abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 april 2010 @ 21:15:32 #151
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80648563
Nog even...

Mijn dochter kon ook pas vanaf een maand of zes echt van een lepeltje eten. Tot die tijd duwde ze eigenlijk alles weer met haar tong naar buiten . Mijn zoon bakt er op dit moment ook nog niet al te veel van.

Ik ga in ieder geval niet meer geven dan ik nu doe dan, met de nadruk op proeven, en niet op voeden. En dan toch eens wat meer erover lezen.
pi_80648637
Las net nog wat in dit topic over Johannesbroodpitmeel. Het kan wel bij 7 weken gebruikt worden, maar om hm te laten doorslapen zou ik het niet doen. Volgens mij werkt het ook niet om een langer verzadigd gevoel te hebben. Rijstebloem zou wel kunnen werken, maar dat 'mag' pas na 4 maanden.
Dyon heeft vanaf zn geboorte heel veel gespuugd en door het cb werd toen jbpm aangeraden. Dit hielp goed tegen het spugen, maar het wordt gelijk verteerd dus hij had heeeel veel spuitluiers....tja lijkt me juist avenrechts werken als je ze daarmee wilt laten doorslapen want wij konden dus 's nachts nog poepluiers verschonen.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:11:19 #153
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_80651241
Welkom Harley! Van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! (Denk de blauwe pompoms er maar even bij. )

Asy, fijn dat Harry geen blaasontsteking had! Naar he, je kind een medische handeling zien ondergaan.
Hopelijk houdt 'ie er geen blaasontsteking aan over en is datgene wat de pus veroorzaakte ook weg!

Over het bijvoeden; de neonatologen drukken me steeds op het hart om écht pas te beginnen met hapjes 6 maanden na de uitgerekende datum van Teigetje i.v.m. de darmrijping. Nou heeft ze ook wel een iets andere geschiedenis dan de meeste kindjes hier, maar ze zullen dat niet voor niks zeggen.
Wel werd er gezegd dat de kans ook bestaat dat ze er wel eerder aan toe is, ze is natuurlijk in 2 februari geboren ipv rond 8 mei, maar dat als we eerder gaan beginnen met bijvoeding we daar ontzettend voorzichtig mee moeten zijn.

Weet je wat trouwens balen is? Krampjes duren toch tot ze drie maand zijn? Tel daar voor Teigetje maar 3 maand bij op. Ze heeft ze al vanaf dat ze geboren is en houdt ze tot 3 maanden na de uitgerekende datum.
Wel heeft een knutselmevrouw ieniemienie pittenzakjes gemaakt voor de prematuurtjes die dan na even genuked te zijn tegen de buikjes gelegd kunnen worden. Teigetje begint dan zelfs te knorren van genot.

Ik zag laatst ook iets voorbij komen over waarom baby'tjes het wel fijn vinden om op de arm gehouden te worden en rond te lopen maar het niet tof vinden om op de arm gehouden te worden terwijl je stil staat?
*drumrolls* Ik heb het antwoord!
Het rondlopen doet kindjes denken aan het wiegen wat ze continue voelen in de baarmoeder door het vruchtwater. Zelfs als je stilzit wordt je kindje dan iets gewiegd door je ademhaling.
Dus; rondlopende papa's fungeren als kunstmatige baarmoeder.

Teigetjes 1e nachtje in het nieuwe ziekenhuis was een beetje onrustig. 't is even wennen voor het meisje.
Ze is wel weer gegroeid: 1860 gram! Er is niet geoefend met de neusbril; ze had een verplichte rustdag.
Hopelijk doet dat d'r goed en kan ze er morgen weer lekker tegenaan!
A grand adventure has begun.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:15:35 #154
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_80651475
Keshet , had even gemist dat je van ziekenhuis bent gewisseld. Hoe was de (ambulance?)rit? Hopelijk is de volgende haven haar thuisbedje.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:19:33 #155
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_80651674
Oh beter teruglezen. Ik zie je post nu pas
pi_80652188
Ik ben bij oudste met 4 maanden gestart met fruit. Ook volgens de richtlijnen van het CB. Ook niet gerapleyd trouwens. Hij kreeg potjes olvarit.
Hij is nu 9 jaar en verder nooit ergens last van gehad. Eet zeer goed en lust alles, proeft nieuwe dingen en is nooit ziek ofzo en heeft geen allergieen.

Bij nummer twee wel gewacht tot 6 maanden, half om half gerapleyd, is nu 5 jaar, heeft geen last van allergieen maar eet supersupersuperslecht. Altijd gedaan ook. Lust niks en wil ook niks proeven. Drama!

Wat is wijsheid....ik weet het niet.
Wachten tot 6 maanden is hoe dan ook geen probleem dus dat doen we nu in ieder geval weer bij Leah.
pi_80652758
Mijn ma vertelde vorig weekend nog dat ze vroeger adviseerden om op 6 weken te beginnen met fruitpapjes en dat mijn ma zo gestresseerd was omdat ik gedoopt werd op de dag dat ik 6 weken was en ze dus tijdens mijn doopfeest mijn eerste papje heeft gegeven omdat ze hadden gezegd dat ze er op 6 weken moest mee beginnen

En mijn man een kunstmatige baarmoeder? Ik zal het hem eens vertellen, zal hij graag horen. Maar wel tof dat we het antwoord nu weten. Thx Keshet.

En wat ik me eigenlijk afvroeg. De krampen zouden bij Teigetje 6 maand duren ipv 3 ivm vroeggeboorte. Betekent dat dan eigenlijk dat Thomas met alles "10 dagen" voor zou moeten zijn? Met andere woorden 10 dagen vroeger kijken dan gemiddeld, 10 dagen vroeger met bijvoeding beginnen dan gemiddeld, ... Niet dat ik het per se op die 10 dagen bekijk, maar gewoon om te weten of hij dus eigenlijk voor zou "moeten" zijn of niet.
  vrijdag 23 april 2010 @ 22:48:29 #158
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_80652930
Je mag indd uitgaan van de uitgerekende datum. Maar of dat met bijvoegen ook zo is, weet ik niet
pi_80653043
quote:
[b]Op vrijdag 23 april 2010 22:48 schreef amaranta het volgende:
Je mag indd uitgaan van de uitgerekende datum. Maar of dat met bijvoegen ook zo is, weet ik niet
Met vroeggeboorte wist ik dat van bij de zoontjes van mijn zus. Daar had de dokter van gezegd dat ze zou merken dat ze de eerste 3 weken veel meer gingen slapen dan gemiddeld omdat ze zo vroeg geboren waren. Maar bij overtijd gaan, daar heb ik eigenlijk nog nooit iets over gehoord
pi_80653167
Als het goed is wel, Leonieke. Thomas is met alles wat met de hersenen te maken heeft (sprongen, en idd ook kijken enzo) 10 dagen eerder dan de 'norm'.

