Die krijgt vast een boetequote:Op zondag 16 mei 2010 16:13 schreef MrBadGuy het volgende:
En ook nog even afwachten wat ze met Barrichello gaan doen.
Ging de safetycar naar binnen omdat het einde race was, of ging hij gewoon naar binnen....quote:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Er staat gewoon "als de safety car naar binnen gaat in de laatste ronde" en niet waarom die naar binnen gaat. Dus volgens die regel zou Schumi fout zitten.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:14 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Ging de safetycar naar binnen omdat het einde race was, of ging hij gewoon naar binnen....
Dan moet de safety car in mijn ogen helemaal niet naar binnen... dan moeten ze finishen achter de safety car... Waarom geven ze dan nog gas als de safety car naar binnen gaat...quote:Op zondag 16 mei 2010 16:15 schreef Desunoto het volgende:
Als Schumacher gelijk heeft met die streep van de safetycar herstart (waar Webber met de eerste herstart op het randje mee zat) dan is 'ie redelijk briljant. Zo niet dan is 'ie redelijk dom.
Het gaat niet om de lijn (wat dat betreft zat hij goed), het draait er om of 'ie uberhaupt mocht inhalen.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:15 schreef Desunoto het volgende:
Als Schumacher gelijk heeft met die streep van de safetycar herstart (waar Webber met de eerste herstart op het randje mee zat) dan is 'ie redelijk briljant. Zo niet dan is 'ie redelijk dom.
Dat werd uitgelegd door die gast van RTL7. Voor de beelden in de media is het mooier als ze finishen zonder safety car. Beetje krom op zich maar ja... er zit wel íets in.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:16 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Dan moet de safety car in mijn ogen helemaal niet naar binnen... dan moeten ze finishen achter de safety car... Waarom geven ze dan nog gas als de safety car naar binnen gaat...
Ze finishen nooit achter de safety car. Zo wordt het altijd gedaan.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:16 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Dan moet de safety car in mijn ogen helemaal niet naar binnen... dan moeten ze finishen achter de safety car... Waarom geven ze dan nog gas als de safety car naar binnen gaat...
Volgend regel 40.13 dus niet. "as normal without overtaking".quote:Op zondag 16 mei 2010 16:17 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Het gaat niet om de lijn (wat dat betreft zat hij goed), het draait er om of 'ie uberhaupt mocht inhalen.
Het gaat er vooral om dat het de laatste ronde is. Normaal mag je dus inhalen vanaf de 'safetycar-lijn'. Maar als het de laatste ronde zou zijn, zou je niet meer mogen inhalen. Aldus Ferrari / BBC.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:14 schreef Stiggie het volgende:
De regel volgens ferrari is dat je niet mag inhalen tot de finishlijn.
De regel volgens schumacher is die streep (die in mijn ogen meer logisch klinkt) maar ik ken de reglementen niet zo goed.
quote:YEAAAH HE OWNED HIM!!
quote:SCHUMI THE BEST!:D
quote:hehe SChumacher 4 ever !
Dat wordt vast een geldboete. Of in combinatie met zoiets als x plaatsen naar achteren op de grid voor de volgende race. En terecht.. hij was een beetje dom.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:20 schreef Trystar het volgende:
Barrichello mag wel een straf krijgen, pleurt zo zijn stuur op het circuit voor een auto.
Dat is inderdaad regel 40.13.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:20 schreef Stiggie het volgende:
40.13 When the clerk of the course calls in the safety car, it must extinguish its orange lights, this will be the signal to the drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap. At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than five car lengths behind it. As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line.
Sorry, maar dat heeft er niks mee te maken. Ronde 34 gaat safety car naar binnen en dan komen groene vlaggen, dan is het wachten tot de finish. Weet even niet meer wanneer maar wel waar, was op Melbourne, viel iemand stil en volgens mij Irvine die erachter zat wachtte netjes tot start/finish! In dit geval is het einde race en mag er gewoon worden ingehaald.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:16 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ik zag toch echt groene vlaggen (en lampen), dus ik zeg: legaal!
Dat zag ik ookquote:Op zondag 16 mei 2010 16:24 schreef Sobraine het volgende:
Trouwens, ben ik de enige die massa tijdens zijn na zijn stop over de gele lijn zag gaan? Ik zou zweren dat hij met de linkervoorband over de streep ging....
Hoe moeilijk is het nu dan?quote:Op zondag 16 mei 2010 16:24 schreef Desunoto het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat met de nieuwe regel Schumacher sowieso fout zit.
Ik had 't zelfde idee, was iig op 't randje.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:24 schreef Sobraine het volgende:
Trouwens, ben ik de enige die massa tijdens zijn na zijn stop over de gele lijn zag gaan? Ik zou zweren dat hij met de linkervoorband over de streep ging....
Dan haal je een voorbeeld met Eddie Irvine aan? Inmiddels zijn de regelementen al 300x gewijzigd.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:23 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Sorry, maar dat heeft er niks mee te maken. Ronde 34 gaat safety car naar binnen en dan komen groene vlaggen, dan is het wachten tot de finish. Weet even niet meer wanneer maar wel waar, was op Melbourne, viel iemand stil en volgens mij Irvine die erachter zat wachtte netjes tot start/finish! In dit geval is het einde race en mag er gewoon worden ingehaald.
Is het op of over de lijn, volgens wij was het namelijk wel echt millimeter geneuzel...quote:Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Dat zag ik ook
Ik zei net 5 seconden daarvoor "ze moeten wel oppassen met die gele lijn" tegen m'n vader naast me en toen meteen sprong ik bijna op van de bank met "JA JA MASSA DOEI DOEI"![]()
Maar later niets meer van gehoord!
Ja, tuurlijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:27 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Dan haal je een voorbeeld met Eddie Irvine aan? Inmiddels zijn de regelementen al 300x gewijzigd.
Er staat in de regel dat "als de safety in de laatste ronde naar binnen gaat" en dat deed 'ie. Ongeacht of die naar binnen ging omdat de baan vrij was of naar binnen ging om ze te laten finishen zonder safety car, mag je niet inhalen. Dat staat er toch!quote:Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het nu dan?
Volgens 40.13 mag je niet inhalen als de race onder de safety car eindigt.
Alleen eindigde deze race dus NIET onder de safety car, er kwam ook netjes in beeld dat de safety car naar binnen ging, dus inhalen mocht vanaf de safety car lijn.
If the race ends whilst the safety car is deployedquote:Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Er staat in de regel dat "als de safety in de laatste ronde naar binnen gaat" en dat deed 'ie. Ongeacht of die naar binnen ging omdat de baan vrij was of naar binnen ging om ze te laten finishen zonder safety car, mag je niet inhalen. Dat staat er toch!
Ik dacht echt dat 'ie erover ging. In ieder geval erover met een deel van z'n band want je zag de gele lijn niet meer.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:28 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Is het op of over de lijn, volgens wij was het namelijk wel echt millimeter geneuzel...
Je vergeet het 1e gedeelte voor het gemak maar even?quote:Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Trystar het volgende:
Schumacher zit fout;
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
quote:Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:
[..]
If the race ends whilst the safety car is deployed
quote:Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Trystar het volgende:
Schumacher zit fout;
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Nee, jij vergeet het 2e gedeeelte.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Je vergeet het 1e gedeelte voor het gemak maar even?
Nee, jij de rest.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Je vergeet het 1e gedeelte voor het gemak maar even?
Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?quote:Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:
[..]
If the race ends whilst the safety car is deployed
Precies en daar zit hetquote:Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?
Dat is dan duidelijk. Maar dan begrijpt de FIA de regels zelf niet. Want waarom zouden ze de in hemelsnaam gaan lopen zwaaien met groene vlaggen en een groen licht aanzetten.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Trystar het volgende:
Schumacher zit fout;
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Groene vlaggen betekent: "gevaar voorbij, er mag weer worden ingehaald". Dus is Schumacher zijn actie gewoon correct.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:33 schreef Hoss het volgende:
[..]
Dat is dan duidelijk. Maar dan begrijpt de FIA de regels zelf niet. Want waarom zouden ze de in hemelsnaam gaan lopen zwaaien met groene vlaggen en een groen licht aanzetten.
Blijkbaar heel moeilijk, want als de post van Trystar klopt, dan zit Schumi dus wel fout en is Alonso zesde.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?
Dan had schumi dat inderdaad niet gedaanquote:Op zondag 16 mei 2010 16:34 schreef Waffle het volgende:
Die safety car had gewoon naar binnen moeten rijden zonder verdere uitleg..
Dat weet je dus niet. In de bewoording staat dat zelfs al eindigt de race onder de safety car, hij altijd naar binnen gaat. Wij kunnen niet weten of de regel opgaat of niet. Zo simpel is het. Wij hebben niet de kennis, we kunnen alleen afwachten.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Alleen eindigde deze race dus NIET onder de safety car,
Als ik het goed begrijp doen ze dat altijd.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:33 schreef Hoss het volgende:
[..]
Dat is dan duidelijk. Maar dan begrijpt de FIA de regels zelf niet. Want waarom zouden ze de in hemelsnaam gaan lopen zwaaien met groene vlaggen en een groen licht aanzetten.
quote:Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?
quote:Op zondag 16 mei 2010 16:40 schreef tedkees2 het volgende:
Er is nog een verschil. Als de SC deployed is dan heb je (dubbel?) geel langs de baan. SC was weg, EN groene vlaggen (volgens printouts van Ross Brawn). Dat zou dus impliceren dat de SC niet deployed was.
quote:Schumacher sure Alonso pass was legal
16 May 2010 / Results / Photos
Michael Schumacher is confident that his last-lap overtake on Fernando Alonso was not against the rules in Sunday's Monaco Grand Prix. With the Safety Car having been on-track for the last three laps, due to a frightening collision between Jarno Trulli and Karun Chandhok, the German passed the Spaniard at the entry to the final corner of the race.
Previously, drivers were not able to overtake after the Safety Car pulled in until the start/finish line, meaning last-lap Safety Cars guaranteed the same results as when the final lap began.
However, new-for-2010 regulations state that passes are permitted after the final Safety Car line, located before the pit lane entry and, in Monaco's case, at the exit of La Rascasse corner.
With Alonso sixth, the Ferrari driver turned into the final corner to find Schumacher's Mercedes passing on the inside line, having drawn alongside the Ferrari but without passing before crossing the Safety Car line.
"I think I'm sixth, I got the message 'Track Clear'," Schumacher explained to Germany's RTL. "That means the Safety Car is gone, the accident zone was clear, so I thought I could go.
"Damon Hill is the steward here…that's going to be interesting!"
quote:Stewards investigate Schumi's move past Alonso
Sunday 16th May 2010
The Monaco GP race stewards, including Damon Hill, are to investigate Michael Schumacher's last-lap move past Fernando Alonso.
In a dramatic piece of opportunism, Schumacher snuck past Alonso into the final corner just as the Safety Car, behind which the field has been running for the final few laps of the race, disappeared down the pitlane.
But was it legitimate under the rules?
While television replays clearly show that Schumi had not overtaken Alonso before the Ferrari crossed the Safety Car line, Ferrari are convinced that the move was illegal because of a rule stipulating that no overtaking is allowed on the final lap once the Safety Car has been run.
Ferrari team boss Stefano Domenicali told BBC Sport: "That should be the rule, you can't overtake on the final lap. Our understandings of the regulations is pretty clear but let's just and see what the stewards say."
Article 40.13 of the 2010 regulation states that 'If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.'
There is some confusion, however, whether the race technically ended with the Safety Car deployed given that green flags were waved as it trundled off the track.
Clutching photographs to back his argument, Ross Brawn has signalled Mercedes' determination to defend Schumacher's move. According to Brawn, as the teams were notified that the Safety Car was coming in on the final lap, the race did not end under the Safety Car - meaning that it was legitimate for an overtaking move to take place between the chequered flag and the piece of track before the final corner on which the Safety Car line was painted.
Furthermore, footage of the incident does suggest, with Alonso sidewards as he tried to stop Schumacher, that while Ferrari may have been aware of Article 40.13 in the race's aftermath, their Spanish driver was not aware of it at the time of Schumi's move.
De baan was vrij, de melding "safety car in this lap" werd gegegeven, dus volgens mij was het gewoon einde safety car periode.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat weet je dus niet. In de bewoording staat dat zelfs al eindigt de race onder de safety car, hij altijd naar binnen gaat. Wij kunnen niet weten of de regel opgaat of niet. Zo simpel is het. Wij hebben niet de kennis, we kunnen alleen afwachten.
Op de Engelse GPUpdate zegt Schumi:quote:Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Domenicali denkt dat ze fout zitten..... http://f1.gpupdate.net/nl(...)alonso-niet-inhalen/
Edit: dat zei Stiggie dus net ookquote:Schumacher sure Alonso pass was legal
16 May 2010 / Results / Photos
Michael Schumacher is confident that his last-lap overtake on Fernando Alonso was not against the rules in Sunday's Monaco Grand Prix. With the Safety Car having been on-track for the last three laps, due to a frightening collision between Jarno Trulli and Karun Chandhok, the German passed the Spaniard at the entry to the final corner of the race.
Previously, drivers were not able to overtake after the Safety Car pulled in until the start/finish line, meaning last-lap Safety Cars guaranteed the same results as when the final lap began.
However, new-for-2010 regulations state that passes are permitted after the final Safety Car line, located before the pit lane entry and, in Monaco's case, at the exit of La Rascasse corner.
With Alonso sixth, the Ferrari driver turned into the final corner to find Schumacher's Mercedes passing on the inside line, having drawn alongside the Ferrari but without passing before crossing the Safety Car line.
"I think I'm sixth, I got the message 'Track Clear'," Schumacher explained to Germany's RTL. "That means the Safety Car is gone, the accident zone was clear, so I thought I could go.
"Damon Hill is the steward here…that's going to be interesting!"
Ja ok heel leuk allemaal. Maar dat kan ook zo zijn omdat ze juist, met die nieuwe regel, de SC duidelijk naar binnen wilden halen.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:48 schreef roelofjan het volgende:
[..]
De baan was vrij, de melding "safety car in this lap" werd gegegeven, dus volgens mij was het gewoon einde safety car periode.
Zo werd het ook op de computer aangegeven volgens Ross Brawn.
Op de live timing staat track status ook gewoon op groen.
quote:Schumacher overtake: Opinions from Domenicali and Brawn
16 May 2010 / Results / Photos
Ferrari Team Principal Stefano Domenicali does not believe that Michael Schumacher's sixth place should be allowed to stand after the Mercedes driver stole the position from Fernando Alonso at the final corner of the Monaco Grand Prix.
With the Safety Car having been deployed, the silver Mercedes sports car pulled back into the pit lane as Schumacher's silver Mercedes dived up the inside into Anthony Noghes corner; however, the 7-time World Champion did pass after the Safety Car line which, from 2010 onwards, is the point at which overtaking may resume.
"According to our understanding, the rules are pretty clear but we have to wait for the stewards' decision," Domenicali told the BBC, although no official stewards enquiry is underway as yet.
"There is a new regulation this year," added Mercedes counterpart Ross Brawn. "I think Stefano says that if the race finishes under the Safety Car you can't do that, but the Safety Car went in.
"The FIA said the Safety Car went in so, according to the instructions of the FIA, the race didn't finish under the Safety Car so we advised our drivers that they could still race between the Safety Car line and finish line.
"Some even said Michael overtook Alonso under yellow but we have screenshots that there are green flags being waved right before Michael overtook Alonso."
Het gaat er dus om hoe je het dik gedrukte interpreteert. Dus of de race onder de safety car is gefinished of niet. Zo ja, dan is Alonso zesde. Zo nee, dan is Schumi zesde. Ik zou de regels zo interpreteren als Brawn en Schumi. Want waarom anders die groene vlaggen??quote:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Wat ik gehoord heb is dat die standaard zijn in de laatste bocht als de SC naar binnen gaat.quote:
Uhm hij is ook naar binnengereden zonder verdere uitleg......quote:Op zondag 16 mei 2010 16:34 schreef Waffle het volgende:
Die safety car had gewoon naar binnen moeten rijden zonder verdere uitleg..
Precies en als we de zin gaan ontleden...quote:Op zondag 16 mei 2010 16:53 schreef Hoss het volgende:
[..]
Het gaat er dus om hoe je het dik gedrukte interpreteert. Dus of de race onder de safety car is gefinished of niet. Zo ja, dan is Alonso zesde. Zo nee, dan is Schumi zesde. Ik zou de regels zo interpreteren als Brawn en Schumi. Want waarom anders die groene vlaggen??
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef Stiggie het volgende:
[..]
whilst the safety car is deployed (er werd aangekondigd in this lap dus niet meer deployed)
Dat is niet waar. Er werd gezegd SC in this lap. En er werd overal met groene vlaggen gezwaaid.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:55 schreef Patrick24031976 het volgende:
[..]
Uhm hij is ook naar binnengereden zonder verdere uitleg......
Dat klopt ergens ook weer....quote:Op zondag 16 mei 2010 16:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
Dat is dus precies het discussiepunt en is dus in de regels niet duidelijk genoeg is verwoord.quote:Op zondag 16 mei 2010 16:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
Voor ons niet omdat wij niet alle informatie hebben.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:02 schreef Hoss het volgende:
[..]
Dat is dus precies het discussiepunt en is dus in de regels niet duidelijk genoeg is verwoord.
Ik ben het volledig met Brawn eens.quote:Schumacher expecting no penalty
Michael Schumacher, Mercedes, Monaco GPMichael Schumacher believes there is no reason to be penalised for his incident with Fernando Alonso in the Monaco Grand Prix.
Schumacher overtook Alonso on the final corner of the final lap to take sixth position away from the Spaniard, but the incident is under investigation as the safety car had just left the track.
"No, not really, no," said Schumacher when asked if he expected a penalty.
"I think there is either this message, or there is the message 'track clear' and 'safety car in' and that was the message that was given to all of us and when this message is out it means track clear and back to racing. The cars were removed. There was no further need [for the safety car] so I took my opportunity."
He is also expecting former rival Damon Hill, acting as an advisor for the race stewards this weekend, to understand the situation.
"It will be interesting. He is a good guy so I'm sure he will understand the situation and it's normal that the other team has a different opinion but we have to see. Maybe we missed something that we are not aware of."
The sporting rules state that, "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
The argument, however is whether the race finished under the safety car or this came into the pits as it would normally do after a period controlling the race.
Mercedes team boss Ross Brawn reckons the race finished as normal, and therefore there should be no penalty for Schumacher.
"There's a regulation which is new this year that says you can race between safety car line one and the start/finish line," Brawn told the BBC. "The race used to finish on the start/finish line. Now I think the point Stefano [Domenicali[ is raising is it says that if the race finishes under the safety car you are not allowed to do that.
"But we were advised before the end of the race that the safety car was coming in. There was no instruction that the race was going to finish under the safety car, so for us as soon as we got the instruction 'safety car in this lap' at 15:51 we considered the race was now on again.
"At 15:52 we were told the track was clear and and at 15:53 was the chequered flag. So, from the instructions we have from the FIA, the safety car was coming in on the final lap but the race wasn't finishing under the safety car and it's a very important distinction so we advised our drivers that they could still race between safety car line one and the start/finish line.
"And I think you saw the reaction of all the other drivers. If what Stefano has said was true, they would just cruise to the start/finish line because they knew they couldn't be overtaken, but everyone went for it and I'm afraid Fernando was a little asleep and we took advantage."
Dus de teams hebben meer informatie over wanner een race wel of niet onder de safetycar finished. Want dat zou wel een stuk helpen.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:02 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor ons niet omdat wij niet alle informatie hebben.
Dus naar welke uitleg bij jij dan op zoek ? Duidelijk verhaal dus, een compleet legale inhaalactie!quote:Op zondag 16 mei 2010 17:01 schreef Hoss het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Er werd gezegd SC in this lap. En er werd overal met groene vlaggen gezwaaid.
Alsjeblieft zeg, hou je gezeik binnensmonds.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Gravereaper het volgende:
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
Ik zou het ook zo interpreteren, maar het zou me niets verbazen als de FIA de regels anders bedoeld heeft (en dus slecht geformuleerd heeft).quote:Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Patrick24031976 het volgende:
[..]
Dus naar welke uitleg bij jij dan op zoek ? Duidelijk verhaal dus, een compleet legale inhaalactie!
Groene vlaggen, geen gevaar, geen safetycar dus vrij baan.
Die uitleg van Domenicali was op zich ook wel grappig: "Wij hebben Alonso verteld dat er niet ingehaald mocht worden", dat was dus overduidelijk niet waar.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Gravereaper het volgende:
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
Klopt. En het zou best kunnen dat de crash van Trulli en Chandhok en de resten daarvan, er de oorzaak van is. Want ik zag Massa ook al glijdend uit de voorlaatste bocht komen.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg, hou je gezeik binnensmonds.
Ten eerste zat Alonso niet te maffen, hij had gewoon wat wheelspin uit de bocht waardoor Schumi hem er naast kon zetten. Of Alonso doorgekregen had dat hij rustig aan kon doen of niet, het is irrelevant. Hij zat niet te maffen, maar had simpelweg weinig tractie. Daar profiteerde Schumacher zeer scherp van.
Jep. En als Alonso van Ferrari doorgekregen had dat er niet meer ingehaald mocht worden, had hij dus ook niet op Schumi gerekend.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:12 schreef Hoss het volgende:
[..]
Klopt. En het zou best kunnen dat de crash van Trulli en Chandhok en de resten daarvan, er de oorzaak van is. Want ik zag Massa ook al glijdend uit de voorlaatste bocht komen.
Piquet.....quote:Op zondag 16 mei 2010 17:20 schreef Stiggie het volgende:
Nelson Piquet op Twitter:
"Schumacher's move was fantastic. He surprised me a lot!"
"You know... schumacher is like this. He is always so competitive..."
"they probably will check if it was dangerous for the other drivers. If they think it was, so maybe he will be punished."
ik vind het anders een vrij onduidelijke post. Wat is het punt nu precies?quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Stiggie het volgende:
Een post op f1onboard ben ik het wel mee eens:
"The FIA messed up, the screen said "track clear" and "SC in this lap" instead of "Finish under SC" therefore the race wasn't finished under SC. They should've waved yellow flags BUT they waved green flags.
Green flag= racing, track clear. As the FIA said "SC in this Lap" the drivers were told by their team to try and overtake. Rosberg said he was told to be aggressive.
The FIA made a mistake and the pass is legal but I wouldn't be surprised/mad, if they didn't allow it."
Mensen schijnen te denken dat de enige tijd waarin je niet mag inhalen is wanneer er een gele vlag gezwaaid wordt. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Met andere woorden, mensen zien een exclusieve causaliteit waar die er misschien niet is.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:25 schreef roelofjan het volgende:
[..]
They should've waved yellow flagsWaarom?
the screen said "track clear" and "SC in this lap Waarom zouden ze dan met gele vlaggen moeten zwaaien?
Ik zie niet in waarom dat relevant is. Die regel waar we het al eerder over hadden gaat duidelijk om de laatste ronde, en kan daarom best wel eens alle normale regels 'overrulen' om het zo maar te zeggen.quote:
Non-argument! Als coureur moet je de regels kennen!quote:Op zondag 16 mei 2010 17:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mensen schijnen te denken dat de enige tijd waarin je niet mag inhalen is wanneer er een gele vlag gezwaaid wordt. Maar dat hoeft niet per se zo te zijn. Met andere woorden, mensen zien een exclusieve causaliteit waar die er misschien niet is.
Als het zo eenvoudig lag was de beslissing al lang gemaakt, de laatste ronde was een SC ronde ook al gaat hij net voor het einde naar binnenquote:
Wat heeft dat er in vredesnaam mee te makenquote:Op zondag 16 mei 2010 17:32 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Non-argument! Als coureur moet je de regels kennen!
Gast, wat jij zegt, is dat de coureur inhaalt omdat hij de regels niet kent. Dat is onzin, coureur danwel teambaas moeten regels kennen en dit duidelijk communiceren. Het moet niet zo zijn dat er maar even een extra vlag bij moet komen om alles duidelijk te maken... Dat heeft het er mee te maken!quote:Op zondag 16 mei 2010 17:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat heeft dat er in vredesnaam mee te maken?
Doe alsjeblieft mee met de discussie, of zeg anders niets.
Ja, maar baan is wel vrijgegeven. De beslissing hangt nu af van waar de SC lijn ligt denk ik.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:33 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als het zo eenvoudig lag was de beslissing al lang gemaakt, de laatste ronde was een SC ronde ook al gaat hij net voor het einde naar binnen
quote:Op zondag 16 mei 2010 17:39 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Ja, maar baan is wel vrijgegeven. De beslissing hangt nu af van waar de SC lijn ligt denk ik.
Dat heeft allemaal niets met mijn punt te maken. Ik reageerde slechts op mensen die schijnbaar dachten dat alleen een gele vlag aangeeft dat je niet mag inhalen. Dat is een denkfout.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:38 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Gast, wat jij zegt, is dat de coureur inhaalt omdat hij de regels niet kent. Dat is onzin, coureur danwel teambaas moeten regels kennen en dit duidelijk communiceren. Het moet niet zo zijn dat er maar even een extra vlag bij moet komen om alles duidelijk te maken... Dat heeft het er mee te maken!
Tweet van Chandock zelf;quote:Op zondag 16 mei 2010 17:41 schreef Sobraine het volgende:
http://f1.gpupdate.net/nl(...)k-was-race-incident/
De lul, hij zou moeten weten dat daar geen ruimte is. Excuses naar Karun waren hier wel op zijn plek geweest.
Of de SC is pas niet meer deployed als ze weer over de finishlijn komen. Ik weet de regels wat dat betreft niet.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:42 schreef Stiggie het volgende:
Ik denk dat hij niet meer deployed was. En wel hierom: de lampen van de safety car waren ook al halverwege de lap uit.... dat betekent dat de safety car IN zou gaan en de track status dus daarom ook groen. Lichten uit = not deployed -> pits in -> groene vlaggen -> racen
Die laatste zin verwoord precies hoe ik er ook over denk.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Stiggie het volgende:
Een post op f1onboard ben ik het wel mee eens:
"The FIA messed up, the screen said "track clear" and "SC in this lap" instead of "Finish under SC" therefore the race wasn't finished under SC. They should've waved yellow flags BUT they waved green flags.
Green flag= racing, track clear. As the FIA said "SC in this Lap" the drivers were told by their team to try and overtake. Rosberg said he was told to be aggressive.
The FIA made a mistake and the pass is legal but I wouldn't be surprised/mad, if they didn't allow it."
Ja de baan is vrijgegeven en Schumacher heeft na de SC lijn Alonso gepasseerd, alleen was het wel de laatste ronde met daarin een Safety-Carquote:Op zondag 16 mei 2010 17:39 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Ja, maar baan is wel vrijgegeven. De beslissing hangt nu af van waar de SC lijn ligt denk ik.
Als dit waar zou zijn zou je dus mogen inhalen zo gauw de safety car z'n lampen uit doet.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:58 schreef Stiggie het volgende:
Een safety car is deployed naar mijn mening met zijn lampen aan. Als hij volgens de regels nog deployed is maar naar binnen gaat moeten de lampen gewoon aan blijven staan. Hoe kan je anders weten of een safety car deployed is of niet.
Zodra hij naar binnen gaat wel ja in de kwestie laatste lap.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn zou je dus mogen inhalen zo gauw de safety car z'n lampen uit doet.
Met andere woorden, bovenstaande is onzin.
Nee, eerder moest je wachten tot de start/finishlijn om weer te gaan racen (en inhalen), en nu moet je wachten tot de safetycarlijn, die ongeveer bij de ingang van de pitstraat ligt.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn zou je dus mogen inhalen zo gauw de safety car z'n lampen uit doet.
Met andere woorden, bovenstaande is onzin.
Dat heeft niets te maken met mijn punt. Of Stiggie's punt.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:02 schreef Sally het volgende:
[..]
Nee, eerder moest je wachten tot de start/finishlijn om weer te gaan racen (en inhalen), en nu moet je wachten tot de safetycarlijn, die ongeveer bij de ingang van de pitstraat ligt.
Iessie siempel.
Wat is dan de fout die de FIA zou hebben gemaakt dan?quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Stiggie het volgende:
Een post op f1onboard ben ik het wel mee eens:
"The FIA messed up, the screen said "track clear" and "SC in this lap" instead of "Finish under SC" therefore the race wasn't finished under SC. They should've waved yellow flags BUT they waved green flags.
Green flag= racing, track clear. As the FIA said "SC in this Lap" the drivers were told by their team to try and overtake. Rosberg said he was told to be aggressive.
The FIA made a mistake and the pass is legal but I wouldn't be surprised/mad, if they didn't allow it."
quote:Ross Brawn - Serious Business.
Imagine getting into a high-stakes poker with this guy, relentless, he wouldn't even leave you busfare home.
Ik interpreteerde het als "wanneer de safety car naar binnen gaat in DIE ronde, doet hij zijn oranje lichten uit. En pas als hij idd de pits in duikt, dan moet je wachten tot die-en-die lijn."quote:Op zondag 16 mei 2010 18:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met mijn punt. Of Stiggie's punt.
Hij zegt dat naar zijn mening de safety car niet meer deployed is als zijn lampen uit zijn. Ik toon aan dat dat niet waar is. Daar gaat het om, wel blijven opletten.
Ik weet het ook niet zeker inderdaad. Maar het is de eerste keer dat dit gebeurt onder de nieuwe regels dus ik zat te denken. Oke het punt is: de safety car is deployed ja of nee. Waaraan kan je dat in eerste instantie zien? Waarschijnlijk aan de safety car zelf. Als hij volgens de regels deployed moet zijn, waarom zijn de lampen dan uit? Nog los van alle andere dingen zoals groene vlaggen en safety car in this lap.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met mijn punt. Of Stiggie's punt.
Hij zegt dat naar zijn mening de safety car niet meer deployed is als zijn lampen uit zijn. Ik toon aan dat dat niet waar is. Daar gaat het om, wel blijven opletten.
Zolang de Safety Car op de baan is, is deze "deployed" met of zonder lampenquote:Op zondag 16 mei 2010 18:07 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker inderdaad. Maar het is de eerste keer dat dit gebeurt onder de nieuwe regels dus ik zat te denken. Oke het punt is: de safety car is deployed ja of nee. Waaraan kan je dat in eerste instantie zien? Waarschijnlijk aan de safety car zelf. Als hij volgens de regels deployed moet zijn, waarom zijn de lampen dan uit? Nog los van alle andere dingen zoals groene vlaggen en safety car in this lap.
Klopt maar het moment dat hij dan naar binnen gaat is het volgens de regels dan inhalen op die streep...denk ik (in combi met de vlaggen en safety car in this lap)quote:Op zondag 16 mei 2010 18:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zolang de Safety Car op de baan is, is deze "deployed" met of zonder lampen
Klopt helemaal. Alleen dat is niet het discussiepunt. Het gaat er om of de safety car deployed was tot aan de finish of tot aan de SC-lijn. Want daar zijn de regel niet duidelijk over.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:02 schreef Sally het volgende:
[..]
Nee, eerder moest je wachten tot de start/finishlijn om weer te gaan racen (en inhalen), en nu moet je wachten tot de safetycarlijn, die ongeveer bij de ingang van de pitstraat ligt.
Iessie siempel.
Ja, maar de cruciale vraag is nu of dat ook geldt als het de laatste ronde is. Waar dus die speciale regel lijkt te gelden. Daar is het echte probleem. We zullen het zien.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:09 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Klopt maar het moment dat hij dan naar binnen gaat is het volgens de regels dan inhalen op die streep...denk ik (in combi met de vlaggen en safety car in this lap)
Ja dat ben ik ook met je eens, alleen het was wel de laatste rondequote:Op zondag 16 mei 2010 18:09 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Klopt maar het moment dat hij dan naar binnen gaat is het volgens de regels dan inhalen op die streep...denk ik
Idd, als je het filmpje terugkijkt op YouTube zie je de groene vlaggen, wat betekent dat de safety car van de baan is en er dus geraced kan worden. De vraag is alleen: vanaf waar? Is dat vanaf de eerste safety car lijn die bij de pitsingang ligt, of is dat vanaf de finish? En geldt dit dan ook voor de laatste ronde?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:12 schreef Benny2 het volgende:
Race is NIET geeindigd onder safety car. Waren heel duidelijk groene vlaggen en dat kan nooit als safety car "deployed" is. Dat staat wel duidelijk in de reglementen. Kan nu wel zo zijn dat dit een fout was van de wedstrijdleiding maar dan kunnen Schumacher en Mercedes toch niets aan doen...
Kun je dat bewijzen?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:12 schreef Benny2 het volgende:
Race is NIET geeindigd onder safety car. Waren heel duidelijk groene vlaggen en dat kan nooit als safety car "deployed" is. Dat staat wel duidelijk in de reglementen.
Ik ben het helemaal met je eens Stiggie. Alleen het kan wel eens zo zijn dat de FIA het zo bedoeld heeft dat als de laatste ronde wordt ingegaan met de safety car, de race ook onder de safety car finished. Of die nou wel of niet naar binnen gaat en of de lampen nou aan of uit zijn. In dat geval is het dus een fout van de FIA. Want dan hadden ze de baan niet vrij moeten geven niet met die groene vlaggen gaan zwaaien.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:07 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker inderdaad. Maar het is de eerste keer dat dit gebeurt onder de nieuwe regels dus ik zat te denken. Oke het punt is: de safety car is deployed ja of nee. Waaraan kan je dat in eerste instantie zien? Waarschijnlijk aan de safety car zelf. Als hij volgens de regels deployed moet zijn, waarom zijn de lampen dan uit? Nog los van alle andere dingen zoals groene vlaggen en safety car in this lap.
Wel als er groene vlaggen gezwaaid worden. Als ze hier Schumacher bestraffen is het om hun eigen fout te verdoezelen bij de wedstrijdleiding.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, maar de cruciale vraag is nu of dat ook geldt als het de laatste ronde is. Waar dus die speciale regel lijkt te gelden. Daar is het echte probleem. We zullen het zien.
quote:Alonso convinced of Schumacher penalty
Fernando Alonso is convinced Michael Schumacher will be penalised for his overtaking move on the final lap of the Monaco Grand Prix.
The FIA is currently investigating the incident after Schumacher passed Alonso on the final corner to take sixth place away from the Spaniard.
Alonso said his team had made it clear overtaking was not allowed because of the safety car situation and is expecting Schumacher to be penalised.
"The race was very good and in the end I still have a good feeling. The team told me we couldn't overtake so when I saw Michael... That's a lot better, as they will penalise him, so we will end up winning anyway," Alonso told Spanish reporters after the race.
Alonso said he asked the team repeatedly about overtaking, as he was willing to pass Lewis Hamilton for fifth, and had been told that it was strictly forbidden.
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. Want als dat het geval is, is het einde discussie en kunnen ze met een beslissing komen. In het voordeel van Schumi dus.quote:
FIA.com Daar staat bij de "rules" dat safety car "deployed" altijd samengaat met gele vlaggen. Je moet wel een beetje geduld hebben om op de site te geraken, er zijn precies veel geinteresseerden voor tmoment...quote:
Dat zegt nog niets. Kun je een directe quote uit het regelement geven waarin staat dat je altijd mag inhalen als er een groene vlag wordt gezwaaid?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:24 schreef Benny2 het volgende:
[..]
FIA.com Daar staat bij de "rules" dat safety car "deployed" altijd samengaat met gele vlaggen. Je moet wel een beetje geduld hebben om op de site te geraken, er zijn precies veel geinteresseerden voor tmoment...
En dan is daarboven op de trackstatus ook gewoon veranderd van Yellow SC naar Green.quote:40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors (CHECK!) and the car's orange lights will be extinguished (CHECK!) This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it.
In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.
As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line. (CHECK!)
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:35 schreef Trystar het volgende:
Schumacher is handed a 20-second penalty in lieu of a drive-through for his last lap move on Schumacher Alonso
Imo hadden ze alleen plaats 6 en 7 hoeven omdraaien, dit is wel nogal overdreven ja..quote:
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:38 schreef OEM het volgende:
Regel 1 in het FIA regelboek:
In any case in which the rules are not clear beyond the obvious, a decision will be taken in favor of Ferrari.
Daar staat dus ook gewoon dat die groene vlaggen altijd gezwaaid worden in de laatste bocht. Dat argument kan dus van tafel.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:29 schreef roelofjan het volgende:
Nogmaals, geef nou eens een reden om aan te nemen dat de safety car periode nog van kracht was?
[..]
Zeker een mooie actie van Schumacher, dat mag niet vergeten worden. Hij was gewoon scherp.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik ben benieuwd wat ze zullen zeggen, ik vond het een verschrikkelijk mooie en verdiende actie. Alonso heeft in het verleden heel wat minder prettige acties laten zien, dit daarentegen was een erg mooie van schumacher. Deed me denken an een aantal jaar geleden waarin trulli in de laatste ronde werd gepasseerd.
De coureurs van Sauber halen dan ook zelden het einde van de race.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:43 schreef roelofjan het volgende:
Sebastien Buemi scoot z'n eerste punt dit seizoen.
Mu.v. van de nieuwe teams hebben alleen de coureurs van Sauber nog geen punten gescoord volgens mij...
Nee hoor, dat klopt gewoon. De SC gaat naar binnen dus zwaaien ze met de groene vlag in de laatste bocht zoals in de regels staat.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:46 schreef Hoss het volgende:En ten tweede hadden ze nooit de baan vrij moeten geven d.m.v. de groene vlaggen.
Daarom begrijp ik de straf ook niet. Had hem vanwege de onduidelijkheid van de regels dan teruggezet naar zijn oude (zevende) plek.quote:
Wederom, lees de regels duidelijker.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef Montov het volgende:
Belachelijke beslissing. Een inhaalactie onder groen afstraffen...
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:46 schreef Hoss het volgende:
Ik vind het ook ZEER onterecht. De FIA heeft de veelbesproken regel 40.13 te onduidelijk geformuleerd, waardoor deze om verschillende manieren te interpreteren is. Een regel hoort juist duidelijkheid te geven. Het is gewoon een fout van de FIA. Ten eerste hebben ze de regels dus niet duidelijk geformuleerd. En ten tweede hadden ze nooit de baan vrij moeten geven d.m.v. de groene vlaggen. Ze willen dit dus niet toegeven en dan zul je zien dat de regel straks wel aangepast wordt.
Ja, maar als de race onder SC eindigt dan geven ze dat toch apart aan?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor, dat klopt gewoon. De SC gaat naar binnen dus zwaaien ze met de groene vlag in de laatste bocht zoals in de regels staat.
Waarom? Dat staat blijkbaar niet in de regels.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar als de race onder SC eindigt dan geven ze dat toch apart aan?
Klopt dat las ik net ook. Maar dat maakt het alleen maar verwarrender. Feit blijft dat de FIA gewoon heeft lopen knoeien en daar is Schumacher de dupe van geworden.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor, dat klopt gewoon. De SC gaat naar binnen dus zwaaien ze met de groene vlag in de laatste bocht zoals in de regels staat.
Gelezen, en de beslissing van de FIA is onterecht. De SC werd binnengehaald, dus eindigde de race niet geneutraliseerd.quote:
Waarom niet? Mij lijkt het duidelijk. De race zou onder de SC finishen maar per de regelgeving ging hij toch naar binnen. En ze hebben dat net zo uitgevoerd als het normale einde van een SC periode. Zo simpel is het.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:50 schreef roelofjan het volgende:
[..]
If the race ends whilst the safety car is deployed....
Dit mogen ze dus wel eens wat anders formuleren ja.
Blijkbaar was in dit geval de safety car dus nog wel deployed, een gedachtengang ik absoluut niet kan volgen.
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wederom, lees maak de regels duidelijker.
Maar de SC werd binnengehaald in de laatste ronde, de enige mogelijkheid. Dus ja, for all intents en purposes, de race eindigde wel geneutraliseerd. Simpelweg omdat het niet anders kon. De SC reed voor het veld in de laatste ronde, volgens de regelgeving is de enige mogelijkheid dat hij naar binnen gaat aan het einde van die laatste ronde.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:51 schreef Montov het volgende:
[..]
Gelezen, en de beslissing van de FIA is onterecht. De SC werd binnengehaald, dus eindigde de race niet geneutraliseerd.
Weet Ross Brawn ook eens hoe dat voelt.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:38 schreef OEM het volgende:
Regel 1 in het FIA regelboek:
In any case in which the rules are not clear beyond the obvious, a decision will be taken in favor of Ferrari.
Als de safety car in de laatste lap naar binnen gaat, zegt dat niets over of de safety car daarna nog 'deployed' is of niet. De regels zeggen daar helemaal niets over. Zo simpel is het.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom niet? Mij lijkt het duidelijk. De race zou onder de SC finishen maar per de regelgeving ging hij toch naar binnen. En ze hebben dat net zo uitgevoerd als het normale einde van een SC periode. Zo simpel is het.
nee. Voor zo'n inhaal manouvre wordt onder normale omstandigheden ook een drive trough gegeven. Als deze niet meer uitgedeelt kan worden omdat de duur van de race er te kort voor is, wordt er een tijdstraf van 20 seconden geven.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:40 schreef Tarado het volgende:
Beetje flauw om Schumacher te straffen, ze hadden gewoon de plekken moeten handhaven zoals bepaald achter de Safety Car, kleine wraak van Hill?
Zoals nils7 al zegt, het is nog dezelfde ronde. De ronde achter de safety car eindigt pas bij de finishlijn. Zo blijkt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:01 schreef Hoss het volgende:
[..]
Als de safety car in de laatste lap naar binnen gaat, zegt dat niets over of de safety car daarna nog 'deployed' is of niet. De regels zeggen daar helemaal niets over. Zo simpel is het.
Waarom niet? Ze hebben gewoon de regels gevolgd voor het einde van de SC procedure, zoals altijd. De SC zou binnen komen, dus waarom zouden ze dat niet moeten melden?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:04 schreef roelofjan het volgende:
Ze hadden geen melding moeten doen (safety car in this lap).
Ze hadden de lichten niet moeten doven.
Ze hadden de trackstatus niet naar groen moeten veranderen.
Ik had ook wel verwacht dat de regel zo bedoeld was, maar de regels zijn gewoon niet duidelijk genoeg. Regels moeten gewoon overduidelijk opgesteld worden, zodat het niet op meerdere manieren gelezen kan worden. Dan ontstaat er ook geen discussie. Wat de FIA nu doet is Schumacher bestraffen voor een fout die mede veroorzaakt is door de FIA zelf.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:58 schreef nils7 het volgende:
Je kan het ook zo lezen:
Safetycar in this lap... Dus this lap.
Tot aan de volgende ronde is het dus een safetycar lap.
De eerste volgende (in dit geval dan 79/78) is dus geen lap behind THE safetycar meer...
Op start finish is pas de volgende ronde
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:12 schreef Hoss het volgende:
[..]
Ik had ook wel verwacht dat de regel zo bedoeld was, maar de regels zijn gewoon niet duidelijk genoeg. Regels moeten gewoon overduidelijk opgesteld worden, zodat het niet op meerdere manieren gelezen kan worden. Dan ontstaat er ook geen discussie. Wat de FIA nu doet is Schumacher bestraffen voor een fout die mede veroorzaakt is door de FIA zelf.
Moeten ze dan niet alle coureurs straffen die het gas intrapten? Dat mag toch ook niet onder geel?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:12 schreef Hoss het volgende:
[..]
Ik had ook wel verwacht dat de regel zo bedoeld was, maar de regels zijn gewoon niet duidelijk genoeg. Regels moeten gewoon overduidelijk opgesteld worden, zodat het niet op meerdere manieren gelezen kan worden. Dan ontstaat er ook geen discussie. Wat de FIA nu doet is Schumacher bestraffen voor een fout die mede veroorzaakt is door de FIA zelf.
quote:Op zondag 16 mei 2010 19:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Moeten ze dan niet alle coureurs straffen die het gas intrapten? Dat mag toch ook niet onder geel?
Ja want Ross Brawn heeft vast geen gezond verstand........quote:Op zondag 16 mei 2010 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.
Eens.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:11 schreef M.Melandri het volgende:
Overigens hoop ik dat de bandeleverancier van 2011 ''slechtere'' banden gaat leveren zodat je niet meer de hele race op 1set uit kunt rijden.
En terecht.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:17 schreef Tarado het volgende:
#f1 OFFICIAL - Mercedes' has decided to appeal the FIA stewards' decision to penalise Schumacher
De onduidelijkheid is er alleen over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja want Ross Brawn heeft vast geen gezond verstand........![]()
Nee hoor, 20 seconden straf is precies volgens de regelsquote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Hoss het volgende:
[..]
De onduidelijkheid is er over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.
Onder geel moet je van je gas af, je mag wel doorrijden, maar desnoods moet uit de telemetrie blijken dat je veiliger en dus minder hard reed.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..].
Sarcasme is leuk maar je kunt ook te ver gaan. Nuance, leer het.
Key point.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Regels mogen nooit voor meerdere manieren interpreteerbaar zijn, heel simpel.
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:11 schreef M.Melandri het volgende:
Overigens hoop ik dat de bandeleverancier van 2011 ''slechtere'' banden gaat leveren zodat je niet meer de hele race op 1set uit kunt rijden. Nu is de race vaak na de 1e helft al beslist.
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Volgens formula1.com welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:33 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.
quote:Schumacher penalised for Alonso safety-car pass
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Mercedes will appeal the stewards' decision and a date for that appeal will be set in due course by the FIA. Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points in tenth place.
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.
Stefano Domenicale zei daarentegen meteen dat de regel aangaf dat er niet ingehaald mag worden. McLaren gaf aan Hamilton aan dat er niet ingehaald mag worden. Bij de teams lijkt dus minder onduidelijkheid te zijn dan bij ons.
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Het gaat in dit geval om de regel dat als de laatste ronde een safety car ronde is er niet meer ingehaald mag worden, gas geven mag welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Ik vind de regels dit jaar opzich wel beter, enige verschil met dat bijtanken is dat je met de oude regels een rondje lang door wilde rijden met een lege tank, dit jaar wil je een rondje eerder naar binnen dan je concurrent omdat je dan op verse banden een snel rondje kan rijden. Vorige GP bracht dat ook een aantal leuke positiewisselingen met zich mee. Echter is het jammer dat er geen 2e ronde pitstops komt door de te goede harde band.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:30 schreef Hoss het volgende:
[..]
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat banden nu wel een race mee kunnen. Een paar jaar geleden was het verplicht om een race met een set banden te doen. Ik neem aan dat fabrikanten dan meer aandacht besteden aan het langer mee kunnen gaan van banden dan nu het geval is. Terwijl het toen amper verantwoord was. Ik kan me bijvoorbeeld Raikkonen herinneren die er in de laatste ronde op de Nurburgring afging met een klapband. En zo waren er wel meer incidenten en werd de regel dacht ik na 1 seizoen weer terug gedraaid.
Nee hoor, mijn conclusie is juist. De handelswijze van de stewards is duidelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:41 schreef Hoss het volgende:
[..]
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.
Wel aan die van mij. Zelfde met Mercedes.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
quote:
quote:Article 152 of the International Sporting Code states that:
“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties
specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not
susceptible to appeal. ”
Alonso heeft idd wel zeer sterk geredenquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Maar om weer over de race zelf te praten:
Alonso. 24e gestart, 6e gefinished. Ferrari handelde erg slim om hem gewoon meteen weer naar de harde banden te gooien. Daarna moest hij natuurlijk nog wel steeds flink op het gas om iedereen die ook de pits in ging in te halen.
Prestatie gericht vind ik het persoonlijk jammer dat die geregeld achter zn teamgenootje eindigt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Vorig weekend ook al. Zouden de updates van de auto beter voor Webber zijn? Of heeft RB geen updates uitgevoerd voor Barcelona? Is me even ontschoten.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:46 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Alonso heeft idd wel zeer sterk geredenik denk ook dat hij de enige had kunnen zijn die webber misschien van de overwinning af had kunnen houden. Overigens verbazingwekkend dat webber zoveel sneller was dan vettel.
Sinds de laatste twee wedstrijden (barcelona / monaco) zie je dat hij beter in z'n vel zit. Hij heeft tijd nodig. Volgend jaar wordt hij een kanshebber voor het kampioenschap maar dit jaar nog niet. Dan heeft hij meer een team om zich heen gebouwd en een auto die nog meer aan zijn wensen voldoet. Als die twee dingen goed zijn dan geeft Schumacher het resultaat wat je van hem kan verwachten. Hij gaat zeker nog races winnen en hij heeft het tempo sowieso al beter te pakken.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Tegen het besluit wel, tegen de straf niet:quote:Op zondag 16 mei 2010 19:23 schreef Waffle het volgende:
Kunnen ze eigenlijk wel in beroep gaan? Tegen een drive trough kan je niet in beroep gaan toch? En aangezien de 20 sec gelijk is aan een drive trough..
quote:Mercedes heeft nu de zaak voorgelegd aan de FIA's Court of Appeal. De FIA liet weten dat een beroep in dit geval alleen tegen het besluit kan zijn, de straf zelf is een vervangende drivethroughpenalty, waar geen beroep tegen gedaan kan worden.
Schumacher voldoet wel aan de verwachtingen. Van Mercedes had ik alleen wel verwacht dat ze vaker om het podium mee konden doen en Schumacher daardoor dus ook. Maar ze zijn op dit moment het vierde team.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Volgens mij is dat van kracht bij zo'n soort penalty als dat in de race heeft plaatsgevonden. Dus een drive through of stop. Dat kan je namelijk lastig terug draaien. Een tijdstraf die na afloop heeft plaatsgevonden kan makkelijk ongedaan worden gemaakt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
[Article 152 of the International Sporting Code states that:
“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties
specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not
susceptible to appeal. ”]
Dit zorgt er dus ook voor dat de uitslag niet gewijzigd wordt ?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Tegen het besluit wel, tegen de straf niet:
Mercedes tekent beroep aan tegen besluit FIA
[..]
Dat arrogante toontje van jou bevalt me niet, je posts zijn ook niet weer van zodanig niveau dat je hier voor de regelexpert kan doorgaan die ik op zijn woord geloof.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.
Ga je nog een keer proberen leuk te doen of was dit het?
Is dit een andere tijdszone, en was het tijdens de race, en zo ja waarom krijgt hij geen drive through? Dat is toch standaard?quote:2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 ¤
Paul
Ja, als je 41 jaar bent verlies je nou eenmaal wat op pure snelheid maar hij laat af en toe nog steeds mooie dingen zien. Met rosberg is het stuivertje wisselen waarbij rosberg wat beter in de kwalificatie is en schumi een iets betere race pace laat zien. Daarnaast is de mercedes het 4e team van de grid en zul je onder normale omstandigheden ook niet op het podium kunnen komen. Ik denk ook dat mercedes zich binnenkort volledig op 2011 gaat richten.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Webber reed te hard door de pitstraat voor de race vandaag, waarschijnlijk toen hij op weg ging naar zijn startpositiequote:Op zondag 16 mei 2010 19:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat arrogante toontje van jou bevalt me niet, je posts zijn ook niet weer van zodanig niveau dat je hier voor de regelexpert kan doorgaan die ik op zijn woord geloof.
We hebben vaak gezien dat achterblijvers vrij baan hadden onder SC, die mochten dan ook niet als een gek gaan stampen om achteraan te sluiten en een voordeeltje te halen, onder SC moet je net als onder geel rustig aandoen.
Als de FIA zich dan op het standpunt stelt dat de race tot aan de finish onder SC verder gaat, ondanks dat die naar binnen ging, dan geldt natuurlijk nog steeds dat je niet vol gas mag gaan. Dan zijn of de regels veranderd, of iedereen die het gas erop gooide moet gestraft worden.
En weet iemand wat dit is?
[..]
Is dit een andere tijdszone, en was het tijdens de race, en zo ja waarom krijgt hij geen drive through? Dat is toch standaard?
Volgens mij is nu de uitslag inderdaad niet meer te wijzigen (op straffen van andere coureurs na.)quote:Op zondag 16 mei 2010 19:53 schreef Joene het volgende:
[..]
Dit zorgt er dus ook voor dat de uitslag niet gewijzigd wordt ?
Dan vergeet mn vraag in manager topic.
Hij begint er steeds meer in te komen, kennelijk. Vroeger was het ook altijd gedoe met het duo Brawn en Schumacher. Met een hele reeks straffen en diskwalificaties als gevolg.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Schumacher heeft ook een drive-through penalty gekregen, deze is alleen omgezet in een 20 seconde straf, omdat de race was afgelopen.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:53 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Volgens mij is dat van kracht bij zo'n soort penalty als dat in de race heeft plaatsgevonden. Dus een drive through of stop. Dat kan je namelijk lastig terug draaien. Een tijdstraf die na afloop heeft plaatsgevonden kan makkelijk ongedaan worden gemaakt.
Ah, dank je. Er stond race bij namelijk, dan verwacht ik ook de race zelf.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Webber reed te hard door de pitstraat voor de race vandaag, waarschijnlijk toen hij op weg ging naar zijn startpositie
Time 13:31:24
http://www.fia.com/en-GB/(...)/mco-document-37.pdfquote:2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From: The FIA Stewards of the Meeting
To: The Team Manager Mercedes GP Petronas F1 Team
Document 37
Date 16 May 2010
Time 18:28
The Stewards received a report from the Race Director that car Nr 3 - Michael Schumacher overtook
car Nr 8 - Fernando Alonso when the Safety Car entered the pit lane at the end of the last lap.
As the overtaking manoeuvre was in breach of Article 40.13 of the 2010 F1 Sporting Regulations, the
Stewards decide to impose a drive through penalty but, as it occurred during the last five laps, 20
seconds will be added to the elapsed race time of car Nr 3.
Paul Gutjahr
Jose Abed
Damon Hill
Christian Calmes
Fuck de FIA, fuck Lewis en kudo's voor Schumi!quote:Op zondag 16 mei 2010 20:15 schreef i2Them2 het volgende:
Heerlijk hoe iedereen er al weer niet mee eens is. Laat de FIA eerst maar eens met een uitleg komen.
Eh, nee. Wat Schumacher deed was de regels overtreden. Zoals gebruikelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 20:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Duidelijk. Schumacher leert hier het racemietje weer wie de echte kampioen is. Niks aan het handje: pitlane entrance voorbij, racing is resumed.
Wat Alonso deed bij Massa, deed Schumacher bij Alonso: een stel slapende racers wakker maken.
Alonso heeft weer zijn typische mazzel gehad: een plek inhalen omdat een Virgin dwars gaat en twee andere coureurs die het hem niet moeilijk willen maken. En een safety car.quote:Op zondag 16 mei 2010 20:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Eh, nee. Wat Schumacher deed was de regels overtreden. Zoals gebruikelijk.
En Alonso heeft een knappe race gereden, van allerlaatst naar plaats 6.
Eén ding is wél duidelijk iig: waarom jij 'vervelend mannetje' onder je naam hebt staan. Dat is duidelijker dan de regels die de FIA stelt in deze kwestie. Schumi heeft aanwijzingen opgevolgd van Ross Brawn, in de veronderstelling dat het binnen de regels was. Dat is heel wat anders dan hetgeen jij meent te moeten stellen omdat het over Schumacher gaatquote:Op zondag 16 mei 2010 20:17 schreef k_man het volgende:
[..]
Eh, nee. Wat Schumacher deed was de regels overtreden. Zoals gebruikelijk.
En Alonso heeft een knappe race gereden, van allerlaatst naar plaats 6.
quote:Op zondag 16 mei 2010 20:20 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Hier werd weer 1 ding duidelijk. Alonso is een overschat racer.
Op basis van jouw laatste zin ga ik er vanuit dat wij het eens zijn met elkaarquote:Op zondag 16 mei 2010 20:23 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Eén ding is wél duidelijk iig: waarom jij 'vervelend mannetje' onder je naam hebt staan. Dat is duidelijker dan de regels die de FIA stelt in deze kwestie. Schumi heeft aanwijzingen opgevolgd van Ross Brawn, in de veronderstelling dat het binnen de regels was. Dat is heel wat anders dan hetgeen jij meent te moeten stellen omdat het over Schumacher gaat
En Alonso heeft 2 of 3 man ingehaald, de langzaamsten van het veld...... met een Ferrari..... knap hoor
Dank voor je heldere argumenten. Ik ga morgen een Alonso vlag voor boven mijn bed kopen.quote:
Ik had het eerder al over het duo Brawn en Schumacher. Het is weer net als vroeger, met de ene straf na de andere diskwalificatie. Jammer dat Schumacher en consorten zich kennelijk altijd moeten verlagen tot zul gedrag. Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig, zou je denken.quote:Op zondag 16 mei 2010 20:23 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Eén ding is wél duidelijk iig: waarom jij 'vervelend mannetje' onder je naam hebt staan. Dat is duidelijker dan de regels die de FIA stelt in deze kwestie. Schumi heeft aanwijzingen opgevolgd van Ross Brawn, in de veronderstelling dat het binnen de regels was. Dat is heel wat anders dan hetgeen jij meent te moeten stellen omdat het over Schumacher gaat![]()
Da's dan al drie meer dan Schumacher.quote:En Alonso heeft 2 of 3 man ingehaald, de langzaamsten van het veld...... met een Ferrari..... knap hoor
Straf? Laten we vooral even hetquote:Op zondag 16 mei 2010 20:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik had het eerder al over het duo Brawn en Schumacher. Het is weer net als vroeger, met de ene straf na de andere diskwalificatie. Jammer dat Schumacher en consorten zich kennelijk altijd moeten verlagen tot zul gedrag. Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig, zou je denken.
[..]
Da's dan al drie meer dan Schumacher.
quote:Op zondag 16 mei 2010 20:19 schreef Gravereaper het volgende:
Je vergeet de naam van Damon Hill dik gedrukt te maken Sally.
Als je Schumacher een onsportieve eikel vindt, betekent dat dan meteen dat je Alonso-fan bent ofzo?quote:Op zondag 16 mei 2010 20:28 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Straf? Laten we vooral even het
(1) chanteren van je teambaas en
(2) gebruik maken van een geregisseerde crash van je teamgenoot
niet vergeten. Alonso heeft amper wat laten zien in zijn jaar bij McLaren, zijn jaar bij Renault na zijn wereldtitel en zijn huidige jaar bij Ferrari.
quote:16.05.2010
"Very disappointing"
Michael backs the decision of his team
"My race today would have been pretty normal without the decisions of the stewards afterwards. The start was interesting, it actually went according to plan. I managed to have a good pull-away but then I was a bit stuck and got caught by Rubens. So I had to wait for the opportunity to overtake, and the team played it brilliantly. The crew was fantastic and thus the pitstop got me infront of him. The result in the very end today, which put me back to position 12 for now, was obviously disappointing for me, and I can fully understand we are appealing the decision. Our understanding was that the "safety car in, track clear" message means back to race - so I went for it and overtook Fernando."
Ja, Schumi is dan ook niet achteraan gestart natuurlijkquote:Op zondag 16 mei 2010 20:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik had het eerder al over het duo Brawn en Schumacher. Het is weer net als vroeger, met de ene straf na de andere diskwalificatie. Jammer dat Schumacher en consorten zich kennelijk altijd moeten verlagen tot zul gedrag. Dat heeft zo'n jongen toch niet nodig, zou je denken.
[..]
Da's dan al drie meer dan Schumacher.
Hebben we hem ook weerquote:Op zondag 16 mei 2010 20:20 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Hier werd weer 1 ding duidelijk. Alonso is een overschat racer.
Waarom reageer je dan nog?quote:
Ik vind het af en toe best amusant om te lezen.quote:
Kan zijn, maar het feit is dat Schumacher volgens mij tijdens de race niemand heeft ingehaald. Dus het stokpaardje van W_S - dat Alonso een luie racer is, die alleen z'n rondjes rijdt en wacht op fouten van anderen - ging vandaag eerder op voor Schumacher dan voor Alonso.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:01 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja, Schumi is dan ook niet achteraan gestart natuurlijk
Je bent echt een vervelend mannetje iddquote:Op zondag 16 mei 2010 21:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Kan zijn, maar het feit is dat Schumacher volgens mij tijdens de race niemand heeft ingehaald. Dus het stokpaardje van W_S - dat Alonso een luie racer is, die alleen z'n rondjes rijdt en wacht op fouten van anderen - ging vandaag eerder op voor Schumacher dan voor Alonso.
quote:"With regard to the penalty given to Michael, we believed that the track had gone green and the race was not finishing under a safety car when article 40.13 clearly would have applied. The reason for the safety car had been removed, the FIA had announced 'Safety Car in this lap' early on lap 78 and the track had been declared clear by race control. This was further endorsed when the marshals showed green flags and lights after safety car line one. On previous occasions when it has been necessary to complete a race under a safety car, full course yellows are maintained, as in Melbourne 2009. On the last lap, we therefore advised our drivers that they should race to the line and Michael made his move on Fernando for sixth place. We have appealed the decision of the stewards."
Niet teveel van aantrekken. Walter denkt dat Alonso geluk kan afdwingen, of spontaan uit een potje kan halen alsof dat overal in de winkel te koop isquote:Op zondag 16 mei 2010 21:18 schreef k_man het volgende:
[..]
Kan zijn, maar het feit is dat Schumacher volgens mij tijdens de race niemand heeft ingehaald. Dus het stokpaardje van W_S - dat Alonso een luie racer is, die alleen z'n rondjes rijdt en wacht op fouten van anderen - ging vandaag eerder op voor Schumacher dan voor Alonso.
Ik weet niet waar jij heen wilt maar Schumacher startte 17 plaatsen voor Alonso op de grid en finishte vlak voor/achter hem. Je kunt zeggen wat je wilt over Alonso maar hij heeft gewoon hard gereden. Ja hij profiteerde van de eerste safety car maar daarna moest ie toch echt flink doorzetten om te zorgen dat het gat naar de leiders niet te groot werd.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:31 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Je bent echt een vervelend mannetje idd
Schumacher een luie racer omdat ie niet in heeft kunnen halen in Monaco.... right!![]()
En Alonso heeft idd ook alleen maar in kunnen halen omdat ie achteraan is gestart, anders zat ie gewoon net als iedere willekeurige andere coureur van begin tot eind in het treintje. Dus om hem nu ineens geen luie coureur te noemen omdat die toevallig een paar wagens ingehaald heeft die als een tractor over de baan tuffen is wel een beetje erg gemakkelijk.
Ik weet niet of je Schumi wel eens in hebt zien halen in Monaco, in die hairpin? Dat heb je vast en zeker gemist he?
Hij probeert het leuk, maar Brawn heeft gewoon ongelijk. Melbourne 2009 is simpelweg irrelevant. Het gaat om hoe de regels nú zijn.quote:
Nee, het gaat om hoe de stewards met de situatie omgaan. Groen is groen, Safetycar in is safetycar in. Als het de bedoeling is dat de race onder de SC eindigt, dan moeten ze gewoon tot het einde van de race gele vlaggen zwaaien. Of denk jij serieus dat de regels t.o.v. 2009 dusdanig gewijzigd zijn dat ze nu ineens in een zelfde situatie allemaal met groene vlaggen gaan staan zwaaien of zo?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hij probeert het leuk, maar Brawn heeft gewoon ongelijk. Melbourne 2009 is simpelweg irrelevant. Het gaat om hoe de regels nú zijn.
Ja, en dat was toch moeilijk man, hard rijden met een Ferrariquote:Op zondag 16 mei 2010 21:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij heen wilt maar Schumacher startte 17 plaatsen voor Alonso op de grid en finishte vlak voor/achter hem. Je kunt zeggen wat je wilt over Alonso maar hij heeft gewoon hard gereden. Ja hij profiteerde van de eerste safety car maar daarna moest ie toch echt flink doorzetten om te zorgen dat het gat naar de leiders niet te groot werd.
Allemaal netjes achter elkaar blijven rijden idd, toppiequote:Op zondag 16 mei 2010 21:36 schreef Fir3fly het volgende:
Wat mij betreft heeft de hele top 10 een prima race gereden.
In de regels staat dat als de SC de pits in gaat, er in de laatste bocht met groen gezwaaid wordt. Kijk de race maar terug, we hadden vier SC situaties. Bij alle 4 wordt als de SC de pits in gaat bij de laatste bocht met groen gezwaaid.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:43 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Nee, het gaat om hoe de stewards met de situatie omgaan. Groen is groen, Safetycar in is safetycar in. Als het de bedoeling is dat de race onder de SC eindigt, dan moeten ze gewoon tot het einde van de race gele vlaggen zwaaien. Of denk jij serieus dat de regels t.o.v. 2009 dusdanig gewijzigd zijn dat ze nu ineens in een zelfde situatie allemaal met groene vlaggen gaan staan zwaaien of zo?
Met een Red Bull ook niet. Heeft Webber geen goede race gereden?quote:Op zondag 16 mei 2010 21:46 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja, en dat was toch moeilijk man, hard rijden met een Ferrari![]()
Oh, ik trek me er weinig van aan hoor. Het is vooral een vermakelijk figuur, een beetje de dorpsgek van de F1-topics.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:35 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Niet teveel van aantrekken. Walter denkt dat Alonso geluk kan afdwingen, of spontaan uit een potje kan halen alsof dat overal in de winkel te koop is
Alonso dus niet hè? Als die netjes achter z'n voorganger was blijven rijden was ie laatste geworden.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:46 schreef Brabiliaan het volgende:
Allemaal netjes achter elkaar blijven rijden idd, toppie
Je hebt helemaal gelijk! Trulli was man van de racequote:Op zondag 16 mei 2010 21:46 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja, en dat was toch moeilijk man, hard rijden met een Ferrari![]()
[..]
Allemaal netjes achter elkaar blijven rijden idd, toppie
Je zou gelijk hebben als alle 4 die SC situaties in de laatste rondes plaats hadden gevonden. Het is tegenstrijdig als ze met groen gaan staan zwaaien terwijl inhalen nog steeds verboden is. In dit geval zou inhalen verboden zijn omdat de race achter de SC zou finishen. Dan moeten ze ook gewoon geel blijven zwaaien, net zoals in Melbourne 2009. Dán ben je pas duidelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
In de regels staat dat als de SC de pits in gaat, er in de laatste bocht met groen gezwaaid wordt. Kijk de race maar terug, we hadden vier SC situaties. Bij alle 4 wordt als de SC de pits in gaat bij de laatste bocht met groen gezwaaid.
En ja, de regels zijn sinds 2009 veranderd, onder andere die nieuwe SC lijn. Heb je die niet gezien?
Ja duh.... spuit 11 geeft modder hoorquote:Op zondag 16 mei 2010 21:50 schreef k_man het volgende:
[..]
Alonso dus niet hè? Als die netjes achter z'n voorganger was blijven rijden was ie laatste geworden.
Nee, dat is het niet. Het is volgens de regels. En dat is wat telt.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:51 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Je zou gelijk hebben als alle 4 die SC situaties in de laatste rondes plaats hadden gevonden. Het is tegenstrijdig als ze met groen gaan staan zwaaien terwijl inhalen nog steeds verboden is.
Alonso startte als laatste uit de pitstraat en eindigde op plaats 6. Dat betekent dat hij 18 plaatsen heeft goedgemaakt.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:57 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Komen we nog met feitelijkheden? Sneue opmerkingen op de man geven vaak 1 ding aan: hij/zij heeft gelijk maar ik heb geen argumenten, dus ik ga maar op de boodschapper spelen.
Schumacher deed een paar geleden hetzelfde en werd vijfde, zonder tussenkomst van vier safetycars.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alonso startte als laatste uit de pitstraat en eindigde op plaats 6. Dat betekent dat hij 18 plaatsen heeft goedgemaakt.
Dat zijn de harde cijfers.
Ja, lekker makkelijk je gelijk halen zoquote:Op zondag 16 mei 2010 22:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Alonso startte als laatste uit de pitstraat en eindigde op plaats 6. Dat betekent dat hij 18 plaatsen heeft goedgemaakt.
Dat zijn de harde cijfers.
Oh, dan neem ik aan dat je nog even reageert op de eerdere posts aan jouw adres. Vol met feiten.quote:Op zondag 16 mei 2010 21:57 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Komen we nog met feitelijkheden? Sneue opmerkingen op de man geven vaak 1 ding aan: hij/zij heeft gelijk maar ik heb geen argumenten, dus ik ga maar op de boodschapper spelen.
OpEn dan lekker een F1 topic op Viva.nl
Geen idee, jij wilde de feiten, ik gaf ze. Wat jij er verder mee doet zal mij een zorg zijn.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:09 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Schumacher deed een paar geleden hetzelfde en werd vijfde, zonder tussenkomst van vier safetycars.
Je punt...?
Hij vraagt om feiten, ik geef ze.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:09 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk je gelijk halen zo![]()
Met safetycar is natuurlijk moeilijker. Dan mag je namelijk niet inhalen. Daar is Schumacher inmiddels ook achter...quote:Op zondag 16 mei 2010 22:09 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Schumacher deed een paar geleden hetzelfde en werd vijfde, zonder tussenkomst van vier safetycars.
Je punt...?
Dat Schumacher vergane glorie is? Hebben we dit jaar al één keer een spectaluraire inhaalactie van 'm gezien? Hij kan z'n eigen teamgenootje niet eens bijbenen.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:09 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Schumacher deed een paar geleden hetzelfde en werd vijfde, zonder tussenkomst van vier safetycars.
Je punt...?
Yeah, rightquote:Op zondag 16 mei 2010 22:12 schreef k_man het volgende:
[..]
Met safetycar is natuurlijk moeilijker. Dan mag je namelijk niet inhalen. Daar is Schumacher inmiddels ook achter...
Vergane glorie, my assquote:Op zondag 16 mei 2010 22:14 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat Schumacher vergane glorie is? Hebben we dit jaar al één keer een spectaluraire inhaalactie van 'm gezien? Hij kan z'n eigen teamgenootje niet eens bijbenen.
Welke feiten? Onduidelijke regels waar Schumacher van profiteert? Erg slim gedaan: deed ie in Silverstone 1998 ook al.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:11 schreef k_man het volgende:
[..]
Oh, dan neem ik aan dat je nog even reageert op de eerdere posts aan jouw adres. Vol met feiten.
Voorlopig..... na 4 jaar niet racen. Hij doet het gewoon weer erg goed, zoals we van hem gewend zijn.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:19 schreef k_man het volgende:
Van de 5 keer was ie 4 keer langzamer. Zegt genoeg...
Soms werken die slimmigheidjes, maar vaker waren het gewoon smerige trucjes. Zoals al eerder gezegd: hij heeft een heel verleden met straffen, opzettelijke aanrijdingen en diskwalificaties. Erg laag voor iemand die ook best normaal kan winnen.quote:Op zondag 16 mei 2010 22:19 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Welke feiten? Onduidelijke regels waar Schumacher van profiteert? Erg slim gedaan: deed ie in Silverstone 1998 ook al.
Zesde worden vanaf plek laatst of zevende worden (laten we het daar even op houden) vanaf plek zeven... wie heeft dan de beste race gehad?quote:Blij zijn met een zesde plek? Cognitieve dissonantie omdat je zelfbeeld is aangetast omdat je als een lutser bij Massenet eraf tettert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |