projectweek/Maatschap.Stages en volgende week rapportvergaderingen/diploma-uitreiking .... kan de vakantie al ruiken
google is you friend. maar het is een schematische weergave van de sociale verhoudingen in de klas. wie kent wie, wie vindt wie aardig etc.... dat zou je toch bij basis pedagogiek of psychologie wel moeten leren, op een lerarenopleidingquote:Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:
[..]
Wat is een sociogram nou weer?
Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.
Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Spannend jaar dus, veel plezier alvastquote:Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:
[..]
Wat is een sociogram nou weer?
Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent beeldende vorming en ga dit jaar beginnen op een vmbo school. TE/HA/WAP en mentor. Fulltime dus flink zwaar als beginneling, maar heb er echt zin in.
Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Heb net zitten googlen en een paar voorbeelden gezien.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 17:33 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
google is you friend. maar het is een schematische weergave van de sociale verhoudingen in de klas. wie kent wie, wie vindt wie aardig etc.... dat zou je toch bij basis pedagogiek of psychologie wel moeten leren, op een lerarenopleiding
ik geef mijn eerste lessen in de eerste week van september... vind t wel spannend. ik hou van duidelijkheid en er is nog heel veel vaag over planningen enzo.
volgende week intro van de lerarenopleiding (1e-graads postdoctoraal) dus hoop dat ik daarna iets meer duidelijkheid voor mezelf in elk geval heb...
Ik heb nog een week of.. uhm.. 3 geloof ik. Maar ik heb ook wel weer zin om te gaan beginnen.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 17:25 schreef mane het volgende:
Hierna nog een week vakantie, maar ik heb eigenlijk al best weer zin om les te gaan geven. Is dat sneu of juist goed? Ik ben er nog niet over uit. .
Soms is het jammer dat deze geweldige topic-reeks geen inhoudsopgave heeft. Al heel veel interessante en bruikbare tips zijn de afgelopen 7 jaar langs gekomen.quote:Op woensdag 11 augustus 2010 16:16 schreef heartwork het volgende:
Iemand nog tips om een jaar goed te beginnen?
Stellen jullie jezelf voor aan een nieuwe klas en wat vertel je dan wel (en juist niet?)?
Hoe bespreken jullie de regels/afspraken?
Je geeft elke leerling een kaartje met 4 vragen:quote:Op woensdag 11 augustus 2010 17:55 schreef heartwork het volgende:
Hoe doe je dat dan in je klas?
Ik persoonlijk zou het alleen bij mijn mentorklas gaan doen om te kijken hoe de verhoudingen binnen een groep liggen. En dan misschien ook nog alleen op het moment dat er frictie is. Ik denk dat ik het volgend schooljaar eens bij mijn groep ga proberen. Es kijken hoe het werkt en wat het me oplevert.quote:Alleen bij je mentorleerlingen of gewoon bij elke klas waar je les aan geeft?
Sowieso nooit klassikaal bespreken zoiets. "Zo Ruben, ik zie dat je Kris maar een grote eikel vindt, maar ik heb goed nieuws voor je hoor, want Kris denkt precies hetzelfde over jou. Dat schept een band". Ik zou die uitkomsten in het achterhoofd houden om te bepalen wie je bij wie in een groepje plant of wie je moet aanspreken om eventuele onrust in de groep op te lossen.quote:Wat doe je met de resultaten? bespreek je dat klassikaal?
Morgen bestellenquote:Op woensdag 11 augustus 2010 18:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Een boek dat ik zeker kan aanraden is het Handboek Voor Elke Mentor, van Ivo Mijland en Maya Bakker-de Jong. Uitstekend boek vol met nuttige tips
quote:En anders sla ik ze dood.
&
.....Dat schept een band".
Ja, afspraken klinkt inderdaad wat vriendelijker. Ik heb ook niet veel afspraken, anders krijg je zo'n wirwar van regeltjes. Van welke klas word je mentor?quote:Op woensdag 11 augustus 2010 21:20 schreef heartwork het volgende:
Zelf heb ik ook niet zo veel regels en noem ik het altijd afspraken. De ll voelen zich dan al vaak meer serieus genomen. Ik heb er denk ik 3 a 4. (wanneer ik praat -> stil, eigen plek, respectvol met elkaar en materiaal omgaan en dat ze na de les bij me kunnen komen wanneer ze het ergens niet mee eens zijn. Ik ga niet in discussie met ze in de klas.. tegenover 28 ll wordt dat chaos en neemt het veel te veel tijd in beslag.
Dat denk ik ook; misschien iets met Taal?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
Er zijn inderdaad genoeg goeie boeken op de markt. In de zomervakantie wil ik er soms wel eens wat kopen en lezen. Deze vakantie heb ik "In gesprek met de leerling" (Andre Konig) en "Begeleiden van de groep" (Andre Konig/Jan Lap/Piet Gielis) gelezen, om me weer wat voor te bereiden op het mentoraat. Af en toe wel eens leuk om zo'n boek in te duiken.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 19:04 schreef Hippos het volgende:
Over de eerste lessen: iedere docent doet het op zijn of haar manier, dat moet je een beetje ontdekken. Belangrijkste is dat je wat piketpaaltjes (populair woord deze dagen) in de grond zet voor jezelf en voor de leerlingen. Even de belangrijkste afspraken aanhalen, jezelf voorstellen, plattegrondjes maken en ik wil dan gewoon beginnen met de lessen; al gaandeweg komen overige andere afspraken wel naar voren. Ik heb overigens pas ook dit boek nog gelezen (ik maak geen reclame) wat misschien ook aardig is om te lezen. Gaat niet alleen over 'orde houden' maar over véél meer.
TIO is een hogeschool http://www.tio.nl/ maar dat zal hier wel niet bedoeld worden.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De afkorting TIO ben ik nog nooit tegengekomen. Misschien een begeleidingstraject van een rugzakleerling of zo?
Al een wat ouder bericht maar om teleurstelling te voorkomen; bij het overstappen van de ene naar de andere schaal wordt er gekeken naar het bruto bedrag dat bij de oude schaal hoorde, en je wordt naar aanleiding van dat bedrag in de nieuwe salarisschaal ingeschaald. Je zou in augustus naar LB2 gaan, daar hoort een salaris van 2505,- bij, dan pas je 2505,- in in de LC schaal en dan wordt dat LC2 met een brutosalaris van 2578,-. Je moet altijd in de naasthogere trede worden ingeschaald, je mag er immers natuurlijk niet op achteruit gaan.quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:20 schreef Razztwizzle het volgende:
Even een technisch vraagje, ik zit nu in LB2 maar vanaf 1 augustus krijg ik een LC-functie.
Ga ik dan naar LC1, LC2 of LC3?
Ik dacht dat LC3 logisch is, want per jaar ga je gewoon een schaal omhoog, dacht ik, maar heb er niets over gehoord, dus wat denken jullie?
Eigen lokaal is inderdaad heel erg prettig. Ik heb ook al jaren mijn vaste lokaal en dat heeft veel voordelen. Je kunt gewoon al je spullen laten liggen, kasten genoeg om het in te richten zoals jij het wil, en je kunt het ook zelf zo inrichten zoals je het zelf wil. Dan wordt het echt 'jouw' plekje. Ik heb ook een riant uitzicht op een weiland met koeien.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 19:38 schreef Jentin het volgende:
M'n nieuwe rooster gehad, en *tromgeroffel*: een eigen lokaal
Ik heb nog twee weken.. maar het mag wat mij betreft ook wel weer beginnen...quote:Maandag weer beginnen, en dit is een lekker laatste zetje om er weer helemaal zin in te krijgen.
Hm..teleurstellend. Ik had iets spannenders verwachtquote:Op vrijdag 20 augustus 2010 19:09 schreef heartwork het volgende:
oja een tio..heb het nog even nagevraagd bij de desbetreffende mentor. zo heet het faalangstprogramma dat zij aanbieden. zou halverwege het jaar weer beginnen.
Er komen natuurlijk veel nieuwe indrukken op je af.. Dat is ook vermoeiend ja.quote:heb er zin in al moet ik eerlijk toegeven dat ik nu echt super vermoeid ben na 2 dagen vergaderen, team leren kennen, lokaal inrichten en weet ik wat nog niet meer. als dat maar goed komt.
Oh crap valt daar ook wat inhoudelijks te doen dan? Ik heb die hele itnro aan me voorbij laten schieten omdat ik er daar al (kuch) genoeg van heb meegemaakt (hoeveel kroegentochten, stadsrondleidingen en lame-ass kennismakingsspelletjes ik al niet meegemaakt heb...). Maandag eens bij de opleiding langs gaan dan...quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 18:27 schreef kwakz0r het volgende:
hoi, net de introweek gehad van de lerarenopleiding. hele toffe begeleiders, veel geleerd, ontzettend intensief, maar ik voel me wel veel beter voorbereid/gewapend. miniles gegeven, die schopte echt kont! ik was zo blij en trots!
introweek van het ICLON? die is echt onwijs verplicht, zijn gewoon colleges en werkgroepen. het is niet de studentenintroductie ofzo (dat heet ELCIDweek).quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 19:51 schreef Droogstoppel het volgende:
[..]
Oh crap valt daar ook wat inhoudelijks te doen dan? Ik heb die hele itnro aan me voorbij laten schieten omdat ik er daar al (kuch) genoeg van heb meegemaakt (hoeveel kroegentochten, stadsrondleidingen en lame-ass kennismakingsspelletjes ik al niet meegemaakt heb...). Maandag eens bij de opleiding langs gaan dan...
punten... kreeg ik er maar punten voor heb me de tering gewerkt de hele week...quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:30 schreef heartwork het volgende:
Volgens mij is op elke opleiding de intro week verplicht. Wij kregen er destijds 4 punten voor. De makkelijkste studiepunten die ik ooit gehaald heb.
Enorm bedankt! . Zo ga ik het doen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 12:49 schreef ShadyLane het volgende:
Je kunt 't in de vorm van een vraag gieten. "De ouders betalen hier veel voor kwaliteit, ik kan me voorstellen dat sommigen daardoor onrealistische verwachtingen hebben. Hoe gaat de school daarmee om?" of zoiets.
\
Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:12 schreef kwakz0r het volgende:
ik voel me heel dom, ik raak de weg kwijt in de opoleidingsmap... een reader kan toch niet zó onduidelijk zijn
er staat vanalles in over wat moet enzo, maar nooit wanneer enz... ws. ben ik te ongeduldig en volgt er nog een preciezere studieplanner. maar nu is t allemaal nog een beetje overwhelming...
Dit was bij de kopopleiding van Windesheim net zo. Ze namen niet eens de moeite de inhoud aan te passen aan de kopstudenten .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:46 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden .
Eens .quote:Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
Ja, dat probeerde ik ook te zeggen in mijn post. Heel pragmatisch te werk gaan, je ziel en zaligheid stoppen in het lesgeven, de opleiding is een kwestie van je zo min mogelijk druk maken maar wel zorgen dat je het papiertje krijgt. Als je geluk hebt, maak je daar af en toe iets mee waar je wat van leert. Ik vond mijn vakdidacticus heel goed, dat was dus heel leerzaam. Maar verder: . En de organisatie is om te huilen. Maar dat moet je dus vooral niet doen, in plaats daarvan lekker je schouders ophalen. .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:46 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Lieve Kwak, dit is niet bot bedoeld, maar wen er maar aan. Ik kan natuurlijk over 't ICLON niets zeggen, maar 't IVLOS was één grote vage brij van mappen, readers, artikelen, planners die wekelijks verschoven danwel veranderden .
Eerlijk? Jouw ervaringen op de school waar je les gaat geven zijn 100x belangrijker dan de opleiding. Pik uit de stof de belangrijke dingen waar je denkt dat je wat aan hebt, gebruik de bijeenkomsten om even te spuien, om ervaringen te delen en stop tijd in opdrachten en portfolio's als je zelf denkt dat het nut heeft.
Hahahaha! Het kwaliteitenspel! .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:03 schreef Razztwizzle het volgende:
Had helemaal over je post heengelezen Mane! Ben het inderdaad volledig met je eens .
Vakdidactiek vond ik ook erg nuttig, en bepaalde colleges (over de rechtspositie van leraren, het mentoraat, leerstoornissen etc.) ook, maar dingen als "een muurtje van kwaliteiten" en het "kwaliteitenspel" vond ik om te huilen.
Oh, dat is op mijn school ook regel. Maak je niet druk. . In het onderwijs gaan is een goede oefening in zen-zijn. Het heeft mij wel goed gedaan, vind ik: ik maak me veel minder snel boos over zaken en ben flexibel/losser geworden.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik ben boos kan nu bij de gegevens van mijn 6VWO mentorklas, en hoe kan het nou dat sommige leerlingen GEEN ENKELE mentornotitie hebben? In zes jaar?
De laatste dagen van het vorig jaar heb ik er enorm hard aan gewerkt om van elke leerling belangrijke punten, informatie en mijn eigen indruk in het LVS te zetten, en ik begrijp werkelijk waar niet dat sommige mentoren dat niet doen. Wat een laksheid .
