Ik zou trouwens een beetje uitkijken met te erg verlagen en dingen kopen die "goed zijn voor de aerodynamica".
Dat kun je namelijk van allerlei taartscheppen die gemonteerd worden voor downforce bijv. ook zeggen. De auto compleet tot tegen de grond verlagen hoeft je verder niet te helpen. Heb je enig positief effect gemeten van het verlagen zelf? Ik verwacht eigenlijk dat je verbruik er van zal stijgen.
De kernproblemen van jouw auto bij het hoge verbruik zijn twee dingen:
-Hij weegt 1200kg
-Er zit een 1.9 liter turbo motor in
Als je serieuze stappen wilt maken moet het gewicht drastisch omlaag en de motor inhoud ook. Probeer als je toch een custom versnellingsbak laat maken meteen ook een Lupo 3L dieseltje aanrukken

Laat vervolgens met je kleinere motor een mapping maken op de rollenbank om te vinden waar het maximum rendement ligt. Dit betekent duurtesten op de rollenbank, on-line brandstof verbruik metingen doen en een ei-diagram maken om precies te duiden waar je maximum rendement te vinden is, zowel qua koppel als qua rendement.
Ga met je nieuwe motor een nieuwe bak oplijnen die je in staat stelt de juiste toerentallen te kiezen bij de snelheden die jij het vaakst rijdt.
Standaard wordt bij rollenbanktests alleen een keer op maximum koppel het hele toerenbereik doorgejankt. De test die jij nodig hebt heeft ook metingen op minder dan max koppel nodig. Je rijdt namelijk woon-werkverkeer niet de hele tijd plankgas. Denk erom dat je dus ook veel metingen op 10-20-30-40-etc% van je koppel doet bij verschillende toerentallen!
[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 27-02-2010 20:05:19 ]