Volg de aswolk op radarquote:et Nederlandse luchtruim blijft tot nader order, maar ten minste tot maandagomiddag 14.00 uur gesloten, als het huidige weertype aanblijft. Tot deze conclusie komen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI, zo liet de IVW in de nacht van zondag op maandag weten.
Vol verwachting klopt ons hart!quote:
En? Wat vind je van het resultaat?quote:Op maandag 19 april 2010 03:53 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Vol verwachting klopt ons hart!
Overtreft mijn stoutste verwachtingen. Amazing!quote:Op maandag 19 april 2010 03:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En? Wat vind je van het resultaat?
Daar doen we het toch allemaal voor? Voor de ongekende educatieve waarde van Fok!?quote:Op maandag 19 april 2010 03:55 schreef kwiwi het volgende:
Pff ik heb wel elke keer heel wat bij te lezen weer als ik inlog
Het zijn geen aardbevingen, maar bewegingen in de grond. En ja, een aardbeving is ook een trilling, maar dit is op zo'n kleine schaal dat het geen beving meer heet.quote:Op maandag 19 april 2010 05:40 schreef djayzz het volgende:
Ziet er niet echt hoopvol uit, die grafieken van aardbevingen.
Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.quote:Op maandag 19 april 2010 06:39 schreef basst2005 het volgende:
Tweede grote aswolk bereikt vanavond ons land?
[ afbeelding ]
Twitter "nieuws":
BREAKING: Ash Cloud to reach America in next couple of hours: http://wp.me/pTd6X-15
@HeathrowAirport: Good morning from Heathrow. All flights remain suspended until 1900 on Monday 19 April at the earliest. Our next update will be 0900
Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.quote:Op maandag 19 april 2010 07:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.
Nep-Belg.. 'nuf said.quote:Op maandag 19 april 2010 07:15 schreef djayzz het volgende:
[..]
Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.
En waar rook is, is vuur zeggen ze toch altijdquote:
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn ja, helemaal zeker is dat natuurlijk nooit. Hij is in ieder geval wel actiever aan het worden.quote:
Een verhoging in amplitude: de grondbewegingen zijn dus heftiger geworden.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaatquote:Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
En nu vooral omdat het ten koste van de veiligheid (zou kunnen) gaanquote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
[..]
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Dan vlieg je niet.quote:Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
Nou, 't zit er tussenin.quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla
http://ashalerts.com/
Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.quote:Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan vlieg je niet.
Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.
Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.quote:Op maandag 19 april 2010 08:49 schreef Luchtje het volgende:
[..]
Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.
Dat is jou interpetatie... Wat je niet moet vergeten is dat door het kleine stukje luchtruim (alleen indonesie is al zo groot als europa) 22,000 vluchten per dag gaan, die intensiteit halen ze niet in ZO asie. Daarnaast is het nog niet eerder voorgekomen dat een vulkaan uitbarste en de pluim recht op het hart van europa af dreef!quote:Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan vlieg je niet.
Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.
Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
Dit noem ik niet "geen spoor van as" :quote:Op maandag 19 april 2010 08:58 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.
Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?quote:Op maandag 19 april 2010 09:13 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit noem ik niet "geen spoor van as" :
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm
Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?quote:Op maandag 19 april 2010 09:23 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?quote:Op maandag 19 april 2010 09:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?
Boven Nederland kan het luchtruim 'schoon' zijn, maar als de luchtruimen boven andere landen dichtblijven omdat daar wel asdeeltjes in de lucht zitten, waar wil je dan naartoe vliegen, als je toch ook door die andere luchtruimen moet vliegen?quote:Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.quote:Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .quote:Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren.quote:Op maandag 19 april 2010 03:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen...quote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Of de uitbarsting duurt 2 jaarquote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar.quote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot.quote:
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.quote:Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
[..]
Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .
't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, toch ?quote:Op maandag 19 april 2010 10:24 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.
Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .quote:PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.quote:Op maandag 19 april 2010 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.quote:Op maandag 19 april 2010 10:35 schreef MarkyB het volgende:
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven....quote:Op maandag 19 april 2010 10:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
quote:Meteorologists have predicted a southeasterly wind direction tomorrow evening, which could result in ash from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier falling in Iceland’s capital region.
However, the ash fall is only expected to last for approximately one day, as the wind is forecast to blow in from the northeast in the middle of this week, Morgunbladid reports.
There was no ash fall in the area below the Eyjafjöll mountain range in south Iceland yesterday but last night ash fall picked up again and now the ash cloud stretches from Ásólfsskáli to Sólheimasandur, ruv.is reports.
There is practically no visibility east of Ásólfsskáli. After 6:30 am the ash fall increased significantly at the farm Thorvaldseyri at the foot of the glacier.
A northerly wind direction is forecast for today, so ash fall is predicted south of the glacier, below the Eyjafjöll mountain range and even in the Westman Islands. The orad between Sólheimasandur and the Markarfljót bridge is closed.
Schools in Vík will be closed today—both elementary and play schools. It is very windy in Vík at the moment and ash that has fallen is blowing in all directions. Parents of young children are asked to keep them inside.
quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
...ot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.quote:Op maandag 19 april 2010 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998
[..]
Dit zijn laag frequente tremors, die kun je meten in elke vulkaan, eigenlijk een soort "ademhaling" een teken van een op handen zijnde uitbarsting kan zijn het veranderen van de frequentie en de intensiteit van de tremors. De volgende stap zou zijn meetbare bevinkjes op deze site: http://www.vedur.is/skjal(...)lftar/myrdalsjokull/quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
quote:PRESS UPDATE 10.30 CET: between 8,000-9,000 flights to take place today. On a normal Monday, we would expect 28,000. #euva #ashtag
In dat 2e geval, wat dan?quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
Niemand die 't weet.
afwachten, niets dat je er tegen kunt doenquote:
Dan kan je denken aan het volledig mislukken of onbruikbaar raken van oogsten, dus problemen met het verkrijgen van (vers) voedsel, het gedwongen moeten binnenhouden van vee dat uiteindelijk ook niks meer te eten heeft, dragen van mondkapjes en een behoorlijk ontwrichte samenleving en niet te vergeten de schade aan de natuur.quote:
Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen?quote:Op maandag 19 april 2010 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.
Echter aan 't eind van de week krijgen wij een andere aanvoerrichting en hebben we geen last meer van de as. Of iig, zo ziet het er nu naar uit.
Dit is over 144 uur (6 dagen):quote:Op maandag 19 april 2010 11:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen?
Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen.quote:Op maandag 19 april 2010 11:50 schreef p-etr-a het volgende:
Ryanair heeft de vluchten tot woensdag 13:00 uur gecanceld, maar ik vlieg juist die dag om 16:20 uur naar Stockholm (of waarschijnlijk niet dus). Zou het heel gek zijn om nu al andere plannen te maken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat die vlucht gaat, en vind het eigenlijk ook een beetje eng om daar dan in te zitten aangezien het zuiden van Scandinavië juist zo veel as in de lucht heeft hangen. Hoe groot is de kans dat die vlucht kan doorgaan? Of komt er waarschijnlijk binnenkort een bericht dat die ook gecanceld is.
Nope, geen duidelijkheid maar ik kan me niet voorstellen dat er vandaag nog gevlogen wordt. In de loop van de avond trekt er een nieuw gebied met as over het land.quote:Op maandag 19 april 2010 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid?
Paar uur geleden:quote:Op maandag 19 april 2010 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid?
quote:Airspace availability:
(Aerodromes geographically located within these airspaces if closed will be unavailable):
EB Belgium - closed 19-1800z
ED Germany - closed up to FL195 until 20-0000z
ED Germany all airports - see relevant NOTAMs
EDYY Maastricht - open
EE Estonia - closed 19-1200z, available above FL200
EF Finland - closed 19-1500z for flights above FL 355 contact the FMP
EG United Kingdom - closed 20-0000z
EH Netherlands - closed 19-1800z
EI Ireland - closed 19-1800z
EK Denmark - closed 20-0000z, available above FL355
EN Bodo - open
EN Oslo - open
EN Stavanger open
(for details call +4775542900)
ESMM Malmo north - open
ESMM Malmo south - closed 19-1400utc
ESOS open north of 60n until 19 1200
EP Poland - see notam A2294/10
LB Bulgaria - open but N-part closed sfc-fl285 notam A0500/10
LD Croatia - open from 0700
LE Spain - open
LFMM Marseille- open
LFEE Reims - closed 20-0600z
LFFF Paris - closed 19-1300z
LFRR Brest- closed 20-0000z
LFBB Bordeaux- open, except LFBBN+LM sectors FL145-195 closed until 1300z
LH Hungary - closed 19-1000z, available above FL245 , Notam A0572/10 refers
LI Italy Milan - CLOSED up to FL195 20-0600z
LI Italy Padova -CLOSED up to FL195 20-0600z
LJ Slovenia - open
LK Czech Republic - closed up to FL 245 20-0000z
LO Austria - a danger area over the entire FIR see notam
LR Romania - closed up to FL 285 19-1500z, except MOPUG sector, Notam A0736/10 refers
LS Zurich- closed up to FL200 20-0600z
LS Geneva- closed up to FL200 20-0000z
LY Serbia - open
LZBB Bratislava - closed up to FL245 19-1200z notam A/0626/10
E-part open (Vamog-Supak) notam C0631/10
UKLV - closed up to FL 205 19-1700z
UKOV - closed up to FL 205 19-1200z
UKFV - open
UKDV - open
Dat dacht ik ook al. Het vervelende is alleen dat het hier http://62.134.190.240/en/(...)ELAND-table-21apr-GB nog niet bij staat, waardoor het lastig is om nu andere plannen te maken. Ik hoop eigenlijk dat ze snel zeggen dat de vluchten van heel 21 april niet kunnen doorgaan.quote:Op maandag 19 april 2010 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen.
Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd.quote:Op maandag 19 april 2010 11:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je hebt 2 keer ingezet op dezelfde weddenschap?
Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+. (Op z'n minst zoëen als Mt. Pinatubo in 1991)quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
Niemand die 't weet.
Ja, dat zou kunnen.quote:Op maandag 19 april 2010 12:12 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+. (Op z'n minst zoëen als Mt. Pinatubo in 1991)
quote:Op maandag 19 april 2010 12:05 schreef APK het volgende:
[..]
Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd.
Ach, bookmakers kennende zal het wel totale armageddon moeten zijn voor ze uitbetalen.quote:Op maandag 19 april 2010 12:21 schreef Greys het volgende:
En hoe werkt dat dan, moet er dan ook nog een 'minimale' heftigheid zijn aan uitbarsting voordat je 'Yes' telt?
Of telt het al als er maar een klein uitbarstinkje is? Want ik had begrepen dat dat ook het geval kan zijn
bronquote:KLM probeert succesvol nieuwe route uit
Uitgegeven: 19 april 2010 12:39
Laatst gewijzigd: 19 april 2010 12:42
AMSTELVEEN - Een Boeing 737 van luchtvaartmaatschappij KLM is maandagochtend om 10.50 uur vanaf Schiphol naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle gevlogen en daar om 11.40 uur geland.
© NU.nl/Albert van Dijk
Dat liet een woordvoerster van de maatschappij weten.
De technische inspectie van het toestel heeft inmiddels plaatsgevonden en daarbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Het ging om een vlucht met alleen cockpitbemanning aan boord. Gedurende het weekeinde zijn al testvluchten gehouden door KLM en bijvoorbeeld Lufthansa en Air France. Op de route tussen Amsterdam en Parijs was nog niet gevlogen.
© ANP
Niet echt nieuw nieuws, maar het geeft wel aan hoe KLM aan het aandringen is dat de boel weer open gaat.quote:KLM
COMMERCIAL FLIGHTS OPERATED NORMALLY
Yesterday evening, KLM operated two commercial flights - one to Bangkok and
Taipei and another to the Arab emirate of Sharjah. During the flight, and during
the technical inspection that followed, nothing out of the ordinary was found in
either aircraft. Both aircraft underwent inspection immediately after landing The
inspection data has been passed along to the Inspectorate for the Dutch Ministry
of Transport and Public Works. KLM CEO Peter Hartman hopes that the airline will
receive rapid clearance to restart at least part of its operations and transport
its passengers to their destinations.
The first two flights carried no passengers but transported cargo and flight crews.
Dutch authorities have permitted KLM to fly only on these routes.
Passengers are advised not to go to Schiphol Airport, but to check the website for
the airline with which they are flying for the latest information.
quote:AP URGENT (NATO: F-16 fighters damaged by volcanic ash, EU)
quote:AP: Western diplomat says several NATO F-16 fighters damaged by volcanic ash
die link doet het nietquote:Op maandag 19 april 2010 13:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/mpoppel/status/12449620301
[..]
[..]
Link kaputquote:Op maandag 19 april 2010 13:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/mpoppel/status/12449620301
[..]
[..]
Heb gister de Air Crash Investigation van die BA 747 vlucht bij Jakarta, in 1982. Door de wrijving hadden op een gegeven moment allevier de motoren 10-20 m vlammen uit de achterkant, vielen ze stil en konden ze later pas opnieuw opgestart worden.quote:Op maandag 19 april 2010 13:11 schreef GasProblem het volgende:
Jammer dat niet staat wanneer, waar en hoe hoog die F-16's vlogen. Maar het bewijst wel dat dit niet zomaar een aswolkje is waar je eventjes doorheen vliegt zonder problemen.
quote:DE BILT (ANP) - De kans is groot dat de eerste asdeeltjes uit de IJslandse vulkaan dinsdag op de Nederlandse grond landen. Dat heeft het KNMI maandag gemeld.
De as is de afgelopen dagen nog niet op de grond geland door het droge weer. Maar de kans is groot dat er dinsdag lokaal een bui valt. Daarmee zouden de eerste asdeeltjes de Nederlandse bodem bereiken.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde eerder al dat de deeltjes zo verdund zijn, dat er in principe geen risico voor de volksgezondheid bestaat.
Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijkquote:Op maandag 19 april 2010 13:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/mpoppel/status/12449635328
[..]
[..]
Meer @ http://www.washingtonpost(...)AR2010041901051.html en pics @ http://www.flightglobal.c(...)cts-of-volcanic.html
Had afgelopen donderdag mijn auto gewassen en vrijdag avond lag hij al helemaal onder het stof, net als alle andere auto's uit de straat. Het is een licht bruine soort stof, dus ik weet niet of dat helemaal klopt.quote:Op maandag 19 april 2010 13:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
KNMI: eerste as dwarrelt dinsdag neer
[..]
Psies, dat dus.quote:Op maandag 19 april 2010 11:22 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, of het kan nog heel lang duren. Of er gebeurt helemaal niks.
Sowieso is het lastig om uit dat grafiekje te destilleren wáár die trillingen vandaan komen daar de meetpunten zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull liggen.
De F-18 is inderdaad enkele dagen geleden, maar artikel van de Washingtonpost over de F-16 is van vandaag. Daarin staat ook een referentie naar die F-18:quote:Op maandag 19 april 2010 13:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijk
quote:Last week, two Finnish Air Force F-18 fighter-bombers suffered similar damage while flying through the ash plume that has paralyzed air traffic over much of Europe.
Dat is gewoon stuifmeel.quote:Op maandag 19 april 2010 13:33 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Had afgelopen donderdag mijn auto gewassen en vrijdag avond lag hij al helemaal onder het stof, net als alle andere auto's uit de straat. Het is een licht bruine soort stof, dus ik weet niet of dat helemaal klopt.
Dat klopt. Maar het geeft het mogelijke gevaar maar weer weer.quote:Op maandag 19 april 2010 13:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijk
ja verschrikkelijkquote:
Huh .quote:
Er komen een A320 van Air France en een 737 van de KLM aan zo te zien.quote:Op maandag 19 april 2010 13:26 schreef Bryze het volgende:
http://www.flightradar24.com/
Ligt het aan mij of zijn er boven Frankrijk, België, Duitsland en Nederland weer wat vliegtuigen (-jes) in de lucht.
Zag er ook een aantal (2 á 3) van Brussel Air, site is traag hierquote:Op maandag 19 april 2010 13:40 schreef APK het volgende:
[..]
Er komen een A320 van Air France en een 737 van de KLM aan zo te zien.
oh ohquote:Op maandag 19 april 2010 13:45 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl....
Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag
ja, als je daar gevoelig voor bent is dat niet zo fijnquote:Op maandag 19 april 2010 13:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh .
Keertje met de ruitensproeier en klaar. Of bedoelde je het anders?
Die vliegt nu boven bergenquote:Op maandag 19 april 2010 13:45 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl....
Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag
die vliegt nu op 1.000 voet langs de kustquote:Op maandag 19 april 2010 13:45 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl....
Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag
Die Airbus is geland, zo te zien: Altitude: -200 feet (-61 m)quote:Op maandag 19 april 2010 13:42 schreef Bryze het volgende:
[..]
Zag er ook een aantal (2 á 3) van Brussel Air, site is traag hier
Edit: Zie er zo 3
Ja zie het, mijn Caspier link is blijkbaar een beetje brak(door as ?) en zag hem niet meer nu weer welquote:Op maandag 19 april 2010 13:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
die vliegt nu op 1.000 voet langs de kust
Of hij heeft een crater geslagenquote:Op maandag 19 april 2010 13:52 schreef APK het volgende:
[..]
Die Airbus is geland, zo te zien: Altitude: -200 feet (-61 m)
quote:Op maandag 19 april 2010 14:21 schreef mouzzer het volgende:
Hoe zit de vulkaan er uit op de webcam? Site werkt niet hier op me werk.
Pitoreskquote:Op maandag 19 april 2010 14:22 schreef Luchtje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Erg rustig dus op dit moment.
Thanks, dat is idd groot verschil met laatste dagen. Als het zo blijft zie ik op woensdag vliegen weer wat positiever in.quote:Op maandag 19 april 2010 14:22 schreef Luchtje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Erg rustig dus op dit moment.
quote:Op maandag 19 april 2010 14:31 schreef Luchtje het volgende:
De ondergrondse activiteit in het gebied neemt wel nog steeds toe. Maar verder is het erg rustig ja. Nog even en dat blauwe stipje IJsland verdwijnt ook van de kaart.
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?quote:Op maandag 19 april 2010 14:30 schreef Heinekenfreak het volgende:
Het is uberhaupt even rustig in IJsland qua activiteit.......
Is dit de stilte voor de storm??
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 19 april 2010 14:28 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Thanks, dat is idd groot verschil met laatste dagen. Als het zo blijft zie ik op woensdag vliegen weer wat positiever in.
Rood is de laatste 4 uur gebeurd, oranje 4 tot 12 uur geleden etcetera.quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Donkerblauw is meer dan 24 of 48 uur geleden, rood is minder dan 12 uur geleden. Oranje, geel en blauw zitten hiertussen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Volgens mij betekent dat hoe lang de beving geleden is. Rood is dus recent (minder dan 4 uur).quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Ik denk dat die kleuren staan voor de tijd dat het geleden is. 0-4 is dan 0 tot 4 uur zeg maarquote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
4 keer (hetzelfde) antwoord, hij wordt wel op z'n wenken bedient.quote:
Haha mja, grappigquote:Op maandag 19 april 2010 14:46 schreef Luchtje het volgende:
[..]
4 keer (hetzelfde) antwoord, hij wordt wel op z'n wenken bedient.
Ik zie een boven NL (in de buurt van de afsluitdijk)quote:Op maandag 19 april 2010 13:26 schreef Bryze het volgende:
http://www.flightradar24.com/
Ligt het aan mij of zijn er boven Frankrijk, België, Duitsland en Nederland weer wat vliegtuigen (-jes) in de lucht.
Komt goed uit, ik heb as in mijn ogen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:46 schreef Luchtje het volgende:
[..]
4 keer (hetzelfde) antwoord, hij wordt wel op z'n wenken bedient.
Wel een prutser zeg: Callsign: @@@@@@@@ (error)quote:Op maandag 19 april 2010 14:48 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zie een boven NL (in de buurt van de afsluitdijk)
edit: is van het leger zo te zien
Ze weten ook niet zo goed waar ze heen willen :pquote:Op maandag 19 april 2010 14:51 schreef APK het volgende:
[..]
Komt goed uit, ik heb as in mijn ogen.
[..]
Wel een prutser zeg: Callsign: @@@@@@@@ (error)
De kust bewaken ?quote:Op maandag 19 april 2010 14:54 schreef Bryze het volgende:
[..]
Ze weten ook niet zo goed waar ze heen willen :p
Boven de 3 wordt het ook een sterretje opde kaart.quote:Op maandag 19 april 2010 14:38 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Donkerblauw is meer dan 24 of 48 uur geleden, rood is minder dan 12 uur geleden. Oranje, geel en blauw zitten hiertussen.
De hoogte van het bolletje geeft aan hoe sterk het was, dus als die heel hoog is, wordt het gevaarlijk
Het is idd rustig op de Eyjafjallafalloutjoekel.quote:Op maandag 19 april 2010 14:30 schreef Heinekenfreak het volgende:
Het is uberhaupt even rustig in IJsland qua activiteit.......
Is dit de stilte voor de storm??
[ afbeelding ]
Ze houden het spannend .quote:KLM
Today we will return passengers stranded in Curaçao and Suriname to a european airport
The flight from Curaçao will depart at 16:00 hrs Dutch time. The flight from Paramaribo will depart at 20:00 hrs Dutch time
lol idd, ik neem aan dat er nog niet gevlogen mag worden in het donker?quote:Op maandag 19 april 2010 15:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/KLM/
[..]
Ze houden het spannend .
quote:A national record in number of visits
Around 1 million people from 150 countries have visited our website to view the volcano eruption in Eyjafjallajökull. This is probably a national record in number of visits to a single website and the popularity of the website really amazing. Around 62% of the visits came from Iceland and about 38% came from other countries.
Ik zie niksquote:Op maandag 19 april 2010 15:03 schreef kahaarin het volgende:
Mooi plaatje op deze cam nu: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
Je moet ff geduld hebben, hij laadt een beetje langzaam.quote:
Misschien dat er ergens anders ook vulkaanas in de lucht zit, mn in Azië heb je nogal wat actieve vulkanen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:12 schreef GasProblem het volgende:
April 19 (Bloomberg) -- Finnair Oyj CEO Mika Vehvilaeinen said a flight from Beijing had signs of ash damage even though it was outside of the ash cloud area. Vehvilaeinen was speaking at a Helsinki press conference.
Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan?quote:Op maandag 19 april 2010 15:05 schreef basst2005 het volgende:
Katla wordt steeds actiever:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
De hele aarde is een groot (bijna) gesloten systeem. Aardbevingen in Japan kunnen geloof ik ook voorbodes zijn voor aardbevingen in Chili. In ieder geval alles is met elkaar verbonden alleen niet direct. De vraag is dus of het een direct verband heeft.quote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
Maar een van die grafiekjes komt van een meetpunt wat in de buurt van Katla ligt geloof ik. De rest van de grafieken zijn van meetpunten die dichterbij de vulkaan van nu zitten. En juist dat ene punt van Katla is het rustigst.quote:Op maandag 19 april 2010 15:16 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan?
Ernaast gooit de andere vulkaan minder as de lucht in, en is het heel rustig rond dat gebied....
Is daar iets aan het groeien? En gaan wij binnenkort Katla dan meemaken? Het lijkt er wel een beetje op, met deze stilte voor de storm
quote:Op maandag 19 april 2010 08:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:
--------------------
[..]
Nou, 't zit er tussenin.
Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations.
Goðabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miðmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo.
Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart:
afbeelding
Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is.
Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden.quote:Op maandag 19 april 2010 15:05 schreef basst2005 het volgende:
Katla wordt steeds actiever:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Nope, dit is een heel andere breuklijn.quote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
Als die nou veel meer uit zou slaan dan de andere grafiekjes zou je daar misschien iets uit kunnen afleiden ja. Maar zoiets kunnen eigenlijk alleen geologen die goed bekend zijn met de situatie daar echt beoordelen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:20 schreef Luchtje het volgende:
ah je bent er zelf al
Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
Ja eigenlijk alleen god. En die laat nu net de meeste activiteit zien.....quote:Op maandag 19 april 2010 15:20 schreef Luchtje het volgende:
ah je bent er zelf al
Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
De vulkanen in ijsland zijn daar vanwege de mid-atlantische rug, de vulkanen waar jij het over hebt liggen op hele andere aardschollen, ik denk niet dat die iets met elkaar te maken hebben.quote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
De vulkanen in Chili komen juist doordat er daar een zee schol op het vasteland schuift en daar voor het vormen van het Andes gebergte zorgt:quote:Mid-Atlantische Rug
De Mid-Atlantische Rug is een scheur die, zoals de naam al zegt, van noord naar zuid in het midden op de bodem van de Atlantische Oceaan loopt. Deze rug veroorzaakt dat Europa en Afrika steeds verder van Amerika verwijderd worden, een fenomeen dat we platen-tektoniek noemen. Op enkele plaatsen steekt de rug boven de zeespiegel uit, zoals op de vulkanische eilanden St. Helena, Ascension en de Azoren. Zo ook op IJsland, dat op groot plateau ligt. Hier is de Mid-Atlantische Rug te herkennen als een vulkanisch actieve zone die midden door het eiland loopt. Het is de rug die verantwoordelijk is voor de vele aardbevingen en vulkaanuitbarstingen op IJsland.
De Mid-Atlantische Rug zorgt er dus voor dat de bodem van de Atlantische Oceaan steeds verder uitdijt. Het mag daarom duidelijk zijn dat IJsland, feitelijk niet meer dan een stuk van de rug dat boven water ligt, ook naar oost en west uitdijt. Verder is IJsland voor geologische begrippen heel jong. De oudste gesteenten zijn "slechts" zo'n 60 miljoen jaar oud en worden gevonden in het uiterste westen en uiterste oosten van het eiland. http://home.planet.nl/~krame493/vulkanisme_ned.html
Die in China komt weer door 2 hele andere aardschollen:quote:Geografie
Chili strekt zich uit als een smal lint van 4200 kilometer langs de westkust van Zuid-Amerika. Het land ligt ingeklemd tussen de Stille Oceaan en het Andesgebergte. Chili is maximaal 350 kilometer breed. De totale lengte van de kustlijn bedraagt 6435 kilometer.
Chili heeft een gevarieerd landschap, maar van noord naar zuid domineert het Andesgebergte. Dit gebergte heeft bergtoppen tot boven de 6500 meter. De hoogste piek in Chili is de Nevado Ojos del Salado (6880 meter) en de hoogste vulkaan is de Llullaillaco ( 6723 meter).
De Chileense Andes is te verdelen in vier zones. In het noorden zijn veel vulkanen en bedraagt de gemiddelde hoogte 4000 meter. In heel Chili zijn zo'n 2000 vulkanen, waarvan bijna de helft op de een of andere manier actief is. In het noorden ligt ook de Atacama-woestijn en de Pampa del Tamarugal, twee droge bergachtige woestijngebieden. Het hart van de Atacama bestaat uit een 2000 km2 groot gebied, zonder begroeiing. http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?id=175&option=com_content&task=view
quote:Het westen van China is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6,9 op de schaal van Richter. Er zijn zeker 400 doden gevallen. De beving sloeg hard toe op het bergplateau dat Tibet van Qinghai scheidt. Huizen zijn ingestort, waardoor de bergbewoners in extreme kou moeten zien te overleven.
Het epicentrum van de beving lag zo’n 241 kilometer ten noorden van Qamdo (Tibet) en vond op een diepte van zo’n tien kilometer plaats. De beving werd veroorzaakt door de twee tektonische platen: de Indische Plaat en de Euraziatische Plaat. http://www.scientias.nl/aarde-beeft-in-china/7365
Het moest toch uit Engeland komen hè? Boot dan .quote:Op maandag 19 april 2010 15:27 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?
Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!.quote:Op maandag 19 april 2010 15:26 schreef GasProblem het volgende:
Vreemd dat de trillingen toenemen naarmate de eruptie minder wordt.
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het moest toch uit Engeland komen hè? Boot dan .
oke, bedankt.quote:Op maandag 19 april 2010 15:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nope, dit is een heel andere breuklijn.
[ afbeelding ]
China staat hier sowieso los van en chili: daar schuift de azca-plaat onder de zuid-Amerikaanse plaat. Dat proces is verantwoordelijk voor die aardbeving van een tijdje geleden.quote:Op maandag 19 april 2010 15:24 schreef Luchtje het volgende:
Maar er zijn wel vaak tijden waarin er veel aardbevingen zijn, en tijden waarin lang heel weinig aardbevingen zijn. Is het niet zo dat ze elkaar kunnen 'aansteken' als het ware? Al dan niet indirect.
Ik zag bij "god" wat piekjes de afgelopen uren, en de gemiddelde activiteit van de afgelopen dagen gaat wat omhoog volgens mij.quote:Op maandag 19 april 2010 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden.
Kan dit trouwens in de OP ?
Edit: ah, iemand was me voor. In die quote staat ook 't plaatje, klikken maar .
Ik denk met een vrachtwagen op de boot van Ramsgate naar Oostende oid.quote:Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
Met de bootquote:Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!.
* djayzz kijkt met kahaarin meequote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.
vrachtauto's + boten daar is de post nu op aangewezenquote:Op maandag 19 april 2010 15:27 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?
Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
UPS heeft waar mogelijk alle Europese luchtvracht omgegooid naar vervoer over land. Ik werk met UPS en normaal gaan mijn zendingen vanuit NL naar een UPS hub in Keulen en dan via de lucht naar heel Europa. Mijn zendingen komen nu ook gewoon nog in de UK aan maar wel met vertraging, ze gooien alles in vrachtwagens.quote:Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten, ?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
oh, en treinen natuurlijk!quote:Op maandag 19 april 2010 15:37 schreef Jumparound het volgende:
[..]
vrachtauto's + boten daar is de post nu op aangewezen
Ik zie ook bij andere meetstations piekjes. En dat het piekje bij 't ene station hoger is dan bij het andere kan ook veroorzaakt worden door het verschil in dempende werking van verschillende onderliggende bodemsoorten.quote:Op maandag 19 april 2010 15:34 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Ik zag bij "god" wat piekjes de afgelopen uren, en de gemiddelde activiteit van de afgelopen dagen gaat wat omhoog volgens mij.
Zeker, .quote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef djayzz het volgende:
[..]
Met de boot
Fijn dat je het dan voor zaterdag hebt
Oh oke! Wat gek dat ze dat niet vermelden op hun website, zeg!quote:Op maandag 19 april 2010 15:38 schreef mouzzer het volgende:
[..]
UPS heeft waar mogelijk alle Europese luchtvracht omgegooid naar vervoer over land. Ik werk met UPS en normaal gaan mijn zendingen vanuit NL naar een UPS hub in Keulen en dan via de lucht naar heel Europa. Mijn zendingen komen nu ook gewoon nog in de UK aan maar wel met vertraging, ze gooien alles in vrachtwagens.
Dat zou zonde zijn idd.quote:Op maandag 19 april 2010 15:38 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Zeker, .
Want na zaterdag is het voor lange tijd nogal nutteloos en het kostte toch 42 euro .
Het zijn rode kleurlenzen voor een evenement, maar dat is wel zaterdag dus
Op de webcams in de OP heb ik nog niet anders gezien vandaag, een vrij laaghangende aswolk die rustig uit de berg kringelt.quote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef sandsucker het volgende:
begint ie nou weer :p?
http://img341.imageshack.us/i/vulkaan.jpg/
Elf Fantasy Fair, Haarzuilens.quote:Op maandag 19 april 2010 15:40 schreef djayzz het volgende:
[..]
Dat zou zonde zijn idd.
Wat voor evenement?
Lol, nu nog niet, een rustig rokende berg is niet echt spectaculair, aan de ene kant denk ik dat het maar beter met een sisser kan aflopen.quote:
Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:40 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Oh oke! Wat gek dat ze dat niet vermelden op hun website, zeg!
Nouja, ik heb er care aan, als mijn pakje maar komt, .
Dan zwem ik desnoods naar IJsland.quote:Op maandag 19 april 2010 15:42 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, nu nog niet, een rustig rokende berg is niet echt spectaculair, aan de ene kant denk ik dat het maar beter met een sisser kan aflopen.
Maar aan de andere kant, als Katla gaat dan kijk ik mee....
Dat had ik wel gelezen idd, maar ik kon d'r niet echt uit opmaken dat ze op vervoer over land overgingen, .quote:Op maandag 19 april 2010 15:43 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.
Maar mooi dat het pakketje op tijd komt!
Ehm, jij wil in IJsland zijn als de Katla ploft? Are you nuts?!quote:
Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaatquote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.
Joah, en joah.quote:Op maandag 19 april 2010 15:47 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ehm, jij wil in IJsland zijn als de Katla ploft? Are you nuts?!
Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren?quote:Op maandag 19 april 2010 15:48 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaat
Erg he.... eigenlijk.... maar zoiets maak je nooit weer mee denk ik.quote:Op maandag 19 april 2010 15:48 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaat
Hmm, misschien dat ie eventjes ongekende hoogtes gaat bereiken en dan op zwart gaat? Geen idee hoe ver die weg staan eigenlijk.quote:Op maandag 19 april 2010 15:51 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren?
Aah tof! Hopen dat de wereld dan nog niet vergaan isquote:Op maandag 19 april 2010 15:41 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Elf Fantasy Fair, Haarzuilens.
[/offtopic]
Tuurlijk wel! Maar ik kan je toch niet tegen houden?quote:Op maandag 19 april 2010 15:52 schreef Isdatzo het volgende:
Oh, dus je vindt het niet erg als ik een pijnlijke dood sterf op ijsland ?
Nee, maar er zullen vast wel beelden komen, en anders kijk je gewoon zo lang mogelijk mee . En ja, misschien zoals Kahaarin al zei:quote:Op maandag 19 april 2010 15:51 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren?
Even het "hoogte"-punt bekijken en erna zorgen dat je andere live feed krijgt En dan tijdje later zorgen gaan maken over hoe je dit gaat overlevenquote:Op maandag 19 april 2010 15:53 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, misschien dat ie eventjes ongekende hoogtes gaat bereiken en dan op zwart gaat? Geen idee hoe ver die weg staan eigenlijk.
Als je je zorgen moet gaan maken over hoe je het gaat overleven, heeft het al geen zin meerquote:Op maandag 19 april 2010 15:59 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Even het "hoogte"-punt bekijken en erna zorgen dat je andere live feed krijgt En dan tijdje later zorgen gaan maken over hoe je dit gaat overleven
Neequote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
* kahaarin mompelt iets over populistische berichtgeving.*quote:Minister Eurlings: Uiterlijk dinsdag weer vliegen
19-04-2010
SCHIPHOL - Uiterlijk dinsdagochtend (20 april) vanaf 08.00 uur moet er weer kunnen worden gevlogen. Dat heeft demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) maandag gezegd, voorafgaand aan een videoconferentie met zijn Europese collega's. De situatie in het luchtruim, na de vulkaanuitbarsting op IJsland, is volgens de CDA-bewindsman inmiddels veilig genoeg om vliegen toe te staan.
De videoconferentie begint omstreeks 15.00 uur, daarna wordt duidelijk hoe de andere Europese ministers erover denken.
Eurlings was maandagmiddag op Schiphol om de gestrande reizigers een hart onder de riem te steken. In de nacht van zondag op maandag sliepen nog 1300 reizigers achter de paspoortcontrole op veldbedden.
(c) Reismedia / ANP
Nee, ik krijg server not found, jij ook?quote:Op maandag 19 april 2010 16:08 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, webcam doet het niet meer hier Heeft iemand anders nog wel beeld ? Verder zie ik geen beving op de map, dus kan het Katla niet zijn
Hij wilde vandaag al vliegtuigen uit het buitenland terug laten komen met Nederlanders, maar dat is hem dus toch niet gelukt...quote:Op maandag 19 april 2010 16:11 schreef kahaarin het volgende:
Oh ja hoor, jongens, Eurlings heeft gesproken, uiterlijk dinsdag wordt er weer gevlogen. Tssk, alsof ministers invloed hebben op as-spuwende bergen....
[..]
* kahaarin mompelt iets over populistische berichtgeving.*
Ja ik ookquote:Op maandag 19 april 2010 16:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, ik krijg server not found, jij ook?
http://twitter.com/eurocontrol/status/12457600444quote:@eurocontrol Q: If the ash is at 4k. Why don't the planes fly at 1k?
quote:@alper because it consumes a lot of fuel and the sky is sliced up vertically to accomodate more planes, not possible if less slices
Hmm...? Wat zeg je?quote:
Meneer de voorzitter, weer is het Buitenlandse as die voor problemen zorgt, Nederlandse as doet zo iets niet. Het is een ware Tsunami van as die over dit land wordt uitgestort. De PVV is hier faliekant tegen. En wat doet de regering?quote:Op maandag 19 april 2010 16:12 schreef Isdatzo het volgende:
[
Valt nog mee dat gekke geertje geen kamervragen stelt .
daarnet was die site nog aardig snel... dus wss opgeblazenquote:Op maandag 19 april 2010 16:15 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Ja ik ook
Vraag is nu, waarom is Server not found? Omdat Katla die op heeft geblazen of omdat dat ding zo dusdanig belast is de laatste dagen dat ie nu down is ?
quote:Op maandag 19 april 2010 16:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/alper/status/12454841028
[..]
http://twitter.com/eurocontrol/status/12457600444
[..]
Ik denk optie 2, pin me er niet op vast though.quote:Op maandag 19 april 2010 16:15 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Ja ik ook
Vraag is nu, waarom is Server not found? Omdat Katla die op heeft geblazen of omdat dat ding zo dusdanig belast is de laatste dagen dat ie nu down is ?
Niksquote:
Curacao etc. toch wel?quote:Op maandag 19 april 2010 16:12 schreef djayzz het volgende:
[..]
Hij wilde vandaag al vliegtuigen uit het buitenland terug laten komen met Nederlanders, maar dat is hem dus toch niet gelukt...
Ja, die 2 wel, maar hij wilde ook vanuit vs en azie enzo. althans, dat had ik begrepen van de radio vanochtendquote:
Oh, okay, lekker, wel zoute toch?quote:
En ik wil een porsche .quote:Op maandag 19 april 2010 16:17 schreef djayzz het volgende:
[..]
Ja, die 2 wel, maar hij wilde ook vanuit vs en azie enzo. althans, dat had ik begrepen van de radio vanochtend
quote:
[/eurlings]quote:
Oh, geen vluchten vanavond:quote:
.quote:AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM voert in ieder geval tot maandagavond 20.00 uur lokale tijd geen Europese vluchten uit van en naar Schiphol. Dat staat op de website.
© NU.nl/Albert van DijkOok zullen tot die tijd geen intercontinentale vluchten vertrekken vanaf Amsterdam. Voor aankomende intercontinentale vluchten geldt dat minimaal vier uur voor de geplande vertrektijd per vlucht wordt besloten.
Eerder maakte een Boeing 737 van KLM om 10.50 een testvlucht vanaf Schiphol naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle en landde daar om 11.40 uur.
De technische inspectie van het toestel heeft inmiddels plaatsgevonden en daarbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Het ging om een vlucht met alleen cockpitbemanning aan boord. Gedurende het weekeinde zijn al testvluchten gehouden door KLM en bijvoorbeeld Lufthansa en Air France. Op de route tussen Amsterdam en Parijs was nog niet gevlogen
Ik ook....quote:
Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen?quote:Voor aankomende intercontinentale vluchten geldt dat minimaal vier uur voor de geplande vertrektijd per vlucht wordt besloten.
Ik denk het eerste, er zijn namelijk al vluchten uit de Ned. Antillen onderweg. Als die niet kunnen landen moeten ze tijdig weten waar ze naar toe moeten uitwijken.quote:Op maandag 19 april 2010 16:29 schreef djayzz het volgende:
[..]
Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen?
dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landenquote:Op maandag 19 april 2010 16:29 schreef djayzz het volgende:
[..]
Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen?
quote:Eerste 'aswolk-crash' in Engeland?
Andover - Nabij Andover in Groot-Brittannië is een vliegtuigje neergestort. De politie houdt rekening met een crash als gevolg van de aswolk uit IJsland.
Boven Groot-Brittannië geldt een vliegverbod. Dat weerhield twee mannen in een klein toestel er niet van om te vliegen. Het toestel stortte neer en vloog in brand. De mannen zijn allebei overleden.
Het is nog niet zeker of de stofwolk daadwerkelijk een rol heeft gespeeld in het ongeluk. De politie is nog bezig met onderzoek.
quote:Op maandag 19 april 2010 16:31 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik denk het eerste, er zijn namelijk al vluchten uit de Ned. Antillen onderweg. Als die niet kunnen landen moeten ze tijdig weten waar ze naar toe moeten uitwijken.
quote:Op maandag 19 april 2010 16:31 schreef Re het volgende:
[..]
dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landen
Weet je het zeker? Ik had begrepen dat er al vliegtuigen onderweg waren, die kunnen natuurlijk nu niet meer wachten tot het veilig is om te vertrekken, toch....?quote:Op maandag 19 april 2010 16:31 schreef Re het volgende:
[..]
dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landen
Was gister toch al, dacht ik?quote:
Dan zouden ze moeten uitwijken, maar dan wel erg ver. Tot onder Barcelona volgens mij..quote:Op maandag 19 april 2010 16:33 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Ik had begrepen dat er al vliegtuigen onderweg waren, die kunnen natuurlijk nu niet meer wachten tot het veilig is om te vertrekken, toch....?
Huh? Ik snap jullie niet meer, het ging toch om kisten die weer naar huis kwamen? De terugweg zeg maar? Van wat ik heb begrepen waren die daar aan de grond gehouden, dus waarom zouden ze dan weer vertrekken....? (okay, ik geef toe, ben blont.... )quote:Op maandag 19 april 2010 16:33 schreef djayzz het volgende:
[..]
[..]
Het laatste lijkt me het meest logisch, aangezien er geen gevaar is als vliegtuigen willen landen, ze zijn immers al door de aswolk heen gekomen/eromheen gevlogen
Oh dat kan, ik heb niet alle topics per post meegekregen, ik lees her en derquote:
quote:Op maandag 19 april 2010 16:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Huh? Ik snap jullie niet meer, het ging toch om kisten die weer naar huis kwamen? De terugweg zeg maar? Van wat ik heb begrepen waren die daar aan de grond gehouden, dus waarom zouden ze dan weer vertrekken....? (okay, ik geef toe, ben blont.... )
Ik begrijp hieruit dat er al vluchten onderweg zijn (vanuit Curaçao geloof ik), en als die al vertrokken zijn, kunnen ze alleen nog maar aankomen op schipholquote:Voor aankomende intercontinentale vluchten geldt dat minimaal vier uur voor de geplande vertrektijd per vlucht wordt besloten
En dan vanaf daar een busquote:Op maandag 19 april 2010 16:34 schreef djayzz het volgende:
[..]
Dan zouden ze moeten uitwijken, maar dan wel erg ver. Tot onder Barcelona volgens mij..
Grote bus, wil je daar een vliegtuig op krijgen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
quote:Op maandag 19 april 2010 16:40 schreef djayzz het volgende:
[..]
Grote bus, wil je daar een vliegtuig op krijgen.Ja, een airbusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+1 scherpquote:
ja het Engelse bericht is in deze reeks al eerder gepostquote:
quote:Scottish airspace will be reopened from 7am tomorrow, air traffic control authority Nats has said.
quote:German air authorities give Lufthansa permission to fly 50 planes back to Germany with passengers.
Jawel, jullie maken me in de war.....quote:Op maandag 19 april 2010 16:39 schreef djayzz het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp hieruit dat er al vluchten onderweg zijn (vanuit Curaçao geloof ik), en als die al vertrokken zijn, kunnen ze alleen nog maar aankomen op schiphol
(het gaat tenslotte in dit bericht over de luchthaven schiphol)
snap je jezelf wel eens ? * djayzz kahaarin popcorn geeft
sorryquote:Op maandag 19 april 2010 16:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Jawel, jullie maken me in de war.....
* kahaarin dankbaar popcorn begint te knagen.....*
Psies, we praten langs elkaar geloof ik, als een vliegtuig niet kan landen moet het tijdig gewaarschuwd worden, mensen horen tot 4 uur vantevoren of het vliegtuig vertrekt, dat kan ook niet anders want inchecken en bagage inladen kost ongeveer zo veel tijd. Warrig nieuwsbericht, laten we het daar op houden.
quote:The Eyjafjallajökull plume
Gosmökkur úr Eyjafjallajökli. Dökk aska fer til suðurs í norðanáttinni 17.04.2010.
IMO's radar near Keflavik has not detected the plume from Eyjafjallajökull since 08 o'clock this morning, which implies that it is below 10,000 feet (3 km).
There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning.
No flood has been reported. A gauging station near the Markarfljót bridge is being improved and a team from IMO is investigating floodmarks and flood elevation to measure the spread of the flood from Gígjökull on the first day of the eruption, 21 April.
All safe and sound dus daar in het koude landquote:Op maandag 19 april 2010 16:56 schreef kahaarin het volgende:
Djayzz en Jumparound, idd, hopelijk staan ze tzt allemaal veilig met beide voeten op de grond, de passagiers bedoel ik dan.
Update van Mila:
[..]
Dat wel, alleen deze zin: "There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning." vond ik toch wel opmerkelijk.quote:Op maandag 19 april 2010 16:59 schreef djayzz het volgende:
[..]
All safe and sound dus daar in het koude land
Waarom? Het is dezelfde hoge amplitude die de seismograag aangeeft? dus niet meer, maar ook niet minderquote:Op maandag 19 april 2010 17:03 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat wel, alleen deze zin: "There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning." vond ik toch wel opmerkelijk.
Omdat er al een poos geen echte beving meer is geweest, het rommelt wel maar zonder dat je iets 'tastbaars' kunt aangeven, ik zou nu niet graag in IJsland zijn, zenuwslopend zo compleet in het duister tasten. Als Katla gaat dan gaat ie waarschijnlijk goed hard, de as is nu niet meer op de radar te volgen wegens de geringe hoogte dus het is maar afwachten waar de wind het naar toe brengt. Spooky.quote:Op maandag 19 april 2010 17:08 schreef djayzz het volgende:
[..]
Waarom? Het is dezelfde hoge amplitude die de seismograag aangeeft? dus niet meer, maar ook niet minder
jij maakt mij ook in de war..
Ik wel, beter schiet die zuid-weststroming een beetje op zodat ik deze week nog kan vertrekken .quote:Op maandag 19 april 2010 17:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
ik zou nu niet graag in IJsland zijn
Oeh! Thnx, dat mogen we niet missen natuurlijk, de minister die tegen vulkanen op kan!quote:Op maandag 19 april 2010 17:24 schreef ondeugend het volgende:
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1
WE GAAN VLIEGEN?! ?quote:Op maandag 19 april 2010 17:24 schreef ondeugend het volgende:
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1
Tis allemaal een beetje spannend, en het enige wat je kan doen is afwachten.quote:Op maandag 19 april 2010 17:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Omdat er al een poos geen echte beving meer is geweest, het rommelt wel maar zonder dat je iets 'tastbaars' kunt aangeven, ik zou nu niet graag in IJsland zijn, zenuwslopend zo compleet in het duister tasten. Als Katla gaat dan gaat ie waarschijnlijk goed hard, de as is nu niet meer op de radar te volgen wegens de geringe hoogte dus het is maar afwachten waar de wind het naar toe brengt. Spooky.
haha, lekker puh!
BOEM! Is Ho! toch ?quote:Op maandag 19 april 2010 17:33 schreef djayzz het volgende:
[..]
Tis allemaal een beetje spannend, en het enige wat je kan doen is afwachten.
fijn....
*TV aanzet en hardloopschoenen nog maar even uit laat........quote:Op maandag 19 april 2010 17:24 schreef ondeugend het volgende:
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1
Liever niet 's nachts. Ik wil het kunnen zien :pquote:Op maandag 19 april 2010 17:30 schreef Ermanon het volgende:
[..]
WE GAAN VLIEGEN?! ?
Yes I can!
En dan gaat Katla vannacht los en kan er helemaal niks meer, dat zou humor zijn... Dan gaat die vlieger niet meer op
Het wachten is op de reactie van Katlaquote:Op maandag 19 april 2010 17:50 schreef rubbereend het volgende:
Persconferentie van Eurlings uitgesteld ze zijn er nog niet uit
Klopt, zag het op RTLZ Nieuws, om 18.00 uur gaat de videoconferentie verder, ze zijn al vanaf 15.00 uur aan het praten, ben benieuwd. Nu eerst ff koken.quote:Op maandag 19 april 2010 17:50 schreef rubbereend het volgende:
Persconferentie van Eurlings uitgesteld ze zijn er nog niet uit
Ik vond al dat hij verdacht veel op Aart Staartjes leek.quote:Op maandag 19 april 2010 17:50 schreef rubbereend het volgende:
Persconferentie van Eurlings uitgesteld ze zijn er nog niet uit
Deze stijgende lijn?quote:Op maandag 19 april 2010 17:52 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Het wachten is op de reactie van Katla
http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar
Laat een stijgende lijn zien, dus er is iets bezig, maar wat?
quote:The Met office has warned that the volcano's activity has started to increase.
A Met spokesman told the BBC that whereas eruptions had subsided this morning to between 4,000 and 5,000 feet, they had increased within the past two hours back to a height of 10,000 ft.
Although this is not back to the initial maximum height of 30,000 ft, the spokesman said the unpredictable nature of the volcano's activity meant that there was still cause for concern.
Hmm, het blijft afwachten, de cams zijn bij mij iig allemaal niet bereikbaar....quote:Op maandag 19 april 2010 18:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8630145.stm
[..]
Ja mooi, op postnummer 291quote:Op maandag 19 april 2010 18:20 schreef Caesu het volgende:
tvp
Ja.quote:Op maandag 19 april 2010 18:35 schreef Nee het volgende:
http://www.ruv.is/hekla
Zie ik daar een nu eruptie, zal toch niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |