Alsof het wat uit maakt of het water nou 1 graad of 20 graden Celcius is.quote:Op zondag 18 april 2010 20:51 schreef Isdatzo het volgende:
In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af.
Dat dus. En uiteindelijk kan door de neerslag van dat materiaal een soort van vulkaan ontstaan, zoals De Hverfell in het noordoosten van IJsland. Ben er vorig jaar geweest:quote:Op zondag 18 april 2010 20:37 schreef vulli het volgende:
[..]
Vulkaanas is een simpelere benaming voor tefra en zijn eigenlijk alle kleine deeltjes die de lucht in geslingerd worden. Meestal zijn dit hele kleine steentjes (kleiner dan 2 mm) als ik het goed begrepen heb.
Niet veel neequote:Op zondag 18 april 2010 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Alsof het wat uit maakt of het water nou 1 graad of 20 graden Celcius is.
Eurlings snapt hetquote:Eurlings pleit voor versoepeling vliegverbod
HILVERSUM - Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings wil dat het Europese vliegverbod wordt versoepeld. Waar het kan moet het luchtruim weer open, zei de bewindsman zondag tegen de NOS.
Camiel Eurlings staat de pers te woord. ANP
Een aswolk ten gevolge van een vulkaanuitbarsting op IJsland is er de oorzaak van dat sinds donderdag vrijwel al het vliegverkeer boven Europa stil ligt.
Volgens de minister kan de luchtvaartsector een algehele sluiting niet langer aan. Hij zal maandag tijdens een videoconferentie met zijn Europese collega-ministers pleiten voor een versoepeling van het vliegverbod.
Eurlings vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld. In de Verenigde Staten kiezen luchtvaartautoriteiten bij een aswolk niet voor een algehele sluiting van het luchtruim, zei Eurlings. (ANP)
18-04-10 20:45
Volgens mij zijn die KLM toestellen van vanavond alweer een tijdje over Duitsland heenquote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan.
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde. Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
Dat had ik idd, maargoed, dat zegt een beetje weinig, helaas.quote:Op zondag 18 april 2010 20:55 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Luchtvracht ligt deels stil en dit is de meest recente service alert:
Service-update
Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.
Duitsland is inmiddels ook weer dicht.quote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan.
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde. Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
Condor stuurt gewoon de vliegtuigen wegquote:Condor seems to have sent three jets out from Frankfurt to various points in the Caribbean, currently over northwest France.
5 minutes ago via TweetDeck
quote:For clarification: we do not take decisions as to whether to open/close airspace. Decision made by national authorities in each country We're responsible for ensuring that all involved, including airlines and ANSPs are then aware of decisions made by national authorities.
re tests: they've taken place and ongoing work by all involved, including EUROCONTROL to see how/when traffic can be safely resumed
I know, maar in theorie kan 't want duitsland is nu redelijk as-vrij. Boven belgie, engeland en scandinavie zit nog wel genoeg.quote:Op zondag 18 april 2010 21:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Duitsland is inmiddels ook weer dicht.
Yup, maar het hangt logistiek natuurlijk wel allemaal met elkaar samen. En ik denk dat ze voor de zekerheid bij daglicht willen vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 21:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
I know, maar in theorie kan 't want duitsland is nu redelijk as-vrij. Boven belgie, engeland en scandinavie zit nog wel genoeg.
Boven oost-europa ook trouwens.
Ik word pas enthousiast als de kubieke kilometers aan bod komen.quote:Op zondag 18 april 2010 21:39 schreef Isdatzo het volgende:
Ah, de vulkaan heeft tot nu toe ongeveer 140 mln kubieke meter as de lucht in geslingerd, nu zo'n 750 ton per seconde.
Dan zitten we al op een goede 14%.quote:Op zondag 18 april 2010 21:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik word pas enthousiast als de kubieke kilometers aan bod komen.
Uiteraard. Een probleem is ook dat slecht voorspelbaar is wat de concentraties as zijn. Nu is het misschien niet gevaarlijk, maar er is ook een situatie bekend waar de concentraties wat hoger bleven. Bij een eruptie van de vulkaan Laki kwam een grote hoeveelheid SO2 vrij. Geen gezond spul. Dat is via Bergen (Noorwegen), Praag, Berlijn, Parijs en Le Havre naar Engeland en heeft zelfs daar nog voor veel slachtoffers gezorgd. Die gifwolk was zo dik dat boten in de haven bleven vanwege het slechte zicht.quote:Op zondag 18 april 2010 21:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Achjee, Eurlings weet 't weer beter.
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan hequote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan.
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde. Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
quote:Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he![]()
Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?![]()
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.quote:Op zondag 18 april 2010 22:21 schreef Isdatzo het volgende:
Joah maar dat is nu helemaal niet aan de orde hè. Overigens is zwaveldioxide (SO2) zelf kleurloos, het slechte zicht kwam door de as op lage hoogte
.
Erboven kun je vliegen, dat klopt. En de bovenkant van de aslaag is ook wel vrij duidelijk. Probleem is wel dat je bij een noodsituatie niet meer zomaar naar beneden kunt als je boven een groot asveld zit, tenzij je alsnog door die as gaat vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he![]()
Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Aan een AWACS heb je niets, de gewone verkeersleiding kan de vliegtuigen prima begeleiden. Probleem is wel dat de aswolk niet op radar te zien is, maar dan maakt het niet uit welke radar je gebruikt. Piloten moeten de as dus op zicht ontwijken. Meetvliegtuigen kunnen wel helpen.quote:Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?![]()
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.
Buiten dat staat de wind voorlopig nog richting Europa en gaat die vulkaan voorlopig vrolijk verder met nieuwe Aswolken maken.quote:Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef Light het volgende:
[..]
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..quote:Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |