Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan hequote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan.
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde. Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
quote:Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he![]()
Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?![]()
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.quote:Op zondag 18 april 2010 22:21 schreef Isdatzo het volgende:
Joah maar dat is nu helemaal niet aan de orde hè. Overigens is zwaveldioxide (SO2) zelf kleurloos, het slechte zicht kwam door de as op lage hoogte
.
Erboven kun je vliegen, dat klopt. En de bovenkant van de aslaag is ook wel vrij duidelijk. Probleem is wel dat je bij een noodsituatie niet meer zomaar naar beneden kunt als je boven een groot asveld zit, tenzij je alsnog door die as gaat vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he![]()
Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Aan een AWACS heb je niets, de gewone verkeersleiding kan de vliegtuigen prima begeleiden. Probleem is wel dat de aswolk niet op radar te zien is, maar dan maakt het niet uit welke radar je gebruikt. Piloten moeten de as dus op zicht ontwijken. Meetvliegtuigen kunnen wel helpen.quote:Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?![]()
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.
Buiten dat staat de wind voorlopig nog richting Europa en gaat die vulkaan voorlopig vrolijk verder met nieuwe Aswolken maken.quote:Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef Light het volgende:
[..]
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..quote:Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.
quote:Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
Bronquote:Quite apart from the safety consideration, volcanic ash has caused very expensive damage to aircraft; most estimates cite costs to aviation of over $250 million since 1982. International airlines are willing to undergo extensive and very expensive re-routing if there is any possibility of ash contact on their regular routes.
De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnogquote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.![]()
Waar zit je?quote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.![]()
De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol.quote:Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..
Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen.quote:Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..
Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk.quote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.![]()
Ze zitten dus vast.quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:
Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn. En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten.quote:Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnog![]()
ik heb ook een kennis in Mexico die morgen terug zou komen... dat zal nog even duren denk ik.. of naar Spanje en dan met de zoeftrein naar hier. Ik zou het wel een mooi excuus vinden om de thalys een keertje te testen
Waar zit je ??
Da's best stevig inderdaad, maar vanaf de US zou de enige weg dan 'the long way round' zijn, dat is ook watquote:Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Light het volgende:
[..]
[..]
Bron
Ik weet niet of die 250 miljoen in Amerikaanse of Australische dollars is.
Ziet er inderdaad heftig uit!quote:Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]
Is dit slecht?
De vlucht van mijn mannetje was ook geannuleerd (zou vanmiddag vliegen) maar hij is inmiddels begonnen aan de reis van Cannes (Frankrijk) naar huis met de auto. Hij heeft vandaag al zo'n 600 km achter de rug, morgen de rest.quote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.![]()
quote:Op zondag 18 april 2010 22:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk.
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.quote:Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]
Is dit slecht?
Daarom snap ik die uitspraken van die pipo van de KLM ook niet. Ryanair doet 't wat dat betreft een stuk beter door al dagen te annuleren (terwijl ik daar juist anders van had verwacht).quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol.
Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief..quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen.
Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn. En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Maar het geeft wel toenemende activiteit aanquote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ikquote:Op zondag 18 april 2010 23:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten.
Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger.quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:
En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger.quote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief..
Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iigquote:De aandelen Shell zullen ook wel kelderen trouwens als het zo doorgaat, die moet ik van de week FF traden voor iets in de spoorwegen of hotelketens in de buurt van Schiphol![]()
't Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissenquote:Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laag as/stof die we hier hebben onder de 5 km hangt, dus kunnen we er best overheen tuffen.. (mits je erboven kunt komen zonder erdoorheen te moeten uiteraard) en dat testvliegtuig van gisteravond is naar 12 + Km geweest toch ?? ruimte zat lijkt me..
En dat noodgeval verhaal is leuk, maar hoe vaak komt dat voor ?? en hoe lang vlieg je daadwerkelijk bóven die rommel onderweg naar de US ?? een uurtje of 2 ? Als ik daar als passagier voor moest tekenen om te mogen vliegen deed ik het.. no problem..
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?quote:Op zondag 18 april 2010 23:19 schreef Light het volgende:
[..]
Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger.
Waar zit ze ergens?quote:Op zondag 18 april 2010 23:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ik![]()
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon weer terug onder d'r palmboom duikt met een versgevulde kokosnoot; een weekje extra R&R kan geen kwaad
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?quote:Op zondag 18 april 2010 23:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."quote:Op zondag 18 april 2010 23:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Dat ook ja. Maar goed, ik ben zelf niet zo thuis in die vliegtuigjes.quote:Op zondag 18 april 2010 23:26 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ikquote:Op zondag 18 april 2010 23:27 schreef Light het volgende:
[..]
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
Ja nou... gewoon nietquote:Op zondag 18 april 2010 23:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger.
[..]
Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iig.
[..]
't Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissen. En zeg nou zelf, hoe goed kan jij het risico nou werkelijk beoordelen?
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.quote:Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]
Is dit slecht?
hier te volgen
Meer grafiekjes
gezelligquote:Op zondag 18 april 2010 23:30 schreef horned_reaper het volgende:
De vulkaan wordt nu steeds actiever!!![]()
[ afbeelding ]
All over the place; ik weet niet precies waarvandaan ze terug zou vliegen eigenlijk..quote:
Die aardbeving-grafiekjes zeggen op zichzelf sowieso niet zo heel veel, er zijn altijd wel periodes met meer of minder seismologische activiteit.quote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.quote:Op zondag 18 april 2010 23:26 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
Zijn in het vorige topic ook grafiekjes met doorsneden van de luchtlagen van geplaatst idd, en in die artikelen over deze eruptie werd ook gerept van een askolom tpv de vulkaan van 8 km in de pieken, met een gemiddelde hoogte van 5000 meter.. dus eroverheen vliegen moet makkelijk kunnenquote:Op zondag 18 april 2010 23:27 schreef Light het volgende:
[..]
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig wasquote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
en die testvliegtuigen zijn probleemloos tot ruim boven die troep gevlogen, dus ik zie het probleem niet meer helemaal..
Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?quote:100% herstel van het vliegverkeer is natuurlijk onzin, maar in de windows die ze hebben waarin het wél mogelijk is, moeten ze eigenlijk gewoon vliegen; nogmaals: desnoods alleen post/vracht, om te kijken hoe het gaat, mensjes kunnen dan later als het mogelijk blijkt.
Zoals het nu gaat kan het geen weken gaan duren, dat trekken de maatschappijen niet als ik de media mag geloven![]()
Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?quote:En er stond een piloot glashard bij te vertellen dat hij zó de lucht in zou gaan, geen enkel probleem.. en daarvan mag je toch verwachten dat hij niet uit zijn nek staat te lullen daar..
Ehhh.. voor leken (ikke dusquote:Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Yep, sorryquote:Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ehhh.. voor leken (ikke dus) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Er is nooit een lijn geweest voor hoogtes boven FL350. Ze hebben wel een keer de rode lijn (SFL/FL200) gesplitst naar SFL/FL100 en FL100/FL200. Maar dat voegde eigenlijk niets toe, dus daar zijn ze maar weer mee gestopt. Nu zijn er twee asgebieden FL200/FL350, die worden met verschillende kleuren aangegeven.quote:Op zondag 18 april 2010 23:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik.
Ik ben op het hoogte van het princiepe van step climbs jaquote:Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steenquote:Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was.
[..]
Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?
[..]
Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?
Conclusie: zolang 't niet zeker is dat het veilig is gewoon geen risico's gaan nemen.
Wel oppassen, want er worden veel dingen geroepen die niet kloppen.quote:Op zondag 18 april 2010 23:53 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind dit topic wel leuk, je leert gelijk ook wat dingen over vliegen e.d.
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.quote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Zo ver als mijn aardijkskunde gaat, is dit het type vulkaan wat uit elkaar kan knallen toch?quote:Op zondag 18 april 2010 23:59 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.
Wat is onheilspellender: een knal of een continu gerommel.
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik doodquote:Op zondag 18 april 2010 23:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steen![]()
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijdquote:Komop, je hebt toch wel een béétje lemmingbloed in je ??het leven is al veel te veilig en 'geregeld'
En als je je afvraagt waarom ze stappen van 2000 foot gebruiken, da's omdat een slim figuur bedacht heeft dat het handig is dat vliegtuigen in tegengestelde richtingen op verschillende hoogtes vliegen. Voorkomt botsingen. Dus heb je bijvoorbeeld FL250 en FL270 voor vluchten naar het oosten (VS naar Europa) en FL260 en FL280 voor vluchten naar het westen (Europa naar VS). Dan hoef je je niet meer druk te maken over tegenliggers. (Bij grotere hoogten kan een iets ander systeem worden gehanteerd, met grotere tussenruimtes. Het princinpe blijft gelijk.)quote:Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ehhh.. voor leken (ikke dus) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Deze grafiek is wel degelijk van de Katlaquote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Met mooi droog weerquote:Op maandag 19 april 2010 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood) maar eerst eens rustig te bekijken hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voordat je allemaal vliegtuigen de lucht instuurt.
[..]
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd.
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.quote:Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef horned_reaper het volgende:
Even een mooie gifje over de verspreiding van de as!
[ afbeelding ]
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...quote:Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Nou, 't zit er tussenin.quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla![]()
http://ashalerts.com/
Kijk één naar dat ene punt in IJslandquote:Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Lijkt me niet. Die site heeft het bestand hernoemd...quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla![]()
http://ashalerts.com/
O, domquote:Op maandag 19 april 2010 00:22 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Kijk één naar dat ene punt in IJsland![]()
Daar blijft naar een nieuwe stroom dikke zwarte as uitkomen!
Het verspreid dus wel.... maar er komt steeds meer bij!
Doe eens niet zo eigenwijsquote:Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Maar er staat zelfs KATLA in de URLquote:Op maandag 19 april 2010 00:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe eens niet zo eigenwijs. JIJ gebruikt het als referentie van de Katla. En dat is fout.
Je ziet ook alle wolken verdwijnen vlak voor ze in contact komen met de as.quote:
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.quote:Op maandag 19 april 2010 00:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...
Oh, ok. Dan neem ik m'n woorden terugquote:Op maandag 19 april 2010 00:30 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Maar er staat zelfs KATLA in de URL
En deze url gebruikt geen 'katla' in het laatste gedeelte: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/eyja_trem_auto.png verwarrendquote:Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Mijn post van vrijdag:quote:Op maandag 19 april 2010 00:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.
Nou zit ik 's nachts nog wel eens met Nat.Geo aan, en daar is pas geleden weer tot in de treure die docu van Yellowstone herhaald, en die heeft een Caldera van 170 kilometer, en die is volgens zijn 'schema' sort off over tijd![]()
Even in verhouding tot de overlast die dit puistje al geeft binnen een paar dagen, moet je toch niet indenken wat er gebeurt als Yellowstone het tijd vindt om zijn steentje bij te dragen [ afbeelding ] Dan maken we geen schijn van kans
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:59 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Heel gevaarlijk en erg groot. Krater heeft doorsnede van 10 kilometer... En veel ijs erboven dus behoorlijk overstromingsgevaar.
Wel een mooi eindresultaatquote:Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn post van vrijdag:
==========
[..]
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.
Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.
Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.
[ afbeelding ]
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
Morgen wel nogquote:Op maandag 19 april 2010 00:41 schreef ehqo. het volgende:
Kan ik morgen nog gewoon ademen zonder te sterven, denk je?
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.quote:Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenarioquote:Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn post van vrijdag:
==========
[..]
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hè. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.
Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.
Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.
[ afbeelding ]
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
In IJsland is er idd geen vliegverbod. Binnenlandse en transatlantische vluchten gaan gewoon door, omdat de huidige windrichting ervoor zorgt dat de as vrijwel meteen richting oceaan geblazen wordt.quote:Op maandag 19 april 2010 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenarioze hadden uit onderzoek toch ook al uitgevonden dat de laatste keer een heel ernstige is geweest, hoe ver hij nu open zou gaan is natuurlijk altijd koffiedik kijken, but if...
![]()
er staan op Joetjoep trouwens nog wel meer toffe timelapses van de uitbarsting; alsmede dit filmpje:
blijkbaar hebben ze in IJsland geen vliegverbod
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder gevalquote:Op maandag 19 april 2010 00:47 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.
Ik kan de legenda niet zien.
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.quote:Op maandag 19 april 2010 00:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder geval
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoeldequote:Op maandag 19 april 2010 00:52 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.![]()
Ik werd afgeleid door je kwiwiquote:Op maandag 19 april 2010 00:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoelde
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.quote:Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Misschien zijn ze sinds kort solidair?quote:Op maandag 19 april 2010 01:02 schreef Light het volgende:
[..]
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.
Nederland, moet terug naar Dublin.quote:
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?quote:Op maandag 19 april 2010 03:16 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Nederland, moet terug naar Dublin.
Eurostar + bus + ferry gaat bijna 24u duren dus ik blijf liever even wachten...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |