Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......quote:Op woensdag 10 maart 2010 18:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Kheb effe zitten googlen naar MAC, en wat je net allemaal postte klopt niet volgens mij.
Lees deze link eens:
http://www.airfieldmodels(...)erodynamic_chord.htm
Weet je zeker dat je dit voor je werk doet?
Ik snap je uitleg. Het klopt alleen niet volgens mij.quote:Op woensdag 10 maart 2010 19:04 schreef thesystem het volgende:
[..]
Zeker klopt het, op het vliegtuig waar ik werk is de hele MAC het gemiddelde van 5 koorden genomen over gelijke delen van de vleugel.....zo staat 't in mn TM......
En wat wij berekenen is op hoeeel %MAC 't CG ligt...welke dan weer in een bepaald limiet moet vallen...van 15 tot 30% max afhankelijk van het gross weight.....
Even de perfecte uitleg....
Vanaf de Datum Reference Line (DRL) wordt de LEMAC gemeten
De DRL ligt op t vliegtuig waar ik op werk 130 Inch voor de neus.
Dus vanaf dat punt tot aan 't begin van de MAC is 687.4 Inch
De Mean Aerodynamic Chord (MAC) is het gemiddelde van 5 koorden genomen over de gehele vleugel met gelijke intervallen. Dit kwam uit op 164.5.
164.5 is dus 100% MAC
Wat we dus berekenen is: op hoeveel % MAC ligt het zwaartepunt van het vliegtuig. Dit moet je weten ivm je MAC limieten afhankelijk van het gewicht.
Dit limiet loopt van 15% tot 30%, gewicht afhankelijk.
Een sommetje:
Vliegtuig weegt 130447 Lbs en heeft 94605 momenten/1000
Dat komt uit op een ARM van 725.2 en een MAC van 23%
725.2 - 687.4 / 164.5 x 100 = 22.97872 = 23% Mac
Hopelijk snap je de uitleg nu beter![]()
Yep, weer wat geleerdquote:Op woensdag 10 maart 2010 20:00 schreef thesystem het volgende:
Hahaha, hopelijk snap je de uitleg een beetje...het is ook moeilijk uit te leggen zo via Fok! hahaha
Zeker omdat de C130 net wat anders is als de andere vliegtuigen.....Zeker onze versie
Op wat voor kist werk je dan?
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:48 schreef AchJa het volgende:
Gelukkig zit ik bij een club die jouw MAC/ LEMAC/ DRL prima bij kan stellen...
Ik schiet er gewoon gaten in.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:51 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen haha. Tenzij je natuurlijk vleugeldesigner en vliegtuigfabrikant bent.
Mooie uitleg!quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:49 schreef Lightning_NL het volgende:
Elk vliegtuig heeft Weight & Balance limieten. Heel logisch. Alle voertuigen hebben dat zo'n beetje. Overschrijdt je je Weight & Balance limieten, dan krijg je zoiets als dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn natuurlijk wel extreme voorbeelden. Tijdens het vliegen kan het zo zijn dat je niet genoeg travel hebt met je controls als je je W&B limieten overschreden hebt. Vergelijkbaar met de situatie dat bijvoorbeeld om een of andere reden de voorwielen onder je auto halverwege naar links staan terwijl je stuur in het midden staat. Als je dan een scherpe rechterbocht moet draaien zal je dit waarschijnlijk niet lukken omdat je je stuur niet ver genoeg naar rechts kunt draaien.
Hoi!quote:
Omdat je een ongediagnostiseerde angststoornis hebt?quote:Op donderdag 11 maart 2010 18:10 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
waarom vrees ik dat jij bij de aankomsthal staat te wachten als ik terugvlieg?
Herkenbaar?quote:
Dan zou ik maar ook eens oefenen in zelfkennis enzo.quote:
Ik heb zat zelfkennis. Ik weet ook van mezelf dat ik best arrogant kan zijn. Lekker boeiend. Ik voel me er goed bij. En ik word er niet door afgewezen. Heb jij er soms problemen mee?quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:03 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Dan zou ik maar ook eens oefenen in zelfkennis enzo.
En er is weer plaats in de slaapzakquote:Op donderdag 11 maart 2010 18:14 schreef Lotusss het volgende:
[..]
Omdat je een ongediagnostiseerde angststoornis hebt?
Waar haal je dat idee nou weer vandaan
quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:37 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
En er is weer plaats in de slaapzak![]()
Pumatje, kruip dr maar in
Juist, genoeg vrouwelijk geneuzel.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:12 schreef sp3c het volgende:
ik krijg echt gewoon hoofdpijn van dit topic
Lotusss bindt wel in als ze daadwerkelijk in Breda zit. En anders wordt het eea wel rechtgetrokken bij de parate hap.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:12 schreef sp3c het volgende:
ik krijg echt gewoon hoofdpijn van dit topic
quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:20 schreef Esses het volgende:
Rave_NL mijne is kapot, heb er dus geenDag
Ik meen me te herinneren dat Sp3c inmiddels ook card-loos is.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:18 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Juist, genoeg vrouwelijk geneuzel.
Wil iedereen zonder smartcard deze topique nu aub verlaten voordat sp3c begint te schuimen?
Jij hebt nooit een smartcard gehad, jij was nog van de stempels "In werkelijke dienst gedurende het jaar XXXX"quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:25 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren dat Sp3c inmiddels ook card-loos is.
Kan een ouwe stomp ff aanschuiven?
Euh, nee. Die waren er wel toen ik in dienst kwam, maar toen het paspoort werd uitgefaseerd deed ik het met uitsluitend een militaire identiteitskaart en mijn tag.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Jij hebt nooit een smartcard gehad, jij was nog van de stempels "In werkelijke dienst gedurende het jaar XXXX"
KMA misschien niet, paraat hoogst waarschijnlijk wel, dan wordt het weer huilen dat de CSM lelijk tegen haar gedaan heeft.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:28 schreef Lightning_NL het volgende:
Ze heeft misschien wel een grote bek, maar ook best wel gelijk. Ik zie niet echt in hoe dat correleert met inbinden op de KMA.
Slaap lekker! En met 'dames' bedoelde ik niet per sé de vrouwelijke kunnequote:Op donderdag 11 maart 2010 23:32 schreef Maitje het volgende:
[..]
Dames? Ik deed heul niet mee!!![]()
Welterusten!
Ja maar nu zijn jullie al aan het huilen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
KMA misschien niet, paraat hoogst waarschijnlijk wel, dan wordt het weer huilen dat de CSM lelijk tegen haar gedaan heeft.
KIM. Geen KMA. Officieel NLDA nu trouwens. Maar dan wel Den Helder.quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
KMA misschien niet, paraat hoogst waarschijnlijk wel, dan wordt het weer huilen dat de CSM lelijk tegen haar gedaan heeft.
Niet mijn paspoort... Ik had overigens wel het "NATO zusatzbekommen" stempel, dat was de belangrijkste!quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Euh, nee. Die waren er wel toen ik in dienst kwam, maar toen het paspoort werd uitgefaseerd deed ik het met uitsluitend een militaire identiteitskaart en mijn tag.
Goedenavond, dames!
Stoer!quote:Op donderdag 11 maart 2010 23:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Niet mijn paspoort... Ik had overigens wel de "NATO zusatzbekommen" stempel, dat was de belangrijkste!
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |