http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-in-kathedraal.dhtmlquote:CORDOBA - Een groep moslims heeft commotie veroorzaakt in de Mezquita, de monumentale moskee/kathedraal van de Zuid-Spaanse stad Córdoba. Zes van hen negeerden een verbod op islamitisch gebed. Toen ze daarop werden aangesproken door beveiligingsmedewerkers, ontstond een gevecht.
Twee beveiligers raakten gewond, zo meldden Spaanse media donderdag op basis van een verklaring van het bisdom Córdoba. Uiteindelijk werd de politie erbij gehaald. Die verrichtte twee arrestaties onder de circa honderd toeristen uit Oostenrijk. Tijdens de schermutselingen raakten ook nog twee agenten gewond.
De Mezquita werd vanaf de achtste eeuw gebouwd als een moskee, op de plaats van een kerk. Destijds was Córdoba de hoofdstad van het islamitisch Kalifaat in het zuiden van Spanje en Portugal.
Na de christelijke reconquista (herovering) van het gebied, gaf koning Karel V in 1523 toestemming voor de bouw van een kathedraal in het hart van de moskee. Daarvoor werden wel vierhonderd van de oorspronkelijk twaalfhonderd karakteristieke zuilen verwijderd uit het gebouw.
Een lokale beweging van moslims voert al langere tijd campagne om weer te kunnen bidden in de kathedraal annex moskee. De recent aangetreden nieuwe bisschop van Córdoba heeft de regels echter juist aangescherpt en wil niets weten van biddende moslims in de Mezquita. (ANP)
Wat is jouw verwachting voor dit topic met zo'n OP?quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:34 schreef LXIV het volgende:
Nota bene in Córdoba, draaipunt van de Reconquista! Ik vind dit werkeljik ongekend, hoe halen ze het in hun hoofd om dit gebouw weer te claimen!! Als bijstandstoeristen in Spanje en na en paar jaar al beslag gaan leggen op gebouwen. Stap 2 zal zijn Christenen de toegang te ontzeggen.
Wat bedoel je? Mag hierover niet gediscussieerd worden omdat het te gevoelig ligt?quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:37 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Wat is jouw verwachting voor dit topic met zo'n OP?
Of wilde je alleen even nieuwsdumpen en je onderbuik ledigen?
Een discussie opstarten is iets anders dan in de OP allemaal ongefundeerde Pavlovreacties te spuien, mijns inziens.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:39 schreef LXIV het volgende:
Wat bedoel je? Mag hierover niet gediscussieerd worden omdat het te gevoelig ligt?
En in elk topic dat over moslims (en aanverwanten) reageren met dezelfde oogkleppen is GEEN Pavlov wou je zeggenquote:Op vrijdag 2 april 2010 09:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Een discussie opstarten is iets anders dan in de OP allemaal ongefundeerde Pavlovreacties te spuien, mijns inziens.
Ik quote je gewoon even omdat ik het zo'n mooie zin vindquote:Op vrijdag 2 april 2010 09:42 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Een discussie opstarten is iets anders dan in de OP allemaal ongefundeerde Pavlovreacties te spuien, mijns inziens.
Mja, het werkt twee kanten op. Maar ik ben blij dat jij het ook niet met de toonzetting van de OP eens bent.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:43 schreef HeatWave het volgende:
En in elk topic dat over moslims (en aanverwanten) reageren met dezelfde oogkleppen is GEEN Pavlov wou je zeggen.
Pot, ketel.
Toen ik er was werd er gewerkt in het kathedraalgedeelte, dat was dus grotendeels afgesloten. Maar het bleef een indrukwekkend gebouw, inderdaad.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:44 schreef yvonne het volgende:
Ik quote je gewoon even omdat ik het zo'n mooie zin vind![]()
En omdat ik het ermee eens ben.
Al eens in Cordoba geweest trouwens?
Een van de prachtigste gebouwen ter wereld, behalve het wanstaltige midden.
Je moet inderdaad een flinke afstand afleggen voor je bij de eigenlijke kathedraal bent, beide partijen zouden in principe geen last van elkaar moeten hebben.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Het was bijvoorbeeld handig geweest als je had uitgezocht of het kathedraalgedeelte nog wel voor diensten wordt gebruikt.
Het gebouw herbergt in principe beide functies, het moskeegedeelte staat los van het kathedraalgedeelte, dus eigenlijk zouden beiden hun diensten moeten kunnen houden, ruimtetechnisch gezien.
Vraag is of dat voor de toeristen wenselijk is, dat de Mosquito Catedral op bijvoorbeeld vrijdag en zondag is gesloten voor diensten van moslims of katholieken.
Een gebouw kan maar één functie herbergen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Het was bijvoorbeeld handig geweest als je had uitgezocht of het kathedraalgedeelte nog wel voor diensten wordt gebruikt.
Het gebouw herbergt in principe beide functies, het moskeegedeelte staat los van het kathedraalgedeelte, dus eigenlijk zouden beiden hun diensten moeten kunnen houden, ruimtetechnisch gezien.
Vraag is of dat voor de toeristen wenselijk is, dat de Mosquito Catedral op bijvoorbeeld vrijdag en zondag is gesloten voor diensten van moslims of katholieken.
Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:48 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je moet inderdaad een flinke afstand afleggen voor je bij de eigenlijke kathedraal bent, beide partijen zouden in principe geen last van elkaar moeten hebben.
+1, om maar even een FP reactie te gevenquote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.
Dat geldt hopelijk ook voor alle mallotige zendelingen die daarna verkracht en erger worden en dáárna stomverbaasd zijn dat dat gebeurde?quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.
Wat mij betreft wel. Het lijkt me evident na jaren van mislukte assimilatie en integratie dat beide culturen onverenigbaar zijn. Niet meer proberen dus.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:56 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat geldt hopelijk ook voor alle mallotige zendelingen die daarna verkracht en erger worden en dáárna stomverbaasd zijn dat dat gebeurde?
Die arbitraire grens wordt niet getrokken. Dit soort incidenten zullen toe blijven nemen en uiteindelijk in een conflict eindigen. Veel eerder hier in Europa dan in enig ander werelddeel. Europeanen hebben er nogal een handje van om de hakken nogal stevig in het zand te zetten....quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:00 schreef LXIV het volgende:
Het gaat me er vooral om dat er érgens een grens, een "line in the sand" getrokken moet worden tegen de toenemende uitbreiding van de islam. We kunnen zelf wel iedere keer aan het kortste eind trekken en toegeven, onder het mom van:"Als we hier moeilijk over gaan doen dan ontstaan problemen", maar dan zullen ze nooit stoppen telkens weer een stapje verder te gaan.
De vraag is dus gewoon: waar ligt voor jou de grens? Moslims die slinks deze kathedraal proberen te claimen? Moslims die ook in de Sint Jan willen bidden? Moslims in Europa Christenen de toegang tot moskeeen ontzeggen? Moslims die Kathedralen omvormen tot moskeeen? Moslims die met lichte drang hun geloof proberen op te leggen? Moslims die extra belastingen voor niet-moslims instellen? Moslims die gebieden in Europa 'enkel voor moslims'
WIJ zullen die grens ergens moeten trekken, want ik ben er van overtuigd dat ZIJ anders steeds een stapje verder zullen gaan.
Dat dus. Het is een beetje starre principekwestie geworden. Het gebouw is gebouwd als moskee, veroverd en tot kathedraal omgetoverd en nu willen ze er Aya Sofiaatje mee spelen: haha, ik heb jouw gebedshuis en jij mag er niet in bidden van mij.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:48 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je moet inderdaad een flinke afstand afleggen voor je bij de eigenlijke kathedraal bent, beide partijen zouden in principe geen last van elkaar moeten hebben.
Grootst mogelijke nonsens die je je kan voorstellen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een gebouw kan maar één functie herbergen.
En hier toon je je onbenul nogmaals aangezien de Aya Sophia al zo'n 80 jaar alleen maar in gebruik is als museum.quote:Maar het punt is niet of het mogelijk zou zijn moslims daar te laten bidden, het punt is dat moslims menen dit gebouw ongevraagd weer te kunnen gebruiken voor zichzelf. Ik zie al helemaal voor me dat de Christenen de Aya Sophia tegen de wens van de Imam in weer gaan gebruiken voor missen. Dan wordt je op zijn soepelst het land uitgegooid en waarschijnlijk gelynched door een woedende menigte.
Waar slaat dit trouwens op? De moslims komen uit Oostenrijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:34 schreef LXIV het volgende:
Als bijstandstoeristen in Spanje en na en paar jaar al beslag gaan leggen op gebouwen.
Het is geen moskee meer in de betekenis van een echt gebedshuis. Het is een ex-moskee. Daarom kun je die vanuit toeristisch oogpunt wel gaan bekijken, maar heeft het vanuit geloofsoogpunt geen waarde meer.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:11 schreef Dagonet het volgende:
Er wordt consequent in het bericht gesproken van moskee annex kathedraal, of kathedraal annex moskee. Zo wordt het ook geafficheerd om meer toeristen binnen te krijgen, het was namelijk eeuwenlang de grootste moskee buiten Mekka en een van de mooiste gebouwen ter wereld. Bezoekt allen de grote moskee van Cordoba! Kom naar de Mezquita!
Maar o wee als je het al moskee durft te gebruiken om te bidden, dat mag niet, je mag alleen centjes betalen om te kijken, bidden mag alleen in de kathedraal in de moskee.
Ah, vandaar al die multifunctionele gebouwen die tegenwoordig gebouwd worden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:49 schreef LXIV het volgende:
Een gebouw kan maar één functie herbergen.
Mja, in je stuk in de OP staat dat een groep al jaren bezig is te mogen bidden in de moskee.quote:Maar het punt is niet of het mogelijk zou zijn moslims daar te laten bidden, het punt is dat moslims menen dit gebouw ongevraagd weer te kunnen gebruiken voor zichzelf.
Mja, wat, als.quote:Ik zie al helemaal voor me dat de Christenen de Aya Sophia tegen de wens van de Imam in weer gaan gebruiken voor missen. Dan wordt je op zijn soepelst het land uitgegooid en waarschijnlijk gelynched door een woedende menigte.
Niemand mag bidden in de Aya Sofia behalve het personeel in 1 ruimte te delen door moslims en christenen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:11 schreef Mwanatabu het volgende:
nu willen ze er Aya Sofiaatje mee spelen: haha, ik heb jouw gebedshuis en jij mag er niet in bidden van mij.
Nou hebben "de christenen" wat dat betreft natuurlijk een enorme boterberg op hun hoofd, na onophoudelijke zendingsdrang in Noord-, Midden en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden Oosten, Azië en Australië.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
+1quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Had je in deze post niet meteen over Irak en olie kunnen beginnen, scheelt je weer een post...quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou hebben "de christenen" wat dat betreft natuurlijk een enorme boterberg op hun hoofd, na onophoudelijke zendingsdrang in Noord-, Midden en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden Oosten, Azië en Australië.
Dat is heul anders JK! Zoals ehm, zoals, ehm, welke beschaving hebben de moslims compleet vernietigd?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nou hebben "de christenen" wat dat betreft natuurlijk een enorme boterberg op hun hoofd, na onophoudelijke zendingsdrang in Noord-, Midden en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden Oosten, Azië en Australië.
Ja, inmiddels. Ik gebruikte hem als symbool van wat de bisschop in Cordoba nu nog probeert te doen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Niemand mag bidden in de Aya Sofia behalve het personeel in 1 ruimte te delen door moslims en christenen.
Nee, dat heeft hier niks mee te maken.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:20 schreef HeatWave het volgende:
Had je in deze post niet meteen over Irak en olie kunnen beginnen, scheelt je weer een post...
Nee, niets hoeft, maar helaas voor jou doe ik het tochquote:Op vrijdag 2 april 2010 10:22 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, dat heeft hier niks mee te maken.
Je hóeft niet te reageren, HW, als je niet verder komt dan "+1"-reacties.
quote:Zes van hen negeerden een verbod op islamitisch gebed
Maken.quote:Moslims claimen Kathedraal
Ik gok omdat ze geweld tegen beveiligers gebruikten, of is dat deel van het gebed?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:23 schreef Mutant01 het volgende:
Wat een achterlijke titel en nog achterlijker commentaar bij het bericht. Hoe kan je in vredesnaam van:
[..]
[..]
Maken.
Nou, her en der hebben (zeer behoudende) moslims voldoende schade aangericht, maar dat even terzijde.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:21 schreef Dagonet het volgende:
Dat is heul anders JK! Zoals ehm, zoals, ehm, welke beschaving hebben de moslims compleet vernietigd?
Dat wou ik ook net opmerken. "Zestal moslims probeert in kathedraal te bidden" klinkt toch een stuk minder of die in dit topic gevisualiseerde agressieve tsunami aan moslims gearriveerd isquote:Op vrijdag 2 april 2010 10:23 schreef Mutant01 het volgende:
Wat een achterlijke titel en nog achterlijker commentaar bij het bericht. Hoe kan je in vredesnaam van:
[..]
[..]
Maken.
Oh en dan CLAIM je meteen een complete Kathedraal.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:24 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik gok omdat ze geweld tegen beveiligers gebruikten, of is dat deel van het gebed?
Nog meer onzin. Mijn god, waar heb jij leren argumenteren.quote:
Je moet natuurlijk wel voldoen aan je eigen idee van de islamtsunami die Europa overspoelt en al die vredelievende christenen de kans ontneemt hun cultuur te belijden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:25 schreef Mutant01 het volgende:
Oh en dan CLAIM je meteen een complete Kathedraal.
Oh ja, ik was even vergeten hoezeer geweld normaal is in het geloof, sorry.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh en dan CLAIM je meteen een complete Kathedraal.
Ja, omdat het daar mis ging moeten we nu inderdaad de andere wang toe keren om het spelletje nu de andere kant op volledig uit de klauwen te gaan laten lopen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ken jij het bewuste gebouw wel, HW?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:27 schreef HeatWave het volgende:
Oh ja, ik was even vergeten hoezeer geweld normaal is in het geloof, sorry.
Erg goed tegenargument Heatwave.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:27 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Oh ja, ik was even vergeten hoezeer geweld normaal is in het geloof, sorry.
Inderdaad 6 moslims gingen bidden en toen werden ze boos! EUROPA VERGAAT ZEG IK JE!!!!!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, omdat het daar mis ging moeten we nu inderdaad de andere wang toe keren om het spelletje nu de andere kant op volledig uit de klauwen te gaan laten lopen.
Top idee!
Ik wilde maar aangeven dat een bepaald geloof niet aan een bepaald gebied is gebonden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja, omdat het daar mis ging moeten we nu inderdaad de andere wang toe keren om het spelletje nu de andere kant op volledig uit de klauwen te gaan laten lopen.
Top idee!
Nee, gewoon het geweld tegen beveiligers bagatalliseren is normaal wou je zeggen? Zodra jij met geweld komt kan je wat mij betreft meteen begraven worden naast de kathedraal of wat het ook is.quote:
Ja inderdaad, want uit alles blijkt dat geweld voor mij acceptabel is. Iedereen kan het lezen!quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, gewoon het geweld tegen beveiligers bagatalliseren in normaal wou je zeggen? Zodra jij met geweld komt kan je wat mij betreft meteen begraven worden naast de kathedraal of wat het ook is.
Maar goed, blijkbaar is geweld voor jou heel acceptabel, logisch ook.
Ja... incidentjequote:Op vrijdag 2 april 2010 10:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Inderdaad 6 moslims gingen bidden en toen werden ze boos! EUROPA VERGAAT ZEG IK JE!!!!!!!!!!!!!!
Gelet op de onrust die met het verspreiden van een bepaalde religie naar een ander gebied gepaard gaat zou ik zeggen dat dat dus juist géén onzin is. Als er iets is wat het verleden ons geleerd heeft....quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ik wilde maar aangeven dat een bepaald geloof niet aan een bepaald gebied is gebonden.
Onzin om dat te denken.
Sorry, maar heb jij HeatWave uberhaupt wel eens gevolgd in topics met betrekking tot Marokkanen of moslims?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:29 schreef yvonne het volgende:
Kap nou es met dat kleutergedrag om tegen elkaar tekeer te gaan, godsamme zeg, kleuters
\quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sorry, maar heb jij HeatWave uberhaupt wel eens gevolgd in topics met betrekking tot Marokkanen of moslims?
Nee, moslims claimen structureel kathedralen. Normaalste zaak van de wereld.quote:
Heeft niets met het verspreiden van religie van gebied naar gebied, het heeft te maken met het creeren van een vijandbeeld. Daarbij hoeft geenszins sprake te zijn van het bij elkaar komen van ideologieen of religies.quote:Gelet op de onrust die met het verspreiden van een bepaalde religie naar een ander gebied gepaard gaat zou ik zeggen dat dat dus juist géén onzin is. Als er iets is wat het verleden ons geleerd heeft....
Ik ben inderdaad een bruggenbouwer en geen bruggenvernieler. Elke brug die jij kapot weet te maken, poog ik te repareren.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:32 schreef HeatWave het volgende:
[..]
\
En jij jezelf wel eens? met je alles met de mantel der liefde bedekken, carry on, nothing to see here!
En daar mag best geweld bij te pas komen natuurlijkquote:Op vrijdag 2 april 2010 10:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad een bruggenbouwer en geen bruggenvernieler. Elke brug die jij kapot weet te maken, poog ik te repareren.
Uiteraard, dat blijkt uit mijn posts toch?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:36 schreef HeatWave het volgende:
[..]
En daar mag best geweld bij te pas komen natuurlijk.
Moslims claimen wel structureel culturele normen en waarden. Dat jij denkt dat het om kathedraal gaat is tekenend.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, moslims claimen structureel kathedralen. Normaalste zaak van de wereld.![]()
Nee, inderdaad gaat allemaal al eeuwen lang heel soepeltjes. De simpele waarheid is dat de mensen in desbetreffende gebieden er niet op zitten te wachten. Period.quote:Heeft niets met het verspreiden van religie van gebied naar gebied, het heeft te maken met het creeren van een vijandbeeld. Daarbij hoeft geenszins sprake te zijn van het bij elkaar komen van ideologieen of religies.
Ja fantastisch. Jammer dat er na die 8ste eeuw voornamelijk verval is in ooit zo verlichte Perzische gebieden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Oja, voor al die roeptoeters die zeggen dat moslims niet in Europa zouden horen: Het oorspronkelijke gebouw stamt al uit de 8e eeuw na Christus, toen "wij verlichte Christenen" elkaar hier nog met koeienmest bekogelden.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:29 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Nee, gewoon het geweld tegen beveiligers bagatalliseren is normaal wou je zeggen? Zodra jij met geweld komt kan je wat mij betreft meteen begraven worden naast de kathedraal of wat het ook is.
Maar goed, blijkbaar is geweld voor jou heel acceptabel, logisch ook.
De vraag is of het nog een moskee is. Want het gebouw is ingewijd als kathedraal.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:34 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Voor de onwetenden, de plattegrond van de Mozquita Catedral:
[ afbeelding ]
Linksonder (bij nummer 19) de mihrab, in het midden de kathedraal.
Fysiek gezien moet het dus mogelijk zijn voor beide geloven om diensten te houden en/of te bidden.
Neuh, maar als "ze" een mooi gebouw neerzetten, wel snel even een kathedraal er midden in bouwen en bakken geld van toeristen vangen. Dan is de cultuur van die enge moslims opeens wel goed genoeg.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee, inderdaad gaat allemaal al eeuwen lang heel soepeltjes. De simpele waarheid is dat de mensen in desbetreffende gebieden er niet op zitten te wachten. Period.
Iedereen claimt structureel culturele normen en waarden, dat is mens eigen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Moslims claimen wel structureel culturele normen en waarden. Dat jij denkt dat het om kathedraal gaat is tekenend.
De mensen hebben er zelf via de democratische weg voor gekozen om deze mensen binnen te halen - en dan moet je daar ook maar de gevolgen van meedragen. Period.quote:Nee, inderdaad gaat allemaal al eeuwen lang heel soepeltjes. De simpele waarheid is dat de mensen in desbetreffende gebieden er niet op zitten te wachten. Period.
Zodra jij het geweld even "vergeet" en het dus geen bezetting noemt ben ik van mening dat je begrip hebt voor het geweld ja.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:36 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uiteraard, dat blijkt uit mijn posts toch?
Het hoeft geen moskee te zijn om er te kunnen bidden.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is of het nog een moskee is. Want het gebouw is ingewijd als kathedraal.
Dat je dus niet kan zeggen dat moslims "terug moeten naar hun eigen werelddeel". De moslims zitten al heel lang in Europa.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:38 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja fantastisch. Jammer dat er na die 8ste eeuw voornamelijk verval is in ooit zo verlichte Perzische gebieden.
Wat de neuk heeft dat met het heden te maken?
Nogmaals, je hebt het over 1200 jaar geleden. Ik begrijp je punt dus niet.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Neuh, maar als "ze" een mooi gebouw neerzetten, wel snel even een kathedraal er midden in bouwen en bakken geld van toeristen vangen. Dan is de cultuur van die enge moslims opeens wel goed genoeg.
Prima, dus wordt het een conflictquote:Op vrijdag 2 april 2010 10:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Iedereen claimt structureel culturele normen en waarden, dat is mens eigen.
Maar als er via democratische weg geopperd wordt om ze dan maar weer uit te zetten omdat blijkt dat het gewoon totaal onverenigbaar is is het opeens 'onderbuik gevoel' .quote:De mensen hebben er zelf via de democratische weg voor gekozen om deze mensen binnen te halen - en dan moet je daar ook maar de gevolgen van meedragen. Period.
Ok. Maar het mag dus niet.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het hoeft geen moskee te zijn om er te kunnen bidden.
Nee die zijn ten tijden van de kruistochten terug gedrongen tot de gebieden waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Nogmaals, wat wil je nu bereiken met dit stupide stukje geschiedenis les, gerelateerd aan de 21ste eeuw?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:39 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat je dus niet kan zeggen dat moslims "terug moeten naar hun eigen werelddeel". De moslims zitten al heel lang in Europa.
Uiteraard. En wat mij betreft zijn die normen en waarden van de islam zeker ook hoogstaand. Beter dan die van een groot deel van de wereld en ook beter dan die van het seculariserende, decadente, ontaarde deel van de Westerse maatschappij.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Iedereen claimt structureel culturele normen en waarden, dat is mens eigen.
Daar twijfel ik toch echt over. Zouden die Spanjaarden ooit een stembiljet onder hun neus hebben gehad met daarop de vraag of ze een groot aantal moslims wilden binnenhalen? En daar vervolgens in meerderheid toen voor gestemd hebben? Ik denk het niet. Die massa-immigratie heeft niks met democratie te maken.quote:De mensen hebben er zelf via de democratische weg voor gekozen om deze mensen binnen te halen - en dan moet je daar ook maar de gevolgen van meedragen. Period.
Deze opmerking van jou:quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:42 schreef Swetsenegger het volgende:
Nee die zijn ten tijden van de kruistochten terug gedrongen tot de gebieden waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen. Nogmaals, wat wil je nu bereiken met dit stupide stukje geschiedenis les, gerelateerd aan de 21ste eeuw?
Die moslims zijn hier al net zo lang als de christenen. Er valt dus niks "in een werelddeel te blijven".quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
*stil*quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:42 schreef Ringo het volgende:
Ooit liep ik de Grote Kerk in Den Haag binnen, ik woonde hier nog maar net. Iemand die met stoelen sjouwde, sprak me aan: ‘Wat doe jij hier?’ Ik zei dat ik de kerk eens van binnen wilde bekijken. ‘Dit is geen kerk meer’, zei de stoelensjouwer. ‘Dit is een evenementencentrum geworden. Je mag alleen naar binnen met een pasje.’
Nee dat zijn ze nietquote:Op vrijdag 2 april 2010 10:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Deze opmerking van jou:
[..]
Die moslims zijn hier al net zo lang als de christenen. Er valt dus niks "in een werelddeel te blijven".
Ik noem het geen bezetting, ik noem het ook geen "claim". Als je ergens gaat bidden, claim je niet meteen dat stuk grond. Je redenering is dan ook niet te doorgronden. Ik noem het gewoon 6 moslims die iets doen dat tegen de huisregels van het gebouw in gaat en die geweldadig zijn tegen beveiligers. Mensen maken het spannender dan het is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:39 schreef HeatWave het volgende:
Zodra jij het geweld even "vergeet" en het dus geen bezetting noemt ben ik van mening dat je begrip hebt voor het geweld ja.
Wat jou betreft is het dus logisch dat als een bepaald lid van een groep geweldadigheden vertoont, dat de hele groep al haar rechten verliest.quote:Ik ben het 100% met je eens dat er best ruimte is voor 2 groeperingen, en dat er best plek gemaakt kan worden, maar zodra iemand zijn gelijk met geweld probeert te halen verlies je wat mijn betreft al je recht op iets.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:39 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het hoeft geen moskee te zijn om er te kunnen bidden.
Ja, natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:41 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ok. Maar het mag dus niet.
En daarom maar er op los slaan?
Ja, en dat snap ik dus niet van je, en dat meen in oprecht. Je praat er zo makkelijk over, het is maar een klein groepje, een beetje geweld, het is niet zo erg etc etc.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik noem het geen bezetting, ik noem het ook geen "claim". Als je ergens gaat bidden, claim je niet meteen dat stuk grond. Je redenering is dan ook niet te doorgronden. Ik noem het gewoon 6 moslims die iets doen dat tegen de huisregels van het gebouw in gaat en die geweldadig zijn tegen beveiligers. Mensen maken het spannender dan het is.
[..]
Wat jou betreft is het dus logisch dat als een bepaald lid van een groep geweldadigheden vertoont, dat de hele groep al haar rechten verliest.
Nou, het topic zo doorlezend lijkt het of je dat wel goedkeurt.quote:
Dat is gewoon pertinent en totaal onwaar! Op de eerste plaats was het Christendom in Europa al gesettled voordat de islam überhaubt bestond.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Deze opmerking van jou:
[..]
Die moslims zijn hier al net zo lang als de christenen. Er valt dus niks "in een werelddeel te blijven".
Geweldpleging is tegenwoordig "moeilijk doen" geworden?quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:40 schreef IHVK het volgende:
Maar goed ik snap niet dat er sowieso zo'n groot probleem wordt gemaakt van zes mensen die moeilijk doen.
Mensen leven in een continue stroom van conflicten. Daar hoeft geen enkel andere religie of cultuur bij te komen kijken.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:41 schreef Swetsenegger het volgende:
Prima, dus wordt het een conflict
Nee, dat is onverenigbaar met hetgeen democratisch afgesproken is. Namelijk dat mensen die over dezelfde papieren beschikken als de oorspronkelijke inwoners, dezelfde rechten en plichten hebben als deze oorspronkelijke inwoners. Supranationaal is dit nog eens vastgelegd. Dit is te veranderen, door grondwetswijzingen en op te stappen uit supranationale organisaties. Echter we leven in een geglobaliseerde wereld, met meerdere machten en een groot economisch speelveld. Allemaal van veel groter belang dan de incidenten waarbij 6 moslims boos worden omdat ze niet mogen bidden.quote:Maar als er via democratische weg geopperd wordt om ze dan maar weer uit te zetten omdat blijkt dat het gewoon totaal onverenigbaar is is het opeens 'onderbuik gevoel' .
Dan mag jij heel netjes aanwijzen WAAR dat zo lijkt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Nou, het topic zo doorlezend lijkt het of je dat wel goedkeurt.
Zeker.quote:De OP van TS is natuurlijk ook verre van de werkelijkheid, maar zegt meer iets over zijn idiote gedachten, maar jij als bruggebouwer zou geweld dan moeten afkeuren.
Deze moslims kunnen natuurlijk wel de discussie aangaan over waarom ze daar niet mogen bidden. In ieder geval hebben ze een punt wat ze zeker kunnen 'aanvechten', maar dan wel zonder geweld.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:47 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Geweldpleging is tegenwoordig "moeilijk doen" geworden?
Ik praat er niet makkelijk over, ik zeg gewoon hoe de feiten in elkaar steken. Ik ben van huis uit jurist en weet hoe fataal het kan zijn als je feiten gaat overdrijven of verdraaien. Wat zijn de feiten, wat is het probleem en wat is de oplossing.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:46 schreef HeatWave het volgende:
Ja, en dat snap ik dus niet van je, en dat meen in oprecht. Je praat er zo makkelijk over, het is maar een klein groepje, een beetje geweld, het is niet zo erg etc etc.
Ik pleit voor een geheel individualistische visie. De overige 800.000 moslims in Spanje hebben vrij weinig te maken met dit soort dingen me dunkt.quote:En nee, niet meteen, maar ja, er is een grens he?.
quote:
Je weet ook niet wat er precies is voorgevallen, hoe die zes zijn aangesproken. Uit het bericht maak ik op dat de beveiligers ze aanspraken dat het niet mocht en in dat geval lijkt het me nogal asociaal gereageerd van die moslims om dan een vechtpartij te beginnen. Maar het kan ook zijn dat ze aan hun arm gepakt zijn om overeind getrokken te worden. Dat is natuurlijk speculatie, maar het zou niet de eerste keer zijn dat er wat feiten anders benoemd werden in een nieuwsbericht om het wat tsunami-achtiger te laten lijken.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, het topic zo doorlezend lijkt het of je dat wel goedkeurt.
De OP van TS is natuurlijk ook verre van de werkelijkheid, maar zegt meer iets over zijn idiote gedachten, maar jij als bruggebouwer zou geweld dan moeten afkeuren.
Deze moslims kunnen natuurlijk wel de discussie aangaan over waarom ze daar niet mogen bidden. In ieder geval hebben ze een punt wat ze zeker kunnen 'aanvechten', maar dan wel zonder geweld.
Uiteraard. Ik keur geweld af. Ik heb echter niet gezien wat er is gebeurd dus wacht met mijn conclusie. Als ze even gingen meppen dan ga ik heus niet achter ze staan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:52 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Nee ik vind het asociaal gedrag. Jij ook neem ik aan?
quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:53 schreef IHVK het volgende:
[..]
Uiteraard. Ik keur geweld af. Ik heb echter niet gezien wat er is gebeurd dus wacht met mijn conclusie. Als ze even gingen meppen dan ga ik heus niet achter ze staan.
Lijkt me vrij duidelijk. Het is jammer dat zoiets in geweld is ontaard. Wie weet wat er met een goede dialoog mogelijk was geweest.quote:Toen ze daarop werden aangesproken door beveiligingsmedewerkers, ontstond een gevecht.
Twee beveiligers raakten gewond, zo meldden Spaanse media donderdag op basis van een verklaring van het bisdom Córdoba. Uiteindelijk werd de politie erbij gehaald. Die verrichtte twee arrestaties onder de circa honderd toeristen uit Oostenrijk. Tijdens de schermutselingen raakten ook nog twee agenten gewond.
Er volgt meestal wel een inwijding met bepaalde gebeden en verzen. Van ontwijden heb ik zelf nooit iets meegekregen. En ja, een willekeurig gebouw kan als moskee gebruikt worden. Enige voorwaarde is dat er geen beelden of foto's of wat dan ook in het gebouw staan.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:44 schreef LXIV het volgende:
Hoe gaat dat eigenlijk met een moskee? Zijn daar nog speciale rituelen voor om een gebouw dat is neergezet in te wijden tot moskee, of maakt dat niet uit? En als een moskee weer een gewoon gebouw wordt, wordt het dan weer ontwijdt? En kan een willekeurig gebouw ook als moskee gebruikt worden, en wat moet er dan aan voorafgaan?
Wat dat betreft zijn jullie net protestanten!quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Er volgt meestal wel een inwijding met bepaalde gebeden en verzen. Van ontwijden heb ik zelf nooit iets meegekregen. En ja, een willekeurig gebouw kan als moskee gebruikt worden. Enige voorwaarde is dat er geen beelden of foto's of wat dan ook in het gebouw staan.
Bij atheïsme veronderstel ik een zekere filosofische grondhouding. Dit is gewoon commerciële pauper.quote:
Hoe kun je dat nou denken? Dit soort berichten uit het buitenland staan juist bekend om hun feitelijkheid en accuratesse!quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Je weet ook niet wat er precies is voorgevallen, hoe die zes zijn aangesproken. Uit het bericht maak ik op dat de beveiligers ze aanspraken dat het niet mocht en in dat geval lijkt het me nogal asociaal gereageerd van die moslims om dan een vechtpartij te beginnen. Maar het kan ook zijn dat ze aan hun arm gepakt zijn om overeind getrokken te worden. Dat is natuurlijk speculatie, maar het zou niet de eerste keer
zijn dat er wat feiten anders benoemd werden in een nieuwsbericht om het wat tsunami-achtiger te laten lijken.
Nou, je post in dit topic dat zes moslims gingen bidden en dat ze boos werden. Er was wel wat meer aan de hand dan boosheid.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan mag jij heel netjes aanwijzen WAAR dat zo lijkt.
[..]
Zeker.
Volgens mij waren ze wel boos, anders ga je niet meppen. Althans, dat lijkt me. Maargoed, beetje spijkers op laag water.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou, je post in dit topic dat zes moslims gingen bidden en dat ze boos werden. Er was wel wat meer aan de hand dan boosheid.
Je kunt best boos zijn zonder te meppen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Volgens mij waren ze wel boos, anders ga je niet meppen. Althans, dat lijkt me.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Je kunt best boos zijn zonder te meppen.
Klopt, zeg ik dat dat niet zou kunnen dan?quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Waar zegt hij dat dat niet kan dan? Groep 3 all over again.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Inderdaad, niet normaal meer de laatste tijd.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:07 schreef IHVK het volgende:
[..]
Waar zegt hij dat dat niet kan dan? Groep 3 all over agai.
Saillant detail: de moskee is gebouwd op de fundamenten van een katholieke kerk (volgens wikipedia).quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:11 schreef Nielsch het volgende:
Moskee stond er eerder. Kathedraal moet optyfen.
quote:Nadat de Moren in de achtste eeuw de gebieden rond Córdoba veroverden, werd de helft van de Visigotische Sint-Vincentiuskerk - onder dreiging van onteigening - verkocht aan de aanwezige moslims. Toen die helft te klein bleek voor de groeiende islamitische bevolking, kochten de moslims ook de andere helft van de kerk, zodat de katholieke gemeenschap genoodzaakt werd de kerk op te geven. Het oorspronkelijke kerkgebouw werd gesloopt en men begon met de bouw van de moskee.
Bron
Sjongejonge, je kunt er wel omheen lullen he.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, zeg ik dat dat niet zou kunnen dan?
QFF.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:11 schreef Nielsch het volgende:
quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Al eens in Cordoba geweest trouwens?
Een van de prachtigste gebouwen ter wereld, behalve het wanstaltige midden.
IK BEN TEGEN GEWELD.IK KEUR GEWELD NIET GOED. IK HAAT MOSLIMS DIE GAAN SLAAN ALS IETS NIET MAG! SLAAN IS SLECHT! GEWELD IS SLECHT! MEN DIENT DE REGELS TE RESPECTEREN! JA.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Sjongejonge, je kunt er wel omheen lullen he.
Gekocht, eens verkocht altijd verkocht.quote:
Veroordeel dat geweld dan ook eens, en praat er niet de hele tijd omheen alsof het een klein, onbeduidend, detail is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
IK BEN TEGEN GEWELD.IK KEUR GEWELD NIET GOED. IK HAAT MOSLIMS DIE GAAN SLAAN ALS IETS NIET MAG! SLAAN IS SLECHT! GEWELD IS SLECHT! MEN DIENT DE REGELS TE RESPECTEREN! JA.
/statingtheobvious.
Dat kan, maar ze hebben er wel geld voor gekregen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Saillant detail: de moskee is gebouwd op de fundamenten van een katholieke kerk (volgens wikipedia).
[..]
Je hoeft niet zo te schreeuwen, volgende stap is zeker dat je gaat meppen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:19 schreef Mutant01 het volgende:
IK BEN TEGEN GEWELD.IK KEUR GEWELD NIET GOED. IK HAAT MOSLIMS DIE GAAN SLAAN ALS IETS NIET MAG! SLAAN IS SLECHT! GEWELD IS SLECHT! MEN DIENT DE REGELS TE RESPECTEREN! JA.
/statingtheobvious.
Het ging erom wat er eerder stondquote:Op vrijdag 2 april 2010 11:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gekocht, eens verkocht altijd verkocht.Of denk je dat de Christenen het teruggekocht hebben van de Moren.
![]()
Dat is waar, maar ik heb zo het vermoeden dat ze geen marktconforme prijs hebben gekregen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:21 schreef Nielsch het volgende:
Dat kan, maar ze hebben er wel geld voor gekregen.
Uiteindelijk hebben de moslims alleen maar geld verloren, de christenen hebben er een win win win situatie bij gehad.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik heb zo het vermoeden dat ze geen marktconforme prijs hebben gekregen.
Er is immers gedreigd met onteigening, daarna accepteert het gros van de mensen bijna elk bod wat ze krijgt, dunkt me.
Hadden we ook moeten doen. Geloof is voor jezelf, houd het dan ook persoonlijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nuance: De Rooms-Katholieke Kerk heeft dik geld verdiend.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:26 schreef Mutant01 het volgende:
Uiteindelijk hebben de moslims alleen maar geld verloren, de christenen hebben er een win win win situatie bij gehad.
Moslims horen niet thuis in West Europa. Die moskee is daar geplaatst onder een periode van bezetting, nazi gebouwen hoeven we ook niet zo nodig te gebruiken op dit moment, is ook besmet. De moslims zijn daarna terecht weggetrapt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:11 schreef Nielsch het volgende:
Alle kerken zijn natuurlijk gebouwd in een tijd van liefde en wederzijds respect.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:30 schreef Red_85 het volgende:
Moslims horen niet thuis in West Europa. Die moskee is daar geplaatst onder een periode van bezetting, nazi gebouwen hoeven we ook niet zo nodig te gebruiken op dit moment, is ook besmet. De moslims zijn daarna terecht weggetrapt.
Voor de Visigotische basiliek stond er een Romeinse tempel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:22 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Het ging erom wat er eerder stond.
Keihard heroverd door de christenen.
Alle moskeeën wel dan?quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Alle kerken zijn natuurlijk gebouwd in een tijd van liefde en wederzijds respect.
één probleem, het is geen moskee meerquote:Op vrijdag 2 april 2010 11:34 schreef DelBosque het volgende:
So let me get this straigth, moslims mogen niet bidden in de oudste moskee van Europa, maar priesters mogen wel kinderen.............
Jouw argument is om alles te slopen wat tijdens "een bezetting" gebouwd is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:35 schreef Red_85 het volgende:
Alle moskeeën wel dan?
Als je de Mezquita ziet zou je willen dat we hier ook een Moorse overheersing hadden gehad...quote:‘U hebt iets gebouwd dat u of anderen overal gebouwd hadden kunnen hebben, maar u hebt iets verwoest wat uniek was in de wereld.’
quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:19 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
/statingtheobvious.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:33 schreef Shaman het volgende:
[..]
Voor de Visigotische basiliek stond er een Romeinse tempel.
Dat zou betekenen dat er alleen Romeinse goden aanbeden mogen worden?
Wat een vergelijking...quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:34 schreef DelBosque het volgende:
So let me get this straigth, moslims mogen niet bidden in de oudste moskee van Europa, maar priesters mogen wel kinderen.............
Ah, het sprookjesboek is weer gevallen. Enig respect voor iemand is jou ook altijd compleet vreemd of niet?quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:21 schreef HeatWave het volgende:
Kinderachtige discussies over wiens sprookjesboek het spannendste is boeien me niet.
Kloptquote:Op vrijdag 2 april 2010 11:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ah, het sprookjesboek is weer gevallen. Enig respect voor iemand is jou ook altijd compleet vreemd of niet?
Dat hebben de Abessijnse christenen al geprobeerd in het 'Jaar van de Olifant', maar die misdroegen zich erger dan Engelsen in een Spaanse badplaats en sindsdien mogen er geen christenen meer komen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:14 schreef iehlaak het volgende:
Misschien moet ik maar eens in Mekka naar Jahweh gaan bidden. Oh nee, wacht:
[ afbeelding ]
Dat is ook bullshit.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:14 schreef iehlaak het volgende:
Misschien moet ik maar eens in Mekka naar Jahweh gaan bidden. Oh nee, wacht:
[ afbeelding ]
Omdat het van zijn/haar geloof 'moet' ?quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:23 schreef Shaman het volgende:
[..]
Maar serieus, waarom zou een christen in Mekka willen bidden?
Het is mijn ervaring dat atheisten veel militanter zijn in hun uitlatingen over gelovigen dan vice versa. Alsof ze persoonlijk beledigd zijn dat mensen geloven. Ze wanen zich ook allemaal ontzettend superieur.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:18 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Klopt. Das wederzijds is de laatste decennia wel gebleken
.
Klopt, ik voel me idd superieur op sommige gebieden aan mensen die een of ander boekje en wat achterlijke regels nodig hebben om hun leven te leiden. So what?quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:43 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Het is mijn ervaring dat atheisten veel militanter zijn in hun uitlatingen over gelovigen dan vice versa. Alsof ze persoonlijk beledigd zijn dat mensen geloven. Ze wanen zich ook allemaal ontzettend superieur.
Ik doe hier even de aanname dat dat middels borden wel duidelijk zal zijn geweest.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:41 schreef Dagonet het volgende:
Waren de toeristen wel op de hoogte van een verbod om te bidden voor moslims?
Mijn vriend is precies zo.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:44 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Klopt, ik voel me idd superieur op sommige gebieden aan mensen die een of ander boekje en wat achterlijke regels nodig hebben om hun leven te leiden. So what?
Ik minacht ze niet hoor, ik zal ze ook niet persoonlijk aanvallen als ik ze tegen kom,maar ik vind ze idd nogal triest.
Wat doe je eraan?.
Welkom op FOK!, forum.eo.nl is die kant opquote:Op vrijdag 2 april 2010 12:52 schreef Dagonet het volgende:
Het is eerder andersom, er kan geen topic worden geopend over een geloof of er komt wel iemand roepen dat ze dom en achterlijk zijn en dat atheisme veel beter is.
Het zijn net vegetariers die het vlees uit je mond kijken.
Laten de gelovigen eerst maar eens respect voor elkaar gaan tonen...quote:Op vrijdag 2 april 2010 11:53 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ah, het sprookjesboek is weer gevallen. Enig respect voor iemand is jou ook altijd compleet vreemd of niet?
Ja, ja, 'zij' eerst, en dan jij pas he.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Laten de gelovigen eerst maar eens respect voor elkaar gaan tonen...
In het gemiddelde boek van Hans Christiaan Andersen zit nog een hogere waarheidsfactor. Zwanen zijn echt lelijke mormels als ze klein zijn...
Zou een hoop bende in één klap oplossenquote:Op vrijdag 2 april 2010 11:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Jouw argument is om alles te slopen wat tijdens "een bezetting" gebouwd is.
Dan kun je de helft van de Nederlandse kerken ook wel slopen.
Bijvoorbeeld.
Dit bedoel ik dus.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, ja, 'zij' eerst, en dan jij pas he.
Kijk vooral naar de ander ipv naar jezelf.
Huh? Jij bent toch een van degenen die begint over hoe stom geloven zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus.
Dit is mijn mening over geloven. Jou mening respecteer ik ook, ik leg de mijne niet op, andersom gebeurd dat wel.
En naar anderen kijk ik graag, het laat mij zien hoe stom ze zijn omdat ze niet voor zichzelf kunnen denken maar zich iets laten opleggen door een ander zonder er zelf over na te denken.
Bingo.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, want dat doen alle gelovigen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:04 schreef Red_85 het volgende:
En naar anderen kijk ik graag, het laat mij zien hoe stom ze zijn omdat ze niet voor zichzelf kunnen denken maar zich iets laten opleggen door een ander zonder er zelf over na te denken.
Ze geloven klakkeloos 'wat er geschreven staat' en het woord van de pastoor, dominee of wat voor geloofsmedium dan ook.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja, want dat doen alle gelovigen?
Is toch mijn mening? probeer ik jou nu mijn mening op te leggen??quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Huh? Jij bent toch een van degenen die begint over hoe stom geloven zijn.
Ja.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is toch mijn mening? probeer ik jou nu mijn mening op te leggen??
Ach, alsof er ooit één statische situatie is geweest waarin iedereen keurig in een hokje binnen de lijntjes woonde. Dit soort valse beelden over het verleden hebben een naam in de geschiedkunde: "point zero-denken".quote:
Ja. Alleen maar.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat sowieso. Geloven hebben tot nu toe alleen nog maar geleid tot geweld.
Ik hoor dat zo vaak... vreemd. Ze zullen best bestaan, ik ken ze persoonlijk alleen amper.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze geloven klakkeloos 'wat er geschreven staat' en het woord van de pastoor, dominee of wat voor geloofsmedium dan ook.
ik: denk er eens over na
gelovige: 'het staat toch geschreven'
standaard antwoord...
In jouw ongenuanceerde, eenzijdige wereld misschien.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat sowieso. Geloven hebben tot nu toe alleen nog maar geleid tot geweld.
Pardon?quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
...
En moet zeggen: het is niet zo dat atheisten in het dagelijks leven de hele tijd worden lastiggevallen door gelovigen die hun ideeen opdringen.
Nee, ik verkondig hem alleen. Wat iemand die het leest er mee doet is voor haar of hem zelf.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja.![]()
Zoals ik al zei ben ik atheist maar heb ik niet zo de neiging om steeds te verkondigen hoe dom andersdenkenden zijn.
Dat je de moeite neemt in het dagelijks leven ook nog een discussie te gaan voeren met zulke mensen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze geloven klakkeloos 'wat er geschreven staat' en het woord van de pastoor, dominee of wat voor geloofsmedium dan ook.
ik: denk er eens over na
gelovige: 'het staat toch geschreven'
standaard antwoord...
Het is met name de oudere generatie Hervormden die dit beeld in leven houden. Van die mensen die denken dat de Statenvertaling de enige juiste is en dat de Bijbel zuiver en ongeëditeerd is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik hoor dat zo vaak... vreemd. Ze zullen best bestaan, ik ken ze persoonlijk alleen amper.
Ik denk dat je het andersom bedoelt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:16 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Pardon?
De Winkelwet, het homohuwelijk, reclameposters met mooie vrouwen, geen hand krijgen van mannen om maar wat hete hangijzers te noemen.
Soms gaat dat vanzelf. Mn familie zit er vol mee.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat je de moeite neemt in het dagelijks leven ook nog een discussie te gaan voeren met zulke mensen.
Het probleem is dat het idee van wat "gewoon" bidden is geïnstitutionaliseerd en dus geclaimd is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:17 schreef Re het volgende:
even om te begrijpen... een groepje toeristen uit oostenrijk wil gewoon bidden... en dat is de overname van de islam in Europa dus?
Oh ok. Dat lijkt me wel klote.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Soms gaat dat vanzelf. Mn familie zit er vol mee.
Het zijn toch echt de christenen die over de hele wereld zitten om hun hun religie op te dringen, en het zijn de westerlingen die overal ter wereld via macht de westerse cultuur proberen op te dringen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee hoor. Gelovigen willen opleggen dat het huwelijk iets is wat alleen voor hen in te kaderen is. Ze claimen zo het huwelijk en sluiten mensen uit, het is niet alsof homoseksuele paren gelovigen iets willen opleggen in dezen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik denk dat je het andersom bedoelt.
Ja, want het werkt compleet zwart-wit in de wereld. Moslims doen niet aan bekeren en leggen niemand iets op.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zijn toch echt de christenen die over de hele wereld zitten om hun hun religie op te dringen, en het zijn de westerlingen die overal ter wereld via macht de westerse cultuur proberen op te dringen.
De moslims komen vooral op voor het recht van moslims om hun geloof te belijden waar die moslims zich bevinden.
Ik bedoel meer dat ik nog nooit in het dagelijks leven last heb gehad van een gelovige die mij even vertelde wat ik wel en niet mag.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee hoor. Gelovigen willen opleggen dat het huwelijk iets is wat alleen voor hen in te kaderen is. Ze claimen zo het huwelijk en sluiten mensen uit, het is niet alsof homoseksuele paren gelovigen iets willen opleggen in dezen.
Lezen is een vak. Dat het communisme tot geweld leid doet niets af aan het feit dat een geloof op zich ook tot geweld leid.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja. Alleen maar.![]()
Zonder geloof een vredige wereld. Kijk maar naar communistisch Rusland of China.
De nazi's hadden het ook niet zo op gelovigen. Vredelievende mensen waren dat.
Ik ben in genoeg situaties geweest waarin ik te horen kreeg wat wel en niet mocht als vrouw.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat ik nog nooit in het dagelijks leven last heb gehad van een gelovige die mij even vertelde wat ik wel en niet mag.
En zo zijn er ook zat mensen (zie fok), die een koran of bijbel willen verbieden.
Het homohuwelijk staat niet ter discussie? Ambtenaren die het weigeren te sluiten wordt de hand niet boven het hoofd gehouden?quote:En jouw voorbeelden zie ik niet snel in Nederland doorgedrukt worden.
Hoe leidt geloof voor mij (en het meerendeel van de gelovigen) tot geweld dan? Het leidt mij eerder tot het tegendeel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lezen is een vak. Dat het communisme tot geweld leid doet niets af aan het feit dat een geloof op zich ook tot geweld leid.
Mijn oma (van de gelovige kant) snapt dat ook, alleen de rest gaat niet erg met de tijd mee....quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh ok. Dat lijkt me wel klote.
Alleen mijn opa's en oma's waren gelovig, maar die begrepen wel dat tijden veranderen.
Noem eens voorbeelden. heb dat nog nooit meegemaakt hoor, en woon in het katholieke zuiden waar best veel mensen toch nog wel op een bepaalde manier geloven. En oudere mensen wel geloving zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ben in genoeg situaties geweest waarin ik te horen kreeg wat wel en niet mocht als vrouw.
Het homohuwelijk staat niet ter discussie verboden te worden.quote:Het homohuwelijk staat niet ter discussie? Ambtenaren die het weigeren te sluiten wordt de hand niet boven het hoofd gehouden?
1 geloof an sich niet (alhoewel ook daarin verschil is). Het feit dat meerdere geloven claimen het 'ware' geloof te zijn en deze geloven elkaar in de haren vliegen mits ze in een bepaald gebied beleden worden zorgt ervoor dat er spanningen ontstaan die uitmonden in geweld.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe leidt geloof voor mij (en het meerendeel van de gelovigen) tot geweld dan? Het leidt mij eerder tot het tegendeel.
Dat neem ik ook echt wel van je aan hoorquote:Op vrijdag 2 april 2010 13:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe leidt geloof voor mij (en het meerendeel van de gelovigen) tot geweld dan? Het leidt mij eerder tot het tegendeel.
Jij zegt dat het geloof alleen maar tot geweld leidt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lezen is een vak. Dat het communisme tot geweld leid doet niets af aan het feit dat een geloof op zich ook tot geweld leid.
Niet? Kijk eens naar de SGP, die het een officieel partijpunt hebben gemaakt:quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het homohuwelijk staat niet ter discussie verboden te worden.
Dat er ambtenaren zijn die het niet willen afsluiten om hun eigen persoonlijke bezwaren is belachelijk, maar er zijn geen signalen dat het homohuwelijk hier in Nederland afgeschaft wordt.
Ja dus? Het communisme erbij betrekken haalt dat standpunt niet onderuit? Verschillende religies die elkaar in de haren vliegen in bepaalde gebieden in de wereld doet mij inderdaad besluiten dat er geen enkel geloof is waarbij er geen geweld aan te pas komt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Jij zegt dat het geloof alleen maar tot geweld leidt.
De verhoudingen liggen zoals ze liggen. Wat betreft de christelijke missie en zendingsdrang, maar nog veel meer wat betreft de seculiere westerse cultuur. Die wordt langs enconomische weg en met militair geweld opgedrongen aan moslims die hechten aan hun middeleeuwse tradities. Terwijl westerlingen eigenlijk alleen maar hier heen gehaalde moslims, uit economische overwegingen, alleen maar hun geloof hoeven gunnen. Het opdringen blijft beperkt tot wat rare figuren met te lange tenen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, want het werkt compleet zwart-wit in de wereld. Moslims doen niet aan bekeren en leggen niemand iets op.
Denk je dat het geloof dé oorzaak is?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat neem ik ook echt wel van je aan hoor.
Maar het neemt niet weg dat er echt belachelijk veel conflicten zijn, en zijn geweest en zullen zijn door het oneens zijn wat nou het juiste geloof is.
Uiteraard niet altijd, maar neem bijv de discussie hierboven, homo's mogen wel dood, want dat geloven ze zo, waar is die "Verdraagzaamheid" dan?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Denk je dat het geloof dé oorzaak is?
Of zouden er ook achterliggende oorzaken zijn; zoals bv armoede, herrie om stukken landen (territorium), culturele verschillen enz enz?
Ik denk dat een islamitisch geloof dat beleden wordt in een westerse cultuur altijd problemen gaat opleveren. Wat je nu ziet in bijvoorbeeld Nederland zijn cultureel-religische conflicten die doordringen tot het diepst van onze maatschappij.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De verhoudingen liggen zoals ze liggen. Wat betreft de christelijke missie en zendingsdrang, maar nog veel meer wat betreft de seculiere westerse cultuur. Die wordt langs enconomische weg en met militair geweld opgedrongen aan moslims die hechten aan hun middeleeuwse tradities. Terwijl westerlingen eigenlijk alleen maar hier heen gehaalde moslims, uit economische overwegingen, alleen maar hun geloof hoeven gunnen. Het opdringen blijft beperkt tot wat rare figuren met te lange tenen.
Ja, de SGP is ook echt een partij waar we voor op moeten passen dat ze niet een meerderheid van de kiezers voor zich winnen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet? Kijk eens naar de SGP, die het een officieel partijpunt hebben gemaakt:
http://www.sgp.nl/Page/nc(...)ndid=3909/index.html
Nogmaals, er zijn meerdere onderliggende oorzaken, zoals bv armoede en slecht onderwijs, ongelijkheid, weet ik veel wat. En als dat geloof er opeens niet meer is zijn die er wel wel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja dus? Het communisme erbij betrekken haalt dat standpunt niet onderuit? Verschillende religies die elkaar in de haren vliegen in bepaalde gebieden in de wereld doet mij inderdaad besluiten dat er geen enkel geloof is waarbij er geen geweld aan te pas komt.
Maakt dat iets uit voor het standpunt dat het homohuwelijk toch echt ter discussie staat in Nederland? Dat was namelijk jouw eerste opmerking.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, de SGP is ook echt een partij waar we voor op moeten passen dat ze niet een meerderheid van de kiezers voor zich winnen.![]()
Dan kunnen we ook beginnen over het gevaar van de positie van de vrouw in Nederland, want zij willen vrouwen toch ook het stemrecht ontnemen?
Nee, die zijn er niet. Armoede, slecht onderwijs en ongelijkheid zijn een voedingsbodem voor geloofsindoctrinatie, ze zijn niet andersoortige oorzaken voor geweld. Dat het geloof gebruikt wordt om geweld tegen 'andersdenkenden' goed te praten moet je daar niet mee verwarren.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nogmaals, er zijn meerdere onderliggende oorzaken, zoals bv armoede en slecht onderwijs, ongelijkheid, weet ik veel wat. En als dat geloof er opeens niet meer is zijn die er wel wel.
Nee ok, je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maakt dat iets uit voor het standpunt dat het homohuwelijk toch echt ter discussie staat in Nederland? Dat was namelijk jouw eerste opmerking.
Ja, maar moet je die voedingsbodem dan niet eerst wegnemen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, die zijn er niet. Armoede, slecht onderwijs en ongelijkheid zijn een voedingsbodem voor geloofsindoctrinatie, ze zijn niet andersoortige oorzaken voor geweld. Dat het geloof gebruikt wordt om geweld tegen 'andersdenkenden' goed te praten moet je daar niet mee verwarren.
Nee, die voedingsbodem zal altijd blijven bestaan, die is niet weg te nemen. Er zal altijd relatieve 'armoede' en ongelijkheid bestaan in de wereld, dat kan je niet zomaar wegnemen. De mens is van nature afgunstig, en dat is een prima basis voor misbruik door derden, die dat verpakken in een pakketje met de naam 'geloof'.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, maar moet je die voedingsbodem dan niet eerst wegnemen?
Dan kun je wel zeggen geloof te verbieden, maar dat heeft dan weinig zin.
Mwah, ik denk dat er weinig oorlogen zijn gevoerd echt over geloofszaken. Vechten joden en moslims in het Midden-Oosten over wie nou de ware profeet van God is? Gaat het conflict tussen katholieken en protestanten in Noord-Ierland over de betekenis van de Eucharist?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar het neemt niet weg dat er echt belachelijk veel conflicten zijn, en zijn geweest en zullen zijn door het oneens zijn wat nou het juiste geloof is.
Alleen dat is al de reden waarom ik niet zou kunnen geloven.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:50 schreef koningdavid het volgende:
Waar mensen zijn is nu eemaal oorlog. Gelovig of niet-gelovig.
De tegenstelling is gewoon religieuzen tegenover verlichten. Een heel oude tegenstelling. Zoveel religieuzen zijn er niet meer in Nederland, die mensen die zich religieus noemen maar wel homoseksualiteit prima vinden, die zijn gewoon op een hypocriete manier ontkerkelijkt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat een islamitisch geloof dat beleden wordt in een westerse cultuur altijd problemen gaat opleveren. Wat je nu ziet in bijvoorbeeld Nederland zijn cultureel-religische conflicten die doordringen tot het diepst van onze maatschappij.
Iedereen is welkom in een Moskee!! En jij bent hier heel onaangenaam gedrag aan het vertonen. De Islam vertegenwoordigd vrede tussen alle bevolkingsgroepen. Maar dat zal jij nooit begrijpen heb ik het idee.... Wel jammer!quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:00 schreef LXIV het volgende:
Het gaat me er vooral om dat er érgens een grens, een "line in the sand" getrokken moet worden tegen de toenemende uitbreiding van de islam. We kunnen zelf wel iedere keer aan het kortste eind trekken en toegeven, onder het mom van:"Als we hier moeilijk over gaan doen dan ontstaan problemen", maar dan zullen ze nooit stoppen telkens weer een stapje verder te gaan.
De vraag is dus gewoon: waar ligt voor jou de grens? Moslims die slinks deze kathedraal proberen te claimen? Moslims die ook in de Sint Jan willen bidden? Moslims in Europa Christenen de toegang tot moskeeen ontzeggen? Moslims die Kathedralen omvormen tot moskeeen? Moslims die met lichte drang hun geloof proberen op te leggen? Moslims die extra belastingen voor niet-moslims instellen? Moslims die gebieden in Europa 'enkel voor moslims'
WIJ zullen die grens ergens moeten trekken, want ik ben er van overtuigd dat ZIJ anders steeds een stapje verder zullen gaan.
En wat heeft het verbieden van het geloof dan voor voordelen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, die voedingsbodem zal altijd blijven bestaan, die is niet weg te nemen. Er zal altijd relatieve 'armoede' en ongelijkheid bestaan in de wereld, dat kan je niet zomaar wegnemen. De mens is van nature afgunstig, en dat is een prima basis voor misbruik door derden, die dat verpakken in een pakketje met de naam 'geloof'.
Nou, niet bepaald. Ik snap wel dat je het oppert, want zo presenteert men het inderdaad, maar de achterliggende waarheid ligt iets andersquote:Op vrijdag 2 april 2010 14:00 schreef marco-h het volgende:
[..]
Iedereen is welkom in een Moskee!! En jij bent hier heel onaangenaam gedrag aan het vertonen. De Islam vertegenwoordigd vrede tussen alle bevolkingsgroepen. Maar dat zal jij nooit begrijpen heb ik het idee.... Wel jammer!
Verbieden, wie heeft het over verbieden gehad? Ik zal nooit zo onverdraagzaam zijn om zoiets te verbieden. Ik constateer alleenquote:Op vrijdag 2 april 2010 14:01 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
En wat heeft het verbieden van het geloof dan voor voordelen?
De voedingsbodem is er nog, dus er vloeien weer andere problemen uit voort, in naam van het een of ander.
En hoe wil je het in godsnaam verbieden, het geloof?
Zo presenteren juist een hoop mensen het niet, helaas! Terwijl het wel zo moet, hoe kan ieder geloof nou zeggen dat je andere moet haten..., dan ook in het paradijs terechtkomen??? klinkt raar toch?quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, niet bepaald. Ik snap wel dat je het oppert, want zo presenteert men het inderdaad, maar de achterliggende waarheid ligt iets anders
[..]
Verbieden, wie heeft het over verbieden gehad? Ik zal nooit zo onverdraagzaam zijn om zoiets te verbieden. Ik constateer alleen
Gaat je trouwens nooit lukken, het geloof verbieden.
De theorie is heel mooi, de praktijk is vaak heel anders.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:00 schreef marco-h het volgende:
[..]
Iedereen is welkom in een Moskee!! En jij bent hier heel onaangenaam gedrag aan het vertonen. De Islam vertegenwoordigd vrede tussen alle bevolkingsgroepen. Maar dat zal jij nooit begrijpen heb ik het idee.... Wel jammer!
Denk dat je daar de vinger op de zere plek legt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, die voedingsbodem zal altijd blijven bestaan, die is niet weg te nemen. Er zal altijd relatieve 'armoede' en ongelijkheid bestaan in de wereld, dat kan je niet zomaar wegnemen. De mens is van nature afgunstig, en dat is een prima basis voor misbruik door derden, die dat verpakken in een pakketje met de naam 'geloof'.
En dat.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Met de argument in de achterzak: Gezien de misdragingen van Noord-Afrikaanse moslims, moeten we ook maar een bord om Europa heen zetten.quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:23 schreef Shaman het volgende:
Dat hebben de Abessijnse christenen al geprobeerd in het 'Jaar van de Olifant', maar die misdroegen zich erger dan Engelsen in een Spaanse badplaats en sindsdien mogen er geen christenen meer komen.
We zijn allemaal mensen of je nou moslim, christen, jood of atheist bent. Mensen maken nou eenmaal grote fouten! Dat is de mensheid, maar gelukkig bestaan er ook mensen die wel het leven begrijpen en wel de ander respecteert. Ik geloof in de Islam en ben ervan overtuigd dat gerechtigheid zal zegevieren voor iedereen!quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:19 schreef HeatWave het volgende:
[..]
De theorie is heel mooi, de praktijk is vaak heel anders.
Of wil je beweren dat ik welkom was geweest in de moskeeen in Amsterdam die gesloten zijn wegens extremistische preken?.
En ja, het zal wel weer "de kleine groep zijn".
Ik snap best dat er mensen zijn die er geloof in hebben. Maar als je nu dan WEER leest dat de aanslagen in Moskou door moslims zijn gepleegd.... het houdt een keer op voor mensen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:31 schreef marco-h het volgende:
[..]
We zijn allemaal mensen of je nou moslim, christen, jood of atheist bent. Mensen maken nou eenmaal grote fouten! Dat is de mensheid, maar gelukkig bestaan er ook mensen die wel het leven begrijpen en wel de ander respecteert. Ik geloof in de Islam en ben ervan overtuigd dat gerechtigheid zal zegevieren voor iedereen!
Goh, je bezet een land met moslims en dan vind je het raar dat er aanslagen gepleegd door moslims komen? De nationaliteit is primair de doorslaggevende factor bij aanslagen, niet de religie.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik snap best dat er mensen zijn die er geloof in hebben. Maar als je nu dan WEER leest dat de aanslagen in Moskou door moslims zijn gepleegd.... het houdt een keer op voor mensen.
9-11? De hofstadgroep? etc etc.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:57 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Goh, je bezet een land met moslims en dan vind je het raar dat er aanslagen gepleegd door moslims komen? De nationaliteit is primair de doorslaggevende factor bij aanslagen, niet de religie.
Het is natuurlijk wel makkelijk om de aanslagen in Irak, Moskou, Afghanistan enz op één hoop te gooien omdat het moslims betreft in plaats van hun achterliggende redenen te bekijken, dat zou je makkelijke beeld wel eens kunnen verkloten.
Die Russen in Tsjetsenië gedragen zich ook niet als lieverdjes.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:50 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik snap best dat er mensen zijn die er geloof in hebben. Maar als je nu dan WEER leest dat de aanslagen in Moskou door moslims zijn gepleegd.... het houdt een keer op voor mensen.
Wat een onzin, alleen de laatste 10 jaar al hebben de christenen vele duizenden keer meer bommen tot ontploffing gebracht.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
9-11? De hofstadgroep? etc etc.
Feit is dat moslims wel erg graag naar de bom grijpen om hun gelijk te krijgen.
We hebben ook duizend keer meer bommen, dat scheelt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat een onzin, alleen de laatste 10 jaar al hebben de christenen vele duizenden keer meer bommen tot ontploffing gebracht.
Goh het is toch raar dat op alle grensgebieden van de islamitische wereld problemen zijn terwijl het alleen maar uit nationalisme voortkomt. Hoe kan dat toch ? Islam is immers een religie van vredequote:Op vrijdag 2 april 2010 15:57 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Goh, je bezet een land met moslims en dan vind je het raar dat er aanslagen gepleegd door moslims komen? De nationaliteit is primair de doorslaggevende factor bij aanslagen, niet de religie.
Het is natuurlijk wel makkelijk om de aanslagen in Irak, Moskou, Afghanistan enz op één hoop te gooien omdat het moslims betreft in plaats van hun achterliggende redenen te bekijken, dat zou je makkelijke beeld wel eens kunnen verkloten.
Wat moeten ze dan gebruiken? Een open brief schrijven met hun klacht erin?quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
9-11? De hofstadgroep? etc etc.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:04 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan gebruiken? Een open brief schrijven met hun klacht erin?![]()
Nee dan is in het wilde weg mensen vermoorden een véél betere methode. De mensen weten meteen met wie ze van doen hebben : een stelletje moordenaars......quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:04 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Wat moeten ze dan gebruiken? Een open brief schrijven met hun klacht erin?![]()
quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:59 schreef LXIV het volgende:
Die Russen in Tsjetsenië gedragen zich ook niet als lieverdjes.
Begrijp me niet verkeerd, ik doelde op de terroristen uit Tsjetsjenië. Daar worden mensen ook vermoord. Daarmee wil ik het absoluut niet goed praten hoor, maar bekijk het eens vanuit het standpunt van de Tsjetsjeense terroristen. Wat voor middelen hebben hun nu nog tegenover de Russische autoriteiten?quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:16 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee dan is in het wilde weg mensen vermoorden een véél betere methode. De mensen weten meteen met wie ze van doen hebben : een stelletje moordenaars......![]()
Eens, het is ook onredelijk.quote:Ik vind overgens dat die moslims erg onredelijk zijn om de moskee op te eisen. Dan moeten ze idd eerst maar 's de kerken terug geven die ze van de christenenen hebben * overgenomen *
Hun sneuvelbereidheid is weer veel groter, als wij niet veilig op knopjes kunnen drukken om dood en verderf te zaaien dan is de lol er al weer af.quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
We hebben ook duizend keer meer bommen, dat scheelt.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 16:25 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, ik doelde op de terroristen uit Tsjetsjenië. Daar worden mensen ook vermoord. Daarmee wil ik het absoluut niet goed praten hoor, maar bekijk het eens vanuit het standpunt van de Tsjetsjeense terroristen. Wat voor middelen hebben hun nu nog tegenover de Russische autoriteiten?
Wat een onzin. Hoeveel aanslagen zijn er op jaarbasis buiten de landen die ik genoemd heb? Dat zijn landen die bezet worden gehouden of een ander land bezetten.quote:Op vrijdag 2 april 2010 15:58 schreef HeatWave het volgende:
ff willekeurige Google hit :quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:04 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Wat een onzin. Hoeveel aanslagen zijn er op jaarbasis buiten de landen die ik genoemd heb? Dat zijn landen die bezet worden gehouden of een ander land bezetten.
quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:00 schreef marco-h het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verspreiding_islam_(632-661)quote:Mogelijke verklaring voor religieus en militair succes
De opmerkelijke snelheid van de religieuze expansie van de islam kan worden toegeschreven aan het feit dat die voornamelijk werd bereikt met militaire middelen. Mohammed dreef de Arabieren van het Arabische Schiereiland naar de islam, mogelijk mede vanwege zijn krachtige persoonlijkheid, de belofte van redding voor hen die sterven voor de islam en het lokaas van fortuin voor hen die overwinnen in de strijd. De karavaanovervallen uit de vroege jaren van de islam werden spoedig oorlogen op grote schaal, en koninkrijken en naties bogen zich voor de macht van dit nieuwe religieuze, militaire, politieke, economische en sociale fenomeen. [1]
De troepen van Mohammed slaagden er vrij snel in een aantal opmerkelijke militaire successen te boeken, waardoor het prestige van de nieuwe godsdienst zich snel kon ontwikkelen. Binnen 20 jaar na de dood van Mohammed in 632 was de basis voor een islamitisch rijk al gelegd.
Sommigen zeggen dat dit voornamelijk kwam door de verzwakking van zowel het Perzische als het Byzantijnse rijk, die reeds meer dan een eeuw in een militair conflict verwikkeld waren. De verzwakte positie van beide grootmachten maakte het gemakkelijker voor een derde om militaire overwinningen te boeken. De bevolking was uitgeput door de aanhoudende oorlogen en steunde de Arabische troepen omdat ze van hen verbetering verwachtten.[2]
Een andere mogelijke verklaring is de Pest van Justinianus, een grote pestepidemie die in 542 het oostelijk Middellandse Zeegebied trof en met name het Byzantijnse Rijk ernstig verzwakte. De snelle neergang en vernietiging van het Perzische Rijk is daarentegen mede te danken aan de ligging van de hoofdstad Ctesiphon in het westen. Toen Ctesiphon eenmaal was ingenomen was het centrale gezag in het rijk vervallen en konden de verschillende edellieden stuk voor stuk worden verslagen.
En 99% van de aanslagen heeft niets met religie van doen maar met gebieds- of etnische conflicten.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:08 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ff willekeurige Google hit :
http://www.trouw.nl/nieuw(...)slagen_in_India.html
Gewoon teveel, 1 is al teveel hoe diep je ook in je zaak gelooft.
Daar verschillen we dan over van mening, Madrid dan?quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En 99% van de aanslagen heeft niets met religie van doen maar met gebieds- of etnische conflicten.
Gebiedsconflict, steun voor de oorlog in Irak.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:16 schreef HeatWave het volgende:
Daar verschillen we dan over van mening, Madrid dan?
blijft terminologie, feit is dat moslims extreem (wheheh) veel aanslagen plegen vergeleken met andere groeperingen, wat de oorzaak ook moge zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:25 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Gebiedsconflict, steun voor de oorlog in Irak.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/w(...)ligious_terrorism.22
Jij noemt het een plaat, ik noem het een andere visie. Ik ben van mening dat het wel door het moslim zijn komt, alleen maar omdat de islam als excuus wordt gebruikt om een zelfmoordenaar zo gek te krijgen. Of denk je dat een atheist oid om te lullen is met verhalen over martelaarschap en 72 maagden dan?quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:28 schreef Dagonet het volgende:
Maar je snapt dus niet dat het moslim zijn daar verdomd weinig mee te maken heeft? Heb je nu echt zo'n plaat voor je kop dat je het niet wil snappen?
Laat mij koud wat de Russen te verwijten hebben. Moord = moord en een moordenaar deugt niet. Voor zo'n koelbloedige moord is er domweg geen excuus. Je bent een onmens als je zoiets doet.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:02 schreef Dagonet het volgende:
Wat willen de Russen hen verwijten als ze zelf zo verschrikkelijk huishouden? Tenslotte zijn het niet de Tsjetsjenen geweest die Rusland bezetten. Mag je dan niet terugvechten?
Onzin. Lees dit bijvoorbeeld m.b.t. de aanslag in Moskouquote:Op vrijdag 2 april 2010 18:14 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En 99% van de aanslagen heeft niets met religie van doen maar met gebieds- of etnische conflicten.
quote:Wat is het Kaukasisch Emiraat?
Het "emiraat" is een constructie van de islamistische rebellen en omvat de volledige noordelijke Kaukasus met als belangrijkste regio Tsjetsjenië. Verschillende vilayats (provincies) met aan het hoofd plaatselijke emirs zijn samengesteld uit de andere republieken van de Noordelijke Kaukasus: Dagestan, Ingoesjetië, Kabardië-Balkarië, Noord-Ossetië en Karatsjaj-Tsjerkessië. Sommigen rekenen ook de krajs (territoria) Krasnodar en Stavropol erbij.
Wat willen de Tsjetsjeense rebellen bereiken?
Het doel van het Kaukasisch Emiraat is tweeledig. Oemarov beschreef het zelf in een verklaring bij de oprichting van het Emiraat: ‘Onze eerste taak is is om de Kaukasus Dar al-Islam (‘Huis van de islam’, een islamitisch geregeerde staat, nvdr) te maken, de sharia toe te passen in het hele land en de ongelovigen te verbannen. Daarna moeten we alle historische moslimgebieden terugwinnen en deze grenzen reiken verder dan de grenzen van de Kaukasus.’
Oog om oog, tand om tand. Boontje komt om z'n loontje.quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:39 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Laat mij koud wat de Russen te verwijten hebben. Moord = moord en een moordenaar deugt niet. Voor zo'n koelbloedige moord is er domweg geen excuus. Je bent een onmens als je zoiets doet.
Erg onchristelijk, typerend voor de islam mss ?quote:Op vrijdag 2 april 2010 18:59 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Oog om oog, tand om tand. Boontje komt om z'n loontje.
Ik hoop heel erg dat je dit niet serieus bedoelt. Maar toch wil ik er even op ingaan. Het is waar het christendom heeft voor slechte dingen gezorgd maar het zelfde kan gezegd worden van de Islam.quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:05 schreef Monidique het volgende:
Goede ontwikkeling. De christenen hebben die plek nu ongeveer even lang in handen als de moslims ooit en waar heeft het toe geleid? Een intolerante bisschop. Tijd voor verandering.
Het is juist de zwakte van het Christendom dat ze alles maar pikken.quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:41 schreef Birdman_JR het volgende:
[..]
Ik hoop heel erg dat je dit niet serieus bedoelt. Maar toch wil ik er even op ingaan. Het is waar het christendom heeft voor slechte dingen gezorgd maar het zelfde kan gezegd worden van de Islam.
Alleen het grote verschil is dat wij hier de verlichting hebben gehad en ze in de Islam nog wanhopig naar een lampje aan het zoeken zijn.
Klein voorbeeldje op paasdag zend comedy central een parodie uit op de paasrede van de paus . En ik verwacht misschien een paar boze briefen hier en daar maar that's it . Het zelfde doen over bijvoorbeeld mohammed zullen ze volgens mij nog geen eens durven en als ze het toch doen gaan die malloten weer met duizende de straat op om poppen te verbranden worden nederlandse producten geboycot en moet de maker vrezen voor zijn leven .
Dus als ik moest kiezen tussen christendom of de islam dan wist ik het wel.
Was dat maar waar, het grote verschil is dat verlichting taboe is in de islam. Daar komt nu juist al de ellende uit voort.quote:Op vrijdag 2 april 2010 20:41 schreef Birdman_JR het volgende:
[..]
Ik hoop heel erg dat je dit niet serieus bedoelt. Maar toch wil ik er even op ingaan. Het is waar het christendom heeft voor slechte dingen gezorgd maar het zelfde kan gezegd worden van de Islam.
Alleen het grote verschil is dat wij hier de verlichting hebben gehad en ze in de Islam nog wanhopig naar een lampje aan het zoeken zijn.
Oh, en hoe zat het ook al weer met Mekka?quote:Op vrijdag 2 april 2010 14:00 schreef marco-h het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 april 2010 21:13 schreef M_Schtoppel het volgende:
Gewoon PVDA blijven stemmen, dan wordt het hier vanzelf wel een keer net als in Saudi-Arabie.
Zodra de klerelijertjes in de meerderheid zijn gaat de knop om.
Allah
Alle dingen die jij noemt houden totaal geen verband met elkaar. En de 'bezetting' komop zeg, is de toneelschool anders geen optie?quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:02 schreef Zienswijze het volgende:
Shariarechtbanken in Engeland, de recente aanslag in Moskou, de bomaanslag in Kashmir vandaag, de bezetting van een kathedraal in Spanje door sommige aanhangers de islam (en zo kan ik nog veel meer voorbeelden opnoemen)....zijn allemaal doelen om de islam over de wereld te verspreiden. De radicale islam wil namelijk alle gebieden, die vroeger islamitisch waren, terugwinnen onder de islamitische vlag. Uiteindelijk wil de radicale islam heel de wereld onder de islamitische vlag hebben.
Ook in Nederland wordt hiertoe opgeroepen, zie bijvoorbeeld de Amsterdamse moskee El Tawheed: Nederland moslimstaat maken
Dat niet zozeer, maar het is wel een lichte vorm van preken. Is niet erg, dat doet iedereen die ergens heel sterk in gelooft, of dat nu atheïsme of religie of socialisme of liberalisme is. Maar het ligt er bij hen allemaal iets te dik bovenop dat ze vinden dat zij verlichte, wellicht zelfs superieure ideeën hebben, en dat iedereen die dat niet inziet misschien een beetje achterlijk is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is toch mijn mening? probeer ik jou nu mijn mening op te leggen??
Ja, straks nemen ZIJ na de kathedraal van Cordoba de rest van Spanje in, dan gaan ZIJ zich nog even wreken in Tours en in Wenen, en dan is Nederland al dichtbij hoor, jongens en meisjes. Dan vallen ZIJ binnen, en dan worden ZIJ geholpen door hun 5e colonne, de Marokkaanse straatschoffies. Dat dit kan in Nederland! Word wakker mensen, het kalifaat staat voor de deur! WIJ moeten er wat aan doen, en daarvoor hebben WIJ een grote leider nodig!quote:Op vrijdag 2 april 2010 10:00 schreef LXIV het volgende:
Ben je nou echt zo blind?quote:Op vrijdag 2 april 2010 23:48 schreef IHVK het volgende:
[..]
Alle dingen die jij noemt houden totaal geen verband met elkaar. En de 'bezetting' komop zeg, is de toneelschool anders geen optie?
Oude Testament dus eerder Joods.quote:Op vrijdag 2 april 2010 19:08 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Erg onchristelijk, typerend voor de islam mss ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |