Ik geef toe, ik ben zo'n zeikerd. Ik kan me vreselijk ergeren aan spelfouten, al is 't dan op internet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dan plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout die met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Waarom zou je alles helemaal perfect moeten typen als het toch maar op internet is?![]()
klacht: Mensen die zeuren om fouten in de NL taal op internet!
Hoe mensen je soms ook mailen.. Tenenkrommend!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:48 schreef Evelien het volgende:
[..]
Ik geef toe, ik ben zo'n zeikerd. Ik kan me vreselijk ergeren aan spelfouten, al is 't dan op internet.
Een fout die met taal te maken heeft.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dat plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout dat met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Waarom zou je alles helemaal perfect moeten typen als het toch maar op internet is?![]()
voorbeeld:quote:
TS kan er niet vaak genoeg op gewezen worden.quote:
Ik pots, jij potst, wij potsen?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:51 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
voorbeeld:
Nou er wordt veel gepotst in GAM over games en dat gaat dus over GAMES..
maar dan zijn er van die mierenneukers die dan op spel fouten gaan letten ofzo..
BOEIEND praat over het onderwerp en let niet op fouten
OMGquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef MouzurX het volgende:
Zwaar irritant ja, zolang je het goed kan lezen is het goed genoeg voor op een forum.
Gelukkigquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:55 schreef Pizzakoppo het volgende:
tja zo zijn er mensen die dat leuk vinden, ik gun ze de lolletje wel
Bedankt, die vergat ik nog in mijn lijstje!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:55 schreef _Boo_ het volgende:
Het doet gewoon zeer aan je ogen, vooral die jou/jouw fouten.
hoe kun je je daar nou aan ergeren? slaat toch nergens opquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:55 schreef Evelien het volgende:
Ik moet zeggen dat ik me voornamelijk erger aan fouten in werkwoordspelling, 'me' in plaats van 'mijn', 'egt' in plaats van 'echt', 'is' in plaats van 'eens' en, niet te vergeten, de vele varianten van het woord 'sowieso'. Hoewel dat laatste eigenlijk ook wel weer grappig is.
Sorry, man... 't is vernedert met een t...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Mijn Nederlandse lerares leest mee, daarom typ ik alles perfect... Als ik een fout maak, dan komt ze gelijk naar mijn huis toe en vernederd mij anaal.
O kut, daar komt ze al.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Mijn Nederlandse lerares leest mee, daarom typ ik alles perfect... Als ik een fout maak, dan komt ze geleik naar mijn huis toe en vernederd mij anaal.
Maak je een grapje?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
hoe kun je je daar nou aan ergeren? slaat toch nergens op
Dat doe ik, omdat ik het stiekem wel fijn vind.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef Evelien het volgende:
[..]
Sorry, man... 't is vernedert met een t...
Elders houd ik me in, maar dit topic vraagt er gewoon omquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef __Saviour__ het volgende:
Sommige fouten zijn echt wel te dom voor woorden, maar het dient geen enkel nut om daarover te gaan zeuren.
Er zijn hier op fok echter wel een paar autistische grammaticanazi's die de onbedwingbare neiging hebben om echt elke fout die ze tegenkomen te quoten en verbeteren.
Shit, ik zag de 'geleik' over het hoofd. Epic fail.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:57 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Dat doe ik, omdat ik het stiekem wel fijn vind.
Bij mij ook alquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:57 schreef Evelien het volgende:
[..]
Maak je een grapje?
Ik vind het echt verschrikkelijk, ik kan het niet negeren. Die dingen springen bij mij in 't oog als explosieven
Ik snap het serieus niet, naast dat het allemaal zwaar overtrokken is om er op te reageren is taal en communiceren an sich veel te veel als een medium naar voren geschoven als iets dat je tot in perfectie moet kunnen beheersen alvorens serieus te worden genomen, imho zolang je elkaar maar kunt begrijpen is het in principe prima.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:57 schreef Evelien het volgende:
[..]
Maak je een grapje?
Ik vind het echt verschrikkelijk, ik kan het niet negeren. Die dingen springen bij mij in 't oog als explosieven
Het fout.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
Soms dat plaats je een bericht hier op FOK! of ergens anders en dan zit er een spelfout of een andere fout dat met taal te maken heeft in. En dan zijn er dus sommige mensen die daar helemaal op gaan letten en je dan gaan verbeteren.![]()
Hallo, ik ben erquote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef __Saviour__ het volgende:
Sommige fouten zijn echt wel te dom voor woorden, maar het dient geen enkel nut om daarover te gaan zeuren.
Er zijn hier op fok echter wel een paar autistische grammaticanazi's die de onbedwingbare neiging hebben om echt elke fout die ze tegenkomen te quoten en verbeteren.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:58 schreef Evelien het volgende:
[..]
Shit, ik zag de 'geleik' over het hoofd. Epic fail.
-edit- Laat maar, ik zie nu dat je die 'ei' pas later toegevoegd hebt![]()
Mijn primaire reactie is eerlijk gezegd wel dat ik spelfouten dom over vind komen, terwijl ik heel goed weet dat de intelligentste mensen dyslectisch kunnen zijn. Ik stoor me er vooral aan dat het de meeste mensen niks lijkt te kunnen schelen of ze correct typen. Ik ben zelf 'gezegend' met een flinke dosis taalgevoel, waardoor ik spelfouten niet zo goed over het hoofd kan zien. 't Is een handicapquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:00 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Ik snap het serieus niet, naast dat het allemaal zwaar overtrokken is om er op te reageren is taal en communiceren an sich veel te veel als een medium naar voren geschoven als iets dat je tot in perfectie moet kunnen beheersen alvorens serieus te worden genomen, imho zolang je elkaar maar kunt begrijpen is het in principe prima.
Tien keer meer gezeik alleen versta je er dan niks van.quote:
Probleem opgelostquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:03 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Tien keer meer gezeik alleen versta je er dan niks van.
Maar dat vind ik echt vrij bekrompen, een Iraakse man die de Nederlandse taal niet beheerst maar toch universitair geschoold is komt toch niet per definitie dom over omdat hij de Nederlandse taal niet beheerst? Albert Einstein was trouwens ook dyslectisch, ben benieuwd of hij het hedendaagse schoolsysteem zou overleven waar je in groep vier blijft zitten wegens taalachterstand.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:02 schreef Evelien het volgende:
[..]
Mijn primaire reactie is eerlijk gezegd wel dat ik spelfouten dom over vind komen, terwijl ik heel goed weet dat de intelligentste mensen dyslectisch kunnen zijn. Ik stoor me er vooral aan dat het de meeste mensen niks lijkt te kunnen schelen of ze correct typen. Ik ben zelf 'gezegend' met een flinke dosis taalgevoel, waardoor ik spelfouten niet zo goed over het hoofd kan zien. 't Is een handicap
Maar normaal gesproken reageer ik er niet eens op, 't is dat er nu een topic over geopend is...
Ik hoopte dat uit mijn post zou blijken dat ik weet dat mijn primaire reactie niet rationeel is. Zo nee, bij deze dan. Tegenwoordig is dyslectie trouwens absoluut geen reden meer om te blijven zitten!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Maar dat vind ik echt vrij bekrompen, een Iraakse man die de Nederlandse taal niet beheerst maar toch universitair geschoold is komt toch niet per definitie dom over omdat hij de Nederlandse taal niet beheerst? Albert Einstein was trouwens ook dyslectisch, ben benieuwd of hij het hedendaagse schoolsysteem zou overleven waar je in groep vier blijft zitten wegens taalachterstand.
Einstein kon op z'n vierde nog niet eens normaal praten.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Maar dat vind ik echt vrij bekrompen, een Iraakse man die de Nederlandse taal niet beheerst maar toch universitair geschoold is komt toch niet per definitie dom over omdat hij de Nederlandse taal niet beheerst? Albert Einstein was trouwens ook dyslectisch, ben benieuwd of hij het hedendaagse schoolsysteem zou overleven waar je in groep vier blijft zitten wegens taalachterstand.
Einstein jatte zijn ideeën van Henri Poincaré.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:05 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Voortaan misschien toch maar de reacties lezen ipv er slechts een vluchtige blik op te werpen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:03 schreef Evelien het volgende:
[..]
Is hierboven al twee keer verbeterd. Maar scherp hoor!
Je ogenschijnlijke trots op deze prestatie lijkt me wat disproportioneel maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.quote:
Haha, zo was mijn post echt niet bedoeld.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:11 schreef NotYou het volgende:
[..]
Voortaan misschien toch maar de reacties lezen ipv er slechts een vluchtige blik op te werpen.
[..]
Je ogenschijnlijke trots op deze prestatie lijkt me wat disproportioneel maar goed, ieder zijn ding natuurlijk.
Opdat er geen verdere misverstanden over zullen ontstaan:
![]()
![]()
![]()
EVELIEN WAS DE EERSTE JONGENS!
![]()
![]()
![]()
Op mensen die daar over zeuren ja!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:12 schreef Evelien het volgende:
[..]
Haha, zo was mijn post echt niet bedoeld.Trots m'n kont, ik reageer alleen overdreven op spelfouten omdat TS zich daaraan ergert.
Ik hoef niet zonodig 'stoer' te zijn. Ik denk dat wij gewoon een verschillend gevoel voor humor hebben.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:14 schreef SoldMayor het volgende:
[..]
Op mensen die daar over zeuren ja!
Wel erg stoer om dan zo te gaan doen
Is die Nederlandse lerares toevallig ook een lerares Nederlands?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Mijn Nederlandse lerares leest mee, daarom typ ik alles perfect... Als ik een fout maak, dan komt ze geleik naar mijn huis toe en vernederd mij anaal.
Gelukkig welquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:15 schreef Evelien het volgende:
[..]
Ik hoef niet zonodig 'stoer' te zijn. Ik denk dat wij gewoon een verschillend gevoel voor humor hebben.
Jij bent geloof ik de eerste die die fout ziet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:16 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Is die Nederlandse lerares toevallig ook een lerares Nederlands?
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:18 schreef porsche1 het volgende:
[..]
Jij bent geloof ik de eerste die die fout ziet.Ik vond het al zo raar dat niemand hem zag.
Ooooh scherp!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:16 schreef Gamer_V het volgende:
[..]
Is die Nederlandse lerares toevallig ook een lerares Nederlands?
Omg, 7331?!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:33 schreef helldeskr het volgende:
Internet is lange tijd het domein geweest van elite nerds die er hun eigen taal / spelling op na hielden.
Nu is er niks mis met 7331speak, maar de hordes breezers die op de msn rondhangen hebben geen speciale speak, maar kunnen gewoon niet spellen.
Ze groeien op met msn spelling..op een zodanige manier dat ze zelfs dit soort spelfouten meenemen in hun school werk.
Gewoon omdat ze niet beter weten.
Dit gedrag dient keihard afgestraft te worden, wat je in je msnchat uitvoert moet je zelf weten, maar op een forum dien je je te bedienen van goed Nederlands. Doe je dit niet, ben je automatisch gediskwalificeerd in elke discussie. Dyslectici daar gelaten, kan ik mensen die niet kunnen spellen, of niet de moeite nemen om goed te spellen, niet serieus nemen in een discussie.
En als je zo dom bent, kun je gewoon geen gelijk hebben.
Ik zie zeker 3 fouten in jouw tekst, dus ik kan jou echt niet serieus nemen maatquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:33 schreef helldeskr het volgende:
Internet is lange tijd het domein geweest van elite nerds die er hun eigen taal / spelling op na hielden.
Nu is er niks mis met 1337speak, maar de hordes breezers die op de msn rondhangen hebben geen speciale speak, maar kunnen gewoon niet spellen.
Ze groeien op met msn spelling..op een zodanige manier dat ze zelfs dit soort spelfouten meenemen in hun schoolwerk.
Gewoon omdat ze niet beter weten.
Dit gedrag dient keihard afgestraft te worden, wat je in je msnchat uitvoert moet je zelf weten, maar op een forum dien je je te bedienen van goed Nederlands. Doe je dit niet, ben je automatisch gediskwalificeerd in elke discussie. Dyslectici daar gelaten, kan ik mensen die niet kunnen spellen, of niet de moeite nemen om goed te spellen, niet serieus nemen in een discussie.
En als je zo dom bent, kun je gewoon geen gelijk hebben.
quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:48 schreef Id_do_her het volgende:
Leer dan fatsoenlijk Nederlands als je er niet tegen kan.
Misschien is het niet voor te stellen voor je, maar er zijn ook mensen die die spelfouten gewoon 'opvallen', zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:46 schreef bijdehand het volgende:
Van die nichten zoals bansheeboy die niks terug weten te zeggen op je en dan gaan ze naar spelfouten zoeken
Dan nog ga je in een discussie niet alle spelfouten negeren, tot op het moment dat je gedist bent. Da's gewoon zwak.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:50 schreef Chowi het volgende:
[..]
Misschien is het niet voor te stellen voor je, maar er zijn ook mensen die die spelfouten gewoon 'opvallen', zonder dat ze ernaar hoeven te zoeken.
Hun / hen.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef Evelien het volgende:
[..]
Bedankt, die vergat ik nog in mijn lijstje!
Hun/hen doe ik zelf ook nog wel eens fout in de 3e en 4e naamval. In mijn spreektaal althans. Als ik schrijf let ik er beter op. Wat ik alleen wel heel irritant vind, is 'hun' in de 1e naamval gebruikenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:55 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
Hun / hen.
Ook als mensen tijdens het praten het fout zeggen erger ik me daar dood aan.
Nee, dat doe je inderdaad niet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:54 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dan nog ga je in een discussie niet alle spelfouten negeren, tot op het moment dat je gedist bent. Da's gewoon zwak.
Dan zou ik, als je op een internetforum verberterd wordt, in plaats van te gaan klagen gewoon proberen te leren wat je fout doet en hoe het wel moet, zodat je niet bang hoeft te zijn die fout te blijven maken in belangrijke zaken.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:08 schreef Lelieblaadje het volgende:
ik weet echt niet wanneer iets met DT moet of wanneer zonder maarja who cares ik bedoel de spelling heeft ook maar iemand verzonnen dus ik wil ook wel graag wat bijdragen met me eigen spelling.
Ik geloof niet dat ze bang is om fouten te makenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 16:43 schreef moomoo het volgende:
[..]
Dan zou ik, als je op een internetforum verberterd wordt, in plaats van te gaan klagen gewoon proberen te leren wat je fout doet en hoe het wel moet, zodat je niet bang hoeft te zijn die fout te blijven maken in belangrijke zaken.
Geleik? Vernederd?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:56 schreef porsche1 het volgende:
Zo'n beetje elk woord fout geschreven, fout komma gebruik en sowieso geschreven als zoizo? Kom op mensen, dat is gewoon taalverloedering. Als dit zo doorgaat is binnen twee generaties onze hele taal naar de kloten geholpen. Maar wel op de achterse poten staan als iemand voorsteld om arabische kararkters aan ons alfabet toe te voegen (ik ben daar zelf ook zwaar tegenstander van, maar dat ben ik van algehele taalverloedering, ook op internet).quote:Op dinsdag 13 april 2010 @ 10:06 schreef ghost010 het volgende:
[..]
ik denk niet dat je een bagger pc hebt als je games op pc speelt![]()
ik denk tog,nee ik weet wel zeker.dat mense die games op pc spele tog een fatsoenlijk pc hebbe staan die zoizo op medium kan draaien
Taalverloederingquote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:13 schreef larsjj het volgende:
Zo'n beetje elk woord fout geschreven, fout komma gebruik en sowieso geschreven als zoizo? Kom op mensen, dat is gewoon taalverloedering. Als dit zo doorgaat is binnen twee generaties onze hele taal naar de kloten geholpen. Maar wel op de achterse poten staan als iemand voorsteld om arabische kararkters aan ons alfabet toe te voegen (ik ben daar zelf ook zwaar tegenstander van, maar dat ben ik van algehele taalverloedering, ook op internet).
Zoals ik al zei, hier en daar een grammaticale fout of een spelfout kan ik begrijpen en stoor ik me niet aan, maar soms neemt het toch wel zwaar beschamende vormen aan.
Grammarnazi's gaan soms erg ver, maar ik heb die mensen liever dan de plaatser van de eerste post.
Spreektaal is spreektaal en schrijftaal is schrijftaal!
Ik wil sommige mensen wel eens een sollicitatiebrief zien schrijven, dat kunnen ze helemaal niet meer,
Dat een taal zich ontwikkelt is een ding, maar een gebrek aan leestekens en het maken van ernstige spelfouten is toch echt wat anders...quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:16 schreef Morthill het volgende:
[..]
Taalverloederingtaal ontwikkelt zich gewoon, er is geen perfect taalsysteem. Honderd jaar terug was het Nederlands anders en honderd jaar daarvoor weer anders.
Een fout dat?quote:Op zaterdag 8 mei 2010 14:47 schreef SoldMayor het volgende:
agh, we leren kinderen ook aan dat schrijven "ik blijfde" een ernstige spelfout is, terwijl dat een veel logischere vorm is dan "ik bleef" (zoals met vrijwel elk sterk werkwoord). We hebben het hier over een forum, een forum is een plek waar je snel je mening neerkwakt in spreektaal en dat er dan leestekens ontbreken of taalfouten instaan, het doet me echt geen zak. Je er druk om maken heeft ook werkelijk geen enkele zin, want je ergert jezelf en het helpt toch niet. Internet is geen standaard medium, dat blijkt wel uit het gebruik van 1337-taal, breezah-taal, etc.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:18 schreef Evelien het volgende:
[..]
Dat een taal zich ontwikkelt is een ding, maar een gebrek aan leestekens en het maken van ernstige spelfouten is toch echt wat anders...
Ik neem een reactie met spelfouten erin wel minder serieus dan eentje die met meer zorg opgesteld is. En je gaat me toch niet vertellen dat 'ik blijfde' jou beter in de oren klinkt dan 'ik bleef'? In iedere taal heb je uitzonderingen, daar wen je dan maar aan. Ik heb er overigens niet veel vertrouwen in dat iemand die online slecht schrijft, het offline beter doet.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:26 schreef Morthill het volgende:
[..]
agh, we leren kinderen ook aan dat schrijven "ik blijfde" een ernstige spelfout is, terwijl dat een veel logischere vorm is dan "ik bleef" (zoals met vrijwel elk sterk werkwoord). We hebben het hier over een forum, een forum is een plek waar je snel je mening neerkwakt in spreektaal en dat er dan leestekens ontbreken of taalfouten instaan, het doet me echt geen zak. Je er druk om maken heeft ook werkelijk geen enkele zin, want je ergert jezelf en het helpt toch niet. Internet is geen standaard medium, dat blijkt wel uit het gebruik van 1337-taal, breezah-taal, etc.
Ik maak regelmatig taalfouten op internet, maar dat wil niet zeggen dat ik de taal niet beheers. Het boeit me gewoon geen zak. Ik wil snel iets schrijven en let er dan echt niet op of alles wel perfect klopt volgens de regels van het ABN. Dat doe ik wel als ik een onderzoeksverslag moet inleveren of een sollibrief schrijf.
Taalfouten in nieuwsberichten of zo op internet zijn natuurlijk een ander verhaal. Maar dat lijkt me evident.
Da's het mooiste ja. Wat ik ook grappig vind is dat er op de basisschool op 9 van de 10 spellingschriftjes 'speling' staatquote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:39 schreef fathank het volgende:
Voor ik het vergeet:
Mensen die claimen dyslectisch te zijn maar niet eens weten hoe ze het moeten schrijven.
Natuurlijk klinkt het niet beter, ik ben gewend aan "ik bleef", maar taaltechnisch zou het veel logischer en beter zijn als je alles regelmatig doet. Dat door regelmatig (no pun intended) gebruik van een onregelmatige vorm het goed klinkt, wil niet zeggen dat het een handige vorm is.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:36 schreef Evelien het volgende:
[..]
Ik neem een reactie met spelfouten erin wel minder serieus dan eentje die met meer zorg opgesteld is. En je gaat me toch niet vertellen dat 'ik blijfde' jou beter in de oren klinkt dan 'ik bleef'? In iedere taal heb je uitzonderingen, daar wen je dan maar aan. Ik heb er overigens niet veel vertrouwen in dat iemand die online slecht schrijft, het offline beter doet.
'Groter als' zal nog wel opgenomen gaan worden in het ABN. Of je dat nu ergert of niet, mensen maken de taal en als die allemaal 'groter als' zeggen, dan is het 'groter als'. (Al ben ik het compleet met je eens, dat het gewoon lelijk isquote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:39 schreef fathank het volgende:
Mensen die 'ik wordt' schrijven
Mensen die 'werdt' schrijven
Mensen die 'groter als jouw' schrijven
en zo kan ik nog wel 3 A4'tjes volkalken met ergernissen.
Oh, ik vind meette juist heel raar klinken. Ik heb het wel met bepaalde andere werkwoorden hoor, maar ik kan even geen voorbeelden bedenkenquote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:26 schreef Morthill het volgende:
Het argument dat uitzonderingen er zijn en je er dus maar aan moet wennen slaat natuurlijk nergens op. Het zou veel logischer zijn als je een taal regelmatig maakt. Er is namelijk geen enkele rationele reden voor uitzonderingen als deze. Maar ze zijn in de taal gesleten, dus we werken ermee en zolang mensen niet plots regelmatige vormen gaan gebruiken blijft dat zo. De sprekers van de taal, maken de taal. Vind ik ook prima hoor, ik ben er zoals ik al zei aan gewend.
Terzijde, soms vind ik de regelmatige vorm wel beter klinken. Neem een werkwoord als 'meten'. 'Ik mat' vind ik gewoon echt ruk, 'ik meette' klinkt mij veel fijner in de oren. Misschien dat dat nog verandert in de komende decennia
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |