abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76433679
quote:
President IJsland weigert Icesave-akkoord

De IJslandse president Olafur Ragnar Grimsson tekent het omstreden Icesave-akkoord met Nederland en Groot-Brittannië niet. Dat maakte hij dinsdag op een persconferentie bekend.

Daarmee komt de terugbetaling door IJsland van 1,3 miljard euro aan Nederland en 2,5 miljard euro aan Groot-Brittannië op losse schroeven te staan. Dat geld leenden beide landen aan IJsland om gedupeerde spaarders van de omgevallen spaarbank Icesave tegemoet te komen.

Het parlement van IJsland stemde vorige week in met de wet die de terugbetaling moest regelen. Door de weigering van de president om de wet te bekrachtigen, wordt het voorstel nu in een referendum aan de bevolking voorgelegd.
En in het referendum wijst de bevolking het akkoord natuurlijk af en zijn we weer terug bij nul.

Ik mag hopen dat de Nederlandse regering in dat geval voet bij stuk houdt en de EU-toetreding van IJsland blokkeert (ijdele hoop zeker).
pi_76434057
Nou, oorlog dan maar!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:57:05 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76434262
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 12:58:29 #4
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_76434327
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:51 schreef JohnLocke het volgende:
Nou, oorlog dan maar!
Idd gewoon binnenvallen en die 1.5 miljard zelf halen
pi_76434472
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
pi_76434527
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Mariniers er op af, Reykjavik innemen, centrale bank bestormen, goudvoorraad meenemen.
en meteen de vrouwen
Bjork mogen ze houden
pi_76434564
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Uhm, Wouter Bos heeft IJsland toch geld geleend zodat ze Icesave klanten kunnen terugbetalen
Was het niet zo dat Nederland het compensatiegeld voor gedupeerde Nederlandse klanten heeft voorgeschoten, en dit voorgeschoten bedrag nu terug wil van IJsland, dat garant stond voor Icesave?
pi_76434718
Björk kidnappen.
pi_76434724
Nou laten we als Nederlandse staat maar zovast sancties gaan opleggen.

Ik hoop dat die softies van de regering nu eens een keer hard zijn. Oftewel, een veto voor toetreding van Ijsland tot de EU. En hopelijk kunnen ze ook niet toetreden tot de IMF om een lening te krijgen.
Keihard terugpakken.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:10:07 #10
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_76434802
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef Mylene het volgende:
Dat geld is voorgeschoten door de Nederlandse staat. De staat heeft de schuld dus min of meer overgenomen.

Verder lijkt het me niet dat IJsland daadwerkelijk een keus heeft. Ze kunnen maar beter het (coulante) voorstel ondertekenen, want ik denk dat het alternatief erger zal zijn. De schuld is er nu eenmaal, die kun je niet ineens wegwuiven, ook al heeft de bevolking nooit gesnapt waar hun rijkdom vandaan kwam...
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:11:03 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_76434829
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:11:49 #12
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76434853
Zou het daadwerkelijk binnenvallen van Ijsland een laatste optie zijn of zal dat nooit gebeuren?
I am not impressed by your performance
pi_76434855
Je moet natuurlijk gewoon je schulden betalen in de internationale economie, anders kun je er niet aan meedoen. Net als de Russen in 1917 die besloten dat alle buitenlandse vorderingen niet meer geldig waren.

Dus ik zou zeggen, hard erin met de hele EU. Geen IJslander die er nog in komt, beslag op alle IJslandse bezittingen, schepen aan de ketting, ambassadeurs weg, dat soort dingen. De bevolking daar snapt het niet helemaal, de staat heeft de hele bevolking aansprakelijk gemaakt zodat bankiers de mogelijkheid hadden om met geld te stoeien. Daar hebben een heleboel IJslanders van geprofiteerd.

Sommigen ook nauwelijks, ik snap best dat het onrechtvaardig is voor de IJslanders die al jaren hun brood verdienen met het laten fermenteren van haaienrug of het fabriceren van keukengeysers of wat ze daar ook deden voordat ze het bankwezen in gingen, maar dat is dan iets wat intern maar rechtvaardig opgelost moet worden. Zonder dat de staat zich garant stelde had IJsland nooit zo rijk kunnen worden van het bankieren. De staat had zich natuurlijk niet garant moeten stellen voor bedragen die met 300.000 inwoners nauwelijks op te brengen zijn, maar dat is nu eenmaal gebeurd. Daar heeft die bevolking toch voor gekozen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:12:33 #14
45206 Pietverdriet
pi_76434878
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
De IJslandse bevolking moet jaren kromliggen, omdat een bank is omgevallen. Zij hebben hier geen schuld aan.
Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.
pi_76434883
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wel te begrijpen.
Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76434904
IJsland gaat kapot.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:14:05 #17
136343 BasEnAad
pi_76434923
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Alternatief is dat wij als Nederlanders allemaal krom liggen om die paar mensen te compenseren omdat ze in een hebberige bui al hun spaarcentjes naar het buitenland overmaakten.
Ik zeg alleen dat het wel te begrijpen is.
Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
pi_76434930
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:13 schreef tho_Omas het volgende:
IJsland gaat kapot.
"Olé, olé"?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_76434942
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Het is overigens niet zo dat Nederland krom hoeft te liggen voor die 1,3 miljard. Voor IJsland is dat een torenhoog bedrag. Voor Nederland zeker niet.
Dat hadden ze eerder moeten bedenken imo.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:16:16 #20
45206 Pietverdriet
pi_76434987
quote:

[..]

En? Geld is geld, je wordt niet welvarend door 1,3 miljard te laten liggen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:26:34 #21
279329 GSP
Pound for pound the greatest.
pi_76435288
Is toch een ruwe 100 euro per persoon in Nederland. Is toch een aardig bedrag om zo even weg te geven al zeg ik het zelf.

Daarbij mogen we van geluk spreken dat de UK er ook bij betrokken is, met een dominant land aan de zijde sta je toch sterker.
I am not impressed by your performance
pi_76435347
quote:

[..]

Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_76435794
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:42:56 #24
136343 BasEnAad
pi_76435819
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:28 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Je mag het ook op mijn rekening storten als het peanuts is.
Dingen in perspectief zien
pi_76435867
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dingen in perspectief zien
In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegd
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:44:52 #26
45206 Pietverdriet
pi_76435877
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
Maar hoezo beslissen ze nu pas dat ze het niet terug betalen? ik neem aan dat dat voordat Nederland dat geld voor schoot al duidelijk op papier heeft gestaan dat IJsland het netjes terug betaald.
er hebben 40.000 mensen een petitie ondertekend en nu zegt de regering nee. Verschuilen zich achter de vox populi
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:44:55 #27
136343 BasEnAad
pi_76435880
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:26 schreef GSP het volgende:
Is toch een ruwe 100 euro per persoon in Nederland. Is toch een aardig bedrag om zo even weg te geven al zeg ik het zelf.

Daarbij mogen we van geluk spreken dat de UK er ook bij betrokken is, met een dominant land aan de zijde sta je toch sterker.
Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulp
Liever IJsland dan Afrika.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:45:50 #28
45206 Pietverdriet
pi_76435911
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

In perspectief is het in de orde van 100 euro per inwoner, ik vind het nogal wat eerlijkgezegd
Precies, IJsland heeft een potje gebroken en nu moeten ze het potje betalen
  dinsdag 5 januari 2010 @ 13:47:03 #29
45206 Pietverdriet
pi_76435945
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Voor IJsland is het het ruim 12.666 euro per persoon. Ik weet niet wat dat voor effect heeft, maar als IJsland dan afglijdt tot ontwikkelingsland, schrijf het dan maar af op ontwikkelingshulp
IJsland dat zijn schulden betaald is kredietwaardig, IJsland dat dit niet doet, wordt nooit meer vertrouwd en zakt af naar de afgrond.
pi_76436112

Take what is ours.
Ja, ik generaliseer.
pi_76436153
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

er hebben 40.000 mensen een petitie ondertekend en nu zegt de regering nee. Verschuilen zich achter de vox populi
Niet de regering, maar het staatshoofd. Het Nederlandse equivalent zou zijn dat Beatrix weigert haar handtekening te zetten.
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beter dat zij moeten kromliggen dan wij. Zij hebben de regering gekozen die de Landesbanki aan een oplichter gaf.
Precies.
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:11 schreef GSP het volgende:
Zou het daadwerkelijk binnenvallen van Ijsland een laatste optie zijn of zal dat nooit gebeuren?
pi_76436248
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:44 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dus 100 euro schade per persoon in Nederland tegenover 12.666 euro schade per persoon in IJsland?
Ja logisch dat er dan niet getekend wordt, dat kan die economie daar niet hebben. Wij kunnen het lijden.

Vervolgens even een goed gesprek met Nout Wellink hoe dat ook alweer zat met dat toezicht.
pi_76436352
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:56 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dus 100 euro schade per persoon in Nederland tegenover 12.666 euro schade per persoon in IJsland?
Ja logisch dat er dan niet getekend wordt, dat kan die economie daar niet hebben. Wij kunnen het lijden.

Vervolgens even een goed gesprek met Nout Wellink hoe dat ook alweer zat met dat toezicht.
Wij moeten lijden voor hun eigen domme fouten? Dacht het echt dus niet he.
pi_76436406
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:14 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

"Olé, olé"?
Hoebahoebahoeba hophophop.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:00:54 #35
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_76436408
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
Er kan nog zo veel op papier staan, maar als men zich daar niet aan houdt dan wordt het lastig.

Ik kan het op zich wel enigszins begrijpen van IJsland. Niet dat ik het goed keur overigens.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_76436449
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 13:59 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Wij moeten lijden voor hun eigen domme fouten? Dacht het echt dus niet he.
De grootste fout ligt voor mij toch echt bij die lutsers die voor een procentje meer rente hun geld naar een IJslandse spaarboer brachtten en Nout Wellink die niets wilde zien.

En om daar nou een heel land financieel voor naar de afgrond te brengen... snap die IJslanders wel.
pi_76436657
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:01 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

En om daar nou een heel land financieel voor naar de afgrond te brengen... snap die IJslanders wel.
Ze hoeven niet de afgrond in, we hebben gewoon een nieuwe kolonie
pi_76436764
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:01 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

De grootste fout ligt voor mij toch echt bij die lutsers die voor een procentje meer rente hun geld naar een IJslandse spaarboer brachtten en Nout Wellink die niets wilde zien.

Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.

Plus je vergeet even voor het gemak dat IJsland er wel degelijk heel rijk door is geweest, en ze volop van de positieve effecten genoten. Nu krijgen ze de negatieve effecten te zien van dat soort grootmoed en dan is het opeens "Boehoe "
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:10:25 #39
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76436819
Dit lijkt me een constitutionele crisis op te leveren. De minister-president heeft al gezegd te zullen aftreden als de wet niet door de kamer kwam, dus zal dat vermoedelijk nu ook doen.
Verder is het een financieel drama voor de Ijslanders, daar het IMF en andere skandinavische landen steun toegezegd hebben twv een kleine vijf miljard. Daar kunnen ze naar fluiten als deze wet verworpen wordt.

Hij had beter de Belgische route kunnen volgen en voor een dag aftreden als hij er zo´n moeite mee heeft. Nu stort hij zijn land in een drama omwille van de vox populi.
Here we are now, entertain us.
pi_76436952
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:09 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Niemand zegt dat ze het binnen 2 maanden afbetaald moeten hebben. Je bent alleen natuurlijk als Nederland een ongelofelijke slapjanus als je nu zegt van "Weet je wat, arme IJslanders, laat maar zitten die miljarden, jullie hebben het toch al slecht" Een beetje spierballen kan geen kwaad. Ze hebben afgesproken dat ze zullen betalen, dan moeten ze zich ook daaraan houden.

Plus je vergeet even voor het gemak dat IJsland er wel degelijk heel rijk door is geweest, en ze volop van de positieve effecten genoten. Nu krijgen ze de negatieve effecten te zien van dat soort grootmoed en dan is het opeens "Boehoe "
Met het IJslandse toezicht zat het nou ook niet echt goed nee. Maar je kunt toch moeilijk dat land economisch aan de afgrond brengen om je gelijk maar te halen. Ze hebben dringend een lening van het IMF nodig om het hoofd boven water te houden en de werkeloosheid loopt uit de klauwen. Dan heeft het geen zin om een wurgcontract op te stellen dat ze nog verder de economische ellende in duwt.

Ik denk dat ze best terug willen betalen maar niet op de manier die Nederland en de UK willen opleggen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:15:35 #41
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76437021
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets. Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.

Hoe zit het eigenlijk met de spaarders uit Duitsland en de Scandinavische landen? Daar was Icesave toch ook actief?
pi_76437074
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ze hoeven niet de afgrond in, we hebben gewoon een nieuwe kolonie
Hoe zitten ze met grondstoffen?
pi_76437146
Tja, die IJslandse burgers kunnen wel vinden dat het niet eerlijk is, maar ze hebben er wel echt van geprofiteerd (ook al beweren ze van niet) en als die schulden niet worden afbetaald, dan staat IJsland dus te boek als wanbetaler en kan het feest echt beginnen voor ze. Ben benieuwd wat in dat geval de IJslandse kroon nog waard blijft.

Voorzover ik weet is deze wet noodzakelijk voor ze om IMF steun te krijgen en om later eventueel bij de EU te mogen. Dus ze kunnen niet veel anders. En voor zowel de Britse als Nederlandse regering telt dat ze hun eigen kiezers veel belangrijker vinden dan die paar IJslanders die verder toch niks hebben in te brengen.

Wat het extra dom maakt allemaal is dat iedereen kan bedenken dat als de IJslanders wel hadden ingestemd met die regeling dat dan na een paar jaar. als de druk van de ketel was er wel een schuldsanering op gunstige voorwaarden mogelijk was geweest. Nu raken ze die kans ook kwijt.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:20:41 #44
45206 Pietverdriet
pi_76437235
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:16 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Hoe zitten ze met grondstoffen?
Volgens mij alleen aardwarmte-energie en vis
pi_76437298
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:15 schreef Louis22 het volgende:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets. Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Terugbetaling is uitgesmeerd over 16 jaar ofzo. Weet waarover je praat.
Ja, ik generaliseer.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:22:35 #46
45206 Pietverdriet
pi_76437308
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:09 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Het zijn eigenlijk net tokkies met schulden. Wel een Plasma TV en nu huilen dat ze in de schuldsanering zitten
pi_76437337
quote:
3,8 miljard is 40% van het BBP. Stel je voor, bijna een half jaar lang met zijn allen werken voor niets.
10 jaar lang een 1500 euro per jaar per inwoner. Dat hebben ze er de laatste jaren ook bijgekregen, mede dankzij het avontuurlijk bankieren.
quote:
Nouja, voor internationale geloofwaardigheid dan.
Alsof dat niks is, dat is voorwaarde voor het internationale handelsverkeer. Verplichtingen moeten nagekomen worden en overheden moeten daarvoor zorgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:25:24 #48
798 voyeur
bemoeit zich
pi_76437446
quote:

Hoe zit het eigenlijk met de spaarders uit Duitsland en de Scandinavische landen? Daar was Icesave toch ook actief?
Och Belgie heeft een staatsschuld van 90%, dus dat is het grootste drama niet. Ze hebben tot 2024 om het af te belangen (en ze kunnen het natuurlijk weer herfinancieren zoals ik hierboven al postte via IMF etc).
Here we are now, entertain us.
pi_76437637
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:25 schreef voyeur het volgende:

[..]

Och Belgie heeft een staatsschuld van 90%, dus dat is het grootste drama niet. Ze hebben tot 2024 om het af te belangen (en ze kunnen het natuurlijk weer herfinancieren zoals ik hierboven al postte via IMF etc).
Het blijft verbijsterend dom, vergelijkbaar met mensen die denken dat ze hun problemen kunnen oplossen door de brieven van het incassobureau niet te openen.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 14:30:20 #50
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_76437641
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

10 jaar lang een 1500 euro per jaar per inwoner. Dat hebben ze er de laatste jaren ook bijgekregen, mede dankzij het avontuurlijk bankieren.
[..]

Alsof dat niks is, dat is voorwaarde voor het internationale handelsverkeer. Verplichtingen moeten nagekomen worden en overheden moeten daarvoor zorgen.
Zo bedoelde ik het niet, ik wilde het perspectief van de gewone IJslander schetsen. Uiteraard is internationale geloofwaardigheid heel belangrijk.

Toch lijkt enige coulance me niet onverstandig. IJsland schijnt namelijk een 'key strategic position' te zijn, en een berooid land laat dat maar al te graag uitbuiten door de hoogste bieder. Met het oog op een eventuele opleving van de koude oorlog kan zoiets je opbreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')