Het is meer zo dat ik me sinds donderdag al heb afgevraagd wat er met mijn vlucht zou gaan gebeuren.quote:Op maandag 19 april 2010 03:25 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
Die grafieken zien er spannend uit, maar zoals je zelf al aangeeft zijn ze zonder uitgebreide geologische kennis van het gebied onmogelijk op een juiste wijze te interpreteren. Dus dat die grafieklijnen steeds hoger komen, zegt volstrekt niets over een al dan niet op handen zijnde uitbarsting.quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
Maar aan de andere kant, de maatschappij weet ook best dat als het fout gaat, ze ws wel in kunnen pakken? Één ongeluk zal meer schade brengen dan een paar weken aan de grond staan zou ik zeggen...quote:Op maandag 19 april 2010 08:20 schreef Jumparound het volgende:
inderdaad... ik heb met die sector toch een beetje het zelfde gevoel als met de banksector... zelfregulering werkt niet omdat het over te veel geld gaat
Of de uitbarsting duurt 2 jaarquote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Ja, of morgen, of over 2 maanden, of over 20 jaar.quote:Op maandag 19 april 2010 10:17 schreef Blik het volgende:
Ik ben benieuwd naar die Katla, voor hetzelfde geldt ontploft die pas over 2 jaar (dat was de vorige keer)
Na een tijdje is al 't ijs in de omliggende omgeving weg en dan is 't ook gedaan met het grootste deel van die asuitstoot.quote:
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.quote:Op maandag 19 april 2010 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Waar wilde je heenvliegen dan? Je gister kon je alleen binnen NL en naar west-Duitsland vliegen. Boven Engeland, België en Scandinavië zaten grote plukken as.
[..]
Welja. Gewoon 5 vliegtuigen de lucht in sturen en als er niks bijzonders gebeurt 't luchtruim openstellen
.
't Zal vast 100 keer goed gaan, maar die ene keer dat 't fout gaat? Je zou jezelf eens moeten horen als er toevallig een familielid in dat vliegtuig zat. Het is gewoon niet verantwoord vliegtuigen de lucht in te sturen als je niet precies weet wat de risico's zijn.
Dan moet je dat eerst onderzoeken en niet alvast vliegtuigen de lucht in sturen en maar hopen dat 't goed gaat, tochquote:Op maandag 19 april 2010 10:24 schreef Coelho het volgende:
[..]
Waarom kan de conclusie niet gewoon zijn dat er wellicht in samenstelling dingen anders zijn dan bij die eerdere gevallen met stoppende motoren? Of misschien zijn de concentraties wel gewoon lager. Een van die gifs die circuleert met die oranje en dieprode kleur, die heeft zijn donkerste kleur bij 200-300 microgram per kuub (dat was de eenheid meen ik). Wat nou als het pas gevaarlijk wordt bij >2000 of zo, dan had het bijna allemaal lichtgroen kunnen zijn. Puur door met je schaalverdeling te spelen kun je dingen heel heftig laten lijken.
Ik meende ergens gezien te hebben dat er nog helemaal geen officieel referentiekader was. Dat maakt mijns inziens alle aannames over gevaarlijke waarden alleen maar natte vinger werk.
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissenquote:PS. Ik stap vanmiddag zo in het allereerste vliegtuig met mijn familie als dat me terug naar Nederland zou brengen, en ben bereid voor eigen risico te tekenen.
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.quote:Op maandag 19 april 2010 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
Je bent bereid voor een risico te tekenen dat je niet zelf kan beoordelen en waarvan eigenlijk niemand weet hoe groot 't nou is. Zoals ik al zei: 't is maar goed dat men de passagiers niet over hun eigen veiligheid laat beslissen.
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.quote:Op maandag 19 april 2010 10:35 schreef MarkyB het volgende:
Wat zijn eigenlijk de gevolgen als die Katla uitbarst?
Tja, en dan vallen net midden boven de Atlantische oceaan alle 4 de motoren uit... Probeer dan maar eens te landen zonder ongelukken of veel doden. Je hebt namelijk niks meer om af te remmen of eventueel gas bij te geven....quote:Op maandag 19 april 2010 10:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Elke keer dat je in een vliegtuig stapt neem je een risico. Net zoals wanneer je in een auto stapt. Zoals gisteren al aangehaald, er is nog nooit een vliegtuig verongelukt door as. Als op 10km hoogte alle motoren uitvallen, dan heb je nog steeds 150km glijvlucht en dus de tijd om een luchthaven te bereiken.
quote:Meteorologists have predicted a southeasterly wind direction tomorrow evening, which could result in ash from the volcanic eruption in Eyjafjallajökull glacier falling in Iceland’s capital region.
However, the ash fall is only expected to last for approximately one day, as the wind is forecast to blow in from the northeast in the middle of this week, Morgunbladid reports.
There was no ash fall in the area below the Eyjafjöll mountain range in south Iceland yesterday but last night ash fall picked up again and now the ash cloud stretches from Ásólfsskáli to Sólheimasandur, ruv.is reports.
There is practically no visibility east of Ásólfsskáli. After 6:30 am the ash fall increased significantly at the farm Thorvaldseyri at the foot of the glacier.
A northerly wind direction is forecast for today, so ash fall is predicted south of the glacier, below the Eyjafjöll mountain range and even in the Westman Islands. The orad between Sólheimasandur and the Markarfljót bridge is closed.
Schools in Vík will be closed today—both elementary and play schools. It is very windy in Vík at the moment and ash that has fallen is blowing in all directions. Parents of young children are asked to keep them inside.
quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
...ot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.quote:Op maandag 19 april 2010 10:53 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://icelandreview.com/icelandreview/daily_news/?cat_id=29314&ew_0_a_id=360998
[..]
Dit zijn laag frequente tremors, die kun je meten in elke vulkaan, eigenlijk een soort "ademhaling" een teken van een op handen zijnde uitbarsting kan zijn het veranderen van de frequentie en de intensiteit van de tremors. De volgende stap zou zijn meetbare bevinkjes op deze site: http://www.vedur.is/skjal(...)lftar/myrdalsjokull/quote:Op maandag 19 april 2010 04:12 schreef indahnesia.com het volgende:
En nog maar eens het plaatje van enkele meetstations rond de Katla vulkaan. Zonder dat ik precies weet wat het betekent ziet het er eng uit.
[ afbeelding ]
Je hebt 2 keer ingezet op dezelfde weddenschap?quote:
quote:PRESS UPDATE 10.30 CET: between 8,000-9,000 flights to take place today. On a normal Monday, we would expect 28,000. #euva #ashtag
In dat 2e geval, wat dan?quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
Niemand die 't weet.
afwachten, niets dat je er tegen kunt doenquote:
Dan kan je denken aan het volledig mislukken of onbruikbaar raken van oogsten, dus problemen met het verkrijgen van (vers) voedsel, het gedwongen moeten binnenhouden van vee dat uiteindelijk ook niks meer te eten heeft, dragen van mondkapjes en een behoorlijk ontwrichte samenleving en niet te vergeten de schade aan de natuur.quote:
Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen?quote:Op maandag 19 april 2010 10:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De wind op ijsland kan wel uit 't noorden komen maar daarna wordt 'ie opgepikt door een oostelijke georiënteerde luchtstroom en dat stuurt het deze kant op.
Echter aan 't eind van de week krijgen wij een andere aanvoerrichting en hebben we geen last meer van de as. Of iig, zo ziet het er nu naar uit.
Dit is over 144 uur (6 dagen):quote:Op maandag 19 april 2010 11:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bron? Of wordt dan alles richting VS geblazen?![]()
Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen.quote:Op maandag 19 april 2010 11:50 schreef p-etr-a het volgende:
Ryanair heeft de vluchten tot woensdag 13:00 uur gecanceld, maar ik vlieg juist die dag om 16:20 uur naar Stockholm (of waarschijnlijk niet dus). Zou het heel gek zijn om nu al andere plannen te maken? Ik kan me bijna niet voorstellen dat die vlucht gaat, en vind het eigenlijk ook een beetje eng om daar dan in te zitten aangezien het zuiden van Scandinavië juist zo veel as in de lucht heeft hangen. Hoe groot is de kans dat die vlucht kan doorgaan? Of komt er waarschijnlijk binnenkort een bericht dat die ook gecanceld is.
Nope, geen duidelijkheid maar ik kan me niet voorstellen dat er vandaag nog gevlogen wordt. In de loop van de avond trekt er een nieuw gebied met as over het land.quote:Op maandag 19 april 2010 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid?
Paar uur geleden:quote:Op maandag 19 april 2010 11:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Met nog 2 uur te gaan tot de gisteren gestelde limiet van 14:00, is er al duidelijkheid?
quote:Airspace availability:
(Aerodromes geographically located within these airspaces if closed will be unavailable):
EB Belgium - closed 19-1800z
ED Germany - closed up to FL195 until 20-0000z
ED Germany all airports - see relevant NOTAMs
EDYY Maastricht - open
EE Estonia - closed 19-1200z, available above FL200
EF Finland - closed 19-1500z for flights above FL 355 contact the FMP
EG United Kingdom - closed 20-0000z
EH Netherlands - closed 19-1800z
EI Ireland - closed 19-1800z
EK Denmark - closed 20-0000z, available above FL355
EN Bodo - open
EN Oslo - open
EN Stavanger open
(for details call +4775542900)
ESMM Malmo north - open
ESMM Malmo south - closed 19-1400utc
ESOS open north of 60n until 19 1200
EP Poland - see notam A2294/10
LB Bulgaria - open but N-part closed sfc-fl285 notam A0500/10
LD Croatia - open from 0700
LE Spain - open
LFMM Marseille- open
LFEE Reims - closed 20-0600z
LFFF Paris - closed 19-1300z
LFRR Brest- closed 20-0000z
LFBB Bordeaux- open, except LFBBN+LM sectors FL145-195 closed until 1300z
LH Hungary - closed 19-1000z, available above FL245 , Notam A0572/10 refers
LI Italy Milan - CLOSED up to FL195 20-0600z
LI Italy Padova -CLOSED up to FL195 20-0600z
LJ Slovenia - open
LK Czech Republic - closed up to FL 245 20-0000z
LO Austria - a danger area over the entire FIR see notam
LR Romania - closed up to FL 285 19-1500z, except MOPUG sector, Notam A0736/10 refers
LS Zurich- closed up to FL200 20-0600z
LS Geneva- closed up to FL200 20-0000z
LY Serbia - open
LZBB Bratislava - closed up to FL245 19-1200z notam A/0626/10
E-part open (Vamog-Supak) notam C0631/10
UKLV - closed up to FL 205 19-1700z
UKOV - closed up to FL 205 19-1200z
UKFV - open
UKDV - open
Dat dacht ik ook al. Het vervelende is alleen dat het hier http://62.134.190.240/en/(...)ELAND-table-21apr-GB nog niet bij staat, waardoor het lastig is om nu andere plannen te maken. Ik hoop eigenlijk dat ze snel zeggen dat de vluchten van heel 21 april niet kunnen doorgaan.quote:Op maandag 19 april 2010 11:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gezien het feit dat er pas aan 't eind van de week verbetering van de situatie in zicht is zou ik niet op die vlucht rekenen.
Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd.quote:Op maandag 19 april 2010 11:24 schreef Arcee het volgende:
[..]
Je hebt 2 keer ingezet op dezelfde weddenschap?
Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+.quote:Op maandag 19 april 2010 10:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Variërend van een kleine uitbarsting die niet eens door de ijskap heen breekt en enkel wat smeltwater oplevert tot een uitbarsting die een groot gedeelte van europa onder de as legt.
Niemand die 't weet.
Ja, dat zou kunnen.quote:Op maandag 19 april 2010 12:12 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Bij die laatste klinkt het alsof je het over een uitbarsting hebt met een VEI van 6+.(Op z'n minst zoëen als Mt. Pinatubo in 1991)
quote:Op maandag 19 april 2010 12:05 schreef APK het volgende:
[..]
Het hele bedrag werd niet in een keer goedgekeurd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |