1) Dat maakt niet zo gek veel uit omdat het een 10-jaars gemiddelde is.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:30 schreef Mendeljev het volgende:
Waarom duurt het zo lang voordat de S&P500 earnings worden bijgewerkt? Robert heeft de PE10 voor deze maand op 22 staan maar de earnings zijn al 4 maanden oud. Dat kennie!
Muah, nu de earnings weer stijgen vind ik het behoorlijk veel uitmaken. Sommige analisten voorspellen zelfs earnings van 65+ en dan maakt iedere maandelijkse update echt procentuele verschillen.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:
1) Dat maakt niet zo gek veel uit omdat het een 10-jaars gemiddelde is.
De huidige 10-yr gemiddelde inflatiegecorrigeerde earnings staan op $54,7. Stel dat dit hele jaar zou uitkomen op $70, dan geeft dat nog maar een verschil in Shiller P/E van 2,8%. Verschillen van een paar % zijn ruis.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:14 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Muah, nu de earnings weer stijgen vind ik het behoorlijk veel uitmaken. Sommige analisten voorspellen zelfs earnings van 65+ en dan maakt iedere maandelijkse update echt procentuele verschillen.
Niet dat ik er nu iets mee ga doen ofzo....![]()
Niet in detail bekeken maar er even vlug doorheen gebladerd.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:23 schreef dvr het volgende:
SeLang en Zonnekoning: nog niet gelezen, maar iemand presenteert hier een beleggingsstrategie die naar zijn zeggen op de S&P500 maar liefst 250% beter werkt dan buy-and-hold en bovendien het risico met een derde vermindert:
http://www.theastuteinves(...)reate_Ineff_Mkts.pdf
Het interessantst is echter de verklaring waarom deze strategie werkt: De bedenker haalt de emotie uit de markt!![]()
"The explanation offered as to why the mechanical trading rules presented succeed is due to market participants’ emotions, that is, investor fear and panic selling plunges stock prices downward below equity intrinsic values at market bottoms—and investor greed brings stock prices above equity intrinsic values at booming market tops—where speculators act with a herd mentality and trade based on the madness of crowd behavior rather than on market fundamentals, resulting in market bubbles—often spurred on by the sensationalism reported on in the financial media at these times."
Ik kom uit op 6.5% maar goed. Ik snap je punt en methode overigens wel en ik handel ook naar dezelfde inzichten maar het is gewoon leuk om te kunnen zeggen hoeveel % de beurs iedere maand weer overgewaardeerd is terwijl iedereen halleluja roeptquote:Op vrijdag 23 april 2010 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
De huidige 10-yr gemiddelde inflatiegecorrigeerde earnings staan op $54,7. Stel dat dit hele jaar zou uitkomen op $70, dan geeft dat nog maar een verschil in Shiller P/E van 2,8%.
quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet in detail bekeken maar er even vlug doorheen gebladerd.
Het lijkt op een curvefite met regels zoals m2 ≤ tan (353°), etc. En daarmee wordt dan een outperformance gehaald van slechts 1,1%/jaar boven Buy & Hold. En dat is exclusief transactiekosten en spreads (vergeet niet dat die een aantal jaren geleden nog veel hoger waren dan nu).
Ik ben dus niet onder de indruk.
Dit geeft ook de hele essentie van het onderzoek aan. Simpel trendvolgend systeem. ik heb betere gezien tbh.quote:To identify a change in the long-term downtrend in the stock market, the first
derivative (f’ ) of the S&P 500 Index portfolio B nine-month SMA trend line function f
(L9) is calculated immediately after the close of trading on the last trading day of each
month
10 x $54,7 = 547. Delen door 10 = $54,7 (duh!)quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:44 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik kom uit op 6.5% maar goed. Ik snap je punt en methode overigens wel en ik handel ook naar dezelfde inzichten
quote:maar het is gewoon leuk om te kunnen zeggen hoeveel % de beurs iedere maand weer overgewaardeerd is terwijl iedereen halleluja roept
Ik kom nog steeds uit op 6.5. Dus nieuwe gemiddelde van 58.22. Oude gemiddelde verandert want je schuift een jaar op.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:53 schreef SeLang het volgende:
9 x $54,7 + 1 x $70 = 562.3. Delen door 10 = $56,23
Ja okee, dan kijk je dus niet naar de backlog (je klaagde over data die nog niet was bijgewerkt) maar naar de toekomst. Stel dat je inderdaad dit jaar $70 zou halen dan gaat het gemiddelde inderdaad omhoog omdat er aan de andere kant $64,80 uitschuift (het gemiddelde van het jaar 2000).quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik kom nog steeds uit op 6.5. Dus nieuwe gemiddelde van 58.22. Oude gemiddelde verandert want je schuift een jaar op.
quote:
Cheers!quote:Op vrijdag 23 april 2010 21:47 schreef Rejected het volgende:
Gefeliciteerd S_E!
Heb zelf even met Eviews gewerkt, vond het best een goed programma voor statistiek.
Wat is volgens jouw definitie een failliet land dan?quote:Ik denk dat Griekenland failliet gaat.
Dat ze niet meer aan hun schulden kunnen voldoen(mede dus omdat ze niet genoeg hulp krijgen van de EU en het IMF).quote:Op vrijdag 23 april 2010 23:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Cheers!
[..]
Wat is volgens jouw definitie een failliet land dan?
Denk iig niet dat de huizenverkopen zo hoog blijven.quote:Op zaterdag 24 april 2010 01:05 schreef deenigeechteTS het volgende:
Zoals voorspeld volgens Technische Analyse hebben we deze week new highs bereikt voor S&P, maar net. Toch netjes.
Wat denken jullie dat er gaat gebeuren volgende week? Sommige aandelen zijn parabolisch gegaan, zoals Apple, dat baart mij wel zorgen.
gebaseerd op getekende contracten, tax credit will end next week: http://www.cnbc.com/id/36737780quote:Op zaterdag 24 april 2010 08:08 schreef Rejected het volgende:
[..]
Denk iig niet dat de huizenverkopen zo hoog blijven.
Expect the unexpected. We rallyen gewoon door naar een DOW van 14.000quote:Op zaterdag 24 april 2010 08:08 schreef Rejected het volgende:
[..]
Denk iig niet dat de huizenverkopen zo hoog blijven.
Ik denk dat je niet te veel moet verwachten gezien de sprekers voor die seminar. Maar het kan inderdaad wel enige interessante punten hebben. Ik denk alleen dat het vrij basic blijft met wat rondstrooien van populistische termen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:44 schreef stefan_s het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)og_op_trading__.html
je kan je hier opgeven voor een gratis seminar online woensdagavond om 8 uur, ik ga wel even kijken of dat wat is.
Er waren sowieso geen hoge verwachtingen. Ik ga het overigens ook kijken (van uit werkquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:17 schreef stefan_s het volgende:
waarom denk je serieus dat het gratis is,anders komt er geen hol op af dan hoef je sowieso niet zulke hoge verwachtingen te stellen, tis meer dat het leuke reclame is voor binck/alex
Waarom zie jij het wel dan, en anderen niet?quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:55 schreef Mendeljev het volgende:
Tostrams:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom zou je naar iemand luisteren die expliciet aangeeft een visueel analist te zijn () en een uiterst slecht trackrecord heeft. Het is allemaal leuk en aardig als je jezelf als goeroe kunt profileren maar wees dan ook kritisch en zeg gewoon dat je faalt in het voorspellen van de markt en dat je hooguit je klanten expertise kan bijbrengen. Als die kerel bij iedere voorspelling ook vermeldt hoe vaak hij er naast zat dan kon ik hem tenminste serieus nemen want wat hij nu doet is gewoon mensen misleiden door iedere keer met hoogmoed te vertellen hoe de beurs er over 3 maanden bij staat. Ik ben echt totaal niet te spreken over de manier waarmee goeroes ( en in het bijzonder Tostrams )hun brood verdienen.
Marc Faber ben ik overigens wel een fan van. Jim Cramer vind ik persoonlijk ook niks. Wekt alleen wel een glimlach op.quote:Op zondag 25 april 2010 00:39 schreef stefan_s het volgende:
zelfde reden als jim cramer CNBC nog steeds presenteerd, als je al zn advies opvolgt kom je op -80% te staan, doe je exact het tegenovergestelde dan staat je portfolio 50++% in de plus. ik luister sowieso nooit naar dat soort goeroe's die zogenaamt de markt kunnen voorspellen.
Ik denk dat anderen maar al te graag luisteren omdat ze hun portefeuille baseren op basis van een voorspellingstrategie. De praktijk is echter dat als je volgens zijn methodiek de markt was ingestapt (historisch) dat zelfs Warren Buffet's vermogen werd gemillimeterd tot een telbaar bedragquote:Op zondag 25 april 2010 00:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom zie jij het wel dan, en anderen niet?
Met andere woorden. Waarom krijgt hij nog steeds aandacht?
Heb er altijd al eens over na gedacht om mensen op dit soort gedrag aan te spreken. Tot dusver een keer geprobeerd en dat vond diegene niet leuk.quote:Op zondag 25 april 2010 01:08 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik denk dat anderen maar al te graag luisteren omdat ze hun portefeuille baseren op basis van een voorspellingstrategie. De praktijk is echter dat als je volgens zijn methodiek de markt was ingestapt (historisch) dat zelfs Warren Buffet's vermogen werd gemillimeterd tot een telbaar bedrag![]()
Dan ben je ook wel in het hol van de leeuw gekropen zeg!quote:Op zondag 25 april 2010 01:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb er altijd al eens over na gedacht om mensen op dit soort gedrag aan te spreken. Tot dusver een keer geprobeerd en dat vond diegene niet leuk.
We hebben het over CNBC? Ik geloof dat de CNBC commentator David Faber nu wordt verward met de Zwitserse marktgoeroe Marc Faber.quote:Op zondag 25 april 2010 01:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Marc Faber ben ik overigens wel een fan van. Jim Cramer vind ik persoonlijk ook niks. Wekt alleen wel een glimlach op.
Bij welke Shiller P/E acht jij het verantwoord om in de markt (S&P 500) te stappen ? En bij welke stijging stap je er vervolgens weer uit ?quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
De huidige 10-yr gemiddelde inflatiegecorrigeerde earnings staan op $54,7.
Volgens mij hadden we het over 'goeroes' in het algemeen in verband met de gratis seminar waar Stefan het over had. En die 2 genoemde goeroes niet heel goed bekend staan. Vandaar dat Jim Cramer genoemd werd omdat dat ook zo'n typisch wisselvallige guru is.quote:Op zondag 25 april 2010 12:47 schreef jaco het volgende:
[..]
We hebben het over CNBC? Ik geloof dat de CNBC commentator David Faber nu wordt verward met de Zwitserse marktgoeroe Marc Faber.
Interessant interview, ik ben het er mee eens dat de westerse overheden moeten stoppen niet zoveel schulden te maken en met het Keynesiaanse beleid.quote:Op zondag 25 april 2010 01:13 schreef Mendeljev het volgende:
Sinds dit filmpje vind ik Marc Faber meer kwaliteit uitstralen en ben ik definitief anti Ronald Koopman geworden met zijn toespelingen richting Marc betreffende zijn pessimisme. Sowieso RTL-Z, die zien echt alles door een roze bril
http://www.rtl.nl/compone(...)Marc_Faber_s2_a3.xml
quote:Op zondag 25 april 2010 00:39 schreef stefan_s het volgende:
zelfde reden als jim cramer CNBC nog steeds presenteerd, als je al zn advies opvolgt kom je op -80% te staan, doe je exact het tegenovergestelde dan staat je portfolio 50++% in de plus. ik luister sowieso nooit naar dat soort goeroe's die zogenaamt de markt kunnen voorspellen.
quote:This is the story of how a group of ragtag students, many with no Wall Street experience, were trained to be millionaire traders. Think of Donald Trump's show The Apprentice, played out in the real world with real money and real hiring and firing. However, these apprentices were thrown into the fire and challenged to make money almost immediately, with millions at stake. They weren't trying to sell ice cream on the streets of New York City. They were trading stocks, bonds, currencies, oil, and dozens of other markets to make millions.
De strategie heet turtle trading en werd, naar verluid, een groot fiasco toen één van de traders open kaart speelde toen hem werd gevraagd wat de geheimzinnige formule was.quote:According to former turtle Russell Sands, as a group, the two classes of turtles personally trained by Dennis earned more than $175 million in only five years. Richard Dennis had proved beyond a doubt that beginners can learn to trade successfully. Sands contends that the system still works well, and said that if you started with $10,000 at the beginning of 2007 and followed the original turtle rules, you would have ended the year with $25,000.
Laat weten wat je er van vind en hoe capabel de mensen op je overkomen!quote:Op zondag 25 april 2010 23:54 schreef Rejected het volgende:
Morgen een inhouse dag bij APG, ik ben benieuwd.
Neuh, het misgelopen rendementsverschil tussen aandelen en obligaties is overrated. Als je naar 1 van die grafiekjes kijkt van dit topic (http://forum.fok.nl/topic/1232987) Zie je gewoon als je instapt bij een hoge waardering en dan minimaal 20 jaar vasthoud, je een kleine of negatieve reeele rendement maakt. Dan ben je beter af met een spaarrekening of obligaties.quote:Op zondag 25 april 2010 13:12 schreef jaco het volgende:
[..]
Bij welke Shiller P/E acht jij het verantwoord om in de markt (S&P 500) te stappen ? En bij welke stijging stap je er vervolgens weer uit ?
Ik las dat Prof. Shiller zelf op een Shiller P/E van 10 wacht. Bron: http://www.businessinside(...)enough-for-me-2009-2
De daling van eind 2008 ging hem dus nog niet laag genoeg. Op dit moment zou de S&P 500 index op basis van jouw calculatie en Shiller's instapcriterium naar 10 x 54,7 = 547 moeten dalen om een instap moment te openen. Een zeer forse daling dus, aangezien de S&P 500 nu op 1217 staat.
Hiermee kom ik op een mogelijke kritische kanttekening bij de Shiller P/E maatstaf. De belegger zit dusdanig langdurig op een instapmoment te wachten dat hij een groot deel van het historische rendements verschil tussen aandelen en obligaties (lees Prof. Siegel) zal mislopen.
Prof. Shiller heeft op basis van zijn methode niet deelgenomen aan de rally tussen maart 2009 en nu. Het gaat daarbij niet alleen om de opmerkelijke koerswinst van aandelen maar ook om de misgelopen dividenden, die (denk ik) hoger lagen als zijn rendement op AAA obligaties.
Het hang er natuurlijk wat zijn alternatieve belegging is voor de S&P 500 en op welk moment hij daar in stapt. Ik vroeg me af of iemand hier ooit kritisch naar gekeken heeft met hulp van bijv. backtesting.
Zit nu in de bedrijfspresentatie en krijg uitleg over hun werkwijze. Verschillende niveaus van vermogensbeheer, een afdeling boven traders kijkt bijv. naar de vehoudingen van investeringen. Verder besteden ze ook veel aandacht aan transactiekosten.quote:Op maandag 26 april 2010 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Laat weten wat je er van vind en hoe capabel de mensen op je overkomen!
Hehe,![]()
Dit soort berichten komen altijd gelijk met een lange termijn top, KOPEN KOPEN KOPEN tot er opeeens geen kopers meer zijn omdat iedereen long zitquote:Op maandag 26 april 2010 12:14 schreef JimmyJames het volgende:
U.S. Stocks Cheapest Since 1990 on Analyst Estimates (Update1)
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ayxUdbONKGwo&pos=7
Dus jij verwacht een nieuwe daling binnenkort?quote:Op maandag 26 april 2010 12:34 schreef edwinh het volgende:
[..]
Dit soort berichten komen altijd gelijk met een lange termijn top, KOPEN KOPEN KOPEN tot er opeeens geen kopers meer zijn omdat iedereen long zit
quote:Interest is 0%
And they make 50 cents?
How the heck they going to make anything at 5% Fed rate?
“The stock market is incredibly inexpensive,”quote:Op maandag 26 april 2010 12:14 schreef JimmyJames het volgende:
U.S. Stocks Cheapest Since 1990 on Analyst Estimates (Update1)
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ayxUdbONKGwo&pos=7
ff negeren dat WS er al weer 60% heeft bijgekregen sinds het dieptepunt, althans, volgens BNR vrijdag.quote:Op maandag 26 april 2010 15:33 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
“The stock market is incredibly inexpensive,”
Dow 75%, Nasdaq 100%!!, AEX 85%quote:Op maandag 26 april 2010 15:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
ff negeren dat WS er al weer 60% heeft bijgekregen sinds het dieptepunt, althans, volgens BNR vrijdag.
Het is maar net welke parameters je gebruikt om deze vergelijking te maken. Er zijn er meer dan de Shiller P/E natuurlijk. Misschien wordt wel naar omzet/marktcap gekeken, of naar de winstverwachtingen, of naar het eigen vermogen, of naar de EDIBTA of naar de koers gelegd naast een historische groeicurve, dividendrendement tegenover de marktrente, er zijn welhaast oneindig veel mogelijkheden.quote:Op maandag 26 april 2010 15:33 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
“The stock market is incredibly inexpensive,”
volgens mij zitten er wat foutjes in het artikel op FDquote:Op maandag 26 april 2010 15:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Las net een bericht dat Adviesbureau Nielsen naar de beurs wilt gaan en daarmee 21 miljard dollar wil opstrijken, terwijl ze enkele jaren terug voor een veel minder bedrag van beurs zijn gegaan en nieuwe eigenaren onderdelen hebben verkocht. Lol, hoezo we zijn niet ver van de top?
Die kerel zegt alleen: “I don’t know how the bears can argue against how well corporations are doing.” Hij zal er ongetwijfeld methoden op nahouden om tot deze conclusie te komen maar voor een leek als ik is dat natuurlijk geen steekhoudend argument. En dit zijn overigens ook de woorden van een assetmanager. Die moet je sowieso met een korreltje zout nemen omdat die gasten er bij gebaat zijn om in de markt te zitten. Net zoals Marc Faber overigens propageert om in emerging markets te zitten als bestuurslid van een van zijn chinafunds.quote:Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is maar net welke parameters je gebruikt om deze vergelijking te maken. Er zijn er meer dan de Shiller P/E natuurlijk. Misschien wordt wel naar omzet/marktcap gekeken, of naar de winstverwachtingen, of naar het eigen vermogen, of naar de EDIBTA of naar de koers gelegd naast een historische groeicurve, dividendrendement tegenover de marktrente, er zijn welhaast oneindig veel mogelijkheden.
Zou best kunnen, maar aan de andere kant zouden de huidige eigenaren geen beursgang plannen als men niet overtuigd is dat men de hoofdprijs gaat vangen. En verhalen als deze kenmerken meestal dat aandelen vrij overgewaardeerd zijn, iets dat natuurlijk los staat van de kwaliteiten van het bedrijf zelf.quote:Op maandag 26 april 2010 17:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
volgens mij zitten er wat foutjes in het artikel op FD
dacht niet dat een slordige 100x de winst wordt afgetikt.
overigens is het wel zo dat het huidige Nielsen een veel en veel beter geleid bedrijf is dan het oude VNU
Goede zet van treasury nu ze die rotzooi kunnen slijten voor een belachelijke marktwaarde.quote:Treasury May Begin Selling Citigroup Shares Today, Filing Shows April 26 (Bloomberg) -- The U.S. Treasury Department may start selling its 7.7 billion Citigroup Inc. shares as soon as today, in the biggest step since December to wean the bailed-out bank off government support.
The Treasury has initially granted underwriter Morgan Stanley authorization to sell 1.5 billion of the shares, New York-based Citigroup said today in a registration statement filed with securities regulators. The filing allows Treasury to begin selling immediately, said two people with knowledge of the matter, who declined to be identified because they weren’t authorized to comment beyond the public statements.
Dat ligt iets subtieler. Dit zijn geen speculaten. Die zien een bedrijf wat inefficient is, inzichzelf gekeerd, en bar slecht geleid. Ze kopen dat en poetsen het bedrijf op, wenden hun connecties aan om nieuwe klanten aan te boren, en vervolgens gaat het na een jaar of vijf de markt op. Daar is de financiering ook op afgestemd.quote:Op maandag 26 april 2010 19:15 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zou best kunnen, maar aan de andere kant zouden de huidige eigenaren geen beursgang plannen als men niet overtuigd is dat men de hoofdprijs gaat vangen. En verhalen als deze kenmerken meestal dat aandelen vrij overgewaardeerd zijn, iets dat natuurlijk los staat van de kwaliteiten van het bedrijf zelf.
Je zou ze haast de bacteriën van de commerciële wereld kunnen noemen.. sommige maken van een bak drijfmest helder drinkwater, andere nestelen zich in een bedrijf en zuigen er met onbetaalbare leningen alle reserves en winsten uit weg..quote:Op dinsdag 27 april 2010 02:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat is niet noodzakelijkerwijs afhankelijk van het niveau van de beurs. Het voordeel van de KKR's van deze wereld is niet de timing maar het gezonder maken van tenminste de bedrijfsprocessen, en het creeeren van syngergien.
of ze doen beidequote:Op dinsdag 27 april 2010 03:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Je zou ze haast de bacteriën van de commerciële wereld kunnen noemen.. sommige maken van een bak drijfmest helder drinkwater, andere nestelen zich in een bedrijf en zuigen er met onbetaalbare leningen alle reserves en winsten uit weg..
Nee helaas. Achteraf wel dom omdat het wellicht een bubbel zou kunnen zijn. Maar ben ook niet op de commodity afdeling geweest.quote:Op dinsdag 27 april 2010 03:26 schreef dvr het volgende:
[..]
@Rejected: je hebt bij APG zeker niet het woord goud laten vallen he? Ik ben erg benieuwd hoe daar bij hun over gedacht wordt. Volgens mij is het bij de huidige generatie institutionele beleggingsprofs volledig uit beeld, enkele onconventionele types daargelaten.
Bronnetje gevonden: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aDdX7eq8WkZM&pos=2quote:Op dinsdag 27 april 2010 17:55 schreef RvLaak het volgende:
Griekenland is net door S&P afgewaardeeerd naar "Junk", aldus BNR... Probeer nog andere bronnen te vinden
Ik heb net sinds paar dagen alles even in shell zitten die is wel leuk als groene tussenquote:Op dinsdag 27 april 2010 18:02 schreef Dalliance het volgende:
En de dag kleurt rood... alleen m'n Goldman Sachs puts doen het alleraardigst.
Ach, binnen een week weer nieuwe highs.quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:38 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Godver, wat is er gebeurt vandaag zeg?![]()
CAC zelfs bijna -4%. Dat zijn rake klappen.
ligt eraan wat S&P gaat doen met Portugal... Lager dan 'junk' voor Griekenland kan toch niet?quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ach, binnen een week weer nieuwe highs.
Lager is vast een faillissement.quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:49 schreef RvLaak het volgende:
[..]
ligt eraan wat S&P gaat doen met Portugal... Lager dan 'junk' voor Griekenland kan toch niet?
Dat zou mij niet verbazenquote:Op dinsdag 27 april 2010 18:47 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ach, binnen een week weer nieuwe highs.
quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:49 schreef RvLaak het volgende:
ligt eraan wat S&P gaat doen met Portugal... Lager dan 'junk' voor Griekenland kan toch niet?
quote:http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_rating
The Standard & Poor's rating scale is as follows, from excellent to poor: AAA, AA+, AA, AA-, A+, A, A-, BBB+, BBB, BBB-, BB+, BB, BB-, B+, B, B-, CCC+, CCC, CCC-, CC, C, D. Anything lower than a BBB- rating is considered a speculative or junk bond
Het kan dus lager, maar dan wordt het alleen maar meer junk dus.quote:The ratings agency lowered the long-term sovereign credit rating on Greece to BB+ from BBB+.
quote:It cut the rating by two notches to A-minus, or four notches above speculative, or "junk" status.
Had ik niet bij stilgestaanquote:Op dinsdag 27 april 2010 18:52 schreef Mendeljev het volgende:
Btw, check het koersverloop van het laatste half uur van de dag voor bijna alle fondsen. Lang leve bottrading
Sweet, dank voor de info...quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het kan dus lager, maar dan wordt het alleen maar meer junk dus.
Trouwens, Portugal:
[..]
quote:
Ik heb net Blankfein even bekeken. Wat een niveauquote:Op dinsdag 27 april 2010 20:04 schreef edwinh het volgende:
die gasten van GS worden flink aan de tand gevoeld nu![]()
Ik vind hem altijd wel tof al is het wel een echte zwartkijker.quote:Op woensdag 28 april 2010 00:05 schreef Arcee het volgende:
Willem Middelkoop zat bij P&W te vertellen over Griekenland en Goldman Sachs. Jullie hebben allemaal gekeken, toch?
Zo niet, dan straks de herhaling.
Tering, wat een dag...quote:Op dinsdag 27 april 2010 18:41 schreef Lemans24 het volgende:
Ik ben wel benieuwd of er morgen weer leven in Galapagos komt, er was vandaag immers een aandeelhoudersvergadering. Ze staan al ruim 4% in de min...
Balen voor je. Het gaat nu idd vrij hard.quote:Op woensdag 28 april 2010 09:52 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Tering, wat een dag...
Nog 4% extra eraf![]()
En m'n obligaties ook 1% in de min...
Wat hij gisteren allemaal te vertellen had was, vind ik, 100% waar.quote:Op woensdag 28 april 2010 08:32 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik vind hem altijd wel tof al is het wel een echte zwartkijker.
ING ook flink onderuit. Vandaag al weer -6.3%.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:32 schreef stefan_s het volgende:
AEX ook weer fors in de min, al mn winst op aegon is verdampt en van ahold blijft er weinig over :|
Ik heb maandag Aegon verkocht en alles in shell gedaan daar ben ik nu wel blij meequote:Op woensdag 28 april 2010 10:32 schreef stefan_s het volgende:
AEX ook weer fors in de min, al mn winst op aegon is verdampt en van ahold blijft er weinig over :|
Het is ook wel waar denk ik maar vooral toen aan het begin van de crisis was die echt heel erg negatief.quote:Op woensdag 28 april 2010 10:36 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Wat hij gisteren allemaal te vertellen had was, vind ik, 100% waar.
Zie je het al voor je, een wereldwijde schuldsanering
Deze vind ik beterquote:
Ik had gister een paar stukken gehoord op Bloomberg radio, maar het was inderdaad wel een beetje fel. Maar ik moet toegeven dat de bankiers toch wel meesters in antwoord geven zijn.quote:Op dinsdag 27 april 2010 20:04 schreef edwinh het volgende:
die gasten van GS worden flink aan de tand gevoeld nu![]()
Eerder meesters in het er omheen draaien. Rechtstreeks antwoord geven ho maarquote:Op woensdag 28 april 2010 11:51 schreef Rejected het volgende:
[..]
Ik had gister een paar stukken gehoord op Bloomberg radio, maar het was inderdaad wel een beetje fel. Maar ik moet toegeven dat de bankiers toch wel meesters in antwoord geven zijn.
Deze niet, zag ik net op het journaal. Er vielen een aantal pijnlijke stiltes.quote:Op woensdag 28 april 2010 11:51 schreef Rejected het volgende:
[..]
Ik had gister een paar stukken gehoord op Bloomberg radio, maar het was inderdaad wel een beetje fel. Maar ik moet toegeven dat de bankiers toch wel meesters in antwoord geven zijn.
Lijken net politiciquote:Op woensdag 28 april 2010 11:51 schreef Rejected het volgende:
[..]
Stond op -6.4% en nog nog maar op -1.9%. Mooi rendement.quote:Op woensdag 28 april 2010 12:31 schreef Dalliance het volgende:
Alweer bijna 30 miljoen stuks ING verhandeld.
Ik zat gisteren echt met grote ogen te kijken. Ik dacht dat Balkenende goed er omheen kon lullen, maar dit sloeg allesquote:Op woensdag 28 april 2010 11:57 schreef RobertKunath het volgende:
[..]
Eerder meesters in het er omheen draaien. Rechtstreeks antwoord geven ho maar
Ik koop meestal rechtstreeks nederlandse staatsobligaties. Een tracker kan natuurlijk ook. Het belangrijkste is echter dat je een goede schatting maakt van wanneer je het bedrag weer nodig hebt.quote:Op woensdag 28 april 2010 14:09 schreef FlatEric het volgende:
Even een vraagje van een newbie. Via Binck koop en verkoop ik af en toe een AEX trackertje. Tussen verkoop en koop laat ik het geld op de Binck rekening staan waar het niets oplevert. Overschrijven naar een spaarrekening is niet handig omdat ik het te lang vind duren om het weer op Binck te zetten als ik wil instappen. Wat doen jullie? Laat je het geld gewoon staan of stop je het in een tracker op staatsobligaties o.i.d.?
Ok, ik had die discussie verkeerd geinterpreteerd. Ik heb zelf een accounting achtergrond, maar mijn belangstelling is inmiddels verschoven naar finance. Om hier een serieuze start in te kunnen maken, ben ik op eigen gelegenheid begonnen met het CFA (Certified Financial Analyst) programma. Op 5 juni doe ik het Level I examen.quote:Op zondag 25 april 2010 13:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En 1 die ik persoonlijk wel goed vind de is Marc Faber. Die is vrij right on the money de laatste tijd. Wat voor werk doe je eigenlijk als ik vragen mag?
En mocht je je met niet zo een heel grote transacties bezig houden, hou dan rekening met het minimum van ¤ 10,- per transactie. Dus onder de ¤ 350 per transactie, betaal je in verhouding meer voor de transactie. Je moet dus sowieso altijd minstens ¤ 20,- terugverdienen.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:10 schreef jaco het volgende:
De transactie kosten bij Binck zijn ¤ 6,50 + 0,1 % van het transactie bedrag. Het tijdelijk wegzetten zal dus meer moeten opleveren dan 0,2 % + ¤ 13 rendement en ook nog eens de bid-ask spread van het instrument dat je kiest. Bij de huidige lage yields kan dat zomaar 2 maanden kosten om terug te verdienen.
Bedankt voor de link; ik kende die discussie nog niet. De grafiekjes lijken echter wel mijn punt aan te tonen.quote:Op maandag 26 april 2010 00:49 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
Neuh, het misgelopen rendementsverschil tussen aandelen en obligaties is overrated. Als je naar 1 van die grafiekjes kijkt van dit topic (http://forum.fok.nl/topic/1232987) Zie je gewoon als je instapt bij een hoge waardering en dan minimaal 20 jaar vasthoud, je een kleine of negatieve reeele rendement maakt. Dan ben je beter af met een spaarrekening of obligaties.
Overboeken op spaarrekening en tegelijkertijd een kredietruimte van 2,5K nemen voor 'buitenkansjes' al weet ik niet of dat (gemakkelijk) gaat bij Binck.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:44 schreef FlatEric het volgende:
Ok, bedankt voor de info. Ik beleg met 2.5 k. Dan duurt het inderdaad relatief lang voordat je je transactiekosten eruit hebt met een staatsobligatie. Laat ik het wel gewoon staan .
Ik denk dat er wat olie op het vuur gegooid wordt om de landen in de Eurozone te bewegen om nu met een steunpakket over de brug te komen. Dat ligt electoraal, mn in Duitsland, wat gevoelig. Er moet een gevoel van urgentie zijn voordat dit kan gebeuren, bij deze.quote:Op woensdag 28 april 2010 16:28 schreef SemperSenseo het volgende:
Jongens en meiden, het gaat niet goed:
beursupdate RTL Z - 15:00 Oeso: Griekse crisis bedreigt het systeem als Ebola, de besmetting heeft al plaatsgevonden
RTL Z update - Dr Doom Roubini: in een paar dagen tijd zou er geen Eurozone meer kunnen zijn
Er is hier iets raars aan de hand, in plaats dat de verantwoordelijken in de OESO, de EU, etc. de markt proberen te kalmeren omtrent Griekenland gooien ze juist olie op het vuur. Ook zijn de EU en het IMF ontzettend traag met het daadwerkelijk geven van hulp in de vorm van leningen, of ze houden de vergaderingen veels te laat, dit wat de rust op de markt ook niet ten goede komt. Er wordt hier ontzettend tijd gerekt. Ik denk dat de intergouvernementele instellingen (EU, IMF, wereldbank) al besloten hebben dat Griekenland ineenklapt. Doelbewust Griekenland opofferen, dit om de Euro te redden? Zo niet, dan zou ik als ik jullie was, maar jullie Eurocentjes gaan omwisselen naar iets anders.
Die wachtjaren kan je er niet uit afleiden, maar dat is ook niet volgens mij te berekenen. Dat is willekeurig. De ene keer moet je lang wachten, waardoor je dus meer 'misgelopen' rendementsverschil hebt. De andere keer kort.quote:Op woensdag 28 april 2010 15:40 schreef jaco het volgende:
[..]
Bedankt voor de link; ik kende die discussie nog niet. De grafiekjes lijken echter wel mijn punt aan te tonen.
Stel dat we inderdaad een spaarrekening of (kortlopende) obligatie kiezen terwijl we wachten op een Shiller P/E lager dan 1. Dit levert momenteel zo'n 2,5 % rente op. Als je bij de <i>Average Annualised 20 Year Returns vs Shiller P/E</i> rechts van de 1.00 kijkt, dan zie je echter dat de meeste jaarlijkse rendementen ruim boven de 2.5 % lagen terwijl de vuistregel was om uit de markt te blijven. Veel van de donkerblauwe en gele meetpunten liggen zelfs rond de 7 %, zodat je per jaar 4,5% misloopt en zelfs meer door het rente-op-rente effect van dat verschil.
Aan de andere kant is er geen 20-jarige periode dat de Shiller P/E boven de 1.00 bleef. Het bovengenoemde misloop effect wordt dus minder sterk doordat je op gegeven moment toch in de markt stapt en dan ruime rendementen behaalt. Het kan niet uit de grafiek worden afgelezen of je daarmee de lage cash rendementen van de 'wachtjaren' voldoende compenseert. Vandaar dat ik me afvroeg of er een backtest van bestaat.
Het is ook meer om het vertrouwen te versterken lijkt me.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:39 schreef Arcee het volgende:
Ik snap die bailouts niet. Dat is zoiets als dat je nog 100 euro van iemand krijgt en dat je hem dan 100 geeft om je terug te betalen.
Daarom juist, ik zou daar geen vertrouwen van krijgen.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:40 schreef tjoptjop het volgende:
Het is ook meer om het vertrouwen te versterken lijkt me.
Vandaar dat de AEX nog even ging duiken in de slotminuten, snapte het al niet. Maar lekker is dat, de rente voor Spaanse staatsobligaties zal wel lekker gaan stijgen. Ben benieuwd hoe de VS de dag gaat afsluiten, wanneer daar aardig verloren wordt (wat momenteel gebeurt), gaan de Europese beurzen morgen ook weer een bloedbadje tegemoet.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:34 schreef fedsingularity het volgende:
Spanje ook een downgrade....
Even in de put? Ik wou dat ze de griekse droom hier in nederland in konden voeren... op je 60e met pensioenquote:Op woensdag 28 april 2010 17:55 schreef ujjain het volgende:
Ja, de economie wordt er niet efficiënter van, als sterke EU landen moeten inleveren en bail-outs moeten doen van armere EU-landen.
Het is niet anders. Een faillissement van Griekenland zou waarschijnlijk voor ons nog pijnlijker zijn, al had ik van The Economist gehoord dat het ook wel weer zijn voordelen zou hebben. Dan zouden ze even in de put zitten, maar kunnen ze later weer verder.
Yep en wellicht is dat uiteindelijk ook beter voor ze. Schuld herstructureren en doorgaan. Hele end of the world heisa weer om die bailout te regelenquote:Op woensdag 28 april 2010 17:55 schreef ujjain het volgende:
Ja, de economie wordt er niet efficiënter van, als sterke EU landen moeten inleveren en bail-outs moeten doen van armere EU-landen.
Het is niet anders. Een faillissement van Griekenland zou waarschijnlijk voor ons nog pijnlijker zijn, al had ik van The Economist gehoord dat het ook wel weer zijn voordelen zou hebben. Dan zouden ze even in de put zitten, maar kunnen ze later weer verder.
Faillisement is beter en zal uiteindelijk ook goedkoper blijken. De bailout bedragen blijven maar oplopen van 30 miljard is er nu al sprake van 135 miljard.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:55 schreef ujjain het volgende:
RTLZquote:
Hulp aan Griekenland kan oplopen tot 135 miljard euro
De hulp die Griekenland nodig heeft van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om zich te ontdoen van de enorme schuldenlast bedraagt in de komende drie jaar 135 miljard euro.
Dat heeft de Duitse minister van Economische Zaken, Rainer Brüderle woensdag gezegd. Hij zei tegen het Duitse persbureau DPA niet te kunnen uitsluiten dat dit bedrag nog hoger zal uitvallen.
Besluit
Dominique Strauss-Kahn, de topman van het IMF, weigerde woensdag na een onderhoud met Duitse parlementsleden in te gaan op bedragen. Wel zei hij dat snel een besluit nodig is over hulp aan Griekenland. De leiders van de eurolanden, de EU-lidstaten die de euro hanteren als munt, komen op 10 mei bijeen om de knoop door te hakken.
Lening
De eurolanden zijn bereid het noodlijdende Griekenland 30 miljard te lenen tegen een rente van ongeveer 5 procent, en het IMF wil daar 15 miljard bij doen. Voorzitter Jose Manuel Barroso van de Europese Commissie zei woensdag dat de leden van de Europese Unie en de Europese Centrale Bank vastberaden zijn om de stabiliteit van de euro te waarborgen. Hij voegde eraan toe dat een herstructurering van de schuldenlast van Griekenland niet aan de orde is.
Voorwaarden
Griekenland heeft de grootste moeite met de voorwaarden die de Europese Unie en het IMF stellen aan de financiële hulp. Volgens de Griekse minister Andreas Loverdos van Arbeid kan zijn land niet akkoord gaan met de voorgestelde bezuinigingen en het snijden in de lonen.
Wel opvallend dat het Latijns/Mediterrane landen zijn die bovenaan staan *kuch*quote:Op woensdag 28 april 2010 18:08 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Yep en wellicht is dat uiteindelijk ook beter voor ze. Schuld herstructureren en doorgaan. Hele end of the world heisa weer om die bailout te regelen
Wordt iig de zesde keer voor ze:
[ afbeelding ]
binck is relatief duur met ¤10 per transactie, er zijn goedkopere alternatieven. Ze hebben wel gratis streaming koersen dus dan kan je die koersen gebruiken maar het geld ergens goedkoper beleggenquote:Op woensdag 28 april 2010 15:44 schreef FlatEric het volgende:
Ok, bedankt voor de info. Ik beleg met 2.5 k. Dan duurt het inderdaad relatief lang voordat je je transactiekosten eruit hebt met een staatsobligatie. Laat ik het wel gewoon staan .
¤6.50, toch?quote:Op woensdag 28 april 2010 18:16 schreef deenigeechteTS het volgende:
binck is relatief duur met ¤10 per transactie
Dat is het hem dus. Binck wil je laten geloven goedkoper te zijn dan bijvoorbeeld ING en zo te zien lukt ze dat ook nog. Maar voor de 'kleine' belegger is ING wel degelijk goedkoper. Binck rekent namelijk een minimum van 10 euro per transactie. ING doet dit niet. Dus voor transacties onder de 2500 euro is ING goedkoper dan Binck. Smerige vorm van reclame maken vind ik dat.quote:
dat komt doordat de index de bewegingen van de futures nog niet hebben verwerkt, het is een schijnvolatiliteit, want de beweging heeft al gisteravond plaatsgevonden. Vandaag is er nauwelijks beweging, dat is meestal voor de FOMC.quote:Op woensdag 28 april 2010 17:03 schreef RobertKunath het volgende:
Wat een volatiliteit op de markten, van -1.7% vanochtend naar -0.25% rond de klok van 3, naar -1.25% een half uur geleden naar -0.74% huidige stand.
Binck heeft een minimumtarief van ¤10, ongeacht hoeveelheid aandelen. Ik heb een buitenlandse rekening bij een conurrent uit nederland daar betaal ik maar ¤6 per euro transactie en $4 per US transactie. Omdat ik zoveel op de US handel is dat veel voordeliger voor mij. Komt ook bij dat ik op dit moment liever een gedeelte van mijn geld in dollars heb. Bij Binck kan dit ook en is omzetting naar dollars trouwens goedkoper, maar het handelen juist weer duurder. Ook heb ik bij deze broker een margin account wat ook veel handiger is dan de cash-account bij Binck (voor us). De gratis data van Binck is natuurlijk uitnodiging tot misbruik.quote:
De periode 1500-1900 is niet echt relevant. Als je die cijfers weglaat krijg je al een heel ander beeld.quote:Op woensdag 28 april 2010 18:15 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Wel opvallend dat het Latijns/Mediterrane landen zijn die bovenaan staan *kuch*
De beleggers moeten toch ergens heen met hun bijna gratis geleende dollars..quote:Op woensdag 28 april 2010 19:08 schreef BattleCow het volgende:
Trouwens, wat een enorme spike tussen 11 en 12 op de amerikaanse beurs. PPT to the rescue?
Kijken wat het forexpaartje EUR/USD doet met fomc nieuwsquote:Op woensdag 28 april 2010 18:35 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
dat komt doordat de index de bewegingen van de futures nog niet hebben verwerkt, het is een schijnvolatiliteit, want de beweging heeft al gisteravond plaatsgevonden. Vandaag is er nauwelijks beweging, dat is meestal voor de FOMC.
Volgens technische analyse moet je deze pullback long gaan
Oke! Ik heb een aantal vrienden die op dit moment ook CFA doen en die vinden het best pittig! Succes!quote:Op woensdag 28 april 2010 15:18 schreef jaco het volgende:
[..]
Ok, ik had die discussie verkeerd geinterpreteerd. Ik heb zelf een accounting achtergrond, maar mijn belangstelling is inmiddels verschoven naar finance. Om hier een serieuze start in te kunnen maken, ben ik op eigen gelegenheid begonnen met het CFA (Certified Financial Analyst) programma. Op 5 juni doe ik het Level I examen.
3500 zeker, dan? 0.1% van 3500 + 6.50 = 10.quote:Op woensdag 28 april 2010 18:26 schreef Hoss het volgende:
Dat is het hem dus. Binck wil je laten geloven goedkoper te zijn dan bijvoorbeeld ING en zo te zien lukt ze dat ook nog. Maar voor de 'kleine' belegger is ING wel degelijk goedkoper. Binck rekent namelijk een minimum van 10 euro per transactie. ING doet dit niet. Dus voor transacties onder de 2500 euro is ING goedkoper dan Binck. Smerige vorm van reclame maken vind ik dat.
Ben na paar minuten ook uitgestapt. Domper voor AllOptions though. Die neem je na dit soort zaken ook niet snel meer serieus.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:25 schreef stefan_s het volgende:
wat een falers bij die DFT seminar, gewoon wat veel gebruikte termen rondsmijten en er 'gefixeerde' neppe rendementen eraan koppelen, ja je had 22% kunnen verdienen
Bij ING is het 8 + 0,08% (zonder minimum). Dus bij transacties boven de 2500 euro komen de kosten boven een tientje.quote:Op woensdag 28 april 2010 20:23 schreef Arcee het volgende:
[..]
3500 zeker, dan? 0.1% van 3500 + 6.50 = 10.
Dat is 7.4% rendement per jaar. Ik zou in mijn handjes klappen.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:16 schreef stefan_s het volgende:
DFT investeerd 50.000, winst 300in een maand, is ook de moeite niet,
Dit tempo aanhouden en je bent binnen 4 jaar Warren Buffet voorbij qua vermogen!quote:sinds feb.010 sta ik al 90%
Ik heb geen flauw idee hoe Tostrams of DFT hun geld beleggen maar ik weet wel dat 300 euro winst op 50k binnen een maand een heel plausibel rendement is.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:34 schreef stefan_s het volgende:
Mendel, jij denkt dat tostrams dit haalt?
Dat spreekt voor zich. De gegarandeerde rendementen waar ze over spreken zijn in de verste verten niet haalbaar op een lange termijn. Maar goed, mensen willen snel rendement en goeroes weten daar wel raad mee.quote:als hij zo'n beleggings guru was dan had hij niet bij hoeven hobbyen met dit soort praktijken, tostrams heeft wel leuke praatjes maar als het er op aan komt tast hij toch in het duister hoor.
De meeste goeroes verdienen hun geld met nieuwsbrieven. Meestal passen ze ook de kantlijnen en lettertypen aan om zo veel mogelijk pagina's te vullen. Het is echt broddelwerk.quote:die reclame ook op het eindeneem nu een proef abonnement voor 10 euro voor 4 weken krijg je niet meer dan 6 regels tekst en een chart met wat random indicators die erop gesmeten zijn.
persoonlijk zou ik me nooit inschrijven voor dit soort informatie,
Ik geloof best dat het een bovengemiddeld trader is, maar betwijfel wel de keuzes in die beleggingsportefeuille van hem.quote:Op woensdag 28 april 2010 21:34 schreef stefan_s het volgende:
Mendel, jij denkt dat tostrams dit haalt? als hij zo'n beleggings guru was dan had hij niet bij hoeven hobbyen met dit soort praktijken, tostrams heeft wel leuke praatjes maar als het er op aan komt tast hij toch in het duister hoor.
Wat was er met All Options?quote:Op woensdag 28 april 2010 20:32 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ben na paar minuten ook uitgestapt. Domper voor AllOptions though. Die neem je na dit soort zaken ook niet snel meer serieus.
Was een gratis seminar op dft.nl die behoorlijk diepgang miste. Jammer genoeg leende 1 gast van AllOptions zich om met dat circus mee te doenquote:
Ah zo, zonde. Maar ik hoef het iig niet terug te kijken dan.quote:Op woensdag 28 april 2010 23:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Was een gratis seminar op dft.nl die behoorlijk diepgang miste. Jammer genoeg leende 1 gast van AllOptions zich om met dat circus mee te doen
Hell no!quote:Op woensdag 28 april 2010 23:39 schreef Rejected het volgende:
[..]
Zou je niet liever bij een All Options of Optiver willen werken i.p.v. als investment banker?
Net even bekeken, beetje herhaling van de feiten,quote:Op woensdag 28 april 2010 22:19 schreef Arcee het volgende:
In Nova nu een item over de Griekse crisis.
Wat voor soort verkoop order heb je ingesteld?quote:Op woensdag 28 april 2010 23:56 schreef stefan_s het volgende:
[..]
Net even bekeken, beetje herhaling van de feiten,
ik heb me overigens gewaagt op CFD's, ingestapt met 10 contracten op UK100 cash GBP aankoop 5581,3
ik zit me nu af te vragen of ik ze overnight moet houden, dit is mijn eerste trade op CFD gebied en ik ben me lichtelijk op de hoogte van de risico's
Zijn ze zo streng bij de selectie dan?quote:Op woensdag 28 april 2010 23:50 schreef sitting_elfling het volgende:
Er is slechts 1 prop. trading firm in Londen waar ik liever voor zou werken maar daar kom ik van me levens dagen niet in.
Mja, ben er bekend mee. Aantal vrienden van me die test ook gedaan. Weet niet welke van de 2 ook in Londen selecteerd. Die test die ze deden was echt belachelijk. Volgens mij was het iets van 60 vragen in 30 minuten.quote:Op donderdag 29 april 2010 00:19 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Zijn ze zo streng bij de selectie dan?
Bij Optiver doen ze ook zo moeilijk aangezien maar 1-3% de numerieke test haalt. Desalniettemin zijn ze wel actief aan het werven op school
Vrij basaal. Denk dat de speculanten vooral in GBP/USD en USD/JPY zaten. Het gedrag van minder 'grote' paren als USD/CHF, AUD/USD en USD/CAD was wel redelijk lineair met de statement mijns inziens. (EUR/USD ook trouwens, mijns inziens door de zwakke positie van de EUR)quote:Op woensdag 28 april 2010 19:35 schreef flyguy het volgende:
[..]
Kijken wat het forexpaartje EUR/USD doet met fomc nieuws
Volgens mij ligt dat bij optietrading net iets anders aangezien ze (iig bij optiver) aan arbitragetrading doen en dus risicoloos geld verdienen. Dat hoofdrekenen dient er dan voor om de 1:1M kans dat de bot het verkeerd uitrekent voor te zijn zodat je geen belachelijke trade doet. Volgens mij is die oprichter van AllOptions ook rijk geworden door een miscalculatie van andere optiehuizenquote:Op donderdag 29 april 2010 00:35 schreef sitting_elfling het volgende:
Het feit dat je snel kunt hoofdrekenen zie ik op het moment nog geen voordelen in voor een trader. Ik zou eerder op begrijpend lezen testen. Tijdens volatiele momenten tijdens de markt uren gooi je alles toch vrij snel door de calculator maar als je een situatie verkeerd inschat ben je de lul.
1e ronde: 80 vragen in 8 minutenquote:Volgens mij was het iets van 60 vragen in 30 minuten.
ben long gegaan, maar goed dat ik verkocht heb toen ik 90 euro in de plus stond, fors naar beneden deze morgen.quote:Op donderdag 29 april 2010 00:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat voor soort verkoop order heb je ingesteld?
Blijkbaar verschilt dat ook, sommigen zeggen 50 en anderen weer 55. Een goed antwoord is +1 en een slecht antwoord -2. Vragen zijn in de orde van 96.1x0.8; 0.333/0.9; 86^2; 903/75.quote:Op donderdag 29 april 2010 06:56 schreef Rejected het volgende:
45 vragen goed hebben en er gaan een aantal punten af bij een fout antwoord.
Tering, ik dacht dat ik goed in hoofdrekenen was...quote:Op donderdag 29 april 2010 13:36 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Blijkbaar verschilt dat ook, sommigen zeggen 50 en anderen weer 55. Een goed antwoord is +1 en een slecht antwoord -2. Vragen zijn in de orde van 96.1x0.8; 0.333/0.9; 86^2; 903/75.
Best pittige kost om dat in 6 seconden uit te rekenen.
Dit zijn dan wel de wat lastigere die vanaf vraag 50 ofzo beginnen. 'De eerste 10 zijn gewoon simpel en vanaf daar wordt het steeds moeilijker. Het idee is ook dat je de eerste serie vragen per direct weet zonder enig denkwerk zodat je tijd over houdt voor de lastigere.quote:Op donderdag 29 april 2010 13:46 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Tering, ik dacht dat ik goed in hoofdrekenen was...
Die vier in 24 seconden uitrekenen is zo goed als onmogelijk.
quote:Op donderdag 29 april 2010 14:31 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dit zijn dan wel de wat lastigere die vanaf vraag 50 ofzo beginnen. 'De eerste 10 zijn gewoon simpel en vanaf daar wordt het steeds moeilijker. Het idee is ook dat je de eerste serie vragen per direct weet zonder enig denkwerk zodat je tijd over houdt voor de lastigere.
Btw, de antwoorden zijn multiple-choice dus als je alles gaat uitrekenen haal je die test niet. Als je bijv. weet dat 86^2 een uitkomst heeft die even is en je hebt 3 oneven antwoorden dan heb je die vraag al zonder iets berekend te hebben.
Die eerste barriertest is wel haalbaar imo, de volgende zijn lastiger omdat daar veel minder over bekend is.
Ach, de gemiddelde Optivertrader gaat niet voor niets voor zijn 40e met pensioen..quote:
Tja, ik ben geen handelaar en doe mijn werk omdat ik het leuk en nuttig vind.quote:Op donderdag 29 april 2010 14:43 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ach, de gemiddelde Optivertrader gaat niet voor niets voor zijn 40e met pensioen..![]()
Maarja, tijden veranderen. De arbitragemogelijkheden worden in een efficiente markt steeds kleiner omdat informatieverwerking steeds beter wordt. Op een gegeven moment wordt rekenkracht de bottleneck en zal het ook voor de optiehuizen steeds minder makkelijk worden om exorbitante bedragen naar binnen te slepen ongeacht hun supersnelle software.
ik dacht dat optietrading juist erg risicovol was? volgens mij zijn er een aantal optiehuizen failliet gegaan, ook in nederland de laatste paar jaren. volgens mij deed LCTM ook aan arbitrage, en dat bleek toch niet zo risicoloos te zijn?quote:Op donderdag 29 april 2010 01:33 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Volgens mij ligt dat bij optietrading net iets anders aangezien ze (iig bij optiver) aan arbitragetrading doen en dus risicoloos geld verdienen. Dat hoofdrekenen dient er dan voor om de 1:1M kans dat de bot het verkeerd uitrekent voor te zijn zodat je geen belachelijke trade doet. Volgens mij is die oprichter van AllOptions ook rijk geworden door een miscalculatie van andere optiehuizen
[..]
1e ronde: 80 vragen in 8 minuten![]()
Trading levert werkgelegenheid op voor de traders, werk bij de regulatoren als AFM en SEC en werk bij de FED. Het levert ook werk op voor banken en dergelijke. Ook levert het werk op bij brokers. Ook zorgt het voor meer nieuws bij kranten, die kunnen dan meer journalisten inhuren. Ook zorgt de extra administratie van belastingen voor meer werk bij de belastingdienst.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:00 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tja, ik ben geen handelaar en doe mijn werk omdat ik het leuk en nuttig vind.
Maar levert dat heel snel heen en weer flitsen van geld tussen handelaren nou nog wat op voor de samenleving, en heeft het een toegevoegde waarde?
Eigenlijk zijn het dus een soort melkertbanen?quote:Op donderdag 29 april 2010 15:43 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
Trading levert werkgelegenheid op voor de traders, werk bij de regulatoren als AFM en SEC en werk bij de FED. Het levert ook werk op voor banken en dergelijke. Ook levert het werk op bij brokers. Ook zorgt het voor meer nieuws bij kranten, die kunnen dan meer journalisten inhuren. Ook zorgt de extra administratie van belastingen voor meer werk bij de belastingdienst.
Als je systeem trager werkt dan je concurrent dan trek je altijd aan het langste eind en dan kun je opdoeken ja. Vooralsnog is de F1-bot van Optiver de absolute top op de markt. Er wordt dus verdiend aan het aantal contracten dat er verhandeld worden ongeacht of de markt bullish of bearish is.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:39 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
ik dacht dat optietrading juist erg risicovol was? volgens mij zijn er een aantal optiehuizen failliet gegaan, ook in nederland de laatste paar jaren. volgens mij deed LCTM ook aan arbitrage, en dat bleek toch niet zo risicoloos te zijn?
Dat laatste is niet bewezen hequote:Op donderdag 29 april 2010 15:49 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Als je systeem trager werkt dan je concurrent dan trek je altijd aan het langste eind en dan kun je opdoeken ja. Vooralsnog is de F1-bot van Optiver de absolute top op de markt. Er wordt dus verdiend aan het aantal contracten dat er verhandeld worden ongeacht of de markt bullish of bearish is.
Met alle gevolgen van dien overigens. Een deel van de F1-code is gejat door een paar werknemers om een doorstart te maken in Australie maar die worden nu juridisch tegengewerkt.
Marktefficiëntie. Bovendien is er een veel kleinere spread dan vroeger, dus dat is ook in het voordeel van de particuliere belegger.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:00 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Tja, ik ben geen handelaar en doe mijn werk omdat ik het leuk en nuttig vind.
Maar levert dat heel snel heen en weer flitsen van geld tussen handelaren nou nog wat op voor de samenleving, en heeft het een toegevoegde waarde?
D'oh. De broker verdient aan die spread omdat je met CFD's geen transactiekosten hebt. De voor- en nadelen van CFD's hebben we in deze reeks uitvoerig besproken. Doe er je voordeel mee met een snelle search.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:09 schreef stefan_s het volgende:
ik vind mijn spreads wel om te janken, 1 hele punt op de FTSE100
Arbitrage is juist niet risicovol, LTCM deed waarschijnlijk ook aan arbitrage, maar dat was niet het enige wat ze deden. Het hedge fund was failliet gegaan door hun tail risk niet af te dekken.quote:Op donderdag 29 april 2010 15:39 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
ik dacht dat optietrading juist erg risicovol was? volgens mij zijn er een aantal optiehuizen failliet gegaan, ook in nederland de laatste paar jaren. volgens mij deed LCTM ook aan arbitrage, en dat bleek toch niet zo risicoloos te zijn?
Slippage is bij dat soort zaken monsterlijk groot. Wil je zekerheid, zul je een gegarandeerde verkoop order moeten instellen.quote:Op donderdag 29 april 2010 16:20 schreef stefan_s het volgende:
Die brokers zijn een stelletje boeven, het duurde 6 ticks voor ik kon sellen, de hele tijd 'prijsveranderingen' waardoor ik op 10 contracten aardig wat ingeleverd heb.
Dus in echte stocks handelen ipv. vage derivaten. Derivaten zijn altijd delayed tov. de underlyingquote:Op donderdag 29 april 2010 19:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Slippage is bij dat soort zaken monsterlijk groot. Wil je zekerheid, zul je een gegarandeerde verkoop order moeten instellen.
-4%? Hoe kom je daar nu bij? 0,73% staat hij nu?quote:Op vrijdag 30 april 2010 16:11 schreef stefan_s het volgende:
de aex wordt afgeslacht 4% in de min, vooral randstad krijgt rake klappen.
-4 punten bedoelde hijquote:Op vrijdag 30 april 2010 17:58 schreef ujjain het volgende:
[..]
-4%? Hoe kom je daar nu bij? 0,73% staat hij nu?
Ik schrok ook al, dacht ff dat ik iets gemist had.quote:
quote:Op zaterdag 1 mei 2010 01:29 schreef stefan_s het volgende:
idd als ING niet teveel wegzakt maandag / dinsdag mooi kopen
Als financials (waar dan ook) er vol van langs krijgen is dat geen underperformance hoor? Het enige wat je probeert te exploiteren is de volatiliteit in de financiele aandelen.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 02:56 schreef stefan_s het volgende:
zat er kort in toen ze 6% in de min stonden, vlak voor de close stonden ze 1,5% in de plus :p,
& het feit dat ze vol in griekenland zitten maakt niet uit hoor, ik denk dat dit meer ten koste gaat voor de lange termijn en niet mijn beleggingshorizon ( minder dan een maand) ik koop gewoon alles wat los en vast zit als de aandelen underpreformen
![]()
Er loopt nu een rechtzaak tegen GS door de SEC. Als er nog meer financials zijn die hun CDO's hebben gekocht dan zitten die al lang en breed in het rapport verwerkt.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 10:26 schreef Xenorium het volgende:
je weet nooit hoe groot de beerput is en welke andere financials nog schade gaan lopen of meegedaan hebben met GS.
Ja, of ze verdienen grof geld aan CDS. Alhoewel Griekenland op junk staat had een ieder die de mogelijkheid had de afgelopen dagen goed geld kunnen verdienen aan de koersen op de bonds met het zicht op een komende bailout. Wat dat betreft kunnen financials zulke situaties vele malen beter inschatten dan een particulier.quote:Daarbij hebben veel banken exposure in landen als Griekenland, Portugal, Spanje etc. Als hun investeringen / pakketjes die ze hebben uitstaan in die landen straks gedegradeerd worden naar junkstatus dan is het hek van de dam.
Sell in may is een leuke strategie. Het ziet er naar uit dat ook dit jaar (pas met zekerheid te zeggen op 31 mei)deze strategie gaat werken. Indien je vanaf de start van de AEX (1987) tot nu kijkt dan zou je 83% van de keren goed gezeten hebben met maar 4 slechte jaren (89, 00, 02 en 07) en een rendement van 7.5% per jaar.quote:Sell in may, and go away is dan ook het devies. Deze keer gaat dit devies op mijns inziens.
Misschien niet eens zo'n slechte ontwikkeling, voorkom je veel DSB-achtig leed mee.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 13:12 schreef edwinh het volgende:
Lenen taboe voor huiseigenaar door Bart Mos
AMSTERDAM - Tienduizenden huizenbezitters met een hypotheek en een modaal inkomen krijgen binnenkort geen lening meer voor grote aankopen, zoals een auto. Nieuwe regelgeving snijdt de weg naar dergelijk krediet definitief af.
Hiervoor waarschuwt voorzitter Martin Aalders van de VFN, de vereniging van kredietverstrekkers zoals Interbank, Ribank en De Lage Landen. Huiseigenaren die een lening van 10.000 euro willen afsluiten, hebben straks een inkomen nodig dat boven de 40.000 euro ligt, beweren de kredietinstellingen.
De VFN wijst vandaag tijdens haar jaarcongres op de negatieve gevolgen van het door toezichthouder AFM gepresenteerde plan om consumenten te behoeden voor te hoge schulden. Deze plannen worden binnenkort in de wet vastgelegd.
Onderdeel van het AFM-plan is een sterke inperking en soms zelfs een verbod op leningen voor mensen die een hypotheek hebben.
Niks herstel van consumenten, deleveraging baby!
Symptoombestreiden helpt meestal niet dus ze blijven zich toch wel in de schulden steken. Maar dan op een andere manier.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 13:22 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Misschien niet eens zo'n slechte ontwikkeling, voorkom je veel DSB-achtig leed mee.
Ah handig!quote:Op maandag 3 mei 2010 10:14 schreef Dalliance het volgende:
Dit is een goede vind ik zelf: http://www.fd.nl/beleggen/agenda/ en anders deze http://www.adnbeursanalyse.nl/agenda.html
Waarom zouden we op basis van het reddingsplan voor Griekenland omhoog moeten gaan?quote:Op maandag 3 mei 2010 12:35 schreef Rejected het volgende:
[..]
Ah handig!
Het verbaasd me dat er geen stijging is door het reddingsplan voor Griekenland.
Griekenland stelt qua economie geen ruk voor. Je zou als land maar door het groter geheel worden geforceerd om geld in een (eventueel bodemloze) put moeten gooien. Wat gebeurt als 1 van de landen het bail out gebeuren niet door het parlement komt? Is het echt zo erg dat Griekenland naar de haaien gaat?quote:Op maandag 3 mei 2010 13:40 schreef Rejected het volgende:
Daar noem je idd een aantal punten. En misschien was het failissement van alleen Griekenland niet zo desastreus?
Maar onder het mom van containing the contagion(het werkelijke probleem) had ik wel een lichtestijging verwacht.
Maar omdat de beurzen de laatste tijd daalden vanwege de vrees voor een faillissement deden mij denken dat een reddingsplan de beurzen omhoog zouden stuwen. Zeker omdat het helemaal niet zeker was of er een reddingsplan zou komen toch?quote:Op maandag 3 mei 2010 14:10 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is het echt zo erg dat Griekenland naar de haaien gaat?
Daar ben ik het volledig mee eens.quote:Wie zal dat vooral voelen? De banken die exposure in Griekenland hebben kunnen fluiten naar het geld? Maar hey, hebben die banken niet shitload aan kundig personeel die een goed overzicht moeten kunnen geven over de verhouding risico/return?
Ik denk dat je daar in iets specifieker moet zijn. Wie zijn de belangrijkste spelers in de markt die hem omhoog of naar beneden kunnen stuwen? Financiele instellingen. Wie zijn bang dat ze door hun stupide investeringen geld kwijt raken? Financiele instellingen. Je zag dus vooral winstnemingen en het verschuiven van kapitaal de afgelopen tijd.quote:Op maandag 3 mei 2010 14:18 schreef Rejected het volgende:
[..]
Maar omdat de beurzen de laatste tijd daalden vanwege de vrees voor een faillissement deden mij denken dat een reddingsplan de beurzen omhoog zouden stuwen. Zeker omdat het helemaal niet zeker was of er een reddingsplan zou komen toch?
Scherpquote:Op maandag 3 mei 2010 14:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar in iets specifieker moet zijn. Wie zijn de belangrijkste spelers in de markt die hem omhoog of naar beneden kunnen stuwen? Financiele instellingen. Wie zijn bang dat ze door hun stupide investeringen geld kwijt raken? Financiele instellingen. Je zag dus vooral winstnemingen en het verschuiven van kapitaal de afgelopen tijd.
CRA's neutraal noemen is inderdaad een utopie. Ze worden namelijk betaald door al die instellingen. Beetje een rare opzet, maar een andere wijze is lastig te bedenken. En dat klanten op nummer 2 staan is natuurlijk bekend.quote:Ik geloof ook geen ruk van de neutrale positie van krediet rating agencies in de huidige markt. Ze hebben in dit geval banken gewoon geholpen om een goed excuus te geven om flink te verkopen. Je snapt natuurlijk ook wel dat banken niet als gekken hun geld uit die landen kunnen halen. Dat zorgt voor een implosie die niet wenselijk is. Wat doet een bank dus? Je flink hedgen tegen dit soort risico's. Hoe? Dat kun je denk ik zelf ook wel bedenken. En dat plaatje geeft maar weer eens des te meer aan dat de financiele plaatje van de bank op de 1e plek staat. En de klanten altijd ondergeschikt op nummer 2 staan.
Dat dat zomaar kan.quote:En het grappige is dat Griekse financiele autoriteiten hier ook nog bij hebben meegedragenZij waren degene die het shorten op de griekse beurs hebben verboden
Expliciet verbieden werkt altijd averechts.
en we zitten al bijna op 7quote:
Hoezoquote:
Zover zitten we anders niet van je aankoopprijs af?quote:Op maandag 3 mei 2010 16:23 schreef stefan_s het volgende:
[..]
en we zitten al bijna op 7nog een half uurtje en dan heb ik er weer een werkdag van 12 uur opzitten gelukkig naar huis en lekker slapen
, morgen weer het zelfde liedje
Ik heb geen profiel van de 'gemiddelde' Alex-belegger, maar denk niet dat sprinters voor de meerderheid daarvan aan te raden is.quote:Op maandag 3 mei 2010 20:03 schreef NurKs het volgende:
Ik kreeg vandaag een mailtje van Alex dat ze begonnen zijn met de Super Sprinter Weken
Elke twee weken ergens anders in handelen met sprinters voor maar ¤2,50.
Periode --- Sprinter met als onderliggende waarde
4 mei tot en met 14 mei --- Aandeel
17 mei tot en met 28 mei --- Grondstof
31 mei tot en met 11 juni --- Valuta
14 juni tot en met 25 juni --- Obligatie
28 juni tot en met 9 juli --- Index
Link
Iedereen opeens al hun geld kwijt. :xquote:Op dinsdag 4 mei 2010 00:43 schreef flyguy het volgende:
[..]
Ik heb geen profiel van de 'gemiddelde' Alex-belegger, maar denk niet dat sprinters voor de meerderheid daarvan aan te raden is.
Zou zomaar kunnen, maar dat lijkt me toch niet de opzet van Alex. Die verdient aan transacties, niet aan de sprinters zelf, dat doet de ING via de bied en laatkoers en de rente. Mensen zonder geld doen geen transacties meer.quote:
sprintersquote:Zover zitten we anders niet van je aankoopprijs af?En je moet een monster leverage daar op hebben of echt veel aandelen van hebben gekocht wil je d'r beetje winst op gehad hebben.
Lijkt mij anders vrij 'terecht' dat ze dalen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:07 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Air France - KLM in het rood wegens de aswolk? Dat aandeel begint toch erg interessant te worden.
Daar staat-ie nu ook op.quote:Op maandag 3 mei 2010 10:32 schreef stefan_s het volgende:
ING gekocht voor 6,74
Voorlopig is er nog niet veel aan de hand met die aswolk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:46 schreef Rejected het volgende:
[..]
Lijkt mij anders vrij 'terecht' dat ze dalen.
6 punten imiddels en ING op -4%.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 10:47 schreef Arcee het volgende:
Daar staat-ie nu ook op.
AEX trouwens ruim 4 punten omlaag in een paar minuten.
Waar zie je dat?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:29 schreef Dalliance het volgende:
Binck heeft een blootstelling van 400 miljoen euro aan Spaans en Iers schuldpapier.
Er waait een gure Griekse wind over de beurs.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:33 schreef RvLaak het volgende:
Van waar die daling in ene?
In het jaarverslag van Binck vinden we bij de activa: Staatobligaties c.q. staatsgegarandeerd 832.205 x 1.000 euro.quote:
Dat zou de helft zijn van wat ze aan sovereign debt bezitten, is wel redelijk veel.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:29 schreef Dalliance het volgende:
Binck heeft een blootstelling van 400 miljoen euro aan Spaans en Iers schuldpapier.
In theory zou dus wel Grieks kunnen zijn geweest. Alleen onwaarschijnlijk zoveel.quote:BinckBank lends to central governments, regional government if guaranteed by central government,
central banks and other banks and credit institutions with a credit rating equal to or better than F1 (Fitch
or equivalent).
Goh, men heeft door dat die 110 miljard boven op de huidige schulden komt en dat de kans van terugbetaling net zo groot is als dat Wilders met een Marokkaanse vrouw trouwt, moslim wordt en naar Iran verhuisd?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 11:53 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er waait een gure Griekse wind over de beurs.
Nee, het is goed dat er meteen een aantal replyers op onwaarschijnlijke berichten reageren. Veel andere beleggingsfora zijn verpest doordat deelnemers onjuiste informatie posten en niet worden gecorrigeerd.quote:
edit: na een en ander gelezen te hebben van het rapport risicorapportage 2009 van BinckBank, bleek dat zij 19% van de portefeuille hadden belegd in de Spaanse en Ierse schuldpapieren (pagina 21). Voor 2010 heb ik het zelf nog niet gevonden.quote:De spaarinlagen en de cash die
beleggers op hun rekening(en) aanhouden,
wordt uiteraard door BinckBank herbelegd. Een
kwart daarvan, zo'n ¤400 miljoen is echter
belegd in Spaanse en Ierse overheidsschuld. Op
de conference call waren we gerustgesteld dat
het management niet inging op het voorstel van
een analist om het risico van de portefeuille nu
te gaan verhogen.Hoewel 75% van de
portefeuille in o.i. veilige Duitse en Nederlandse
staatsobligaties is belegd, is die 25% in Spaans
en Ierspapier ons een doorn in het oog. Een
reden om het bedrijf even te contacteren. Daar
kregen we echter geen duidelijk antwoord op de
vraag of men dit percentage wil of zal
verminderen. Dat zullen we pas weten na
publicatie van de tweedekwartaalresultaten...
de AEX blijkbaar ook...quote:Op dinsdag 4 mei 2010 13:26 schreef SemperSenseo het volgende:
De Kort door de Bocht - 04 mei 2010:
Amerikaans economisch beleid is kortzichtig en opleving Amerikaanse economie een doodlopende weg
Ik ben het eens met Kees de Kort, de roze brilletjes zijn weer opgezet over/in Amerika
Rond de vorige eeuwwisseling (~1900) was Argentinie de booming emerging market waar je moest zijn, want daar lag de toekomst.quote:Op zondag 25 april 2010 13:38 schreef SemperSenseo het volgende:
Maar er is een nadeel bij hem: hij gelooft dogmatisch in het nieuwe adagium dat China en India de nieuwe economische superpowers worden. De algemene opvatting is dat het is bijna stom is om niet in deze groeimarkten te investeren, net zoals het eerder stom was om niet in de opkomende Dotcom-economie te investeren of daarna in de toen 'booming' real-estate market in de VS. We hebben allemaal gezien waar dit soort denken toe leidde.
Zal wat zijn als het Duitse parlement een dikke middelvinger richting de Grieken doetquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:03 schreef bascross het volgende:
Ik verwacht er nog wel een aantal komende weken.
quote:Op dinsdag 4 mei 2010 14:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Rond de vorige eeuwwisseling (~1900) was Argentinie de booming emerging market waar je moest zijn, want daar lag de toekomst.
En staatsobligaties van Tsaristisch Rusland werden gezien als behorend tot de veiligste ter wereld.
Ik denk dat dat nog wel meevalt, het is vooral belangrijk hoe de situatie met Portugal en Spanje zich zal ontwikkelen komende tijd.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:05 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Zal wat zijn als het Duitse parlement een dikke middelvinger richting de Grieken doet. Weet iemand of die rechtszaak bij het constitutionele hof mbt de steun aan Griekenland nog door gaat?
Intraday 24 maart, slot 22 maart.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:03 schreef RvLaak het volgende:
AEX trouwens voor het eerst in een behoorlijke tijd <340. Hoe lang is dat geleden?
Weet ik niet. Het één (een Duits "fuck you" @ Griekenland) zou het ander wel eens in gang kunnen zetten. Volgens BNR vanmorgen, is er een recordaantal shortposities (dus puur de posities, niet eens het bedrag) op de euro. Geeft mij al aan dat alles momenteel op een randje balanceert. Wie het laatste zetje geeft, lijkt momenteel irrelevant. Dat het gebeurt, lijkt duidelijk.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:07 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog wel meevalt, het is vooral belangrijk hoe de situatie met Portugal en Spanje zich zal ontwikkelen komende tijd.
Valt mee dus, tnx.quote:
Ben benieuwd of die persconferentie er komt & wat er dan gezegd gaat worden...quote:De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag fors onderuit. De zorgen om de schulden van Griekenland beginnen over te slaan op Spanje.
De Amsterdamse hoofdindex AEX stond kort voor de opening van Wall Street op een verlies van 2,3 procent tot 339,07 punten. De MidKap-index van middelgrote fondsen daalde 2 procent tot 552,97 punten. De beurzen in Parijs, Frankfurt en Londen noteerden minnen tot 2,2 procent.
,,Het hoofdstuk Griekenland is afgesloten. Het volgende hoofdstuk is, althans volgens beleggers, Spanje. Hierna zullen misschien Portugal en Italië volgen'', zei fondsmanager Corné van Zeijl van SNS Asset Management dinsdagmiddag.
Geruchten
De koersen gingen dinsdag volgens hem verder onderuit door geruchten dat premier José Luis Zapatero van Spanje om 16 uur een persconferentie geeft.
De rente op 10-jarige Spaanse staatsobligaties steeg dinsdag met 7 basispunten, aldus Van Zeijl. ,,De problemen zijn van een andere orde dan in Griekenland. Spanje heeft nooit gesjoemeld en heeft als een van de weinig landen de tekorten teruggebracht. Wel heeft Spanje een probleem als de rente zo fors stijgt.''
Euro
De euro stond onder druk door de commotie. De munt bereikte het laagste niveau in een jaar tijd. Rond 15.15 uur noteerde de munt 1,3060 dollar, tegenover 1,3165 dollar ten tijde van het beursslot maandag.
Spaanse banken kregen klappen. Santander verloor 5,4 procent. BBVA verloor 6,4 procent. Ook in Nederland werden financiële fondsen het hardst gestraft. ING stond onderaan de AEX-index met een verlies van 5,5 procent. SNS Reaal verloor in de MidKap 5,1 procent.
Het aandeel van olieconcern BP drukte de beurs in Londen met een verlies van 3,3 procent. Beleggers vrezen de kosten van de olieramp die zich voltrekt in de Golf van Mexico en waar BP financieel aansprakelijk voor is. De olieprijs daalde 1,9 procent tot 84,54 dollar per vat.
Ze gaan bekendmaken dat ze failliet zijn gegaan aan de ¤9.786.624.032 die ze aan Griekenland moeten betalen.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:38 schreef RvLaak het volgende:
BEURZEN Beurzen onderuit om Spanje
[..]
Ben benieuwd of die persconferentie er komt & wat er dan gezegd gaat worden...
haha, dat zou wat zijnquote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:47 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ze gaan bekendmaken dat ze failliet zijn gegaan aan de ¤9.786.624.032 die ze aan Griekenland moeten betalen.
quote:Vandaag staan de beurzen wereldwijd weer fors in de min. De verzekeringspremies op staatsobligaties stijgen juist fors; Spanje gaat met 18 procent aan kop. Al dit slechte nieuws komt beurscommentator Mathijs Bouman bekend voor. "Het doet me een beetje denken aan de winter van 2008."
Kredietcrisis
Mathijs legt uit waar het deja-vu vandaan komt. "In de winter van 2008 zagen we ook allerlei reddingsplannen opgetuigd worden, net als nu bij Griekenland het geval is. Elke keer op maandag riep men dan dat het goed zou komen, maar dan gingen toch de koerzen flink omlaag. Dan viel ineens Lehman Brothers om en waren andere banken in de problemen. Zo erg is het nog niet, maar dat gevoel begin je wel een beetje te krijgen", aldus Mathijs.
Verzekeringspremies
Griekenland heeft de reddingsboei toegegooid gekregen, maar de zorgen op de financiële markten richten zich nu op Spanje. De verzekeringspremies op die staatsobligaties stegen vandaag met een schrikbarende 18 procent. "Je kan zeggen dat dit komt door de grote onzekerheid, ontstaan door Griekenland, maar het zou ook kunnen zijn dat speculanten opzoek zijn naar het volgende slachtoffer."
Ierland
Naast Spanje, zijn ook de premies bij landen als Ierland en Portugal gestegen. Beide nu rond de 13 procent.
Hoorde em vanochtend nog, zeer irritante reclame imo.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 15:03 schreef RvLaak het volgende:
En ik ben benieuwd of The Society Shop vandaag nog adverteert op BNR
klopt, maar wel erg grappig als de AEX daalt. De vorige campagne hield vrij rap op, toen de daling eenmaal lekker doorzettequote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:28 schreef Rejected het volgende:
[..]
Hoorde em vanochtend nog, zeer irritante reclame imo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |