quote:
Op vrijdag 23 april 2010 20:11 schreef amaranta het volgende:Ik heb trouwens een nieuwe collega en die heeft een dochter die een dag jonger is dan Fabian.
Zij is dus alweer aan het werk en zit gelukkig nog even thuis.
Ze vroeg of Fabian al zn eerste hapje had gehad, waarop ik zei dat hij 6 maanden volledige borstvoeding zou krijgen.
Haar kind was echt al toe aan eten.
Zonder dat ik ook maar iemand voor het hoofd wil stoten. Hoe kan dat nou? Hoe weet je nou dat je kind van nog gee 4 maanden toe is aan eten? Fabian ziet mij nooit eten, omdat hij altijd slaapt als ik eet. Maar ook als hij niet slaapt en bij een van ons op schoot zit, merk ik niks aan hem.
En laatst heb ik in e vorm van mini experiment hem een stukje brood voorgehouden (zomaar wat) en hij maakte echt totaal geen aanstalten om het uit mn mond te kijken of wat dan ook. Ik kan me dus niet voorstellen dat een kind daar aan toe is. Hoe merk je dat dan? Wat voor signalen zou mijn kind dan af moeten geven die ik dan compleet over het hoofd zie??
Ik heb het boek van Stefan Kleintjes gelezen en ben bezig in die van Gill Rapley. Wat ik ervan heb geleerd over het klaar zijn voor vast voedsel:
Een baby kijkt je
niet het voedsel uit je mond. Simpelweg omdat hij geen flauw idee heeft wat eten is. Ja, een stukje fruit, brood of groente is superinteressant... speelgoed! En waarom lijkt hij zo te gaan kwijlen en mee te willen doen met het eten? Omdat hij dat papa en mama ziet doen. Een baby leert door te kopiëren en daarom zal hij ook het stukje eten dat jij in je mond stopt in zijn mond willen stoppen.
Tot een baby
minimaal een jaar oud is, is borstvoeding het hoofdvoedsel. (Ervanuit gaande dat je ook dan nog borstvoeding geeft.) Al het vaste voedsel is dus bijvoeding en dat blijft het nog een behoorlijke tijd. In het tweede levensjaar gaat de hoofdbehoefte verschuiven van borstvoeding naar ander voedsel. Tot dan is het vooral leren eten, ontdekken. Als je kunstvoeding geeft, zal de balans al eerder (moeten) verschuiven, omdat je met een maximum hoeveelheid zit van wat je mag geven.
Het advies om pas vanaf 6 maanden te starten met bijvoeding is gebaseerd op de darmrijping. Die gaat zeker nog door tot een baby ong 10 maanden oud is. Vandaar ook het introductieschema.
Dus heel simpel: een kind van 4 maanden is nog niet toe aan ander eten dan borst- of kunstvoeding en het kan zelfs meer kwaad dan goed. Je slaat gaten in de beschermlaag in de darmen die je zo zorgvuldig hebt opgebouwd met borstvoeding en je vergroot de kans op allergiën.
Beide boeken zijn m.i. hartstikke interessant, alhoewel die van Kleintjes wel heel bv-minded is. Zelfs iets té af en toe en het irriteert me ook dat hij het onderwerp vlees erg vermijdt. Wat dat betreft is het boek van Rapley wat toegankelijker, maar dat is wel in het Engels. Wij gaan ze combineren straks: het introductieschema van Kleintjes en de methode van Rapley.