abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:00:39 #209
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83289938
Ook met die bewakers waren die jongeren wel over dat spoor heen geklommen.

Hoe ik dat weet: ze hadden nu ook al schijt aan borden, audio-installaties en gezond verstand.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:03:30 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83290071
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:00 schreef Ripley het volgende:
[..]
Meutes doen domme dingen dus als je dat niet voorkomt is de meute niet meer de schuldige maar jij? Beetje omgekeerde wereld. Dan hebben voetbalhooligans ook een excuus voor hun gedrag en is het eigenlijk de schuld van d epolitie als ze de boel slopen
Stel ik dat?? Ik stel dat ze op voorhand wisten dat het kon gebeuren.

Ik zeg niet dat de meute helemaal geen eigen verantwoordelijkheid meer heeft, maar om de verantwoordelijkheid volledig bij de meute te leggen en de locatie volledig vrij te spreken terwijl die wisten dat er eea kon gebeuren en dat kennelijk ook ingecalculeerd hadden (want inhuren bewaking) is het andere uiterste.

Als je weet dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan bij een evenement dan mag je daar als locatie best tijdig maatregelen voor nemen.
Al hadden ze alleen maar een poging tot maatregelen genomen door die brug open te stellen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_83290081
Hoe zal het met die machinist zijn?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:04:54 #212
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_83290140
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:03 schreef Isabeau het volgende:
Vreselijk ja, voor die man/vrouw. Dat kan echt schadelijk voor het hele leven zijn
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:05:29 #213
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_83290170
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat de meute helemaal geen eigen verantwoordelijkheid meer heeft, maar om de verantwoordelijkheid volledig bij de meute te leggen en de locatie volledig vrij te spreken terwijl die wisten dat er eea kon gebeuren en dat kennelijk ook ingecalculeerd hadden (want inhuren bewaking) is het andere uiterste.

Als je weet dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan bij een evenement dan mag je daar als locatie best tijdig maatregelen voor nemen.
Al hadden ze alleen maar een poging tot maatregelen genomen door die brug open te stellen.
Dat is niet handig nee. Maar uiteindelijk zijn die mensen wel verantwoordelijk voor hun eigen domme beslissingen.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:06:31 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83290218
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:05 schreef Ripley het volgende:
[..]
Dat is niet handig nee. Maar uiteindelijk zijn die mensen wel verantwoordelijk voor hun eigen domme beslissingen.
Dus ook de gemeente die het mogelijke gevaar al in november 2009 op de agenda had gezet maar niets heeft gedaan om het te voorkomen?

Dat zou je ook als domme ambtelijke beslissing kunnen bestempelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:07:33 #215
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83290276
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Vanaf nu maar gewoon om de 100 meter een politie auto in de vluchtstrook parkeren, je weet immers dat er het een en ander kan gebeuren. Sterker nog, in het vervolg elke voetganger een begeleider geven. Er kan immers wat gebeuren, stel je voor
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:07:44 #216
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83290284
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:03 schreef Isabeau het volgende:
Het moet vreselijk zijn voor de machinist, een hele meute mensen op je HSL-spoor is wel het laatste wat je verwacht
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:08:25 #217
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_83290312
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dus ook de gemeente die het mogelijke gevaar al in november 2009 op de agenda had gezet maar niets heeft gedaan om het te voorkomen?

De basis ligt ook dan nog steeds bij de persoonlijke domme beslissing van die mensen, waarvan ze logischerwijs ook zelf hadden kunnen weten dat het levensgevaarlijk was.

dat de randvoorwaarden ook niet meehelpen, tuurlijk.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:08:31 #218
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83290315
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee dat kan niet. Het zou een domme ambtelijke beslissing zijn geweest als ze de tunnel óók afgesloten hadden. Dan zou het inderdaad vragen om problemen zijn.
pi_83290525
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 08:19 schreef Redux het volgende:

De inzittenden van de trein, die onderweg was van Alicante naar Barcelona, bleven ongedeerd. De spoorlijn werd gesloten na het ongeval. Uren na de botsing lagen er nog lichaamsdelen en plassen bloed verspreid over het stationsterrein.

Mmmm... train vs. humans. Train wins

Wat een ongelofelijk domme ganzen, tja... evolution at it's finest
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:14:25 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83290563
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nee dat kan niet. Het zou een domme ambtelijke beslissing zijn geweest als ze de tunnel óók afgesloten hadden. Dan zou het inderdaad vragen om problemen zijn.
Nee, ze waren zich er al van bewust dat de beperkte capaciteit van de tunnel met dit feest problemen zou kunnen opleveren....

Het was dus een schandalige ambtelijke beslissing geweest als ze de tunnel ook hadden afgesloten, nu hebben ze simpelweg een domme beslissing genomen door het risico, waarvan ze wisten dat het bestond, te nemen.
Net zoals de slachtoffers wisten dat ze een risico namen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83290595
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:07 schreef Leandra het volgende:

Het moet vreselijk zijn voor de machinist, een hele meute mensen op je HSL-spoor is wel het laatste wat je verwacht
En dan dat 'clunk clunk' tegen de voorkant aan van de trein die jij bestuurt. Ik denk dat je dan een beetje dood gaat van binnen.

En wat weer een typisch gevolg van een tragische situatie: er wordt driftig naar de zondebok gezocht

Ik begrijp, vooral bij deze leeftijdscategorie, dat kuddegedrag hier heel normaal is en ik vind het hypocriet om te roepen dat deze mensen superdom waren en zelfs vele malen dommer dan wij zijn (heus, iedereen maakt wel eens een foutje dat eventueel de dood tot gevolg had kunnen hebben). Maar de enige schuldigen zijn toch echt nog steeds de mensen die overstaken zelf.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:20:10 #222
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83290822
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, ze waren zich er al van bewust dat de beperkte capaciteit van de tunnel met dit feest problemen zou kunnen opleveren....

Het was dus een schandalige ambtelijke beslissing geweest als ze de tunnel ook hadden afgesloten, nu hebben ze simpelweg een domme beslissing genomen door het risico, waarvan ze wisten dat het bestond, te nemen.
Net zoals de slachtoffers wisten dat ze een risico namen.
En die tunnel heeft geen beperkte capaciteit. 3.5meter breed --> 4tot 5 man naast elkaar. Dat betekend dat er 1000 man in 5 minuten doorheen kan. Capaciteit zat.
pi_83290964
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:15 schreef Isabeau het volgende:

Ik begrijp, vooral bij deze leeftijdscategorie, dat kuddegedrag hier heel normaal is en ik vind het hypocriet om te roepen dat deze mensen superdom waren en zelfs vele malen dommer dan wij zijn (heus, iedereen maakt wel eens een foutje dat eventueel de dood tot gevolg had kunnen hebben). Maar de enige schuldigen zijn toch echt nog steeds de mensen die overstaken zelf.
Mensen delen veel genen met dit diertje

I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:23:03 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83290971
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:20 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
En die tunnel heeft geen beperkte capaciteit. 3.5meter breed --> 4tot 5 man naast elkaar. Dat betekend dat er 1000 man in 5 minuten doorheen kan. Capaciteit zat.
Ze hebben het dus voor niets en uit onwetendheid in de gemeenteraad aangekaart dat het met San Juan en in Juli en Augustus problemen zou kunnen opleveren??

Geweldig dat je dat op deze afstand zo kunt concluderen terwijl zij het een agendapunt waard vonden

Men had iig kunnen proberen te voorkomen door de brug te openen.... 1 feest en 2 maanden per jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83291023
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

En dan dat 'clunk clunk' tegen de voorkant aan van de trein die jij bestuurt. Ik denk dat je dan een beetje dood gaat van binnen.

En wat weer een typisch gevolg van een tragische situatie: er wordt driftig naar de zondebok gezocht

Mijn punt is dat er meer aan de hand is/was dan alleen een 'domme keuze'.
De situatie maakte de keuze minder 'dom'. Hoe kan het anders zo zijn dat er meerdere mensen een spoor oversteken? Golden bepaalde gevaars-inschattingen voor die hele groep opeens niet meer? (retorische vraag).
Ik kan vanuit m'n luie stoel heel makkelijk roepen dat *al* die mensen superdom was, maar hoe had ik in die situatie, in die stemming, gereageerd? Misschien had ik de situatie daar ook wel in die mate ingeschat dat ik dacht het spoor wel even over te kunnen steken. Ik ben in ieder geval niet zo arrogant dat ik hier ga roepen dat al die mensen daar dom waren. Dat gaat mij in ieder geval te ver, en reacties in die strekking irriteren me.
pi_83291096
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:23 schreef Leandra het volgende:

Geweldig dat je dat op deze afstand zo kunt concluderen terwijl zij het een agendapunt waard vonden
Ik ben altijd zo blij dat als ik hier in dit warme bad wat fok heet kom en weer blijkt dat alle experts hier rondlopen
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:29:32 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83291290
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:25 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik ben altijd zo blij dat als ik hier in dit warme bad wat fok heet kom en weer blijkt dat alle experts hier rondlopen
Ja, zo kon ik hier ook lezen dat mijn buurmeisje, wat haar vriendinnetje in haar armen had zien sterven nadat ze geschept was door een dronken automobilist, natuurlijk ook dronken moest zijn geweest....

Dan is het ook heel apart als je van mensen die de omgeving niet kennen (noch qua locatie, noch qua sfeer) wel even roepen dat het zo ongeveer "eigen schuld" is als je op een fietspad fietst en door een dronken automobilist geschept wordt, en dat allemaal omdat het 's avonds was.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83291430
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, zo kon ik hier ook lezen dat mijn buurmeisje, wat haar vriendinnetje in haar armen had zien sterven nadat ze geschept was door een dronken automobilist, natuurlijk ook dronken moest zijn geweest....

Dan is het ook heel apart als je van mensen die de omgeving niet kennen (noch qua locatie, noch qua sfeer) wel even roepen dat het zo ongeveer "eigen schuld" is als je op een fietspad fietst en door een dronken automobilist geschept wordt, en dat allemaal omdat het 's avonds was.
Vreselijk verhaal... maar er is toch een behoorlijk nuanceverschil. Dat meisje fietste over een FIETSPAD. Een treinrails daarentegen is bedoelt voor TREINEN.
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:34:50 #229
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_83291569
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vreselijk verhaal... maar er is toch een behoorlijk nuanceverschil. Dat meisje fietste over een FIETSPAD. Een treinrails daarentegen is bedoelt voor TREINEN.
Ja, en toch weet iedereen al klakkeloos, zonder enige verdere info dat behalve de sukkels die overstaken niemand iets te verwijten valt.... prima, maar dan nog hoef je niet zo respectloos te reageren dat het maar goed is dat hun nutteloze domme leven per direct beëindigd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_83292078
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:34 schreef Leandra het volgende:

Ja, en toch weet iedereen al klakkeloos, zonder enige verdere info dat behalve de sukkels die overstaken niemand iets te verwijten valt.... prima, maar dan nog hoef je niet zo respectloos te reageren dat het maar goed is dat hun nutteloze domme leven per direct beëindigd is.
Ik zeg ook niet dat het goed is, ik geef alleen maar aan dat evolutie zo te werk gaat
I'll sing you a lullaby.
pi_83293161
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Punt is dat iedereen het altijd denkt te weten.
pi_83293687
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:07 schreef Redux het volgende:

Punt is dat iedereen het altijd denkt te weten.
Feit is dat de slachtoffers hartstikke dood zijn en de trein volgende week gewoon weer rijdt.
I'll sing you a lullaby.
pi_83293819
goh
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:36:50 #234
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83294438
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze hebben het dus voor niets en uit onwetendheid in de gemeenteraad aangekaart dat het met San Juan en in Juli en Augustus problemen zou kunnen opleveren??

Men had iig kunnen proberen te voorkomen door de brug te openen.... 1 feest en 2 maanden per jaar.
Ik ben op dat station al een paar keer geweest. Is niets schokkends aan. En zo heel veel mensen liepen daar nu ook weer niet. We hebben het niet over een LowLands waar ineens 50k mensen vertrekken. Er liep daar een paar honderd man. Die hadden nog geen 2 minuten nodig gehad om door die tunnel te lopen. Als het een beetje opstopte misschien 5 minuten.
Heb je zelf wel eens de agendapunten gezien van een gemeenteraad? Kan ook het een en ander verduidelijken.

1: Feit: De tunnel was makkelijk toegankelijk.
2: Feit: Er was geen complete drukte nog chaos.
3: Feit: Er was geen paniek om bij het perron vandaan te komen.
4: Feit: De route was aangegeven.
5: Feit: Er was een goed functioneert audiosysteem dat aan 1 stuk door waarschuwde niet het spoor over te steken.
6: Feit: Ze kwamen zelf met een trein aan en wisten dus dat de rails in gebruik was.
7: Feit: Ze klimmen van een verhoogd perron af om doelbewust over te steken (lemming-gedrag gaat hier niet op, je loopt niet per ongeluk even 1 meter direct omlaag om op je bek te stuiteren en zonder jezelf iets af te vragen weer door te lopen).

Blij dat ze dood zijn? Nee. Echter wel blij dat zij enkel zichzelf van kant gemaakt hebben. Mensen die bewust (zie 7) dit soort risico's nemen zijn er meestal verantwoordelijk voor dat onschuldigen de doodsklap maken/trauma krijgen --> machinist.
pi_83294609
700 man, 'een paar honderd man'?

Maar ach, jij bent natuurlijk de deskundige hier. De familieleden en vrienden die (zoals je kunt lezen) hebben aangegeven dat de situatie daar niet duidelijk was en dat de voetgangerstunnel niet doorgankelijk was hebben natuuuurlijk ongelijk.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 17:48:13 #236
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_83294841
700 man is inderdaad een paar honderd man. Wel eens op een station geweest?
De familieleden en ''vrienden'' (fijne vrienden als je ze opzettelijk de dood in laat lopen) zijn emotioneel en willen doelbewust een zondebok aanwijzen, het kan immers toch niet de schuld zijn van de slachtoffers
pi_83295021
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 17:48 schreef TheThirdMark het volgende:
700 man is inderdaad een paar honderd man. Wel eens op een station geweest?
De familieleden en ''vrienden'' (fijne vrienden als je ze opzettelijk de dood in laat lopen) zijn emotioneel en willen doelbewust een zondebok aanwijzen, het kan immers toch niet de schuld zijn van de slachtoffers
Je moet wat doen joh met die gave! Daar kun je grof geld mee verdienen!
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:03:12 #238
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_83295404
TheThirdMark heeft daar wel degelijk een punt..nou woon ik zelf de helft van het jaar in Latijns-Amerika (en de andere helft in Spanje) en je ziet daar toch vaak dat als er een dodelijk ongeluk is met iemand die door rood overgestoken is (de voetganger dus), de ouders van het slachtoffer meteen beginnen te wijzen op allerlei andere 'schuldigen'.

Ook dat is een effect van shock.

Ik noem het Latijns-Amerikaanse aspect omdat zeker 9 van de 13 doden daar vandaan komen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_83295568
Misschien, maar in dit geval is er in de gemeenteraad aangekaart dat de tunnel een mogelijk gevaar op kan leveren in de maanden juni en in festivals als deze. Daarnaast was de brug afgesloten en stond de route naar de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
pi_83296140
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 15:31 schreef Strani het volgende:

[..]

Helaas wel, maar dat zegt meer over het blijkbaar beperkte verantwoordelijkheidsgevoel van de reizigers dan over het station zelf ben ik bang.
Haha knap
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:28:46 #241
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_83296252
quote:
Misschien, maar in dit geval is er in de gemeenteraad aangekaart dat de tunnel een mogelijk gevaar op kan leveren in de maanden juni en in festivals als deze. Daarnaast was de brug afgesloten en stond de route naar de voetgangerstunnel niet goed aangegeven.
Dat tweede punt lijkt me minder relevant. Als de route al niet goed was aangegeven zou het gezien de grote drukte duidelijk moeten zijn waar de uitgang is, gezien iedereen dan wel achter de rest aanloopt.

Er moeten toch heel veel mensen op dat station geweest zijn en slechts deze groep van zo'n 30 besloot het spoor over te steken. Al die andere (honderden?) vonden dat blijkbaar niet nodig.

Ik wil nog wel duidelijk maken dat ik het oprecht erg vind voor de betrokkenen..ik hou hier dus helemaal geen 'eigen schuld dikke bult' verhaal maar ben vooral bang dat de verkeerde mensen nu de schuld krijgen (omdat er een zondebok nodig is) en daardoor ook hun levens verwoest zullen worden.
pi_83296462
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:28 schreef Strani het volgende:

[..]

Dat tweede punt lijkt me minder relevant. Als de route al niet goed was aangegeven zou het gezien de grote drukte duidelijk moeten zijn waar de uitgang is, gezien iedereen dan wel achter de rest aanloopt.

Er moeten toch heel veel mensen op dat station geweest zijn en slechts deze groep van zo'n 30 besloot het spoor over te steken. Al die andere (honderden?) vonden dat blijkbaar niet nodig.

Ik wil nog wel duidelijk maken dat ik het oprecht erg vind voor de betrokkenen..ik hou hier dus helemaal geen 'eigen schuld dikke bult' verhaal maar ben vooral bang dat de verkeerde mensen nu de schuld krijgen (omdat er een zondebok nodig is) en daardoor ook hun levens verwoest zullen worden.
Ik zeg ook niet dat die spoorwegmaatschappij of wie dan ook de schuldige is, ik probeer alleen te laten zien dat er meer is dan dat de mensen die daar overstaken 'dom' waren.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 18:37:56 #243
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_83296613
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 18:34 schreef Redux het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat die spoorwegmaatschappij of wie dan ook de schuldige is, ik probeer alleen te laten zien dat er meer is dan dat de mensen die daar overstaken 'dom' waren.
Ja, dom is door andere mensen in dit topic gebruikt..ik vind dat niet zo nodig. Ik ga er wel van uit dat ze het risico van hun beslissing kenden.

In principe proberen we hetzelfde te doen (we willen geen van tweeën dat iemand de schuld krijgt) maar hebben dan net een andere invalshoek uitgekozen.
pi_83296642
Jep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')