En in het referendum wijst de bevolking het akkoord natuurlijk af en zijn we weer terug bij nul.quote:President IJsland weigert Icesave-akkoord
De IJslandse president Olafur Ragnar Grimsson tekent het omstreden Icesave-akkoord met Nederland en Groot-Brittannië niet. Dat maakte hij dinsdag op een persconferentie bekend.
Daarmee komt de terugbetaling door IJsland van 1,3 miljard euro aan Nederland en 2,5 miljard euro aan Groot-Brittannië op losse schroeven te staan. Dat geld leenden beide landen aan IJsland om gedupeerde spaarders van de omgevallen spaarbank Icesave tegemoet te komen.
Het parlement van IJsland stemde vorige week in met de wet die de terugbetaling moest regelen. Door de weigering van de president om de wet te bekrachtigen, wordt het voorstel nu in een referendum aan de bevolking voorgelegd.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
Was het niet zo dat Nederland het compensatiegeld voor gedupeerde Nederlandse klanten heeft voorgeschoten, en dit voorgeschoten bedrag nu terug wil van IJsland, dat garant stond voor Icesave?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Dat geld is voorgeschoten door de Nederlandse staat. De staat heeft de schuld dus min of meer overgenomen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
"Olé, olé"?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:13 schreef tho_Omas het volgende:
IJsland gaat kapot.
Dat hadden ze eerder moeten bedenken imo.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
En? Geld is geld, je wordt niet welvarend door 1,3 miljard te laten liggenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Dingen in perspectief zienquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:28 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegdquote:
er hebben 40.000 mensen een petitie ondertekend en nu zegt de regering nee. Verschuilen zich achter de vox populiquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulpquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:26 schreef GSP het volgende:
Is toch een ruwe 100 euro per persoon in Nederland. Is toch een aardig bedrag om zo even weg te geven al zeg ik het zelf.
Daarbij mogen we van geluk spreken dat de UK er ook bij betrokken is, met een dominant land aan de zijde sta je toch sterker.
Precies, IJsland heeft een potje gebroken en nu moeten ze het potje betalenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegd
IJsland dat zijn schulden betaald is kredietwaardig, IJsland dat dit niet doet, wordt nooit meer vertrouwd en zakt af naar de afgrond.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulp
Liever IJsland dan Afrika.
Niet de regering, maar het staatshoofd. Het Nederlandse equivalent zou zijn dat Beatrix weigert haar handtekening te zetten.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
er hebben 40.000 mensen een petitie ondertekend en nu zegt de regering nee. Verschuilen zich achter de vox populi
Precies.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.
quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef GSP het volgende:
Zou het daadwerkelijk binnenvallen van Ijsland een laatste optie zijn of zal dat nooit gebeuren?
Dus 100 euro schade per persoon in Nederland tegenover 12.666 euro schade per persoon in IJsland?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulp
Liever IJsland dan Afrika.
Wij moeten lijden voor hun eigen domme fouten? Dacht het echt dus niet he.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:56 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dus 100 euro schade per persoon in Nederland tegenover 12.666 euro schade per persoon in IJsland?
Ja logisch dat er dan niet getekend wordt, dat kan die economie daar niet hebben. Wij kunnen het lijden.
Vervolgens even een goed gesprek met Nout Wellink hoe dat ook alweer zat met dat toezicht.
Er kan nog zo veel op papier staan, maar als men zich daar niet aan houdt dan wordt het lastig.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
De grootste fout ligt voor mij toch echt bij die lutsers die voor een procentje meer rente hun geld naar een IJslandse spaarboer brachtten en Nout Wellink die niets wilde zien.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:59 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Wij moeten lijden voor hun eigen domme fouten? Dacht het echt dus niet he.
Ze hoeven niet de afgrond in, we hebben gewoon een nieuwe koloniequote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:01 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
En om daar nou een heel land financieel voor naar de afgrond te brengen... snap die IJslanders wel.
Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:01 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
De grootste fout ligt voor mij toch echt bij die lutsers die voor een procentje meer rente hun geld naar een IJslandse spaarboer brachtten en Nout Wellink die niets wilde zien.
En om daar nou een heel land financieel voor naar de afgrond te brengen... snap die IJslanders wel.
Met het IJslandse toezicht zat het nou ook niet echt goed nee. Maar je kunt toch moeilijk dat land economisch aan de afgrond brengen om je gelijk maar te halen. Ze hebben dringend een lening van het IMF nodig om het hoofd boven water te houden en de werkeloosheid loopt uit de klauwen. Dan heeft het geen zin om een wurgcontract op te stellen dat ze nog verder de economische ellende in duwt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:09 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.
Plus je vergeet even voor het gemak dat IJsland er wel degelijk heel rijk door is geweest, en ze volop van de positieve effecten genoten. Nu krijgen ze de negatieve effecten te zien van dat soort grootmoed en dan is het opeens "Boehoe"
Hoe zitten ze met grondstoffen?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ze hoeven niet de afgrond in, we hebben gewoon een nieuwe kolonie
Volgens mij alleen aardwarmte-energie en visquote:
Terugbetaling is uitgesmeerd over 16 jaar ofzo. Weet waarover je praat.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:15 schreef Louis22 het volgende:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets. Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Het zijn eigenlijk net tokkies met schulden. Wel een Plasma TV en nu huilen dat ze in de schuldsanering zittenquote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:09 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.
Plus je vergeet even voor het gemak dat IJsland er wel degelijk heel rijk door is geweest, en ze volop van de positieve effecten genoten. Nu krijgen ze de negatieve effecten te zien van dat soort grootmoed en dan is het opeens "Boehoe"
10 jaar lang een 1500 euro per jaar per inwoner. Dat hebben ze er de laatste jaren ook bijgekregen, mede dankzij het avontuurlijk bankieren.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:15 schreef Louis22 het volgende:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets.
Alsof dat niks is, dat is voorwaarde voor het internationale handelsverkeer. Verplichtingen moeten nagekomen worden en overheden moeten daarvoor zorgen.quote:Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Och Belgie heeft een staatsschuld van 90%, dus dat is het grootste drama niet. Ze hebben tot 2024 om het af te belangen (en ze kunnen het natuurlijk weer herfinancieren zoals ik hierboven al postte via IMF etc).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:15 schreef Louis22 het volgende:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets. Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Hoe zit het eigenlijk met de spaarders uit Duitsland en de Scandinavische landen? Daar was Icesave toch ook actief?
Het blijft verbijsterend dom, vergelijkbaar met mensen die denken dat ze hun problemen kunnen oplossen door de brieven van het incassobureau niet te openen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:25 schreef voyeur het volgende:
[..]
Och Belgie heeft een staatsschuld van 90%, dus dat is het grootste drama niet. Ze hebben tot 2024 om het af te belangen (en ze kunnen het natuurlijk weer herfinancieren zoals ik hierboven al postte via IMF etc).
Zo bedoelde ik het niet, ik wilde het perspectief van de gewone IJslander schetsen. Uiteraard is internationale geloofwaardigheid heel belangrijk.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
10 jaar lang een 1500 euro per jaar per inwoner. Dat hebben ze er de laatste jaren ook bijgekregen, mede dankzij het avontuurlijk bankieren.
[..]
Alsof dat niks is, dat is voorwaarde voor het internationale handelsverkeer. Verplichtingen moeten nagekomen worden en overheden moeten daarvoor zorgen.
Je kunt coulance wel vergeten zolang dit een hot topic is in Nederland en Engeland . Die coulance had er sowieso wel ingezeten als die IJslanders hadden ingestemd. Maar nu kunnen ze dat ook wel vergeten omdat ze zelf de zaak maar op de spits blijven drijven.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:30 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het niet, ik wilde het perspectief van de gewone IJslander schetsen. Uiteraard is internationale geloofwaardigheid heel belangrijk.
Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog, kan zoiets je opbreken.
Ja maar zo werkt dat natuurlijk niet, IJsland heeft al eerder toegezegt te betalen, dan kun je nu niet opeens terug krabbelen omdat het volk mort.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:35 schreef Louis22 het volgende:
Hoho, de petitie stelt dat er een referendum moet komen. Niet dat het voorstel verworpen moet worden. Mi valt dat geheel onder zelfbeschikking.
Daar heb ik ook wel begrip voor, maar het perspectief dat de gewone IJslander er niks mee te maken heeft klopt niet. Ze moeten iets verder terugkijken en het was hun democratische regering die hen zoveel voorspoed bracht door het hele land garant te stellen voor grote financiele risico's, veel te groot in verhouding tot de grootte van de economie.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:30 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het niet, ik wilde het perspectief van de gewone IJslander schetsen. Uiteraard is internationale geloofwaardigheid heel belangrijk.
Er is toch een betalingsregeling? Dat is coulance. Het is niet zo dat Nederland alle staatseigendommen van IJsland laat veilen o.i.d.. De IJslanders hebben met zijn allen schulden gemaakt, dat perspectief ontbreekt bij een aantal gewone IJslanders. Dat de nationale bank zich garant stelde was voorwaarde om hier geld te komen verdienen met hun banken.quote:Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog kan zoiets je opbreken.
Vis kunnen we wel gebruiken. Dan blijven de Jappen er tenminste vanaf.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij alleen aardwarmte-energie en vis
Ieder verdrag geldt pas als het geratificeerd is. Het zegt wel iets over de betrouwbaarheid van de IJslandse staat, en aangezien het een klein rotlandje is lijkt het mij niet verstandig om a la US zomaar een ondertekend verdrag in de vuilnisbak te gooien zonder zelfs te denken aan ratificatie (Kyoto).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:39 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ja maar zo werkt dat natuurlijk niet, IJsland heeft al eerder toegezegt te betalen, dan kun je nu niet opeens terug krabbelen omdat het volk mort.
Dat is in grote lijnen waar, maar een bilateraal verdrag schept op zich al verwachtingen die redelijkerwijs nagekomen moeten worden. Volgens mij heeft het Internationaal Gerechtshof al een paar maal zo geoordeeld.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:42 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ieder verdrag geldt pas als het geratificeerd is. Het zegt wel iets over de betrouwbaarheid van de IJslandse staat, en aangezien het een klein rotlandje is lijkt het mij niet verstandig om a la US zomaar een ondertekend verdrag in de vuilnisbak te gooien zonder zelfs te denken aan ratificatie (Kyoto).
De gewone IJslander heeft er allicht van geprofiteerd, maar toch voelt het aan als een hot potato-game. Het had ons ook kunnen overkomen, en dan waren we ook niet blij geweest. Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat de schuld kwijtgescholden moet worden ofzo. Ik heb ook geen voorstel van hoe die coulance er concreet uit zou moeten komen te zien, maar een soort internationale solidariteit is A op zichzelf waardevol en B in ons eigen belang.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Daar heb ik ook wel begrip voor, maar het perspectief dat de gewone IJslander er niks mee te maken heeft klopt niet. Ze moeten iets verder terugkijken en het was hun democratische regering die hen zoveel voorspoed bracht door het hele land garant te stellen voor grote financiele risico's, veel te groot in verhouding tot de grootte van de economie.
[..]
Er is toch een betalingsregeling? Dat is coulance. Het is niet zo dat Nederland alle staatseigendommen van IJsland laat veilen o.i.d.. De IJslanders hebben met zijn allen schulden gemaakt, dat perspectief ontbreekt bij een aantal gewone IJslanders. Dat de nationale bank zich garant stelde was voorwaarde om hier geld te komen verdienen met hun banken.
Nou, jeetje zeg, als we de Russen al als argument erbij moeten gaan halen om niet terug te betalen...quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:30 schreef Louis22 het volgende:
Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog kan zoiets je opbreken.
Het probleem hier is volgens mij ook dat de IJslandse regering er wel voor heeft gekozen IJslanders te vergoeden (of, althans, in ieder geval voor de IJslandse tak met geld over de brug te komen) en niet voor de buitenlandse takken.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:56 schreef Freak188 het volgende:
Tsja.. deze hele heisa omdat een aantal Nederlanders (en Engelsen) niet de betrekkelijk eenvoudige kleine lettertjes wilden lezen. Er is vanaf het begin gewaarschuwd dat Landsbanski niet onder het Nederlands deposito garantiestelsel viel. Ik kan me een Buitenhof programma herinneren waarin de CEO van de Rabobank ook een waarschuwing afgaf, maar Rob Trip (presentator) zat daar ook een beetje doorheen te hinniken.
Ik zeg niet dat er niet terugbetaald hoeft te worden, maar als jij dat er van wil maken...quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:01 schreef Northside het volgende:
[..]
Nou, jeetje zeg, als we de Russen al als argument erbij moeten gaan halen om niet terug te betalen...
Nee, als de DSB de buitenlandse markt op was gegaan dan hadden andere landen dat ook goed moeten keuren, en had de DNB daar ook voor in moeten staan, met de Nederlandse staat achter zich. Anders mag je niet zomaar overal bankieren. Verschil is echter dat wij een 50 keer grotere economie hebben, en dus ook meer kunnen dragen. Verschil is ook dat wij daar individueel veel minder van profiteren, ook omdat we met meer zijn. Het hele probleem is de grootte van de bedragen in verhouding tot de grootte van het land.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:55 schreef Louis22 het volgende:
[..]
De gewone IJslander heeft er allicht van geprofiteerd, maar toch voelt het aan als een hot potato-game. Het had ons ook kunnen overkomen, en dan waren we ook niet blij geweest.
Prima, maar er wordt dan ook een regeling getroffen, een regeling die echt niet half IJsland aan de bedelstaf brengt. De IJslanders moeten opdraaien voor de fouten van hun eigen regering die ze stond toe te juichen toen het geld niet op kon. Dan moeten zij nu ook solidair zijn. Natuurlijk moet je IJsland niet stuk maken, je moet ze niet meer laten betalen dan ze kunenn betalen. Dan doen ze er toch gewoon langer over?quote:Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat de schuld kwijtgescholden moet worden ofzo. Ik heb ook geen voorstel van hoe die coulance er concreet uit zou moeten komen te zien, maar een soort internationale solidariteit is A op zichzelf waardevol en B in ons eigen belang.
Nuja, je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. Ik vraag me alleen af, door wie zijn de binnenlandse spaartegoeden destijds opgevangen? Me dunkt dat de IJslandse bancaire sector te klein is om dat op zich te nemen, zoals in NL gebeurt.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, als de DSB de buitenlandse markt op was gegaan dan hadden andere landen dat ook goed moeten keuren, en had de DNB daar ook voor in moeten staan, met de Nederlandse staat achter zich. Anders mag je niet zomaar overal bankieren. Verschil is echter dat wij een 50 keer grotere economie hebben, en dus ook meer kunnen dragen. Verschil is ook dat wij daar individueel veel minder van profiteren, ook omdat we met meer zijn. Het hele probleem is de grootte van de bedragen in verhouding tot de grootte van het land.
[..]
Prima, maar er wordt dan ook een regeling getroffen, een regeling die echt niet half IJsland aan de bedelstaf brengt. De IJslanders moeten opdraaien voor de fouten van hun eigen regering die ze stond toe te juichen toen het geld niet op kon. Dan moeten zij nu ook solidair zijn. Natuurlijk moet je IJsland niet stuk maken, je moet ze niet meer laten betalen dan ze kunenn betalen. Dan doen ze er toch gewoon langer over?
Ik kan hier ook wel een petitie gaan organiseren om de staatsschuld gewoon niet af te lossen, stik er maar in, vieze schuldeisers. Ik krijg waarschijnlijk ook nog veel handtekeningen ook.
Ik heb in de loop van de zaak wel hier en daar wat meegekregen, en wat ik begrepen heeft de DNB toestemming aan Icesave gegeven omdat de Landsbanki en de staat IJsland voor die bank instonden. Anders was die toestemming er niet gekomen. Logisch ook, maar ik had me ook niet gerealiseerd dat IJsland zo verdomd klein is, en dat vraag ik me van de DNB ook af. Normaal gesproken als een nationale bank er voor in gaat staan, dan is het ook feitelijk heel solide. Met een nationale bank van een land met een BNP van 10 miljard ligt dat anders.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:19 schreef Louis22 het volgende:
Nuja, je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik.
Dat weet ik ook niet, maar waarschijnlijk was het vooral een exportsector. Het is natuurlijk sterk geinternationaliseerd de laatste jaren, een regering maakt wat goed hanteerbare regels en een goed vestigingsklimaat, en hup, je hebt een nieuwe industrie. Niets gaat zo makkelijk de wereld over als geld. Ik denk dat je IJsland meer moest zien als een interessante vestigingsplaats voor internationaal bankieren dan dat het iets te maken had met de interne spaar en leenmarkt.quote:Ik vraag me alleen af, door wie zijn de binnenlandse spaartegoeden destijds opgevangen? Me dunkt dat de IJslandse bancaire sector te klein is om dat op zich te nemen, zoals in NL gebeurt.
Ik meen dat DNB Icesave toestemming had gegeven om slechts tot een half miljard op te halen.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 15:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb in de loop van de zaak wel hier en daar wat meegekregen, en wat ik begrepen heeft de DNB toestemming aan Icesave gegeven omdat de Landsbanki en de staat IJsland voor die bank instonden. Anders was die toestemming er niet gekomen. Logisch ook, maar ik had me ook niet gerealiseerd dat IJsland zo verdomd klein is, en dat vraag ik me van de DNB ook af. Normaal gesproken als een nationale bank er voor in gaat staan, dan is het ook feitelijk heel solide. Met een nationale bank van een land met een BNP van 10 miljard ligt dat anders.
Het ging me er om dat als de bevolking er voor op heeft moeten draaien, de terugbetaling aan NL en VK niet de eerste klap zou zijn.quote:Dat weet ik ook niet, maar waarschijnlijk was het vooral een exportsector. Het is natuurlijk sterk geinternationaliseerd de laatste jaren, een regering maakt wat goed hanteerbare regels en een goed vestigingsklimaat, en hup, je hebt een nieuwe industrie. Niets gaat zo makkelijk de wereld over als geld. Ik denk dat je IJsland meer moest zien als een interessante vestigingsplaats voor internationaal bankieren dan dat het iets te maken had met de interne spaar en leenmarkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |