Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:
http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm
Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
Ik snap je uitleg. Het klopt alleen niet volgens mij.quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:04 schreef thesystem het volgende:
[..]
Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....
Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch
De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.
Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%
725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac
Hopelijk snap je de uitleg nu beter![]()
Yep, weer wat geleerdquote:Op woensdag 10 maart 2010 20:00 schreef thesystem het volgende:
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:48 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig zit ik bij een club die jouw MAC/ LEMAC/ DRL prima bij kan stellen...
Ik schiet er gewoon gaten in.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:51 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
Mooie uitleg!quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Elk vliegtuig heeft Weight & Balance limieten. Heel logisch. Alle voertuigen hebben dat zo'n beetje. Overschrijdt je je Weight & Balance limieten, dan krijg je zoiets als dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn natuurlijk wel extreme voorbeelden. Tijdens het vliegen kan het zo zijn dat je niet genoeg travel hebt met je controls als je je W&B limieten overschreden hebt. Vergelijkbaar met de situatie dat bijvoorbeeld om een of andere reden de voorwielen onder je auto halverwege naar links staan terwijl je stuur in het midden staat. Als je dan een scherpe rechterbocht moet draaien zal je dit waarschijnlijk niet lukken omdat je je stuur niet ver genoeg naar rechts kunt draaien.
Hoi!quote:
Omdat je een ongediagnostiseerde angststoornis hebt?quote:Op donderdag 11 maart 2010 18:10 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
waarom vrees ik dat jij bij de aankomsthal staat te wachten als ik terugvlieg?
Herkenbaar?quote:
Dan zou ik maar ook eens oefenen in zelfkennis enzo.quote:
Ik heb zat zelfkennis. Ik weet ook van mezelf dat ik best arrogant kan zijn. Lekker boeiend. Ik voel me er goed bij. En ik word er niet door afgewezen. Heb jij er soms problemen mee?quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:03 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Dan zou ik maar ook eens oefenen in zelfkennis enzo.
En er is weer plaats in de slaapzakquote:Op donderdag 11 maart 2010 18:14 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Omdat je een ongediagnostiseerde angststoornis hebt?
Waar haal je dat idee nou weer vandaan
quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:37 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
En er is weer plaats in de slaapzak![]()
Pumatje, kruip dr maar in
Juist, genoeg vrouwelijk geneuzel.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:12 schreef sp3c het volgende:
ik krijg echt gewoon hoofdpijn van dit topic
Lotusss bindt wel in als ze daadwerkelijk in Breda zit. En anders wordt het eea wel rechtgetrokken bij de parate hap.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:12 schreef sp3c het volgende:
ik krijg echt gewoon hoofdpijn van dit topic
quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:20 schreef Esses het volgende:
Rave_NL mijne is kapot, heb er dus geenDag
Ik meen me te herinneren dat Sp3c inmiddels ook card-loos is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:18 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Juist, genoeg vrouwelijk geneuzel.
Wil iedereen zonder smartcard deze topique nu aub verlaten voordat sp3c begint te schuimen?
Jij hebt nooit een smartcard gehad, jij was nog van de stempels "In werkelijke dienst gedurende het jaar XXXX"quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat Sp3c inmiddels ook card-loos is.
Kan een ouwe stomp ff aanschuiven?
Euh, nee. Die waren er wel toen ik in dienst kwam, maar toen het paspoort werd uitgefaseerd deed ik het met uitsluitend een militaire identiteitskaart en mijn tag.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij hebt nooit een smartcard gehad, jij was nog van de stempels "In werkelijke dienst gedurende het jaar XXXX"
KMA misschien niet, paraat hoogst waarschijnlijk wel, dan wordt het weer huilen dat de CSM lelijk tegen haar gedaan heeft.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:28 schreef Lightning_NL het volgende:
Ze heeft misschien wel een grote bek, maar ook best wel gelijk. Ik zie niet echt in hoe dat correleert met inbinden op de KMA.
Slaap lekker! En met 'dames' bedoelde ik niet per sé de vrouwelijke kunnequote:Op donderdag 11 maart 2010 23:32 schreef Maitje het volgende:
[..]
Dames? Ik deed heul niet mee!!![]()
Welterusten!
Ja maar nu zijn jullie al aan het huilen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
KMA misschien niet, paraat hoogst waarschijnlijk wel, dan wordt het weer huilen dat de CSM lelijk tegen haar gedaan heeft.
KIM. Geen KMA. Officieel NLDA nu trouwens. Maar dan wel Den Helder.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
KMA misschien niet, paraat hoogst waarschijnlijk wel, dan wordt het weer huilen dat de CSM lelijk tegen haar gedaan heeft.
Niet mijn paspoort... Ik had overigens wel het "NATO zusatzbekommen" stempel, dat was de belangrijkste!quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh, nee. Die waren er wel toen ik in dienst kwam, maar toen het paspoort werd uitgefaseerd deed ik het met uitsluitend een militaire identiteitskaart en mijn tag.
Goedenavond, dames!
Stoer!quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet mijn paspoort... Ik had overigens wel de "NATO zusatzbekommen" stempel, dat was de belangrijkste!
[ afbeelding ]
Ik moet dat ding ook nog ergens hebben...quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet mijn paspoort... Ik had overigens wel de "NATO zusatzbekommen" stempel, dat was de belangrijkste!
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen bleken die combis na anderhalf jaar in Zuid-Italië te hebben gestaan binnen de hele KLu niet meer in de boeken te staan
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Instelling? Een grote bek hebben is niet zoveel mis mee, maar om dat nou te doen als burgerblaag die nog niet verder is gekomen dan stickers vragen bij de poort, tegenover actief dienende militairen... Ja, daar heb ik een mening over. Het zou hetzelfde zijn als ik op het KCT forum een grote bek ga hebben als blanco.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:34 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Ja maar nu zijn jullie al aan het huilen.
Effe serieus, wat boeit het nou als iemand een beetje grote bek heeft op een forum. Waarom moet daarbij meteen een eventuele inbinding op een opleiding of de daaropvolgende parate status ofzo nou mee te maken.
Ze heeft toch niet een grote bek over de inhoud van ons werk?quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Instelling? Een grote bek hebben is niet zoveel mis mee, maar om dat nou te doen als burgerblaag die nog niet verder is gekomen dan stickers vragen bij de poort, tegenover actief dienende militairen... Ja, daar heb ik een mening over. Het zou hetzelfde zijn als ik op het KCT forum een grote bek ga hebben als blanco.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik moet dat ding ook nog ergens hebben...
Wij hadden een defensie-ID, en als we naar het buitenland reisden dan hadden we daar een NATO Travel Order bij. Gewoon een A4tje met daarop de tekst dat je door de commandant geautoriseerd in uniform door de NAVO reisde, al dan niet voorzien van een dienstwapen. Werkte overal, behalve in Italië, want daar sprak natuurlijk weer bijna niemand engels. Dus daarvoor hadden we 2 combi's met LM-xx-xx platen.Bij de combinatie Italiaan + Militair moet ik toch meteen aan 'Allo 'Allo denken...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen bleken die combis na anderhalf jaar in Zuid-Italië te hebben gestaan binnen de hele KLu niet meer in de boeken te staan
Bestaat nog steeds, de NATO reiswijzer. En de luchtmacht had toch al vrij snel een tag? Ik kan me herinneren dat de KLU al lang en breed met zo'n bankpas liep terwijl de KL nog prima zijn "groene boekje" had.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:43 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik moet dat ding ook nog ergens hebben...
Wij hadden een defensie-ID, en als we naar het buitenland reisden dan hadden we daar een NATO Travel Order bij. Gewoon een A4tje met daarop de tekst dat je door de commandant geautoriseerd in uniform door de NAVO reisde, al dan niet voorzien van een dienstwapen. Werkte overal, behalve in Italië, want daar sprak natuurlijk weer bijna niemand engels. Dus daarvoor hadden we 2 combi's met LM-xx-xx platen.
Whehehehequote:Alleen bleken die combis na anderhalf jaar in Zuid-Italië te hebben gestaan binnen de hele KLu niet meer in de boeken te staan
Ze praten in ieder geval wel zo!quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:54 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Bij de combinatie Italiaan + Militair moet ik toch meteen aan 'Allo 'Allo denken...
Een tijdlang had ik 3 Identiteitsbewijzen: het militair paspoort (anders snapten de dienstplichtigen bij de KL het niet meer), de ID-card, en de tag. De tag was voor dagelijsk gebruik. Daarmee kon je alle KLu onderdelen op, maar belangrijker nog: de restricted areas van je eigen onderdelen stonden er ook op aangegeven, met de vakjes leesbaar voor de objecten waar je in mocht.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bestaat nog steeds, de NATO reiswijzer. En de luchtmacht had toch al vrij snel een tag? Ik kan me herinneren dat de KLU al lang en breed met zo'n bankpas liep terwijl de KL nog prima zijn "groene boekje" had.
Dat krijg je ervan als je een kleine eenheid wegstuurt naar een land waar al een grote eenheid (Det Villafranca) actief is. Dan val je administratief onder dat grote detachement, en je voertuigen ook. Alleen jammer dat men in de Motor transport groep niet zo goed is in boekhouden.quote:[..]
Whehehehe
Het maakt niet uit waar het om gaat. Het gaat om de insteek, kijk bv naar een type als Puma, toen hij hier nog jong en onbedorven rondhing was er geen land met hem te bezeilen, nu is hij toch behoorlijk bijgedraaid.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:53 schreef Lightning_NL het volgende:
Ze heeft toch niet een grote bek over de inhoud van ons werk?
Ze geeft juist iemand een grote bek om zijn gedrag.
En Lotusss kan niet veranderen of zo?quote:Op vrijdag 12 maart 2010 00:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het maakt niet uit waar het om gaat. Het gaat om de insteek, kijk bv naar een type als Puma, toen hij hier nog jong en onbedorven rondhing was er geen land met hem te bezeilen, nu is hij toch behoorlijk bijgedraaid.
ging me vooral om het feit dat ik sinds dat ik voor het laatst uit de wiskundeles getrapt werd met de boodschap 'en blijf weg!' niet meer zoveel cijfertjes bij elkaar heb zien staanquote:Op donderdag 11 maart 2010 23:18 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Juist, genoeg vrouwelijk geneuzel.
Wil iedereen zonder smartcard deze topique nu aub verlaten voordat sp3c begint te schuimen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:37 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
En er is weer plaats in de slaapzak![]()
Pumatje, kruip dr maar in
Okiquote:Op donderdag 11 maart 2010 23:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Slaap lekker! En met 'dames' bedoelde ik niet per sé de vrouwelijke kunne
Jammer dat de coördinaten een versiersel zijn, niet dat je de coördinaten van jezelf af kan lezen...quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:23 schreef Xenomaniac het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
http://www.horloge.info/n(...)-met-Desert-Wolf/584
http://www.blancier.eu/
Apart. Niet apart genoeg om 'm te bestellen, maar toch wel aardig.
Ik kon er niets over vinden in DEF, vandaar hier.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:33 schreef Rave_NL het volgende:
Ik zou hem zelf ook niet kopen hoor, ding kost 345 euro en dan nog maar 12 mnd garantie lees ik netSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik hou van ronde klokjes, niet van zo'n vierkant ding. En past ook niet op een vrouwenpols. Maar het idee is wel goed, als symbool en steun voor de krijgsmacht enzo.-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
ik heb binnenkort mijn eerste kazerneweek van dit jaarquote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:41 schreef Bouke-p het volgende:
Komende week weer op oefening, ondersteuning van een VTO eindoefening(toekomstig verbindings sgt/LT's ). Gaat weer een lekkere boutweek worden, alles weer volgens de regeltjes en van wat ik tot nu gezien heb snappen die figuren dr niks van.
En in april op oefening met Luchtmobiel, de planning was spanje maar t schijnt dat er vanwege geldproblemen toch maar voor belgie gekozen is![]()
Eindelijk hebben we t weer druk! en al die oefeningen/ondersteuningen leveren ten minste weer extra geld op
What the fuck...quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:23 schreef Xenomaniac het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
http://www.horloge.info/n(...)-met-Desert-Wolf/584
http://www.blancier.eu/
Apart. Niet apart genoeg om 'm te bestellen, maar toch wel aardig.
Ik kon er niets over vinden in DEF, vandaar hier.
En maar 12 maanden garantie.... de echte kwalitatief goede horlogefabrikanten durven niet hun naam zo te grabbel te gooien, en zeker niet voor een horloge van bijna 350 euroquote:Op zaterdag 13 maart 2010 16:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
What the fuck...
Ik dacht dat dat ding een tientje of twee zou kosten... 345 euro voor zo'n lelijk ding?
Zag het! Uitgebreid zeg, maar wel leuk te lezen..quote:
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 16:04 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
ik heb binnenkort mijn eerste kazerneweek van dit jaar
Naah.. ik zal der wel is mee willen schieten heur!quote:Op zaterdag 13 maart 2010 18:40 schreef Esses het volgende:
Ik heb hem ook half gelezen toen was mijn interesse in de leopard toch echt wel vervlogen. Ik kan het niet helpen maar ik heb gewoon niets met dat ding.
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:35 schreef Pumatje het volgende:
serieus de knal.... oh oh oh
man.. bijna beter dan....
serieus.
jonge jonge
Loop?, Loop??? Een tank heeft geen Loop, maar een schietbuisquote:Op zaterdag 13 maart 2010 20:55 schreef Esses het volgende:
Ja en je krijgt een ongeluk, loop tegen iets aan, loop knapt naar boven, been vast tussen kulas en je zitting... vreemdste dingen gezien...
De schietbuis wil nog wel eens omhoog schieten waardoor aan de achterkant een kulas naar beneden kan knallen, een keer bij de leopard gezien, bij de PZH heb ik het ook wel eens gezien. Sommige dingen, daar word je niet vrolijk vanquote:Op zondag 14 maart 2010 03:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Loop?, Loop??? Een tank heeft geen Loop, maar een schietbuis![]()
Grooot verschil![]()
En je been tussen de kulas en zitting.. dan moet je al een keer zijn rondgedraaid met je been ertussen
maar als je de veiligheidskooi niet dichtschuift.. dan kunnen er tijdens het draaien nare dingen gebeuren
Dat is echt je reinste onzin.quote:Op zondag 14 maart 2010 19:41 schreef Esses het volgende:
[..]
De schietbuis wil nog wel eens omhoog schieten waardoor aan de achterkant een kulas naar beneden kan knallen, een keer bij de leopard gezien, bij de PZH heb ik het ook wel eens gezien. Sommige dingen, daar word je niet vrolijk van
De ongelukken van voor de walibi waren ook niet altijd even nice zeg maar.
Jij bent toch niet het type cavalerist die meent dat het een schietbuis is omdat er geen trekken en velden inzitten?quote:Op zondag 14 maart 2010 03:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Loop?, Loop??? Een tank heeft geen Loop, maar een schietbuis![]()
Grooot verschil![]()
Is een keer gebeurd (idd met een lader) met de A4. Ik weet niet of dat nog verschil kan maken.quote:En je been tussen de kulas en zitting.. dan moet je al een keer zijn rondgedraaid met je been ertussen
maar als je de veiligheidskooi niet dichtschuift.. dan kunnen er tijdens het draaien nare dingen gebeuren
Zijn ze hier bij de RAF denk je strict op, Ik voldoe aan zo'n beetje alle eisen om bijna alles binnen de RAF te worden. Ik heb de Britse nationaliteit alleen ik heb de afgelopen 5 jaar in Nederland/Duitsland gewoond.quote:You must have lived in the UK for the five years immediately before you apply to join. For a few jobs, the qualifying period is 10 years.
If your period of residency has been broken by certain specific circumstances, your application could still be accepted.
En zelf even contact met de RAF opnemen???quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:28 schreef TheGaffer het volgende:
Dat bedoel ik ook niet, Gewoon een rol binnen de RAF, liefst iets dichtbij de Aircrew. Dat ik geen piloot kan worden dat weet ik al.
dit stemt mij niet zo positiefquote:You must have lived in the UK for the five years immediately before you apply to join.
Een beller is snellerquote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:00 schreef TheGaffer het volgende:
Ik heb al een email gestuurd, alleen ik heb nog niks terug gekregen. Maar ik zie wel, Ik maak eerst me huidige opleiding af
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |