Ja de baan is vrijgegeven en Schumacher heeft na de SC lijn Alonso gepasseerd, alleen was het wel de laatste ronde met daarin een Safety-Carquote:Op zondag 16 mei 2010 17:39 schreef Sobraine het volgende:
[..]
Ja, maar baan is wel vrijgegeven. De beslissing hangt nu af van waar de SC lijn ligt denk ik.
Als dit waar zou zijn zou je dus mogen inhalen zo gauw de safety car z'n lampen uit doet.quote:Op zondag 16 mei 2010 17:58 schreef Stiggie het volgende:
Een safety car is deployed naar mijn mening met zijn lampen aan. Als hij volgens de regels nog deployed is maar naar binnen gaat moeten de lampen gewoon aan blijven staan. Hoe kan je anders weten of een safety car deployed is of niet.
Zodra hij naar binnen gaat wel ja in de kwestie laatste lap.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn zou je dus mogen inhalen zo gauw de safety car z'n lampen uit doet.
Met andere woorden, bovenstaande is onzin.
Nee, eerder moest je wachten tot de start/finishlijn om weer te gaan racen (en inhalen), en nu moet je wachten tot de safetycarlijn, die ongeveer bij de ingang van de pitstraat ligt.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als dit waar zou zijn zou je dus mogen inhalen zo gauw de safety car z'n lampen uit doet.
Met andere woorden, bovenstaande is onzin.
Dat heeft niets te maken met mijn punt. Of Stiggie's punt.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:02 schreef Sally het volgende:
[..]
Nee, eerder moest je wachten tot de start/finishlijn om weer te gaan racen (en inhalen), en nu moet je wachten tot de safetycarlijn, die ongeveer bij de ingang van de pitstraat ligt.
Iessie siempel.
Wat is dan de fout die de FIA zou hebben gemaakt dan?quote:Op zondag 16 mei 2010 17:17 schreef Stiggie het volgende:
Een post op f1onboard ben ik het wel mee eens:
"The FIA messed up, the screen said "track clear" and "SC in this lap" instead of "Finish under SC" therefore the race wasn't finished under SC. They should've waved yellow flags BUT they waved green flags.
Green flag= racing, track clear. As the FIA said "SC in this Lap" the drivers were told by their team to try and overtake. Rosberg said he was told to be aggressive.
The FIA made a mistake and the pass is legal but I wouldn't be surprised/mad, if they didn't allow it."
quote:Ross Brawn - Serious Business.
Imagine getting into a high-stakes poker with this guy, relentless, he wouldn't even leave you busfare home.
Ik interpreteerde het als "wanneer de safety car naar binnen gaat in DIE ronde, doet hij zijn oranje lichten uit. En pas als hij idd de pits in duikt, dan moet je wachten tot die-en-die lijn."quote:Op zondag 16 mei 2010 18:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met mijn punt. Of Stiggie's punt.
Hij zegt dat naar zijn mening de safety car niet meer deployed is als zijn lampen uit zijn. Ik toon aan dat dat niet waar is. Daar gaat het om, wel blijven opletten.
Ik weet het ook niet zeker inderdaad. Maar het is de eerste keer dat dit gebeurt onder de nieuwe regels dus ik zat te denken. Oke het punt is: de safety car is deployed ja of nee. Waaraan kan je dat in eerste instantie zien? Waarschijnlijk aan de safety car zelf. Als hij volgens de regels deployed moet zijn, waarom zijn de lampen dan uit? Nog los van alle andere dingen zoals groene vlaggen en safety car in this lap.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft niets te maken met mijn punt. Of Stiggie's punt.
Hij zegt dat naar zijn mening de safety car niet meer deployed is als zijn lampen uit zijn. Ik toon aan dat dat niet waar is. Daar gaat het om, wel blijven opletten.
Zolang de Safety Car op de baan is, is deze "deployed" met of zonder lampenquote:Op zondag 16 mei 2010 18:07 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker inderdaad. Maar het is de eerste keer dat dit gebeurt onder de nieuwe regels dus ik zat te denken. Oke het punt is: de safety car is deployed ja of nee. Waaraan kan je dat in eerste instantie zien? Waarschijnlijk aan de safety car zelf. Als hij volgens de regels deployed moet zijn, waarom zijn de lampen dan uit? Nog los van alle andere dingen zoals groene vlaggen en safety car in this lap.
Klopt maar het moment dat hij dan naar binnen gaat is het volgens de regels dan inhalen op die streep...denk ik (in combi met de vlaggen en safety car in this lap)quote:Op zondag 16 mei 2010 18:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zolang de Safety Car op de baan is, is deze "deployed" met of zonder lampen
Klopt helemaal. Alleen dat is niet het discussiepunt. Het gaat er om of de safety car deployed was tot aan de finish of tot aan de SC-lijn. Want daar zijn de regel niet duidelijk over.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:02 schreef Sally het volgende:
[..]
Nee, eerder moest je wachten tot de start/finishlijn om weer te gaan racen (en inhalen), en nu moet je wachten tot de safetycarlijn, die ongeveer bij de ingang van de pitstraat ligt.
Iessie siempel.
Ja, maar de cruciale vraag is nu of dat ook geldt als het de laatste ronde is. Waar dus die speciale regel lijkt te gelden. Daar is het echte probleem. We zullen het zien.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:09 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Klopt maar het moment dat hij dan naar binnen gaat is het volgens de regels dan inhalen op die streep...denk ik (in combi met de vlaggen en safety car in this lap)
Ja dat ben ik ook met je eens, alleen het was wel de laatste rondequote:Op zondag 16 mei 2010 18:09 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Klopt maar het moment dat hij dan naar binnen gaat is het volgens de regels dan inhalen op die streep...denk ik
Idd, als je het filmpje terugkijkt op YouTube zie je de groene vlaggen, wat betekent dat de safety car van de baan is en er dus geraced kan worden. De vraag is alleen: vanaf waar? Is dat vanaf de eerste safety car lijn die bij de pitsingang ligt, of is dat vanaf de finish? En geldt dit dan ook voor de laatste ronde?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:12 schreef Benny2 het volgende:
Race is NIET geeindigd onder safety car. Waren heel duidelijk groene vlaggen en dat kan nooit als safety car "deployed" is. Dat staat wel duidelijk in de reglementen. Kan nu wel zo zijn dat dit een fout was van de wedstrijdleiding maar dan kunnen Schumacher en Mercedes toch niets aan doen...
Kun je dat bewijzen?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:12 schreef Benny2 het volgende:
Race is NIET geeindigd onder safety car. Waren heel duidelijk groene vlaggen en dat kan nooit als safety car "deployed" is. Dat staat wel duidelijk in de reglementen.
Ik ben het helemaal met je eens Stiggie. Alleen het kan wel eens zo zijn dat de FIA het zo bedoeld heeft dat als de laatste ronde wordt ingegaan met de safety car, de race ook onder de safety car finished. Of die nou wel of niet naar binnen gaat en of de lampen nou aan of uit zijn. In dat geval is het dus een fout van de FIA. Want dan hadden ze de baan niet vrij moeten geven niet met die groene vlaggen gaan zwaaien.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:07 schreef Stiggie het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker inderdaad. Maar het is de eerste keer dat dit gebeurt onder de nieuwe regels dus ik zat te denken. Oke het punt is: de safety car is deployed ja of nee. Waaraan kan je dat in eerste instantie zien? Waarschijnlijk aan de safety car zelf. Als hij volgens de regels deployed moet zijn, waarom zijn de lampen dan uit? Nog los van alle andere dingen zoals groene vlaggen en safety car in this lap.
Wel als er groene vlaggen gezwaaid worden. Als ze hier Schumacher bestraffen is het om hun eigen fout te verdoezelen bij de wedstrijdleiding.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ja, maar de cruciale vraag is nu of dat ook geldt als het de laatste ronde is. Waar dus die speciale regel lijkt te gelden. Daar is het echte probleem. We zullen het zien.
quote:Alonso convinced of Schumacher penalty
Fernando Alonso is convinced Michael Schumacher will be penalised for his overtaking move on the final lap of the Monaco Grand Prix.
The FIA is currently investigating the incident after Schumacher passed Alonso on the final corner to take sixth place away from the Spaniard.
Alonso said his team had made it clear overtaking was not allowed because of the safety car situation and is expecting Schumacher to be penalised.
"The race was very good and in the end I still have a good feeling. The team told me we couldn't overtake so when I saw Michael... That's a lot better, as they will penalise him, so we will end up winning anyway," Alonso told Spanish reporters after the race.
Alonso said he asked the team repeatedly about overtaking, as he was willing to pass Lewis Hamilton for fifth, and had been told that it was strictly forbidden.
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. Want als dat het geval is, is het einde discussie en kunnen ze met een beslissing komen. In het voordeel van Schumi dus.quote:
FIA.com Daar staat bij de "rules" dat safety car "deployed" altijd samengaat met gele vlaggen. Je moet wel een beetje geduld hebben om op de site te geraken, er zijn precies veel geinteresseerden voor tmoment...quote:
Dat zegt nog niets. Kun je een directe quote uit het regelement geven waarin staat dat je altijd mag inhalen als er een groene vlag wordt gezwaaid?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:24 schreef Benny2 het volgende:
[..]
FIA.com Daar staat bij de "rules" dat safety car "deployed" altijd samengaat met gele vlaggen. Je moet wel een beetje geduld hebben om op de site te geraken, er zijn precies veel geinteresseerden voor tmoment...
En dan is daarboven op de trackstatus ook gewoon veranderd van Yellow SC naar Green.quote:40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors (CHECK!) and the car's orange lights will be extinguished (CHECK!) This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it.
In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.
As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line. (CHECK!)
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:35 schreef Trystar het volgende:
Schumacher is handed a 20-second penalty in lieu of a drive-through for his last lap move on Schumacher Alonso
Imo hadden ze alleen plaats 6 en 7 hoeven omdraaien, dit is wel nogal overdreven ja..quote:
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:38 schreef OEM het volgende:
Regel 1 in het FIA regelboek:
In any case in which the rules are not clear beyond the obvious, a decision will be taken in favor of Ferrari.
Daar staat dus ook gewoon dat die groene vlaggen altijd gezwaaid worden in de laatste bocht. Dat argument kan dus van tafel.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:29 schreef roelofjan het volgende:
Nogmaals, geef nou eens een reden om aan te nemen dat de safety car periode nog van kracht was?
[..]
Zeker een mooie actie van Schumacher, dat mag niet vergeten worden. Hij was gewoon scherp.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:41 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Ik ben benieuwd wat ze zullen zeggen, ik vond het een verschrikkelijk mooie en verdiende actie. Alonso heeft in het verleden heel wat minder prettige acties laten zien, dit daarentegen was een erg mooie van schumacher. Deed me denken an een aantal jaar geleden waarin trulli in de laatste ronde werd gepasseerd.
De coureurs van Sauber halen dan ook zelden het einde van de race.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:43 schreef roelofjan het volgende:
Sebastien Buemi scoot z'n eerste punt dit seizoen.
Mu.v. van de nieuwe teams hebben alleen de coureurs van Sauber nog geen punten gescoord volgens mij...
Nee hoor, dat klopt gewoon. De SC gaat naar binnen dus zwaaien ze met de groene vlag in de laatste bocht zoals in de regels staat.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:46 schreef Hoss het volgende:En ten tweede hadden ze nooit de baan vrij moeten geven d.m.v. de groene vlaggen.
Daarom begrijp ik de straf ook niet. Had hem vanwege de onduidelijkheid van de regels dan teruggezet naar zijn oude (zevende) plek.quote:
Wederom, lees de regels duidelijker.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef Montov het volgende:
Belachelijke beslissing. Een inhaalactie onder groen afstraffen...
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:46 schreef Hoss het volgende:
Ik vind het ook ZEER onterecht. De FIA heeft de veelbesproken regel 40.13 te onduidelijk geformuleerd, waardoor deze om verschillende manieren te interpreteren is. Een regel hoort juist duidelijkheid te geven. Het is gewoon een fout van de FIA. Ten eerste hebben ze de regels dus niet duidelijk geformuleerd. En ten tweede hadden ze nooit de baan vrij moeten geven d.m.v. de groene vlaggen. Ze willen dit dus niet toegeven en dan zul je zien dat de regel straks wel aangepast wordt.
Ja, maar als de race onder SC eindigt dan geven ze dat toch apart aan?quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor, dat klopt gewoon. De SC gaat naar binnen dus zwaaien ze met de groene vlag in de laatste bocht zoals in de regels staat.
Waarom? Dat staat blijkbaar niet in de regels.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar als de race onder SC eindigt dan geven ze dat toch apart aan?
Klopt dat las ik net ook. Maar dat maakt het alleen maar verwarrender. Feit blijft dat de FIA gewoon heeft lopen knoeien en daar is Schumacher de dupe van geworden.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:47 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee hoor, dat klopt gewoon. De SC gaat naar binnen dus zwaaien ze met de groene vlag in de laatste bocht zoals in de regels staat.
Gelezen, en de beslissing van de FIA is onterecht. De SC werd binnengehaald, dus eindigde de race niet geneutraliseerd.quote:
Waarom niet? Mij lijkt het duidelijk. De race zou onder de SC finishen maar per de regelgeving ging hij toch naar binnen. En ze hebben dat net zo uitgevoerd als het normale einde van een SC periode. Zo simpel is het.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:50 schreef roelofjan het volgende:
[..]
If the race ends whilst the safety car is deployed....
Dit mogen ze dus wel eens wat anders formuleren ja.
Blijkbaar was in dit geval de safety car dus nog wel deployed, een gedachtengang ik absoluut niet kan volgen.
quote:Op zondag 16 mei 2010 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wederom, lees maak de regels duidelijker.
Maar de SC werd binnengehaald in de laatste ronde, de enige mogelijkheid. Dus ja, for all intents en purposes, de race eindigde wel geneutraliseerd. Simpelweg omdat het niet anders kon. De SC reed voor het veld in de laatste ronde, volgens de regelgeving is de enige mogelijkheid dat hij naar binnen gaat aan het einde van die laatste ronde.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:51 schreef Montov het volgende:
[..]
Gelezen, en de beslissing van de FIA is onterecht. De SC werd binnengehaald, dus eindigde de race niet geneutraliseerd.
Weet Ross Brawn ook eens hoe dat voelt.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:38 schreef OEM het volgende:
Regel 1 in het FIA regelboek:
In any case in which the rules are not clear beyond the obvious, a decision will be taken in favor of Ferrari.
Als de safety car in de laatste lap naar binnen gaat, zegt dat niets over of de safety car daarna nog 'deployed' is of niet. De regels zeggen daar helemaal niets over. Zo simpel is het.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom niet? Mij lijkt het duidelijk. De race zou onder de SC finishen maar per de regelgeving ging hij toch naar binnen. En ze hebben dat net zo uitgevoerd als het normale einde van een SC periode. Zo simpel is het.
nee. Voor zo'n inhaal manouvre wordt onder normale omstandigheden ook een drive trough gegeven. Als deze niet meer uitgedeelt kan worden omdat de duur van de race er te kort voor is, wordt er een tijdstraf van 20 seconden geven.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:40 schreef Tarado het volgende:
Beetje flauw om Schumacher te straffen, ze hadden gewoon de plekken moeten handhaven zoals bepaald achter de Safety Car, kleine wraak van Hill?
Zoals nils7 al zegt, het is nog dezelfde ronde. De ronde achter de safety car eindigt pas bij de finishlijn. Zo blijkt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:01 schreef Hoss het volgende:
[..]
Als de safety car in de laatste lap naar binnen gaat, zegt dat niets over of de safety car daarna nog 'deployed' is of niet. De regels zeggen daar helemaal niets over. Zo simpel is het.
Waarom niet? Ze hebben gewoon de regels gevolgd voor het einde van de SC procedure, zoals altijd. De SC zou binnen komen, dus waarom zouden ze dat niet moeten melden?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:04 schreef roelofjan het volgende:
Ze hadden geen melding moeten doen (safety car in this lap).
Ze hadden de lichten niet moeten doven.
Ze hadden de trackstatus niet naar groen moeten veranderen.
Ik had ook wel verwacht dat de regel zo bedoeld was, maar de regels zijn gewoon niet duidelijk genoeg. Regels moeten gewoon overduidelijk opgesteld worden, zodat het niet op meerdere manieren gelezen kan worden. Dan ontstaat er ook geen discussie. Wat de FIA nu doet is Schumacher bestraffen voor een fout die mede veroorzaakt is door de FIA zelf.quote:Op zondag 16 mei 2010 18:58 schreef nils7 het volgende:
Je kan het ook zo lezen:
Safetycar in this lap... Dus this lap.
Tot aan de volgende ronde is het dus een safetycar lap.
De eerste volgende (in dit geval dan 79/78) is dus geen lap behind THE safetycar meer...
Op start finish is pas de volgende ronde
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:12 schreef Hoss het volgende:
[..]
Ik had ook wel verwacht dat de regel zo bedoeld was, maar de regels zijn gewoon niet duidelijk genoeg. Regels moeten gewoon overduidelijk opgesteld worden, zodat het niet op meerdere manieren gelezen kan worden. Dan ontstaat er ook geen discussie. Wat de FIA nu doet is Schumacher bestraffen voor een fout die mede veroorzaakt is door de FIA zelf.
Moeten ze dan niet alle coureurs straffen die het gas intrapten? Dat mag toch ook niet onder geel?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:12 schreef Hoss het volgende:
[..]
Ik had ook wel verwacht dat de regel zo bedoeld was, maar de regels zijn gewoon niet duidelijk genoeg. Regels moeten gewoon overduidelijk opgesteld worden, zodat het niet op meerdere manieren gelezen kan worden. Dan ontstaat er ook geen discussie. Wat de FIA nu doet is Schumacher bestraffen voor een fout die mede veroorzaakt is door de FIA zelf.
quote:Op zondag 16 mei 2010 19:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Moeten ze dan niet alle coureurs straffen die het gas intrapten? Dat mag toch ook niet onder geel?
Ja want Ross Brawn heeft vast geen gezond verstand........quote:Op zondag 16 mei 2010 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.
Eens.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:11 schreef M.Melandri het volgende:
Overigens hoop ik dat de bandeleverancier van 2011 ''slechtere'' banden gaat leveren zodat je niet meer de hele race op 1set uit kunt rijden.
En terecht.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:17 schreef Tarado het volgende:
#f1 OFFICIAL - Mercedes' has decided to appeal the FIA stewards' decision to penalise Schumacher
De onduidelijkheid is er alleen over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou de onduidelijkheid valt uiteindelijk wel mee. Met gezond verstand kom je al een heel eind. Maar zoals altijd is er ruimte voor interpretatie.
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Ja want Ross Brawn heeft vast geen gezond verstand........![]()
Nee hoor, 20 seconden straf is precies volgens de regelsquote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Hoss het volgende:
[..]
De onduidelijkheid is er over het eerste deel van regel 40.13 over het wel of niet deployed zijn van de safety car tot aan de finish. Een simpel zinnetje had alle onduidelijkheid weg kunnen nemen. Prima als je Schumacher een plek terug zet met verduidelijking van de regels. Maar dit gaat gewoon te ver.
Onder geel moet je van je gas af, je mag wel doorrijden, maar desnoods moet uit de telemetrie blijken dat je veiliger en dus minder hard reed.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Fir3fly het volgende:
[..].
Sarcasme is leuk maar je kunt ook te ver gaan. Nuance, leer het.
Key point.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:16 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Regels mogen nooit voor meerdere manieren interpreteerbaar zijn, heel simpel.
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Blijkbaar wel want hij probeerde een case te maken. Zou jij dat niet doen voor jouw team?
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:11 schreef M.Melandri het volgende:
Overigens hoop ik dat de bandeleverancier van 2011 ''slechtere'' banden gaat leveren zodat je niet meer de hele race op 1set uit kunt rijden. Nu is de race vaak na de 1e helft al beslist.
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:26 schreef Brabiliaan het volgende:
[..]
Uiteraard, maar jij deed alsof de regel aan duidelijkheid niets te wensen over liet. Met een beetje gezond verstand was het helder en duidelijk..... nou, ik vind van niet. En Ross Brawn klaarblijkelijk ook niet. Ik hoop dat het beroep wat ze aanspannen wat uithaalt.
Volgens formula1.com welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:33 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
Ze kunnen niet in beroep gaan tegen deze straf, omdat het een drive-through penalty is, die is omgezet in een 20 seconde straf.
quote:Schumacher penalised for Alonso safety-car pass
Mercedes GP’s Michael Schumacher has been penalised by the Monte Carlo race stewards for his overtaking manoeuvre on Ferrari’s Fernando Alonso in the dying moments of the Monaco Grand Prix.
Schumacher was handed a drive-through penalty, which is converted after the race into a 20-second time penalty, dropping him from sixth to 12th in the results.
Schumacher passed Alonso just as the safety car pulled in at the end of Lap 78. The FIA stewards, which included his old sparring partner Damon Hill, have deemed the German breached Article 40.13 of the Sporting Regulations, which states that “if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."
Mercedes will appeal the stewards' decision and a date for that appeal will be set in due course by the FIA. Schumacher’s demotion moves Toro Rosso’s Sebastien Buemi, who had finished in 11th, into the points in tenth place.
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ross Brawn zat gewoon fout. Hij dacht dat de groene vlaggen betekenden dat er wel ingehaald mocht worden.
Stefano Domenicale zei daarentegen meteen dat de regel aangaf dat er niet ingehaald mag worden. McLaren gaf aan Hamilton aan dat er niet ingehaald mag worden. Bij de teams lijkt dus minder onduidelijkheid te zijn dan bij ons.
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Het gaat in dit geval om de regel dat als de laatste ronde een safety car ronde is er niet meer ingehaald mag worden, gas geven mag welquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar het gaat er toch om of de race onder SC eindigde of niet. RB denkt van niet, de FIA beweert van wel.
Prima, maar dan gelden alle regels van onder SC voor alle coureurs. Ik kan me vergissen, maar volgens mij mag je onder SC niet vol het gas erop, en moeten dus alle coureurs die vol het gas erop gooiden 20 seconden krijgen.
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Ik vind de regels dit jaar opzich wel beter, enige verschil met dat bijtanken is dat je met de oude regels een rondje lang door wilde rijden met een lege tank, dit jaar wil je een rondje eerder naar binnen dan je concurrent omdat je dan op verse banden een snel rondje kan rijden. Vorige GP bracht dat ook een aantal leuke positiewisselingen met zich mee. Echter is het jammer dat er geen 2e ronde pitstops komt door de te goede harde band.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:30 schreef Hoss het volgende:
[..]
Hoop ik ook, ik vind het hele niet-tanken-idee ook niks. Dat was juist een mooi onderdeel van de strategie.
Ik vind het trouwens wel vreemd dat banden nu wel een race mee kunnen. Een paar jaar geleden was het verplicht om een race met een set banden te doen. Ik neem aan dat fabrikanten dan meer aandacht besteden aan het langer mee kunnen gaan van banden dan nu het geval is. Terwijl het toen amper verantwoord was. Ik kan me bijvoorbeeld Raikkonen herinneren die er in de laatste ronde op de Nurburgring afging met een klapband. En zo waren er wel meer incidenten en werd de regel dacht ik na 1 seizoen weer terug gedraaid.
Nee hoor, mijn conclusie is juist. De handelswijze van de stewards is duidelijk.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:41 schreef Hoss het volgende:
[..]
Verkeerde conclusie, maar goed, er is al genoeg over gediscussieerd, laten we er maar over op houden.
Wel aan die van mij. Zelfde met Mercedes.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
quote:
quote:Article 152 of the International Sporting Code states that:
“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties
specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not
susceptible to appeal. ”
Alonso heeft idd wel zeer sterk geredenquote:Op zondag 16 mei 2010 19:37 schreef Fir3fly het volgende:
In conclusie, de onduidelijkheid kwam vooral voort uit het niet kennen van alle regels. Wij hebben in dit topic alle regels zo'n beetje doorgenomen. De stewards hebben dat denk ik ook gedaan. Daarom duurde het dus lang.
Maar om weer over de race zelf te praten:
Alonso. 24e gestart, 6e gefinished. Ferrari handelde erg slim om hem gewoon meteen weer naar de harde banden te gooien. Daarna moest hij natuurlijk nog wel steeds flink op het gas om iedereen die ook de pits in ging in te halen.
Prestatie gericht vind ik het persoonlijk jammer dat die geregeld achter zn teamgenootje eindigt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Vorig weekend ook al. Zouden de updates van de auto beter voor Webber zijn? Of heeft RB geen updates uitgevoerd voor Barcelona? Is me even ontschoten.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:46 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
Alonso heeft idd wel zeer sterk geredenik denk ook dat hij de enige had kunnen zijn die webber misschien van de overwinning af had kunnen houden. Overigens verbazingwekkend dat webber zoveel sneller was dan vettel.
Sinds de laatste twee wedstrijden (barcelona / monaco) zie je dat hij beter in z'n vel zit. Hij heeft tijd nodig. Volgend jaar wordt hij een kanshebber voor het kampioenschap maar dit jaar nog niet. Dan heeft hij meer een team om zich heen gebouwd en een auto die nog meer aan zijn wensen voldoet. Als die twee dingen goed zijn dan geeft Schumacher het resultaat wat je van hem kan verwachten. Hij gaat zeker nog races winnen en hij heeft het tempo sowieso al beter te pakken.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Tegen het besluit wel, tegen de straf niet:quote:Op zondag 16 mei 2010 19:23 schreef Waffle het volgende:
Kunnen ze eigenlijk wel in beroep gaan? Tegen een drive trough kan je niet in beroep gaan toch? En aangezien de 20 sec gelijk is aan een drive trough..
quote:Mercedes heeft nu de zaak voorgelegd aan de FIA's Court of Appeal. De FIA liet weten dat een beroep in dit geval alleen tegen het besluit kan zijn, de straf zelf is een vervangende drivethroughpenalty, waar geen beroep tegen gedaan kan worden.
Schumacher voldoet wel aan de verwachtingen. Van Mercedes had ik alleen wel verwacht dat ze vaker om het podium mee konden doen en Schumacher daardoor dus ook. Maar ze zijn op dit moment het vierde team.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Volgens mij is dat van kracht bij zo'n soort penalty als dat in de race heeft plaatsgevonden. Dus een drive through of stop. Dat kan je namelijk lastig terug draaien. Een tijdstraf die na afloop heeft plaatsgevonden kan makkelijk ongedaan worden gemaakt.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef YellowBlacks het volgende:
[..]
[Article 152 of the International Sporting Code states that:
“Penalties of driving through or stopping in pit lanes together with certain penalties
specified in FIA Championship regulations where this is expressly stated, are not
susceptible to appeal. ”]
Dit zorgt er dus ook voor dat de uitslag niet gewijzigd wordt ?quote:Op zondag 16 mei 2010 19:52 schreef Sally het volgende:
[..]
Tegen het besluit wel, tegen de straf niet:
Mercedes tekent beroep aan tegen besluit FIA
[..]
Dat arrogante toontje van jou bevalt me niet, je posts zijn ook niet weer van zodanig niveau dat je hier voor de regelexpert kan doorgaan die ik op zijn woord geloof.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, maar nee. Als de SC de pits in is bepaalt de voorste man het tempo. En die mag op het gas gaan.
Ga je nog een keer proberen leuk te doen of was dit het?
Is dit een andere tijdszone, en was het tijdens de race, en zo ja waarom krijgt hij geen drive through? Dat is toch standaard?quote:2010 Monaco Grand Prix
The FIA Stewards of the Meeting
From The FIA Stewards of the Meeting
To The Team Manager
Red Bull Racing
Document 33
Date 16 May 2010
Time 13:48
The Stewards, having received a report from the Race Director, have considered the following matter,
determine a breach of the regulations has been commited by the competitor named below and impose
the penalty referred to.
No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 ¤
Paul
Ja, als je 41 jaar bent verlies je nou eenmaal wat op pure snelheid maar hij laat af en toe nog steeds mooie dingen zien. Met rosberg is het stuivertje wisselen waarbij rosberg wat beter in de kwalificatie is en schumi een iets betere race pace laat zien. Daarnaast is de mercedes het 4e team van de grid en zul je onder normale omstandigheden ook niet op het podium kunnen komen. Ik denk ook dat mercedes zich binnenkort volledig op 2011 gaat richten.quote:Op zondag 16 mei 2010 19:44 schreef tong80 het volgende:
Vraagje aan de kenners. Voldoet Schumacher aan de verwachtingen ?
Webber reed te hard door de pitstraat voor de race vandaag, waarschijnlijk toen hij op weg ging naar zijn startpositiequote:Op zondag 16 mei 2010 19:55 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat arrogante toontje van jou bevalt me niet, je posts zijn ook niet weer van zodanig niveau dat je hier voor de regelexpert kan doorgaan die ik op zijn woord geloof.
We hebben vaak gezien dat achterblijvers vrij baan hadden onder SC, die mochten dan ook niet als een gek gaan stampen om achteraan te sluiten en een voordeeltje te halen, onder SC moet je net als onder geel rustig aandoen.
Als de FIA zich dan op het standpunt stelt dat de race tot aan de finish onder SC verder gaat, ondanks dat die naar binnen ging, dan geldt natuurlijk nog steeds dat je niet vol gas mag gaan. Dan zijn of de regels veranderd, of iedereen die het gas erop gooide moet gestraft worden.
En weet iemand wat dit is?
[..]
Is dit een andere tijdszone, en was het tijdens de race, en zo ja waarom krijgt hij geen drive through? Dat is toch standaard?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |