Ik geef toe, ik ben zo'n zeikerd. Ik kan me vreselijk ergeren aan spelfouten, al is 't dan op internet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dan plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout die met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Waarom zou je alles helemaal perfect moeten typen als het toch maar op internet is?![]()
klacht: Mensen die zeuren om fouten in de NL taal op internet!
Hoe mensen je soms ook mailen.. Tenenkrommend!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:48 schreef Evelien het volgende:
[..]
Ik geef toe, ik ben zo'n zeikerd. Ik kan me vreselijk ergeren aan spelfouten, al is 't dan op internet.
Een fout die met taal te maken heeft.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dat plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout dat met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Waarom zou je alles helemaal perfect moeten typen als het toch maar op internet is?![]()
voorbeeld:quote:
TS kan er niet vaak genoeg op gewezen worden.quote:
Ik pots, jij potst, wij potsen?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:51 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
voorbeeld:
Nou er wordt veel gepotst in GAM over games en dat gaat dus over GAMES..
maar dan zijn er van die mierenneukers die dan op spel fouten gaan letten ofzo..
BOEIEND praat over het onderwerp en let niet op fouten
OMGquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef MouzurX het volgende:
Zwaar irritant ja, zolang je het goed kan lezen is het goed genoeg voor op een forum.
Gelukkigquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:55 schreef Pizzakoppo het volgende:
tja zo zijn er mensen die dat leuk vinden, ik gun ze de lolletje wel
Bedankt, die vergat ik nog in mijn lijstje!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:55 schreef _Boo_ het volgende:
Het doet gewoon zeer aan je ogen, vooral die jou/jouw fouten.
hoe kun je je daar nou aan ergeren? slaat toch nergens opquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:55 schreef Evelien het volgende:
Ik moet zeggen dat ik me voornamelijk erger aan fouten in werkwoordspelling, 'me' in plaats van 'mijn', 'egt' in plaats van 'echt', 'is' in plaats van 'eens' en, niet te vergeten, de vele varianten van het woord 'sowieso'. Hoewel dat laatste eigenlijk ook wel weer grappig is.
Sorry, man... 't is vernedert met een t...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Mijn Nederlandse lerares leest mee, daarom typ ik alles perfect... Als ik een fout maak, dan komt ze gelijk naar mijn huis toe en vernederd mij anaal.
O kut, daar komt ze al.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Mijn Nederlandse lerares leest mee, daarom typ ik alles perfect... Als ik een fout maak, dan komt ze geleik naar mijn huis toe en vernederd mij anaal.
Maak je een grapje?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
hoe kun je je daar nou aan ergeren? slaat toch nergens op
Dat doe ik, omdat ik het stiekem wel fijn vind.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef Evelien het volgende:
[..]
Sorry, man... 't is vernedert met een t...
Elders houd ik me in, maar dit topic vraagt er gewoon omquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef __Saviour__ het volgende:
Sommige fouten zijn echt wel te dom voor woorden, maar het dient geen enkel nut om daarover te gaan zeuren.
Er zijn hier op fok echter wel een paar autistische grammaticanazi's die de onbedwingbare neiging hebben om echt elke fout die ze tegenkomen te quoten en verbeteren.
Shit, ik zag de 'geleik' over het hoofd. Epic fail.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:57 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Dat doe ik, omdat ik het stiekem wel fijn vind.
Bij mij ook alquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:57 schreef Evelien het volgende:
[..]
Maak je een grapje?
Ik vind het echt verschrikkelijk, ik kan het niet negeren. Die dingen springen bij mij in 't oog als explosieven
Ik snap het serieus niet, naast dat het allemaal zwaar overtrokken is om er op te reageren is taal en communiceren an sich veel te veel als een medium naar voren geschoven als iets dat je tot in perfectie moet kunnen beheersen alvorens serieus te worden genomen, imho zolang je elkaar maar kunt begrijpen is het in principe prima.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:57 schreef Evelien het volgende:
[..]
Maak je een grapje?
Ik vind het echt verschrikkelijk, ik kan het niet negeren. Die dingen springen bij mij in 't oog als explosieven
Het fout.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dat plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout dat met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Hallo, ik ben erquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef __Saviour__ het volgende:
Sommige fouten zijn echt wel te dom voor woorden, maar het dient geen enkel nut om daarover te gaan zeuren.
Er zijn hier op fok echter wel een paar autistische grammaticanazi's die de onbedwingbare neiging hebben om echt elke fout die ze tegenkomen te quoten en verbeteren.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:58 schreef Evelien het volgende:
[..]
Shit, ik zag de 'geleik' over het hoofd. Epic fail.
-edit- Laat maar, ik zie nu dat je die 'ei' pas later toegevoegd hebt![]()
Mijn primaire reactie is eerlijk gezegd wel dat ik spelfouten dom over vind komen, terwijl ik heel goed weet dat de intelligentste mensen dyslectisch kunnen zijn. Ik stoor me er vooral aan dat het de meeste mensen niks lijkt te kunnen schelen of ze correct typen. Ik ben zelf 'gezegend' met een flinke dosis taalgevoel, waardoor ik spelfouten niet zo goed over het hoofd kan zien. 't Is een handicapquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:00 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik snap het serieus niet, naast dat het allemaal zwaar overtrokken is om er op te reageren is taal en communiceren an sich veel te veel als een medium naar voren geschoven als iets dat je tot in perfectie moet kunnen beheersen alvorens serieus te worden genomen, imho zolang je elkaar maar kunt begrijpen is het in principe prima.
Tien keer meer gezeik alleen versta je er dan niks van.quote:
Probleem opgelostquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:03 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Tien keer meer gezeik alleen versta je er dan niks van.
Maar dat vind ik echt vrij bekrompen, een Iraakse man die de Nederlandse taal niet beheerst maar toch universitair geschoold is komt toch niet per definitie dom over omdat hij de Nederlandse taal niet beheerst? Albert Einstein was trouwens ook dyslectisch, ben benieuwd of hij het hedendaagse schoolsysteem zou overleven waar je in groep vier blijft zitten wegens taalachterstand.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:02 schreef Evelien het volgende:
[..]
Mijn primaire reactie is eerlijk gezegd wel dat ik spelfouten dom over vind komen, terwijl ik heel goed weet dat de intelligentste mensen dyslectisch kunnen zijn. Ik stoor me er vooral aan dat het de meeste mensen niks lijkt te kunnen schelen of ze correct typen. Ik ben zelf 'gezegend' met een flinke dosis taalgevoel, waardoor ik spelfouten niet zo goed over het hoofd kan zien. 't Is een handicap
Maar normaal gesproken reageer ik er niet eens op, 't is dat er nu een topic over geopend is...
Ik hoopte dat uit mijn post zou blijken dat ik weet dat mijn primaire reactie niet rationeel is. Zo nee, bij deze dan. Tegenwoordig is dyslectie trouwens absoluut geen reden meer om te blijven zitten!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Maar dat vind ik echt vrij bekrompen, een Iraakse man die de Nederlandse taal niet beheerst maar toch universitair geschoold is komt toch niet per definitie dom over omdat hij de Nederlandse taal niet beheerst? Albert Einstein was trouwens ook dyslectisch, ben benieuwd of hij het hedendaagse schoolsysteem zou overleven waar je in groep vier blijft zitten wegens taalachterstand.
Einstein kon op z'n vierde nog niet eens normaal praten.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Maar dat vind ik echt vrij bekrompen, een Iraakse man die de Nederlandse taal niet beheerst maar toch universitair geschoold is komt toch niet per definitie dom over omdat hij de Nederlandse taal niet beheerst? Albert Einstein was trouwens ook dyslectisch, ben benieuwd of hij het hedendaagse schoolsysteem zou overleven waar je in groep vier blijft zitten wegens taalachterstand.
Einstein jatte zijn ideeën van Henri Poincaré.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Voortaan misschien toch maar de reacties lezen ipv er slechts een vluchtige blik op te werpen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:03 schreef Evelien het volgende:
[..]
Is hierboven al twee keer verbeterd. Maar scherp hoor!
Je ogenschijnlijke trots op deze prestatie lijkt me wat disproportioneel maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.quote:
Haha, zo was mijn post echt niet bedoeld.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:11 schreef NotYou het volgende:
[..]
Voortaan misschien toch maar de reacties lezen ipv er slechts een vluchtige blik op te werpen.
[..]
Je ogenschijnlijke trots op deze prestatie lijkt me wat disproportioneel maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
Opdat er geen verdere misverstanden over zullen ontstaan:
![]()
![]()
![]()
EVELIEN WAS DE EERSTE JONGENS!
![]()
![]()
![]()
Op mensen die daar over zeuren ja!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:12 schreef Evelien het volgende:
[..]
Haha, zo was mijn post echt niet bedoeld.Trots m'n kont, ik reageer alleen overdreven op spelfouten omdat TS zich daaraan ergert.
Ik hoef niet zonodig 'stoer' te zijn. Ik denk dat wij gewoon een verschillend gevoel voor humor hebben.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:14 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Op mensen die daar over zeuren ja!
Wel erg stoer om dan zo te gaan doen
Is die Nederlandse lerares toevallig ook een lerares Nederlands?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Mijn Nederlandse lerares leest mee, daarom typ ik alles perfect... Als ik een fout maak, dan komt ze geleik naar mijn huis toe en vernederd mij anaal.
Gelukkig welquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:15 schreef Evelien het volgende:
[..]
Ik hoef niet zonodig 'stoer' te zijn. Ik denk dat wij gewoon een verschillend gevoel voor humor hebben.
Jij bent geloof ik de eerste die die fout ziet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:16 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Is die Nederlandse lerares toevallig ook een lerares Nederlands?
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:18 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Jij bent geloof ik de eerste die die fout ziet.Ik vond het al zo raar dat niemand hem zag.
Ooooh scherp!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:16 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Is die Nederlandse lerares toevallig ook een lerares Nederlands?
Omg, 7331?!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:33 schreef helldeskr het volgende:
Internet is lange tijd het domein geweest van elite nerds die er hun eigen taal / spelling op na hielden.
Nu is er niks mis met 7331speak, maar de hordes breezers die op de msn rondhangen hebben geen speciale speak, maar kunnen gewoon niet spellen.
Ze groeien op met msn spelling..op een zodanige manier dat ze zelfs dit soort spelfouten meenemen in hun school werk.
Gewoon omdat ze niet beter weten.
Dit gedrag dient keihard afgestraft te worden, wat je in je msnchat uitvoert moet je zelf weten, maar op een forum dien je je te bedienen van goed Nederlands. Doe je dit niet, ben je automatisch gediskwalificeerd in elke discussie. Dyslectici daar gelaten, kan ik mensen die niet kunnen spellen, of niet de moeite nemen om goed te spellen, niet serieus nemen in een discussie.
En als je zo dom bent, kun je gewoon geen gelijk hebben.
Ik zie zeker 3 fouten in jouw tekst, dus ik kan jou echt niet serieus nemen maatquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:33 schreef helldeskr het volgende:
Internet is lange tijd het domein geweest van elite nerds die er hun eigen taal / spelling op na hielden.
Nu is er niks mis met 1337speak, maar de hordes breezers die op de msn rondhangen hebben geen speciale speak, maar kunnen gewoon niet spellen.
Ze groeien op met msn spelling..op een zodanige manier dat ze zelfs dit soort spelfouten meenemen in hun schoolwerk.
Gewoon omdat ze niet beter weten.
Dit gedrag dient keihard afgestraft te worden, wat je in je msnchat uitvoert moet je zelf weten, maar op een forum dien je je te bedienen van goed Nederlands. Doe je dit niet, ben je automatisch gediskwalificeerd in elke discussie. Dyslectici daar gelaten, kan ik mensen die niet kunnen spellen, of niet de moeite nemen om goed te spellen, niet serieus nemen in een discussie.
En als je zo dom bent, kun je gewoon geen gelijk hebben.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:48 schreef Id_do_her het volgende:
Leer dan fatsoenlijk Nederlands als je er niet tegen kan.
Misschien is het niet voor te stellen voor je, maar er zijn ook mensen die die spelfouten gewoon 'opvallen', zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:46 schreef bijdehand het volgende:
Van die nichten zoals bansheeboy die niks terug weten te zeggen op je en dan gaan ze naar spelfouten zoeken
Dan nog ga je in een discussie niet alle spelfouten negeren, tot op het moment dat je gedist bent. Da's gewoon zwak.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:50 schreef Chowi het volgende:
[..]
Misschien is het niet voor te stellen voor je, maar er zijn ook mensen die die spelfouten gewoon 'opvallen', zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken.
Hun / hen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef Evelien het volgende:
[..]
Bedankt, die vergat ik nog in mijn lijstje!
Hun/hen doe ik zelf ook nog wel eens fout in de 3e en 4e naamval. In mijn spreektaal althans. Als ik schrijf let ik er beter op. Wat ik alleen wel heel irritant vind, is 'hun' in de 1e naamval gebruikenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:55 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
Hun / hen.
Ook als mensen tijdens het praten het fout zeggen erger ik me daar dood aan.
Nee, dat doe je inderdaad niet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan nog ga je in een discussie niet alle spelfouten negeren, tot op het moment dat je gedist bent. Da's gewoon zwak.
Dan zou ik, als je op een internetforum verberterd wordt, in plaats van te gaan klagen gewoon proberen te leren wat je fout doet en hoe het wel moet, zodat je niet bang hoeft te zijn die fout te blijven maken in belangrijke zaken.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:08 schreef Lelieblaadje het volgende:
ik weet echt niet wanneer iets met DT moet of wanneer zonder maarja who cares ik bedoel de spelling heeft ook maar iemand verzonnen dus ik wil ook wel graag wat bijdragen met me eigen spelling.
Ik geloof niet dat ze bang is om fouten te makenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:43 schreef moomoo het volgende:
[..]
Dan zou ik, als je op een internetforum verberterd wordt, in plaats van te gaan klagen gewoon proberen te leren wat je fout doet en hoe het wel moet, zodat je niet bang hoeft te zijn die fout te blijven maken in belangrijke zaken.
Geleik? Vernederd?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Zo'n beetje elk woord fout geschreven, fout komma gebruik en sowieso geschreven als zoizo? Kom op mensen, dat is gewoon taalverloedering. Als dit zo doorgaat is binnen twee generaties onze hele taal naar de kloten geholpen. Maar wel op de achterse poten staan als iemand voorsteld om arabische kararkters aan ons alfabet toe te voegen (ik ben daar zelf ook zwaar tegenstander van, maar dat ben ik van algehele taalverloedering, ook op internet).quote:Op dinsdag 13 april 2010 @ 10:06 schreef ghost010 het volgende:
[..]
ik denk niet dat je een bagger pc hebt als je games op pc speelt![]()
ik denk tog,nee ik weet wel zeker.dat mense die games op pc spele tog een fatsoenlijk pc hebbe staan die zoizo op medium kan draaien
Taalverloederingquote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:13 schreef larsjj het volgende:
Zo'n beetje elk woord fout geschreven, fout komma gebruik en sowieso geschreven als zoizo? Kom op mensen, dat is gewoon taalverloedering. Als dit zo doorgaat is binnen twee generaties onze hele taal naar de kloten geholpen. Maar wel op de achterse poten staan als iemand voorsteld om arabische kararkters aan ons alfabet toe te voegen (ik ben daar zelf ook zwaar tegenstander van, maar dat ben ik van algehele taalverloedering, ook op internet).
Zoals ik al zei, hier en daar een grammaticale fout of een spelfout kan ik begrijpen en stoor ik me niet aan, maar soms neemt het toch wel zwaar beschamende vormen aan.
Grammarnazi's gaan soms erg ver, maar ik heb die mensen liever dan de plaatser van de eerste post.
Spreektaal is spreektaal en schrijftaal is schrijftaal!
Ik wil sommige mensen wel eens een sollicitatiebrief zien schrijven, dat kunnen ze helemaal niet meer,
Dat een taal zich ontwikkelt is een ding, maar een gebrek aan leestekens en het maken van ernstige spelfouten is toch echt wat anders...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:16 schreef Morthill het volgende:
[..]
Taalverloederingtaal ontwikkelt zich gewoon, er is geen perfect taalsysteem. Honderd jaar terug was het Nederlands anders en honderd jaar daarvoor weer anders.
Een fout dat?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
agh, we leren kinderen ook aan dat schrijven "ik blijfde" een ernstige spelfout is, terwijl dat een veel logischere vorm is dan "ik bleef" (zoals met vrijwel elk sterk werkwoord). We hebben het hier over een forum, een forum is een plek waar je snel je mening neerkwakt in spreektaal en dat er dan leestekens ontbreken of taalfouten instaan, het doet me echt geen zak. Je er druk om maken heeft ook werkelijk geen enkele zin, want je ergert jezelf en het helpt toch niet. Internet is geen standaard medium, dat blijkt wel uit het gebruik van 1337-taal, breezah-taal, etc.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:18 schreef Evelien het volgende:
[..]
Dat een taal zich ontwikkelt is een ding, maar een gebrek aan leestekens en het maken van ernstige spelfouten is toch echt wat anders...
Ik neem een reactie met spelfouten erin wel minder serieus dan eentje die met meer zorg opgesteld is. En je gaat me toch niet vertellen dat 'ik blijfde' jou beter in de oren klinkt dan 'ik bleef'? In iedere taal heb je uitzonderingen, daar wen je dan maar aan. Ik heb er overigens niet veel vertrouwen in dat iemand die online slecht schrijft, het offline beter doet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:26 schreef Morthill het volgende:
[..]
agh, we leren kinderen ook aan dat schrijven "ik blijfde" een ernstige spelfout is, terwijl dat een veel logischere vorm is dan "ik bleef" (zoals met vrijwel elk sterk werkwoord). We hebben het hier over een forum, een forum is een plek waar je snel je mening neerkwakt in spreektaal en dat er dan leestekens ontbreken of taalfouten instaan, het doet me echt geen zak. Je er druk om maken heeft ook werkelijk geen enkele zin, want je ergert jezelf en het helpt toch niet. Internet is geen standaard medium, dat blijkt wel uit het gebruik van 1337-taal, breezah-taal, etc.
Ik maak regelmatig taalfouten op internet, maar dat wil niet zeggen dat ik de taal niet beheers. Het boeit me gewoon geen zak. Ik wil snel iets schrijven en let er dan echt niet op of alles wel perfect klopt volgens de regels van het ABN. Dat doe ik wel als ik een onderzoeksverslag moet inleveren of een sollibrief schrijf.
Taalfouten in nieuwsberichten of zo op internet zijn natuurlijk een ander verhaal. Maar dat lijkt me evident.
Da's het mooiste ja. Wat ik ook grappig vind is dat er op de basisschool op 9 van de 10 spellingschriftjes 'speling' staatquote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:39 schreef fathank het volgende:
Voor ik het vergeet:
Mensen die claimen dyslectisch te zijn maar niet eens weten hoe ze het moeten schrijven.
Natuurlijk klinkt het niet beter, ik ben gewend aan "ik bleef", maar taaltechnisch zou het veel logischer en beter zijn als je alles regelmatig doet. Dat door regelmatig (no pun intended) gebruik van een onregelmatige vorm het goed klinkt, wil niet zeggen dat het een handige vorm is.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:36 schreef Evelien het volgende:
[..]
Ik neem een reactie met spelfouten erin wel minder serieus dan eentje die met meer zorg opgesteld is. En je gaat me toch niet vertellen dat 'ik blijfde' jou beter in de oren klinkt dan 'ik bleef'? In iedere taal heb je uitzonderingen, daar wen je dan maar aan. Ik heb er overigens niet veel vertrouwen in dat iemand die online slecht schrijft, het offline beter doet.
'Groter als' zal nog wel opgenomen gaan worden in het ABN. Of je dat nu ergert of niet, mensen maken de taal en als die allemaal 'groter als' zeggen, dan is het 'groter als'. (Al ben ik het compleet met je eens, dat het gewoon lelijk isquote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:39 schreef fathank het volgende:
Mensen die 'ik wordt' schrijven
Mensen die 'werdt' schrijven
Mensen die 'groter als jouw' schrijven
en zo kan ik nog wel 3 A4'tjes volkalken met ergernissen.
Oh, ik vind meette juist heel raar klinken. Ik heb het wel met bepaalde andere werkwoorden hoor, maar ik kan even geen voorbeelden bedenkenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:26 schreef Morthill het volgende:
Het argument dat uitzonderingen er zijn en je er dus maar aan moet wennen slaat natuurlijk nergens op. Het zou veel logischer zijn als je een taal regelmatig maakt. Er is namelijk geen enkele rationele reden voor uitzonderingen als deze. Maar ze zijn in de taal gesleten, dus we werken ermee en zolang mensen niet plots regelmatige vormen gaan gebruiken blijft dat zo. De sprekers van de taal, maken de taal. Vind ik ook prima hoor, ik ben er zoals ik al zei aan gewend.
Terzijde, soms vind ik de regelmatige vorm wel beter klinken. Neem een werkwoord als 'meten'. 'Ik mat' vind ik gewoon echt ruk, 'ik meette' klinkt mij veel fijner in de oren. Misschien dat dat nog verandert in de komende decennia
Ja, ik zou het ook gewoon zo laten hoor. Het werkt zoals het werkt en als het verandert, dan verandert het wel weerquote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:30 schreef Evelien het volgende:
[..]
Oh, ik vind meette juist heel raar klinken. Ik heb het wel met bepaalde andere werkwoorden hoor, maar ik kan even geen voorbeelden bedenken. Je hebt gelijk dat er geen rationele reden is voor uitzonderingen als sterke werkwoorden, maar mijns inziens zou het meer moeilijkheden veroorzaken als we ze uit de taal gaan halen, dan wanneer we het zo laten als 't is...
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:48 schreef Id_do_her het volgende:
ik wordt echt moe van dat soort onzinquote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:16 schreef Asics het volgende:
je laat gewoon zien hoe dom je bent met lompe spelfouten zoals bv 'ik wordt'.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:30 schreef moomoo het volgende:
[..]
De ballon wordt groter als jouw vader hem opblaast.
Dat vind ik ook wel. Zo moeilijk is het allemaal niet. Als het een keer is bij wijze van verschrijving vind ik het niet erg. Maar er zijn veel mensen die vrijwel elke werkwoordsvorm verkeerd spellen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:16 schreef Asics het volgende:
Het is "groter dan" niet "groter als".quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:30 schreef moomoo het volgende:
[..]
De grap in zijn zin is juist dat het hier wél 'als' is, slimpiequote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:33 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Het is "groter dan" niet "groter als".
niet indien als wordt gebruikt in de zin van 'wanneer'.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:33 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
slim!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:30 schreef moomoo het volgende:
[..]
Dat.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:36 schreef Asics het volgende:
[..]
niet indien als wordt gebruikt in de zin van 'wanneer'.
De ballon wordt groter dan jouw vader hem opblaast.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:33 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Meen je dat nou joh.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:35 schreef Evelien het volgende:
[..]
De grap in zijn zin is juist dat het hier wél 'als' is, slimpie, lees hem nog een keer.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:36 schreef Asics het volgende:
[..]
niet indien als wordt gebruikt in de zin van 'wanneer'.
quote:
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:38 schreef GibsonLesPaul88 het volgende:
[..]
De ballon wordt groter dan jouw vader hem opblaast._! ....???!?!?!?!
STERF !
't Leek er niet op dat je dat doorhad. Maar krijg ik nou serieus een kusje en een hartje van je? Aaaaaahquote:
Waarom zou het de lezer dan wel moeten boeien wat jij te zeggen hebt? Als het jou al niet boeit om enige moeite in het communiceren te steken?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:26 schreef Morthill het volgende:
Het boeit me gewoon geen zak.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarom zou het de lezer dan wel moeten boeien wat jij te zeggen hebt? Als het jou al niet boeit om enige moeite in het communiceren te steken?
Gat in de markt: een toetsenbord dat onder stroom komt te staan als iemand 'ik wordt' of andere lompe fouten schrijft.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:16 schreef Asics het volgende:
Oh mijn God ik zie nu pas wat je bedoelt!! Er staat gewoon al jaaaaren wasbeert in mijn sig! Hahahaquote:
You're welcomequote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:00 schreef Evelien het volgende:
[..]
Oh mijn God ik zie nu pas wat je bedoelt!! Er staat gewoon al jaaaaren wasbeert in mijn sig! Hahaha
"...spelfouten, bijvoorbeeld: 'ik wordt'."quote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:16 schreef Asics het volgende:
Ik heb er niets aan toe te voegen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef NoBody122 het volgende:
Het is simpel; je komt op je lezer(s) over als een debiel, als je structureel domme spelfouten maakt. Of dat nu op het internet is, of in een sollicitatiebrief, dat maakt daarbij geen fuck uit. Overigens bén je ook aardig debiel, als je kennelijk moeite moet doen om iets uit je reet te persen, dat is voorzien van goede spelling, omdat het niet vanzelf gaat.
Vind je het niet erg om ergens minder snel serieus genomen te worden, en daarbij te worden gezien als iemand met een beperkt verstandelijk vermogen, dan moet je vooral zo door gaan en je verder lekker niets aantrekken van die mensen, die je proberen te helpen met het verbeteren van jezelf.
Volgens mij wel ja.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:54 schreef OeJ het volgende:
Moet 'door gaan' niet eigenlijk aan elkaar?
Als we dan toch bezig zijn...
Je hebt gelijk; dat hoort aan elkaar vast.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:54 schreef OeJ het volgende:
Iets met een boek en een kaftquote:Op zaterdag 8 mei 2010 21:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarom zou het de lezer dan wel moeten boeien wat jij te zeggen hebt? Als het jou al niet boeit om enige moeite in het communiceren te steken?
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:37 schreef Koko_Banana het volgende:
Wacht maar TS, wanneer je zal moeten solliciteren voor een baan. Je zal FOK! dankbaar zijn!
Weet je wel wat dat spreekwoord betekent? Discussie gaat over de opmaak van de boodschap en iemand vraagt mij wat over de inhoud van de boodschap. Dat is zo'n beetje de definitiequote:
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:45 schreef NoBody122 het volgende:
Het is simpel; je komt op je lezer(s) over als een debiel, als je structureel domme spelfouten maakt. Of dat nu op het internet is, of in een sollicitatiebrief, dat maakt daarbij geen fuck uit. Overigens bén je ook aardig debiel, als je kennelijk moeite moet doen om iets uit je reet te persen, dat is voorzien van goede spelling.
Vind je het niet erg om ergens minder snel serieus genomen te worden, en daarbij te worden gezien als iemand met een beperkt verstandelijk vermogen, dan moet je vooral zo doorgaan en je verder lekker niets aantrekken van die mensen, die je proberen te helpen met het verbeteren van jezelf.
Heel goed, juist daarom plaats ik hem hier.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:43 schreef Morthill het volgende:
[..]
Weet je wel wat dat spreekwoord betekent?
Hoe kut is het, als de inhoud van je boodschap er uitziet als prut, omdat er allerlei spelfouten in staan, ten opzichte van een boodschap die er gewoon goed en netjes uitziet en daarmee toegankelijker is voor de lezer?quote:Discussie gaat over de opmaak van de boodschap en iemand vraagt mij wat over de inhoud van de boodschap. Dat is zo'n beetje de definitie
Ja, het is zoooo kut als er een 'd' ipv 'dt' staat.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:53 schreef NoBody122 het volgende:
Hoe kut is het, als de inhoud van je boodschap er uitziet als prut...
Deze vind ik wel mooi:quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:56 schreef NoBody122 het volgende:
[ afbeelding ]
Hier, zoek maar een mooi stickertje uit voor je post.
Vooral voor jou, want het levert jou bewust dan wel onbewust minpunten op bij de lezerquote:Op zondag 9 mei 2010 00:01 schreef Kikopuz het volgende:
[..]
Ja, het is zoooo kut als er een 'd' ipv 'dt' staat.
Ik geef je duidelijk en concreet een bepaald kader, waarbinnen je mag kiezen, en zelfs dat is kennelijk lastig voor je. Ik voel je pijn!quote:
Dat heb ik hierboven ergens ook al gezegd. Ongeveer dan. Yes, we zijn het ergens over eensquote:Op zondag 9 mei 2010 00:02 schreef MaskOfSanity het volgende:
Ik kan me nooit aan de indruk onttrekken dat die mensen de taal in real life ook vrij matig beheersen.
Nou, dat doet mij toch wel erg deugd.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:10 schreef Evelien het volgende:
[..]
Dat heb ik hierboven ergens ook al gezegd. Ongeveer dan. Yes, we zijn het ergens over eens![]()
![]()
Eerlijk gezegd wel ja. Maar ik ben me er bewust van dat de een nu eenmaal meer taalgevoel heeft dan de ander. Het scheelt als je je eigen fouten binnen een nanoseconde ziet en het kofschip er niet bij hoeft te halen om alles te checken.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:41 schreef Morthill het volgende:
[..]als je solliciteert dan denk je na en lees je je brief nog eens uitgebreid een aantal keren na. Of zijn al die nazi's hier echt zo sneu dat ze al hun posts meermalens nalopen om te zorgen dat alles klopt volgens de regels van de NLse taal
Ja.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 22:54 schreef OeJ het volgende:
19.36, bij mij is dat pagina 2, maar ik weet eigenlijk niet meer hoeveel posts ik per pagina ingesteld heb.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:12 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Nou, dat doet mij toch wel erg deugd.
Waar staat jouw post?
Welkom, welkom!quote:Op zondag 9 mei 2010 00:17 schreef Chowi het volgende:
Mag ik meedoen in deze discussie? Ik heb kennis van taal.
Welke spellingsleek mag ik flamen?quote:
Eigenlijk beide. Op een scherm of op schrift zal het wat directer opvallen dan wanneer iemand spreekt, maar je maakt mij iig niet wijs dat iemand die aan de lopende band grammaticale fouten maakt, een zorgvuldig en foutloos spreker is.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:14 schreef Evelien het volgende:
[..]
19.36, bij mij is dat pagina 2, maar ik weet eigenlijk niet meer hoeveel posts ik per pagina ingesteld heb.
Bedoelde jij overigens spreektaal of schrijftaal? Ik vooral dat laatste, maar het eerste zal er ongetwijfeld mee samenhangen.
Of jij moet gewoon stoppen met een betweter te zijn?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:48 schreef Id_do_her het volgende:
Je hoort het meestal al snel aan uitdrukkingen als 'hij is groter als' en 'hun zijn'.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:20 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Eigenlijk beide. Op een scherm of op schrift zal het wat directer opvallen dan wanneer iemand spreekt, maar je maakt mij iig niet wijs dat iemand die aan de lopende band grammaticale fouten maakt, een zorgvuldig en foutloos spreker is.
Of jij moet gewoon mensen die de moeite nemen onze taal zuiver te houden respecteren.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:21 schreef Jason__ het volgende:
[..]
Of jij moet gewoon stoppen met een betweter te zijn?
Zuiver te houden?quote:Op zondag 9 mei 2010 00:23 schreef Chowi het volgende:
[..]
Of jij moet gewoon mensen die de moeite nemen onze taal zuiver te houden respecteren..
Daaraan ook ja. Maar ik ken genoeg mensen die toevallig op het vwo wel aardig hebben opgelet en verder op de meest bekrompen en onlogische gedachten te betrappen zijn. Eigenlijk interesseert het mij niet meer zo heel veel hoe anderen schrijven of spreken. Tot op zekere hoogte dan.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:23 schreef Evelien het volgende:
[..]
Je hoort het meestal al snel aan uitdrukkingen als 'hij is groter als' en 'hun zijn'.
Mijn vriend zegt dat laatste helaas heel vaak. Gelukkig is hij verder geen josti, maar dit doet elke keer weer pijn aan mijn oren.
Wacht, ik haal even mijn rode pen.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:24 schreef Jason__ het volgende:
[..]
Zuiver te houden?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Scan eens je rapporten in ja. Ik wil zien dat joun grammatica cijfers allemaal 10'en zijn, en zo niet praat niet over zuiver houden KNUL
Helaas is goede spelling en grammatica zelfs onder gymnasiasten steeds zeldzamer.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:25 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Daaraan ook ja. Maar ik ken genoeg mensen die toevallig op het vwo wel aardig hebben opgeleten en verder op de meest bekrompen en onlogische gedachten te betrappen zijn. Eigenlijk interesseert het mij niet meer zoveel.
Hey, internethoolie, kan je wel? Kom op zeg, doe niet zo achterlijk tegen die persoon.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:24 schreef Jason__ het volgende:
[..]
Zuiver te houden?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Scan eens je rapporten in ja. Ik wil zien dat jouw grammatica cijfers allemaal 10'en zijn, en zo niet praat niet over zuiver houden KNUL
EDIT: En je punten voor Nederlands gemiddeld een 8 zijn.
Tsja, maar dat is toch al jaren bekend?quote:Op zondag 9 mei 2010 00:27 schreef Evelien het volgende:
[..]
Helaas is goede spelling en grammatica zelfs onder gymnasiasten steeds zeldzamer.
Zal ik je een geheim vertellen? Ik zit als ex-gymnasiast op de Pabo en ik kan je vertellen, alle vooroordelen zijn waar, een enkele positieve uitzondering daargelaten. Ik schaam me soms zo voor de capaciteiten van mijn medestudenten
Ik zag al dat ik het fout had gedaan ezel. lees mijn edit anders wil je?quote:Op zondag 9 mei 2010 00:25 schreef Evelien het volgende:
[..]
Wacht, ik haal even mijn rode pen.'Joun'
'grammatica cijfers'
Maar het allerergste: KNUL?!
Ja, maar ik trek me die kritiek in de media vaak te persoonlijk aan. Slaat natuurlijk nergens op, maar het zorgde er wel voor dat ik de Pabo en mijn medestudenten hier op Fok! alsmaar zat te verdedigen. Inmiddels heb ik er maar vrede mee dat ik dan maar een van de weinigen ben die kan spellen. Op mijn laatste stageschool legde de directrice mij haar brieven voor, voordat ze ze verzond..! Vond ik erg leuk, maar ik vond het verschrikkelijk dat het nog nodig was ook...quote:Op zondag 9 mei 2010 00:28 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Tsja, maar dat is toch al jaren bekend?
Ja, oke dat vind ik ook vervelend, maarrquote:Op zondag 9 mei 2010 00:23 schreef Evelien het volgende:
Je hoort het meestal al snel aan uitdrukkingen als 'hij is groter als' en 'hun zijn'.
Er staat nog steeds 'knul'quote:Op zondag 9 mei 2010 00:28 schreef Jason__ het volgende:
[..]
Ik zag al dat ik het fout had gedaan ezel. lees mijn edit anders wil je?
A. Ik ben een damequote:Op zondag 9 mei 2010 00:24 schreef Jason__ het volgende:
[..]
Zuiver te houden?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Scan eens je rapporten in ja. Ik wil zien dat jouw grammatica cijfers allemaal 10'en zijn, en zo niet praat niet over zuiver houden KNUL
EDIT: En je punten voor Nederlands gemiddeld een 8 zijn.
Het zou inderdaad eerder krankzinnig zijn om te veronderstellen dat pabo-studenten de taal volledig beheersen. Reken kunnen ze doorgaans ook voor geen meter.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:28 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Tsja, maar dat is toch al jaren bekend?
Zien jullie nou wat jullie doen, hè?! Nu hebben jullie iemand verdrietig gemaakt. Proficiat hoor! Het is gelukt! Ik hoop dat jullie trots zijn.quote:
Dat vind ik dan ook wel weer leukquote:Op zondag 9 mei 2010 00:31 schreef moomoo het volgende:
Zag gisteren trouwens iemand lopen in een shirt met daarop 'Mijn IQ is hoger als hun'. Dat kon ik wel waarderen.
Wat dan eigenlijk wel zou je je dan afvragen.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:32 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het zou inderdaad eerder krankzinnig zijn om te veronderstellen dat pabo-studenten de taal volledig beheersen. Reken kunnen ze doorgaans ook voor geen meter.
quote:Op zondag 9 mei 2010 00:31 schreef Chowi het volgende:
[..]
A. Ik ben een dame
B. Waarom moet ik mijn kennis van taal bewijzen door middel van mijn rapport, je kunt toch wel zien aan mijn schrijfstijl dat ik hierin redelijk vaardig ben?
C. Ja, mijn eindcijfer voor Nederlands op de HAVO was (afgerond) een 9.
D. Ik heb in de laatste twee jaren van de HAVO een vrijstelling verdiend voor alle grammaticalessen. Dat bewijst genoeg, nietwaar?
Verdikkeme zegquote:Op zondag 9 mei 2010 00:35 schreef Kluivert_Vandervaart het volgende:
[..]
Wat dan eigenlijk wel zou je je dan afvragen.
Nee man, dat is dus juist hartstikke fout, KNULquote:Op zondag 9 mei 2010 00:37 schreef Jason__ het volgende:
B. Het is wel leuk wat je allemaal zegt maar ik heb ook iets leuks voor jou. Grammaticalessen moeten los van elkaar staan dus zo: Grammatica lessen. Sorry dat ik je betweterij onderuit moet halen![]()
Bij ons op de middelbare school hing een soort poster. Een soort nepadvertentie ofzo. Onderaan stond 'You can it order through to call to it next number'.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:34 schreef Evelien het volgende:
'My English is fairy good', schiet me te binnen naar aanleiding van de discussie hier.
quote:Op zondag 9 mei 2010 00:37 schreef Jason__ het volgende:
[..]
A. Sorry, met die snor zie je eruit als een knul.
B. Het is wel leuk wat je allemaal zegt maar ik heb ook iets leuks voor jou. Grammaticalessen moeten los van elkaar staan dus zo: Grammatica lessen. Sorry dat ik je betweterij onderuit moet halen![]()
C. Je zegt wel dat je eindcijfer een 9 afgerond was, heb je bewijs hiervoor?
D. Kijk naar jouw D en bewijs me dit ook
Dan hou ik me mond wel. En volgende keer, als je iemand probeert te verbeteren niet zelf de mist in gaan
Hahahahaquote:Op zondag 9 mei 2010 00:40 schreef moomoo het volgende:
[..]
Bij ons op de middelbare school hing een soort poster. Een soort nepadvertentie ofzo. Onderaan stond 'You can it order through to call to it next number'.
quote:Op zondag 9 mei 2010 00:31 schreef Chowi het volgende:
A. Ik ben een dame
B. Waarom moet ik mijn kennis van taal bewijzen door middel van mijn rapport, je kunt toch wel zien aan mijn schrijfstijl dat ik hierin redelijk vaardig ben?
C. Ja, mijn eindcijfer voor Nederlands op de het HAVO was (afgerond) een 9.
D. Ik heb in de laatste twee jaren van de het HAVO een vrijstelling verdiend voor alle grammaticalessen. Dat bewijst genoeg, nietwaar?
quote:
Logischerwijs wel ja. Maar 'het' havo staat me tegen. Ik heb het ook nog nooit iemand horen zeggen, eerlijk gezegd.quote:
Ja, want Microsoft Word is een soort oppergod in de grammatica.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:45 schreef Jason__ het volgende:
[..]
HAHAHAHAHA.![]()
En jawel, het is toch wel Grammatica lessen. Zelfs mijn Microsoft Word verbetert het op Grammatica lessen. Donc, vous avez tort
Want Word is heiligquote:Op zondag 9 mei 2010 00:45 schreef Jason__ het volgende:
[..]
HAHAHAHAHA.![]()
En jawel, het is toch wel Grammatica lessen. Zelfs mijn Microsoft Word verbetert het op Grammatica lessen. Donc, vous avez tort
Om de godverdomme niet !quote:Op zondag 9 mei 2010 00:45 schreef Jason__ het volgende:
HAHAHAHAHA.![]()
Hij heeft iets teveel vertrouwen in zijn eigen taalgevoel... Maar ja, het is ons woord tegen het zijne.quote:
Aha, het kan dus allebei.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:47 schreef moomoo het volgende:
ha·vo 1 het; o hoger algemeen voortgezet onderwijs 2 de; v(m) -’s school daarvoor
Vroeger was het wel HAVO of zelfs H.A.V.O., maar da's nu een beetje ouderwets... of is het inmiddels echt fout?quote:Op zondag 9 mei 2010 00:49 schreef MaskOfSanity het volgende:
Havo zou ik ook gewoon maar met kleine letters schrijven. Om meerdere redenen.
Daar heb je wel gelijk in, ja. Zo staat het sinds een paar jaar ook echt in het Groene Boekje volgens mij.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:49 schreef MaskOfSanity het volgende:
Havo zou ik ook gewoon maar met kleine letters schrijven. Om meerdere redenen.
Het is voor zover ik weet echt fout.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:50 schreef Evelien het volgende:
[..]
Vroeger was het wel HAVO of zelfs H.A.V.O., maar da's nu een beetje ouderwets... of is het inmiddels echt fout?
Ik denk dat je gelijk hebtquote:Op zondag 9 mei 2010 00:51 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het is voor zover ik weet echt fout.
Ja, ook niemand die nog RADAR zegt lijkt mij. edit: schrijft dus.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:50 schreef Evelien het volgende:
[..]
Vroeger was het wel HAVO of zelfs H.A.V.O., maar da's nu een beetje ouderwets... of is het inmiddels echt fout?
Zegt?quote:Op zondag 9 mei 2010 00:52 schreef moomoo het volgende:
[..]
Ja, ook niemand die nog RADAR zegt lijkt mij.
In mijn beleving staat 'de havo' voor de school en 'het havo' meer voor het niveau, het onderwijstype etc. Dus het zou ook nog aan de context kunnen liggen.quote:
Zo staat het ook exact op vandale.nl.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:56 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
In mijn beleving staat 'de havo' voor de school en 'het havo' meer voor het niveau, het onderwijstype etc. Dus het zou ook nog aan de context kunnen liggen.
Zoals jij het zegt, staat het dus ook in het woordenboek. Maar dat betekent dus dat het niet fout is wanneer ik zeg dat ik op de havo een vrijstelling had verdiend voor mijn grammaticalessen.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:56 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
In mijn beleving staat 'de havo' voor de school en 'het havo' meer voor het niveau, het onderwijstype etc. Dus het zou ook nog aan de context kunnen liggen.
Ongeveer wel ja:quote:Op zondag 9 mei 2010 00:57 schreef Evelien het volgende:
Oh, nog even voor ik naar bed ga: ik vind die nieuwe manieren om Engelse leenwerkwoorden (?) te vervoegen zó maf. Geüpdatet is het toch? Dat staat toch voor geen meter? Die vervoegingen doe ik met opzet fout, eerlijk gezegd... Ik vind ze zo stom. En in officiële documenten zijn ze eenvoudig te vermijden.
[..]
Zo staat het ook exact op vandale.nl.
quote:ha·vo 1 het; o hoger algemeen voortgezet onderwijs 2 de; v(m) -’s school daarvoor/
Nee, dat is zeker niet fout. Ik bedoelde het ook in het algemeen.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:59 schreef Chowi het volgende:
[..]
Zoals jij het zegt, staat het dus ook in het woordenboek. Maar dat betekent dus dat het niet fout is wanneer ik zeg dat ik op de havo een vrijstelling had verdiend voor mijn grammaticalessen.
Maar anders moet je voor die woorden weer een extra regel maken.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:57 schreef Evelien het volgende:
Oh, nog even voor ik naar bed ga: ik vind die nieuwe manieren om Engelse leenwerkwoorden (?) te vervoegen zó maf. Geüpdatet is het toch? Dat staat toch voor geen meter? Die vervoegingen doe ik met opzet fout, eerlijk gezegd... Ik vind ze zo stom.
Is ook wel zo, ik snap dat ze alles regelmatig willen hebben, maar als er staat 'jij deletet' spreek je dat toch uit als 'jij dielietet' in plaats van 'jij dieliet'? Zo spreekt het stemmetje in mijn hoofd het althans uit, lol.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:03 schreef moomoo het volgende:
[..]
Maar anders moet je voor die woorden weer een extra regel maken.
'Jij upgradede' oogt idd wel heel onnatuurlijk en weird.quote:Op zondag 9 mei 2010 00:57 schreef Evelien het volgende:
Oh, nog even voor ik naar bed ga: ik vind die nieuwe manieren om Engelse leenwerkwoorden (?) te vervoegen zó maf. Geüpdatet is het toch? Dat staat toch voor geen meter? Die vervoegingen doe ik met opzet fout, eerlijk gezegd... Ik vind ze zo stom. En in officiële documenten zijn ze eenvoudig te vermijden, gewoon vervangen door Nederlandse woorden, want die hebben we best.
Jij deletet, jij updatet... Bah
[..]
Zo staat het ook exact op vandale.nl.
En geüpgradedde dan?quote:Op zondag 9 mei 2010 01:05 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
'Jij upgradede' oogt idd wel heel onnatuurlijk en weird.
Autisten kunnen inderdaad slecht omgaan met kritiek.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:07 schreef Ritmo het volgende:
Zeer terechte klacht.
Waarom wordt er zo vaak gespot met autisme? In dit geval zie ik ook niet echt waar 't vandaan komt.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:08 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Autisten kunnen inderdaad slecht omgaan met kritiek.
Was meer een reaktie op Ritmos postgeschiedenis.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:10 schreef Evelien het volgende:
Waarom wordt er zo vaak gespot met autisme? In dit geval zie ik ook niet echt waar 't vandaan komt.
Als er mensen zijn die elk regeltje + alle uitzonderingen van een taal uit hun hoofd kunnen leren zijn autisten het wel :pquote:Op zondag 9 mei 2010 01:10 schreef Evelien het volgende:
[..]
Waarom wordt er zo vaak gespot met autisme? In dit geval zie ik ook niet echt waar 't vandaan komt.
Mensen die ermee spotten weten over het algemeen niet echt waar ze het over hebben. Daarom wordt het ook zo vaak aangehaald in een context waarbinnen het eigenlijk nergens op slaat. Eigenlijk lopen die mensen vooral met hun eigen onwetendheid te koop.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:10 schreef Evelien het volgende:
[..]
Iedereen kan fouten maken. Maar als je de spelling- en grammaticaregels altijd correct toepast, is de kans op fouten een stuk kleiner. En dan kun je je bij een sollicitatiebrief gewoon bezig houden met andere belangrijke dingen, zoals de inhoud. Als je moet vertrouwen op Word (of wat je dan ook als tekstverwerker gebruikt) om alle fouten uit je teksten te halen, blijven er waarschijnlijk fouten zitten. Of je introduceert juist nieuwe fouten.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 23:41 schreef Morthill het volgende:
[..]als je solliciteert dan denk je na en lees je je brief nog eens uitgebreid een aantal keren na. Of zijn al die nazi's hier echt zo sneu dat ze al hun posts meermalens nalopen om te zorgen dat alles klopt volgens de regels van de NLse taal
Dé autist bestaat helemaal niet en het klopt ook niet dat autisten per sé niet tegen kritiek kunnen. Zo zijn er ook relatief veel borderliners die slecht met kritiek kunnen omgaan. Je zou nog kunnen zeggen dat autisten - over het algemeen - eerder de neiging hebben om iets als persoonlijk te ervaren, maar verder is het een vrij onzinnige opmerking.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:21 schreef OeJ het volgende:
Ik vind eigenlijk dat die opmerking van Treinhomo niks te maken heeft met de spot drijven met autisten. In de context kan iedereen eruit opmaken dat er gedoeld wordt op het gedrag, dat gelijkenissen vertoont.
Dus als ik tegen jou zeg: 'kankerlijer', dan denk jij dat iedereen hier verwacht dat jij kanker hebt? Uh-huh.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:30 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Dé autist bestaat helemaal niet en het klopt ook niet dat autisten per sé per se niet tegen kritiek kunnen. Zo zijn er ook relatief veel borderliners die slecht met kritiek kunnen omgaan. Je zou nog kunnen zeggen dat autisten - over het algemeen - eerder de neiging hebben om iets als persoonlijk te ervaren, maar verder is het een vrij onzinnige opmerking.
True. Misschien is het dan wel 'inhoudt'.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:35 schreef Chowi het volgende:
De 'stereotype' autist, of zoals de meeste mensen die er niet vanaf weten het zouden omschrijven, heeft inderdaad niets te maken met wat autisme in werkelijkheid inhoudt.
Autist is langzaamaan een soort scheldwoord aan het worden voor een sociaal gestoord iemand die in regels en patronen denkt en niet tegen veranderingen kan. Maar goed, dat is de massa niet echt aan te rekenen, vind ik. Zo wordt het ze voorgeschoteld. 'Autisme' wordt gepresenteerd als één syndroom, waar het in werkelijkheid een heel spectrum aan verschillende stoornissen is.
Goed, zullen we weer ontopic gaan?.
Sorry, je had het al verbeterd. Of ben ik nou gek?quote:Op zondag 9 mei 2010 01:37 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
True. Misschien is het dan wel 'inhoudt'.
Had al een ninja-edit gemacht.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:37 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
True. Misschien is het dan wel 'inhoudt'.
Het gaat erom dat jij blijkbaar niet weet waar jij het over hebt als je in dergelijke termen denkt. En dat blijkt ook weer uit deze onzinnige vergelijking.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:35 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dus als ik tegen jou zeg: 'kankerlijer', dan denk jij dat iedereen hier verwacht dat jij kanker hebt? Uh-huh.
Zucht. Onzin. Iedereen begrijpt wat Treinhomo met die opmerking bedoelt.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:39 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Het gaat erom dat jij blijkbaar niet weet waar jij het over hebt als je in dergelijke termen denkt. En dat blijkt ook weer uit dit voorbeeld.
Het is alleen jammer dat de vooroordelen die reeds bestaan over autisme op deze manier steeds maar weer kracht bijgezet worden en dus nooit zullen verdwijnen.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:40 schreef OeJ het volgende:
[..]
Zucht. Onzin. Iedereen begrijpt wat Treinhomo met die opmerking bedoelt.
Dan denk ik dat je een kneus bent die met enge ziektes moet strooien omdat'ie geen andere woorden kent.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:35 schreef OeJ het volgende:
[..]
Dus als ik tegen jou zeg: 'kankerlijer', dan denk jij dat iedereen hier verwacht dat jij kanker hebt? Uh-huh.
Ach gut, ik lig daar niet zo wakker van, om eerlijk te zijn.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:45 schreef Chowi het volgende:
[..]
Het is alleen jammer dat de vooroordelen die reeds bestaan over autisme op deze manier steeds maar weer kracht bijgezet worden en dus nooit zullen verdwijnen.
Dat laatste vond ik hier wel aan de orde, eigenlijk. Ritmo zei alleen maar dat het een terechte klacht was en werd gelijk bestempeld als autist. Wat heeft dat met welk kenmerk dan ook te maken?quote:Op zondag 9 mei 2010 01:48 schreef OeJ het volgende:
[..]
Ach gut, ik lig daar niet zo wakker van, om eerlijk te zijn.
En, dan nog, is het een buitengewoon kromme redenering. Als iemand geen kenmerken bezit van een autist, zou het raar zijn om hem zo te bestempelen.
Pff, de smaakpolitie is ook binnen hoor. Het is maar een woordje.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:46 schreef Light het volgende:
[..]
Dan denk ik dat je een kneus bent die met enge ziektes moet strooien omdat'ie geen andere woorden kent.
quote:Op zondag 9 mei 2010 01:49 schreef Chowi het volgende:
[..]
Dat laatste vond ik hier wel aan de orde, eigenlijk. Ritmo zei alleen maar dat het een terechte klacht was en werd gelijk bestempeld als autist. Wat heeft dat met welk kenmerk dan ook te maken?
Veel mensen, waaronder jij, denken dan dat hij iets noemenswaardig zegt. Dat is wat anders. Als reactie op de post van Ritmo sloeg het überhaupt nergens op.quote:Op zondag 9 mei 2010 01:40 schreef OeJ het volgende:
[..]
Zucht. Onzin. Iedereen begrijpt wat Treinhomo met die opmerking bedoelt.
quote:Op zondag 9 mei 2010 01:56 schreef Treinhomo het volgende:
Op de valreep toch nog de zaak aan 't schijten gebracht.
Jij mag deel 2 vooral kleur gaan geven.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:02 schreef Smart_ass het volgende:
Goed topic. Jullie hebben op mij gewacht zie ik.
Zeg, ben jij inmiddels niet een keer afgestudeerd?quote:Op zondag 9 mei 2010 01:35 schreef Chowi het volgende:
De 'stereotype' autist, of zoals de meeste mensen die er niet vanaf weten het zouden omschrijven, heeft inderdaad niets te maken met wat autisme in werkelijkheid inhoudt.
Autist is langzaamaan een soort scheldwoord aan het worden voor een sociaal gestoord iemand die in regels en patronen denkt en niet tegen veranderingen kan. Maar goed, dat is de massa niet echt aan te rekenen, vind ik. Zo wordt het ze voorgeschoteld. 'Autisme' wordt gepresenteerd als één syndroom, waar het in werkelijkheid een heel spectrum aan verschillende stoornissen is.
Goed, zullen we weer ontopic gaan?.
De opleiding van het autisme duurt levenslang.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:26 schreef Fascination het volgende:
[..]
Zeg, ben jij inmiddels niet een keer afgestudeerd?
Hebben jullie veel klassikaal les of is het ook vooral veel zelfstudie?quote:Op zondag 9 mei 2010 02:31 schreef Chowi het volgende:
[..]
De opleiding van het autisme duurt levenslang.
Wij leren vooral uit audioboeken. Dat gebeurt in het lokaal, in groepen van 15 tot 30. Onze tafels zijn zo gezet dat we allemaal tegen een muur aankijken.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:40 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Hebben jullie veel klassikaal les of is het ook vooral veel zelfstudie?
Hahaha.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:43 schreef Chowi het volgende:
[..]
Wij leren vooral uit audioboeken. Dat gebeurt in het lokaal, in groepen van 15 tot 30. Onze tafels zijn zo gezet dat we allemaal tegen een muur aankijken.
Dat lijkt me echt een heerlijke leermethode. Ik neem aan dat iedereen wel constant toegang heeft tot een PC met internet?quote:Op zondag 9 mei 2010 02:43 schreef Chowi het volgende:
[..]
Wij leren vooral uit audioboeken. Dat gebeurt in het lokaal, in groepen van 15 tot 30. Onze tafels zijn zo gezet dat we allemaal tegen een muur aankijken.
Natuurlijk. Het internet maakt ook een groot deel uit van ons lesprogramma. Het internet is immers de grootste bron van autistisch gedrag.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:46 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt een heerlijke leermethode. Ik neem aan dat iedereen wel constant toegang heeft tot een PC met internet?
En dat valt natuurlijk prima samen in zo'n klas met bepaalde echte natuurtalenten die al een enorme ervaring hebben met het browsen, chatten, posten etc.quote:Op zondag 9 mei 2010 02:49 schreef Chowi het volgende:
[..]
Natuurlijk. Het internet maakt ook een groot deel uit van ons lesprogramma. Het internet is immers de grootste bron van autistisch gedrag.
quote:Op zondag 9 mei 2010 02:57 schreef Kikkerpr1ns het volgende:
Het zijn maar een paar woorden hoor
Ik typ af en toe ook gewoon "die meisje" enz. gewoon omdat het grappig klinkt. Spelfouten verbeteren maakt je juist zeer, zeer zwakGa iets nuttigs doen ofzo
Je had groot gelijk, ik vind 'atellerie' in plaats van artillerie een behoorlijke fout. Daarbij maakte je de schrijver niet belachelijk o.i.d.. Dus als SoldMayor naar aanleiding van jouw post zijn topic heeft gestart, stelt hij zich nogal aan, vind je ook niet?quote:Op zondag 9 mei 2010 15:19 schreef Merkie het volgende:
Volgens mij gaat dit topic over mij.
[#1] Call of Duty: Black Ops!
Vind ik ook wel. Ik klaag verder nooit over spelling en taalfoutenquote:Op zondag 9 mei 2010 15:26 schreef Evelien het volgende:
[..]
Je had groot gelijk, ik vind 'atellerie' in plaats van artillerie een behoorlijke fout. Daarbij maakte je de schrijver niet belachelijk o.i.d.. Dus als SoldMayor naar aanleiding van jouw post zijn topic heeft gestart, stelt hij zich nogal aan, vind je ook niet?
En terecht !quote:Op zondag 9 mei 2010 23:37 schreef SoldMayor het volgende:
Nee hoor is niet alleen daar van maar ook bij andere mensen die iets niet goed spellen krijgen meteen een hele shit load over zich heen
Ik had hierboven al ergens gepost dat ik je post niet begreep... Ik mis de context uit een ander topic denk ik?quote:Op maandag 10 mei 2010 18:30 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dan moet je toch écht beter leren lezen.
Mijn God..quote:Op vrijdag 7 mei 2010 02:10 schreef SoldMayor het volgende:
Ik hoop dat het zoiets wordt:
6 kills: Attelerie attack
![]()
Ritmo heeft nogal de reputatie dat-ie mensen, die zich niet gedragen 'zoals het hoort' (koninginnedag vieren, voetbal kijken, uitgaan op zaterdagavond, etc.), bestempelt als autisten dan wel contactgestoord.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 13:29 schreef Evelien het volgende:
Ik had hierboven al ergens gepost dat ik je post niet begreep... Ik mis de context uit een ander topic denk ik?
p.s. sorry voor late reactie, Ziggo lag er vier dagen uit![]()
Mensen die domme taalfouten maken zijn dom en hoeven niet serieus te worden genomen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dat plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout dat die met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Mensen die andere mensen afzeiken op internet evenminquote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Mensen die domme taalfouten maken zijn dom en hoeven niet serieus te worden genomen.
't Is toch niets persoonlijks als iemand je spelfouten verbetert? Heeft niks met afzeiken te maken, naar mijn mening.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:33 schreef Morthill het volgende:
[..]
Mensen die andere mensen afzeiken op internet evenmin
Dat ga je wel denken als ze domme taalfouten maken inderdaad.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 13:32 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Mensen die domme taalfouten maken zijn dom en hoeven niet serieus te worden genomen.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Alsof je te allen tijde perfect Nederlands spreekt en als je een foutje maakt compleet opnieuw begint. Inderdaad niet, internet is spreektaal, dus daar doen mensen ook niet moeilijk over een schoonheidsfoutje hier en daar.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:19 schreef HappyGirl91 het volgende:
[..]
Waarom niet?
Ik bedoel, als je de Nederlandse taal behoorlijk beheerst, waarom zou je het dan niet op het internet kunnen toepassen? Waarom zou je het dan, omdat het "toch maar op het internet is", fout typen?
Dat is toch niet logisch, of wel?
MSN is spreektaal ja, maar tekst voor een een forum waar je alle tijd hebt om je zinnen te formuleren is gewoon schrijftaal. Iedereen maakt wel eens een foutje maar mensen die in elke drie zinnen vijf fouten hebben staan moeten inderdaad eerst maar eens beginnen met Nederlands leren.quote:Op maandag 17 mei 2010 09:27 schreef Morthill het volgende:
[..]
Alsof je te allen tijde perfect Nederlands spreekt en als je een foutje maakt compleet opnieuw begint. Inderdaad niet, internet is spreektaal, dus daar doen mensen ook niet moeilijk over een schoonheidsfoutje hier en daar.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms, dan plaats je een bericht hier op FOK!, of ergens anders, en dan zit er een spel- of andere fout die met taal te maken heeft in. En dan zijn er sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Waarom zou je alles perfect moeten typen als het toch maar op internet is?![]()
klacht: Mensen die zeuren om fouten in de Nederlandse taal op internet!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |