Mart slaapt toch al best goed door? Waarom zou je er dan nog iets aan toevoegen?quote:Op woensdag 21 april 2010 07:16 schreef ymme het volgende:
Vanaf welke leeftijd mag je jbpm gaan gebruiken?
Heb wel eens gelezen, dat dit voor de nacht nog wel eens wilt hebben (Mart slaapt met hongerige voeding tot 06:00 uur ongeveer, gewone voeding 04:00). Maar kreeg de tip van een vriendin dat jbpm ook goed is voor de nacht. Maar mart is nog maar 7 weken, en weet dus niet of dit al mag.
quote:Op woensdag 21 april 2010 12:18 schreef DJRandall het volgende:
[..]
Ik herken het probleem ook! Zelfs toen ik er minder jbpm in deed bleef het. Ik dacht eigenlijk aan de jbpm lag, want het is nu ook een andere verpakking. Ben dus overgestapt naar I-II-III speen van Difrax. En ik gebruik echt maar 2,5 schep op 150 ml....![]()
Raar dat meerdere mensen dit hebben...
[..]
Tssss, wonderbaarlijke nacht gehad! We hebben Lucas vannacht een paar keer moeten troosten, maar hij is wel in zijn eigen bed blijven liggen. We willen ook af van de gewoonte dat hij elke nacht bij ons in bed eindigt. Gelukkig ging dat goed en moesten we hem om 8 uurwakker maken voor zijn flesje.
Daarna is hij terug gegaan en heeft nog een tijd geslapen, ik denk tot half 11 ongeveer. Want toen ik dacht dat hij gewoon in zijn slaap lag te kreunen, zoals altijd, bleek hij klaarwakker in bed te liggen. Hij lag op zijn rug en hij lag te poepen. Twee dingen die nooit zonder huilen voorkomen....En toen hij mij zag, kreeg ik een grote glimlach![]()
Tot nu toe is hij vrolijk en ontspannen, dus ik hoop zo dat de Omneo aanslaat!
Ymme, ik vind dat Mart al heel goed doorslaapt, dus ik zou niets aan zijn voeding veranderen als het niet nodig is hoor.
Als het goed gaat en je geen eeuwen met de fles zit: stug doorgaanquote:Op woensdag 21 april 2010 12:43 schreef Marlinde het volgende:
Vanaf wanneer stap je over op speen 2? Ik zit met Tessa nog steeds op 1, maar las op de gebruiksaanwijzing van de avent flesjes dat speen 2 al na 1 maand gebruikt 'moet' worden.
Ik meng het melkpoeder en de jbpm voordat het in de fles gaat, werkt ook altijd erg goed.quote:Op woensdag 21 april 2010 12:43 schreef freecell het volgende:
De melk bedoel je? Die lost zo ongeveer al op voordat je het schudtEn de jbpm lost ook goed op
Het enige wat ik zie zijn een soort 'stipjes' die achterblijven op de wand van de fles. Die heb je niet zonder jbpm
Dat inderdaad... zolang Tessa niet laat blijken dat het haar te langzaam gaat en je ook geen uur hoeft te zitten met een flesje, dan lekker zo laten. Speen 2 kun je gebruiken als je merkt dat het sneller zou moeten gaan van Tessa...quote:Op woensdag 21 april 2010 12:44 schreef freecell het volgende:
[..]
Als het goed gaat en je geen eeuwen met de fles zit: stug doorgaan
Waarom aanpassen van iets wat werkt?
nee, geen bvquote:Op woensdag 21 april 2010 12:50 schreef DJRandall het volgende:
[..]
Ik meng het melkpoeder en de jbpm voordat het in de fles gaat, werkt ook altijd erg goed.
Oh wacht, jij geeft natuurlijk bv toch?
Vooral voor HypoAllergeen, Omneo etc wordt aangeraden eerst de poeder te mengen, voordat je het in het water doet. Misschien helpt het....quote:Op woensdag 21 april 2010 13:03 schreef freecell het volgende:
[..]
nee, geen bv
ik gooi water in de fles en dan poeder en jbpb en dan schuddenniet moeilijk
Wij doen altijd:quote:Op woensdag 21 april 2010 13:03 schreef freecell het volgende:
[..]
nee, geen bv
ik gooi water in de fles en dan poeder en jbpb en dan schuddenniet moeilijk
quote:Op woensdag 21 april 2010 13:49 schreef Lijnloos het volgende:
Bij ons gaan ze ook altijd een hele lijst af met vragen om te zien hoe ver ze is... moeten ze allemaal in de computer invoeren...
Esmee is 7 maanden en we gebruiken vanaf dag 1 de spenen voor 3-6 maanden. De anderen gaan te langzaam of te snel en met deze gaat het prima. Als ze ineens heel lang over een fles gaat doen of te moe wordt van het drinken, kan je een grotere speen proberenquote:Op woensdag 21 april 2010 12:43 schreef Marlinde het volgende:
Vanaf wanneer stap je over op speen 2? Ik zit met Tessa nog steeds op 1, maar las op de gebruiksaanwijzing van de avent flesjes dat speen 2 al na 1 maand gebruikt 'moet' worden.
Dat is zo leukquote:Op woensdag 21 april 2010 14:21 schreef happyme28 het volgende:
Daan begint sinds vanmorgen te spelen met zijn knisperdoekje. Grijpen enzo, te schattig!
Ja, ongelofelijk wat gaat het snel, maar wát is het leukquote:
Ook hier zijn de meningen verdeeld zoals ik tot nu toe gelezen heb. Apart topic is misschien een goed idee, er zijn ook ervaringsdeskundigen buiten dit topic. Ik ben ook benieuwd.quote:Op woensdag 21 april 2010 16:07 schreef Lijnloos het volgende:
Leah is weer goed gegroeid hoor Lily...![]()
En die bumbo.. ik zat al te twijfelen om er een apart topic over te openen, maar misschien de discussie hier eerst maar es opstarten... Ik wilde best graag zo'n ding, wel via marktplaats, want anders vind ik hem wel redelijk duur. Nou had ik mijn lief bijna zo ver, tot ie meerdere best negatieve dingen las erover op internet.
Dus hier de vraag, is het nou echt slecht voor een kindje om in een bumbo te zitten of is dat BS...?
Precies evenveel als Leahquote:Op woensdag 21 april 2010 16:22 schreef Faja-Lobi het volgende:
Wij zijn gisteren met Dijon naar het CB geweest voor zijn 2e ronde prikjes, meten en wegen. Hij woog 6,435 kgas maandag of dinsdag moet ik geopereerd worden, voor de geinteresseerden
klinkt goed zeg! misschien dat ik vanavond Evie ook na de fles op bed ga leggen; zoals het nu lijkt krijgt ze de volgende fles zo rond 20 uur ongeveer... dus denk dat ik dr dan rond 21 uur in bed leg.. en rond middernacht krijgt ze dan van papa de laatste fles...quote:Op woensdag 21 april 2010 16:45 schreef Lijnloos het volgende:
@BJ, gisteravond lag ze al in bed toen ik thuis kwam, lekker te slapen. Ze moest nog wel een flesje dus die kon ik mooi geven (was uitgelopen tot 23.00 uur). En vanochtend om 6.45 uur lag ze nog heerlijk te slapen maar moest ze opstaan voor een flesje en door richting kdv.
Wel grappig, wij hadden zelf het gevoel dat ze nu met meer slaap (of in elk geval beter) veel relaxter is en vrolijker (nog meer? ja dus!)... maar volgens mijn man hadden ze dat ook op het kdv al gemerkt... leuk om te zien wat dat doet met zo'n kleintje..
Dat vind ik ook ja. Waarom dat die vriendin van mij er over begonquote:Op woensdag 21 april 2010 12:33 schreef leonieke het volgende:
Laatste post:
[..]
Mart slaapt toch al best goed door? Waarom zou je er dan nog iets aan toevoegen?
(en ik weet dus niet hoe ik de laatste posts van andere mensen hier makkelijk kan in plaatsen aangezien ik die niet kan editten)
Wat is doorslapen dan op 7 weken?quote:Op woensdag 21 april 2010 17:18 schreef ymme het volgende:
[..]
Dat vind ik ook ja. Waarom dat die vriendin van mij er over begonNaja, sommige vinden van 23:30 tot 06:00 uur dus nog geen doorslapen. Ik eigenlijk ook wel hoor. Afgelopen weekend heeft Mart alleen één keer tot 07:00 uur geslapen en zelfs tot 09:00 uur. Maar dat was gewoon omdat het 'weekend' was denk ik hihi.
Nee sommige mensen kunnen je zo aan het twijfelen brengen, maar mij niet meer hoor. Vind het goed zo. Niets te klagen![]()
Mja, ik snap ook niet waarom hij die vraag op die manier stelde. Hij zal het nu wel niet meer doen, veronderstel ik. Ik denk dat hij gewoon gehoopt had dat Thomas nog helemaal niet zou doorslapen want de eerste maanden nadat zijn dochter geboren was, was hij enorm aan het klagen over het feit dat ze niet doorsliep.quote:
Mja, het is wel iets wat je kan verwachten. Ik geef het toe, ik ben héél blij dat Thomas al heel vaak een nacht doorslaapt, maar ben me heel bewust van het feit dat dat opeens kan omslaan en dat het zeker niet evident is bij zo'n kleine baby.quote:Op woensdag 21 april 2010 18:10 schreef lily het volgende:
Het is blijkbaar een big issue voor veel mensen
Moeten wij binnenkort ook doen, ik las dat in 2012 het verplicht is dat ook baby's een ID hebben, maar als je nu een ID voor je baby laat maken, moet je je kind dan ook nog bij laten schrijven in je eigen paspoort vroeg ik me af?quote:Op woensdag 21 april 2010 16:49 schreef Beessie-Jen het volgende:
[..]
Vandaag zijn we naar het gemeentehuis geweest om een identiteitskaart voor Evie aan te vragen. Grappig hoor. VOlgende week issie klaar en kunnen we dus veilig op vakantie. Evie is ook voor het eerst op een pasfoto gekomen...![]()
Maar alleen al om een foto van Wolf in de Bumbo te trekken, koop je dat tochquote:Op woensdag 21 april 2010 19:48 schreef Poppejans het volgende:
[..]
hmm begin toch weer te twijfelen over die Bumbo.. maar aan de andere kant; we hebben ook al zoveel spullen
voor 8,95 euro heeft een baby een eigen ID-kaart, tenminste als je die nu aanschaft, volgend jaar wordt dat hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder.quote:Op woensdag 21 april 2010 19:48 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Moeten wij binnenkort ook doen, ik las dat in 2012 het verplicht is dat ook baby's een ID hebben, maar als je nu een ID voor je baby laat maken, moet je je kind dan ook nog bij laten schrijven in je eigen paspoort vroeg ik me af?
Ik vind dat zijn groeicurve er heel netjes uitziet! (En volgens mij is je verklaring heel plausibel, dat hij eerst iets hoger zat omdat je overproductie had.) Fijn dat het zo goed gaat met de borstvoeding!quote:Op woensdag 21 april 2010 13:08 schreef Twinkly het volgende:
Zijn groeicurves heb ik in het borstvoedingstopic gezet.
Iddquote:Op woensdag 21 april 2010 21:34 schreef Claudia_x het volgende:
Jammer dat we niet wat meer over hem te lezen krijgen! Ik ben zo benieuwd naar zijn ontwikkeling.
*stopt vingers in oren* LALALLALALLALALALAAA!!quote:
Gewoon eigen ID en niks bij laten schrijvenquote:Op woensdag 21 april 2010 19:48 schreef Poppejans het volgende:
Moeten wij binnenkort ook doen, ik las dat in 2012 het verplicht is dat ook baby's een ID hebben, maar als je nu een ID voor je baby laat maken, moet je je kind dan ook nog bij laten schrijven in je eigen paspoort vroeg ik me af?
Dat is wel leukquote:Op donderdag 22 april 2010 13:18 schreef Incantrix het volgende:
Voorlezen doe ik nog niet echt, maar ik kijk wel samen met hem in plaatjesboeken en dan vertel ik wat er allemaal op het plaatje gebeurt/te zien is. Is voor mijn gevoel ook voorlezen, maar dan nog niet echt met verhaaltjes
Als Mart 's ochtends wakker wordt is het flesjes tijd, daarna luier verschonen en eventjes in bed, zodat ik mij ook kan aankleden en eventueel douche. Daarna naar beneden, lekker knuffelen en eventjes in de box. Meestal met goed weer, ga ik dan ook samen met Mart de honden uitlaten.quote:Op donderdag 22 april 2010 13:30 schreef octopussy het volgende:
Even een algemeen vraagje: hoe ziet jullie dagindeling er uit met de baby. Hebben jullie een regelmatig patroon qua slaapjes enzo? En hoe houdt je je kind bezig?
Hier ben ik eigenlijk de hele dag en avond met Hannah in de weer. Bij mij op schoot, dan weer even in de wipstoel, liedjes zingen, dan even in de draagdoek of in de box, of een beetje geiten op het aankleedkussen. Af en toe natuurlijk het huis uit voor boodschappen of het CB oid.
Ik ben eigenlijk blij als mijn man thuiskomt zodat hij haar even kan vermaken en ik even wat 'me-time' heb. Er zijn zelfs dagen dat ik 's ochtends tegen de dag opzie omdat ik erg moe ben en niemand die het even kan overnemen. En dat terwijl ik maar 1 kindje heb
Wat jij beschijft had ik ook heel erg, tot we Daan 'leerde slapen'. We hebben 'm steeds in bed gelegd en via de 'Gecontroleerd huilen' methode slaapt hij nu (meestalquote:Op donderdag 22 april 2010 13:30 schreef octopussy het volgende:
Even een algemeen vraagje: hoe ziet jullie dagindeling er uit met de baby. Hebben jullie een regelmatig patroon qua slaapjes enzo? En hoe houdt je je kind bezig?
quote:Op donderdag 22 april 2010 16:36 schreef Incantrix het volgende:
En nu kómt me daar toch een geratel uit de box.. Snel maar weer verschonen!
beter!quote:Op donderdag 22 april 2010 20:19 schreef Asyniur het volgende:
even snel want harry is verdrietig en heeft aandacht nodig: geen blaasontsteking dus geen opname
morgen meer...
Gelukkigquote:Op donderdag 22 april 2010 20:19 schreef Asyniur het volgende:
even snel want harry is verdrietig en heeft aandacht nodig: geen blaasontsteking dus geen opname
morgen meer...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A grand adventure has begun.
Jaloers keer 2quote:Op vrijdag 23 april 2010 07:58 schreef happyme28 het volgende:
Vandaag vriendin met zoontje op bezoek, dus gezellig. De schoonmaaksters komen zo, dus ga me zo maar eens aannkleden en uit bed
Whaha, ja over een week of 5 is het over met dat laat uit bed enzo en dan zijn we weer druk aan het werk, dus dan zijn die schoonmaaksters ook geen overbodige luxe. Ik neem het er nu gewoon nog even vanquote:
waarschijnlijk welquote:Op donderdag 22 april 2010 21:31 schreef Twinkly het volgende:
GelukkigBen benieuwd waar die ontsteking dan zit, toch in de voorhuid?
nee hoor, ik heb ze gewoon bij de drogisterij van de jumbo gekocht...quote:Op donderdag 22 april 2010 22:46 schreef Faja-Lobi het volgende:
60 mg zetpillen zijn alleen bij de apotheek verkrijgbaar. 120 mg en 240 mg kan je gewoon bij de drogist halen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melena uhmmmm oorzaak: reflux... Nu snap ik die HA dus echt niet meer...quote:Op vrijdag 23 april 2010 11:16 schreef NieuweUser het volgende:!
Twinkly, wat een rare huisarts zeg! En zwarte ontlasting? Dat klinkt wel raar hoor!
quote:Op donderdag 22 april 2010 20:19 schreef Asyniur het volgende:
morgen meer...
We moeten eind volgende maand pas weer naar de ka. Hmm hij ligt nu gewoon vrolijk te spelen, ik wacht wel af wat er met zijn ontlasting gebeurd en anders bel ik idd de ka.quote:Op vrijdag 23 april 2010 12:09 schreef Sidn3y het volgende:
Twinkly ik vind het nogal vreemd, zwarte ontlasting betekend meestal bloed in de ontlasting (wat je zelf ondertussen ook al gevonden hebt). De dokter zou toch minimaal moeten zeggen dat als het zo blijft dat je nog eens aan de bel moet trekken ofzo. Moet je niet nog eens langs de ka en kan je het daar niet aan vragen?
Ik heb het boek van Stefan Kleintjes gelezen en ben bezig in die van Gill Rapley. Wat ik ervan heb geleerd over het klaar zijn voor vast voedsel:quote:Op vrijdag 23 april 2010 20:11 schreef amaranta het volgende:
Ik heb trouwens een nieuwe collega en die heeft een dochter die een dag jonger is dan Fabian.
Zij is dus alweer aan het werk en zit gelukkig nog even thuis.
Ze vroeg of Fabian al zn eerste hapje had gehad, waarop ik zei dat hij 6 maanden volledige borstvoeding zou krijgen.
Haar kind was echt al toe aan eten.
Zonder dat ik ook maar iemand voor het hoofd wil stoten. Hoe kan dat nou? Hoe weet je nou dat je kind van nog gee 4 maanden toe is aan eten? Fabian ziet mij nooit eten, omdat hij altijd slaapt als ik eet. Maar ook als hij niet slaapt en bij een van ons op schoot zit, merk ik niks aan hem.
En laatst heb ik in e vorm van mini experiment hem een stukje brood voorgehouden (zomaar wat) en hij maakte echt totaal geen aanstalten om het uit mn mond te kijken of wat dan ook. Ik kan me dus niet voorstellen dat een kind daar aan toe is. Hoe merk je dat dan? Wat voor signalen zou mijn kind dan af moeten geven die ik dan compleet over het hoofd zie??
Met vroeggeboorte wist ik dat van bij de zoontjes van mijn zus. Daar had de dokter van gezegd dat ze zou merken dat ze de eerste 3 weken veel meer gingen slapen dan gemiddeld omdat ze zo vroeg geboren waren. Maar bij overtijd gaan, daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoordquote:[b]Op vrijdag 23 april 2010 22:48 schreef amaranta het volgende:
Je mag indd uitgaan van de uitgerekende datum. Maar of dat met bijvoegen ook zo is, weet ik niet
Klopt, met jbpm verdikte melk is al in de maag weer gewoon vloeibaar.quote:Op vrijdag 23 april 2010 21:17 schreef Meimeltje het volgende:
Las net nog wat in dit topic over Johannesbroodpitmeel. Het kan wel bij 7 weken gebruikt worden, maar om hm te laten doorslapen zou ik het niet doen. Volgens mij werkt het ook niet om een langer verzadigd gevoel te hebben.
Hmz.. dan hebben we een trage zoonquote:Op vrijdag 23 april 2010 22:53 schreef McLaura het volgende:
Als het goed is wel, Leonieke. Thomas is met alles wat met de hersenen te maken heeft (sprongen, en idd ook kijken enzo) 10 dagen eerder dan de 'norm'.
Dat soort dingen wordt namelijk gerekend vanaf 40 weken zwangerschap.
Hoewel het in essentie waar is wat je zegt en ik me er ook aan zal houden (op de borstvoeding na) krijg ik een naar gevoel van de toon.quote:
Ik heb het al eens eerder gezegd en sluit me dan ook aan bij wupwup: een baby kán je het eten helemaal niet uit de mond kijken! Hij weet niet wat het is! Het ziet er gewoon fascinerend uit wat papa en mama doen. Inclusief geluiden en bewegingen. Harry kijkt nu al naar de bewegingen van mijn lepel als ik mijn ontbijt oplepel, inclusief imitatie van de kauwbewegingen die ik maak. En hij is pas 2,5 maand oud. Betekent het dat hij toe is aan vast voedsel? Nee, zijn hersenen maken gebruik van speigelneuronen. Zo leert een baby alvast motorische dingen in zijn hersenen zonder ze daadwerkelijk uit te voeren.quote:Op zaterdag 24 april 2010 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoewel het in essentie waar is wat je zegt en ik me er ook aan zal houden (op de borstvoeding na) krijg ik een naar gevoel van de toon.
Je kunt wel beweren dat een kind je niet het voedsel uit de mond kijkt, maar wat jij daarna omschrijft is volgens mij precies wat de meeste mensen daarmee bedoelen. Ivan vindt het ongelooflijk fascinerend als ik iets in mijn mond stop. Dat geldt voor zowel eten als drinken. Hij grijpt ernaar en maakt soortgelijke bewegingen met zijn mond. Die smakbewegingen maakt hij ook vaak als ik niet iets eet of drink. Als ik de bewegingen die hij maakt nadoe dan ligt hij in een deuk. Hij heeft van mij wel eens even op een stukje appel mogen sabbelen, een slokje water mogen drinken en een drupje yoghurt mogen oplikken. Hij vindt dat geweldig en reageert daar anders op dan sabbelen op een stukje speelgoed. Dat 'nieuwsgierig zijn naar eten' zie ik in ieder geval heel duidelijk bij hem. Dat is een combinatie van kopieergedrag, een sprong in zijn motorische ontwikkeling en een merkwaardig soort innerlijke drift die hijzelf niet begrijpt maar waar hij wel iet mee wil doen. Zo gaat dat met rollen ook: hij doet niet eens zijn best om ergens te komen, maar hij rolt simpelweg omdat hij het kan.
Ik heb van de borstvoedingssite begrepen dat kinderen op verschillende fronten ‘klaar’ moeten zijn voor eten. Wat me er heel erg in aansprak was de nadruk op motorische ontwikkeling: wat ze niet zelf in hun mond kunnen stoppen en wat ze zelf niet kunnen kauwen komt eenvoudigweg niet achterin hun keel. Bij het voeren van prutjes en prakjes forceer je dat proces (met hogere kans op verslikken en kokhalzen). Ik vond dit erg plausibel klinken en dat is voor mij de voornaamste reden om met Rapley te beginnen. Wat ook op de site benadrukt wordt is dat je kind op dit front nog wel zo ver kan zijn, maar dat het je rol als ouder is om te bepalen wanneer het goed is voor je kind om bijvoeding te gaan krijgen. In verband met darmrijping is het raadzaam daar tot minstens 6 maanden mee te wachten. Ook dit klinkt me heel plausibel in de oren: kinderen kunnen iets willen wat nog niet goed is voor hen en daar hoef je niet aan toe te geven louter omdat ze het willen.
Maar waarom die strikte grens van 6 maanden? Verandert er van de ene op de andere dag iets? Darmrijping is een langzaam proces. Er zal ongetwijfeld ook lange tijd een reden zijn geweest dat de grens op 4 maanden is gesteld, en wie weet hoe die grens er in de toekomst uit zal zien. “Gaten slaan in de beschermlaag in de darmen” klinkt haast alsof je je kind met een hamer te lijf gaat en dat is nu precies de toon waar ik me naar bij voel en haast recalcitrant van word. Je voegt er nog aan toe: “ … die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd met borstvoeding”. Dus als je flesvoeding geeft hoef je je geen zorgen te maken om dit soort kwesties, want je hebt je kind van meet af aan blootgesteld aan vreselijke gevaren.
Maar wat ik al zei: ik kan in essentie niet bestrijden wat je zegt en ik volg ook liever de huidige wetenschappelijke inzichten dan zelf wat aan te modderen. Toch begrijp ik de ouders die er laconieker/relaxter mee omgaan ook heel goed en vind ik hun methode soms sympathieker dan het opgefokte borstvoeding.com-toontje.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 09:16 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd en sluit me dan ook aan bij wupwup: een baby kán je het eten helemaal niet uit de mond kijken! Hij weet niet wat het is! Het ziet er gewoon fascinerend uit wat papa en mama doen. Inclusief geluiden en bewegingen. Harry kijkt nu al naar de bewegingen van mijn lepel als ik mijn ontbijt oplepel, inclusief imitatie van de kauwbewegingen die ik maak. En hij is pas 2,5 maand oud. Betekent het dat hij toe is aan vast voedsel? Nee, zijn hersenen maken gebruik van speigelneuronen. Zo leert een baby alvast motorische dingen in zijn hersenen zonder ze daadwerkelijk uit te voeren.
Een andere reden waarom baby's je het eten niet uit de mond kunnen kijken: pas tussen de 6 en 9 maanden leren ze wat causale verbanden zijn. Tot die tijd herkennen ze alleen patronen. Vandaar dat je ze tot die leeftijd ook niet kan verwennen. Simpelweg bezitten ze dat vermogen/die vaardigheid niet.
Dus als iemand zegt: ik geef mijn baby eerder zijn fruithap want híj wilde het; dan gaan mij de tenen krom staan. Ben dan gewoon eerlijk en zeg: ik vond het gewoon leuk om alvast te beginnen.Wat ik me meteen ook altijd afvraag: als er dan een fles bier gedronken wordt en het kind kijkt daar fascinerend naar, krijgt hij dan ook een flesje bier?
Mij boeit het niet. Iedereen moet het voor zichzelf en zijn eigen baby weten, maar zeggen dat je baby je het eten uit de mond kijkt, is gewoon onzin.
btw ik kom nooit op bv.com
Met die uitspraak over dat flesje bier heb ik het eigenlijk wel een beetje moeilijk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 09:16 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Dus als iemand zegt: ik geef mijn baby eerder zijn fruithap want híj wilde het; dan gaan mij de tenen krom staan. Ben dan gewoon eerlijk en zeg: ik vond het gewoon leuk om alvast te beginnen.Wat ik me meteen ook altijd afvraag: als er dan een fles bier gedronken wordt en het kind kijkt daar fascinerend naar, krijgt hij dan ook een flesje bier?
Mij boeit het niet. Iedereen moet het voor zichzelf en zijn eigen baby weten, maar zeggen dat je baby je het eten uit de mond kijkt, is gewoon onzin.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 09:29 schreef Groofsken het volgende:
[..]
Dat zei ik, dat zei ik. En daarbij volg ik de adviezen op die ik 2 jaar geleden voor mijn dochter heb gekregen.
Ik heb het helemaal niet over vroeger. Of als je niet beter weet en je volgt adviezen van een arts op.quote:Op zaterdag 24 april 2010 09:33 schreef leonieke het volgende:
[..]
Met die uitspraak over dat flesje bier heb ik het eigenlijk wel een beetje moeilijk.
Ik denk persoonlijk dat de wetenschap het ook allemaal niet zo goed weet. 30 jaar geleden moest je met vaste voeding beginnen toen een baby 6 weken was, anderhalf jaar geleden vertelde mijn zus dat ze opeens heel andere 'instructies' kreeg van Kind&gezin terwijl haar oudste zoontje toen 2 jaar was. Dat is in mijn ogen net hetzelfde als dat het ene ziekenhuis zegt dat je 4 weken geen producten mag gebruiken om je kind te wassen terwijl je in het ander ziekenhuis direct na de geboorte een pakket kunt kopen en ze het je daar leren gebruiken. Hetzelfde met kunstvoeding: vorig jaar in juni adviseerden ze een bepaald merk aan de nicht van mijn man, dezelfde arts adviseert welgeteld 8 maand later aan een andere nicht van mijn man een ander merk aan omdat dat echt wel het beste is.
En volgens mij heeft iedereen hier het beste voor met zijn/haar kind en dan vind ik het eigenlijk wel jammer dat er idd soms nogal op een belerende toon gesproken wordt. Zelfs dokters raken het niet altijd eens over die zaken, dus wie zijn wij om het idee te hebben dat wij het bij het rechte eind hebben?
Ik begrijp werkelijk niet waarom je doet alsof je iets tegenspreekt van wat ik zeg. Ik zeg toch dat het kopieergedrag is en hij zelf niet door heeft wat 'eten' is, maar wel dat hij het razend interessant vindt en ik aan zijn ontwikkeling op meerdere manieren merk dat hij eraan toe is (smakgeluiden, dingen intentioneel naar mond bewegen). Ik maak nota bene de vergelijking met 'rollen' (hij rolt nergens naartoe; hij oefent alleen) en voeg er nog aan toe dat hij er op een andere manier niet klaar voor is (darmrijping).quote:Op zaterdag 24 april 2010 09:16 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ik heb het al eens eerder gezegd en sluit me dan ook aan bij wupwup: een baby kán je het eten helemaal niet uit de mond kijken! Hij weet niet wat het is! Het ziet er gewoon fascinerend uit wat papa en mama doen. Inclusief geluiden en bewegingen. Harry kijkt nu al naar de bewegingen van mijn lepel als ik mijn ontbijt oplepel, inclusief imitatie van de kauwbewegingen die ik maak. En hij is pas 2,5 maand oud. Betekent het dat hij toe is aan vast voedsel? Nee, zijn hersenen maken gebruik van speigelneuronen.
Claudia, ik heb echt heel veel waardering voor de manier waarop je de dingen verwoordt. Genuanceerd en reëel. Ik wilde dat ik het zo kon.quote:Op zaterdag 24 april 2010 08:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoewel het in essentie waar is wat je zegt en ik me er ook aan zal houden (op de borstvoeding na) krijg ik een naar gevoel van de toon.
Je kunt wel beweren dat een kind je niet het voedsel uit de mond kijkt, maar wat jij daarna omschrijft is volgens mij precies wat de meeste mensen daarmee bedoelen. Ivan vindt het ongelooflijk fascinerend als ik iets in mijn mond stop. Dat geldt voor zowel eten als drinken. Hij grijpt ernaar en maakt soortgelijke bewegingen met zijn mond. Die smakbewegingen maakt hij ook vaak als ik niet iets eet of drink. Als ik de bewegingen die hij maakt nadoe dan ligt hij in een deuk. Hij heeft van mij wel eens even op een stukje appel mogen sabbelen, een slokje water mogen drinken en een drupje yoghurt mogen oplikken. Hij vindt dat geweldig en reageert daar anders op dan sabbelen op een stukje speelgoed. Dat 'nieuwsgierig zijn naar eten' zie ik in ieder geval heel duidelijk bij hem. Dat is een combinatie van kopieergedrag, een sprong in zijn motorische ontwikkeling en een merkwaardig soort innerlijke drift die hijzelf niet begrijpt maar waar hij wel iet mee wil doen. Zo gaat dat met rollen ook: hij doet niet eens zijn best om ergens te komen, maar hij rolt simpelweg omdat hij het kan.
Ik heb van de borstvoedingssite begrepen dat kinderen op verschillende fronten ‘klaar’ moeten zijn voor eten. Wat me er heel erg in aansprak was de nadruk op motorische ontwikkeling: wat ze niet zelf in hun mond kunnen stoppen en wat ze zelf niet kunnen kauwen komt eenvoudigweg niet achterin hun keel. Bij het voeren van prutjes en prakjes forceer je dat proces (met hogere kans op verslikken en kokhalzen). Ik vond dit erg plausibel klinken en dat is voor mij de voornaamste reden om met Rapley te beginnen. Wat ook op de site benadrukt wordt is dat je kind op dit front nog wel zo ver kan zijn, maar dat het je rol als ouder is om te bepalen wanneer het goed is voor je kind om bijvoeding te gaan krijgen. In verband met darmrijping is het raadzaam daar tot minstens 6 maanden mee te wachten. Ook dit klinkt me heel plausibel in de oren: kinderen kunnen iets willen wat nog niet goed is voor hen en daar hoef je niet aan toe te geven louter omdat ze het willen.
Maar waarom die strikte grens van 6 maanden? Verandert er van de ene op de andere dag iets? Darmrijping is een langzaam proces. Er zal ongetwijfeld ook lange tijd een reden zijn geweest dat de grens op 4 maanden is gesteld, en wie weet hoe die grens er in de toekomst uit zal zien. “Gaten slaan in de beschermlaag in de darmen” klinkt haast alsof je je kind met een hamer te lijf gaat en dat is nu precies de toon waar ik me naar bij voel en haast recalcitrant van word. Je voegt er nog aan toe: “ … die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd met borstvoeding”. Dus als je flesvoeding geeft hoef je je geen zorgen te maken om dit soort kwesties, want je hebt je kind van meet af aan blootgesteld aan vreselijke gevaren.
Maar wat ik al zei: ik kan in essentie niet bestrijden wat je zegt en ik volg ook liever de huidige wetenschappelijke inzichten dan zelf wat aan te modderen. Toch begrijp ik de ouders die er laconieker/relaxter mee omgaan ook heel goed en vind ik hun methode soms sympathieker dan het opgefokte borstvoeding.com-toontje.
quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:10 schreef debuurvrouw het volgende:
De adviezen waren altijd hetzelfde Freecell. Dus bijvoeden eventueel starten vanaf 6 maanden, en geen citrus enzo.
Voor de rest zit ik even op mijn handen. Héél.
Als het goed ging, geen kramp en weet ik wat krijgen ze er in principe niks van hoor. Er komen wel meer richtlijnen die veranderen. De een door voortschrijdend inzicht, een ander omdat er half vaag onderzoek is gedaan.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:14 schreef Groofsken het volgende:
Ze zijn hier allebei 4 mnd en proeven alleen maar een beetje de smaak van appel door hun tong ertegenaan te duwen. Nu ik dat weet van het advies te wachten tot 6 mnd ben ik al gestopt met fruit geven aan R (zoals gepureerde peer). Bij S kan ik dat niet meer terugdraaien. Nogmaals, dat was gewoon de richtlijn.
ik vond mijn boekje van het consultatiebureau waarbij mijn moeder met klem werd geadviseerd nu écht op kv over te stappen met 3 maanden, en dat er ook wel wat vast voedsel inkon.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:33 schreef freecell het volgende:
Ik kreeg sinaasappel met liga bij 3 maandenDas Florian over 2 weken
Mijn moeder moet wel hard lachen om richtlijnen op houding.
Mijn zus moest op haar buik slapen, broer 1 en 2 op de zij, broer 3 weer op de buik, broer 4 op de buik, broer 5 op zijn zij en ik moest ineens op mijn rug
Dat heb ik ook. Ik krijg steeds de vraag waarom in godsnaam ik gestopt ben met borstvoeding.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:34 schreef freecell het volgende:
Ik dacht trouwens altijd dat borstvoedingsmaffia wel meeviel, maar ik heb me toch al een paar keer behoorlijk staan te verdedigen waarom ik geen bv gaf
Ik heb hier een stuk of drie onaangebroken potjes staan> Zelfde geld voor die andere die je eigenlijk bij moet voeden.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:00 schreef Pyttpytt het volgende:
Geven jullie baby´s eigenlijk vitimine D supplementen? Ik las vandaag dat het hier in Noorwegen gebruikelijk is om baby´s vanaf 4 weken levertraan te geven... Bestaat dat nog in NL, of is het meer typisch het gezonheids-fanatisme dat hier enorm heerst? (Levertraan is ook erg populair onder volwassenen hier)
Preciesquote:Op zaterdag 24 april 2010 16:54 schreef happyme28 het volgende:
Geen last van BV-maffia. Toevallig veel vriendinnen/mensen om me heen die ook de fles geven denk ikal trek ik me toch weinig aan van dat soort gelul hoor, iedereen heeft zo zijn eigen beweegredenen en dat heeft de ander maar te accepteren.
Ja (quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:57 schreef Poppejans het volgende:
[zwembroekie al ontvangen en past hij??? ben zo benieuwd
Leuk, ben benieuwd naar foto dan!quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:03 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ja (dacht dat ik het pm-etje al had gestuurd) en Ja, er kan zelfs nog een zwemluier onder dus dan kan hij sowieso de zwembroek aan (hubby vond zwembroek zonder luier toch niet zo'n geschikt idee ondanks regelmatig poepschema
(zal je zien zegt hij, besluit hij dan ineens toch een 2e keer te poepen)
En hij duimtquote:Op zaterdag 24 april 2010 17:12 schreef amaranta het volgende:
En hier ook een buikslaper. En zelfs op het CB zeiden ze. Gewoon doen. Als dat zo is, dan is dat zo.
En Fabian heeft een ontzettend sterke nek (mede daardoor) en zorgt er zelf wel voor dat hij niet met zn neus in het matras ligt.
Als het je puur om het schema gaat. Dat staat ook op internet. Dan zou ik het boek van Gill Rapley kopen.quote:Op zondag 25 april 2010 00:25 schreef Incantrix het volgende:
En ook nog een vraag aan de mensen die het boek van Stefan Kleintjes hebben: staat daarin nu ook omschreven hoe de Rapley-methode werkt? Of moet je dan echt het boek van Gill Rapley zelf hebben? Ik wil er graag wel wat meer over lezen, maar ik heb eigenlijk geen zin in het lezen van twee boeken, dus was eigenlijk van plan 1 van de twee aan te schaffen. Ik twijfel alleen over welke, want een schema lijkt me handig, maar ik wil ook wel meer weten over Rapley. Engelstalig is geen bezwaar, overigens.
Dan ga ik nu maar pitten denk ik. Morgen hoop ik wat meer tijd voor jullie te hebben!
Ah, okquote:Op zondag 25 april 2010 10:53 schreef amaranta het volgende:
[..]
Als het je puur om het schema gaat. Dat staat ook op internet. Dan zou ik het boek van Gill Rapley kopen.
Echt waar? Bij ons krijg je een correlatiestudie echt niet aan een tijdschrift gesleten. Je zult toch op z'n minst moeten 'controleren' voor bepaalde variabelen, bijv. erfelijke belasting? Dus kijken of er nog een effect is van het moment van voedselintroductie bovenop de aanleg die er al bestaat?quote:Op zondag 25 april 2010 11:18 schreef Twinkly het volgende:
Wat het tijdstip van voedselintroductie betreft denk ik dat de waarheid ergens in het midden ligt. Er is ook een onderzoek geweest waaruit bleek dat kinderen die met 4 maanden bijvoeding krijgen juist minder last hebben van allergieën. Ik heb het artikel nog niet gelezen maar ik kan me voorstellen dat het een correlatiestudie is en daar moet je altijd wel mee oppassen.
En wat is raadzaam voor een kindje dat de eerste 3 maanden borstvoeding heeft gehad? Daar lees je dan weer niet over. De studies die verricht zijn zijn niet altijd te projecteren op je eigen situatie. Er was bijv. een onderzoek onder Chinese vrouwen waaruit bleek dat als je minstens een aantal jaar van je leven borstvoeding hebt gegeven de kans op kanker voor de moeder kleiner is. Het aantal jaar weet ik niet meer uit m'n hoofd, maar het was voor een normale Hollandse moeder die 2 kinderen krijgt in ieder geval niet haalbaar. De conclusie van zo'n onderzoek is echter wel: "Borstvoeding verkleint de kans op kanker voor de moeder."quote:Maar dan krijg je dus wel zo'n conclusie dat het introduceren van vaste voeding met 6 maanden juist de ontwikkeling van allergieën in de hand werkt. Maar het kan ook best zo zijn dat voor kindjes die flesvoeding krijgen bijvoeding juist wel goed is met 4 maanden zodat ze al met andere allergenen in aanraking komen. Borstvoedingskindjes krijgen die al mee met de moedermelk.
Maar misschien wel voorkauwen?quote:Dit gaat ook zo bij andere diersoorten, dus waarom niet bij ons. Ik bedoel, een chimpansee gaat ook niet een prakje staafmixeren en met lepeltje naar binnen werken bij haar baby'tje.\
quote:Op zondag 25 april 2010 11:34 schreef amaranta het volgende:
Oma maakt nog stug prakjes (eva is 2,5) (...).
Weer een mijlpaal!quote:Op zaterdag 24 april 2010 23:02 schreef Asyniur het volgende:
Even zonder verder bijlezen: mijn baby rolde van buik naar rug
En niet 1x (want toen dacht ik dat het per ongeluk ging) maar 4x achter elkaar! Mijn zusje en mijn man stonden er bij. Alleen jammer dat toen mijn man de videocamera ging halen, het menneke moe was en het niet nog eens deed...
Mja, daar begint ze langzaamaan van terug te komen. Maar laatst had ze nog een of ander aardappelprakje gemaakt en nog wat mee naar huis gegeven.quote:
Dan zou je toch steil (stijl??) achterover slaan zeg?quote:Op zondag 25 april 2010 12:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weer een mijlpaal!![]()
Ivan is van de ene op de andere dag gestopt met rollen, ook met zijn rug-naar-buik-rol. Geen idee waarom. Als hij gewoon eens ging praten...
ja maar ja maar, hij is veel tevroeg daarmee!quote:Op zondag 25 april 2010 12:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weer een mijlpaal!![]()
Ivan is van de ene op de andere dag gestopt met rollen, ook met zijn rug-naar-buik-rol. Geen idee waarom. Ik vermoed dat hij definitief voor Kamp Niels heeft gekozen.
Ik weet niet of het eventueel is want overal waar ik iets lees staat er dat een kind van 6 maand nood heeft aan bijvoeding, maar dat je eventueel al vroeger kunt beginnen met papjes.quote:Op zaterdag 24 april 2010 14:10 schreef debuurvrouw het volgende:
De adviezen waren altijd hetzelfde Freecell. Dus bijvoeden eventueel starten vanaf 6 maanden, en geen citrus enzo.
Voor de rest zit ik even op mijn handen. Héél.
50% minder risico bij 24 maanden, dat is (in mijn ogen) makkelijk haalbaar. 75% bij 109 maanden, dat is iets minder haalbaar, maar dat is 7 jaar langer voor 25% extra. Niet echt 'kosteneffectief', maar 50% reductie in twee jaar is toch wel lekker.quote:Op zondag 25 april 2010 12:36 schreef Claudia_x het volgende:
En wat is raadzaam voor een kindje dat de eerste 3 maanden borstvoeding heeft gehad? Daar lees je dan weer niet over. De studies die verricht zijn zijn niet altijd te projecteren op je eigen situatie. Er was bijv. een onderzoek onder Chinese vrouwen waaruit bleek dat als je minstens een aantal jaar van je leven borstvoeding hebt gegeven de kans op kanker voor de moeder kleiner is. Het aantal jaar weet ik niet meer uit m'n hoofd, maar het was voor een normale Hollandse moeder die 2 kinderen krijgt in ieder geval niet haalbaar. De conclusie van zo'n onderzoek is echter wel: "Borstvoeding verkleint de kans op kanker voor de moeder."
[..]
Maar misschien wel voorkauwen?
Het was maar een voorbeeld van een onderzoek waarvan de conclusie relevant lijkt voor je eigen situatie maar dat niet altijd is.quote:Op zondag 25 april 2010 16:15 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
50% minder risico bij 24 maanden, dat is (in mijn ogen) makkelijk haalbaar. 75% bij 109 maanden, dat is iets minder haalbaar, maar dat is 7 jaar langer voor 25% extra. Niet echt 'kosteneffectief', maar 50% reductie in twee jaar is toch wel lekker.
Wat een snoetje!quote:Op zondag 25 april 2010 17:32 schreef Asyniur het volgende:
Ik wil mijn pasgeboren baby terug!
dit doet hij trouwens al langer, vooral als hij boos is...
nee, dat vind ik ook nietquote:Op zondag 25 april 2010 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
Zo makkelijk haalbaar vind ik die 24 maanden overigens niet.
Maar de conclusie van het onderzoek is toch correct? Borstvoeding verkleint de kans op kanker. Dat je die 50 of 75% niet haalt doet aan die conclusie niets af. En ik schreef erbij 'in mijn ogen'. Iemand anders hoeft het daar niet mee eens te zijn, dat zeg ik ook helemaal niet.quote:Op zondag 25 april 2010 17:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld van een onderzoek waarvan de conclusie relevant lijkt voor je eigen situatie maar dat niet altijd is.
Zo makkelijk haalbaar vind ik die 24 maanden overigens niet. Dan moet je maar net een kind hebben waarmee dat wil lukken, meestal ten minste twee kinderen. Ik kan me voorstellen dat je daar anders tegenaan kijkt als je al een kind hebt dat je nog lang voedt. Op Fok! zie je gelukkig genoeg voorbeelden van vrouwen die met veel plezier (minstens) een jaar voeden. Dat geeft me wel moed om het bij een eventuele tweede weer te proberen.
En 109 maanden, is dat iemand op Fok! gelukt? Ik ben benieuwd!
Ik zie mezelf daar nog best wel aan komen eigenlijkquote:Op zondag 25 april 2010 19:02 schreef amaranta het volgende:
109 maanden? Dat is 9 jaar!!
Kan me niet voorstellen dat iemand dat (hier) doet.
Sorry
Ja oke, 9 jaar verdeeld over 2/3/4 kinderen.quote:Op zondag 25 april 2010 19:07 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Ik zie mezelf daar nog best wel aan komen eigenlijk![]()
Pepijn voed ik nu al bijna 3 jaar, en de hoop is toch wel dat er hier 3 of 4 kids komen.
Maar alle beetjes bescherming lijkt me mooi meegenomen. als het bij 24 maanden 50% is, dan zal het bij 12 maanden ook al wel een significant percentage verkleining van het risico zijn.
24 maanden is 2 kinderen een jaar voeden.... Dat vind ik persoonlijk nogal meevallen. Maar mijn referentiekader is wel enorm gekleurd omdat het hier prima gaat met de bv.
Ik ook niet echt, maar als je acht kinderen hebt en ze allemaal ruim een jaar bv geeft, zit je er wel ongeveer aan. Tegenwoordig zie je dat niet vaak meer, maar mijn grootmoeder van moeders kant had bijvoorbeeld 14 kinderen die volwassen zijn geworden. Ze is 18 keer zwanger geweest.quote:Op zondag 25 april 2010 19:02 schreef amaranta het volgende:
109 maanden? Dat is 9 jaar!!
Kan me niet voorstellen dat iemand dat (hier) doet.
Sorry
ja dan wel jaquote:Op zondag 25 april 2010 19:14 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar als je acht kinderen hebt en ze allemaal ruim een jaar bv geeft, zit je er wel ongeveer aan. Tegenwoordig zie je dat niet vaak meer, maar mijn grootmoeder van moeders kant had bijvoorbeeld 14 kinderen die volwassen zijn geworden. Ze is 18 keer zwanger geweest.
Hehe, dit doet Thomas eigenlijk al een paar weken. De kinderarts zat met open mond te kijken naar Thomas en heeft hem even overgepakt van mijn man omdat ze dacht dat mijn man hem gewoon ophield. Hij was toen op een dag na 4 wekenquote:Op zondag 25 april 2010 17:32 schreef Asyniur het volgende:
Hmm, ik vermoed dat je dat 'voeden als een zombie' kan noemen...quote:Op zondag 25 april 2010 19:18 schreef amaranta het volgende:
Ik wil ook wel een derde, maar de slapeloze nachten staan mijn man nog te vers in zijn geheugen.
Ik plaats er eenbij want ik ben dege die voed.
EN ik kan echt niet slapen terwijl ik voed, dus ik ben dan echt klaarwakker, terwijl hij prinsheerlijk ligt te snurken.
Maaaaaar over een paar jaar is dat heus vergeten en dan komt er misschien een derde, en als dat niet zo is, tja dan niet.
Maar GWS, als er een tweeling komt. Hoe heet het voeden dan? Drietand voeden?
quote:Op zondag 25 april 2010 17:32 schreef Asyniur het volgende:
Het was voornamelijk de toon en die is een beetje moeilijk over te brengen op schrift, sorry.quote:Op zondag 25 april 2010 19:30 schreef leonieke het volgende:
En waarom boos om die reactie? Ik zie er alleszins geen reden voor![]()
np, maar het zal idd wel de toon geweest zijnquote:Op zondag 25 april 2010 19:33 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
[..]
Het was voornamelijk de toon en die is een beetje moeilijk over te brengen op schrift, sorry.
50% verminderd risico lijkt heel veel, maar hoe groot is het risico überhaupt? Als je bijvoorbeeld leest hoeveel groter de kans op trombose is als je de pil slikt (of als je zwanger bent!) dan schrik je daar best van. Het risico is echter sowieso al heel klein, dus het verhoogde risico stelt niet zoveel voor en daarom slikken de meeste vrouwen gewoon de pil en worden ze ook zwanger.quote:Op zondag 25 april 2010 19:07 schreef p_iglet het volgende:
Maar alle beetjes bescherming lijkt me mooi meegenomen. als het bij 24 maanden 50% is, dan zal het bij 12 maanden ook al wel een significant percentage verkleining van het risico zijn.
R had echt nulkommanul spierspanning in zijn beentjesquote:Op zondag 25 april 2010 17:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een snoetje!
Ik kan me een filmpje herinneren van Groofsken en R. waarop ze heel leuk speelden en hij het geweldig vond om even te staan. Ivan wil dat nog steeds niet; hij zakt gewoon door z'n benen.
Ik vond het zo'n leuk filmpje! Ik ging het meteen bij Ivan proberen, maar die keek me zo aan:quote:Op zondag 25 april 2010 20:30 schreef Groofsken het volgende:
[..]
R had echt nulkommanul spierspanning in zijn beentjes. Hij heeft die staan-reflex echt helemaal niet
. Dat was helemaal op mama's armkracht
, maar hij vond het wel om te gieren zo leuk inderdaad
.
Jaa, dat welquote:Op zondag 25 april 2010 20:50 schreef Groofsken het volgende:
Dat deed S ook Lily, is toch ook heel lief![]()
.
In Nederland krijgt 1 op de 8 a 9 vrouwen tijdens haar leven borstkanker. 50% vermindering van risico vind ik dan wel heel veel!quote:Op zondag 25 april 2010 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
50% verminderd risico lijkt heel veel, maar hoe groot is het risico überhaupt? Als je bijvoorbeeld leest hoeveel groter de kans op trombose is als je de pil slikt (of als je zwanger bent!) dan schrik je daar best van. Het risico is echter sowieso al heel klein, dus het verhoogde risico stelt niet zoveel voor en daarom slikken de meeste vrouwen gewoon de pil en worden ze ook zwanger.
Dat is veel meer dan ik dacht! Dan is 50% inderdaad heel mooi meegenomen.quote:Op zondag 25 april 2010 21:05 schreef p_iglet het volgende:
[..]
In Nederland krijgt 1 op de 8 a 9 vrouwen tijdens haar leven borstkanker. 50% vermindering van risico vind ik dan wel heel veel!
Leah is boelkloedig.quote:Op zondag 25 april 2010 20:43 schreef lily het volgende:
Leuk is dat, dat schateren![]()
Leah doet dat dus nog nietIk ook maar blazen op buik en in de lucht houden, en er komt een muisje aangelopen, en koeren enzo, maar niks hoor
![]()
breed lachen zonder een kik te geven...
Ivan lacht ook altijd met geluid, en zijn gezapige lach klinkt als een "huh huh". Een soort Beavis & Butthead, zeg maar.quote:Op zondag 25 april 2010 20:50 schreef Groofsken het volgende:
R lacht eigenlijk altijd met geluid, soms schaterlachen, maar soms ook een beetje gezapig zeg maar (en daar krijg ik dan weer de slappelach van). Vandaag heeft hij voor het eerst smane met zijn zus schatergelachen
. Nou veeg mij maar op, dat vond ik zo vertederned, die twee samen
.
Toen Harry 4 weken oud was, hield de CB-arts hem in de lucht om te testen en hij hield alles kaarsrecht (benen gestrekt, armen gestrekt en hoofdje omhoog). Ze legde hem op zijn buik om te kijken hoe goed hij zijn hoofd omhoog kon houden en zo bleef meneer een minuut of 2 liggen om vervolgens zijn benen te buigen en zich af te zetten met zijn voeten waardoor hij een paar cm naar voren schoof. Zij:quote:Op zondag 25 april 2010 19:25 schreef leonieke het volgende:
[..]
Hehe, dit doet Thomas eigenlijk al een paar weken. De kinderarts zat met open mond te kijken naar Thomas en heeft hem even overgepakt van mijn man omdat ze dacht dat mijn man hem gewoon ophield. Hij was toen op een dag na 4 weken
Schaterlachenquote:Op zondag 25 april 2010 20:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vond het zo'n leuk filmpje! Ik ging het meteen bij Ivan proberen, maar die keek me zo aan:![]()
Ivan vindt momenteel hobbelen op schoot te gek, hoe harder hoe beter. En blazen op zijn buik is nog steeds de bom, maar nu moet het veel ruiger; ik hang hem half op de kop en beweeg hem heen en weer terwijl ik heel hard blaas. Hij giert het dan uit.
Vandaag dronk ik koffie met hem naast me op de bank - ik kan hem echt niet meer op schoot hebben als ik iets drink - en hij had er een ontzettende schaterlachbui om.Ik wist niet dat baby's zo vrolijk konden zijn. Maar hey, ik wist sowieso niks van baby's.
Een paar jaar twee tegelijk telt niet dubbel zeker?quote:Op zondag 25 april 2010 19:07 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Ik zie mezelf daar nog best wel aan komen eigenlijk![]()
Pepijn voed ik nu al bijna 3 jaar, en de hoop is toch wel dat er hier 3 of 4 kids komen.
Geboortekaartje is door hem ontworpen op basis van wat wij mooi vinden/idee en een bestaand geboortekaartje. Maar de naam wist hij niet en hij is dus vrijdag en zaterdag de gehele dag ermee bezig geweest al het andere werk heeft moeten wachten ervoorquote:Op maandag 26 april 2010 14:02 schreef WupWup het volgende:
Wat grappig al dat staan! Ik dacht echt even dat Emma gek was dat ze het deed, maar die van jullie doen het ook gewoon![]()
![]()
Ik heb vanochtend weer de tummy tub tevoorschijn gehaald en het was een succes! We hadden het ding een paar weken terug aan de kant geschoven, omdat ze er steeds in ging staan. Maar toen zag ik die prachtige foto van Twinkly en Niels in het fototopic en zij maakte gewoon handig gebruik van die eigenwijsheid. En guess what? Emma vond het geweldig, ik kon met gemak overal bij om te wassen en het was gewoon helemaal leuk en gezellig zo, zelfs het afdrogen en aankledenGaan we dus vaker doen!
Octo dat huw huw is zo grappig he. Ik vond het net klinken als een klein zeehondje![]()
BJ lag Evie in een stuit? Veel succes bij de echo!
Harley wat een geweldig geboortebord! Had je broer het kaartje al in zijn bezit of heeft 'ie het echt even snel snel in elkaar gezet?
Poppejans dat is ook gewoon hilarischEn nog d'r eigen schuld ook
Rienk beterschap!
quote:Op maandag 26 april 2010 17:32 schreef DaviniaHR het volgende:
Onze gastouder bedenket zich 4 weken voor de startdatum dat ze toch sluit om 17u ipv de 18:30u die wij vroegen. En al hadden aangegeven vanaf het allereerste contact, zo'n 6 mnd geleden...
Wat een gezeik!
quote:Op maandag 26 april 2010 17:32 schreef DaviniaHR het volgende:
Onze gastouder bedenket zich 4 weken voor de startdatum dat ze toch sluit om 17u ipv de 18:30u die wij vroegen. En al hadden aangegeven vanaf het allereerste contact, zo'n 6 mnd geleden...
Wat een gezeik!
Jeumig! Das balen! En nu?quote:Op maandag 26 april 2010 17:32 schreef DaviniaHR het volgende:
Wat een gezeik!
Ah gossie. Hopelijk knap hij echt snel weer op hoor.quote:Op maandag 26 april 2010 19:15 schreef Vlindur het volgende:
Davinia, je kan dr wel naar mij brengen, ik ben wel tot 18:30 beschikbaar![]()
Nee, flauw. Dat is gewoon klote. Kun je het redden wel? Of ben je nu echt de pisang?
Rienk had zonet 39.2 Er zit inmiddels weer een nieuwe zetpil in en slaapt nu op J.
[ afbeelding ]
Hij is echt *zo* zieligMoest zonet weer met hem meehuilen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |