Welke omgevingsfactoren maken zulk dom gedrag dan goed? Ik wacht liever gewoon even in plaats van mijn leven in de waagschaal te leggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uiteraard is dat dom, maar het is wel verrekte lastig om over deze situatie te oordelen, zeker als je weet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en we de hele situatie niet kennen. Er zullen wel wat omgevingsfactoren aanwezig zijn geweest hè, of is het leuker om dat allemaal te negeren?
Daarom moet je dus niet, al dan niet dronken, op het spoor gaan staanquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je een beetje dronken bent zie je zo'n trein zo over het hoofd. Zeker als er voor het station nog een flauwe bocht in het spoor zit. Het moment dat je de lichten van de trein ziet ben je al dood.Vooral als het een hogesnelheidstrein is. Horen zul je hem zeker niet met al die jongeren om je heen.
Tsja ik ben het helemaal met je eens, maar ik begrijp ook dat groepsgedrag hier een grote rol heeft gespeeld. Ik zie soms mijn eigen vrienden als ze aan het praten zijn met elkaar gewoon nog enorm veel doorlopen nadat ze bij hun doel zijn aangekomen, en dan opeens omkijken en denken 'ojah!'quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:11 schreef Ripley het volgende:
[..]
Daarom moet je dus niet, al dan niet dronken, op het spoor gaan staan
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar dom doen in een groep is niet opeens minder dom of zo.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja ik ben het helemaal met je eens, maar ik begrijp ook dat groepsgedrag hier een grote rol heeft gespeeld. Ik zie soms mijn eigen vrienden als ze aan het praten zijn met elkaar gewoon nog enorm veel doorlopen nadat ze bij hun doel zijn aangekomen, en dan opeens omkijken en denken 'ojah!'
Het is een domme actie, maar ik zou niet zeggen dat deze jongeren gewoon dom waren van zichzelf en dat het goed is dat ze verwijderd worden uit de genenpoel (zoals sommige users zouden zeggen)
Totaal niet slim < Suicidale actie.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:05 schreef ebke het volgende:
[..]
Zeg me dat je dat niet meent!![]()
Omdat een stel dronken jongeren iets heeft gedaan wat niet mag of totaal niet slim was.......
IN dit geval heeft dat dan hele erge gevolgen gehad.
Maar ga me niet vertellen dat jij in een dronken bui(of je kind als je die hebt) nooit iets ''stoms'' heb gedaan.
Anders verwijs ik je door naar dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002381463/index.html
Ik had verwacht dat de voorkant van de trein wat heftiger eruitziet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:08 schreef Redux het volgende:
Beschaafde pics:
http://www.elpais.com/fot(...)624elpepunac_1/Zes/1
Uitaraard is het dom en dat wisten hun ook wel maar waarom deden ze dat? Die vrouw had het er over dat het gigantisch druk was, geheel donker en dat men niet wist waar men heen moest. Dat is net interessant en bepalend, als het nu 4 man was bijv. dan was het een ander verhaalquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:10 schreef Ripley het volgende:
[..]
Welke omgevingsfactoren maken zulk dom gedrag dan goed? Ik wacht liever gewoon even in plaats van mijn leven in de waagschaal te leggen.
Ik ben regelmatig op festivals ed. geweest waar ik mensen dit soort dingen zag doen. Maar dan wacht je dus gewoon evenquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uitaraard is het dom en dat wisten hun ook wel maar waarom deden ze dat? Die vrouw had het er over dat het gigantisch druk was, geheel donker en dat men niet wist waar men heen moest. Dat is net interessant en bepalend, als het nu 4 man was bijv. dan was het een ander verhaal
Ik kom ook wel eens buitenquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:29 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik ben regelmatig op festivals ed. geweest waar ik mensen dit soort dingen zag doen. Maar dan wacht je dus gewoon even
Als iedereen gaat lopen haasten en duwen g wacht ik gewoon even tot het wat rustiger wordt voordat ik richting uitgang of station ga. Liever een half uurtje later dan doodquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kom ook wel eens buiten![]()
Maar wat bedoel je met wachten, waarop wachten?
Dat het totaal niet slim is ben ik met je eensquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Totaal niet slim < Suicidale actie.
Ik heb zat maffe dingen uitgevreten in mijn jeugd. Maar blind oversteken en treintje koppen zat daar niet bij. Schijnt tot nare dingen te kunnen leiden.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:36 schreef Ripley het volgende:
[..]
Als iedereen gaat lopen haasten en duwen g wacht ik gewoon even tot het wat rustiger wordt voordat ik richting uitgang of station ga. Liever een half uurtje later dan dood
Heb zat grote Festivals meegemaakt door heel Europa heen en op heel wat ''gevaarlijkere'' plekken. En nee, daar zijn dit soort dingen nooit gebeurd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:39 schreef ebke het volgende:
[..]
Dat het totaal niet slim is ben ik met je eens![]()
Ik gelukkig ook niet.
Maar ik wil nog wel eens zien, of die mensen hier het anders zouden hebben gedaan op zo'n moment.
Dat is nu makkelijk praten.
Om nu keihard eigenschuld! te roepen vind ik dan ook wat ver gaan...
Iedereen maakt inderdaad regelmatig kleine foutjes en dommigheidjes (zoals oversteken over het spoor) en eigenlijk gebeurt er dan nooit iets ernstigs. Nu dus wel een keer. Dus dat 'eigen schuld, dikke bult' geroep hier is wel wat hypocriet, iedereen heeft hier wel eens dingetjes gedaan die de dood tot gevolg had kunnen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Ryan3 het volgende:
Een klein dommigheidje, een klein foutje.
Met dit als gevolg.
Als er 17 gewonden zijn en 12 doden, dan heeft die trein dus in totaal 29 mensen geraakt. Er liepen dus 29 mensen op dat spoor. Je kunt dan aannemen dat er een grote groep voor en achter het spoor liep. Wellicht liepen er in totaal wel 60 mensen rond dat spoor.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
[..]
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.
Volgens mij niet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:29 schreef Righteous het volgende:
[ afbeelding ]
Het gaat om dit station
Speelt denk ik mee dat ik bij de spoorwegen heb gewerkt en heb gezien hoe vaak dit soort situaties bijna mis gingen. Ik zou nooit op een spoor stappen waarvan ik wist dat het in gebruik wasquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:45 schreef Redux het volgende:
[..]
Als er 17 gewonden zijn en 12 doden, dan heeft die trein dus in totaal 29 mensen geraakt. Er liepen dus 29 mensen op dat spoor. Je kunt dan aannemen dat er een grote groep voor en achter het spoor liep. Wellicht liepen er in totaal wel 60 mensen rond dat spoor.
Tuurlijk kies je niet om doodgereden te worden, maar als je ergens naartoe moet lopen terwijl de weg geblokkeerd is en je ziet een grote groep mensen een andere weg kiezen, dan liggen de bezwaren om die weg NIET te kiezen blijkbaar een stuk lager.
Ik vind het erg makkelijk om vanuit je luie stoel te roepen dat iets dom is. Het kan heel goed dat ook ik in een dergelijk situatie minder gevaarlijk inschat als ik normaal zou doen. Het ligt maar net aan de omstandigheden.
Nou, dan vind ik het helemaal raar dat je anderen dom noemt. Dat jij toevallig bij de spoorwegen hebt gewerkt betekent niet dat iedereen ook die wijsheid heeft.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:46 schreef Ripley het volgende:
[..]
Speelt denk ik mee dat ik bij de spoorwegen heb gewerkt en heb gezien hoe vaak dit soort situaties bijna mis gingen. Ik zou nooit op een spoor stappen waarvan ik wist dat het in gebruik was
Nou nee, ik loop niet standaard als een schaap achter de meute aan. Weet je wel hoe dom grote menigtes vaak zijn? Ik loop echt niet klakkeloos achter een grote groep aan als ik de situatie niet vertrouw.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:50 schreef Redux het volgende:
[..]
Nou, dan vind ik het helemaal raar dat je anderen dom noemt. Dat jij toevallig bij de spoorwegen hebt gewerkt betekent niet dat iedereen ook die wijsheid heeft.
Ik zeg niet dat het oversteken van een spoor een logische keuze moet zijn, maar als je een grote groep mensen iets ziet doen, dan is de neiging tot meegaan lijkt mij groter.
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:51 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nou nee, ik loop niet standaard als een schaap achter de meute aan. Weet je wel hoe dom grote menigtes vaak zijn? Ik loop echt niet klakkeloos achter een grote groep aan als ik de situatie niet vertrouw.
Je hebt nog altijd de keuze om zelf na te denken.
Ik geef al eerder aan dat ik dat in soortgelijke situaties IRL ook doe (concerten, feesten, festivals etc) en juist groepssituaties van deze aard vermijdquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.
De 'het zal wel goed zijn omdat iedereen het doet'-mentaliteit kan idd levensgevaarlijk zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:58 schreef Ripley het volgende:
Ik geef al eerder aan dat ik dat in soortgelijke situaties IRL ook doe (concerten, feesten, festivals etc) en juist groepssituaties van deze aard vermijd
Volgens de BBC was het doodnormaal voor dat station dat mensen het spoor overstaken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:14 schreef Strani het volgende:
Voor de volledigheid: De brug was afgesloten met een ketting.
(Maar natuurlijk had men dan nog altijd via de tunnel moeten gaan.)
Ja, maar als automobilist die voor dat stoplicht staat te wachten, rij je dan niet ineens aan als het groen wordt en er nog scholieren aan 't oversteken zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:57 schreef Modus het volgende:
Ongetwijfeld hetzelfde fenomeen als groepen scholieren op de fiets, de 2 vooraan gaan rijden bij een groen stoplicht en de rest hobbelt daar achteraan zonder te kijken of het nog steeds wel groen is op het moment dat zíj de weg oversteken.
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussiequote:Op donderdag 24 juni 2010 19:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het ook wel een beetje darwin awards eigenlijk.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussie
Ja, en hij kiest de positie van Gia.quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussie
Stukje massapsychologie; een meute is net zo slim als de domste deelnemer aan die meute.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.
Wat zeg je nu hier in goed Hollands?quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, maar als automobilist die voor dat stoplicht staat te wachten, rij je dan niet ineens aan als het groen wordt en er nog scholieren aan 't oversteken zijn, natuurlijk.
Welke vergelijking? Die van de overstekende schooljeugd was van Modus, niet van mij.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:53 schreef TheThirdMark het volgende:
Je kan de vergelijking van Gia ook eerder met een snelweg vergelijken.
Zo'n trein is niet zo breed, dat aantal kan nooit maar 1 rij geweest zijn daar moeten toch ongeveer 3 rijen naast elkaar gelopen hebben.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Stukje massapsychologie; een meute is net zo slim als de domste deelnemer aan die meute.
Ik las ergens vanmorgen dat ca. 40 mensen over het spoor probeerden over te steken.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zo'n trein is niet zo breed, dat aantal kan nooit maar 1 rij geweest zijn daar moeten toch ongeveer 3 rijen naast elkaar gelopen hebben.
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik las ergens vanmorgen dat ca. 40 mensen over het spoor probeerden over te steken.
Alle 60?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.
Dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.
Ben jij een vrouw? Want wow je boodschap was echt het totaal tegenovergestelde van je postingquote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet.
Wel of niet kuddegedrag is niet wat aan de orde is; het gaat erom of je überhaupt compassie kunt hebben met mensen die meegaan met dat kuddegedrag.
Hè?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ben jij een vrouw? Want wow je boodschap was echt het totaal overgestelde van je posting
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet.
Wel of niet kuddegedrag is niet wat aan de orde is; het gaat erom of je überhaupt compassie kunt hebben met mensen die meegaan met dat kuddegedrag.
Blijkbaar dus niet, toch?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
Blijf het heel vreemd vinden.
En ja, de rails maken een stuk verderop een flauwe bocht, weet niet of de trein van die kant kwam, zo goed is mijn Spaans niet. De andere kant op is in elk geval een recht stuk.
Maar dan nog, zelfs met zo'n flauwe bocht zie je toch de verlichting van de trein in de verte, als je die kant op kijkt.
Tunnel was erg druk, hee ik weet wel andere weg, meelopers er achteraan en oeps toen kwam er HSL aan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Alle 60?
Er waren 40 slachtoffers waarvan 12 dodelijk.
Dus er is ruimte zat, goed verlicht en een duidelijke tunnel maar toch kiezen al die mensen om hun leven op het spel te zetten onder het mom van dom kuddegedrag? Geloof jij er in?
Het gaat erom of je medelijden kunt hebben, zonder eerst eigen schuld dikke bult te roepen, met die mensen die de beslissing hebben genomen om aldus dat spoor over te gaan, Gia. Dan kun je er wel de plaatselijke geografie op GoogleMaps bij gaan zoeken en allerlei andere redeneringen erop los laten. Het gaat erom wat je voelt, innerlijk gewaarwordt als je een dergelijk nieuwsbericht hoort. Raakt het je überhaupt. Of zoek je naar omstandigheden waarom zoiets je niet hoeft te raken. Want je wilt nergens door geraakt worden. Lui die zo om het leven komen zijn dom. En jij bent niet dom. En dus is er geen genade voor dergelijke lieden, wrs nog jongeren, kinderen nog bemeten naar onze leeftijd.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
Blijf het heel vreemd vinden.
En ja, de rails maken een stuk verderop een flauwe bocht, weet niet of de trein van die kant kwam, zo goed is mijn Spaans niet. De andere kant op is in elk geval een recht stuk.
Maar dan nog, zelfs met zo'n flauwe bocht zie je toch de verlichting van de trein in de verte, als je die kant op kijkt.
heh? Kijken of je een hogesnelheidstrein ziet aankomen?? Hoe doe je dat?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
http://www.dailymail.co.u(...)Johns-Day-party.htmlquote:12 youngsters killed as train ploughs into 'wave' of revellers crossing tracks for midnight beach party
Twelve young people were killed and a further 14 injured when a speeding train slammed into a group of revellers crossing the tracks at a seaside station near Barcelona.
The youths had just got off a commuter train that arrived in Castelldefels near Barcelona shortly before midnight.
Rather than use a pedestrian bridge just yards away to get out of the station, roughly 30 of them tried to cross the tracks on foot, witnesses said.
In a matter of seconds, a long-distance train that was not scheduled to stop at that station barrelled into them at high speed.
The train sounded its whistle in warning but there was not enough time for revellers to get out of the way, witnesses said.
Three of the injured remain in a critical condition.
El Pais newspaper said the dead were aged between 17 and 26, save for one 45-year-old woman.
Marcelo Cardona, a Bolivian in his 30s who was on the commuter train, described the scene as hellish as people looking forward to a beach party with a bonfire were run over.
He said the youths crossed 'in a wave' but he himself held back and waited on the platform.
'The euphoria of getting off the train immediately became screams. There were people screaming, 'my daughter, my sister,"' Cardona said.
Cardona said he saw 'mutilated people, blood everywhere, blood on the platform'.
Felipe Elmaji, a 29-year-old Moroccan who was travelling with Cardona, said he heard a 'thump, thump of the train hitting people.'
Cardona's sister Candy recalled the shrill, piercing sound of the train's whistle as it tried to warn people to get out of the way.
'It was horrible. I can't get that sound out of my head,' she said.
High-speed impact: The Renfe train was not meant to stop at Platja de Castelldefels station, and was passing through at high speed when the accident happened
One youth who managed to cross the track told SER radio that a group of them had got off a train, which then left the station.
'At that moment a train came from the other direction and ran everyone over,' said the youth, who gave his name only as Fernando.
The station's underpass was closed - although the pedestrian bridge was open just yards away.
Mayor Joan Sau said, 'if the underpass had been used, we would probably not be talking about this tragedy right now.'
Emergency services were at the scene within minutes, but several of the injured had already been rushed away to hospitals by neighbours using private cars.
Rescue crews found dismembered bodies scattered at the scene of the accident at Castelldefels Playa station.
The group of youths had been crossing the track to head for the beach for traditional celebrations around bonfires, local radio said.
Hundreds of mostly young people were marking the festival on the beach at the north-eastern Spanish town.
St John's Day, June 24, is a public holiday in many parts of Spain and bonfire celebrations traditionally begin the night before.
The accident was Spain's worst rail tragedy since 19 people died in 2003, when two trains collided near the central Spanish town of Chinchilla.
http://news.yahoo.com/s/a(...)ain_train_fatalitiesquote:Spain train hits summer solstice partiers, 13 dead
By JOSEPH WILSON and ALAN CLENDENNING, Associated Press Writer Joseph Wilson And Alan Clendenning, Associated Press Writer – Thu Jun 24, 4:56 pm ET
CASTELLDEFELS, Spain – The last thing they heard was the piercing whistle of an oncoming train.
Moments later, dozens of mostly Latin American immigrants who crossed the tracks instead of using an underground passageway to reach a beach party in this seaside resort were dead or injured, their body parts strewn among the rails.
The express train that barreled through the station in northeastern Spain plowed into a group of young men and women that included Ecuadoreans, Chileans, Colombians and Bolivians turning a night of summer solstice celebration into carnage.
Authorities initially said 12 people were killed but Montserrat Tura, justice minister for Spain's Catalonia region where the crash happened, later told reporters that investigations showed 13 had died.
She said the bodies of seven men and one woman had been identified and that the dead were from Ecuador, Bolivia and Colombia but she did not give a breakdown. Fourteen people were injured and three were in serious condition.
Spain's deadliest train accident since 2003 took place during a nationwide ritual on one of the longest days of the year called Noche de San Juan, or the night of St. John, when the blazing Spanish sun sets at 9:30 p.m.
The crowd got off a commuter train in the beach resort of Castelldefels, a 20-minute train ride outside of Barcelona, shortly before midnight Wednesday. Many jammed an underpass leading to the beach, but about 30 others climbed down from the platform and tried to scurry across the tracks, witnesses said.
Seconds later, a long-distance train that does not stop at the station crashed into the youths at high speed as its drivers sounded the whistle.
Marcelo Cardona, who was on the commuter train, said everyone aboard had been looking forward to dancing around a bonfire on the Mediterranean shore.
"The euphoria of getting off the train immediately became screams. There were people screaming, 'My daughter! My sister!'" said Cardona, a 34-year-old Bolivian. He said he saw "mutilated people, blood everywhere, blood on the platform."
Most of the victims were Latin American immigrants, said Andres Cuantero, head of a team of psychologists sent to counsel grieving relatives. Ecuador's consul for Barcelona, Freddy Arellano Ruiz, told reporters there were victims from his country, and from Bolivia, Chile and Colombia.
As the investigation got under way Thursday, the chairman of the state railway company RENFE, Teofilo Serrano, said he was "almost certain" the long-distance train was not exceeding the speed limit as it traveled through the station. He said he did not know how fast it was going.
The Spanish news agency Europa Press quoted unnamed RENFE officials as saying the train was doing 139 kilometers per hour (87 mph) and the driver tested negative for alcohol and was in shock. RENFE refused to confirm or deny the report.
The Noche de San Juan celebration takes place across Spain but with particular zeal in the Catalonia region where Barcelona is the regional capital. People light bonfires in town squares and on beaches, dance around them, drink beer, barbecue food and set off fireworks.
Felipe Elmaji, a 29-year-old Moroccan traveling with Cardona, said he heard a "thump, thump of the train hitting people."
Cardona's sister Candy recalled the train's whistle as it tried to warn people to get out of the way. "It was horrible. I can't get that sound out of my head," she said.
Cardona said the underpass was jammed with the overflowing crowd from the train. Mayor Joan Sau blamed recklessness for the deaths.
"If the underpass had been used, we would probably not be talking about this tragedy right now," he said.
But Ruiz said some in the group may have been confused after getting off the commuter train because they did not see signs indicating how to reach the underground passageway. They came across an overpass, but it was blocked off, Ruiz said.
Development Minister Jose Blanco said the victims could have prevented their deaths and injuries. "You never, never, never cross the tracks."
Victor Morlan, Spain's infrastructure secretary, said the station was remodeled last year with clear signs showing passengers where to exit, plus a loudspeaker service that issues warnings against passengers crossing the tracks.
Joan Saura, Catalonia's interior minister, said the identification of the mutilated bodies "will not be easy and it will not be fast."
Except for one woman in her 40s, all of the injured were 19 or younger and two were minors, said Marta Joves, spokeswoman for the Catalonia government's civil protection department. Of the 14 injured, one is in extremely critical condition, two are in critical condition and four have been treated and released, she said.
The Catalan regional president, Jose Montilla, said declared a day of mourning as he visited the accident scene Thursday. Flags flew at half-mast at the town hall in Castelldefels and rail crews hosed down the bloodied train tracks. Spanish King Juan Carlos also canceled the annual celebration held in honor of his Saint's day.
Enrique Sosa, a chef who works near the train station, said he rushed to the scene and helped wash off a 16-year-old boy covered in other people's blood.
"He was shaking," said Sosa, a 37-year-old Uruguayan.
Sosa then lent the boy his cell phone so he could call home.
Spain's worst previous train accident came in 2003, when 19 people died in a collision between passenger and freight trains in the southeastern town of Chinchilla.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Zelfs in het geval van kuddegedrag kijk je toch even opzij of er een trein aankomt!!
Blijf het heel vreemd vinden.
En ja, de rails maken een stuk verderop een flauwe bocht, weet niet of de trein van die kant kwam, zo goed is mijn Spaans niet. De andere kant op is in elk geval een recht stuk.
Maar dan nog, zelfs met zo'n flauwe bocht zie je toch de verlichting van de trein in de verte, als je die kant op kijkt.
Eh nou, ik vraag me af waarom je een vreemde suggestieve post plaats. Wat reageer jij continue agressief johquote:
Ja joh?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh nou, ik vraag me af waarom je een vreemde suggestieve post plaats. Wat reageer jij continue agressief joh
Eh ja, wat is nu je probleem met mijn post eigenlijk? Ik vind het een beetje vreemd dat je zo agressief reageert op mensen die vinden dat het niet het meest slimme is wat je doen kan.quote:
http://www.google.com/hos(...)bhSpqbhS9S9PmTGP-4eAquote:Victims blamed in Spain train crash
Spanish officials have blamed summer solstice party-goers for crossing the tracks into the path of an express train that killed at least 13, but others said a new underground exit was poorly marked and an old crossing was blocked off, leaving travellers confused.
In addition to the dead, at least 14 were injured in the beach resort of Castelldefels, south of Barcelona, shortly before midnight on Wednesday as crowds of young people left a train heading for bonfires on a Mediterranean beach. Many jammed the underpass leading to the beach, but about 30 others climbed down from the platform and tried to scurry across the tracks.
They were struck by a train passing through the station in north-eastern Spain.
Development Minister Jose Blanco has denied claims the underpass was poorly marked, and insisted that passengers should have known that "you never, never, never cross the tracks".
"Everything pointed to negligence," Mr Blanco added, saying he hoped the tragedy would make passengers understand that they must obey station rules.
But Arrellano Ruiz, the Ecuadorian consul in Barcelona, said passengers did not see the signs for the underpass exit and mistakenly headed to a footbridge that had been closed since a 2009 renovation.
Victor Morlan, Spain's infrastructure secretary, acknowledged that the bridge has been blocked off since last year but insisted there were enough signs telling passengers how to safely reach the beach.
"It had a sign system that was well made and it had a loudspeaker service that pointed out that the tracks must not be crossed," Mr Morlan said.
Most of the victims were Latin American, but authorities did not identify them or release a breakdown of their nationalities.
Of the 14 injured, one was in extremely critical condition, two were in critical condition, officials said. Except for one woman in her 40s, all of the injured were 19 or younger and two were minors.
So what?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:24 schreef Redux het volgende:
[..]
http://www.google.com/hos(...)bhSpqbhS9S9PmTGP-4eA
Er is blijkbaar twijfel over de duidelijkheid van de aangegeven route. De brug was afgesloten en wellicht was de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
Kun je voorkomen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Je zal maar 12 goede vrienden, kennisen en wellicht je vriend of vriendin zo voor je ogen tot stukken vlees en bloed 'gesneden' zien worden. Ik denk dat je jezelf dan het liefste ophangt.
Rght. Het inschatten van de snelheid van een trein in het donker.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 11:36 schreef Lagrinta het volgende:
Iedereen maakt fouten, zeker in het verkeer. Echter als je een spoor oversteekt moeten alle alarmbellen bij je gaan rinkelen. Dat betekent dat je kijkt of er een trein aankomt, vervolgens welke afstand en snelheid deze heeft en dan maak je een afweging.
Ik zou zelf niet snel een spoor oversteken, maar het kan best. Mensen nemen verkeer gewoon niet serieus. Dat zie je overal. Moeders met kinderen steken zonder uit te kijken over. Als mijn kind zonder uitkijken overstak zou ie dat een week later nog voelen. Kwestie van opvoeding.
Daarnaast zijn mensen slecht in het inschatten van een naderend object. Daarom zou ik graag zien dat snelheid inschatten verplicht onderdeel van het rijexamen wordt. Bijvoorbeeld vertellen over hoeveel seconden een object passeert.
Dat is dus zoeken naar een zondebok. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 08:24 schreef Redux het volgende:
[..]
http://www.google.com/hos(...)bhSpqbhS9S9PmTGP-4eA
Er is blijkbaar twijfel over de duidelijkheid van de aangegeven route. De brug was afgesloten en wellicht was de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
Dat de brug afgesloten is terwijl er een enorme meute mensen verwacht wordt is een zondebok zoeken?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is dus zoeken naar een zondebok. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.
quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:47 schreef Gia het volgende:
Dat is dus zoeken naar een zondebok. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.
Mocht dit inderdaad zo blijken, dan lijkt het me dat je de spaanse spoorwegen aansprakelijk kunt stellen.quote:but others said a new underground exit was poorly marked and an old crossing was blocked off, leaving travellers confused
Als er maar 1 route is om het station veilig te verlaten lijkt dat me nog steeds 1 route. Geen excuus om dan maar levensgevaarlijke capriolen uit te gaan halen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat de brug afgesloten is terwijl er een enorme meute mensen verwacht wordt is een zondebok zoeken?
Er waren dus 2 manieren om het station veilig te verlaten en daarvan heeft men één simpelweg afgesloten....
Gisteren waren ze nog dommer dan dom omdat ze 2 manieren hadden het station te verlaten, en nu blijkt dat één van de twee afgesloten was telt dat ineens niet mee??
Echt niet. Je kunt altijd een station veilig verlaten. Als je niet meteen ziet waar de uitgang is, is dat geen excuus om dan maar via de rails te gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:54 schreef Redux het volgende:
[..]
[..]
Mocht dit inderdaad zo blijken, dan lijkt het me dat je de spaanse spoorwegen aansprakelijk kunt stellen.
1 route was afgezet, een andere route was niet duidelijk aangegeven.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 12:56 schreef Ripley het volgende:
[..]
Als er maar 1 route is om het station veilig te verlaten lijkt dat me nog steeds 1 route. Geen excuus om dan maar levensgevaarlijke capriolen uit te gaan halen.
Tuurlijk is de dood altijd tragisch, maar dom blijft het wel
Nee, absoluut niet. Diegene die over het spoor loopt is verantwoordelijk, niemand anders. Ook een niet/slecht aangegeven looproute zorgt er niet voor dat je over het spoor MOET lopen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:04 schreef Redux het volgende:
[..]
Als blijkt dat de route naar de voetgangerstunnel slecht was aangegeven, dan kun je hier de schuld bij de verantwoordelijken neerleggen.
Een google vertaling van http://noticias.terra.es/(...)-los-familiares.aspxquote:"People who have recovered the remains say they have not seen anything like it"
A team of doctors, nurses and six psychologists Emergency Medical Service ( EMS ) prepared since early this morning to the families of victims of train collision occurred last night in Castelldefels (Barcelona) to receive confirmation of the death of their relatives.
Psychologists meet with the family every three hours to report the progress of the case, and I explained that the identification is "complex and long, more than expected, so the suffering will be greater," according to the team psychologist attending them.
Currently there is no body has been identified, and both victims are officially missing. "Pero cuando pasan las horas y no se encuentran, todo apunta a ello", confirma un portavoz del equipo de asistencia. 'But when we spend hours and are not, everything points to it, "confirmed a spokesman for the support team. Las familias, que llevan "unas doce horas de incertidumbre" van haciéndose a la idea de que han perdido a uno de los suyos. The families, who have "a dozen hours of uncertainty" are getting the idea that they have lost one of theirs.
An identification that will expand until tomorrow
The identification of the bodies of 13 people swept away by a train in Castelldefels will continue throughout Thursday, all night and part of Friday due to poor condition have been many bodies and human remains after the tremendous impact received .
Tura has to be identified added that five people - two women and three men - and that the nationalities predominate among all bodies are Ecuadorian, Bolivian and Colombian
The remains, which comes in 20 bags, are badly deteriorated since the brutal impact that the victims were to be hit by a fast train Alaris, to the extent that the identification of many bodies can not be done by the facial features and that the faces have been disfigured.
"People who have worked on the task of recovering the remains of the bodies say that they had never seen a similar thing," Tura said
Three of the injured remain in critical condition
The 10 people are swept away by train from Barcelona admitted to several hospitals, including three in critical condition. Otras cuatro han recibido el alta y dos pasan a pronóstico leve tras mejorar , mientras las 12 víctimas mortales han sido trasladadas al Instituto de Medicina Legal para su identificación. Another four have been discharged and two pass prognosis after improving slightly, while 12 deaths have been moved to the Institute of Legal Medicine for identification.
Montilla, who has declared today an official day of mourning in Catalonia, has attributed the tragedy to a "reckless gesture 'of the victims, who were overwhelmed by the Euromed train Alaris when, after descending from a commuter train, crossed the tracks directly to go to the beach instead of an underpass by the station.
In this regard, Secretary of State for Infrastructure, Victor Morlan, has avoided talking about negligence, but has indicated in a press conference that the station had been remodeled last fall and halt facilities met "the highest standards of accessibility."
Open the judicial investigation to see if could be avoided
The judicial investigation into the accident will determine whether the underpass from the station was enough to absorb the large number of travelers who descended on the station, apparently about 700, and if the closure of the upper walkway existing municipally owned, was one of the reasons why those who died and were injured chose to cross the tracks.
Marcelo Carmona, a Bolivian witnessed the tragic train accident last night, has ensured that the underpass of the station was currently Castelldefels 'crowded' and that a few seconds before the incident, there was a "wave of people who ran for ways "to go to the beach to celebrate the festival.
"We heard the train horn several times and in three seconds ... everything was filled with corpses, there were many shouts and much distress," has told Carmona, who prided himself: "The train on which we were very crowded, Hundreds of people, especially young people and adolescents. "
Inderdaad. De schuld bij de verantwoordelijken neerleggen. Oftewel --> de mensen die over het spoor liepen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:04 schreef Redux het volgende:
[..]
1 route was afgezet, een andere route was niet duidelijk aangegeven.
Mensen raken in verwarring, omdat ze geen route naar de overkant zien.
Als blijkt dat de route naar de voetgangerstunnel slecht was aangegeven, dan kun je hier de schuld bij de verantwoordelijken neerleggen.
google vertaling van http://noticias.terra.es/(...)era-en-san-juan.aspxquote:A mayor of Castelldefels warned that the station could be a "trap" in San Juan
Angels Coté, warned in November 2009 in a council meeting that the renewed halt last night where there was a train crash that killed 13 people 'on the night of San Juan that can be a trap, and the months of July and August , too.
Daar is dus onduidelijkheid over, blijkbaar was de route naar de voetgangerstunnel niet goed aangegeven en zagen mensen een afgesloten voetgangersbrug.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:21 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Inderdaad. De schuld bij de verantwoordelijken neerleggen. Oftewel --> de mensen die over het spoor liepen.
Zoals in die nieuwsberichten al aangegeven werd: overal stonden borden, de route was gemarkeerd en er werd via een audio installatie opgeroepen om de juiste route te nemen en weg te blijven bij de rails.
De verantwoordelijken hebben dit allemaal opzettelijk genegeerd.
http://noticias.lainforma(...)B0ESlG6UxoJO9lqysV3/quote:However, friends and relatives of the victims stated throughout the day that the area was not well marked and pointed out that the underpass was "collapsed" by the large influx of people. At the same time, the flyover was closed since the opening of the subway, with 3.5 meters wide and lift access for disabled users
http://noticias.terra.es/(...)era-en-san-juan.aspxquote:The mayor of Castelldefels Àngels Coté (ERC) said in November 2009 at a council meeting that the renewed halt last night where there was a train crash that killed 13 people 'on the night of San Juan that can be a trap, and the months of July and August, too. "
The accident occurred when about thirty people who had descended from a commuter train and heading to the beach to celebrate the festival of San Juan chose to cross the tracks instead of using an underpass of the station-Platja de Castelldefels , when they were overwhelmed by the Euromed train.
Councilwoman Àngels Coté, ERC was concerned, in a plenary session on November 26, 2009, by some security issues that respondents felt could occur in the new season, especially at the exits of the facility, due to some turnstiles that in his opinion hampered the passage of travelers.
"This station is now in winter can be a transition but, for example, the night of San Juan that may be a trap, and the months of July and August also," said the councilman, who added: 'not so much how they have been works, but the security of this station, 'because' stay in a cage ', as recorded in the transcript of his speech.
Adif corresponded to ensure the safety of the facility, and the criticisms and requests the City arrived at the offices of Development. Adif, meanwhile, reiterated that the installation was safe.
The agency has said the station facilities were "open and in service ', and that the tunnel allows traffic between the platform where they were passengers and the beach meets all legal and safety requirements.
Adif specified that the 'comprehensive redevelopment' of last year also marked the raising of the platforms to a height of 68 centimeters on the elevation of the lane.
Dat kan een probleem zijn op het moment dat er een bommelding is en iedereen zo snel mogelijk het perron moet verlaten. In zo'n geval zou een te krappe tunnel een reden kunnen zijn om via de rails te gaan.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:23 schreef Redux het volgende:
Daarnaast was de voetgangerstunnel blijkbaar te smal/krap.
Zo duidelijk is het dus allemaal niet.
Waar haal je dat uit?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat kan een probleem zijn op het moment dat er een bommelding is en iedereen zo snel mogelijk het perron moet verlaten. In zo'n geval zou een te krappe tunnel een reden kunnen zijn om via de rails te gaan.
Maar dat was niet het geval. Er was geen gevaar, er was geen reden om over de rails te gaan, anders dan haast hebben, er sneller willen zijn, niet wachten tot je via de tunnel kan enz....
Ze kwamen verdomme nog uit een trein ook nog. Ze klommen van het perron af (dus niet een verlaagd perron om over te steken, wat je in Nederland ook hebt)quote:In addition to the dead, at least 14 were injured in the beach resort of Castelldefels, south of Barcelona, shortly before midnight on Wednesday as crowds of young people left a train heading for bonfires on a Mediterranean beach. Many jammed the underpass leading to the beach, but about 30 others climbed down from the platform and tried to scurry across the tracks.
Dat schijn te gebeuren in gebieden waar rails ligt.quote:They were struck by a train passing through the station in north-eastern Spain.
Ok, wij wijzen met vingers, logisch. Een Minister kan het beter wat politieker brengenquote:Development Minister Jose Blanco has denied claims the underpass was poorly marked, and insisted that passengers should have known that "you never, never, never cross the tracks".
Dittoquote:"Everything pointed to negligence," Mr Blanco added, saying he hoped the tragedy would make passengers understand that they must obey station rules.
Ze probeerden via die rails bij die voetbrug te komen? Om dan weer terug te lopen naar het perron?quote:But Arrellano Ruiz, the Ecuadorian consul in Barcelona, said passengers did not see the signs for the underpass exit and mistakenly headed to a footbridge that had been closed since a 2009 renovation.
En de Tunnel zelf was 3.5mtr breed. Daar kunnen met gemak 4 man naast elkaar lopen. Breed zat.quote:Victor Morlan, Spain's infrastructure secretary, acknowledged that the bridge has been blocked off since last year but insisted there were enough signs telling passengers how to safely reach the beach.
"It had a sign system that was well made and it had a loudspeaker service that pointed out that the tracks must not be crossed," Mr Morlan said.
Ja, ik snap dat je vragen hebt, want het is inderdaad lastig om info te krijgenquote:Op vrijdag 25 juni 2010 13:42 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Ze kwamen verdomme nog uit een trein ook nog. Ze klommen van het perron af (dus niet een verlaagd perron om over te steken, wat je in Nederland ook hebt)
[..]
Dat schijn te gebeuren in gebieden waar rails ligt.
[..]
Ok, wij wijzen met vingers, logisch. Een Minister kan het beter wat politieker brengen
[..]
Ditto
[..]
Ze probeerden via die rails bij die voetbrug te komen? Om dan weer terug te lopen naar het perron?
[..]
En de Tunnel zelf was 3.5mtr breed. Daar kunnen met gemak 4 man naast elkaar lopen. Breed zat.
30 man stappen uit een trein om naar het festival te gaan. Ze stappen uit op het perron en zien dat de brug is afgesloten en de voetgangerstunnel vol zit. Ze besluiten het spoor over te steken.quote:The accident occurred when about thirty people who had descended from a commuter train and heading to the beach to celebrate the festival of San Juan chose to cross the tracks instead of using an underpass of the station-Platja de Castelldefels , when they were overwhelmed by the Euromed train.
Blijkbaar was de tunnel dus niet 'breed zat'.quote:cilwoman Àngels Coté, ERC was concerned, in a plenary session on November 26, 2009, by some security issues that respondents felt could occur in the new season, especially at the exits of the facility, due to some turnstiles that in his opinion hampered the passage of travelers.
"This station is now in winter can be a transition but, for example, the night of San Juan that may be a trap, and the months of July and August also," said the councilman, who added: 'not so much how they have been works, but the security of this station, 'because' stay in a cage ', as recorded in the transcript of his speech.
http://www.publico.es/espana/323505/guardiaquote:They got off the train and the elevated access to the other side of the road was closed. Not have realized that was another convoy ", denounced, in tears, Richard Oliva, sorry for the disappearance of her sister, Rosa Maria, 19 years." They say the train was no light and has not whistled until they occurrence of the brutal impact, "he added, concluding:" I consider my daughter, who is saved and who are operating in one leg, who wanted to climb the top step, but it was closed and there was no person . Let there be justice, there is no impunity! "Demanded.
...
It's not fair to say that it was unwise, "wailed Quevedo." Access to the bridge should have been open. There was not a guard, or signaling. In addition, the train was without lights and with such speed that did not stop until a mile later. That's incredible. My cousins went with a group of five people. Another of my cousins is in Bellvitge very serious. "
http://www.publico.es/espana/323506/tren/llevaba/luces/encendidasquote:"The train carried no lights on"
They were the first. They saw the bridge closed and decided to jump the tracks. The others followed. "Here comes the train!" Shouted José Manuel, a boy of 18 years of Guinean origin, when they reached the other side of the tracks, and be safe from the platform.
The announcement came late. A crowd of people were trapped. And the train passed over them like paper dolls. "Blood spattered and saw what we had," he explained yesterday Kiny, also from Guinea-Bissau. What was destroyed were 12 bodies and 14 wounded. The group of Jose Manuel and Kiny, about 20 children, was safe, but two: Where are Diego and Eduardo? ". Not a trace of them.
Like the other victims and their families, Kiny, José Manuel and rest of the crew spent the night at the civic center of Castelldefels (Barcelona). But 12 hours after the event, decided to leave the coastal village and planted in the City of Justice, to the forensic institute.
"None of us knows anything," said Kiny, sometimes angry, sometimes sunk. "Everybody always complains of Renfe, I, today, I do really, not nonsense."
The boys were provided with food Castelldefels "and even sheets to spend the night on the beach", regretted that the station "would not have anyone Prosegur" and that the train "did not bear the lights on." Also that the underground tunnel would be impossible to do with all the people who had. " "How do we know?" Lamented. And with all the fatigue accumulated during the worst night of his life yet over, Kiny swung his body forward and back, and whispering a litany are kept repeating: "What bad luck, what bad luck." And suddenly, as if waking up, startled him an idea, a thought of relief: "Diego must be out there, must have lost the phone and when we find will tell us: Where have you been?".
De tunnel aldaar bleek vol te zitten, er was dus geen doorgang door de tunnel door de hoeveelheid mensen. Dat was een bekend probleem, zie de artikelen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:33 schreef Strani het volgende:
Als dat al zo is, dat de trein geen verlichting had (en ik betwijfel dat), dan is dat een secondaire reden van dit ongeluk. De primaire reden blijft nog altijd dat deze mensen zelf het spoor betraden.
Wat het afsluiten van 1 van de uitgangswegen betreft: Op station Amersfoort had men eind jaren negentig één van de bruggen afgesloten wegens verbouwingen. De andere was dus nog gewoon beschikbaar. Als daar mensen het spoor hadden betreden om sneller het station uit te komen, hadden we dan ook allemaal geroepen dat het de schuld is van de NS?
Ja, maar het is niet zo dat die tunnel dan permanent volzat. Aan het andere eind van de tunnel liepen mensen namelijk gewoon weer naar buiten. Dus had men maar even een paar minuten gewacht...quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:35 schreef Redux het volgende:
[..]
De tunnel aldaar bleek vol te zitten, er was dus geen doorgang door de tunnel door de hoeveelheid mensen. Dat was een bekend probleem, zie de artikelen.
Uit de artikelen blijkt dat de tunnel vast zat, men kon er niet door.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 15:15 schreef Strani het volgende:
Ja, maar het is niet zo dat die tunnel dan permanent volzat. Aan het andere eind van de tunnel liepen mensen namelijk gewoon weer naar buiten. Dus had men maar even een paar minuten gewacht...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |