1) Dat maakt niet zo gek veel uit omdat het een 10-jaars gemiddelde is.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:30 schreef Mendeljev het volgende:
Waarom duurt het zo lang voordat de S&P500 earnings worden bijgewerkt? Robert heeft de PE10 voor deze maand op 22 staan maar de earnings zijn al 4 maanden oud. Dat kennie!
Muah, nu de earnings weer stijgen vind ik het behoorlijk veel uitmaken. Sommige analisten voorspellen zelfs earnings van 65+ en dan maakt iedere maandelijkse update echt procentuele verschillen.quote:Op vrijdag 23 april 2010 15:53 schreef SeLang het volgende:
1) Dat maakt niet zo gek veel uit omdat het een 10-jaars gemiddelde is.
De huidige 10-yr gemiddelde inflatiegecorrigeerde earnings staan op $54,7. Stel dat dit hele jaar zou uitkomen op $70, dan geeft dat nog maar een verschil in Shiller P/E van 2,8%. Verschillen van een paar % zijn ruis.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:14 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Muah, nu de earnings weer stijgen vind ik het behoorlijk veel uitmaken. Sommige analisten voorspellen zelfs earnings van 65+ en dan maakt iedere maandelijkse update echt procentuele verschillen.
Niet dat ik er nu iets mee ga doen ofzo....![]()
Niet in detail bekeken maar er even vlug doorheen gebladerd.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:23 schreef dvr het volgende:
SeLang en Zonnekoning: nog niet gelezen, maar iemand presenteert hier een beleggingsstrategie die naar zijn zeggen op de S&P500 maar liefst 250% beter werkt dan buy-and-hold en bovendien het risico met een derde vermindert:
http://www.theastuteinves(...)reate_Ineff_Mkts.pdf
Het interessantst is echter de verklaring waarom deze strategie werkt: De bedenker haalt de emotie uit de markt!![]()
"The explanation offered as to why the mechanical trading rules presented succeed is due to market participants’ emotions, that is, investor fear and panic selling plunges stock prices downward below equity intrinsic values at market bottoms—and investor greed brings stock prices above equity intrinsic values at booming market tops—where speculators act with a herd mentality and trade based on the madness of crowd behavior rather than on market fundamentals, resulting in market bubbles—often spurred on by the sensationalism reported on in the financial media at these times."
Ik kom uit op 6.5% maar goed. Ik snap je punt en methode overigens wel en ik handel ook naar dezelfde inzichten maar het is gewoon leuk om te kunnen zeggen hoeveel % de beurs iedere maand weer overgewaardeerd is terwijl iedereen halleluja roeptquote:Op vrijdag 23 april 2010 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
De huidige 10-yr gemiddelde inflatiegecorrigeerde earnings staan op $54,7. Stel dat dit hele jaar zou uitkomen op $70, dan geeft dat nog maar een verschil in Shiller P/E van 2,8%.
quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Niet in detail bekeken maar er even vlug doorheen gebladerd.
Het lijkt op een curvefite met regels zoals m2 ≤ tan (353°), etc. En daarmee wordt dan een outperformance gehaald van slechts 1,1%/jaar boven Buy & Hold. En dat is exclusief transactiekosten en spreads (vergeet niet dat die een aantal jaren geleden nog veel hoger waren dan nu).
Ik ben dus niet onder de indruk.
Dit geeft ook de hele essentie van het onderzoek aan. Simpel trendvolgend systeem. ik heb betere gezien tbh.quote:To identify a change in the long-term downtrend in the stock market, the first
derivative (f’ ) of the S&P 500 Index portfolio B nine-month SMA trend line function f
(L9) is calculated immediately after the close of trading on the last trading day of each
month
10 x $54,7 = 547. Delen door 10 = $54,7 (duh!)quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:44 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik kom uit op 6.5% maar goed. Ik snap je punt en methode overigens wel en ik handel ook naar dezelfde inzichten
quote:maar het is gewoon leuk om te kunnen zeggen hoeveel % de beurs iedere maand weer overgewaardeerd is terwijl iedereen halleluja roept
Ik kom nog steeds uit op 6.5. Dus nieuwe gemiddelde van 58.22. Oude gemiddelde verandert want je schuift een jaar op.quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:53 schreef SeLang het volgende:
9 x $54,7 + 1 x $70 = 562.3. Delen door 10 = $56,23
Ja okee, dan kijk je dus niet naar de backlog (je klaagde over data die nog niet was bijgewerkt) maar naar de toekomst. Stel dat je inderdaad dit jaar $70 zou halen dan gaat het gemiddelde inderdaad omhoog omdat er aan de andere kant $64,80 uitschuift (het gemiddelde van het jaar 2000).quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik kom nog steeds uit op 6.5. Dus nieuwe gemiddelde van 58.22. Oude gemiddelde verandert want je schuift een jaar op.
quote:
Cheers!quote:Op vrijdag 23 april 2010 21:47 schreef Rejected het volgende:
Gefeliciteerd S_E!
Heb zelf even met Eviews gewerkt, vond het best een goed programma voor statistiek.
Wat is volgens jouw definitie een failliet land dan?quote:Ik denk dat Griekenland failliet gaat.
Dat ze niet meer aan hun schulden kunnen voldoen(mede dus omdat ze niet genoeg hulp krijgen van de EU en het IMF).quote:Op vrijdag 23 april 2010 23:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Cheers!
[..]
Wat is volgens jouw definitie een failliet land dan?
Denk iig niet dat de huizenverkopen zo hoog blijven.quote:Op zaterdag 24 april 2010 01:05 schreef deenigeechteTS het volgende:
Zoals voorspeld volgens Technische Analyse hebben we deze week new highs bereikt voor S&P, maar net. Toch netjes.
Wat denken jullie dat er gaat gebeuren volgende week? Sommige aandelen zijn parabolisch gegaan, zoals Apple, dat baart mij wel zorgen.
gebaseerd op getekende contracten, tax credit will end next week: http://www.cnbc.com/id/36737780quote:Op zaterdag 24 april 2010 08:08 schreef Rejected het volgende:
[..]
Denk iig niet dat de huizenverkopen zo hoog blijven.
Expect the unexpected. We rallyen gewoon door naar een DOW van 14.000quote:Op zaterdag 24 april 2010 08:08 schreef Rejected het volgende:
[..]
Denk iig niet dat de huizenverkopen zo hoog blijven.
Ik denk dat je niet te veel moet verwachten gezien de sprekers voor die seminar. Maar het kan inderdaad wel enige interessante punten hebben. Ik denk alleen dat het vrij basic blijft met wat rondstrooien van populistische termen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:44 schreef stefan_s het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)og_op_trading__.html
je kan je hier opgeven voor een gratis seminar online woensdagavond om 8 uur, ik ga wel even kijken of dat wat is.
Er waren sowieso geen hoge verwachtingen. Ik ga het overigens ook kijken (van uit werkquote:Op zaterdag 24 april 2010 23:17 schreef stefan_s het volgende:
waarom denk je serieus dat het gratis is,anders komt er geen hol op af dan hoef je sowieso niet zulke hoge verwachtingen te stellen, tis meer dat het leuke reclame is voor binck/alex
Waarom zie jij het wel dan, en anderen niet?quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:55 schreef Mendeljev het volgende:
Tostrams:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom zou je naar iemand luisteren die expliciet aangeeft een visueel analist te zijn () en een uiterst slecht trackrecord heeft. Het is allemaal leuk en aardig als je jezelf als goeroe kunt profileren maar wees dan ook kritisch en zeg gewoon dat je faalt in het voorspellen van de markt en dat je hooguit je klanten expertise kan bijbrengen. Als die kerel bij iedere voorspelling ook vermeldt hoe vaak hij er naast zat dan kon ik hem tenminste serieus nemen want wat hij nu doet is gewoon mensen misleiden door iedere keer met hoogmoed te vertellen hoe de beurs er over 3 maanden bij staat. Ik ben echt totaal niet te spreken over de manier waarmee goeroes ( en in het bijzonder Tostrams )hun brood verdienen.
Marc Faber ben ik overigens wel een fan van. Jim Cramer vind ik persoonlijk ook niks. Wekt alleen wel een glimlach op.quote:Op zondag 25 april 2010 00:39 schreef stefan_s het volgende:
zelfde reden als jim cramer CNBC nog steeds presenteerd, als je al zn advies opvolgt kom je op -80% te staan, doe je exact het tegenovergestelde dan staat je portfolio 50++% in de plus. ik luister sowieso nooit naar dat soort goeroe's die zogenaamt de markt kunnen voorspellen.
Ik denk dat anderen maar al te graag luisteren omdat ze hun portefeuille baseren op basis van een voorspellingstrategie. De praktijk is echter dat als je volgens zijn methodiek de markt was ingestapt (historisch) dat zelfs Warren Buffet's vermogen werd gemillimeterd tot een telbaar bedragquote:Op zondag 25 april 2010 00:08 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom zie jij het wel dan, en anderen niet?
Met andere woorden. Waarom krijgt hij nog steeds aandacht?
Heb er altijd al eens over na gedacht om mensen op dit soort gedrag aan te spreken. Tot dusver een keer geprobeerd en dat vond diegene niet leuk.quote:Op zondag 25 april 2010 01:08 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik denk dat anderen maar al te graag luisteren omdat ze hun portefeuille baseren op basis van een voorspellingstrategie. De praktijk is echter dat als je volgens zijn methodiek de markt was ingestapt (historisch) dat zelfs Warren Buffet's vermogen werd gemillimeterd tot een telbaar bedrag![]()
Dan ben je ook wel in het hol van de leeuw gekropen zeg!quote:Op zondag 25 april 2010 01:13 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Heb er altijd al eens over na gedacht om mensen op dit soort gedrag aan te spreken. Tot dusver een keer geprobeerd en dat vond diegene niet leuk.
We hebben het over CNBC? Ik geloof dat de CNBC commentator David Faber nu wordt verward met de Zwitserse marktgoeroe Marc Faber.quote:Op zondag 25 april 2010 01:08 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Marc Faber ben ik overigens wel een fan van. Jim Cramer vind ik persoonlijk ook niks. Wekt alleen wel een glimlach op.
Bij welke Shiller P/E acht jij het verantwoord om in de markt (S&P 500) te stappen ? En bij welke stijging stap je er vervolgens weer uit ?quote:Op vrijdag 23 april 2010 16:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
De huidige 10-yr gemiddelde inflatiegecorrigeerde earnings staan op $54,7.
Volgens mij hadden we het over 'goeroes' in het algemeen in verband met de gratis seminar waar Stefan het over had. En die 2 genoemde goeroes niet heel goed bekend staan. Vandaar dat Jim Cramer genoemd werd omdat dat ook zo'n typisch wisselvallige guru is.quote:Op zondag 25 april 2010 12:47 schreef jaco het volgende:
[..]
We hebben het over CNBC? Ik geloof dat de CNBC commentator David Faber nu wordt verward met de Zwitserse marktgoeroe Marc Faber.
Interessant interview, ik ben het er mee eens dat de westerse overheden moeten stoppen niet zoveel schulden te maken en met het Keynesiaanse beleid.quote:Op zondag 25 april 2010 01:13 schreef Mendeljev het volgende:
Sinds dit filmpje vind ik Marc Faber meer kwaliteit uitstralen en ben ik definitief anti Ronald Koopman geworden met zijn toespelingen richting Marc betreffende zijn pessimisme. Sowieso RTL-Z, die zien echt alles door een roze bril
http://www.rtl.nl/compone(...)Marc_Faber_s2_a3.xml
quote:Op zondag 25 april 2010 00:39 schreef stefan_s het volgende:
zelfde reden als jim cramer CNBC nog steeds presenteerd, als je al zn advies opvolgt kom je op -80% te staan, doe je exact het tegenovergestelde dan staat je portfolio 50++% in de plus. ik luister sowieso nooit naar dat soort goeroe's die zogenaamt de markt kunnen voorspellen.
quote:This is the story of how a group of ragtag students, many with no Wall Street experience, were trained to be millionaire traders. Think of Donald Trump's show The Apprentice, played out in the real world with real money and real hiring and firing. However, these apprentices were thrown into the fire and challenged to make money almost immediately, with millions at stake. They weren't trying to sell ice cream on the streets of New York City. They were trading stocks, bonds, currencies, oil, and dozens of other markets to make millions.
De strategie heet turtle trading en werd, naar verluid, een groot fiasco toen één van de traders open kaart speelde toen hem werd gevraagd wat de geheimzinnige formule was.quote:According to former turtle Russell Sands, as a group, the two classes of turtles personally trained by Dennis earned more than $175 million in only five years. Richard Dennis had proved beyond a doubt that beginners can learn to trade successfully. Sands contends that the system still works well, and said that if you started with $10,000 at the beginning of 2007 and followed the original turtle rules, you would have ended the year with $25,000.
Laat weten wat je er van vind en hoe capabel de mensen op je overkomen!quote:Op zondag 25 april 2010 23:54 schreef Rejected het volgende:
Morgen een inhouse dag bij APG, ik ben benieuwd.
Neuh, het misgelopen rendementsverschil tussen aandelen en obligaties is overrated. Als je naar 1 van die grafiekjes kijkt van dit topic (http://forum.fok.nl/topic/1232987) Zie je gewoon als je instapt bij een hoge waardering en dan minimaal 20 jaar vasthoud, je een kleine of negatieve reeele rendement maakt. Dan ben je beter af met een spaarrekening of obligaties.quote:Op zondag 25 april 2010 13:12 schreef jaco het volgende:
[..]
Bij welke Shiller P/E acht jij het verantwoord om in de markt (S&P 500) te stappen ? En bij welke stijging stap je er vervolgens weer uit ?
Ik las dat Prof. Shiller zelf op een Shiller P/E van 10 wacht. Bron: http://www.businessinside(...)enough-for-me-2009-2
De daling van eind 2008 ging hem dus nog niet laag genoeg. Op dit moment zou de S&P 500 index op basis van jouw calculatie en Shiller's instapcriterium naar 10 x 54,7 = 547 moeten dalen om een instap moment te openen. Een zeer forse daling dus, aangezien de S&P 500 nu op 1217 staat.
Hiermee kom ik op een mogelijke kritische kanttekening bij de Shiller P/E maatstaf. De belegger zit dusdanig langdurig op een instapmoment te wachten dat hij een groot deel van het historische rendements verschil tussen aandelen en obligaties (lees Prof. Siegel) zal mislopen.
Prof. Shiller heeft op basis van zijn methode niet deelgenomen aan de rally tussen maart 2009 en nu. Het gaat daarbij niet alleen om de opmerkelijke koerswinst van aandelen maar ook om de misgelopen dividenden, die (denk ik) hoger lagen als zijn rendement op AAA obligaties.
Het hang er natuurlijk wat zijn alternatieve belegging is voor de S&P 500 en op welk moment hij daar in stapt. Ik vroeg me af of iemand hier ooit kritisch naar gekeken heeft met hulp van bijv. backtesting.
Zit nu in de bedrijfspresentatie en krijg uitleg over hun werkwijze. Verschillende niveaus van vermogensbeheer, een afdeling boven traders kijkt bijv. naar de vehoudingen van investeringen. Verder besteden ze ook veel aandacht aan transactiekosten.quote:Op maandag 26 april 2010 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Laat weten wat je er van vind en hoe capabel de mensen op je overkomen!
Hehe,![]()
Dit soort berichten komen altijd gelijk met een lange termijn top, KOPEN KOPEN KOPEN tot er opeeens geen kopers meer zijn omdat iedereen long zitquote:Op maandag 26 april 2010 12:14 schreef JimmyJames het volgende:
U.S. Stocks Cheapest Since 1990 on Analyst Estimates (Update1)
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ayxUdbONKGwo&pos=7
Dus jij verwacht een nieuwe daling binnenkort?quote:Op maandag 26 april 2010 12:34 schreef edwinh het volgende:
[..]
Dit soort berichten komen altijd gelijk met een lange termijn top, KOPEN KOPEN KOPEN tot er opeeens geen kopers meer zijn omdat iedereen long zit
quote:Interest is 0%
And they make 50 cents?
How the heck they going to make anything at 5% Fed rate?
“The stock market is incredibly inexpensive,”quote:Op maandag 26 april 2010 12:14 schreef JimmyJames het volgende:
U.S. Stocks Cheapest Since 1990 on Analyst Estimates (Update1)
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ayxUdbONKGwo&pos=7
ff negeren dat WS er al weer 60% heeft bijgekregen sinds het dieptepunt, althans, volgens BNR vrijdag.quote:Op maandag 26 april 2010 15:33 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
“The stock market is incredibly inexpensive,”
Dow 75%, Nasdaq 100%!!, AEX 85%quote:Op maandag 26 april 2010 15:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
ff negeren dat WS er al weer 60% heeft bijgekregen sinds het dieptepunt, althans, volgens BNR vrijdag.
Het is maar net welke parameters je gebruikt om deze vergelijking te maken. Er zijn er meer dan de Shiller P/E natuurlijk. Misschien wordt wel naar omzet/marktcap gekeken, of naar de winstverwachtingen, of naar het eigen vermogen, of naar de EDIBTA of naar de koers gelegd naast een historische groeicurve, dividendrendement tegenover de marktrente, er zijn welhaast oneindig veel mogelijkheden.quote:Op maandag 26 april 2010 15:33 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
“The stock market is incredibly inexpensive,”
volgens mij zitten er wat foutjes in het artikel op FDquote:Op maandag 26 april 2010 15:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Las net een bericht dat Adviesbureau Nielsen naar de beurs wilt gaan en daarmee 21 miljard dollar wil opstrijken, terwijl ze enkele jaren terug voor een veel minder bedrag van beurs zijn gegaan en nieuwe eigenaren onderdelen hebben verkocht. Lol, hoezo we zijn niet ver van de top?
Die kerel zegt alleen: “I don’t know how the bears can argue against how well corporations are doing.” Hij zal er ongetwijfeld methoden op nahouden om tot deze conclusie te komen maar voor een leek als ik is dat natuurlijk geen steekhoudend argument. En dit zijn overigens ook de woorden van een assetmanager. Die moet je sowieso met een korreltje zout nemen omdat die gasten er bij gebaat zijn om in de markt te zitten. Net zoals Marc Faber overigens propageert om in emerging markets te zitten als bestuurslid van een van zijn chinafunds.quote:Op maandag 26 april 2010 17:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is maar net welke parameters je gebruikt om deze vergelijking te maken. Er zijn er meer dan de Shiller P/E natuurlijk. Misschien wordt wel naar omzet/marktcap gekeken, of naar de winstverwachtingen, of naar het eigen vermogen, of naar de EDIBTA of naar de koers gelegd naast een historische groeicurve, dividendrendement tegenover de marktrente, er zijn welhaast oneindig veel mogelijkheden.
Zou best kunnen, maar aan de andere kant zouden de huidige eigenaren geen beursgang plannen als men niet overtuigd is dat men de hoofdprijs gaat vangen. En verhalen als deze kenmerken meestal dat aandelen vrij overgewaardeerd zijn, iets dat natuurlijk los staat van de kwaliteiten van het bedrijf zelf.quote:Op maandag 26 april 2010 17:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
volgens mij zitten er wat foutjes in het artikel op FD
dacht niet dat een slordige 100x de winst wordt afgetikt.
overigens is het wel zo dat het huidige Nielsen een veel en veel beter geleid bedrijf is dan het oude VNU
Goede zet van treasury nu ze die rotzooi kunnen slijten voor een belachelijke marktwaarde.quote:Treasury May Begin Selling Citigroup Shares Today, Filing Shows April 26 (Bloomberg) -- The U.S. Treasury Department may start selling its 7.7 billion Citigroup Inc. shares as soon as today, in the biggest step since December to wean the bailed-out bank off government support.
The Treasury has initially granted underwriter Morgan Stanley authorization to sell 1.5 billion of the shares, New York-based Citigroup said today in a registration statement filed with securities regulators. The filing allows Treasury to begin selling immediately, said two people with knowledge of the matter, who declined to be identified because they weren’t authorized to comment beyond the public statements.
Dat ligt iets subtieler. Dit zijn geen speculaten. Die zien een bedrijf wat inefficient is, inzichzelf gekeerd, en bar slecht geleid. Ze kopen dat en poetsen het bedrijf op, wenden hun connecties aan om nieuwe klanten aan te boren, en vervolgens gaat het na een jaar of vijf de markt op. Daar is de financiering ook op afgestemd.quote:Op maandag 26 april 2010 19:15 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zou best kunnen, maar aan de andere kant zouden de huidige eigenaren geen beursgang plannen als men niet overtuigd is dat men de hoofdprijs gaat vangen. En verhalen als deze kenmerken meestal dat aandelen vrij overgewaardeerd zijn, iets dat natuurlijk los staat van de kwaliteiten van het bedrijf zelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |