Yes pleasequote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:44 schreef Etcetera het volgende:
Heb even wat aangepast in de OP. En LB, als je wilt ik heb inloggegevens voor je
Ze zullen daarbij vast kijken naar wat je ouders bij kunnen dragen toch....quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:48 schreef Etcetera het volgende:
Nibud: Studieschuld registreren bij BKR
SplutterspluttersputWtf are they doing!! Ja er lenen studenten om een luxe leventje te leiden. Maar sommige studenten kúnnen niet anders dan lenen om te kunnen studeren
Mijn ouders hebben nooit bijgedragen, heb alles zelf betaald (ja met hulp van IBGquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:53 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Ze zullen daarbij vast kijken naar wat je ouders bij kunnen dragen toch....
Daarbij ben ik nog steeds van mening dat je bij de meeste studies echt wel een bijbaantje kunt hebbenik ben ook pas gaan lenen toen mn moeder het collegegeld niet meer betaalde, tot die tijd kon ik het prima rooien met stufi en bijbaantje.
Overigens vind ik registratie bij BKR ook wel heftig hoorJe mag hopen dat ze het genuanceerd aanpakken
Er zijn andere voorbeelden te noemen van mensen die geld MOETEN lenen en die staan ook bij het BKR geregistreerd. Dus waarom een extra lening bovenop je basisbeurs niet? Juist omdat het zo'n kwetsbare groep is vind ik het niet onverstandig.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:48 schreef Etcetera het volgende:
SplutterspluttersputWtf are they doing!! Ja er lenen studenten om een luxe leventje te leiden. Maar sommige studenten kúnnen niet anders dan lenen om te kunnen studeren
'Overheid vindt strooizout te duur'quote:De overheid is niet bereid om de hoge prijs voor strooizout te betalen. Er is ook helemaal geen tekort aan strooizout, de overheid wil er gewoon niet voor betalen. Zoutgroothandel Abalco zegt dat in De Pers.
"Het tekort zit hem in de prijs. De overheid heeft geen zin om zo veel geld neer te leggen voor strooizout," aldus Job Verschoor van het zoutbedrijf. Het zout kost tussen de 80 en 120 euro per ton bij de groothandels. Het zout wordt ook aangeboden door woekeraars, maar dan zal er rond de 200 euro per ton neergeteld moeten worden.
Voor de snelwegen is er de komende weken nog genoeg zout op voorraad. Minister Eurlings heeft wel besloten om geen zout meer te leveren aan provincies en gemeenten. Die moeten maar met pekelwater en zand gaan strooien, vindt de minister.
Je hebt an sich wel gelijk, maar het lijkt me redelijk verneukeratief voor het aantal mensen dat gaat studeren, het aantal mensen dat hun best gaat doen om achten of negens te halen (er naast werken kost een hoop tijd die je niet in je studie kunt steken) en bijvoorbeeld het aantal mensen dat een huis wil gaan kopen. Zeg maarquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:58 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Er zijn andere voorbeelden te noemen van mensen die geld MOETEN lenen en die staan ook bij het BKR geregistreerd. Dus waarom een extra lening bovenop je basisbeurs niet? Juist omdat het zo'n kwetsbare groep is vind ik het niet onverstandig.
Het botst wel een beetje met mijn filosofie dat je studenten/net afgestudeerden moet stimuleren een "echt leven" op te gaan bouwen maar anderzijds hoort een BKR-registratie daar ook bij
Mijn dank is grootquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:51 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Yes please
En voor Tim:
[ afbeelding ]
Ik ben ook even student geweestquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:09 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Je hebt an sich wel gelijk, maar het lijkt me redelijk verneukeratief voor het aantal mensen dat gaat studeren, het aantal mensen dat hun best gaat doen om achten of negens te halen (er naast werken kost een hoop tijd die je niet in je studie kunt steken) en bijvoorbeeld het aantal mensen dat een huis wil gaan kopen. Zeg maartegen de kenniseconomie.
Maar goed, ik ben dan ook student en bevooroordeeld
Er wordt regelmatig geklaagd over de zogeheten zesjes-cultuur in Nederland. Ik denk dat dit plan die cultuur alleen maar zal versterken, omdat meer studenten moeten werken als ze niet willen lenenquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:13 schreef Nembrionic het volgende:
Ik snap trouwens de 8-9 opmerking niet?
Er verandert toch helemaal niets aan de situatie? Nu lenen studenten toch ook? Het gaat er alleen maar om dat er iemand een streepje op papier zet. Dit lijkt me geen beleid om studenten te ontmoedigen te lenen. Maar wel om EXTRA te lenen als ze klaar zijn. Een extra bescherming tegen te diep in de schulden komen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:15 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Er wordt regelmatig geklaagd over de zogeheten zesjes-cultuur in Nederland. Ik denk dat dit plan die cultuur alleen maar zal versterken, omdat meer studenten moeten werken als ze niet willen lenen
Ik snap het wel hoorquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:22 schreef Etcetera het volgende:
Mjah misschien zie ik het te somber in
Zie het SES SC topicquote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:48 schreef Etcetera het volgende:
Ik vraag me toch af of het toch niet als een extra ontmoediging gezien wordt. Een BKR notering klinkt 'eng'. En als het ook nog gecombineerd wordt met het plan de basisbeurs af te schaffen/flink in te korten zullen veel studenten zich 'gedwongen' voelen extra te gaan werken.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:19 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Er verandert toch helemaal niets aan de situatie? Nu lenen studenten toch ook? Het gaat er alleen maar om dat er iemand een streepje op papier zet. Dit lijkt me geen beleid om studenten te ontmoedigen te lenen. Maar wel om EXTRA te lenen als ze klaar zijn. Een extra bescherming tegen te diep in de schulden komen.
Waarom is het zo erg dat ze nog geen huis kunnen kopen? Blijkbaar verdienen ze niet genoeg. Laat ze nog maar even huren, consumeren en sparen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:24 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Zie het SES SC topic
Mee eens: BKR melding is in het geval van een studie-lening niet de juiste aanpak om overmatig lenen tegen te gaan. Een draagkracht-meting op gezette tijden direct na afstuderen, en eventuele rente-opslagen of iets in die richting, dat werkt remmend. Maar het moet niet zo zijn dat studenten die het anders niet rooien, worden opgezadeld met een lening EN een BKR melding, waardoor ze later weer geen huis kunnen kopen oid.
En hallo studielening: zit zelf nog ruim boven de 20/k
Ik snap niet waarom studenten opeens meer zouden gaan werken?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:26 schreef iamredleader het volgende:
En door meer werken tijdens de studie duurt studeren langer, wat ook niet de bedoeling is
"als...dan"quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:26 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik vraag me toch af of het toch niet als een extra ontmoediging gezien wordt. Een BKR notering klinkt 'eng'. En als het ook nog gecombineerd wordt met het plan de basisbeurs af te schaffen/flink in te korten zullen veel studenten zich 'gedwongen' voelen extra te gaan werken.
Dat is verneuktquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:30 schreef Cobra4 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)en_in_opstand__.html
Da's wel redelijk treurig. Wel fijn naar het front sturen, maar thuis zo'n ontvangst?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:30 schreef Cobra4 het volgende:
Helemaal mee eensquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:31 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Waarom is het zo erg dat ze nog geen huis kunnen kopen? Blijkbaar verdienen ze niet genoeg. Laat ze nog maar even huren, consumeren en sparen.
Als je alleen de rente omhoog gooit dan heeft de student nog steeds geen beeld hoe het ervoor staat. Dat zijn toch echt abstracte begrippen "voor ooit".quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:32 schreef LadyBlack het volgende:
Mijn bijbaantje bestond uit 1 dienst van 7 uur werken. Loon was iets van 8 euro, dus ik verdiende zo'n 250 euro per maand. Nou, dat was mn kamerhuur alweerIk weet wel dat ik een goedkope kamer had en dat ik wél de luxe had dat mn moeder de eerste 5 jaar collegegeld heeft betaald, maar die 7 uur per week werken heeft me echt de kop niet gekost hoor
Maargoed, nogmaals: een BKR notering is flauw. Ik ben het met Red eens dat ze beter de rente omhoog kunnen gooien als je afgestudeerd bent ofzo.
Het gaat niet alleen erom of men een huis kan kopen of niet. Het is alleen zo dat bij financiële instellingen met NIBUD leen-normen wordt gerekend, en voor doorlopende of aflopende leningen zoals een consumptieve lening worden standaarden van hoge rentes gebruikt in het rekenmodel, terwijl de daadwerkelijke rente een grap is. Dus "kunnen" mensen minder lenen dan ze daadwerkelijk zouden kunnen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:31 schreef Nembrionic het volgende:
Waarom is het zo erg dat ze nog geen huis kunnen kopen? Blijkbaar verdienen ze niet genoeg. Laat ze nog maar even huren, consumeren en sparen.
Daarbij denk ik dat het wel los gaat lopen. Want nu weet je bank OOK dat je een studieschuld hebt en geeft je toch een hypotheek. Dat is een keuze van de bank. Alleen met die nieuwe regeling zou het geregistreerd staan en kunnen ze nog steeds de keuze maken je die hypotheek te geven.
quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:30 schreef Cobra4 het volgende:
Natuurlijk, maar wel iets om rekening mee te houden, vind ik. Ik noem het niet perse een slecht plan maar er moet wel goed over nagedacht worden.quote:
Preciesquote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:34 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Helemaal mee eens![]()
Kopen is dan wel een goede investering, maar wat ik bij de meeste van mijn kopende vrienden zie, is dat ze een paar jaar krom gaan liggen voor een huis, dat snap ik echt nietHuren is ook prima
Zeg ze dan meteen de wacht aan. Maar nee, eerst misbruik van ze maken en dan dumpen.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:33 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Da's wel redelijk treurig. Wel fijn naar het front sturen, maar thuis zo'n ontvangst?
Belachelijk. Zo ga je toch niet met je manschappen om..quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:30 schreef Cobra4 het volgende:
En daarom willen ze inperken dat studenten boven hun stand gaan leven.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:37 schreef iamredleader het volgende:
En wat LB zegt: het is de norm dat je eerst 3 a 5 jaar moet kreperen om de lening voor het huis te betalen, en daarna heb je meer ruimte/lucht. Mensen willen nou eenmaal meer dan ze eigenlijk kunnen betalen. En daarom hebben tinuviel en ik nog niks gekocht - de prijzen zijn te hoog voor wat we willen, of wat we kunnen betalen is te klein. Dan maar fijn huren!
he-le-maal niets.quote:Op vrijdag 5 februari 2010 11:44 schreef iamredleader het volgende:
Over iets heel anders: wat gaan jullie allemaal dit weekend doen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |