http://news.ninemsn.com.a(...)ills-group-on-tracksquote:Ten killed as Spanish train hits youths
At least 10 people were killed when a high-speed passenger train slammed into youths crossing railway tracks at a station in northeastern Spain late Wednesday, Spanish national radio said.
It said 15 were also injured in the accident at the Castelldefels Playa station near Barcelona about 11.30pm (0730 AEST Thursday) .
The youths were celebrating the Saint John's Day festival, which takes place annually on June 23 in the northeastern region of Catalonia and includes bonfires, fireworks, concerts and dances, the Europa Press news agency said.
It said the station was equipped with a pedestrian underpass, but the group crossed the tracks at an unauthorised spot.
The line was closed following the accident and several teams of police, medics and firefighters were at the scene.
quote:Veel doden door treinongeluk Spanje
Bij een treinongeluk in de buurt van Barcelona zijn zeker tien doden gevallen. Een groep jongeren werd met hoge snelheid geschept door een trein, toen ze het spoor overstaken.
VEEL DODEN DOOR TREINONGELUK SPANJE
Foto
Het ongeluk gebeurde in Castelldefels, iets ten zuiden van Barcelona. Op het station besloten de jongeren om niet de voetgangerstunnel te nemen, maar de illegale kortere route over de rails.
Behalve de tien doden zijn ook nog eens vijftien gewonden gevallen. De jongeren kwamen waarschijnlijk net van het San Juan-festival, dat elk jaar groots gevierd wordt in de Spaanse regio.
+ nog vele andere...quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:13 schreef NietTeVolgen het volgende:
10 kids die niet uitkeken bij een spoorweg? 10?!
Zeker rond de 14 jaar dan.
Op de plek van het ongeluk zal het wel meevallenquote:Op donderdag 24 juni 2010 02:12 schreef SoldMayor het volgende:
Zal er wel lekker uit zien op de plek van het ongeluk
Ja mischien wel.. maar dan vooral onder de trein .. je zal het er maar tussen uit moet schrapenquote:Op donderdag 24 juni 2010 02:18 schreef NietTeVolgen het volgende:
[..]
Op de plek van het ongeluk zal het wel meevallen
Mijn schoonvader doet dat .quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:20 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Ja mischien wel.. maar dan vooral onder de trein .. je zal het er maar tussen uit moet schrapen
Er was een feest, dus ik ruik alcohol.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:13 schreef NietTeVolgen het volgende:
10 kids die niet uitkeken bij een spoorweg? 10?!
Zeker rond de 14 jaar dan.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:26 schreef Righteous het volgende:
Schijnt dat je de kraaien weg moet houden omdat die nogal eens stukken vlees mee willen nemen (als er bijvoorbeeld iemand gesprongen is)
Jij zou zeker wat gieren uit Emmen laten invliegen, hoef je helemaal niets meer te doen ?quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:29 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat is toch handig als je die dan hun gang laat gaan? Hoef je alleen de grote stukken in kist te flikkeren en klaar.
Gieren hebben onterecht een slechte naam.quote:Op donderdag 24 juni 2010 02:32 schreef Righteous het volgende:
[..]
Jij zou zeker wat gieren uit Emmen laten invliegen, hoef je helemaal niets meer te doen ?
http://www.nu.nl/buitenla(...)nongeval-spanje.htmlquote:Zeker twaalf doden door treinongeval Spanje
Uitgegeven: 24 juni 2010 06:03
Laatst gewijzigd: 24 juni 2010 07:36
CASTELLDEFELS - Zeker twaalf mensen zijn om het leven gekomen door een ongeval op het treinstation Castelldefels Playa, enkele kilometers ten zuiden van Barcelona.
De slachtoffers werden woensdagavond rond 23.30 uur aangereden door een hogesnelheidstrein, toen ze het spoor overstaken op een plaats waar dat niet is toegestaan.
Spaanse media maakten melding van zeventien gewonden. Van hen zouden er drie in kritieke toestand verkeren.
De meeste slachtoffers waren jongeren die op weg waren naar het nabij het station gelegen strand. Daar was een feest gaande in verband met de nacht van San Juan, een evenement dat elk jaar plaats heeft in de nacht van 23 op 24 juni. In grote delen van Spanje is 24 juni een feestdag.
Voetgangerstunnel
Het station in Castelldefels (62.000 inwoners) beschikt over een voetgangerstunnel, maar volgens ooggetuigen ontstond er gedrang bij de ingang, waarop tientallen mensen besloten het perron op illegale wijze te verlaten. ''Op dat moment kwam er een trein aan, die over iedereen heen reed'', verklaarde een getuige die nog net kon ontsnappen tegen het radiostation SER.
Een groot aantal reddingswerkers snelde naar de plaats van het ongeval. Een van hen omschreef de situatie tegen de krant El País als ''een bloedbad''.
De inzittenden van de trein, die onderweg was van Alicante naar Barcelona, bleven ongedeerd. De spoorlijn werd gesloten na het ongeval. Uren na de botsing lagen er nog lichaamsdelen en plassen bloed verspreid over het stationsterrein.
Chinchilla
Het is het ernstigste ongeval op het spoor in Spanje in zeven jaar tijd. In 2003 stierven negentien mensen en raakten 38 personen gewond door een botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein in de plaats Chinchilla.
Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers zijn gevallen bij het ongeval in Castelldefels, zo meldden de ANWB en hulpcentrale Eurocross in de nacht van woensdag op donderdag.
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:19 schreef Redux het volgende:
Er was een strandfeest blijkbaar. Het was zo druk dat mensen ipv de voetgangerstunnel illegaal het spoor overstaken.
Vreselijk.
Ze zullen vast dronken geweest zijn.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.
Vraag me ook af of ze die trein dan niet zagen aankomen? Of dachten ze dat die wel zou stoppen als er zoveel mensen tegelijk overstaken?
AD.nl showt pics van verminkte lichamen op het spoor. Voor de sensatiezoekersquote:Op donderdag 24 juni 2010 08:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:
in de papieren versie bedoel je?
Ik zie maar 1 pic en die valt nog wel mee..quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:37 schreef Righteous het volgende:
[..]
AD.nl showt pics van verminkte lichamen op het spoor. Voor de sensatiezoekers
Zeker dom. 't was een hogesnelheidstrein als ik het goed heb begrepen. En ja, hoe hard zou dat ding op dat moment hebben gereden? Stel zo'n trein komt aan met een vaartje van 150+ km/u, dan gaat dat erg hard.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad vreselijk, maar wel eigen schuld. Een erg domme beslissing om zomaar over te steken.
Vraag me ook af of ze die trein dan niet zagen aankomen? Of dachten ze dat die wel zou stoppen als er zoveel mensen tegelijk overstaken?
Ach ja... zie je niet iedere dag... Al ken ik wat mensen die vlak naast een spoorlijn wonen en als ik hen mag geloven, springen er vrij regelmatig mensen voor de trein.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:37 schreef Righteous het volgende:
[..]
AD.nl showt pics van verminkte lichamen op het spoor. Voor de sensatiezoekers
Die man zal lekker geslapen hebbenquote:Op donderdag 24 juni 2010 09:10 schreef laforest het volgende:
Mwhehehe dat is de droom van iedere machinist. Gewoon een stuk of 10 doodrijden, zonder dat het je eigen schuld is.
Moet dat er nou in één adem bij. Inderdaad vreselijk, ....maar wel eigen schuld.quote:Op donderdag 24 juni 2010 08:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moet je maar denken dat je carmageddon aan het spelen was, dan krijg je wel een splatter bonus.quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:10 schreef laforest het volgende:
Mwhehehe dat is de droom van iedere machinist. Gewoon een stuk of 10 doodrijden, zonder dat het je eigen schuld is.
Staat in het nu.nl bericht hoor.quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
De slachtoffers kwamen van een feestje?
Lemmingsquote:Op donderdag 24 juni 2010 09:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet je maar denken dat je carmageddon aan het spelen was, dan krijg je wel een splatter bonus.
Verder een tragisch ongeluk waar ik me echt over verbaas dat een hele groep gewoon met zijn allen zo een spoor over lopen.
Geloof maar dat ik gevoel heb, vooral voor die machinist die dit maar moet zien te verwerken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moet dat er nou in één adem bij. Inderdaad vreselijk, ....maar wel eigen schuld.
Komt zo hardvochtig over, alsof je geen gevoel hebt.
O, je hebt toch gevoel?quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Geloof maar dat ik gevoel heb, vooral voor die machinist die dit maar moet zien te verwerken.
En voor de ouders van die jongeren.
Maar ik blijf het vinden: Hoe stom kun je zijn!!
Ja maar, kom op... Zijn we als mens nu steeds dommer aan het worden?quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moet dat er nou in één adem bij. Inderdaad vreselijk, ....maar wel eigen schuld.
Komt zo hardvochtig over, alsof je geen gevoel hebt.
Nee, ik zou dat ook niet doen, ook al zouden,zoals in dit geval, 40 medefeestgangers dat wel doen, maar tevens begrijp ik wel hoe dit kan gebeuren. Tunneltje vol. 1 bijgoochemerd denkt ik ga gewoon over het spoor. Andere feestgangers volgen. Wat ze vervolgens moeten bekopen met de dood. Met die mensen heb ik wel compassie. Ik hoorde dit op de terugweg van mijn werk op de radio en nou ja, verschrikkelijk gewoonweg, ik heb echt medelijden met die zogenaamd domme mensen die dit hebben gedaan. Maar ik begrijp wel dat dit heeft kunnen gebeuren. Ik ga niet meteen zeggen eigen schuld dikke bult, zodat ik niet geraakt hoef te worden door dit drama.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja maar, kom op... Zijn we als mens nu steeds dommer aan het worden?
JE GAAT NIET OP HET SPOOR LOPEN!!!
Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat met je zatte/domme/stoned kop wel doet, dan moet je niet raar staan te kijken als je een intercity van 2cm afstand op je af ziet komen.
Medelijden moet je hebben met de machinist, eventueel de reizigers en de nabestaanden. Niet met de gewonden, niet, voor zover mogelijk, met de doden.
Als een groep studenten de A10 oversteekt en door een vrachtwagen aangereden wordt, is dat toch ook niet zielig voor de "slachtoffers"?
En dan worden er "excuses" geuit als in het was verwarrend, geen begeleiding, druk etc etc...
Op AD.nl staat een filmpje. Daarin beschrijft een meisje die bij die groep hoorde wat er was gebeurd.quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef The_stranger het volgende:
En dan worden er "excuses" geuit als in het was verwarrend, geen begeleiding, druk etc etc...
quote:Op donderdag 24 juni 2010 11:57 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja maar, kom op... Zijn we als mens nu steeds dommer aan het worden?
JE GAAT NIET OP HET SPOOR LOPEN!!!
Zo moeilijk is dat toch niet? En als je dat met je zatte/domme/stoned kop wel doet, dan moet je niet raar staan te kijken als je een intercity van 2cm afstand op je af ziet komen.
Medelijden moet je hebben met de machinist, eventueel de reizigers en de nabestaanden. Niet met de gewonden, niet, voor zover mogelijk, met de doden.
Als een groep studenten de A10 oversteekt en door een vrachtwagen aangereden wordt, is dat toch ook niet zielig voor de "slachtoffers"?
Anders doe je ff normaalquote:De meeste slachtoffers waren jongeren die op weg waren naar het nabij het station gelegen strand. Daar was een feest gaande in verband met de nacht van San Juan, een evenement dat elk jaar plaats heeft in de nacht van 23 op 24 juni. In grote delen van Spanje is 24 juni een feestdag.
Voetgangerstunnel
Het station in Castelldefels (62.000 inwoners) beschikt over een voetgangerstunnel, maar volgens ooggetuigen ontstond er gedrang bij de ingang, waarop tientallen mensen besloten het perron op illegale wijze te verlaten.
Maar goed, laat ik toch reageren op jouw post.quote:
Het gaat ook een beetje om een soort zwart-wit stelling die je impliceert.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Schelden?? Is dat nu nodig, kun je niet als een beschaafd persoon reageren?
Maar goed, laat ik toch reageren op jouw post.
Sinds wanneer is een drukke tunnel een reden om op een spoor te gaan lopen? Meen je dat nu echt? Vind jij echt dat als een tunnel druk is, de enige oplossing het lopen op een spoor is?
Ik vind die redenatie meer bij je scheldwoord passen dan mijn idee van "blijf van het spoor af", maar goed, blijkbaar hebben wij een afwijkend "gezond verstand"...
Je gaat toch niet roepen tegen nabestaanden van iemand die omkomt door een tragisch ongeval: Hahaquote:Op donderdag 24 juni 2010 12:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Schelden?? Is dat nu nodig, kun je niet als een beschaafd persoon reageren?
Maar goed, laat ik toch reageren op jouw post.
Sinds wanneer is een drukke tunnel een reden om op een spoor te gaan lopen? Meen je dat nu echt? Vind jij echt dat als een tunnel druk is, de enige oplossing het lopen op een spoor is?
Ik vind die redenatie meer bij je scheldwoord passen dan mijn idee van "blijf van het spoor af", maar goed, blijkbaar hebben wij een afwijkend "gezond verstand"...
Inderdaad.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Righteous het volgende:
[..]
Je gaat toch niet roepen tegen nabestaanden van iemand die omkomt door een tragisch ongeval: HahaEigen schuld dikke bult mensen
MOET JE MAAR NIET OP HET SPOOR LOPEN EINZ EINZ
![]()
Triest figuur ben jij
Ik quote mezelf even: (bold om het even te benadrukken)quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:16 schreef Righteous het volgende:
[..]
Je gaat toch niet roepen tegen nabestaanden van iemand die omkomt door een tragisch ongeval: HahaEigen schuld dikke bult mensen
MOET JE MAAR NIET OP HET SPOOR LOPEN EINZ EINZ
![]()
Triest figuur ben jij
Dus even heel simpel:quote:Medelijden moet je hebben met de machinist, eventueel de reizigers en de nabestaanden. Niet met de gewonden, niet, voor zover mogelijk, met de doden.
Ok primaquote:Op donderdag 24 juni 2010 12:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ik quote mezelf even: (bold om het even te benadrukken)
[..]
Dus even heel simpel:
Ja, ik vind het voor de nabestaanden van de overledenen erg, heel erg zelfs. Ook voor de machinist en eventueel reizigers die er iets van gemerkt hebben. Maar voor een figuur die nu of in het mortuarium of in het ziekenhuis ligt kan ik evenveel medelijden opbrengen als met iemand die een drukke snelweg over denkt te gaan steken of, om in de buurt van de spoorwegen te blijven, denkt te moeten gaan treinsurfen.... Nul komma bijna niets dus....
Ja wijsneus, iedereen weet dat je niet zomaar het spoor over moet steken.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:05 schreef Gia het volgende:
Mijn god, het is de schuld van anderen, die de jongelui niet gewaarschuwd hebben!!
Hallo, het is een spoor! Daar rijden treinen! En die stoppen niet voor overstekende jongeren.
Zeg niet dat het gerechtvaardigd is, maar er zit een boel tussen gerechtvaardigd en medelijden hebben met.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:26 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ok prima
Treinsurfen (= pure thrillseekers) vergelijken met mensen die (al dan niet onder invloed van alcohol) een misvatting maken door sneller het perron denken te bereiken .
Niet slim nee, maar om dan te roepen dat hun dood gerechtvaardigd is door deze kleine misstap gaat véél te ver .
IK betreur de gang van zaken . Heb medelijden met gewonden en nabestaanden . Zoiets zoek je niet bewust op. Maar gelukkig heb jij nooit een fout gemaakt in je leven. Nooit te hard gereden ? Als puber NIETS riskantst gedaan ?quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:30 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Zeg niet dat het gerechtvaardigd is, maar er zit een boel tussen gerechtvaardigd en medelijden hebben met.
Heb je ook medelijden met iemand die van Harlingen naar Terschelling gaat zwemmen omdat hij de boot net heeft gemist? Of, komt 'ie weer, de A10 oversteekt omdat de voetgangersbrug te ver weg is?
Iedereen doet domme dingen, de een gaat eraan dood, de ander overleefd het (om het maar even zwart wit te stellen). Overleef je het, mag je blij zijn, maar je blijft verantwoordelijk voor je eigen domme beslissing en mag mijns inziens geen medelijden verwachten als gevolg van die beslissing.
Als je vroeger tegen de regels in in een boom klom en er daarna uitdonderde, kreeg je vaak nog een pak voor je broek in plaats van een kusje op je bolletje....
Ja, zoals ik al zei, iedereen maakt domme beslissingen. Ik dus ook. Ik heb echter het geluk gehad dat het tot nu toe altijd redelijk goed afliep.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:34 schreef Righteous het volgende:
[..]
IK betreur de gang van zaken . Heb medelijden met gewonden en nabestaanden . Zoiets zoek je niet bewust op. Maar gelukkig heb jij nooit een fout gemaakt in je leven. Nooit te hard gereden ? Als puber NIETS riskantst gedaan ?![]()
Lees je wel wat ik typ? Ik heb wel degelijk medelijden met de ouders/familie etc. En het heeft niets met moraalridder te maken, het heeft te maken met verantwoordelijk zijn voor je eigen beslissingen.quote:Het zal je kind zijn die daar ligt . En dan komt er zo'n oetlul nog ff de moraalridder uithangen ookrot op zeg, van mij kreeg je peer op je muil
Ik ben 100% vóór verantwoording nemen voor je eigen acties . Echter zijn hier in een split second 12 jonge levens beëindigt . Op basis van jeugdige impulsiviteit. Ik werk met jongeren, en de hersenen van een jeugdig iemand zijn nog niet volgroeid . Het gebied dat gevaren registreert is nog in ontwikkeling . Daarom komen ook zoveel jongeren om in het verkeer.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:39 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ja, zoals ik al zei, iedereen maakt domme beslissingen. Ik dus ook. Ik heb echter het geluk gehad dat het tot nu toe altijd redelijk goed afliep.
Dat staat los van het hebben van medelijden. Als ik vanmiddag besluit de K2 te beklimmen, ondanks dat ik er totaal geen training voor heb gehad en niet de juiste conditie bezit en ik donder in een ravijn, verlang ik ook geen medelijden met mijzelf van je.
Daarnaast, elke beslissing neem je toch redelijk bewust? Het is niet dat ze geduwd zijn (als ik alle verhalen mag geloven) of dat er borden stonden dat dit de juiste route was. Een groep volgen maakt je toch niet zo'n kuddedier dat je niet meer op let waar je loopt?
[..]
Lees je wel wat ik typ? Ik heb wel degelijk medelijden met de ouders/familie etc. En het heeft niets met moraalridder te maken, het heeft te maken met verantwoordelijk zijn voor je eigen beslissingen.
Correct.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:45 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ik ben 100% vóór verantwoording nemen voor je eigen acties . Echter zijn hier in een split second 12 jonge levens beëindigt . Op basis van jeugdige impulsiviteit. Ik werk met jongeren, en de hersenen van een jeugdig iemand zijn nog niet volgroeid . Het gebied dat gevaren registreert is nog in ontwikkeling . Daarom komen ook zoveel jongeren om in het verkeer.
Daar kun je die mensen niet op gaan afrekenen idioot .
Als ie hard gaat wordt je door de luchtverplaatsing naar de trein toe gezogen als je in de buurt staat.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef Deisyy het volgende:
Ik snap niet hoe die trein zoveel mensen heeft kunnen raken
Niet zo selectief quoten, graag. Die reaktie is op het commentaar van dat grietje in dat filmpje.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja wijsneus, iedereen weet dat je niet zomaar het spoor over moet steken.
Ik heb het wel eens gedaan hoor, toen ik een puber was. Het spoor overgerend. Denk dat best veel mensen zoiets wel een gedaan hebben. Dom natuurlijk, maar jongeren doen nu eenmaal vaker domme dingen.
Het voegt niks toen wijsneuzerig nog even te melden hoe dom het het spoor over te steken. Het is nu eenmaal gebeurd. Ik schat dat flink wat mensen wat hadden gedronken en gedachteloos een paar anderen achterna gelopen zijn.
Misschien staken ze niet achter elkaar over, maar naast elkaar. Dus gewoon een hele rij tegelijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:46 schreef Deisyy het volgende:
Ik snap niet hoe die trein zoveel mensen heeft kunnen raken
Hm, ik vind dat je hiermee toch de schuld een beetje afschuift.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:47 schreef Shodan het volgende:
De angst van de "eigen verantwoordelijkheid-roepers" is dat er naar aanleiding van dit soort vreselijke incidenten allerlei nieuwe en beperkende wetgevingen worden opgesteld.Daarom hamert men zo op die "eigen schuld, dikke bult"-redenering: Geen nieuwe regelgeving;Val me er niet mee lastig!
Natuurlijk is het verschrikkelijk en zo onnodig dat dit zo gebeurd is. Waarom was er geen sprake van crowd-control ? Waarom reed een trein op topsnelheid door een dergelijk station heen terwijl het perron vol stond en mensen uit puur ongeduld overstaken? Als iemand zich nog afvraagt waarom tijdens Lowlands door de NS zoveel extra personeel in wordt gezet, en treinen langzaam langs de perrons rijdt: Om dit te voorkomen.
Als je die foto's zo ziet was het tram-trein. Geen HSL.quote:Op donderdag 24 juni 2010 12:35 schreef Leandra het volgende:
Dat je niet over het spoor moet lopen lijkt me duidelijk, het gebeurt echter vaker, ook in NL....
Op koninginnedag nog bij Amsterdam.
Wat ik echter niet snap is dat er op een station een HSL-trein op redelijk hoge snelheid passeert.
Dat beweert toch niemand!! Je kunt domme dingen doen en ermee wegkomen, of je doet domme dingen en het loopt verkeerd af.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:15 schreef NorthernStar het volgende:
Zelf nog nooit domme dingen gedaan zeker..
Dat je het vergelijkt met criminaliteit onderstreept mijn opmerking over regeltjes.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat beweert toch niemand!! Je kunt domme dingen doen en ermee wegkomen, of je doet domme dingen en het loopt verkeerd af.
Als je iets jat kun je gepakt worden of niet. Wordt je gepakt, dan moet je niet gaan zeuren dat dat komt omdat er cameratoezicht is, of omdat iemand de bewaker waarschuwde. Nee, dat komt dan omdat je iets jatte.
Regels zijn er vaak om mensen te behoeden voor gevaar. Nu ziet de jeugd, regeltjes vaak als onzin, of iets wat je gewoon in de wind kunt slaan als het je even niet uitkomt, maar ja dan kan dat gevolgen hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:43 schreef NorthernStar het volgende:
Dat je het vergelijkt met criminaliteit onderstreept mijn opmerking over regeltjes.
Maakt het kijkend naar de gevolgen nou echt zoveel uit of het nu wel of niet toegestaan was het spoor over te steken? Gewoon menselijk bekeken.
quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:14 schreef eleusis het volgende:
[..]
Hij moest er wel vroeg uit, terwijl de slachtoffers konden blijven liggen
Als het jouw kind was geweest en jij was hier de moraalridder wezen uithangen had ik je vriendelijk verteld dat je bij een eventuele nieuwe poging tot kind het boek ''Opvoeden voor idioten'' moet doorlezen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:05 schreef Leandra het volgende:En nee, je "ja maar ik zei toch dat het vervelend was voor de nabestaanden" telt niet, als het mijn kind was dan zou ik het ronduit grof vinden dat je zo kort na zo'n ernstig ongeluk zo kunt reageren.
Sjongejonge wat overdreven weer.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:18 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als het jouw kind was geweest en jij was hier de moraalridder wezen uithangen had ik je vriendelijk verteld dat je bij een eventuele nieuwe poging tot kind het boek ''Opvoeden voor idioten'' moet doorlezen.
'treinongeluk' dekt de lading, het was een ongeluk waar een trein bij betrokken was.quote:Op donderdag 24 juni 2010 15:59 schreef Gia het volgende:
Ik vind het woord 'treinongeluk' eigenlijk impliceren dat die trein een ongeluk veroorzaakt heeft, hetgeen niet zo is.
Precies. Dat is hetzelfde als in de lach schieten op een heel ongepast moment, of gefeliciteerd zeggen ipv gecondoleerd. Komt vaak voor, en is begrijpelijk.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:38 schreef Leandra het volgende:
Jongeren doen nou eenmaal domme dingen, en het is wel makkelijk om een enorm geschrokken (post)pubertje voor gek te verslijten omdat ze het net na het ongeluk vreemd vond dat niemand ze waarschuwden dat er een trein aan kon komen, maar ze zal niet de eerste zijn die "vreemde" opmerkingen maakt vlak na een traumatische gebeurtenis.
Dit dus. Als passagiers van die trein hierdoor verongelukt zouden zijn......dat was pas echt erg geweest.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:18 schreef TheThirdMark het volgende:
Ik ben enkel ''blij'' dat deze mensen zichzelf om het leven hebben gebracht, en niet een stel anderen.
Het was toch nogal een warrige situatie daar?quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:34 schreef Spanky78 het volgende:
triest hoor. maar helaas wordt niemand beschermd tegen zijn eigen domheid.
Ja sorry hoor, maar als je kind een geweer tegen zijn kop zet en die overhaalt om te kijken wat er gebeurt is dat nog steeds heel erg dom. Ik kan daar ook geen medelijden mee hebben.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:05 schreef Leandra het volgende:
Werkelijk Gia, soms vraag ik me af of je nog enige vorm van compassie jegens je medemens hebt.
Ik snap niet hoe iemand, en zeker iemand die zelf kinderen heeft, gewoon zo keihard "ja jammer dan, eigen schuld, dikke bult, maar vervelend voor de machinist en nabestaanden" kan gaan roepen.
Het zal je kind maar wezen.
En nee, je "ja maar ik zei toch dat het vervelend was voor de nabestaanden" telt niet, als het mijn kind was dan zou ik het ronduit grof vinden dat je zo kort na zo'n ernstig ongeluk zo kunt reageren.
Dit is precies waarom de jongeren zelf meteen als schuldigen worden aangewezen: Om te voorkomen dat mensen de schuld gaan afschuiven op autoriteiten of anderen. De regels zijn duidelijk, ook in Spanje: Niet op het spoor lopen. Meer is er niet nodig lijkt me.quote:Op donderdag 24 juni 2010 13:47 schreef Shodan het volgende:
De angst van de "eigen verantwoordelijkheid-roepers" is dat er naar aanleiding van dit soort vreselijke incidenten allerlei nieuwe en beperkende wetgevingen worden opgesteld.Daarom hamert men zo op die "eigen schuld, dikke bult"-redenering: Geen nieuwe regelgeving;Val me er niet mee lastig!
Natuurlijk is het verschrikkelijk en zo onnodig dat dit zo gebeurd is. Waarom was er geen sprake van crowd-control ? Waarom reed een trein op topsnelheid door een dergelijk station heen terwijl het perron vol stond en mensen uit puur ongeduld overstaken? Als iemand zich nog afvraagt waarom tijdens Lowlands door de NS zoveel extra personeel in wordt gezet, en treinen langzaam langs de perrons rijdt: Om dit te voorkomen.
daarom dat we niet zo maar even vanuit onze luie stoel die slachtoffers kunnen veroordelen en het op domheid kunnen afschuiven.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:58 schreef Gia het volgende:
Wat ik niet begrijp aan dit hele verhaal is dat ze, schijnbaar, niet eens gekeken hebben of er een trein aankwam. Dat meisje zei dat het donker is, dan heeft een trein sowieso verlichting aan en die zie je van verre aankomen.
Als je dan een spoorrail over wilt steken, kijk je toch eerst naar links en rechts of er in de verte niet toevallig een trein aankomt en dan kun je inschatten of je het kunt halen of beter niet kunt doen.
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
daarom dat we niet zo maar even vanuit onze luie stoel die slachtoffers kunnen veroordelen en het op domheid kunnen afschuiven.
Dus je was erbij?quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:01 schreef Ripley het volgende:
[..]
Je moet nooit over een spoor lopen dat nog in gebruik is. Punt. Dat is dus gewoon dom.
Zeg me dat je dat niet meent!quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:18 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als het jouw kind was geweest en jij was hier de moraalridder wezen uithangen had ik je vriendelijk verteld dat je bij een eventuele nieuwe poging tot kind het boek ''Opvoeden voor idioten'' moet doorlezen.
Ja het is triest dat er een heel zwik levens tot een eind is gekomen. Ik ben enkel ''blij'' dat deze mensen zichzelf om het leven hebben gebracht, en niet een stel anderen.
Dat maak ik zelf wel uit. Ik heb 5 jaar bij de spoorwegen gewerkt en heb dus gezien hoe bijvoorbeeld op koninginnedag ook mensen lekker op het CS over het spoor gingen lopen met een slok op - dan vraag je er inderdaad om.quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus je was erbij?
Ik vond je vergelijking met een pistool tegen het hoofd houden en schieten om te kijken wat er zou gebeuren al leuk. Beter houd je het daar bij.
Uiteraard is dat dom, maar het is wel verrekte lastig om over deze situatie te oordelen, zeker als je weet hoeveel slachtoffers er zijn gevallen en we de hele situatie niet kennen. Er zullen wel wat omgevingsfactoren aanwezig zijn geweest hè, of is het leuker om dat allemaal te negeren?quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:05 schreef Ripley het volgende:
[..]
Dat maak ik zelf wel uit. Ik heb 5 jaar bij de spoorwegen gewerkt en heb dus gezien hoe bijvoorbeeld op koninginnedag ook mensen lekker op het CS over het spoor gingen lopen met een slok op - dan vraag je er inderdaad om.
Ik hoef er toch niet bij te zijn om te weten hoe dom het is om op een gebruikt spoor te lopen?
quote:
quote:Op donderdag 24 juni 2010 09:37 schreef Righteous het volgende:
Denk dat de slachtoffers geen idee hebben gehad wat hen overkwam
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |