abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78980976
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:

http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm

Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:04:13 #102
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_78980979


'Ground Control, please come in. I just lost a wing. Could you please recalculate my MAC values?'
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:06:56 #103
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78981070
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:54 schreef Lightning_NL het volgende:
which is?
Harskamp

Oirschot hoef ik voorlopig niet meer te komen
pi_78983138
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:

http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm

Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....


Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch

De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.

Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%

725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac

Hopelijk snap je de uitleg nu beter

Oja, p.s......
Onze vleugel heeft geen "pijlstand" of wijziging in hoek zoals bij een 737....we beschikkend over traditionele taps lopende vleugels...C130....

[ Bericht 15% gewijzigd door thesystem op 10-03-2010 19:44:24 ]
pi_78985252
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 19:04 schreef thesystem het volgende:

[..]

Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....


Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch

De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.

Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%

725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac

Hopelijk snap je de uitleg nu beter

Ik snap je uitleg. Het klopt alleen niet volgens mij.

Datum Reference Line moet gewoon Datum Reference zijn. De lijn die daarvanuit wordt getrokken is dan inderdaad de DRL.
Ik denk ook dat je bedoelt te zeggen ipv '23% MAC' het CG op 23% van de MAC zit. En volgens de A/C limits mag de CG tussen 15% en 30% zitten (bij de lichtere gewichten, neem ik aan)?
De MAC-waarde van een vleugel is een vast gegeven, correct? Dit is namelijk gewoon hoe een vleugel ontworpen is, lijkt mij. Misschien dat dit veranderd als je ordnance onder de vleugels gaat hangen, maar ik denk niet dat dat meeberekend wordt, het past namelijk niet binnen de definitie van de MAC.
Wat jij dus berekent is niet de MAC waarde, maar de CG ten opzichte van de MAC. Correct?
pi_78985528
Yesssss you got it....
Ik bereken op hoeveel %mac de CG ligt....
De DRL is een lijn, die rechtopstaat voor de neus, van daaruit worden de Loadstations gemeten....om het heel makkelijk te zeggen....

http://ma3naido.blogspot.(...)lance-terms-and.html

Daar staan wat termen die we gebruiken. Het probleem is, je haalt t allemaal snel door elkaar....
Voor je limieten heb je een tabel...van een X aantal pagina's...het hangt idd van de gewichten af....
De MAC is een vaste waarde, zoals ik hierboven zei: een gemiddelde van 5 koorden genomen over de vleugel met vaste intervallen...omdat we een ander soort vleugel hebben is dat op die manier gedaan en daaruit kwam dan 164.5

vanaf de DRL wordt dus gemeten tot aan MAC...dat is je LEMAC

Wat een moeilijke praat hier op t forum....volgens mij eindelijk eens wat met DEF te maken heeft na die offtopic zooi van gister
pi_78985873
Ik ben verder wel bekend met Weight and Balance enzo, maar mijn kist heeft geen MAC Tenminste, heeft ie wel maar boeit geen flikker
pi_78986026
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
pi_78986312
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 20:00 schreef thesystem het volgende:
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
Yep, weer wat geleerd

En je hebt een PM.
pi_78986688
En zo leren we weer wat bij...op FOK! Hahahaha
Eigenlijk is het niet zo moeilijk, als je het eenmaal door hebt
  woensdag 10 maart 2010 @ 20:26:16 #111
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78987285
Ik begrijp alleen nog even niet waarom je de "mac" moet weten....
Er was eens....
pi_78988508
de 100% mac moet je weten om een % mac te kunnen weten en voor de formule uit te voeren om te kijken op hoeveel % van 100% mac de CG ligt van het vliegtuig
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:22:05 #113
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78990152
Jaaa.... maar waar dient het dan voor! Er is toch een doel voor?

Of praat ik nu echt blond?
Er was eens....
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:26:31 #114
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_78990343
Omdat je anders deaud gaat
pi_78990472
Het doel is....het gemiddelde weten van je aerodynamische koorden van je vleugel
En de limieten voor een belanden c130 liggen tussen 15 en 30% MAC

Oftewel, je valt eruit, teveel...deauuuddd hahahahaha
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:43:55 #116
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78991267


Oke, duidelijk!
Er was eens....
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:48:48 #117
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_78991614
Elk vliegtuig heeft Weight & Balance limieten. Heel logisch. Alle voertuigen hebben dat zo'n beetje. Overschrijdt je je Weight & Balance limieten, dan krijg je zoiets als dit:



Dit zijn natuurlijk wel extreme voorbeelden. Tijdens het vliegen kan het zo zijn dat je niet genoeg travel hebt met je controls als je je W&B limieten overschreden hebt. Vergelijkbaar met de situatie dat bijvoorbeeld om een of andere reden de voorwielen onder je auto halverwege naar links staan terwijl je stuur in het midden staat. Als je dan een scherpe rechterbocht moet draaien zal je dit waarschijnlijk niet lukken omdat je je stuur niet ver genoeg naar rechts kunt draaien.
pi_78991769
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:48 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig zit ik bij een club die jouw MAC/ LEMAC/ DRL prima bij kan stellen...
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
  woensdag 10 maart 2010 @ 21:57:10 #120
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_78992061
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:51 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
Ik schiet er gewoon gaten in.
pi_78992693
Op die fiets
pi_78992796
daarvan veranderd er niks aan je mac, lemac en DRL........alleen wat problemen met de fuel tanks hahahaha
Of je moet een deel van de leading edge en trailing edge afknalle
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:24:16 #123
253713 Maitje
Hihi.. hai
pi_78993518
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 21:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Elk vliegtuig heeft Weight & Balance limieten. Heel logisch. Alle voertuigen hebben dat zo'n beetje. Overschrijdt je je Weight & Balance limieten, dan krijg je zoiets als dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dit zijn natuurlijk wel extreme voorbeelden. Tijdens het vliegen kan het zo zijn dat je niet genoeg travel hebt met je controls als je je W&B limieten overschreden hebt. Vergelijkbaar met de situatie dat bijvoorbeeld om een of andere reden de voorwielen onder je auto halverwege naar links staan terwijl je stuur in het midden staat. Als je dan een scherpe rechterbocht moet draaien zal je dit waarschijnlijk niet lukken omdat je je stuur niet ver genoeg naar rechts kunt draaien.
Mooie uitleg!
Er was eens....
  donderdag 11 maart 2010 @ 17:18:13 #124
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_79023590
*meldt zich weer
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 11 maart 2010 @ 18:07:37 #125
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_79026043
quote:
Op donderdag 11 maart 2010 17:18 schreef Rave_NL het volgende:
*meldt zich weer
Hoi!
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')