Absurd .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
Toen ik HET belangrijkste verslag inleverde, het grote eindverslag, verslag van een eigen onderzoek dat je op je school gedaan had, met allemaal verwijzingen naar onderzoeken enz. (althans dat was de opdracht, dus die verwijzingen heb ik er op het allerlaatste moment met de haren bijgesleept), dacht ik: "met dit in elkaar geflanst prutswerk kom ik nooit weg". Niet veel later kreeg ik het terug met alleen de melding "en hier is je eindverslag". Ik kon niet geloven dat ik er geen onvoldoende voor kreeg en flapte eruit: "heb je 't gelezen?". Antwoord: "nee, heb ik geen tijd voor".
Ja, een paar middagen met voorbeeldsituaties, mentorrollen, instanties waar je kunt aankloppen, zorgstructuren etc. Wel nuttig .quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:16 schreef Baba-O-Riley het volgende:
@ Razztwizzle: hebben jullie op de opleiding lessen over het mentoraat gehad? Dat vind ik wel een positief punt. Ik heb de eerste twee jaren meegelopen met een rot in het vak, en die heeft me de kneepjes geleerd. Daarna nog een keertje een ééndaagsecursus gehad, maar dat was niet zo veel soeps.
En wat die mentornotities betreft: ik hamer er elk jaar opnieuw op dat dit soort dingen doorgegeven moeten worden. Dit jaar heb ik me voorgenomen dat ik flink in de kuiten ga bijten. Zie ik bij mentorleerlingen niets in het dossier of wat dan ook, dan ga ik eens even informeren bij de mentor waarom er niks staat. Ik doe, net zoals jij, ook erg veel moeite om alles zo goed mogelijk over te dragen, dus ik verwacht op z'n minst hetzelfde.
Zen... dat vind ik een goeie! Die houden we er in!
Ik heb de spelfouten in de notities van anderen verbeterd vond het zo lullig, zeker omdat ouders die notities ook in mogen zien.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:20 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb me deze week ook ingelezen over m'n mentorleerlingen en van 1 bepaald jaar staat er bij niemand ook maar 1 letter in. Nou weet ik wie in die klas altijd mentor is in dat jaar en het verbaast me niets .
De mentor van vorig jaar heeft wel hele verhalen geschreven, erg nuttig, maar mijn hemel, het wemelt van de d/t-fouten. Een docent bovenbouw VWO! Maar goed, het is wel informatie waar ik wat aan heb, zal ik mezelf dan maar heel zen vertellen.
Klinkt inderdaad erg interessant!quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:19 schreef Razztwizzle het volgende:
Ja, een paar middagen met voorbeeldsituaties, mentorrollen, instanties waar je kunt aankloppen, zorgstructuren etc. Wel nuttig .
En nu op school worden nieuwe mentoren verplicht drie jaar een mentorcursus te volgen. Afgelopen jaar deed ik dus "deel 1", met de dramadriehoek ( ) etc., maar ook samen met andere nieuwe mentoren bespreken hoe het gaat, etc. Heel fijn, vind ik!
Het zijn soms net leerlingen hequote:Wel typerend dat de mentor waar ik de klas nu van overneem (op verzoek van de klas ...) over geen één leerling notities heeft gemaakt meteen de docent is die als nieuwe mentor nooit is op komen dagen op die cursus .
Welkom!quote:
Maar zo'n IHP lijkt me dan wel veel uitgebreider dan wat je van je VO-mentorklas bij houdt. In de dossiers van de leerlingen schreef ik wat er op ouderavonden besproken werd, hoe die leerling zich over het algemeen gedroeg in de les, waar problemen waren (geweest), welke hulptrajecten waren ingeschakeld (indien..) en waar de mentor volgend jaar op moest letten.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:34 schreef Viking84 het volgende:
Mijn zus werkt op een basisschool (30 lln heeft ze komend jaar) en ze moet voor elke leerling een IHP schrijven en dat na een half jaar weer aanpassen . Ze zegt dat ze maar wat copy paste als leerlingen een beetje gelijkwaardig zijn aan elkaar. Lijkt me anders ook níet te doen, maar ik zie mezelf alweer nachten achter m'n pc'tje zien zitten, omdat ik het per se goed en serieus zou willen doen .
Hier idemquote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:30 schreef Hippos het volgende:
Kanonnen...1 dag lesgegeven en helemaal
quote:Op woensdag 25 augustus 2010 17:22 schreef Naamah het volgende:
Mentor is ook heel erg zen
Mijn ervaring leert me dat dat soort afspraken altijd het beste werkt.quote:maaaaar we hebben nu gewoon een soort van 'we zien het wel en het komt allemaal wel goed' afspraak met hem en daar heb ik wel alle vertrouwen in!
Mijn tip inderdaad, leest ook lekker weg. Klassenmangement was en is misschien (na 2 jaar) nog niet mijn sterkste punt. Ik had vandaag voor het eerst 4Mavo. Bizarre is dat ik daar ongeveer 10-12 leerlingen van ken, maar er zitten ook 4-5 doublanten in. Daar was ik voor gewaarschuwd door collega's en heel gek stond ik erg gespannen daar les in te geven, heel bizar. Continue bang dat die paar doublanten het zouden verpesten...was geen goede les, maar ik hoop dat vrijdag goed te maken.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:48 schreef Razztwizzle het volgende:
Thx ShadyLane! De schrik is eraf hoor ik ga gewoon met goede moed weer beginnen. Ben dit jaar een beetje huiverig voor een paar valkuilen van het afgelopen jaar (te snel de teugels laten vieren in bepaalde klassen, veel te hard werken, overspannen raken), maar heb ook zin om dit jaar te voorkomen dat die dingen weer gebeuren.
En was het nou Hippos die het boek "Lessen in Orde" aanraadde? Ik heb het net uit de bieb gehaald en ben meteen door de eerste drie hoofdstukken heengegaan, erg interessant! Orde is wel mijn zwakste punt.
Ik heb al een fotolijst van mijn nieuwe mentorklas bij elkaar gepuzzeld en die ben ik al driftig uit mijn hoofd aan het leren. Als ze over 2 weken voor m'n neus zitten hoop ik ze allemaal bij naam te kennen. Als de eerste week voorbij is, denk ik dat ik weer helemaal in het schoolgebeuren zit.. dus ik neem het er nu nog even van.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:02 schreef Hippos het volgende:
Waarom heb ik toch elk jaar hetzelfde gevoel in de eerste weken: 'waar ben ik aan begonnen?' Al die nieuwe leerlingen, al die nieuwe namen...ik heb echt een aantal weken nodig om er helemaal in te komen heb ik het gevoel
Ik laat me dat soort dingen dan ook niet meer aanpraten door collega's. Leerlingen hebben m.i. ook het recht om een nieuwe start te maken, en dat gun ik ze dan ook. En daarbij, misschien reageren ze op jou wel heel anders dan op die collega's. Ik trek me er ook vrij weinig van aan wat collega's op dat gebied zeggen en ik zie wel hoe het gaat lopen met die leerlingen.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:05 schreef Hippos het volgende:
Bizarre is dat ik daar ongeveer 10-12 leerlingen van ken, maar er zitten ook 4-5 doublanten in. Daar was ik voor gewaarschuwd door collega's en heel gek stond ik erg gespannen daar les in te geven, heel bizar. Continue bang dat die paar doublanten het zouden verpesten...
Och, da's alleen maar leukquote:Op woensdag 25 augustus 2010 19:40 schreef mane het volgende:
Ik heb dit jaar een leerling in de vijfde die vorig jaar voor de cabaretavond een briljante film heeft gemaakt waarin hij op weergaloos goede manier leraren nadeed. Daaruit bleek wel dat hij de details van onhebbelijkheden en het optreden van docenten meedogenloos observeert en opslaat. Die jongen had ik vandaag voor het eerst in de les en natuurlijk deed ik niet anders dan anders maar ik dacht wel steeds: oh god nu ziet ie vast iets om na te doen. .
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?quote:Op woensdag 25 augustus 2010 22:00 schreef Aardvarkin het volgende:
Al mijn klasgenoten lopen allemaal stage en beginnen met kleine lesjes, maar ik moet al een hele klas (5 klassen zelfs) runnen vanaf volgende week donderdag. Waarschijnlijk voel ik me minder onzeker nadat ik morgen de introdag van de school waar ik ga werken heb gehad
Uit het verhaal op te maken wel. Net als mijn 15 studiegenoten die bij 't IVLOS de baanvariant en niet zoals ik de stagevariant deden. Die sprongen ook gewoon in het diepe, vaak ook met drie, vier of zelfs vijf klassen. Mij niet gezien ik wilde rustig aan stage-ervaring opdoen.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Spreek die jongen/dame even moed in .quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Okéquote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:53 schreef Jentin het volgende:
[..]
Spreek die jongen/dame even moed in .
Ja, heb ik ook gedaan. De baanvariant dus i.p.v. de stagevariant. Dat kan als je afgestudeerd bent maar nog niet je lesbevoegdheid hebt. Dan spring je enorm het diepe in, maar dat vond ik eigenlijk wel oke. Ik was 29 toen ik, vanuit een andere baan, bewust voor het onderwijs koos. Ik was overigens geen zij-instromer. Ik ben nog steeds blij dat ik die sprong in het diepe gewaagd heb, want al sterf je duizend doden de eerste lessen, je hebt wel heel snel door of je op het juiste spoor zit of niet.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:51 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Vergeef me als ik het fout heb, maar ga je zonder enige leservaring/didactische kennis vijf klassen lesgeven?
Geweldig! Proficiat!quote:Op donderdag 26 augustus 2010 23:58 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb de baan! . Maandag beginnen. Nu heel rap een dak boven m'n hoofd regelen, want van Groningen naar Den Haag op en neer reizen gaat 'm niet worden . Wordt dus een hectische periode.
Het was duidelijk een 'help, er is ineens een vacature vrijgekomen en die moeten zsm zien op te vullen'-gesprek, dus nee, ik heb helaas niets gehad aan jullie tips. Had heel veel voorbereid en ze vroegen alleen: "Wat denk je dat wij verwachten van onze docenten?", "Wat voor leerlingen verwacht je?" en "Hoe kun jij boos gemaakt worden?". Verder gehad over mijn ervaring met kleinschalig onderwijs (dovenonderwijs) en ik denk dat dat de doorslag heeft gegeven. Had 2 concurrenten, toen moest hij even overleggen nog en iets van 2 uur na het gesprek kreeg ik een sms je dat ik het geworden was.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 09:02 schreef Borizzz het volgende:
Gefeliciteerd! Wat voor een vragen hebben ze eigenlijk gesteld & hebben onze tips nog wat nut gehad?
Een SMSje?quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:14 schreef Viking84 het volgende:
2 uur na het gesprek kreeg ik een sms je dat ik het geworden was.
Misschien heeft daar de slechthorendheid iets mee te maken?quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Een SMSje?
Normaal zou je toch verwachten dat je op z'n minst even een telefoontje kreeg bij zulke officiële gebeurtenissen.
Scherp .quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:46 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Misschien heeft daar de slechthorendheid iets mee te maken?
Och natuurlijk!! Sorry, even vergeten.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:49 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Scherp .
Idd afgesproken ivm slechthorendheid ja .
ja, daar ben ik dus echt heel slecht inquote:Op woensdag 25 augustus 2010 15:59 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, dat probeerde ik ook te zeggen in mijn post. Heel pragmatisch te werk gaan, je ziel en zaligheid stoppen in het lesgeven, de opleiding is een kwestie van je zo min mogelijk druk maken maar wel zorgen dat je het papiertje krijgt. Als je geluk hebt, maak je daar af en toe iets mee waar je wat van leert. Ik vond mijn vakdidacticus heel goed, dat was dus heel leerzaam. Maar verder: . En de organisatie is om te huilen. Maar dat moet je dus vooral niet doen, in plaats daarvan lekker je schouders ophalen. .
mijn instiutuutsbegeleidster is wel heel tof, en betrokken.quote:Op woensdag 25 augustus 2010 16:08 schreef mane het volgende:
Ja, en dat hele portfolio met schrijfopdrachten, thema's etc.. Ik heb daar zulke ouwehoerverhalen van gemaakt (ik zat 't in de afgelopen vakantie eens terug te lezen ) en ik vraag me echt af of mijn beoordelaar dat allemaal heeft gelezen. Ik heb ook amper feedback gekregen.
wat tof!! Vikje komt naar Den Haag! jeeeeeeejquote:Op donderdag 26 augustus 2010 23:58 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb de baan! . Maandag beginnen. Nu heel rap een dak boven m'n hoofd regelen, want van Groningen naar Den Haag op en neer reizen gaat 'm niet worden . Wordt dus een hectische periode.
Ik weet ook niet welke klassen het zijn ! Leuk hč, last minute moeten beginnen . Ik weet wel dat er ook hogere klassen bij zitten (VWO 4 bijv), dus die kennen elkaar al.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:40 schreef Hippos het volgende:
Eerste lessen van het jaar? Ik weet niet welke klassen het zijn, maar introductie van jezelf, kinderen misschien (met een spel of activiteit) kennis met elkaar maken? Misschien een activiteit die wel te maken heeft met je vak maar je zonder boeken kan doen?
Ik ben juist altijd heel selectief geweest. Of zoals een docent op de middelbare school al zei: de ene helft van de tijd ben je briljant, de andere helft van de tijd stupide. .quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:30 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, daar ben ik dus echt heel slecht in
ik zal me even voorstellen: hoi ik ben kwakz0r, en ik heb in mijn hele studententijd nooit lager dan een acht gehaald voor toetsen waar ik voor geleerd had. ik kan niet níet streberig zijn, want ik vind alles belangrijk in mijn extreme nerderigheid.
ik zorg dat ik voor aanstaande maandag goed voorbereid ben en daarna zien we wel verder.
Tweejarige master is volgens mij idd alleen voor WO-studenten. Eén jaar maatschappelijke master en één jaar educatieve master.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 23:05 schreef Naamah het volgende:
Op het HBO haal je je tweedegraadsbevoegdheid (= onderbouw). Wil je dan ook je eerstejaarsbevoegdheid dan moet je nog een master doen op de uni om je eerstegraadsbevoegdheid (=onderbouw en bovenbouw) te halen. Volgens mij hoef je dan alleen het eenjarige lerarenopleidingjaar te volgen en niet de volledige tweejarige master, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 08:46 schreef Viking84 het volgende:
In de eerste klassen en klassen die elkaar niet kennen de leerlingen elkaar laten interviewen en vervolgens de interviewer laten vertellen wat hij aan de weet is gekomen (dat is leuker dan wanneer de leerlingen iets over zichzelf vertellen!), bespreken wat ze hopen en verwachten te krijgen bij Nederlands dit jaar. En dan is m'n lesuur wel om, denk ik .
Oh ja, boeken vergeten. Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 13:45 schreef Hippos het volgende:
Simpele vraag: wat doen jullie nu precies met lln die geen boeken (of een deel) vergeten zijn? In mijn 4Mavo klas moet ik netjes bijhouden wie geen spullen bij zich heeft, maar pas na 3x mag ik officieel een lln terug laten komen. Dat zijn de regels van het mavo-team. Maar ik sprak vandaag met een oud docente die heel veel jaartjes les heeft gegeven en haar tip was om gewoon wat opdrachten te kopiëren en dat achter de hand te hebben. Dus als een lln niets bij zich heeft wel iets kan gaan doen met behulp van een kopie v/h werkboek. Ik merkte al in mijn eerste week bij deze groep dat ik 'meneer ik heb geen boek(en) bij me" voor onnodige ruis zorgt, dus haar idee van kopieerwerk staat me wel aan. Maar hoe lossen jullie dat probleem op? Of heeft iemand nog meer ideeën?
Precies, maar praktisch, een lln komt bij je, heeft om wat voor reden dan ook geen boek(en) bij zich, hoe zorg je dat die leerling wel opdrachten maakt? Bij mij kan een lln zonder boeken niet werken.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 14:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Wat ook leuk is om leerlingen 3 dingen over zichzelf te laten vertellen, maar 1 van die drie dingen moet verzonnen zijn. De andere leerlingen moeten dan raden welk van de drie dingen verzonnen is. Is ook leuk!
[..]
Oh ja, boeken vergeten. Kan natuurlijk altijd gebeuren (zelf vergeten we immers ook wel eens wat, toch?). Ik zeg altijd tegen de leerlingen dat het niet erg is als ze hun boek(en) zijn vergeten, maar dat ze het me dan wel even vóór de les komen melden. Ik maak er niet zulke problemen over eigenlijk en het is echt niet zo dat ze bij mij voortdurend de boeken vergeten.
Ik laat wél altijd even merken dat ik het een beetje jammer vind dat ze de boeken vergeten zijn, of ik trek een gezicht dat zegt: "Eigenlijk ben je ook een eitje he". En dat geeft de leerlingen het gevoel van "laat ik er maar voor zorgen dat ik bij hem de boeken bij me heb". Heel stom misschien, maar bij mij werkt het veel beter dan boos worden, leerlingen met hun hoofd tegen het bord slaan en ze laten terug komen. Ik geef nooit straf voor boeken vergeten. Ik denk altijd: ze doen het níet opzettelijk...
Toch?
is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 00:04 schreef Maraca het volgende:
Dus dit is nu de docentenkamer
* Maraca schuift aan en pakt een kop koffie.
Volgende week begin ik met een eenjarige docentenopleiding (heb namelijk al een bachelordiploma). Kijk er erg naar uit!
Met een universitaire bachelor kun je natuurlijk wel een eerste graad halen in een master. Dat kan op 2 manieren: de eenjarige opleiding na een (vakinhoudelijke) master of de 2 jarige opleiding na de bachelor. Dat laatste heb ik gedaan.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 00:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
is dat de tweedegraads kopopleiding? met alleen een BA kun je geen 1egraads in 1 jaar halen toch?
Welkomquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 07:08 schreef josja het volgende:
Ah, de lerarenkamer, ik meld me ook even Gisteren begonnen, introductie eerstejaars
Ah, nog iemand met dit plan.quote:vanaf volgende week 24 uur voor de klas. En ik vind het best eng want stroom in vanuit een heel ander vak en heb nog nooit voor de klas gestaan.
Eigen uren maar liefst Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden..quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:15 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Welkom
[..]
Ah, nog iemand met dit plan.
Gaat het hier om een stage, vervanging of om eigen uren? Ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik vergelijk het een beetje met in een auto stappen en de autosnelweg oprijden. Alleen, je hebt geen idéé hoe de auto werkt... Succes!
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:34 schreef josja het volgende:
[..]
Eigen uren maar liefst Een beetje begeleiding was leuk geweest, vooralsnog loop ik overal zelf achteraan te rennen en heb ik nog werkelijk geen idee hoe ik mijn lessen ga inkleden..
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
Zoiets heet een kopopleidingquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:35 schreef Desunoto het volgende:
Bestaat er geen opleiding/cursus voor mensen die wel vakkennis hebben maar nog geen idee hebben hoe ze les moeten geven? Als je werkelijk geen idee hebt, dan zie ik het in ieder geval somber in.
Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:37 schreef josja het volgende:
Ik ben aangenomen als instructeur, wilde na jaren in het bedrijfsleven de overstap naar het onderwijs maken. Wil mijn bevoegdheid uiteraard wel gaan halen, maar vooralsnog ben ik vanaf maandag direct voor de klas geplaatst.
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik ben normaal gesproken altijd best positief ingesteld, maar ik vind dit inderdaad echt absurd.
Er moet toch op z'n minst begeleiding zijn. Kennis van de didaktiek is zó ontzettend belangrijk.
Hoe ben je je nu dan aan het voorbereiden, als ik vragen mag?
[..]
Een instructeur is toch iemand die de klas begeleidt of opvangt bij lesuitval, toch?
Ik moet hem zelf wel volledig afronden voordat ik fulltime voor de klas ga staan. In de tussentijd loop ik stagequote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:49 schreef Desunoto het volgende:
Oké, een kopopleiding. Maar dan nog lijkt het me verstandig (niet alleen voor jezelf maar ook voor de school en zeker voor de leerlingen) om die eerst volledig af te ronden voordat je full-time voor de klas gaat staan.
Ah okee. Succes er mee dan Om welke klassen gaat het?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:52 schreef josja het volgende:
Ik vind het ook niet echt bijzonder goed geregeld hoor, ben wel bezig om een begeleider te regelen. Maar het is introductieweek en dus druk druk druk... Qua voorbereiding, ik bestudeer de lesstof, praat met docenten en ben toetsplannen en kwalificaties aan het doornemen. Heb gelukkig erg behulpzame collega's, dat is wel prettig.
MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveusquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ah okee. Succes er mee dan Om welke klassen gaat het?
ah, mbo hoef je idd meestal helemaal geen bevoegdheid te halen, of officieel wel maar vaak gebeurt het niet.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:10 schreef josja het volgende:
[..]
MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus
van de 175 eerstejaars in de lerarenopleiding (eerstegraads master) die dit jaar begonnen mheeft 75-80% er een betaalde baan bij, een deel daarvan staat (soms al jaren) voor de klas. het is echt niet zo uitzonderlijk als jij lijkt te denken.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:33 schreef Desunoto het volgende:
Hoe kom je eigenlijk voor de klas te staan als je nooit vakken als didactische vaardigheden hebt gehad? Welke school neemt je dan überhaupt aan als docent? Er moet wel een chronisch lerarentekort zijn daarvoor. En zo erg is het toch ook weer niet?
Och, als je voorbereid bent zal het vast goed komenquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:10 schreef josja het volgende:
MBO, Economie en Commercie. Ga Nederlands, Communicatie en Pers & PR geven.. en nu ben ik helemaal bloednerveus
Hope so Comm. is mijn ouwe vak, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Het gaat me er vooral om dat ik weinig (nah, niks) weet over lesopbouw, lesdoelstellingen, toetsen en eisen. Maar dat komt wel, ik val mijn collega's lekker lastig. En jullie waarschijnlijk ook nog welquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Och, als je voorbereid bent zal het vast goed komen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
Onze school heeft sinds 3 jaar minder goed opbrengsten en is daardoor onder verscherpt toezicht gezet door de Inspectie (die komen nog denk ik). Probleem is met name de determinatie in de onderbouw (nu struikelen er veel leerlingen in klas 4), daar wordt nu hard aan gewerkt. Ik vraag me alleen af wat ik allemaal kan verwachten. Onze vakgroep biologie wordt vaak als lichtend voorbeeld genoemd hoe het wel moet: niet alleen een goede samenwerking, ook een vakwerkplan waarin ons programma uitgelegd wordt en waarom we lesgeven op een bepaalde manier, doordachte toetsing en overleg over lesinhoud/toetsing. Maar misschien gaan ze andere dingen vragen, ik ben benieuwd. Maandag is dat interview, ik ben benieuwdquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 20:21 schreef mane het volgende:
In mijn eerste jaar voor de klas kwam de inspectie langs op de school waar ik toen werkte. De sectie schoot ontzettend in de stress. . En terecht trouwens, want ze werkten allemaal fantastisch langs elkaar heen. Je moet bijvoorbeeld laten zien waar en hoe je toetsen bewaart. En uitleggen hoe je de kwaliteit van de toetsen waarborgt. De PTA's etc. Je moet in ieder geval kunnen uitleggen waar je nou eigenlijk mee bezig bent en hoe doordacht het allemaal is. Didactiek beoordelen ze over het algemeen door lesbezoeken af te leggen.
Die school kreeg een behoorlijk slechte beoordeling. Dat vond ik ook wel terecht. Het was slecht georganiseerd en er werkten ook te weinig inspirerende docenten. Een slechte schoolleiding, etc. Ze kregen eigenlijk maar op een punt een positief verhaal en dat was de sfeer: er was heel goed en leuk contact tussen leerlingen en docenten. Ook dat klopte wel.
Het is overigens wel een aanrader om voor sollicitatiegesprekken het inspectierapport van die school door te nemen. Dan weet je meteen wat de goede en slechte punten van die school zijn (volgens de inspectie dan) en je kunt meestal ook wel een beetje een beeld krijgen van de schoolcultuur. Als je bijvoorbeeld in het rapport leest dat de school wat meer aan vernieuwende didactiek moet gaan doen, dan weet je dat je daar mee kunt scoren op je gesprek. . Maar, dan ben je wel berekenend bezig natuurlijk. Het is niet verstandig om je zelf daar heel anders voor te gaan doen dan hoe je bent, uiteraard. .
Het is nuttig, dat zeker, maar ook gortdroog.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Mijn open haard was er erg gelukkig mee.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
Dat is nog eens goed nieuws! Fijn dat het zo goed gaat. Keep up the good spirit!quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:17 schreef Viking84 het volgende:
Hoi . Ik kom even zwaaien. Gaat hartstikke goed op m'n school. Leuke collega's, leuke klassen . Ik voelde me gisteren al helemaal thuis. En ik heb een eigen lokaal - iig voor ma en di, moet nog even afwachten hoe het do en vrij is . Morgen iig vrij en vrijdag verhuis ik .
Dat boek van Effectief leren bedoel je? Het is wel een handig boek op zich, vind ik, maar ik zal het nu niet meer gebruiken.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:21 schreef kwakz0r het volgende:
ebbens en ettekoven. ik haat het boek en houd er ook van. ik denk dat iedereen dat wel een beetje zal hebben...
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 19:34 schreef Maraca het volgende:
Dit is mijn boekenlijst:Dat is exact dezelfde boekenlijst als die van mij van vorig jaar! . Doe je de kopopleiding ook in Zwolle?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterkte dan: het is een drama .
Maar de docent SLB (AB, neem aan dat jij die ook hebt als je in Zwolle zit) is een topper .
EP van vakdidactiek vind ik echt vreselijk.Niet meer actief op Fok!
Ik doe inderdaad de kopopleiding in Zwolle. Maar waarom is het een drama dan?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dat is exact dezelfde boekenlijst als die van mij van vorig jaar! . Doe je de kopopleiding ook in Zwolle?
Sterkte dan: het is een drama .
Maar de docent SLB (AB, neem aan dat jij die ook hebt als je in Zwolle zit) is een topper .
EP van vakdidactiek vind ik echt vreselijk.
hm, ze kennen elkaar al een beetje de meesten - niet zo'n grote school - maar geloof dat ze volgende week gaan poldersporten samen.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:24 schreef Razztwizzle het volgende:
Even uitrusten Kwak, je hebt 't verdiend! Je 4HAVO klinkt typisch als.. mijn 4HAVO hoewel ik nog moet beginnen - ze zijn op werkweek nu - is de samenstelling precies zoals jij omschrijft, véél doublanten, wat instromers van 't VMBO, wat spul uit 3VWO vorig jaar en 4VWO vorig jaar en dan nog de "normale" leerlingen die van 3HAVO naar 4HAVO zijn overgegaan. Vandaar de werkweek, om elkaar te leren kennen. Heeft jouw school zoiets niet?
Ik ben ook moe, maar woensdag is mijn snordrukdag, ik heb vanavond koor en doe lekker niets, lessen van morgen heb ik gisteren voorbereid, klaar .
Lessen gaan OK, 2HAVO is wat druk maar wel welwillend, de rest prima. VWO6 is mijn mentorgroep, vond 't erg lastig (want geen mentoruur) om in een les Engels over te schakelen van "Hallo nieuwe mentor etc." naar "en nu Engels". Maar wel gezellig, en ze hebben al een voorstel gedaan voor een mentoretentje. Waar begin ik aan..
! Die uitdrukking . Dat omschrijft de blik wel, ja.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, dat moet je ook niet doen. Dan kijken de leerlingen je aan als een botsautootje.
.quote:Op woensdag 1 september 2010 18:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, dat moet je ook niet doen. Dan kijken de leerlingen je aan als een botsautootje.
dat was ik al gewend, en vind het heel prettig. wel schattig dat t brugklasje heel overduidelijk "mevrouw achternaam" steeds zegt, ipv gewoon mevrouw. en soms juffrouw attiepattiesquote:Op woensdag 1 september 2010 19:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!
Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. .
Ja, kan ik me goed voorstellen. Een ding dat ik me gerealiseerd heb toen was dat een lesdag eigenlijk best lang is voor die leerlingen. Als je voor de klas bezig bent, dan lijkt de dag echt om te vliegen, maar toen ik destijds de hele dag achter in de klas zat, begreep ik dat de fut er na het 6e uur wel uit was.quote:Op woensdag 1 september 2010 19:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!
Hahaha, ik was er vrij snel aan gewend. Dan ga je het pas raar vinden als het níet gebeurt.quote:Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. .
Leuk! Dat zegt mij al heel veel over de sfeer en de collegialiteit daarquote:Op woensdag 1 september 2010 19:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Oh, en ik ben al mee uit eten gevraagd door collega's! Tof!
Ja, bizar hč? . Ze noemen mij ook 'mevrouw' en 'u', maar dan wel bij de voornaam verder_O-. Al gebruiken ze die niet zo vaak. Tis altijd: "Mevrouw...?". Noemen ze jou bij de voornaam of bij de achternaam?quote:Op woensdag 1 september 2010 19:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb nu twee dagen geobserveerd en dat ben ik wel zat, eigenlijk. Ik wil zelf aan de gang!
Wat ik trouwens het raarste vind is om met 'mevrouw' en 'u' aangesproken te worden. Zo bizar. .
Ik wil dat ze me bij de achternaam noemen. Het leeftijdsverschil is al zo klein en natuurlijk overwicht heb ik ook al niet. .quote:Op woensdag 1 september 2010 19:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ja, bizar hč? . Ze noemen mij ook 'mevrouw' en 'u', maar dan wel bij de voornaam verder_O-. Al gebruiken ze die niet zo vaak. Tis altijd: "Mevrouw...?". Noemen ze jou bij de voornaam of bij de achternaam?
Hoe oud ben je? (als ik vragen mag )quote:Op woensdag 1 september 2010 20:02 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ik wil dat ze me bij de achternaam noemen. Het leeftijdsverschil is al zo klein en natuurlijk overwicht heb ik ook al niet. .
Ik ben 24. Voor leerlingen is dat misschien al best oud, maar zo voel ik me helemaal niet. .quote:Op woensdag 1 september 2010 20:03 schreef Maraca het volgende:
[..]
Hoe oud ben je? (als ik vragen mag )
ik ben er ook zo één onbevoegd, bezig met eerstegraads opleiding, ingestroomd in schaal B5.quote:Op woensdag 1 september 2010 20:47 schreef heartwork het volgende:
hier ook een 24 jarige docent.
mij noemen ze ook mevrouw of juf of mevrouw achternaam.
vorige week had ik mijn 1e werkweek sinds een jaar en wat was dat wennen!
de eerste paar dagen was ik echt kapot na thuiskomst en ging ik gelijk mn bed in.
dat wordt nu gelukkig minder. de klassen, onderbouw vmbo, luisteren prima en werken nog hard.
nu de eerste week voorbij is en ze weer een beetje aan elkaar gewend zijn beginnen ook de ruzies.
ouderavond is ook weer geweest. informatie is versnipperd door gekomen en doorgespeeld naar hun kinderen wat ontaarde in kinderachtige spelletje als vriendinnen die eerder als klittenband bekend stonden en die elkaar nu niet meer kunnen luchten of zien. ze mogen van de ouders niet meer met elkaar omgaan... d r a m a voor die meisjes.
daar moet ik me echt weer even op kunnen inleven.moeilijk hoor.
krijg veel complimenten over mn werk en daar ben ik super blij mee. echt een goede motivator.
alleen nu heb ik dus vandaag gehoord dat de onbevoegde docenten die nog in hun 1e jaar zitten (!) in dezelfde salarisschaal zitten. ondanks mijn eerdere werkervaring en bevoegdheid (1+2). merkte dat ik dat toch niet zo leuk vond.. wat is de meerwaarde van je studie dan vraag ik me af..
heb er elke dag echt zin in om te beginnen. dan is het vroege opstaan ook niet meer zon ramp
alleen zijn alle activiteiten voor studenten gewoon in het P de la C colleges, werkgroepen, etc. de mediatheek is in het Willem Eijnthovengebouw net als de kantoren, maar die is veel minder vaak open dan de bieb op FSW en de computerzalen daar....quote:Op donderdag 2 september 2010 18:38 schreef mane het volgende:
Ik was trouwens vanmiddag bij het ICLON vanwege Pre-University maar wat een prachtig gebouw hebben ze nu zeg! Nogal een verbetering t.o.v. het Pieter de la Court.
Extra opdrachtje is zo bedacht voor zulke gevallen. Je kunt moeilijk die leerling tijdens het bespreken de klas uitknikkerenquote:Op donderdag 2 september 2010 17:30 schreef Viking84 het volgende:
Even jullie advies nodig:
Inmiddels weet ik wat ik doe als een ll zijn/haar werk niet gemaakt heeft (laten terugkomen), maar het werk wordt in die les ook besproken en zo krijgt de leerling in kwestie toch de antwoorden mee. Hoe kan ik dit oplossen? .
Bij ons op school ´mag´ dat niet eens.quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:41 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja inderdaad. (Toch zie ik dat er uit sturen vaak gebeuren hoor... )
Het lesgeven gaat goed, maar "je doet maar wat"? Hmm..quote:Op zaterdag 4 september 2010 13:56 schreef kwakz0r het volgende:
het lesgeven zelf gaat best goed, maar ik doe maar wat qua stof nu heb ik het gevoel..
Je kunt toch eens vooruit bladeren in het boek? Kijken wat er de komende paragrafen aan bod komt? Laat ze per les een aantal opgaven maken als huiswerk? Een samenvatting/woordenlijst/paragraaf bestuderen?quote:geen idee wat voor huiswerk ik op moet geven komende les als ik nog niet weet wat we de volgende lessen gaan doen
Hier mag je best zelf een beetje flexibel in zijn, vind ik!quote:ik weet niet wat het beleid is w.b. huiswerkcontrole
Ik maakte sowieso altijd de opgaven zelf in mijn boek. Dan had ik dat opgavenboek helemaal niet nodig en door de oefeningen zelf even te maken keek ik zelf kritisch naar de antwoorden. Waar zou extra uitleg nodig zijn? Is deze oefening niet overbodig/te moeilijk?quote:ik mis de docentencds van het eerstejaars mavo boek, ik heb de toetsenbank nog niet, en ik kan nog niet in de kast met materiaal voor literatuur en andere readers.
ja dank je voor het relativeren, maar ik heb momenteel even meer aan een begrijpend schouderklopje. ik gok dat je een man bent? (niet naar je icon gekeken)quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:22 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Het lesgeven gaat goed, maar "je doet maar wat"? Hmm..
Welke klas gaat het om?
[..]
Je kunt toch eens vooruit bladeren in het boek? Kijken wat er de komende paragrafen aan bod komt? Laat ze per les een aantal opgaven maken als huiswerk? Een samenvatting/woordenlijst/paragraaf bestuderen?
[..]
Hier mag je best zelf een beetje flexibel in zijn, vind ik!
[..]
Ik maakte sowieso altijd de opgaven zelf in mijn boek. Dan had ik dat opgavenboek helemaal niet nodig en door de oefeningen zelf even te maken keek ik zelf kritisch naar de antwoorden. Waar zou extra uitleg nodig zijn? Is deze oefening niet overbodig/te moeilijk?
Kun je eigenlijk niet verwachten, nee, gebeurt dus wel. Bij mij was het niet anders.quote:Op zaterdag 4 september 2010 14:54 schreef kwakz0r het volgende:
ik vind eerlijk gezegd dat je ook niet kan verwachten van iemand die nog nooit voor de klas heeft gestaan dat ze eigenhandig een programma in elkaar draaien voor H4, V5 en de 1e en 2e klas, incl. toetsen etc. zonder referentiekader of voorbeelden. is dat gek?
Fijn zo!quote:Op zondag 5 september 2010 20:40 schreef kwakz0r het volgende:
dank jullie wel voor de tips. een collega heeft me vandaag gebeld. we gaan dinsdag zitten, en ze heeft voorbeeldjes voor me. en ze benadrukte dat ze niet van me verwachten dat ik meteen alles perfect doe, het geeft niet als ik een toets minder geef bijvoorbeeld omdat ik er niet helemaal aan toe kom, etc.
ben weer een beetje gerustgesteld.
Is dat niet bespreekbaar dan? Het klinkt wel als een erg volgeladen programma. Wat gebeurt er na die 8 weken? Is het dan ook nog toetsweek?quote:Op maandag 6 september 2010 12:41 schreef Razztwizzle het volgende:
Dat is dan zeg maar wel weer een nadeel van het één collega verantwoordelijk maken voor één leerjaar en dat je je daar dan aan te houden hebt.
Fossielenargumentatie, argh!quote:Op maandag 6 september 2010 14:48 schreef Razztwizzle het volgende:
"dit draaien we al jaren zo".
Ik ga morgen m'n eerste les geven, over Oesters van Nam Kee!quote:Op maandag 6 september 2010 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Ik mijn school nog steeds! .
Ga deze periode Het huis van de moskee lezen met VWO 4 en Oesters van Nam Kee of De kleine blonde dood met Havo 4 .
Grappig!quote:Op maandag 6 september 2010 18:44 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ik ga morgen m'n eerste les geven, over Oesters van Nam Kee!
Euhm, we hebben een volledig lesblok over OvNK. Ik zal morgen op school eens kijken of we dat ook digitaal hebben en of ik het dan naar je kan mailen.quote:Op maandag 6 september 2010 18:56 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Grappig!
Zou ik een printje mogen van die les? (van wat je zoal aan de orde stelt). Ik heb zelf nog nooit lessen literatuur gegeven (had geen bovenbouw op m'n vorige school en in de onderbouw stelde het geen reet voor) en ik ben op zoek naar goeie ideeën .
Cool .quote:Op maandag 6 september 2010 18:57 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Euhm, we hebben een volledig lesblok over OvNK. Ik zal morgen op school eens kijken of we dat ook digitaal hebben en of ik het dan naar je kan mailen.
Had 'ie weer hulp nodig van een computervaardige student? .quote:Op maandag 6 september 2010 19:01 schreef Maraca het volgende:
Viking84, je had trouwens gelijk over JN. Ik moest mijn lach inhouden
en toen lukte hem niet om in te loggen.. dus heeft hij de computer maar uitgezetquote:Op maandag 6 september 2010 19:04 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Had 'ie weer hulp nodig van een computervaardige student? .
!quote:Op maandag 6 september 2010 19:05 schreef Maraca het volgende:
[..]
en toen lukte hem niet om in te loggen.. dus heeft hij de computer maar uitgezet
Gfi, sorry. Mail hem anders even .quote:Op maandag 6 september 2010 20:34 schreef Maraca het volgende:
Viking84 Ik moest van JN mij aanmelden voor zijn cursus door te 'enrollen', maar ik zie zijn code nergens terug bij de blackboard (BPO.1 ?) Kan best zijn dat ik het verkeerd heb overgenomen. Weet jij nog heel heel heel erg toevallig welke het was?
Geeft niks. Inmiddels is het geluktquote:Op dinsdag 7 september 2010 08:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Gfi, sorry. Mail hem anders even .
Priceless! Echt heel leuk Deed ook echt iedereen mee?quote:Op dinsdag 7 september 2010 21:23 schreef Razztwizzle het volgende:
Thema: De Camping.
Denk: een kuikentjespak met een grote zonnebril en flesje bier.
Een dirndl met badslippers.
Dat idee .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |