quote:Op maandag 19 april 2010 14:28 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Thanks, dat is idd groot verschil met laatste dagen. Als het zo blijft zie ik op woensdag vliegen weer wat positiever in.
Rood is de laatste 4 uur gebeurd, oranje 4 tot 12 uur geleden etcetera.quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Donkerblauw is meer dan 24 of 48 uur geleden, rood is minder dan 12 uur geleden. Oranje, geel en blauw zitten hiertussen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Volgens mij betekent dat hoe lang de beving geleden is. Rood is dus recent (minder dan 4 uur).quote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Ik denk dat die kleuren staan voor de tijd dat het geleden is. 0-4 is dan 0 tot 4 uur zeg maarquote:Op maandag 19 april 2010 14:36 schreef APK het volgende:
[..]
Wat betekent 'klukkutimar fra skjalfta'?
Is donkerblauw nauwelijks actief en rood gevaar oid?
Haha mja, grappigquote:Op maandag 19 april 2010 14:46 schreef Luchtje het volgende:
[..]
4 keer (hetzelfde) antwoord, hij wordt wel op z'n wenken bedient.
Ik zie een boven NLquote:Op maandag 19 april 2010 13:26 schreef Bryze het volgende:
http://www.flightradar24.com/
Ligt het aan mij of zijn er boven Frankrijk, België, Duitsland en Nederland weer wat vliegtuigen (-jes) in de lucht.
Komt goed uit, ik heb as in mijn ogen.quote:Op maandag 19 april 2010 14:46 schreef Luchtje het volgende:
[..]
4 keer (hetzelfde) antwoord, hij wordt wel op z'n wenken bedient.
Wel een prutser zeg: Callsign: @@@@@@@@ (error)quote:Op maandag 19 april 2010 14:48 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zie een boven NL(in de buurt van de afsluitdijk)
edit: is van het leger zo te zien
Ze weten ook niet zo goed waar ze heen willen :pquote:Op maandag 19 april 2010 14:51 schreef APK het volgende:
[..]
Komt goed uit, ik heb as in mijn ogen.
[..]
Wel een prutser zeg: Callsign: @@@@@@@@ (error)
De kust bewakenquote:Op maandag 19 april 2010 14:54 schreef Bryze het volgende:
[..]
Ze weten ook niet zo goed waar ze heen willen :p
Boven de 3 wordt het ook een sterretje opde kaart.quote:Op maandag 19 april 2010 14:38 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Donkerblauw is meer dan 24 of 48 uur geleden, rood is minder dan 12 uur geleden. Oranje, geel en blauw zitten hiertussen.
De hoogte van het bolletje geeft aan hoe sterk het was, dus als die heel hoog is, wordt het gevaarlijk
Het is idd rustig op de Eyjafjallafalloutjoekel.quote:Op maandag 19 april 2010 14:30 schreef Heinekenfreak het volgende:
Het is uberhaupt even rustig in IJsland qua activiteit.......
Is dit de stilte voor de storm??![]()
[ afbeelding ]
Ze houden het spannendquote:KLM
Today we will return passengers stranded in Curaçao and Suriname to a european airport
The flight from Curaçao will depart at 16:00 hrs Dutch time. The flight from Paramaribo will depart at 20:00 hrs Dutch time
lol idd, ik neem aan dat er nog niet gevlogen mag worden in het donker?quote:Op maandag 19 april 2010 15:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/KLM/
[..]
Ze houden het spannend.
quote:A national record in number of visits
Around 1 million people from 150 countries have visited our website to view the volcano eruption in Eyjafjallajökull. This is probably a national record in number of visits to a single website and the popularity of the website really amazing. Around 62% of the visits came from Iceland and about 38% came from other countries.
Ik zie niksquote:Op maandag 19 april 2010 15:03 schreef kahaarin het volgende:
Mooi plaatje op deze cam nu: http://eldgos.mila.is/eyjafjallajokull-fra-valahnjuk/
Misschien dat er ergens anders ook vulkaanas in de lucht zit, mn in Azië heb je nogal wat actieve vulkanen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:12 schreef GasProblem het volgende:
April 19 (Bloomberg) -- Finnair Oyj CEO Mika Vehvilaeinen said a flight from Beijing had signs of ash damage even though it was outside of the ash cloud area. Vehvilaeinen was speaking at a Helsinki press conference.
Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan?quote:Op maandag 19 april 2010 15:05 schreef basst2005 het volgende:
Katla wordt steeds actiever:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
De hele aarde is een groot (bijna) gesloten systeem. Aardbevingen in Japan kunnen geloof ik ook voorbodes zijn voor aardbevingen in Chili. In ieder geval alles is met elkaar verbonden alleen niet direct. De vraag is dus of het een direct verband heeft.quote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
Maar een van die grafiekjes komt van een meetpunt wat in de buurt van Katla ligt geloof ik. De rest van de grafieken zijn van meetpunten die dichterbij de vulkaan van nu zitten. En juist dat ene punt van Katla is het rustigst.quote:Op maandag 19 april 2010 15:16 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Hmm, rond Katla is er dus steeds meer beweging in de grond, dat geeft dat plaatje toch aan?
Ernaast gooit de andere vulkaan minder as de lucht in, en is het heel rustig rond dat gebied....
Is daar iets aan het groeien? En gaan wij binnenkort Katla dan meemaken? Het lijkt er wel een beetje op, met deze stilte voor de storm
quote:Op maandag 19 april 2010 08:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
* Isdatzo ctrl-c/v van gister doet:
--------------------
[..]
Nou, 't zit er tussenin.
Je zit die afkortingen staan? Dat zijn afkortingen van de locaties van seismologische meetstations.
Goðabunga = god , Eystri-Skógar = esk, Miðmörk = mid en Lágu-Hvolar = hvo.
Het zijn de zwarte driehoekjes op deze kaart:
afbeelding
Dus om nu te zeggen dat dit de seismologische activiteit van *de Katla* is, is niet waar. Het is de seismologische activiteit in het gehele gebied die net zo goed veroorzaakt kan worden door de uitbarsting die nu bezig is.
Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden.quote:Op maandag 19 april 2010 15:05 schreef basst2005 het volgende:
Katla wordt steeds actiever:
http://hraun.vedur.is/ja/Katla2009/stodvaplott.html
Nope, dit is een heel andere breuklijn.quote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
Als die nou veel meer uit zou slaan dan de andere grafiekjes zou je daar misschien iets uit kunnen afleiden ja. Maar zoiets kunnen eigenlijk alleen geologen die goed bekend zijn met de situatie daar echt beoordelen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:20 schreef Luchtje het volgende:
ah je bent er zelf al
Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
Ja eigenlijk alleen god. En die laat nu net de meeste activiteit zien.....quote:Op maandag 19 april 2010 15:20 schreef Luchtje het volgende:
ah je bent er zelf al
Edit: maar je zou wel naar dat grafiekje van 'god' kunnen kijken in principe toch? Die ligt erg dichtbij Katla.
De vulkanen in ijsland zijn daar vanwege de mid-atlantische rug, de vulkanen waar jij het over hebt liggen op hele andere aardschollen, ik denk niet dat die iets met elkaar te maken hebben.quote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
De vulkanen in Chili komen juist doordat er daar een zee schol op het vasteland schuift en daar voor het vormen van het Andes gebergte zorgt:quote:Mid-Atlantische Rug
De Mid-Atlantische Rug is een scheur die, zoals de naam al zegt, van noord naar zuid in het midden op de bodem van de Atlantische Oceaan loopt. Deze rug veroorzaakt dat Europa en Afrika steeds verder van Amerika verwijderd worden, een fenomeen dat we platen-tektoniek noemen. Op enkele plaatsen steekt de rug boven de zeespiegel uit, zoals op de vulkanische eilanden St. Helena, Ascension en de Azoren. Zo ook op IJsland, dat op groot plateau ligt. Hier is de Mid-Atlantische Rug te herkennen als een vulkanisch actieve zone die midden door het eiland loopt. Het is de rug die verantwoordelijk is voor de vele aardbevingen en vulkaanuitbarstingen op IJsland.
De Mid-Atlantische Rug zorgt er dus voor dat de bodem van de Atlantische Oceaan steeds verder uitdijt. Het mag daarom duidelijk zijn dat IJsland, feitelijk niet meer dan een stuk van de rug dat boven water ligt, ook naar oost en west uitdijt. Verder is IJsland voor geologische begrippen heel jong. De oudste gesteenten zijn "slechts" zo'n 60 miljoen jaar oud en worden gevonden in het uiterste westen en uiterste oosten van het eiland. http://home.planet.nl/~krame493/vulkanisme_ned.html
Die in China komt weer door 2 hele andere aardschollen:quote:Geografie
Chili strekt zich uit als een smal lint van 4200 kilometer langs de westkust van Zuid-Amerika. Het land ligt ingeklemd tussen de Stille Oceaan en het Andesgebergte. Chili is maximaal 350 kilometer breed. De totale lengte van de kustlijn bedraagt 6435 kilometer.
Chili heeft een gevarieerd landschap, maar van noord naar zuid domineert het Andesgebergte. Dit gebergte heeft bergtoppen tot boven de 6500 meter. De hoogste piek in Chili is de Nevado Ojos del Salado (6880 meter) en de hoogste vulkaan is de Llullaillaco ( 6723 meter).
De Chileense Andes is te verdelen in vier zones. In het noorden zijn veel vulkanen en bedraagt de gemiddelde hoogte 4000 meter. In heel Chili zijn zo'n 2000 vulkanen, waarvan bijna de helft op de een of andere manier actief is. In het noorden ligt ook de Atacama-woestijn en de Pampa del Tamarugal, twee droge bergachtige woestijngebieden. Het hart van de Atacama bestaat uit een 2000 km2 groot gebied, zonder begroeiing. http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?id=175&option=com_content&task=view
quote:Het westen van China is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6,9 op de schaal van Richter. Er zijn zeker 400 doden gevallen. De beving sloeg hard toe op het bergplateau dat Tibet van Qinghai scheidt. Huizen zijn ingestort, waardoor de bergbewoners in extreme kou moeten zien te overleven.
Het epicentrum van de beving lag zo’n 241 kilometer ten noorden van Qamdo (Tibet) en vond op een diepte van zo’n tien kilometer plaats. De beving werd veroorzaakt door de twee tektonische platen: de Indische Plaat en de Euraziatische Plaat. http://www.scientias.nl/aarde-beeft-in-china/7365
Het moest toch uit Engeland komen hè? Boot danquote:Op maandag 19 april 2010 15:27 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?
Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!.quote:Op maandag 19 april 2010 15:26 schreef GasProblem het volgende:
Vreemd dat de trillingen toenemen naarmate de eruptie minder wordt.
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het moest toch uit Engeland komen hè? Boot dan.
oke, bedankt.quote:Op maandag 19 april 2010 15:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nope, dit is een heel andere breuklijn.
[ afbeelding ]
China staat hier sowieso los van en chili: daar schuift de azca-plaat onder de zuid-Amerikaanse plaat. Dat proces is verantwoordelijk voor die aardbeving van een tijdje geleden.quote:Op maandag 19 april 2010 15:24 schreef Luchtje het volgende:
Maar er zijn wel vaak tijden waarin er veel aardbevingen zijn, en tijden waarin lang heel weinig aardbevingen zijn. Is het niet zo dat ze elkaar kunnen 'aansteken' als het ware? Al dan niet indirect.
Ik zag bij "god" wat piekjes de afgelopen uren, en de gemiddelde activiteit van de afgelopen dagen gaat wat omhoog volgens mij.quote:Op maandag 19 april 2010 15:19 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is 'de katla' helemaal niet. Die afkortingen die je ziet staan voor de locaties waarop de seismologische meetstations staan. Die liggen zowel in het gebied van de katla als van de Eyjafjallajokull (ik postte gister 2 keer een kaartje waarop de locaties staan, zoek maar ff op) en er is niks dat erop wijst dat deze verhoogde seismologische activiteit betekent dat de katla binnenkort actief gaat worden.
Kan dit trouwens in de OP?
Edit: ah, iemand was me voor. In die quote staat ook 't plaatje, klikken maar.
Ik denk met een vrachtwagen op de boot van Ramsgate naar Oostende oid.quote:Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten,?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
Met de bootquote:Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten,?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Het *zou* er op kunnen duiden dat ergens druk opgebouwd wordt. Zou!.
* djayzz kijkt met kahaarin meequote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.![]()
vrachtauto's + botenquote:Op maandag 19 april 2010 15:27 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik zou dus een pakketje krijgen, afgelopen donderdag/vrijdag al, maar door de as zou er vertraging zijn etc. (volgens de leverancier hier in NL werken zij met UPS Airlines).
Nu kregen we echter net een mailtje dat het pakketje vandaag aan TNT geleverd wordt, dus blijkbaar wordt vracht wel gevlogen? Of zouden ze voor boten hebben gekozen ineens?
Nu is het natuurlijk even afwachten of ik het idd morgen krijg, maar zo ja; hoe zou dit kunnen dan?
UPS heeft waar mogelijk alle Europese luchtvracht omgegooid naar vervoer over land. Ik werk met UPS en normaal gaan mijn zendingen vanuit NL naar een UPS hub in Keulen en dan via de lucht naar heel Europa. Mijn zendingen komen nu ook gewoon nog in de UK aan maar wel met vertraging, ze gooien alles in vrachtwagens.quote:Op maandag 19 april 2010 15:30 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ja, Engeland. Maar het zou met UPS Airlines komen.
Boot lijkt mij idd ook, maar toch heeft het vertraging opgelopen. Zouden ze dan vinden dat het te lang duurt ofzo? En hoe doet UPS dat dan, of hebben die ook boten,?
Ja, stomme vragen misschien, maar omdat het eerst met een vliegtuig zou komen.
oh, en treinen natuurlijk!quote:Op maandag 19 april 2010 15:37 schreef Jumparound het volgende:
[..]
vrachtauto's + botendaar is de post nu op aangewezen
Ik zie ook bij andere meetstations piekjes. En dat het piekje bij 't ene station hoger is dan bij het andere kan ook veroorzaakt worden door het verschil in dempende werking van verschillende onderliggende bodemsoorten.quote:Op maandag 19 april 2010 15:34 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Ik zag bij "god" wat piekjes de afgelopen uren, en de gemiddelde activiteit van de afgelopen dagen gaat wat omhoog volgens mij.
Zeker,quote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef djayzz het volgende:
[..]
Met de boot
Fijn dat je het dan voor zaterdag hebt
Oh oke! Wat gek dat ze dat niet vermelden op hun website, zeg!quote:Op maandag 19 april 2010 15:38 schreef mouzzer het volgende:
[..]
UPS heeft waar mogelijk alle Europese luchtvracht omgegooid naar vervoer over land. Ik werk met UPS en normaal gaan mijn zendingen vanuit NL naar een UPS hub in Keulen en dan via de lucht naar heel Europa. Mijn zendingen komen nu ook gewoon nog in de UK aan maar wel met vertraging, ze gooien alles in vrachtwagens.
Dat zou zonde zijn idd.quote:Op maandag 19 april 2010 15:38 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Zeker,.
Want na zaterdag is het voor lange tijd nogal nutteloos en het kostte toch 42 euro.
Het zijn rode kleurlenzen voor een evenement, maar dat is wel zaterdag dus![]()
Op de webcams in de OP heb ik nog niet anders gezien vandaag, een vrij laaghangende aswolk die rustig uit de berg kringelt.quote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef sandsucker het volgende:
begint ie nou weer :p?
http://img341.imageshack.us/i/vulkaan.jpg/
Elf Fantasy Fair, Haarzuilens.quote:Op maandag 19 april 2010 15:40 schreef djayzz het volgende:
[..]
Dat zou zonde zijn idd.
Wat voor evenement?
Lol, nu nog niet, een rustig rokende berg is niet echt spectaculair, aan de ene kant denk ik dat het maar beter met een sisser kan aflopen.quote:
Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.quote:Op maandag 19 april 2010 15:40 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Oh oke! Wat gek dat ze dat niet vermelden op hun website, zeg!
Nouja, ik heb er care aan, als mijn pakje maar komt,.
Dan zwem ik desnoods naar IJsland.quote:Op maandag 19 april 2010 15:42 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Lol, nu nog niet, een rustig rokende berg is niet echt spectaculair, aan de ene kant denk ik dat het maar beter met een sisser kan aflopen.
Maar aan de andere kant, als Katla gaat dan kijk ik mee....
Dat had ik wel gelezen idd, maar ik kon d'r niet echt uit opmaken dat ze op vervoer over land overgingen,quote:Op maandag 19 april 2010 15:43 schreef mouzzer het volgende:
[..]
Ten gevolge van de uitbarsting van een IJslandse vulkaan hebben verschillende Europese landen hun luchtruim gesloten. Hierdoor worden ook UPS-vluchten verstoord. Zendingen naar, van en binnen Europa zullen waarschijnlijk vertraging oplopen. UPS blijft echter alle pakketten gewoon afhalen bij haar klanten. We volgen deze snelwijzigende situatie op de voet en we passen ons netwerk waar nodig aan om onze klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen.
Maar mooi dat het pakketje op tijd komt!
Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaatquote:Op maandag 19 april 2010 15:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Tja, maar ook op het "settelen" van de aarde natuurlijk, er is zo veel gebeurd in de grond daar dat een beetje extra gerommel ook niet vreemd is, pas als er een cluster echte bevingen pal onder de Katla is ga ik mijzelf aan de webcam kluisteren met popcorn, ik weet de gevolgen gaan dan verschrikkelijk zijn maar ik zou er geen seconde van willen missen.![]()
Joah, en joah.quote:Op maandag 19 april 2010 15:47 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ehm, jij wil in IJsland zijn als de Katla ploft? Are you nuts?!![]()
Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren?quote:Op maandag 19 april 2010 15:48 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaat
Erg he.... eigenlijk.... maar zoiets maak je nooit weer mee denk ik.quote:Op maandag 19 april 2010 15:48 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Idem, wat erna allemaal gaat gebeuren zal niet zo leuk zijn, maar zou ook achter de PC gaan zitten om met de webcam mee te kijken hoe Katla los gaat
Hmm, misschien dat ie eventjes ongekende hoogtes gaat bereiken en dan op zwart gaat?quote:Op maandag 19 april 2010 15:51 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren?
Aah tof! Hopen dat de wereld dan nog niet vergaan isquote:Op maandag 19 april 2010 15:41 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Elf Fantasy Fair, Haarzuilens.
[/offtopic]
Tuurlijk wel!quote:Op maandag 19 april 2010 15:52 schreef Isdatzo het volgende:
Oh, dus je vindt het niet erg als ik een pijnlijke dood sterf op ijsland?
Nee, maar er zullen vast wel beelden komen, en anders kijk je gewoon zo lang mogelijk meequote:Op maandag 19 april 2010 15:51 schreef MarkyB het volgende:
[..]
Jij denkt dat de webcam nog lang in de lucht zal blijven als dat echt zo gaat gebeuren?
Even het "hoogte"-punt bekijken en erna zorgen dat je andere live feed krijgtquote:Op maandag 19 april 2010 15:53 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, misschien dat ie eventjes ongekende hoogtes gaat bereiken en dan op zwart gaat?Geen idee hoe ver die weg staan eigenlijk.
Als je je zorgen moet gaan maken over hoe je het gaat overleven, heeft het al geen zin meerquote:Op maandag 19 april 2010 15:59 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Even het "hoogte"-punt bekijken en erna zorgen dat je andere live feed krijgtEn dan tijdje later zorgen gaan maken over hoe je dit gaat overleven
Neequote:Op maandag 19 april 2010 15:14 schreef basst2005 het volgende:
Wat ik me net afvraag:
Hebben de aardbevingen in Chili en China misschien iets te maken met de uitbarsting? misschien enig verband met elkaar?
* kahaarin mompelt iets over populistische berichtgeving.*quote:Minister Eurlings: Uiterlijk dinsdag weer vliegen
19-04-2010
SCHIPHOL - Uiterlijk dinsdagochtend (20 april) vanaf 08.00 uur moet er weer kunnen worden gevlogen. Dat heeft demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer) maandag gezegd, voorafgaand aan een videoconferentie met zijn Europese collega's. De situatie in het luchtruim, na de vulkaanuitbarsting op IJsland, is volgens de CDA-bewindsman inmiddels veilig genoeg om vliegen toe te staan.
De videoconferentie begint omstreeks 15.00 uur, daarna wordt duidelijk hoe de andere Europese ministers erover denken.
Eurlings was maandagmiddag op Schiphol om de gestrande reizigers een hart onder de riem te steken. In de nacht van zondag op maandag sliepen nog 1300 reizigers achter de paspoortcontrole op veldbedden.
(c) Reismedia / ANP
Nee, ik krijg server not found, jij ook?quote:Op maandag 19 april 2010 16:08 schreef Ermanon het volgende:
Hmm, webcam doet het niet meer hierHeeft iemand anders nog wel beeld
? Verder zie ik geen beving op de map, dus kan het Katla niet zijn
Hij wilde vandaag al vliegtuigen uit het buitenland terug laten komen met Nederlanders, maar dat is hem dus toch niet gelukt...quote:Op maandag 19 april 2010 16:11 schreef kahaarin het volgende:
Oh ja hoor, jongens, Eurlings heeft gesproken, uiterlijk dinsdag wordt er weer gevlogen. Tssk, alsof ministers invloed hebben op as-spuwende bergen....![]()
[..]
* kahaarin mompelt iets over populistische berichtgeving.*
Ja ik ookquote:Op maandag 19 april 2010 16:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, ik krijg server not found, jij ook?
http://twitter.com/eurocontrol/status/12457600444quote:@eurocontrol Q: If the ash is at 4k. Why don't the planes fly at 1k?
quote:@alper because it consumes a lot of fuel and the sky is sliced up vertically to accomodate more planes, not possible if less slices
Hmm...? Wat zeg je?quote:
Meneer de voorzitter, weer is het Buitenlandse as die voor problemen zorgt, Nederlandse as doet zo iets niet. Het is een ware Tsunami van as die over dit land wordt uitgestort. De PVV is hier faliekant tegen. En wat doet de regering?quote:Op maandag 19 april 2010 16:12 schreef Isdatzo het volgende:
[
Valt nog mee dat gekke geertje geen kamervragen stelt.
daarnet was die site nog aardig snel... dus wss opgeblazenquote:Op maandag 19 april 2010 16:15 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Ja ik ook
Vraag is nu, waarom is Server not found? Omdat Katla die op heeft geblazen of omdat dat ding zo dusdanig belast is de laatste dagen dat ie nu down is?
quote:Op maandag 19 april 2010 16:15 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://twitter.com/alper/status/12454841028
[..]
http://twitter.com/eurocontrol/status/12457600444
[..]
Ik denk optie 2, pin me er niet op vast though.quote:Op maandag 19 april 2010 16:15 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Ja ik ook
Vraag is nu, waarom is Server not found? Omdat Katla die op heeft geblazen of omdat dat ding zo dusdanig belast is de laatste dagen dat ie nu down is?
Niksquote:
Curacao etc. toch wel?quote:Op maandag 19 april 2010 16:12 schreef djayzz het volgende:
[..]
Hij wilde vandaag al vliegtuigen uit het buitenland terug laten komen met Nederlanders, maar dat is hem dus toch niet gelukt...
Ja, die 2 wel, maar hij wilde ook vanuit vs en azie enzo. althans, dat had ik begrepen van de radio vanochtendquote:
Enquote:Op maandag 19 april 2010 16:17 schreef djayzz het volgende:
[..]
Ja, die 2 wel, maar hij wilde ook vanuit vs en azie enzo. althans, dat had ik begrepen van de radio vanochtend
Oh, geen vluchten vanavond:quote:
.quote:AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM voert in ieder geval tot maandagavond 20.00 uur lokale tijd geen Europese vluchten uit van en naar Schiphol. Dat staat op de website.
© NU.nl/Albert van DijkOok zullen tot die tijd geen intercontinentale vluchten vertrekken vanaf Amsterdam. Voor aankomende intercontinentale vluchten geldt dat minimaal vier uur voor de geplande vertrektijd per vlucht wordt besloten.
Eerder maakte een Boeing 737 van KLM om 10.50 een testvlucht vanaf Schiphol naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle en landde daar om 11.40 uur.
De technische inspectie van het toestel heeft inmiddels plaatsgevonden en daarbij zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Het ging om een vlucht met alleen cockpitbemanning aan boord. Gedurende het weekeinde zijn al testvluchten gehouden door KLM en bijvoorbeeld Lufthansa en Air France. Op de route tussen Amsterdam en Parijs was nog niet gevlogen
Ik ook....quote:
Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen?quote:Voor aankomende intercontinentale vluchten geldt dat minimaal vier uur voor de geplande vertrektijd per vlucht wordt besloten.
Ik denk het eerste, er zijn namelijk al vluchten uit de Ned. Antillen onderweg.quote:Op maandag 19 april 2010 16:29 schreef djayzz het volgende:
[..]
Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen?
dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landenquote:Op maandag 19 april 2010 16:29 schreef djayzz het volgende:
[..]
Wordt er nou 4 uur voordat ze aankomen besloten of ze mogen landen, of mogen ze altijd landen en wordt er 4 uur voor vertek besloten of ze weer weg mogen?
quote:Eerste 'aswolk-crash' in Engeland?
Andover - Nabij Andover in Groot-Brittannië is een vliegtuigje neergestort. De politie houdt rekening met een crash als gevolg van de aswolk uit IJsland.
Boven Groot-Brittannië geldt een vliegverbod. Dat weerhield twee mannen in een klein toestel er niet van om te vliegen. Het toestel stortte neer en vloog in brand. De mannen zijn allebei overleden.
Het is nog niet zeker of de stofwolk daadwerkelijk een rol heeft gespeeld in het ongeluk. De politie is nog bezig met onderzoek.
quote:Op maandag 19 april 2010 16:31 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik denk het eerste, er zijn namelijk al vluchten uit de Ned. Antillen onderweg.Als die niet kunnen landen moeten ze tijdig weten waar ze naar toe moeten uitwijken.
quote:Op maandag 19 april 2010 16:31 schreef Re het volgende:
[..]
dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landen
Weet je het zeker? Ik had begrepen dat er al vliegtuigen onderweg waren, die kunnen natuurlijk nu niet meer wachten tot het veilig is om te vertrekken, toch....?quote:Op maandag 19 april 2010 16:31 schreef Re het volgende:
[..]
dat laatste, maar dan zonder de 100% zekerheid dat ze kunnen landen
Dan zouden ze moeten uitwijken, maar dan wel erg ver. Tot onder Barcelona volgens mij..quote:Op maandag 19 april 2010 16:33 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Weet je het zeker? Ik had begrepen dat er al vliegtuigen onderweg waren, die kunnen natuurlijk nu niet meer wachten tot het veilig is om te vertrekken, toch....?
Huh? Ik snap jullie niet meer, het ging toch om kisten die weer naar huis kwamen? De terugweg zeg maar? Van wat ik heb begrepen waren die daar aan de grond gehouden, dus waarom zouden ze dan weer vertrekken....? (okay, ik geef toe, ben blont....quote:Op maandag 19 april 2010 16:33 schreef djayzz het volgende:
[..]
[..]
Het laatste lijkt me het meest logisch, aangezien er geen gevaar is als vliegtuigen willen landen, ze zijn immers al door de aswolk heen gekomen/eromheen gevlogen
Oh dat kan, ik heb niet alle topics per post meegekregen, ik lees her en derquote:
quote:Op maandag 19 april 2010 16:36 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Huh? Ik snap jullie niet meer, het ging toch om kisten die weer naar huis kwamen? De terugweg zeg maar? Van wat ik heb begrepen waren die daar aan de grond gehouden, dus waarom zouden ze dan weer vertrekken....? (okay, ik geef toe, ben blont....)
Ik begrijp hieruit dat er al vluchten onderweg zijn (vanuit Curaçao geloof ik), en als die al vertrokken zijn, kunnen ze alleen nog maar aankomen op schipholquote:Voor aankomende intercontinentale vluchten geldt dat minimaal vier uur voor de geplande vertrektijd per vlucht wordt besloten
En dan vanaf daar een busquote:Op maandag 19 april 2010 16:34 schreef djayzz het volgende:
[..]
Dan zouden ze moeten uitwijken, maar dan wel erg ver. Tot onder Barcelona volgens mij..
Grote bus, wil je daar een vliegtuig op krijgen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
quote:Op maandag 19 april 2010 16:40 schreef djayzz het volgende:
[..]
Grote bus, wil je daar een vliegtuig op krijgen.Ja, een airbusSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
ja het Engelse bericht is in deze reeks al eerder gepostquote:
quote:Scottish airspace will be reopened from 7am tomorrow, air traffic control authority Nats has said.
quote:German air authorities give Lufthansa permission to fly 50 planes back to Germany with passengers.
Jawel, jullie maken me in de war.....quote:Op maandag 19 april 2010 16:39 schreef djayzz het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp hieruit dat er al vluchten onderweg zijn (vanuit Curaçao geloof ik), en als die al vertrokken zijn, kunnen ze alleen nog maar aankomen op schiphol
(het gaat tenslotte in dit bericht over de luchthaven schiphol)
snap je jezelf wel eens ? * djayzz kahaarin popcorn geeft
sorryquote:Op maandag 19 april 2010 16:44 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Jawel, jullie maken me in de war.....![]()
* kahaarin dankbaar popcorn begint te knagen.....*
Psies, we praten langs elkaar geloof ik, als een vliegtuig niet kan landen moet het tijdig gewaarschuwd worden, mensen horen tot 4 uur vantevoren of het vliegtuig vertrekt, dat kan ook niet anders want inchecken en bagage inladen kost ongeveer zo veel tijd. Warrig nieuwsbericht, laten we het daar op houden.
quote:The Eyjafjallajökull plume
Gosmökkur úr Eyjafjallajökli. Dökk aska fer til suðurs í norðanáttinni 17.04.2010.
IMO's radar near Keflavik has not detected the plume from Eyjafjallajökull since 08 o'clock this morning, which implies that it is below 10,000 feet (3 km).
There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning.
No flood has been reported. A gauging station near the Markarfljót bridge is being improved and a team from IMO is investigating floodmarks and flood elevation to measure the spread of the flood from Gígjökull on the first day of the eruption, 21 April.
All safe and sound dus daar in het koude landquote:Op maandag 19 april 2010 16:56 schreef kahaarin het volgende:
Djayzz en Jumparound, idd, hopelijk staan ze tzt allemaal veilig met beide voeten op de grond, de passagiers bedoel ik dan.
Update van Mila:
[..]
Dat wel, alleen deze zin: "There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning." vond ik toch wel opmerkelijk.quote:Op maandag 19 april 2010 16:59 schreef djayzz het volgende:
[..]
All safe and sound dus daar in het koude land
Waarom? Het is dezelfde hoge amplitude die de seismograag aangeeft? dus niet meer, maar ook niet minderquote:Op maandag 19 april 2010 17:03 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat wel, alleen deze zin: "There are no reports on ash this morning. Seismic tremor has been ongoing and is at a strong level this morning." vond ik toch wel opmerkelijk.
Omdat er al een poos geen echte beving meer is geweest, het rommelt wel maar zonder dat je iets 'tastbaars' kunt aangeven, ik zou nu niet graag in IJsland zijn, zenuwslopend zo compleet in het duister tasten. Als Katla gaat dan gaat ie waarschijnlijk goed hard, de as is nu niet meer op de radar te volgen wegens de geringe hoogte dus het is maar afwachten waar de wind het naar toe brengt. Spooky.quote:Op maandag 19 april 2010 17:08 schreef djayzz het volgende:
[..]
Waarom? Het is dezelfde hoge amplitude die de seismograag aangeeft? dus niet meer, maar ook niet minder
jij maakt mij ook in de war..
Ik wel, beter schiet die zuid-weststroming een beetje op zodat ik deze week nog kan vertrekkenquote:Op maandag 19 april 2010 17:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
ik zou nu niet graag in IJsland zijn
Oeh! Thnx, dat mogen we niet missen natuurlijk, de minister die tegen vulkanen op kan!quote:Op maandag 19 april 2010 17:24 schreef ondeugend het volgende:
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1
WE GAAN VLIEGEN?!quote:Op maandag 19 april 2010 17:24 schreef ondeugend het volgende:
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1
Tis allemaal een beetje spannend, en het enige wat je kan doen is afwachten.quote:Op maandag 19 april 2010 17:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Omdat er al een poos geen echte beving meer is geweest, het rommelt wel maar zonder dat je iets 'tastbaars' kunt aangeven, ik zou nu niet graag in IJsland zijn, zenuwslopend zo compleet in het duister tasten. Als Katla gaat dan gaat ie waarschijnlijk goed hard, de as is nu niet meer op de radar te volgen wegens de geringe hoogte dus het is maar afwachten waar de wind het naar toe brengt. Spooky.
haha, lekker puh!![]()
BOEM! Is Ho! tochquote:Op maandag 19 april 2010 17:33 schreef djayzz het volgende:
[..]
Tis allemaal een beetje spannend, en het enige wat je kan doen is afwachten.
fijn....
*TV aanzet en hardloopschoenen nog maar even uit laat........quote:Op maandag 19 april 2010 17:24 schreef ondeugend het volgende:
Eurlings geeft een verklaring om 17.45 op ned 1
Liever niet 's nachts. Ik wil het kunnen zien :pquote:Op maandag 19 april 2010 17:30 schreef Ermanon het volgende:
[..]
WE GAAN VLIEGEN?!?
Yes I can!
En dan gaat Katla vannacht los en kan er helemaal niks meer, dat zou humor zijn... Dan gaat die vlieger niet meer op
Het wachten is op de reactie van Katlaquote:Op maandag 19 april 2010 17:50 schreef rubbereend het volgende:
Persconferentie van Eurlings uitgesteldze zijn er nog niet uit
Klopt, zag het op RTLZ Nieuws, om 18.00 uur gaat de videoconferentie verder, ze zijn al vanaf 15.00 uur aan het praten, ben benieuwd. Nu eerst ff koken.quote:Op maandag 19 april 2010 17:50 schreef rubbereend het volgende:
Persconferentie van Eurlings uitgesteldze zijn er nog niet uit
Ik vond al dat hij verdacht veel op Aart Staartjes leek.quote:Op maandag 19 april 2010 17:50 schreef rubbereend het volgende:
Persconferentie van Eurlings uitgesteldze zijn er nog niet uit
Deze stijgende lijn?quote:Op maandag 19 april 2010 17:52 schreef Ermanon het volgende:
[..]
Het wachten is op de reactie van Katla![]()
http://www.vedur.is/skjalftar-og-eldgos/jardskjalftar
Laat een stijgende lijn zien, dus er is iets bezig, maar wat?
quote:The Met office has warned that the volcano's activity has started to increase.
A Met spokesman told the BBC that whereas eruptions had subsided this morning to between 4,000 and 5,000 feet, they had increased within the past two hours back to a height of 10,000 ft.
Although this is not back to the initial maximum height of 30,000 ft, the spokesman said the unpredictable nature of the volcano's activity meant that there was still cause for concern.
Hmm, het blijft afwachten, de cams zijn bij mij iig allemaal niet bereikbaar....quote:Op maandag 19 april 2010 18:06 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8630145.stm
[..]
Ja mooi, op postnummer 291quote:Op maandag 19 april 2010 18:20 schreef Caesu het volgende:
tvp
Ja.quote:Op maandag 19 april 2010 18:35 schreef Nee het volgende:
http://www.ruv.is/hekla
Zie ik daar een nu eruptie, zal toch niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |