Of tegen een hele leuke vergoedingquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:43 schreef TheFrankey het volgende:
Als je een huurcontract hebt is het bijna onmogelijk om jullie eruitte krijgen.
quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:44 schreef Stefan het volgende:
Uit laten kopen, kan je al snel minsten 50.000 euro opleveren.
Die vader wil dat huis leeg hebben, daar wordt die vader beter van dus voor wat hoort watquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:46 schreef Portalis het volgende:
Jij bent zo'n type die de vader van je vrienden 50.000 euro zou proberen af te troggelen?
Zo te zien wel. Als je vrienden bent dan kun je dit toch wel iets netter oplossen lijkt me. Dergelijke bedragen zijn dan niet aan de orde.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:46 schreef Portalis het volgende:
[..]
Jij bent zo'n type die de vader van je vrienden 50.000 euro zou proberen af te troggelen?
en minstens 50.000 euro is in jouw ogen een redelijk bedrag?quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Die vader wil dat huis leeg hebben, daar wordt die vader beter van dus voor wat hoort wat
Maar je kunt het ook overdrijven.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:47 schreef Stefan het volgende:
Die vader wil dat huis leeg hebben, daar wordt die vader beter van dus voor wat hoort wat
Dat is nog maar de vraag, aangezien woningen in de afgelopen twee jaar eerder in waade zijn gedaald dan in waarde zijn gestegen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:47 schreef Stefan het volgende:
Dat is juist mijn hele punt!quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:46 schreef Portalis het volgende:
[..]
Wat is het nu? 50.000 of 15.000?quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:51 schreef Stefan het volgende:
Ik zou me niet schuldig voelen om een vergoeding te vragen. Je hebt het huis opgeknapt, moet een ander huis zoeken en opknappen. 15.000 euro is een heel schappelijk bedrag hoor. Komt die man goed weg.
Daar kan toch over gepraat worden. Een redelijke vergoeding voor verrichte werkzaamheden en een tegemoetkoming bij het zoeken van nieuwe woonruimte.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:50 schreef TechnoThijs het volgende:
[..]
Dat is juist mijn hele punt!
Wij hebben gewoon beide huurcontract voor onbepaalde tijd, zonder een clausule wat betreft verkoop (nooit over gehad).
Ik wil het liefst niet weg, maar verwacht niet dat we hem kunnen ompraten of zo, dus wil ik toch een redelijk compensatie voor a) het verrichte werkzaamheden aan het huis en b) dat ik nu op zoek moet naar een andere woonruimte (ik heb namelijk nu veel meubilair voor een student wat ik waarschijnlijk ergens anders niet kwijt kan).
Dan kan hij je er sowieso niet uitgooien. Je hebt het huis opgeknapt en moet een nieuw huis ook weer opknappen. In Amsterdam worden studenten met een huurcontract regelmatig uitgekocht voor 50.000 of meer, dus vraag eerst eens rond.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:50 schreef TechnoThijs het volgende:
beide huurcontract voor onbepaalde tijd, zonder een clausule wat betreft verkoop (nooit over gehad).
jij bent ook zo veranderlijk als het weer héquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:51 schreef Stefan het volgende:
Ik zou me niet schuldig voelen om een vergoeding te vragen. Je hebt het huis opgeknapt, moet een ander huis zoeken en opknappen. 15.000 euro is een heel schappelijk bedrag hoor. Komt die man goed weg.
wellicht heb die compensatie al gehad om dat de huurprijs vele malen lager was dan nu gebruikelijk is voor studentenkamers?quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:50 schreef TechnoThijs het volgende:
Ik wil het liefst niet weg, maar verwacht niet dat we hem kunnen ompraten of zo, dus wil ik toch een redelijk compensatie voor a) het verrichte werkzaamheden aan het huis en b) dat ik nu op zoek moet naar een andere woonruimte (ik heb namelijk nu veel meubilair voor een student wat ik waarschijnlijk ergens anders niet kwijt kan).
Ligt eraan waar. In grote (studenten) steden is dat heel erg gangbaar.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:52 schreef Citizen.Erased het volgende:
bedragen van 50.000 euro zijn niet echt gangbaar.
Dat is geen geldige reden, daar gaat een rechter nooit mee akkoord. Een rechter zal dat huurcontract handhaven.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:54 schreef duivelin1 het volgende:
als ik huisbaas was zou ik zeggen ( en dat ook daadwerkelijk een tijdje doen) dat ik het huis nodig heb voor eigen bewoning.
nieuwe deurmat en luxaflex waarschijnlijkquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:54 schreef Copycat het volgende:
Wat moet ik me voorstellen bij 'het hele huis opknappen'?
Lees jij er eerst maar eens boek 7 van het Burgerlijk Wetboek op na. Veel praatjes en weinig bronnen, jij.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ligt eraan waar. In grote (studenten) steden is dat heel erg gangbaar.
Dat is geen geldige compensatie. Sterker nog, als TS nog 10 jaar in het huis blijft wonen mag de huurprijs niet ineens 3x duurder worden.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:54 schreef Cothen het volgende:
[..]
wellicht heb die compensatie al gehad om dat de huurprijs vele malen lager was dan nu gebruikelijk is voor studentenkamers?
Dit.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:50 schreef Hephaistos. het volgende:
Het lijkt me fair om ongeveer dezelfde houding aan te nemen als die vader zich heeft aangemeten toen hij jullie huisbaas was. Heeft ie zich als een typische huisbaas gedragen, met een flinke huurprijs en gezeik over onderhoud, dan kan je je best wat harder opstellen, dan als ie jullie een gunst heeft gedaan, een lage huur heeft gevraagd en er zelf verder geen voordeel uit heeft gehaald.
voor de wet wellicht niet, maar wat heb je er nou aan als je in deze situatie op je strepen gaat staan... niks toch. Hooguit een goede vriendschap die je naar de klote helpt.quote:
Stefan kennende negeert hij confronterende commentsquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:57 schreef Portalis het volgende:
[..]
Lees jij er eerst maar eens boek 7 van het Burgerlijk Wetboek op na. Veel praatjes en weinig bronnen, jij.
Wat ik dus eigenlijk dacht klopt dus, hij kan ons geen zak maken. Maar wat Copycat zegt hij heeft ons destijds zeker geholpen door een woonruimte te regelen, maar wij hebben daar wil twee weken flink aan lopen klussen. De huur was redelijk als dat zo van andere studenten hoor en in die twee jaar is hij volgens mij 1 gebeld voor een gebroken ruit wat binnen een dag geregeld was, dus er niks met hem mis en ik ken hem persoonlijk al een jaar of 7.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dan kan hij je er sowieso niet uitgooien. Je hebt het huis opgeknapt en moet een nieuw huis ook weer opknappen. In Amsterdam worden studenten met een huurcontract regelmatig uitgekocht voor 50.000 of meer, dus vraag eerst eens rond.
Ligt eraan op welke manier de bewoners het huis hebben opgeknapt. Mocht er echt gestuukt zijn, of er zijn bijv. gaten in het dak gedicht - lees: groot onderhoud - op kosten van de bewoners, dan zou het nog gangbaar zijn. Als ze echter geld hebben gestoken in verf, laminaat etc, dan hebben ze pech. Dat is een eigen uitgavenpost.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:00 schreef Elcadarn het volgende:
en dan gaan jullie voor het opknappen geld vragen ???? Denk dat de eerste de beste woningstichting je even hard zou uitlachen als die vader gaat doen!
Precies, over dergelijke dingen valt normaal gezien gewoon te praten. Als je een normale houding aanneemt dan wordt je ook normaal behandeld. Als je je onredelijk opstelt dan kun je ook een dergelijke reactie terugverwachten.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:02 schreef Parzival het volgende:
Je kunt gewoon vragen op welke termijn hij dat huis wil verkopen en zolang heb je om te zoeken.. en als het heel kortdag is kun je vragen of die iig even wil wachten tot jullie iets anders hebben
verander je avatar eens. ik lees je posts nooit vanwege die shit.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat is geen geldige reden, daar gaat een rechter nooit mee akkoord. Een rechter zal dat huurcontract handhaven.
Wat een kansloze shit. Die pa regelt een prima huisje tegen waarschijnlijk relaxte prijs. Je mag in je handjes knijpen als je daar als student zo in kan. En dan zou die beste man nog ff 50k moeten lappen als zijn zoon dan vertrekt en hij logischerwijs dan van het huis af wil....quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Hij blijft ook nog tot 1 juli (wil zijn propedeuse halen), daarna wel verder studeren maar waar en wat weet hij nog niet, iig niet in dezelfde stad.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:03 schreef AnneX het volgende:
en waar gaat de zoon dan wonen? en/of elders studeren?
Gewoon om een indruk te hebben.
Die man wil het huis verkopen maar omdat er huurders inzitten is het huis veel minder waard. De huurders worden beschermd met een contract dus hij kan ze er niet zomaar uitkrijgen. Een afkoopsom is heel normaal, zonder afkoopsom blijven ze zitten. Als er geen huurders meer zijn is het huis wel verkoopbaar.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Wat een kansloze shit. Die pa regelt een prima huisje tegen waarschijnlijk relaxte prijs. Je mag in je handjes knijpen als je daar als student zo in kan. En dan zou die beste man nog ff 50k moeten lappen als zijn zoon dan vertrekt en hij logischerwijs dan van het huis af wil....
1 juli is zo'n beetje het einde van het schooljaar...quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:11 schreef Parzival het volgende:
zeg gewoon dat je graag nog tot het eind van het schooljaar wil blijven wonen.. en dan opzoek gaat naar wat nieuws.. heb jij genoeg tijd.. en een mooi compromis..
Ja leuk, en klopt wettelijk gezien vast allemaal. Maar het gaat hier om vriendendienstje. En dan vind ik het aardig kansloos iemand die al paar ton in een huisje heeft gestopt nog ff tot de max uit te melken.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:11 schreef Stefan het volgende:
[..]
Die man wil het huis verkopen maar omdat er huurders inzitten is het huis veel minder waard. De huurders worden beschermd met een contract dus hij kan ze er niet zomaar uitkrijgen. Een afkoopsom is heel normaal, zonder afkoopsom blijven ze zitten. Als er geen huurders meer zijn is het huis wel verkoopbaar.
Hoho ik heb nergens in dit topic zo'n bedrag genoemd. Ik betaal 450 incl in Utrecht voor 18m2, met voor de rest alles gemeenschappelijk.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:07 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Wat een kansloze shit. Die pa regelt een prima huisje tegen waarschijnlijk relaxte prijs. Je mag in je handjes knijpen als je daar als student zo in kan. En dan zou die beste man nog ff 50k moeten lappen als zijn zoon dan vertrekt en hij logischerwijs dan van het huis af wil....
Nee manquote:Op dinsdag 6 april 2010 17:03 schreef TechnoThijs het volgende:
Wat is dan een schappelijk voorstel:
-1000 euro voor de werkzaamheden (ik had er immers verwacht 5 jaar plezier te hebben ipv 2)
-500 euro Verhuiskosten (busje huren enzo)
- 500 euro of zo compensatie zoeken naar nieuwe woonruimte.
uitmelker..quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:14 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee man![]()
Als je dat voorstelt trekt hij diezelfde avond champagne open en boekt ie een reisje naar New York. Hij beseft dat hij je er niet uitkrijgt als je niet wilt. Hij beseft dat het huis minder waard is en onverkoopbaar met huurders. Dus of hij laat jullie zitten, of hij moet dokken.
Echt, voor minder dan 15.000 hoef je het niet te doen.
Hier, lees eens wat andere topics, oa FOK!topics
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=uitkopen+woning+huurbaas&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
Jij hebt zeker weinig vrienden?quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:14 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee man![]()
Als je dat voorstelt trekt hij diezelfde avond champagne open en boekt ie een reisje naar New York. Hij beseft dat hij je er niet uitkrijgt als je niet wilt. Hij beseft dat het huis minder waard is en onverkoopbaar met huurders. Dus of hij laat jullie zitten, of hij moet dokken.
Dat kun je doen bij een gewone huisbaas, niet bij de vader van iemand die het huis heeft gekocht om zijn zoon en zijn vrienden een plezier te doen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:14 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee man![]()
Echt, voor minder dan 15.000 hoef je het niet te doen.
Hier, lees eens wat andere topics, oa FOK!topics
http://www.google.nl/search?hl=nl&source=hp&q=uitkopen+woning+huurbaas&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
15.000 (7.500 de man) is geen uitmelken. Dat is een heel reeel bedrag waarmee je je nieuwe woning weer kunt opknappen. Die man verdient het terug via de belasting en dat ie zn huis verkoopt. Misschien zelfs overwaarde dankzij het opknappen.quote:
Dat ligt er maar net aan, voor hetzelfde geld verliest die man 10k op dat huis of meer.. weet jij hoe dat opknappen gebeurd is..quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:17 schreef Stefan het volgende:
[..]
15.000 (7.500 de man) is geen uitmelken. Dat is een heel reeel bedrag waarmee je je nieuwe woning weer kunt opknappen. Die man verdient het terug via de belasting en dat ie zn huis verkoopt. Misschien zelfs overwaarde dankzij het opknappen.
Pff ja vooral dat: oude vloer eruit gegooid, nieuw laminaat overal, twee kozijnen vervangen, alles ververfd, wastafel bij wc toegevoegd. Het hele huis ziet er nu 10x beter uit ondanks dat er twee jaar 3 studenten wonen...quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:20 schreef Parzival het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan, voor hetzelfde geld verliest die man 10k op dat huis of meer.. weet jij hoe dat opknappen gebeurd is..
TS: wat is er allemaal dan gedaan aan dat huis? beetje vloertje, verfje? of ook echt structurele dingen?
dringend eigen gebruik is een reden om de huur op te zeggen hoorquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat is geen geldige reden, daar gaat een rechter nooit mee akkoord. Een rechter zal dat huurcontract handhaven.
Goeie vrienden ben je dan.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:30 schreef mrPanerai het volgende:
maakt allemaal niet uit...ik zou gewoon blijven zitten...dat die vader jullie eruit wil nu zoonlief het opgeeft laat zien dat ie ook niets met jullie inzit.
Hij heeft gewoon huurders gezocht om de kosten van het verblijf van zijn zoon te drukken.
gewoon blijven zitten en dat ie het maar voor de rechter uitzoekt
quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat dus.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:26 schreef duivelin1 het volgende:
[..]
dringend eigen gebruik is een reden om de huur op te zeggen hoor
Dat je het huis uitgeflikkerd wordt is toch net hetzelfde.quote:
Hij geeft aan het huis per 1 juli te koop te zetten. Dan wordt je er nog niet gelijk uitgeflikkerd. In mijn ogen heb je voldoende tijd om vervangende huisvesting te vinden en om tot een redelijke oplossing te komen. Als ik hier bedragen van 50.000 euro voorbij zie komen dan is dat in mijn ogen niet redelijk als het om vrienden gaat.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:48 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Dat je het huis uitgeflikkerd wordt is toch net hetzelfde.
Hij had vast ok wel een huis voor zoonlief gekocht als ie alleen was gaan studeren, nu heeft ie 2 jaar lang een paar honderd euro per maand verdiend.
Hiermee zullen jullie doelen op de diplomatenclausule uit de wet.. Helaas is deze alleen van toepassing als er langere tijd in het buitenland is verbleven door verhuurder en er nadrukkelijk in de huurovereenkomst is opgenomen dat zodra de verhuurder terug is in Nederland hij de woning binnen een redelijke termijn mag 'opeisen' voor dringend eigen gebruik.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:38 schreef thomaster het volgende:
[..]
[..]
Dat dus.
Als hij zwart op wit aangeeft dat hij het huis dringend voor eigen gebruik nodig heeft gaat er een proces in werking waarbij je een opzegtermijn hebt en nog een periode mag blijven wonen wat afhankelijk is van het aantal jaren bewonen. Daarna begint het proces, wat hij uiteindelijk met 99% zekerheid wint en moet hij jullie een verhuisvergoeding en een compensatie betalen. Of hij kiest de makkelijke uitweg en biedt jullie allebei 4000 euro.
Zo zat het althans 5 jaar geleden toen mijn huisbaas mij uit heeft gekocht.
Deze lijkt me een beetje hoog, zoals Furia al aangeeft, daar had hij Polen voor kunnen inhuren voor die 2 weken. (ook wit).quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:03 schreef TechnoThijs het volgende:
Wat is dan een schappelijk voorstel:
-1000 euro voor de werkzaamheden (ik had er immers verwacht 5 jaar plezier te hebben ipv 2)
Is dat busje van goud? Een beetje redelijk busje kan je al huren vanaf 100 euro p/dag, dus ook deze vind ik nogal aan de prijs.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:03 schreef TechnoThijs het volgende:
- 500 euro Verhuiskosten (busje huren enzo)
Hier zou ik eventueel nog wel in kunnen komen, maar ik vraag me af of je deze moet gaan vragen.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:03 schreef TechnoThijs het volgende:
- 500 euro of zo compensatie zoeken naar nieuwe woonruimte.
Maar "ik wil de woning zonder huurders verkopen" is geen dringend eigen gebruik.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:26 schreef duivelin1 het volgende:
[..]
dringend eigen gebruik is een reden om de huur op te zeggen hoor
Wat een quatsch.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:22 schreef Meesteroog het volgende:
Van belang is of er in jouw huurcontract staat dat de woning gehuurd wordt ten behoeve van de studie van zijn zoon. Als dat het geval is, mag hij namelijk het huurcontract gewoon ontbinden op grond van wijziging van bestemmingsplan. Hij heeft dan 3 maanden opzegtermijn.
Precies, als hij hier straks +/- 1350 - 350= 1000eu aan over kan houden. Kan hij speculeren op waardestijging van het pand en levert het hem nog wat op ook in de tussentijd. Kan ie mooi zijn zoontje een mooie kamer sponsoren in een andere stad. Iedereen blij.quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:32 schreef rub3n het volgende:
Vraag hem eerst eens in alle redelijkheid wat zijn plannen zijn? Of jullie er wel uit moeten? Probeer gewoon eens fatsoenlijk te praten met die gast.
Iemand inhuren om je koud te maken is dan goedkoper.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:44 schreef Stefan het volgende:
Uit laten kopen, kan je al snel minsten 50.000 euro opleveren.
Dat gaat van het weekend ook gebeuren, ik heb dit topic geopend voor tips, om mijn mening te vergelijken met anderen en te horen wat voor een vergoeding normaal zou zijn...quote:Op dinsdag 6 april 2010 23:32 schreef rub3n het volgende:
Vraag hem eerst eens in alle redelijkheid wat zijn plannen zijn? Of jullie er wel uit moeten? Probeer gewoon eens fatsoenlijk te praten met die gast.
Nee, het is een doodsimpel verhaal. Verkoop van een woning is absoluut geen argument voor het laten ontbinden van een huurcontract. Dat het de vader van een vriend is is jammer, maar die had zich misschien iets beter in moeten lezen in hoe het zit met huurbescherming e.d.quote:
Dan zal 'ie er ook daadwerkelijk in moeten gaan wonen. Daarnaast is dat alleen geldig bij een tijdelijk contract, niet bij een contract voor onbepaalde tijd.quote:Op dinsdag 6 april 2010 16:54 schreef duivelin1 het volgende:
als ik huisbaas was zou ik zeggen ( en dat ook daadwerkelijk een tijdje doen) dat ik het huis nodig heb voor eigen bewoning.
Ja, want die knakker zal het ook echt aannemelijk kunnen maken bij een rechter dat 'ie zelf in dat huis gaat wonenquote:Op dinsdag 6 april 2010 17:38 schreef thomaster het volgende:
Dat dus.
Als hij zwart op wit aangeeft dat hij het huis dringend voor eigen gebruik nodig heeft gaat er een proces in werking waarbij je een opzegtermijn hebt en nog een periode mag blijven wonen wat afhankelijk is van het aantal jaren bewonen. Daarna begint het proces, wat hij uiteindelijk met 99% zekerheid wint en moet hij jullie een verhuisvergoeding en een compensatie betalen. Of hij kiest de makkelijke uitweg en biedt jullie allebei 4000 euro.
Zo zat het althans 5 jaar geleden toen mijn huisbaas mij uit heeft gekocht.
Het is geen studentenflat, er wonen drie jongeren in die studeren, allemaal met een huurcontract. Ontruiming is helemaal niet aan de orde.quote:Op woensdag 7 april 2010 08:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Let wel, volgens mij heeft de beste man geen vergunningen tot het omgooien van die woning naar een studentenflat.
Dat is waarschijnlijk een gift van ouders aan kind die binnen de vrijstelling valt.quote:Op woensdag 7 april 2010 10:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het is geen studentenflat, er wonen drie jongeren in die studeren, allemaal met een huurcontract. Ontruiming is helemaal niet aan de orde.
Vraag me wel af wat de belasting er van vindt als er drie huurcontracten zijn en 1 van de huurders betaalde al die jaren geen huur.
Boeit niks. M'n ouders hebben voor m'n zusje een huis in Groningen gekocht. Studentenhuis met 4 kamers waarvan er dus maar 3 betaalden. De belastingdienst interesseert het alleen maar hoeveel je verdient aan huurinkomsten, niet van wie dat komt.quote:Op woensdag 7 april 2010 10:54 schreef Stefan het volgende:
Vraag me wel af wat de belasting er van vindt als er drie huurcontracten zijn en 1 van de huurders betaalde al die jaren geen huur.
Nee man. Je woont gewoon op kamers maar betaalt niks. Daar gaat de belastingdienst uberhaupt niet achteraan.quote:Op woensdag 7 april 2010 10:59 schreef lutser.com het volgende:
Dat is waarschijnlijk een gift van ouders aan kind die binnen de vrijstelling valt.
Dat kan niet, de huur mag je maar zoveel procent per jaar verhogen. Daarom wonen sommige mensen op A locaties tegen niet marktconforme huurprijzen, alleen omdat ze er al heel erg lang wonen en ze begonnen met een erg lage huur.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:43 schreef Gia het volgende:
Als ik pa was, zou ik aan de huurders vragen om het totale bedrag aan kosten te betalen. Deelde je eerst door 3, deel je nu door 2,
Jij hebt geen flauw benul wat het verschil in prijs is tussen wel of geen huurders. Jij gaat uit van een andere stad (Amsterdam), een andere situatie (huizen zouden opgeknapt worden en in een andere vorm verkocht worden) en een andere tijd (de huizenmarkt ligt nu gewoon op z'n gat).quote:Op woensdag 7 april 2010 11:08 schreef Stefan het volgende:
In het geval van dit huis kun je er vanuit gaan dat de vader 40.000 euro minder kan vangen met huurders erin, die hij er dus niet zomaar uit kan jagen.
Ja want fatsoenlijk met elkaar omgaan doen we niet meer in Nederland, liever draaien we elkaar een poot uit als het even kan. Ik ben blij dat jij niet in mijn vriendenkring rondloopt.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:08 schreef Stefan het volgende:
Om nog even terug te komen op mijn post van gisteren waar ik 50.000 uitkoop noemde. In Amsterdam wordt dat dus wel betaald om mensen uit appartementen te krijgen. De eigenaren willen vaak een heel pand met drie a vier etages helemaal opknappen waarna het in de verkoop gaat of dure penthouses worden en dan wordt het echt wel betaald.
In het geval van dit huis kun je er vanuit gaan dat de vader 40.000 euro minder kan vangen met huurders erin, die hij er dus niet zomaar uit kan jagen. Plus dat mensen niet snel een huis kopen met huurders erin. Een uitkoop van 15.000 (gedeeld door 2) is dus echt een schappelijk bedrag. De huurders wonen er nog met plezier, moeten nu weg, een ander huis opknappen, etc. Plus dat de verbouwing in dit huis de woning een meerwaarde geeft.
Als de TS zich laat afschepen met 1000 euro is hij gewoon dom. Die vader heeft zelf ook een fikse huur gevraagd.
Jawel, dat ligt voor een gemiddelde koophuis rond de 40.000quote:Op woensdag 7 april 2010 11:35 schreef Catbert het volgende:
[..]
Jij hebt geen flauw benul wat het verschil in prijs is tussen wel of geen huurders.
Iemand zeggen dat ie op 1 juli het huis uit moet is anders ook niet fatsoenlijk. Ze moeten namelijk helemaal niks. En 7500 euro ben je al snel kwijt als je een ander huis weer naar je wens moet opknappen en inrichten. Dus het is geen poot uitdraaien, het is allemaal in het voordeel van de huiseigenaar.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:40 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Ja want fatsoenlijk met elkaar omgaan doen we niet meer in Nederland, liever draaien we elkaar een poot uit als het even kan. Ik ben blij dat jij niet in mijn vriendenkring rondloopt.
Er is geen "gemiddeld" koophuis. Een studentenwoning met 3 units is anders dan eentje met 6 units. Een studentenhuis midden in de stad is anders dan eentje aan de rand. Een studentenhuis is compleet wat anders dan een gewoon woonhuis.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:43 schreef Stefan het volgende:
Jawel, dat ligt voor een gemiddelde koophuis rond de 40.000
Plus dat hij zijn zoon 2 jaar lang gratis liet wonen. In feite leverde het huis de man 33.000 euro op plus dat het huis aanzienlijk is opgeknapt door de huurders.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:41 schreef Noisiv het volgende:
Als er 2 jaar lang 450 euro x 2 betaald is dan is er uiteindelijk: 21.600 euro binnengekomen.
Neehoor, ik zeg dat er ook bedragen van 50k worden betaald, de 15k noem ik omdat dat een heel schappelijk bedrag is waar de huiseigenaar zijn handjes voor dicht mag knijpen als ze dat vragen.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:45 schreef Catbert het volgende:
Dat je met een percentage komt, prima. Maar die 40k zuig je uit je duim. Dat blijkt ook wel uit dat bedrag van 50k dat opeens 15k wordt.
En jij snapt het verschil tussen een vriendendienst en een huisjesmelker niet? Wettelijk gezien heb je wel gelijk hoor, TS kan vast veel vangen, maar ik kots op mensen die er zoveel mogelijk geld uit proberen te slepen ten koste van vrienden of in dit geval de vader van een vriend. Ik vind dat inhalig en nogal zielig. Het gaat hier om een vriendendienst en niet om een huisjesmelker.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:45 schreef Stefan het volgende:
[..]
Iemand zeggen dat ie op 1 juli het huis uit moet is anders ook niet fatsoenlijk. Ze moeten namelijk helemaal niks. En 7500 euro ben je al snel kwijt als je een ander huis weer naar je wens moet opknappen en inrichten. Dus het is geen poot uitdraaien, het is allemaal in het voordeel van de huiseigenaar.
Twee studenten 900 euro huur vragen waarbij een derde gratis mag inwonen is geen vriendendienst.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
En jij snapt het verschil tussen een vriendendienst en een huisjesmelker niet?
Maar hoe kom je toch op vriendendienst? Op kamernet kwam ik het volgende tegen:quote:Op woensdag 7 april 2010 11:49 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
En jij snapt het verschil tussen een vriendendienst en een huisjesmelker niet? Wettelijk gezien heb je wel gelijk hoor, TS kan vast veel vangen, maar ik kots op mensen die er zoveel mogelijk geld uit proberen te slepen ten koste van vrienden of in dit geval de vader van een vriend. Ik vind dat inhalig en nogal zielig. Het gaat hier om een vriendendienst en niet om een huisjesmelker.
TS betaalt 25 euro per meter. Dat is geen vriendendienst, dat is gewoon een zakelijke overeenkomst, waarbij bovengemiddeld betaald wordt. Nee, TS heeft niet hoeven zoeken naar een kamer, dat klopt, maar andersom had vader weer de zekerheid van betrouwbare huurders. Ik zou me totaal niet schuldig voelen als ik het zou aanpakken zoals ook vader het heeft aangepakt: strikt zakelijk.quote:Utrecht: De gemiddelde huurprijs per vierkante meter bedroeg 22,56 euro in januari 2010.
Het zijn studenten. Op kamers. 7500 Euro is dan wel erg overdreven.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:45 schreef Stefan het volgende:
En 7500 euro ben je al snel kwijt als je een ander huis weer naar je wens moet opknappen en inrichten. Dus het is geen poot uitdraaien, het is allemaal in het voordeel van de huiseigenaar.
Kamernet kan zoveel zeggen, maar bij de gemiddelde huisjesmelker heb je geen keuze bij het kiezen van je huisgenoten en betaal je ook nog eens een maand huur aan bemiddelingskosten. Dat dit geen huisjesmelker is kun je lezen in de berichten van TS.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Maar hoe kom je toch op vriendendienst? Op kamernet kwam ik het volgende tegen:
[..]
TS betaalt 25 euro per meter. Dat is geen vriendendienst, dat is gewoon een zakelijke overeenkomst, waarbij bovengemiddeld betaald wordt. Nee, TS heeft niet hoeven zoeken naar een kamer, dat klopt, maar andersom had vader weer de zekerheid van betrouwbare huurders. Ik zou me totaal niet schuldig voelen als ik het zou aanpakken zoals ook vader het heeft aangepakt: strikt zakelijk.
Want studenten hebben minder rechten dan andere mensen?quote:Op woensdag 7 april 2010 12:00 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het zijn studenten. Op kamers. 7500 Euro is dan wel erg overdreven.
Ja, het zijn Untermenschen, hoor je! Untermenschen!quote:Op woensdag 7 april 2010 12:11 schreef Stefan het volgende:
Want studenten hebben minder rechten dan andere mensen?
Deze studenten hebben een koophuis opgepimpt.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:13 schreef Copycat het volgende:
Je hebt echt niet zoveel geld nodig om je studentenkamer in te richten.
Opgepimpt? Jij pimpt hun summiere werkzaamheden wel erg op.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:20 schreef Stefan het volgende:
Deze studenten hebben een koophuis opgepimpt.
In de praktijk wel.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:11 schreef Stefan het volgende:
[..]
Want studenten hebben minder rechten dan andere mensen?
Ja in jouw tijd, toen betaalden ze nog met florijnen en dukaten tochquote:Op woensdag 7 april 2010 12:00 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het zijn studenten. Op kamers. 7500 Euro is dan wel erg overdreven.
In mijn tijd ....
Mja, de definitie 'huisjesmelker' vind ik minder interessant, eerlijk gezegd. Vader heeft op relatief eenvoudige wijze betrouwbare huurders kunnen vinden. Hij heeft een hoge prijs gevraagd en gekregen. Daar is niks mee mis, ik ben zelf wel voor een zakelijke aanpak, dan kan je achteraf geen verwijten maken/ krijgen. Als je je dan zelf niet aan de deal houdt omdat je in de fratsen van zoonlief meegaat, kun je niet van je huurders verwachten dat ze met een glimlach akkoord gaan; die zullen zich dan net zo zakelijk opstellen als jij.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:07 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Kamernet kan zoveel zeggen, maar bij de gemiddelde huisjesmelker heb je geen keuze bij het kiezen van je huisgenoten en betaal je ook nog eens een maand huur aan bemiddelingskosten. Dat dit geen huisjesmelker is kun je lezen in de berichten van TS.
Daarnaast laat TS blijken dat het iets vriendschappelijks is en wil hij weten hoe hij het gesprek in moet gaan.Vandaar mijn opmerking om te regelen dat alle kosten vergoed worden en niet voor de hoofdprijs te gaan. Ik vind het echt triest als je je vrienden afzet 'omdat het kan'.
Het gaat erom dat die jongens helemaal niet wegwillen, ze wonen er prima. Die man wil ze eruit, dan is een vergoeding op zijn plaats. Een fikse.quote:Op woensdag 7 april 2010 12:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Dat je nu aankomt dat de huurbaas je afzette met die 450 euro en dat je daarom 15k euro moet vangen slaat echt nergens op. Je bent toch zelf akkoord gegaan met die prijs?
Ik woon in Utrecht en die gemiddelde prijs zegt erg weinig. Voor een kamer in het centrum betaal je veel meer dan eentje in Overvecht of Kanaleneiland. Zou handig zijn als de TS dat ook ff vermeldt.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:53 schreef miss_dynastie het volgende:
TS betaalt 25 euro per meter. Dat is geen vriendendienst, dat is gewoon een zakelijke overeenkomst, waarbij bovengemiddeld betaald wordt. Nee, TS heeft niet hoeven zoeken naar een kamer, dat klopt, maar andersom had vader weer de zekerheid van betrouwbare huurders. Ik zou me totaal niet schuldig voelen als ik het zou aanpakken zoals ook vader het heeft aangepakt: strikt zakelijk.
6-12 * je maandbedrag is 'fiks'. 40k slaat compleet nergens op.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:07 schreef Stefan het volgende:
Het gaat erom dat die jongens helemaal niet wegwillen, ze wonen er prima. Die man wil ze eruit, dan is een vergoeding op zijn plaats. Een fikse.
Ben benieuwd wat de huurprijs zou zijn volgens de huurcommissie. Lijk tme dat je je daar eerder aan vast dient te houden dan aan wat beunhazen voor een woning durven te vragen met dank aan woningnood.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:40 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik woon in Utrecht en die gemiddelde prijs zegt erg weinig. Voor een kamer in het centrum betaal je veel meer dan eentje in Overvecht of Kanaleneiland. Zou handig zijn als de TS dat ook ff vermeldt.
Dat laatste is waar ze gedrieën uit moeten komen,daar er naast de TS nog een huurder is.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het gaat erom dat die jongens helemaal niet wegwillen, ze wonen er prima. Die man wil ze eruit, dan is een vergoeding op zijn plaats. Een fikse.
Waarom heb jij zo'n diepgeworteld probleem met die huisbaas? Jij werd vroeger heel erg gepest door je huisbaas? Of vind je het vervelend dat je zelf geen vrienden met een vader had die een huis voor jullie kocht?quote:Op woensdag 7 april 2010 13:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Zo werkt dat gewoon niet in de praktijk. Bij particulier huren is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als je een woning betrekt en naderhand moeilijk gaat doen over de prijs die volgens jou opeens te hoog is, zit je met een huurbaas die (m.i. terecht) echt geen poot meer uitsteekt als er een keer wat mis is met de woning.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:44 schreef Omnifacer het volgende:
Ben benieuwd wat de huurprijs zou zijn volgens de huurcommissie. Lijk tme dat je je daar eerder aan vast dient te houden dan aan wat beunhazen voor een woning durven te vragen met dank aan woningnood.
De 2 willen er niet uit dus waarom genoegen nemen met een fooi, ze krijgen waarschijnlijk geen goed alternatief.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat laatste is waar ze gedrieën uit moeten komen,daar er naast de TS nog een huurder is.![]()
Als je van een woningstichting huurt en die besluit ineens dat ze de woning zelf nodig hebben (voor sloop ofzo) dan krijg je ruim 5000 euro en vervangende (vergelijkbare) woonruimte (en eventueel tijd genoeg om zelf andere woonruimte te zoeken).quote:Op woensdag 7 april 2010 13:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat laatste is waar ze gedrieën uit moeten komen,daar er naast de TS nog een huurder is.Ik, en met mij meer alhier, vind dat ze het in het redelijke moeten houden, dus 1 a 2k.
Dat weet je allemaal nog niet, ze moeten nog om tafel gaan zitten. Die man zal ook wel snappen dat hij voor een fatsoenlijke oplossing voor de 2 resterende huurders zal moeten zorgen, maar dit geval is niet te vergelijken met huren van een woningbouwstichting of huisjesmelker. Ze zijn hier met zijn allen ter goeder trouw in gestapt, hebben zich ook 2 jaar zo gedragen, en zo zou de TS naar mijn mening ook dat gesprek in moeten gaan. Dwars gaan liggen kan altijd nog als de situatie er om vraagt.quote:Op woensdag 7 april 2010 15:18 schreef Light het volgende:
[..]
Als je van een woningstichting huurt en die besluit ineens dat ze de woning zelf nodig hebben (voor sloop ofzo) dan krijg je ruim 5000 euro en vervangende (vergelijkbare) woonruimte (en eventueel tijd genoeg om zelf andere woonruimte te zoeken).
Er wordt hier geen vervangende woonruimte aangeboden, en drie maanden is ook niet bijzonder lang om andere woonruimte te zoeken. Met die gegevens erbij lijkt me een vergoeding van 5000 euro per huurcontract / huurder helemaal niet zo extreem.
De huisbaas kocht 3 jaar terug de woning met als doel gratis onderdak voor zn zoon met mooie belastingtechnische voordelen en een waardevast object, met misschien zelfs overwaarde. Alleen nu is er de crisis en wil hij graag van dat huis af. En zoals iemand al zei waarschijnlijk zn zoon nieuw onderdak geven en een studie of wat dan ook.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:55 schreef thomaster het volgende:
[..]
Waarom heb jij zo'n diepgeworteld probleem met die huisbaas?
Een tweede huis wat je verhuurt heb je geen HRA van, en de huur inkomsten moet je nog opgeven als inkomsten ook. Zo rijk zal hij er niet van geworden zijn gok ik. En hoe zie jij voor je dat hij die 15k (2x7,5k) die jij blijkbaar als "reeël" ziet als vergoeding, kan verrekenen met de belasting?quote:Op woensdag 7 april 2010 15:28 schreef Stefan het volgende:
[..]
De huisbaas kocht 3 jaar terug de woning met als doel gratis onderdak voor zn zoon met mooie belastingtechnische voordelen en een waardevast object, met misschien zelfs overwaarde. Alleen nu is er de crisis en wil hij graag van dat huis af. En zoals iemand al zei waarschijnlijk zn zoon nieuw onderdak geven en een studie of wat dan ook.
De huur was marktconform, niks geen vriendendienst. De 2 andere huurders zitten goed hier, willen niet weg of minstens gelijkwaardig nieuw onderdak. Plus dat ze het nieuwe huis ook moeten inrichten, opknappen, etc. Die man wil eenzijdig het huurcontract beëindigen. Anders kan hij het huis niet verkopen of voor 40.000 ofzo minder. Dus het is logisch dat deze man over de brug moet komen. Dan is 7500 pp een heel schappelijk bedrag. Hij kan dit gewoon weer verrekenen met zn vraagprijs en of de belasting en het huis is verkoopbaar. Dat de 2 overgebleven huurders bevriend zijn met de zoon van de man staat los van het zakelijke deel: de man vroeg een hoog huurbedrag (in feite 1350 euro per maand) en hij wil eenzijdig opzeggen.
Om met Toren C te praten:
Je moet betalen, Pannekoek
Hoe kan je iets wat je koopt gratis noemen?quote:Op woensdag 7 april 2010 15:28 schreef Stefan het volgende:
[..]
De huisbaas kocht 3 jaar terug de woning met als doel gratis onderdak voor zn zoon met mooie belastingtechnische voordelen en een waardevast object, met misschien zelfs overwaarde.
Dat mag jij terecht vinden, dat is het niet. Er zijn regels om huurprijzen normaal te houden, en huisbazen mogen geen eigen rechter spelen. Wat je ook vindt van die regels, trouwens.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:56 schreef Catbert het volgende:
[..]
Zo werkt dat gewoon niet in de praktijk. Bij particulier huren is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als je een woning betrekt en naderhand moeilijk gaat doen over de prijs die volgens jou opeens te hoog is, zit je met een huurbaas die (m.i. terecht) echt geen poot meer uitsteekt als er een keer wat mis is met de woning.
Ik zeg niet dat die regels niet zo zijn, ik zeg dat het in de praktijk gewoon niet zo werkt.quote:Op woensdag 7 april 2010 16:37 schreef Omnifacer het volgende:
Dat mag jij terecht vinden, dat is het niet. Er zijn regels om huurprijzen normaal te houden, en huisbazen mogen geen eigen rechter spelen. Wat je ook vindt van die regels, trouwens.
Voor je tweede huis krijg je ook HRA en dus is die hypotheek gratis. Duh!quote:Op woensdag 7 april 2010 16:33 schreef thomaster het volgende:
Hoe kan je iets wat je koopt gratis noemen?
Ik zeg niet dat TS die huurprijs moet aanvechten, ik zeg alleen dat men hier zou kunnen vergelijken met de wettelijke normen die gelden en dan nog eens een keertje zou kunnen nadenken over dat 'vriendendienstje'. Dat is het namelijk helemaal niet.quote:Op woensdag 7 april 2010 16:42 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat die regels niet zo zijn, ik zeg dat het in de praktijk gewoon niet zo werkt.
Dat snap ik. Maar de werkelijke huurprijzen liggen vaak een stukje hoger dan de wettelijke. Als je met dat verhaal aankomt heeft die huurbaas ook zo iets vanquote:Op woensdag 7 april 2010 16:44 schreef Omnifacer het volgende:
Ik zeg niet dat TS die huurprijs moet aanvechten, ik zeg alleen dat men hier zou kunnen vergelijken met de wettelijke normen die gelden en dan nog eens een keertje zou kunnen nadenken over dat 'vriendendienstje'. Dat is het namelijk helemaal niet.
Ja leuke smiley, maar hoe je het ook wendt of keert, het is gewoon quatsch. Of anders kom je zelf even met de relevante wetteksten waaruit blijkt dat je gelijk hebt en dan graag voor elke zin, want uit elke zin blijkt je dat je de klok hebt horen luiden, maar echt geen enkel idee hebt waar de klepel hangt.quote:
Ik zie TS al zitten met dikke sigaar en iets te groot pak, de grote hosselaar in topoverleg met z'n schoonvaderquote:
Compleet onzintopic. Gaat er bij mij niet in dat de politie je wegstuurt als je op zo'n manier uit je huis gezet bent.quote:Op woensdag 7 april 2010 17:30 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Jawel hoor: kijk maar in dit topic. het kan wel degelijk, dat het niet mag is een tweede.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iemand eruitzetten wettelijk gezien niet mag maar het soms toch gebeurt. Mijn bericht was een reactie op een user die steeds vergeet dat er naast de wet ook nog zoiets als een realiteit bestaat en dat die twee niet altijd gelijk aan elkaar zijn. Je kunt wel tot de letter van de wet doordrammen maar dat is lang niet altijd wenselijk.quote:Op woensdag 7 april 2010 17:49 schreef Catbert het volgende:
[..]
Compleet onzintopic. Gaat er bij mij niet in dat de politie je wegstuurt als je op zo'n manier uit je huis gezet bent.
Gaat niet alleen om de kosten natuurlijk, maar ook om de verhouding tussen de rechten van TS en de verhuurder. Het zijn bekenden van elkaar, dus dat maakt het wat mij betreft een andere situatie. Meer dan je eigen kosten lijkt me niet redelijk.quote:Op woensdag 7 april 2010 18:06 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat iemand eruitzetten wettelijk gezien niet mag maar het soms toch gebeurt. Mijn bericht was een reactie op een user die steeds vergeet dat er naast de wet ook nog zoiets als een realiteit bestaat en dat die twee niet altijd gelijk aan elkaar zijn. Je kunt wel tot de letter van de wet doordrammen maar dat is lang niet altijd wenselijk.
In dit geval gaat het om een student die via een vriend een kamer kan huren bij die vriend zijn vader. Omdat die vriend van hem gaat verhuizen wil zijn vader het appartement verkopen en meldt de student dat hij moet vertrekken. Wettelijk gezien heeft de verhuurder geen poot om op te staan en kan TS zolang blijven wonen als hij wil, of zich voor een flink bedrag laten uitkopen.
Wenselijk is dat echter niet. Beide partijen zijn bevriend met elkaar en mij lijkt het veel redelijker als ze gewoon samen kijken naar wat de kosten van TS zijn geweest (verbouwen) en wat de kosten zijn die hij gaat maken met een verhuizing en hij dat vergoed krijgt. Dan blijft de vriendschap gewoon behouden.
Sowieso vind ik het best aso om hoge bedragen te gaan eisen als een huisbaas je eruit wil hebben. Je kunt ook gewoon gaan praten en een kostenvergoeding vragen en misschien een maand gratis huur ofzo. Maar 10.000 euro? Dat geef je als student echt niet uit aan een verhuizing en zo ernstig is het leed ook weer niet.
Weet je wat, vraag een miljoen. Hij kan het toch verrekenen met zijn vraagprijs. En doe mij meteen ook wat. Wist niet dat het zo makkelijk geld verdienen was. Gewoon meer vragen voor je huis. Verkopen doet het toch wel. Ge-ni-aal!quote:Op woensdag 7 april 2010 15:28 schreef Stefan het volgende:
Dan is 7500 pp een heel schappelijk bedrag. Hij kan dit gewoon weer verrekenen met zn vraagprijs en of de belasting en het huis is verkoopbaar
Jammer, Utrecht is voor mij een beetje uit de buurt. Anders had ik wel willen weten wat de eigenaar er voor wil hebben.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:14 schreef TechnoThijs het volgende:
[..]
Hoho ik heb nergens in dit topic zo'n bedrag genoemd. Ik betaal 450 incl in Utrecht voor 18m2, met voor de rest alles gemeenschappelijk.
Schoonvader????quote:Op woensdag 7 april 2010 17:38 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ik zie TS al zitten met dikke sigaar en iets te groot pak, de grote hosselaar in topoverleg met z'n schoonvader
Eerst profiteren van 2 vrienden van je zoon die voor jou de kosten van die hypotheek e.d. ophoesten en delen in de kosten van g/w/l, zodat zoonlief gratis woont en vervolgens ze eruit kieperen!! Waarom? Heeft zoonlief een nieuw huis nodig in een andere stad? Zet hij daar ook weer 2 maten bij om de kosten te dragen?quote:Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef l3laster het volgende:
Eerst lekker profiteren van een vader die zo coulant is om een huis voor jullie te kopen.... en dan achteraf gaan klagen.
ik zou me schame n
idd. 450 euro per maand voor een kamer.quote:Op woensdag 7 april 2010 11:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Twee studenten 900 euro huur vragen waarbij een derde gratis mag inwonen is geen vriendendienst.
Wtf is dit met mensen die zeggen dat zijn zoon gratis woont!? Hij moet een fucking hypotheek afsluiten en draagt daarmee alle risico hoor. Dat zijn zoon hem vervolgens niks ervoor hoeft te betalen maakt geen bal uit, want als die wel zou betalen zou het waarschijnlijk toch van een toelage zijn die hij weer van zijn pa had gekregen, dus sloeg het ook nergens op.quote:Op donderdag 8 april 2010 14:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Eerst profiteren van 2 vrienden van je zoon die voor jou de kosten van die hypotheek e.d. ophoesten en delen in de kosten van g/w/l, zodat zoonlief gratis woont en vervolgens ze eruit kieperen!! Waarom? Heeft zoonlief een nieuw huis nodig in een andere stad? Zet hij daar ook weer 2 maten bij om de kosten te dragen?
Kom op, er zitten 2 kanten aan 't verhaal.
van 18 vierkante meter in het centrum (toch?) van Utrecht, wat zit er verder nog in het huis, openbare ruimte enz? Het is geen vriendendienst, maar ook geen afzetterij.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:24 schreef Hostility het volgende:
[..]
idd. 450 euro per maand voor een kamer.lekkere vriendendienst.
Dat hij risico loopt is inherent aan het feit dat hij kamers gaat verhuren voor 450 p/m. Hij dacht waarschijnlijk dat hij die zoon gratis kon laten wonen en wellicht nog wat kon verdienen aan het eind door overwaarde. Alleen willen dehuidige huurders helemaal niet weg. En dat hoeven ze ook niet want ze hebben een huurcontract. Die man wil weer cashen, prima. Maar als de huurders niet wegwillen dan moet ie over de brug komen.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:28 schreef thomaster het volgende:
[..]
Wtf is dit met mensen die zeggen dat zijn zoon gratis woont!? Hij moet een fucking hypotheek afsluiten en draagt daarmee alle risico hoor. Dat zijn zoon hem vervolgens niks ervoor hoeft te betalen maakt geen bal uit,
Het is geen afzetterij maar wel 100 procent zakelijk. Dus als die 2 niet wegwillen hoeven ze niet weg. Alleen omdat mijnheer de eigenaar het huis wil verkopen omdat zn zoon elders gaat studeren. Ja, zo werkt het niet he.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:29 schreef thomaster het volgende:
[..]
van 18 vierkante meter in het centrum (toch?) van Utrecht, wat zit er verder nog in het huis, openbare ruimte enz? Het is geen vriendendienst, maar ook geen afzetterij.
Iemand die je sommeert binnen 3 maanden op te zouten is hoe dan ook geen vriiend.quote:
Klopt, eerst moet je hem duidelijk maken dat het zo niet werkt en dat je het recht hebt om nog heel lang te blijven zitten. Het is van hem duidelijk geen vriendendienst maar een zakelijk zinnige constructie, dan hoef je ook geen vriendendienst terug te doen.quote:Op donderdag 8 april 2010 15:35 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat hij risico loopt is inherent aan het feit dat hij kamers gaat verhuren voor 450 p/m. Hij dacht waarschijnlijk dat hij die zoon gratis kon laten wonen en wellicht nog wat kon verdienen aan het eind door overwaarde. Alleen willen dehuidige huurders helemaal niet weg. En dat hoeven ze ook niet want ze hebben een huurcontract. Die man wil weer cashen, prima. Maar als de huurders niet wegwillen dan moet ie over de brug komen.
tenzij hij een nieuw huis wilt kopen in de stad waar zijn zoon nu zijn andere studie gaat volgen!quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:07 schreef Stefan het volgende:
De huizenmarkt is sowieso nog steeds ingestort. Die man kan beter een derde huurder erbijzoeken en lekker een paar jaar wachten tot de markt weer goed is.
Ja, dan heeft ie een probleem aangezien de andere 2 huurders er helemaal niet uitwillen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:18 schreef l3laster het volgende:
[..]
tenzij hij een nieuw huis wilt kopen in de stad waar zijn zoon nu zijn andere studie gaat volgen!
Zoals ik al eerder zei. Het staat die man vrij om een eigen derde huurder erbij te zoeken, daarmee krijg je die andere twee er binnen een maand mee uit.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:26 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ja, dan heeft ie een probleem aangezien de andere 2 huurders er helemaal niet uitwillen.
Bullshit, een overlast veroorzakende en jattende Pool daarvoor haal je er gewoon elke dag de politie erbij, je stuurt aangetekende brieven naar de huisbaas en laat het voor de rechter komen. Denk niet dat het huis daardoor in waarde gaat stijgen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 10:48 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder zei. Het staat die man vrij om een eigen derde huurder erbij te zoeken, daarmee krijg je die andere twee er binnen een maand mee uit.
In de grote steden (Amsterdam/Utrecht/Rotterdam) komt de politie daar niet meer voor langs aangezien dat een uitzichtloze zaak is, hoe vaak je ook aangifte doet. Problemen met huisgenoten moeten onderling geregeld worden of via bemiddeling van de huisbaas/woningbouwvereniging die in dit geval zal adviseren te verhuizen. Als student heb je dan altijd nog de mogelijkheid om het 'hard' te spelen, maar dan woon je voor 450 euro (!) in een hel, wat zelfs in Utrecht compleet onnodig is.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:01 schreef Stefan het volgende:
[..]
Bullshit, een overlast veroorzakende en jattende Pool daarvoor haal je er gewoon elke dag de politie erbij, je stuurt aangetekende brieven naar de huisbaas en laat het voor de rechter komen. Denk niet dat het huis daardoor in waarde gaat stijgen.
Ik ken gevallen waar gewoon 10.000 euro of meer werd betaald om te verhuizen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:19 schreef Ryon het volgende:
Ik ken wel een paar gevallen waarin mensen uiteindelijk met een paar duizend euro oprotpremie wegliepen (niet gebruikelijk, meer een uitzondering vanwege een principe kwestie), maar dit was het resultaat van meer dan een jaar lang in de loopgraven zitten. Iets waar je gewoon de tijd niet voor hebt.
Dat klopt, daar heeft een familielid van mij (in de Jordaan) ook flink van geprofiteerd. Sowieso een goede zaak dat vervallen arbeiderswoningen samengevoegd/opgesplitst worden tot degelijke huizen en appartementen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:30 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik ken gevallen waar gewoon 10.000 euro of meer werd betaald om te verhuizen.
Mijn oom woont al 30 jaar in Amsterdam, vlakbij het Rembrandtsplein. Destijds kraakte hij het pand maar betaalde meteen uit vrije wil huur. Hij mocht er gewoon blijven wonen. 10 jaar terug wilde de eigenaar zelf op die etage wonen. De eigenaar bood een verdieping lager aan + 15.000 gulden voor herinrichting.
Maar ook nu worden ook in Amsterdam bedragen vanaf 15.000 euro betaald door eigenaren die een heel pand met 4 verdiepingen willen renoveren tot penthouses.
Dit betreft echter geen studentenflat/pand maar een woonhuis in een woonwijk.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
althans hij heeft er geen baat bij om dat te compenseren.
ik lees 3 personen 1 huis kamer van onder de 20m2 dat zou het complete huis onder de 100m3 maken (gokje)quote:Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef l3laster het volgende:
Eerst lekker profiteren van een vader die zo coulant is om een huis voor jullie te kopen.... en dan achteraf gaan klagen.
ik zou me schame n
Als ik drie studenten in m'n huis in Utrecht laat wonen voor 450 euro per maand, heb ik niet eens de hypotheek eruit.. Misschien dat er net 4 in passen. Maar dan nog niet, en zeker niet na belastingafdracht enzoquote:Op donderdag 8 april 2010 15:24 schreef Hostility het volgende:
idd. 450 euro per maand voor een kamer.lekkere vriendendienst.
Ga jij je huis uit binnen nu en 3 maanden als je vandaag een brief van je huisbaas krijgt?quote:Op zaterdag 10 april 2010 10:26 schreef TheFrankey het volgende:
Vandaag is dat gesprek toch?
Ik blijf overigens van mening, ongeacht wat de wet zegt, dat je het huis gewoon normaal dient te verlaten
Als de situatie is zoals in de OP wel ja.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:15 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ga jij je huis uit binnen nu en 3 maanden als je vandaag een brief van je huisbaas krijgt?
De situatie in de OP is hetzelfde als bij ieder ander: ze betalen een normale huur en geen vriendendienst, ze hebbem een huurcontract en ze willen niet weg.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:17 schreef TheFrankey het volgende:
[..]
Als de situatie is zoals in de OP wel ja.
Onvoorziene omstandigheden, valt dit hieronder? Ik vind toch van niet, het is een voorzienbaar risico dat de studie niet bevalt. Kijk, als vriendlief nou een ernstig ongeluk had gehad, dan is het wat anders, maar dit is geen onvoorziene omstandigheid waarin je als vrienden coulant moet zijn imho.quote:Op zaterdag 10 april 2010 10:34 schreef Hyperdude het volgende:
Kunnen je ouders het niet over kopen, moet redelijk goedkoop kennen als ik het zo lees?![]()
Heb ooit in dezelfde situatie gezeten (als de zoon van de verhurende pa) en zou toen wel erg vreemd hebben opgekeken als mijn "vrienden" dwars gingen liggen bij onvoorziene omstandigheden.
Aan de andere kant vind ik ¤450 voor 18M2 geen vriendenprijs, tenzij aan de Maliebaan oid.
Ik weet niet hoe regelmatig dat vollgens jou gebeurt, maar ik ken ze nietquote:Op dinsdag 6 april 2010 16:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dan kan hij je er sowieso niet uitgooien. Je hebt het huis opgeknapt en moet een nieuw huis ook weer opknappen. In Amsterdam worden studenten met een huurcontract regelmatig uitgekocht voor 50.000 of meer, dus vraag eerst eens rond.
Tuurlijk moeten ze redelijk blijven, maar andersom ook. Die man heeft er toch van geprofiteerd dat zij mee betaalden aan de kosten. Als alleen zijn zoon er had gewoond, had het hem meer gekost.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:36 schreef miss_sly het volgende:
Blijf vooral redelijk, het is de vader van je vriend.
Ik zou het zeker niet zien als vriendendienst, het is gewone huur. Het is ook een constructie die vaak voorkomt. Zo'n vader hoeft er helemaal niet op achteruit gegaan. Ik neem aan dat die huur ongeveer een derde van de kosten(hypotheek, indien incl: g/w/e en onderhoud) is, vaak is het zelfs iets meer. Het enige is dat die vader het risico draagt. Mijn ouders hebben mijn studentenkamer ook gekocht en daar is, met de huidige prijs die ze er voor kunnen krijgen, gewoon winst op gemaakt.quote:Op dinsdag 6 april 2010 17:13 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ja leuk, en klopt wettelijk gezien vast allemaal. Maar het gaat hier om vriendendienstje. En dan vind ik het aardig kansloos iemand die al paar ton in een huisje heeft gestopt nog ff tot de max uit te melken.
Ben ik gedeeltelijk wel met je eens.quote:Op zaterdag 10 april 2010 11:28 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Onvoorziene omstandigheden, valt dit hieronder? Ik vind toch van niet, het is een voorzienbaar risico dat de studie niet bevalt. Kijk, als vriendlief nou een ernstig ongeluk had gehad, dan is het wat anders, maar dit is geen onvoorziene omstandigheid waarin je als vrienden coulant moet zijn imho.
De TS heeft minder een probleem dan de eigenaar.quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:05 schreef Hyperdude het volgende:
Denk dat TS in dit geval zijn eigen probleem in overeenstemming met zijn eigen moraal op zal moeten lossen.
quote:Op zaterdag 10 april 2010 12:57 schreef SolidasRock het volgende:
fuck zeg... TS wilt bergen geld zien voor een vriendendienst?
TS huurt gewoon. Grote kans dat die pa er zelfs geld aan verdient. Daar is niets mis mee, want die pa draagt ook een zeker risico, maar zonder meer eruit gaan zou ik ook niet doen.quote:Op zaterdag 10 april 2010 13:03 schreef Mendeljev het volgende:
Je zou eigenlijk die vader geld moet toestoppen omdat hij zo vriendelijk was geweest jullie van een ellenlange wachtlijst te onthouden.
ALs ik me niet vergis was het gesprek vandaag, ik denk dat iedereen in spanning afwacht.quote:Op zaterdag 10 april 2010 14:15 schreef Sylver_ het volgende:
Goh, iedereen blijft wel hetzelfde herhalen hier zeg
Heb ik al een update gemist?
Inderdaad. TS???quote:Op zaterdag 10 april 2010 19:06 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
ALs ik me niet vergis was het gesprek vandaag, ik denk dat iedereen in spanning afwacht.
Dat lijkt me wat mager. De zomer is een slappe tijd om het huis te verkopen, en september zal een lastige tijd zijn om een kamer te vinden. Ik zou op wel op een maand of 4 a 5 mikken, dan heb je tijd om goede vervangende woonruimte te vinden. En dan kun je de startdatum ook niet kiezen, dus heb je dat geld niet allemaal zomaar in het handje.quote:Op maandag 12 april 2010 18:16 schreef TechnoThijs het volgende:
Mocht het voor hem financieel niet gunstig zijn stelde hij het volgende voor: dat we mogen blijven zitten tot 1 Augustus (aangezien in de tweede week van juli nog tentamens heb) en dat we die laatste maand dan geen huur hoeven te betalen mits we boel schoon en netjes achterlaten (wat we toch al van plan waren). De uitgevoerde werkzaamheden zouden volgens hem dan opwegen tegen die laatste maand gratis huren.
Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik zijn voorstel wel wil overwegen maar natuurlijk liever een 3e huurder heb...
Iddquote:Op maandag 12 april 2010 18:26 schreef Stefan het volgende:
1 maand geen huur als je er per 1 augustus vrijwillig uitgaat?![]()
Die man is niet goed bij zijn hoofd. een fooi van 450 euro.
quote:Sinds 27 februari 2010 moeten ook particuliere en commerciële verhuurders de verhuiskosten vergoeden aan huurders.
Dat is alleen voor een zelfstandige woonruimte, dus dat gaat niet door...quote:Op maandag 12 april 2010 19:01 schreef Piles het volgende:
[..]
Idd
De vastgestelde verhuiskosten is trouwens zo'n 5300 euro dit jaar
Zie ook http://www.rijksoverheid.(...)ostenvergoeding.html
[..]
Netjes aangepakt. Met praten kom je een eind.quote:Op maandag 12 april 2010 18:16 schreef TechnoThijs het volgende:
Nee hoor, helemaal geen runaway topic...
Gisteren hebben de drie bewoners (zoontje van de huisbaas, andere huisgenoot en ik) een gesprek gehad met de huisbaas. In het begin van het gesprek was hij nog al beledigd dat wij niet zonder slag of stoot van plan waren te vertrekken maar nadat hij onze argumenten had gehoord werd hij iets redelijker. Wij hebben hem voorgesteld om zelf (huisgenoot en ik) een 3e huurder te zoeken, zelf had hij daar nog niet aan gedacht maar hij was wel bereid uit te zoeken in hoeverre dat financieel gunstig is voor hem (want zoonlief gaat weer thuiswonen zoals het er nu uitziet).
Mocht het voor hem financieel niet gunstig zijn stelde hij het volgende voor: dat we mogen blijven zitten tot 1 Augustus (aangezien in de tweede week van juli nog tentamens heb) en dat we die laatste maand dan geen huur hoeven te betalen mits we boel schoon en netjes achterlaten (wat we toch al van plan waren). De uitgevoerde werkzaamheden zouden volgens hem dan opwegen tegen die laatste maand gratis huren.
Ik heb ook tegen hem gezegd dat ik zijn voorstel wel wil overwegen maar natuurlijk liever een 3e huurder heb...
wat hij zegtquote:Op maandag 12 april 2010 18:26 schreef Stefan het volgende:
1 maand geen huur als je er per 1 augustus vrijwillig uitgaat?![]()
Die man is niet goed bij zijn hoofd. een fooi van 450 euro.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ten opzichte van de onderhuurders is de huurder dan gewoon de verhuurder en daarmee schuif je de verantwoordelijkheid alleen maar door naar de zoon. Die is dan verplicht om het contract na te komen en dat is woonruimte leveren. Als hij dat niet meer kan, kom je vanzelf uit op alsnog een schadevergoeding.quote:Volgens mij was deze situatie te omzeilen geweest door de zoon als enige het pand te laten huren - en vervolgens aan hem de onderhuur te laten. Op het moment dat de zoon in dat geval de huur opzegt, moeten de onderhuurders ook vertrekken
quote:Op donderdag 22 april 2010 04:26 schreef tjoptjop het volgende:
En maar klagen dat er zoveel projectontwikkelaars panden leeg laten staan voordat ze er mee aan de gang kunnen gaan
Hoezo opgelost?quote:Op donderdag 22 april 2010 14:40 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Uiteindelijk nog netjes opgelost door TS.
Proberen geld te vangen in zo'n situatie
Waarom koop jij het huis niet dan en verhuurd aan een aantal medestudenten de kamers?quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:45 schreef Palomar het volgende:
Ik vind de 450 euro per maand die je nu betaalt voor 18m3 ook weer niet supergoedkoop voor een 'vriendendienstje'. Voor de 2x450=900 euro per maand die hij hiermee ophaalt (dus exclusief de zoon) is ie volgens mij al aardig uit de kosten als het een niet al te groot huis is. Zoonlief zit er dan zowat gratis. Maw. jullie zitten niet in dat huis omdat ie jullie zo aardig vindt, maar puur om de kosten ruimschoots te dekken.
Ben ook geen voorstander van het uitbuiten van de situatie (blijft toch de pa van een vriend), maar je kunt er wel enigszins zakelijk mee omgaan, door bijv. een redelijke termijn af te spreken waarop je eruit moet. Bijv. 6 maanden of tot het einde van dit jaar. Per 1 juli vind ik echt te kort. Verhuiskosten vind ik wat overdreven (studentenkamertje heb je in 1 ochtend leeg mbv. de auto van je ouders die je gratis leent). Zou sowieso met schadevergoedingen in geld beginnen, want aan die paar euro's heb je niks. Het is imo veel belangrijker dat je er nog even kunt wonen en rustig op zoek kunt naar iets anders.
Goed idee. Zorg dat je ouders garant staan, en koop het.quote:Op vrijdag 25 juni 2010 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom koop jij het huis niet dan en verhuurd aan een aantal medestudenten de kamers?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |