Yep, sorryquote:Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ehhh.. voor leken (ikke dus) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Er is nooit een lijn geweest voor hoogtes boven FL350. Ze hebben wel een keer de rode lijn (SFL/FL200) gesplitst naar SFL/FL100 en FL100/FL200. Maar dat voegde eigenlijk niets toe, dus daar zijn ze maar weer mee gestopt. Nu zijn er twee asgebieden FL200/FL350, die worden met verschillende kleuren aangegeven.quote:Op zondag 18 april 2010 23:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik.
Ik ben op het hoogte van het princiepe van step climbs jaquote:Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steenquote:Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was.
[..]
Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?
[..]
Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?
Conclusie: zolang 't niet zeker is dat het veilig is gewoon geen risico's gaan nemen.
Wel oppassen, want er worden veel dingen geroepen die niet kloppen.quote:Op zondag 18 april 2010 23:53 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind dit topic wel leuk, je leert gelijk ook wat dingen over vliegen e.d.
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.quote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Zo ver als mijn aardijkskunde gaat, is dit het type vulkaan wat uit elkaar kan knallen toch?quote:Op zondag 18 april 2010 23:59 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.
Wat is onheilspellender: een knal of een continu gerommel.
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik doodquote:Op zondag 18 april 2010 23:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steen![]()
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijdquote:Komop, je hebt toch wel een béétje lemmingbloed in je ??het leven is al veel te veilig en 'geregeld'
En als je je afvraagt waarom ze stappen van 2000 foot gebruiken, da's omdat een slim figuur bedacht heeft dat het handig is dat vliegtuigen in tegengestelde richtingen op verschillende hoogtes vliegen. Voorkomt botsingen. Dus heb je bijvoorbeeld FL250 en FL270 voor vluchten naar het oosten (VS naar Europa) en FL260 en FL280 voor vluchten naar het westen (Europa naar VS). Dan hoef je je niet meer druk te maken over tegenliggers. (Bij grotere hoogten kan een iets ander systeem worden gehanteerd, met grotere tussenruimtes. Het princinpe blijft gelijk.)quote:Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ehhh.. voor leken (ikke dus) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Deze grafiek is wel degelijk van de Katlaquote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Met mooi droog weerquote:Op maandag 19 april 2010 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood) maar eerst eens rustig te bekijken hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voordat je allemaal vliegtuigen de lucht instuurt.
[..]
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd.
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.quote:Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef horned_reaper het volgende:
Even een mooie gifje over de verspreiding van de as!
[ afbeelding ]
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...quote:Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Nou, 't zit er tussenin.quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla![]()
http://ashalerts.com/
Kijk één naar dat ene punt in IJslandquote:Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Lijkt me niet. Die site heeft het bestand hernoemd...quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla![]()
http://ashalerts.com/
O, domquote:Op maandag 19 april 2010 00:22 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Kijk één naar dat ene punt in IJsland![]()
Daar blijft naar een nieuwe stroom dikke zwarte as uitkomen!
Het verspreid dus wel.... maar er komt steeds meer bij!
Doe eens niet zo eigenwijsquote:Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Maar er staat zelfs KATLA in de URLquote:Op maandag 19 april 2010 00:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe eens niet zo eigenwijs. JIJ gebruikt het als referentie van de Katla. En dat is fout.
Je ziet ook alle wolken verdwijnen vlak voor ze in contact komen met de as.quote:
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.quote:Op maandag 19 april 2010 00:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...
Oh, ok. Dan neem ik m'n woorden terugquote:Op maandag 19 april 2010 00:30 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Maar er staat zelfs KATLA in de URL
En deze url gebruikt geen 'katla' in het laatste gedeelte: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/eyja_trem_auto.png verwarrendquote:Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Mijn post van vrijdag:quote:Op maandag 19 april 2010 00:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.
Nou zit ik 's nachts nog wel eens met Nat.Geo aan, en daar is pas geleden weer tot in de treure die docu van Yellowstone herhaald, en die heeft een Caldera van 170 kilometer, en die is volgens zijn 'schema' sort off over tijd![]()
Even in verhouding tot de overlast die dit puistje al geeft binnen een paar dagen, moet je toch niet indenken wat er gebeurt als Yellowstone het tijd vindt om zijn steentje bij te dragen [ afbeelding ] Dan maken we geen schijn van kans
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:59 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Heel gevaarlijk en erg groot. Krater heeft doorsnede van 10 kilometer... En veel ijs erboven dus behoorlijk overstromingsgevaar.
Wel een mooi eindresultaatquote:Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn post van vrijdag:
==========
[..]
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.
Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.
Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.
[ afbeelding ]
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
Morgen wel nogquote:Op maandag 19 april 2010 00:41 schreef ehqo. het volgende:
Kan ik morgen nog gewoon ademen zonder te sterven, denk je?
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.quote:Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenarioquote:Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn post van vrijdag:
==========
[..]
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.
Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.
Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.
[ afbeelding ]
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
In IJsland is er idd geen vliegverbod. Binnenlandse en transatlantische vluchten gaan gewoon door, omdat de huidige windrichting ervoor zorgt dat de as vrijwel meteen richting oceaan geblazen wordt.quote:Op maandag 19 april 2010 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenarioze hadden uit onderzoek toch ook al uitgevonden dat de laatste keer een heel ernstige is geweest, hoe ver hij nu open zou gaan is natuurlijk altijd koffiedik kijken, but if...
![]()
er staan op Joetjoep trouwens nog wel meer toffe timelapses van de uitbarsting; alsmede dit filmpje:
blijkbaar hebben ze in IJsland geen vliegverbod
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder gevalquote:Op maandag 19 april 2010 00:47 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.
Ik kan de legenda niet zien.
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.quote:Op maandag 19 april 2010 00:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder geval
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoeldequote:Op maandag 19 april 2010 00:52 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.![]()
Ik werd afgeleid door je kwiwiquote:Op maandag 19 april 2010 00:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoelde
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.quote:Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Misschien zijn ze sinds kort solidair?quote:Op maandag 19 april 2010 01:02 schreef Light het volgende:
[..]
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.
Nederland, moet terug naar Dublin.quote:
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?quote:Op maandag 19 april 2010 03:16 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Nederland, moet terug naar Dublin.
Eurostar + bus + ferry gaat bijna 24u duren dus ik blijf liever even wachten...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |