http://news.ninemsn.com.a(...)ills-group-on-tracksquote:Ten killed as Spanish train hits youths
At least 10 people were killed when a high-speed passenger train slammed into youths crossing railway tracks at a station in northeastern Spain late Wednesday, Spanish national radio said.
It said 15 were also injured in the accident at the Castelldefels Playa station near Barcelona about 11.30pm (0730 AEST Thursday) .
The youths were celebrating the Saint John's Day festival, which takes place annually on June 23 in the northeastern region of Catalonia and includes bonfires, fireworks, concerts and dances, the Europa Press news agency said.
It said the station was equipped with a pedestrian underpass, but the group crossed the tracks at an unauthorised spot.
The line was closed following the accident and several teams of police, medics and firefighters were at the scene.
quote:Veel doden door treinongeluk Spanje
Bij een treinongeluk in de buurt van Barcelona zijn zeker tien doden gevallen. Een groep jongeren werd met hoge snelheid geschept door een trein, toen ze het spoor overstaken.
VEEL DODEN DOOR TREINONGELUK SPANJE
Foto
Het ongeluk gebeurde in Castelldefels, iets ten zuiden van Barcelona. Op het station besloten de jongeren om niet de voetgangerstunnel te nemen, maar de illegale kortere route over de rails.
Behalve de tien doden zijn ook nog eens vijftien gewonden gevallen. De jongeren kwamen waarschijnlijk net van het San Juan-festival, dat elk jaar groots gevierd wordt in de Spaanse regio.
+ nog vele andere...quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:13 schreef NietTeVolgen het volgende:
10 kids die niet uitkeken bij een spoorweg? 10?!
Zeker rond de 14 jaar dan.
Op de plek van het ongeluk zal het wel meevallenquote:Op donderdag 24 juni 2010 02:12 schreef SoldMayor het volgende:
Zal er wel lekker uit zien op de plek van het ongeluk
Ja mischien wel.. maar dan vooral onder de trein .. je zal het er maar tussen uit moet schrapenquote:Op donderdag 24 juni 2010 02:18 schreef NietTeVolgen het volgende:
[..]
Op de plek van het ongeluk zal het wel meevallen
Mijn schoonvader doet dat .quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:20 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja mischien wel.. maar dan vooral onder de trein .. je zal het er maar tussen uit moet schrapen
Er was een feest, dus ik ruik alcohol.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:13 schreef NietTeVolgen het volgende:
10 kids die niet uitkeken bij een spoorweg? 10?!
Zeker rond de 14 jaar dan.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:26 schreef Righteous het volgende:
Schijnt dat je de kraaien weg moet houden omdat die nogal eens stukken vlees mee willen nemen (als er bijvoorbeeld iemand gesprongen is)
Jij zou zeker wat gieren uit Emmen laten invliegen, hoef je helemaal niets meer te doen ?quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:29 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat is toch handig als je die dan hun gang laat gaan? Hoef je alleen de grote stukken in kist te flikkeren en klaar.
Gieren hebben onterecht een slechte naam.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:32 schreef Righteous het volgende:
[..]
Jij zou zeker wat gieren uit Emmen laten invliegen, hoef je helemaal niets meer te doen ?
http://www.nu.nl/buitenla(...)nongeval-spanje.htmlquote:Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje
Uitgegeven: 24 juni 2010 06:03
Laatst gewijzigd: 24 juni 2010 07:36
CASTELLDEFELS - Zeker twaalf mensen zijn om het leven gekomen door een ongeval op het treinstation Castelldefels Playa, enkele kilometers ten zuiden van Barcelona.
De slachtoffers werden woensdagavond rond 23.30 uur aangereden door een hogesnelheidstrein, toen ze het spoor overstaken op een plaats waar dat niet is toegestaan.
Spaanse media maakten melding van zeventien gewonden. Van hen zouden er drie in kritieke toestand verkeren.
De meeste slachtoffers waren jongeren die op weg waren naar het nabij het station gelegen strand. Daar was een feest gaande in verband met de nacht van San Juan, een evenement dat elk jaar plaats heeft in de nacht van 23 op 24 juni. In grote delen van Spanje is 24 juni een feestdag.
Voetgangerstunnel
Het station in Castelldefels (62.000 inwoners) beschikt over een voetgangerstunnel, maar volgens ooggetuigen ontstond er gedrang bij de ingang, waarop tientallen mensen besloten het perron op illegale wijze te verlaten. ''Op dat moment kwam er een trein aan, die over iedereen heen reed'', verklaarde een getuige die nog net kon ontsnappen tegen het radiostation SER.
Een groot aantal reddingswerkers snelde naar de plaats van het ongeval. Een van hen omschreef de situatie tegen de krant El País als ''een bloedbad''.
De inzittenden van de trein, die onderweg was van Alicante naar Barcelona, bleven ongedeerd. De spoorlijn werd gesloten na het ongeval. Uren na de botsing lagen er nog lichaamsdelen en plassen bloed verspreid over het stationsterrein.
Chinchilla
Het is het ernstigste ongeval op het spoor in Spanje in zeven jaar tijd. In 2003 stierven negentien mensen en raakten 38 personen gewond door een botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein in de plaats Chinchilla.
Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers zijn gevallen bij het ongeval in Castelldefels, zo meldden de ANWB en hulpcentrale Eurocross in de nacht van woensdag op donderdag.
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:19 schreef Redux het volgende:
Er was een strandfeest blijkbaar. Het was zo druk dat mensen ipv de voetgangerstunnel illegaal het spoor overstaken.
Vreselijk.
Ze zullen vast dronken geweest zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.
Vraag me ook af of ze die trein dan niet zagen aankomen? Of dachten ze dat die wel zou stoppen als er zoveel mensen tegelijk overstaken?
AD.nl showt pics van verminkte lichamen op het spoor. Voor de sensatiezoekersquote:Op donderdag 24 juni 2010 08:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:
in de papieren versie bedoel je?
Ik zie maar 1 pic en die valt nog wel mee..quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:37 schreef Righteous het volgende:
[..]
AD.nl showt pics van verminkte lichamen op het spoor. Voor de sensatiezoekers
Zeker dom. 't was een hogesnelheidstrein als ik het goed heb begrepen. En ja, hoe hard zou dat ding op dat moment hebben gereden? Stel zo'n trein komt aan met een vaartje van 150+ km/u, dan gaat dat erg hard.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.
Vraag me ook af of ze die trein dan niet zagen aankomen? Of dachten ze dat die wel zou stoppen als er zoveel mensen tegelijk overstaken?
Ach ja... zie je niet iedere dag... Al ken ik wat mensen die vlak naast een spoorlijn wonen en als ik hen mag geloven, springen er vrij regelmatig mensen voor de trein.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:37 schreef Righteous het volgende:
[..]
AD.nl showt pics van verminkte lichamen op het spoor. Voor de sensatiezoekers
Die man zal lekker geslapen hebbenquote:Op donderdag 24 juni 2010 09:10 schreef laforest het volgende:
Mwhehehe dat is de droom van iedere machinist. Gewoon een stuk of 10 doodrijden, zonder dat het je eigen schuld is.
Moet dat er nou in één adem bij. Inderdaad vreselijk, ....maar wel eigen schuld.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.
Vraag me ook af of ze die trein dan niet zagen aankomen? Of dachten ze dat die wel zou stoppen als er zoveel mensen tegelijk overstaken?
Dan moet je maar denken dat je carmageddon aan het spelen was, dan krijg je wel een splatter bonus.quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:10 schreef laforest het volgende:
Mwhehehe dat is de droom van iedere machinist. Gewoon een stuk of 10 doodrijden, zonder dat het je eigen schuld is.
Staat in het nu.nl bericht hoor.quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
De slachtoffers kwamen van een feestje?
Lemmingsquote:Op donderdag 24 juni 2010 09:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet je maar denken dat je carmageddon aan het spelen was, dan krijg je wel een splatter bonus.
Verder een tragisch ongeluk waar ik me echt over verbaas dat een hele groep gewoon met zijn allen zo een spoor over lopen.
Geloof maar dat ik gevoel heb, vooral voor die machinist die dit maar moet zien te verwerken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moet dat er nou in één adem bij. Inderdaad vreselijk, ....maar wel eigen schuld.
Komt zo hardvochtig over, alsof je geen gevoel hebt.
O, je hebt toch gevoel?quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Geloof maar dat ik gevoel heb, vooral voor die machinist die dit maar moet zien te verwerken.
En voor de ouders van die jongeren.
Maar ik blijf het vinden: Hoe stom kun je zijn!!
Ja maar, kom op... Zijn we als mens nu steeds dommer aan het worden?quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moet dat er nou in één adem bij. Inderdaad vreselijk, ....maar wel eigen schuld.
Komt zo hardvochtig over, alsof je geen gevoel hebt.
Nee, ik zou dat ook niet doen, ook al zouden,zoals in dit geval, 40 medefeestgangers dat wel doen, maar tevens begrijp ik wel hoe dit kan gebeuren. Tunneltje vol. 1 bijgoochemerd denkt ik ga gewoon over het spoor. Andere feestgangers volgen. Wat ze vervolgens moeten bekopen met de dood. Met die mensen heb ik wel compassie. Ik hoorde dit op de terugweg van mijn werk op de radio en nou ja, verschrikkelijk gewoonweg, ik heb echt medelijden met die zogenaamd domme mensen die dit hebben gedaan. Maar ik begrijp wel dat dit heeft kunnen gebeuren. Ik ga niet meteen zeggen eigen schuld dikke bult, zodat ik niet geraakt hoef te worden door dit drama.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja maar, kom op... Zijn we als mens nu steeds dommer aan het worden?
JE GAAT NIET OP HET SPOOR LOPEN!!!
Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat met je zatte/domme/stoned kop wel doet, dan moet je niet raar staan te kijken als je een intercity van 2cm afstand op je af ziet komen.
Medelijden moet je hebben met de machinist, eventueel de reizigers en de nabestaanden. Niet met de gewonden, niet, voor zover mogelijk, met de doden.
Als een groep studenten de A10 oversteekt en door een vrachtwagen aangereden wordt, is dat toch ook niet zielig voor de "slachtoffers"?
En dan worden er "excuses" geuit als in het was verwarrend, geen begeleiding, druk etc etc...
Op AD.nl staat een filmpje. Daarin beschrijft een meisje die bij die groep hoorde wat er was gebeurd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef The_stranger het volgende:
En dan worden er "excuses" geuit als in het was verwarrend, geen begeleiding, druk etc etc...
quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja maar, kom op... Zijn we als mens nu steeds dommer aan het worden?
JE GAAT NIET OP HET SPOOR LOPEN!!!
Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat met je zatte/domme/stoned kop wel doet, dan moet je niet raar staan te kijken als je een intercity van 2cm afstand op je af ziet komen.
Medelijden moet je hebben met de machinist, eventueel de reizigers en de nabestaanden. Niet met de gewonden, niet, voor zover mogelijk, met de doden.
Als een groep studenten de A10 oversteekt en door een vrachtwagen aangereden wordt, is dat toch ook niet zielig voor de "slachtoffers"?
En dan worden er "excuses" geuit als in het was verwarrend, geen begeleiding, druk etc etc...
Anders doe je ff normaalquote:De meeste slachtoffers waren jongeren die op weg waren naar het nabij het station gelegen strand. Daar was een feest gaande in verband met de nacht van San Juan, een evenement dat elk jaar plaats heeft in de nacht van 23 op 24 juni. In grote delen van Spanje is 24 juni een feestdag.
Voetgangerstunnel
Het station in Castelldefels (62.000 inwoners) beschikt over een voetgangerstunnel, maar volgens ooggetuigen ontstond er gedrang bij de ingang, waarop tientallen mensen besloten het perron op illegale wijze te verlaten.
Maar goed, laat ik toch reageren op jouw post.quote:
Het gaat ook een beetje om een soort zwart-wit stelling die je impliceert.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Schelden?? Is dat nu nodig, kun je niet als een beschaafd persoon reageren?
Maar goed, laat ik toch reageren op jouw post.
Sinds wanneer is een drukke tunnel een reden om op een spoor te gaan lopen? Meen je dat nu echt? Vind jij echt dat als een tunnel druk is, de enige oplossing het lopen op een spoor is?
Ik vind die redenatie meer bij je scheldwoord passen dan mijn idee van "blijf van het spoor af", maar goed, blijkbaar hebben wij een afwijkend "gezond verstand"...
Je gaat toch niet roepen tegen nabestaanden van iemand die omkomt door een tragisch ongeval: Hahaquote:Op donderdag 24 juni 2010 12:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Schelden?? Is dat nu nodig, kun je niet als een beschaafd persoon reageren?
Maar goed, laat ik toch reageren op jouw post.
Sinds wanneer is een drukke tunnel een reden om op een spoor te gaan lopen? Meen je dat nu echt? Vind jij echt dat als een tunnel druk is, de enige oplossing het lopen op een spoor is?
Ik vind die redenatie meer bij je scheldwoord passen dan mijn idee van "blijf van het spoor af", maar goed, blijkbaar hebben wij een afwijkend "gezond verstand"...
Inderdaad.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Righteous het volgende:
[..]
Je gaat toch niet roepen tegen nabestaanden van iemand die omkomt door een tragisch ongeval: HahaEigen schuld dikke bult mensen
MOET JE MAAR NIET OP HET SPOOR LOPEN EINZ EINZ
![]()
Triest figuur ben jij
Ik quote mezelf even: (bold om het even te benadrukken)quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Righteous het volgende:
[..]
Je gaat toch niet roepen tegen nabestaanden van iemand die omkomt door een tragisch ongeval: HahaEigen schuld dikke bult mensen
MOET JE MAAR NIET OP HET SPOOR LOPEN EINZ EINZ
![]()
Triest figuur ben jij
Dus even heel simpel:quote:Medelijden moet je hebben met de machinist, eventueel de reizigers en de nabestaanden. Niet met de gewonden, niet, voor zover mogelijk, met de doden.
Ok primaquote:Op donderdag 24 juni 2010 12:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik quote mezelf even: (bold om het even te benadrukken)
[..]
Dus even heel simpel:
Ja, ik vind het voor de nabestaanden van de overledenen erg, heel erg zelfs. Ook voor de machinist en eventueel reizigers die er iets van gemerkt hebben. Maar voor een figuur die nu of in het mortuarium of in het ziekenhuis ligt kan ik evenveel medelijden opbrengen als met iemand die een drukke snelweg over denkt te gaan steken of, om in de buurt van de spoorwegen te blijven, denkt te moeten gaan treinsurfen.... Nul komma bijna niets dus....
Ja wijsneus, iedereen weet dat je niet zomaar het spoor over moet steken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:05 schreef Gia het volgende:
Mijn god, het is de schuld van anderen, die de jongelui niet gewaarschuwd hebben!!
Hallo, het is een spoor! Daar rijden treinen! En die stoppen niet voor overstekende jongeren.
Zeg niet dat het gerechtvaardigd is, maar er zit een boel tussen gerechtvaardigd en medelijden hebben met.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:26 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ok prima
Treinsurfen (= pure thrillseekers) vergelijken met mensen die (al dan niet onder invloed van alcohol) een misvatting maken door sneller het perron denken te bereiken .
Niet slim nee, maar om dan te roepen dat hun dood gerechtvaardigd is door deze kleine misstap gaat véél te ver .
IK betreur de gang van zaken . Heb medelijden met gewonden en nabestaanden . Zoiets zoek je niet bewust op. Maar gelukkig heb jij nooit een fout gemaakt in je leven. Nooit te hard gereden ? Als puber NIETS riskantst gedaan ?quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:30 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zeg niet dat het gerechtvaardigd is, maar er zit een boel tussen gerechtvaardigd en medelijden hebben met.
Heb je ook medelijden met iemand die van Harlingen naar Terschelling gaat zwemmen omdat hij de boot net heeft gemist? Of, komt 'ie weer, de A10 oversteekt omdat de voetgangersbrug te ver weg is?
Iedereen doet domme dingen, de een gaat eraan dood, de ander overleefd het (om het maar even zwart wit te stellen). Overleef je het, mag je blij zijn, maar je blijft verantwoordelijk voor je eigen domme beslissing en mag mijns inziens geen medelijden verwachten als gevolg van die beslissing.
Als je vroeger tegen de regels in in een boom klom en er daarna uitdonderde, kreeg je vaak nog een pak voor je broek in plaats van een kusje op je bolletje....
Ja, zoals ik al zei, iedereen maakt domme beslissingen. Ik dus ook. Ik heb echter het geluk gehad dat het tot nu toe altijd redelijk goed afliep.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:34 schreef Righteous het volgende:
[..]
IK betreur de gang van zaken . Heb medelijden met gewonden en nabestaanden . Zoiets zoek je niet bewust op. Maar gelukkig heb jij nooit een fout gemaakt in je leven. Nooit te hard gereden ? Als puber NIETS riskantst gedaan ?![]()
Lees je wel wat ik typ? Ik heb wel degelijk medelijden met de ouders/familie etc. En het heeft niets met moraalridder te maken, het heeft te maken met verantwoordelijk zijn voor je eigen beslissingen.quote:Het zal je kind zijn die daar ligt . En dan komt er zo'n oetlul nog ff de moraalridder uithangen ookrot op zeg, van mij kreeg je peer op je muil
Ik ben 100% vóór verantwoording nemen voor je eigen acties . Echter zijn hier in een split second 12 jonge levens beëindigt . Op basis van jeugdige impulsiviteit. Ik werk met jongeren, en de hersenen van een jeugdig iemand zijn nog niet volgroeid . Het gebied dat gevaren registreert is nog in ontwikkeling . Daarom komen ook zoveel jongeren om in het verkeer.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei, iedereen maakt domme beslissingen. Ik dus ook. Ik heb echter het geluk gehad dat het tot nu toe altijd redelijk goed afliep.
Dat staat los van het hebben van medelijden. Als ik vanmiddag besluit de K2 te beklimmen, ondanks dat ik er totaal geen training voor heb gehad en niet de juiste conditie bezit en ik donder in een ravijn, verlang ik ook geen medelijden met mijzelf van je.
Daarnaast, elke beslissing neem je toch redelijk bewust? Het is niet dat ze geduwd zijn (als ik alle verhalen mag geloven) of dat er borden stonden dat dit de juiste route was. Een groep volgen maakt je toch niet zo'n kuddedier dat je niet meer op let waar je loopt?
[..]
Lees je wel wat ik typ? Ik heb wel degelijk medelijden met de ouders/familie etc. En het heeft niets met moraalridder te maken, het heeft te maken met verantwoordelijk zijn voor je eigen beslissingen.
Correct.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:45 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ik ben 100% vóór verantwoording nemen voor je eigen acties . Echter zijn hier in een split second 12 jonge levens beëindigt . Op basis van jeugdige impulsiviteit. Ik werk met jongeren, en de hersenen van een jeugdig iemand zijn nog niet volgroeid . Het gebied dat gevaren registreert is nog in ontwikkeling . Daarom komen ook zoveel jongeren om in het verkeer.
Daar kun je die mensen niet op gaan afrekenen idioot .
Als ie hard gaat wordt je door de luchtverplaatsing naar de trein toe gezogen als je in de buurt staat.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef Deisyy het volgende:
Ik snap niet hoe die trein zoveel mensen heeft kunnen raken
Niet zo selectief quoten, graag. Die reaktie is op het commentaar van dat grietje in dat filmpje.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja wijsneus, iedereen weet dat je niet zomaar het spoor over moet steken.
Ik heb het wel eens gedaan hoor, toen ik een puber was. Het spoor overgerend. Denk dat best veel mensen zoiets wel een gedaan hebben. Dom natuurlijk, maar jongeren doen nu eenmaal vaker domme dingen.
Het voegt niks toen wijsneuzerig nog even te melden hoe dom het het spoor over te steken. Het is nu eenmaal gebeurd. Ik schat dat flink wat mensen wat hadden gedronken en gedachteloos een paar anderen achterna gelopen zijn.
Misschien staken ze niet achter elkaar over, maar naast elkaar. Dus gewoon een hele rij tegelijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef Deisyy het volgende:
Ik snap niet hoe die trein zoveel mensen heeft kunnen raken
Hm, ik vind dat je hiermee toch de schuld een beetje afschuift.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:47 schreef Shodan het volgende:
De angst van de "eigen verantwoordelijkheid-roepers" is dat er naar aanleiding van dit soort vreselijke incidenten allerlei nieuwe en beperkende wetgevingen worden opgesteld.Daarom hamert men zo op die "eigen schuld, dikke bult"-redenering: Geen nieuwe regelgeving;Val me er niet mee lastig!
Natuurlijk is het verschrikkelijk en zo onnodig dat dit zo gebeurd is. Waarom was er geen sprake van crowd-control ? Waarom reed een trein op topsnelheid door een dergelijk station heen terwijl het perron vol stond en mensen uit puur ongeduld overstaken? Als iemand zich nog afvraagt waarom tijdens Lowlands door de NS zoveel extra personeel in wordt gezet, en treinen langzaam langs de perrons rijdt: Om dit te voorkomen.
Als je die foto's zo ziet was het tram-trein. Geen HSL.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:35 schreef Leandra het volgende:
Dat je niet over het spoor moet lopen lijkt me duidelijk, het gebeurt echter vaker, ook in NL....
Op koninginnedag nog bij Amsterdam.
Wat ik echter niet snap is dat er op een station een HSL-trein op redelijk hoge snelheid passeert.
Dat beweert toch niemand!! Je kunt domme dingen doen en ermee wegkomen, of je doet domme dingen en het loopt verkeerd af.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:15 schreef NorthernStar het volgende:
Zelf nog nooit domme dingen gedaan zeker..
Dat je het vergelijkt met criminaliteit onderstreept mijn opmerking over regeltjes.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat beweert toch niemand!! Je kunt domme dingen doen en ermee wegkomen, of je doet domme dingen en het loopt verkeerd af.
Als je iets jat kun je gepakt worden of niet. Wordt je gepakt, dan moet je niet gaan zeuren dat dat komt omdat er cameratoezicht is, of omdat iemand de bewaker waarschuwde. Nee, dat komt dan omdat je iets jatte.
Regels zijn er vaak om mensen te behoeden voor gevaar. Nu ziet de jeugd, regeltjes vaak als onzin, of iets wat je gewoon in de wind kunt slaan als het je even niet uitkomt, maar ja dan kan dat gevolgen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:43 schreef NorthernStar het volgende:
Dat je het vergelijkt met criminaliteit onderstreept mijn opmerking over regeltjes.
Maakt het kijkend naar de gevolgen nou echt zoveel uit of het nu wel of niet toegestaan was het spoor over te steken? Gewoon menselijk bekeken.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:14 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hij moest er wel vroeg uit, terwijl de slachtoffers konden blijven liggen
Als het jouw kind was geweest en jij was hier de moraalridder wezen uithangen had ik je vriendelijk verteld dat je bij een eventuele nieuwe poging tot kind het boek ''Opvoeden voor idioten'' moet doorlezen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:05 schreef Leandra het volgende:En nee, je "ja maar ik zei toch dat het vervelend was voor de nabestaanden" telt niet, als het mijn kind was dan zou ik het ronduit grof vinden dat je zo kort na zo'n ernstig ongeluk zo kunt reageren.
Sjongejonge wat overdreven weer.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:18 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als het jouw kind was geweest en jij was hier de moraalridder wezen uithangen had ik je vriendelijk verteld dat je bij een eventuele nieuwe poging tot kind het boek ''Opvoeden voor idioten'' moet doorlezen.
'treinongeluk' dekt de lading, het was een ongeluk waar een trein bij betrokken was.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:59 schreef Gia het volgende:
Ik vind het woord 'treinongeluk' eigenlijk impliceren dat die trein een ongeluk veroorzaakt heeft, hetgeen niet zo is.
Precies. Dat is hetzelfde als in de lach schieten op een heel ongepast moment, of gefeliciteerd zeggen ipv gecondoleerd. Komt vaak voor, en is begrijpelijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:38 schreef Leandra het volgende:
Jongeren doen nou eenmaal domme dingen, en het is wel makkelijk om een enorm geschrokken (post)pubertje voor gek te verslijten omdat ze het net na het ongeluk vreemd vond dat niemand ze waarschuwden dat er een trein aan kon komen, maar ze zal niet de eerste zijn die "vreemde" opmerkingen maakt vlak na een traumatische gebeurtenis.
Dit dus. Als passagiers van die trein hierdoor verongelukt zouden zijn......dat was pas echt erg geweest.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:18 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik ben enkel ''blij'' dat deze mensen zichzelf om het leven hebben gebracht, en niet een stel anderen.
Het was toch nogal een warrige situatie daar?quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:34 schreef Spanky78 het volgende:
triest hoor. maar helaas wordt niemand beschermd tegen zijn eigen domheid.
Ja sorry hoor, maar als je kind een geweer tegen zijn kop zet en die overhaalt om te kijken wat er gebeurt is dat nog steeds heel erg dom. Ik kan daar ook geen medelijden mee hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:05 schreef Leandra het volgende:
Werkelijk Gia, soms vraag ik me af of je nog enige vorm van compassie jegens je medemens hebt.
Ik snap niet hoe iemand, en zeker iemand die zelf kinderen heeft, gewoon zo keihard "ja jammer dan, eigen schuld, dikke bult, maar vervelend voor de machinist en nabestaanden" kan gaan roepen.
Het zal je kind maar wezen.
En nee, je "ja maar ik zei toch dat het vervelend was voor de nabestaanden" telt niet, als het mijn kind was dan zou ik het ronduit grof vinden dat je zo kort na zo'n ernstig ongeluk zo kunt reageren.
Dit is precies waarom de jongeren zelf meteen als schuldigen worden aangewezen: Om te voorkomen dat mensen de schuld gaan afschuiven op autoriteiten of anderen. De regels zijn duidelijk, ook in Spanje: Niet op het spoor lopen. Meer is er niet nodig lijkt me.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:47 schreef Shodan het volgende:
De angst van de "eigen verantwoordelijkheid-roepers" is dat er naar aanleiding van dit soort vreselijke incidenten allerlei nieuwe en beperkende wetgevingen worden opgesteld.Daarom hamert men zo op die "eigen schuld, dikke bult"-redenering: Geen nieuwe regelgeving;Val me er niet mee lastig!
Natuurlijk is het verschrikkelijk en zo onnodig dat dit zo gebeurd is. Waarom was er geen sprake van crowd-control ? Waarom reed een trein op topsnelheid door een dergelijk station heen terwijl het perron vol stond en mensen uit puur ongeduld overstaken? Als iemand zich nog afvraagt waarom tijdens Lowlands door de NS zoveel extra personeel in wordt gezet, en treinen langzaam langs de perrons rijdt: Om dit te voorkomen.
daarom dat we niet zo maar even vanuit onze luie stoel die slachtoffers kunnen veroordelen en het op domheid kunnen afschuiven.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:58 schreef Gia het volgende:
Wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal is dat ze, schijnbaar, niet eens gekeken hebben of er een trein aankwam. Dat meisje zei dat het donker is, dan heeft een trein sowieso verlichting aan en die zie je van verre aankomen.
Als je dan een spoorrail over wilt steken, kijk je toch eerst naar links en rechts of er in de verte niet toevallig een trein aankomt en dan kun je inschatten of je het kunt halen of beter niet kunt doen.
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
daarom dat we niet zo maar even vanuit onze luie stoel die slachtoffers kunnen veroordelen en het op domheid kunnen afschuiven.
Dus je was erbij?quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
[..]
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.
Zeg me dat je dat niet meent!quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:18 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als het jouw kind was geweest en jij was hier de moraalridder wezen uithangen had ik je vriendelijk verteld dat je bij een eventuele nieuwe poging tot kind het boek ''Opvoeden voor idioten'' moet doorlezen.
Ja het is triest dat er een heel zwik levens tot een eind is gekomen. Ik ben enkel ''blij'' dat deze mensen zichzelf om het leven hebben gebracht, en niet een stel anderen.
Dat maak ik zelf wel uit. Ik heb 5 jaar bij de spoorwegen gewerkt en heb dus gezien hoe bijvoorbeeld op koninginnedag ook mensen lekker op het CS over het spoor gingen lopen met een slok op - dan vraag je er inderdaad om.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus je was erbij?
Ik vond je vergelijking met een pistool tegen het hoofd houden en schieten om te kijken wat er zou gebeuren al leuk. Beter houd je het daar bij.
Uiteraard is dat dom, maar het is wel verrekte lastig om over deze situatie te oordelen, zeker als je weet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en we de hele situatie niet kennen. Er zullen wel wat omgevingsfactoren aanwezig zijn geweest hè, of is het leuker om dat allemaal te negeren?quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:05 schreef Ripley het volgende:
[..]
Dat maak ik zelf wel uit. Ik heb 5 jaar bij de spoorwegen gewerkt en heb dus gezien hoe bijvoorbeeld op koninginnedag ook mensen lekker op het CS over het spoor gingen lopen met een slok op - dan vraag je er inderdaad om.
Ik hoef er toch niet bij te zijn om te weten hoe dom het is om op een gebruikt spoor te lopen?
quote:
quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:37 schreef Righteous het volgende:
Denk dat de slachtoffers geen idee hebben gehad wat hen overkwam
Welke omgevingsfactoren maken zulk dom gedrag dan goed? Ik wacht liever gewoon even in plaats van mijn leven in de waagschaal te leggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uiteraard is dat dom, maar het is wel verrekte lastig om over deze situatie te oordelen, zeker als je weet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en we de hele situatie niet kennen. Er zullen wel wat omgevingsfactoren aanwezig zijn geweest hè, of is het leuker om dat allemaal te negeren?
Daarom moet je dus niet, al dan niet dronken, op het spoor gaan staanquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je een beetje dronken bent zie je zo'n trein zo over het hoofd. Zeker als er voor het station nog een flauwe bocht in het spoor zit. Het moment dat je de lichten van de trein ziet ben je al dood.Vooral als het een hogesnelheidstrein is. Horen zul je hem zeker niet met al die jongeren om je heen.
Tsja ik ben het helemaal met je eens, maar ik begrijp ook dat groepsgedrag hier een grote rol heeft gespeeld. Ik zie soms mijn eigen vrienden als ze aan het praten zijn met elkaar gewoon nog enorm veel doorlopen nadat ze bij hun doel zijn aangekomen, en dan opeens omkijken en denken 'ojah!'quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:11 schreef Ripley het volgende:
[..]
Daarom moet je dus niet, al dan niet dronken, op het spoor gaan staan
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar dom doen in een groep is niet opeens minder dom of zo.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja ik ben het helemaal met je eens, maar ik begrijp ook dat groepsgedrag hier een grote rol heeft gespeeld. Ik zie soms mijn eigen vrienden als ze aan het praten zijn met elkaar gewoon nog enorm veel doorlopen nadat ze bij hun doel zijn aangekomen, en dan opeens omkijken en denken 'ojah!'
Het is een domme actie, maar ik zou niet zeggen dat deze jongeren gewoon dom waren van zichzelf en dat het goed is dat ze verwijderd worden uit de genenpoel (zoals sommige users zouden zeggen)
Totaal niet slim < Suicidale actie.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:05 schreef ebke het volgende:
[..]
Zeg me dat je dat niet meent!![]()
Omdat een stel dronken jongeren iets heeft gedaan wat niet mag of totaal niet slim was.......
IN dit geval heeft dat dan hele erge gevolgen gehad.
Maar ga me niet vertellen dat jij in een dronken bui(of je kind als je die hebt) nooit iets ''stoms'' heb gedaan.
Anders verwijs ik je door naar dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002381463/index.html
Ik had verwacht dat de voorkant van de trein wat heftiger eruitziet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:08 schreef Redux het volgende:
Beschaafde pics:
http://www.elpais.com/fot(...)624elpepunac_1/Zes/1
Uitaraard is het dom en dat wisten hun ook wel maar waarom deden ze dat? Die vrouw had het er over dat het gigantisch druk was, geheel donker en dat men niet wist waar men heen moest. Dat is net interessant en bepalend, als het nu 4 man was bijv. dan was het een ander verhaalquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:10 schreef Ripley het volgende:
[..]
Welke omgevingsfactoren maken zulk dom gedrag dan goed? Ik wacht liever gewoon even in plaats van mijn leven in de waagschaal te leggen.
Ik ben regelmatig op festivals ed. geweest waar ik mensen dit soort dingen zag doen. Maar dan wacht je dus gewoon evenquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uitaraard is het dom en dat wisten hun ook wel maar waarom deden ze dat? Die vrouw had het er over dat het gigantisch druk was, geheel donker en dat men niet wist waar men heen moest. Dat is net interessant en bepalend, als het nu 4 man was bijv. dan was het een ander verhaal
Ik kom ook wel eens buitenquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:29 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik ben regelmatig op festivals ed. geweest waar ik mensen dit soort dingen zag doen. Maar dan wacht je dus gewoon even
Als iedereen gaat lopen haasten en duwen g wacht ik gewoon even tot het wat rustiger wordt voordat ik richting uitgang of station ga. Liever een half uurtje later dan doodquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kom ook wel eens buiten![]()
Maar wat bedoel je met wachten, waarop wachten?
Dat het totaal niet slim is ben ik met je eensquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Totaal niet slim < Suicidale actie.
Ik heb zat maffe dingen uitgevreten in mijn jeugd. Maar blind oversteken en treintje koppen zat daar niet bij. Schijnt tot nare dingen te kunnen leiden.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:36 schreef Ripley het volgende:
[..]
Als iedereen gaat lopen haasten en duwen g wacht ik gewoon even tot het wat rustiger wordt voordat ik richting uitgang of station ga. Liever een half uurtje later dan dood
Heb zat grote Festivals meegemaakt door heel Europa heen en op heel wat ''gevaarlijkere'' plekken. En nee, daar zijn dit soort dingen nooit gebeurd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:39 schreef ebke het volgende:
[..]
Dat het totaal niet slim is ben ik met je eens![]()
Ik gelukkig ook niet.
Maar ik wil nog wel eens zien, of die mensen hier het anders zouden hebben gedaan op zo'n moment.
Dat is nu makkelijk praten.
Om nu keihard eigenschuld! te roepen vind ik dan ook wat ver gaan...
Iedereen maakt inderdaad regelmatig kleine foutjes en dommigheidjes (zoals oversteken over het spoor) en eigenlijk gebeurt er dan nooit iets ernstigs. Nu dus wel een keer. Dus dat 'eigen schuld, dikke bult' geroep hier is wel wat hypocriet, iedereen heeft hier wel eens dingetjes gedaan die de dood tot gevolg had kunnen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Ryan3 het volgende:
Een klein dommigheidje, een klein foutje.
Met dit als gevolg.
Als er 17 gewonden zijn en 12 doden, dan heeft die trein dus in totaal 29 mensen geraakt. Er liepen dus 29 mensen op dat spoor. Je kunt dan aannemen dat er een grote groep voor en achter het spoor liep. Wellicht liepen er in totaal wel 60 mensen rond dat spoor.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
[..]
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.
Volgens mij niet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:29 schreef Righteous het volgende:
[ afbeelding ]
Het gaat om dit station
Speelt denk ik mee dat ik bij de spoorwegen heb gewerkt en heb gezien hoe vaak dit soort situaties bijna mis gingen. Ik zou nooit op een spoor stappen waarvan ik wist dat het in gebruik wasquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:45 schreef Redux het volgende:
[..]
Als er 17 gewonden zijn en 12 doden, dan heeft die trein dus in totaal 29 mensen geraakt. Er liepen dus 29 mensen op dat spoor. Je kunt dan aannemen dat er een grote groep voor en achter het spoor liep. Wellicht liepen er in totaal wel 60 mensen rond dat spoor.
Tuurlijk kies je niet om doodgereden te worden, maar als je ergens naartoe moet lopen terwijl de weg geblokkeerd is en je ziet een grote groep mensen een andere weg kiezen, dan liggen de bezwaren om die weg NIET te kiezen blijkbaar een stuk lager.
Ik vind het erg makkelijk om vanuit je luie stoel te roepen dat iets dom is. Het kan heel goed dat ook ik in een dergelijk situatie minder gevaarlijk inschat als ik normaal zou doen. Het ligt maar net aan de omstandigheden.
Nou, dan vind ik het helemaal raar dat je anderen dom noemt. Dat jij toevallig bij de spoorwegen hebt gewerkt betekent niet dat iedereen ook die wijsheid heeft.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:46 schreef Ripley het volgende:
[..]
Speelt denk ik mee dat ik bij de spoorwegen heb gewerkt en heb gezien hoe vaak dit soort situaties bijna mis gingen. Ik zou nooit op een spoor stappen waarvan ik wist dat het in gebruik was
Nou nee, ik loop niet standaard als een schaap achter de meute aan. Weet je wel hoe dom grote menigtes vaak zijn? Ik loop echt niet klakkeloos achter een grote groep aan als ik de situatie niet vertrouw.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:50 schreef Redux het volgende:
[..]
Nou, dan vind ik het helemaal raar dat je anderen dom noemt. Dat jij toevallig bij de spoorwegen hebt gewerkt betekent niet dat iedereen ook die wijsheid heeft.
Ik zeg niet dat het oversteken van een spoor een logische keuze moet zijn, maar als je een grote groep mensen iets ziet doen, dan is de neiging tot meegaan lijkt mij groter.
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:51 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nou nee, ik loop niet standaard als een schaap achter de meute aan. Weet je wel hoe dom grote menigtes vaak zijn? Ik loop echt niet klakkeloos achter een grote groep aan als ik de situatie niet vertrouw.
Je hebt nog altijd de keuze om zelf na te denken.
Ik geef al eerder aan dat ik dat in soortgelijke situaties IRL ook doe (concerten, feesten, festivals etc) en juist groepssituaties van deze aard vermijdquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.
De 'het zal wel goed zijn omdat iedereen het doet'-mentaliteit kan idd levensgevaarlijk zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:58 schreef Ripley het volgende:
Ik geef al eerder aan dat ik dat in soortgelijke situaties IRL ook doe (concerten, feesten, festivals etc) en juist groepssituaties van deze aard vermijd
Volgens de BBC was het doodnormaal voor dat station dat mensen het spoor overstaken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:14 schreef Strani het volgende:
Voor de volledigheid: De brug was afgesloten met een ketting.
(Maar natuurlijk had men dan nog altijd via de tunnel moeten gaan.)
Ja, maar als automobilist die voor dat stoplicht staat te wachten, rij je dan niet ineens aan als het groen wordt en er nog scholieren aan 't oversteken zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:57 schreef Modus het volgende:
Ongetwijfeld hetzelfde fenomeen als groepen scholieren op de fiets, de 2 vooraan gaan rijden bij een groen stoplicht en de rest hobbelt daar achteraan zonder te kijken of het nog steeds wel groen is op het moment dat zíj de weg oversteken.
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussiequote:Op donderdag 24 juni 2010 19:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het ook wel een beetje darwin awards eigenlijk.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussie
Ja, en hij kiest de positie van Gia.quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussie
Stukje massapsychologie; een meute is net zo slim als de domste deelnemer aan die meute.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.
Wat zeg je nu hier in goed Hollands?quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, maar als automobilist die voor dat stoplicht staat te wachten, rij je dan niet ineens aan als het groen wordt en er nog scholieren aan 't oversteken zijn, natuurlijk.
Welke vergelijking? Die van de overstekende schooljeugd was van Modus, niet van mij.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:53 schreef TheThirdMark het volgende:
Je kan de vergelijking van Gia ook eerder met een snelweg vergelijken.
Zo'n trein is niet zo breed, dat aantal kan nooit maar 1 rij geweest zijn daar moeten toch ongeveer 3 rijen naast elkaar gelopen hebben.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Stukje massapsychologie; een meute is net zo slim als de domste deelnemer aan die meute.
Ik las ergens vanmorgen dat ca. 40 mensen over het spoor probeerden over te steken.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zo'n trein is niet zo breed, dat aantal kan nooit maar 1 rij geweest zijn daar moeten toch ongeveer 3 rijen naast elkaar gelopen hebben.
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik las ergens vanmorgen dat ca. 40 mensen over het spoor probeerden over te steken.
Alle 60?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.
Dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.
Ben jij een vrouw? Want wow je boodschap was echt het totaal tegenovergestelde van je postingquote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet.
Wel of niet kuddegedrag is niet wat aan de orde is; het gaat erom of je überhaupt compassie kunt hebben met mensen die meegaan met dat kuddegedrag.
Hè?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ben jij een vrouw? Want wow je boodschap was echt het totaal overgestelde van je posting
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet.
Wel of niet kuddegedrag is niet wat aan de orde is; het gaat erom of je überhaupt compassie kunt hebben met mensen die meegaan met dat kuddegedrag.
Blijkbaar dus niet, toch?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
Blijf het heel vreemd vinden.
En ja, de rails maken een stuk verderop een flauwe bocht, weet niet of de trein van die kant kwam, zo goed is mijn Spaans niet. De andere kant op is in elk geval een recht stuk.
Maar dan nog, zelfs met zo'n flauwe bocht zie je toch de verlichting van de trein in de verte, als je die kant op kijkt.
Tunnel was erg druk, hee ik weet wel andere weg, meelopers er achteraan en oeps toen kwam er HSL aan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Alle 60?
Er waren 40 slachtoffers waarvan 12 dodelijk.
Dus er is ruimte zat, goed verlicht en een duidelijke tunnel maar toch kiezen al die mensen om hun leven op het spel te zetten onder het mom van dom kuddegedrag? Geloof jij er in?
Het gaat erom of je medelijden kunt hebben, zonder eerst eigen schuld dikke bult te roepen, met die mensen die de beslissing hebben genomen om aldus dat spoor over te gaan, Gia. Dan kun je er wel de plaatselijke geografie op GoogleMaps bij gaan zoeken en allerlei andere redeneringen erop los laten. Het gaat erom wat je voelt, innerlijk gewaarwordt als je een dergelijk nieuwsbericht hoort. Raakt het je überhaupt. Of zoek je naar omstandigheden waarom zoiets je niet hoeft te raken. Want je wilt nergens door geraakt worden. Lui die zo om het leven komen zijn dom. En jij bent niet dom. En dus is er geen genade voor dergelijke lieden, wrs nog jongeren, kinderen nog bemeten naar onze leeftijd.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
Blijf het heel vreemd vinden.
En ja, de rails maken een stuk verderop een flauwe bocht, weet niet of de trein van die kant kwam, zo goed is mijn Spaans niet. De andere kant op is in elk geval een recht stuk.
Maar dan nog, zelfs met zo'n flauwe bocht zie je toch de verlichting van de trein in de verte, als je die kant op kijkt.
heh? Kijken of je een hogesnelheidstrein ziet aankomen?? Hoe doe je dat?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
http://www.dailymail.co.u(...)Johns-Day-party.htmlquote:12 youngsters killed as train ploughs into 'wave' of revellers crossing tracks for midnight beach party
Twelve young people were killed and a further 14 injured when a speeding train slammed into a group of revellers crossing the tracks at a seaside station near Barcelona.
The youths had just got off a commuter train that arrived in Castelldefels near Barcelona shortly before midnight.
Rather than use a pedestrian bridge just yards away to get out of the station, roughly 30 of them tried to cross the tracks on foot, witnesses said.
In a matter of seconds, a long-distance train that was not scheduled to stop at that station barrelled into them at high speed.
The train sounded its whistle in warning but there was not enough time for revellers to get out of the way, witnesses said.
Three of the injured remain in a critical condition.
El Pais newspaper said the dead were aged between 17 and 26, save for one 45-year-old woman.
Marcelo Cardona, a Bolivian in his 30s who was on the commuter train, described the scene as hellish as people looking forward to a beach party with a bonfire were run over.
He said the youths crossed 'in a wave' but he himself held back and waited on the platform.
'The euphoria of getting off the train immediately became screams. There were people screaming, 'my daughter, my sister,"' Cardona said.
Cardona said he saw 'mutilated people, blood everywhere, blood on the platform'.
Felipe Elmaji, a 29-year-old Moroccan who was travelling with Cardona, said he heard a 'thump, thump of the train hitting people.'
Cardona's sister Candy recalled the shrill, piercing sound of the train's whistle as it tried to warn people to get out of the way.
'It was horrible. I can't get that sound out of my head,' she said.
High-speed impact: The Renfe train was not meant to stop at Platja de Castelldefels station, and was passing through at high speed when the accident happened
One youth who managed to cross the track told SER radio that a group of them had got off a train, which then left the station.
'At that moment a train came from the other direction and ran everyone over,' said the youth, who gave his name only as Fernando.
The station's underpass was closed - although the pedestrian bridge was open just yards away.
Mayor Joan Sau said, 'if the underpass had been used, we would probably not be talking about this tragedy right now.'
Emergency services were at the scene within minutes, but several of the injured had already been rushed away to hospitals by neighbours using private cars.
Rescue crews found dismembered bodies scattered at the scene of the accident at Castelldefels Playa station.
The group of youths had been crossing the track to head for the beach for traditional celebrations around bonfires, local radio said.
Hundreds of mostly young people were marking the festival on the beach at the north-eastern Spanish town.
St John's Day, June 24, is a public holiday in many parts of Spain and bonfire celebrations traditionally begin the night before.
The accident was Spain's worst rail tragedy since 19 people died in 2003, when two trains collided near the central Spanish town of Chinchilla.
http://news.yahoo.com/s/a(...)ain_train_fatalitiesquote:Spain train hits summer solstice partiers, 13 dead
By JOSEPH WILSON and ALAN CLENDENNING, Associated Press Writer Joseph Wilson And Alan Clendenning, Associated Press Writer – Thu Jun 24, 4:56 pm ET
CASTELLDEFELS, Spain – The last thing they heard was the piercing whistle of an oncoming train.
Moments later, dozens of mostly Latin American immigrants who crossed the tracks instead of using an underground passageway to reach a beach party in this seaside resort were dead or injured, their body parts strewn among the rails.
The express train that barreled through the station in northeastern Spain plowed into a group of young men and women that included Ecuadoreans, Chileans, Colombians and Bolivians turning a night of summer solstice celebration into carnage.
Authorities initially said 12 people were killed but Montserrat Tura, justice minister for Spain's Catalonia region where the crash happened, later told reporters that investigations showed 13 had died.
She said the bodies of seven men and one woman had been identified and that the dead were from Ecuador, Bolivia and Colombia but she did not give a breakdown. Fourteen people were injured and three were in serious condition.
Spain's deadliest train accident since 2003 took place during a nationwide ritual on one of the longest days of the year called Noche de San Juan, or the night of St. John, when the blazing Spanish sun sets at 9:30 p.m.
The crowd got off a commuter train in the beach resort of Castelldefels, a 20-minute train ride outside of Barcelona, shortly before midnight Wednesday. Many jammed an underpass leading to the beach, but about 30 others climbed down from the platform and tried to scurry across the tracks, witnesses said.
Seconds later, a long-distance train that does not stop at the station crashed into the youths at high speed as its drivers sounded the whistle.
Marcelo Cardona, who was on the commuter train, said everyone aboard had been looking forward to dancing around a bonfire on the Mediterranean shore.
"The euphoria of getting off the train immediately became screams. There were people screaming, 'My daughter! My sister!'" said Cardona, a 34-year-old Bolivian. He said he saw "mutilated people, blood everywhere, blood on the platform."
Most of the victims were Latin American immigrants, said Andres Cuantero, head of a team of psychologists sent to counsel grieving relatives. Ecuador's consul for Barcelona, Freddy Arellano Ruiz, told reporters there were victims from his country, and from Bolivia, Chile and Colombia.
As the investigation got under way Thursday, the chairman of the state railway company RENFE, Teofilo Serrano, said he was "almost certain" the long-distance train was not exceeding the speed limit as it traveled through the station. He said he did not know how fast it was going.
The Spanish news agency Europa Press quoted unnamed RENFE officials as saying the train was doing 139 kilometers per hour (87 mph) and the driver tested negative for alcohol and was in shock. RENFE refused to confirm or deny the report.
The Noche de San Juan celebration takes place across Spain but with particular zeal in the Catalonia region where Barcelona is the regional capital. People light bonfires in town squares and on beaches, dance around them, drink beer, barbecue food and set off fireworks.
Felipe Elmaji, a 29-year-old Moroccan traveling with Cardona, said he heard a "thump, thump of the train hitting people."
Cardona's sister Candy recalled the train's whistle as it tried to warn people to get out of the way. "It was horrible. I can't get that sound out of my head," she said.
Cardona said the underpass was jammed with the overflowing crowd from the train. Mayor Joan Sau blamed recklessness for the deaths.
"If the underpass had been used, we would probably not be talking about this tragedy right now," he said.
But Ruiz said some in the group may have been confused after getting off the commuter train because they did not see signs indicating how to reach the underground passageway. They came across an overpass, but it was blocked off, Ruiz said.
Development Minister Jose Blanco said the victims could have prevented their deaths and injuries. "You never, never, never cross the tracks."
Victor Morlan, Spain's infrastructure secretary, said the station was remodeled last year with clear signs showing passengers where to exit, plus a loudspeaker service that issues warnings against passengers crossing the tracks.
Joan Saura, Catalonia's interior minister, said the identification of the mutilated bodies "will not be easy and it will not be fast."
Except for one woman in her 40s, all of the injured were 19 or younger and two were minors, said Marta Joves, spokeswoman for the Catalonia government's civil protection department. Of the 14 injured, one is in extremely critical condition, two are in critical condition and four have been treated and released, she said.
The Catalan regional president, Jose Montilla, said declared a day of mourning as he visited the accident scene Thursday. Flags flew at half-mast at the town hall in Castelldefels and rail crews hosed down the bloodied train tracks. Spanish King Juan Carlos also canceled the annual celebration held in honor of his Saint's day.
Enrique Sosa, a chef who works near the train station, said he rushed to the scene and helped wash off a 16-year-old boy covered in other people's blood.
"He was shaking," said Sosa, a 37-year-old Uruguayan.
Sosa then lent the boy his cell phone so he could call home.
Spain's worst previous train accident came in 2003, when 19 people died in a collision between passenger and freight trains in the southeastern town of Chinchilla.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
Blijf het heel vreemd vinden.
En ja, de rails maken een stuk verderop een flauwe bocht, weet niet of de trein van die kant kwam, zo goed is mijn Spaans niet. De andere kant op is in elk geval een recht stuk.
Maar dan nog, zelfs met zo'n flauwe bocht zie je toch de verlichting van de trein in de verte, als je die kant op kijkt.
Eh nou, ik vraag me af waarom je een vreemde suggestieve post plaats. Wat reageer jij continue agressief johquote:
Ja joh?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh nou, ik vraag me af waarom je een vreemde suggestieve post plaats. Wat reageer jij continue agressief joh
Eh ja, wat is nu je probleem met mijn post eigenlijk? Ik vind het een beetje vreemd dat je zo agressief reageert op mensen die vinden dat het niet het meest slimme is wat je doen kan.quote:
http://www.google.com/hos(...)bhSpqbhS9S9PmTGP-4eAquote:Victims blamed in Spain train crash
Spanish officials have blamed summer solstice party-goers for crossing the tracks into the path of an express train that killed at least 13, but others said a new underground exit was poorly marked and an old crossing was blocked off, leaving travellers confused.
In addition to the dead, at least 14 were injured in the beach resort of Castelldefels, south of Barcelona, shortly before midnight on Wednesday as crowds of young people left a train heading for bonfires on a Mediterranean beach. Many jammed the underpass leading to the beach, but about 30 others climbed down from the platform and tried to scurry across the tracks.
They were struck by a train passing through the station in north-eastern Spain.
Development Minister Jose Blanco has denied claims the underpass was poorly marked, and insisted that passengers should have known that "you never, never, never cross the tracks".
"Everything pointed to negligence," Mr Blanco added, saying he hoped the tragedy would make passengers understand that they must obey station rules.
But Arrellano Ruiz, the Ecuadorian consul in Barcelona, said passengers did not see the signs for the underpass exit and mistakenly headed to a footbridge that had been closed since a 2009 renovation.
Victor Morlan, Spain's infrastructure secretary, acknowledged that the bridge has been blocked off since last year but insisted there were enough signs telling passengers how to safely reach the beach.
"It had a sign system that was well made and it had a loudspeaker service that pointed out that the tracks must not be crossed," Mr Morlan said.
Most of the victims were Latin American, but authorities did not identify them or release a breakdown of their nationalities.
Of the 14 injured, one was in extremely critical condition, two were in critical condition, officials said. Except for one woman in her 40s, all of the injured were 19 or younger and two were minors.
So what?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:24 schreef Redux het volgende:
[..]
http://www.google.com/hos(...)bhSpqbhS9S9PmTGP-4eA
Er is blijkbaar twijfel over de duidelijkheid van de aangegeven route. De brug was afgesloten en wellicht was de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
Kun je voorkomen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Je zal maar 12 goede vrienden, kennisen en wellicht je vriend of vriendin zo voor je ogen tot stukken vlees en bloed 'gesneden' zien worden. Ik denk dat je jezelf dan het liefste ophangt.
Rght. Het inschatten van de snelheid van een trein in het donker.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:36 schreef Lagrinta het volgende:
Iedereen maakt fouten, zeker in het verkeer. Echter als je een spoor oversteekt moeten alle alarmbellen bij je gaan rinkelen. Dat betekent dat je kijkt of er een trein aankomt, vervolgens welke afstand en snelheid deze heeft en dan maak je een afweging.
Ik zou zelf niet snel een spoor oversteken, maar het kan best. Mensen nemen verkeer gewoon niet serieus. Dat zie je overal. Moeders met kinderen steken zonder uit te kijken over. Als mijn kind zonder uitkijken overstak zou ie dat een week later nog voelen. Kwestie van opvoeding.
Daarnaast zijn mensen slecht in het inschatten van een naderend object. Daarom zou ik graag zien dat snelheid inschatten verplicht onderdeel van het rijexamen wordt. Bijvoorbeeld vertellen over hoeveel seconden een object passeert.
Dat is dus zoeken naar een zondebok. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:24 schreef Redux het volgende:
[..]
http://www.google.com/hos(...)bhSpqbhS9S9PmTGP-4eA
Er is blijkbaar twijfel over de duidelijkheid van de aangegeven route. De brug was afgesloten en wellicht was de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
Dat de brug afgesloten is terwijl er een enorme meute mensen verwacht wordt is een zondebok zoeken?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is dus zoeken naar een zondebok. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:47 schreef Gia het volgende:
Dat is dus zoeken naar een zondebok. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.
Mocht dit inderdaad zo blijken, dan lijkt het me dat je de spaanse spoorwegen aansprakelijk kunt stellen.quote:but others said a new underground exit was poorly marked and an old crossing was blocked off, leaving travellers confused
Als er maar 1 route is om het station veilig te verlaten lijkt dat me nog steeds 1 route. Geen excuus om dan maar levensgevaarlijke capriolen uit te gaan halen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat de brug afgesloten is terwijl er een enorme meute mensen verwacht wordt is een zondebok zoeken?
Er waren dus 2 manieren om het station veilig te verlaten en daarvan heeft men één simpelweg afgesloten....
Gisteren waren ze nog dommer dan dom omdat ze 2 manieren hadden het station te verlaten, en nu blijkt dat één van de twee afgesloten was telt dat ineens niet mee??
Echt niet. Je kunt altijd een station veilig verlaten. Als je niet meteen ziet waar de uitgang is, is dat geen excuus om dan maar via de rails te gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:54 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
Mocht dit inderdaad zo blijken, dan lijkt het me dat je de spaanse spoorwegen aansprakelijk kunt stellen.
1 route was afgezet, een andere route was niet duidelijk aangegeven.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:56 schreef Ripley het volgende:
[..]
Als er maar 1 route is om het station veilig te verlaten lijkt dat me nog steeds 1 route. Geen excuus om dan maar levensgevaarlijke capriolen uit te gaan halen.
Tuurlijk is de dood altijd tragisch, maar dom blijft het wel
Nee, absoluut niet. Diegene die over het spoor loopt is verantwoordelijk, niemand anders. Ook een niet/slecht aangegeven looproute zorgt er niet voor dat je over het spoor MOET lopen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:04 schreef Redux het volgende:
[..]
Als blijkt dat de route naar de voetgangerstunnel slecht was aangegeven, dan kun je hier de schuld bij de verantwoordelijken neerleggen.
Een google vertaling van http://noticias.terra.es/(...)-los-familiares.aspxquote:"People who have recovered the remains say they have not seen anything like it"
A team of doctors, nurses and six psychologists Emergency Medical Service ( EMS ) prepared since early this morning to the families of victims of train collision occurred last night in Castelldefels (Barcelona) to receive confirmation of the death of their relatives.
Psychologists meet with the family every three hours to report the progress of the case, and I explained that the identification is "complex and long, more than expected, so the suffering will be greater," according to the team psychologist attending them.
Currently there is no body has been identified, and both victims are officially missing. "Pero cuando pasan las horas y no se encuentran, todo apunta a ello", confirma un portavoz del equipo de asistencia. 'But when we spend hours and are not, everything points to it, "confirmed a spokesman for the support team. Las familias, que llevan "unas doce horas de incertidumbre" van haciéndose a la idea de que han perdido a uno de los suyos. The families, who have "a dozen hours of uncertainty" are getting the idea that they have lost one of theirs.
An identification that will expand until tomorrow
The identification of the bodies of 13 people swept away by a train in Castelldefels will continue throughout Thursday, all night and part of Friday due to poor condition have been many bodies and human remains after the tremendous impact received .
Tura has to be identified added that five people - two women and three men - and that the nationalities predominate among all bodies are Ecuadorian, Bolivian and Colombian
The remains, which comes in 20 bags, are badly deteriorated since the brutal impact that the victims were to be hit by a fast train Alaris, to the extent that the identification of many bodies can not be done by the facial features and that the faces have been disfigured.
"People who have worked on the task of recovering the remains of the bodies say that they had never seen a similar thing," Tura said
Three of the injured remain in critical condition
The 10 people are swept away by train from Barcelona admitted to several hospitals, including three in critical condition. Otras cuatro han recibido el alta y dos pasan a pronóstico leve tras mejorar , mientras las 12 víctimas mortales han sido trasladadas al Instituto de Medicina Legal para su identificación. Another four have been discharged and two pass prognosis after improving slightly, while 12 deaths have been moved to the Institute of Legal Medicine for identification.
Montilla, who has declared today an official day of mourning in Catalonia, has attributed the tragedy to a "reckless gesture 'of the victims, who were overwhelmed by the Euromed train Alaris when, after descending from a commuter train, crossed the tracks directly to go to the beach instead of an underpass by the station.
In this regard, Secretary of State for Infrastructure, Victor Morlan, has avoided talking about negligence, but has indicated in a press conference that the station had been remodeled last fall and halt facilities met "the highest standards of accessibility."
Open the judicial investigation to see if could be avoided
The judicial investigation into the accident will determine whether the underpass from the station was enough to absorb the large number of travelers who descended on the station, apparently about 700, and if the closure of the upper walkway existing municipally owned, was one of the reasons why those who died and were injured chose to cross the tracks.
Marcelo Carmona, a Bolivian witnessed the tragic train accident last night, has ensured that the underpass of the station was currently Castelldefels 'crowded' and that a few seconds before the incident, there was a "wave of people who ran for ways "to go to the beach to celebrate the festival.
"We heard the train horn several times and in three seconds ... everything was filled with corpses, there were many shouts and much distress," has told Carmona, who prided himself: "The train on which we were very crowded, Hundreds of people, especially young people and adolescents. "
Inderdaad. De schuld bij de verantwoordelijken neerleggen. Oftewel --> de mensen die over het spoor liepen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:04 schreef Redux het volgende:
[..]
1 route was afgezet, een andere route was niet duidelijk aangegeven.
Mensen raken in verwarring, omdat ze geen route naar de overkant zien.
Als blijkt dat de route naar de voetgangerstunnel slecht was aangegeven, dan kun je hier de schuld bij de verantwoordelijken neerleggen.
google vertaling van http://noticias.terra.es/(...)era-en-san-juan.aspxquote:A mayor of Castelldefels warned that the station could be a "trap" in San Juan
Angels Coté, warned in November 2009 in a council meeting that the renewed halt last night where there was a train crash that killed 13 people 'on the night of San Juan that can be a trap, and the months of July and August , too.
Daar is dus onduidelijkheid over, blijkbaar was de route naar de voetgangerstunnel niet goed aangegeven en zagen mensen een afgesloten voetgangersbrug.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:21 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Inderdaad. De schuld bij de verantwoordelijken neerleggen. Oftewel --> de mensen die over het spoor liepen.
Zoals in die nieuwsberichten al aangegeven werd: overal stonden borden, de route was gemarkeerd en er werd via een audio installatie opgeroepen om de juiste route te nemen en weg te blijven bij de rails.
De verantwoordelijken hebben dit allemaal opzettelijk genegeerd.
http://noticias.lainforma(...)B0ESlG6UxoJO9lqysV3/quote:However, friends and relatives of the victims stated throughout the day that the area was not well marked and pointed out that the underpass was "collapsed" by the large influx of people. At the same time, the flyover was closed since the opening of the subway, with 3.5 meters wide and lift access for disabled users
http://noticias.terra.es/(...)era-en-san-juan.aspxquote:The mayor of Castelldefels Àngels Coté (ERC) said in November 2009 at a council meeting that the renewed halt last night where there was a train crash that killed 13 people 'on the night of San Juan that can be a trap, and the months of July and August, too. "
The accident occurred when about thirty people who had descended from a commuter train and heading to the beach to celebrate the festival of San Juan chose to cross the tracks instead of using an underpass of the station-Platja de Castelldefels , when they were overwhelmed by the Euromed train.
Councilwoman Àngels Coté, ERC was concerned, in a plenary session on November 26, 2009, by some security issues that respondents felt could occur in the new season, especially at the exits of the facility, due to some turnstiles that in his opinion hampered the passage of travelers.
"This station is now in winter can be a transition but, for example, the night of San Juan that may be a trap, and the months of July and August also," said the councilman, who added: 'not so much how they have been works, but the security of this station, 'because' stay in a cage ', as recorded in the transcript of his speech.
Adif corresponded to ensure the safety of the facility, and the criticisms and requests the City arrived at the offices of Development. Adif, meanwhile, reiterated that the installation was safe.
The agency has said the station facilities were "open and in service ', and that the tunnel allows traffic between the platform where they were passengers and the beach meets all legal and safety requirements.
Adif specified that the 'comprehensive redevelopment' of last year also marked the raising of the platforms to a height of 68 centimeters on the elevation of the lane.
Dat kan een probleem zijn op het moment dat er een bommelding is en iedereen zo snel mogelijk het perron moet verlaten. In zo'n geval zou een te krappe tunnel een reden kunnen zijn om via de rails te gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:23 schreef Redux het volgende:
Daarnaast was de voetgangerstunnel blijkbaar te smal/krap.
Zo duidelijk is het dus allemaal niet.
Waar haal je dat uit?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan een probleem zijn op het moment dat er een bommelding is en iedereen zo snel mogelijk het perron moet verlaten. In zo'n geval zou een te krappe tunnel een reden kunnen zijn om via de rails te gaan.
Maar dat was niet het geval. Er was geen gevaar, er was geen reden om over de rails te gaan, anders dan haast hebben, er sneller willen zijn, niet wachten tot je via de tunnel kan enz....
Ze kwamen verdomme nog uit een trein ook nog. Ze klommen van het perron af (dus niet een verlaagd perron om over te steken, wat je in Nederland ook hebt)quote:In addition to the dead, at least 14 were injured in the beach resort of Castelldefels, south of Barcelona, shortly before midnight on Wednesday as crowds of young people left a train heading for bonfires on a Mediterranean beach. Many jammed the underpass leading to the beach, but about 30 others climbed down from the platform and tried to scurry across the tracks.
Dat schijn te gebeuren in gebieden waar rails ligt.quote:They were struck by a train passing through the station in north-eastern Spain.
Ok, wij wijzen met vingers, logisch. Een Minister kan het beter wat politieker brengenquote:Development Minister Jose Blanco has denied claims the underpass was poorly marked, and insisted that passengers should have known that "you never, never, never cross the tracks".
Dittoquote:"Everything pointed to negligence," Mr Blanco added, saying he hoped the tragedy would make passengers understand that they must obey station rules.
Ze probeerden via die rails bij die voetbrug te komen? Om dan weer terug te lopen naar het perron?quote:But Arrellano Ruiz, the Ecuadorian consul in Barcelona, said passengers did not see the signs for the underpass exit and mistakenly headed to a footbridge that had been closed since a 2009 renovation.
En de Tunnel zelf was 3.5mtr breed. Daar kunnen met gemak 4 man naast elkaar lopen. Breed zat.quote:Victor Morlan, Spain's infrastructure secretary, acknowledged that the bridge has been blocked off since last year but insisted there were enough signs telling passengers how to safely reach the beach.
"It had a sign system that was well made and it had a loudspeaker service that pointed out that the tracks must not be crossed," Mr Morlan said.
Ja, ik snap dat je vragen hebt, want het is inderdaad lastig om info te krijgenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ze kwamen verdomme nog uit een trein ook nog. Ze klommen van het perron af (dus niet een verlaagd perron om over te steken, wat je in Nederland ook hebt)
[..]
Dat schijn te gebeuren in gebieden waar rails ligt.
[..]
Ok, wij wijzen met vingers, logisch. Een Minister kan het beter wat politieker brengen
[..]
Ditto
[..]
Ze probeerden via die rails bij die voetbrug te komen? Om dan weer terug te lopen naar het perron?
[..]
En de Tunnel zelf was 3.5mtr breed. Daar kunnen met gemak 4 man naast elkaar lopen. Breed zat.
30 man stappen uit een trein om naar het festival te gaan. Ze stappen uit op het perron en zien dat de brug is afgesloten en de voetgangerstunnel vol zit. Ze besluiten het spoor over te steken.quote:The accident occurred when about thirty people who had descended from a commuter train and heading to the beach to celebrate the festival of San Juan chose to cross the tracks instead of using an underpass of the station-Platja de Castelldefels , when they were overwhelmed by the Euromed train.
Blijkbaar was de tunnel dus niet 'breed zat'.quote:cilwoman Àngels Coté, ERC was concerned, in a plenary session on November 26, 2009, by some security issues that respondents felt could occur in the new season, especially at the exits of the facility, due to some turnstiles that in his opinion hampered the passage of travelers.
"This station is now in winter can be a transition but, for example, the night of San Juan that may be a trap, and the months of July and August also," said the councilman, who added: 'not so much how they have been works, but the security of this station, 'because' stay in a cage ', as recorded in the transcript of his speech.
http://www.publico.es/espana/323505/guardiaquote:They got off the train and the elevated access to the other side of the road was closed. Not have realized that was another convoy ", denounced, in tears, Richard Oliva, sorry for the disappearance of her sister, Rosa Maria, 19 years." They say the train was no light and has not whistled until they occurrence of the brutal impact, "he added, concluding:" I consider my daughter, who is saved and who are operating in one leg, who wanted to climb the top step, but it was closed and there was no person . Let there be justice, there is no impunity! "Demanded.
...
It's not fair to say that it was unwise, "wailed Quevedo." Access to the bridge should have been open. There was not a guard, or signaling. In addition, the train was without lights and with such speed that did not stop until a mile later. That's incredible. My cousins went with a group of five people. Another of my cousins is in Bellvitge very serious. "
http://www.publico.es/espana/323506/tren/llevaba/luces/encendidasquote:"The train carried no lights on"
They were the first. They saw the bridge closed and decided to jump the tracks. The others followed. "Here comes the train!" Shouted José Manuel, a boy of 18 years of Guinean origin, when they reached the other side of the tracks, and be safe from the platform.
The announcement came late. A crowd of people were trapped. And the train passed over them like paper dolls. "Blood spattered and saw what we had," he explained yesterday Kiny, also from Guinea-Bissau. What was destroyed were 12 bodies and 14 wounded. The group of Jose Manuel and Kiny, about 20 children, was safe, but two: Where are Diego and Eduardo? ". Not a trace of them.
Like the other victims and their families, Kiny, José Manuel and rest of the crew spent the night at the civic center of Castelldefels (Barcelona). But 12 hours after the event, decided to leave the coastal village and planted in the City of Justice, to the forensic institute.
"None of us knows anything," said Kiny, sometimes angry, sometimes sunk. "Everybody always complains of Renfe, I, today, I do really, not nonsense."
The boys were provided with food Castelldefels "and even sheets to spend the night on the beach", regretted that the station "would not have anyone Prosegur" and that the train "did not bear the lights on." Also that the underground tunnel would be impossible to do with all the people who had. " "How do we know?" Lamented. And with all the fatigue accumulated during the worst night of his life yet over, Kiny swung his body forward and back, and whispering a litany are kept repeating: "What bad luck, what bad luck." And suddenly, as if waking up, startled him an idea, a thought of relief: "Diego must be out there, must have lost the phone and when we find will tell us: Where have you been?".
De tunnel aldaar bleek vol te zitten, er was dus geen doorgang door de tunnel door de hoeveelheid mensen. Dat was een bekend probleem, zie de artikelen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:33 schreef Strani het volgende:
Als dat al zo is, dat de trein geen verlichting had (en ik betwijfel dat), dan is dat een secondaire reden van dit ongeluk. De primaire reden blijft nog altijd dat deze mensen zelf het spoor betraden.
Wat het afsluiten van 1 van de uitgangswegen betreft: Op station Amersfoort had men eind jaren negentig één van de bruggen afgesloten wegens verbouwingen. De andere was dus nog gewoon beschikbaar. Als daar mensen het spoor hadden betreden om sneller het station uit te komen, hadden we dan ook allemaal geroepen dat het de schuld is van de NS?
Ja, maar het is niet zo dat die tunnel dan permanent volzat. Aan het andere eind van de tunnel liepen mensen namelijk gewoon weer naar buiten. Dus had men maar even een paar minuten gewacht...quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:35 schreef Redux het volgende:
[..]
De tunnel aldaar bleek vol te zitten, er was dus geen doorgang door de tunnel door de hoeveelheid mensen. Dat was een bekend probleem, zie de artikelen.
Uit de artikelen blijkt dat de tunnel vast zat, men kon er niet door.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:15 schreef Strani het volgende:
Ja, maar het is niet zo dat die tunnel dan permanent volzat. Aan het andere eind van de tunnel liepen mensen namelijk gewoon weer naar buiten. Dus had men maar even een paar minuten gewacht...
Tsja, en misschien dachten de mensen aldaar dat je helemaal niet meer door de tunnel kon.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:24 schreef Strani het volgende:
Waar zat het dan vast mee? Met mensen toch? Die mensen komen vanzelf wel weer in beweging. Voor mijn part had het een half uur geduurd, dan nog ga je niet zomaar het spoor op.
Dat is inderdaad spijtig. Geeft wel weer aan dat er 'bewakers' nodig waren om de mensen aldaar in goede stromen te leiden.quote:Overigens lees ik net dat volgens het schema, 7 minuten na het ongeluk 12 bewakers waren ingepland om de boel veilig te houden op het station..spijtig dat deze groep mensen niet een minuut of tien later aankwam of de bewakers tien minuten eerder.
Helaas wel, maar dat zegt meer over het blijkbaar beperkte verantwoordelijkheidsgevoel van de reizigers dan over het station zelf ben ik bang.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:27 schreef Redux het volgende:
[..]
Tsja, en misschien dachten de mensen aldaar dat je helemaal niet meer door de tunnel kon.
[..]
Dat is inderdaad spijtig. Geeft wel weer aan dat er 'bewakers' nodig waren om de mensen aldaar in goede stromen te leiden.
Het is idd spijtig maar het betekent ook dat men wist dat er problemen zouden kunnen ontstaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:24 schreef Strani het volgende:
Waar zat het dan vast mee? Met mensen toch? Die mensen komen vanzelf wel weer in beweging. Voor mijn part had het een half uur geduurd, dan nog ga je niet zomaar het spoor op.
Overigens lees ik net dat volgens het schema, 7 minuten na het ongeluk 12 bewakers waren ingepland om de boel veilig te houden op het station..spijtig dat deze groep mensen niet een minuut of tien later aankwam of de bewakers tien minuten eerder.
Precies.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:32 schreef Leandra het volgende:
Dan vind ik het een beetje triest om alle schuld maar klakkeloos bij de slachtoffers te leggen, men weet kennelijk prima dat een meute niet automatisch blijft wachten op een ogenschijnlijk moeilijk toegankelijke bomvolle tunnel.
Meutes doen domme dingen dus als je dat niet voorkomt is de meute niet meer de schuldige maar jij? Beetje omgekeerde wereld. Dan hebben voetbalhooligans ook een excuus voor hun gedrag en is het eigenlijk de schuld van d epolitie als ze de boel slopenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:32 schreef Leandra het volgende:
Dan vind ik het een beetje triest om alle schuld maar klakkeloos bij de slachtoffers te leggen, men weet kennelijk prima dat een meute niet automatisch blijft wachten op een ogenschijnlijk moeilijk toegankelijke bomvolle tunnel.
Stel ik dat?? Ik stel dat ze op voorhand wisten dat het kon gebeuren.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:00 schreef Ripley het volgende:
[..]
Meutes doen domme dingen dus als je dat niet voorkomt is de meute niet meer de schuldige maar jij? Beetje omgekeerde wereld. Dan hebben voetbalhooligans ook een excuus voor hun gedrag en is het eigenlijk de schuld van d epolitie als ze de boel slopen
Vreselijk ja, voor die man/vrouw. Dat kan echt schadelijk voor het hele leven zijnquote:
Dat is niet handig nee. Maar uiteindelijk zijn die mensen wel verantwoordelijk voor hun eigen domme beslissingen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stel ik dat?? Ik stel dat ze op voorhand wisten dat het kon gebeuren.
Ik zeg niet dat de meute helemaal geen eigen verantwoordelijkheid meer heeft, maar om de verantwoordelijkheid volledig bij de meute te leggen en de locatie volledig vrij te spreken terwijl die wisten dat er eea kon gebeuren en dat kennelijk ook ingecalculeerd hadden (want inhuren bewaking) is het andere uiterste.
Als je weet dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan bij een evenement dan mag je daar als locatie best tijdig maatregelen voor nemen.
Al hadden ze alleen maar een poging tot maatregelen genomen door die brug open te stellen.
Dus ook de gemeente die het mogelijke gevaar al in november 2009 op de agenda had gezet maar niets heeft gedaan om het te voorkomen?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:05 schreef Ripley het volgende:
[..]
Dat is niet handig nee. Maar uiteindelijk zijn die mensen wel verantwoordelijk voor hun eigen domme beslissingen.
Je hebt helemaal gelijk. Vanaf nu maar gewoon om de 100 meter een politie auto in de vluchtstrook parkeren, je weet immers dat er het een en ander kan gebeuren. Sterker nog, in het vervolg elke voetganger een begeleider geven. Er kan immers wat gebeuren, stel je voorquote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stel ik dat?? Ik stel dat ze op voorhand wisten dat het kon gebeuren.
Ik zeg niet dat de meute helemaal geen eigen verantwoordelijkheid meer heeft, maar om de verantwoordelijkheid volledig bij de meute te leggen en de locatie volledig vrij te spreken terwijl die wisten dat er eea kon gebeuren en dat kennelijk ook ingecalculeerd hadden (want inhuren bewaking) is het andere uiterste.
Als je weet dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan bij een evenement dan mag je daar als locatie best tijdig maatregelen voor nemen.
Al hadden ze alleen maar een poging tot maatregelen genomen door die brug open te stellen.
Het moet vreselijk zijn voor de machinist, een hele meute mensen op je HSL-spoor is wel het laatste wat je verwachtquote:
De basis ligt ook dan nog steeds bij de persoonlijke domme beslissing van die mensen, waarvan ze logischerwijs ook zelf hadden kunnen weten dat het levensgevaarlijk was.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus ook de gemeente die het mogelijke gevaar al in november 2009 op de agenda had gezet maar niets heeft gedaan om het te voorkomen?
Dat zou je ook als domme ambtelijke beslissing kunnen bestempelen.
Nee dat kan niet. Het zou een domme ambtelijke beslissing zijn geweest als ze de tunnel óók afgesloten hadden. Dan zou het inderdaad vragen om problemen zijn.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus ook de gemeente die het mogelijke gevaar al in november 2009 op de agenda had gezet maar niets heeft gedaan om het te voorkomen?
Dat zou je ook als domme ambtelijke beslissing kunnen bestempelen.
Mmmm... train vs. humans. Train winsquote:Op donderdag 24 juni 2010 08:19 schreef Redux het volgende:
De inzittenden van de trein, die onderweg was van Alicante naar Barcelona, bleven ongedeerd. De spoorlijn werd gesloten na het ongeval. Uren na de botsing lagen er nog lichaamsdelen en plassen bloed verspreid over het stationsterrein.
Nee, ze waren zich er al van bewust dat de beperkte capaciteit van de tunnel met dit feest problemen zou kunnen opleveren....quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Het zou een domme ambtelijke beslissing zijn geweest als ze de tunnel óók afgesloten hadden. Dan zou het inderdaad vragen om problemen zijn.
En dan dat 'clunk clunk' tegen de voorkant aan van de trein die jij bestuurt. Ik denk dat je dan een beetje dood gaat van binnen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:07 schreef Leandra het volgende:
Het moet vreselijk zijn voor de machinist, een hele meute mensen op je HSL-spoor is wel het laatste wat je verwacht
En die tunnel heeft geen beperkte capaciteit. 3.5meter breed --> 4tot 5 man naast elkaar. Dat betekend dat er 1000 man in 5 minuten doorheen kan. Capaciteit zat.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ze waren zich er al van bewust dat de beperkte capaciteit van de tunnel met dit feest problemen zou kunnen opleveren....
Het was dus een schandalige ambtelijke beslissing geweest als ze de tunnel ook hadden afgesloten, nu hebben ze simpelweg een domme beslissing genomen door het risico, waarvan ze wisten dat het bestond, te nemen.
Net zoals de slachtoffers wisten dat ze een risico namen.
Mensen delen veel genen met dit diertjequote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik begrijp, vooral bij deze leeftijdscategorie, dat kuddegedrag hier heel normaal is en ik vind het hypocriet om te roepen dat deze mensen superdom waren en zelfs vele malen dommer dan wij zijn (heus, iedereen maakt wel eens een foutje dat eventueel de dood tot gevolg had kunnen hebben). Maar de enige schuldigen zijn toch echt nog steeds de mensen die overstaken zelf.
Ze hebben het dus voor niets en uit onwetendheid in de gemeenteraad aangekaart dat het met San Juan en in Juli en Augustus problemen zou kunnen opleveren??quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En die tunnel heeft geen beperkte capaciteit. 3.5meter breed --> 4tot 5 man naast elkaar. Dat betekend dat er 1000 man in 5 minuten doorheen kan. Capaciteit zat.
Mijn punt is dat er meer aan de hand is/was dan alleen een 'domme keuze'.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:15 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En dan dat 'clunk clunk' tegen de voorkant aan van de trein die jij bestuurt. Ik denk dat je dan een beetje dood gaat van binnen.
En wat weer een typisch gevolg van een tragische situatie: er wordt driftig naar de zondebok gezocht
Ik begrijp, vooral bij deze leeftijdscategorie, dat kuddegedrag hier heel normaal is en ik vind het hypocriet om te roepen dat deze mensen superdom waren en zelfs vele malen dommer dan wij zijn (heus, iedereen maakt wel eens een foutje dat eventueel de dood tot gevolg had kunnen hebben). Maar de enige schuldigen zijn toch echt nog steeds de mensen die overstaken zelf.
Ik ben altijd zo blij dat als ik hier in dit warme bad wat fok heet kom en weer blijkt dat alle experts hier rondlopenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:23 schreef Leandra het volgende:
Geweldig dat je dat op deze afstand zo kunt concluderen terwijl zij het een agendapunt waard vonden![]()
Ja, zo kon ik hier ook lezen dat mijn buurmeisje, wat haar vriendinnetje in haar armen had zien sterven nadat ze geschept was door een dronken automobilist, natuurlijk ook dronken moest zijn geweest....quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:25 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik ben altijd zo blij dat als ik hier in dit warme bad wat fok heet kom en weer blijkt dat alle experts hier rondlopen
Vreselijk verhaal... maar er is toch een behoorlijk nuanceverschil. Dat meisje fietste over een FIETSPAD. Een treinrails daarentegen is bedoelt voor TREINEN.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, zo kon ik hier ook lezen dat mijn buurmeisje, wat haar vriendinnetje in haar armen had zien sterven nadat ze geschept was door een dronken automobilist, natuurlijk ook dronken moest zijn geweest....
Dan is het ook heel apart als je van mensen die de omgeving niet kennen (noch qua locatie, noch qua sfeer) wel even roepen dat het zo ongeveer "eigen schuld" is als je op een fietspad fietst en door een dronken automobilist geschept wordt, en dat allemaal omdat het 's avonds was.
Ja, en toch weet iedereen al klakkeloos, zonder enige verdere info dat behalve de sukkels die overstaken niemand iets te verwijten valt.... prima, maar dan nog hoef je niet zo respectloos te reageren dat het maar goed is dat hun nutteloze domme leven per direct beëindigd is.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vreselijk verhaal... maar er is toch een behoorlijk nuanceverschil. Dat meisje fietste over een FIETSPAD. Een treinrails daarentegen is bedoelt voor TREINEN.
Ik zeg ook niet dat het goed is, ik geef alleen maar aan dat evolutie zo te werk gaatquote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:34 schreef Leandra het volgende:
Ja, en toch weet iedereen al klakkeloos, zonder enige verdere info dat behalve de sukkels die overstaken niemand iets te verwijten valt.... prima, maar dan nog hoef je niet zo respectloos te reageren dat het maar goed is dat hun nutteloze domme leven per direct beëindigd is.
Punt is dat iedereen het altijd denkt te weten.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vreselijk verhaal... maar er is toch een behoorlijk nuanceverschil. Dat meisje fietste over een FIETSPAD. Een treinrails daarentegen is bedoelt voor TREINEN.
Feit is dat de slachtoffers hartstikke dood zijn en de trein volgende week gewoon weer rijdt.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:07 schreef Redux het volgende:
Punt is dat iedereen het altijd denkt te weten.
Ik ben op dat station al een paar keer geweest. Is niets schokkends aan. En zo heel veel mensen liepen daar nu ook weer niet. We hebben het niet over een LowLands waar ineens 50k mensen vertrekken. Er liep daar een paar honderd man. Die hadden nog geen 2 minuten nodig gehad om door die tunnel te lopen. Als het een beetje opstopte misschien 5 minuten.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 16:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze hebben het dus voor niets en uit onwetendheid in de gemeenteraad aangekaart dat het met San Juan en in Juli en Augustus problemen zou kunnen opleveren??
Geweldig dat je dat op deze afstand zo kunt concluderen terwijl zij het een agendapunt waard vonden![]()
Men had iig kunnen proberen te voorkomen door de brug te openen.... 1 feest en 2 maanden per jaar.
Je moet wat doen joh met die gave! Daar kun je grof geld mee verdienen!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 17:48 schreef TheThirdMark het volgende:
700 man is inderdaad een paar honderd man. Wel eens op een station geweest?
De familieleden en ''vrienden'' (fijne vrienden als je ze opzettelijk de dood in laat lopen) zijn emotioneel en willen doelbewust een zondebok aanwijzen, het kan immers toch niet de schuld zijn van de slachtoffers
Haha knapquote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:31 schreef Strani het volgende:
[..]
Helaas wel, maar dat zegt meer over het blijkbaar beperkte verantwoordelijkheidsgevoel van de reizigers dan over het station zelf ben ik bang.
Dat tweede punt lijkt me minder relevant. Als de route al niet goed was aangegeven zou het gezien de grote drukte duidelijk moeten zijn waar de uitgang is, gezien iedereen dan wel achter de rest aanloopt.quote:Misschien, maar in dit geval is er in de gemeenteraad aangekaart dat de tunnel een mogelijk gevaar op kan leveren in de maanden juni en in festivals als deze. Daarnaast was de brug afgesloten en stond de route naar de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
Ik zeg ook niet dat die spoorwegmaatschappij of wie dan ook de schuldige is, ik probeer alleen te laten zien dat er meer is dan dat de mensen die daar overstaken 'dom' waren.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:28 schreef Strani het volgende:
[..]
Dat tweede punt lijkt me minder relevant. Als de route al niet goed was aangegeven zou het gezien de grote drukte duidelijk moeten zijn waar de uitgang is, gezien iedereen dan wel achter de rest aanloopt.
Er moeten toch heel veel mensen op dat station geweest zijn en slechts deze groep van zo'n 30 besloot het spoor over te steken. Al die andere (honderden?) vonden dat blijkbaar niet nodig.
Ik wil nog wel duidelijk maken dat ik het oprecht erg vind voor de betrokkenen..ik hou hier dus helemaal geen 'eigen schuld dikke bult' verhaal maar ben vooral bang dat de verkeerde mensen nu de schuld krijgen (omdat er een zondebok nodig is) en daardoor ook hun levens verwoest zullen worden.
Ja, dom is door andere mensen in dit topic gebruikt..ik vind dat niet zo nodig. Ik ga er wel van uit dat ze het risico van hun beslissing kenden.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 18:34 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat die spoorwegmaatschappij of wie dan ook de schuldige is, ik probeer alleen te laten zien dat er meer is dan dat de mensen die daar overstaken 'dom' waren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |