Ik lolde.quote:Op zondag 18 april 2010 13:40 schreef elcastel het volgende:
Ik heb hier nu megaveel as in mijn asbak opeens !
.
TVP dus.
De Katla laat wel wat meer activiteit zien, maar wat het grafiekje precies zegt is mij een raadselquote:
Is het misschien leuk dat de nieuwe TS dit elke keer er een beetje in plakt?quote:Op zondag 18 april 2010 13:38 schreef indahnesia.com het volgende:
Het laatste nieuws is uit de OP overigens, omdat dit toch te snel veranderd.
Dat zou best kunnen, maar weet niet of iedereen dit snapt.quote:Op zondag 18 april 2010 13:42 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Is het misschien leuk dat de nieuwe TS dit elke keer er een beetje in plakt?
http://www.nu.nl/binnenla(...)dag-middernacht.html
Die bijvoorbeeld, en de laatste melding van de luchtvartautoriteiten oid?
Mja, is het niet meer zien wat je wilt zien? Foto Kenya 2009:quote:Op zondag 18 april 2010 13:39 schreef superworm het volgende:
Lapo vorig topic:
Gisteravond opnieuw foto's wezen maken op de Soestduinen. Grijsrode gloed is om de hele horizon heen te zien en wordt met het ondergaan van de zon steeds opvallender. Behalve die 'rode band', was de lucht gedurende de hele ondergang (was er 19:00-20:45) prachtig blauw.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb geen flauw idee. Maar inderdaad. Aan de andere kant heb ik ook wat foto's genomen van de andere kant (dus waar de zon niet onderging), en daar zag je dezelfde band 'grijs' liggen onder de felblauwe hemel.quote:Op zondag 18 april 2010 13:44 schreef Zith het volgende:
[..]
Mja, is het niet meer zien wat je wilt zien? Foto Kenya 2009:
[ afbeelding ]
Zelfde kenmerken of niet?
quote:Op zondag 18 april 2010 13:42 schreef kahaarin het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)dag-middernacht.html
Zeker ook testvluchten.quote:Artikelen zoals tandenborstels, tandpasta, deodorant, babyvoeding, onderbroeken en sokken vliegen over de toonbank, zo meldden winkeliers op Schiphol Plaza.
Light, zou je dat willen doen?quote:Op zondag 18 april 2010 13:43 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Dat zou best kunnen, maar weet niet of iedereen dit snapt.
Het nieuws gaat vrij snel, wat nu actueel is, is over een paar uur allang weer achterhaald. Ik denk dat het dan niet veel zin heeft om linkjes in de OP te gooien.quote:Op zondag 18 april 2010 13:42 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Is het misschien leuk dat de nieuwe TS dit elke keer er een beetje in plakt?
http://www.nu.nl/binnenla(...)dag-middernacht.html
Die bijvoorbeeld, en de laatste melding van de luchtvartautoriteiten oid?
Oh, dat kan er wel bijquote:Op zondag 18 april 2010 13:48 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Light, zou je dat willen doen?
Luchtvaart nieuws wordt hier ge-update: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?cat=all
Werkelijk, gaat dit nu elk topic worden gepost ?quote:Op zondag 18 april 2010 13:50 schreef Zith het volgende:
Eerste beelden van het leven in IJsland zijn ook al binnen, journalisten hebben en man en zn zoon gevolgd terwijl ze zich een weg door het verwoeste en donkere (door de as in de lucht) landschap proberen te slaan... triest beeld
http://tinyurl.com/y34hzfl
Ik geloof niet dat er veel kannibalen leven in IJslandquote:Op zondag 18 april 2010 13:50 schreef Zith het volgende:
Eerste beelden van het leven in IJsland zijn ook al binnen, journalisten hebben en man en zn zoon gevolgd terwijl ze zich een weg door het verwoeste en donkere (door de as in de lucht) landschap proberen te slaan... triest beeld
http://tinyurl.com/y34hzfl
Saaie film... en dan ook nog met zo'n kutjoch dat het woord "papa" met een kutaccent uitspreekt.quote:Op zondag 18 april 2010 13:50 schreef Zith het volgende:
Eerste beelden van het leven in IJsland zijn ook al binnen, journalisten hebben en man en zn zoon gevolgd terwijl ze zich een weg door het verwoeste en donkere (door de as in de lucht) landschap proberen te slaan... triest beeld
http://tinyurl.com/y34hzfl
Veel mensen lezen mee door de OP's te lezen, vaak wordt er 1 keer per dag een uitgebreid verslag gedaan over wat er aan de hand is, alle nieuws is niet handig maar 1 van de berichten over de huidige stand van zaken en het bericht van het luchtvaartnieuws is misschien wel fijn om te kunnen lezen zonder op linkjes te moeten klikken. Maar he, jij bent de TS, het is jouw OP, hij ziet er verder goed uit en je was lekker snel, thnx.quote:Op zondag 18 april 2010 13:52 schreef Light het volgende:
[..]
Het nieuws gaat vrij snel, wat nu actueel is, is over een paar uur allang weer achterhaald. Ik denk dat het dan niet veel zin heeft om linkjes in de OP te gooien.
Klopt, in het uitbarstingsgebied ook niet meer, magoed dat was gisteren ook even zo en toen begon het vrolijk weer, de IJslandse experts melden ook dat het rustiger wordt maar dat er nog steeds as wordt uitgestoten. Ben ik nu de enige die het een beetje stilte voor de storm vind lijken? Ik vertrouw het nog niets....quote:Op zondag 18 april 2010 14:03 schreef DemonRage het volgende:
Geen rode stippen (= recente bevingen) meer:
[ afbeelding ]
Idd een beetje het stilte voor de storm idee.quote:Op zondag 18 april 2010 14:07 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Klopt, in het uitbarstingsgebied ook niet meer, magoed dat was gisteren ook even zo en toen begon het vrolijk weer, de IJslandse experts melden ook dat het rustiger wordt maar dat er nog steeds as wordt uitgestoten. Ben ik nu de enige die het een beetje stilte voor de storm vind lijken? Ik vertrouw het nog niets....
[ afbeelding ]
Lijkt mij niet verkeerd, als er maar regelmatig gemeten word en men geen risico neemt.quote:DRIEBERGEN - Naar aanleiding van testvluchten door Lufthansa en KLM is de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) van mening dat gedeeltelijke hervatting van de dienstregelingen mogelijk is. "Meten is weten", zegt voorzitter Evert van Zwol, "de hoeveelheid of concentratie van de asdeeltjes in de atmosfeer is naar alle waarschijnlijkheid dusdanig gering is dat er geen gevaar voor het luchtverkeer van uit gaat."
De VNV roept de overheden op om niet zonder meer vast te houden aan de gedachte dat vulkaanas in welke concentratie dan ook gevaarlijk is voor de luchtvaart maar samen met de maatschappijen en vliegtuigfabrikanten procedures vast te stellen waaronder veilig gevlogen kan worden.
Uiteraard behoudt de gezagvoerder van de betrokken vlucht zijn volledige beslissingsbevoegdheid op het gebied van veilige vluchtuitvoering. Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan aangepaste vlieghoogtes en routes, al dan niet uitsluitend met daglicht vliegen, minimale afstanden tot wolken en aanvullende technische inspecties na elke vlucht.
"Aanpassen aan veranderende omstandigheden op de vulkaanas wordt dan relatief makkelijk", aldus van Zwol. "Samen met enkele Europese zusterorganisaties ziet de VNV mogelijkheden om bij de huidige weersomstandigheden en onder voorwaarden vluchten weer veilig uit te kunnen voeren." Zodra de concentratie van mogelijk aanwezig vulkaanas dan weer te hoog wordt behoort het sluiten van het luchtruim vanzelfsprekend weer tot de mogelijkheden.
Dat laatste dusquote:Op zondag 18 april 2010 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af of vulkaanstof ook in een diesel/otto motor verglaasd, of wordt dat allemaal afgevangen door de filters?
Ah, mooi zo, duurt wel ff voor hij geladen is. Thnx!quote:Op zondag 18 april 2010 14:14 schreef Clownbaby het volgende:
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
check, hij doet het weer jeej!
quote:Op zondag 18 april 2010 14:14 schreef Clownbaby het volgende:
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
check, hij doet het weer jeej!
Blauw/wit eigenlijkquote:Op zondag 18 april 2010 14:22 schreef MrBadGuy het volgende:
Het blijft een mooi gezicht, zo'n strak blauwe lucht
Staan erbijquote:Op zondag 18 april 2010 14:18 schreef DemonRage het volgende:
@ TS: kun je de 2 andere webcams (zelfde site btw) ook ff toevoegen aan de OP?
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-fimmvorduhalsi/
http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-thorolfsfelli/
Nee, nu kan het weer worden zoals vroeger! Lang wachten, meer verlangen opbouwen! Nu is op vakantie gaan naar de Veluwe weer bijzonder! Spanje/Griekenland is weer de andere kant van de wereld!quote:Op zondag 18 april 2010 14:28 schreef J0ycie88 het volgende:
ik wil dat de vliegtuigen weer gaan vliegen (Of ja dat die aswolk ergens anders dan boven europa gaat rondhangen)
Er is net weer 1 rode stip bijgekomen. Een kleine welliswaar.quote:Op zondag 18 april 2010 14:03 schreef DemonRage het volgende:
Geen rode stippen (= recente bevingen) meer:
Boven de atlantische oceaan?quote:Op zondag 18 april 2010 14:28 schreef J0ycie88 het volgende:
ik wil dat de vliegtuigen weer gaan vliegen (Of ja dat die aswolk ergens anders dan boven europa gaat rondhangen)
Vermoede dat ook al gezien de afzetting op mijn autoquote:
De droomwens van de linksmensquote:Op zondag 18 april 2010 14:32 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Nee, nu kan het weer worden zoals vroeger! Lang wachten, meer verlangen opbouwen! Nu is op vakantie gaan naar de Veluwe weer bijzonder! Spanje/Griekenland is weer de andere kant van de wereld!
Dat wil ik allemaal best, maar dan wel eerst mijn vriendje terug thuis hebben Dan neem ik wel genoege met een vakantie naar de Veluwe..quote:Op zondag 18 april 2010 14:32 schreef R2cksson het volgende:
[..]
Nee, nu kan het weer worden zoals vroeger! Lang wachten, meer verlangen opbouwen! Nu is op vakantie gaan naar de Veluwe weer bijzonder! Spanje/Griekenland is weer de andere kant van de wereld!
quote:
tering hee..quote:Op zondag 18 april 2010 14:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
Even in m'n IJslandpics van vorig jaar gedoken (omdat E.T. er eerder vandaag ook iets over zei):
Kracht van het water bij de uitbarsting en overstromingen in 1996. Stuk van de brug....
[ afbeelding ]
Wat info en plaatjes uit 1996:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Links naar de grote versies zodat je ze beter kunt lezen:
http://img.mobypicture.co(...)ac0e0c369c4_full.jpg
http://img.mobypicture.co(...)34e23788558_full.jpg
http://img.mobypicture.co(...)1be1e768ca9_full.jpg
Dat dus .quote:
Wauwquote:Op zondag 18 april 2010 15:15 schreef hondenfokker het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
De komen van weerwoord be af. echt schitterend!.
vet!quote:Op zondag 18 april 2010 15:15 schreef hondenfokker het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
De komen van weerwoord be af. echt schitterend!.
Wat bedoel je met dat laatste?quote:Op zondag 18 april 2010 15:18 schreef Re het volgende:
[..]
vet!
zo lekker uitgeslapen nu ik niet heb hoeven vliegen...
ben benieuwd hoe groot de economsiche schade zal worden en of het allemaal wel waard was
Nu al dik een miljard pond voor Europese luchtvaart wordt geschat.quote:Op zondag 18 april 2010 15:18 schreef Re het volgende:
[..]
vet!
zo lekker uitgeslapen nu ik niet heb hoeven vliegen...
ben benieuwd hoe groot de economsiche schade zal worden en of het allemaal wel waard was
hier ook een giro 555 voor?quote:Op zondag 18 april 2010 15:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Nu al dik een miljard pond voor Europese luchtvaart wordt geschat.
Nee, want dat heet bedrijfsrisico.quote:
en straks natuurlijk nog de naweeën als er weer gestart wordt met vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 15:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Nu al dik een miljard pond voor Europese luchtvaart wordt geschat.
die bedoelde ik idd!quote:Op zondag 18 april 2010 14:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
Even in m'n IJslandpics van vorig jaar gedoken (omdat E.T. er eerder vandaag ook iets over zei):
Kracht van het water bij de uitbarsting en overstromingen in 1996. Stuk van de brug....
[ afbeelding ]
Wat info en plaatjes uit 1996:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Links naar de grote versies zodat je ze beter kunt lezen:
http://img.mobypicture.co(...)ac0e0c369c4_full.jpg
http://img.mobypicture.co(...)34e23788558_full.jpg
http://img.mobypicture.co(...)1be1e768ca9_full.jpg
Yup.quote:Op zondag 18 april 2010 15:22 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
en straks natuurlijk nog de naweeën als er weer gestart wordt met vliegen.
was it as(h) bad as they said it could bequote:
Hmm ja vreemd idd. Het beweegt ook. Maar het lijkt ook een beetje op een reflectie op de lens ofzo.quote:Op zondag 18 april 2010 15:27 schreef Clownbaby het volgende:
wtf zijn die rare beelden op de cam http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/ rare bliksem achtige shit
Dat laatste dus.quote:Op zondag 18 april 2010 15:32 schreef Luchtje het volgende:
[..]
Hmm ja vreemd idd. Het beweegt ook. Maar het lijkt ook een beetje op een reflectie op de lens ofzo.
Hoe vet ditquote:Op zondag 18 april 2010 15:15 schreef hondenfokker het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
De komen van weerwoord be af. echt schitterend!.
Dat was best heftig, zo te zien.quote:Op zondag 18 april 2010 14:56 schreef Roel_Jewel het volgende:
Even in m'n IJslandpics van vorig jaar gedoken (omdat E.T. er eerder vandaag ook iets over zei):
Kracht van het water bij de uitbarsting en overstromingen in 1996. Stuk van de brug....
[ afbeelding ]
Wat info en plaatjes uit 1996:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Links naar de grote versies zodat je ze beter kunt lezen:
http://img.mobypicture.co(...)ac0e0c369c4_full.jpg
http://img.mobypicture.co(...)34e23788558_full.jpg
http://img.mobypicture.co(...)1be1e768ca9_full.jpg
Whehe, straks ook een rijverbod voor de autosnelwegen?quote:Op zondag 18 april 2010 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af of vulkaanstof ook in een diesel/otto motor verglaasd, of wordt dat allemaal afgevangen door de filters?
Bwhehe, vast in Mexico?quote:Op zondag 18 april 2010 16:52 schreef Seven. het volgende:
tvp vanuit Mexico. Normaal gezien zou ik nu mijn jetlag liggen uitslapen, had om 7 uur moeten landen. Goh, eigenlijk mis ik mijn eigen bed best wel een beetje nu. Maar OK, weekje extra vakantie kan weinig kwaad .
Hopelijk voor jou blijft het bij een week, het kan ook veel en veel langer duren.quote:Op zondag 18 april 2010 16:52 schreef Seven. het volgende:
tvp vanuit Mexico. Normaal gezien zou ik nu mijn jetlag liggen uitslapen, had om 7 uur moeten landen. Goh, eigenlijk mis ik mijn eigen bed best wel een beetje nu. Maar OK, weekje extra vakantie kan weinig kwaad .
Yep. Mexico City stond niet op het programma aanvankelijk. Maar ik wil wel in de buurt van het vliegveld zijn voor het geval dat ik toch weer kan vliegen, dus niet eerst 12 uur in een bus zitten of een binnenlandse vlucht moeten nemen. Ach, ik zit in een hostel voor nog geen 10 euro per nacht, voor 5 euro vreet je je helemaal vol en als het geld op is kan ik bij vrienden crashen aan de kust of gaan couchsurfen in bijvoorbeeld Washington (moet overstappen daar). Enig nadeel is dat ik alleen nog maar vieze kleren in mijn koffer heb, maar dat los ik vandaag wel op.quote:
quote:Airports of Marseille, Bordeaux to re-open in next few hours, media report.
Spanish aviation authorities AENA announce re-opening Barcelona airport in next couple of hours
Wauw, wat blijft de aarde toch fascinerendquote:Op zondag 18 april 2010 15:11 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En een up to date plaatje van die wolk van gisteren, die zou toch vandaag/morgen overkomen?quote:Op zondag 18 april 2010 17:31 schreef MeneerKaktus het volgende:
Iemand nog actuele info over Katla ?
Maar... maar.... dan krijg ik allemaal vulkaanstof in mijn ogenquote:Op zondag 18 april 2010 16:56 schreef Clownbaby het volgende:
Waarschijnlijk gaat dit heel lang zo door, blijf thuis iedereen, sluit de ramen, deuren, elektriciteit en open je ogen!
http://db.eurad.uni-koeln.de/promote/RLAQS/volcano.htmlquote:Op zondag 18 april 2010 17:33 schreef superworm het volgende:
[..]
En een up to date plaatje van die wolk van gisteren, die zou toch vandaag/morgen overkomen?
Wat een hersenloze debielen hebben we toch in Nederland. Bah.quote:Op zondag 18 april 2010 17:36 schreef jakkop het volgende:
Even wat leuke reacties van telegraaf.nl
"Het is wel erg stil bij VVD en CDA, niemand laat zich hierover zien. Zo gaat het nu ook met de burgers als je eenmaal op ze gestemd hebt." de hoge heren op het pluche ook altijd
"Het is nog nooit zo schoon geweest boven nederland. De was kan gewoon weer buiten hangen. Mensen durven weer op een terrasje te zitten of uren buiten te lopen met hun hond. Bedankt Ijsland, graag nog de hele zomer." Inderdaad, ik kwam al jaren niet meer buiten!
"we hebben 13 provincies elke provincie een vliegveld ,schiphol heeft 50.000 vluchten per jaar verdeel dat over de 13 provincies dus ieder zijn deel eerlijke verdeling van de lasten, voordeel minder autoverkeer lagere kosten ,dus alle klagers gaan verhuizen naar ijsland (lekker rustug en gaan met het vliegtuig naar hun werk)" Kunt u dat nog 1 keer uitleggen?
"ja zo gaat het, als je het bestuur van je eigen land , in de handen legt in het idiote gedoe , en geld verkwistende rotzooi van de eu, we hadden met de meeste stemmen er tegen gestemd, maar bakje ellende drukt het er gewoon door.die vent moet ook echt niet weer aan het bewind komen, laten we daar nu met ze allen, tegen stemmen, misschien krijgen we dan weer iets te zeggen" Want ja, tenslotte weten we allemaal dat Balkenende die vulkaan heeft aangestoken.
"heb uit een bron vernomen dat er niet gevlogen word vandaag maar dat er morgen weer gekeken wordt" Deze meneer heeft de krant gelezen denk ik.
En last but not least:
"Zolang links regeert zullen ze met allerlij nepargumenten en bangmakerijen komen om ons uit te knijpen en het leven zuur te maken. Geert doe hier aub wat aan. Ik vertrouw alleen op jouw woorden laat die anderen maar lullen."
Dan zou de lucht komende nacht helemaal schoon worden boven Nederland, en in de loop van morgenmiddag komt de nieuwe lading aan, rechtstreeks vanuit IJsland.quote:Op zondag 18 april 2010 17:37 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
http://db.eurad.uni-koeln.de/promote/RLAQS/volcano.html
GA ( general avation, non-commerciele sportvliegtuigjes ed ) morgen op own descretion vliegen .quote:Op zondag 18 april 2010 17:44 schreef Prowl het volgende:
Ik zag net een propellervliegtuig en een helikopter vliegen
Yup, daar schieten ze dus nog niks mee op..quote:Op zondag 18 april 2010 17:47 schreef Light het volgende:
[..]
Dan zou de lucht komende nacht helemaal schoon worden boven Nederland, en in de loop van morgenmiddag komt de nieuwe lading aan, rechtstreeks vanuit IJsland.
Jawel, je kunt het luchtruim tot bijvoorbeeld 16:00 openstellen. En in andere landen kan alles ook weer open, iig voorlopig.quote:Op zondag 18 april 2010 17:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Yup, daar schieten ze dus nog niks mee op..
Zie het maar alsof je water in een vlammende frituurketel mikt.quote:Op zondag 18 april 2010 17:52 schreef Carmw het volgende:
Dit is vast wel eens voorbij gekomen, maar ik ben te lui om alle 8 delen door te lezen. Ik vroeg me af, op het nieuws staat dat er asexplosies ontstaan omdat de vulkaan onder een ijskap zit, en dan koelt de magma af. Maar ik snap niet hoe dat dan in z'n werking gaat, iemand die dat mij kan uitleggen? Ben wel benieuwd
Het zou inderdaad wat verlichting kunnene geven voor een hoop wachtenden. Maar voorlopig zijn we nog niet van die as af dus?quote:Op zondag 18 april 2010 17:57 schreef Light het volgende:
[..]
Jawel, je kunt het luchtruim tot bijvoorbeeld 16:00 openstellen. En in andere landen kan alles ook weer open, iig voorlopig.
Dan zit je weer met het punt dat je crew + kist in het buitenland staat als de turnaround niet snel genoeg gaat. Da's leuk hoor, een paar uurtjes het luchtruim open gooien maar of die operatie zin heeft vraag ik me af, ze vliegen niet voor niets vliegtuigen vanuit Duitsland terug.. zolang die vulkaan blijft doorspuwen kan je het best gewoon je materieel aan de ground houden. Better safe then sorry, en de schade aan een vliegtuig kan enorm zijn ( afschuren verf door 'zandstraling' pitotbuiten die vol lopen, lucht in het vliegtuig die vol zit met fijnstof, of zelfs uitvallende motoren ).quote:Op zondag 18 april 2010 17:57 schreef Light het volgende:
[..]
Jawel, je kunt het luchtruim tot bijvoorbeeld 16:00 openstellen. En in andere landen kan alles ook weer open, iig voorlopig.
Mooie plaatjes, waar heb je die vandaan?quote:Op zondag 18 april 2010 18:04 schreef TC_Artemis het volgende:
[ afbeelding ]
voorspelling voor vannacht etc
http://met.no/quote:Op zondag 18 april 2010 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mooie plaatjes, waar heb je die vandaan?
die as zit nog niet op grondniveau volgens mij. Ik ben ook nergens allergisch voor (nou ja, voor katalpa's, dat is het enige) en heb geen klachten nu.quote:Op zondag 18 april 2010 18:08 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
http://met.no/
Gespot op atcbox, het zijn voorspellingen van een noorse site
Ik weet trouwens niet veel af van die zooi die daadwerkelijk in de lucht zit, ik heb geen hooikoorts, ben nergens allergisch op getest maar heb echt gruwelijk brandende ogen, kan dat eventueel verband hebben met??
Die vulkaan kan nog wel even bezig blijven. De vorige uitbarsting begon in 1821 en hield pas echt op in 1823... Maar KLM heeft verschillende toestellen in het buitenland, die kunnen ze wel binnenhalen natuurlijk. En er staan ongetwijfeld ook verschillende buitenlandse toestellen op Schiphol, die kunnen dan weer weg. Doe dat met passagiers, dan heb je meteen weer een aantal passagiers op de goede plek. Dan zou ik beginnen met het vervoeren van mensen die hun retourvlucht willen maken, en dus huiswaards willen. Mensen die een heenvlucht willen make, moeten dan nog maar even wachten...quote:Op zondag 18 april 2010 18:03 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Dan zit je weer met het punt dat je crew + kist in het buitenland staat als de turnaround niet snel genoeg gaat. Da's leuk hoor, een paar uurtjes het luchtruim open gooien maar of die operatie zin heeft vraag ik me af, ze vliegen niet voor niets vliegtuigen vanuit Duitsland terug.. zolang die vulkaan blijft doorspuwen kan je het best gewoon je materieel aan de ground houden.
True, daar zit ook niemand op te wachten.quote:Better safe then sorry, en de schade aan een vliegtuig kan enorm zijn ( afschuren verf door 'zandstraling' pitotbuiten die vol lopen, lucht in het vliegtuig die vol zit met fijnstof, of zelfs uitvallende motoren ).
2 jaar geen vluchten zie ik niet voor me eigenlijkquote:Op zondag 18 april 2010 18:16 schreef Light het volgende:
[..]
Die vulkaan kan nog wel even bezig blijven. De vorige uitbarsting begon in 1821 en hield pas echt op in 1823... Maar KLM heeft verschillende toestellen in het buitenland, die kunnen ze wel binnenhalen natuurlijk. En er staan ongetwijfeld ook verschillende buitenlandse toestellen op Schiphol, die kunnen dan weer weg. Doe dat met passagiers, dan heb je meteen weer een aantal passagiers op de goede plek. Dan zou ik beginnen met het vervoeren van mensen die hun retourvlucht willen maken, en dus huiswaards willen. Mensen die een heenvlucht willen make, moeten dan nog maar even wachten...
[..]
True, daar zit ook niemand op te wachten.
Gaat iedereen met de auto op vakantie, wat een drukte zou dat dan zijn op de wegen !quote:Op zondag 18 april 2010 18:21 schreef MissHobje het volgende:
[..]
2 jaar geen vluchten zie ik niet voor me eigenlijk
Ja ik vat het ook niet hoor. Gewoon weer het luchtruim open en gaan met de banaan.quote:Op zondag 18 april 2010 18:28 schreef Caesu het volgende:
ik begrijp niet dat we zo'n strakblauwe lucht hebben.
niets te zien van dat as.
Heilige poep, dat lijkt wel een scene uit een SF filmquote:Op zondag 18 april 2010 18:30 schreef Caesu het volgende:
http://www.swisseduc.ch/s(...)ull_20100417-en.html
hier een hoop indrukwekkende foto's
[ afbeelding ]
http://travel.blog.nl/luc(...)mt-in-activiteit-toequote:Nieuwe grotere aswolk onderweg naar Europa. Ook grotere Katla vulkaan neemt in activiteit toe.
Het Belgische KMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut) zegt dat er vanaf maandag mogelijk een nieuwe aswolk aankomt. De aswolk die momenteel boven Europa ligt, zou door de weinige wind daar nog tot minstens zondag blijven liggen.
Volgens Francis Bauwens, weersvoorspeller van het KMI, hangt de aswolk momenteel boven Zuid-België, Noord-Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. “Door de weinige wind beweegt de wolk bijna niks.” Ze zou tot minstens zondag daar blijven liggen. Bauwens wees erop dat de IJslandse vulkaan nog actief is en nieuw stof in de atmosfeer stuwt. “In de eerste uren komt die niet naar onze streken. Later, vanaf maandag, is het goed mogelijk dat er opnieuw stof naar Groot-Brittannië en delen van Noord-Europa drijft”.
IJslandse geologen meldden dat de veel grotere en hogere Katla vulkaar onrustig wordt en mogelijk tot eruptie komt.
quote:Op zondag 18 april 2010 18:30 schreef Caesu het volgende:
http://www.swisseduc.ch/s(...)ull_20100417-en.html
hier een hoop indrukwekkende foto's
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb een fototopic gemaakt voor de foto's van deze vulkaan:quote:Op zondag 18 april 2010 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heilige poep, dat lijkt wel een scene uit een SF film
De laatste uitbarsting was in 1918, da's iets ruim 90 jaar geleden. Hoogste tijd dus dat die vulkaan weer eens wat laat zien.quote:Op zondag 18 april 2010 19:14 schreef DemonRage het volgende:
Volgens wikipedia barst Katla eens in de 40 tot 80 jaar wel een keer uit en da's toch best wel regelmatig dan.
De drie bekende eerdere uitbarstingen van Eyjafjallajokull werden gevolgd door een uitbarsting van Katla. Best mogelijk dat dat nu weer het geval gaat zijn.quote:Dus ik denk dat de uitbarsting van Eyjakjalla een voorbode is van een hele heftige uitbarsting van Katla. Dus het kan zijn dat Katla iets te goed dichtgegroeid is na de laatste uitbarsting(en) en de druk nu zo groot kan worden dat de buurvulkaan van te voren begint te spugen.
nosquote:Vrachttoestellen KLM naar Azië
Drie vrachttoestellen van de KLM vertrekken vanavond naar Azië, heeft KLM-directeur Hartman gezegd. Hartman hoopt dat de vrachtvluchten spoedig worden gevolgd door passagiersvluchten.
De testvluchten die boven Europa zijn uitgevoerd, tonen aan dat het veilig is om te vliegen, zegt Hartman. De KLM heeft daarom toestemming gekregen voor de vrachtvluchten. De vluchten moeten wel bij daglicht plaatsvinden.
Hartman zei dat de beslissing om het luchtruim gesloten te houden gebaseerd is op Britse luchtkaarten, terwijl grote delen van het Europese luchtruim wel degelijk veilig zijn. "Alleen een band in het noorden tussen IJsland en Rusland is nog niet veilig", zegt hij.
De KLM hoopt dat de Europese ministers van Verkeer snel toestemming geven voor een hervatting van het vliegverkeer. Als dat gebeurt zal de KLM meteen vliegtuigen naar de zogenaamde hubs in de VS en het Verre Oosten vliegen om passagiers op te halen.
Minister Eurlings van Verkeer steunt het voorstel van de KLM om weer voorzichtig te gaan vliegen. Hij heeft beloofd zich in Europa hard te gaan maken voor hervatting van de vluchten.
Precies. De vraag is alleen hoeveel tijd er telkens tussen zit. Barst Katla binnen een paar dagen uit nadat deze van nu uit is gebarsten of duurt dat een paar maanden.quote:Op zondag 18 april 2010 19:21 schreef Light het volgende:
[..]
De laatste uitbarsting was in 1918, da's iets ruim 90 jaar geleden. Hoogste tijd dus dat die vulkaan weer eens wat laat zien.
[..]
De drie bekende eerdere uitbarstingen van Eyjafjallajokull werden gevolgd door een uitbarsting van Katla. Best mogelijk dat dat nu weer het geval gaat zijn.
quote:
quote:KL809 AMS-KUL will leave tonight. No passengers, only cargo !
KL877 AMS-BKK will leave tonight. No passengers, only cargo ! >> PH-BFD
KL835 AMS-SIN-CGK will leave tonight. No passengers, only cargo !
quote:BreakingNews
Update: Eurocontrol says it hopes to have at least 50 percent of flights in Europe operating Monday - NBC
less than a minute ago via BreakingNews Headquarters
nu worden de luchtvaartautoriteiten wel erg onder druk gezet om de boel weer open te gooien.quote:Minister Eurlings van Verkeer steunt het voorstel van de KLM om weer voorzichtig te gaan vliegen. Hij heeft beloofd zich in Europa hard te gaan maken voor hervatting van de vluchten
Maanden, als je geluk hebt. Dan is iedereen allang weer vergeten dat die vulkaan er ook nog is, en dan wordt Katla ineens wakker. Paniek!quote:Op zondag 18 april 2010 19:27 schreef Luchtje het volgende:
[..]
Precies. De vraag is alleen hoeveel tijd er telkens tussen zit. Barst Katla binnen een paar dagen uit nadat deze van nu uit is gebarsten of duurt dat een paar maanden.
Eerste cargovlucht is net wegquote:Op zondag 18 april 2010 19:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zie hier (Amersfoort) nu eens 4 motorige Boeing over vliegen richting het OOZ.
quote:AshAlerts
Ash cloud to hit Canadian shores within next 3-4 days, UK meteo office projects
Als in UK en Frankrijk al nauwelijks gevlogen wordt, hoe willen ze dan morgen in godsnaam 50% van de vluchten laten doorgaan?quote:AshAlerts
Most French airports including Paris to remain closed until Tuesday morning at least, French prime minister says #ashtag #getmehome
Kan heel goed kloppenquote:Op zondag 18 april 2010 19:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zie hier (Amersfoort) nu eens 4 motorige Boeing over vliegen richting het OOZ.
Ik denk dat de hoop de vader van de gedachte is.quote:Op zondag 18 april 2010 19:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
[..]
Als in UK en Frankrijk al nauwelijks gevlogen wordt, hoe willen ze dan morgen in godsnaam 50% van de vluchten laten doorgaan?
Ze zijn onder geasdquote:Op zondag 18 april 2010 19:53 schreef kahaarin het volgende:
Hoe doen de webcams het bij jullie? Hier krijg ik niets....
Deze werkt:quote:Op zondag 18 april 2010 19:53 schreef kahaarin het volgende:
Hoe doen de webcams het bij jullie? Hier krijg ik niets....
Haha, mogelijk... Ik was alleen te snel, laden duurde even, ook thnx @Roel_Jewel.quote:
quote:ICELAND - Eyjafjallajökull volcano ( Fimmvörduhals)
April 18th, 2010
As of the 18th of April in the morning, latest news reported that the eruptive activity is continuing. During the night the volcanic tremor increasing. According to our icelandic colleague, they have a rough estimate of now much that pocket shrank based on very simple modeling in the first two days of current eruption about 4 million m3. During the first phase of the eruption outflow was estimated at the rate of about 15 m3/s.(pers.com). The quantity of fluor is approximately 25-35 mg/kg according to chemical analysis carried out by the Institute of Earth Sciences, University of Iceland. Regarding any speculation on the climate impacts of this eruption to date, measurements by the Ozone Monitoring Instrument (OMI) on April 15 revealed only ~ 4 kilotons of SO2 in the volcanic cloud. Data from April 16 show reduced amounts. As of the 17 of April, in the morning eruptive activity was still continuing. Yesterday, April 16 some variability occurs in seismic tremor and tephra generation, but overall the eruptive activity remains stable. Pulsating eruptive plume reaches above 8 km, with overall height of 5 km. Large closures of airspace continue. Chemical analyses of ash samples reveal fluorine rich intermediate eruptive products with silica content of 58%, more evolved than in the initial lava producing phase of the eruptive activity. The magma composition may reflect evolution from alkali-olivine basalt by crystal fractionation as erupted in the initial phase. As of the 16th of April, newspaper reported that last night it was decided that flights would be banned in the greater part of northern Europe, at least for the first half of today because of drifting ash ejected from the Eyjafjallajökull volcano.
Bij mij doet deze site het niet, in geen enkele browserquote:Op zondag 18 april 2010 19:56 schreef Caesu het volgende:
dat vliegtuig naar Bangkok is van de radar verdwenen.
is ie neergestort?
http://www.radarvirtuel.com/
ik zie hem weer
Bij mij ook niet.quote:Op zondag 18 april 2010 20:02 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Bij mij doet deze site het niet, in geen enkele browser
hehe dan zie ik die zo weerquote:Op zondag 18 april 2010 20:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Weer een vliegtuig te Amersfoort. Wederom OOZ richting.
Blijven refreshen.quote:Op zondag 18 april 2010 20:02 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Bij mij doet deze site het niet, in geen enkele browser
Ja, er gaan er 3 747's richting azië.quote:Op zondag 18 april 2010 20:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
Weer een vliegtuig te Amersfoort. Wederom OOZ richting.
Juist niet, ik zag het vliegtuig dat jij ook zag.quote:
Ah, dan komt er dus nog eentje zometeen.quote:Op zondag 18 april 2010 20:09 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ja, er gaan er 3 747's richting azië.
Klopt. Martinair vliegt met het callsign van hun eigen, maar met KLM vrachtkistenquote:Op zondag 18 april 2010 20:17 schreef Skaai het volgende:
Ik zag op die casper.frontier site een vliegtuigje gaan met vluchtnummer MPH97, dat klopt volgens mij niet helemaal. Of ik ben kippig of hij ziet een Martinair kist vliegen . Het plaatje bij de info is wel een KLM Cargo kist.
Flight Number : MPH97quote:Op zondag 18 april 2010 20:17 schreef Skaai het volgende:
Ik zag op die casper.frontier site een vliegtuigje gaan met vluchtnummer MPH97, dat klopt volgens mij niet helemaal. Of ik ben kippig of hij ziet een Martinair kist vliegen . Het plaatje bij de info is wel een KLM Cargo kist.
Ah thanks, dat verklaart een hoop. Ik heb nog zoveel te leren .quote:Op zondag 18 april 2010 20:20 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Klopt. Martinair vliegt met het callsign van hun eigen, maar met KLM vrachtkisten
Deze klm kist wordt door een martinair crew gevlogenquote:Op zondag 18 april 2010 20:17 schreef Skaai het volgende:
Ik zag op die casper.frontier site een vliegtuigje gaan met vluchtnummer MPH97, dat klopt volgens mij niet helemaal. Of ik ben kippig of hij ziet een Martinair kist vliegen . Het plaatje bij de info is wel een KLM Cargo kist.
Dat mag wel, daar is ontheffing voor Ook zweefvliegtuigen en dergelijke mogen weer laag vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 20:26 schreef frame-saw het volgende:
Heb hier vanmiddag helikopter en nog een klein vliegtuigje langs zien vliegen. Niet hoog natuurlijk, maar dacht dat dat ook niet mocht.
Maar TVP
Zit wel in Engeland hč Maar zal hier ook wel zijn.quote:Op zondag 18 april 2010 20:27 schreef vulli het volgende:
[..]
Dat mag wel, daar is ontheffing voor Ook zweefvliegtuigen en dergelijke mogen weer laag vliegen.
Tevens een TVPtje
Vulkaanas is een simpelere benaming voor tefra en zijn eigenlijk alle kleine deeltjes die de lucht in geslingerd worden. Meestal zijn dit hele kleine steentjes (kleiner dan 2 mm) als ik het goed begrepen heb.quote:Op zondag 18 april 2010 20:32 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Zit wel in Engeland hč Maar zal hier ook wel zijn.
Maar wat ik me ineens afvroeg: waar komt dat as nou vandaan? Misschien een heel stomme vraag, maar dat ding lijkt alleen maar as en dan nog een beetje lava te spuwen. Zit dat as er gewoon onder, is het as verbrande steen, of wat is het?
Die vliegen ook niet . Zal ook wel vermeld staan als je op site van UPS trackinfo opvraagt.quote:Op zondag 18 april 2010 20:36 schreef ChipsZak. het volgende:
Weet iemand trouwens misschien iets over UPS airlines, ?
De website maakt me niet veel wijzer eigenlijk, en omdat het vrachtvluchten zijn is er sowieso vrijwel niets erover in het nieuws, maargoed. Ik kan hier altijd een gokje wagen, .
Oké dan begrijp ik het alweer een beetje beter.quote:Op zondag 18 april 2010 20:37 schreef vulli het volgende:
[..]
Vulkaanas is een simpelere benaming voor tefra en zijn eigenlijk alle kleine deeltjes die de lucht in geslingerd worden. Meestal zijn dit hele kleine steentjes (kleiner dan 2 mm) als ik het goed begrepen heb.
quote:Op zondag 18 april 2010 20:32 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Zit wel in Engeland hč Maar zal hier ook wel zijn.
Maar wat ik me ineens afvroeg: waar komt dat as nou vandaan? Misschien een heel stomme vraag, maar dat ding lijkt alleen maar as en dan nog een beetje lava te spuwen. Zit dat as er gewoon onder, is het as verbrande steen, of wat is het?
Als er geen water bij een vulkaanuitbarsting aanwezig is wordt er normaal gesproken amper as uitgestoten. In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af. Hierdoor wordt de lava eerst verhard en wordt 't een soort glas, daarna breekt 't in kleine stukjes uiteen (denk aan een baksteen te heet bakken). Voila: as.quote:Op zondag 18 april 2010 20:45 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Oké dan begrijp ik het alweer een beetje beter.
Luchtvracht ligt deels stil en dit is de meest recente service alert:quote:Op zondag 18 april 2010 20:36 schreef ChipsZak. het volgende:
Weet iemand trouwens misschien iets over UPS airlines, ?
De website maakt me niet veel wijzer eigenlijk, en omdat het vrachtvluchten zijn is er sowieso vrijwel niets erover in het nieuws, maargoed. Ik kan hier altijd een gokje wagen, .
Alsof het wat uit maakt of het water nou 1 graad of 20 graden Celcius is.quote:Op zondag 18 april 2010 20:51 schreef Isdatzo het volgende:
In dit geval vindt deze uitbarsting plaats op / onder een ijskap en wanneer het ijskoude smeltwater in contact komt met de bloedhete lava koelt deze deze iedere keer een klein beetje lava af.
Dat dus. En uiteindelijk kan door de neerslag van dat materiaal een soort van vulkaan ontstaan, zoals De Hverfell in het noordoosten van IJsland. Ben er vorig jaar geweest:quote:Op zondag 18 april 2010 20:37 schreef vulli het volgende:
[..]
Vulkaanas is een simpelere benaming voor tefra en zijn eigenlijk alle kleine deeltjes die de lucht in geslingerd worden. Meestal zijn dit hele kleine steentjes (kleiner dan 2 mm) als ik het goed begrepen heb.
Niet veel nee . Maar in vergelijking met het magma dat zo'n 1000 graden is, is water van 20 graden nog steeds ijskoud .quote:Op zondag 18 april 2010 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Alsof het wat uit maakt of het water nou 1 graad of 20 graden Celcius is.
quote:
Eurlings snapt hetquote:Eurlings pleit voor versoepeling vliegverbod
HILVERSUM - Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings wil dat het Europese vliegverbod wordt versoepeld. Waar het kan moet het luchtruim weer open, zei de bewindsman zondag tegen de NOS.
Camiel Eurlings staat de pers te woord. ANP
Een aswolk ten gevolge van een vulkaanuitbarsting op IJsland is er de oorzaak van dat sinds donderdag vrijwel al het vliegverkeer boven Europa stil ligt.
Volgens de minister kan de luchtvaartsector een algehele sluiting niet langer aan. Hij zal maandag tijdens een videoconferentie met zijn Europese collega-ministers pleiten voor een versoepeling van het vliegverbod.
Eurlings vindt dat Europa zich te streng heeft opgesteld. In de Verenigde Staten kiezen luchtvaartautoriteiten bij een aswolk niet voor een algehele sluiting van het luchtruim, zei Eurlings. (ANP)
18-04-10 20:45
Achjee, Eurlings weet 't weer beter .quote:
Volgens mij zijn die KLM toestellen van vanavond alweer een tijdje over Duitsland heenquote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan .
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde . Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
Dat had ik idd, maargoed, dat zegt een beetje weinig, helaas.quote:Op zondag 18 april 2010 20:55 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Luchtvracht ligt deels stil en dit is de meest recente service alert:
Service-update
Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.
Duitsland is inmiddels ook weer dicht.quote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan .
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde . Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
Condor stuurt gewoon de vliegtuigen weg Zie er 1 boven Spanje en 3 boven Frankrijkquote:Condor seems to have sent three jets out from Frankfurt to various points in the Caribbean, currently over northwest France.
5 minutes ago via TweetDeck
quote:For clarification: we do not take decisions as to whether to open/close airspace. Decision made by national authorities in each country We're responsible for ensuring that all involved, including airlines and ANSPs are then aware of decisions made by national authorities.
re tests: they've taken place and ongoing work by all involved, including EUROCONTROL to see how/when traffic can be safely resumed
I know, maar in theorie kan 't want duitsland is nu redelijk as-vrij. Boven belgie, engeland en scandinavie zit nog wel genoeg.quote:Op zondag 18 april 2010 21:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Duitsland is inmiddels ook weer dicht.
Yup, maar het hangt logistiek natuurlijk wel allemaal met elkaar samen. En ik denk dat ze voor de zekerheid bij daglicht willen vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 21:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
I know, maar in theorie kan 't want duitsland is nu redelijk as-vrij. Boven belgie, engeland en scandinavie zit nog wel genoeg.
Boven oost-europa ook trouwens.
Ik word pas enthousiast als de kubieke kilometers aan bod komen.quote:Op zondag 18 april 2010 21:39 schreef Isdatzo het volgende:
Ah, de vulkaan heeft tot nu toe ongeveer 140 mln kubieke meter as de lucht in geslingerd, nu zo'n 750 ton per seconde.
Dan zitten we al op een goede 14%.quote:Op zondag 18 april 2010 21:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik word pas enthousiast als de kubieke kilometers aan bod komen.
Uiteraard. Een probleem is ook dat slecht voorspelbaar is wat de concentraties as zijn. Nu is het misschien niet gevaarlijk, maar er is ook een situatie bekend waar de concentraties wat hoger bleven. Bij een eruptie van de vulkaan Laki kwam een grote hoeveelheid SO2 vrij. Geen gezond spul. Dat is via Bergen (Noorwegen), Praag, Berlijn, Parijs en Le Havre naar Engeland en heeft zelfs daar nog voor veel slachtoffers gezorgd. Die gifwolk was zo dik dat boten in de haven bleven vanwege het slechte zicht.quote:Op zondag 18 april 2010 21:19 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Achjee, Eurlings weet 't weer beter .
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan hequote:Op zondag 18 april 2010 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
Zie eurlings populair doen dan .
Goed, toegegeven.. als er gevlogen kan worden moet er ook gevlogen worden maar dat is nu nog helemaal niet aan de orde . Je kan van Nederland naar Duitsland vliegen maar daar houdt 't wel zo'n beetje mee op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
quote:Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he
Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.quote:Op zondag 18 april 2010 22:21 schreef Isdatzo het volgende:
Joah maar dat is nu helemaal niet aan de orde hč . Overigens is zwaveldioxide (SO2) zelf kleurloos, het slechte zicht kwam door de as op lage hoogte .
Erboven kun je vliegen, dat klopt. En de bovenkant van de aslaag is ook wel vrij duidelijk. Probleem is wel dat je bij een noodsituatie niet meer zomaar naar beneden kunt als je boven een groot asveld zit, tenzij je alsnog door die as gaat vliegen.quote:Op zondag 18 april 2010 22:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Eurlings is vriendjes aan het maken; er komen verkiezingen aan he
Ik snap sowieso al niet dat er in de gaten tussen de aswolken in geen vliegtuigen opstijgen die op een veilige vlieghoogte of desnoods met een detour met tussenstop om te tanken om- en over/onder de wolk doorvliegen. als ik het allemaal een beetje goed begrijp uit de tabelletjes die hier gepost worden zit er een minimum en maximum hoogte aan die wolk, en daaronder en boven kun je dus prima vliegen toch ??
Aan een AWACS heb je niets, de gewone verkeersleiding kan de vliegtuigen prima begeleiden. Probleem is wel dat de aswolk niet op radar te zien is, maar dan maakt het niet uit welke radar je gebruikt. Piloten moeten de as dus op zicht ontwijken. Meetvliegtuigen kunnen wel helpen.quote:Desnoods misbruiken ze AWACS en meetvliegtuigen ofzo om het verkeer in goede banen te leiden, spullen hebben we zat toch ?? of denk ik nou te makkelijk ?
ik vind dat ze het spul inderdaad wel heel makkelijk gewoon aan de grond houden.. veiligheid voor alles, maar dit wel een beeetje belachelijk natuurlijk.
Buiten dat staat de wind voorlopig nog richting Europa en gaat die vulkaan voorlopig vrolijk verder met nieuwe Aswolken maken.quote:Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef Light het volgende:
[..]
Het speelt nu niet, dat klopt. Het was alleen bedoeld om aan te geven dat een aswolk ook na grote afstand nog best compact kan zijn. Afhankelijk van weersomstandigheden dus. Denken dat het altijd wel zal uitwaaieren in de bijna 2000 km die we van de vulkaan verwijderd zijn, is niet juist.
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..quote:Op zondag 18 april 2010 22:33 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Omdat dat gewoonweg niet veilig, niet efficient en heel onhandig is.
quote:Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
Bronquote:Quite apart from the safety consideration, volcanic ash has caused very expensive damage to aircraft; most estimates cite costs to aviation of over $250 million since 1982. International airlines are willing to undergo extensive and very expensive re-routing if there is any possibility of ash contact on their regular routes.
De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnogquote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
Waar zit je?quote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol.quote:Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..
Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen.quote:Op zondag 18 april 2010 22:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Het is niet 100% veilig misschien, maar met 95% nemen een hoop mensen ook wel genoegen, en ze kunnen de eerste vluchten gewoon met postkoetsen doen toch ?? net zoals nu, of desnoods met een lege; die kosten wegen niet op tegen het verlies wat ze nu lijden..
Het is denk ik gewoon net als met alles tegenwoordig een aansprakelijkheids afschuifsysteem.. ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verzekeringsmaatschappijen die dit moeten gaan betalen erover denken, nu betalen ze voor niets, en anders hebben ze een verhoogd risico op een ongeluk/schade. Ik weet niet wat er interessanter is..
De passagiers zou je dan kunnen laten kiezen of ze het extra risico nemen... verklarinkje tekenen ofzo..
Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk.quote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
Ze zitten dus vast.quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:
Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn . En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten.quote:Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
De andere optie is daar blijven en wachten... misschien nog wel een week of langer.. en dan moet je alsnog
ik heb ook een kennis in Mexico die morgen terug zou komen... dat zal nog even duren denk ik.. of naar Spanje en dan met de zoeftrein naar hier. Ik zou het wel een mooi excuus vinden om de thalys een keertje te testen
Waar zit je ??
Da's best stevig inderdaad, maar vanaf de US zou de enige weg dan 'the long way round' zijn, dat is ook wat En dan moet je alsnog vanuit zuid Europa of noord Afrika over land hierheen.. en dat voor langere tijd ook nog met een beetje pech.quote:Op zondag 18 april 2010 22:55 schreef Light het volgende:
[..]
[..]
Bron
Ik weet niet of die 250 miljoen in Amerikaanse of Australische dollars is.
Ziet er inderdaad heftig uit!quote:Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]
Is dit slecht?
De vlucht van mijn mannetje was ook geannuleerd (zou vanmiddag vliegen) maar hij is inmiddels begonnen aan de reis van Cannes (Frankrijk) naar huis met de auto. Hij heeft vandaag al zo'n 600 km achter de rug, morgen de rest.quote:Op zondag 18 april 2010 22:49 schreef LintuxCx het volgende:
Mijn vlucht naar huis morgen is geannuleerd.
Ik kan per Eurolines + bus + pont thuis komen maar dan ben ik meer dan een dag bezig.
quote:Op zondag 18 april 2010 22:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Niet drammen. Gewoon doen. Er zijn mensen die helemaal niet thuis kunnen komen. Ik ben zo ziek als een hond en ik zit vast in een hostel in mexico city. Het ligt VER buiten mijn comfortzone om elk uur met veel kabaal te zitten schijten op een badkamer die gedeeld wordt met 7 wildvreemde jongens. Normaal zou ik nu lekker mijn eigen pot volschijten en in mijn eigen comfortabele boxspring liggen. Maar ik kan d'r wel om lachen eigenlijk.
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.quote:Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]
Is dit slecht?
Daarom snap ik die uitspraken van die pipo van de KLM ook niet. Ryanair doet 't wat dat betreft een stuk beter door al dagen te annuleren (terwijl ik daar juist anders van had verwacht).quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De luchtvaart gaan zijn veiligheid-voor-alles imago daar echt niet voor op het spel zetten, dat is veel te risicovol.
Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief..quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, je moet de veiligheid van passagiers niet ondergeschikt maken aan de economische belangen van luchtvaartmaatschappijen. En dat willen ze zelf ook niet, denk alleen al eens aan de imagoschade die de hele branche kan oplopen.
Overigens kan je niet onder de as doorvliegen omdat je dan veel teveel brandstof kwijt bent. Dat willen de luchtvaartmaatschappijen zelf ook niet omdat de vluchten dan helemaal niet meer rendabel zijn . En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Maar het geeft wel toenemende activiteit aan . Kijken wat de komende dagen gebeurt,.quote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ikquote:Op zondag 18 april 2010 23:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Tenzij jouw kennis een heel nieuw ticket boekt, zal dat niet lukken. Bovendien zijn veel Spaanse vliegvelden momenteel gesloten.
Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger.quote:Op zondag 18 april 2010 22:56 schreef Isdatzo het volgende:
En hoger dan 11km vliegen gaat niet omdat er te weinig zuurstof in de lucht zit.
Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger.quote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik weet niet of ze dat zelf niet willen, ze zijn nu zelf aan het klagen dat ze willen vliegen toch ?? dus blijkbaar nemen ze dan het eventuele risico wat er nu is voor lief..
Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iig .quote:De aandelen Shell zullen ook wel kelderen trouwens als het zo doorgaat, die moet ik van de week FF traden voor iets in de spoorwegen of hotelketens in de buurt van Schiphol
't Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissen . En zeg nou zelf, hoe goed kan jij het risico nou werkelijk beoordelen?quote:Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de laag as/stof die we hier hebben onder de 5 km hangt, dus kunnen we er best overheen tuffen.. (mits je erboven kunt komen zonder erdoorheen te moeten uiteraard) en dat testvliegtuig van gisteravond is naar 12 + Km geweest toch ?? ruimte zat lijkt me..
En dat noodgeval verhaal is leuk, maar hoe vaak komt dat voor ?? en hoe lang vlieg je daadwerkelijk bķven die rommel onderweg naar de US ?? een uurtje of 2 ? Als ik daar als passagier voor moest tekenen om te mogen vliegen deed ik het.. no problem..
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?quote:Op zondag 18 april 2010 23:19 schreef Light het volgende:
[..]
Er wordt nog gevlogen op 41.000 voet. Da's zo'n 12,5 km. En volgens mij kunnen ze nog wel hoger.
Waar zit ze ergens?quote:Op zondag 18 april 2010 23:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ach, ze heeft centen zat, en waar een wil is is een weg zeg ik
Persoonlijk denk ik dat ze gewoon weer terug onder d'r palmboom duikt met een versgevulde kokosnoot; een weekje extra R&R kan geen kwaad
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?quote:Op zondag 18 april 2010 23:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."quote:Op zondag 18 april 2010 23:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maximum is ongeveer 13km ja, maar wie zegt dat die as niet ook op 13.000 meter zit?
Dat ook ja. Maar goed, ik ben zelf niet zo thuis in die vliegtuigjes.quote:Op zondag 18 april 2010 23:26 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik .quote:Op zondag 18 april 2010 23:27 schreef Light het volgende:
[..]
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
Ja nou... gewoon niet Ik heb in mijn leven één keer gevlogen; leuk voor een keertje, maar doe mij maar wielen, dan zie je nog wat onderweg Ik weet van horen, lezen en zien wat iedereen inmiddels gezien heeft op TV wat die as aan kan richten, maar dan houdt het op.. maar net als iedereen kijk ik elke dag omhoog en zie ik niets verontrustends, en die testvliegtuigen zijn probleemloos tot ruim boven die troep gevlogen, dus ik zie het probleem niet meer helemaal.. 100% herstel van het vliegverkeer is natuurlijk onzin, maar in de windows die ze hebben waarin het wél mogelijk is, moeten ze eigenlijk gewoon vliegen; nogmaals: desnoods alleen post/vracht, om te kijken hoe het gaat, mensjes kunnen dan later als het mogelijk blijkt.quote:Op zondag 18 april 2010 23:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, klm zeurt. Ryanair doet zoals hierboven gezegd het een stuk verstandiger.
[..]
Valt wel mee denk ik. Ik blijf lekker op m'n shell-aandelen zitten iig .
[..]
't Is maar goed dat we passagiers niet zelf over hun veiligheid laten beslissen . En zeg nou zelf, hoe goed kan jij het risico nou werkelijk beoordelen?
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.quote:Op zondag 18 april 2010 22:57 schreef marcel-o het volgende:
Katla bevingen
[ afbeelding ]
Is dit slecht?
hier te volgen
Meer grafiekjes
gezelligquote:Op zondag 18 april 2010 23:30 schreef horned_reaper het volgende:
De vulkaan wordt nu steeds actiever!!
[ afbeelding ]
All over the place; ik weet niet precies waarvandaan ze terug zou vliegen eigenlijk..quote:
Die aardbeving-grafiekjes zeggen op zichzelf sowieso niet zo heel veel, er zijn altijd wel periodes met meer of minder seismologische activiteit.quote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.quote:Op zondag 18 april 2010 23:26 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Wie zegt dat vliegen op 41000 ft efficient is?
Zijn in het vorige topic ook grafiekjes met doorsneden van de luchtlagen van geplaatst idd, en in die artikelen over deze eruptie werd ook gerept van een askolom tpv de vulkaan van 8 km in de pieken, met een gemiddelde hoogte van 5000 meter.. dus eroverheen vliegen moet makkelijk kunnen 2 rondjes nederland om te klimmen naar 35.000 voet en plankgas naar de overkantquote:Op zondag 18 april 2010 23:27 schreef Light het volgende:
[..]
Volcanic Ash Advisory Center London. De instantie die de voorspellingen doet over waar de as zit en waar heel Europa zich op baseert. Die melden "No significant ash risk above FL350."
Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was .quote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
en die testvliegtuigen zijn probleemloos tot ruim boven die troep gevlogen, dus ik zie het probleem niet meer helemaal..
Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?quote:100% herstel van het vliegverkeer is natuurlijk onzin, maar in de windows die ze hebben waarin het wél mogelijk is, moeten ze eigenlijk gewoon vliegen; nogmaals: desnoods alleen post/vracht, om te kijken hoe het gaat, mensjes kunnen dan later als het mogelijk blijkt.
Zoals het nu gaat kan het geen weken gaan duren, dat trekken de maatschappijen niet als ik de media mag geloven
Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?quote:En er stond een piloot glashard bij te vertellen dat hij zķ de lucht in zou gaan, geen enkel probleem.. en daarvan mag je toch verwachten dat hij niet uit zijn nek staat te lullen daar..
Ehhh.. voor leken (ikke dus ) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??quote:Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Yep, sorryquote:Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ehhh.. voor leken (ikke dus ) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Er is nooit een lijn geweest voor hoogtes boven FL350. Ze hebben wel een keer de rode lijn (SFL/FL200) gesplitst naar SFL/FL100 en FL100/FL200. Maar dat voegde eigenlijk niets toe, dus daar zijn ze maar weer mee gestopt. Nu zijn er twee asgebieden FL200/FL350, die worden met verschillende kleuren aangegeven.quote:Op zondag 18 april 2010 23:33 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ah oké, had ik vandaag nog niet naar gekeken maar gister was er wel een gebied met blauwe lijn te vinden dacht ik .
Ik ben op het hoogte van het princiepe van step climbs jaquote:Op zondag 18 april 2010 23:43 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Kan ook niet altijd. De lift die de vleugels produceren is proportioneel met de luchtdichtheid en een vliegtuig zwaar is, dus als er veel lift nodig is, is het niet mogelijk om heel hoog te vliegen. Pas als er brandstof verbrand is, kan een vliegtuig vaak weer verder klimmen. Vandaar dat vliegtuigen bij lange vluchten vaak beginnen op FL310 en in stapjes van 2000ft verder klimmen naar mate ze meer brandstof verbruikt hebben. Het maximum van de meeste vliegtuigen is FL410.
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steenquote:Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, omdat die troep tijdens het uitvoeren van die testvluchten niet boven nederland aanwezig was .
[..]
Dus dan maar vliegen in een situatie waarvan je niet weet hoe veilig het is?
[..]
Zo'n piloot heeft tijdens z'n opleiding natuurlijk wel meteorologie gekregen maar wat weet hij van die as?
Conclusie: zolang 't niet zeker is dat het veilig is gewoon geen risico's gaan nemen.
Wel oppassen, want er worden veel dingen geroepen die niet kloppen.quote:Op zondag 18 april 2010 23:53 schreef kwiwi het volgende:
Ik vind dit topic wel leuk, je leert gelijk ook wat dingen over vliegen e.d.
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.quote:Op zondag 18 april 2010 23:13 schreef GasProblem het volgende:
[..]
Zo ziet het er wat minder extreem uit. Volgens mij is die afbeelding gewoon ingezoomd op het laatste stuk.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/gosplott.html
Zo ver als mijn aardijkskunde gaat, is dit het type vulkaan wat uit elkaar kan knallen toch? en is de trend die je nu ziet niet gewoon het opbouwen van druk?quote:Op zondag 18 april 2010 23:59 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Het ziet er minder extreem uit in amplitude... maar i.t.t. vorige stijgingen in activiteit, ziet het er niet uit als een piek.
Wat is onheilspellender: een knal of een continu gerommel.
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood ) maar eerst eens rustig te bekijken hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voordat je allemaal vliegtuigen de lucht instuurt.quote:Op zondag 18 april 2010 23:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik vind dat een typerende denkwijze voor 2010; als ze zo ook hadden gedacht een pak-hem-beet 500 jaar geleden hadden we nu nog steeds de illusie dat de aarde plat was, was de US nog van de indianen, en wasten we onze was nog steeds in de rivier op een steen
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd .quote:Komop, je hebt toch wel een béétje lemmingbloed in je ?? het leven is al veel te veilig en 'geregeld'
En als je je afvraagt waarom ze stappen van 2000 foot gebruiken, da's omdat een slim figuur bedacht heeft dat het handig is dat vliegtuigen in tegengestelde richtingen op verschillende hoogtes vliegen. Voorkomt botsingen. Dus heb je bijvoorbeeld FL250 en FL270 voor vluchten naar het oosten (VS naar Europa) en FL260 en FL280 voor vluchten naar het westen (Europa naar VS). Dan hoef je je niet meer druk te maken over tegenliggers. (Bij grotere hoogten kan een iets ander systeem worden gehanteerd, met grotere tussenruimtes. Het princinpe blijft gelijk.)quote:Op zondag 18 april 2010 23:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ehhh.. voor leken (ikke dus ) FlightLevel 310 is dan ?? 31.000 foot ofzo ??
Deze grafiek is wel degelijk van de Katlaquote:Op zondag 18 april 2010 23:38 schreef barthol het volgende:
[..]
Dat is de activiteit van de huidige eruptie. De drieletterige codes geven de meetpunten aan, en waar die zich bevinden kan je ergens anders op die site opzoeken. Maar sowieso staat er bij deze serie grafiekjes dat het om de Eyjafjallajökull gaat. Om te zeggen dat het "Katla bevingen" zijn is denk ik niet juist.
Met mooi droog weerquote:Op maandag 19 april 2010 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het lijkt mij juist een kenmerk van intelligentie om niet alles domweg uit te proberen (hey, deze paddenstoel ken ik niet, laat ik hem eens proberen. Ooh kut, nu ga ik dood ) maar eerst eens rustig te bekijken hoe groot het risico is en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voordat je allemaal vliegtuigen de lucht instuurt.
[..]
Hey, waarom denk je dat ik een rsv rijd .
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.quote:Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef horned_reaper het volgende:
Even een mooie gifje over de verspreiding van de as!
[ afbeelding ]
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...quote:Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Nou, 't zit er tussenin.quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla
http://ashalerts.com/
Kijk één naar dat ene punt in IJslandquote:Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Lijkt me niet. Die site heeft het bestand hernoemd...quote:Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Deze grafiek is wel degelijk van de Katla
http://ashalerts.com/
O, dom Het is al laatquote:Op maandag 19 april 2010 00:22 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Kijk één naar dat ene punt in IJsland
Daar blijft naar een nieuwe stroom dikke zwarte as uitkomen!
Het verspreid dus wel.... maar er komt steeds meer bij!
Doe eens niet zo eigenwijs . JIJ gebruikt het als referentie van de Katla. En dat is fout.quote:Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Maar er staat zelfs KATLA in de URLquote:Op maandag 19 april 2010 00:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Doe eens niet zo eigenwijs . JIJ gebruikt het als referentie van de Katla. En dat is fout.
Je ziet ook alle wolken verdwijnen vlak voor ze in contact komen met de as.quote:
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.quote:Op maandag 19 april 2010 00:21 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Klopt. En da's ook de angst. Dan ontstaan er wat meer problemen...
Oh, ok. Dan neem ik m'n woorden terug !quote:Op maandag 19 april 2010 00:30 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Maar er staat zelfs KATLA in de URL
En deze url gebruikt geen 'katla' in het laatste gedeelte: http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/eyja_trem_auto.png verwarrend .quote:Op maandag 19 april 2010 00:28 schreef wimbaens het volgende:
Op de officiële site zegt men ook dat de grafiek van de Katla is, het meetpunt ligt er misschien langs.
Maar ze gebruiken het als referentie voor de Katla.
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Mijn post van vrijdag:quote:Op maandag 19 april 2010 00:31 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat mij nou aan het denken zet he, dit is dus een klein prutsvulkaantje eigenlijk in verhouding, iedereen zit op het puntje van zijn stoel om die Katla in de gaten te houden, die heeft een Caldera van 10 km diameter.
Nou zit ik 's nachts nog wel eens met Nat.Geo aan, en daar is pas geleden weer tot in de treure die docu van Yellowstone herhaald, en die heeft een Caldera van 170 kilometer, en die is volgens zijn 'schema' sort off over tijd
Even in verhouding tot de overlast die dit puistje al geeft binnen een paar dagen, moet je toch niet indenken wat er gebeurt als Yellowstone het tijd vindt om zijn steentje bij te dragen [ afbeelding ] Dan maken we geen schijn van kans
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hč. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.quote:Op vrijdag 16 april 2010 00:59 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Heel gevaarlijk en erg groot. Krater heeft doorsnede van 10 kilometer... En veel ijs erboven dus behoorlijk overstromingsgevaar.
Wel een mooi eindresultaatquote:Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn post van vrijdag:
==========
[..]
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hč. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.
Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.
Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.
[ afbeelding ]
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
Morgen wel nog .quote:Op maandag 19 april 2010 00:41 schreef ehqo. het volgende:
Kan ik morgen nog gewoon ademen zonder te sterven, denk je?
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.quote:Op maandag 19 april 2010 00:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Betekenen die gitzwarte stukken ook dat er veel as is? Want het ziet er wat vreemd uit, lijkt nu net alsof het niet minder geconcentreerd wordt zeg maar terwijl het zich wel verspreid.
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenario ze hadden uit onderzoek toch ook al uitgevonden dat de laatste keer een heel ernstige is geweest, hoe ver hij nu open zou gaan is natuurlijk altijd koffiedik kijken, but if...quote:Op maandag 19 april 2010 00:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Mijn post van vrijdag:
==========
[..]
Je moet niet denken dat die krater caldeira ineens helemaal vol stroomt met lava oid hč. De meeste kleinere uitbarstingen vonden plaats ergens ín die krater caldeira en kwamen daar ook niet echt buiten.
Krater is eigenlijk niet het juiste woord, een krater ontstaat door een explosie of uitbarsting. Een caldeira ontstaat door het wegvallen van de druk in de magmakamer.
Mooie illustratie van het ontstaan van de caldeira van de Mazama.
[ afbeelding ]
Eindresultaat:
[ afbeelding ]
In IJsland is er idd geen vliegverbod. Binnenlandse en transatlantische vluchten gaan gewoon door, omdat de huidige windrichting ervoor zorgt dat de as vrijwel meteen richting oceaan geblazen wordt.quote:Op maandag 19 april 2010 00:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik had hem vrijdag ook al gelezen idd, snap ik ook wel, maar we gaan natuurlijk uit van een worst case scenario ze hadden uit onderzoek toch ook al uitgevonden dat de laatste keer een heel ernstige is geweest, hoe ver hij nu open zou gaan is natuurlijk altijd koffiedik kijken, but if...
er staan op Joetjoep trouwens nog wel meer toffe timelapses van de uitbarsting; alsmede dit filmpje:
blijkbaar hebben ze in IJsland geen vliegverbod
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder gevalquote:Op maandag 19 april 2010 00:47 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Als die kleuren überhaupt de concentratie aangeven.
Ik kan de legenda niet zien.
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.quote:Op maandag 19 april 2010 00:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Lijkt me wel de meest logische uitleg ervan in ieder geval
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoeldequote:Op maandag 19 april 2010 00:52 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Oh dom, het GIFje speelde niet af. Dus ik had maar 1 frame.
Ik werd afgeleid door je kwiwiquote:Op maandag 19 april 2010 00:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
En ik maar puzzelen wat je nu precies bedoelde
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.quote:Op maandag 19 april 2010 00:17 schreef wimbaens het volgende:
Is het niet dat elke keer deze vulkaan uitbarstte, de Katla niet lang op zich liet wachten?
Ik meen dat ik dit gelezen heb dat dit de 3 laatste uitbarstingen het geval was.
Misschien zijn ze sinds kort solidair?quote:Op maandag 19 april 2010 01:02 schreef Light het volgende:
[..]
Er zijn maar drie bekende vorige uitbarstingen.
Nederland, moet terug naar Dublin.quote:
En dat wachten duurt nu al hoeveel uur?quote:Op maandag 19 april 2010 03:16 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Nederland, moet terug naar Dublin.
Eurostar + bus + ferry gaat bijna 24u duren dus ik blijf liever even wachten...
Ja, dat vermoeden heb ik ook, maar wat zien we nu precies? Denk dat het wel handig is om te weten, toch?quote:Op maandag 19 april 2010 03:41 schreef blids het volgende:
Dat duurt niet lang meer woord steeds activer , De dame Katla gaat boem boem dat is zeker
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |