abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78261509
De achterbank weegt 26 kilo, maar die gaat er voor de 1 op 25 sowieso niet uit.

De grill wordt nog over nagedacht. Hij wordt waarschijnlijk helemaal dicht, en dan met de mogelijkheid hem open te zetten bij hogere temperaturen.
De zuinigste Golf IV in wording:
www.mijnbluemotion.nl
pi_78261628
quote:
Op zondag 21 februari 2010 13:38 schreef Yoan het volgende:
De achterbank weegt 26 kilo, maar die gaat er voor de 1 op 25 sowieso niet uit.

De grill wordt nog over nagedacht. Hij wordt waarschijnlijk helemaal dicht, en dan met de mogelijkheid hem open te zetten bij hogere temperaturen.
ik las dat dichte wieldoppen / velgen ook redelijk wat kunnen uitmaken... ga je dat nog testen?

versnelling las ik dat dat mega uitmaakt relatief... dus ben benieuwd! ook of het dan nog een fijn rijbare handige auto is... de spiegels lijken me geen verbetering mbt zicht, de kuipstoelen lijken me niet comfortabeler. :$
pi_78271165
De velgen die ik er nu op heb, heb ik gekozen vanwege hun lichte gewicht (5,8 kg vs 8,8 kg van een normale stalen velg) en dichte structuur.

De versnellingsbak is inderdaad een belangrijk punt waar nog veel winst te halen valt. Maar eerst de in- en uitlaat aanpakken in maart!
www.mijnbluemotion.nl
pi_78272463
Toch zou een volledige vlakke plaat over de velg heen de luchtweerstand nog verder verlagen, misschien iets voor als je naar de 1 op 30 wilt.

Overigens zou ik de ruiten niet vervangen door lexaan, dat is leuk voor in de racerij, maar is erg lawaaierig. Je kan beter de naden tussen de ruiten en de carrosserie (vooral bij de achterruiten) dicht maken. Ook alle andere naden die niet direct vrij hoeven te blijven zou ik dicht maken. BIjv rond de koplampen, laat de clignonteurs verdiept in de carrosserie ipv erop.

Je kan dit heel goedkoop proberen door de boel dicht te plakken met tape.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_78272635
quote:
Op zondag 21 februari 2010 19:04 schreef PeuRac het volgende:

Je kan dit heel goedkoop proberen door de boel dicht te plakken met tape.
IDD, met ductape kun je alles fixen
pi_78273164
ben je zelf nu ook op dieet?

tevens tvp
pi_78276861
quote:
Op zondag 21 februari 2010 19:04 schreef PeuRac het volgende:
Toch zou een volledige vlakke plaat over de velg heen de luchtweerstand nog verder verlagen, misschien iets voor als je naar de 1 op 30 wilt.
Klopt, alles blijft natuurlijk voor verbetering vatbaar. Zeker als de 1 op 30 gehaald moet worden moet je alles in ogenschouw nemen.

Bedankt voor je reactie over de lexaan ruiten.

En nee ik ben niet op dieet
www.mijnbluemotion.nl
pi_78354682
Afgelopen zaterdag in een Golf IV TDI 180pk gereden van een vriend van mij, dat was een leuke afwisseling tussen al het zuinige rijden
Lees hier het verslagje met foto's http://www.mijnbluemotion.nl/even-uitleven-31

www.mijnbluemotion.nl
pi_78429383
Waarom neem jij niet zo'n grille & Bumper, gooi je er een FMIC (van een Golf V bijv.) in en maak je de 2 grote gaten aan de zijkanten dicht, dan heb je een lichte en aerodynamische voorbumper & een voortgang gemaakt qua vermogen & zuinigheid.
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  donderdag 25 februari 2010 @ 11:55:23 #110
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_78429804
Ik kijk ook even mee. Cool topic
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
  zaterdag 27 februari 2010 @ 19:45:04 #111
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_78528696
Ik zou trouwens een beetje uitkijken met te erg verlagen en dingen kopen die "goed zijn voor de aerodynamica".

Dat kun je namelijk van allerlei taartscheppen die gemonteerd worden voor downforce bijv. ook zeggen. De auto compleet tot tegen de grond verlagen hoeft je verder niet te helpen. Heb je enig positief effect gemeten van het verlagen zelf? Ik verwacht eigenlijk dat je verbruik er van zal stijgen.

De kernproblemen van jouw auto bij het hoge verbruik zijn twee dingen:
-Hij weegt 1200kg
-Er zit een 1.9 liter turbo motor in

Als je serieuze stappen wilt maken moet het gewicht drastisch omlaag en de motor inhoud ook. Probeer als je toch een custom versnellingsbak laat maken meteen ook een Lupo 3L dieseltje aanrukken

Laat vervolgens met je kleinere motor een mapping maken op de rollenbank om te vinden waar het maximum rendement ligt. Dit betekent duurtesten op de rollenbank, on-line brandstof verbruik metingen doen en een ei-diagram maken om precies te duiden waar je maximum rendement te vinden is, zowel qua koppel als qua rendement.
Ga met je nieuwe motor een nieuwe bak oplijnen die je in staat stelt de juiste toerentallen te kiezen bij de snelheden die jij het vaakst rijdt.

Standaard wordt bij rollenbanktests alleen een keer op maximum koppel het hele toerenbereik doorgejankt. De test die jij nodig hebt heeft ook metingen op minder dan max koppel nodig. Je rijdt namelijk woon-werkverkeer niet de hele tijd plankgas. Denk erom dat je dus ook veel metingen op 10-20-30-40-etc% van je koppel doet bij verschillende toerentallen!

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 27-02-2010 20:05:19 ]
  zaterdag 27 februari 2010 @ 19:59:21 #112
14320 TR08
pi_78529311
Ik kijk je updates nu even wat verder door: Die aerofinn lijkt me met name een product dat pk's verhoogt (als het dat al doet). Meer vermogen wordt vaak ook meer rendement genoemd (als in pk's per liter motor inhoud) terwijl jij rendement zoekt als in meer kilometers uit een liter brandstof. Misschien doet hij wat je zoekt maar wees er scherp op!

Nog een tip die lijkt op mijn vorige post: Als je echt wilt weten of een aanpassing die jij aan je aandrijftrein doet helpt MOET je direct voor en direct na de aanpassing op een rollenbank gaan meten. Met name een apparaat als een aerofinn moet je direct een meetbaar resultaat geven op de bank. Geen verschil of een negatief verschil betekent dat het je op de weg ook niet zal helpen. Direct gemeten verschillen op de weg zijn leuk ter indicatie maar kunnen net zo goed van het weer komen.

Ik kan misschien via via regelen dat je eens met iemand mag praten die mee ontwikkelt/ontwikkelde aan uitlaten voor BMW. Heb je daar interesse voor?

[ Bericht 2% gewijzigd door TR08 op 27-02-2010 20:05:54 ]
pi_78531114
Hey TR08, bedankt voor je reactie, altijd mooi om goed onderbouwde kritiek te lezen. Het lastige bij dit project is het meten van de effecten van de ingrepen. Het zou ideaal zijn om voor en na iedere aanpassing een rollenbanktest te doen. Ik werk fulltime en doe daar een deeltijdopleiding naast, dus ik heb er simpelweg de tijd niet voor om het zo uitgebreid aan te pakken. Ik ben wel in gesprek met allerlei partijen die mij verder kunnen helpen (bijvoorbeeld met geavanceerde data-analyse à la circuitwerk).

Overigens wordt na de inlaat meteen de uitlaat aangepakt en meteen daarna gaat hij op de rollerbank en wordt de software aangepast. Ook worden er dan verschillende metingen gedaan om te kijken waar het maximale rendement ligt. Aan de hand daarvan wordt dan weer de versnellingsbak opgebouwd.

Wat betreft de motor kan ik heel kort zijn. De 1.9 TDI blijft erin. Dit heb ik voor mezelf als voorwaarde gesteld.

Gewicht is uiteraard heel belangrijk, maar ook een heel duur aspect in dit project (carbon is erg prijzig), dus dat duurt allemaal wat langer voordat dat doorgevoerd kan worden. Maar er gaat nog een hele klap gewicht af, dat staat vast.

Over die uitlaat zal ik je een PM sturen.
www.mijnbluemotion.nl
pi_78531271
Van de week een aantal onderdelen besteld voor met name het inlaattraject: http://www.mijnbluemotion(...)uiniger-te-rijden-32

Inlaatspruitstuk van een 150pk TDI, EGR Powerpipe, Carbonio cold air intake en beschermplaten voor onder de motor.

www.mijnbluemotion.nl
  zondag 28 februari 2010 @ 08:45:30 #115
14320 TR08
pi_78544920
Zoals gepm't ga ik kijken of ik kontakt kan krijgen met die man

Nog een tip die ik je ook al stuurde: Iemand belooft jou dat zijn versie van "onderdeel X" jou meer "rendement" geeft. Laat diegene dat kwantificeren. Niet als in "dit inlaatstuk geeft jou 10% meer rendement" maar als in "met dit onderdeel verbruikt jouw auto 10% minder brandstof bij die en die belasting (vandaar ook dat ik zo sterk op de rollenbank hamerde). Maak daar bijvoorbeeld iets als "10% minder brandstof verbruik bij 100Nm tussen 1500 en 3500 toeren" van. De leverancier moet zelf kunnen aangeven wat voor type uitspraak hij achter kan staan.
Sterker nog: Als hij goed weet wat hij doet moet hij het zelf kunnen verzinnen.

Wat ik in mijn vak altijd doe is berekenen wat de verbetering zou moeten zijn, daar vervolgens een veilige marge op nemen en dat garanderen. Mondeling kun je altijd zeggen wat je uitgerekend hebt maar wat geschreven staat is het getal en de testprocedure waar het om gaat.
pi_78744912
Nieuw verbruikscijfer: 1 op 22,5 :-(
http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-4-maart-33

Ligt grotendeels aan de harde wind van de afgelopen dagen.
www.mijnbluemotion.nl
  † In Memoriam † donderdag 4 maart 2010 @ 20:56:03 #117
25682 2cv
Niet subtiel
pi_78747022
Je hebt alleen tegenwind ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_78749444
Wanneer is je deadline eigenlijk? Of heb je die voor jezelf niet gesteld? Ik blijf het een interessant project vinden maar ik weet zeker dat je die 1 op 30 niet gaat halen.
pi_78762954
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:42 schreef kikoooooo het volgende:
Ik blijf het een interessant project vinden maar ik weet zeker dat je die 1 op 30 niet gaat halen.
Hoe weet je dat zeker dan?
pi_78764703
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 09:40 schreef BlackRhino het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zeker dan?
Omdat die motor daar niet voor gebouwd is, omdat de motor oud is, omdat de auto er niet voor gebouwd is, omdat TS het op een gegeven moment zat gaat zijn om rustig te rijden, omdat de stappen die nu genomen worden weinig effect lijken te hebben.

Daarom
pi_78766612
Des te uitdagender voor TS om het toch te proberen, lijkt me.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:13:24 #122
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_78770828
Ik denk dat 1:30 helemaal niet onlogisch is als TS zijn rijstijl blijft volhouden. Die motor is echt nog niet uitgesleten. Met dingen als een schoon inlaattraject en nieuwe uitlaat ademt dat ding weer als nieuw. De stappen die op de planning staan zijn ook nog eens veel groter dan degenen die tot nu toe genomen zijn.

Het zal niet simpel zijn. Het zal ook zeker de investering niet terugbetalen, maar ik denk dat het best mogelijk is.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † vrijdag 5 maart 2010 @ 15:49:18 #123
25682 2cv
Niet subtiel
pi_78777486
Ik heb met mijn BX diesel 1:21 gereden. Op het dak zaten een stel afzichtelijke daklampen, in de kofferbak lag 100 ton zooi, de motor had bijna 400.000km gelopen en was aardig versleten (carterventilatieslang lek en het ding zoop 1:300 aan olie). Het enige wat ik gedaan heb is mijn rijstijl aanpassen. Om het even in perspectief te zien: ik heb met diezelfde BX onder vergelijkbare omstandigheden ook 1:11 gereden.

Dan moet 1:30 met een moderne, jonge auto die geprepareerd is om zuinig te rijden ook lukken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_78785360
Impossible is nothing

De upgrades die eraan gaan komen zullen het verbruik flink gaan verlagen. De auto is er niet te oud voor en ik ben vastberaden dat doel te halen dus ik word het echt niet beu.

Wel zal 1 op 30 niet lukken met dagelijks woon-werkverkeer. Dat zou met een Lupo 3L al heeel moeilijk zijn. Het ritje van 44 km dat ik dagelijks doe is totaal niet gunstig en daarmee toon je niet het maximaal haalbare.
Wanneer dan wel? Tijdens een rit van Amsterdam naar Stockholm, zonder te tanken, 1 overnachting, ruim 1500 km. Bam. Dat moet de 1 op 30 gaan worden.

Dit plan had al op de site moeten staan maar ik heb het momenteel erg druk met het bouwen van een nieuwe versie.

Blijf 't volgen!
www.mijnbluemotion.nl
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:23:34 #125
100413 guapo
Dumpass
pi_78786479
Mooi topic maar 1 op 30 gaat 'm niet worden. Ik zeg maximaal 1250 op een tank, maar dan ook maximaal.
-weg, zie banmeldtopic-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')