abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 18 april 2010 @ 22:21:08 #201
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80462948
Joah maar dat is nu helemaal niet aan de orde hè . Overigens is zwaveldioxide (SO2) zelf kleurloos, het slechte zicht kwam door de as op lage hoogte .
Huilen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 22:25:32 #202
149168 WanEnOonlie
Als een ouwe
pi_80463174
Ik moet op 5 mei naar Moskou.... beter schopt die vulkaan dat niet in de war
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
  zondag 18 april 2010 @ 22:27:00 #203
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_80463257
Ik weet niet of dit al voorbij gekomen is en of julie het reeds gelezen hadden.
Maar een zweedse omroep heeft dit filmpje gemaakt van de vulkaan.

Mocht het al voorbij gekomen zijn dan excuses
  zondag 18 april 2010 @ 22:30:01 #204
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80463434
quote:
Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan .

Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde . Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he

Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??

Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80463604
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he

Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??

Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.
pi_80463639
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:21 schreef Isdatzo het volgende:
Joah maar dat is nu helemaal niet aan de orde hè . Overigens is zwaveldioxide (SO2) zelf kleurloos, het slechte zicht kwam door de as op lage hoogte .
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.
pi_80464223
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he

Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Erboven kun je vliegen, dat klopt. En de bovenkant van de aslaag is ook wel vrij duidelijk. Probleem is wel dat je bij een noodsituatie niet meer zomaar naar beneden kunt als je boven een groot asveld zit, tenzij je alsnog door die as gaat vliegen.

Onder de aslaag door vliegen is wat lastiger, omdat de ondergrens niet zo duidelijk is. Daarbij komt die as uiteindelijk ook naar beneden, als je er dan onder vliegt krijg je nog vanalles op je.
quote:
Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.
Aan een AWACS heb je niets, de gewone verkeersleiding kan de vliegtuigen prima begeleiden. Probleem is wel dat de aswolk niet op radar te zien is, maar dan maakt het niet uit welke radar je gebruikt. Piloten moeten de as dus op zicht ontwijken. Meetvliegtuigen kunnen wel helpen.
pi_80464241
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef Light het volgende:

[..]

Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.
Buiten dat staat de wind voorlopig nog richting Europa en gaat die vulkaan voorlopig vrolijk verder met nieuwe Aswolken maken.
  zondag 18 april 2010 @ 22:48:21 #209
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80464348
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..

Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80464390
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.

Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_80464669
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:

Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
quote:
Quite apart from the safety consideration, volcanic ash has caused very expensive damage to aircraft; most estimates cite costs to aviation of over $250 million since 1982. International airlines are willing to undergo extensive and very expensive re-routing if there is any possibility of ash contact on their regular routes.
Bron
Ik weet niet of die 250 miljoen in Amerikaanse of Australische dollars is.
  zondag 18 april 2010 @ 22:55:37 #212
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80464681
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.

Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnog

ik heb ook een kennis in Mexico die morgen terug zou komen... dat zal nog even duren denk ik.. of naar Spanje en dan met de zoeftrein naar hier. Ik zou het wel een mooi excuus vinden om de thalys een keertje te testen

Waar zit je ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 april 2010 @ 22:55:55 #213
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_80464698
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.

Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
Waar zit je?
pi_80464726
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..
De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol.
  zondag 18 april 2010 @ 22:56:43 #215
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80464742
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..

Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen.

Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn . En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Huilen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 22:57:42 #216
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_80464786
Katla bevingen


Is dit slecht?

hier te volgen
Meer grafiekjes

[ Bericht 27% gewijzigd door marcel-o op 18-04-2010 23:06:18 ]
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  zondag 18 april 2010 @ 22:58:01 #217
277627 Seven.
We are Borg.
pi_80464802
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.

Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk.
Resistance is futile.
pi_80464895
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:


Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn . En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Ze zitten dus vast.
  zondag 18 april 2010 @ 23:00:43 #219
277627 Seven.
We are Borg.
pi_80464941
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnog

ik heb ook een kennis in Mexico die morgen terug zou komen... dat zal nog even duren denk ik.. of naar Spanje en dan met de zoeftrein naar hier. Ik zou het wel een mooi excuus vinden om de thalys een keertje te testen

Waar zit je ??
Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten.
Resistance is futile.
  zondag 18 april 2010 @ 23:00:45 #220
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80464946
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Light het volgende:

[..]


[..]

Bron
Ik weet niet of die 250 miljoen in Amerikaanse of Australische dollars is.
Da's best stevig inderdaad, maar vanaf de US zou de enige weg dan 'the long way round' zijn, dat is ook wat En dan moet je alsnog vanuit zuid Europa of noord Afrika over land hierheen.. en dat voor langere tijd ook nog met een beetje pech.

Of weer gezellig met de boot in een weekje of 4
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 april 2010 @ 23:02:30 #221
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_80465033
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]

Is dit slecht?
Ziet er inderdaad heftig uit!
pi_80465136
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.

Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
De vlucht van mijn mannetje was ook geannuleerd (zou vanmiddag vliegen) maar hij is inmiddels begonnen aan de reis van Cannes (Frankrijk) naar huis met de auto. Hij heeft vandaag al zo'n 600 km achter de rug, morgen de rest.
Kiezen of delen in dit geval hé Wil je lang reizen maar wél thuiskomen of blijven wachten in onzekerheid wanneer je eindelijk naar huis kan via de lucht (als dat überhaupt al gaat lukken)?
pi_80465223
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk.




Succes, sterkte en beterschap!!
pi_80465501
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]

Is dit slecht?

Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
  zondag 18 april 2010 @ 23:13:46 #225
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80465504
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol.
Daarom snap ik die uitspraken van die pipo van de KLM ook niet. Ryanair doet 't wat dat betreft een stuk beter door al dagen te annuleren (terwijl ik daar juist anders van had verwacht).
  zondag 18 april 2010 @ 23:13:48 #226
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80465509
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen.

Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn . En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief..
De aandelen Shell zullen ook wel kelderen trouwens als het zo doorgaat, die moet ik van de week FF traden voor iets in de spoorwegen of hotelketens in de buurt van Schiphol

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laag as/stof die we hier hebben onder de 5 km hangt, dus kunnen we er best overheen tuffen.. (mits je erboven kunt komen zonder erdoorheen te moeten uiteraard) en dat testvliegtuig van gisteravond is naar 12 + Km geweest toch ?? ruimte zat lijkt me..
En dat noodgeval verhaal is leuk, maar hoe vaak komt dat voor ?? en hoe lang vlieg je daadwerkelijk bóven die rommel onderweg naar de US ?? een uurtje of 2 ? Als ik daar als passagier voor moest tekenen om te mogen vliegen deed ik het.. no problem..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 april 2010 @ 23:14:15 #227
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80465532
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Maar het geeft wel toenemende activiteit aan . Kijken wat de komende dagen gebeurt,.
  zondag 18 april 2010 @ 23:16:37 #228
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80465629


Zie ik daar nu op de satellietbeelden een nieuwe aswolk ontstaan?
  zondag 18 april 2010 @ 23:17:12 #229
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80465656
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten.
Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ik

Persoonlijk denk ik dat ze gewoon weer terug onder d'r palmboom duikt met een versgevulde kokosnoot; een weekje extra R&R kan geen kwaad
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80465757
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:

En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger.
  zondag 18 april 2010 @ 23:21:09 #231
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80465815
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief..
Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger.
quote:
De aandelen Shell zullen ook wel kelderen trouwens als het zo doorgaat, die moet ik van de week FF traden voor iets in de spoorwegen of hotelketens in de buurt van Schiphol
Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iig .
quote:
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laag as/stof die we hier hebben onder de 5 km hangt, dus kunnen we er best overheen tuffen.. (mits je erboven kunt komen zonder erdoorheen te moeten uiteraard) en dat testvliegtuig van gisteravond is naar 12 + Km geweest toch ?? ruimte zat lijkt me..
En dat noodgeval verhaal is leuk, maar hoe vaak komt dat voor ?? en hoe lang vlieg je daadwerkelijk bóven die rommel onderweg naar de US ?? een uurtje of 2 ? Als ik daar als passagier voor moest tekenen om te mogen vliegen deed ik het.. no problem..
't Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissen . En zeg nou zelf, hoe goed kan jij het risico nou werkelijk beoordelen?
Huilen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 23:22:03 #232
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80465844
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:19 schreef Light het volgende:

[..]

Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger.
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Huilen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 23:23:50 #233
277627 Seven.
We are Borg.
pi_80465899
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ik

Persoonlijk denk ik dat ze gewoon weer terug onder d'r palmboom duikt met een versgevulde kokosnoot; een weekje extra R&R kan geen kwaad
Waar zit ze ergens?
Resistance is futile.
pi_80465980
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
pi_80466038
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:22 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
  zondag 18 april 2010 @ 23:30:16 #236
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_80466149
De vulkaan wordt nu steeds actiever!!

  zondag 18 april 2010 @ 23:30:20 #237
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80466153
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:26 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
Dat ook ja. Maar goed, ik ben zelf niet zo thuis in die vliegtuigjes.
Huilen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 23:33:17 #238
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80466262
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:27 schreef Light het volgende:

[..]

Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik .
Huilen dan.
pi_80466365
Die andere vulkaan gaat misschien ook wel knallen vandaag of morgen.
  zondag 18 april 2010 @ 23:38:01 #240
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_80466438
Ben benieuwd wat er gebeurd als katla ontploft
  zondag 18 april 2010 @ 23:38:10 #241
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80466446
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger.
[..]

Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iig .
[..]

't Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissen . En zeg nou zelf, hoe goed kan jij het risico nou werkelijk beoordelen?
Ja nou... gewoon niet Ik heb in mijn leven één keer gevlogen; leuk voor een keertje, maar doe mij maar wielen, dan zie je nog wat onderweg Ik weet van horen, lezen en zien wat iedereen inmiddels gezien heeft op TV wat die as aan kan richten, maar dan houdt het op.. maar net als iedereen kijk ik elke dag omhoog en zie ik niets verontrustends, en die testvliegtuigen zijn probleemloos tot ruim boven die troep gevlogen, dus ik zie het probleem niet meer helemaal.. 100% herstel van het vliegverkeer is natuurlijk onzin, maar in de windows die ze hebben waarin het wél mogelijk is, moeten ze eigenlijk gewoon vliegen; nogmaals: desnoods alleen post/vracht, om te kijken hoe het gaat, mensjes kunnen dan later als het mogelijk blijkt.
Zoals het nu gaat kan het geen weken gaan duren, dat trekken de maatschappijen niet als ik de media mag geloven

Volgens mij zag ik op het nieuws daarstraks dat het de vliegeniersbond of vereniging voor verkeersvliegers ofzo was die liep te zeuren, niet de KLM zelf, en Eurliefje omdat 'ie zieltjes wil winnen en vakantiecampagnesponsors nodig heeft
En er stond een piloot glashard bij te vertellen dat hij zó de lucht in zou gaan, geen enkel probleem.. en daarvan mag je toch verwachten dat hij niet uit zijn nek staat te lullen daar..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80466471
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]

Is dit slecht?

hier te volgen
Meer grafiekjes
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 18 april 2010 @ 23:38:47 #243
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_80466475
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:30 schreef horned_reaper het volgende:
De vulkaan wordt nu steeds actiever!!

[ afbeelding ]
gezellig
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 18 april 2010 @ 23:39:48 #244
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80466525
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:23 schreef Seven. het volgende:

[..]

Waar zit ze ergens?
All over the place; ik weet niet precies waarvandaan ze terug zou vliegen eigenlijk..
Ik weet alleen dat ze morgen weer thuis zou zijn gekomen
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 april 2010 @ 23:41:14 #245
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80466568
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:

[..]

Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Die aardbeving-grafiekjes zeggen op zichzelf sowieso niet zo heel veel, er zijn altijd wel periodes met meer of minder seismologische activiteit.
Huilen dan.
pi_80466676
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:26 schreef TC_Artemis het volgende:

[..]

Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
  zondag 18 april 2010 @ 23:46:15 #247
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80466760
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:27 schreef Light het volgende:

[..]

Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
Zijn in het vorige topic ook grafiekjes met doorsneden van de luchtlagen van geplaatst idd, en in die artikelen over deze eruptie werd ook gerept van een askolom tpv de vulkaan van 8 km in de pieken, met een gemiddelde hoogte van 5000 meter.. dus eroverheen vliegen moet makkelijk kunnen 2 rondjes nederland om te klimmen naar 35.000 voet en plankgas naar de overkant
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 april 2010 @ 23:47:17 #248
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80466790
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]
en die testvliegtuigen zijn probleemloos tot ruim boven die troep gevlogen, dus ik zie het probleem niet meer helemaal..
Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was .
quote:
100% herstel van het vliegverkeer is natuurlijk onzin, maar in de windows die ze hebben waarin het wél mogelijk is, moeten ze eigenlijk gewoon vliegen; nogmaals: desnoods alleen post/vracht, om te kijken hoe het gaat, mensjes kunnen dan later als het mogelijk blijkt.
Zoals het nu gaat kan het geen weken gaan duren, dat trekken de maatschappijen niet als ik de media mag geloven
Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?
quote:
En er stond een piloot glashard bij te vertellen dat hij zó de lucht in zou gaan, geen enkel probleem.. en daarvan mag je toch verwachten dat hij niet uit zijn nek staat te lullen daar..
Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?

Conclusie: zolang 't niet zeker is dat het veilig is gewoon geen risico's gaan nemen.
Huilen dan.
  zondag 18 april 2010 @ 23:48:53 #249
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80466836
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Ehhh.. voor leken (ikke dus ) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 18 april 2010 @ 23:49:05 #250
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80466842
Joah.
Huilen dan.
pi_80466854
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ehhh.. voor leken (ikke dus ) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Yep, sorry
pi_80466932
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik .
Er is nooit een lijn geweest voor hoogtes boven FL350. Ze hebben wel een keer de rode lijn (SFL/FL200) gesplitst naar SFL/FL100 en FL100/FL200. Maar dat voegde eigenlijk niets toe, dus daar zijn ze maar weer mee gestopt. Nu zijn er twee asgebieden FL200/FL350, die worden met verschillende kleuren aangegeven.
pi_80466954
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Ik ben op het hoogte van het princiepe van step climbs ja
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 18 april 2010 @ 23:53:26 #254
862 Arcee
Look closer
pi_80466970
Ik was dit topic even kwijt.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zondag 18 april 2010 @ 23:53:32 #255
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80466972
Ik vind dit topic wel leuk, je leert gelijk ook wat dingen over vliegen e.d.
  zondag 18 april 2010 @ 23:56:30 #256
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80467061
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was .
[..]

Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?
[..]

Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?

Conclusie: zolang 't niet zeker is dat het veilig is gewoon geen risico's gaan nemen.
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steen
Komop, je hebt toch wel een béétje lemmingbloed in je ?? het leven is al veel te veilig en 'geregeld'
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_80467076
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:53 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind dit topic wel leuk, je leert gelijk ook wat dingen over vliegen e.d.
Wel oppassen, want er worden veel dingen geroepen die niet kloppen.
  zondag 18 april 2010 @ 23:59:13 #258
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_80467160
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:

[..]

Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.

Wat is onheilspellender: een knal of een continu gerommel.
pi_80467199
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:59 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.

Wat is onheilspellender: een knal of een continu gerommel.
Zo ver als mijn aardijkskunde gaat, is dit het type vulkaan wat uit elkaar kan knallen toch? en is de trend die je nu ziet niet gewoon het opbouwen van druk?
  maandag 19 april 2010 @ 00:03:23 #260
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80467262
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steen
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood ) maar eerst eens rustig te bekijken hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voordat je allemaal vliegtuigen de lucht instuurt.
quote:
Komop, je hebt toch wel een béétje lemmingbloed in je ?? het leven is al veel te veilig en 'geregeld'
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd .
Huilen dan.
pi_80467300
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ehhh.. voor leken (ikke dus ) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
En als je je afvraagt waarom ze stappen van 2000 foot gebruiken, da's omdat een slim figuur bedacht heeft dat het handig is dat vliegtuigen in tegengestelde richtingen op verschillende hoogtes vliegen. Voorkomt botsingen. Dus heb je bijvoorbeeld FL250 en FL270 voor vluchten naar het oosten (VS naar Europa) en FL260 en FL280 voor vluchten naar het westen (Europa naar VS). Dan hoef je je niet meer druk te maken over tegenliggers. (Bij grotere hoogten kan een iets ander systeem worden gehanteerd, met grotere tussenruimtes. Het princinpe blijft gelijk.)
  maandag 19 april 2010 @ 00:09:18 #262
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_80467411
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:

[..]

Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla

http://ashalerts.com/
pi_80467420
Hoe toepasselijk

pi_80467438
Vliegtuig mogelijk gecrasht door aswolk

In Engeland is een klein vliegtuig neergestort in een veld in de buurt van Hampshire. Bij deze crash kwamen twee mannen om het leven. De politie onderzoekt momenteel of de aswolk van de IJslandse vulkaan de oorzaak van de crash kan zijn.

Door de uitbarsting van de vulkaan is al dagen in diverse Europese landen een vliegverbod van kracht. Ook boven Groot-Brittannië mag geen enkel vliegtuig opstijgen. In dit geval ging het om een klein privévliegtuig. Kleine vliegtuigjes mogen in principe vliegen zolang ze niet te hoog gaan

bron http://www.spitsnieuws.nl(...)ijk_gecrasht_do.html
  maandag 19 april 2010 @ 00:11:48 #265
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_80467472
Even een mooie gifje over de verspreiding van de as!

  maandag 19 april 2010 @ 00:13:51 #266
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80467534
Huilen dan.
pi_80467636
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
  maandag 19 april 2010 @ 00:19:25 #268
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80467683
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood ) maar eerst eens rustig te bekijken hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voordat je allemaal vliegtuigen de lucht instuurt.
[..]

Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd .
Met mooi droog weer

Ik heb het helemaal gehad met die schijnveilgiheid; veiligheid is een modewoord, net als 'milieu', dat wordt ook nog wat trouwens straks; ze hebben nu weer een nieuw stokpaard, want als die meuk die nu de lucht in gaat moet weer gecompenseerd worden natuurlijk.
De definitie van veiligheid is : 'het bewust nemen van aanvaarbare risico's' en ik denk dat in deze context de aanvaarbaarheid van hetzelfde risico met de week vergroot als de nood straks hoger en hoger wordt, mark my words
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 19 april 2010 @ 00:20:09 #269
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80467704
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef horned_reaper het volgende:
Even een mooie gifje over de verspreiding van de as!

[ afbeelding ]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
  maandag 19 april 2010 @ 00:21:57 #270
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80467748
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...
  maandag 19 april 2010 @ 00:21:58 #271
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80467750
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Deze grafiek is wel degelijk van de Katla

http://ashalerts.com/
Nou, 't zit er tussenin.

Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations.

Goðabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miðmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo.

Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart:



Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is.
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 00:22:23 #272
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_80467758
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Kijk één naar dat ene punt in IJsland
Daar blijft naar een nieuwe stroom dikke zwarte as uitkomen!
Het verspreid dus wel.... maar er komt steeds meer bij!
  maandag 19 april 2010 @ 00:23:10 #273
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80467770
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Deze grafiek is wel degelijk van de Katla

http://ashalerts.com/
Lijkt me niet. Die site heeft het bestand hernoemd...
  maandag 19 april 2010 @ 00:24:05 #274
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80467792
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:22 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Kijk één naar dat ene punt in IJsland
Daar blijft naar een nieuwe stroom dikke zwarte as uitkomen!
Het verspreid dus wel.... maar er komt steeds meer bij!
O, dom Het is al laat
pi_80467866
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
  maandag 19 april 2010 @ 00:29:20 #276
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80467886
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Doe eens niet zo eigenwijs . JIJ gebruikt het als referentie van de Katla. En dat is fout.
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 00:30:42 #277
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_80467908
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:29 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Doe eens niet zo eigenwijs . JIJ gebruikt het als referentie van de Katla. En dat is fout.
Maar er staat zelfs KATLA in de URL
  maandag 19 april 2010 @ 00:31:00 #278
277627 Seven.
We are Borg.
pi_80467911
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:13 schreef Isdatzo het volgende:


Mooie timelapse.
Je ziet ook alle wolken verdwijnen vlak voor ze in contact komen met de as.
Resistance is futile.
  maandag 19 april 2010 @ 00:31:12 #279
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80467918
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:21 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.
Nou zit ik 's nachts nog wel eens met Nat.Geo aan, en daar is pas geleden weer tot in de treure die docu van Yellowstone herhaald, en die heeft een Caldera van 170 kilometer, en die is volgens zijn 'schema' sort off over tijd
Even in verhouding tot de overlast die dit puistje al geeft binnen een paar dagen, moet je toch niet indenken wat er gebeurt als Yellowstone het tijd vindt om zijn steentje bij te dragen Dan maken we geen schijn van kans
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 19 april 2010 @ 00:33:05 #280
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80467955
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:30 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

Maar er staat zelfs KATLA in de URL
Oh, ok. Dan neem ik m'n woorden terug !
</sarcasme>
Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 00:35:27 #281
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80468006
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.

http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
En deze url gebruikt geen 'katla' in het laatste gedeelte: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/eyja_trem_auto.png verwarrend .
  maandag 19 april 2010 @ 00:36:48 #282
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_80468028
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.
Nou zit ik 's nachts nog wel eens met Nat.Geo aan, en daar is pas geleden weer tot in de treure die docu van Yellowstone herhaald, en die heeft een Caldera van 170 kilometer, en die is volgens zijn 'schema' sort off over tijd
Even in verhouding tot de overlast die dit puistje al geeft binnen een paar dagen, moet je toch niet indenken wat er gebeurt als Yellowstone het tijd vindt om zijn steentje bij te dragen [ afbeelding ] Dan maken we geen schijn van kans
Mijn post van vrijdag:

==========
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 00:59 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Heel gevaarlijk en erg groot. Krater heeft doorsnede van 10 kilometer... En veel ijs erboven dus behoorlijk overstromingsgevaar.
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.

Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.

Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.



Eindresultaat:

Huilen dan.
  maandag 19 april 2010 @ 00:39:24 #283
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80468065
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Mijn post van vrijdag:

==========
[..]

Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.

Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.

Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.

[ afbeelding ]

Eindresultaat:

[ afbeelding ]
Wel een mooi eindresultaat
pi_80468106
Kan ik morgen nog gewoon ademen zonder te sterven, denk je?
HÆLP.
  maandag 19 april 2010 @ 00:42:59 #285
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80468124
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:41 schreef ehqo. het volgende:
Kan ik morgen nog gewoon ademen zonder te sterven, denk je?
Morgen wel nog .
pi_80468161
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:42 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Morgen wel nog .
Boffen!
HÆLP.
  maandag 19 april 2010 @ 00:47:33 #287
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80468189
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.

Ik kan de legenda niet zien.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  maandag 19 april 2010 @ 00:48:09 #288
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_80468194
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Mijn post van vrijdag:

==========
[..]

Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.

Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.

Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.

[ afbeelding ]

Eindresultaat:

[ afbeelding ]
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenario ze hadden uit onderzoek toch ook al uitgevonden dat de laatste keer een heel ernstige is geweest, hoe ver hij nu open zou gaan is natuurlijk altijd koffiedik kijken, but if...

er staan op Joetjoep trouwens nog wel meer toffe timelapses van de uitbarsting; alsmede dit filmpje:



blijkbaar hebben ze in IJsland geen vliegverbod
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 19 april 2010 @ 00:49:59 #289
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_80468221
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenario ze hadden uit onderzoek toch ook al uitgevonden dat de laatste keer een heel ernstige is geweest, hoe ver hij nu open zou gaan is natuurlijk altijd koffiedik kijken, but if...

er staan op Joetjoep trouwens nog wel meer toffe timelapses van de uitbarsting; alsmede dit filmpje:



blijkbaar hebben ze in IJsland geen vliegverbod
In IJsland is er idd geen vliegverbod. Binnenlandse en transatlantische vluchten gaan gewoon door, omdat de huidige windrichting ervoor zorgt dat de as vrijwel meteen richting oceaan geblazen wordt.
  maandag 19 april 2010 @ 00:50:31 #290
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80468227
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:47 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.

Ik kan de legenda niet zien.
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder geval
  maandag 19 april 2010 @ 00:52:11 #291
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80468248
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder geval
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  maandag 19 april 2010 @ 00:58:33 #292
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_80468328
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:52 schreef Q.E.D. het volgende:

[..]

Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoelde
  maandag 19 april 2010 @ 01:00:25 #293
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80468356
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:58 schreef kwiwi het volgende:

[..]

En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoelde
Ik werd afgeleid door je kwiwi

Laat ik nu de pc maar echt de schuld geven.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_80468393
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.
  maandag 19 april 2010 @ 01:11:07 #295
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_80468525
Nou, ik wil maar plaatjes.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  maandag 19 april 2010 @ 01:21:50 #296
6941 APK
Factual, I think.
pi_80468674
quote:
Op maandag 19 april 2010 01:02 schreef Light het volgende:

[..]

Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.
Misschien zijn ze sinds kort solidair?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_80469207
Leuk, die hele discussie over wel/niet Katla, maar wat houd het grafiekje in? Ik zie een flinke toename, en dat lijkt me eerlijk gezegd niet positief.
pi_80469279
quote:
Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Coelho het volgende:

[..]

Waar zit je?
Nederland, moet terug naar Dublin.

Eurostar + bus + ferry gaat bijna 24u duren dus ik blijf liever even wachten...
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_80469296
quote:
Op maandag 19 april 2010 03:16 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Nederland, moet terug naar Dublin.

Eurostar + bus + ferry gaat bijna 24u duren dus ik blijf liever even wachten...
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?
pi_80469318
Dat duurt niet lang meer woord steeds activer , De dame Katla gaat boem boem dat is zeker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')