abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 juni 2010 @ 00:00:04 #276
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83381666
quote:
Op zondag 27 juni 2010 23:09 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hadden er ooit een en die kreeg daarom alleen de kleine bovenbouwgroepjes Grieks. Ging uitstekend. Het enige probleem was dat de leerlingen achteraf zeggen dat ze altijd hardop konden overleggen bij toetsen .
voor zover ik weet kan dat in viking's situatie niet zomaar gebeuren. toch vik?
Kwak
  maandag 28 juni 2010 @ 07:28:49 #277
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_83386560
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 12:06 schreef Viking84 het volgende:

[..]
Waar ik wel benieuwd naar ben: zijn hier mensen met slechthorende collega's? Wat zouden jullie ervan vinden als jullie een slechthorende collega zouden krijgen? Hoe zouden lln erop reageren?
Waarom is dat zo belangrijk voor jou? Je doet net alsof je heel anders bent
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  maandag 28 juni 2010 @ 08:26:58 #278
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83387110
quote:
Op maandag 28 juni 2010 00:00 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

voor zover ik weet kan dat in viking's situatie niet zomaar gebeuren. toch vik?
Zie ik ook niet zo snel gebeuren, nee, alleen al omdat ik - dankzij mijn handicap - veel alerter ben en dat overleg dus gewoon zou zien en ook horen.

@RobertoCarlos: ik informeer gewoon naar ervaringen. Het is namelijk toch wel een beperking in de klas en ik wil niet dat het invloed heeft op mijn functioneren als docent.
Niet meer actief op Fok!
pi_83405727
Rare week, opruimen, lokalen leeg, kasten uitmesten, vergaderingen, afscheid collega's...volgensmij moet ik volgende week enorm wennen aan alle rust...na al die hectiek de afgelopen tijd
pi_83412638
Het gesprek is finaal uit de hand gelopen . Zat er ergens ook wel dik in, aan het eind van het schooljaar als iedereen moe is, temperatuur van 30 graden...recept voor heisa. Emoties liepen hoog op, collega heeft aangekondigd 'n andere school te gaan zoeken. Maar zo heet zal de soep wel niet gegeten worden, ik heb ook weleens gedacht "het loopt voor geen meter met die collega, ik zoek 'n andere school" en realiseerde me dan gelukkig op tijd dat er nog 150 andere, bijzonder prettige collega's zijn en een massa fantastisch leuke leerlingen.

Ik ga dus bij deze over op de vakantiemodus . Ben net terug van voetbal kijken met een stel collega's en als het aan ons ligt komt er vrijdag op de allerlaatste werkdag een massaal voetbalkijkfestijn in de aula.
pi_83418810
Poehee, wat een timing ook van collega, om zo in de laatste week nog even olie op 't vuur te gooien had hij/zij daar niet eerder mee kunnen komen?

Wij gaan de laatste twee weken in, nu vooral mondelingen nog afnemen en alles nakijken, vrijdag heb ik voor 't allereerst een diplomauitreiking waar mijn leerlingen een diploma krijgen hij is wel verschoven naar 's avonds vanwege 't voetbal, trouwens .

En traditiegetrouw beginnen nu de e-mails van ouders en kinderen binnen te stromen met vragen om ophoging, extra opdrachten, extra toetsen, het inhalen van toetsen waar men 18x niet voor is op komen dagen, etc. Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op " Nee. En ga weg. "

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2010 22:14:31 ]
pi_83418896
@Vik - Ik denk dat het heel erg afhangt van jouw uitstraling als docent of je last kunt krijgen van je handicap of niet. Ik heb les gehad van een muziekleraar die blind was, maar die man straalde zo'n gezag uit en had zoveel door dat je gewoonweg niets uit durfde te halen bij hem. Dus je manier van staan, van spreken, van omgaan met de leerlingen doet zoveel meer dan 100% goed kunnen zien of horen. Ik denk dat het een kwestie van ervaring is, en gewoon proberen. Toch zou ik wel een school zoeken waar ze de tijd en aandacht hebben om je goed te begeleiden, dat lijkt me belangrijk.
  maandag 28 juni 2010 @ 22:09:47 #283
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_83420733
quote:
Op maandag 28 juni 2010 08:26 schreef Viking84 het volgende:

[..]

@RobertoCarlos: ik informeer gewoon naar ervaringen. Het is namelijk toch wel een beperking in de klas en ik wil niet dat het invloed heeft op mijn functioneren als docent.
Snap ik, maar je vraagt wat jouw mede-docenten ervan zouden vinden. En dat lijkt me niet zo heel interessant. Als het gaat om het lesgeven in de klas is het natuurlijk wel belangrijk.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  maandag 28 juni 2010 @ 22:48:25 #284
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83422987
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:36 schreef Razztwizzle het volgende:Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op " Nee. En ga weg. "
Hahahah
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:38 schreef Razztwizzle het volgende:
@Vik - Ik denk dat het heel erg afhangt van jouw uitstraling als docent of je last kunt krijgen van je handicap of niet. Dus je manier van staan, van spreken, van omgaan met de leerlingen doet zoveel meer dan 100% goed kunnen zien of horen.
Ja, hier ben ik het wel mee eens.
.
  dinsdag 29 juni 2010 @ 08:29:02 #285
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83430053
quote:
Op maandag 28 juni 2010 21:36 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op " Nee. En ga weg. "
.

Ik heb geen last van ouders en leerlingen die zeuren om een her oid. Ik krijg wel opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd dat ik cijfers voor schrijfopdrachten eerder had moeten teruggeven, zodat ze de opdrachten nog hadden kunnen verbeteren. Pardon? Verbeteren is een gunst, geen gewoonte!

Deze week nog lessen en dan is het zo goed als gebeurd . Ik ben nu nog druk bezig met vakopdrachten voor mijn eigen opleiding, die wil ik ook eind volgende week ingeleverd hebben, zodat ik echt vakantie heb .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 29 juni 2010 @ 08:29:51 #286
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83430066
En bedankt voor de opmerkingen mbt mijn slechthorendheid. Ik ga het eerst op een particuliere school proberen en daarna kijk ik wel verder .
Niet meer actief op Fok!
pi_83443313
Hebben jullie ook dat je als mentor heel anders tegen bepaalde dingen aankijkt dan als vakdocent? Een mentorleerling van mij heeft 4 onvoldoendepunten en blijft dus zitten. Maar ik ga tóch pleiten om hem over te laten gaan naar 4HAVO . Iets waar ik als vakdocent echt een gruwelijke hekel aan heb...

Deze jongen staat voor de talen (Ne-Fa-Du-En) allemaal een 5,4. Hij laat Frans vallen, krijgt bijles Duits-Engels-Nederlands... en ik zou 't zo enorm zonde en demotiverend vinden om hem 3HAVO nog een keer te laten doen. Z'n ouders zitten er al zo bovenop, dat wordt dan alleen nog maar erger .

En die hele redenering vind ik dan weer heel stom van mij . Want bij niet-mentorleerlingen denk ik meestal "Nou, vier onvoldoendepunten is gewoon vier onvoldoendepunten. Klaar"

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 14:42:49 ]
  dinsdag 29 juni 2010 @ 15:41:23 #288
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83446029
@razz: mijn broertje is om die reden blijven zitten, maar daar is hij alleen maar van opgeknapt... qua sociale positie in de klas. denk dat t echt aan de leerling ligt wat goed is voor ze... dit is wel heel duidelijk een taalprobleem, maar is dat alleen op aanleg of ook op motivatie, etc...
Kwak
pi_83452326
quote:
Op maandag 28 juni 2010 19:47 schreef ShadyLane het volgende:
collega heeft aangekondigd 'n andere school te gaan zoeken. Maar zo heet zal de soep wel niet gegeten worden
En inderdaad. Ik begon me er verdorie net op te verheugen dat we 'n nieuwe collega zouden krijgen die ook eens de organisatie van een excursie op zich neemt en niet pas vijf minuten voor aanvang van de voorlichtingsavond komt opdagen als wij alles al hebben opgebouwd en gefatsoeneerd.

Over zittenblijven: ik heb vaak over een beslissing gedacht: "maar dit is helemaal niet goed voor die leerling!" en dat het dan toch prima uitpakte, of juist andersom. Het is gewoon moeilijk inschatten of het een leerling juist goed zal doen of juist niet. Over het algemeen laat ik me in mijn stemgedrag dus leiden door "voordeel van de twijfel".
pi_83452329
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 15:41 schreef kwakz0r het volgende:
@razz: mijn broertje is om die reden blijven zitten, maar daar is hij alleen maar van opgeknapt... qua sociale positie in de klas. denk dat t echt aan de leerling ligt wat goed is voor ze... dit is wel heel duidelijk een taalprobleem, maar is dat alleen op aanleg of ook op motivatie, etc...
Aanleg is er wel, hij heeft in de 3e en 4e periode alleen maar zevens en achten gehaald. Maar omdat hij in het begin van het jaar zo heeft gelanterfanterd haalt 'ie het nét niet meer op. Dat krijg je als je begint met enen en tweeën.

Echt lastig, want ik begrijp maar al te goed dat volgens de regels hij gewoon zou moeten blijven zitten. Maar z'n ouders zijn zo enorm aan het pushen dat ik me afvraag of dat wel goed gaat thuis als hij blijft zitten..

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 17:55:15 ]
  dinsdag 29 juni 2010 @ 17:58:39 #291
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83452450
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Aanleg is er wel, hij heeft in de 3e en 4e periode alleen maar zevens en achten gehaald. Maar omdat hij in het begin van het jaar zo heeft gelanterfanterd haalt 'ie het nét niet meer op. Dat krijg je als je begint met enen en tweeën.

Echt lastig, want ik begrijp maar al te goed dat volgens de regels hij gewoon zou moeten blijven zitten. Maar z'n ouders zijn zo enorm aan het pushen dat ik me afvraag of dat wel goed gaat thuis als hij blijft zitten..
dan zou ik zeggen laten zitten.... als t echt van gelanterfanter komt dan moet een leerling wat mij betreft op de blaren zitten. ik zou evt. wel een gesprek met de ouders aangaan dat er al veel verbetering is, maar niet genoeg om de schade in te halen, maar dat als ie zo blijft werken als nu, hij het volgend jaar gewoon moet kunnen halen... ofzo...

ik ben dan misshcien een beetje streng daarin...
Kwak
pi_83452550
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 17:58 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

dan zou ik zeggen laten zitten.... als t echt van gelanterfanter komt dan moet een leerling wat mij betreft op de blaren zitten. ik zou evt. wel een gesprek met de ouders aangaan dat er al veel verbetering is, maar niet genoeg om de schade in te halen, maar dat als ie zo blijft werken als nu, hij het volgend jaar gewoon moet kunnen halen... ofzo...

ik ben dan misshcien een beetje streng daarin...
Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.

Moet je een leerling straffen voor anderhalve periode weinig inzet, of belonen voor twee-en-een-halve periode heel veel inzet? Overziet een puber de gevolgen van zo'n slechte start? In de brugklas en klas 2 werkte het nog op deze manier, kon hij het nog prima redden met weinig doen. Wanneer gun je iemand het voordeel van de twijfel danwel een tweede kans, en wanneer niet?

Vier onvoldoendepunten met volop compensatie, ik vind dat echt een prototype twijfelgeval. Kijk, ik heb ook leerlingen met vijf of zes of zelfs twaalf of dertien onvoldoendepunten, daar is 't klip en klaar.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 18:07:48 ]
pi_83452773
De vergadering moet nog komen begrijp ik? Met bovenstaand verhaal zul je best wel wat collega's overtuigen.
pi_83452816
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 18:08 schreef ShadyLane het volgende:
De vergadering moet nog komen begrijp ik? Met bovenstaand verhaal zul je best wel wat collega's overtuigen.
Ja, de vergaderingen zijn volgende week. Toetsweek duurt nog t/m donderdag, maar voor zijn talen maakt dat niets meer uit. Hij kan hoogstens nog wat omhoog bij de rest van de vakken.
pi_83453083
Nouja, alle argumenten daargelaten vind ik het gewoon erg lastig hoe mijn rol als mentor verschilt van mijn rol als vakdocent. Totáál anders, van communicatie tot pedagogiek aan toe, het is echt niet te vergelijken. Ik zit daar echt een beetje mee te tobben, want waar sta je als je als vakdocent leerlingen extra opdrachten etc. weigert maar als mentor iemand met vier onvoldoendepunten toch over probeert te krijgen?
  dinsdag 29 juni 2010 @ 20:18:19 #296
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83458685
Hm.. hij laat Frans vallen, dus dan blijven er nog 3 keer een 5,4 over. Wat een rotcijfer, daar kun je net niks mee. Ik weet niet wat de beoordelingsrichtlijnen wat dat betreft zijn. Ik heb ook wel eens zulke leerlingen gehad. Dan keek ik naar zijn houding van de laatste perioden, zijn inzet, maar ook of het voor zo'n leerling haalbaar was om door te stromen naar het volgende leerjaar én wat je er mee opschiet om zo'n leerling te laten doubleren.

Werkt hij zich nu al helemaal te barsten, dan weet je niet of hij 4havo gaat halen. Misschien geef je hem dan wat lucht door te laten doubleren, zodat de stof beter kan bezinken, of eventueel overstap naar 4VMBO. Ligt het puur aan het feit dat hij de beginperiode heeft verknald, met daarnaast goeie inzet/houding enz, dan zou ik zeker proberen om hem 'over' te praten. Het is mij ook een aantal keren gelukt. Ik heb er dan ook geen spijt van gehad. Is het gewoon een luie donder, tja, dan zit maar lekker op de blaren.
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 18:17 schreef Razztwizzle het volgende:
ik vind het gewoon erg lastig hoe mijn rol als mentor verschilt van mijn rol als vakdocent. Totáál anders, van communicatie tot pedagogiek aan toe, het is echt niet te vergelijken.
Hoe bedoel je dit eigenlijk? Ik was als mentor eigenlijk precies hetzelfde zoals ik ook als vakdocent was. Maar ik besteedde ook wel eens delen van mijn vakles aan mentorzaken, zeker op momenten dat er wat speelde.
quote:
waar sta je als je als vakdocent leerlingen extra opdrachten etc. weigert
Als een leerling aangeeft moeite te hebben met mijn vak, heb ik altijd wel wat opdrachten achter de hand om deze leerling wat 'bij te spijkeren'. Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen op zo'n moment?
.
pi_83462223
Ouders vragen nogal eens aan het eind van het jaar om een extra opdracht voor een cijfer, om de 5,4 op te halen tot een voldoende. Ik denk dat ze dat bedoelt.

Aan het eind van het jaar ben ik daar ook niet happig op. Door het jaar heen ga ik altijd akkoord als ouders vragen om een herkansing van een bepaalde toets. Als iemand op de herkansing laat blijken de stof nu wel degelijk begrepen te hebben is dat mooi, als ie weer een drie scoort kan dat nog eens opnieuw duidelijk maken hoe de toestand is. Wij hebben nl. veel ambitieuze ouders die niet gauw willen geloven dat een bepaald schooltype voor hun kind te hoog gegrepen is.

Zelf voel ik geen discrepantie tussen mijn rol als mentor of als vakdocent. Je pleit toch immers voor datgene wat jij denkt dat voor die leerling het beste is, of je nu z'n mentor bent of gewoon een vakdocent. Soms is dat blijven zitten, soms een ander profiel, soms juist ondanks net niet voldoende cijfers toch over gaan, soms een ander schooltype. Nu moet ik wel zeggen dat ik met mijn vak veel leerlingen meerdere jaren in de klas heb en dan voel ik me in bepaalde opzichten een soort mentor terwijl ik dat officieel niet ben. De twee "rollen" lopen bij mij dus door elkaar heen.
pi_83462254
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 20:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Hoe bedoel je dit eigenlijk? Ik was als mentor eigenlijk precies hetzelfde zoals ik ook als vakdocent was. Maar ik besteedde ook wel eens delen van mijn vakles aan mentorzaken, zeker op momenten dat er wat speelde.

Als een leerling aangeeft moeite te hebben met mijn vak, heb ik altijd wel wat opdrachten achter de hand om deze leerling wat 'bij te spijkeren'. Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen op zo'n moment?
Oh, dat doe ik ook wel, in mijn gewone les mentorzaken aanstippen of bespreken. Ik bedoel puur nu, op dit moment in het schooljaar, op het moment van overgaan/niet overgaan. Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer. En dan vraag ik me af of ik misschien een slappeling ben ten opzichte van mijn mentorleerlingen, of niet empathisch genoeg tegenover niet-mentorleerlingen. Misschien komt het wel doordat ik voor het eerst mentor ben en er eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan.

Extra opdrachten bedoel ik trouwens puur om het cijfer op te krikken. Zo van "Als ik nog een werkstukje kan maken voor een 8 dan kan ik naar een 5,5", tenminste, zo proberen ouders het - vaak met een omweg - te regelen. Bij ons op school tenminste, en nu echt zo massaal dat er sinds vanmorgen weer het bekende praatje van de rector op de site staat over s.v.p. geen docenten mailen/bellen met vragen over ophoging van- dan wel extra cijfers.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 21:27:47 ]
pi_83463075
Dat valt bij ons gelukkig erg mee. Op m'n vorige school zei iemand op de rapportvergadering: "ik ben nog gebeld door de vader van Frits of ik van z'n vijf geen zes kon maken". Docent 2: "hee, ik ben ook gebeld met hetzelfde verzoek". Docent 3: "verrek, ik ook". Docent 4: "jullie ook al?" .
pi_83463414
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 21:40 schreef ShadyLane het volgende:
Dat valt bij ons gelukkig erg mee. Op m'n vorige school zei iemand op de rapportvergadering: "ik ben nog gebeld door de vader van Frits of ik van z'n vijf geen zes kon maken". Docent 2: "hee, ik ben ook gebeld met hetzelfde verzoek". Docent 3: "verrek, ik ook". Docent 4: "jullie ook al?" .

Bij ons sturen de vaders van Frits en Fleur en Frederik en Jan en Florine en Max en Florentine en Fleurine en Jan-Diederik gewoon een massamail á la:
quote:
Geachte docent,

voor de overgang van mijn zoon van 4 naar 5 VWO is het van belang dat het cijfer voor uw vak wordt opgehaald naar een voldoende. Er hoeft tenslotte maar 0,05 punt bij om een 6 te staan, dat lijkt mij en de mamma van Frits zo'n klein verschil dat u het natuurlijk vanzelfsprekend met mij eens moet zijn dat dat een kans verdient weggewerkt te worden. Met mijn zoon heb ik overlegd en hij zou dit het liefste doen door een extra opdracht in de vorm van een werkstuk. Graag hoor ik van u waar het werkstuk over moet gaan en wanneer het kan worden ingeleverd. Ook hoor ik graag of het nog gecombineerd kan worden met andere vakken, dat scheelt weer in de workload van Frits die, na - laten we eerlijk zijn - driekwart jaar lanterfanten, nu nog even een peper in zijn reet geduwd krijgt om toch te laten zien dat hij écht wel Gymnasiummateriaal is.

Hoogachtend,

de pappa van Frits.

Ook te bereiken via <insert drie telefoonnummers> en depappavanfrits@duuradvocatenkantoorin'tGooi.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2010 21:48:03 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')