quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 20:16 schreef Jentin het volgende:[..]
Dat wist ik dus echt niet. Wel interessant om te weten, ik had dit jaar 2 zeer slechthorende leerlingen in de klas en vorig jaar ook een leerlinge (ik zou ze in ieder kwalificeren als zeer slechthorend, ik weet niet of dat 'officieel' ook zo is: aan 1 oor geheel doof en het andere nog 30 procent gehoor o.i.d.)
Ik heb aan dit soort dingen dus nooit gedacht.
Gebruikten die leerlingen ook gebarentaal of niet? Want het verschil tussen wel of niet op een analytische wijze naar gesproken en geschreven taal kunnen kijken wordt volgens mij eerder veroorzaakt door het al dan niet hebben van gebarentaal als moedertaal dan door de mate van gehoorverlies. Ik heb zelf op een school voor slechthorenden gezeten (zonder gebaren) en daar was het taalniveau láng niet zo dramatisch als op mijn huidige stageschool (mét gebaren). Dus wat ik vertelde hoeft helemaal geen betrekking te hebben op jouw leerlingen
.
quote:
Lastig ja. Maar met een halve lesgeefbaan is het misschien wel te combineren? Of wil je een volledige baan als daar ruimte voor is?
Ik weet eigenlijk nog helemaal niets. Misschien word ik ook wel betrokken bij het maken van een plan (liefst wel, want ik moet wel achter het plan staan als ik het moet uitvoeren) en dan levert het ws alweer meer uren op.
Ik vind het van de zotte, eigenlijk: dat eerst ouders aan de bel moeten trekken voor de school eens stappen onderneemt, terwijl de nieuwe exameneisen al een jaar bekend zijn. En ook dan: moet je als school niet altijd het beste uit je leerlingen willen halen? "Jeuh, ze zijn iig geslaagd, zoek het verder maar uit!" ipv ze dusdanig te begeleiden dat ze gewoon echt góede cijfers halen voor Nederlands ipv die eeuwige vijven of hooguit zessen die het maximale lijken te zijn wat dove leerlingen kunnen bereiken. Maar goed, ik weet dat er al heel lang pogingen worden ondernomen om het niveau van dove leerlingen op te krikken en tot nu toe zijn die pogingen niet heel succesvol geweest. Het probleem zal wel afnemen, omdat steeds meer dove leerlingen een cochleair implantaat krijgen, waardoor ze ontvankelijker zijn voor gesproken taal en je ziet het verschil in taalniveau duidelijk terug in de klas. Een mooie ontwikkeling, maar dat doet niets af aan het feit dat het talenonderwijs aan doven op een bepaald punt is blijven steken. Er is gewoon nog te weinig bekend over tweetaligheid bij dove kinderen en zolang die hiaten in onze kennis blijven, weet ik eerlijk gezegd ook niet hoeveel een extra programma gaat helpen, zeker bij oudere leerlingen.