Volg de aswolk op radarquote:et Nederlandse luchtruim blijft tot nader order, maar ten minste tot maandagomiddag 14.00 uur gesloten, als het huidige weertype aanblijft. Tot deze conclusie komen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI, zo liet de IVW in de nacht van zondag op maandag weten.
Vol verwachting klopt ons hart!quote:
En? Wat vind je van het resultaat?quote:Op maandag 19 april 2010 03:53 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Vol verwachting klopt ons hart!
Overtreft mijn stoutste verwachtingen. Amazing!quote:Op maandag 19 april 2010 03:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En? Wat vind je van het resultaat?
Daar doen we het toch allemaal voor? Voor de ongekende educatieve waarde van Fok!?quote:Op maandag 19 april 2010 03:55 schreef kwiwi het volgende:
Pff ik heb wel elke keer heel wat bij te lezen weer als ik inlog
Het zijn geen aardbevingen, maar bewegingen in de grond. En ja, een aardbeving is ook een trilling, maar dit is op zo'n kleine schaal dat het geen beving meer heet.quote:Op maandag 19 april 2010 05:40 schreef djayzz het volgende:
Ziet er niet echt hoopvol uit, die grafieken van aardbevingen.
Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.quote:Op maandag 19 april 2010 06:39 schreef basst2005 het volgende:
Tweede grote aswolk bereikt vanavond ons land?
[ afbeelding ]
Twitter "nieuws":
BREAKING: Ash Cloud to reach America in next couple of hours: http://wp.me/pTd6X-15
@HeathrowAirport: Good morning from Heathrow. All flights remain suspended until 1900 on Monday 19 April at the earliest. Our next update will be 0900
Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.quote:Op maandag 19 april 2010 07:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.
Nep-Belg.. 'nuf said.quote:Op maandag 19 april 2010 07:15 schreef djayzz het volgende:
[..]
Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.
En waar rook is, is vuur zeggen ze toch altijdquote:
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn ja, helemaal zeker is dat natuurlijk nooit. Hij is in ieder geval wel actiever aan het worden.quote:
Een verhoging in amplitude: de grondbewegingen zijn dus heftiger geworden.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaatquote:Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
En nu vooral omdat het ten koste van de veiligheid (zou kunnen) gaanquote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
[..]
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Dan vlieg je niet.quote:Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
Nou, 't zit er tussenin.quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla
http://ashalerts.com/
Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.quote:Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan vlieg je niet.
Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.
Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.quote:Op maandag 19 april 2010 08:49 schreef Luchtje het volgende:
[..]
Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.
Dat is jou interpetatie... Wat je niet moet vergeten is dat door het kleine stukje luchtruim (alleen indonesie is al zo groot als europa) 22,000 vluchten per dag gaan, die intensiteit halen ze niet in ZO asie. Daarnaast is het nog niet eerder voorgekomen dat een vulkaan uitbarste en de pluim recht op het hart van europa af dreef!quote:Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan vlieg je niet.
Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.
Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
Dit noem ik niet "geen spoor van as" :quote:Op maandag 19 april 2010 08:58 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.
Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?quote:Op maandag 19 april 2010 09:13 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit noem ik niet "geen spoor van as" :
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm
Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?quote:Op maandag 19 april 2010 09:23 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?quote:Op maandag 19 april 2010 09:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?
Boven Nederland kan het luchtruim 'schoon' zijn, maar als de luchtruimen boven andere landen dichtblijven omdat daar wel asdeeltjes in de lucht zitten, waar wil je dan naartoe vliegen, als je toch ook door die andere luchtruimen moet vliegen?quote:Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.quote:Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?
Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .quote:Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren.quote:Op maandag 19 april 2010 03:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen...quote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Of de uitbarsting duurt 2 jaarquote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar.quote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot.quote:
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.quote:Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
[..]
Welja . Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen .
't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, toch ?quote:Op maandag 19 april 2010 10:24 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.
Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .quote:PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.quote:Op maandag 19 april 2010 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen .
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.quote:Op maandag 19 april 2010 10:35 schreef MarkyB het volgende:
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven....quote:Op maandag 19 april 2010 10:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
quote:Meteorologists have predicted a southeasterly wind direction tomorrow evening, which could result in ash from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier falling in Iceland’s capital region.
However, the ash fall is only expected to last for approximately one day, as the wind is forecast to blow in from the northeast in the middle of this week, Morgunbladid reports.
There was no ash fall in the area below the Eyjafjöll mountain range in south Iceland yesterday but last night ash fall picked up again and now the ash cloud stretches from Ásólfsskáli to Sólheimasandur, ruv.is reports.
There is practically no visibility east of Ásólfsskáli. After 6:30 am the ash fall increased significantly at the farm Thorvaldseyri at the foot of the glacier.
A northerly wind direction is forecast for today, so ash fall is predicted south of the glacier, below the Eyjafjöll mountain range and even in the Westman Islands. The orad between Sólheimasandur and the Markarfljót bridge is closed.
Schools in Vík will be closed today—both elementary and play schools. It is very windy in Vík at the moment and ash that has fallen is blowing in all directions. Parents of young children are asked to keep them inside.
quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
...ot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.quote:Op maandag 19 april 2010 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |