abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76433679
quote:
President IJsland weigert Icesave-akkoord

De IJslandse president Olafur Ragnar Grimsson tekent het omstreden Icesave-akkoord met Nederland en Groot-Brittannië niet. Dat maakte hij dinsdag op een persconferentie bekend.

Daarmee komt de terugbetaling door IJsland van 1,3 miljard euro aan Nederland en 2,5 miljard euro aan Groot-Brittannië op losse schroeven te staan. Dat geld leenden beide landen aan IJsland om gedupeerde spaarders van de omgevallen spaarbank Icesave tegemoet te komen.

Het parlement van IJsland stemde vorige week in met de wet die de terugbetaling moest regelen. Door de weigering van de president om de wet te bekrachtigen, wordt het voorstel nu in een referendum aan de bevolking voorgelegd.
En in het referendum wijst de bevolking het akkoord natuurlijk af en zijn we weer terug bij nul.

Ik mag hopen dat de Nederlandse regering in dat geval voet bij stuk houdt en de EU-toetreding van IJsland blokkeert (ijdele hoop zeker).
pi_76434057
Nou, oorlog dan maar!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:57:05 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76434262
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:58:29 #4
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_76434327
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:51 schreef JohnLocke het volgende:
Nou, oorlog dan maar!
Idd gewoon binnenvallen en die 1.5 miljard zelf halen
pi_76434472
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
pi_76434527
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
en meteen de vrouwen
Bjork mogen ze houden
pi_76434564
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Was het niet zo dat Nederland het compensatiegeld voor gedupeerde Nederlandse klanten heeft voorgeschoten, en dit voorgeschoten bedrag nu terug wil van IJsland, dat garant stond voor Icesave?
pi_76434718
Björk kidnappen.
pi_76434724
Nou laten we als Nederlandse staat maar zovast sancties gaan opleggen.

Ik hoop dat die softies van de regering nu eens een keer hard zijn. Oftewel, een veto voor toetreding van Ijsland tot de EU. En hopelijk kunnen ze ook niet toetreden tot de IMF om een lening te krijgen.
Keihard terugpakken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:10:07 #10
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76434802
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Dat geld is voorgeschoten door de Nederlandse staat. De staat heeft de schuld dus min of meer overgenomen.

Verder lijkt het me niet dat IJsland daadwerkelijk een keus heeft. Ze kunnen maar beter het (coulante) voorstel ondertekenen, want ik denk dat het alternatief erger zal zijn. De schuld is er nu eenmaal, die kun je niet ineens wegwuiven, ook al heeft de bevolking nooit gesnapt waar hun rijkdom vandaan kwam...
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:11:03 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_76434829
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:11:49 #12
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76434853
Zou het daadwerkelijk binnenvallen van Ijsland een laatste optie zijn of zal dat nooit gebeuren?
I am not impressed by your performance
pi_76434855
Je moet natuurlijk gewoon je schulden betalen in de internationale economie, anders kun je er niet aan meedoen. Net als de Russen in 1917 die besloten dat alle buitenlandse vorderingen niet meer geldig waren.

Dus ik zou zeggen, hard erin met de hele EU. Geen IJslander die er nog in komt, beslag op alle IJslandse bezittingen, schepen aan de ketting, ambassadeurs weg, dat soort dingen. De bevolking daar snapt het niet helemaal, de staat heeft de hele bevolking aansprakelijk gemaakt zodat bankiers de mogelijkheid hadden om met geld te stoeien. Daar hebben een heleboel IJslanders van geprofiteerd.

Sommigen ook nauwelijks, ik snap best dat het onrechtvaardig is voor de IJslanders die al jaren hun brood verdienen met het laten fermenteren van haaienrug of het fabriceren van keukengeysers of wat ze daar ook deden voordat ze het bankwezen in gingen, maar dat is dan iets wat intern maar rechtvaardig opgelost moet worden. Zonder dat de staat zich garant stelde had IJsland nooit zo rijk kunnen worden van het bankieren. De staat had zich natuurlijk niet garant moeten stellen voor bedragen die met 300.000 inwoners nauwelijks op te brengen zijn, maar dat is nu eenmaal gebeurd. Daar heeft die bevolking toch voor gekozen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:12:33 #14
45206 Pietverdriet
pi_76434878
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.
pi_76434883
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76434904
IJsland gaat kapot.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:14:05 #17
136343 BasEnAad
pi_76434923
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
pi_76434930
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:13 schreef tho_Omas het volgende:
IJsland gaat kapot.
"Olé, olé"?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76434942
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
Dat hadden ze eerder moeten bedenken imo.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:16:16 #20
45206 Pietverdriet
pi_76434987
quote:

[..]

En? Geld is geld, je wordt niet welvarend door 1,3 miljard te laten liggen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:26:34 #21
279329 GSP
pi_76435288
Is toch een ruwe 100 euro per persoon in Nederland. Is toch een aardig bedrag om zo even weg te geven al zeg ik het zelf.

Daarbij mogen we van geluk spreken dat de UK er ook bij betrokken is, met een dominant land aan de zijde sta je toch sterker.
pi_76435347
quote:

[..]

Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_76435794
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:42:56 #24
136343 BasEnAad
pi_76435819
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:28 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
Dingen in perspectief zien
pi_76435867
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dingen in perspectief zien
In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegd
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:44:52 #26
45206 Pietverdriet
pi_76435877
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
er hebben 40.000 mensen een petitie ondertekend en nu zegt de regering nee. Verschuilen zich achter de vox populi
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:44:55 #27
136343 BasEnAad
pi_76435880
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:26 schreef GSP het volgende:
Is toch een ruwe 100 euro per persoon in Nederland. Is toch een aardig bedrag om zo even weg te geven al zeg ik het zelf.

Daarbij mogen we van geluk spreken dat de UK er ook bij betrokken is, met een dominant land aan de zijde sta je toch sterker.
Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulp
Liever IJsland dan Afrika.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:45:50 #28
45206 Pietverdriet
pi_76435911
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegd
Precies, IJsland heeft een potje gebroken en nu moeten ze het potje betalen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:47:03 #29
45206 Pietverdriet
pi_76435945
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulp
IJsland dat zijn schulden betaald is kredietwaardig, IJsland dat dit niet doet, wordt nooit meer vertrouwd en zakt af naar de afgrond.
pi_76436112

Take what is ours.
Ja, ik generaliseer.
pi_76436153
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

er hebben 40.000 mensen een petitie ondertekend en nu zegt de regering nee. Verschuilen zich achter de vox populi
Niet de regering, maar het staatshoofd. Het Nederlandse equivalent zou zijn dat Beatrix weigert haar handtekening te zetten.
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.
Precies.
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef GSP het volgende:
Zou het daadwerkelijk binnenvallen van Ijsland een laatste optie zijn of zal dat nooit gebeuren?
pi_76436248
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dus 100 euro schade per persoon in Nederland tegenover 12.666 euro schade per persoon in IJsland?
Ja logisch dat er dan niet getekend wordt, dat kan die economie daar niet hebben. Wij kunnen het lijden.

Vervolgens even een goed gesprek met Nout Wellink hoe dat ook alweer zat met dat toezicht.
pi_76436352
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:56 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dus 100 euro schade per persoon in Nederland tegenover 12.666 euro schade per persoon in IJsland?
Ja logisch dat er dan niet getekend wordt, dat kan die economie daar niet hebben. Wij kunnen het lijden.

Vervolgens even een goed gesprek met Nout Wellink hoe dat ook alweer zat met dat toezicht.
Wij moeten lijden voor hun eigen domme fouten? Dacht het echt dus niet he.
pi_76436406
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

"Olé, olé"?
Hoebahoebahoeba hophophop.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:00:54 #35
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_76436408
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
Er kan nog zo veel op papier staan, maar als men zich daar niet aan houdt dan wordt het lastig.

Ik kan het op zich wel enigszins begrijpen van IJsland. Niet dat ik het goed keur overigens.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_76436449
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:59 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Wij moeten lijden voor hun eigen domme fouten? Dacht het echt dus niet he.
De grootste fout ligt voor mij toch echt bij die lutsers die voor een procentje meer rente hun geld naar een IJslandse spaarboer brachtten en Nout Wellink die niets wilde zien.

En om daar nou een heel land financieel voor naar de afgrond te brengen... snap die IJslanders wel.
pi_76436657
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:01 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

En om daar nou een heel land financieel voor naar de afgrond te brengen... snap die IJslanders wel.
Ze hoeven niet de afgrond in, we hebben gewoon een nieuwe kolonie
pi_76436764
quote:

[..]

De grootste fout ligt voor mij toch echt bij die lutsers die voor een procentje meer rente hun geld naar een IJslandse spaarboer brachtten en Nout Wellink die niets wilde zien.

Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.

Plus je vergeet even voor het gemak dat IJsland er wel degelijk heel rijk door is geweest, en ze volop van de positieve effecten genoten. Nu krijgen ze de negatieve effecten te zien van dat soort grootmoed en dan is het opeens "Boehoe "
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:10:25 #39
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76436819
Dit lijkt me een constitutionele crisis op te leveren. De minister-president heeft al gezegd te zullen aftreden als de wet niet door de kamer kwam, dus zal dat vermoedelijk nu ook doen.
Verder is het een financieel drama voor de Ijslanders, daar het IMF en andere skandinavische landen steun toegezegd hebben twv een kleine vijf miljard. Daar kunnen ze naar fluiten als deze wet verworpen wordt.

Hij had beter de Belgische route kunnen volgen en voor een dag aftreden als hij er zo´n moeite mee heeft. Nu stort hij zijn land in een drama omwille van de vox populi.
Here we are now, entertain us.
pi_76436952
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:09 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.

Plus je vergeet even voor het gemak dat IJsland er wel degelijk heel rijk door is geweest, en ze volop van de positieve effecten genoten. Nu krijgen ze de negatieve effecten te zien van dat soort grootmoed en dan is het opeens "Boehoe "
Met het IJslandse toezicht zat het nou ook niet echt goed nee. Maar je kunt toch moeilijk dat land economisch aan de afgrond brengen om je gelijk maar te halen. Ze hebben dringend een lening van het IMF nodig om het hoofd boven water te houden en de werkeloosheid loopt uit de klauwen. Dan heeft het geen zin om een wurgcontract op te stellen dat ze nog verder de economische ellende in duwt.

Ik denk dat ze best terug willen betalen maar niet op de manier die Nederland en de UK willen opleggen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:15:35 #41
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76437021
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets. Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.

Hoe zit het eigenlijk met de spaarders uit Duitsland en de Scandinavische landen? Daar was Icesave toch ook actief?
pi_76437074
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ze hoeven niet de afgrond in, we hebben gewoon een nieuwe kolonie
Hoe zitten ze met grondstoffen?
pi_76437146
Tja, die IJslandse burgers kunnen wel vinden dat het niet eerlijk is, maar ze hebben er wel echt van geprofiteerd (ook al beweren ze van niet) en als die schulden niet worden afbetaald, dan staat IJsland dus te boek als wanbetaler en kan het feest echt beginnen voor ze. Ben benieuwd wat in dat geval de IJslandse kroon nog waard blijft.

Voorzover ik weet is deze wet noodzakelijk voor ze om IMF steun te krijgen en om later eventueel bij de EU te mogen. Dus ze kunnen niet veel anders. En voor zowel de Britse als Nederlandse regering telt dat ze hun eigen kiezers veel belangrijker vinden dan die paar IJslanders die verder toch niks hebben in te brengen.

Wat het extra dom maakt allemaal is dat iedereen kan bedenken dat als de IJslanders wel hadden ingestemd met die regeling dat dan na een paar jaar. als de druk van de ketel was er wel een schuldsanering op gunstige voorwaarden mogelijk was geweest. Nu raken ze die kans ook kwijt.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:20:41 #44
45206 Pietverdriet
pi_76437235
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:16 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Hoe zitten ze met grondstoffen?
Volgens mij alleen aardwarmte-energie en vis
pi_76437298
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:15 schreef Louis22 het volgende:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets. Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Terugbetaling is uitgesmeerd over 16 jaar ofzo. Weet waarover je praat.
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:22:35 #46
45206 Pietverdriet
pi_76437308
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:09 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Het zijn eigenlijk net tokkies met schulden. Wel een Plasma TV en nu huilen dat ze in de schuldsanering zitten
pi_76437337
quote:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets.
10 jaar lang een 1500 euro per jaar per inwoner. Dat hebben ze er de laatste jaren ook bijgekregen, mede dankzij het avontuurlijk bankieren.
quote:
Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Alsof dat niks is, dat is voorwaarde voor het internationale handelsverkeer. Verplichtingen moeten nagekomen worden en overheden moeten daarvoor zorgen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:25:24 #48
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76437446
quote:

Hoe zit het eigenlijk met de spaarders uit Duitsland en de Scandinavische landen? Daar was Icesave toch ook actief?
Och Belgie heeft een staatsschuld van 90%, dus dat is het grootste drama niet. Ze hebben tot 2024 om het af te belangen (en ze kunnen het natuurlijk weer herfinancieren zoals ik hierboven al postte via IMF etc).
pi_76437637
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:25 schreef voyeur het volgende:

[..]

Och Belgie heeft een staatsschuld van 90%, dus dat is het grootste drama niet. Ze hebben tot 2024 om het af te belangen (en ze kunnen het natuurlijk weer herfinancieren zoals ik hierboven al postte via IMF etc).
Het blijft verbijsterend dom, vergelijkbaar met mensen die denken dat ze hun problemen kunnen oplossen door de brieven van het incassobureau niet te openen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:30:20 #50
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76437641
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

10 jaar lang een 1500 euro per jaar per inwoner. Dat hebben ze er de laatste jaren ook bijgekregen, mede dankzij het avontuurlijk bankieren.
[..]

Alsof dat niks is, dat is voorwaarde voor het internationale handelsverkeer. Verplichtingen moeten nagekomen worden en overheden moeten daarvoor zorgen.
Zo bedoelde ik het niet, ik wilde het perspectief van de gewone IJslander schetsen. Uiteraard is internationale geloofwaardigheid heel belangrijk.

Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog kan zoiets je opbreken.
pi_76437718
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:30 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Zo bedoelde ik het niet, ik wilde het perspectief van de gewone IJslander schetsen. Uiteraard is internationale geloofwaardigheid heel belangrijk.

Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog, kan zoiets je opbreken.
Je kunt coulance wel vergeten zolang dit een hot topic is in Nederland en Engeland . Die coulance had er sowieso wel ingezeten als die IJslanders hadden ingestemd. Maar nu kunnen ze dat ook wel vergeten omdat ze zelf de zaak maar op de spits blijven drijven.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:35:18 #52
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76437857
Hoho, de petitie stelt dat er een referendum moet komen. Niet dat het voorstel verworpen moet worden. Mi valt dat geheel onder zelfbeschikking.
  Donald Duck held dinsdag 5 januari 2010 @ 14:38:48 #53
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_76438008
Ze zullen het toch terug moeten gaan betalen. Anders is het pure diefstal. Maar gelukkig hebben Groot-Brittannië en Nederland een leuke troef in handen: ze moeten IJsland gewoon duidelijk maken dat anders alle pogingen om lid te worden van de EU zullen worden geblokkeerd. En anders moet het maar kwaadschiks. IJsland heeft geen leger, ze hebben enkel een simpele kustwacht.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_76438029
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:35 schreef Louis22 het volgende:
Hoho, de petitie stelt dat er een referendum moet komen. Niet dat het voorstel verworpen moet worden. Mi valt dat geheel onder zelfbeschikking.
Ja maar zo werkt dat natuurlijk niet, IJsland heeft al eerder toegezegt te betalen, dan kun je nu niet opeens terug krabbelen omdat het volk mort.
pi_76438087
quote:

[..]

Daar heb ik ook wel begrip voor, maar het perspectief dat de gewone IJslander er niks mee te maken heeft klopt niet. Ze moeten iets verder terugkijken en het was hun democratische regering die hen zoveel voorspoed bracht door het hele land garant te stellen voor grote financiele risico's, veel te groot in verhouding tot de grootte van de economie.
quote:
Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog kan zoiets je opbreken.
Er is toch een betalingsregeling? Dat is coulance. Het is niet zo dat Nederland alle staatseigendommen van IJsland laat veilen o.i.d.. De IJslanders hebben met zijn allen schulden gemaakt, dat perspectief ontbreekt bij een aantal gewone IJslanders. Dat de nationale bank zich garant stelde was voorwaarde om hier geld te komen verdienen met hun banken.
pi_76438121
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij alleen aardwarmte-energie en vis
Vis kunnen we wel gebruiken. Dan blijven de Jappen er tenminste vanaf.
pi_76438147
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:39 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ja maar zo werkt dat natuurlijk niet, IJsland heeft al eerder toegezegt te betalen, dan kun je nu niet opeens terug krabbelen omdat het volk mort.
Ieder verdrag geldt pas als het geratificeerd is. Het zegt wel iets over de betrouwbaarheid van de IJslandse staat, en aangezien het een klein rotlandje is lijkt het mij niet verstandig om a la US zomaar een ondertekend verdrag in de vuilnisbak te gooien zonder zelfs te denken aan ratificatie (Kyoto).
  † In Memoriam † dinsdag 5 januari 2010 @ 14:44:29 #58
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76438236
* Boze_Appel gaat zijn vakantie naar Ijsland vast plannen.

Straks kost het niets meer daar en ze hebben een vrouwenoverschot.
Carpe Libertatem
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:51:33 #59
45206 Pietverdriet
pi_76438532

I Want my Money Back

Helaas, ze is er geestelijk niet meer zo bij
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:55:27 #60
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76438685
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ieder verdrag geldt pas als het geratificeerd is. Het zegt wel iets over de betrouwbaarheid van de IJslandse staat, en aangezien het een klein rotlandje is lijkt het mij niet verstandig om a la US zomaar een ondertekend verdrag in de vuilnisbak te gooien zonder zelfs te denken aan ratificatie (Kyoto).
Dat is in grote lijnen waar, maar een bilateraal verdrag schept op zich al verwachtingen die redelijkerwijs nagekomen moeten worden. Volgens mij heeft het Internationaal Gerechtshof al een paar maal zo geoordeeld.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:55:56 #61
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76438705
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar heb ik ook wel begrip voor, maar het perspectief dat de gewone IJslander er niks mee te maken heeft klopt niet. Ze moeten iets verder terugkijken en het was hun democratische regering die hen zoveel voorspoed bracht door het hele land garant te stellen voor grote financiele risico's, veel te groot in verhouding tot de grootte van de economie.
[..]

Er is toch een betalingsregeling? Dat is coulance. Het is niet zo dat Nederland alle staatseigendommen van IJsland laat veilen o.i.d.. De IJslanders hebben met zijn allen schulden gemaakt, dat perspectief ontbreekt bij een aantal gewone IJslanders. Dat de nationale bank zich garant stelde was voorwaarde om hier geld te komen verdienen met hun banken.
De gewone IJslander heeft er allicht van geprofiteerd, maar toch voelt het aan als een hot potato-game. Het had ons ook kunnen overkomen, en dan waren we ook niet blij geweest. Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat de schuld kwijtgescholden moet worden ofzo. Ik heb ook geen voorstel van hoe die coulance er concreet uit zou moeten komen te zien, maar een soort internationale solidariteit is A op zichzelf waardevol en B in ons eigen belang.

Nog 2 vragen:

-kan IJsland de verantwoordelijke bewindslieden niet plukken?
-hoeveel heeft de garantieregeling voor binnenlandse spaarders IJsland gekost? En wie heeft dat betaald?
pi_76438730
Tsja.. deze hele heisa omdat een aantal Nederlanders (en Engelsen) niet de betrekkelijk eenvoudige kleine lettertjes wilden lezen. Er is vanaf het begin gewaarschuwd dat Landsbanski niet onder het Nederlands deposito garantiestelsel viel. Ik kan me een Buitenhof programma herinneren waarin de CEO van de Rabobank ook een waarschuwing afgaf, maar Rob Trip (presentator) zat daar ook een beetje doorheen te hinniken.

Wouter Bos is heel aardig voor de Nederlandse domoren geweest. Helaas hebben mensen die wél opletten, daar de meeste last van. Nu maar hopen dat we ooit geld terug gaan zien.
pi_76438924
quote:

Nou, jeetje zeg, als we de Russen al als argument erbij moeten gaan halen om niet terug te betalen...
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:04:37 #64
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_76439056
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:56 schreef Freak188 het volgende:
Tsja.. deze hele heisa omdat een aantal Nederlanders (en Engelsen) niet de betrekkelijk eenvoudige kleine lettertjes wilden lezen. Er is vanaf het begin gewaarschuwd dat Landsbanski niet onder het Nederlands deposito garantiestelsel viel. Ik kan me een Buitenhof programma herinneren waarin de CEO van de Rabobank ook een waarschuwing afgaf, maar Rob Trip (presentator) zat daar ook een beetje doorheen te hinniken.
Het probleem hier is volgens mij ook dat de IJslandse regering er wel voor heeft gekozen IJslanders te vergoeden (of, althans, in ieder geval voor de IJslandse tak met geld over de brug te komen) en niet voor de buitenlandse takken.

De Nederlandse regering pikt dat niet, en stelt dat dat ook onrechtmatig is, omdat het (feitelijk) neerkomt op IJslanders wel vergoeden en buitenlanders niet, en dan mag in principe niet.

Als IJsland nu ook hun eigen onderdanen niet vergoed had, dan was het mogelijk nog wat anders geweest. Maar nu wil Nederland voor de Nederlanders ook geld zien (en het VK voor hun onderdanen).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:07:00 #65
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76439161
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:01 schreef Northside het volgende:

[..]

Nou, jeetje zeg, als we de Russen al als argument erbij moeten gaan halen om niet terug te betalen...
Ik zeg niet dat er niet terugbetaald hoeft te worden, maar als jij dat er van wil maken...
pi_76439422
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:55 schreef Louis22 het volgende:

[..]

De gewone IJslander heeft er allicht van geprofiteerd, maar toch voelt het aan als een hot potato-game. Het had ons ook kunnen overkomen, en dan waren we ook niet blij geweest.
Nee, als de DSB de buitenlandse markt op was gegaan dan hadden andere landen dat ook goed moeten keuren, en had de DNB daar ook voor in moeten staan, met de Nederlandse staat achter zich. Anders mag je niet zomaar overal bankieren. Verschil is echter dat wij een 50 keer grotere economie hebben, en dus ook meer kunnen dragen. Verschil is ook dat wij daar individueel veel minder van profiteren, ook omdat we met meer zijn. Het hele probleem is de grootte van de bedragen in verhouding tot de grootte van het land.
quote:
Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat de schuld kwijtgescholden moet worden ofzo. Ik heb ook geen voorstel van hoe die coulance er concreet uit zou moeten komen te zien, maar een soort internationale solidariteit is A op zichzelf waardevol en B in ons eigen belang.
Prima, maar er wordt dan ook een regeling getroffen, een regeling die echt niet half IJsland aan de bedelstaf brengt. De IJslanders moeten opdraaien voor de fouten van hun eigen regering die ze stond toe te juichen toen het geld niet op kon. Dan moeten zij nu ook solidair zijn. Natuurlijk moet je IJsland niet stuk maken, je moet ze niet meer laten betalen dan ze kunenn betalen. Dan doen ze er toch gewoon langer over?

Ik kan hier ook wel een petitie gaan organiseren om de staatsschuld gewoon niet af te lossen, stik er maar in, vieze schuldeisers. Ik krijg waarschijnlijk ook nog veel handtekeningen ook.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:19:58 #67
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76439713
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, als de DSB de buitenlandse markt op was gegaan dan hadden andere landen dat ook goed moeten keuren, en had de DNB daar ook voor in moeten staan, met de Nederlandse staat achter zich. Anders mag je niet zomaar overal bankieren. Verschil is echter dat wij een 50 keer grotere economie hebben, en dus ook meer kunnen dragen. Verschil is ook dat wij daar individueel veel minder van profiteren, ook omdat we met meer zijn. Het hele probleem is de grootte van de bedragen in verhouding tot de grootte van het land.
[..]

Prima, maar er wordt dan ook een regeling getroffen, een regeling die echt niet half IJsland aan de bedelstaf brengt. De IJslanders moeten opdraaien voor de fouten van hun eigen regering die ze stond toe te juichen toen het geld niet op kon. Dan moeten zij nu ook solidair zijn. Natuurlijk moet je IJsland niet stuk maken, je moet ze niet meer laten betalen dan ze kunenn betalen. Dan doen ze er toch gewoon langer over?

Ik kan hier ook wel een petitie gaan organiseren om de staatsschuld gewoon niet af te lossen, stik er maar in, vieze schuldeisers. Ik krijg waarschijnlijk ook nog veel handtekeningen ook.
Nuja, je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Ik vraag me alleen af, door wie zijn de binnenlandse spaartegoeden destijds opgevangen? Me dunkt dat de IJslandse bancaire sector te klein is om dat op zich te nemen, zoals in NL gebeurt.
pi_76440226
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:19 schreef Louis22 het volgende:
Nuja, je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik.
Ik heb in de loop van de zaak wel hier en daar wat meegekregen, en wat ik begrepen heeft de DNB toestemming aan Icesave gegeven omdat de Landsbanki en de staat IJsland voor die bank instonden. Anders was die toestemming er niet gekomen. Logisch ook, maar ik had me ook niet gerealiseerd dat IJsland zo verdomd klein is, en dat vraag ik me van de DNB ook af. Normaal gesproken als een nationale bank er voor in gaat staan, dan is het ook feitelijk heel solide. Met een nationale bank van een land met een BNP van 10 miljard ligt dat anders.
quote:
Ik vraag me alleen af, door wie zijn de binnenlandse spaartegoeden destijds opgevangen? Me dunkt dat de IJslandse bancaire sector te klein is om dat op zich te nemen, zoals in NL gebeurt.
Dat weet ik ook niet, maar waarschijnlijk was het vooral een exportsector. Het is natuurlijk sterk geinternationaliseerd de laatste jaren, een regering maakt wat goed hanteerbare regels en een goed vestigingsklimaat, en hup, je hebt een nieuwe industrie. Niets gaat zo makkelijk de wereld over als geld. Ik denk dat je IJsland meer moest zien als een interessante vestigingsplaats voor internationaal bankieren dan dat het iets te maken had met de interne spaar en leenmarkt.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:40:53 #69
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76440655
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb in de loop van de zaak wel hier en daar wat meegekregen, en wat ik begrepen heeft de DNB toestemming aan Icesave gegeven omdat de Landsbanki en de staat IJsland voor die bank instonden. Anders was die toestemming er niet gekomen. Logisch ook, maar ik had me ook niet gerealiseerd dat IJsland zo verdomd klein is, en dat vraag ik me van de DNB ook af. Normaal gesproken als een nationale bank er voor in gaat staan, dan is het ook feitelijk heel solide. Met een nationale bank van een land met een BNP van 10 miljard ligt dat anders.
Ik meen dat DNB Icesave toestemming had gegeven om slechts tot een half miljard op te halen.
quote:
Dat weet ik ook niet, maar waarschijnlijk was het vooral een exportsector. Het is natuurlijk sterk geinternationaliseerd de laatste jaren, een regering maakt wat goed hanteerbare regels en een goed vestigingsklimaat, en hup, je hebt een nieuwe industrie. Niets gaat zo makkelijk de wereld over als geld. Ik denk dat je IJsland meer moest zien als een interessante vestigingsplaats voor internationaal bankieren dan dat het iets te maken had met de interne spaar en leenmarkt.
Het ging me er om dat als de bevolking er voor op heeft moeten draaien, de terugbetaling aan NL en VK niet de eerste klap zou zijn.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:41:53 #70
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_76440707
Ach, die zes miljard. Als de Eu dat nu betaalt zijn we van het gezeur af. Gedeeld over 300 miljoen Europeanen valt dat toch wel mee! En het is éénmalig, itt het geld dat ieder jaar naar Afrika gaat.
The End Times are wild
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:43:15 #71
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76440770

Toortsen en rieken! Oude tijden herleven!

LXIV: 3,8 miljard.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:03:40 #72
279329 GSP
pi_76441683
Je moet als land en regering wel knettergek zijn om even 1,5 miljard cadeau te doen aan een land dat bewust een groot risico heeft gelopen en hier ook de royale vruchten van heeft geplukt.
pi_76441711
Tja, dan had Wouter Bos niet zo goed van vertrouwen moeten zijn. Dat we er inmiddels wel van op aan kunnen dat Nederlandse bestuurders niet voor hun volk opkomen betekend niet dat de IJslandse bestuurders dat evenmin doen.
pi_76442061
Dat landje heeft iets van 300.000 inwoners. Dat is wel echt verrekte weinig. DIe mogen niks zelf bepalen. Laat Denemarken maar lekker over ze beslissen wel zo eerlijk.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:32:23 #75
104871 remlof
Europees federalist
pi_76442906
Ze doen nu alleen moeilijk om betere voorwaarden te krijgen, zouden wij ook doen als het volk dat eiste.
Dit loopt allemaal met een sisser af, IJsland wil niks liever dan lid van de EU worden.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:34:41 #76
45206 Pietverdriet
pi_76442995
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:13 schreef DeParo het volgende:
Dat landje heeft iets van 300.000 inwoners. Dat is wel echt verrekte weinig. DIe mogen niks zelf bepalen. Laat Denemarken maar lekker over ze beslissen wel zo eerlijk.
Waarom Denemarken?
  † In Memoriam † dinsdag 5 januari 2010 @ 16:34:47 #77
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_76443004
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:41 schreef LXIV het volgende:
Ach, die zes miljard. Als de Eu dat nu betaalt zijn we van het gezeur af. Gedeeld over 300 miljoen Europeanen valt dat toch wel mee! En het is éénmalig, itt het geld dat ieder jaar naar Afrika gaat.
Of gewoon niet terugbetalen. Risico van bankieren.
Carpe Libertatem
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:35:33 #78
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_76443049
Bos had nooit het geld moeten voorschieten...dat ten eerste. Ja het is lullig voor de mensen die hun geld zijn kwijtgeraakt aan icesave, maar aan de andere kant weet je dat er risico's zijn als je je spaargeld op een buitenlandse bank zet met te hoge rentes.

Ben nu wel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Heb begrepen dat er een referendum komt, zou dat een bindend referendum zijn? Zo nee dan ben ik wel benieuwd wat de Ijslandse regering gaat doen met de uitkomst (naar alle waarschijnlijkheid stemt het ijslandse volk tegen het terugbetalen van de spaartegoeden), gaat de regering het toch terugbetalen of zullen ze luisteren naar het volk?
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 16:36:47 #79
45206 Pietverdriet
pi_76443099
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:41 schreef LXIV het volgende:
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

IJsland dat zijn schulden betaald is kredietwaardig, IJsland dat dit niet doet, wordt nooit meer vertrouwd en zakt af naar de afgrond.
pi_76443484
Weet iemand trouwens hoe de Engelsen over deze kwestie denken? Zijn ze daar de mariniers al aan het mobiliseren?
Ja, ik generaliseer.
pi_76444194
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom Denemarken?
quote:
Tot 1262 bleef IJsland onafhankelijk. In dat jaar tekende het een unie met de Noorse monarch Haakon IV van Noorwegen. Hiermee eindigde de bloedigste periode van de IJslandse geschiedenis. Het bezit van IJsland ging over naar Denemarken toen Noorwegen en Denemarken in de 14e eeuw verenigd werden. Toen de beide koninkrijken weer onafhankelijk werden in 1814 behield Denemarken IJsland.

In het begin van de 19e eeuw groeide het nationaal bewustzijn van IJsland, en er ontwikkelde zich een onafhankelijkheidsbeweging onder Jón Sigurdsson. Het Alþing bleef nog eeuwen bestaan als een juridisch orgaan, maar werd in 1800 officieel afgeschaft. In 1843 werd een adviesorgaan met dezelfde naam opgericht. Er werd besloten om voortaan in Reykjavik samen te komen, dat sindsdien de hoofdstad is.

In 1874, duizend jaar na het ontstaan van de eerste nederzetting, gaf Denemarken IJsland zelfbeschikking in de vorm van een eigen grondwet. Vanaf 1904 werd het eiland namens de Deense regering bestuurd door een 'minister van IJslandse zaken'.Deze kreeg in 1918 de status van minister-president, toen met Denemarken werd overeengekomen dat IJsland een volledig soevereine staat werd (Koninkrijk IJsland), in personele unie met Denemarken onder dezelfde koning.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:05:37 #82
279329 GSP
pi_76444303
quote:
President refuses to sign Icesave deal

Published: January 5 2010 12:57 | Last updated: January 5 2010 12:57

Iceland’s president on Tuesday said he would not sign legislation to reimburse Britain and the Netherlands for nearly ¤4bn lost in a failed Icelandic bank, threatening to plunge the crisis-hit country into a fresh round of political and economic turmoil.

Olafur Grimsson, president of Iceland, said the legislation, narrowly passed by the country’s parliament last week, should be put to a national referendum, amid overwhelming public opposition to the bill.

EDITOR’S CHOICE
Timeline: Key events since Icelandic crisis - Jan-05Darling cautions Iceland on debt payback - Jan-04In depth: Iceland - Apr-10Reykjavik stalls on Icesave deal - Jan-01Lex: Iceland’s hangover - Jan-01His decision marked only the second time since Iceland gained independence in 1944 that the president has refused to sign legislation, and it represented an act of defiance against Jóhanna Sigurðardóttir, prime minister, whose ruling coalition backed the bill.

It also threatened to deepen the diplomatic dispute with Britain and the Netherlands over the lost money and jeopardise the $10bn economic rescue programme set up by international donors after the collapse of Iceland’s banking sector in 2008.

Iceland’s government has been struggling for months to secure domestic backing for a deal to reimburse the two countries for savings lost in the Icesave arm of Reykjavik-based Landsbanki. But the pact has faced fierce resistance from opposition parties and much of Iceland’s 320,000-strong population, amid criticism that the terms are unfair and would saddle the country with unmanageable debts.

Mr Grimsson, who is serving his fourth term as the elected president, said it was in the interests of democracy to put the legislation to a referendum, given the importance of the issue to Iceland’s future.

“It has steadily become more apparent that the people must be convinced that they themselves determine the future course,” he said. “The involvement of the whole nation in the final decision is therefore the prerequisite for a successful solution, reconciliation and recovery.”

He made clear that an earlier bill passed in August, which authorised the repayments with various conditions attached, would remain active regardless of the outcome of a referendum. Some of those conditions – including a cut-off date for guaranteed repayments – were rejected by the British and Dutch governments, forcing Reykjavik to seek fresh parliamentary approval last month for a compromise deal agreed with the two countries.

More than 60,000 people – about a quarter of Iceland’s voting-age population – have signed a petition against the revised bill, and opinion polls indicate that more than two-thirds oppose it.

Mr Grimsson’s decision raises doubts over the future of Ms Sigurðardóttir’s left-of-centre coalition government, which has staked its authority on pushing through the Icesave deal.

The government argued that resolution of the dispute was crucial to economic recovery because the issue has delayed economic assistance from the International Monetary Fund and other lenders and poisoned diplomatic relations with European allies.

Credit ratings agencies have stressed the importance of the Icesave deal to Iceland avoiding further deterioration in its sovereign credit rating. Standard & Poor’s raised its outlook on the country from negative to stable after parliament voted to pass the legislation last week by a 33-30 margin.

The dispute has also complicated Iceland’s application last year to join the European Union, with diplomats warning that accession would be unlikely while the country was locked in conflict with Britain and the Netherlands. Many Icelanders resent what they view as bullying by the UK and Holland against their small nation, and the dispute has soured public opinion towards the EU.

The decision will be a serious setback for Alistair Darling, UK chancellor, who has spent months attempting to craft a deal that was acceptable to both sides.

British officials refused to be drawn on the likely implications of Iceland abandoning the deal. However Mr Darling warned on Monday that failure to pass the law would “make things much more difficult”, hinting at the potential consequences for Iceland’s bid for EU membership.

There is little appetite in Whitehall to further soften the terms of the loan agreement that was already regarded as generous, giving Iceland an effective grace period of seven years to rebuild its economy.

A Treasury spokesperson said: “The Treasury will consult with colleagues in Iceland to understand why this bill has not been passed and will work with them, the Netherlands and within the EU to resolve this issue as soon as possible.”

Wouter Bos, the Dutch finance minister, said the decision not to sign was “disappointing” and said he expected a speedy explanation from the Icelandic government of what steps they would now take. “In any case, the Netherlands will maintain that there is an obligation for Iceland to pay,” the finance ministry said in a statement. The Dutch plan to discuss the matter with the British government.
De Britten lijken nu ook de duimschroeven te willen aandraaien
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:09:00 #83
104871 remlof
Europees federalist
pi_76444445
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 16:45 schreef Northside het volgende:
Weet iemand trouwens hoe de Engelsen over deze kwestie denken? Zijn ze daar de mariniers al aan het mobiliseren?
Hetzelfde als Nederland:
quote:
A UK Treasury spokesman said: “The Treasury will consult with colleagues in Iceland to understand why this Bill has not been passed and will work with them, the Netherlands and within the EU to resolve this issue as soon as possible.

"The UK Government expects Iceland to live up to its obligations."
Bron: Times Online
pi_76444472
Rug recht houden en een deadline geven. Zijn ze er dan niet uit, dan zijn de consequenties voor hun. Dat kan IJsland eenvoudigweg niet volhouden, want ze hebben nu meer dan ooit anderen nodig.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:11:04 #85
104871 remlof
Europees federalist
pi_76444525
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:05 schreef GSP het volgende:

[..]

De Britten lijken nu ook de duimschroeven te willen aandraaien
Zet wel even de bron erbij, in dit geval FT.com.
  † In Memoriam † dinsdag 5 januari 2010 @ 17:11:51 #86
137949 Disana
pi_76444552
Ik kan me wel voorstellen dat je het onrechtvaardig vindt dat jij en je kinderen straks moeten meebetalen aan een schuld die is veroorzaakt door een particuliere bank. Neemt niet weg dat de regering dit geld heeft geleend.
pi_76444822
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:11 schreef Disana het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat je het onrechtvaardig vindt dat jij en je kinderen straks moeten meebetalen aan een schuld die is veroorzaakt door een particuliere bank.
Nee, je moet meebetalen aan de garantiestelling die de overheid die jij hebt gekozen op zich heeft genomen.

Wij draaien in NL ook met z'n allen op voor de foute beslissingen die ons overheidsbestuur maakt.
pi_76444919
quote:
De IJslandse president Olafur Ragnar Grimsson
Tja, vind je het gek met zo'n naam? fonetisch hè?

dinsdag 5 januari 2010 @ 17:21:21 #89
104871 remlof
Europees federalist
pi_76444989
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, je moet meebetalen aan de garantiestelling die de overheid die jij hebt gekozen op zich heeft genomen.

Wij draaien in NL ook met z'n allen op voor de foute beslissingen die ons overheidsbestuur maakt.
Precies, de Betuwelijn was veel duurder (4,7 miljard euro) dan wat IJsland nu de Nederlandse staat verschuldigd is.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:25:07 #90
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76445146
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:56 schreef Freak188 het volgende:

Wouter Bos is heel aardig voor de Nederlandse domoren geweest. Helaas hebben mensen die wél opletten, daar de meeste last van. Nu maar hopen dat we ooit geld terug gaan zien.
Noem me immoreel, maar noem me geen domoor.

Ik heb de lettertjes van begin tot eind gelezen en toen mijn geld op Icesave gezet. Volop Fok!kers overigens, want in mei hadden we het er al over om met z'n allen naar IJsland te gaan mocht de bank omvallen.

FOKmeet in IJsland

We waren er toen al uit dat de kans dat we bij een faillissement niets terug zouden zien erg klein was. IJsland heeft de EER keihard nodig en Nederland ook. De depositogarantiestelselregeling was een verplichting die volgt uit de EER-verdragen. Het was politiek onmogelijk geweest als zowel IJsland, als Nederland (en ook de UK) in dat geval niets zouden doen, want dat zou haast het einde van de betrouwbaarheid van de vrijhandelszone zijn. Dus de keuze tussen 5,25% rente en de 0,5% op de Postbank Plusrekening was voor ons rationeel snel gemaakt.

Zie ook de serieuze discussie daarover, toen. Banken met hoge rente #7
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:29:33 #91
72244 PICHT
Picht, pacht, poecht.
pi_76445335
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:19 schreef k_man het volgende:

[..]

Tja, vind je het gek met zo'n naam? fonetisch hè?

[ afbeelding ]
MIJN PILLEN!
Ik ben lelijk.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:31:20 #92
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76445417
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:21 schreef remlof het volgende:

[..]

Precies, de Betuwelijn was veel duurder (4,7 miljard euro) dan wat IJsland nu de Nederlandse staat verschuldigd is.
Moet ik hem inkoppen?

16000000/320000=50
4,7/3,8=1,24
50/1,24=40,32
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:35:27 #93
104871 remlof
Europees federalist
pi_76445571
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:31 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Moet ik hem inkoppen?

16000000/320000=50
4,7/3,8=1,24
50/1,24=40,32
Juist, hoe kleiner de bevolking is hoe beter ze hun overheid moeten controleren.
Omdat ze per hoofd voor een veel groter deel aansprakelijk zijn.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:42:59 #94
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76445858
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:35 schreef remlof het volgende:

[..]

Juist, hoe kleiner de bevolking is hoe beter ze hun overheid moeten controleren.
Omdat ze per hoofd voor een veel groter deel aansprakelijk zijn.
En ze kiezen er zelf voor om een klein landje met eigen munt te zijn. Als ze net als Ierland bij de EU hadden gewild, waren ze met gemak tegelijkertijd met Ierland lid geworden. Maar nee, "we redden het zelf wel". Tot ze het dus niet redden.

Ze moeten niet zeiken. Ze hebben genoeg visrechten en het hele land is zelfvoorzienend in natuurlijke energiebronnen. Als ik medelijden met een land moet gaan hebben, dan heb ik dat wel met Bhutan of Zimbabwe, niet met IJsland.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 17:54:36 #95
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76446317
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:42 schreef Pool het volgende:

[..]

En ze kiezen er zelf voor om een klein landje met eigen munt te zijn. Als ze net als Ierland bij de EU hadden gewild, waren ze met gemak tegelijkertijd met Ierland lid geworden. Maar nee, "we redden het zelf wel". Tot ze het dus niet redden.

Ze moeten niet zeiken. Ze hebben genoeg visrechten en het hele land is zelfvoorzienend in natuurlijke energiebronnen. Als ik medelijden met een land moet gaan hebben, dan heb ik dat wel met Bhutan of Zimbabwe, niet met IJsland.
vergeet Noorwegen niet dat dankzij de bevolking geen lid van de EG is, maar wel alle richtlijnen opvolgt zonder ooit inspraak te hebben in de besluitvorming. Referenda richten veel schade aan want de vox populi blinkt niet uit door snuggerheid.

Ik moet verder nog zien dat Ijsland hierin volhardt. De premier heeft al duidelijk gedreigd en staatsrechtelijk lijkt het me ook geen uitgemaakte zaak dat de president een bi-lateraal verdrag kan blokkeren. Nog even los van het schot in eigen voet als ze hiermee de gigantische leningen mislopen die nota bene hoger zijn dan hun schuld aan de UK en NL.
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 17:55:55 #96
236264 crew  capricia
pi_76446364
Als ik Ijslander geweest zou zijn, zou ik er ook niet mee akkoord gaan dat wij als volk moeten boeten voor 1 zo'n mislukte bank.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 januari 2010 @ 18:05:35 #97
45206 Pietverdriet
pi_76446750
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:55 schreef capricia het volgende:
Als ik Ijslander geweest zou zijn, zou ik er ook niet mee akkoord gaan dat wij als volk moeten boeten voor 1 zo'n mislukte bank.
Wel de lusten niet de lasten dus.
Je zal wel moeten. Je bent als IJslander deel van de IJslandse staat, en die is verantwoordelijk.
pi_76447209
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:54 schreef voyeur het volgende:
vergeet Noorwegen niet dat dankzij de bevolking geen lid van de EG is, maar wel alle richtlijnen opvolgt zonder ooit inspraak te hebben in de besluitvorming. Referenda richten veel schade aan want de vox populi blinkt niet uit door snuggerheid.
Noorwegen, is dat niet dat land met de grootste welvaart van Europa, het beste land om te leven, ondanks de kou? Wat heeft dat volk zichzelf precies aangedaan?
quote:
Ik moet verder nog zien dat Ijsland hierin volhardt. De premier heeft al duidelijk gedreigd en staatsrechtelijk lijkt het me ook geen uitgemaakte zaak dat de president een bi-lateraal verdrag kan blokkeren. Nog even los van het schot in eigen voet als ze hiermee de gigantische leningen mislopen die nota bene hoger zijn dan hun schuld aan de UK en NL.
De president is ook gewoon verkozen, en zijn handtekening maakt ongetwijfdeld deel uit van de ratificatie. Zoals de 1e kamer hier nee kan zeggen, kan de president dat daar, en dan komt er een referendum.

Op zich niet eens zo gek, als de weerstand zo groot is. De uitkomst moet natuurlijk wel zijn dat er betaald wordt.
pi_76447486
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:55 schreef capricia het volgende:
Waarom betaal je als Nederlander dan wel mee?
pi_76448284
Gewoon Aow tot je 68ste, of zet het onder ontwikkelingshulp.

Ik kan echt niet begrijpen waarom Bos dit voorgeschoten heeft.
pi_76449086
Als Ijsland niet betaalt dan moet Bos het geld maar weer terughalen bij die spaarders van Icesave, kunnen die zelf op Ijsland gaan claimen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:26:21 #102
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_76450108
Ik zie het geld liever in Ijsland daar kopen ze er tenminste geen wapens voor. Of de zoveelste dure auto voor de president of zoiets dergelijks.
Trek het dus maar lekker van het ontwikkelingsgeld af, ontwikkel eens een beschaafd land voor de verandering

Maar het is natuurlijk wel weer zo dat wie zijn billen brand op de blaren moet zitten.....
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:32:45 #103
279329 GSP
pi_76450463
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:26 schreef deedeetee het volgende:
Ik zie het geld liever in Ijsland daar kopen ze er tenminste geen wapens voor. Of de zoveelste dure auto voor de president of zoiets dergelijks.
Trek het dus maar lekker van het ontwikkelingsgeld af, ontwikkel eens een beschaafd land voor de verandering

Maar het is natuurlijk wel weer zo dat wie zijn billen brand op de blaren moet zitten.....
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ja laten we met z'n allen Range Rovers gaan financieren
pi_76450811
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ik wil zelfs zo ver gaan dat als IJsland niet dokt, de overheid het voorgeschoten geld bij de spaarders terughaalt. Het waren tenslotte deze spaarders die dit hachelijke avontuur begonnen zijn.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:39:30 #105
78780 deedeetee
pi_76450840
Op het journaal werd net verteld dat het geld echt wel terug wordt betaald maar dat de bevolking gewoon meer tijd wil voor dat terug betalen. Ze willen dus een andere betalingregeling ?
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:39:42 #106
104871 remlof
Europees federalist
pi_76450855
Kunnen we die paar miljard niet gewoon bovenop de EU-contributie van IJsland zetten de eerste jaren van hun lidmaatschap?
pi_76450902
quote:

[..]

Inderdaad, groot gelijk.
I'll sing you a lullaby.
pi_76451145
Overigens weten we nu ook hoe hoog het democraties gehalte van onze politici is, sommigen schreeuwen moord en brand over het gedrag van de IJslandse president, deze wil enkel dat deze wet word voorgelegd aan de bevolking. De bevolking kan er dan op een democratische wijze voor kiezen welk pad IJsland gaat kiezen de komende jaren. WB gooit met geld uit de schatkist zonder ook maar na te denken wat de burgers daarvan vinden, dat zegt genoeg over dictator WB
I'll sing you a lullaby.
pi_76451372
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:39 schreef deedeetee het volgende:
Op het journaal werd net verteld dat het geld echt wel terug wordt betaald maar dat de bevolking gewoon meer tijd wil voor dat terug betalen. Ze willen dus een andere betalingregeling ?
Het huidige plan geeft al tot 2024 de tijd om de terugbetaling af te ronden. Hoeveel tijd willen ze wel niet hebben?
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:52:08 #110
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76451462
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:45 schreef xenobinol het volgende:
Overigens weten we nu ook hoe hoog het democraties gehalte van onze politici is, sommigen schreeuwen moord en brand over het gedrag van de IJslandse president, deze wil enkel dat deze wet word voorgelegd aan de bevolking. De bevolking kan er dan op een democratische wijze voor kiezen welk pad IJsland gaat kiezen de komende jaren. WB gooit met geld uit de schatkist zonder ook maar na te denken wat de burgers daarvan vinden, dat zegt genoeg over dictator WB
Heb je het hele verschijnsel verkiezingen gemist? Je krijgt zo eens in de vier jaar een kaartje in de bus (iets vaker sinds Balkenende premier speelt) met de uitnodiging te stemmen. Het staat me niet bij dat Wouter Bos een greep naar de macht gedaan heeft. Een dictator die zichzelf vice-premier maakt zou pas echt een lachterje zijn.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:54:11 #111
279329 GSP
pi_76451582
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:40 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Inderdaad, groot gelijk.
gelul, icesave viel onder het garantiestelsel en was dus een velige bank tot 50k
  Donald Duck held dinsdag 5 januari 2010 @ 19:55:19 #112
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_76451665
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:45 schreef xenobinol het volgende:
Niet alles kun je aan de bevolking voorleggen. Als ze kunnen kiezen tussen betalen en niet betalen, is de uitslag op voorhand al duidelijk he. Ze zullen alleen maar naar zichzelf en de eigen portemonnee kijken voor op de korte termijn.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_76451710
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:39 schreef deedeetee het volgende:
Het verschil zit er volgens mij in dat dit akkoord voorziet in volledige terugbetaling, terwijl die Ijslandse petitionneurs willen dat de aflossing afhankelijk is van de economische groei, en als er dan nog wat over is in 2024 dan heeft Nederland pech. Nederland wil ook niet dat de economie van IJsland in gevaar komt, maar dan moet IJsland na 2024 gewoon door blijven betalen.
pi_76451804
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:52 schreef voyeur het volgende:

[..]

Heb je het hele verschijnsel verkiezingen gemist? Je krijgt zo eens in de vier jaar een kaartje in de bus (iets vaker sinds Balkenende premier speelt) met de uitnodiging te stemmen. Het staat me niet bij dat Wouter Bos een greep naar de macht gedaan heeft. Een dictator die zichzelf vice-premier maakt zou pas echt een lachterje zijn.
Kom op zeg, neem het referendum over de de Europese grondwet, volk stemt tegen... Den Haag boos en naait de bevolking een paar jaar later gewoon een oor aan, dat noem jij democratie
Alleen al het grote aantal zwevende stemmers is een goede indicatie dat onze parlementaire democratie in verre gaande staat van ontbinding verkeerd. Komt door alle zakenvullers daar in Den Haag die niet bezig zijn voor het volk maar enkel parasiteren op het volk, ronduit ziekmakend
I'll sing you a lullaby.
  Moderator dinsdag 5 januari 2010 @ 19:57:59 #115
236264 crew  capricia
pi_76451816
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 18:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom betaal je als Nederlander dan wel mee?
Hoe bedoel je?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 5 januari 2010 @ 19:59:05 #116
78780 deedeetee
pi_76451883
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:50 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Het huidige plan geeft al tot 2024 de tijd om de terugbetaling af te ronden. Hoeveel tijd willen ze wel niet hebben?
Zolang als nodig is om het voor hun op een redelijke manier betaalbaar te maken ?
De gulzige spaarders hier wisten zich toch ook geen raad om hun centjes zo snel mogelijk binnen te halen ? Gun de IJslanders wat meer tijd,van een kale kikker kun je geen veren plukken.
pi_76451965
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:55 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Niet alles kun je aan de bevolking voorleggen. Als ze kunnen kiezen tussen betalen en niet betalen, is de uitslag op voorhand al duidelijk he. Ze zullen alleen maar naar zichzelf en de eigen portemonnee kijken voor op de korte termijn.
Nou en? wat maakt dat nu uit, democratie houd toch in dat je ook die keuze kan maken? "Wij weten het wel beter, want jullie zijn dom" heeft toch juist tot deze situatie geleid
Het was toch de overheid die in eerste instantie deze banken onder het DGS liet opereren? Hadden ze dat niet eerst aan het volk kunnen vragen?
I'll sing you a lullaby.
pi_76452049
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:57 schreef capricia het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Die 90% van het bedrag tussen 20k en 100k bedoelt hij denk ik.
I'll sing you a lullaby.
pi_76452141
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:03 schreef sig000 het volgende:
Als Ijsland niet betaalt dan moet Bos het geld maar weer terughalen bij die spaarders van Icesave, kunnen die zelf op Ijsland gaan claimen

Goed plan, ze konden het er ook brengen dus ga het ook maar zelf halen.
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:06:23 #120
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_76452379
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:59 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Zolang als nodig is om het voor hun op een redelijke manier betaalbaar te maken ?
De gulzige spaarders hier wisten zich toch ook geen raad om hun centjes zo snel mogelijk binnen te halen ? Gun de IJslanders wat meer tijd,van een kale kikker kun je geen veren plukken.
Dat dus.

Bovendien hebben zowel de spaarders als de nationale banken lopen slapen en daarmee de Icesave-ellende in de hand gewerkt.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:10:57 #121
104871 remlof
Europees federalist
pi_76452663
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Kom op zeg, neem het referendum over de de Europese grondwet, volk stemt tegen... Den Haag boos en naait de bevolking een paar jaar later gewoon een oor aan, dat noem jij democratie
Alleen al het grote aantal zwevende stemmers is een goede indicatie dat onze parlementaire democratie in verre gaande staat van ontbinding verkeerd. Komt door alle zakenvullers daar in Den Haag die niet bezig zijn voor het volk maar enkel parasiteren op het volk, ronduit ziekmakend
Onzin. Met het houden van referenda kan je geen land besturen, want de uitslag daarvan wordt teveel bepaald door de waan van de dag en te weinig door langetermijndenken.

Het idee achter een parlementaire democratie is juist dat wij volksvertegnwoordigers kiezen die verstand van zaken hebben (het is hun werk om zich daarin te verdiepen) en voor ons de beslissingen nemen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:14:01 #122
117098 Hathor
Effe niet
pi_76452841
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:10 schreef remlof het volgende:

[..]

Onzin. Met het houden van referenda kan je geen land besturen, want de uitslag daarvan wordt teveel bepaald door de waan van de dag en te weinig door langetermijndenken.

Het idee achter een parlementaire democratie is juist dat wij volksvertegnwoordigers kiezen die verstand van zaken hebben (het is hun werk om zich daarin te verdiepen) en voor ons de beslissingen nemen.
En dat is nu juist wat er NIET gebeurt, er worden geen beslissingen genomen, alleen compromissen gesloten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:16:38 #123
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76452985
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 18:17 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Noorwegen, is dat niet dat land met de grootste welvaart van Europa, het beste land om te leven, ondanks de kou? Wat heeft dat volk zichzelf precies aangedaan?
[..]

De president is ook gewoon verkozen, en zijn handtekening maakt ongetwijfdeld deel uit van de ratificatie. Zoals de 1e kamer hier nee kan zeggen, kan de president dat daar, en dan komt er een referendum.

Op zich niet eens zo gek, als de weerstand zo groot is. De uitkomst moet natuurlijk wel zijn dat er betaald wordt.
Noorwegen is dankzij een referendum geen lid van de EG, maar de Noorse regering heeft dit handig omzeild door alle EG besluiten, verdragen etc. te volgen. Edoch ze mogen er niet over meepraten want ze zijn geen lid. Dan schiet je je als bevolking toch behoorlijk in de voet (en wordt duidelijk genegeerd door je eigen overheid want zo is het natuurlijk een farce).

De president ratificeert het bi-laterale verdrag niet, maar moet in dit geval zijn handtekening zetten onder een binnenlandse wet. Vandaar ook de vraag of hij staatsrechtelijk wel binnen zijn boekje blijft. Het één kan hij, maar de bindende werking voor de Ijslandse staat is nog maar de vraag.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:21:07 #124
111382 Ofyles2
pi_76453249
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:14 schreef Hathor het volgende:

[..]

En dat is nu juist wat er NIET gebeurt, er worden geen beslissingen genomen, alleen compromissen gesloten.
Dit om te voorkomen dat er politieke instabiliteit ontstaat.

Maar ook dit ben ik niet meer zeker...
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:22:24 #125
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76453325
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 17:54 schreef voyeur het volgende:

[..]

Eens. Het referendum is meer een IQ-test dan iets anders.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:23:14 #126
78780 deedeetee
pi_76453377
quote:

[..]

Alleen zo jammer dat het niet goed werkt. Ze doen niet wat ze beloven maar lekker ondemocratisch wat hun goed lijkt. En stommiteiten uithalen is hun ook niet vreemd.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:48:19 #127
104871 remlof
Europees federalist
pi_76454842
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:14 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dat hoort ook bij een parlementaire democratie, het parlement en de regering bestaan uit mensen van verschillende politieke signatuur die door het volk worden gekozen.

Wat jij wil is een éénpartijstaat, maar dat is juist weer niet democratisch.
pi_76455950
Fitch is bos behulpzaam...:)

Lagere waardering voor IJsland
http://www.nu.nl/economie/2156159/lagere-waardering-ijsland.html
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  dinsdag 5 januari 2010 @ 21:10:25 #129
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76456059
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:08 schreef dramatiek het volgende:
Fitch is bos behulpzaam...:)

Lagere waardering voor IJsland
http://www.nu.nl/economie/2156159/lagere-waardering-ijsland.html
Dat doet best wel auw voor IJsland. Moeten ze voor al hun leningen hogere rente gaan betalen nu.
pi_76457381
quote:

[..]

Heb jij de afgelopen jaren nog enige lange termijn visie kunnen bespeuren bij onze ministers en volksvertegenwoordigers?
I'll sing you a lullaby.
pi_76457446
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:10 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat doet best wel auw voor IJsland. Moeten ze voor al hun leningen hogere rente gaan betalen nu.
Een goede zaak
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  dinsdag 5 januari 2010 @ 21:42:38 #132
104871 remlof
Europees federalist
pi_76458069
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:31 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Heb jij de afgelopen jaren nog enige lange termijn visie kunnen bespeuren bij onze ministers en volksvertegenwoordigers?
Meer dan bij het "volk" in ieder geval
pi_76460123
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:42 schreef remlof het volgende:

[..]

Meer dan bij het "volk" in ieder geval
Dat zou je toch op zijn minst mogen verwachten lijkt mij, maar dat neemt niet weg dat er weinig tot niets uit komt
I'll sing you a lullaby.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:25:47 #134
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76460634
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 21:10 schreef Pool het volgende:

[..]

En hopeloos voorspelbaar. Zo jammer dat de IJslandse burgers en hun president dat schijnbaar niet kunnen inzien. Die doen liever *lalalalalaallalaaa het probleem bestaat niet!*
pi_76460886
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:25 schreef kingmob het volgende:

[..]

En hopeloos voorspelbaar. Zo jammer dat de IJslandse burgers en hun president dat schijnbaar niet kunnen inzien. Die doen liever *lalalalalaallalaaa het probleem bestaat niet!*
Ze hebben gratis energie daar, veel vis en schapen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 22:42:55 #136
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_76461505
De IJslanders hebben groot gelijk; waarom zouden zij als burgers opdraaien voor wat een commercieel bedrijf daar heeft aangerommeld. Stel dat Dirk Scheringa in ons omringende landen spaarders ging aantrekkenen de boel klapte, zouden wij als NL burgers dan voor de schade willen opdraaien?

Degene die hier de hoofschuldigen in dit drama zijn, zijn de NL en Britse overheden, die de Icesave-spaarders gecompenseerd hebben. Icesave-spaartegoeden werden niet gegarandeerd door DNB en die spaarders hadden gewoon hun centen kwijt moeten zijn.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 5 januari 2010 @ 23:06:19 #137
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76462657
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 22:42 schreef EdvandeBerg het volgende:
De IJslanders hebben groot gelijk; waarom zouden zij als burgers opdraaien voor wat een commercieel bedrijf daar heeft aangerommeld. Stel dat Dirk Scheringa in ons omringende landen spaarders ging aantrekkenen de boel klapte, zouden wij als NL burgers dan voor de schade willen opdraaien?
Niet willen, wel moeten.

Overigens, wij betalen nu ook voor het falende Fortis/ABN, mede door investeringen in het buitenland. De IJslandse banken hebben genoeg verdiend voor het eiland. Als ze de schuld niet willen betalen, dan moeten ze die extra welvaart over de afgelopen jaren maar terugdokken. Niet de lasten, dan ook niet de lusten.
pi_76463181
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:02 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Goed plan, ze konden het er ook brengen dus ga het ook maar zelf halen.
Lijkt me logisch toch, het is tenslotte voorgeschoten.
Achteraf krijg je dan de definitieve afrekening.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2010 23:17:45 ]
pi_76466144
Hoe gaat het afwikkeling van het faillissement van Icesave ?

Daar moeten ook genoeg opbrengsten tegen over staan, d.m.v. leningen die ze kunnen verkopen.
  woensdag 6 januari 2010 @ 11:22:29 #140
45206 Pietverdriet
pi_76474149
pi_76476103
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 20:16 schreef voyeur het volgende:
Noorwegen is dankzij een referendum geen lid van de EG, maar de Noorse regering heeft dit handig omzeild door alle EG besluiten, verdragen etc. te volgen. Edoch ze mogen er niet over meepraten want ze zijn geen lid. Dan schiet je je als bevolking toch behoorlijk in de voet (en wordt duidelijk genegeerd door je eigen overheid want zo is het natuurlijk een farce).
Nee. Wat Noorwegen doet is gewoon alle of het grootste deel van de export EU-conform maken, zodat het probleemloos mee kan doen op de interne EU-markt. Als een richtlijn ze niet bevalt dan passen ze die niet toe en kan het betreffende product niet in de EU uitgevent worden. Maar als ze daar de traditie hebben om vissen in de grond te begraven en daar een half jaar te laten rotten dan mag dat binnen Noorwegen gewoon verkocht worden, zonder dat ze zich druk hoeven te maken over of een niet verkozen commissie van smeetvrezenden en andere psychische stoornissen aangaande de risico's van leven op gezag van niet-verkozen politici dat onhygiënisch vindt. Ze mogen het alleen niet naar de EU exporteren, wel is alles wat ze uit de EU importeren langs de veiligheidschecks van de EU geweest, waar ook beste goede dingen gebeuren. Dat je niet mee kunt praten kan best lastig wezen, zo mag de Zwitserse wijnstreek Champagne haar niet bubbelende wijn niet onder die naam op de interne EU-markt aanbieden. Wanneer Zwitserland lid was geweest had dat echter ook niet betekend dat ze voldoende hard mocht meepraten om dat anders te krijgen.

Noorwegen zal ook geen Icesave-probleem hebben, want Noorwegen mocht Icesave gewoon de vergunning weigeren om in Noorwegen als bank te opereren. Nederland mocht dat niet, ook al hadden ze hun twijfels bij een depositiegarantie namens 300.000 inwoners. Vanwege, jawel, EU-regels. De Noren hoeven ook niet op te draaien voor de begrotingsproblemen en de dubbele boekhouding van bijvoorbeeld Griekenland. Zo heeft Zwitserland het junkenprobleem ook binnen 3 jaar opgelost, omdat ze daarbij niet in de weg werden gezeten door 'internationale verplichtingen'.

Als je wilt betogen dat de Noren beter af waren geweest met een EU-lidmaatschap heb je een moeilijk verhaal, want de EU gaat slechts heel indirect over de temperatuur, en op alle andere vlakken heeft Noorwegen een streepje voor op elk EU-land.

Soms ziet de bevolking het ook gewoon beter dan politici. Die wordt in tegenstelling tot de politieke partijen immers niet verleid door een dertigtal extra betaalde posities voor partijleden en interessante carriereperspectieven voor de partijtop, met 20% korting op een nieuwe auto natuurlijk, namens de autolobby.
quote:
De president ratificeert het bi-laterale verdrag niet, maar moet in dit geval zijn handtekening zetten onder een binnenlandse wet. Vandaar ook de vraag of hij staatsrechtelijk wel binnen zijn boekje blijft. Het één kan hij, maar de bindende werking voor de Ijslandse staat is nog maar de vraag.
Ik weet niet precies hoe het in IJsland geregeld is. Maar de constructie dat een rechtstreeks verkozen president een wet kan veto-en waarmee het aan een referendum wordt onderworpen komt mij niet meteen onzuiver voor.
  woensdag 6 januari 2010 @ 13:10:09 #142
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_76478763
Wat IJsland is overkomen, kan Nederland ook overkomen. De woekerpolisbandieten en struikrovers van ABN AMRO, ING, Aegon en noem ze maar op kunnen ook straks failliet gaan door hun wanbeleid en de Nederlandse belastingbetaler kan dan tot zijn dood de schulden aan het buitenland afbetalen. Het bancaire tuig is dan inmiddels met hun bonussen met de Noorderzon vertrokken.
pi_76478866
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:57 schreef capricia het volgende:

Hoe bedoel je?
Het redden van Fortis/ABN Amro heeft ook geld gekost.
  woensdag 6 januari 2010 @ 20:57:47 #144
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_76499745
Als ik de economische IJsland deskundige die Netwerk interviewde mag geloven valt het allemaal wel met de 'IJsland in de afgrond' verhalen.

Nederland en het VK hebben een heel redelijke overeenkomst gesloten met IJsland, waardoor de IJslandse belastingbetaler uiteindelijk garant komt te staan voor ¤300 tot ¤500 miljoen. En daar krijgen ze nog járen de tijd voor.

En dan probeert Olafur Grimsson in een interview met Netwerk Wouter Bos in een kwaad daglicht te stellen.
Het moet niet gekker worden.
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef GSP het volgende:
Dat zal echt niet gebeuren. Een gezamelijk Nederlands/Britse vloot zou wel een mooi plaatje voor TV maken.

[ Bericht 17% gewijzigd door Kleffe_Dop op 06-01-2010 21:04:40 ]
  woensdag 6 januari 2010 @ 22:47:06 #145
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_76505303
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 19:54 schreef GSP het volgende:

[..]

gelul, icesave viel onder het garantiestelsel en was dus een velige bank tot 50k
Daar ga je dan wel de fout mee in. Icesave viel juist niet onder het garantiestelsel van de Nederlandse Bank, en daarmee was er dus ook geen garantie van 20 duizend euro voor de spaarders gewaarborgd vanuit Nederland.
Wel viel de bank onder het IJslandse garantiestelsel, maar dat heeft overduidelijk niet uitgekeerd.

Hebberigheid van mensen heeft ze naar deze bank gebracht en toen het fout ging was de meer behoudende landgenoot ineens schuldsaneerder.

In mijn optiek een hele grove fout van Bouter Wos die wat mij betreft nu helemaal faalt als minister van Financien.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  woensdag 6 januari 2010 @ 23:17:13 #146
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_76506628
Als je IJslandse reacties leest bij YouTube-filmpjes die hierover gaan, dan lijken velen toch echt geen cent te willen betalen, hoor. Onder het mom van 'wij zijn maar zo klein, boehoehoehoehoe ', ondertussen de UK en Nederland beschuldigend van kolonialisme en erger. Calimero is alive and well in Iceland, it seems.
Misschien zijn de sentimenten van de eenvoudige IJslander, die ook niet wist waar z'n welvaart al die tijd vandaan kwam, wel te begrijpen. Maar een oerdomme zet van die president natuurlijk. Die stort z'n land willens en wetens de afgrond in. Herkozen worden gaat immers voor alles.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  woensdag 6 januari 2010 @ 23:21:12 #147
45206 Pietverdriet
pi_76506772
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 22:47 schreef JaapB het volgende:

[..]

Daar ga je dan wel de fout mee in. Icesave viel juist niet onder het garantiestelsel van de Nederlandse Bank, en daarmee was er dus ook geen garantie van 20 duizend euro voor de spaarders gewaarborgd vanuit Nederland.
Wel viel de bank onder het IJslandse garantiestelsel, maar dat heeft overduidelijk niet uitgekeerd.

Hebberigheid van mensen heeft ze naar deze bank gebracht en toen het fout ging was de meer behoudende landgenoot ineens schuldsaneerder.

In mijn optiek een hele grove fout van Bouter Wos die wat mij betreft nu helemaal faalt als minister van Financien.
Waarop faalt WB in de Icesafe affaire?
  donderdag 7 januari 2010 @ 00:33:23 #148
1986 Jane
pi_76509016
Ik vond dit wel een interessant artikel/interview met de IJslandse minister of business affairs, waarin duidelijk naar voren komt dat ze het echt allemaal zelf hebben laten gebeuren.
http://qn.som.yale.edu/article.php?issue_id=11&article_id=221

En ook dat ze er allemaal van hebben geprofiteerd.
quote:
Just to take one example, the import of cars, especially fairly expensive cars, just went through the roof. At one point, Iceland was importing more Range Rovers than the rest of Scandinavia, which is 100 times as large a market. People were caught up in the euphoria and feeling very rich and using it to finance that sort of expenditure. Now nobody wants to be seen in one of those Range Rovers because they’re considered part of the bubble economy that burst.
Ik zeg, allemaal die dure auto verkopen en over de brug komen met dat geld.
  donderdag 7 januari 2010 @ 00:47:45 #149
45206 Pietverdriet
pi_76509322
Tja en laten we niet vergeten dat meneer Gudmundsson een in ijsland veroordeelde oplichter, verduisteraar en fraudeur was in 450 aanklachten, die naar rusland verdween, daar op schimmige manier aan een hoop geld kwam, terugkwam in IJsland, van de regering de Landisbank mocht overnemen (de door de ijslandse bevolking gekozen regering) en die vervolgens Icesave oprichte.
  donderdag 7 januari 2010 @ 07:02:33 #150
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_76511249
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 23:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarop faalt WB in de Icesafe affaire?
Volgens mij met name op het gebied van zich bemoeien met een bakgarantiestelsel van een ander land. Zie ook de eerst alinia van mijn respons.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_76511270
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 00:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja en laten we niet vergeten dat meneer Gudmundsson een in ijsland veroordeelde oplichter, verduisteraar en fraudeur was in 450 aanklachten, die naar rusland verdween, daar op schimmige manier aan een hoop geld kwam, terugkwam in IJsland, van de regering de Landisbank mocht overnemen (de door de ijslandse bevolking gekozen regering) en die vervolgens Icesave oprichte.
We moeten niet raar opkijken als Poetin plotseling met een groot geldbedrag een marinebasis op IJsland koopt.
  donderdag 7 januari 2010 @ 10:16:04 #152
279329 GSP
pi_76513892
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 00:33 schreef Jane het volgende:
Ik vond dit wel een interessant artikel/interview met de IJslandse minister of business affairs, waarin duidelijk naar voren komt dat ze het echt allemaal zelf hebben laten gebeuren.

En ook dat ze er allemaal van hebben geprofiteerd.
[..]

Ik zeg, allemaal die dure auto verkopen en over de brug komen met dat geld.
Het wordt wel wat pathetisch zo. Eerst in een stoere Range Rover rondcrossen en de rijke stinkert uithangen. Vervolgens huilie huilie doen. Ik geloof niet dat we medelijden met Ijsland moeten hebben.
  donderdag 7 januari 2010 @ 11:25:51 #153
1986 Jane
pi_76516123
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 10:16 schreef GSP het volgende:

[..]

Het wordt wel wat pathetisch zo. Eerst in een stoere Range Rover rondcrossen en de rijke stinkert uithangen. Vervolgens huilie huilie doen. Ik geloof niet dat we medelijden met Ijsland moeten hebben.
Toch vinden zij van wel. Zie de reacties bij oa dit filmpje
  donderdag 7 januari 2010 @ 11:52:53 #154
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76517084
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 11:25 schreef Jane het volgende:

[..]

Toch vinden zij van wel. Zie de reacties bij oa dit filmpje
Nouja, wat je vooral ziet is dat heel veel mensen de basis van het systeem niet snappen en daarom dus ook niet begrijpen waarom ze wel degelijk verantwoordelijkheid hebben. Nu is dat niet zo gek, ik heb zelf ook maar een beetje meer kennis en je kan niet van iedereen verwachten dat ze weten hoe het zit.

Wat de taak van het IJslandse parlement is, is om duidelijk uit te leggen hoe het wel zit en waarom men slechter af is met deze "we betalen lekker gewoon niet/minder" mentaliteit. Bovendien zie je dat er veel spookverhalen gaan over de hoogte en aard van de deal, terwijl deze in werkelijkheid erg redelijk is. Dat laatste is vermoed ik lokale politiek van oppositie en nationale sentimenten die meespelen.
Zo zie je hier ook meerdere users de schuld proberen af te schuiven op Wouter Bos, vermoedelijk vanwege politieke ideeën, want die beschuldiging komt wel van heel ver. Dat zijn allemaal externe belangen die meespelen maar eigenlijk niets met de aard van het probleem te maken hebben.
pi_76517877
ah ze gaan dus helemaal kapot en komen op hetzelfde niveau als oostbloklanden.

dan kun je er heerlijk goedkoop op vakantie gaan, goedkoop eten en zuipen en de wanhopige wonderschone ijslandse bitches keihard uitwonen
pi_76518283
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 11:52 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nouja, wat je vooral ziet is dat heel veel mensen de basis van het systeem niet snappen en daarom dus ook niet begrijpen waarom ze wel degelijk verantwoordelijkheid hebben. Nu is dat niet zo gek, ik heb zelf ook maar een beetje meer kennis en je kan niet van iedereen verwachten dat ze weten hoe het zit.
Het is natuurlijk ook sneu, want lang niet alle IJslanders zullen in gelijke mate geprofiteerd hebben van de welvaart die de banken brachten.
quote:
Wat de taak van het IJslandse parlement is, is om duidelijk uit te leggen hoe het wel zit en waarom men slechter af is met deze "we betalen lekker gewoon niet/minder" mentaliteit. Bovendien zie je dat er veel spookverhalen gaan over de hoogte en aard van de deal, terwijl deze in werkelijkheid erg redelijk is. Dat laatste is vermoed ik lokale politiek van oppositie en nationale sentimenten die meespelen.
Ik heb wel begrip voor die president. Een minimale meerderheid, een beslissing die zich uitstrekt tot 2024, en een petitie die door een kwart van de bevolking is ondertekend: Wanneer moet een president dan zijn constitutionele veto uitspreken als dat nu al niet zou mogen? Het is op zich natuurlijk niet verkeerd om de steun van de bevolking te eisen in deze context.

Misschien krijgen we wel het optimale scenario. De bevolking krijgt zijn verantwoordelijkheid uitgelegd, de consequenties van je schulden niet betalen worden ook duidelijk gemaakt, en de bevolking gaat akkoord. Voor IJsland is dat natuurlijk veel beter dan als een groot deel het gevoel heeft dat ze iets door de strot geduwd krijgen waar ze part noch deel aan hebben.
quote:
Zo zie je hier ook meerdere users de schuld proberen af te schuiven op Wouter Bos, vermoedelijk vanwege politieke ideeën, want die beschuldiging komt wel van heel ver. Dat zijn allemaal externe belangen die meespelen maar eigenlijk niets met de aard van het probleem te maken hebben.
Dat is gewoon het gebruikelijke zielige Fokgeneuzel van figuren die te simpel zijn voor meer dan twee smaken.
  donderdag 7 januari 2010 @ 13:44:37 #157
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76520996
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb wel begrip voor die president. Een minimale meerderheid, een beslissing die zich uitstrekt tot 2024, en een petitie die door een kwart van de bevolking is ondertekend: Wanneer moet een president dan zijn constitutionele veto uitspreken als dat nu al niet zou mogen? Het is op zich natuurlijk niet verkeerd om de steun van de bevolking te eisen in deze context.
Zo kun je het idd ook uitleggen. Maar de taak van de president lijkt me voornamelijk om het parlement te controleren. Natuurlijk is hij een volksvertegenwoordiger, maar er wordt niet van hem verwacht om altijd precies te doen wat de meerderheid van hem verwacht. Juist in dit soort gevallen moet je juist boven de bevolking staan lijkt me, zij hebben je gekozen omdat ze verwachten dat JIJ het het beste weet.

Maar op zich kan hij zoveel handtekeningen niet negeren nee, maar nu schaart hij zich ook achter het idee en dat lijkt me ongezond.
pi_76521481
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 13:44 schreef kingmob het volgende:

[..]

Zo kun je het idd ook uitleggen. Maar de taak van de president lijkt me voornamelijk om het parlement te controleren. Natuurlijk is hij een volksvertegenwoordiger, maar er wordt niet van hem verwacht om altijd precies te doen wat de meerderheid van hem verwacht. Juist in dit soort gevallen moet je juist boven de bevolking staan lijkt me, zij hebben je gekozen omdat ze verwachten dat JIJ het het beste weet.
Ja, maar hij heeft de grondwettelijke bevoegdheid tot een veto niet voor niks gekregen, ook al is hij een voorstander van de wet, dan nog wil dat niet zeggen dat hij bij deze weerstand en deze geringe meerderheid zijn plicht zou moeten verzaken waarvoor hij de grondwettelijke middelen heeft gekregen.
quote:
Maar op zich kan hij zoveel handtekeningen niet negeren nee, maar nu schaart hij zich ook achter het idee en dat lijkt me ongezond.
Volgens mij niet hoor. Hij gaf op de persconferentie duidelijk aan dat er voor het volk overwegingen zijn in de sfeer van de internationale betrekkingen en het vertrouwen.
  donderdag 7 januari 2010 @ 14:12:52 #159
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76521999
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 13:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor. Hij gaf op de persconferentie duidelijk aan dat er voor het volk overwegingen zijn in de sfeer van de internationale betrekkingen en het vertrouwen.
Hmm, dat heb ik niet gehoord. In eerste instantie leek hij 'strijdvaardig'. In dat geval is er misschien hoop
pi_76522100
Hij heeft er niet zoveel invloed meer op lijkt me. Zijn beslissing om er een referendum over te laten plaatsvinden is een hele ander dan of hij voor of tegen is.
  donderdag 7 januari 2010 @ 19:53:25 #161
144262 thewishmaster
Born and Raised in Amsterdam
pi_76534795
IJsland zou kunnen besluiten om niet terug te betalen, wat leidt tot het terugdraaien van leningen en het afscheid nemen van een spoedig EU-lidmaatschap. Om Wouter Bos de schuld te geven lijkt me ridicuul. IJsland zal uiteindelijk moeten bijdraaien wil het nog serieus genomen worden in de internationale economie.
  donderdag 7 januari 2010 @ 20:33:29 #162
1986 Jane
pi_76536731
Om Wouter Bos hier de schuld van te geven is belachelijk, maar ja, wel des FOK!s.
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 13:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, maar hij heeft de grondwettelijke bevoegdheid tot een veto niet voor niks gekregen, ook al is hij een voorstander van de wet, dan nog wil dat niet zeggen dat hij bij deze weerstand en deze geringe meerderheid zijn plicht zou moeten verzaken waarvoor hij de grondwettelijke middelen heeft gekregen.
[..]

Tja, oke. Maar toch brengt hij z'n land nu al enorm in de problemen. Dit levert sowieso vertraging op. En hoe langer het duurt, hoe slechter dat is voor IJsland, aangezien ze internationaal niet meer als betrouwbare partner gezien worden. Bovendien deigen de andere skandinavische landen de lening die zij zouden geven in te trekken. Is het niet juist ook de taak van een president om z'n land te beschermen tegen te emotionele beslissingen van de burgers?
Het blijft toch een beetje dezelfde vraag als "Wil je belasting betalen?". Hoewel ik weet dat het moet en er in principe voor ben, zou ik toch ook wel even twijfelen als me de vraag direct gesteld werd. De kans dat de IJslanders 'ja' gaan zeggen tegen hiertegen lijkt mij vrijwel nihil.

pi_76552549
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 20:33 schreef Jane het volgende:
Om Wouter Bos hier de schuld van te geven is belachelijk, maar ja, wel des FOK!s.
[..]

Tja, oke. Maar toch brengt hij z'n land nu al enorm in de problemen. Dit levert sowieso vertraging op. En hoe langer het duurt, hoe slechter dat is voor IJsland, aangezien ze internationaal niet meer als betrouwbare partner gezien worden. Bovendien deigen de andere skandinavische landen de lening die zij zouden geven in te trekken.
Wetten komen en wetten gaan. Er wordt in de berichtgeving gedaan alsof het een koning Boudewijn is die op principiele gronden een formaliteit weigert. Maar feitelijk zit het gewoon nog in wetgevingsprocedure, en heeft de verkozen president daarin bepaald dat er een bredere basis nodig is, waardoor het langer duurt.
quote:
Is het niet juist ook de taak van een president om z'n land te beschermen tegen te emotionele beslissingen van de burgers?
Het blijft toch een beetje dezelfde vraag als "Wil je belasting betalen?". Hoewel ik weet dat het moet en er in principe voor ben, zou ik toch ook wel even twijfelen als me de vraag direct gesteld werd. De kans dat de IJslanders 'ja' gaan zeggen tegen hiertegen lijkt mij vrijwel nihil.
Als dat zo is, hoe groot is dan de kans dat die wet zijn looptijd volmaakt? Die zou dan ook weer gewijzigd kunnen worden, niet zo gek bij een wet die met een minimale meerderheid is aangenomen, en waarbij een enorme petititie door de president is afgewimpeld. Het is op zich helemaal niet zo raar om de instemming te vereisen van diegenen die het geld moeten gaan opbrengen, juist in het kader van de betrouwbaarheid.

Dan moet je de helft plus 1 overtuigen dat het met de kosten wel meevalt en dat het noodzakelijk is in het internationale verkeer. Als dat al niet kan voor iets waar je meer dan 15 jaar aan vast zit... Ik vind het geen onredelijk vereiste, zeker in het licht van dat zij degenene zijn die het moeten ophoesten.

Als je nou de instemming krijgt dan zou dat IJsland juist weer betrouwbaarder maken omdat de draagplichtige er ook achter staat en je dus niet met een onwillige schuldenaar te maken hebt. Binnen Nederland en de EU, en met name ten aanzien van de EU, hebben we een politieke cultuur waarbij het er formalistisch doorheen rammen als een deugd wordt gezien. Maar er is ook nog zoiets als draagvlak en dat kan op de lange termijn nog wel eens belangrijk zijn. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend om de eigen gebreken van de politieke cultuur van een ander land te vereisen.
pi_76572643
70% is tegen, dus we gaan niks krijgen van IJsland.

We moeten het zelf gaan dokken. Zo'n 81 euro per persoon volgens RTL.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:57:00 #165
1986 Jane
pi_76585763
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 09:19 schreef Weltschmerz het volgende:

Wetten komen en wetten gaan. Er wordt in de berichtgeving gedaan alsof het een koning Boudewijn is die op principiele gronden een formaliteit weigert. Maar feitelijk zit het gewoon nog in wetgevingsprocedure, en heeft de verkozen president daarin bepaald dat er een bredere basis nodig is, waardoor het langer duurt.
Dat klopt, maar het is nu ook weer niet zo dat een dergelijke beslissing van de president voor de IJslanders iets doodgewoons is. Sterker nog, ik hoorde vanavond op BNR dat ze eerst nog eens moeten kijken hoe ze uberhaupt een referendum moeten organiseren. En er moet ook nog eerst een soort referendumwet o.i.d. gemaakt worden. Dus het is bepaald niet een gangbare weg die nu gevolgd wordt.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 07:21:39 #166
268409 voice-over
pi_76590837
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 10:16 schreef GSP het volgende:

[..]

IJsland is rijker dan Nederland, gemeten in BNP/ hoofd van de bevolking
quote:
Rank
country GDP - per capita (PPP) Date of Information
1 Liechtenstein
$ 118,000

2 Qatar
$ 111,000

3 Luxembourg
$ 81,200

4 Bermuda
$ 69,900

5 Norway
$ 59,500

6 Kuwait
$ 57,500

7 Jersey
$ 57,000

8 Singapore
$ 51,600

9 Brunei
$ 51,300

10 United States
$ 47,500

11 Ireland
$ 45,500

12 United Arab Emirates
$ 44,600

13 Guernsey
$ 44,600

14 Cayman Islands
$ 43,800

15 Hong Kong
$ 43,800

16 Andorra
$ 42,500

17 Iceland
$ 42,300

18 Switzerland
$ 42,000

19 San Marino
$ 41,900

20 Netherlands
$ 40,500

pi_76592335
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:57 schreef Jane het volgende:

[..]

Dat klopt, maar het is nu ook weer niet zo dat een dergelijke beslissing van de president voor de IJslanders iets doodgewoons is. Sterker nog, ik hoorde vanavond op BNR dat ze eerst nog eens moeten kijken hoe ze uberhaupt een referendum moeten organiseren. En er moet ook nog eerst een soort referendumwet o.i.d. gemaakt worden. Dus het is bepaald niet een gangbare weg die nu gevolgd wordt.
Maar een petitie zal ook niet gangbaar zijn, een petitie waar een kwart van de bevolking voor getekend heeft lijkt mij internationaal ongekend. Er is natuurlijk wel wat aan de hand daar, en niet pas sinds de president zijn handtekening weigerde, dat land is al een tijdje in rep en roer.

Mijn IJslands is wat roestig dus ik ga hun grondwet er niet bij pakken, maar ik weet wel wat van grondwetten in het algemeen. Het is altijd een kwestie van macht verdelen en de verschillende machten in evenwicht houden. Dan is het helemaal niet raar dat je een verkozen lichaam grote bevoegdheden toekent die juist vanwege hun zwaarte zelden tot nooit gebruikt zullen worden. Slechts de mogelijkheid zorgt al voor het machtsevenwicht, de regels bepalen het spel, ook als ze niet worden ingeroepen. Je wilt niet weten wat de Franse president allemaal voor bevoegdheden heeft als puntje bij paaltje komt, die hoeft hij ook slechts hoogzelden tot nooit te gebruiken.

IJsland is na de Isle of Man de oudste democratie ter wereld, daar kan de EU nog wat van leren. Een grondwetgever die de verkozen president de bevoegdheid geeft een wet te blokkeren wanneer een kwart van de bevolking daartoe gepetitionneerd heeft zodat er een referendum komt heeft op zich heel logische en goede regels opgesteld. Goede grondwetgevers anticiperen niet op stabiliteit maar op roerige tijden, en roerige tijden zijn het in IJsland.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:43:15 #168
45206 Pietverdriet
pi_76592424
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 07:21 schreef voice-over het volgende:

[..]

IJsland is rijker dan Nederland, gemeten in BNP/ hoofd van de bevolking
[..]

Lijkt me dat die gegevens een beetje achterhaald zijn
  zaterdag 9 januari 2010 @ 10:47:41 #169
45206 Pietverdriet
pi_76592517
IJsland kan er nu voor kiezen niets te betalen. Dat betekend niets meer of minder dat IJsland niet credietwaardig is. Dus geen buitenlandse investeringen meer. IJsland heeft ongeveer evenveel inwoners als de stad Utrecht en zal dus niet in staat zijn flinke investeringen op te hoesten.
Dat betekend dat er geen investeringen zullen worden gedaan in de Geothermische energie, geen nieuwe Aluminum smelterijen, geen nieuwe stuwdammen, geen nieuwe banen.
IJsland zal het dus weer uitsluitend moeten hebben van wat visserij.
Betekend dat ze snel zullen zakken in de wereldranglijst van GNP per capita, flink negatieve spiraal.
pi_76592540
Waarom moet ijsland die terugbetalen?

Nederlanders die niet eens weten waar Ijsland ligt nemen zelf het risico om daar hun spaargeld heen te brengen. Ik begrijp werkelijk niet waarom de Nederlandse overheid dit terugbetaalt en nu op hoge poten naar Ijsland gaat
*verwijderd door Admin*
pi_76592711
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De gegevens, 2009 bijgewerkt volgens de Index of Economic Freedom is iets anders ja:

Top 3:

1 Liechtenstein $109,077
2 Qatar $76,537
3 Luxembourg $75,611

Verder op in de lijst:

Norway $50,078
Singapore $44,708
United States $43,968
Kuwait $43,551
Ireland $40,268
Switzerland $37,194
Iceland $36,923
Netherlands $36,560
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:38:15 #172
268409 voice-over
pi_76593692
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet dus.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:40:10 #173
268409 voice-over
pi_76593741
De IJslanders zijn dus rijker dan Nederland, hebben Nederlandse spaarders geplunderd en doen nu huilie-huilie om de terugbetaling.

Wat een volk.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:41:13 #174
268409 voice-over
pi_76593764
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:48 schreef JanJanJan het volgende:

Nederlanders die niet eens weten waar Ijsland ligt nemen zelf het risico om daar hun spaargeld heen te brengen. Ik begrijp werkelijk niet waarom de Nederlandse overheid dit terugbetaalt en nu op hoge poten naar Ijsland gaat
Omdat de IJslandse overheid (hun centrale bank) leugens heeft verkocht aan de Nederlandse toezichthouder.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 11:54:25 #175
1986 Jane
pi_76594112
quote:

Serieus, je lijkt wel een IJslander op YouTube.

Ik was/ben zelf ook te wantrouwend om mijn geld op een dergelijke bank te zetten, maar de waarheid is natuurlijk wel dat die bank gewoon opereerde onder een garantiestelsel, in dit geval dat van IJsland.
Over het voorschot dat Nederland heeft gedaan (net als de UK) kun je discussieren, maar ik begrijp het wel. Er mocht op dat moment geen bankrun plaatsvinden en dat risico zat er wel in als mensen hun vertrouwen in banken zouden verliezen doordat Icesave-spaarders ineens hun wettelijk gegarandeerde geld niet terugkregen.

Ik heb er geen moeite mee om sommige van mijn medeburgers 'dom' te noemen, bijvoorbeeld als ze belachelijk hoge hypotheken zijn aangegaan, zijn gaan speculeren met geleend geld, of als ze heel veel geld op een bank hebben gezet terwijl dat niet onder een garantiestelsel viel. Maar voor het bedrag waar we het nu over hebben gold dat garantiestelsel wel, dus is er m.i. geen sprake van domheid.

Als IJsland niet (volledig) betaalt, komt de rekening dus bij de Nederlandse en Britse belastingbetaler te liggen. Hoe is dat eerlijk, als wij uiteindelijk ook al garant staan voor onze eigen banken?

Naast dat handjevol IJslandse bankiers die deze ellende veroorzaakt hebben, ligt de schuld van dit alles voornamelijk bij de (democratisch gekozen) IJslandse regering natuurlijk die al lang geleden had moeten beseffen dat ze helemaal de middelen niet hadden om hun uit de kluiten gewassen en risicovol opererende banken overeind te houden. Dat geeft die IJslandse minister ook gewoon toe, btw.
pi_76594257
quote:
Omdat ze dat beloofd hebben, belofte maakt schuld. Nergens anders om.
pi_76594299
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:41 schreef voice-over het volgende:

[..]

Omdat de IJslandse overheid (hun centrale bank) leugens heeft verkocht aan de Nederlandse toezichthouder.
OK, dat wist ik niet.
Vertel.
*verwijderd door Admin*
  zaterdag 9 januari 2010 @ 17:05:50 #178
111382 Ofyles2
pi_76603948
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:41 schreef voice-over het volgende:

[..]

De Nederlandse Bank en de Britse Bank trapten er anders ook goed in, die twee instanties moeten ook boeten.

Niet IJsland.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:12:36 #179
268409 voice-over
pi_76606194
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:05 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De Nederlandse Bank en de Britse Bank trapten er anders ook goed in ...
Omdat de IJslanders leugens verkochten.
Waarom denk je dat IJsland nu de paria is van de internationale economische wereld?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 18:24:06 #180
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76606540
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 10:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar een petitie zal ook niet gangbaar zijn, een petitie waar een kwart van de bevolking voor getekend heeft lijkt mij internationaal ongekend. Er is natuurlijk wel wat aan de hand daar, en niet pas sinds de president zijn handtekening weigerde, dat land is al een tijdje in rep en roer.

Mijn IJslands is wat roestig dus ik ga hun grondwet er niet bij pakken, maar ik weet wel wat van grondwetten in het algemeen. Het is altijd een kwestie van macht verdelen en de verschillende machten in evenwicht houden. Dan is het helemaal niet raar dat je een verkozen lichaam grote bevoegdheden toekent die juist vanwege hun zwaarte zelden tot nooit gebruikt zullen worden. Slechts de mogelijkheid zorgt al voor het machtsevenwicht, de regels bepalen het spel, ook als ze niet worden ingeroepen. Je wilt niet weten wat de Franse president allemaal voor bevoegdheden heeft als puntje bij paaltje komt, die hoeft hij ook slechts hoogzelden tot nooit te gebruiken.

IJsland is na de Isle of Man de oudste democratie ter wereld, daar kan de EU nog wat van leren. Een grondwetgever die de verkozen president de bevoegdheid geeft een wet te blokkeren wanneer een kwart van de bevolking daartoe gepetitionneerd heeft zodat er een referendum komt heeft op zich heel logische en goede regels opgesteld. Goede grondwetgevers anticiperen niet op stabiliteit maar op roerige tijden, en roerige tijden zijn het in IJsland.
To the best of my knowledge is dat referendum een gevolg van de weigering van de president te tekenen. Het is zijn prerogatief niet te tekenen zoals dat van veel ceremoniele staatshoofden. Zie het Koning Albert abortus probleem en Juuls weigerachtigheid indertijd. Geen echte balance of powers dus.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:11:59 #181
45206 Pietverdriet
pi_76610357
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 17:05 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De Nederlandse Bank en de Britse Bank trapten er anders ook goed in, die twee instanties moeten ook boeten.

Niet IJsland.
De IJslandse staat had de Landesbank verkocht aan een veroordeelde oplichter
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 00:47 schreef Pietverdriet het volgende:
De IJslandse overheid wist dit.
Denk je dat de Nederlandse overheid postbank aan een Nederlandse Madoff had verkocht en dan staatsgaranties gegeven?
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:14:16 #182
45206 Pietverdriet
pi_76610433
Werkelijk belachelijk hoe mensen hier een mening hebben die voornamelijk is gebaseerd op het sliep uit gevoel naar Icesafe slachtoffers en niet op enige kennis van zaken. Waarschijnlijk omdat ze zelf nooit of te nimmer enige tienduizenden euros bij elkaar zullen krijgen op een spaarrekening.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:17:30 #183
268409 voice-over
pi_76610542
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Werkelijk belachelijk hoe mensen hier een mening hebben die voornamelijk is gebaseerd op het sliep uit gevoel naar Icesafe slachtoffers en niet op enige kennis van zaken. Waarschijnlijk omdat ze zelf nooit of te nimmer enige tienduizenden euros bij elkaar zullen krijgen op een spaarrekening.
Inderdaad, jaloezie vertroebelt het objectief en logisch denken.
pi_76611515
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:24 schreef voyeur het volgende:

[..]

To the best of my knowledge is dat referendum een gevolg van de weigering van de president te tekenen. Het is zijn prerogatief niet te tekenen zoals dat van veel ceremoniele staatshoofden.
Nee, het is zijn prerogatief en daarom is hij geen ceremonieel staatshoofd. Het is geen weigering, het is een presidentieel besluit. Het is het besluit van een verkozen president notabene. Zoals de Franse president het parlement mag ontbinden bijvoorbeeld. De IJslandse president stelt ook de regering samen, in de praktijk niet en laat hij dat over aan het parlement, maar het is zijn grondwettelijke taak.
quote:
Zie het Koning Albert abortus probleem en Juuls weigerachtigheid indertijd. Geen echte balance of powers dus.
Die hadden dat recht niet, wel de mogelijkheid, maar dat is heel wat anders. Dat was een constitutionele crisis, dat dit ook voor een constitutionele crisis wordt aangezien is te wijten aan de slordigheid van de pers.
  zaterdag 9 januari 2010 @ 20:56:30 #185
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76611928
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:43 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, het is zijn prerogatief en daarom is hij geen ceremonieel staatshoofd. Het is geen weigering, het is een presidentieel besluit. Het is het besluit van een verkozen president notabene. Zoals de Franse president het parlement mag ontbinden bijvoorbeeld. De IJslandse president stelt ook de regering samen, in de praktijk niet en laat hij dat over aan het parlement, maar het is zijn grondwettelijke taak.
[..]

Die hadden dat recht niet, wel de mogelijkheid, maar dat is heel wat anders. Dat was een constitutionele crisis, dat dit ook voor een constitutionele crisis wordt aangezien is te wijten aan de slordigheid van de pers.
Het is maar de vraag of het zijn prerogatief is. Daar zijn de Ijslandse staatsrechtkundigen het nog helemaal niet over eens. Dat referendum is overigens slechts een uitvloeisel van zijn besluit, niet de voorwaarde zoals jij stelde.

Ik betwist je stelling dat Juul dat recht niet had en gezien de de vraag of de Ijslandse president dat recht wel had hebben we hier ook een potentiele constitutionele crisis. Aan de Belgische grondwet brand ik mijn vingers niet, dus ik gun je je Koning Albert.
pi_76664167
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 18:12 schreef voice-over het volgende:

[..]

Omdat de IJslanders leugens verkochten.
Waarom denk je dat IJsland nu de paria is van de internationale economische wereld?
Precies, de leugens hadden een oorsprong in IJsland. Toch blijf ik vinden dat de spaarders die hun geld daar zetten ook wel echt dom waren. Mijn vriend begon een tijd terug ook over hoge rentes bij IceSave en toen ben ik hun website gaan bekijken. Du moment dat ik zag dat de IJslanders zelf de garantie gaven op dat spaargeld heb ik afgehaakt.

Neemt natuurlijk niet weg dat die IJslanders zelf ook best hadden kunnen weten dat het onverantwoord was die banken geld te laten ophalen en de garantie niet in het land van herkomst te laten liggen.
pi_76665099
Ik zou niet weten waarom de gemiddelde IJslander moet opdraaien voor de hebzucht van anderen
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_76665173
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 11:40 schreef voice-over het volgende:
De IJslanders zijn dus rijker dan Nederland, hebben Nederlandse spaarders geplunderd en doen nu huilie-huilie om de terugbetaling.

Wat een volk.
Lijkt me dat de IJslandse banken hiervoor de schuldigen zijn. En de toezichthouders van alle partijen.
pi_76665373
Het is nu niet echt duidelijk wat er gaat gebeuren. Sommige bronnen vermelden dat de meerderheid van de bevolking nu weer wel voor het afbetalen van de schuld is. Spanje heeft al aangegeven dat dit conflict geen reden is om de toelating tot de EU te weigeren.
  maandag 11 januari 2010 @ 06:24:30 #190
268409 voice-over
pi_76666657
quote:
Op maandag 11 januari 2010 01:01 schreef Reuzelbek het volgende:
Ik zou niet weten waarom de gemiddelde IJslander moet opdraaien voor de hebzucht van anderen
Ik zou niet weten waarom de gemiddelde Nederlander (nog meer) moet opdraaien voor de leugenachtigheid van IJslanders.
  maandag 11 januari 2010 @ 06:25:15 #191
268409 voice-over
pi_76666660
quote:
Op maandag 11 januari 2010 01:14 schreef Reuzelbek het volgende:
Spanje heeft al aangegeven dat dit conflict geen reden is om de toelating tot de EU te weigeren.
Spanje mag van alles willen maar Engeland en Nederland zien dat toch anders....
pi_76668935
quote:
Op maandag 11 januari 2010 06:24 schreef voice-over het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom de gemiddelde Nederlander (nog meer) moet opdraaien voor de leugenachtigheid van IJslanders.
Inderdaad, snap ik ook niet, maar het is niet zo dat de hele IJslandse bevolking schuldig is.
pi_76669431
quote:
Op zaterdag 9 januari 2010 20:56 schreef voyeur het volgende:

[..]

Het is maar de vraag of het zijn prerogatief is. Daar zijn de Ijslandse staatsrechtkundigen het nog helemaal niet over eens.
Ik kan de discussie niet volgen, ik weet dat er gesteld wordt dat de geleerden het niet helemaal eens zijn over de positie van de president, maar de premiers stelling dat hij die grondwettelijke bevoegdheid niet zou hebben omdat het om internationale afspraken gaat (de afspraak om een binnenlandse wet te maken) komt mij uiterst zwak voor. Dat lijkt mij meer iets voor de buhne, het buitenland dus, omdat ze haar gezicht moet redden omdat ze de situatie niet goed heeft ingeschat.
quote:
Dat referendum is overigens slechts een uitvloeisel van zijn besluit, niet de voorwaarde zoals jij stelde.
Het leek mij dat de grondwet voorziet in het uitvloeisel.
quote:
Ik betwist je stelling dat Juul dat recht niet had en gezien de de vraag of de Ijslandse president dat recht wel had hebben we hier ook een potentiele constitutionele crisis. Aan de Belgische grondwet brand ik mijn vingers niet, dus ik gun je je Koning Albert.
Het gaat hier wel om een rechtstreeks verkozen president, wat het volkomen logisch zou maken dat het een veto is en geen weigering. Als de grondwet dan uitdrukkelijk een voorziening opneemt dat de verkozen president (waarom zou je een volk een machteloze president laten kiezen?) een veto kan uitspreken, dan is dat daarmee dus geen constitutionele crisis. Een kabinetscrisis misschien, een politieke crisis waarschijnlijk, in een zekere economische crisis, maar als de 1e kamer hier een wet blokkeert dan is dat ook geen constitutionele crisis.
pi_76670207
quote:
Op maandag 11 januari 2010 06:25 schreef voice-over het volgende:

Spanje mag van alles willen maar Engeland en Nederland zien dat toch anders....
Een van de twee is al genoeg om toelating tegen te houden.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:15:49 #195
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_76671053
quote:
Op maandag 11 januari 2010 10:04 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Inderdaad, snap ik ook niet, maar het is niet zo dat de hele IJslandse bevolking schuldig is.
Je hoeft ook niet 'schuldig' te zijn. Je bent echter wel 'verantwoordelijk' voor je eigen overheid.

Democratie heeft niet alleen lusten (mogen stemmen over je volksvertegenwoordigers), maar ook lasten, namelijk dat je als bevolking ook de verantwoordelijkheid draagt voor wat je overheid doet.

De bevolking komt nu ineens met petities en demonstraties. Waarom deden ze dat niet toen de overheid de banken toestond om een enorme financiële luchtbel op te blazen? Omdat ze er toen van profiteerden.
  maandag 11 januari 2010 @ 11:48:38 #196
45206 Pietverdriet
pi_76672273
quote:
Dat is het principe van democratie. Jij en ik moeten ook betalen voor de fouten van onze overheid en toezichthouders.
pi_76672667
quote:
In a wonderful coincidence, tomorrow, Monday 11th, Grimsson leaves for India to receive the Jawaharlal Nehru Award for International Understanding, given for “outstanding contribution to the promotion of international understanding, goodwill and friendship among peoples of the world” – previously awarded to super-heroes like Nelson Mandela and Mother Theresa (is anyone taking notice in the Europe?).

Eh hallo!

Overigens vraag ik me af waarom ze hier nooit op in zijn gegaan?
quote:
And given the ambiguity in Europe on cross border bank failures, why did the UK and Dutch governments refuse Iceland’s call last autumn for an impartial court to rule on the issue
  maandag 11 januari 2010 @ 21:27:18 #198
1986 Jane
pi_76696612
quote:
Je bedoelt diezelfde IJslanders die zowat allemaal een hypotheek in het buitenland afsloten omdat die rente zo lekker laag was en ondertussen Range Rovers bij de vleet importeerden? Juist in IJsland tierde de hebzucht onder het normale volk welig, daar is dat procentje extra rente die Nederlanders bij Icesave kregen echt niks bij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')