abonnement Unibet Coolblue
pi_83560103
Ik overweeg in september de minor educatie te gaan volgen aan de Wageningen universiteit. Studeer ontwikkelingsstudies dus verwacht dat ik mijn stage voor maatschappijleer zou doen. Heb al vrij veel ervaring in bijles en heb in Zimbabwe een jaar voor een klasje gestaan. Heb al wat topics doorgelezen, er zijn vrij veel mensen die het gedaan hebben zie ik?
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:44:24 #27
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_83562616
er is alleen niet zo heel veel werk in maatschappijleer... maar als je geluk hebt kun je vast wel een leuke baan vinden.
Kwak
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:50:10 #28
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83562799
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 08:31 schreef Jentin het volgende:

[..]

Ik bedoelde het zo inderdaad , maar de oplossing van Viking is ook handig, lijkt me. Kunnen slechthorende leerlingen ook geen betekenissen afleiden als ze een woord opgeschreven zíen staan trouwens, Viking?
Nee, want ze kennen het onderliggende woord vaak ook niet. Als ze het woord 'functie' kennen, dan zien ze bijvoorbeeld het verband met 'functioneel' niet. Ze zijn heel slecht in verbanden leggen en theoretische kennis toepassen. Zinsontleding is op die manier ook moeilijk, omdat ze de woorden geïsoleerd bekijken en niet kijken naar de functie van het woord in de zin.

Ivm de strengere exameneisen willen ze hier meer aandacht besteden aan Nederlands en Engels en mogelijk ga ik buiten de reguliere lessen om bijles geven aan Havo-leerlingen. Maar ik weet niet zo goed of ik wel wil: ik ben bang dat als ik me vastleg voor bijlesuren dat ik dan straks een echte lesgeefbaan tegenkom bij een particuliere instelling en dat zou mijn voorkeur hebben. Maar stel je voor dat het voor volgend schooljaar niet lukt om iets te vinden en ik wijs het aanbod van m'n huidige school af, dan heb ik niks .
Niet meer actief op Fok!
pi_83585802
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 10:50 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Nee, want ze kennen het onderliggende woord vaak ook niet. Als ze het woord 'functie' kennen, dan zien ze bijvoorbeeld het verband met 'functioneel' niet. Ze zijn heel slecht in verbanden leggen en theoretische kennis toepassen. Zinsontleding is op die manier ook moeilijk, omdat ze de woorden geïsoleerd bekijken en niet kijken naar de functie van het woord in de zin.
Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)
Ik heb aan dit soort dingen dus nooit gedacht.
quote:
Ivm de strengere exameneisen willen ze hier meer aandacht besteden aan Nederlands en Engels en mogelijk ga ik buiten de reguliere lessen om bijles geven aan Havo-leerlingen. Maar ik weet niet zo goed of ik wel wil: ik ben bang dat als ik me vastleg voor bijlesuren dat ik dan straks een echte lesgeefbaan tegenkom bij een particuliere instelling en dat zou mijn voorkeur hebben. Maar stel je voor dat het voor volgend schooljaar niet lukt om iets te vinden en ik wijs het aanbod van m'n huidige school af, dan heb ik niks .
Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?
  vrijdag 2 juli 2010 @ 20:33:30 #30
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83586400
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 20:16 schreef Jentin het volgende:

[..]

Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)
Ik heb aan dit soort dingen dus nooit gedacht.
Gebruikten die leerlingen ook gebarentaal of niet? Want het verschil tussen wel of niet op een analytische wijze naar gesproken en geschreven taal kunnen kijken wordt volgens mij eerder veroorzaakt door het al dan niet hebben van gebarentaal als moedertaal dan door de mate van gehoorverlies. Ik heb zelf op een school voor slechthorenden gezeten (zonder gebaren) en daar was het taalniveau láng niet zo dramatisch als op mijn huidige stageschool (mét gebaren). Dus wat ik vertelde hoeft helemaal geen betrekking te hebben op jouw leerlingen .
quote:
Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?
Ik weet eigenlijk nog helemaal niets. Misschien word ik ook wel betrokken bij het maken van een plan (liefst wel, want ik moet wel achter het plan staan als ik het moet uitvoeren) en dan levert het ws alweer meer uren op.

Ik vind het van de zotte, eigenlijk: dat eerst ouders aan de bel moeten trekken voor de school eens stappen onderneemt, terwijl de nieuwe exameneisen al een jaar bekend zijn. En ook dan: moet je als school niet altijd het beste uit je leerlingen willen halen? "Jeuh, ze zijn iig geslaagd, zoek het verder maar uit!" ipv ze dusdanig te begeleiden dat ze gewoon echt góede cijfers halen voor Nederlands ipv die eeuwige vijven of hooguit zessen die het maximale lijken te zijn wat dove leerlingen kunnen bereiken. Maar goed, ik weet dat er al heel lang pogingen worden ondernomen om het niveau van dove leerlingen op te krikken en tot nu toe zijn die pogingen niet heel succesvol geweest. Het probleem zal wel afnemen, omdat steeds meer dove leerlingen een cochleair implantaat krijgen, waardoor ze ontvankelijker zijn voor gesproken taal en je ziet het verschil in taalniveau duidelijk terug in de klas. Een mooie ontwikkeling, maar dat doet niets af aan het feit dat het talenonderwijs aan doven op een bepaald punt is blijven steken. Er is gewoon nog te weinig bekend over tweetaligheid bij dove kinderen en zolang die hiaten in onze kennis blijven, weet ik eerlijk gezegd ook niet hoeveel een extra programma gaat helpen, zeker bij oudere leerlingen.
Niet meer actief op Fok!
pi_83767521
Zo, dat waren de vergaderingen. Dilemmaleerling die ik hier had besproken heeft op eigen kracht in de herkansing één 5 in een 6 veranderd en is dus over .

Verder twee bespreekgevallen uit mijn groep, allebei ernstige problemen thuis, tóch over met het voordeel van de twijfel. De rest v/d doublanten die teveel tekort kwamen zonder duidelijk aanwijsbare reden blijven zitten. Ik ben tevreden .

Nouja, niet met het feit dat één van onze afdelingsleiders gewoon géén vergadering kan leiden hij heeft bij twee Gym2 klassen er een úúr over gedaan. 20 leerlingen! Een úúr! Die vergaderingen liepen dus in totaal een uur uit, waardoor er collega's vertrokken want die hadden een afspraak elders. Ja, wat wil je, als je om 14:00 op school bent want jouw klas G2D zou beginnen en ze zijn nog niet eens klaar met G2B... Dear oh dear.
pi_83769210
Goed artikel trouwens. Ik ben benieuwd wat 't gaat worden met onze salarissen, en de CAO-onderhandelingen zijn ook al vastgelopen.
pi_83770578
Ik verwacht acties in het najaar. Op Prima-online veel pissige reacties en op Leraren In Actie wordt ook al gebrainstormd.

Goed artikel trouwens inderdaad, had het nog niet gezien, dank voor de link! De kop had voor mij mogen zijn "de leerling is weer de pineut" ipv "de leraar is de pineut". Want de leraar kan ervoor kiezen wat anders te gaan doen als het 'm allemaal niet bevalt, de leerling in leerplichtige leeftijd kan niet zeggen: "klassen van 32, al vier maanden geen leraar natuurkunde, hier pas ik voor". Die MOET naar school. Een leraar heeft zelf voor het vak gekozen.
  vrijdag 9 juli 2010 @ 19:10:44 #34
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_83860166
Vandaag na de personeelsdag afscheid genomen van school. Kreeg een lief praatje van m'n coach, een lijstje met daarin een verhaaltje rond het motto "alles is moeilijk tot het makkelijk wordt" en een boekenbonnentotaal van 50 euro! (ik schrok me te pletter ).

Personeelsdag was érg leuk! Je leert je collega's zo echt van een andere kant kennen! .
Niet meer actief op Fok!
pi_83956559
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 09:03 schreef Casparovvv het volgende:
Ik overweeg in september de minor educatie te gaan volgen aan de Wageningen universiteit. Studeer ontwikkelingsstudies dus verwacht dat ik mijn stage voor maatschappijleer zou doen. Heb al vrij veel ervaring in bijles en heb in Zimbabwe een jaar voor een klasje gestaan. Heb al wat topics doorgelezen, er zijn vrij veel mensen die het gedaan hebben zie ik?
In navolging van dit bericht: Heb inmiddels een stageplek in Wageningen voor het vak aardrijkskunde. Heb er zin in
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  maandag 12 juli 2010 @ 15:15:20 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_83959298
Ah, da's leuk
.
pi_83962402
Leuk, Casparovvv!
pi_84084847
Jup. Eind augustus ook een dag voor aanstaande/beginnende docenten om de school te leren kennen. Lijkt me leuk.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:46:50 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_84086038
Ja, begeleiding in het begin vind ik wel essentieel voor beginnende docenten. Er zijn dan toch nog een hele hoop zaken waar je tegenaan loopt, zowel in de klas als daarbuiten.
.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 00:59:04 #40
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_84118088
Zo. Boekenlijst voor het propedeusejaar binnen. Het is, om met Maarten Ducrot te spreken, alsof je een emmer leeggooit.

Een boek met de titel "Reflecteren: de basis" doet mij eigenlijk al rillen, maar goed.
pi_84128179
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 00:59 schreef Droogstoppel het volgende:
Zo. Boekenlijst voor het propedeusejaar binnen. Het is, om met Maarten Ducrot te spreken, alsof je een emmer leeggooit.

Een boek met de titel "Reflecteren: de basis" doet mij eigenlijk al rillen, maar goed.
Reflecteren kun je leren .
Wen er maar vast aan.
pi_84128223
Als het goed is krijg ik vandaag de eerste twee studieboeken die ik heb besteld ook binnen. Spannend. .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_84128450
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:35 schreef DevilsAndDust het volgende:
Als het goed is krijg ik vandaag de eerste twee studieboeken die ik heb besteld ook binnen. Spannend. .
Ooh, echt leuk joh ! Fijn ook dat je met een stage kunt beginnen, ik vond het zo heerlijk dat ik niet meteen echt aan een baan hoefde, maar gewoon lekker kon meekijken, zelf iets proberen, hard vallen en weer opkrabbelen zonder dat er consequenties aan zaten i.v.m. contract enzo.
pi_84128637
En prompt ging daar de bel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_84322577
Ik studeer op dit moment Scheikunde Technlogie aan de universiteit en ben erg aan het twijfelen wat ik wil gaan doen. Naar aanleiding van een bijbaantje als gastdocent lijkt het leraarschap me heel erg leuk, maar welk traject raden jullie mij aan?
Master leraarschap om zo bevoegdheid te halen, of Master Scheikundige Technologie en daarna bevoegdheid halen zodat ik wat meer vakkennis heb?

Ook lijkt de 2e optie mij handig als het docentschap mij toch niet bevalt...
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_84348188
Ik zou ook voor de tweede optie gaan. . Hoe meer vakkennis hoe beter, is mijn mening.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_84348213
Ik heb ooit de eerste optie gedaan, omdat ik het niet zag zitten om de studie af te maken... En met vlagen heb ik daar nog wel spijt van, ook al weet ik dat ik het onderzoeksgedeelte waarschijnlijk in de dubbele tijd gedaan zou hebben omdat het mij echt niet trekt..
pi_84358022
Even een technisch vraagje, ik zit nu in LB2 maar vanaf 1 augustus krijg ik een LC-functie.
Ga ik dan naar LC1, LC2 of LC3?

Ik dacht dat LC3 logisch is, want per jaar ga je gewoon een schaal omhoog, dacht ik, maar heb er niets over gehoord, dus wat denken jullie?
pi_84358516
Inderdaad, LC 3. Je krijgt er ieder jaar een periodiek bij, zoals dat heet. Maar ik zou anders even bellen met personeelszaken als je het zeker wilt weten.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_84358789
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 15:33 schreef mane het volgende:
Inderdaad, LC 3. Je krijgt er ieder jaar een periodiek bij, zoals dat heet. Maar ik zou anders even bellen met personeelszaken als je het zeker wilt weten.
Thx ik wacht m'n loonstrook augustus wel af, tot die tijd zijn ze toch niet bereikbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')