Yoan | zondag 31 januari 2010 @ 15:26 |
Dit is deel twee van mijn projecttopic. Deel 1 zie hier: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI - zuinigste Golf IV Het doel van dit project is om met een VW Golf IV TDI een gemiddeld verbruik van 1 op 30 te behalen. De eerste doelstelling is 1 op 25 en die moet nog behaald worden. De auto heeft nog een 'ouderwetse' verdelerpomp, en is dus geen pompverstuiver. De wagen is van 2001 en heeft nu bijna 260.000 op de teller staan. Foto's ![]() ![]() ![]() Waarom doe ik dit? Omdat het kan. Omdat het nog niet eerder is gedaan. En omdat het een geweldige (technische) uitdaging is. Niet omdat ik een milieufreak ben of omdat ik zuinig rijden zo gaaf vind. Ik ben autosport fan (vn. WRC en WTCC) dus houd wel van gasgeven ![]() Bijbehorende site Ik ben zelf webdeveloper, dus heb een bijbehorende site gebouwd waar alle updates en informatie rondom dit project geplaatst wordt: www.mijnbluemotion.nl Hoe doe ik dit? Ten eerste door het vinden van sponsoren die de auto aan kunnen passen, want het spreekt voor zich dat je de 1 op 30 niet haalt met alleen een lichte rechtervoet en eco-bandjes. Wat is er al aangepast? - aangepaste chip door Vagtechniek - smalle banden: Maxxis 165/80TR15 - aluminium gesmede lichtgewicht Audi velgen. 6Jx15. - verlaging 60-70mm rondom - Brandstof: BP Ultimate of Shell Fuelsave - Dunnere motorolie: Castrol Edge 5W-30 - reservewiel (15kg) eruit - complete trekhaak verwijderd (??kg) Wat wordt er nog aangepast? - versnellingsbak volledig op maat gebouwd door Carrec Technocenter - inlaat reinigen - EGR verwijderen - rvs freeflow uitlaat van turbo tot achterdemper, geen dempers en kat - gladde bodemplaten monteren - achterbumper aansluiten op reservewielbak, bumper vangt nu veel wind - gecleanede voorbumper, rechter rooster dichtlassen, links open voor intercooler - aero spiegels - carbon motorkap, kofferklep, zijschermen - carbon deurpanelen - complete airco verwijderen (was al kapot bij aankoop vd auto) - ruiten vervangen door lexan ruiten (behalve voorruit) - voorstoelen vervangen door kuipstoelen - licht gewicht accu Er zijn vast nog een hoop (kleine) dingen die ik vergeten ben te noemen. Reacties en tips zijn welkom! | |
Misan | zondag 31 januari 2010 @ 15:48 |
daar mag je toch niet zomaar de openbare weg mee op? | |
2cv | zondag 31 januari 2010 @ 15:49 |
Respect voor dit project en tevens TVP. | |
YoshiBignose | zondag 31 januari 2010 @ 15:59 |
quote:Hoezo niet? ![]() | |
kikoooooo | zondag 31 januari 2010 @ 17:00 |
quote:Met die stickers? | |
Revolution-NL | zondag 31 januari 2010 @ 17:01 |
Leuke topic reeks, ga zo door TS. Ik benieuwt hoever je komt. | |
draaijer | zondag 31 januari 2010 @ 17:02 |
Leuk project.. Good luck en ik zal het zo nu en dan volgen. Ga je nog wat met je koeling doen? Je ziet dat die 3 liter lupo's hun front zo goed als dicht hebben zitten voor een lagere luchtweerstand | |
Barcaconia | zondag 31 januari 2010 @ 17:26 |
Tvp. Inderdaad: Die naden in je voorkant moeten dicht voor betere stroomlijn. | |
Yoan | zondag 31 januari 2010 @ 17:48 |
Er komt een originele bumper op die al grotendeels gecleaned en dichtgewerkt is. Het rechter rooster gaat helemaal dicht, het linker blijft gedeeltelijk open vanwege de intercooler die daar achter zit. Het middelste blijft natuurlijk ook open voor de motorkoeling. ![]() Wat ik in het lijstje vergeten was, de grill wordt ook dichtgemaakt. | |
its_me_ | zondag 31 januari 2010 @ 18:02 |
Ben benieuwd hoe het verder gaat. | |
Misan | zondag 31 januari 2010 @ 18:36 |
quote:met al die aanpassingen moet 'ie toch eerst opnieuw gekeurd worden door het RDW lijkt mij voordat 'ie de openbare weg weer op mag? | |
YoshiBignose | zondag 31 januari 2010 @ 18:44 |
quote: ![]() Wat is er al aangepast? - aangepaste chip door Vagtechniek - smalle banden: Maxxis 165/80TR15 - aluminium gesmede lichtgewicht Audi velgen. 6Jx15. - verlaging 60-70mm rondom - Brandstof: BP Ultimate of Shell Fuelsave - Dunnere motorolie: Castrol Edge 5W-30 - reservewiel (15kg) eruit - complete trekhaak verwijderd (??kg) Ik zie geen reden om opnieuw te keuren met deze aanpassingen. Enige wat zou kunnen is dat het vermogen zo erg door die aangepaste chip veranderd is, maar dat is volgens mij niet van toepassing hier (heb het topic verder niet gevolgd). | |
Yoan | zondag 31 januari 2010 @ 19:17 |
Herkeuring door de RDW is totaal niet nodig. | |
rycemasta | zondag 31 januari 2010 @ 19:32 |
![]() Zo? | |
Misan | zondag 31 januari 2010 @ 19:43 |
quote:ideaal met drempels ook ![]() | |
Yoan | zondag 31 januari 2010 @ 20:08 |
@rycemasta, bijna goed, ik bedoel rechts als je er recht voor staat. Ik ben idd van plan om die grill zo dicht te maken. @Misan, die blauwe Golf is van een vriend van mij, daar zit airride onder dus van drempels geen last. | |
Yoan | zondag 31 januari 2010 @ 20:12 |
Het randje onderaan de bumper moet er trouwens ook af en de onderste inkeping is ook nutteloos dus die moet ook dicht. | |
rycemasta | zondag 31 januari 2010 @ 22:20 |
![]() Ik kon het niet laten ![]() | |
Anne | zondag 31 januari 2010 @ 22:22 |
quote:Wat mijn collega-mod zegt. | |
infinity_737 | zondag 31 januari 2010 @ 23:12 |
Dit wil ik weer even volgen.. Succes! | |
Xaobotnik | maandag 1 februari 2010 @ 10:00 |
tgvp | |
Metro2005 | maandag 1 februari 2010 @ 15:15 |
quote:ik ook niet: ![]() ![]() | |
ellevehC86 | maandag 1 februari 2010 @ 15:32 |
quote:Ik doe ook mee ![]() ![]() | |
oshiro | maandag 1 februari 2010 @ 15:46 |
Wat is het idee van het afdoppen/verwijderen van de EGR? | |
Barcaconia | maandag 1 februari 2010 @ 15:48 |
Uitlaatgassen die teruggevoerd worden in het inlaatspruitstuk vervuilen het spruitstuk zelf en verstoren de verbranding in de volgende cyclus doordat er minder zuivere lucht in de cilinder komt. De verbranding wordt dus optimaler en je spruitstukken blijven schoner, je zult geen 20PK bijkrijgen maar alle beetjes helpen. Heb je ooit van een TDI na 150.000km een inlaatspruitstuk open gehad met EGR? | |
oshiro | maandag 1 februari 2010 @ 18:15 |
quote:Ja ik ken de problemen met EGR, het feit dat die dingen hun eigen stront opeten is niet erg bevorderlijk voor de kanalen ja ![]() Je verandert echter wel de zuurstofverhouding van je inlaatlucht, doordat er geen uitlaatgas wordt toegevoegd zal er dus meer zuurstof aanwezig zijn. Om dan een fatsoenlijke verbranding te krijgen zal er dus ook meer brandstof toegevoegd moeten worden. Moderne processen die toegepast worden in testopstellingen voor extreme zuinigheid is juist de hoeveelheid uitlaatgas in de inlaatlucht te vergroten, en om vervolgens nog een werkbare hoeveelheid zuurstof in de lucht te hebben wordt de turbodruk enorm verhoogd. | |
Barcaconia | maandag 1 februari 2010 @ 18:39 |
Waarom moet er meer brandstof toegevoegd worden? Die logica zie ik niet. Als er meer brandstof ingespoten wordt krijg je een veel krachtigere verbranding. Als je dus dezelfde rijstijl aanhoudt kun je constant het gas iets minder ver inhouden waardoor de hoeveelheid brandstof minder wordt vanwege de extra schone lucht in het spruitstuk. Het wordt anders als je de hele motor om dit principe heen engineert zoals je als voorbeeld aanhaalt, wat bij zo'n Golf TDI'tje niet het geval is. | |
Yoan | maandag 1 februari 2010 @ 19:07 |
Zie ook dit stukje wat op de site staat: Het volledige inlaattraject wordt gereinigd en de EGR-klep wordt verwijderd. Het huis waarin de EGR-klep zich bevindt zal vervangen worden door een type waar de EGR-klep niet in zit. Voordeel hiervan is dat er geen nadelige wervelingen meer in de inlaat ontstaan rondom de plek waar de EGR-klep zich bevond en de luchtstroom door de inlaat dus beter zal zijn. Tevens zal de aansluiting van de EGR op het uitlaatspruitstuk afgesloten worden, dit om drukpulsen te verminderen die in het stukje pijp van het uitlaatspruitstuk naar de EGR-klep ontstaan. | |
Yoan | woensdag 3 februari 2010 @ 20:31 |
Wat een verschil de wind kan uitmaken. De afgelopen dagen steeds rond de 4,5 - 4,8L/100km gezeten. Vanmiddag was het bijna windstil en reed ik een rit van 4,2L/100km.![]() Van het weekend en volgende week bij twee garages een roetmeting laten doen voordat de AeroFinn ingebouwd wordt. Na 3-4 weken worden er opnieuw 2 roetmetingen gedaan om te kijken of de AeroFinn zorgt voor een betere, schonere verbranding = minder roet. Het spreekt voor zich dat er in de tussentijd geen andere wijzigingen worden gedaan aan de motor/uitlaat. In week 10 gaat de wagen weer naar Carrec voor het reinigen van de inlaat/verstuivers/verwijderen EGR. Daarna komt er een complete freeflow uitlaatlijn onder vanaf de turbo. Details hierover volgen nog. | |
Barcaconia | woensdag 3 februari 2010 @ 20:36 |
Ik ben benieuwd naar die Aerofinn. Ik geloof er weinig van maar je weet maar nooit natuurlijk. Waarom heb je het inlaatsysteem en de verstuivers en dergelijke niet gelijk gedaan toen je begon met het project? | |
SpeedyRich | woensdag 3 februari 2010 @ 20:57 |
TS als je je gril dicht maakt, hoe koel je dan je motor ? | |
Spamblik | woensdag 3 februari 2010 @ 21:11 |
quote:Remt dat ding niet gewoon de luchtstroom? Minder luchtstroom=minder verbruik. Je kunt ook een restrictor op de inlaat zetten met een minder fancy vormgeving. | |
Revolution-NL | woensdag 3 februari 2010 @ 21:39 |
Nu ik erover nadenk, is het niet een idee om ervoor te zorgen dat de onderkant van de auto helemaal glad is zodat er minder wervelingen optreden? | |
rycemasta | woensdag 3 februari 2010 @ 21:48 |
quote: quote: quote: quote:Dat is dus al het plan blijkbaar, maar ben zeker benieuwd hoeveel van de onderkant bedekt zal worden. | |
Yoan | woensdag 3 februari 2010 @ 22:24 |
quote:Omdat ik daar toen nog geen bedrijf voor had gevonden ![]() @de rest: dat is idd al het plan, de onderkant moet minimaal zoals dit worden: http://www.autospeed.com/cms/A_2456/article.html ![]() | |
Revolution-NL | woensdag 3 februari 2010 @ 22:28 |
quote:Waarom niet de gehele onderkant glad maken, nu pak je maar een klein gedeelte, dan kan je meteen een mooie difuser aan de achter kant maken om de wind af te voeren ![]() | |
D. | woensdag 3 februari 2010 @ 22:32 |
quote: | |
ScarFace- | woensdag 3 februari 2010 @ 23:23 |
Kek | |
Turquaz52 | donderdag 4 februari 2010 @ 00:37 |
Waarom niet gelijk een grotere intercooler nemen in die in het midden plaatsen en beide roosters aan de zijkanten dicht metselen? ![]() En grill ook dicht maken? Zou ik niet doen, denk ik eerder aan wat extra koeling van me wagen en iets met look, dan die ene luchtweerstandje.. ![]() En is het geen idee om verstuivers van een 90PK TDI of een SDI te monteren? ![]() | |
green_power | donderdag 4 februari 2010 @ 02:26 |
quote:Looks zijn ondergeschikt aan functie ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 4 februari 2010 @ 11:46 |
vandaaaaar dat je zo lelijk bent, je functioneert gewoon goed!! ![]() | |
2cv | donderdag 4 februari 2010 @ 15:17 |
![]() | |
FransDeens | donderdag 4 februari 2010 @ 18:42 |
quote:Dat is bij een benzinemotor, een diesel heeft geen gasklep en werkt met een luchtoverschot. | |
oshiro | donderdag 4 februari 2010 @ 19:48 |
quote:Ja dat realiseerde ik me vanmiddag ook ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 5 februari 2010 @ 12:41 |
quote: ![]() ![]() | |
Yoan | vrijdag 5 februari 2010 @ 19:22 |
De hele onderkant wordt ook glad en er komt idd een diffusor aan de achterzijde. Zoals green_power zegt, looks zijn ondergeschikt aan functie (think Prius haha). | |
Turquaz52 | vrijdag 5 februari 2010 @ 19:37 |
Oh ja? Pleur je mooie zwarte koplampen er dan ook gelijk van af en plaats er dan maar home-made licht units van carbon of plastic met daar spots in, waarom doe je dat niet? is al gelijk een heel groot gewicht van een koplamp weg. Of waarom A3 velgen terwijl je ook lichtgewicht alu velgen kunt kopen/bestellen? Waarom heb je nog een achterbank als je zo licht mogelijk wilt zijn? Strip je hele interieur er uit en dus ook je airbags.. Looks zijn ondergeschikt aan functie.. ![]() | |
Barcaconia | vrijdag 5 februari 2010 @ 19:42 |
Airbags en interieur hebben geen functie? | |
kevin20vt | vrijdag 5 februari 2010 @ 19:46 |
@ Turquaz: Jij hebt duidelijk echt geen idee.... Die Audi velgen zijn SUPER lichte gesmeede aluminium velgen! Airbags hebben in deze toch ook wel degelijk een functie, die hebben niets met looks te maken! Mafkees... | |
Turquaz52 | vrijdag 5 februari 2010 @ 20:09 |
quote:Alweer beter..? Of maak ik je weer ziek door mijn sarcastische opmerking ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 5 februari 2010 @ 20:11 |
Hoeveel verbruikt mijn auto als ik met 30 euro 300km maak..? ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 5 februari 2010 @ 20:11 |
Diesel prijs ligt rond de 110cent. | |
Yoan | vrijdag 5 februari 2010 @ 20:17 |
@Turquaz, dat ik bevestig 'looks ondergeschikt aan functie' betekent niet dat ik er een doe-het-zelf knip en plak auto van maak en zomaar van alles ga strippen. En zoals Kevin zegt zijn die velgen een bewuste keuze. | |
2cv | vrijdag 5 februari 2010 @ 20:18 |
1:11. Ontopic ? | |
Anne | vrijdag 5 februari 2010 @ 20:33 |
2cv was duidelijk volgens mij, tweetal reacties verwijderd. | |
Yoan | zaterdag 6 februari 2010 @ 18:42 |
Vanochtend na 559 km getankt, omdat begin volgende week twee roetmetingen worden gedaan en omdat ik weer even een paar dagen gas ga geven met de TDI :-) Ondanks het weer net (niet) de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-6-februari-25 Vandaag heb ik ook aerodynamische spiegels besteld: ![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 6 februari 2010 @ 19:03 |
http://ecomodder.com/forum/fuel-economy-mpg-modifications.php 1:23 voor al die investeringen vind ik niet zo'n goede return on investment. Wel een leuk project ! (stiekeme TVP) | |
Turquaz52 | zaterdag 6 februari 2010 @ 19:44 |
Waarom Cup spiegels en geen M3 spiegels..? Ik weet dat er in de regelement van de BRL bijv. staat dat de auto per se e36 M3 Spiegels MOET hebben.. (dacht dat dat het meest aerodynamische spiegel zou zijn) ![]() | |
green_power | zaterdag 6 februari 2010 @ 20:34 |
quote:Die cupspiegels zijn een stukje kleiner ik kan me daarom voorstellen dat daardoor de aerodynamica beter is. Ze steken minder naar buiten uit waardoor de luchtstroming minder 'onderbroken' wordt. Omdat ergens in een reglement staat dat er een bepaald type spiegel gebruikt moet worden wil toch niet zeggen dat dit de meest aerodynamische spiegel is? Die logica ontgaat me een beetje... Vaak wordt zoiets juist opgenomen om uniformiteit te bepalen, volgens mij is de BRL namelijk zo`n klasse waarbij iedereen met dezelfde auto rijdt (ben zelf meer van de formule 1 maar daar rijden ze juist met zo`n klein mogelijke spiegels). | |
Yoan | zaterdag 6 februari 2010 @ 20:48 |
quote:Zoveel investeringen zijn er nog niet geweest hoor. Banden, velgen en aangepaste chip that's it. Wacht maar tot er echt geīnvesteerd gaat worden vanaf het voorjaar dan is die 1:23 nog maar kinderspel ![]() | |
Erasmo | zaterdag 6 februari 2010 @ 22:30 |
TS leuk project en goed bezig. Door de kou zal je verbruik ook wat hoger liggen nu, hou daar rekening mee. Is bij de wat duurdere diesels in jouw startpost het rendement dusdanig hoger dat het rendabel is? | |
MouseOver | zondag 7 februari 2010 @ 11:34 |
Leuk project. Misschien kun je nog wat winnen door de stuurbekrachtiging elektrisch te maken. Of te verwijderen trouwens, want met die smallere banden kan het best zijn dat hij dan best netjes rijdt. | |
TheFreshPrince | zondag 7 februari 2010 @ 11:37 |
quote:En misschien zijn er ook wel dynamo's die een hoger rendement hebben, scheelt ook weer ![]() | |
GizartFRL | zondag 7 februari 2010 @ 11:45 |
Tip voor de spiegels, wat ik al bij een aantal low cw protypes heb gezien: Camera's ipv buitenspiegels. | |
Yoan | zondag 7 februari 2010 @ 12:38 |
Ik verlang inderdaad naar beter weer. In maart/april is er ook geen winterdiesel meer dus dat gaat ook helpen. De dynamo is twee maanden geleden vervangen, die liep stuk onderweg. Ik had geen tijd om uit te zoeken of er andere dynamo's mogelijk waren i.v.m. mijn project. Camera's ipv spiegels is idd mooi, maar kostbaar en betwijfel of dit toegestaan is? | |
GizartFRL | zondag 7 februari 2010 @ 16:06 |
quote:Zal waarschijnlijk niet eens zoveel kosten. Zoek voor de aardigheid maar eens op "camera nightvision" op ebay. Of het toegestaan is weet ik niet. Word wel telkens vaker bij concepts gebruikt VW concept En bij vrachtwagens word het al gebruikt voor de dode hoek. Dan zou je eventueel een mailtje moeten sturen naar de RDW. | |
Unreal88 | zondag 7 februari 2010 @ 21:28 |
tvp | |
BlackRhino | maandag 8 februari 2010 @ 17:10 |
TVP! | |
Erasmo | maandag 8 februari 2010 @ 17:55 |
quote:Trouwens, is het geen idee om je rechter buitenspiegel gewoon weg te halen? | |
MouseOver | maandag 8 februari 2010 @ 19:02 |
Wat vindt VW er eigenlijk van? Ook ivm lettertypekeuze enzo. Heb je al contact met ze gehad? | |
Yoan | maandag 8 februari 2010 @ 21:51 |
Rechterspiegel eraf gaat zeker gebeuren, maar ik rijd eerst met beide spiegels. Als het er echt om gaat spannen dan verwijder ik de rechterspiegel (die is namelijk wel errug handig voor het parkeren in de garage). Ik heb contact gelegd met VW PON maar die sturen mij door naar de mannen in Duitsland; werd ik niet veel wijzer van. | |
Yoan | dinsdag 9 februari 2010 @ 19:32 |
Bij de roetmeting vanmiddag verslikte de TDI zich even in een hoop roet *uche uche* Zie Terwijl ik afgelopen dagen flink gas heb gegeven. Ik denk dat het geen overbodige luxe is dat de inlaat enz goed gereinigd wordt. | |
#ANONIEM | woensdag 10 februari 2010 @ 12:11 |
Ik lees weer even mee. ![]() | |
error_404 | woensdag 10 februari 2010 @ 12:55 |
tvp en respect. | |
AliKebap | woensdag 10 februari 2010 @ 13:17 |
Mooi project en succes met de 1:30 ![]() Misschien zou je nog een paar naden kunnen afplakken bij deuren etc, dan moet je alleen wel via het raam naar binnen ![]() | |
JohnnyQuid | woensdag 10 februari 2010 @ 13:24 |
Dit verdient wel een TVP ouwe ! | |
silenthill | donderdag 11 februari 2010 @ 14:12 |
Ha leuk om te lezen. Ik heb zelf al 2 oldtimers die heel erg zuinig zijn. Een Audi 80 diesel uit 1981. 1.6 liter diesel ( 52 pk ) blok zonder extra poespas. Op een gewicht van 950 kg. In de zomer rijdt ie 1 op 23 bij 100 km per uur. Maandag ga ik een gastank laten inbouwen in mijn Suzuki gz 100 uit 1981. Die heeft een 1 liter ( 48 pk ) benzineblok op 600 kilo. Op gas zal ie wel heel zuinig moeten rijden. Succes met je project | |
Turquaz52 | vrijdag 12 februari 2010 @ 01:23 |
Niet zuiniger dan benzine ![]() Wel goedkoper ![]() | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 12 februari 2010 @ 06:35 |
quote:"klinkt niet zo best"... work altijd panisch van als een monteur dat over mijn auto zegt ![]() wat was de diagnose | |
TommyGun | vrijdag 12 februari 2010 @ 15:16 |
Interessant project! | |
infinity_737 | vrijdag 12 februari 2010 @ 16:30 |
quote:Was dat niet TS, die dat zei? ![]() | |
Yoan | vrijdag 12 februari 2010 @ 22:23 |
Dat was ik die dat zei :-) Op de video is het niet zo goed te horen, maar het klonk niet echt gezond. De monteur verklaarde dat de motor zich verslikte in de hoeveelheid roet die bij volgas vrijkomt. Hier een update over de roetmetingen van afgelopen week: http://www.mijnbluemotion.nl/roetmetingen-26 ![]() Morgen naar TCE GoFour voor het inbouwen van de AeroFinn. Ben benieuwd! Bedankt voor de leuke reacties! | |
BertV | zaterdag 13 februari 2010 @ 10:09 |
leuk project! Wat je erin geīnvesteerd hebt krijg je natuurlijk nooit meer terug maar ik begrijp de lol. | |
Yoan | zondag 14 februari 2010 @ 19:01 |
Gisteren zijn twee AeroFinns ingebouwd en een aantal additieven toegevoegd bij de olie, koelvloeistof en brandstof. Zie http://www.mijnbluemotion.nl/go-four-ultimate-pakket-toegepast-27 ![]() Ik kan nog niks concreets over het resultaat melden. Wel reed ik op de heenweg (Zeeland - Groningen, 320 km) 4,5L/100km en op de terugweg 4,2L/100km. Maar hieruit kun je geen conclusies trekken. Ik hoop binnenkort geavanceerde apparatuur te kunnen regelen waarmee nauwkeurig het effect van de veranderingen gemeten kan worden. | |
Yoan | woensdag 17 februari 2010 @ 20:02 |
Afgelopen week zijn de spiegels binnengekomen en een nauwkeurige weegschaal: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-spiegels-en-weegschaal-28 ![]() Ik denk dat a.s. zaterdag de spiegels erop gaan. | |
FkTwkGs2012 | donderdag 18 februari 2010 @ 04:08 |
quote:wielkassen dicht maken schijnt ook een reeel verschil te maken... en achter is relatief eenvoudig \o/ | |
oshiro | donderdag 18 februari 2010 @ 07:48 |
Ik geloof persoonlijk echt totaal niet in dat aerofinn gebeuren, het zal eerder werken als een luchtrestrictor. De reden hiervoor is heel simpel: alle appendages (bochten, kleppen, kranen, wat dan ook, ālles), geeft weerstand in een leidingnetwerk. | |
Erasmo | donderdag 18 februari 2010 @ 14:39 |
Wel interessant, dat Aerofinn gebeuren. Daar zou ik wel eens wat praktijkmetingen op de lange afstand van willen zien, ben benieuwd naar de resultaten Yoan. | |
Barcaconia | donderdag 18 februari 2010 @ 14:40 |
quote: quote:Een combinatie van beide. Ik kan me niet voorstellen dat het werkt, maar aangezien je de resultaten gaat meten ben ik wel benieuwd. | |
oshiro | donderdag 18 februari 2010 @ 17:30 |
quote:Dat sowieso ![]() | |
Yoan | donderdag 18 februari 2010 @ 18:55 |
Ik sta neutraal tegenover het AeroFinn verhaal. Voor het meten van het effect zal ik eerst fatsoenlijke apparatuur moeten regelen, dat kan dus nog even duren. Morgen tanken, ik denk dat dit net een 1:23 tankje wordt. In maart gaan er mooie dingen gebeuren: inlaat/egr/verstuivers en aansluitend een volledige freeflow uitlaatlijn. Daarna op de rollerbank om de software te herschrijven en adhv die vermogensuitdraai kan Carrec aan de slag met de versnellingsbak. | |
Disaster_Master | donderdag 18 februari 2010 @ 21:28 |
Zeer leuk project om te volgen. Ik heb mijn twijfels bij die earofinn, het zou de luchtstroom moeten bevorderen. Waarom monteren ze dan die earofinn met pas ringen ??????? de earofinn heeft een een standaard "opening" waar de lucht doorheen moet. weet niet wat een 1.9TDI aanzuigt maar het kan problemen opleveren met de lucht toevoer voor bepaalde motoren. Ik wil zelf mijn al zuinige auto nog zuiniger maken dus ik vind het een mooi topic om te volgen. Ben nu opzoek naar lichte aerodynamische velgen en waar je zo klein mogelijke band op kan gooien. ik heb nu banden van 145 volgens mij . en over een paar maanden naar de chip boer kijken wat zij kunnen betekenen. Ik kan niet veel vinden over deze gasten maar zij hebben ook een aantal nano additieven voor de auto http://www.maxxlube.eu/shop/ | |
Yoan | donderdag 18 februari 2010 @ 22:18 |
Die pasringen zijn bedoeld om eerst te meten welke maat AeroFinn erin moet. Wat betreft velgen kan ik je absoluut de Audi A3 velgen aanraden die ik nu ook heb, maar ik weet niet of die op jouw auto passen. | |
Yoan | vrijdag 19 februari 2010 @ 19:43 |
Vandaag getankt en weer boven de 1:23 uitgekomen: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-februari-29 Wel met een hogere gemiddelde snelheid (73km/u) dan normaal (60km/u). Morgen de spiegels erop! | |
PeuRac | zaterdag 20 februari 2010 @ 02:19 |
interessant topic. ga ik zeker volgen. Ik heb ook nog een paar ideeën, maar die post ik in een iets heldere toestand. | |
rollator_GSI | zaterdag 20 februari 2010 @ 20:19 |
als je nog originele Bluemotion type aanduidingen wil dan moet je dat even melden. meestal halen we die eraf en gooien we ze weg | |
Yoan | zaterdag 20 februari 2010 @ 21:16 |
Da's zonde, maar heb geen interesse. Maar toch bedankt voor het aanbod. Vandaag de spiegels gemonteerd: http://www.mijnbluemotion(...)en-wegen-is-weten-30 Ging minder makkelijk dan gedacht, maar de aanhouder wint: ![]() Heb ook nog de stoel eruit gehad om te wegen: 23 kilo! Ik heb een kuipje staan en dat weegt 6 kilo ![]() | |
FkTwkGs2012 | zaterdag 20 februari 2010 @ 21:32 |
quote:en je achterbank ook? dat scheelt wel aardig wat in totaal. | |
cumcumber | zondag 21 februari 2010 @ 12:34 |
Het zicht in die spiegels is toch veel te klein, een verkeerde zuinigheid. | |
blup | zondag 21 februari 2010 @ 12:50 |
Ik zou eerder je grill vervangen ala Polo BlueMotion... | |
Yoan | zondag 21 februari 2010 @ 13:38 |
De achterbank weegt 26 kilo, maar die gaat er voor de 1 op 25 sowieso niet uit. De grill wordt nog over nagedacht. Hij wordt waarschijnlijk helemaal dicht, en dan met de mogelijkheid hem open te zetten bij hogere temperaturen. | |
FkTwkGs2012 | zondag 21 februari 2010 @ 13:41 |
quote:ik las dat dichte wieldoppen / velgen ook redelijk wat kunnen uitmaken... ga je dat nog testen? versnelling las ik dat dat mega uitmaakt relatief... dus ben benieuwd! ook of het dan nog een fijn rijbare handige auto is... de spiegels lijken me geen verbetering mbt zicht, de kuipstoelen lijken me niet comfortabeler. :$ | |
Yoan | zondag 21 februari 2010 @ 18:16 |
De velgen die ik er nu op heb, heb ik gekozen vanwege hun lichte gewicht (5,8 kg vs 8,8 kg van een normale stalen velg) en dichte structuur. De versnellingsbak is inderdaad een belangrijk punt waar nog veel winst te halen valt. Maar eerst de in- en uitlaat aanpakken in maart! | |
PeuRac | zondag 21 februari 2010 @ 19:04 |
Toch zou een volledige vlakke plaat over de velg heen de luchtweerstand nog verder verlagen, misschien iets voor als je naar de 1 op 30 wilt. Overigens zou ik de ruiten niet vervangen door lexaan, dat is leuk voor in de racerij, maar is erg lawaaierig. Je kan beter de naden tussen de ruiten en de carrosserie (vooral bij de achterruiten) dicht maken. Ook alle andere naden die niet direct vrij hoeven te blijven zou ik dicht maken. BIjv rond de koplampen, laat de clignonteurs verdiept in de carrosserie ipv erop. Je kan dit heel goedkoop proberen door de boel dicht te plakken met tape. | |
LastClick | zondag 21 februari 2010 @ 19:08 |
quote:IDD, met ductape kun je alles fixen ![]() | |
HeyFreak | zondag 21 februari 2010 @ 19:26 |
ben je zelf nu ook op dieet? ![]() tevens tvp | |
Yoan | zondag 21 februari 2010 @ 20:55 |
quote:Klopt, alles blijft natuurlijk voor verbetering vatbaar. Zeker als de 1 op 30 gehaald moet worden moet je alles in ogenschouw nemen. Bedankt voor je reactie over de lexaan ruiten. En nee ik ben niet op dieet ![]() | |
Yoan | dinsdag 23 februari 2010 @ 19:01 |
Afgelopen zaterdag in een Golf IV TDI 180pk gereden van een vriend van mij, dat was een leuke afwisseling tussen al het zuinige rijden ![]() Lees hier het verslagje met foto's http://www.mijnbluemotion.nl/even-uitleven-31 ![]() | |
Turquaz52 | donderdag 25 februari 2010 @ 11:46 |
Waarom neem jij niet zo'n grille & Bumper, gooi je er een FMIC (van een Golf V bijv.) in en maak je de 2 grote gaten aan de zijkanten dicht, dan heb je een lichte en aerodynamische voorbumper & een voortgang gemaakt qua vermogen & zuinigheid. ![]() | |
Bootje84 | donderdag 25 februari 2010 @ 11:55 |
Ik kijk ook even mee. Cool topic ![]() | |
TR08 | zaterdag 27 februari 2010 @ 19:45 |
Ik zou trouwens een beetje uitkijken met te erg verlagen en dingen kopen die "goed zijn voor de aerodynamica". Dat kun je namelijk van allerlei taartscheppen die gemonteerd worden voor downforce bijv. ook zeggen. De auto compleet tot tegen de grond verlagen hoeft je verder niet te helpen. Heb je enig positief effect gemeten van het verlagen zelf? Ik verwacht eigenlijk dat je verbruik er van zal stijgen. De kernproblemen van jouw auto bij het hoge verbruik zijn twee dingen: -Hij weegt 1200kg -Er zit een 1.9 liter turbo motor in Als je serieuze stappen wilt maken moet het gewicht drastisch omlaag en de motor inhoud ook. Probeer als je toch een custom versnellingsbak laat maken meteen ook een Lupo 3L dieseltje aanrukken ![]() Laat vervolgens met je kleinere motor een mapping maken op de rollenbank om te vinden waar het maximum rendement ligt. Dit betekent duurtesten op de rollenbank, on-line brandstof verbruik metingen doen en een ei-diagram maken om precies te duiden waar je maximum rendement te vinden is, zowel qua koppel als qua rendement. Ga met je nieuwe motor een nieuwe bak oplijnen die je in staat stelt de juiste toerentallen te kiezen bij de snelheden die jij het vaakst rijdt. Standaard wordt bij rollenbanktests alleen een keer op maximum koppel het hele toerenbereik doorgejankt. De test die jij nodig hebt heeft ook metingen op minder dan max koppel nodig. Je rijdt namelijk woon-werkverkeer niet de hele tijd plankgas. Denk erom dat je dus ook veel metingen op 10-20-30-40-etc% van je koppel doet bij verschillende toerentallen! [ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 27-02-2010 20:05:19 ] | |
TR08 | zaterdag 27 februari 2010 @ 19:59 |
Ik kijk je updates nu even wat verder door: Die aerofinn lijkt me met name een product dat pk's verhoogt (als het dat al doet). Meer vermogen wordt vaak ook meer rendement genoemd (als in pk's per liter motor inhoud) terwijl jij rendement zoekt als in meer kilometers uit een liter brandstof. Misschien doet hij wat je zoekt maar wees er scherp op! Nog een tip die lijkt op mijn vorige post: Als je echt wilt weten of een aanpassing die jij aan je aandrijftrein doet helpt MOET je direct voor en direct na de aanpassing op een rollenbank gaan meten. Met name een apparaat als een aerofinn moet je direct een meetbaar resultaat geven op de bank. Geen verschil of een negatief verschil betekent dat het je op de weg ook niet zal helpen. Direct gemeten verschillen op de weg zijn leuk ter indicatie maar kunnen net zo goed van het weer komen. Ik kan misschien via via regelen dat je eens met iemand mag praten die mee ontwikkelt/ontwikkelde aan uitlaten voor BMW. Heb je daar interesse voor? [ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 27-02-2010 20:05:54 ] | |
Yoan | zaterdag 27 februari 2010 @ 20:43 |
Hey TR08, bedankt voor je reactie, altijd mooi om goed onderbouwde kritiek te lezen. Het lastige bij dit project is het meten van de effecten van de ingrepen. Het zou ideaal zijn om voor en na iedere aanpassing een rollenbanktest te doen. Ik werk fulltime en doe daar een deeltijdopleiding naast, dus ik heb er simpelweg de tijd niet voor om het zo uitgebreid aan te pakken. Ik ben wel in gesprek met allerlei partijen die mij verder kunnen helpen (bijvoorbeeld met geavanceerde data-analyse ā la circuitwerk). Overigens wordt na de inlaat meteen de uitlaat aangepakt en meteen daarna gaat hij op de rollerbank en wordt de software aangepast. Ook worden er dan verschillende metingen gedaan om te kijken waar het maximale rendement ligt. Aan de hand daarvan wordt dan weer de versnellingsbak opgebouwd. Wat betreft de motor kan ik heel kort zijn. De 1.9 TDI blijft erin. Dit heb ik voor mezelf als voorwaarde gesteld. Gewicht is uiteraard heel belangrijk, maar ook een heel duur aspect in dit project (carbon is erg prijzig), dus dat duurt allemaal wat langer voordat dat doorgevoerd kan worden. Maar er gaat nog een hele klap gewicht af, dat staat vast. Over die uitlaat zal ik je een PM sturen. | |
Yoan | zaterdag 27 februari 2010 @ 20:48 |
Van de week een aantal onderdelen besteld voor met name het inlaattraject: http://www.mijnbluemotion(...)uiniger-te-rijden-32 Inlaatspruitstuk van een 150pk TDI, EGR Powerpipe, Carbonio cold air intake en beschermplaten voor onder de motor. ![]() | |
TR08 | zondag 28 februari 2010 @ 08:45 |
Zoals gepm't ga ik kijken of ik kontakt kan krijgen met die man ![]() Nog een tip die ik je ook al stuurde: Iemand belooft jou dat zijn versie van "onderdeel X" jou meer "rendement" geeft. Laat diegene dat kwantificeren. Niet als in "dit inlaatstuk geeft jou 10% meer rendement" maar als in "met dit onderdeel verbruikt jouw auto 10% minder brandstof bij die en die belasting (vandaar ook dat ik zo sterk op de rollenbank hamerde). Maak daar bijvoorbeeld iets als "10% minder brandstof verbruik bij 100Nm tussen 1500 en 3500 toeren" van. De leverancier moet zelf kunnen aangeven wat voor type uitspraak hij achter kan staan. Sterker nog: Als hij goed weet wat hij doet moet hij het zelf kunnen verzinnen. Wat ik in mijn vak altijd doe is berekenen wat de verbetering zou moeten zijn, daar vervolgens een veilige marge op nemen en dat garanderen. Mondeling kun je altijd zeggen wat je uitgerekend hebt maar wat geschreven staat is het getal en de testprocedure waar het om gaat. | |
Yoan | donderdag 4 maart 2010 @ 20:13 |
Nieuw verbruikscijfer: 1 op 22,5 :-( http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-4-maart-33 Ligt grotendeels aan de harde wind van de afgelopen dagen. | |
2cv | donderdag 4 maart 2010 @ 20:56 |
Je hebt alleen tegenwind ? ![]() | |
kikoooooo | donderdag 4 maart 2010 @ 21:42 |
Wanneer is je deadline eigenlijk? Of heb je die voor jezelf niet gesteld? Ik blijf het een interessant project vinden maar ik weet zeker dat je die 1 op 30 niet gaat halen. | |
BlackRhino | vrijdag 5 maart 2010 @ 09:40 |
quote:Hoe weet je dat zeker dan? | |
kikoooooo | vrijdag 5 maart 2010 @ 10:32 |
quote:Omdat die motor daar niet voor gebouwd is, omdat de motor oud is, omdat de auto er niet voor gebouwd is, omdat TS het op een gegeven moment zat gaat zijn om rustig te rijden, omdat de stappen die nu genomen worden weinig effect lijken te hebben. Daarom | |
BlackRhino | vrijdag 5 maart 2010 @ 11:21 |
Des te uitdagender voor TS om het toch te proberen, lijkt me. | |
Barcaconia | vrijdag 5 maart 2010 @ 13:13 |
Ik denk dat 1:30 helemaal niet onlogisch is als TS zijn rijstijl blijft volhouden. Die motor is echt nog niet uitgesleten. Met dingen als een schoon inlaattraject en nieuwe uitlaat ademt dat ding weer als nieuw. De stappen die op de planning staan zijn ook nog eens veel groter dan degenen die tot nu toe genomen zijn. Het zal niet simpel zijn. Het zal ook zeker de investering niet terugbetalen, maar ik denk dat het best mogelijk is. | |
2cv | vrijdag 5 maart 2010 @ 15:49 |
Ik heb met mijn BX diesel 1:21 gereden. Op het dak zaten een stel afzichtelijke daklampen, in de kofferbak lag 100 ton zooi, de motor had bijna 400.000km gelopen en was aardig versleten (carterventilatieslang lek en het ding zoop 1:300 aan olie). Het enige wat ik gedaan heb is mijn rijstijl aanpassen. Om het even in perspectief te zien: ik heb met diezelfde BX onder vergelijkbare omstandigheden ook 1:11 gereden. Dan moet 1:30 met een moderne, jonge auto die geprepareerd is om zuinig te rijden ook lukken. | |
Yoan | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:01 |
Impossible is nothing De upgrades die eraan gaan komen zullen het verbruik flink gaan verlagen. De auto is er niet te oud voor en ik ben vastberaden dat doel te halen dus ik word het echt niet beu. Wel zal 1 op 30 niet lukken met dagelijks woon-werkverkeer. Dat zou met een Lupo 3L al heeel moeilijk zijn. Het ritje van 44 km dat ik dagelijks doe is totaal niet gunstig en daarmee toon je niet het maximaal haalbare. Wanneer dan wel? Tijdens een rit van Amsterdam naar Stockholm, zonder te tanken, 1 overnachting, ruim 1500 km. Bam. Dat moet de 1 op 30 gaan worden. Dit plan had al op de site moeten staan maar ik heb het momenteel erg druk met het bouwen van een nieuwe versie. Blijf 't volgen! | |
guapo | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:23 |
Mooi topic maar 1 op 30 gaat 'm niet worden. Ik zeg maximaal 1250 op een tank, maar dan ook maximaal. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:37 |
quote:wat meteen de vraag geeft of het misschien niet logisch is om er een kleinere - lichtere - tank in te stoppen... minder brandstof = minder gewicht ook. | |
Yoan | vrijdag 5 maart 2010 @ 19:40 |
quote:Dan moet je dit topic zeker blijven volgen; 1250 ga ik zeker te weten overschrijden. ![]() | |
Erasmo | zaterdag 6 maart 2010 @ 19:51 |
Heb je hem trouwens al laten uitlijnen? Ook dat scheelt best wel wat(en is sowieso goed voor je auto) | |
TR08 | zondag 7 maart 2010 @ 07:33 |
Heb je trouwens al eens een schatting proberen te doen wat voor gewichtsreductie je zou moeten halen om aan de 1:30 te komen? Ik had vroeger een golf 2 met 1.6 diesel motor, daar reed ik 1:25 mee (op een gunstige route, dat wel). Die auto woog iets van 850kg. Als alternatief kun je het eerst eens omgekeerd doen en 300kg in je auto leggen om te zien hoe veel je verbruik dan toeneemt. Het geeft je een schatting van wat de omgekeerde aktie (300kg massa verminderen) zou uithalen. | |
2cv | zondag 7 maart 2010 @ 15:15 |
Met een gereduceerd gewicht bespaar je voornamelijk tijdens het accelereren. Met een betere aerodynamica bespaar je voornamelijk tijdens het rijden. | |
FkTwkGs2012 | zondag 7 maart 2010 @ 18:23 |
quote:de golfballetjesstructuur van mythbusters ![]() | |
rollator_GSI | zondag 7 maart 2010 @ 18:59 |
wat heb je er nou voor banden onder liggen eigenlijk??? | |
TR08 | zondag 7 maart 2010 @ 22:12 |
quote:TS wil 1:30, dus winst is winst ![]() Daarbij eet een auto van 1200kg wel degelijk de nodige brandstof door rolweerstand. | |
GSP | zondag 7 maart 2010 @ 22:23 |
Tof project! | |
Schnitzels | zondag 7 maart 2010 @ 22:35 |
Hehe dit ziet er leuk uit vooral een Golf maakt het zo leuk. Ben benieuwd... | |
Yoan | zondag 7 maart 2010 @ 22:48 |
Uitlijnen moet nog gebeuren! Ik heb geen schatting gemaakt van de nodige gewichtsreductie. Ik wil er gewoon zoveel mogelijk af hebben. Ik wil onder de 1000 kg komen dus moet er 200 kg af. Dat is nog een hele opgave, wat ook veel geld kost. Maar het zal moeten gebeuren. De banden die er nu onder liggen zijn Maxxis 165/80-15. Ik ben nu hard bezig met het afronden van de nieuwe site, ik hoop 'm morgen online te knallen! | |
Barcaconia | zondag 7 maart 2010 @ 22:56 |
Omdat het een 3drs is: Heb je al gedacht aan kunststof ramen achter (en eventueel voor)? Dat bespaard een gigantische lading gewicht. | |
2cv | maandag 8 maart 2010 @ 18:25 |
quote:Dat is waar. quote:Vergeet het ding niet ook te wegen voor de wegenbelasting ![]() | |
Yoan | maandag 8 maart 2010 @ 21:24 |
quote:Jep heb ik aan gedacht, staat op mijn 'verlanglijstje'. | |
HPoi | maandag 8 maart 2010 @ 21:24 |
start stop systeempje inbouwen? | |
Turquaz52 | dinsdag 9 maart 2010 @ 10:09 |
quote:Niet zo moeilijk, VOORAL niet moeilijk met een verdelerpomp ![]() Geniaal ![]() | |
Yoan | dinsdag 9 maart 2010 @ 22:29 |
Een start-stopsysteem is inderdaad te ingewikkeld. Ik zou het graag willen, maar da's gewoon niet te doen. Zaterdag heb ik trouwens de nieuwe en vorige wielen gewogen: http://www.mijnbluemotion.nl/gewichtsbesparing-velgen-34 ![]() Een verschil van 2,3 kg per wiel. | |
GizartFRL | dinsdag 9 maart 2010 @ 22:53 |
Nog een tip: Kijk of je kleinere remmen kunt plaatsen ( van bijvoorbeeld een 1.4 oid.als daar verschil in zit). Kleinere schijven geeft dan ook weer een lager onafgeveerd gewicht. Tevens heb je met kleinere klauwen dan ook weer gewichtsbesparing. ![]() | |
2cv | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:08 |
Je moet wel voldoende remvermogen overhouden ! En het gaat er niet om dat je de wielen kan blokkeren, het gaat er om dat je voldoende warmte af kan voeren. Ik vind het een heel eng idee ... | |
GizartFRL | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:16 |
Een 1.4 heeft ook voldoende remvermogen en als ts het gewicht van de auto omlaag brengt dan valt het verschil nog meer mee. Tevens zijn er diverse types auto met verschillende groottes remschijven uitgebracht. Terwijl de motorinhoud niet verschilde. Er zijn zelf types auto waarvan de 1.3 een grotere remschijf heeft dan de 1.4 of 1.8 uitvoering ![]() | |
2cv | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:46 |
Dan zal dat met een reden gedaan zijn ? Duurdere/andere onderdelen maken de auto duurder en dus ook de aanschafprijs. Een fabrikant zal uit kostenbesparing dus zoveel mogelijk voor elk model dezelfde remmen (en andere onderdelen) gebruiken. | |
2cv | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:46 |
Overigens, topsnelheid is ook belangrijk bij het bepalen wat voor remmen er onder moeten ! | |
GizartFRL | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:53 |
quote:De 1.3 was de goedkoopste uitvoering. Maar had betere remmen dan de 1.4, terwijl de 1.4 zwaarder en duurder was. Top van beide auto's scheelde niet veel trouwens. Het was overigens maar een ingeving. Misschien passen lm visa klauwen ook wel met geventileerde schijven ( als ook in de keverklasse gebruikt worden). offtopic, was hier afgelopen weekend nog een sleuteltje 11 ganger die jou en alexx˛ wel kende. | |
rycemasta | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:57 |
quote:Ik denk niet dat er vlot achter elkaar vertragingen van het type noodstop worden gemaakt, dus met het faden zal het wel meevallen lijkt me. | |
2cv | dinsdag 9 maart 2010 @ 23:58 |
quote:Je moet uitgaan van het ergste. Je gaat er ook niet van uit dat je een ongeval krijgt. Toch draag je een gordel. | |
Zuunigerd | woensdag 10 maart 2010 @ 01:01 |
Zeg TS, op wat voor traject meet jij je verbruikscijfers? En bezuinig je alleen door vroeg te schakelen, of trek je ook superlangzaam op? Vroeg schakelen maar vol gas tot 2500rpm zal je niet echt helpen. Mijn pa en ma hadden een VW Passat TDI (110bhp) uit 2001. Daarmee haalden ze 1 liter op 22 ā 23 kilometer. Als dat al lukt met een zware stationwagen, dan moet met enige tweaks en een rustige rijstijl de 1 op 28 wel haalbaar zijn met jouw Golf. | |
Unreal88 | woensdag 10 maart 2010 @ 12:15 |
quote:Anderen zeggen dat je juist zo snel mogelijk op je snelheid moet komen en dan cruise control/vaste voet. | |
Turquaz52 | woensdag 10 maart 2010 @ 14:10 |
Als ik ECHT topzuinig wil rijden dan let ik op mijn turbodruk meter, op het moment dat ik daar 0,1 bar zie schakel ik al op ![]() En 1.4 remmen op een 1.9TDI? Wie dat zei is gek. Ik heb op mijn fabrieks 90pk 1.9 TDI (wat zelfde remmen gebruikt als een 110PK TDI), remmen op gezet van een 2.0GT die maar 5pk meer heeft, maar wel gegroefd, geperforeerd en geventileerd.. DAT is een grote vooruitgang vanuit ongeventileerde schijven wat na een paar km hard rijden al gloeiend roken heet werden ![]() | |
davidov2009 | woensdag 10 maart 2010 @ 14:14 |
quote:Absoluut niet; traag optrekken verbruikt het minste energie. Voor wie geintresseerd is pleur ik hier desgevraagd de gehele natuurkundige berekening erachter neer, maar het komt er op neer dat als je van 0->50km/h gaat in 5 seconden of van 0->50km/h in 10 seconden, je in het eerste geval ca. 2x zoveel energie kwijt bent aan luchtweerstand. De uiteindelijk arbeid (=energie=joule) die geleverd moet worden om de massa naar 50km/h te krijgen is gelijk. Het in vaart brengen van de massa kost het meeste energie, bij 50km/h is de luchtweerstand vrij laag. Om een gemiddelde auto (hatchback van 1000kg) naar 50km/h te krijgen is 96kJ nodig voor de versnelling plus 1kJ als je in 5 seconden optrekt aan luchtweerstand of plus nog geen 0,5kJ als je in 10 seconden optrekt: je ziet dat het totaal marginaal is (namelijk 97 en 96,5kJ totaal). Bereken je ditzelfde echter voor optrekken naar 100km/h, dan is langzaam optrekken wel een stuk gunstiger, omdat de luchtweerstand dan een veel grotere rol speelt. Wat wel nog een rol zou kunnen spelen is de efficientie van de motor bij verschillende acceleraties: als de toeren sneller oplopen is de motor misschien minder efficient, dus hoewel de hoeveelheid benodigde energie vrijwel gelijk kan zijn, kan de hoeveelheid benodigde brandstof dan wel hoger uitvallen. Maar geen idee of dit ook werkelijk zo is. | |
TR08 | woensdag 10 maart 2010 @ 16:53 |
quote:Het meest zuinig is snel optrekken naar circa 60 km/u, dan de hoogste versnelling pakken en daarna niet meer optrekken. Die 60 km/u is even een beetje afhankelijk van bij welke snelheid jouw auto het laagste verbruik haalt. Per auto proberen dus om het werkelijke optimum te vinden. Bij snel optrekken vraag je veel koppel van de motor en die levert dan een hoog rendement. Rendement is vrijwel niet toeren afhankelijk maar wel heel sterk koppel afhankelijk. Tijdens optrekken is luchtweerstand verwaarloosbaar tov de energie die in de acceleratie gaat zitten. Rendement van je motor is dan dominant en daarom is vlot optrekken toch zuinig ![]() Trouwens wbt remmen: Blijf daar maar even lekker af totdat je je gewichtreductie gehaald hebt. Je wilt niet met hete remmen komen te staan voor je auto gestopt is. | |
Turquaz52 | woensdag 10 maart 2010 @ 19:55 |
quote:Juist. ![]() 1.4 remmen ![]() | |
guapo | woensdag 10 maart 2010 @ 21:26 |
quote: Met een TDI rij je zuiniger in z'n 4 dan in z'n 5 als je 120 km p/u gaat. Probeer het maar eens uit! Zet je cruisecontrol maar eens vast op 120. Probeer het uit in de 5e versnelling en dan in z'n 4e versnelling. Scheelt zo'n 0,5 liter per 100 km. | |
Turquaz52 | donderdag 11 maart 2010 @ 00:57 |
quote:heb geen board computer om het uit te testen, maar het lijkt me heel sterk, gezien het feit dat ik dan op 2600rpm zit (of iets hoger) in de 5, en dat het in de 4 dus in de buurt van 3500rpm moet liggen en dat dus ook echt te hoog is. | |
guapo | donderdag 11 maart 2010 @ 16:20 |
quote:Jammer dat je geen boardcomputer hebt, maar ik heb het gezien bij iemand met een Fabia 1.9 TDI 101 PK. | |
davidov2009 | donderdag 11 maart 2010 @ 19:57 |
^^^^ Het kán wel, maar is wel onwaarschijnlijk, want dat betekent (1) Dat de boordcomputer niet goed functioneert betreffende opgegeven verbruik (=meest waarschijnlijk, dat zie je namelijk heel vaak) OF (2) Dat dat de overbrenging in z'n 5 aanmerkelijk minder efficiënt is; dit zou direct aan de transmissie kunnen liggen (onevenredig meer kracht nodig), maar ook aan het effect van de transmissie op de verbrandingsefficiëntie van de motor. | |
2cv | donderdag 11 maart 2010 @ 20:31 |
(3) dat de motor bij de 5e versnelling niet op het optimale toerental draait. | |
Revolution-NL | donderdag 11 maart 2010 @ 20:34 |
quote:Mijn Seon Leon 105pk TDI (2006) reed toch echt zuiniger in zijn 5 hoor. Dit over bijna alle (constante) snelheden. | |
GizartFRL | donderdag 11 maart 2010 @ 21:05 |
quote:En waarom rijden ze dan in de keverklasse met LM remklauwen van een oude visa? Met motoren van boven de 300 PK? Die flink gebruikt worden? Wat ik er mee bedoelde te zeggen is dat je erg ver kunt gaan met het lichter maken van een auto. Als de auto straks een afslangkuur heeft gehad, dan zijn de zwaardere remmen die er nu op zitten geen vereiste meer om toch goed en veilig te kunnen remmen. Heb zelf ook een auto van 1050 kg die het voor met ongeventileerde schijven doet. Remt prima. En om de 1:30 te halen zullen er toch nog flink wat dingen veranderd moeten worden aan de auto. ![]() | |
2cv | donderdag 11 maart 2010 @ 22:15 |
Oude Visa ... Oude Citroën Visa ? | |
Yoan | donderdag 11 maart 2010 @ 22:24 |
Deze remmen blijven erop. De schijven moeten binnenkort wel vervangen worden en dan probeer ik deze te scoren:![]() Ik meet mijn verbruik op mijn woon-werkverkeer traject, 44 km enkele reis. Niet echt een gunstig traject, dammen, rotondes, stoplichten. Ik kan eigenlijk nergens lange tijd dezelfde snelheid rijden. Vandaag ben ik bij Carrec Technocenter geweest, de auto staat er nog steeds i.v.m. een nozzle die vervangen moest worden maar niet voorradig was. Morgen wordt de auto afgemaakt en kan ik een uitgebreid verslag en foto's laten zien want er is aardig veel werk verzet. Vandaag kreeg ik ook nog een mooi pakketje binnen met hardware om de auto uit te kunnen lezen dmv de OBD-poort en icm een iPod: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-uitlezen-met-de-ipod-35 Mooi stukje techniek, ik ga het morgen uitproberen. ![]() | |
GizartFRL | donderdag 11 maart 2010 @ 22:34 |
quote: ![]() | |
Turquaz52 | vrijdag 12 maart 2010 @ 14:06 |
quote:Die is VEEETTTTT.. Ik moet het maar doen met een van een Golf 3 2.0 GT ![]() Link naar groot plaatje 1 Link naar groot plaatje 2 [ Bericht 6% gewijzigd door 2cv op 12-03-2010 17:48:31 (Bushokjesformaatposters omgezet in links) ] | |
guapo | vrijdag 12 maart 2010 @ 15:51 |
quote:Dit is uitgetest in een Fabia, Audi A4 en 2 verschillende Astra's, allemaal turbodiesels. Ik zou zeggen, probeer het eens uit. | |
Erasmo | vrijdag 12 maart 2010 @ 17:41 |
quote:Kun je niet ff resizen? Foto's van 1200 KB zijn een ware hel voor mobiele users. | |
2cv | vrijdag 12 maart 2010 @ 17:49 |
Soms is het hebben van snel kabelinternet wel eens een nadeel. Vertaling: Turq, ik heb even je plaatjes omgezet in links. Ze waren wel erg groot. | |
Turquaz52 | vrijdag 12 maart 2010 @ 18:55 |
quote:Sorry 2CV, werken op een FullHD scherm icm. een wat sneller verbinding merkte ik dit niet op.. ![]() | |
Yoan | zaterdag 13 maart 2010 @ 11:56 |
Aardig drukke week achter de rug. Gisteren de auto weer opgehaald bij Carrec, en heb een uitgebreid verslag met foto's op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/inlaattraject-geoptimaliseerd-36 Kort samengevat is het hele inlaattraject aangepast en verbeterd, is er hier een daar wat gewicht bespaard en is de bodemplaat onder de auto gemonteerd. Voor de behandeling: ![]() Na de behandeling: ![]() Begin volgende week meer nieuws over de uitlaat! | |
Erasmo | zaterdag 13 maart 2010 @ 12:05 |
Kijk dat zijn flinke stappen ![]() | |
Turquaz52 | zaterdag 13 maart 2010 @ 14:35 |
Leuke openluchtfilter, en al merkbaar vermindering in verbruik? ![]() | |
Yoan | zaterdag 13 maart 2010 @ 20:15 |
Na 200 km staat de teller op 4,2L/100km dus da's niet slecht. Maar zodra de software op deze wijzigingen (en de uitlaat) aangepast is ga ik het pas echt merken. | |
Turquaz52 | zondag 14 maart 2010 @ 15:53 |
en qua vermogen? ![]() | |
Yoan | zondag 14 maart 2010 @ 21:33 |
Bij 1400 tpm begint de turbo al, maar hij snapt nog niet helemaal wat ie moet doen. Vanaf 2000 tpm gaat ie er als een raket vandoor. Dus daarom moet de software weer aangepast worden. | |
Catch22- | zondag 14 maart 2010 @ 22:21 |
als een raket? Niet overdrijven he | |
Turquaz52 | maandag 15 maart 2010 @ 14:01 |
quote:Ooit in een gekietelde TDI gezeten? ![]() | |
Turquaz52 | maandag 15 maart 2010 @ 14:03 |
quote:je turbo begint al bij stationair ![]() Je begint pas echt druk op te bouwen na 1400rpm tot 1800rpm, en zakt weer na 4000rpm. ![]() maarja, de jouwe is gechipt dus wat er toen herschreven is weet ik niet.. ![]() | |
rollator_GSI | maandag 15 maart 2010 @ 17:55 |
die Turquaz heeft er verstand van zeg | |
LastClick | maandag 15 maart 2010 @ 19:14 |
Turbo werkt op uitlaatgassen, dus als je laag in de touren zit zal hij misschien wel iets draaien, maar veel doen zal 'ie niet. Misschien in de war met een compressor? | |
Yoan | maandag 15 maart 2010 @ 21:37 |
Over uitlaatgassen gesproken, morgen gaat er een compleet freeflow uitlaatsysteem onder de auto: http://www.mijnbluemotion.nl/rvs-uitlaat-op-maat-37 Katalysator en dempers er vantussen, alleen een minimaal einddempertje blijft over. Met dit systeem zal de turbo nog sneller opspoelen. | |
Catch22- | maandag 15 maart 2010 @ 21:43 |
quote:jawel, maar een 1.9TDi wordt niet snel een raket. Niet zonder extreme grappen iig. | |
Erasmo | maandag 15 maart 2010 @ 21:51 |
quote:Krijg je dan geen problemen met de APK? | |
Barcaconia | maandag 15 maart 2010 @ 22:03 |
quote:Gasdicht en deugdelijk bevestigd. Nee dus. | |
Erasmo | maandag 15 maart 2010 @ 22:11 |
quote:Ik doelde meer op het eruit slopen van de kat. | |
Turquaz52 | dinsdag 16 maart 2010 @ 02:03 |
quote:van stationair tot 1400rpm bouwt hij druk op van 0,0 tot 0,4 a 0,5 bar, waarna het druk ineens schiet tot waar je auto is voor afgesteld om te pieken/draaien. In mijn geval 1,4bar, en langzaam terug na 1,2 en dan 1,0. ![]() quote:TDI Heeft geen Kat verplichting. ![]() | |
Turquaz52 | dinsdag 16 maart 2010 @ 02:04 |
En waarom demper?? Alsof je auto dan geluid maakt of minder maakt met een minimale dempertje ![]() | |
kikoooooo | dinsdag 16 maart 2010 @ 08:34 |
quote: ![]() | |
oshiro | dinsdag 16 maart 2010 @ 11:39 |
quote:Dat hangt compleet van je setup af hoor. Bij dikke turbo's bouw je pas later in het bereik druk op en zakt die nooit meer. Bij kleintjes bouw je heel vroeg druk op, en die daalt inderdaad later weer door pure overcapaciteit (de turbo gaat niet harder draaien doordat de turbo zo klein is dat de drukval over de turbo weer te groot is) | |
Turquaz52 | dinsdag 16 maart 2010 @ 12:18 |
quote:Ik praat uit ervaringen, niet zoals anderen mensen hier die alleen door boeken snuffelen. ![]() quote:Ik weet het niet oshi, ik post mijn eigen ervaring met mijn auto. Heb zelf een Turbodruk meter, en een complete freeflow uitlaat zonder kat, midden en einddempers. Ook heb ik de turbodruk verhoogd, maar dat terzijde. ![]() | |
Catch22- | dinsdag 16 maart 2010 @ 12:18 |
jonge, jij bent echt een lapzwans hoor. Ik weet niet wat voor ervaringen jij hebt, maar vooralsnog sta je bekend als sloper ipv ombouwer. | |
BlackRhino | dinsdag 16 maart 2010 @ 12:19 |
quote: ![]() | |
Barcaconia | dinsdag 16 maart 2010 @ 12:22 |
quote:Juist, jij bent werkelijk de enige hier die ooit een turbo of een steeksleutel in zijn hand gehad heeft ![]() | |
oshiro | dinsdag 16 maart 2010 @ 12:46 |
quote:Blijkbaar heb je een ieniemienie turbootje wat ook heel logisch is bij lichte diesels. Bouw je er een dikkere onder dan gaat ie harder. En verbruikt meer brandstof (tenminste, je hebt dan meer lucht dus je kunt zwaardere injectors monteren en zo) Bouw je er een tweede kleine onder dan gaat ie ook harder EN je hebt nog steeds net zo weinig turbo-lag als dat je nu hebt. ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 17 maart 2010 @ 12:57 |
quote:nou inieminie is hij niet aka. Opel astra 1.7 DT( ![]() Maar de TDI is nu weg dus ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 17 maart 2010 @ 12:58 |
quote:Dat jij nog bent blijven haken bij volvo's en dafjes is niet mijn pakkie-an, maar een turbo heb ik wel vaker vervangen, heb ook vaker een blok gereviseerd dus snap niet waar jij over praat..? ![]() | |
Barcaconia | woensdag 17 maart 2010 @ 13:01 |
quote:Ik ben niet blijven haken bij Volvo's en Dafjes, dat is 1 van mijn eigen auto's. Ik praat over dat jij zegt dat iedereen hier vanuit boekjes praat, alsof jij als enige ooit een turbo gezien hebt. | |
Turquaz52 | woensdag 17 maart 2010 @ 13:13 |
quote:nee nee, zo bedoelde ik het dan ook niet.. Ik doelde eerder op merendeels of een deel van PTA. | |
2cv | woensdag 17 maart 2010 @ 15:49 |
Zullen we het weer over een zuinig Golfje hebben ? | |
GizartFRL | woensdag 17 maart 2010 @ 18:50 |
Zag vanmiddag nog een stukje over de site van TS in het bovag of Focwa blad van 28 febr. Stond bij de links. Al gezien TS?? | |
Yoan | woensdag 17 maart 2010 @ 20:13 |
quote:w00t! Nee niet gezien, kun je er een fotootje van maken? | |
YoshiBignose | woensdag 17 maart 2010 @ 20:50 |
Zag vanmiddag zo'n Audi A2 rijden met 3L. Hele dunne bandjes, maar ja als je die vergelijkt met jouw Golf dan zal het best nog wel lastig worden denk ik om die 1 op 30 te halen. De A2 is 850 kg volgens mij? Wat weegt jouw Golf wel niet. | |
Yoan | woensdag 17 maart 2010 @ 22:21 |
Het zal zeker lastig worden! Maar ik ga ervoor. Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de uitlaat eronder zit en dat ik nu erg zuinige ritjes rijd met alle aanpassingen gecombineerd (4,0-4,1 L/100km). Het slechte nieuws is dat er vanochtend een vrachtwagentje een lelijke deuk in de zijkant heeft gereden: http://www.mijnbluemotion.nl/een-flinke-deuk-38 ![]() Verslag met foto's van het lassen en monteren van de uitlaat moet ik nog maken, maar je kunt wel alvast wat foto's bekijken op mijn Flickr pagina http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/ ![]() | |
GizartFRL | donderdag 18 maart 2010 @ 13:08 |
quote:U vraagt wij draaien. ![]() ![]() Nummer van 28 februari. Knap klote van de vrachtwagenschade, echter kun je wel checken of dit nu beter is voor de luchtweerstand ![]() | |
Barcaconia | donderdag 18 maart 2010 @ 13:10 |
Klote van die schade. Dat regelt de verzekering toch wel neem ik aan? Moet je alleen even nieuwe stickers bestellen. | |
Turquaz52 | donderdag 18 maart 2010 @ 15:03 |
Zie ik daar nou 2 dempers? Waarom dempers eigenlijk? Je hoort toch niet meer of minder geluid, maar hoe je het ook bekijkt je hebt dan wel +1 weerstand. ![]() | |
Barcaconia | donderdag 18 maart 2010 @ 15:05 |
Ik zie een lege katvervanger (voor APK waarschijnlijk) en 1 demper. | |
Spamblik | donderdag 18 maart 2010 @ 15:27 |
quote:Absorbsiedempers vallen echt wel mee kwa weerstand.. | |
Revolution-NL | donderdag 18 maart 2010 @ 15:42 |
quote:Die zuinige ritjes worden denk ik ook mede veroorzaakt doordat de temperatuur de laatste tijd flink gestegen is. Je kan ook stellen dat je van alle wijzigingen in de Winter nu het effect pas goed ziet. Afgelopen winter reed ik met mijn Honda Civic Hybrid gemiddeld 6.9L /100km sinds het weer warmer is is dat 5.0L / 100km ![]() Balen van de schade, succes met het herstel. | |
Turquaz52 | donderdag 18 maart 2010 @ 15:59 |
quote:Alle kleinbeetjes helpen.. Ik had een freeflow van voor na achteren zonder een enkele demper. Je hoorde mijn auto wel van een straat afstand maar niet hard, je hoort gewoon een diesel geluid wat niet stoort en zowieso dat werd veroorzaakt vanuit mijn openluchtfilter, uit mijn uitlaat kwam een fluittoon van de turbo ![]() | |
Wiebelkont | donderdag 18 maart 2010 @ 16:01 |
Even mijn duit in het spreekwoordelijke zakje: Is de kilometerteller perfect ge-eikt? Een km-teller die ook maar 2 kilometer afwijkt, geeft een onbetrouwbare weergave van het aantal gereden kilometers, en hoe langer je met een tank doet, hoe erger. Vaak wisselt de afwijking ook met de gereden snelheden. Misschien haal je op dit moment wel stiekem meer of minder kilometers dan je denkt - de wissel van 16" naar 15" velgen kan b.v. een enorme invloed gehad hebben, als de bandenmaat niet perfect is gekozen. | |
Yoan | donderdag 18 maart 2010 @ 19:24 |
Schade is inderdaad verzekeringswerk. Er zit nu een freeflow demper tussen, dus geen katvervanger. Die einddemper maakt nog best veel uit qua geluid, we hebben het getest. De kilometerteller is niet ge-eikt maar de afwijking is bekend: http://www.mijnbluemotion.nl/tellerafwijking-18 Ik rijd nu in werkelijkheid (GPS) eigenlijk nog ietsje meer km's dan de waardes die ik aanhoud. | |
Yoan | donderdag 18 maart 2010 @ 20:01 |
Voor degenen die geen linkjes willen aanklikken hier wat beeldmateriaal van een middagje bakken en braden bij JM Tuning![]() ![]() ![]() Oude spul: ![]() De downpipe in de maak! ![]() ![]() ![]() | |
Yoan | donderdag 18 maart 2010 @ 22:10 |
@GizartFRL, nog bedankt voor de foto's, erg leuk! | |
Yoan | zondag 21 maart 2010 @ 14:09 |
Daar is ie dan: de 1 op 25! http://www.mijnbluemotion.nl/1-op-25-gehaald-40 Ik heb 1250 km met een tank gedaan en een gemiddeld verbruik van 1 op 25,02 om precies te zijn. Ben erg blij met dit resultaat! Nu probeer ik structureel 1 op 25 te rijden en vervolgens de auto verder aanpassen voor de 1 op 30. | |
FkTwkGs2012 | zondag 21 maart 2010 @ 14:12 |
quote:feli \o/ goed man | |
Turquaz52 | zondag 21 maart 2010 @ 15:43 |
Ontlucht je ook je tank als je hem vol tankt? | |
Yoan | zondag 21 maart 2010 @ 16:48 |
Nee, dan duurt het nog langer voordat ik kan tanken en ook voeg je dan weer meer gewicht toe. | |
AliKebap | zondag 21 maart 2010 @ 19:15 |
Gefeliciteerd! | |
Yoan | zondag 21 maart 2010 @ 19:26 |
Thanks ![]() | |
Turquaz52 | zondag 21 maart 2010 @ 20:16 |
Ja waarom tank je dan niet gelijk elke keer een halve tank? | |
TR08 | zondag 21 maart 2010 @ 20:30 |
Tof gedaan ![]() Heb de BMW uitlaten man nog niet te pakken kunnen krijgen maar als ik zo naar de pijp kijk die je eronder hebt laten leggen denk ik dat hij niet veel meer kan toevoegen. Met name omdat je een turbo hebt, dan wordt het uitlaat traject ontwerpen wat eenvoudiger. (Dikker is dan gewoon hoe dan ook beter ![]() | |
Yoan | zondag 21 maart 2010 @ 21:04 |
@TR08 Thanks, mocht de BMW'er nog tips hebben dan hoor ik die uiteraard graag :-) @Turquaz: omdat je niet kunt zien waar de helft is :-) M.a.w. je kunt dan niet secuur je verbruik berekenen. | |
Turquaz52 | zondag 21 maart 2010 @ 21:41 |
En tot hoever rij jij je tank leeg? ![]() | |
Yoan | zondag 21 maart 2010 @ 22:10 |
Dat verschilt. Er kan volgens de specs 55 liter in, de grootste hoeveelheid die ik tot nu toe getankt heb ik 51 liter. Meestal zit ik rond de 49, 50 liter per tankbeurt. Ligt er maar net aan hoe lang je doorrijdt met brandend lampje. | |
2cv | zondag 21 maart 2010 @ 22:34 |
Het gat er niet om hoe ver je je tank leeg rijdt, het gaat er om tot hoe ver je hem vult ![]() | |
kabelhaspel | maandag 22 maart 2010 @ 13:21 |
Waarom het interieur niet gewoon strippen. Bandjes knetterhard oppompen. Kleinere spiegels Antenne eraf | |
Viper_74 | maandag 22 maart 2010 @ 13:49 |
^^ volgens mij had hij al nieuwe spiegels, M3 achtig die minder weerstand geven | |
Turquaz52 | maandag 22 maart 2010 @ 14:11 |
quote:Cup/druppel spiegels ![]() | |
JohnnyKnoxville | maandag 22 maart 2010 @ 14:14 |
TS, ga je ook nog iets aan de bodem van je auto doen? | |
Yoan | maandag 22 maart 2010 @ 19:52 |
Het interieur wordt zeker onder handen genomen. Er komen o.a. goede Sparco kuipstoelen in en ik wil de deurpanelen vervangen door carbon platen. Ook zal de achterbank er uiteindelijk uit gaan. De banden staan op 3,5 bar en ik heb idd kleinere spiegels ![]() Wat betreft de bodem, de originele bodemplaten onder de motorruimte zit er weer onder en bij de achterzijde moeten nog platen komen. | |
TR08 | maandag 22 maart 2010 @ 21:38 |
Hoeveel druk mogen je banden hebben eigenlijk? De meeste vinden het volgens spec boven de 2.5 toch wel een keer mooi geweest. | |
Catch22- | maandag 22 maart 2010 @ 21:49 |
Je tankt toch wel elke keer bij dezelfde pomp he? Niet elk pompstation vult even ver af | |
Barcaconia | maandag 22 maart 2010 @ 21:51 |
Je kunt ook even wachten en handmatig afvullen tot het randje. Dat doe ik ook altijd, dan weet je tenminste zeker dat je altijd even veel tankt. | |
2cv | maandag 22 maart 2010 @ 21:57 |
quote:En in de eerste bocht gaat de eerste liter de tank uit ![]() | |
Barcaconia | maandag 22 maart 2010 @ 22:00 |
quote:Je moet wel een goeie tankdop hebben natuurlijk. Geen BX ![]() | |
2cv | maandag 22 maart 2010 @ 22:07 |
quote: | |
kabelhaspel | maandag 22 maart 2010 @ 22:50 |
Airco en stuurbekrachtiging zou ik er ook uit slopen. Scheelt ook enorm veel gewicht. | |
Turquaz52 | dinsdag 23 maart 2010 @ 13:59 |
quote:Neee man, gemiddeld autoband heeft een Maximale druk van 3.0 (300KPa) op de band staan. (eerlijk gezegd bijna alle banden tot 3,5 a 4 bar.) Ik rij altijd -0,2 dan het maximale voor zuinigheid & minder wrijving= sneller van je plaats af ![]() | |
TR08 | dinsdag 23 maart 2010 @ 18:38 |
quote:Ik heb michelin zomerbanden die 2.8 mogen hebben en winterbanden die 2.4 mogen hebben. De banden onder mijn aanhanger mogen ook minder dan 3 hebben (zijn geloof ik gebruikte banden van een oude mercedes). Transportbandjes heb ik wel voor meer bandendruk gezien, vrachtwagens mogen dacht ik ook tot circa 7 Bar hebben. Meer dan 3 Bar toegestane druk is dus volgens mij niet zo vanzelfsprekend. Tenzij je in absolute drukken rekent misschien maar die staan weer niet aangegeven op je band ![]() | |
rollator_GSI | dinsdag 23 maart 2010 @ 20:28 |
als nieuwe auto 's nog niet klaargemaakt zijn zit er wel eens 3,5 a 4 bar in. ze kunnen best wat hebben , ik hou ze altijd op 2,5 bar ikzelf heb 18 inch op 3 bar staan | |
Yoan | dinsdag 23 maart 2010 @ 20:33 |
Ik tank bijna altijd bij hetzelfde station, maar dat komt niet altijd uit. Vandaag is het interview + fotoshoot voor de AutoWeek gedaan: http://www.mijnbluemotion.nl/interview-en-fotoshoot-autoweek-41 ![]() Dat was erg leuk en ik ben natuurlijk heel benieuwd naar het artikel! | |
Ataraxy | dinsdag 23 maart 2010 @ 21:12 |
Nice! ![]() | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 23 maart 2010 @ 21:16 |
je hebt hem nog niet gepost in Welke droomauto heb jij? O:) | |
Yoan | dinsdag 23 maart 2010 @ 22:22 |
Dit is niet m'n droomauto ![]() | |
infinity_737 | dinsdag 23 maart 2010 @ 22:35 |
quote:Heel leuk om te zien dat ook zij wat aandacht aan jouw toffe project besteden.. Zie dat je deuk nog niet gefixt is, ik hoop dat ze die links hebben laten liggen tijdens de fotoshoot?! ![]() | |
davidov2009 | woensdag 24 maart 2010 @ 00:30 |
quote:Ja gewoon altijd een kopje verse diesel over je schoenen laten stromen, dan weet je zeker dat ie vol zit ![]() ![]() ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door davidov2009 op 24-03-2010 00:36:02 ] | |
Barcaconia | woensdag 24 maart 2010 @ 00:45 |
quote:Je moet het wel goed doen. Het is echt niet zo moeilijk. | |
Turquaz52 | woensdag 24 maart 2010 @ 12:20 |
quote:Op wat voor chineze bandjes rij jij? ![]() Ik ben monteur en vervang PER DAG minimaal 4 a 6 bandjes. Ik denk dat het wel genoeg is om een gemiddelde er uit te halen. Een vrachtwagen mag van 9 tot 12 bar lucht maximaal. ![]() | |
Unreal88 | woensdag 24 maart 2010 @ 12:22 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 24 maart 2010 @ 13:07 |
quote:Ja niet dat ik de hele dag op vliegen jacht ben en in de tussentijd maar een paar bandjes wissel.. Als de stagaires pauze hebben dan wissel ik in die tussentijd de banden of als het ze niet lukt.. ![]() | |
Yoan | woensdag 24 maart 2010 @ 20:19 |
De deuk komt uiteraard niet zichtbaar in de AutoWeek :-) | |
GizartFRL | woensdag 24 maart 2010 @ 20:35 |
quote:Als stagelopers geen banden kunnen verwisselen in een garage dan kun je ze gelijk wel wegtrappen. Dat kan ik zelfs en ik heb een kantoorbaantje! ![]() Ontopic: Tof die fotoshoot. Ook al contact gehad met Autovisie? | |
Yoan | woensdag 24 maart 2010 @ 20:47 |
quote:Ik probeerde op het forum van Autovisie te komen, maar na heel wat foutmeldingen en mails naar de redactie (die onbeantwoord blijven) is het nog niet gelukt. | |
Yoan | woensdag 24 maart 2010 @ 20:48 |
Aanstaande zaterdag is mijn auto te zien op de Landelijke BOVAG Revisiedag bij Carrec Technocenter in Soesterberg: http://www.mijnbluemotion(...)-bovag-revisiedag-42 Dus ben je benieuwd naar de auto of wil je mij eens spreken dan moet je zeker even langskomen! | |
Turquaz52 | donderdag 25 maart 2010 @ 11:23 |
quote:wat heeft dat met kantoorbaantje te maken? En wat versta jij onder een band wisselen, band van velg en weer er op of de wiel van de auto afhalen en er weer opzetten? ![]() Zo'n band scheuren is niet veel moeite voor nodig, en als ik merk dat een stagaire dat niet kan dan doe ik dat, voorkomen is beter dan genezen en die minuut dat ik er over doe heb ik er ook wel voor over ![]() | |
2cv | donderdag 25 maart 2010 @ 12:34 |
Gaan we het niet teveel over banden hebben ? | |
TR08 | donderdag 25 maart 2010 @ 19:10 |
quote:Michelins schreef ik, maar jij hebt zeker geen idee waar die vandaan komen ![]() ![]() Sorry 2cv ![]() ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 25-03-2010 19:30:22 ] | |
rollator_GSI | donderdag 25 maart 2010 @ 20:47 |
quote: o ja jij was fietsenmaker he | |
Turquaz52 | donderdag 25 maart 2010 @ 20:53 |
quote:en jij een badmeester he? | |
GizartFRL | donderdag 25 maart 2010 @ 21:39 |
quote:Dat ik geen monteur ben. Band wissel? Band van velg halen, andere band erop, balanceren en monteren op de auto. Ontopic: Heb je site ook even getipt bij de redactie van Autovisie ( imo toch een leuker blad dan autoweek), Niets tegen autoweek trouwens, heb daar ook menig zakcentje aan uitgegeven. ![]() | |
Disaster_Master | vrijdag 26 maart 2010 @ 17:14 |
quote:Ik heb een Audi A2 3L(1.2TDI) op 145 Eco bandjes met airco en stuurbekrachtiging is 900KG de standaard A2 1.2 TDI zit op 850KG. Zins kort moet ik naar een andere locatie voor het werk met veel 80KM wegen en een stukje 100 en snelweg. Dat resulteert in nu een verbruik van 1:30. Eerst had ik meer snelweg en toen was het gemiddeld verbruik 1:27. Vandaag 1:31 gereden. | |
FkTwkGs2012 | vrijdag 26 maart 2010 @ 17:49 |
quote:audi a2 vink minder dan golf iv ![]() | |
Yoan | vrijdag 26 maart 2010 @ 19:16 |
quote:Bedankt! | |
Yoan | vrijdag 26 maart 2010 @ 20:19 |
De voorste remschijven zijn dringend aan vervanging toe. Ik ben eens gaan zoeken naar lichtere schijven i.p.v. standaard en heb ze gevonden: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtere-remschijven-43 ![]() Morgen worden ze gemonteerd! | |
Spamblik | vrijdag 26 maart 2010 @ 20:41 |
![]() | |
garnage-patrick | vrijdag 26 maart 2010 @ 21:41 |
je bent erg met gewichtsbesparing bezig, maar heb je jezelf ook op dieet gegooit?! als je 1.36kilo eraf haalt, maar zelf eet je er 1,36kg bij, helpt het niet zoveel! ![]() | |
TR08 | zaterdag 27 maart 2010 @ 07:50 |
quote:Ik ga altijd een flink potje schijten voor ik in de auto stap, dat scheelt ook het nodige ![]() | |
Yoan | zaterdag 27 maart 2010 @ 21:36 |
Haha, ik heb met 80 kilo en 1.83m een mooi lijntje :-) | |
davidov2009 | zaterdag 27 maart 2010 @ 23:00 |
quote:Haha, ja daar heeft de NS zich ook flink op verkeken. Door geen toiletten in te bouwen in de nieuwe sprinters dachten ze geld te besparen, maar in feiten slepen ze heel wat kilo's aan opgehouden stront mee, die anders op de rails gedumpt werd*, en dat kost me toch wat euro's aan energie ![]() * Nee, oke, dat gebeurd tegenwoordig niet meer, 't is een gesloten systeem geworden: de wc-afvoer komt uit op een bioreactor(, en daar was je dan weer je handen mee, maar dat vertelt NS er niet bij ![]() | |
Yoan | zondag 28 maart 2010 @ 18:42 |
Gisteren heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad en zijn de remmen vervangen: http://www.mijnbluemotion.nl/onderhoud-op-bovag-revisiedag-44 ![]() | |
Turquaz52 | zondag 28 maart 2010 @ 18:52 |
niiice, wat betaal je voor zo'n schijfjes? ![]() | |
Yoan | zondag 28 maart 2010 @ 19:39 |
Dan moet je even hier kijken! http://www.rotordiscs.com/catalogue.asp | |
Turquaz52 | zondag 28 maart 2010 @ 20:52 |
284.84 Euro voor en achter (heb zelf 325i klauwen liggen) ![]() Prijs valt over na te denken.. wil wel eerst goede review van jou lezen dan denk ik er wel over na ![]() | |
Yoan | zondag 28 maart 2010 @ 22:21 |
Die review kan even duren want ik rem niet zoveel ![]() | |
2cv | zondag 28 maart 2010 @ 22:30 |
![]() ![]() | |
Turquaz52 | zondag 28 maart 2010 @ 22:36 |
quote:Ik ook niet eerlijk gezegd, maar hoe voelt dat zo'n gerateld schijf? Geen trillingen of gekke dingen zoals ruis of weet ik veel wat ![]() en post eens wat foto's van hoe het er zo uit ziet ![]() Vind ze echt uber, maar twijfel zwaar tussen M3 schijven/klauwen/blokken of 325i remklauwen & rotordiscs rondom.. | |
infinity_737 | maandag 29 maart 2010 @ 00:10 |
Ben erg benieuwd naar je verbruik als je in mei naar Oostenrijk gaat. Je gaf zelf al aan dat de weg naar je werk het brandstofverbruik niet ten goede kwam, dus ben benieuwd naar vele snelweg kilometers! | |
ArcticBlizzard | maandag 29 maart 2010 @ 15:13 |
quote:Deed ik ook niet (nieuwe stijl rijden) totdat ze bij de garage vertelden dat het bijna vastgeroest zat........ Overigens al gedacht aan een twinturbo setup als bmw heeft? Die is electrisch aangestuurd dacht ik. Waarom niet onder de gehele auto platen monteren zodat je onderkant geheel vlak is? Ik weet niet of het extra gewicht de besparing opheft die je boekt. Echt een cool en kostbaar project. Je kan hem ook nog laten "choppen" ![]() | |
Yoan | maandag 29 maart 2010 @ 22:11 |
De schijven remmen prima, ik vind ze nu al beter remmen dan de OEM schijven. Je ziet de schijven bijna niet vanwege de dichte velgen, maar heb er wel een foto van:![]() Meer foto's staan op http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/ Ik verwacht naar Oostenrijk wel richting de 1:28 te gaan. Op lange ritten zit ik nu al op 1:27. Een twinturbo setup is nogal gortig, maar wel dik ;-) Maar ik ga eerst tijd, energie en geld steken in drastische gewichtsbesparingen. Ik wil eigenlijk in 1 klap alle gewichtsbesparingen doorvoeren, dan merk je het effect goed. De carrosserie blijft zoals ie is, er komen wel cleane bumpers op en de bodem aan de achterzijde moet nog afgedekt worden, daar zitten veel gaten en daar hapt de achterbumper lucht. In ieder geval nog genoeg werk aan de winkel! | |
Unreal88 | maandag 29 maart 2010 @ 23:49 |
Ik vind het toch nog steeds bijzonder. Wij zitten nu naar een Polo Bluemotion te kijken die gewoon hetzelfde gebruik realiseert als jouw auto alleen heb jij gewoon wel een chille motor. | |
Catch22- | dinsdag 30 maart 2010 @ 00:09 |
maak je de uiteindelijke kosten bekend (inc wat je gesponsord krijgt)? Ben ik stiekem wel benieuwd naar... | |
Yoan | dinsdag 30 maart 2010 @ 20:37 |
Nee, denk het niet. Ten eerste omdat ik dat niet exact weet, en ten tweede is het al duidelijk dat de kosten veel hoger zijn dan de brandstofbesparing. Maar ik snap dat je er benieuwd naar bent ![]() | |
FkTwkGs2012 | dinsdag 30 maart 2010 @ 21:20 |
zet er meteen zwarte niet gespoten bumpers op ![]() ![]() | |
Erasmo | dinsdag 30 maart 2010 @ 21:38 |
quote:Leveren de advertenties op je pagina nog wat op? ![]() | |
Yoan | dinsdag 30 maart 2010 @ 21:48 |
Er komen mooie strakke meegespoten bumpers op ![]() De advertenties leveren geen cent op, ik ga daar toch eens wat anders voor verzinnen! | |
Erasmo | dinsdag 30 maart 2010 @ 21:53 |
quote:Als het gratis is wil ik ook wel wat plaatsen ![]() Google ads al eens overwogen? | |
Yoan | dinsdag 30 maart 2010 @ 22:22 |
Ja ik denk dat ik die terug ga plaatsen, maar die zien er over het algemeen niet zo mooi uit. Anyway, als m'n auto maar zuinger wordt dat vind ik vooralsnog belangrijker ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 31 maart 2010 @ 12:38 |
Wat ik niet snap he.. Ik heb vrienden met Golf 4 & 5 TDI. De ene met Golf 5 TDI (PD) Sportline met 115PK die haalt met alle gemak 5 op 100 op snelweg, zonder enkele aanpassing aan het motor. De andere met de Golf 4 heeft 101PK ook compleet origineel en die heeft gister nog 4,5 op 100 gereden op het snelweg. Hoe kan het dan met na alles te vervangen te hebben, uitlaat, spiegels, inlaat, velgjes etc.. dat je dan maar een paar km'tjes meer maakt dan deze 2 auto's? | |
Unreal88 | woensdag 31 maart 2010 @ 12:54 |
quote:Omdat zij alleen snelweg rijden? En omdat het omdat jij het zegt ook moeilijk te geloven is :p | |
Catch22- | woensdag 31 maart 2010 @ 13:19 |
quote:Sta me toe het met u eens te zijn ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 31 maart 2010 @ 13:37 |
quote:Dat joch schakelt al op voordat de auto echt rolt, hij rijd echt als ene ouwelul.. Ik geloof hem wel. ![]() | |
Turquaz52 | woensdag 31 maart 2010 @ 13:38 |
En zo moeilijk KAN het niet zijn. Ik maakte met 5 euro tank diesel 100/110km ![]() | |
JohnnyKnoxville | woensdag 31 maart 2010 @ 13:39 |
quote:Plus nog het restje in je tank, waarschijnlijk. | |
kikoooooo | woensdag 31 maart 2010 @ 13:48 |
Ik heb ook een Golf V TDI en ik haal zeker niet 'met alle gemak' 5l/100km hoor... | |
Catch22- | woensdag 31 maart 2010 @ 13:57 |
Nee misschien omdat je de steven seagal van de A2 bent. GEK JONGE | |
kikoooooo | woensdag 31 maart 2010 @ 14:12 |
quote: ![]() | |
Erasmo | woensdag 31 maart 2010 @ 14:13 |
quote:Tank helemaal leeg gereden? | |
Turquaz52 | woensdag 31 maart 2010 @ 14:15 |
quote:restje wat nog niet eens 1 liter is ![]() Heb 1x me tank compleet leeg gereden en jerrycan van 6 liter er in gegooid. Met alleen stads km's heb ik 110/115km kunnen maken totdat ie weer afsloeg, Dat is dan 1 op 18/19. Maar dit is dan wel echt SUPER sloom rijden, bij 1100 of 1200RPM al overschakelen, zo veel mogelijk op de motor afremmen, Zo langzaam mogelijk rijden (45 in de 5). Maar mijn mods waren dan ook freeflow uitlaat, openluchtfilter, turbodruk verhoogd, EGR dicht en kat leeg, banden op 3,2 bar, voor 70mm verlaagd achter 40, etc.. etc.. btw was geen 5 euro van 110km, maar dit verhaal dus, met 5 euro maakte ik 90km ![]() |