Dat soort dingen wordt namelijk gerekend vanaf 40 weken zwangerschap.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_80653243
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 21:17 schreef Meimeltje het volgende:
Las net nog wat in dit topic over Johannesbroodpitmeel. Het kan wel bij 7 weken gebruikt worden, maar om hm te laten doorslapen zou ik het niet doen. Volgens mij werkt het ook niet om een langer verzadigd gevoel te hebben.
Klopt, met jbpm verdikte melk is al in de maag weer gewoon vloeibaar.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
pi_80653618
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:53 schreef McLaura het volgende:
Als het goed is wel, Leonieke. Thomas is met alles wat met de hersenen te maken heeft (sprongen, en idd ook kijken enzo) 10 dagen eerder dan de 'norm'.

Dat soort dingen wordt namelijk gerekend vanaf 40 weken zwangerschap.
Hmz.. dan hebben we een trage zoon
Wel dom eigenlijk dat ze voor al die zaken wel vanaf 40 weken zwangerschap rekenen, maar niet om hem naar school te laten gaan (aangezien hij op 5 maart is geboren zal hij pas half november naar school mogen ipv op 1 september moest hij ten laatste op 28 februari geboren zijn).
pi_80654665
Nee, ok, maar dat heeft te maken met de groei van de hersenen, en die gaat 'op datum'.

Hier in NL mogen kinderen vanaf hun verjaardag naar school, maar dat zal bij Thijs lastig worden aangezien het op 12 juli meestal vakantie is
pi_80655456
Keshet wat super nieuws dat jullie kleine meid een stukje dichter bij huis is nu. En gisteren woog ze 1800 gram en nu al weer 1860, dat gaat echt super snel nu he?!

Asy, gelukkig is Harry een ziekenhuisopname bespaard gebleven. Vreselijk vond ik dat toen mijn oudste zoon zijn eerste jaar menig keer in het ziekenhuis lag.

Over bijvoeden....ik ga echt wachten tot 6 maanden ivm allergische aanleg. Ik ben behoorlijk allergisch en heb astma, mijn oudste dochter is ook allergisch en heeft een hele lichte vorm van astma, mijn oudste zoon heeft dus flink last van astma, allergie en eczeem. Reden genoeg om pas met 6 maanden bij te gaan voeden en mijn motivatie om borstvoeding te geven. Nou heeft onze uk ook nog geen interesse in het geen wij in onze mond stoppen. Je merkt het gauw genoeg wanneer ze er aan toe zijn. Eerst volgen ze het lepeltje of de vork van je bord naar je mond en op een gegeven moment gaat hun mondje open als of ze daar mee willen zeggen (en misschien "zeggen" ze het ook wel op die manier) doe mij een hapje.

Harley, welkom bij de kleine baby club en gefeliciteerd met de geboorte van Travis. Zo te lezen in het Z&G topic was het een hel van een bevalling. Maar jullie hebben er een mooie bink voor gekregen.
  zaterdag 24 april 2010 @ 06:18:03 #165
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_80660587
goedemorgen dames, druk druk druk; heb weinig tijd gehad; maar ff op een paar dingen proberen te reageren.

welkom Harley met je mooie kleine Travis.... Ik hoop dat je vriendin zich gauw wat beter gaat voelen en jullie heerlijk als gezinnetje kunnen genieten. Heftig hoor, zo'n bevalling.

@Asy; wat fijn dat Harry gewoon mee naar huis kon. Hoe is het nu met hem?

Keshet; is je mooie meid al een beetje gewend op haar nieuwe plekje? is het voor jullie ook veel dichter bij huis?
En idd dat je overal rekening mee moet houden door de vroeggeboorte had ik ook al begrepen...de kinderartsen hebben dat bij Evie ook aangegeven, die was natuurlijk maar 4 weken te vroeg, maar ik moest er bijvoorbeeld wel rekening mee houden dat de darmkrampjes best wat langer konden aanhouden. En de sprongetjes komen wat later enzo... maar nu moet ik eerlijk zeggen, dat ik bij Evie niet het gevoel heb dat ze die 4 weken daadwerkelijk 'achter' loopt... ze is juist best snel met de dingen die ze tnt kan...En als ik jou verhalen soms zo lees; denk ik dat Teigetje ook zo'n klein uitsloofertje aan het worden is

o ja, bijvoeden. Evie krijgt nog steeds alleen haar flesjes en dat wil ik ook proberen nog 5 weken zo vol te houden, dan is ze 6 maanden. Soms lijkt ze best geintresseerd, maar denk dat het verstandiger is om nog even te wachten. (ook ivm allergieen van vriendlief en mezelf). Ben wel enorm nieuwsgierig hoe ze dat gaat vinden hoor...

allemaal een heel fijn weekend alvast!!

Ik heb late diensten, dus kan jammer genoeg niet zoveel genieten van het voorspelde heerlijke weer...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_80661045
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 20:37 schreef WupWup het volgende:

[..]

Hoewel het in essentie waar is wat je zegt en ik me er ook aan zal houden (op de borstvoeding na) krijg ik een naar gevoel van de toon.

Je kunt wel beweren dat een kind je niet het voedsel uit de mond kijkt, maar wat jij daarna omschrijft is volgens mij precies wat de meeste mensen daarmee bedoelen. Ivan vindt het ongelooflijk fascinerend als ik iets in mijn mond stop. Dat geldt voor zowel eten als drinken. Hij grijpt ernaar en maakt soortgelijke bewegingen met zijn mond. Die smakbewegingen maakt hij ook vaak als ik niet iets eet of drink. Als ik de bewegingen die hij maakt nadoe dan ligt hij in een deuk. Hij heeft van mij wel eens even op een stukje appel mogen sabbelen, een slokje water mogen drinken en een drupje yoghurt mogen oplikken. Hij vindt dat geweldig en reageert daar anders op dan sabbelen op een stukje speelgoed. Dat 'nieuwsgierig zijn naar eten' zie ik in ieder geval heel duidelijk bij hem. Dat is een combinatie van kopieergedrag, een sprong in zijn motorische ontwikkeling en een merkwaardig soort innerlijke drift die hijzelf niet begrijpt maar waar hij wel iet mee wil doen. Zo gaat dat met rollen ook: hij doet niet eens zijn best om ergens te komen, maar hij rolt simpelweg omdat hij het kan.

Ik heb van de borstvoedingssite begrepen dat kinderen op verschillende fronten ‘klaar’ moeten zijn voor eten. Wat me er heel erg in aansprak was de nadruk op motorische ontwikkeling: wat ze niet zelf in hun mond kunnen stoppen en wat ze zelf niet kunnen kauwen komt eenvoudigweg niet achterin hun keel. Bij het voeren van prutjes en prakjes forceer je dat proces (met hogere kans op verslikken en kokhalzen). Ik vond dit erg plausibel klinken en dat is voor mij de voornaamste reden om met Rapley te beginnen. Wat ook op de site benadrukt wordt is dat je kind op dit front nog wel zo ver kan zijn, maar dat het je rol als ouder is om te bepalen wanneer het goed is voor je kind om bijvoeding te gaan krijgen. In verband met darmrijping is het raadzaam daar tot minstens 6 maanden mee te wachten. Ook dit klinkt me heel plausibel in de oren: kinderen kunnen iets willen wat nog niet goed is voor hen en daar hoef je niet aan toe te geven louter omdat ze het willen.

Maar waarom die strikte grens van 6 maanden? Verandert er van de ene op de andere dag iets? Darmrijping is een langzaam proces. Er zal ongetwijfeld ook lange tijd een reden zijn geweest dat de grens op 4 maanden is gesteld, en wie weet hoe die grens er in de toekomst uit zal zien. “Gaten slaan in de beschermlaag in de darmen” klinkt haast alsof je je kind met een hamer te lijf gaat en dat is nu precies de toon waar ik me naar bij voel en haast recalcitrant van word. Je voegt er nog aan toe: “ … die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd met borstvoeding”. Dus als je flesvoeding geeft hoef je je geen zorgen te maken om dit soort kwesties, want je hebt je kind van meet af aan blootgesteld aan vreselijke gevaren.

Maar wat ik al zei: ik kan in essentie niet bestrijden wat je zegt en ik volg ook liever de huidige wetenschappelijke inzichten dan zelf wat aan te modderen. Toch begrijp ik de ouders die er laconieker/relaxter mee omgaan ook heel goed en vind ik hun methode soms sympathieker dan het opgefokte borstvoeding.com-toontje.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 24 april 2010 @ 09:16:11 #167
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80661245
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoewel het in essentie waar is wat je zegt en ik me er ook aan zal houden (op de borstvoeding na) krijg ik een naar gevoel van de toon.

Je kunt wel beweren dat een kind je niet het voedsel uit de mond kijkt, maar wat jij daarna omschrijft is volgens mij precies wat de meeste mensen daarmee bedoelen. Ivan vindt het ongelooflijk fascinerend als ik iets in mijn mond stop. Dat geldt voor zowel eten als drinken. Hij grijpt ernaar en maakt soortgelijke bewegingen met zijn mond. Die smakbewegingen maakt hij ook vaak als ik niet iets eet of drink. Als ik de bewegingen die hij maakt nadoe dan ligt hij in een deuk. Hij heeft van mij wel eens even op een stukje appel mogen sabbelen, een slokje water mogen drinken en een drupje yoghurt mogen oplikken. Hij vindt dat geweldig en reageert daar anders op dan sabbelen op een stukje speelgoed. Dat 'nieuwsgierig zijn naar eten' zie ik in ieder geval heel duidelijk bij hem. Dat is een combinatie van kopieergedrag, een sprong in zijn motorische ontwikkeling en een merkwaardig soort innerlijke drift die hijzelf niet begrijpt maar waar hij wel iet mee wil doen. Zo gaat dat met rollen ook: hij doet niet eens zijn best om ergens te komen, maar hij rolt simpelweg omdat hij het kan.

Ik heb van de borstvoedingssite begrepen dat kinderen op verschillende fronten ‘klaar’ moeten zijn voor eten. Wat me er heel erg in aansprak was de nadruk op motorische ontwikkeling: wat ze niet zelf in hun mond kunnen stoppen en wat ze zelf niet kunnen kauwen komt eenvoudigweg niet achterin hun keel. Bij het voeren van prutjes en prakjes forceer je dat proces (met hogere kans op verslikken en kokhalzen). Ik vond dit erg plausibel klinken en dat is voor mij de voornaamste reden om met Rapley te beginnen. Wat ook op de site benadrukt wordt is dat je kind op dit front nog wel zo ver kan zijn, maar dat het je rol als ouder is om te bepalen wanneer het goed is voor je kind om bijvoeding te gaan krijgen. In verband met darmrijping is het raadzaam daar tot minstens 6 maanden mee te wachten. Ook dit klinkt me heel plausibel in de oren: kinderen kunnen iets willen wat nog niet goed is voor hen en daar hoef je niet aan toe te geven louter omdat ze het willen.

Maar waarom die strikte grens van 6 maanden? Verandert er van de ene op de andere dag iets? Darmrijping is een langzaam proces. Er zal ongetwijfeld ook lange tijd een reden zijn geweest dat de grens op 4 maanden is gesteld, en wie weet hoe die grens er in de toekomst uit zal zien. “Gaten slaan in de beschermlaag in de darmen” klinkt haast alsof je je kind met een hamer te lijf gaat en dat is nu precies de toon waar ik me naar bij voel en haast recalcitrant van word. Je voegt er nog aan toe: “ … die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd met borstvoeding”. Dus als je flesvoeding geeft hoef je je geen zorgen te maken om dit soort kwesties, want je hebt je kind van meet af aan blootgesteld aan vreselijke gevaren.

Maar wat ik al zei: ik kan in essentie niet bestrijden wat je zegt en ik volg ook liever de huidige wetenschappelijke inzichten dan zelf wat aan te modderen. Toch begrijp ik de ouders die er laconieker/relaxter mee omgaan ook heel goed en vind ik hun methode soms sympathieker dan het opgefokte borstvoeding.com-toontje.
Ik heb het al eens eerder gezegd en sluit me dan ook aan bij wupwup: een baby kán je het eten helemaal niet uit de mond kijken! Hij weet niet wat het is! Het ziet er gewoon fascinerend uit wat papa en mama doen. Inclusief geluiden en bewegingen. Harry kijkt nu al naar de bewegingen van mijn lepel als ik mijn ontbijt oplepel, inclusief imitatie van de kauwbewegingen die ik maak. En hij is pas 2,5 maand oud. Betekent het dat hij toe is aan vast voedsel? Nee, zijn hersenen maken gebruik van speigelneuronen. Zo leert een baby alvast motorische dingen in zijn hersenen zonder ze daadwerkelijk uit te voeren.
Een andere reden waarom baby's je het eten niet uit de mond kunnen kijken: pas tussen de 6 en 9 maanden leren ze wat causale verbanden zijn. Tot die tijd herkennen ze alleen patronen. Vandaar dat je ze tot die leeftijd ook niet kan verwennen. Simpelweg bezitten ze dat vermogen/die vaardigheid niet.

Dus als iemand zegt: ik geef mijn baby eerder zijn fruithap want híj wilde het; dan gaan mij de tenen krom staan. Ben dan gewoon eerlijk en zeg: ik vond het gewoon leuk om alvast te beginnen.Wat ik me meteen ook altijd afvraag: als er dan een fles bier gedronken wordt en het kind kijkt daar fascinerend naar, krijgt hij dan ook een flesje bier?
Mij boeit het niet. Iedereen moet het voor zichzelf en zijn eigen baby weten, maar zeggen dat je baby je het eten uit de mond kijkt, is gewoon onzin.

btw ik kom nooit op bv.com
  zaterdag 24 april 2010 @ 09:18:52 #168
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80661275
Ow en met Harry is alles goed hoor! Die is nooit ziek geweest, vandaar dat ik me ook niet echt zorgen heb gemaakt. Sinds gisteren zie ik ook geen pus meer in zijn luier.
Dinsdag heb ik toch nog een afspraak voor controle staan bij de kinderarts dus dan vraag ik of zij er nog eens naar kijkt.
  zaterdag 24 april 2010 @ 09:29:06 #169
300054 Marlinde
Dolgelukkige mama van Tessa
pi_80661373
B-J: Ik las dat je iets schreef over alergieën, dat je daarom wacht to 6 maanden. Hoe zit dat?
Mijn vriend heeft astma en heeft en is alergisch voor huisstofmijt, beide hebben we exceem gehad. Wij hadden zoiets van we kijken het wel aan wanneer we beginnen, maar we denken zelf met 4 maanden fruit en 6 maanden groente. Is het dus verstandiger om te wachten met beide tot ze 6 maanden is?

Asy: Tessa kijkt inderdaad ook hier heel geinteresseerd naar mn mond als ik zit te eten ook met de bewegingen en smakgeluidjes doet ze mee en ze is 11 weken.
Fijn dat met Harry alles goed is en er geen pus meer in zijn luier zit!

Hier gaat het nog steeds goed, Tessa (bijna) geen krampjes en ik geen buikpijn meer gehad Ik denk doordat ik die pillen inneem het bloeden ook minder is geworden. Nu moet het nog helemaal stoppen, want ik ben er klaar mee 11 weken achter elkaar is teveel
Tessa gaat vandaag voor het eerst een middag + avond bij Opa en Oma 'spelen' Vind het wel spannend, maar ik denk dat het voor ons beide goed is. Ik ben heel de dag bij dr, als ze huilt is mama dr, flesje is mama dr, knuffel nodig is mama dr. Ben benieuwd of het allemaal goed gaat en dat ze het goed vind dat Opa en Oma er zijn en mama niet. Ik heb mn 4 broers + schoonzussen hier uitgenodigd om eens lekker te gaan gourmetten

Ga me nou snel douchen, want ukkie ligt te knorren in dr hangmat
je bent zo klein en lief
we vinden je zo volmaakt
je hebt ons door je komst
nóg gelukkiger gemaakt
  zaterdag 24 april 2010 @ 09:29:25 #170
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80661377
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 09:16 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik heb het al eens eerder gezegd en sluit me dan ook aan bij wupwup: een baby kán je het eten helemaal niet uit de mond kijken! Hij weet niet wat het is! Het ziet er gewoon fascinerend uit wat papa en mama doen. Inclusief geluiden en bewegingen. Harry kijkt nu al naar de bewegingen van mijn lepel als ik mijn ontbijt oplepel, inclusief imitatie van de kauwbewegingen die ik maak. En hij is pas 2,5 maand oud. Betekent het dat hij toe is aan vast voedsel? Nee, zijn hersenen maken gebruik van speigelneuronen. Zo leert een baby alvast motorische dingen in zijn hersenen zonder ze daadwerkelijk uit te voeren.
Een andere reden waarom baby's je het eten niet uit de mond kunnen kijken: pas tussen de 6 en 9 maanden leren ze wat causale verbanden zijn. Tot die tijd herkennen ze alleen patronen. Vandaar dat je ze tot die leeftijd ook niet kan verwennen. Simpelweg bezitten ze dat vermogen/die vaardigheid niet.

Dus als iemand zegt: ik geef mijn baby eerder zijn fruithap want híj wilde het; dan gaan mij de tenen krom staan. Ben dan gewoon eerlijk en zeg: ik vond het gewoon leuk om alvast te beginnen.Wat ik me meteen ook altijd afvraag: als er dan een fles bier gedronken wordt en het kind kijkt daar fascinerend naar, krijgt hij dan ook een flesje bier?
Mij boeit het niet. Iedereen moet het voor zichzelf en zijn eigen baby weten, maar zeggen dat je baby je het eten uit de mond kijkt, is gewoon onzin.

btw ik kom nooit op bv.com

Dat zei ik, dat zei ik . En daarbij volg ik de adviezen op die ik 2 jaar geleden voor mijn dochter heb gekregen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Groofsken op 24-04-2010 09:39:01 ]
pi_80661415
quote:

[..]
Met die uitspraak over dat flesje bier heb ik het eigenlijk wel een beetje moeilijk.

Ik denk persoonlijk dat de wetenschap het ook allemaal niet zo goed weet. 30 jaar geleden moest je met vaste voeding beginnen toen een baby 6 weken was, anderhalf jaar geleden vertelde mijn zus dat ze opeens heel andere 'instructies' kreeg van Kind&gezin terwijl haar oudste zoontje toen 2 jaar was. Dat is in mijn ogen net hetzelfde als dat het ene ziekenhuis zegt dat je 4 weken geen producten mag gebruiken om je kind te wassen terwijl je in het ander ziekenhuis direct na de geboorte een pakket kunt kopen en ze het je daar leren gebruiken. Hetzelfde met kunstvoeding: vorig jaar in juni adviseerden ze een bepaald merk aan de nicht van mijn man, dezelfde arts adviseert welgeteld 8 maand later aan een andere nicht van mijn man een ander merk aan omdat dat echt wel het beste is.

En volgens mij heeft iedereen hier het beste voor met zijn/haar kind en dan vind ik het eigenlijk wel jammer dat er idd soms nogal op een belerende toon gesproken wordt. Zelfs dokters raken het niet altijd eens over die zaken, dus wie zijn wij om het idee te hebben dat wij het bij het rechte eind hebben?
  zaterdag 24 april 2010 @ 09:34:58 #172
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80661440
Dat vind ik wel een goed punt Leonieke. Ik heb nl ook altijd keurig adviezen opgevolgd. heb het beste met mijn kinderen voor (maak bv alles altijd vers, S heeft nog nooit een potje gehad en R gaat dat ook niet krijgen), dus ik vind het belerende ervan ook wat kort door de bocht .

[ Bericht 0% gewijzigd door Groofsken op 24-04-2010 13:07:04 ]
pi_80661589
In België zeggen ze trouwens om met fruitpap te starten rond de 4 à 6 maanden (er is ook schema wat je al kan geven op 4 maand en wat je kan geven vanaf 6 maanden). Op 6 maand moeten ze sowieso groentepap krijgen omdat ze door hun ijzervoorraad zijn.
En bij borstvoeding zeggen ze enkel dat je er eventueel tot 6 maand kunt mee wachten omdat anders jouw melkproductie te veel zou kunnen teruglopen, maar wel heel duidelijk "eventueel".
Toch raar dat die darmrijping helemaal anders verloopt eens je over de grens bent
  zaterdag 24 april 2010 @ 10:04:34 #174
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_80661789
Ik vind dat voedselgebeuren zelfs nu al lastig hoor.

Ik was van plan om tot 6 maanden te wachten; ook i.v.m. eczeem en allergieen die ik zelf had. (Chocola! Tot m'n 12e! Ook eieren, tomaat en nog wat dingen. Alleen de allergie voor erwtensoep trapte m'n moeder niet in. )
Maar; ik zit dus straks met een meiske van 9 maanden wat dan pas aan hapjes mag beginnen.

Dan krijg je ook het sociale gebeuren er bij; steeds weer uitleggen waarom je niet wilt dat mensen eten in haar mondje proppen; geen broodje bij de bakker, dat gebeuren.
Het lijkt me lastig maar zeker niet onoverkomelijk.
Nou kom ik helaas uit een familie die mij wel rustig op m'n 4e dronken liet worden van glaasjes advocaat op een verjaardag; waar je rustig de laatste slokjes bier, bessenjenever etc. uit een glas mocht drinken etc. Maar cola, dat mocht ik dan weer niet.

Anyway, ik heb er een hoop gedachten over maar het ontbreekt me even aan tijd om ze te delen.
In het kort komt het er op neer dat ik een mix wil gaan maken tussen de gangbare, onderbouwde adviezen en mijn eigen gevoel. Als dat dus inhoudt dat we na 8,5 maand gaan starten, so be it.
A grand adventure has begun.
  zaterdag 24 april 2010 @ 10:24:14 #175
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_80662024
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 09:29 schreef Groofsken het volgende:

[..]

Dat zei ik, dat zei ik . En daarbij volg ik de adviezen op die ik 2 jaar geleden voor mijn dochter heb gekregen.
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 09:33 schreef leonieke het volgende:

[..]

Met die uitspraak over dat flesje bier heb ik het eigenlijk wel een beetje moeilijk.

Ik denk persoonlijk dat de wetenschap het ook allemaal niet zo goed weet. 30 jaar geleden moest je met vaste voeding beginnen toen een baby 6 weken was, anderhalf jaar geleden vertelde mijn zus dat ze opeens heel andere 'instructies' kreeg van Kind&gezin terwijl haar oudste zoontje toen 2 jaar was. Dat is in mijn ogen net hetzelfde als dat het ene ziekenhuis zegt dat je 4 weken geen producten mag gebruiken om je kind te wassen terwijl je in het ander ziekenhuis direct na de geboorte een pakket kunt kopen en ze het je daar leren gebruiken. Hetzelfde met kunstvoeding: vorig jaar in juni adviseerden ze een bepaald merk aan de nicht van mijn man, dezelfde arts adviseert welgeteld 8 maand later aan een andere nicht van mijn man een ander merk aan omdat dat echt wel het beste is.

En volgens mij heeft iedereen hier het beste voor met zijn/haar kind en dan vind ik het eigenlijk wel jammer dat er idd soms nogal op een belerende toon gesproken wordt. Zelfs dokters raken het niet altijd eens over die zaken, dus wie zijn wij om het idee te hebben dat wij het bij het rechte eind hebben?
Ik heb het helemaal niet over vroeger. Of als je niet beter weet en je volgt adviezen van een arts op.
Ik heb het hier over mensen die als motivatie opgeven: mijn kind is er in geïnteresseerd dús hij krijgt fruithap. Dat is dus gewoon een kromme redenering. Want mijn kind zal wel vaker in iets geïnteresseerd raken en toch krijgt hij niet alles. Ik ben nou eenmaal zijn moeder en ík bepaal of en wanneer hij iets krijgt.
Ik vind het vreemd dat volwassen mensen dan (tegen WHO adviezen in) hun baby van 4-5 maanden fruithap gaan geven 'omdat hij het eten uit de mond keek' Alsof je baby daar iets over te zeggen/willen heeft.
Dat is wat ik ermee bedoelde...

Keshet, in jouw geval zou ik zeggen: het mag niet van de dokter. Zulke woorden doen het vaak goed
pi_80662100
met selene zijn we met 3 maanden gestart met rijstebleompap op advies van het cb, dat viel heel goed bij de dame. inmiddels blijkt het wel onzin, maar goed: het beviel wel. geen idee nog hoe ik dat nu aanpak. fruit en groentehapjes kreeg ze zo rond de 5 maanden toen ze opeens haar 'gewone' flesjes begon te weigeren. de dame wilde enkel nog papflesjes en dat ging me wat ver. toen heb ik 's ochtends en 's middags een fruit/groenteproefmomentje ingelast en trok het flesje drinken weer bij. vergeet niet dat elk kindje anders is! de een kan best al voor de 6 maanden 'klaar' zijn voor bijvoeding en de ander niet. de enige die het zeker weet is het kindje zelf en die heeft nu eenmaal maar beperkt mogelijkheden om het de ouders te 'vertellen'.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_80662157
er was wat weinig nieuws mbt de jongens. ravi doet het gewoon goed maar kiro deed het de afgelopen tijd wat minder. zijn saturatie (hoeveelheid zuurstof in zijn bloed) was (heel) slecht. zo slecht dat alles een belasting was, tot en met luier wisselen aan toe. dus werd al het niet-noodzakelijke geschrapt. luiers wisselen om de (sonde)voeding en geen flesjes en enkel op zijn buik liggen, want dat ademt het lekkerst voor hem.

hij krijgt nu plasmedicijn en nu gaat het beter vanmiddag mag hij uit de couveuse en in een wiegje
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_80664138
quote:

[..]

Ik heb het al eens eerder gezegd en sluit me dan ook aan bij wupwup: een baby kán je het eten helemaal niet uit de mond kijken! Hij weet niet wat het is! Het ziet er gewoon fascinerend uit wat papa en mama doen. Inclusief geluiden en bewegingen. Harry kijkt nu al naar de bewegingen van mijn lepel als ik mijn ontbijt oplepel, inclusief imitatie van de kauwbewegingen die ik maak. En hij is pas 2,5 maand oud. Betekent het dat hij toe is aan vast voedsel? Nee, zijn hersenen maken gebruik van speigelneuronen.
Ik begrijp werkelijk niet waarom je doet alsof je iets tegenspreekt van wat ik zeg. Ik zeg toch dat het kopieergedrag is en hij zelf niet door heeft wat 'eten' is, maar wel dat hij het razend interessant vindt en ik aan zijn ontwikkeling op meerdere manieren merk dat hij eraan toe is (smakgeluiden, dingen intentioneel naar mond bewegen). Ik maak nota bene de vergelijking met 'rollen' (hij rolt nergens naartoe; hij oefent alleen) en voeg er nog aan toe dat hij er op een andere manier niet klaar voor is (darmrijping).

Er zijn verschillende manieren waarop een kind klaar moet zijn voor eten, en een paar ervan zijn motorische ontwikkeling en interesse. Als mensen zeggen dat hun kind toe was aan fruit dan hebben ze tekenen daarvan gezien. Dat is helemaal niet idioot. "Interesse" betekent niet dat een kind het concept eten begrijpt (en dat begrip is met 6 maanden trouwens ook niet plotsklaps aanwezig). Je kunt het onverstandig vinden, maar doen alsof ze zich iets in het hoofd halen lijkt me niet terecht.

En daar erger ik me dus aan, die felle toon en de terechtwijzigingen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_80664699
Nou amaranta, volgens mij heb je een goede vraag gesteld

Claudia ik vind het jammer dat je het je zo aantrekt wat ik antwoord op amaranta's vraag. Zij geeft borstvoeding en dat heb ik in mijn post verwerkt. Lees het nu nog eens vanuit dat oogpunt.

Over dat kopieergedrag tov eten, maar ook andere zaken: precies wat Asyniur antwoordt.

Klaar zijn voor eten zit 'm niet alleen in eten naar de mond kunnen brengen en kauwbewegingen kunnen maken. Er is ook nog zoiets als het kokhalsreflex. Bij een jonge baby ligt deze nog voor in de mond en een 4-maandertje zal daarom voedsel wat in zijn mond terecht komt er weer uitwerken. Langzamerhand verschuift die kokhalsreflex naar achteren, waardoor een kind vast voedsel naar zijn slokdarm kan bewegen. Daarom zal er onder de 6 maanden altijd glad gepureerd voedsel gegeven moeten worden, dat is veel moeilijker naar buiten te werken dan een stukje en zal dus eerder doorgeslikt worden. Om bij 6 maanden veilig stukken eten te kunnen aanbieden, komt daar nog bij dat je kind stabiel rechtop moet kunnen zitten in de kinderstoel of op schoot.

De reden dat Rapley vaak in combinatie wordt genoemd met borstvoeding, is doordat met borstvoeding de kaken flink getraind worden, een baby gewend is aan veel verschillende smaken en de leiding van het eten altijd al bij de baby ligt (op verzoek). En dat is logisch. Dat wil niet zeggen dat je dan je kind onrecht aandoet als je het kunstvoeding geeft. Dat zegt niemand, dat schrijft niemand, dat bedoelt niemand (althans ik niet) en toch proef ik hier en daar dat dat wel zo opgepikt wordt. Op verzoek voeden kan ook met kunstvoeding en de kaakontwikkeling loopt niet dramatisch achter bij een 'flessenbaby'. Blijft alleen over de verschillende smaken. Nou, dan is de methode Rapley toch een geweldige verrijking naast de fles!
Nogmaals wil ik aanstippen dat Kleintjes behoorlijk borstvoedingsminded is, maar wat wil je anders op een site als borstvoeding.com? Ik wil je het boek van Gill Rapley (Baby Led Weaning) aanraden, waarin ze haar methode beschrijft in combinatie met zowel volledige borstvoeding, half om half en volledige kunstvoeding.

Bij 6 maanden gaat er inderdaad geen kookwekker af en er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die al iets eerder vast voedsel kunnen handelen, maar ik geloof na het lezen van de verschillende boeken dat er nog veel meer kinderen zijn die er eigenlijk pas (veel) later aan toe zijn. Op het gebied van darmrijping, motorische ontwikkeling en interesse.

En nu zie ik niet meer wat ik typ, want de scrollbalk doet niet meer mee
  zaterdag 24 april 2010 @ 13:12:13 #180
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80665561
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 08:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Claudia, ik heb echt heel veel waardering voor de manier waarop je de dingen verwoordt. Genuanceerd en reëel. Ik wilde dat ik het zo kon.
  zaterdag 24 april 2010 @ 13:16:18 #181
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80665641
Sabbelen op een appel , even ter ondersteuning van het onderwerp .

... Ik vond het humor om ze te plaatsen, maar haal ze toch maar weg...

[ Bericht 20% gewijzigd door Groofsken op 24-04-2010 14:19:14 ]
  zaterdag 24 april 2010 @ 13:58:00 #182
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_80666577
ahhhh wat een heerlijke appelfoto's...

en die discussie is best boeiend. maar ik kan er niet over meepraten... ik doe wat mij het beste lijkt...
maar ik moet zeggen dat het daarom juist wel leuk is om verschillende meningen te horen..

moet zo weer aan het werk; Evie was vanmorgen pas om 9:45 uur wakker!! (laatste fles rond middernacht gehad). Misschien dat we haar schema toch maar een beetje moeten aanpassen... 22 uur laatste fles ofzo...
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_80666656
Appel

Ik ontkom er hier wrs niet aan dat hij ooit wel eens iets eerder binnenkrijgt Leander probeert hem nu al af en toe wat toe te stoppen. Gelukkig is dat goed te voorkomen tot nu toe, maar dat gaat vast niet nog 3 maanden goed

Wat zijn de adviezen mbt bijvoeding bij flessenbaby's eigenlijk? Ook 6 maand? Of dan wel 4?
  zaterdag 24 april 2010 @ 14:10:14 #184
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_80666941
De adviezen waren altijd hetzelfde Freecell. Dus bijvoeden eventueel starten vanaf 6 maanden, en geen citrus enzo.

Voor de rest zit ik even op mijn handen. Héél.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  zaterdag 24 april 2010 @ 14:11:09 #185
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80666979
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 14:10 schreef debuurvrouw het volgende:
De adviezen waren altijd hetzelfde Freecell. Dus bijvoeden eventueel starten vanaf 6 maanden, en geen citrus enzo.

Voor de rest zit ik even op mijn handen. Héél.
  zaterdag 24 april 2010 @ 14:14:31 #186
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80667088
Ze zijn hier allebei 4 mnd en proeven alleen maar een beetje de smaak van appel door hun tong ertegenaan te duwen. Nu ik dat weet van het advies te wachten tot 6 mnd ben ik al gestopt met fruit geven aan R (zoals gepureerde peer) . Bij S kan ik dat niet meer terugdraaien. Nogmaals, dat was gewoon de richtlijn.
  zaterdag 24 april 2010 @ 14:20:17 #187
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_80667251
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 14:14 schreef Groofsken het volgende:
Ze zijn hier allebei 4 mnd en proeven alleen maar een beetje de smaak van appel door hun tong ertegenaan te duwen. Nu ik dat weet van het advies te wachten tot 6 mnd ben ik al gestopt met fruit geven aan R (zoals gepureerde peer) . Bij S kan ik dat niet meer terugdraaien. Nogmaals, dat was gewoon de richtlijn.
Als het goed ging, geen kramp en weet ik wat krijgen ze er in principe niks van hoor. Er komen wel meer richtlijnen die veranderen. De een door voortschrijdend inzicht, een ander omdat er half vaag onderzoek is gedaan.
Je voorkomt gewoon niet dat je kinderen ooit iets zullen krijgen aan ziektes afwijkingen of weet ik wat. Da's gewoon domme pech. Het enige kind dat ooit astma medicatie heeft gebruikt bij ons is degene die helemaal volgens de richtlijn is gevoederd. nou ja, iets korter BV gehad maar wel 4 maanden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_80667549
Ik kreeg sinaasappel met liga bij 3 maanden Das Florian over 2 weken

Mijn moeder moet wel hard lachen om richtlijnen op houding.

Mijn zus moest op haar buik slapen, broer 1 en 2 op de zij, broer 3 weer op de buik, broer 4 op de buik, broer 5 op zijn zij en ik moest ineens op mijn rug
pi_80667566
Ik dacht trouwens altijd dat borstvoedingsmaffia wel meeviel, maar ik heb me toch al een paar keer behoorlijk staan te verdedigen waarom ik geen bv gaf
  zaterdag 24 april 2010 @ 14:38:23 #190
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_80667647
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 14:33 schreef freecell het volgende:
Ik kreeg sinaasappel met liga bij 3 maanden Das Florian over 2 weken

Mijn moeder moet wel hard lachen om richtlijnen op houding.

Mijn zus moest op haar buik slapen, broer 1 en 2 op de zij, broer 3 weer op de buik, broer 4 op de buik, broer 5 op zijn zij en ik moest ineens op mijn rug
ik vond mijn boekje van het consultatiebureau waarbij mijn moeder met klem werd geadviseerd nu écht op kv over te stappen met 3 maanden, en dat er ook wel wat vast voedsel inkon. iets met sinaasappel idd) Nou ja, daar is je voortschrijdend inzicht
  zaterdag 24 april 2010 @ 14:39:23 #191
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_80667663
Ik heb ook steeds het gevoel me te moeten verdedigen, maar volgens mij ligt dat meer aan mezelf .

S draaide vanaf 11 weken zelf op haar buik, ik heb toen weken lang haar steeds teruggedraaid naar de rug omdat advies was ze op de rug te laten slapen. Als ik de tijd terug kon draaien zou ik dat nooit meer doen. Inslaapkomen was daardoor veel moeilijker voor haar.

Nogsteeds vind ik het best moeilijk. Eigenlijk zou ik nl best gewoon door willen gaan met wat fruit geven zo af en toe. Bij S ging dat perfect, nu bij R eigenlijk ook. Ik laat me toch een beetje van de wijs brengen hoor, door alle richtlijnen en alles wat ik dan hier lees.
pi_80667810
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 14:34 schreef freecell het volgende:
Ik dacht trouwens altijd dat borstvoedingsmaffia wel meeviel, maar ik heb me toch al een paar keer behoorlijk staan te verdedigen waarom ik geen bv gaf
Dat heb ik ook. Ik krijg steeds de vraag waarom in godsnaam ik gestopt ben met borstvoeding.
En je krijgt dan als tegen reactie, oh maar had je dan niet zus of zo...Het is toch mijn beslissing.

En wat betreft fruit en groentehapje. Ik ga gewoon af op mijn gevoel rond die tijd. Is het met 4 maanden of met 6 maanden, dat zien we dan wel weer. Duurt namelijk ook nog héél lang hoor
pi_80668187
wat een boel reacties op de ''eet'' vraag

Ik volg eigenlijk gewoon mijn eigen gevoel, naar mijn idee doet hij het prima op 4 flessen waarvan 1 pap(rijstebloem)fles en is hij erg voldaan daarmee.
Wij starten als hij 5 mnd is met wat fruit (via dat onderzoek van de Universiteit waar ik het laatst over had) gewoon om eens te zien hoe hij het vindt.
Alle anderen van de zwangerschapsgym waren trouwens allang begonnen met fruit en zaten mij wat wazig aan te kijken toen ik zei dat ik dat nog niet zo nodig vond. (eentje had zelfs al met baby van 5 maanden aan de fruit EN groente )

Ik las in mijn oude CB boekje dat ik met 3 mnd een fles kreeg met een theelepeltje sinasappelsap erdoor voor de vitamine C
en ook bij 3 mnd al papfles

achja, naar mijn idee ben je echt geen ontaarde/slechte/rare moeder als je met 4 maanden al wat fruit aanbiedt hoor. Zolang je kind er geen last van de darmpjes door krijfgt, lijkt me er niks verkeerds aan.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  zaterdag 24 april 2010 @ 15:56:47 #194
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80669084
Even dwars door de discussie heen (ik ga me er niet aan wagen, zie wel wat goed voelt tegen die tijd) wil ik toch even melden dat Daan op de dag dat hij 2 maanden is geworden besloot door te slapen tot 6.30 uur. Nou ja, één zwaluw maakt nog geen zomer en eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik om 3.30 uur wel even een speentje in heb gedaan omdat hij niet meer in slaap kon komen, maar hij kwam pas weer om eten om 6.30 uur. Hij was om 20.30 uur gaan slapen, we hebben 'm om 23.30 uur gewekt voor een laatste fles (180/6 ipv 150/5 en hij ging helemaal op) en toen dus weer om 6.30 uur!!

Nu zitten we lekker met z'n 3-tjes op het dakterras met koppie thee, laptopje, wipstoeltje met man en kind. Wat een geluk!
pi_80669157
Geven jullie baby´s eigenlijk vitimine D supplementen? Ik las vandaag dat het hier in Noorwegen gebruikelijk is om baby´s vanaf 4 weken levertraan te geven... Bestaat dat nog in NL, of is het meer typisch het gezonheids-fanatisme dat hier enorm heerst? (Levertraan is ook erg populair onder volwassenen hier)
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:06:05 #196
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80669239
Bij borstvoeding Vit. D idd, vanaf 500ml Flesvoeding per dag geen extra druppels meer want dat zit in de voeding. Levertraan niet als zodanig maar heeft lijkt me dezelfde werking (al weet ik niet hoeveel vit D daarin zit. Tevens wordt hier vit K bijgegeven indien je borstvoeding geeft.
pi_80669675
Goedemiddag dames, ik kom me hier ook maar 'ns melden met dochter Lisa, geboren op 10 april (mag dat in de OP?), dus inmiddels alweer 2 weken. Tot nu toe hebben we heerlijk kunnen genieten van onze kleine. Nog niet al te veel visite ontvangen, dus lekker samen met papa kunnen wennen aan ons nieuwe gezinnetje.

De borstvoedingsmaffia...wat een woord, maar het is echt heel erg. Tijdens mijn weeën begon de kraamhulp over voeding, ik gaf aan voor FV te hebben gekozen. Moest ik helemaal uit gaan leggen waarom ik FV wilde geven in plaats van BV. Echt belachelijk, en toen kwam er gelukkig wee (ik was zo blij met deze wee) en kon ik mijn FV pleidooi gelukkig staken. Bewuste kraamhulp is overigens ook niet gebleven na de bevalling, dan had het nog een 'leuke' week kunnen worden.

Eerste tegenstrijdige advies is hier ook al binnen. Volgens de VK mochten we 7 voedingen geven van 100-120 ml. kwam afgelopen donderdag de mevrouw van het CB, en volgens haar mochten we maar 6x 90ml geven. Maargoed daar hebben we maar naar geluisterd (ondanks dat mevrouw ook bijna elke fles van 120ml leeg dronk bij 7 voedingen). Nu zit ze al 2 dagen op een perfect schema:
06:00 90/3 - 09:30 90/3 - 13:00 90/3 - 16:30 90/3 - 20:00 90/3 - 23:00 120/4
Maargoed nu mijn vraag. Herkennen jullie dit schema zo'n beetje, want van tegenstrijdige adviezen word ik niet echt wijzer namelijk. Lisa doet het hier overigens goed op (we maken haar meestal wakker voor de voeding)

nu 16:30, dus flessentijd!
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:54:50 #198
57497 happyme28
I'm so happy
pi_80670160
Nikki, als Lisa het goed vindt dan is het toch mooi. Ik weet niet hoe zwaar ze is, maar voor een baby van 3 tot 4 kilo lijkt me dit een prima schema. Ik gaf nog geen flesvoeding toen Daan 2 weken was, maar klinkt als netjes.

Geen last van BV-maffia. Toevallig veel vriendinnen/mensen om me heen die ook de fles geven denk ik al trek ik me toch weinig aan van dat soort gelul hoor, iedereen heeft zo zijn eigen beweegredenen en dat heeft de ander maar te accepteren.
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:55:06 #199
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_80670165
Ff zonder te lezen.
NIkki, elke baby die op de 10de van de maand wordt geboren krijgt een gratis lodger.
Actie van Lodger, beval op de 10e en win!
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:56:21 #200
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_80670200
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:00 schreef Pyttpytt het volgende:
Geven jullie baby´s eigenlijk vitimine D supplementen? Ik las vandaag dat het hier in Noorwegen gebruikelijk is om baby´s vanaf 4 weken levertraan te geven... Bestaat dat nog in NL, of is het meer typisch het gezonheids-fanatisme dat hier enorm heerst? (Levertraan is ook erg populair onder volwassenen hier)
Ik heb hier een stuk of drie onaangebroken potjes staan> Zelfde geld voor die andere die je eigenlijk bij moet voeden.
Wij doen het dus niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')