Anderen zeggen dat je juist zo snel mogelijk op je snelheid moet komen en dan cruise control/vaste voet.quote:Op woensdag 10 maart 2010 01:01 schreef Zuunigerd het volgende:
Zeg TS, op wat voor traject meet jij je verbruikscijfers?
En bezuinig je alleen door vroeg te schakelen, of trek je ook superlangzaam op? Vroeg schakelen maar vol gas tot 2500rpm zal je niet echt helpen.
Mijn pa en ma hadden een VW Passat TDI (110bhp) uit 2001. Daarmee haalden ze 1 liter op 22 à 23 kilometer.
Als dat al lukt met een zware stationwagen, dan moet met enige tweaks en een rustige rijstijl de 1 op 28 wel haalbaar zijn met jouw Golf.
Absoluut niet; traag optrekken verbruikt het minste energie. Voor wie geintresseerd is pleur ik hier desgevraagd de gehele natuurkundige berekening erachter neer, maar het komt er op neer dat als je van 0->50km/h gaat in 5 seconden of van 0->50km/h in 10 seconden, je in het eerste geval ca. 2x zoveel energie kwijt bent aan luchtweerstand. De uiteindelijk arbeid (=energie=joule) die geleverd moet worden om de massa naar 50km/h te krijgen is gelijk. Het in vaart brengen van de massa kost het meeste energie, bij 50km/h is de luchtweerstand vrij laag.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:15 schreef Unreal88 het volgende:
[..]
Anderen zeggen dat je juist zo snel mogelijk op je snelheid moet komen en dan cruise control/vaste voet.
Het meest zuinig is snel optrekken naar circa 60 km/u, dan de hoogste versnelling pakken en daarna niet meer optrekken. Die 60 km/u is even een beetje afhankelijk van bij welke snelheid jouw auto het laagste verbruik haalt. Per auto proberen dus om het werkelijke optimum te vinden.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:15 schreef Unreal88 het volgende:
[..]
Anderen zeggen dat je juist zo snel mogelijk op je snelheid moet komen en dan cruise control/vaste voet.
Juist.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:53 schreef TR08 het volgende:
[..]
Trouwens wbt remmen: Blijf daar maar even lekker af totdat je je gewichtreductie gehaald hebt. Je wilt niet met hete remmen komen te staan voor je auto gestopt is.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 14:10 schreef Turquaz52 het volgende:
Als ik ECHT topzuinig wil rijden dan let ik op mijn turbodruk meter, op het moment dat ik daar 0,1 bar zie schakel ik al optotdat je in de 5 bent want dan loopt ie op, tenzij je echt slowmotion rijd.
En 1.4 remmen op een 1.9TDI? Wie dat zei is gek.
Ik heb op mijn fabrieks 90pk 1.9 TDI (wat zelfde remmen gebruikt als een 110PK TDI), remmen op gezet van een 2.0GT die maar 5pk meer heeft, maar wel gegroefd, geperforeerd en geventileerd.. DAT is een grote vooruitgang vanuit ongeventileerde schijven wat na een paar km hard rijden al gloeiend roken heet werden
heb geen board computer om het uit te testen, maar het lijkt me heel sterk, gezien het feit dat ik dan op 2600rpm zit (of iets hoger) in de 5, en dat het in de 4 dus in de buurt van 3500rpm moet liggen en dat dus ook echt te hoog is.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:26 schreef guapo het volgende:
[..]
Met een TDI rij je zuiniger in z'n 4 dan in z'n 5 als je 120 km p/u gaat. Probeer het maar eens uit!
Zet je cruisecontrol maar eens vast op 120. Probeer het uit in de 5e versnelling en dan in z'n 4e versnelling. Scheelt zo'n 0,5 liter per 100 km.
Jammer dat je geen boardcomputer hebt, maar ik heb het gezien bij iemand met een Fabia 1.9 TDI 101 PK.quote:Op donderdag 11 maart 2010 00:57 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
heb geen board computer om het uit te testen, maar het lijkt me heel sterk, gezien het feit dat ik dan op 2600rpm zit (of iets hoger) in de 5, en dat het in de 4 dus in de buurt van 3500rpm moet liggen en dat dus ook echt te hoog is.
Mijn Seon Leon 105pk TDI (2006) reed toch echt zuiniger in zijn 5 hoor. Dit over bijna alle (constante) snelheden.quote:Op woensdag 10 maart 2010 21:26 schreef guapo het volgende:
[..]
Met een TDI rij je zuiniger in z'n 4 dan in z'n 5 als je 120 km p/u gaat. Probeer het maar eens uit!
Zet je cruisecontrol maar eens vast op 120. Probeer het uit in de 5e versnelling en dan in z'n 4e versnelling. Scheelt zo'n 0,5 liter per 100 km.
En waarom rijden ze dan in de keverklasse met LM remklauwen van een oude visa?quote:
Die is VEEETTTTT.. Ik moet het maar doen met een van een Golf 3 2.0 GTquote:Op donderdag 11 maart 2010 22:24 schreef Yoan het volgende:
Deze remmen blijven erop. De schijven moeten binnenkort wel vervangen worden en dan probeer ik deze te scoren:
[ afbeelding ]
Dit is uitgetest in een Fabia, Audi A4 en 2 verschillende Astra's, allemaal turbodiesels.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:57 schreef davidov2009 het volgende:
^^^^ Het kán wel, maar is wel onwaarschijnlijk, want dat betekent
(1) Dat de boordcomputer niet goed functioneert betreffende opgegeven verbruik (=meest waarschijnlijk, dat zie je namelijk heel vaak) OF
(2) Dat dat de overbrenging in z'n 5 aanmerkelijk minder efficiënt is; dit zou direct aan de transmissie kunnen liggen (onevenredig meer kracht nodig), maar ook aan het effect van de transmissie op de verbrandingsefficiëntie van de motor.
Kun je niet ff resizen? Foto's van 1200 KB zijn een ware hel voor mobiele users.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:06 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Die is VEEETTTTT.. Ik moet het maar doen met een van een Golf 3 2.0 GT(Geen GTI):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Sorry 2CV, werken op een FullHD scherm icm. een wat sneller verbinding merkte ik dit niet op..quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:49 schreef 2cv het volgende:
Soms is het hebben van snel kabelinternet wel eens een nadeel. Vertaling: Turq, ik heb even je plaatjes omgezet in links. Ze waren wel erg groot.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |