abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81492457
Pos Driver Team Time
1. Webber Red Bull-Renault 1h50:00.000
2. Vettel Red Bull-Renault + 0.448
3. Kubica Renault + 1.600
4. Massa Ferrari + 2.600
5. Hamilton McLaren-Mercedes + 4.300
6. Schumacher Mercedes + 5.700
7. Alonso Ferrari + 6.300

8. Rosberg Mercedes + 6.600
9. Sutil Force India-Mercedes + 6.900
10. Liuzzi Force India-Mercedes + 7.300
11. Buemi Toro Rosso-Ferrari + 8.100
12. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari + 9.100
13. Petrov Renault + 4 laps


Het schijnt dat Schumacher niet had mogen inhalen
pi_81492483


Wat het zal zijn... ik weet het niet.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81492504
En ook nog even afwachten wat ze met Barrichello gaan doen.
pi_81492539
De regel volgens ferrari is dat je niet mag inhalen als op het allerlaatste moment van de race de safety car naar binnen gaat

De regel volgens schumacher is die streep (die in mijn ogen meer logisch klinkt) maar ik ken de reglementen niet zo goed.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81492543
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:13 schreef MrBadGuy het volgende:
En ook nog even afwachten wat ze met Barrichello gaan doen.
Die krijgt vast een boete
pi_81492561
quote:
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Ging de safetycar naar binnen omdat het einde race was, of ging hij gewoon naar binnen....
pi_81492583
Als Schumacher gelijk heeft met die streep van de safetycar herstart (waar Webber met de eerste herstart op het randje mee zat) dan is 'ie redelijk briljant. Zo niet dan is 'ie redelijk dom.
pi_81492626
Ik zag toch echt groene vlaggen (en lampen), dus ik zeg: legaal!
pi_81492628
Er stond toch echt "safety car in this lap" dus volgens mij is de race niet geëindigd "whilst the safety car is deployed" dus volgens mij gaat 40.13 niet op.
pi_81492645
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:14 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Ging de safetycar naar binnen omdat het einde race was, of ging hij gewoon naar binnen....
Er staat gewoon "als de safety car naar binnen gaat in de laatste ronde" en niet waarom die naar binnen gaat. Dus volgens die regel zou Schumi fout zitten.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:16:55 #11
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81492662
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:15 schreef Desunoto het volgende:
Als Schumacher gelijk heeft met die streep van de safetycar herstart (waar Webber met de eerste herstart op het randje mee zat) dan is 'ie redelijk briljant. Zo niet dan is 'ie redelijk dom.
Dan moet de safety car in mijn ogen helemaal niet naar binnen... dan moeten ze finishen achter de safety car... Waarom geven ze dan nog gas als de safety car naar binnen gaat...
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81492675
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:15 schreef Desunoto het volgende:
Als Schumacher gelijk heeft met die streep van de safetycar herstart (waar Webber met de eerste herstart op het randje mee zat) dan is 'ie redelijk briljant. Zo niet dan is 'ie redelijk dom.
Het gaat niet om de lijn (wat dat betreft zat hij goed), het draait er om of 'ie uberhaupt mocht inhalen.
pi_81492695
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:16 schreef Stiggie het volgende:

[..]

Dan moet de safety car in mijn ogen helemaal niet naar binnen... dan moeten ze finishen achter de safety car... Waarom geven ze dan nog gas als de safety car naar binnen gaat...
Dat werd uitgelegd door die gast van RTL7. Voor de beelden in de media is het mooier als ze finishen zonder safety car. Beetje krom op zich maar ja... er zit wel íets in.
pi_81492716
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:16 schreef Stiggie het volgende:

[..]

Dan moet de safety car in mijn ogen helemaal niet naar binnen... dan moeten ze finishen achter de safety car... Waarom geven ze dan nog gas als de safety car naar binnen gaat...
Ze finishen nooit achter de safety car. Zo wordt het altijd gedaan.
pi_81492733
Helaas Schumi
pi_81492747
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:17 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Het gaat niet om de lijn (wat dat betreft zat hij goed), het draait er om of 'ie uberhaupt mocht inhalen.
Volgend regel 40.13 dus niet. "as normal without overtaking".

Dus Schumi zit fout.
pi_81492753
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:14 schreef Stiggie het volgende:
De regel volgens ferrari is dat je niet mag inhalen tot de finishlijn.

De regel volgens schumacher is die streep (die in mijn ogen meer logisch klinkt) maar ik ken de reglementen niet zo goed.
Het gaat er vooral om dat het de laatste ronde is. Normaal mag je dus inhalen vanaf de 'safetycar-lijn'. Maar als het de laatste ronde zou zijn, zou je niet meer mogen inhalen. Aldus Ferrari / BBC.
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  zondag 16 mei 2010 @ 16:19:08 #18
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_81492759
Ach, de helft van het veld aangekomen, dat heeft ook z'n charmes

edit: waarom staat m'n reactie zo laat, heb die als 2de of 3de post al ingegeven
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_81492815
Barrichello mag wel een straf krijgen, pleurt zo zijn stuur op het circuit voor een auto.
pi_81492820
De reacties op die youtube video trouwens
quote:
YEAAAH HE OWNED HIM!!
quote:
SCHUMI THE BEST!:D
quote:
hehe SChumacher 4 ever ! 
!
  zondag 16 mei 2010 @ 16:20:48 #21
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81492823
40.13 When the clerk of the course calls in the safety car, it must extinguish its orange lights, this will be the signal to the drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap. At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than five car lengths behind it. As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81492866
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:20 schreef Trystar het volgende:
Barrichello mag wel een straf krijgen, pleurt zo zijn stuur op het circuit voor een auto.
Dat wordt vast een geldboete. Of in combinatie met zoiets als x plaatsen naar achteren op de grid voor de volgende race. En terecht.. hij was een beetje dom.
pi_81492869
Ik denk dat er hoe dan ook dus een onduidelijkheid in de regels zit. Voor zover ik weet stond er ook SC in this lap, maar dat weet ik niet zeker. Dan hadden ze dat niet moeten melden lijkt me.
Want wat nou als de SC officieel gezien in de laatste ronden naar binnen gehaald wordt omdat 't veilig is op de baan? Moeten ze dan denken 'ach dat laatste stukje, dat pakken we er wel bij om onduidelijkheid te voorkomen', of moeten ze gewoon de SC binnenhalen en 't veld vrijgeven?
pi_81492891
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:20 schreef Stiggie het volgende:
40.13 When the clerk of the course calls in the safety car, it must extinguish its orange lights, this will be the signal to the drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap. At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than five car lengths behind it. As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line.
Dat is inderdaad regel 40.13.

Van een vorig jaar.

Hier het regelement van dit jaar:

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

http://www.formula1.com/i(...)ations/8687/fia.html
  zondag 16 mei 2010 @ 16:22:40 #25
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_81492907
Daar staat niets in over positie behouden tot een bepaalde lijn.

edit: inde nieuwe dus wel.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_81492937
Ross Brawn denkt dat ze goed zitten.
pi_81492940
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:16 schreef _Administr8or_ het volgende:
Ik zag toch echt groene vlaggen (en lampen), dus ik zeg: legaal!
Sorry, maar dat heeft er niks mee te maken. Ronde 34 gaat safety car naar binnen en dan komen groene vlaggen, dan is het wachten tot de finish. Weet even niet meer wanneer maar wel waar, was op Melbourne, viel iemand stil en volgens mij Irvine die erachter zat wachtte netjes tot start/finish! In dit geval is het einde race en mag er gewoon worden ingehaald.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:23:54 #28
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81492946
Ross Brawn zegt dat het legaal is gezien de instructies van de FIA lol

hij heeft zelfs printjes bij zich hahaha
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81492948
Brawn nu op BBC.

Brawn heeft gelijk, de race eindigde niet onder de safety car.

40.13 gaat niet op.

Wat een held, Brawn heeft Schumacher meteen verteld dat hij mocht inhalen.
pi_81492950
Het lijkt me duidelijk dat met de nieuwe regel Schumacher sowieso fout zit.
pi_81492969
Trouwens, ben ik de enige die massa tijdens zijn na zijn stop over de gele lijn zag gaan? Ik zou zweren dat hij met de linkervoorband over de streep ging....
pi_81492989
Brawn heeft daar een goed punt. De race finishte niet achter de SC, die ging naar binnen. In dat geval was het dus weer wel legaal.
pi_81493021
Hoe het ook uitpakt vind ik Ross Brawn gewoon een baas. Wat een sluwe actie weer van die held
pi_81493036
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:24 schreef Sobraine het volgende:
Trouwens, ben ik de enige die massa tijdens zijn na zijn stop over de gele lijn zag gaan? Ik zou zweren dat hij met de linkervoorband over de streep ging....
Dat zag ik ook

Ik zei net 5 seconden daarvoor "ze moeten wel oppassen met die gele lijn" tegen m'n vader naast me en toen meteen sprong ik bijna op van de bank met "JA JA MASSA DOEI DOEI"

Maar later niets meer van gehoord!
pi_81493037
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:24 schreef Desunoto het volgende:
Het lijkt me duidelijk dat met de nieuwe regel Schumacher sowieso fout zit.
Hoe moeilijk is het nu dan?

Volgens 40.13 mag je niet inhalen als de race onder de safety car eindigt.

Alleen eindigde deze race dus NIET onder de safety car, er kwam ook netjes in beeld dat de safety car naar binnen ging, dus inhalen mocht vanaf de safety car lijn.
pi_81493039
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:24 schreef Sobraine het volgende:
Trouwens, ben ik de enige die massa tijdens zijn na zijn stop over de gele lijn zag gaan? Ik zou zweren dat hij met de linkervoorband over de streep ging....
Ik had 't zelfde idee, was iig op 't randje.
pi_81493061
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:23 schreef Trystar het volgende:
Ross Brawn denkt dat ze goed zitten.
Domenicali denkt dat ze fout zitten..... http://f1.gpupdate.net/nl(...)alonso-niet-inhalen/
  zondag 16 mei 2010 @ 16:27:20 #38
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493076
Toch mooi koppel die schumi en ross brawn
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81493087
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:23 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Sorry, maar dat heeft er niks mee te maken. Ronde 34 gaat safety car naar binnen en dan komen groene vlaggen, dan is het wachten tot de finish. Weet even niet meer wanneer maar wel waar, was op Melbourne, viel iemand stil en volgens mij Irvine die erachter zat wachtte netjes tot start/finish! In dit geval is het einde race en mag er gewoon worden ingehaald.
Dan haal je een voorbeeld met Eddie Irvine aan? Inmiddels zijn de regelementen al 300x gewijzigd.
pi_81493109
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Dat zag ik ook

Ik zei net 5 seconden daarvoor "ze moeten wel oppassen met die gele lijn" tegen m'n vader naast me en toen meteen sprong ik bijna op van de bank met "JA JA MASSA DOEI DOEI"

Maar later niets meer van gehoord!
Is het op of over de lijn, volgens wij was het namelijk wel echt millimeter geneuzel...
pi_81493127
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:27 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Dan haal je een voorbeeld met Eddie Irvine aan? Inmiddels zijn de regelementen al 300x gewijzigd.
Ja, tuurlijk.
pi_81493142
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Hoe moeilijk is het nu dan?

Volgens 40.13 mag je niet inhalen als de race onder de safety car eindigt.

Alleen eindigde deze race dus NIET onder de safety car, er kwam ook netjes in beeld dat de safety car naar binnen ging, dus inhalen mocht vanaf de safety car lijn.
Er staat in de regel dat "als de safety in de laatste ronde naar binnen gaat" en dat deed 'ie. Ongeacht of die naar binnen ging omdat de baan vrij was of naar binnen ging om ze te laten finishen zonder safety car, mag je niet inhalen. Dat staat er toch!
pi_81493191
Schumacher zit fout;

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
pi_81493202
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Er staat in de regel dat "als de safety in de laatste ronde naar binnen gaat" en dat deed 'ie. Ongeacht of die naar binnen ging omdat de baan vrij was of naar binnen ging om ze te laten finishen zonder safety car, mag je niet inhalen. Dat staat er toch!
If the race ends whilst the safety car is deployed
pi_81493213
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:28 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Is het op of over de lijn, volgens wij was het namelijk wel echt millimeter geneuzel...
Ik dacht echt dat 'ie erover ging. In ieder geval erover met een deel van z'n band want je zag de gele lijn niet meer.

Maar goed ze hebben daar nooit een close-up van laten zien...
pi_81493222
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Trystar het volgende:
Schumacher zit fout;

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Je vergeet het 1e gedeelte voor het gemak maar even?
pi_81493223
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:

[..]

If the race ends whilst the safety car is deployed
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Trystar het volgende:
Schumacher zit fout;

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:30:54 #48
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493227
Posting @ youtube
"Michael should have the right to take that position due to the new regulations for 2010, if there is another regulation from 2.15 or what ever it is stating that cars will not over take if the race ends in a safety car lap then sorry but thats tuff luck. Anyway even if its true the lap didn't end in a safety car lap cause there are postings from charlie whiting stating that safety car will come in at the end of the lap and all the flags were green whilst passing throuhg the last corner."
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81493237
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Je vergeet het 1e gedeelte voor het gemak maar even?
Nee, jij vergeet het 2e gedeeelte.
pi_81493245
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Je vergeet het 1e gedeelte voor het gemak maar even?
Nee, jij de rest.
pi_81493258
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:30 schreef roelofjan het volgende:

[..]

If the race ends whilst the safety car is deployed
Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?
  zondag 16 mei 2010 @ 16:32:59 #52
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493309
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?
Precies en daar zit het
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81493341
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:29 schreef Trystar het volgende:
Schumacher zit fout;

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Dat is dan duidelijk. Maar dan begrijpt de FIA de regels zelf niet. Want waarom zouden ze de in hemelsnaam gaan lopen zwaaien met groene vlaggen en een groen licht aanzetten.
pi_81493354
De SC is niet meer deployed na de SC-lijn? Dan is het gewoon legaal toch...
pi_81493369
Het niet inhalen geldt alleen als de baan nog niet vrijgegeven is en de SC alleen naar binnen gaat voor de vorm. Nu was de baan gewoon vrij (SC was niet meer deployed) en mocht er gewoon ingehaald worden.

Lijkt mij.
pi_81493372
Die safety car had gewoon naar binnen moeten rijden zonder verdere uitleg..
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_81493385
Hoe dan ook, we kunnen er in ieder geval over eens zijn dat de regel onduidelijk is hier. Als er over een regel zo gediscusseert moet worden dan lijkt het me geen duidelijke regel.
pi_81493412
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:33 schreef Hoss het volgende:

[..]

Dat is dan duidelijk. Maar dan begrijpt de FIA de regels zelf niet. Want waarom zouden ze de in hemelsnaam gaan lopen zwaaien met groene vlaggen en een groen licht aanzetten.
Groene vlaggen betekent: "gevaar voorbij, er mag weer worden ingehaald". Dus is Schumacher zijn actie gewoon correct.
pi_81493430
In ieder geval een leuke stunt van Ross Brawn en MSc. Het leukste is natuurlijk dat Ferrari en Mercedes allebei vinden dat ze gelijk hebben
pi_81493447
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?
Blijkbaar heel moeilijk, want als de post van Trystar klopt, dan zit Schumi dus wel fout en is Alonso zesde.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:36:22 #61
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_81493460
De Safety car is wel nog ''deployed'' (bij wijze van spreken) tot aan de start/finish lijn. Alleen omdat ze de wagen in de laatste ronde binnen halen om een SC loze finish te hebben moeten de coureurs dat stuk zelfstandig rijden.l

edit: ik zit nog steeds met de oude regels in me hoofd.

De nieuwe regels zeggen idd dat het tegenwoordig de safetycar lijn is, ipv start/finish.

Waar ze nu in godsnaam zo'n lijn voor moeten hebben weet dan weer niemand
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zondag 16 mei 2010 @ 16:38:54 #62
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493555
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:34 schreef Waffle het volgende:
Die safety car had gewoon naar binnen moeten rijden zonder verdere uitleg..
Dan had schumi dat inderdaad niet gedaan
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
  zondag 16 mei 2010 @ 16:39:10 #63
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81493567
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Alleen eindigde deze race dus NIET onder de safety car,
Dat weet je dus niet. In de bewoording staat dat zelfs al eindigt de race onder de safety car, hij altijd naar binnen gaat. Wij kunnen niet weten of de regel opgaat of niet. Zo simpel is het. Wij hebben niet de kennis, we kunnen alleen afwachten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 mei 2010 @ 16:39:56 #64
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81493592
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:33 schreef Hoss het volgende:

[..]

Dat is dan duidelijk. Maar dan begrijpt de FIA de regels zelf niet. Want waarom zouden ze de in hemelsnaam gaan lopen zwaaien met groene vlaggen en een groen licht aanzetten.
Als ik het goed begrijp doen ze dat altijd.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_81493614
Er is nog een verschil. Als de SC deployed is dan heb je (dubbel?) geel langs de baan. SC was weg, EN groene vlaggen (volgens printouts van Ross Brawn). Dat zou dus impliceren dat de SC niet deployed was.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:40:29 #66
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493620
een onboardje nog even voor diegene die de bbc niet hebben gekeken
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81493630
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:31 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Ja, drol. En dat was hij niet meer. Er staat duidelijk onder in beeld: Safety Car in this lap Dan is die toch niet meer "deployed". Hoe moeilijk is het nou?


Lees terug, dat roep ik de hele tijd.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:41:25 #68
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493663
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:40 schreef tedkees2 het volgende:
Er is nog een verschil. Als de SC deployed is dan heb je (dubbel?) geel langs de baan. SC was weg, EN groene vlaggen (volgens printouts van Ross Brawn). Dat zou dus impliceren dat de SC niet deployed was.
Heerlijk dit
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81493719
Ik ga er verder m'n mond over houden en in spanning afwachten wat er gebeurt. Ben benieuwd hoe dit uitpakt
  zondag 16 mei 2010 @ 16:43:13 #70
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493743
quote:
Schumacher sure Alonso pass was legal

16 May 2010 / Results / Photos

Michael Schumacher is confident that his last-lap overtake on Fernando Alonso was not against the rules in Sunday's Monaco Grand Prix. With the Safety Car having been on-track for the last three laps, due to a frightening collision between Jarno Trulli and Karun Chandhok, the German passed the Spaniard at the entry to the final corner of the race.

Previously, drivers were not able to overtake after the Safety Car pulled in until the start/finish line, meaning last-lap Safety Cars guaranteed the same results as when the final lap began.


However, new-for-2010 regulations state that passes are permitted after the final Safety Car line, located before the pit lane entry and, in Monaco's case, at the exit of La Rascasse corner.

With Alonso sixth, the Ferrari driver turned into the final corner to find Schumacher's Mercedes passing on the inside line, having drawn alongside the Ferrari but without passing before crossing the Safety Car line.

"I think I'm sixth, I got the message 'Track Clear'," Schumacher explained to Germany's RTL. "That means the Safety Car is gone, the accident zone was clear, so I thought I could go.

"Damon Hill is the steward here…that's going to be interesting!"
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
  zondag 16 mei 2010 @ 16:44:43 #71
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81493809
quote:
Stewards investigate Schumi's move past Alonso
Sunday 16th May 2010


The Monaco GP race stewards, including Damon Hill, are to investigate Michael Schumacher's last-lap move past Fernando Alonso.

In a dramatic piece of opportunism, Schumacher snuck past Alonso into the final corner just as the Safety Car, behind which the field has been running for the final few laps of the race, disappeared down the pitlane.

But was it legitimate under the rules?

While television replays clearly show that Schumi had not overtaken Alonso before the Ferrari crossed the Safety Car line, Ferrari are convinced that the move was illegal because of a rule stipulating that no overtaking is allowed on the final lap once the Safety Car has been run.

Ferrari team boss Stefano Domenicali told BBC Sport: "That should be the rule, you can't overtake on the final lap. Our understandings of the regulations is pretty clear but let's just and see what the stewards say."

Article 40.13 of the 2010 regulation states that 'If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.'

There is some confusion, however, whether the race technically ended with the Safety Car deployed given that green flags were waved as it trundled off the track.

Clutching photographs to back his argument, Ross Brawn has signalled Mercedes' determination to defend Schumacher's move. According to Brawn, as the teams were notified that the Safety Car was coming in on the final lap, the race did not end under the Safety Car - meaning that it was legitimate for an overtaking move to take place between the chequered flag and the piece of track before the final corner on which the Safety Car line was painted.

Furthermore, footage of the incident does suggest, with Alonso sidewards as he tried to stop Schumacher, that while Ferrari may have been aware of Article 40.13 in the race's aftermath, their Spanish driver was not aware of it at the time of Schumi's move.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81493903
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat weet je dus niet. In de bewoording staat dat zelfs al eindigt de race onder de safety car, hij altijd naar binnen gaat. Wij kunnen niet weten of de regel opgaat of niet. Zo simpel is het. Wij hebben niet de kennis, we kunnen alleen afwachten.
De baan was vrij, de melding "safety car in this lap" werd gegegeven, dus volgens mij was het gewoon einde safety car periode.

Zo werd het ook op de computer aangegeven volgens Ross Brawn.

Op de live timing staat track status ook gewoon op groen.
pi_81493976
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:26 schreef Sobraine het volgende:

[..]

Domenicali denkt dat ze fout zitten..... http://f1.gpupdate.net/nl(...)alonso-niet-inhalen/
Op de Engelse GPUpdate zegt Schumi:

http://f1.gpupdate.net/en(...)onso-pass-was-legal/
quote:
Schumacher sure Alonso pass was legal
16 May 2010 / Results / Photos

Michael Schumacher is confident that his last-lap overtake on Fernando Alonso was not against the rules in Sunday's Monaco Grand Prix. With the Safety Car having been on-track for the last three laps, due to a frightening collision between Jarno Trulli and Karun Chandhok, the German passed the Spaniard at the entry to the final corner of the race.

Previously, drivers were not able to overtake after the Safety Car pulled in until the start/finish line, meaning last-lap Safety Cars guaranteed the same results as when the final lap began.

However, new-for-2010 regulations state that passes are permitted after the final Safety Car line, located before the pit lane entry and, in Monaco's case, at the exit of La Rascasse corner.

With Alonso sixth, the Ferrari driver turned into the final corner to find Schumacher's Mercedes passing on the inside line, having drawn alongside the Ferrari but without passing before crossing the Safety Car line.

"I think I'm sixth, I got the message 'Track Clear'," Schumacher explained to Germany's RTL. "That means the Safety Car is gone, the accident zone was clear, so I thought I could go.

"Damon Hill is the steward here…that's going to be interesting!"
Edit: dat zei Stiggie dus net ook Ik hing nog op pagina 1. Maar ik heb er een bronlink bij
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  zondag 16 mei 2010 @ 16:50:27 #74
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81494000
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:48 schreef roelofjan het volgende:

[..]

De baan was vrij, de melding "safety car in this lap" werd gegegeven, dus volgens mij was het gewoon einde safety car periode.

Zo werd het ook op de computer aangegeven volgens Ross Brawn.

Op de live timing staat track status ook gewoon op groen.
Ja ok heel leuk allemaal. Maar dat kan ook zo zijn omdat ze juist, met die nieuwe regel, de SC duidelijk naar binnen wilden halen.

Zoals ik zei, speculatie is nogal onzin. Voor de stewards lijkt het me redelijk duidelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 mei 2010 @ 16:52:26 #75
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81494082
wtf... vind ik oppeens dit filmpje
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81494108
http://f1.gpupdate.net/en(...)omenicali-and-brawn/
quote:
Schumacher overtake: Opinions from Domenicali and Brawn
16 May 2010 / Results / Photos

Ferrari Team Principal Stefano Domenicali does not believe that Michael Schumacher's sixth place should be allowed to stand after the Mercedes driver stole the position from Fernando Alonso at the final corner of the Monaco Grand Prix.

With the Safety Car having been deployed, the silver Mercedes sports car pulled back into the pit lane as Schumacher's silver Mercedes dived up the inside into Anthony Noghes corner; however, the 7-time World Champion did pass after the Safety Car line which, from 2010 onwards, is the point at which overtaking may resume.

"According to our understanding, the rules are pretty clear but we have to wait for the stewards' decision," Domenicali told the BBC, although no official stewards enquiry is underway as yet.

"There is a new regulation this year," added Mercedes counterpart Ross Brawn. "I think Stefano says that if the race finishes under the Safety Car you can't do that, but the Safety Car went in.

"The FIA said the Safety Car went in so, according to the instructions of the FIA, the race didn't finish under the Safety Car so we advised our drivers that they could still race between the Safety Car line and finish line.

"Some even said Michael overtook Alonso under yellow but we have screenshots that there are green flags being waved right before Michael overtook Alonso."
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_81494132
quote:
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Het gaat er dus om hoe je het dik gedrukte interpreteert. Dus of de race onder de safety car is gefinished of niet. Zo ja, dan is Alonso zesde. Zo nee, dan is Schumi zesde. Ik zou de regels zo interpreteren als Brawn en Schumi. Want waarom anders die groene vlaggen??
pi_81494168
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:52 schreef Stiggie het volgende:
wtf... vind ik oppeens dit filmpje

pi_81494208
Ik ga voortaan gewoon het begin en het einde kijken. De rest gaat toch nergens over.
  zondag 16 mei 2010 @ 16:55:01 #80
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81494211
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:53 schreef Hoss het volgende:

[..]

Want waarom anders die groene vlaggen??
Wat ik gehoord heb is dat die standaard zijn in de laatste bocht als de SC naar binnen gaat.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_81494237
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:34 schreef Waffle het volgende:
Die safety car had gewoon naar binnen moeten rijden zonder verdere uitleg..
Uhm hij is ook naar binnengereden zonder verdere uitleg......
  zondag 16 mei 2010 @ 16:57:20 #82
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81494286
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:53 schreef Hoss het volgende:

[..]

Het gaat er dus om hoe je het dik gedrukte interpreteert. Dus of de race onder de safety car is gefinished of niet. Zo ja, dan is Alonso zesde. Zo nee, dan is Schumi zesde. Ik zou de regels zo interpreteren als Brawn en Schumi. Want waarom anders die groene vlaggen??
Precies en als we de zin gaan ontleden...

40.13 If the race ends (ja, dat is het geval) whilst the safety car is deployed (er werd aangekondigd in this lap dus niet meer deployed) it will enter the pit lane at the end of the last lap (dat wel) and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Op 1 stuk valt de regel dus ongeldig vermoed ik.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
  zondag 16 mei 2010 @ 16:57:23 #83
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81494287
Ik lees net ergens dat McLaren Hamilton verteld zou hebben dat de race officieel onder de SC zou finishen en dat hij niet mocht inhalen.

Oftewel, de teams verschillen zelf ook van mening.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 mei 2010 @ 16:58:36 #84
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81494345
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:57 schreef Stiggie het volgende:

[..]

whilst the safety car is deployed (er werd aangekondigd in this lap dus niet meer deployed)
Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_81494445
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:55 schreef Patrick24031976 het volgende:

[..]

Uhm hij is ook naar binnengereden zonder verdere uitleg......
Dat is niet waar. Er werd gezegd SC in this lap. En er werd overal met groene vlaggen gezwaaid.
  zondag 16 mei 2010 @ 17:01:06 #86
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81494452
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
Dat klopt ergens ook weer.... Klopt. Ben benieuwd!

Indien schumi overigens een penalty krijgt zakt hij naar mijn weten naar p12 en dus buiten de punten.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81494487
quote:
Op zondag 16 mei 2010 16:58 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom denk je dat? De SC is nog steeds deployed, want hij rijdt op de baan. Dat hij naar binnen gaat doet er misschien niet toe. Wederom, je kunt er weinig van zeggen.
Dat is dus precies het discussiepunt en is dus in de regels niet duidelijk genoeg is verwoord.
  zondag 16 mei 2010 @ 17:02:35 #88
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81494514
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:02 schreef Hoss het volgende:

[..]

Dat is dus precies het discussiepunt en is dus in de regels niet duidelijk genoeg is verwoord.
Voor ons niet omdat wij niet alle informatie hebben.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_81494577
quote:
Schumacher expecting no penalty

Michael Schumacher, Mercedes, Monaco GPMichael Schumacher believes there is no reason to be penalised for his incident with Fernando Alonso in the Monaco Grand Prix.

Schumacher overtook Alonso on the final corner of the final lap to take sixth position away from the Spaniard, but the incident is under investigation as the safety car had just left the track.

"No, not really, no," said Schumacher when asked if he expected a penalty.

"I think there is either this message, or there is the message 'track clear' and 'safety car in' and that was the message that was given to all of us and when this message is out it means track clear and back to racing. The cars were removed. There was no further need [for the safety car] so I took my opportunity."

He is also expecting former rival Damon Hill, acting as an advisor for the race stewards this weekend, to understand the situation.

"It will be interesting. He is a good guy so I'm sure he will understand the situation and it's normal that the other team has a different opinion but we have to see. Maybe we missed something that we are not aware of."

The sporting rules state that, "If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

The argument, however is whether the race finished under the safety car or this came into the pits as it would normally do after a period controlling the race.

Mercedes team boss Ross Brawn reckons the race finished as normal, and therefore there should be no penalty for Schumacher.

"There's a regulation which is new this year that says you can race between safety car line one and the start/finish line," Brawn told the BBC. "The race used to finish on the start/finish line. Now I think the point Stefano [Domenicali[ is raising is it says that if the race finishes under the safety car you are not allowed to do that.

"But we were advised before the end of the race that the safety car was coming in. There was no instruction that the race was going to finish under the safety car, so for us as soon as we got the instruction 'safety car in this lap' at 15:51 we considered the race was now on again.

"At 15:52 we were told the track was clear and and at 15:53 was the chequered flag. So, from the instructions we have from the FIA, the safety car was coming in on the final lap but the race wasn't finishing under the safety car and it's a very important distinction so we advised our drivers that they could still race between safety car line one and the start/finish line.

"And I think you saw the reaction of all the other drivers. If what Stefano has said was true, they would just cruise to the start/finish line because they knew they couldn't be overtaken, but everyone went for it and I'm afraid Fernando was a little asleep and we took advantage."
Ik ben het volledig met Brawn eens.

En jammer genoeg dus ook met Schumacher

pi_81494579
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:02 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Voor ons niet omdat wij niet alle informatie hebben.
Dus de teams hebben meer informatie over wanner een race wel of niet onder de safetycar finished. Want dat zou wel een stuk helpen.
pi_81494592
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:01 schreef Hoss het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Er werd gezegd SC in this lap. En er werd overal met groene vlaggen gezwaaid.
Dus naar welke uitleg bij jij dan op zoek ? Duidelijk verhaal dus, een compleet legale inhaalactie!

Groene vlaggen, geen gevaar, geen safetycar dus vrij baan.
pi_81494605
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
  zondag 16 mei 2010 @ 17:06:58 #93
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81494704
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Gravereaper het volgende:
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
Alsjeblieft zeg, hou je gezeik binnensmonds.

Ten eerste zat Alonso niet te maffen, hij had gewoon wat wheelspin uit de bocht waardoor Schumi hem er naast kon zetten. Of Alonso doorgekregen had dat hij rustig aan kon doen of niet, het is irrelevant. Hij zat niet te maffen, maar had simpelweg weinig tractie. Daar profiteerde Schumacher zeer scherp van.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_81494761
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Patrick24031976 het volgende:

[..]

Dus naar welke uitleg bij jij dan op zoek ? Duidelijk verhaal dus, een compleet legale inhaalactie!

Groene vlaggen, geen gevaar, geen safetycar dus vrij baan.
Ik zou het ook zo interpreteren, maar het zou me niets verbazen als de FIA de regels anders bedoeld heeft (en dus slecht geformuleerd heeft).
  zondag 16 mei 2010 @ 17:08:08 #95
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81494762
Schumi rijdt nog niet waar hij moet rijden maar toch wel genoten van hem de laatste 2 races.
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
pi_81494810
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:04 schreef Gravereaper het volgende:
Ik vond die uitleg van Ross Brawn helder genoeg om te zeggen dat die actie van Schumi gewoon legitiem was. Alonso lag gewoon te maffen want dat laatste stukje reden de meeste wagens om hun plaats veilig te stellen maar natuurlijk gaat die gast van Ferrari nu huilie huilie doen.
Die uitleg van Domenicali was op zich ook wel grappig: "Wij hebben Alonso verteld dat er niet ingehaald mocht worden", dat was dus overduidelijk niet waar.

Brawn is meteen de reglementen ingedoken (of zou 'ie ze uit z'n hoofd kennen? Zie ik hem ook nog wel voor aan) toen hij de melding kreeg dat de baan werd vrijgegeven en dat de safety car binnen zou komen.

Domenicali schrok zich waarschijnlijk rot toen Schumacher ineens Alonso voorbij ging, en is toen pas de regelementen ingedoken.
pi_81494942
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:06 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Alsjeblieft zeg, hou je gezeik binnensmonds.

Ten eerste zat Alonso niet te maffen, hij had gewoon wat wheelspin uit de bocht waardoor Schumi hem er naast kon zetten. Of Alonso doorgekregen had dat hij rustig aan kon doen of niet, het is irrelevant. Hij zat niet te maffen, maar had simpelweg weinig tractie. Daar profiteerde Schumacher zeer scherp van.
Klopt. En het zou best kunnen dat de crash van Trulli en Chandhok en de resten daarvan, er de oorzaak van is. Want ik zag Massa ook al glijdend uit de voorlaatste bocht komen.
  zondag 16 mei 2010 @ 17:13:51 #98
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_81495006
quote:
Op zondag 16 mei 2010 17:12 schreef Hoss het volgende:

[..]

Klopt. En het zou best kunnen dat de crash van Trulli en Chandhok en de resten daarvan, er de oorzaak van is. Want ik zag Massa ook al glijdend uit de voorlaatste bocht komen.
Jep. En als Alonso van Ferrari doorgekregen had dat er niet meer ingehaald mocht worden, had hij dus ook niet op Schumi gerekend.

Of het is dus een fout van Ferrari, of Mercedes. Ik weet het niet, persoonlijk denk ik dat ze Schumi een plaats terug zetten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 16 mei 2010 @ 17:17:14 #99
131800 Tarado
capô de fusca
pi_81495151
ik vind de regels niet duidelijk hierover, de stewards blijkbaar ook want er is nog geen beslissing
  zondag 16 mei 2010 @ 17:17:52 #100
269465 Stiggie
Plankgas
pi_81495184
Een post op f1onboard ben ik het wel mee eens:
"The FIA messed up, the screen said "track clear" and "SC in this lap" instead of "Finish under SC" therefore the race wasn't finished under SC. They should've waved yellow flags BUT they waved green flags.
Green flag= racing, track clear. As the FIA said "SC in this Lap" the drivers were told by their team to try and overtake. Rosberg said he was told to be aggressive.
The FIA made a mistake and the pass is legal but I wouldn't be surprised/mad, if they didn't allow it."
"Ik heb nog nooit een zak geld een doelpunt zien maken"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')