voor zover ik weet kan dat in viking's situatie niet zomaar gebeuren. toch vik?quote:Op zondag 27 juni 2010 23:09 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hadden er ooit een en die kreeg daarom alleen de kleine bovenbouwgroepjes Grieks. Ging uitstekend. Het enige probleem was dat de leerlingen achteraf zeggen dat ze altijd hardop konden overleggen bij toetsen.
Waarom is dat zo belangrijk voor jou? Je doet net alsof je heel anders bentquote:Op zaterdag 26 juni 2010 12:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Waar ik wel benieuwd naar ben: zijn hier mensen met slechthorende collega's? Wat zouden jullie ervan vinden als jullie een slechthorende collega zouden krijgen? Hoe zouden lln erop reageren?
Zie ik ook niet zo snel gebeuren, nee, alleen al omdat ik - dankzij mijn handicap - veel alerter ben en dat overleg dus gewoon zou zien en ook horen.quote:Op maandag 28 juni 2010 00:00 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
voor zover ik weet kan dat in viking's situatie niet zomaar gebeuren. toch vik?
Snap ik, maar je vraagt wat jouw mede-docenten ervan zouden vinden. En dat lijkt me niet zo heel interessant. Als het gaat om het lesgeven in de klas is het natuurlijk wel belangrijk.quote:Op maandag 28 juni 2010 08:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
@RobertoCarlos: ik informeer gewoon naar ervaringen. Het is namelijk toch wel een beperking in de klas en ik wil niet dat het invloed heeft op mijn functioneren als docent.
Hahahahquote:Op maandag 28 juni 2010 21:36 schreef Razztwizzle het volgende:Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op "Nee. En ga weg. "
Ja, hier ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 28 juni 2010 21:38 schreef Razztwizzle het volgende:
@Vik - Ik denk dat het heel erg afhangt van jouw uitstraling als docent of je last kunt krijgen van je handicap of niet. Dus je manier van staan, van spreken, van omgaan met de leerlingen doet zoveel meer dan 100% goed kunnen zien of horen.
quote:Op maandag 28 juni 2010 21:36 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op "Nee. En ga weg. "
En inderdaad. Ik begon me er verdorie net op te verheugen dat we 'n nieuwe collega zouden krijgen die ook eens de organisatie van een excursie op zich neemt en niet pas vijf minuten voor aanvang van de voorlichtingsavond komt opdagen als wij alles al hebben opgebouwd en gefatsoeneerd.quote:Op maandag 28 juni 2010 19:47 schreef ShadyLane het volgende:
collega heeft aangekondigd 'n andere school te gaan zoeken. Maar zo heet zal de soep wel niet gegeten worden
Aanleg is er wel, hij heeft in de 3e en 4e periode alleen maar zevens en achten gehaald. Maar omdat hij in het begin van het jaar zo heeft gelanterfanterd haalt 'ie het nét niet meer op. Dat krijg je als je begint met enen en tweeën.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 15:41 schreef kwakz0r het volgende:
@razz: mijn broertje is om die reden blijven zitten, maar daar is hij alleen maar van opgeknapt... qua sociale positie in de klas. denk dat t echt aan de leerling ligt wat goed is voor ze... dit is wel heel duidelijk een taalprobleem, maar is dat alleen op aanleg of ook op motivatie, etc...
dan zou ik zeggen laten zitten.... als t echt van gelanterfanter komt dan moet een leerling wat mij betreft op de blaren zitten. ik zou evt. wel een gesprek met de ouders aangaan dat er al veel verbetering is, maar niet genoeg om de schade in te halen, maar dat als ie zo blijft werken als nu, hij het volgend jaar gewoon moet kunnen halen... ofzo...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Aanleg is er wel, hij heeft in de 3e en 4e periode alleen maar zevens en achten gehaald. Maar omdat hij in het begin van het jaar zo heeft gelanterfanterd haalt 'ie het nét niet meer op. Dat krijg je als je begint met enen en tweeën.
Echt lastig, want ik begrijp maar al te goed dat volgens de regels hij gewoon zou moeten blijven zitten. Maar z'n ouders zijn zo enorm aan het pushen dat ik me afvraag of dat wel goed gaat thuis als hij blijft zitten..
Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dan zou ik zeggen laten zitten.... als t echt van gelanterfanter komt dan moet een leerling wat mij betreft op de blaren zitten. ik zou evt. wel een gesprek met de ouders aangaan dat er al veel verbetering is, maar niet genoeg om de schade in te halen, maar dat als ie zo blijft werken als nu, hij het volgend jaar gewoon moet kunnen halen... ofzo...
ik ben dan misshcien een beetje streng daarin...
Ja, de vergaderingen zijn volgende week. Toetsweek duurt nog t/m donderdag, maar voor zijn talen maakt dat niets meer uit. Hij kan hoogstens nog wat omhoog bij de rest van de vakken.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:08 schreef ShadyLane het volgende:
De vergadering moet nog komen begrijp ik? Met bovenstaand verhaal zul je best wel wat collega's overtuigen.
Hoe bedoel je dit eigenlijk? Ik was als mentor eigenlijk precies hetzelfde zoals ik ook als vakdocent was. Maar ik besteedde ook wel eens delen van mijn vakles aan mentorzaken, zeker op momenten dat er wat speelde.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:17 schreef Razztwizzle het volgende:
ik vind het gewoon erg lastig hoe mijn rol als mentor verschilt van mijn rol als vakdocent. Totáál anders, van communicatie tot pedagogiek aan toe, het is echt niet te vergelijken.
Als een leerling aangeeft moeite te hebben met mijn vak, heb ik altijd wel wat opdrachten achter de hand om deze leerling wat 'bij te spijkeren'. Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen op zo'n moment?quote:waar sta je als je als vakdocent leerlingen extra opdrachten etc. weigert
Oh, dat doe ik ook wel, in mijn gewone les mentorzaken aanstippen of bespreken. Ik bedoel puur nu, op dit moment in het schooljaar, op het moment van overgaan/niet overgaan. Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer. En dan vraag ik me af of ik misschien een slappeling ben ten opzichte van mijn mentorleerlingen, of niet empathisch genoeg tegenover niet-mentorleerlingen. Misschien komt het wel doordat ik voor het eerst mentor ben en er eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe bedoel je dit eigenlijk? Ik was als mentor eigenlijk precies hetzelfde zoals ik ook als vakdocent was. Maar ik besteedde ook wel eens delen van mijn vakles aan mentorzaken, zeker op momenten dat er wat speelde.
Als een leerling aangeeft moeite te hebben met mijn vak, heb ik altijd wel wat opdrachten achter de hand om deze leerling wat 'bij te spijkeren'. Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen op zo'n moment?
quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:40 schreef ShadyLane het volgende:
Dat valt bij ons gelukkig erg mee. Op m'n vorige school zei iemand op de rapportvergadering: "ik ben nog gebeld door de vader van Frits of ik van z'n vijf geen zes kon maken". Docent 2: "hee, ik ben ook gebeld met hetzelfde verzoek". Docent 3: "verrek, ik ook". Docent 4: "jullie ook al?".
quote:Geachte docent,
voor de overgang van mijn zoon van 4 naar 5 VWO is het van belang dat het cijfer voor uw vak wordt opgehaald naar een voldoende. Er hoeft tenslotte maar 0,05 punt bij om een 6 te staan, dat lijkt mij en de mamma van Frits zo'n klein verschil dat u het natuurlijk vanzelfsprekend met mij eens moet zijn dat dat een kans verdient weggewerkt te worden. Met mijn zoon heb ik overlegd en hij zou dit het liefste doen door een extra opdracht in de vorm van een werkstuk. Graag hoor ik van u waar het werkstuk over moet gaan en wanneer het kan worden ingeleverd. Ook hoor ik graag of het nog gecombineerd kan worden met andere vakken, dat scheelt weer in de workload van Frits die, na - laten we eerlijk zijn - driekwart jaar lanterfanten, nu nog even een peper in zijn reet geduwd krijgt om toch te laten zien dat hij écht wel Gymnasiummateriaal is.
Hoogachtend,
de pappa van Frits.
Ook te bereiken via <insert drie telefoonnummers> en depappavanfrits@duuradvocatenkantoorin'tGooi.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |