Welke omgevingsfactoren maken zulk dom gedrag dan goed? Ik wacht liever gewoon even in plaats van mijn leven in de waagschaal te leggen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uiteraard is dat dom, maar het is wel verrekte lastig om over deze situatie te oordelen, zeker als je weet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en we de hele situatie niet kennen. Er zullen wel wat omgevingsfactoren aanwezig zijn geweest hè, of is het leuker om dat allemaal te negeren?
Daarom moet je dus niet, al dan niet dronken, op het spoor gaan staanquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:08 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Als je een beetje dronken bent zie je zo'n trein zo over het hoofd. Zeker als er voor het station nog een flauwe bocht in het spoor zit. Het moment dat je de lichten van de trein ziet ben je al dood.Vooral als het een hogesnelheidstrein is. Horen zul je hem zeker niet met al die jongeren om je heen.
Tsja ik ben het helemaal met je eens, maar ik begrijp ook dat groepsgedrag hier een grote rol heeft gespeeld. Ik zie soms mijn eigen vrienden als ze aan het praten zijn met elkaar gewoon nog enorm veel doorlopen nadat ze bij hun doel zijn aangekomen, en dan opeens omkijken en denken 'ojah!'quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:11 schreef Ripley het volgende:
[..]
Daarom moet je dus niet, al dan niet dronken, op het spoor gaan staan
Nee, dat zeg ik ook niet. Maar dom doen in een groep is niet opeens minder dom of zo.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja ik ben het helemaal met je eens, maar ik begrijp ook dat groepsgedrag hier een grote rol heeft gespeeld. Ik zie soms mijn eigen vrienden als ze aan het praten zijn met elkaar gewoon nog enorm veel doorlopen nadat ze bij hun doel zijn aangekomen, en dan opeens omkijken en denken 'ojah!'
Het is een domme actie, maar ik zou niet zeggen dat deze jongeren gewoon dom waren van zichzelf en dat het goed is dat ze verwijderd worden uit de genenpoel (zoals sommige users zouden zeggen)
Totaal niet slim < Suicidale actie.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:05 schreef ebke het volgende:
[..]
Zeg me dat je dat niet meent!![]()
Omdat een stel dronken jongeren iets heeft gedaan wat niet mag of totaal niet slim was.......
IN dit geval heeft dat dan hele erge gevolgen gehad.
Maar ga me niet vertellen dat jij in een dronken bui(of je kind als je die hebt) nooit iets ''stoms'' heb gedaan.
Anders verwijs ik je door naar dit boek:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002381463/index.html
Ik had verwacht dat de voorkant van de trein wat heftiger eruitziet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 10:08 schreef Redux het volgende:
Beschaafde pics:
http://www.elpais.com/fot(...)624elpepunac_1/Zes/1
Uitaraard is het dom en dat wisten hun ook wel maar waarom deden ze dat? Die vrouw had het er over dat het gigantisch druk was, geheel donker en dat men niet wist waar men heen moest. Dat is net interessant en bepalend, als het nu 4 man was bijv. dan was het een ander verhaalquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:10 schreef Ripley het volgende:
[..]
Welke omgevingsfactoren maken zulk dom gedrag dan goed? Ik wacht liever gewoon even in plaats van mijn leven in de waagschaal te leggen.
Ik ben regelmatig op festivals ed. geweest waar ik mensen dit soort dingen zag doen. Maar dan wacht je dus gewoon evenquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:24 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uitaraard is het dom en dat wisten hun ook wel maar waarom deden ze dat? Die vrouw had het er over dat het gigantisch druk was, geheel donker en dat men niet wist waar men heen moest. Dat is net interessant en bepalend, als het nu 4 man was bijv. dan was het een ander verhaal
Ik kom ook wel eens buitenquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:29 schreef Ripley het volgende:
[..]
Ik ben regelmatig op festivals ed. geweest waar ik mensen dit soort dingen zag doen. Maar dan wacht je dus gewoon even
Als iedereen gaat lopen haasten en duwen g wacht ik gewoon even tot het wat rustiger wordt voordat ik richting uitgang of station ga. Liever een half uurtje later dan doodquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik kom ook wel eens buiten![]()
Maar wat bedoel je met wachten, waarop wachten?
Dat het totaal niet slim is ben ik met je eensquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Totaal niet slim < Suicidale actie.
Ik heb zat maffe dingen uitgevreten in mijn jeugd. Maar blind oversteken en treintje koppen zat daar niet bij. Schijnt tot nare dingen te kunnen leiden.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:36 schreef Ripley het volgende:
[..]
Als iedereen gaat lopen haasten en duwen g wacht ik gewoon even tot het wat rustiger wordt voordat ik richting uitgang of station ga. Liever een half uurtje later dan dood
Heb zat grote Festivals meegemaakt door heel Europa heen en op heel wat ''gevaarlijkere'' plekken. En nee, daar zijn dit soort dingen nooit gebeurd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:39 schreef ebke het volgende:
[..]
Dat het totaal niet slim is ben ik met je eens![]()
Ik gelukkig ook niet.
Maar ik wil nog wel eens zien, of die mensen hier het anders zouden hebben gedaan op zo'n moment.
Dat is nu makkelijk praten.
Om nu keihard eigenschuld! te roepen vind ik dan ook wat ver gaan...
Iedereen maakt inderdaad regelmatig kleine foutjes en dommigheidjes (zoals oversteken over het spoor) en eigenlijk gebeurt er dan nooit iets ernstigs. Nu dus wel een keer. Dus dat 'eigen schuld, dikke bult' geroep hier is wel wat hypocriet, iedereen heeft hier wel eens dingetjes gedaan die de dood tot gevolg had kunnen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Ryan3 het volgende:
Een klein dommigheidje, een klein foutje.
Met dit als gevolg.
Als er 17 gewonden zijn en 12 doden, dan heeft die trein dus in totaal 29 mensen geraakt. Er liepen dus 29 mensen op dat spoor. Je kunt dan aannemen dat er een grote groep voor en achter het spoor liep. Wellicht liepen er in totaal wel 60 mensen rond dat spoor.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
[..]
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.
Volgens mij niet.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:29 schreef Righteous het volgende:
[ afbeelding ]
Het gaat om dit station
Speelt denk ik mee dat ik bij de spoorwegen heb gewerkt en heb gezien hoe vaak dit soort situaties bijna mis gingen. Ik zou nooit op een spoor stappen waarvan ik wist dat het in gebruik wasquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:45 schreef Redux het volgende:
[..]
Als er 17 gewonden zijn en 12 doden, dan heeft die trein dus in totaal 29 mensen geraakt. Er liepen dus 29 mensen op dat spoor. Je kunt dan aannemen dat er een grote groep voor en achter het spoor liep. Wellicht liepen er in totaal wel 60 mensen rond dat spoor.
Tuurlijk kies je niet om doodgereden te worden, maar als je ergens naartoe moet lopen terwijl de weg geblokkeerd is en je ziet een grote groep mensen een andere weg kiezen, dan liggen de bezwaren om die weg NIET te kiezen blijkbaar een stuk lager.
Ik vind het erg makkelijk om vanuit je luie stoel te roepen dat iets dom is. Het kan heel goed dat ook ik in een dergelijk situatie minder gevaarlijk inschat als ik normaal zou doen. Het ligt maar net aan de omstandigheden.
Nou, dan vind ik het helemaal raar dat je anderen dom noemt. Dat jij toevallig bij de spoorwegen hebt gewerkt betekent niet dat iedereen ook die wijsheid heeft.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:46 schreef Ripley het volgende:
[..]
Speelt denk ik mee dat ik bij de spoorwegen heb gewerkt en heb gezien hoe vaak dit soort situaties bijna mis gingen. Ik zou nooit op een spoor stappen waarvan ik wist dat het in gebruik was
Nou nee, ik loop niet standaard als een schaap achter de meute aan. Weet je wel hoe dom grote menigtes vaak zijn? Ik loop echt niet klakkeloos achter een grote groep aan als ik de situatie niet vertrouw.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:50 schreef Redux het volgende:
[..]
Nou, dan vind ik het helemaal raar dat je anderen dom noemt. Dat jij toevallig bij de spoorwegen hebt gewerkt betekent niet dat iedereen ook die wijsheid heeft.
Ik zeg niet dat het oversteken van een spoor een logische keuze moet zijn, maar als je een grote groep mensen iets ziet doen, dan is de neiging tot meegaan lijkt mij groter.
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:51 schreef Ripley het volgende:
[..]
Nou nee, ik loop niet standaard als een schaap achter de meute aan. Weet je wel hoe dom grote menigtes vaak zijn? Ik loop echt niet klakkeloos achter een grote groep aan als ik de situatie niet vertrouw.
Je hebt nog altijd de keuze om zelf na te denken.
Ik geef al eerder aan dat ik dat in soortgelijke situaties IRL ook doe (concerten, feesten, festivals etc) en juist groepssituaties van deze aard vermijdquote:Op donderdag 24 juni 2010 17:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.
De 'het zal wel goed zijn omdat iedereen het doet'-mentaliteit kan idd levensgevaarlijk zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:58 schreef Ripley het volgende:
Ik geef al eerder aan dat ik dat in soortgelijke situaties IRL ook doe (concerten, feesten, festivals etc) en juist groepssituaties van deze aard vermijd
Volgens de BBC was het doodnormaal voor dat station dat mensen het spoor overstaken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:14 schreef Strani het volgende:
Voor de volledigheid: De brug was afgesloten met een ketting.
(Maar natuurlijk had men dan nog altijd via de tunnel moeten gaan.)
Ja, maar als automobilist die voor dat stoplicht staat te wachten, rij je dan niet ineens aan als het groen wordt en er nog scholieren aan 't oversteken zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 18:57 schreef Modus het volgende:
Ongetwijfeld hetzelfde fenomeen als groepen scholieren op de fiets, de 2 vooraan gaan rijden bij een groen stoplicht en de rest hobbelt daar achteraan zonder te kijken of het nog steeds wel groen is op het moment dat zíj de weg oversteken.
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussiequote:Op donderdag 24 juni 2010 19:59 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik vind het ook wel een beetje darwin awards eigenlijk.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussie
Ja, en hij kiest de positie van Gia.quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:28 schreef Redux het volgende:
[..]
awww kijk eens, swetsenegger wil ook graag een plekje in de discussie
Stukje massapsychologie; een meute is net zo slim als de domste deelnemer aan die meute.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat je zo berekend en cool kan reageren vanachter je kompjuter.
Wat zeg je nu hier in goed Hollands?quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:01 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, maar als automobilist die voor dat stoplicht staat te wachten, rij je dan niet ineens aan als het groen wordt en er nog scholieren aan 't oversteken zijn, natuurlijk.
Welke vergelijking? Die van de overstekende schooljeugd was van Modus, niet van mij.quote:Op donderdag 24 juni 2010 19:53 schreef TheThirdMark het volgende:
Je kan de vergelijking van Gia ook eerder met een snelweg vergelijken.
Zo'n trein is niet zo breed, dat aantal kan nooit maar 1 rij geweest zijn daar moeten toch ongeveer 3 rijen naast elkaar gelopen hebben.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:15 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Stukje massapsychologie; een meute is net zo slim als de domste deelnemer aan die meute.
Ik las ergens vanmorgen dat ca. 40 mensen over het spoor probeerden over te steken.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:36 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zo'n trein is niet zo breed, dat aantal kan nooit maar 1 rij geweest zijn daar moeten toch ongeveer 3 rijen naast elkaar gelopen hebben.
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik las ergens vanmorgen dat ca. 40 mensen over het spoor probeerden over te steken.
Alle 60?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.
Dat is het punt niet.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 00:50 schreef sig000 het volgende:
[..]
Toch soort van kuddegedrag dan, zonder na te denken de rest volgen.
Ben jij een vrouw? Want wow je boodschap was echt het totaal tegenovergestelde van je postingquote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is het punt niet.
Wel of niet kuddegedrag is niet wat aan de orde is; het gaat erom of je überhaupt compassie kunt hebben met mensen die meegaan met dat kuddegedrag.
Hè?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ben jij een vrouw? Want wow je boodschap was echt het totaal overgestelde van je posting
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |