De onduidelijkheid is er alleen over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja want Ross Brawn heeft vast geen gezond verstand........![]()
Nee hoor, 20 seconden straf is precies volgens de regelsquote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Hoss het volgende:
[..]
De onduidelijkheid is er over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.
Onder geel moet je van je gas af, je mag wel doorrijden, maar desnoods moet uit de telemetrie blijken dat je veiliger en dus minder hard reed.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..].
Sarcasme is leuk maar je kunt ook te ver gaan. Nuance, leer het.
Key point.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Regels mogen nooit voor meerdere manieren interpreteerbaar zijn, heel simpel.
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:11 schreef M.Melandri het volgende:
Overigens hoop ik dat de bandeleverancier van 2011 ''slechtere'' banden gaat leveren zodat je niet meer de hele race op 1set uit kunt rijden. Nu is de race vaak na de 1e helft al beslist.
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Volgens formula1.com welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:33 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.
quote:Schumacher penalised for Alonso safety-car pass
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Mercedes will appeal the stewards' decision and a date for that appeal will be set in due course by the FIA. Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points in tenth place.
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.
Stefano Domenicale zei daarentegen meteen dat de regel aangaf dat er niet ingehaald mag worden. McLaren gaf aan Hamilton aan dat er niet ingehaald mag worden. Bij de teams lijkt dus minder onduidelijkheid te zijn dan bij ons.
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Het gaat in dit geval om de regel dat als de laatste ronde een safety car ronde is er niet meer ingehaald mag worden, gas geven mag welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Ik vind de regels dit jaar opzich wel beter, enige verschil met dat bijtanken is dat je met de oude regels een rondje lang door wilde rijden met een lege tank, dit jaar wil je een rondje eerder naar binnen dan je concurrent omdat je dan op verse banden een snel rondje kan rijden. Vorige GP bracht dat ook een aantal leuke positiewisselingen met zich mee. Echter is het jammer dat er geen 2e ronde pitstops komt door de te goede harde band.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:30 schreef Hoss het volgende:
[..]
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat banden nu wel een race mee kunnen. Een paar jaar geleden was het verplicht om een race met een set banden te doen. Ik neem aan dat fabrikanten dan meer aandacht besteden aan het langer mee kunnen gaan van banden dan nu het geval is. Terwijl het toen amper verantwoord was. Ik kan me bijvoorbeeld Raikkonen herinneren die er in de laatste ronde op de Nurburgring afging met een klapband. En zo waren er wel meer incidenten en werd de regel dacht ik na 1 seizoen weer terug gedraaid.
Nee hoor, mijn conclusie is juist. De handelswijze van de stewards is duidelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:41 schreef Hoss het volgende:
[..]
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.
Wel aan die van mij. Zelfde met Mercedes.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
quote:
quote:Article 152 of the International Sporting Code states that:
“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties
specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not
susceptible to appeal. ”
Alonso heeft idd wel zeer sterk geredenquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Maar om weer over de race zelf te praten:
Alonso. 24e gestart, 6e gefinished. Ferrari handelde erg slim om hem gewoon meteen weer naar de harde banden te gooien. Daarna moest hij natuurlijk nog wel steeds flink op het gas om iedereen die ook de pits in ging in te halen.
Prestatie gericht vind ik het persoonlijk jammer dat die geregeld achter zn teamgenootje eindigt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Vorig weekend ook al. Zouden de updates van de auto beter voor Webber zijn? Of heeft RB geen updates uitgevoerd voor Barcelona? Is me even ontschoten.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:46 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Alonso heeft idd wel zeer sterk geredenik denk ook dat hij de enige had kunnen zijn die webber misschien van de overwinning af had kunnen houden. Overigens verbazingwekkend dat webber zoveel sneller was dan vettel.
Sinds de laatste twee wedstrijden (barcelona / monaco) zie je dat hij beter in z'n vel zit. Hij heeft tijd nodig. Volgend jaar wordt hij een kanshebber voor het kampioenschap maar dit jaar nog niet. Dan heeft hij meer een team om zich heen gebouwd en een auto die nog meer aan zijn wensen voldoet. Als die twee dingen goed zijn dan geeft Schumacher het resultaat wat je van hem kan verwachten. Hij gaat zeker nog races winnen en hij heeft het tempo sowieso al beter te pakken.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Tegen het besluit wel, tegen de straf niet:quote:Op zondag 16 mei 2010 19:23 schreef Waffle het volgende:
Kunnen ze eigenlijk wel in beroep gaan? Tegen een drive trough kan je niet in beroep gaan toch? En aangezien de 20 sec gelijk is aan een drive trough..
quote:Mercedes heeft nu de zaak voorgelegd aan de FIA's Court of Appeal. De FIA liet weten dat een beroep in dit geval alleen tegen het besluit kan zijn, de straf zelf is een vervangende drivethroughpenalty, waar geen beroep tegen gedaan kan worden.
Schumacher voldoet wel aan de verwachtingen. Van Mercedes had ik alleen wel verwacht dat ze vaker om het podium mee konden doen en Schumacher daardoor dus ook. Maar ze zijn op dit moment het vierde team.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Volgens mij is dat van kracht bij zo'n soort penalty als dat in de race heeft plaatsgevonden. Dus een drive through of stop. Dat kan je namelijk lastig terug draaien. Een tijdstraf die na afloop heeft plaatsgevonden kan makkelijk ongedaan worden gemaakt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
[Article 152 of the International Sporting Code states that:
“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties
specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not
susceptible to appeal. ”]
Dit zorgt er dus ook voor dat de uitslag niet gewijzigd wordt ?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Tegen het besluit wel, tegen de straf niet:
Mercedes tekent beroep aan tegen besluit FIA
[..]
Dat arrogante toontje van jou bevalt me niet, je posts zijn ook niet weer van zodanig niveau dat je hier voor de regelexpert kan doorgaan die ik op zijn woord geloof.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.
Ga je nog een keer proberen leuk te doen of was dit het?
Is dit een andere tijdszone, en was het tijdens de race, en zo ja waarom krijgt hij geen drive through? Dat is toch standaard?quote:2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 ¤
Paul
Ja, als je 41 jaar bent verlies je nou eenmaal wat op pure snelheid maar hij laat af en toe nog steeds mooie dingen zien. Met rosberg is het stuivertje wisselen waarbij rosberg wat beter in de kwalificatie is en schumi een iets betere race pace laat zien. Daarnaast is de mercedes het 4e team van de grid en zul je onder normale omstandigheden ook niet op het podium kunnen komen. Ik denk ook dat mercedes zich binnenkort volledig op 2011 gaat richten.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Webber reed te hard door de pitstraat voor de race vandaag, waarschijnlijk toen hij op weg ging naar zijn startpositiequote:Op zondag 16 mei 2010 19:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat arrogante toontje van jou bevalt me niet, je posts zijn ook niet weer van zodanig niveau dat je hier voor de regelexpert kan doorgaan die ik op zijn woord geloof.
We hebben vaak gezien dat achterblijvers vrij baan hadden onder SC, die mochten dan ook niet als een gek gaan stampen om achteraan te sluiten en een voordeeltje te halen, onder SC moet je net als onder geel rustig aandoen.
Als de FIA zich dan op het standpunt stelt dat de race tot aan de finish onder SC verder gaat, ondanks dat die naar binnen ging, dan geldt natuurlijk nog steeds dat je niet vol gas mag gaan. Dan zijn of de regels veranderd, of iedereen die het gas erop gooide moet gestraft worden.
En weet iemand wat dit is?
[..]
Is dit een andere tijdszone, en was het tijdens de race, en zo ja waarom krijgt hij geen drive through? Dat is toch standaard?
Volgens mij is nu de uitslag inderdaad niet meer te wijzigen (op straffen van andere coureurs na.)quote:Op zondag 16 mei 2010 19:53 schreef Joene het volgende:
[..]
Dit zorgt er dus ook voor dat de uitslag niet gewijzigd wordt ?
Dan vergeet mn vraag in manager topic.
Hij begint er steeds meer in te komen, kennelijk. Vroeger was het ook altijd gedoe met het duo Brawn en Schumacher. Met een hele reeks straffen en diskwalificaties als gevolg.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Schumacher heeft ook een drive-through penalty gekregen, deze is alleen omgezet in een 20 seconde straf, omdat de race was afgelopen.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:53 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Volgens mij is dat van kracht bij zo'n soort penalty als dat in de race heeft plaatsgevonden. Dus een drive through of stop. Dat kan je namelijk lastig terug draaien. Een tijdstraf die na afloop heeft plaatsgevonden kan makkelijk ongedaan worden gemaakt.
Ah, dank je. Er stond race bij namelijk, dan verwacht ik ook de race zelf.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Webber reed te hard door de pitstraat voor de race vandaag, waarschijnlijk toen hij op weg ging naar zijn startpositie
Time 13:31:24
http://www.fia.com/en-GB/(...)/mco-document-37.pdfquote:2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From: The FIA Stewards of the Meeting
To: The Team Manager Mercedes GP Petronas F1 Team
Document 37
Date 16 May 2010
Time 18:28
The Stewards received a report from the Race Director that car Nr 3 - Michael Schumacher overtook
car Nr 8 - Fernando Alonso when the Safety Car entered the pit lane at the end of the last lap.
As the overtaking manoeuvre was in breach of Article 40.13 of the 2010 F1 Sporting Regulations, the
Stewards decide to impose a drive through penalty but, as it occurred during the last five laps, 20
seconds will be added to the elapsed race time of car Nr 3.
Paul Gutjahr
Jose Abed
Damon Hill
Christian Calmes
Fuck de FIA, fuck Lewis en kudo's voor Schumi!quote:Op zondag 16 mei 2010 20:15 schreef i2Them2 het volgende:
Heerlijk hoe iedereen er al weer niet mee eens is. Laat de FIA eerst maar eens met een uitleg komen.
Eh, nee. Wat Schumacher deed was de regels overtreden. Zoals gebruikelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 20:15 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Duidelijk. Schumacher leert hier het racemietje weer wie de echte kampioen is. Niks aan het handje: pitlane entrance voorbij, racing is resumed.
Wat Alonso deed bij Massa, deed Schumacher bij Alonso: een stel slapende racers wakker maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |