Huh? Jij bent toch een van degenen die begint over hoe stom geloven zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus.
Dit is mijn mening over geloven. Jou mening respecteer ik ook, ik leg de mijne niet op, andersom gebeurd dat wel.
En naar anderen kijk ik graag, het laat mij zien hoe stom ze zijn omdat ze niet voor zichzelf kunnen denken maar zich iets laten opleggen door een ander zonder er zelf over na te denken.

Bingo.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.

Ja, want dat doen alle gelovigen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:04 schreef Red_85 het volgende:
En naar anderen kijk ik graag, het laat mij zien hoe stom ze zijn omdat ze niet voor zichzelf kunnen denken maar zich iets laten opleggen door een ander zonder er zelf over na te denken.

Ze geloven klakkeloos 'wat er geschreven staat' en het woord van de pastoor, dominee of wat voor geloofsmedium dan ook.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:09 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja, want dat doen alle gelovigen?

Is toch mijn mening? probeer ik jou nu mijn mening op te leggen??quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Huh? Jij bent toch een van degenen die begint over hoe stom geloven zijn.

Ja.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Is toch mijn mening? probeer ik jou nu mijn mening op te leggen??

Ach, alsof er ooit één statische situatie is geweest waarin iedereen keurig in een hokje binnen de lijntjes woonde. Dit soort valse beelden over het verleden hebben een naam in de geschiedkunde: "point zero-denken".quote:

Ja. Alleen maar.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat sowieso. Geloven hebben tot nu toe alleen nog maar geleid tot geweld.

Ik hoor dat zo vaak... vreemd. Ze zullen best bestaan, ik ken ze persoonlijk alleen amper.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze geloven klakkeloos 'wat er geschreven staat' en het woord van de pastoor, dominee of wat voor geloofsmedium dan ook.
ik: denk er eens over na
gelovige: 'het staat toch geschreven'
standaard antwoord...

In jouw ongenuanceerde, eenzijdige wereld misschien.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat sowieso. Geloven hebben tot nu toe alleen nog maar geleid tot geweld.

Pardon?quote:Op vrijdag 2 april 2010 12:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
...
En moet zeggen: het is niet zo dat atheisten in het dagelijks leven de hele tijd worden lastiggevallen door gelovigen die hun ideeen opdringen.

Nee, ik verkondig hem alleen. Wat iemand die het leest er mee doet is voor haar of hem zelf.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja.
Zoals ik al zei ben ik atheist maar heb ik niet zo de neiging om steeds te verkondigen hoe dom andersdenkenden zijn.

Dat je de moeite neemt in het dagelijks leven ook nog een discussie te gaan voeren met zulke mensen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze geloven klakkeloos 'wat er geschreven staat' en het woord van de pastoor, dominee of wat voor geloofsmedium dan ook.
ik: denk er eens over na
gelovige: 'het staat toch geschreven'
standaard antwoord...

Het is met name de oudere generatie Hervormden die dit beeld in leven houden. Van die mensen die denken dat de Statenvertaling de enige juiste is en dat de Bijbel zuiver en ongeëditeerd is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:15 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik hoor dat zo vaak... vreemd. Ze zullen best bestaan, ik ken ze persoonlijk alleen amper.

Ik denk dat je het andersom bedoelt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:16 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Pardon?
De Winkelwet, het homohuwelijk, reclameposters met mooie vrouwen, geen hand krijgen van mannen om maar wat hete hangijzers te noemen.

Soms gaat dat vanzelf. Mn familie zit er vol mee.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat je de moeite neemt in het dagelijks leven ook nog een discussie te gaan voeren met zulke mensen.

Het probleem is dat het idee van wat "gewoon" bidden is geïnstitutionaliseerd en dus geclaimd is.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:17 schreef Re het volgende:
even om te begrijpen... een groepje toeristen uit oostenrijk wil gewoon bidden... en dat is de overname van de islam in Europa dus?

Oh ok. Dat lijkt me wel klote.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Soms gaat dat vanzelf. Mn familie zit er vol mee.

Het zijn toch echt de christenen die over de hele wereld zitten om hun hun religie op te dringen, en het zijn de westerlingen die overal ter wereld via macht de westerse cultuur proberen op te dringen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 09:52 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Beide partijen zouden nog veel minder last van elkaar hebben wanneer de ene partij gewoon in zijn werelddeel bleef ipv all over europe stelselmatig een religie proberen op te dringen.

Nee hoor. Gelovigen willen opleggen dat het huwelijk iets is wat alleen voor hen in te kaderen is. Ze claimen zo het huwelijk en sluiten mensen uit, het is niet alsof homoseksuele paren gelovigen iets willen opleggen in dezen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:18 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik denk dat je het andersom bedoelt.

Ja, want het werkt compleet zwart-wit in de wereld. Moslims doen niet aan bekeren en leggen niemand iets op.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het zijn toch echt de christenen die over de hele wereld zitten om hun hun religie op te dringen, en het zijn de westerlingen die overal ter wereld via macht de westerse cultuur proberen op te dringen.
De moslims komen vooral op voor het recht van moslims om hun geloof te belijden waar die moslims zich bevinden.

Ik bedoel meer dat ik nog nooit in het dagelijks leven last heb gehad van een gelovige die mij even vertelde wat ik wel en niet mag.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:21 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nee hoor. Gelovigen willen opleggen dat het huwelijk iets is wat alleen voor hen in te kaderen is. Ze claimen zo het huwelijk en sluiten mensen uit, het is niet alsof homoseksuele paren gelovigen iets willen opleggen in dezen.

Lezen is een vak. Dat het communisme tot geweld leid doet niets af aan het feit dat een geloof op zich ook tot geweld leid.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:14 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja. Alleen maar.
Zonder geloof een vredige wereld. Kijk maar naar communistisch Rusland of China.
De nazi's hadden het ook niet zo op gelovigen. Vredelievende mensen waren dat.

Ik ben in genoeg situaties geweest waarin ik te horen kreeg wat wel en niet mocht als vrouw.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:24 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat ik nog nooit in het dagelijks leven last heb gehad van een gelovige die mij even vertelde wat ik wel en niet mag.
En zo zijn er ook zat mensen (zie fok), die een koran of bijbel willen verbieden.
Het homohuwelijk staat niet ter discussie? Ambtenaren die het weigeren te sluiten wordt de hand niet boven het hoofd gehouden?quote:En jouw voorbeelden zie ik niet snel in Nederland doorgedrukt worden.

Hoe leidt geloof voor mij (en het meerendeel van de gelovigen) tot geweld dan? Het leidt mij eerder tot het tegendeel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lezen is een vak. Dat het communisme tot geweld leid doet niets af aan het feit dat een geloof op zich ook tot geweld leid.

Mijn oma (van de gelovige kant) snapt dat ook, alleen de rest gaat niet erg met de tijd mee....quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh ok. Dat lijkt me wel klote.
Alleen mijn opa's en oma's waren gelovig, maar die begrepen wel dat tijden veranderen.

Noem eens voorbeelden. heb dat nog nooit meegemaakt hoor, en woon in het katholieke zuiden waar best veel mensen toch nog wel op een bepaalde manier geloven. En oudere mensen wel geloving zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik ben in genoeg situaties geweest waarin ik te horen kreeg wat wel en niet mocht als vrouw.
Het homohuwelijk staat niet ter discussie verboden te worden.quote:Het homohuwelijk staat niet ter discussie? Ambtenaren die het weigeren te sluiten wordt de hand niet boven het hoofd gehouden?

1 geloof an sich niet (alhoewel ook daarin verschil is). Het feit dat meerdere geloven claimen het 'ware' geloof te zijn en deze geloven elkaar in de haren vliegen mits ze in een bepaald gebied beleden worden zorgt ervoor dat er spanningen ontstaan die uitmonden in geweld.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe leidt geloof voor mij (en het meerendeel van de gelovigen) tot geweld dan? Het leidt mij eerder tot het tegendeel.

Dat neem ik ook echt wel van je aan hoorquote:Op vrijdag 2 april 2010 13:28 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe leidt geloof voor mij (en het meerendeel van de gelovigen) tot geweld dan? Het leidt mij eerder tot het tegendeel.
 .
.  

Jij zegt dat het geloof alleen maar tot geweld leidt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:27 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Lezen is een vak. Dat het communisme tot geweld leid doet niets af aan het feit dat een geloof op zich ook tot geweld leid.

Niet? Kijk eens naar de SGP, die het een officieel partijpunt hebben gemaakt:quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
Het homohuwelijk staat niet ter discussie verboden te worden.
Dat er ambtenaren zijn die het niet willen afsluiten om hun eigen persoonlijke bezwaren is belachelijk, maar er zijn geen signalen dat het homohuwelijk hier in Nederland afgeschaft wordt.

Ja dus? Het communisme erbij betrekken haalt dat standpunt niet onderuit? Verschillende religies die elkaar in de haren vliegen in bepaalde gebieden in de wereld doet mij inderdaad besluiten dat er geen enkel geloof is waarbij er geen geweld aan te pas komt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Jij zegt dat het geloof alleen maar tot geweld leidt.

De verhoudingen liggen zoals ze liggen. Wat betreft de christelijke missie en zendingsdrang, maar nog veel meer wat betreft de seculiere westerse cultuur. Die wordt langs enconomische weg en met militair geweld opgedrongen aan moslims die hechten aan hun middeleeuwse tradities. Terwijl westerlingen eigenlijk alleen maar hier heen gehaalde moslims, uit economische overwegingen, alleen maar hun geloof hoeven gunnen. Het opdringen blijft beperkt tot wat rare figuren met te lange tenen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:23 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ja, want het werkt compleet zwart-wit in de wereld. Moslims doen niet aan bekeren en leggen niemand iets op.

Denk je dat het geloof dé oorzaak is?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat neem ik ook echt wel van je aan hoor.
Maar het neemt niet weg dat er echt belachelijk veel conflicten zijn, en zijn geweest en zullen zijn door het oneens zijn wat nou het juiste geloof is.

Uiteraard niet altijd, maar neem bijv de discussie hierboven, homo's mogen wel dood, want dat geloven ze zo, waar is die "Verdraagzaamheid" dan?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Denk je dat het geloof dé oorzaak is?
Of zouden er ook achterliggende oorzaken zijn; zoals bv armoede, herrie om stukken landen (territorium), culturele verschillen enz enz?
 .
.

Ik denk dat een islamitisch geloof dat beleden wordt in een westerse cultuur altijd problemen gaat opleveren. Wat je nu ziet in bijvoorbeeld Nederland zijn cultureel-religische conflicten die doordringen tot het diepst van onze maatschappij.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De verhoudingen liggen zoals ze liggen. Wat betreft de christelijke missie en zendingsdrang, maar nog veel meer wat betreft de seculiere westerse cultuur. Die wordt langs enconomische weg en met militair geweld opgedrongen aan moslims die hechten aan hun middeleeuwse tradities. Terwijl westerlingen eigenlijk alleen maar hier heen gehaalde moslims, uit economische overwegingen, alleen maar hun geloof hoeven gunnen. Het opdringen blijft beperkt tot wat rare figuren met te lange tenen.

Ja, de SGP is ook echt een partij waar we voor op moeten passen dat ze niet een meerderheid van de kiezers voor zich winnen.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Niet? Kijk eens naar de SGP, die het een officieel partijpunt hebben gemaakt:
http://www.sgp.nl/Page/nc(...)ndid=3909/index.html

Nogmaals, er zijn meerdere onderliggende oorzaken, zoals bv armoede en slecht onderwijs, ongelijkheid, weet ik veel wat. En als dat geloof er opeens niet meer is zijn die er wel wel.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:34 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja dus? Het communisme erbij betrekken haalt dat standpunt niet onderuit? Verschillende religies die elkaar in de haren vliegen in bepaalde gebieden in de wereld doet mij inderdaad besluiten dat er geen enkel geloof is waarbij er geen geweld aan te pas komt.

Maakt dat iets uit voor het standpunt dat het homohuwelijk toch echt ter discussie staat in Nederland? Dat was namelijk jouw eerste opmerking.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:37 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, de SGP is ook echt een partij waar we voor op moeten passen dat ze niet een meerderheid van de kiezers voor zich winnen.
Dan kunnen we ook beginnen over het gevaar van de positie van de vrouw in Nederland, want zij willen vrouwen toch ook het stemrecht ontnemen?

Nee, die zijn er niet. Armoede, slecht onderwijs en ongelijkheid zijn een voedingsbodem voor geloofsindoctrinatie, ze zijn niet andersoortige oorzaken voor geweld. Dat het geloof gebruikt wordt om geweld tegen 'andersdenkenden' goed te praten moet je daar niet mee verwarren.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nogmaals, er zijn meerdere onderliggende oorzaken, zoals bv armoede en slecht onderwijs, ongelijkheid, weet ik veel wat. En als dat geloof er opeens niet meer is zijn die er wel wel.

Nee ok, je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maakt dat iets uit voor het standpunt dat het homohuwelijk toch echt ter discussie staat in Nederland? Dat was namelijk jouw eerste opmerking.

Ja, maar moet je die voedingsbodem dan niet eerst wegnemen?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, die zijn er niet. Armoede, slecht onderwijs en ongelijkheid zijn een voedingsbodem voor geloofsindoctrinatie, ze zijn niet andersoortige oorzaken voor geweld. Dat het geloof gebruikt wordt om geweld tegen 'andersdenkenden' goed te praten moet je daar niet mee verwarren.

Nee, die voedingsbodem zal altijd blijven bestaan, die is niet weg te nemen. Er zal altijd relatieve 'armoede' en ongelijkheid bestaan in de wereld, dat kan je niet zomaar wegnemen. De mens is van nature afgunstig, en dat is een prima basis voor misbruik door derden, die dat verpakken in een pakketje met de naam 'geloof'.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:42 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, maar moet je die voedingsbodem dan niet eerst wegnemen?
Dan kun je wel zeggen geloof te verbieden, maar dat heeft dan weinig zin.

Mwah, ik denk dat er weinig oorlogen zijn gevoerd echt over geloofszaken. Vechten joden en moslims in het Midden-Oosten over wie nou de ware profeet van God is? Gaat het conflict tussen katholieken en protestanten in Noord-Ierland over de betekenis van de Eucharist?quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:31 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Dat neem ik ook echt wel van je aan hoor.
Maar het neemt niet weg dat er echt belachelijk veel conflicten zijn, en zijn geweest en zullen zijn door het oneens zijn wat nou het juiste geloof is.

Alleen dat is al de reden waarom ik niet zou kunnen geloven.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:50 schreef koningdavid het volgende:
Waar mensen zijn is nu eemaal oorlog. Gelovig of niet-gelovig.

De tegenstelling is gewoon religieuzen tegenover verlichten. Een heel oude tegenstelling. Zoveel religieuzen zijn er niet meer in Nederland, die mensen die zich religieus noemen maar wel homoseksualiteit prima vinden, die zijn gewoon op een hypocriete manier ontkerkelijkt.quote:Op vrijdag 2 april 2010 13:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik denk dat een islamitisch geloof dat beleden wordt in een westerse cultuur altijd problemen gaat opleveren. Wat je nu ziet in bijvoorbeeld Nederland zijn cultureel-religische conflicten die doordringen tot het diepst van onze maatschappij.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |