Volg de aswolk op radarquote:et Nederlandse luchtruim blijft tot nader order, maar ten minste tot maandagomiddag 14.00 uur gesloten, als het huidige weertype aanblijft. Tot deze conclusie komen de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit in overleg met onder meer Luchtverkeersleiding Nederland en KNMI, zo liet de IVW in de nacht van zondag op maandag weten.
En? Wat vind je van het resultaat?quote:Op maandag 19 april 2010 03:53 schreef MaskOfSanity het volgende:
[..]
Vol verwachting klopt ons hart!
Overtreft mijn stoutste verwachtingen. Amazing!quote:Op maandag 19 april 2010 03:54 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En? Wat vind je van het resultaat?
Daar doen we het toch allemaal voor? Voor de ongekende educatieve waarde van Fok!?quote:Op maandag 19 april 2010 03:55 schreef kwiwi het volgende:
Pff ik heb wel elke keer heel wat bij te lezen weer als ik inlog
Het zijn geen aardbevingen, maar bewegingen in de grond. En ja, een aardbeving is ook een trilling, maar dit is op zo'n kleine schaal dat het geen beving meer heet.quote:Op maandag 19 april 2010 05:40 schreef djayzz het volgende:
Ziet er niet echt hoopvol uit, die grafieken van aardbevingen.
Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.quote:Op maandag 19 april 2010 06:39 schreef basst2005 het volgende:
Tweede grote aswolk bereikt vanavond ons land?
[ afbeelding ]
Twitter "nieuws":
BREAKING: Ash Cloud to reach America in next couple of hours: http://wp.me/pTd6X-15
@HeathrowAirport: Good morning from Heathrow. All flights remain suspended until 1900 on Monday 19 April at the earliest. Our next update will be 0900
Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.quote:Op maandag 19 april 2010 07:00 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ben benieuwd of de KLM hier ook doorheen gaat vliegen.
Nep-Belg.. 'nuf said.quote:Op maandag 19 april 2010 07:15 schreef djayzz het volgende:
[..]
Camiel Eurlings was aan het verkondingen dat ze aan de hand van de testvluchten konden zeggen dat het best veilig was, en wilde dan ook het personen vervoer zo snel mogelijk weer laten starten.
En waar rook is, is vuur zeggen ze toch altijdquote:
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn ja, helemaal zeker is dat natuurlijk nooit. Hij is in ieder geval wel actiever aan het worden.quote:
Een verhoging in amplitude: de grondbewegingen zijn dus heftiger geworden.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaatquote:Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
En nu vooral omdat het ten koste van de veiligheid (zou kunnen) gaanquote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
[..]
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Dan vlieg je niet.quote:Op maandag 19 april 2010 08:16 schreef GasProblem het volgende:
Heh, luchtvaartmaatschappijen willen naar een Amerikaans model, waar een centraal orgaan adviezen geeft aan de luchtvaartmaatschappijen en ze zelf mogen beslissen of ze vliegen of niet. Nou, liever niet. In dit soort situaties vertrouw ik de maatschappijen niet echt, vooral als de periode van niet kunnen vliegen langer duren.
* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
Nou, 't zit er tussenin.quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla![]()
http://ashalerts.com/
Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.quote:Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan vlieg je niet.![]()
Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.
Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.quote:Op maandag 19 april 2010 08:49 schreef Luchtje het volgende:
[..]
Vliegen ze er echt doorheen? Ik kan me ooit herinneren dat we enorm moesten omvliegen terug van Indonesie na een uitbarsting ergens.
Dat is jou interpetatie... Wat je niet moet vergeten is dat door het kleine stukje luchtruim (alleen indonesie is al zo groot als europa) 22,000 vluchten per dag gaan, die intensiteit halen ze niet in ZO asie. Daarnaast is het nog niet eerder voorgekomen dat een vulkaan uitbarste en de pluim recht op het hart van europa af dreef!quote:Op maandag 19 april 2010 08:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dan vlieg je niet.![]()
Ik zou er geen probleem mee hebben om nu te vliegen. Het is niet de eerste keer dat er een vulkaan uitbarst op de wereld, het is dit keer alleen Europa en een paar mensen realiseren zich nu dat er nooit normen voor opgesteld zijn. In ZO Azië vliegen vliegtuigen regelmatig door zo'n aswolk zonder problemen. Al die incidenten uit het verleden waren alleen maar toen vliegtuigen direct door een grote rookpluim vlogen. Hier is het al zo uitgewaaid.
Ik denk dat het probleem is dat Europa er van uitging dat het één of twee dagen was en dat uit voorzorg sluiten een optie was. Nu blijkt het langer te duren en daar was geen rekening mee gehouden. Het is alleen niet zo geloofwaardig om nu zomaar het luchtruim op te stellen, maar ik verwacht dat het over een paar dagen toch wel gaat gebeuren. Het sluiten is op geen enkele manier te verantwoorden.
Dit noem ik niet "geen spoor van as" :quote:Op maandag 19 april 2010 08:58 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ze vliegen uiteraard wel zo ver mogelijk rond de echte aswolk, maar er worden nooit zulke grote stukken luchtruim als hier afgesloten. Door vergelijkbare concentraties die hier nu hangen, vliegen ze daar gewoon heen. Zoals uit al die testvluchten blijkt is er niet eens een spoor van as te vinden.
Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?quote:Op maandag 19 april 2010 09:13 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dit noem ik niet "geen spoor van as" :
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/wiltshire/8628028.stm
Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?quote:Op maandag 19 april 2010 09:23 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja KLM, Lufthansa en AF hebben totaal met tientallen kisten gevlogen en daar was niets aan te ontdekken. Wat is nou waar?
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?quote:Op maandag 19 april 2010 09:27 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik heb nu al 3 keer gezegd dat tijdens uitvoeren van die testvluchten er boven Nederland geen vulkanische as in de atmosfeer aanwezig was. Vind je het dan gek dat er niks vreemds te ontdekken was?
Boven Nederland kan het luchtruim 'schoon' zijn, maar als de luchtruimen boven andere landen dichtblijven omdat daar wel asdeeltjes in de lucht zitten, waar wil je dan naartoe vliegen, als je toch ook door die andere luchtruimen moet vliegen?quote:Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?![]()
Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.quote:Op maandag 19 april 2010 09:30 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Tja waarom was het luchtruim dan dicht?![]()
Weljaquote:Het lijkt mij een goed plan om vandaag en morgen weer wat vliegtuigen te laten, dan voorspellen ze wat hogere concentraties. Als er dan geen problemen zijn gewoon het hele luchtruim weer open.
Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren.quote:Op maandag 19 april 2010 03:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen...quote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Of de uitbarsting duurt 2 jaarquote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar.quote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot.quote:
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.quote:Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
[..]
Welja. Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen
.
't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, tochquote:Op maandag 19 april 2010 10:24 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.
Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissenquote:PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.quote:Op maandag 19 april 2010 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen.
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.quote:Op maandag 19 april 2010 10:35 schreef MarkyB het volgende:
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven....quote:Op maandag 19 april 2010 10:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
quote:Meteorologists have predicted a southeasterly wind direction tomorrow evening, which could result in ash from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier falling in Iceland’s capital region.
However, the ash fall is only expected to last for approximately one day, as the wind is forecast to blow in from the northeast in the middle of this week, Morgunbladid reports.
There was no ash fall in the area below the Eyjafjöll mountain range in south Iceland yesterday but last night ash fall picked up again and now the ash cloud stretches from Ásólfsskáli to Sólheimasandur, ruv.is reports.
There is practically no visibility east of Ásólfsskáli. After 6:30 am the ash fall increased significantly at the farm Thorvaldseyri at the foot of the glacier.
A northerly wind direction is forecast for today, so ash fall is predicted south of the glacier, below the Eyjafjöll mountain range and even in the Westman Islands. The orad between Sólheimasandur and the Markarfljót bridge is closed.
Schools in Vík will be closed today—both elementary and play schools. It is very windy in Vík at the moment and ash that has fallen is blowing in all directions. Parents of young children are asked to keep them inside.
quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
...ot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.quote:Op maandag 19 april 2010 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998
[..]
Dit zijn laag frequente tremors, die kun je meten in elke vulkaan, eigenlijk een soort "ademhaling" een teken van een op handen zijnde uitbarsting kan zijn het veranderen van de frequentie en de intensiteit van de tremors. De volgende stap zou zijn meetbare bevinkjes op deze site: http://www.vedur.is/skjal(...)lftar/myrdalsjokull/quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
Je hebt 2 keer ingezet op dezelfde weddenschap?quote:
quote:PRESS UPDATE 10.30 CET: between 8,000-9,000 flights to take place today. On a normal Monday, we would expect 28,000. #euva #ashtag
In dat 2e geval, wat dan?quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
Niemand die 't weet.
afwachten, niets dat je er tegen kunt doenquote:
Dan kan je denken aan het volledig mislukken of onbruikbaar raken van oogsten, dus problemen met het verkrijgen van (vers) voedsel, het gedwongen moeten binnenhouden van vee dat uiteindelijk ook niks meer te eten heeft, dragen van mondkapjes en een behoorlijk ontwrichte samenleving en niet te vergeten de schade aan de natuur.quote:
Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen?quote:Op maandag 19 april 2010 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.
Echter aan 't eind van de week krijgen wij een andere aanvoerrichting en hebben we geen last meer van de as. Of iig, zo ziet het er nu naar uit.
Dit is over 144 uur (6 dagen):quote:Op maandag 19 april 2010 11:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen?![]()
Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen.quote:Op maandag 19 april 2010 11:50 schreef p-etr-a het volgende:
Ryanair heeft de vluchten tot woensdag 13:00 uur gecanceld, maar ik vlieg juist die dag om 16:20 uur naar Stockholm (of waarschijnlijk niet dus). Zou het heel gek zijn om nu al andere plannen te maken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat die vlucht gaat, en vind het eigenlijk ook een beetje eng om daar dan in te zitten aangezien het zuiden van Scandinavië juist zo veel as in de lucht heeft hangen. Hoe groot is de kans dat die vlucht kan doorgaan? Of komt er waarschijnlijk binnenkort een bericht dat die ook gecanceld is.
Nope, geen duidelijkheid maar ik kan me niet voorstellen dat er vandaag nog gevlogen wordt. In de loop van de avond trekt er een nieuw gebied met as over het land.quote:Op maandag 19 april 2010 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid?
Paar uur geleden:quote:Op maandag 19 april 2010 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid?
quote:Airspace availability:
(Aerodromes geographically located within these airspaces if closed will be unavailable):
EB Belgium - closed 19-1800z
ED Germany - closed up to FL195 until 20-0000z
ED Germany all airports - see relevant NOTAMs
EDYY Maastricht - open
EE Estonia - closed 19-1200z, available above FL200
EF Finland - closed 19-1500z for flights above FL 355 contact the FMP
EG United Kingdom - closed 20-0000z
EH Netherlands - closed 19-1800z
EI Ireland - closed 19-1800z
EK Denmark - closed 20-0000z, available above FL355
EN Bodo - open
EN Oslo - open
EN Stavanger open
(for details call +4775542900)
ESMM Malmo north - open
ESMM Malmo south - closed 19-1400utc
ESOS open north of 60n until 19 1200
EP Poland - see notam A2294/10
LB Bulgaria - open but N-part closed sfc-fl285 notam A0500/10
LD Croatia - open from 0700
LE Spain - open
LFMM Marseille- open
LFEE Reims - closed 20-0600z
LFFF Paris - closed 19-1300z
LFRR Brest- closed 20-0000z
LFBB Bordeaux- open, except LFBBN+LM sectors FL145-195 closed until 1300z
LH Hungary - closed 19-1000z, available above FL245 , Notam A0572/10 refers
LI Italy Milan - CLOSED up to FL195 20-0600z
LI Italy Padova -CLOSED up to FL195 20-0600z
LJ Slovenia - open
LK Czech Republic - closed up to FL 245 20-0000z
LO Austria - a danger area over the entire FIR see notam
LR Romania - closed up to FL 285 19-1500z, except MOPUG sector, Notam A0736/10 refers
LS Zurich- closed up to FL200 20-0600z
LS Geneva- closed up to FL200 20-0000z
LY Serbia - open
LZBB Bratislava - closed up to FL245 19-1200z notam A/0626/10
E-part open (Vamog-Supak) notam C0631/10
UKLV - closed up to FL 205 19-1700z
UKOV - closed up to FL 205 19-1200z
UKFV - open
UKDV - open
Dat dacht ik ook al. Het vervelende is alleen dat het hier http://62.134.190.240/en/(...)ELAND-table-21apr-GB nog niet bij staat, waardoor het lastig is om nu andere plannen te maken. Ik hoop eigenlijk dat ze snel zeggen dat de vluchten van heel 21 april niet kunnen doorgaan.quote:Op maandag 19 april 2010 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen.
Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd.quote:Op maandag 19 april 2010 11:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je hebt 2 keer ingezet op dezelfde weddenschap?
Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+.quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
Niemand die 't weet.
Ja, dat zou kunnen.quote:Op maandag 19 april 2010 12:12 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+.(Op z'n minst zoëen als Mt. Pinatubo in 1991)
quote:Op maandag 19 april 2010 12:05 schreef APK het volgende:
[..]
Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd.
Ach, bookmakers kennende zal het wel totale armageddon moeten zijn voor ze uitbetalen.quote:Op maandag 19 april 2010 12:21 schreef Greys het volgende:
En hoe werkt dat dan, moet er dan ook nog een 'minimale' heftigheid zijn aan uitbarsting voordat je 'Yes' telt?
Of telt het al als er maar een klein uitbarstinkje is? Want ik had begrepen dat dat ook het geval kan zijn
bronquote:KLM probeert succesvol nieuwe route uit
Uitgegeven: 19 april 2010 12:39
Laatst gewijzigd: 19 april 2010 12:42
AMSTELVEEN - Een Boeing 737 van luchtvaartmaatschappij KLM is maandagochtend om 10.50 uur vanaf Schiphol naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle gevlogen en daar om 11.40 uur geland.
© NU.nl/Albert van Dijk
Dat liet een woordvoerster van de maatschappij weten.
De technische inspectie van het toestel heeft inmiddels plaatsgevonden en daarbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Het ging om een vlucht met alleen cockpitbemanning aan boord. Gedurende het weekeinde zijn al testvluchten gehouden door KLM en bijvoorbeeld Lufthansa en Air France. Op de route tussen Amsterdam en Parijs was nog niet gevlogen.
© ANP
Niet echt nieuw nieuws, maar het geeft wel aan hoe KLM aan het aandringen is dat de boel weer open gaat.quote:KLM
COMMERCIAL FLIGHTS OPERATED NORMALLY
Yesterday evening, KLM operated two commercial flights - one to Bangkok and
Taipei and another to the Arab emirate of Sharjah. During the flight, and during
the technical inspection that followed, nothing out of the ordinary was found in
either aircraft. Both aircraft underwent inspection immediately after landing The
inspection data has been passed along to the Inspectorate for the Dutch Ministry
of Transport and Public Works. KLM CEO Peter Hartman hopes that the airline will
receive rapid clearance to restart at least part of its operations and transport
its passengers to their destinations.
The first two flights carried no passengers but transported cargo and flight crews.
Dutch authorities have permitted KLM to fly only on these routes.
Passengers are advised not to go to Schiphol Airport, but to check the website for
the airline with which they are flying for the latest information.
quote:AP URGENT (NATO: F-16 fighters damaged by volcanic ash, EU)
quote:AP: Western diplomat says several NATO F-16 fighters damaged by volcanic ash
die link doet het nietquote:Op maandag 19 april 2010 13:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/mpoppel/status/12449620301
[..]
[..]
Link kaputquote:Op maandag 19 april 2010 13:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/mpoppel/status/12449620301
[..]
[..]
Heb gister de Air Crash Investigation van die BA 747 vlucht bij Jakarta, in 1982. Door de wrijving hadden op een gegeven moment allevier de motoren 10-20 m vlammen uit de achterkant, vielen ze stil en konden ze later pas opnieuw opgestart worden.quote:Op maandag 19 april 2010 13:11 schreef GasProblem het volgende:
Jammer dat niet staat wanneer, waar en hoe hoog die F-16's vlogen. Maar het bewijst wel dat dit niet zomaar een aswolkje is waar je eventjes doorheen vliegt zonder problemen.
quote:DE BILT (ANP) - De kans is groot dat de eerste asdeeltjes uit de IJslandse vulkaan dinsdag op de Nederlandse grond landen. Dat heeft het KNMI maandag gemeld.
De as is de afgelopen dagen nog niet op de grond geland door het droge weer. Maar de kans is groot dat er dinsdag lokaal een bui valt. Daarmee zouden de eerste asdeeltjes de Nederlandse bodem bereiken.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldde eerder al dat de deeltjes zo verdund zijn, dat er in principe geen risico voor de volksgezondheid bestaat.
Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijkquote:Op maandag 19 april 2010 13:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/mpoppel/status/12449635328
[..]
[..]
Meer @ http://www.washingtonpost(...)AR2010041901051.html en pics @ http://www.flightglobal.c(...)cts-of-volcanic.html
Had afgelopen donderdag mijn auto gewassen en vrijdag avond lag hij al helemaal onder het stof, net als alle andere auto's uit de straat. Het is een licht bruine soort stof, dus ik weet niet of dat helemaal klopt.quote:Op maandag 19 april 2010 13:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
KNMI: eerste as dwarrelt dinsdag neer
[..]
Psies, dat dus.quote:Op maandag 19 april 2010 11:22 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, of het kan nog heel lang duren. Of er gebeurt helemaal niks.
Sowieso is het lastig om uit dat grafiekje te destilleren wáár die trillingen vandaan komen daar de meetpunten zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull liggen.
De F-18 is inderdaad enkele dagen geleden, maar artikel van de Washingtonpost over de F-16 is van vandaag. Daarin staat ook een referentie naar die F-18:quote:Op maandag 19 april 2010 13:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijk
quote:Last week, two Finnish Air Force F-18 fighter-bombers suffered similar damage while flying through the ash plume that has paralyzed air traffic over much of Europe.
Dat is gewoon stuifmeel.quote:Op maandag 19 april 2010 13:33 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Had afgelopen donderdag mijn auto gewassen en vrijdag avond lag hij al helemaal onder het stof, net als alle andere auto's uit de straat. Het is een licht bruine soort stof, dus ik weet niet of dat helemaal klopt.
Dat klopt. Maar het geeft het mogelijke gevaar maar weer weer.quote:Op maandag 19 april 2010 13:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat is dus van een dag of 3 a 4 geleden als ik de data zo bekijk
ja verschrikkelijkquote:
Er komen een A320 van Air France en een 737 van de KLM aan zo te zien.quote:Op maandag 19 april 2010 13:26 schreef Bryze het volgende:
http://www.flightradar24.com/
Ligt het aan mij of zijn er boven Frankrijk, België, Duitsland en Nederland weer wat vliegtuigen (-jes) in de lucht.
Zag er ook een aantal (2 á 3) van Brussel Air, site is traag hierquote:Op maandag 19 april 2010 13:40 schreef APK het volgende:
[..]
Er komen een A320 van Air France en een 737 van de KLM aan zo te zien.
oh ohquote:Op maandag 19 april 2010 13:45 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl....
Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag
ja, als je daar gevoelig voor bent is dat niet zo fijnquote:Op maandag 19 april 2010 13:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Huh.
Keertje met de ruitensproeier en klaar. Of bedoelde je het anders?
Die vliegt nu boven bergenquote:Op maandag 19 april 2010 13:45 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl....
Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag
die vliegt nu op 1.000 voet langs de kustquote:Op maandag 19 april 2010 13:45 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, zie een D228 heel laag vliegen op Casper.frontier.nl....
Zat net op 200 voet en toen ineens weg. Vaag
Die Airbus is geland, zo te zien: Altitude: -200 feet (-61 m)quote:Op maandag 19 april 2010 13:42 schreef Bryze het volgende:
[..]
Zag er ook een aantal (2 á 3) van Brussel Air, site is traag hier
Edit: Zie er zo 3
Ja zie het, mijn Caspier link is blijkbaar een beetje brak(door asquote:Op maandag 19 april 2010 13:50 schreef rubbereend het volgende:
[..]
die vliegt nu op 1.000 voet langs de kust
Of hij heeft een crater geslagenquote:Op maandag 19 april 2010 13:52 schreef APK het volgende:
[..]
Die Airbus is geland, zo te zien: Altitude: -200 feet (-61 m)
quote:Op maandag 19 april 2010 14:21 schreef mouzzer het volgende:
Hoe zit de vulkaan er uit op de webcam? Site werkt niet hier op me werk.
Pitoreskquote:Op maandag 19 april 2010 14:22 schreef Luchtje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Erg rustig dus op dit moment.
Thanks, dat is idd groot verschil met laatste dagen. Als het zo blijft zie ik op woensdag vliegen weer wat positiever in.quote:Op maandag 19 april 2010 14:22 schreef Luchtje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Erg rustig dus op dit moment.
quote:Op maandag 19 april 2010 14:31 schreef Luchtje het volgende:
De ondergrondse activiteit in het gebied neemt wel nog steeds toe. Maar verder is het erg rustig ja. Nog even en dat blauwe stipje IJsland verdwijnt ook van de kaart.
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?quote:Op maandag 19 april 2010 14:30 schreef Heinekenfreak het volgende:
Het is uberhaupt even rustig in IJsland qua activiteit.......
Is dit de stilte voor de storm??![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |