abonnement Unibet Coolblue
pi_80469339


Laatste nieuws
Luchtruim zeker tot maandagmiddag dicht
quote:
et Nederlandse luchtruim blijft tot nader order, maar ten minste tot maandagomiddag 14.00 uur gesloten, als het huidige weertype aanblijft. Tot deze conclusie komen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI, zo liet de IVW in de nacht van zondag op maandag weten.
Volg de aswolk op radar
http://www.sat24.nl/Eyjafjallajokull-volcano.aspx

Camerabeelden (met vallend gesteente)
  • http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
  • http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-fimmvorduhalsi/
  • http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/

    Huidige asverspreiding boven Europa



    Vorige deeltjes in deze reeks
  • Evacuaties na uitbarsting IJslandse vulkaan onder gletsjer
  • Aswolk richting NL na uitbarsting vulkaan op IJsland #2
  • Aswolk richting NL, Katla is kalm #3
  • Aswolk richting NL, Katla is kalm #4
  • Nog steeds as en geen vliegverkeer #5
  • Uitbarsting vulkaan IJsland: Nog immer zonder vliegtuigen #9

    Fotocollecties
  • http://www.flickr.com/pho(...)es/72157623855495574
  • http://www.photoshelter.c(...)how/G0000NCksTh2oMK8
  • http://www.photoshelter.c(...)how/G0000NCksTh2oMK8
  • http://www.boston.com/big(...)ruptive_volcano.html

    Aardbevingsoverzicht IJsland
  • http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar
  • http://hraun.vedur.is/ja/oroi/allarsort.html

    Externe links
  • http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?cat=all
  • http://www.schiphol.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Eyjafjallaj%C3%B6kull
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Katla
  • http://www.flightradar24.com/

    Frontpage FOK
  • Luchtruim zeker tot zaterdag 14.00 dicht
  • Premier Faeröer pakt boot naar huis
  • [Upd] Luchtruim NL vanaf 19.00u dicht
  • As blijft vluchtverkeer nog hele dag verstoren

    Verwante DE-links
  • [Vulkanen] The ring of fire #4: Veel aktiviteit!
  • Poolkappen, IJsbergen en Gletsjers #3

    OP staat hier
  • pi_80469340
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 03:52 schreef indahnesia.com het volgende:
    OP komt!
    Vol verwachting klopt ons hart!
    A perfect mimic of a normally functioning person.
    pi_80469345
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 03:53 schreef MaskOfSanity het volgende:

    [..]

    Vol verwachting klopt ons hart!
    En? Wat vind je van het resultaat?
      maandag 19 april 2010 @ 03:55:20 #4
    199256 kwiwi
    de enige echte.
    pi_80469346
    Pff ik heb wel elke keer heel wat bij te lezen weer als ik inlog
    pi_80469348
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 03:54 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    En? Wat vind je van het resultaat?
    Overtreft mijn stoutste verwachtingen. Amazing!
    A perfect mimic of a normally functioning person.
    pi_80469350
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 03:55 schreef kwiwi het volgende:
    Pff ik heb wel elke keer heel wat bij te lezen weer als ik inlog
    Daar doen we het toch allemaal voor? Voor de ongekende educatieve waarde van Fok!?
    A perfect mimic of a normally functioning person.
      maandag 19 april 2010 @ 04:12:26 #7
    277627 Seven.
    We are Borg.
    pi_80469368
    tvp. Keep me posted.
    Resistance is futile.
    pi_80469369
    En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.

      maandag 19 april 2010 @ 05:40:37 #9
    112639 djayzz
    Ideas are bulletproof
    pi_80469465
    Ziet er niet echt hoopvol uit, die grafieken van aardbevingen.

    [ Bericht 84% gewijzigd door djayzz op 19-04-2010 05:56:43 ]
    Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
      maandag 19 april 2010 @ 06:24:39 #10
    176873 marcel-o
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_80469544
    * Even bijlezen
    | Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
    pi_80469555
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 05:40 schreef djayzz het volgende:
    Ziet er niet echt hoopvol uit, die grafieken van aardbevingen.
    Het zijn geen aardbevingen, maar bewegingen in de grond. En ja, een aardbeving is ook een trilling, maar dit is op zo'n kleine schaal dat het geen beving meer heet.
    pi_80469565
    Tweede grote aswolk bereikt vanavond ons land?


    Twitter "nieuws":

    BREAKING: Ash Cloud to reach America in next couple of hours: http://wp.me/pTd6X-15

    @HeathrowAirport: Good morning from Heathrow. All flights remain suspended until 1900 on Monday 19 April at the earliest. Our next update will be 0900

    [ Bericht 51% gewijzigd door basst2005 op 19-04-2010 06:46:17 ]
    pi_80469622
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 06:39 schreef basst2005 het volgende:
    Tweede grote aswolk bereikt vanavond ons land?
    [ afbeelding ]

    Twitter "nieuws":

    BREAKING: Ash Cloud to reach America in next couple of hours: http://wp.me/pTd6X-15

    @HeathrowAirport: Good morning from Heathrow. All flights remain suspended until 1900 on Monday 19 April at the earliest. Our next update will be 0900
    Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.
      maandag 19 april 2010 @ 07:15:50 #14
    112639 djayzz
    Ideas are bulletproof
    pi_80469657
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 07:00 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.
    Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.
    Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
      maandag 19 april 2010 @ 07:17:54 #15
    52493 Prowl
    IMAGE GOES HERE
    pi_80469665
    Een topic vol rook ontwikkelingen
    Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
    pi_80469668
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 07:15 schreef djayzz het volgende:

    [..]

    Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.
    Nep-Belg.. 'nuf said.
      maandag 19 april 2010 @ 07:22:15 #17
    112639 djayzz
    Ideas are bulletproof
    pi_80469676
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 07:17 schreef Prowl het volgende:
    Een topic vol rook ontwikkelingen
    En waar rook is, is vuur zeggen ze toch altijd
    Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
    pi_80469705
    Dussem, de katla gaat uitbarsten?
    lol?
    pi_80469726
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 07:28 schreef Nass het volgende:
    Dussem, de katla gaat uitbarsten?
    Die kans bestaat ja.
    pi_80469740
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 07:28 schreef Nass het volgende:
    Dussem, de katla gaat uitbarsten?
    Dat zou best wel eens zo kunnen zijn ja, helemaal zeker is dat natuurlijk nooit. Hij is in ieder geval wel actiever aan het worden.
    pi_80469831
    Tweede Vulkaan Ploft?
    Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
    Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
      maandag 19 april 2010 @ 07:52:05 #22
    126462 Flappekz
    Met pöntjes
    pi_80469833
    Stomme vulkaan
    Ik ben van pindavlees
    pi_80469834
    Twee vliegtuigen van KLM zijn zondagavond vanaf Schiphol vertrokken naar Azië. (Bron: Nieuwsfeed van Novum)
    Kreeg die derde geen toestemming meer of zo?
      maandag 19 april 2010 @ 07:58:14 #24
    11839 DemonRage
    [ Eindhoven ]
    pi_80469875
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
    En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.

    [ afbeelding ]
    Een verhoging in amplitude: de grondbewegingen zijn dus heftiger geworden.
    Als je een seismograaf in de buurt hebt staan dan zal je zien dat de naald opeens 3x zo ver uit slaat.
      Moderator maandag 19 april 2010 @ 08:06:06 #25
    42184 crew  DaMart
    pi_80469941
    Weer even de ontwikkelingen volgen.
    Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
    Forumsmileys | Het is patat!
      maandag 19 april 2010 @ 08:06:31 #26
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_80469942
    nou moet ik binnenort weer naar de VS, zal leuk worden dus
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_80470048
    Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
      maandag 19 april 2010 @ 08:17:20 #28
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_80470053
    nog een vulkaanuitbarsting zal wel het einde van de europese luchtvaart betekenen
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
    pi_80470078
    en weer bijgelezen...
    Ben nu wel benieuwd hoelang het nog doorgaat en of en wanneer de Katla gaat en wat klm gaat doen.
      maandag 19 april 2010 @ 08:20:57 #30
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_80470090
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
    Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
    inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      maandag 19 april 2010 @ 08:32:06 #31
    112639 djayzz
    Ideas are bulletproof
    pi_80470194
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:

    [..]

    inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
    En nu vooral omdat het ten koste van de veiligheid (zou kunnen) gaan
    Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
    pi_80470200
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
    Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
    Dan vlieg je niet.

    Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.

    Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
      Eurovisie Songfestival Queen maandag 19 april 2010 @ 08:33:42 #33
    163650 Greys
    pi_80470215
    Dat die Katla zich maar ff koest houdt zeg...
    IT'S GREYSIE IT'S PARTY
      maandag 19 april 2010 @ 08:44:46 #35
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80470354
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
    En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.

    [ afbeelding ]
    * Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:
    --------------------
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:

    [..]

    Deze grafiek is wel degelijk van de Katla

    http://ashalerts.com/
    Nou, 't zit er tussenin.

    Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations.

    Goðabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miðmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo.

    Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart:



    Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is.
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 08:45:02 #36
    112156 Debsterr
    Dino inventor
    pi_80470357
    tvp
    Once in a while, I just wanna dance and feel good
      maandag 19 april 2010 @ 08:49:20 #37
    299967 Luchtje
    Geen vuiltje aan de lucht
    pi_80470418
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:

    [..]

    Dan vlieg je niet.

    Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.

    Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
    Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.
    pi_80470465
    TVP

    Gisteren om half zes één van de weinige vliegtuigen (Transavia, waarschijnlijk vanaf R'dam, gezien de hoogte) in de lucht gezien.
    A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
    pi_80470533
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:49 schreef Luchtje het volgende:

    [..]

    Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.
    Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.
    pi_80470640
    Zo, ook weer bijgelezen
    Dare to unleash my rage..
    That's my secret Captain... I'm always angry...
    There's nothing like a trail of blood, to find your way back home.
      maandag 19 april 2010 @ 09:07:46 #41
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_80470687
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:

    [..]

    Dan vlieg je niet.

    Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.

    Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
    Dat is jou interpetatie... Wat je niet moet vergeten is dat door het kleine stukje luchtruim (alleen indonesie is al zo groot als europa) 22,000 vluchten per dag gaan, die intensiteit halen ze niet in ZO asie. Daarnaast is het nog niet eerder voorgekomen dat een vulkaan uitbarste en de pluim recht op het hart van europa af dreef!

    Imo een terechte call, maar ik ben helaas geen expert.
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      maandag 19 april 2010 @ 09:13:52 #42
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_80470782
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:58 schreef Schuifpui het volgende:

    [..]

    Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.
    Dit noem ik niet "geen spoor van as" :
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm

    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
    pi_80470939
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 09:13 schreef E.T. het volgende:

    [..]

    Dit noem ik niet "geen spoor van as" :
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm

    Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?

    Als er wel serieuze schade zou ontstaan willen luchtvaartmaatschappijen ook heus niet vliegen, dat kost ze nog veel meer geld dan niet vliegen.
    pi_80471012
    tvp
      maandag 19 april 2010 @ 09:27:35 #45
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80471024
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 09:23 schreef Schuifpui het volgende:

    [..]

    Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?
    Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 09:30:34 #46
    3011 E.T.
    hormonaal stuiterballetje
    pi_80471085
    Een vluchtje R'dam - Groningen durf ik dan wel aan..
    Veel verder zou ik het toch niet durven gokken
    I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
    pi_80471088
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 09:27 schreef Isdatzo het volgende:

    [..]

    Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?
    Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
    Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
      Moderator maandag 19 april 2010 @ 09:34:03 #48
    42184 crew  DaMart
    pi_80471160
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:

    [..]

    Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
    Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
    Boven Nederland kan het luchtruim 'schoon' zijn, maar als de luchtruimen boven andere landen dichtblijven omdat daar wel asdeeltjes in de lucht zitten, waar wil je dan naartoe vliegen, als je toch ook door die andere luchtruimen moet vliegen?
    Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
    Forumsmileys | Het is patat!
      maandag 19 april 2010 @ 09:40:29 #49
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80471298
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:

    [..]

    Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
    Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
    quote:
    Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
    Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .

    't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
    Huilen dan.
    pi_80471389
    Grrrrrrrr! Ophouden nu, klotevulkaan!
    Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
      maandag 19 april 2010 @ 09:48:25 #51
    222937 crazy987
    KROEPOEK!!!!!
    pi_80471467
    tvp alweer
    You're not your job. You're not how much money you have in the bank. You're not the car you drive. You're not the contents of your wallet. You're not your fucking khakis. You're the all-singing, all-dancing crap of the world.
    pi_80471675
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 03:25 schreef indahnesia.com het volgende:

    [..]

    En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
    Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren.

    Ik heb niet zo veel haast, het mooie van werken voor een multinational is dat je vrij makkelijk tijdelijk ergens anders je werk kunt doen in dit soort situaties.

    Zo groot is het probleem voor mij dus niet, ik zal niet zo hard klagen gezien de situaties waar anderen in zitten.
    I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
      maandag 19 april 2010 @ 09:58:07 #53
    79273 18konijn
    Rey de Copán
    pi_80471697
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
    En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
    Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting.
    It's not a lie, if you believe
    pi_80471770
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
    inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
    Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen...
    I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
      maandag 19 april 2010 @ 10:01:39 #55
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_80471794
    Blijft wel spannend zeg!
    Hier hebben we dan wel mooi weer nu, maar beter zou het ff gaan stormen en regenen in heel europa? en vooral op het 1e stuk die oceaan.
    Ben zo benieuwd wat die grotere vulkaan gaat doen, bedoel als dit maanden zo door blijft sukkelen, wat dan?
    Dan moeten ze toch wel erg veel gaan testvliegen lijkt me en dan steeds per zoveel uur meten of er wel/niet gevlogen kan worden(moet het allemaal veel sneller kunnen qua organiseren lijkt me ), zie het echt niet gebeuren dat maanden zo;n vliegveld dichtblijft, maargoed aan de andere kant.. wat niet kan, kan niet.
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
      maandag 19 april 2010 @ 10:04:33 #56
    1872 Jumparound
    bedankt voor de vis
    pi_80471883
    uhhu, zeker!
    Laatst had ik nog een discussie met een collega hierover...

    Het is teveel voor de handliggend geworden, vliegen. Mensen houden geen rekening meer met het feit dat iets roet in het eten kan gooien, zoals nu een vulkaan. Een alternatief? In de meeste gevallen (zoals bijvoorbeeld Re die naar de states moet) heb je niet... Of je moet met een vrachtschip mee, maar hoelang ben je dan onderweg.

    Maar ik denk dat het voor een kleine groep mensen echt een probleem is (sorry voor de mensen die een vakantie in het water zien vallen) en dat is de groep die ergens moet zijn vanwege familieverplichtingen, en dan met name begrafenissen... Dat is denk het moeilijks om te verwerken...
    Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
    Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
    Ecosia
    ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
      maandag 19 april 2010 @ 10:11:55 #57
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_80472064
    Zo. Goedemorgen. Nog iets gemist?
      maandag 19 april 2010 @ 10:12:14 #58
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472073
    De kracht van de uitbarsting is trouwens fors afgenomen. De askolom is nu nog net iets onder de 2km waar hij eerst een dikke 8km hoog was.

    Dat komt wellicht mede door de versterkte wind waardoor de askolom wat afgevlakt wordt.

    En naar 't schijnt is het een relatief ondiepe krater waarbij de lava van dichtbij 't oppervlak aangevoerd wordt. Dat betekent dat het gevaar voor een explosieve uitbarsting (van deze vulkaan dan) niet zo groot is.
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 10:16:16 #59
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472194


    Laat KLM vannacht eens een paar testvluchten uitvoeren .
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 10:17:06 #60
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_80472224
    Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
      maandag 19 april 2010 @ 10:19:07 #61
    112639 djayzz
    Ideas are bulletproof
    pi_80472279
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
    Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
    Of de uitbarsting duurt 2 jaar
    Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
      maandag 19 april 2010 @ 10:19:31 #62
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472295
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
    Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
    Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar.
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 10:20:14 #63
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472313
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:19 schreef djayzz het volgende:

    [..]

    Of de uitbarsting duurt 2 jaar
    Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot.
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 10:24:25 #64
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_80472441
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef Isdatzo het volgende:

    [..]

    Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
    [..]

    Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .

    't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
    Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.

    Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.

    PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
      maandag 19 april 2010 @ 10:30:00 #65
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472608
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:24 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.

    Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.
    Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, toch ?
    quote:
    PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
    Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .
    Huilen dan.
      maandag 19 april 2010 @ 10:34:39 #66
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_80472715
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
    Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .
    Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
    pi_80472721
    Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
      maandag 19 april 2010 @ 10:38:35 #68
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472815
    Kijk, ik vind dat als er gevlogen KAN worden er ook gevlogen moet worden. Maar om nu de veiligheid van passagiers ondergeschikt te maken aan het economisch belang en te gaan vliegen voordat duidelijk is welke risico's je loopt: .

    Overigens kan die vulkaan uitstoten wat hij wil, het ziet er naar uit dat we vanaf het eind van de week een andere luchtdrukverdeling krijgen waarbij we geen last meer van die as hebben.
    Huilen dan.
      FOK!fotograaf maandag 19 april 2010 @ 10:41:42 #69
    200114 Mascleta
    Non me ne frega un cazzo!
    pi_80472905
    woensdagavond naar HongKong, begin steeds meer bang te worden dat het niet door gaat..... zeker gezien onze tussenlanding op Helsinki..

    AY818 Brussel - Helsinki
    AY067 Helsinki - Hongkong

    gaat om de vlucht van woensdagavond met Finnair...
    Canon EOS 5D MkII | Canon 24-70 F/2.8 | | Canon 70-200 F/2.8 | Canon 580EX
    -----
    1500m: 5.55.4 | 3000m: 12:02:05 | 5km: 20:59 | 10km: 47:21 | Halve Marathon: 1:51:03 | Marathon: 4:09:57
    -----
      maandag 19 april 2010 @ 10:44:47 #70
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80472994
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:35 schreef MarkyB het volgende:
    Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
    Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.

    Niemand die 't weet.
    Huilen dan.
    pi_80473137
    Ik denk dat ik mijn vlucht morgen naar Turkije (voor vakantie) wel kan vergeten. Heel jammer en vervelend, maar het is vervelender voor mensen die nu ergens zitten en naar huis willen, ik kan tenminste gewoon andere dingen gaan doen, en heb m'n eigen bed waarin ik kan slapen.
    pi_80473214
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:34 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
    Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven....

    Ander probleem is dat het zicht van de piloten een heel stuk minder wordt, en dan wordt landen, als je boven land zit, een heel stuk moeilijker. Je kunt namelijk maar 1 keer aan komen vliegen, en als je mist, ben je gewoon de pineut, je hebt geen vermogen meer om opnieuw aan te komen vliegen.

    Is dus een onverantwoord risico dat je neemt, want niet alleen JIJ zit in dat vliegtuig, maar ook heel veel andere mensen, en die willen misschien gewoon veilig vliegen?

    Het is gewoon zo dat ze dit uit voorzorg doen, want wat gebeurt er straks met het image van vliegtuigen als er een paar uit de lucht vallen? Die krijgt een flinke klap, terwijl ze het al hard te halen hebben. Ernaast krijg je dan ook te maken met flinke schadeclaims, en zullen de betreffende vliegtuigmaatschappijen ook flinke image problemen hebben, want dan staat iedereen schande te roepen dat ze dat risico hebben genomen.
      maandag 19 april 2010 @ 10:53:17 #73
    23267 Roel_Jewel
    Gobbledigook
    pi_80473288
    http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998
    quote:
    Meteorologists have predicted a southeasterly wind direction tomorrow evening, which could result in ash from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier falling in Iceland’s capital region.

    However, the ash fall is only expected to last for approximately one day, as the wind is forecast to blow in from the northeast in the middle of this week, Morgunbladid reports.

    There was no ash fall in the area below the Eyjafjöll mountain range in south Iceland yesterday but last night ash fall picked up again and now the ash cloud stretches from Ásólfsskáli to Sólheimasandur, ruv.is reports.

    There is practically no visibility east of Ásólfsskáli. After 6:30 am the ash fall increased significantly at the farm Thorvaldseyri at the foot of the glacier.

    A northerly wind direction is forecast for today, so ash fall is predicted south of the glacier, below the Eyjafjöll mountain range and even in the Westman Islands. The orad between Sólheimasandur and the Markarfljót bridge is closed.

    Schools in Vík will be closed today—both elementary and play schools. It is very windy in Vík at the moment and ash that has fallen is blowing in all directions. Parents of young children are asked to keep them inside.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 april 2010 @ 10:54:08 #74
    862 Arcee
    Look closer
    pi_80473321
    quote:
    Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
    ...ot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
      maandag 19 april 2010 @ 10:56:08 #75
    140043 Isdatzo
    Born in the echoes.
    pi_80473383
    quote:
    De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.

    Echter aan 't eind van de week krijgen wij een andere aanvoerrichting en hebben we geen last meer van de as. Of iig, zo ziet het er nu naar uit.
    Huilen dan.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')